Sophialaan 10 gaat door.

Samen met vertegenwoordigers van de Nederlands-Indische gemeenschap (Indisch Platform, Indisch Herinneringscentrum, Stichting Pelita en Stichting Herdenking 15 Augustus 1945) heeft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) afspraken gemaakt over de verankering van het Indisch verleden in de Nederlandse samenleving. Belangrijk onderdeel van deze zogenaamde collectieve erkenning is een centrale ontmoetings- en herinneringsplek, een Indische pleisterplaats,  aan de Sophialaan 10 in Den Haag. Ook zijn afspraken gemaakt over het verbreden van herdenkingsactiviteiten en het zorgaanbod voor de eerste generatie Indische Nederlanders. Van Rijn stelt voor de plannen jaarlijks zo’n 1,5 miljoen euro beschikbaar. Vanaf 2022 is dat jaarlijks 1 miljoen euro. Dat schrijft de bewindsman vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.    Rijksoverheid.nl

Het kabinet trekt extra geld uit voor de Indische gemeenschap in Nederland. De bijdrage is bedoeld voor een ontmoetings- en herinneringsplek in Den Haag, zorg en herdenkingsactiviteiten.Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) spreekt in een Kamerbrief van een ”collectieve erkenning”. Jaarlijks gaat het tot 2022 om 1,5 miljoen euro en vanaf dat jaar ieder jaar structureel om een bijdrage van 1 miljoen NU.nl

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

81 reacties op Sophialaan 10 gaat door.

  1. Boeroeng zegt:

    De overheid moest toch de huisvestingskosten van het Indische Herinneringscentrum betalen en jaarlijkse onkosten voor Indisch Platform en de Stichting 15 augustus.
    Dit lijkt me een sigaar uit eigen doos, florijn uit eigen indische djompet.
    Het zal wel zijn dat de huisvestingskosten voor het Indisch Herinneringscentrum hoger zijn dan in Bronbeek, maar de overheid weigerde daar het centrum meer ruimte te geven voor expositie en ontmoetingsruimte ….
    Ook al zijn het meer zilverlingen in deze opzet….toch, om dit collectieve erkenning te noemen is wederom bedrog….. afkoopsom nr 4
    Er is nog steeds geen volledige erkenning van de salarisrechten van militairen en ambtenaren en de normale rechten van hun erfgenamen.
    En wederom erkent de overheid niet werkelijk dat ze de boel belazert. En sinds 1945 belazerde.
    Nog steeds hetzelfde doen.

    • rob beckman lapre zegt:

      Mee eens,”eens belazerd,altijd belazerd”.De beruchte beslissing van de regering(1951)dat teveel NL paspoorten TEN ONRECHTE aan Ind.Nl.waren afgegeven,waar zelfs de Hoge Raad(1954) mee instemde!.Indo’s-zelfs opgeroepen als dpl.militair /reservist(!!!),menende dat zij NEDERLANDER waren,werden in de 50’er jaren als “niet Nederlander” beschouwd.Dus; eenmaal gepakt,en daarna nog eens nog harder!
      Bronnen: Wim Willems.

      • Bert zegt:

        @Rob Beckman Lapre : Helemaal mee eens ! Maar het is de schuld van die “” Stomme Indo,s zelf “” Ze zijn loyaal ,koningsgezind ,trouw ,rechts als de nete kortom ze zijn niet helemaal goed bij hun hoofd ! Ik ben in Suriname opgegroeid ,ben een beetje een neger geworden ,wat als een Hollander mij een grote bek geeft ? Nou ja ik heb losse handjes en heel lange tenen ,geef meteen een grote bek terug ,ja laten ze doodvallen ! Na 1 week militaire dienst stuurden ze mij al weg ,tja was te moeilijk ! Hou ik niet van Nederland ? Wat een onzin ik ben dol op Nederland ,als Indonesie morgen Nederland aanvalt .vecht ik onmiddellijk voor Nederland,ik zal altijd loyaal blijven aan Nederland !!! maar ze moeten mij niet als een 2 e rang burger zien ,want dan wordt ik mata gelap .

        • bokeller zegt:

          Oei Oei-,die stomme Indo !

          @Rob Beckman Lapre : Helemaal mee eens ! Maar het is de schuld van die “” Stomme Indo,s zelf “” Ze zijn loyaal ,koningsgezind ,trouw ,rechts als de nete kortom ze zijn niet helemaal goed bij hun hoofd !

          Pak Bert,komt deze kreet door de WALM uit ’n lege melkfles,
          ’t kan soms bedwelmend werken.
          siBo

        • Arthur Olive zegt:

          Heer Bert, altijd loyaal blijven aan Nederland is goed als je daar woont maar zal nooit de reden worden om gepromoveerd te worden van 2e rang naar eerste door hun die ons mata gelap maken en dat zal u ook wel weten.
          Kijk maar hoe het gouvernement de loyale ex Knillers en Molukkers hebben ontvangen en hoe men moet bedelen voor backpay terwijl er met geld gesmeten wordt naar de vreemde gelukzoekers van tegenwoordig.
          Ik heb het hier niet tegen de gelukzoekers maar tegen degenen die zo royaal zijn tegenover vreemden en de Indo als tweede rang burger zien.
          Hier in Amerika mocht de Duitse gevangene in WW2 voor in de gevangenis bus of trein zitten terwijl de zwarte GI die hun moesten bewaken achterin een plaats kregen.
          Ze vochten de grootste bigot ter wereld (Hitler) terwijl ze zelf gediscrimineerd werden door hun eigen military.
          U schrijft dat u een beetje neger bent geworden. Hier in Amerika mocht een kolonel van de beroemde neger Tuskegee squadron niet eens in de PX (Leger winkel) zijn inkopen doen. Dit terwijl geen een bommenwerper over Duitsland is neergeschoten onder de protectie van de Tuskegee piloten.
          Dit waren de loyale Zwarten en ze zijn nog steeds 2e rang burger bij velen.
          Het Amerikaanse bestuur verdedigd de creminele illegaal met hun sanctuary cities terwijl de vorige en deze administratie bijna niets doet voor de Zwarten.

        • Ron Geenen zegt:

          Om aan te sluiten op uw verhaal, ik kreeg net het volgende toegestuurd.
          De link :https://www.geenstijl.nl/5138341/minder_lucratief_dan_heroine_planten/#comments

    • Loekie zegt:

      “De overheid moest toch de huisvestingskosten….”
      Moest? Moest? Weet je zeker dat de overheid dat moest / moet ?
      De overheid zou op enig moment ook kunnen zeggen: jongens, bekijk het even, doe je eigen ding en betaal dat ook zelf?

      • Boeroeng zegt:

        Dat “moest” de overheid eg wel, volgens het eigen beleid.
        Die kosten begonnen bijna 20 jaar geleden met het Indisch Huis nr 1 , als afkoopsom nr 2, onderdeel van het Gebaar.
        Daarna werd het Indisch Herinneringscentrum in het project oorlogsherinneringscentra gezet die de overheid wilde.. oa Westerbork is er een van .

        Het gaat hier om Nederlandse geschiedenis, waar de overheid zorg voor heeft.
        Honderden miljoenen voor een renovatie van het rijksmuseum en een paar miljoen voor dit Indisch herinneringscentrum.
        Ook absurd als de overheid zegt tegen de Nederlandse gemeenschap: dat rijksmuseum en al die andere musea betalen we niet meer… doe dat zelf maar

  2. bokeller zegt:

    Nog een ander ”PAN”en niet zo ver uit onze geschiedenis.
    Onze INDISCHE mensen de op onmenselijke wijze omgekomen mannen-
    vrouwen en kinderen NA de 2eWERELD OORLOG
    Dat hoort ten allen tijde in ONS Indisch geschiedenis.
    Het Indisch Herinneringshuis heeft nmw. (BRONBEEK)
    nooit deze afschuwelijke periode naar voren gehaald.
    siBo

  3. Ron Geenen zegt:

    Een vriend van mij heeft mij het artikel ook toegestuurd. Hij heeft, door zijn functie, persoonlijk aan de voorbereiding/opzet een bijdrage mogen leveren
    http://www.nu.nl/binnenland/4876319/indische-gemeenschap-krijgt-extra-bijdrage-zorg-en-herdenking.html

  4. Huib zegt:

    Heeft iemand al iets gelezen of er geld en een mooie plek beschikbaar komt voor een Nationaal Bersiap monument? Duizenden Mannen, Vrouwen en Kinderen liet op afschuwelijke wijze het leven.
    En onze Overheid en Indische stichtingen en Bobo’s kraaien er niet om. They don’t give a damn.

    • rob beckman lapre zegt:

      They sure dont!!.Links-,of rechtsom,je wordt door politici “gepakt”(gebruik dat andere woord maar niet).Men had/heeft honderden milioenen over om “vluchtelingen”(waren wij Indo’s GEEN vluchtelingen?)welkom te heten,een woning,een zak geld, ziektekosten verzekering,en een VERBLIJFSVERGUNNING aan te bieden.Tegen de indo’s zei men “niet l….. maar poetsen”,en (stilletjes)als je je ondankbare mond opent sturen we terug(bv.naar het onherbergzame Nw Guinea”).Zoals ik eerder,elders,schreef “business is(veel)belangrijker dan de eigen(?)NLers tegemoet te komen.Waarom het ? bij “eigen Nl’ers”?Simpel: het Werner Rapport twijfelde aan de Indo’s…….is dat beeld verdwenen?Ik voel -nog dagelijks,bewijzen in overvloed-dat er NL’ers zjn die menen dat hun blanke huid hun een prominente positie in onze samenleving geeft.Racisme-men ontkent het-bestaat nog steeds(zeker in de oudere categoreen).

    • Jan A. Somers zegt:

      “Nationaal Bersiap monument?” Waarschijnlijk heeft u de doodgebloede discussie over het bersiapbankje bij het Indisch Monument in Den Haag gemist. Mijn idee was een eenvoudig, maar mooi en duurzaam stenen bankje met plaquette of inscriptie (het woord BERSIAP is voldoende). Als aanvulling van het mooie Indisch Monument, dat is een prachtige plaats, goed bereikbaar met openbaar vervoer. Kun je lekker zitten mijmeren, luisteren naar de stemmen in de wind (kabar angin). Ik vind mij te oud en krakkemikkig om het voortouw te nemen. Er zijn toch heel veel jongere mensen uit Indië? En dat kan toch via het IHC? Daar staat toch het woord HERINNERING in? En volgens het persbericht: “ligt op een steenworp afstand van (…) het Indisch Monument”.

      • Ron Geenen zegt:

        @Er zijn toch heel veel jongere mensen uit Indië? @

        Welke jongere mensen? Die zijn toch niet in Indie geboren? Zij hebben alleen het Indo zijn geërfd
        De meesten weten er haast niets van. En waarschijnlijk willen ze er zelf niets van weten, de enkele uitzondering daargelaten.

    • Loekie zegt:

      Een monument is een monument. Met de allure van een monument. Een bankje waarop men gaat zitten en dan scheten laat, of waarop men gaat liggen om zich voort te planten, doet m.i. geen recht aan het herinneren van bersiapslachtoffers.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Huib zegt 12 augustus 2017 om 10:50: “Heeft iemand al iets gelezen of er geld en een mooie plek beschikbaar komt voor een Nationaal Bersiap monument?”

      Ik lees in de inleiding van dit topic onder meer: “Samen met vertegenwoordigers van de Nederlands-Indische gemeenschap (Indisch Platform, Indisch Herinneringscentrum, Stichting Pelita en Stichting Herdenking 15 Augustus 1945) heeft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) afspraken gemaakt OVER DE VERANKERING VAN HET INDISCHE VERLEDEN IN DE NEDERLANDSE SAMENLEVING”.

      Nah itoe dia! De hoofdletters zijn van mij. De zinsnede liegt er niet om. Een waardig bersiapmonument op een waardige plaats waar de Indische gemeenschap kan gedenken en waar de Nederlandse samenleving niet omheen kan past m.i. geheel in het kader van de gemaakte afspraken.

      Dus ….. waarom die genoemde Indisch gerelateerde instellingen die deze afspraak met de staatssecretaris hebben gemaakt niet benaderd met een idee en een verzoek?

      Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        P.S.: IJzer smeden wanneer het nog terlaloe panas is. Dadelijk is Van Rijn weg en zegt de nieuwe regeringsploeg dat er niets over een bersiapmonument staat in het regeeraccoord.

        PP

  5. Boeroeng zegt:

    12 aug 2017  PERSBERICHT |
    Het Indisch Herinneringscentrum heeft een nieuw onderkomen gevonden in Den Haag. Binnenkort verhuist het Indisch Herinneringscentrum naar de Sophialaan 10. Hier wordt het herinneringscentrum een belangrijke pijler van de nieuw te vormen centrale ontmoetings- en herinneringsplek waar de Nederlands-Indische geschiedenis, van toen naar nu, centraal staat.
    Op deze locatie kan het Indisch Herinneringscentrum invulling geven aan de gewenste groei en ontwikkeling tot een volwaardig herinneringscentrum. Een plek waar de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië en de nasleep daarvan (de Bersiap-periode, de dekolonisatieoorlog en de repatriëring) levend wordt gehouden voor nu én de toekomst.
    De directeur, Yvonne van Genugten, is verheugd met de verhuizing van Arnhem naar Den Haag: “Nu kunnen wij de gewenste groei realiseren en onze kerntaken optimaal vervullen. Den Haag is bij uitstek de Indische stad van Nederland en de internationale stad van Vrede en Recht”.
    De nieuwe locatie is centraal gelegen in het Willemspark, tussen het Museumkwartier en het Mesdagkwartier, en ligt op een steenworp afstand van de Archipelbuurt en het Indisch Monument.Het herinneringscentrum is er voor een nationaal en internationaal publiek met aandacht voor het Indisch erfgoed. Ook thema’s tegen de achtergrond van de Indische geschiedenis, waarmee actuele ontwikkelingen inzichtelijk kunnen worden gemaakt, krijgen hier een plek. Naast een permanente tentoonstelling ontwikkelt het Indisch Herinneringscentrum een Kenniscentrum Repatriëring en is het actief op het gebied van publieksactiviteiten, educatieve projecten, publicaties en tijdelijke tentoonstellingen.
    Het Indisch Herinneringscentrum bouwt daar samen met haar bezoekers, de Indische community en maatschappelijke- en wetenschappelijke stakeholders aan ‘het Indisch Geheugen van de Toekomst’.

     Indisch Herinneringscentrum

    • Jan A. Somers zegt:

      “Naast een permanente tentoonstelling ” Is dat de huidige tentoonstelling in Bronbeek die wordt overgebracht?

    • Loekie zegt:

      Wat ik me afvraag: oorlog, bersiap, repatriëring, aanpassing en wat al niet worden herdacht. Maar wordt in het kader van het Indische verleden ook tempo doeloe herdacht? Je weet wel, de tijd en het leven waarin toean belanda de koloniaal was, de Indonesiër de inlander, de Indo’s op verschillende niveaus daartussen huppelden, de vreemde oosterlingen, hun leven, hun werken enz. Of blijf tempo doeloe een gesloten boek vanwege gevoeligheden en begint het Indische verleden pas bij de komst van de Jap?

  6. Huib zegt:

    @Boeroeng

    Bedankt voor plaatsing van het persbericht van Mevrouw van Genugten.

    Maar toch is het me niet helemaal duidelijk OF er naast een hoop bla-bla ook daadwerkelijk word gezegd dat het voornemen is van Het Herinneringscentrum en van Rijn om op die mooie plek in den Haag behalve een kenniscentrum ook een echt BERSIAP MONUMENT op te richten voor de duizenden burger slachtoffers, Mannen, Vrouwen en Kinderen Na 15-8-1945. De grootste groep slachtoffers vielen wel uit de ‘ zgn. bevoorrechte’ groep Buitenkampers.
    Waren het niet uiteindelijk de gevolgen van de Bersiap dat al die ruim 300.000 Indische Nederlanders het land zijn uit getrapt en/of het moesten ontvluchten en hun heil in Nederland en elders moesten zoeken?.

    • Boeroeng zegt:

      Ik denk niet dat het Indisch Herinneringscentrum een plan heeft voor een bersiapmonument. Maar de bersiap en de exodus wordt wel genoemd als ook waard te herinneren .

      • bokeller zegt:

        ##Een plek waar de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië en de nasleep daarvan (de Bersiap-periode, de dekolonisatieoorlog en de repatriëring) levend wordt gehouden voor nu én de toekomst##

        Dit is het !
        Ik ben het alleen al vaker tegengekomen,
        tenminste de slogan dan.
        Misschien ,misschien kan ik ’t nog meemaken.
        siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        “Ik denk niet dat het Indisch Herinneringscentrum een plan heeft ” Ik weet niet wat ze allemaal aan plannen hebben. En dat IHC is toch van ons? Ook van onze belastingcenten? Mogen we best wel wat van zeggen? In mijn ogen is dat ‘bankje’ alleen maar het volledig maken van het Indisch Monument. Dat Monument houdt op 15 augustus 1945 op. Moet je niet moeilijk over doen, gewoon zo laten, dat ‘bankje’ is gewoon een vervolg erop. Simpel. Voor heel veel mensen is 1945-1946 persoonlijk erger geweest dan 1942-1945. De bersiap heeft in Soerabaja meer slachtoffers gemaakt dan de Japanse bezetting. Zo’n ‘bankje’ is dan toch het minste wat je kunt doen? Zonder bla bla, gewoon in jezelf herdenken. Of zitten we daar op (alleen!!) 15 augustus alleen maar weer te wachten wat of de hotemetoten ons komen voorspelen? Mijn Zeeuws meisje en ik komen al lang niet meer op 15 augustus, veel te veel volk. (wel TV natuurlijk, meestal een goede reportage). We komen een paar dagen erna, naar de bloemstukken kijken, en onder de bomen op het daar aanwezige bankje even stil zijn. Dan weer met lijn 1 naar huis. Of mag je alleen op 15 augustus herdenken?

        • Jan A. Somers zegt:

          ff vergeten: Mijn schoonmoeder heb ik nooit gekend, is bij de bevrijding van Vlissingen overleden aan verwondingen. Wij gaan nooit naar de herdenking op 11 november. Gewoon in de zomer, op dat bankje op dat ereveld even stil zijn. Je boterhammetje eten, en dan weer in de bus.

        • Indisch4ever zegt:

          Het bankje van Jan

    • Loekie zegt:

      “Het is de bedoeling dat het Indisch Herinneringscentrum, het Moluks Historisch Museum, het Indisch Platform en Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 worden gehuisvest in een statig pand aan de Sophialaan.”
      Da’s nieuw voor mij, dat het Moluks Museum er ook wordt gehuisvest.

      https://www.trouw.nl/samenleving/den-haag-krijgt-weer-een-indische-pleisterplaats~ad1b10cf/

      • Pierre de la Croix zegt:

        Een Indische pleisterplaats voor oud zeer, c.q. een doekje voor het bloeden.

        Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Misschien komt er iemand op het idee om zijn achterstallig salaris in Indonesië op te vragen. Daar heb je in eerste instantie niet eens een advocaat-.procureur voor nodig. Lekker goedkoop. Zeeuws meisje: geen cent teveel hoor.

  7. Anoniem zegt:

    Persbericht
    Amstelveen 11-08-2017

    De grote misleiding door Martin van Rijn
    Uit een interne mededeling van het Indisch Platform (niet bevoegd op te treden namens de gehele Indische Gemeenschap) blijkt dat Staatssecretaris Martin van Rijn heeft besloten tot o.a. een nieuw Indisch Huis (Indisch Herinnerings Centrum). Hij zegt dit besproken te hebben met de Indische Gemeenschap.
    Dit is niet juist. Er is geen enkel overleg geweest met de grootste Nederlandse vertegenwoordiger van de slachtoffers Jappenkampen Stichting SVJ.
    Hierbij heeft de voorzitter van het IP de rol naast VWS van “toezicht houdende coördinator”. Schandelijk na alles wat in 2016 en in dit jaar is gebeurd binnen het Indisch Platform: ondemocratisch wanbeleid .
    Een onafhankelijk toezicht zou hier minstens op zijn plaats zijn, gezien het
    verleden.

    Het Indisch Huis
    Uit een geheim rapport, gemaakt door voormalig staatssecretaris Robin Linschoten, op verzoek van de Tweede Kamer, is komen vast te staan dat bij het Indisch Huis sprake was van een falend financieel management en een ernstig tekortschietend bestuur.
    Vastgesteld is een financiële schade van € 1,5 miljoen Euro. Jaarlijks werd al een subsidiebedrag ter beschikking gesteld aan het Indisch Huis van ca.
    € 0,5 miljoen Euro.

    Eindverantwoordelijk voor deze zaak waren het Min.van VWS: Staatssecretaris Ross van Dorp en Jan de Kleijn van het Indisch Platform. Ook was de toenmalige directeur verantwoordelijk.

    Vele miljoenen van ons belastinggeld weggegooid , zonder dat er straffen werden opgelegd.

    Om deze zaak maar in de doofpot te stoppen werd er op initiatief van VWS een
    nieuwe organisatie opgericht: Het IHC (Het Indisch Herinnerings Centrum).
    Hier werden wederom miljoenen Euro’s beschikbaar gesteld van ons belastinggeld.Van 2013 t/m 2015 meer dan € 2 Miljoen Euro.

    Tot onze grote verbazing blijkt nu VWS met een nieuw voorstel te komen tot verplaatsing van het IHC naar Den Haag; wederom een vernietiging van eerder verstrekte investeringen en subsidies.
    Ook heeft VWS opnieuw veel geld uitgetrokken voor deze verhuizing.
    Waar blijft het inzicht om goed om te gaan met onze belastinggelden.

    Als Indische Gemeenschap moeten wij reageren op dit wanbeleid!!!

    Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp

  8. Trudy Verstegen zegt:

    En de tani hij ploegde voort.
    Ja we kunnen wel aan de gang blijven, in een indertijd ‘geheim ambtsbericht’ werd al gesuggereerd om die z.g buitenlandse Nederlanders niet al te veel hun zin te geven of tegemoet te komen. De rest is historie een lange geschiedenis van vage beloften, halve waarheden en hele leugens. Er kwam mondjesmaat geld als pleister op de wonde, dit moest doorgaan als een soort erkenning. Van de 7500 gulden van Wiegel voor de oud Knillers in de jaren 80. De gesneuvelde Indische Huis projecten dat geheel op conto van de destijds Indische bestuurders en managers kan worden geschreven en die daar goed mee weg kwamen. De regering wilde geen gezichtsverlies en zag alleen hun angstige vermoeden bewaarheid dat die Indo’s niet te vertrouwen zijn en hun eigen nest zonder schaamte wilden bevuilen. Toen kwam het Gebaar waar niet iedereen gelukkig mee was maar waar velen graag hun projectje en ideetje mee wilden financieren en nog niet was dat Indisch volkje tevreden, zij moesten meer geld en meer erkenning, adoe hoe diep is de put die gedempt moet worden. Dus nu hebben wij een regeling dankzij het Indisch Platform en een nieuw Indisch Herinneringscentrum in Den Haag. Zij we tevreden nee, we zullen moeten erkennen dat we het kind van de rekening zijn geworden. Er zijn gelukkig andere instanties, musea en archieven die onze geschiedenis hebben vastgelegd voor nu en later en er is een Indisch Monument ook verkregen dankzij de inzet van Indo’s. Nog steeds In Nederland Door Omstandigheden.

    • Jan A. Somers zegt:

      “voor de oud Knillers ” Waarom weer alleen die KNILlers? Het ging om alle Indisch ambtenaren, en dat waren er meer dan alleen maar KNILlers!

  9. Kathy Moen zegt:

    ,,Het zal ermee te maken hebben dat ik in het comité van aanbeveling zit voor het Indisch Herinneringscentrum dat in Den Haag komt.”

    http://www.ad.nl/den-haag/andree-van-es-over-indische-verleden~a9aa22d4/

    • bokeller zegt:

      Dat is dan wel een groot gemis van het
      Indisch Herinneringscentrum om nu na
      al die jaren,met hun inzet in het Museum Bronbeek
      achter te komen,dat nu nog heel weinigen in leven
      zijn die onze laatste geschiedenis bewust mee gemaakt
      hebben.
      Maar wel blijven lachen en beterschap.

      siBo

  10. Ron Geenen zegt:

    Ben wel nieuwsgierig wat de paar Indische Verenigingen en VWS hebben ondertekend.
    En vooral, wat zijn de Subsidievoorwaarden? Kan iemand daar achter komen?

  11. Boeroeng zegt:

    Het binnenhofje van Sophialaan 10.
    Toch wel ruimte. Voor een evenement. Voor een nieuw bijgebouw als pleisterplaats. Of is er als voldoende ruimte in een bestaande aanbouw ?

    Klik op het plaatje dan komt een vergroting…. als het goed is.
    Bericht hier als er niks te zien valt.

  12. bokeller zegt:

    Hoewel alle betrokken organisaties – en dat zijn er naast het ministerie van VWS nogal wat –

    benadrukken dat ‘er nog niets is getekend’ voor de huur van het pand weet de huidige huurder van de Sophialaan

    al wel dat er intern verhuisd moet gaan worden.
    ‘The Hague Institute for Global Justice’ bevestigt dat het naar een hogere etage gaat
    om op de begane grond plaats te maken voor

    het Indisch Herinneringscentrum met verschillende andere Indische organisaties
    siBo

    • Ron Geenen zegt:

      @het Indisch Herinneringscentrum met verschillende andere Indische organisaties@

      Heb begrepen dat de volgende Indische organisaties daar hun intrek gaan nemen.
      Indisch Platform, Indisch Herinneringscentrum, Stichting Pelita en Stichting Herdenking 15 augustus 1945 .
      Het Indisch Platform staat nog steeds onder leiding van een meneer Delhaye. U weet wel, die met andere ex-bestuursleden overhoop ligt. Ben benieuwd hoe het straks intern gaat draaien.
      Enfin, ze hebben nog de tijd; tot 1 januari 2018.
      Hier in Amerika kijken we met argus ogen toe. Immers wij doen ook aan Indisch herinneren en herdenken!

      • Boeroeng zegt:

        Ik dacht dat Pelita niet naar de Sophialaan gaat.
        Wel het Maluku Museum

        • Ron Geenen zegt:

          Kan je dat bevestigen. En denk je dat het zal lukken. Ik bedoel met de Maluku groep?
          Zie hier: https://reawaruw7.com/2016/07/28/hoopstrijd-is-onze-strijd-ook/

        • Boeroeng zegt:

          Ook het Indisch Platform, Stichting Herdenking 15 Augustus
          1945 en het Moluks Historisch Museum hebben reeds bevestigd hun intrek te willen nemen in de pleisterplaats

          Kamerbrief over collectieve erkenning Nederlands-Indische gemeenschap
          Van staatssecretaris van Rijn aan de Tweede Kamer

          Ik heb aangenomen dat het om een kantoorruimte gaat voor het Moluks Historisch Museum .
          Misschien toch een archief- en expositieruimte, als er plaats genoeg is?

        • Ron Geenen zegt:

          Dus toch Pelita.

        • Ron Geenen zegt:

          Opnieuw de brief goed gelezen en het volgende werd gemeld:
          De staatssecretaris van Rijn (VWS) heeft met vertegenwoordigers van de Nederlands-Indische gemeenschap, Indisch Platform, Indisch Herinneringscentrum, Stichting Pelita en Stichting Herdenking 15 augustus 1945 afspraken gemaakt over de verankering van het Indisch verleden in de Nederlandse samenleving. Ook het Indisch Platform, Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 en het Moluks Historisch Museum hebben reeds bevestigd hun intrek te willen nemen in de pleisterplaats.
          Er is dus gesproken met 4 verschillende groeperingen, waarvan er 2 hebben bevestigd hun intrek te willen nemen. Met de Molukse groep is niet gepraat?. Maar die willen wel intrek nemen.
          Dan herhaal ik maar weer hoe dat zal lopen tussen de Molukken en het IP van Delhaye.
          Zie hun artikel!

        • Boeroeng zegt:

          Ron,
          Zover ik weet is er geen stof tot onenigheid tussen S. Delhaye en het Moluks Historisch Museum.
          Het artikel waar naar je verwijst is niet van het Moluks Historisch Museum.
          Ik vind alleen dit artikel op hun site.

          ++++

          In de kamerbrief van 11 augustus zie je weer dat iemand niet de juiste vaardigheden heeft om de diverse groepen direct te benoemen.
          pagina 1
          ” Wanneer in deze brief gesproken wordt van Nederlands-Indische gemeenschap, worden hiermee bedoeld onder andere de Indo-Europeanen, de Zuid-Molukkers en de Europese Indischen. ”
          Staatssecretaris van Rijn wilt hier de groepen indo en totok noemen, maar hij klunst daarin. Het zal wel te maken hebben met het raciaal en ongewenst vinden van een groep mensen volbloed te noemen. Dat was normaal in Indië, maar in Nederland niet en nog steeds niet.
          Logischer zou zijn de term totok-europeanen , naast indo-europeanen te gebruiken. Maar ook in Indië indertijd werd totok-europeanen niet veel gezegd.
          Wel meer de benaming europeanen en indo-europeanen.
          Mogelijke woorden voor dit onderscheid
          * indo’s en totoks
          * gemengden en ongemengden
          * gewortelden en ongewortelden
          * Indische en niet-Indische

          De omschrijving is al beter zo

          ” Wanneer in deze brief gesproken wordt van Nederlands-Indische gemeenschap, worden hiermee bedoeld onder andere de Zuid-Molukkers en de Europeanen, uit te splitsen in wel en niet van gemengde afkomst

        • Ron Geenen zegt:

          Misschien weet je het niet, maar ik heb dit al van een ander ook gehoord. Het artikel liegt er ook niet om. Mijn mening, het is beter dat Delhaye uit het beeld verdwijnt. Sophialaan 10 is anders historie voordat het goed en wel onderweg is. Was er maar iemand die het lef heeft en initiatief durft nemen. De Indo’s hebben een leider nodig, en dat meen ik echt. Een sterke persoonlijkheid die mensen met kennis en talent om zich heen kan brengen.

        • Loekie zegt:

          Ron, waarom kom je niet terug naar Nederland? Ik bedoel: je houd je fulltime bezig met Indische zaken hier en wellicht kun je met je fysieke aanwezigheid en al jouw inzichten bijdragen aan een Indische law and order. Met argusogen zaken bekijken vanuit de andere kant van de oceaan leidt nergens toe.

        • Ron Geenen zegt:

          @waarom kom je niet terug naar Nederland? @

          Daar zijn diverse redenen voor. Maar ik kan je een paar zeer belangrijke noemen.
          Een, het klimaat
          Twee, de belastingen
          Drie, de ruimte en rust
          Vier, hier zijn ook veel Indo’s
          Vijf, Via het internet kan ik NL ook bereiken

        • Pierre de la Croix zegt:

          Typisch geval van de pot die de ketel iets verwijt …….

          Ik vind dat de heer Geenen zijn vrije mening van ver over de oceaan op een nette manier uit. Mag hij dan even?

          Pak Pierre

        • Boeroeng zegt:

          Ron,
          Het artikel waar je naar verwijst is de ongenuanceerde mening van 1 persoon.
          Er is niks bekend over een mogelijk conflict Historisch Moluks Museum en de heer Delhaye. Waarover zouden ze dan ruzie maken als men elkaar tegenkomt aan de Sophialaan ?
          En waarom zou dat uitgroeien tot een groot rellen, waardoor de organisaties vertrekken uit de Sophialaan ?

        • Ron Geenen zegt:

          @Het artikel waar je naar verwijst is de ongenuanceerde mening van 1 persoon.@

          Maar geen onbelangrijke personage, want hij zit in het bestuur van de Molukse Organisatie, die ook in dat gebouw gaan zitten. Daarnaast heeft de heer Delhaye als voorzitter van het IP ook weinig respect getoond voor anderen. Ik heb in ieder geval tot op heden niets kunnen lezen waarbij hij zich op een juiste manier heeft willen verdedigen.
          De meningen over hem geven mij het recht en velen met mij, hem te wantrouwen.
          Vergeet niet dat er ook veel Indo’s overzee wonen en die willen ook graag iemand in Den Haag zien vertegenwoordigt. Immers wij doen ook aan herinneren en gedenken.

        • Loekie zegt:

          Ron, sinds wanneer stoel jij jouw mening (en jouw oordeel) op meningen van anderen?

          Ik ken Delhaye niet. Nooit gezien, nooit gesproken. Maar als ik zou menen partij te zijn in de “Indische discussie” en ik zou negatieve geluiden opvangen over betrokkene en ik zou menen door hem geschaad te worden jn mijn belangen, en mijn mening zou gebaseerd zijn op meningen van anderen, dan zou ik, alvorens tot een finaal oordeel te komen, een afspraak maken met de man om in een persoonlijk gesprek een indruk te krijgen van zijn persoon en zijn daden.

  13. Jan A. Somers zegt:

    We zijn weer gezellig bezig!

  14. Boeroeng zegt:

    Ron,
    Je hebt het toch over Leo Reawaruw ?
    Die zit niet in het bestuur van het Moluks Historisch Museum

    Bestuur:
    mr. G. Haulussy, voorzitter
    dhr. P.Z. Satumalaij, secretaris/penningmeester
    dhr. M. Autar, bestuurslid

    Verder oordeel je te snel over Delhaye. Dat hij te weinig respect toont voor anderen.
    Het zal toch niet zijn dat jappenhaat je oordeel vertroebelt?

    • Ron Geenen zegt:

      OK, ik wist niet dat hij niet in het bestuur zit. Hij schrijft onder de vlag van de Molukse Organisatie, lijk lij. Je bent het toch wel met me eens, dat er de laatste tijd zeer negatieve berichten en artikelen over Mr. Delhaye naar buiten komen. O.a. van twee supporting leden van IP zoals Peggy Stein.
      Je haalt mijn Jappenhaat nu ook weer aan. Ja, die heb ik. Ik hoef alleen aan mijn vader te denken, die maanden lang werd gemarteld en zelf gecastreerd en daaraan overleed. Maar bij deze man is de situatie anders. Ik lees 3 artikelen van 3 verschillende mensen over deze man. Ik heb nog geen tegen argument gelezen.

  15. Huib zegt:

    Ja Ron, dat zou ik ook denken.
    Als je dit leest en de resultaten ziet over de nogal willekeurige backpay regeling van de staatssecretaris ondersteund door het IP is het toch geen wonder dat je in die club als belangenbehartiger totaal geen fiducie kan hebben.

    • Ron Geenen zegt:

      @ondersteund door het IP is het toch geen wonder dat je in die club als belangenbehartiger totaal geen fiducie kan hebben.@

      En dan is er een zekere Loekie, die het blijkbaar verschrikkelijk vindt dat er iemand aan de andere kant van de oceaan er wat van zegt. Zeer waarschijnlijk niet wetende dat er hier ook een paar Indo’s wonen, die nog steeds recht hebben op de backpay en daarnaar kunnen fluiten. O.a. door de hulp van het IP.

  16. @Loekie goed dat er Loekies zijn op deze wereld. Het houdt me scherp. Met name op het stuk Indische Kwestie. En nu persoonlijk 🙂 ! Al 70 jaar wordt deze NEDERLANDSE kwestie door de Loekies van deze wereld alle kanten uitgeschoffeerd door het uiten van ongenuanceerd misnoegen. Methodisch chaos creëeren. Een ambtenaar zou het niet beter kunnen. Geef uzelf eens bloot. Naam en foto graag!
    @Allen, Leo Reawaruw is van Maluku4Maluku. Deze Stichting kwam in opstand omdat het via een bericht van TFIR had gelezen dat de Molukkers buitengesloten waren. Hij nam boos contact op (terecht op dat moment) en begreep van ons dat het anders lag. Op dat moment was er nog niets geplaatst in de Staatscourant over de regeling. Dus de verwarring vanzelfsprekend was bij iedereen compleet. We zijn gaan samenwerken. Ik ving toen nog alles op voor het IP. Alle telefoons en mails. Mij werd door de voorzitter van het IP in een vergadering met VWS en SVB duidelijk gemaakt dat ik géén samenwerking kon en mocht hebben met Maluku4Maluku. Dit terwijl de samenwerking goed verliep en hij al voor tientallen mensen uit zijn Gemeenschap alles aan het regelen was. Zie de vele berichten. We hebben hem toen aangeraden zich formeel aan te sluiten bij het IP. Het IP onder leiding van de voorzitter heeft maanden later met een smoes gereageerd. Geen samenwerking dus. In de tussentijd overlijden er mensen en zijn er velen nog niet goed geholpen. Tja het resultaat is een keiharde schoffering van Leo jegens de voorzitter in het belang van de mensen waar hij voor opkomt.

    Discrimineren versus je gediscrimineerd voelen:
    Ik blijf erbij dat de voorzitter dit te pas en te onpas gebruikt om ook nu mijzelf en anderen in diskrediet te brengen. Een zwaktebod aan de onderhandelingstafel. Ik ga deze discussie graag met de voorzitter aan ware het niet dat wij al vanaf 25 december 2015 – in samenwerking met de verschillende partijen die ons weer aan tafel probeerden te krijgen – door onze ‘activistische houding’ (ook zo’n mooie stigmatiserende zin die vaak gebruikt wordt) ontslagen zijn (=lees in de kiem gesmoord zijn) van onze functie waar de jaren daarvoor in bijzijn van Herman Bussemaker altijd dankbaar gebruik van werd gemaakt.

    Indisch Pleister (op de wonde!) plaats:
    De budgetten krimpen. Dat geldt voor iedereen die afhankelijk is van subsidie in Den Haag. Het masterplan van Commissie Cohen staat al tijden klaar. Het inschuiven (budget minimaliseren) van diverse oorlogsgetroffenen partijen is al reeds begonnen. De aanpak; alles onder 1 dak. Voeg zoveel mogelijk stichtingen (wordt nu nog door ons onderzocht omdat vele stichtingen eenlingen zijn of al geliquideerd blijken!) bij elkaar voor de zogenaamde draagkracht. Doe een N=…. (lees te weinig) onderzoek en breng dat uit. En tadaaaah; De Collectieve Erkenning is een feit. Een groot artikel in de Telegraaf. En klaar is kees. Allen blij!

    Voor de goede orde, Paul Jansen is bestuurslid van het Indisch Herinneringscentrum;
    http://www.indischherinneringscentrum.nl/over-ons/organisatie
    En hier een film van een van zijn ludieke acties met de politiek:
    http://www.telegraaf.nl/tv/achteronsnieuws/27751493/__Achter_ons_nieuws_met_hoofdredacteur_Paul_Jansen__.html

    Allen blij?
    Zet daar maar een dik vet vraagteken achter. Want niemand, maar dan ook niemand van deze partijen heeft bijvoorbeeld de dossiers op mijn kantoor ingezien of luistert naar het ongenoegen van de Gemeenschap. Niemand heeft zich afgevraagd wat de N=duizenden uitkomst was van de morele toekenning Backpay van iets wat al meer dan 70 jaar geleden al had moeten gebeuren. Niemand van deze stichtingen heeft zich geuit op Social Media over het beleid voor de komende jaren. Niemand van deze stichtingen heeft zich afgevraagd ‘wat moeten we daar nu mee, of hoe ondersteunen we de mensen nu eigenlijk de komende jaren, is het wel goed wat we doen??’. Nee iedereen ging voort met zijn eigen doelstellingen zowel financieel als marketingtechnisch! Want ja, de eigen missie moet bestaansrecht blijven verwerven, je weet maar nooit wat je moet inleveren.. Iedereen is muisstil. En niemand durfde ons aan te spreken tijdens de herdenking bij de Tweede Kamer op 14 augustus 2017 in Den Haag. Een locatie zo groot als een klaslokaal. Het IP ‘not amused’ dat we er waren. Behalve de vicevoorzitter van de Stichting Herdenking 15 augustus en de voorzitter van Pelita. Beiden meldden natuurlijk dat het Indisch Huis een prachtige samenwerking behelst. Ik heb slechts 1 vraag gesteld die nog open blijft; “Wat is de letterlijke betekenis van een ‘Collectieve Erkenning’ en vanwaar de euforie”.

    Daarna hadden Anton te Meij en ik een gesprek met de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib en hebben we gepleit voor een ‘bobo-loze’ opstelling van de Herdenking, waarbij deze mensen aan de zijkant plaatsnemen en de ouderen vooraan mogen zitten. Dit laatste beaamde ze en zal ze op de agenda zetten. Daar zitten we dan graag bovenop.
    https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/kranslegging-bij-indische-plaquette-op-maandag-14-augustus

    Vergissing en aannames over Indisch Platform 2.0 Indische Kwestie;
    Het is niet zo dat we vinden dat de stichtingen geen goed werk verrichten binnen de marges die er zijn. Moge het IHC groter groeien met de budgetten die allengs ter tafel hadden moeten komen. Want kabinet na kabinet wordt er een belofte voor educatie en cultuur behoud gedaan. HET IS TE WEINIG wat ernaar toe gaat.
    Pelita, ja daar staat wat ons betreft een groot vraagteken bij de organisatie. Met zoveel dossierkennis in de loop der jaren opgedaan had het een actieve rol naar Den Haag moeten houden/genereren en mogen afdwingen dat de zorg en aandacht wordt vergroot. Reken maar uit als daar de aandacht naar toegaat, wat een kosten je uiteindelijk kunt besparen, als Den Haag erkent dat dit gedrag van Den Haag mensen ziek maakt. De vrijwilligers van Pelita doen fantastisch werk! Het is als een wurgsituatie dat je dit fantastische werk wil volharden, maar dat je machteloos wordt zo ‘langs de zijlijn’. En let wel; tig-organisaties investeren al meer dan 40 jaar in het wel en wee van de gemeenschap. Feesten, ontmoetingen, muziek, samenkomsten, opvang ouderen. Het is wel makkelijk om alles nu onder de Pelita-zorg te schuiven. Hou daar eens mee op!
    Het IP, ja jullie kennen ons ongenoegen over deze oude (lees oude systemen) partij.
    De andere vechtstichtingen/partijen, daar werken we graag mee samen. Iedereen zet zich fantastisch in. Geen oordeel over. We begrijpen ook dat iedereen op zijn eigen pad blijft en geen samenwerking wenst. Wij wensen allen veel succes en hopen dat iedereen alles, maar dan ook alles, maar eens op z’n kop zet. Op de agenda houden in Den Haag én een goed resultaat boeken is en blijft hopelijk de missie voor een ieder die iets wil betekenen voor de ouderen onder ons.

    Mijn reactie (social media) aan Mark Rutte:
    https://www.facebook.com/groups/684839725027229/permalink/814991698678697/

    Pers van TFIR:
    https://www.volkskrant.nl/opinie/indisch-centrum-dient-als-afkoop-veel-hogere-schuld~a4512934/
    https://www.trouw.nl/home/indisch-herinneringscentrum-heeft-met-rechtsherstel-niets-te-maken~a504669c/
    https://www.parool.nl/opinie/-geld-telt-niet-die-mooie-woorden~a4512815/

    Bericht Maluku4Maluku:
    https://reawaruw7.com/2017/08/21/hoopin-historische-persbericht/
    ——
    Nog even voor de goede orde de Rijksbegroting 2017:
    http://www.rijksbegroting.nl/2017/voorbereiding/begroting,kst225923_15.html

    3. Beleidswijzigingen
    Op het terrein van de «erfenis van WO II» vindt het kabinet continuïteit en toekomstbestendigheid belangrijk.

    Het beleid voor 2017 is:

    – Bijdragen aan continuïteit, kwaliteit en toekomstgerichtheid van het stelsel van voorzieningen en uitvoeringsorganisaties door middel van het monitoren en zo nodig bijsturen van ontwikkelingen op het terrein van de zorg- en dienstverlening en de herinnering WO II.
    – Zeker stellen dat (de uitvoering van) het wettelijk stelsel van pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II actueel en effectief blijft, ondanks een door demografische ontwikkelingen steeds kleinere doelgroep.
    – Invulling geven aan de beschreven ambitie van veldpartijen voor het levend houden van de herinnering WO II langs de domeinen kennis (onder leiding van het NIOD), museale functie (onder leiding van de Stichting Musea en Herinneringscentra 40–45 (SMH), educatie en informatie (SMH en NC) en herdenken, eren en vieren (NC): het betreft de uitwerking van de Commissie Cohen. De ambities zijn onder andere gericht op het vormgeven van herdenken en vieren, ook naar aanleiding van het visiedocument hierover van het NC.
    – Voorzetten bestaand beleid: inhoudelijke en financiële ondersteuning van projecten en organisaties stroomlijnen met de beschreven ambities. De herinnering aan de WO II kan hierbij verbonden worden met hedendaagse vragen van burgerschap.

    Fijne groet,
    Peggy Stein

    http://deindischekwestie.nl/partijen/
    “Stichting Het Indisch Platform 2.0, per 1 augustus 2017 officieel opgericht als actieplatform én meldpunt voor de Indische Kwestie. Zo krijgt iedereen een stem! Al ruim 70 jaar worden de oorlogsgetroffenen uit voormalig Nederlands-Indië niet gehoord! Gezamenlijk stoppen wij het negeren!”

  17. Boeroeng zegt:

    Dienstmededeling…. niet mensen persoonlijk aanvallen.

  18. Loekie zegt:

    – Ik blijf erbij: de naam “Indisch Platform 2.0” heeft bepaald veel weg van identiteitsfraude.
    – Als iedereen een stem heeft, zou je menen dat IP 2.0 een vereniging is. Is niet zo, het is een stichting (en een stichting kent geen leden).
    – “Al ruim 70 jaar worden de oorlogsgetroffenen uit voormalig Nederlands-Indië niet gehoord!” Dat is, hoe zeg je dat netjes, een jokje. Ze maar: een jok…. van het werkwoord jokken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.