Kabinet: nieuw onderzoek naar geweld in Indonesië eind jaren veertig 

nederlandsevlaganimEr komt een nieuw onderzoek naar het geweld in Indonesië eind jaren veertig.  Recent bleek dat Nederlandse militairen ‘structureel geweld’ hebben toegepast.
Morgen praat het kabinet over een voorstel voor een nieuw groot onderzoek, zo melden bronnen aan RTL Nieuws.Het onderzoek duurt naar verwachting enkele jaren.
In voormalig Nederlands-Indië hebben militairen destijds structureel massa-geweld gebruikt, zo concludeerde historicus Rémy Limpach in september na jarenlang onderzoek.
Limpach vond bewijs voor verschillende oorlogsmisdaden: martelingen, verkrachtingen, executies en het platbranden van dorpen.

vlag_indonesie_animStructureel geweld
Volgens de onderzoeker is niet iedere Indie-veteraan schuldig: de meerderheid van de militairen heeft geen excessief geweld gebruikt, maar door het gebrek aan middelen en mankracht hebben duizenden incidenten plaatsgevonden.
Ouder onderzoek uit 1969 sprak nog van ‘excessen’, maar in het Limpach-onderzoek wordt gesproken van structureel geweld.
Minister Koenders van Buitenlandse Zaken drong aan op een nieuw, groot onderzoek naar de periode. Hij noemde de periode van dekolonisatie eerder een ‘zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis’.

engelandvlag  Archieven openen
Minister Hennis van Defensie wil voorkomen dat Indie-veteranen zich geschoffeerd voelen door het onderzoek. Daarom wordt niet alleen het handelen van de Nederlanders onderzocht, maar kijken de onderzoekers ook naar de Bersiap-periode. Dat is een gewelddadige periode in Nederlands-Indië door Indonesische onafhankelijkheidsstrijders na de Japanse capitulatie. Dat was een nadrukkelijk verzoek van de VVD, zodat een onderzoek niet alleen zou oordelen over Nederlandse misstanden.

Het kabinet heeft goede hoop dat Indonesië mee wil werken en archieven wil openen. Verschillende instanties worden verantwoordelijk voor het onderzoek. Zo leveren onder andere het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) en het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) onderzoekers. Welke instanties nog meer onderzoekers leveren, maakt het kabinet naar verwachting na de ministerraad bekend. RTL Nieuws

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

101 reacties op Kabinet: nieuw onderzoek naar geweld in Indonesië eind jaren veertig 

  1. Boeroeng zegt:

    Yip… de vlag mag uit. Wat zeg ik … doe maar meer vlaggen.
    Neem ook de excessen van de Britten en alle Indonesische militanten mee en excessen na de periode aug 45 -dec 45. Spit de slachtoffercijfers uit.
    Zou Rutte een deal hebben gemaakt met Indonesië hierover?
    Of deed een Jokowi een vage toezegging ?

    Ik open mijn mailbox en 4 mensen tipten me over deze plotwending . Veel dank.

    • PLemon zegt:

      Nog wat aantekeningen/kritische noten destijds over een hernieuwd onderzoek….

      *** Uiteindelijk dienden tussen 1945 en 1949 tweehonderdduizend militairen in de Oost, merendeels dienstplichtigen. Duizenden weigerden dienst en kregen drie jaar gevangenisstraf.
      Nederland verloor de oorlog, ondanks twee succesvolle militaire operaties (de eigenlijke politionele acties) in juli 1947 en december 1948, die veroordeeld werden door de internationale gemeenschap. Vóór, tijdens en na de acties woedde een felle guerrilla.
      Bijna zesduizend Nederlandse militairen stierven, van wie ongeveer de helft door gevechtshandelingen. Aan Indonesische kant sneuvelden honderdduizend strijders. Schattingen over burgerdoden variëren van vijfentwintig- tot honderdduizend. De meeste slachtoffers vielen tijdens de guerrilla, waarbij over en weer wreedheden werden begaan, ook tegen de bevolking. Op het Indië-monument in Roermond, waar de Nederlandse gesneuvelden worden herdacht, staat een passende tekst. ‘Palmam qui meruit ferat’: Ere wie ere toekomt.

      Ook Indonesië hield zich stil. ‘De Indonesische regering heeft nooit werk gemaakt van de Nederlandse oorlogsmisdaden om te voorkomen dat de eigen misdaden bekend werden’, zegt Scagliola. De vrijheidsstrijders terroriseerden de eigen bevolking om te voorkomen dat ze met de Nederlanders zou samenwerken. Het aantal slachtoffers van de Indonesische terreur loopt waarschijnlijk in de tienduizenden.
      En zo bleven zelfs de ongehoorde misdaden van Westerling en zijn ondercommandanten in Zuid-Celebes onbestraft. Volgens Nederlandse opgave werden daar 3114 mensen geëxecuteerd. Dat zijn vijf My Lai’s en twintig Rawagede’s.
      https://www.groene.nl/artikel/de-excessennota-moet-opnieuw

      • bo keller zegt:

        Pak Lemon,
        Ik meen dat deze misdaden die U noemt nu bekend zijn,
        en nu nog de bij geruchten vernomen terreur
        van beide zijden.
        Tsja jaren lange wachttijd gaan wij tegemoet.
        Weet U mss. hoe de Nederlanders , Ploppers en Pemoeda’s
        uit elkaar kunnen houden zonder inzage in fam.album
        van Surya Atmadja .
        siBo

        • PLemon zegt:

          @Hr Bo.
          In de gebieden onder controle vd nederlanders opereerden de pelopors . …(verbasterd woord), Zogezien niet geüniformeerde gewapende nationalisten(guerilla strijders).
          Pemuda ‘ s waren vnl door Japan paramilitair opgeleide jongeren die paradeerden met de bambu roentjing en ook gebruikten. Kweekvijver vd latere intelligentsia.

          WIKI : Het Indonesische woord pelopor betekent “verkenner, pionier”. Het woord is oorspronkelijk afkomstig uit het Nederlands, van het woord voorloper.

          In historische context wordt het ook wel gebruikt om Indonesische antikoloniale strijders mee aan te duiden. Gedurende de Indonesische onafhankelijkheidsstrijdwaren er verschillende strijdgroepen actief, waaronder de TNI (Tentara Nasional Indonesia) in de van meet af aan door de nationalisten gecontroleerde gebieden, en de pelopors in de gebieden die in handen van de Nederlanders waren. Dit onderscheid werd en wordt door veel Nederlanders niet herkend, waardoor de term vaak ten onrechte wordt gebruikt, vaak in verbasterde vorm en met een negatieve ondertoon (ploppers, peloppers) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pelopor

        • Pierre de la Croix zegt:

          “ploppers, peloppers”, door de KL ook wel “zwartjoekels” genoemd.

          Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        “tweehonderdduizend militairen in de Oost” Het ging voor de KL om 121.000 militairen waarvan 25.000 OVW-ers, 95.000 dienstplichtigen en 1.000 beroepsmilitairen. Voor de KM ging het om 2.000 militairen. Van het KNIL weet ik het niet, ik dacht ruim 60.000. Het aantal dienstweigeraars bedroeg ca. 5.000. Slechts een klein aantal hiervan deed een beroep op de Wet Gewetensbezwaarden Militaire Dienst. De rest waren deserteurs die als zodanig werden vervolgd of alsnog vertrokken. Het aantal is ongeveer 4 % van de totaal uitgezonden troepenmacht. Het aantal gesneuvelden bedroeg: KL 1.602, KNIL 722, KM 202. Het aantal overledenen ten gevolge van ongevallen en ziekte bedroeg: KL 987, KNIL 1.098, KM 140.

  2. Anoniem zegt:

    Dat zijn we gewoon verplicht naar jou toe makker ; een goed week-end verder.Groetjes
    Jos H Crawfurd

  3. Surya Atmadja zegt:

    Alhamdullilah, Praise The Lord .
    Eindelijk , hoop dat nu voor eens en altijd duidelijkheid komt .
    Over de eventuele daders en slachtoffers .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Hoe toh dese, “duidelijkheid over eventuele daders en slachtoffers”?

      Het Nederlandse leger in NOI (KNIL, KL) was een reguliere strijdmacht, netjes georganiseerd in divisies, brigades, regimenten, bataljons, compagnieën, pelotons, secties. Van individuele militairen was naam, rang en registratienummer bekend. Van de acties werd boekhouding bijgehouden, in rapporten lag vast wat had plaats gevonden, waar, wanneer, waarom en onder wiens commando. Wie aan Nederlandse zijde in de archieven graaft, krijgt dus gauw veel te weten.

      Aan Indonesische kant lijkt mij niet alles zo gemakkelijk zo helder in beeld te brengen. Misschien van de reguliere onderdelen die aan de strijd deelnamen (Siliwangi?). Maar wat is er nu bekend van de vele ongeregelde troepen en bendes die guerilla voerden, overvallen pleegden, terreur op eigen volk uitoefenden en met name tijdens de bersiap de wreedste moorden pleegden onder weerloze mannen, vrouwen en kinderen?

      Bovendien hadden de meeste Indonesiërs in die tijd geen achternaam. Het waren Kromo, Soeparman en Simin (namen willekeurig uit des schrijvers duim gezogen) die met bamboe roentjing en parang wild tekeer gingen, zonder zich iets aan te trekken van humaniteit en oorlogsrecht. Geboortedata? Bij velen in die tijd ook niet bekend. Zoek dan maar eens uit wélke Kromo, Soeparman en Simin iets op zijn geweten heeft dat niet deugt.

      By the way ……. Het gebrek aan betrouwbare persoonsgegevens uit die tijd maakt het wat mij betreft ook zéér moeilijk te beoordelen of een vrouw die zegt weduwe te zijn van Pak Karto die door de troepen van Westerling standrechtelijk is geëxecuteerd, ook werkelijk de weduwe is van Pak Karto (gefingeerde naam) en niet een willekeurige Mak Zo-en-Zo van 90 die door familie en dorpsgenoten naar voren is geschoven om via de nijvere advocate Zegveld poen bij de Nederlandse overheid te claimen. Poen voor de hele gemeenschap en het meeste natuurlijk voor de loerah en zijn familie.

      Eenvoudiger gezegd: Is de vrouw die zegt weduwe Karto te zijn en zich door mevrouw Zegveld of één van haar confrères laat vertegenwoordigen, inderdaad de weduwe van Pak Karto die op dag X in 1947 nabij kampong Y op eiland Z het leven liet door laakbaar Nederlands militair optreden?

      Muulek, muulek dese.

      Of toch niet?

      Pak Pierre

      • Surya Atmadja zegt:

        Pierre de la Croix zegt:
        2 december 2016 om 18:28

        Hoe toh dese, “duidelijkheid over eventuele daders en slachtoffers”?
        1.Het Nederlandse leger in NOI (KNIL, KL) was een reguliere strijdmacht, netjes georganiseerd in divisies, ………………etc
        2.Aan Indonesische kant lijkt mij niet alles zo gemakkelijk zo helder in beeld te brengen. Misschien van de reguliere onderdelen die aan de strijd deelnamen (Siliwangi?).
        =================================================
        1. En dan de biechtende soldaten zoals in de boeken van Remy L en G.Oostindie .
        2. Ik denk dat bij de TNI bekende groepen , het wel bekend zijn wie tot hun gelederen behoorden.
        Wat en wie in de schemer gebieden opereren , de latere ontevredenen als gevolg van RE-Ra opschoning van Kabinet Hatta ( uitgevoerd door Kol Nasution van Siliwangi divisie) , zijn het de rampokkers / Darul Islam etc .
        En zeker op de plaatsen waar de TNI na de Renville ovk verdreven werden (dus na het opzeggen van Linggardjati en het starten van de Agresi Militer 1 en 2 operaties , daar hebben de rampokkers bijna vrij spel.
        Zie West Java , Tanggerang , Depok, Bogor etc .

  4. Loekie zegt:

    Wellicht wordt in het eindrapport met bewijzen melding gemaakt van concrete (oorlogs)misdaden met vermelding van de namen van de dader(s). Vraag is dan of die dader(s), indien nog in leven, vervolgd zullen worden.

  5. Surya Atmadja zegt:

    Loekie zegt:
    2 december 2016 om 13:25

    Wellicht wordt in het eindrapport met bewijzen melding gemaakt van concrete (oorlogs)misdaden met vermelding van de namen van de dader(s). Vraag is dan of die dader(s), indien nog in leven, vervolgd zullen worden.
    ========================
    Wat mij betreft , NEE ,want het heeft geen nut om oudere mensen ( ik heb hier over de Nederlandse soldaten) die door omstandigheden( gedwongen waren) om daar oorlog te voeren .
    Dan worden ze 2x opgeofferd.

    Over de (stoute) Indonesiers dat zal een zware dobber zijn , want meestal waren de daders (mobs ,ploppers, rampokkers etc).
    Men had vaak vermoeden/sterke aanwijzingen wie ze zijn , maar vallen niet onder het gezag van de Republik.
    De TNI werd zelf aangevallen door die “onbekende”stoute Indonesiers.

    In telegraaf van vandaag las ik ook de zure komentaren van Meprau PIA vd M.
    Ik wil ook wel weten als de oudste zoon van een echtpaar die min of meer uit nationalistische nest kwam of mijn vader /ooms (TNI-Politie) misdragen hebben.
    En zeker omdat ze veel Nederlanders (ook Indisch) bekenden hadden uit hun schooltijd (Mulo-AMS-HBS*) .

  6. ellen zegt:

    “Over de eventuele daders en slachtoffers.” Aan beide kanten, dus. Inderdaad als het mogelijk is. Als u op Delpher (oude Indische kranten) zoekt op het onderwerp “bersiap”, dan krijgt u tientallen Nederlandse berichten uit deze tijd over de wandaden van Indonesische pemuda’s tijdens de bersiap en hun veroordelingen door het Nederlandse recht. Vele veroordeelden hebben voor de rechtbank hierop gereageerd met de overtuiging, dat hun veroordeling wel teniet gedaan zal worden door de aanstaande Indonesische regering. In de Nederlandse archieven zal dit geregistreerd zijn. Onbekend is, of dit ook het geval is m.b.t. de Indonesische archieven. Er werden van die periode ook veel archieven – al dan niet met opzet – door de pemuda’s in brand gestoken, zoals gedaan werd met de archiefpapieren van de plantage van mijn grootouders.

    • Anoniem zegt:

      ’t Duurt nu wel weer ’n aantal jaren en
      mss.dat de ”toekijkers” en ”nee weteren”
      ook ‘ns aan het vestje getrokken worden.
      siBo

    • Surya Atmadja zegt:

      ellen zegt:
      2 december 2016 om 15:14
      “Over de eventuele daders en slachtoffers.” Aan beide kanten, dus. Inderdaad als het mogelijk is. Als u op Delpher (oude Indische kranten) zoekt op het onderwerp “bersiap”, dan krijgt u tientallen Nederlandse berichten uit deze tijd over de wandaden van Indonesische pemuda’s tijdens de bersiap en hun veroordelingen door het Nederlandse recht.
      ====================
      Nou , als het zo was , want zeuren ze (de Nld) over het gebrek/onwil uit Indonesische kant??
      En dan las ik in de Telegraaf (de wakkere krant van NL) de standaard argument dat de Indonesiers geen zin hadden om dat het gewroet hun dichterbij brengen over 1965.
      Toen ik dat las , zeg ik spontaan OMG(Astaganaga) daar komen ze weer met andere nog niet gepleegde misdaad tegen hun eigen volk.
      En het toevoegen van zoveel nullen aan de slachtoffers aantallen .
      PS : ga niet de term Pemuda (jongeren) door elkaar halen met ploppers/rampokkers etc.
      Want dan waren de eerste generatie Indonesische nationalisten/founding fathers ook door het slijk gehaald.
      Mijn ouders, mijn jongere ooms en hun generatie , die de eerste lichting ambtenaren en hoge officieren leveren.
      Ze hebben “pech” omdat ze Nederlandse opleiding en vorming hadden.
      Kijk dat er ook foute/doorgedraaide Indonesiers rondlopen in die tijd zal niemand ontkennen , ik ook (saya juga)

      • Surya Atmadja zegt:

        Zie :
        Gert Oostindie interview in you tube

        Ook zijn bewering :
        In Soldaat in Indonesië, 1945-1950, I argue that there were probably tens of thousands of war crimes.
        Dus niet honderden , of duizenden ?
        En dan zeg ik, OMG , was het zo erg ?

      • bo keller zegt:

        ##PS : ga niet de term Pemuda (jongeren) door elkaar halen met ploppers/rampokkers etc.
        Want dan waren de eerste generatie Indonesische nationalisten/founding fathers ook door het slijk gehaald.###

        Nah Pak Surya,reeds eerder door mij aan U gevraagd,
        hoe herken je een Indonesische Jongere Nationalist en
        bijv. Leden van de Badan Pemoeda Azia Raya of Hizboellah.
        En deze lieden 24 aug.1945 bestormden — ??– het LOG te Bandoeng.
        Chinezen-moorden in Tangerang door — ?? —
        Barbaarse tonelen bij Christengemeenschap Depok.
        Hoe herken je de diverse radicale strijdgroepen waren zij
        oudere ziekelijke Indonesiërs. of keken ze ’n beetje vreemd.
        Graag-, zodat Pemoeda niet meer te pas en te onpas onder
        één noemer genoemd met die radicale strijders.
        siBo

        • Surya Atmadja zegt:

          bo keller zegt:
          2 december 2016 om 19:24
          Graag-, zodat Pemoeda niet meer te pas en te onpas onder
          één noemer genoemd met die radicale strijders.
          ==================================
          Vaak is het moeilijk ,
          staat in op hun tjongor (gezicht) aangeduid , ik ben van groep X, grp Y, grp Z.
          Bij de Nederlanders is het makkelijk(er), hun uniformen , hun huidskleur etc, en nu de tig duizenden vrijwillige bekentenissen.
          In veel Indonesische bronnen en kranten uit die tijd worden ook bepaalde groepen genoemd, kwestie van inventariseren .
          Je kan zo plukken uit internet en diverse boeken , “untold stories” van de hoofdrol spelers.

        • bo keller zegt:

          Pak Surya,In veel Indonesische bronnen en kranten uit die tijd worden ook bepaalde groepen genoemd, kwestie van inventariseren .
          Je kan zo plukken uit internet en diverse boeken , “untold stories” van de hoofdrol spelers.

          Misschien kunt U mij een beetje helpen.
          Welke bronnen en de vele boeken,en als
          kan met foto van de Echte Pemoeda en tja welke—.
          siBo

        • Jan A. Somers zegt:

          “In veel Indonesische bronnen en kranten uit die tijd worden ook bepaalde groepen genoemd, kwestie van inventariseren .” Alleen al voor Soerabaja (meer moet u mij niet vragen) staat in Meelhuijsen een lijst met tientallen namen van strijdgroepen, met naam commandant, aantal, plek van hoofdkwartier en bewapening. Vraag me niet naar de bron hiervan. De individuen worden niet genoemd. Wat moet je hiermee? Schuldig aan moordpartijen? Wellicht een vraag voor de Indonesische onderzoekers. Of misschien voor kennisgeving aannemen. Als je niks met gegevens kunt doen moet je het laten rusten. Data voor het geschiedenisboek. Er wordt genoeg met vingertjes gewezen en met nullen gestrooid.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Nou , als het zo was ” Ik denk dat ik hetzelfde idee hierover heb als de heer S.A.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””PS : ga niet de term Pemuda (jongeren) door elkaar halen met ploppers/rampokkers etc.”””””””””””””

        Zoals ik het heb begrepen van familieleden waren er permuda clubjes direct na het einde van de oorlog van “stoute” en “lieve” Indonesiers. In ieder geval in Noord Sumatra.
        Ze waren pas uit elkaar te zien of te herkennen vanwege het resultaat van hun optreden.

        • Surya Atmadja zegt:

          Ron Geenen zegt:
          6 december 2016 om 04:11

          1.“””””””””PS : ga niet de term Pemuda (jongeren) door elkaar halen met ploppers/rampokkers etc.”””””””””””””

          2.Zoals ik het heb begrepen van familieleden waren er permuda clubjes direct na het einde van de oorlog van “stoute” en “lieve” Indonesiers. In ieder geval in Noord Sumatra.
          ==========================================
          1. Het is gewoon een verzoek van een medelezer/schtijver aan andere medelezer/sch.
          Met de kennis van nu internet/ wetenschappelijk onderzoekingen etc kan men niet Oost Indisch doof blijven, en iedereen ‘over één kam scheren’

          2. Dat GELDT voor aan de uitgezonden Nederlandse soldaten (tentara susu , ovw-ers etc ) of KNIL-ers , van de bijna 150.000(???) waren de meesten gewone soldaten die hun opdrachten zo goed mogelijk doen, en hopen dat ze veilig terug kunnen naar hun ouders/gezin etc .

        • Ron Geenen zegt:

          In het geval van de periode direct na de oorlog op Sumatra is het mijn goed recht om de familie te geloven.

      • RLMertens zegt:

        @Ellen; ‘Delpher, oude Indische kranten’ – Heb een poging gedaan, echter de site niet kunnen vinden. Is het mogelijk dat u zo’n bersiap voorval citeert, compleet met data, daders, rechtspraak, veroordeling etc.?

  7. Rene Pascal van Poorten zegt:

    Ik word zo langzamerhand doodmoe van al die onderzoeken. En denk nou niet dat Indonesie mee zal werken. Zij kijken wel uit voor eventuele claims van bersiapslachtoffers of nabestaanden. En zij hebben ook terecht geen zin in om steeds maar achterom te kijken zoals men dat in Nederland graag doet. Oude koeien uit de sloot halen heeft geen zin als je er niks van leert en elke keer maar weer oprakelt. “We moeten in de spiegel van het verleden durven kijken”, zei minister Koenders. “En met onszelf in het reine komen”. Ach man, schei toch uit!! Praat niet zo dom!! Het gaat puur om het feit dat Nederland voor aan in de rij kan staan met het opgeheven vingertje de mensenrechten kan blijven promoten in de wereld. Want de uitslag van het onderzoek is toch allang bekend: de Nederlanders waren fout, vuile gore oorlogsmisdadigers, mensenrechtenschenders en vuile onderdrukkers. De Indonesiers waren vrijheidsstrijders die vochten voor hun land.
    En de bersiap. Wat is dat? Is dat een overheerlijk Indisch gerecht? Schei maar uit. Ik hoorde ooit op Radio 1 dat de bersiaptijd het verdiende loon was voor de Nederlanders en Indische Nederlanders die drie jaar Jappenkamp hadden overleefd. Kregen ze eindelijk op hun sodemieter, die vuile onderdrukkers, aldus een radiogast. Ik weet al genoeg. Dit onderzoek is totaal niet objectief, omdat alleen de Nederlandse kant wordt belicht. Een gemiste kans, En zal er weer onnodig op vele zielen worden getrapt,,,,,,,,,,voor de zoveelste keer. Ik word er moe van. Of zoals mijn Indische opa en oma zeiden over die tijd: “Ach, soedah al!!!”

    • RLMertens zegt:

      @RenePascalvanPoorten; ‘dit onderzoek is totaal niet objectief etc.’ – Waarom niet? De uitkomst is toch niet bekend? Nederland was toen in Indië toch altijd ‘objectief bezig’. De ethische richting; de inlanders verheffen; pacificaties, politionele acties; orde en rust etc.etc. Je werd er toen al moe van; van al die grootse daden!, die we op school moesten opdreunen. Niks te soedahan! Wellicht dat Nederland….. totaal geen blaam treft. Wij blij en …..dus een selematan. Ons opgeheven ‘vingertje’ blijft wijzen….

    • Arthur Olive zegt:

      Ik word er moe van. Of zoals mijn Indische opa en oma zeiden over die tijd: “Ach, soedah al!!!”
      Ik geloof niet dat dat de laatse woorden waren van mijn oma Doortje toen ze werd geroentjing en waarschijnlijk in stukken gehakt.
      Ik wou dat ik een oma had die later in betere tijden had kunnen zeggen: “Ach, soedah al!!!”.

    • bo keller zegt:

      . Dat GELDT voor aan de uitgezonden Nederlandse soldaten (tentara susu , ovw-ers etc ) of KNIL-ers , van de bijna 150.000(???) waren de meesten gewone soldaten die hun opdrachten zo goed mogelijk doen, en hopen dat ze veilig terug kunnen naar hun ouders/gezin etc .

      Daar zit nu volgens mij het hele verhaal van de ”Bersiap” in
      KNIL-militairen in afwachting naar hun Familie zagen en hoorden
      van geëvacueerde Indische fam,in Siam hoe en waarom
      ze gevlucht waren en door de Engelsen in Siam gedropt werden.
      Hoe veilig waren daar hun achter gebleven Vrouwen/kinderen
      ouders en in handen van Indonesische PEMOEDA .
      Waarvan velen de Japanse verschrikkingen nog niet te boven waren.
      Probeer dat ’n klein beetje in te denken.
      siBo

  8. Rene Pascal van Poorten zegt:

    De komma’s bij de laatste drie zinnen moeten punten zijn. Sorry was mijn fout. Is ook zo donker bij de kerstboom op mijn laptop typen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach … die komma’s, die zijn u vergeven. Komt door de opwinding zal ik maar zeggen. Overigens ben ik het wel met uw tekst eens.

      Als ik Koenders met zijn Sinterklaassmoeltje* iets zie beweren, dan lopen de koude rillingen mij ook over de rug.

      Pak Pierre

      * Sinterklaas zoals wij die kennen is een schijnheilige. Als hij écht heilig zou zijn geweest, dan had hij zich natuurlijk nooit jaren lang laten bedienen door zwarte knechten in potsierlijke pakken.

      PP

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Als ik Koenders met zijn Sinterklaassmoeltje* iets zie beweren, dan lopen de koude rillingen mij ook over de rug.””””””””””

        Ja, zeker met dat valse glimlachje. Ik krijg de kriebels van zo’n persoon en blijft ver van dat type. En als je je omdraait, krijg je een mes in je rug.

  9. Leon Algra zegt:

    Dat het kabinet weer nieuw onderzoek gelast, is bijzonder. Maar verder zijn ze bijzonder laf in dat wat hun verantwoordelijkheid betreft. Gewoonweg doodzwijgen en net doen of je neus bloedt..

  10. Loekie zegt:

    De premier zei dat het onderzoek tussen de 4 en 6 jaar gaat duren. Tegen de tijd dat het klaar is zijn velen die nu nog leven overleden.Dan ook is het onderhand 75 geleden allemaal. En wie weet hoe de wereld er tegen die tijd uitziet.
    Ofwel: zal ik morgen wel of geen pisang goreng en apem maken is voor mij relevanter.

  11. Surya Atmadja zegt:

    bo keller zegt:
    2 december 2016 om 20:23
    Welke bronnen en de vele boeken,en als
    kan met foto van de Echte Pemoeda en tja welke—.
    ==============
    Als men bepaalde boeken , al dan niet wetenschappelijke artikelen leest over Surabaya , bersiap en gerelateerde zaken , zie je aan de onderkant vaak voetnootjes.
    Zelfs Indonesische kranten etc.

    Foto van een “echte” Pemuda (of Pemudi ) dus geen rampokkers, ploppers , dat kan je in mijn familie album kijken .
    Sommige van die namen van bekenden staan ook in de geschiedenis boeken en Arsip Negara .
    Kan alleen geen namen noemen .

    • bo keller zegt:

      Hoe moeten dan de niet weteren weten
      wie Pemoeda of Ploppor zijn.
      Of zoals gewoonlijk ”zwaar geheim”
      siBo

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Zeer geachte Heer Keller. Ik kan best met U meegaan dat niet elke Indonesische Nationalist of vrijheidsstrijder, laat staan crimineel gespuis op zijn voorhoofd geschreven heeft tot welke groep hij precies hoorde. Dat sommige toehoorders daarom gelijk het etiket van pemuda of pelopper op elke willekeurige Indonesische passant plakken maakt het geheel wel simpel maar verduistert wel ons beeld om iets van de Bersiapperiode te begrijpen.

        Geschiedenis gaat tenslotte om het begrijpen van het verleden en zich er mee verzoenen maar ik heb het bruine vermoeden dat sommige van bovenstaande Heren de geschiedschrijving verwarren met een proces, het aanwijzen van schuldigen. Aan die verwarring maken de Heren zich al 70 jaar schuldig en bij gebrek aan andere ideeen/creativitei, laat staan serieus onderzoek om een vies woord te noemen, kunnen deze Heren nog 70 jaar doorgaan. Het dagelijks plaatsen van platitudes op dit blog brengt de discussie niet op ene ander niveau.

        Ik heb me in het verleden ver gehouden van de Bersiaptijd omdat welbekende Ervaringsdeskundigen wellicht beter weten wat daar aan gehand was. Allengs werd mij duidelijk dat veelal mythes, sprookjes, zelfs propaganda of dingen van gelijke strekking als feiten werden geserveerd Uitzonderingen zijn de beschrijving van het Gubeng-transport(Itzig Heine) en de aan U en ook an dhr Geenen welbekende Olomoorden. Ook uit deze zaken blijkt het wel hoe moeilijk is de juiste gang van zaken te beschrijven.

        Daarom verbaast het mij hogelijk dat anderen zonder noemenswaardige kennis van zaken pemuda’s/peloppers en uiteindelijk de Republiek Indonesia als hoofdschuldigen aanwijzen.

        Ikzlelf verdiep me sind kort met de Bersiaptijd, gewoon het links en rechts lezen over die periode, de situatie op Sumatra is al heel gecompliceerd maar met een beetje geduld kom ik ook daar uit. Voorzichtig ben ik begonnen met een atlasje over de Bersiapmoorden. Het probleem is niet waar te eindigen (meer dan 3.500 doden en tienduizenden vermisten) maar waar te beginnen en hoe. Ik vraag me af hoe ik toegang krijg tot dat speciaal miltiair archief Arsip ABRI

        • Surya Atmadja zegt:

          Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
          5 december 2016 om 01:38
          Ik vraag me af hoe ik toegang krijg tot dat speciaal miltiair archief Arsip ABRI
          =========================================
          Speciaal militair archief ?
          Logisch gezien een aanvraag indienen bij de Pusat Sejarah TNI in Jakarta , alleen hun website is niet te bereiken
          https://id-id.facebook.com/sejarahtni2014/

          Of bij de plaatselijke KODAM, zoals van divisie Siliwangi in Bandung , Diponegoro (Midden Java) Brawijaya (Oost Java).
          Of bij de SESKOAD Bandung ,
          https://id.wikipedia.org/wiki/Sekolah_Staf_dan_Komando_Angkatan_Darat

          Out of record , ik kan een vriendje (vroeger member of the gang) mss vragen welke procedure je moet volgen.

  12. George zegt:

    There is a point beyond which even justice becomes unjust. see Sophocles,Electra.

  13. George zegt:

    MAN’S inhumanity to man makes countless thousands mourn.

  14. George zegt:

    Cruelty is the law pervading all nature and society; and we can’t get out of it if we would.

  15. Kembang zegt:

    Helemaal mee eens met Rene Pascal van Poorten…….Houdt het boek nu eens
    eindelijk dicht wat betreft de 2e wereldoorlog…..en dat geldt ook voor Europa.
    Alleen de Nederlandse kant wordt belicht….waarom niet de Indonesische kant die net
    zo erg zijn met vermoorden, martelingen, vrouwen en kinderen in stukken gehakt, verkrachtingen net als de Jappen in de oorlog hebben gedaan . Dáár hoor en leest je bijna niets van…..
    en de arme Nederlandse belastingbetalers moeten dan de “weduwen” oorlogsgeld betalen voor het leed??!!! aduh seg….75 jaar later ?!! Laat de Indonesiërs hun beurs maar eens opentrekken voor het leed wat zij de Nederlandse mensen hebben aangedaan, toch?
    Kijk naar de Erevelden en begraafplaatsen…zie de kruizen van hele familie’s daar staan dát zijn stille bewijzen wat er is gebeurd.

    • Surya Atmadja zegt:

      Kembang zegt:
      3 december 2016 om 08:41
      Laat de Indonesiërs hun beurs maar eens opentrekken voor het leed wat zij de Nederlandse mensen hebben aangedaan, toch?
      =========================
      Het gaat niet om de dokoe of ping ping , maar om waarheidsvinding.
      Hoe toh si iboe ?

      Als je maar niet bij mijn deur komt , want ik ben mijn broeders hoeder niet .

  16. rob beckman lapre zegt:

    Terwijl,over en weer,NL en Indon.elkaar beschuldigen van(gruwelijkheden) zou de “schuldige op de achtergrond”(Japan) buiten schit blijven.De Indon.(staats)held Sutomo (“Bung Tomo”)die “moord-en-doodslag”predikte,was in de oorlog journalist van het Japanse Domei nieuwsagentschap(u weet wel van “Antjurkanlah musu kita,itu Ingris,BELANDA,dan Amerika”?) Japan grifde deze boodschap in de Indon.hearts and minds,en legde de kiem van de gruwelijke “bersiap”( tenminste 5500 doden,allen (oude)mannen,vrouwen,jonge kinderen, baby’s).Zowel de Britten als Nederland herrinderden zich Sukarno als COLLABOREUR (schrijf ik het goed?)met Japan,en vertrouwden de man niet.Men laat-historici,in uw onderzoek,belicht nu eens GOED de rol die Japan in de aanloop tot deze zaak speelde- Japans rol weg.Zoals met de SFPT van 1951,ging Japan er (glimlachend)er bijna zonder kleerscheuren vandoor met de buit van zes jaar lang amerikaanse $ 2 miljard steun.De NL militairen schoten(vermeende)Indon.terroristen (MANNEN, zover bekend geen vrouwen en kinderen)neer.De Indonesiers maakten iedereen als beesten af. Als men de historie beziet, dan is Japan al vanaf de 30’jaren van de 20e eeuw bezig gruweldaden te plegen (de “moord van Nanking”)in heel Azie,laat historici dat eens in perspectief zetten,en niet de “wandaden” van Nederland.

    • rob beckman lapre zegt:

      Om de wandaden van Japan ons(1e,2e,3e generatie)Indo’s, totoks en Indonesische staatsburgers) onder de aandacht te brengen/niet(nooit)te laten vergeten, vond ik een Australische site met als kop “Ten of Japan’s worst war crimes”,waar ik begin met de “Rape of Nanking”(1937), maar ook “Banka(Indon.1942)massacre and slaughter of (22)Australian nurnes (en 100 gewonden), “Murder and CANNIBALISM (niet door de honger!)on the Kokoda Track(1942),etc.etc.De politiek was maar al te snel om de moorddadige Japanners “te vergeven”, en “ach en wee” te roepen over die “lelijke A-bommen”,terwijl het Japan was die de oorlog tegen het westen begon door,terwijl het voor de buitenwereld nog in onderhandelingen met de VS was,Amerika aan te vallen.Het westen was.zich onbewust van de “verradelijke instelling van de Japanners”,wat zich na 08/1945 opnieuw openbaarde door de “Draper-Johnson missions” met leugens om de tuik te leiden,waardoor ook ons land “bij het kruisje tekende”.

  17. ellen zegt:

    S.A. Ik begrijp dat u een verschil wilt maken tussen de oudere leiders van de revolutie die de diplomasi (overleg) willen hanteren en de jongeren die geloofden dat alleen perdjuangan (strijd) zou leiden tot 100 procent merdeka. De eerste groep zou dan de echte pemuda’s zijn (zie uw familie-album). Het doel was hetzelfde, maar de wijze van optreden verschillend. Maar noemden beide groepen zichzelf niet pemuda’s? Mijn oma duidde hen ook aan met het woord extremisten. “De jongeren werden al met al in het ontstane vacuum de dominante machtsfactor. De gematigde oudere nationalistische leiders werden opzijgeschoven. De burgerlijke revolutie werd een revolutie van de straat, massaal, spontaan en totaal ongestructureerd. Het was een revolutie zonder organisatie en zonder leiders. De R.I. onderging een proces van volstrekte anarchie.” (Bron: De terugtocht. J.J.P. de Jong, 2015)

    • Surya Atmadja zegt:

      PLemon zegt:
      2 december 2016 om 23:13
      1.WIKI : Het Indonesische woord pelopor betekent “verkenner, pionier”. Het woord is oorspronkelijk afkomstig uit het Nederlands, van het woord voorloper.

      2..Dit onderscheid werd en wordt door veel Nederlanders niet herkend, waardoor de term vaak ten onrechte wordt gebruikt, vaak in verbasterde vorm en met een negatieve ondertoon (ploppers, peloppers)
      ================
      1Het indonesische woord is PE-Rintis .
      Pelopor is een Nederlandse leenwoord .
      Ik dacht dat het nu nog gebruikt werd bij de Brimob( Brigade Mobil=Mobile Brigade) van de Indonesische politie.

      2.Ik hoop dat Pak Bo de uitleg van Pak Lemon wil accepteren , toen mijn vader in Garut nog les gaf aan de HIS werd hij gevraagd (katanya) om aan te sluiten als officier , waarschijnlijk de BKR(voorloper van TNI). Opmerking , veel Indonesische officieren waren afkomstig van het onderwijs(zie generaal Sudirman , Nasution en andere legendarische namen.
      Meestal komen ze ook uit bepaalde milieu
      Hij bleef leraar en werd later ambtenaar bij de Monetaire Raad , en Staatsbank tot zijn pensioen.

      • bo keller zegt:

        .
        Hr Bo.
        In de gebieden onder controle vd nederlanders opereerden de pelopors . …(verbasterd woord), Zogezien niet geüniformeerde gewapende nationalisten(guerilla strijders).
        Pemuda ‘ s waren vnl door Japan paramilitair opgeleide jongeren die paradeerden met de bambu roentjing en ook gebruikten. Kweekvijver vd latere

        Ik hoop dat Pak Bo de uitleg van Pak Lemon wil accepteren , toen mijn vader in Garut nog les gaf aan de HIS werd hij gevraagd (katanya) om aan te sluiten als officier , waarschijnlijk de BKR(voorloper van TNI).

        Tsja,Pak Surya
        Pemoeda -peloppor -garong- rampokkers ed.horen dus WEL bij elkaar.
        ’t Bersiap-periode gebeuren dacht ik in de Engelse tijd,dus Nederland
        had geen gebieden onder hun controle.
        De demarcatie lijnen waren veel later.
        Dan heeft U ’t over Indonesische officieren,die manschappen onder
        zich hadden en wat deden ze in hun regio,waar vrouwen-kinderen en
        oude Indo mannen, waaronder mijn Opa en Fam. werden afgeslacht.

        Probeer nu ‘ns duidelijk te maken,want U herhaalt het regelmatig,
        wie die schurken nu precies waren.
        Want ’t waren echt geen 6 of 100 man die daar met moordlust
        en erger rondliepen om Onschuldige mensen af te slachten.
        siBo

        • Surya Atmadja zegt:

          Pak Bo,
          als je iets meer wil wezen, wat let je om in te lezen ?
          Oudere boeken zijn moeilijk te krijgen, mss 2de hands via Marktplaats.
          Voorlopig kan je ook Wikipedia/ de wijze gugel raadplegen.

          Een voorbeeld : Rd Otto Iskandardinata , 1 van de leiders van Barisan Pelopor(Nationale held)kreeg opdracht om BKR te organiseren.
          Hij werd vermist , de daders was waarschijnlijk groepen ontevredenen die niet geaccepteerd werd , werd Laskar Hitam genoemd in provincie Banten.
          Wie ze zijn ??? Of ze nog leven of opgepakt kunnen worden ?
          De demarcatie lijnen in Batavia(stad) is gelijk ingesteld toen de Engelsen kwamen en in hun kielzog de Belanda’s(NICA). In Menteng heb je ook een demarcatielijn , roadblokjes van de strijders en de geallieerden.
          De Engelsen hebben over de trigger happy Dutchies , zie de 10de bat KNIL (?) in Senen.
          In Bekasi was het problematisch , daar staan de strijders relatief sterk .

      • Jan A. Somers zegt:

        “Pelopor is een Nederlandse leenwoord .” Wat moet ik aan met ‘Barisan Pelopor’? Mijn informatie komt uit september 1944. (gegevens en documenten over de jaren 1942-1945).

        • Pierre de la Croix zegt:

          In mijn betrekkelijk moderne kamus staat voor “barisan pelopor”: “Het voortrekkers korps; de stoottroepen (in de Indonesische revolutie)”.

          De troepen van de KL die zo van de boot afkwamen werden door hun KNIL-makkers aangeduid met “Barisan soesoe”: “Het leger van de melkmuiltjes”.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          “(in de Indonesische revolutie)”.” Nee hoor, gewoon een door de Japanners tijdens de bezetting opgericht korps. Jammer dat er in de Indische gemeenschap zo weinig belangstelling is voor de verzamelde documenten uit 1942-1945. Vergeefs werk van het NIOD? Ik kwam daar die naam tegen uit een document uit september 1944.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Pak Somers 4 dec 1051: “…. in de Indonesische revolutie …..” en verder “Nee hoor, gewoon een door de Japanners tijdens de bezetting opgericht korps” .

          Ik citeerde slechts wat ik in mijn Kamus Praktis (een woordenboek) vond over de “Barisan Pelopor”, in reactie op uw eerder gestelde vraag (3dec 1712 uur) “Wat moet ik aan met ‘Barisan Pelopor’?”. Ik meende uit uw vraag te moeten afleiden dat u de club niet kende en dacht u blij te kunnen maken met een bondige verklaring uit de Kamus. Dom van mij natuurlijk.

          Maar goed ….. als het Korps, zoals u schrijft, door de Japanners was opgetuigd, dan neemt dat nog niet weg dat het na de Japanse capitulatie voortleefde als “Het voortrekkers korps; de stoottroepen (in de Indonesische revolutie)” zoals in de Kamus aangegeven.

          Soms komt zelfs een niet jurist als ik in de verleiding te gaan muggen ziften.

          Tja …. het is Sinterklaasavond en de pakjesregen viel tegen.

          Pak Pierre

    • Surya Atmadja zegt:

      ellen zegt:
      3 december 2016 om 09:50
      S.A. Ik begrijp dat u een verschil wilt maken tussen de oudere leiders van de revolutie die de diplomasi (overleg) willen hanteren en de jongeren die geloofden dat alleen perdjuangan (strijd) zou leiden tot 100 procent merdeka
      ==========================
      Nu staat NL in rep en roer, door de 2 boeken van R.Limpach en Gert Oostindie.
      Als of het bijna niemand weet wat er vroeger in die 4 jaren gebeurde .
      Terwijl G.Oostindie zegt :
      In Soldaat in Indonesië, 1945-1950, I argue that there were probably tens of thousands of war crimes.
      Ik weet niet hoeveel dienstplichtigen gedwongen waren om oorlog te voeren voor het kapitaal , en hoeveel vrijwilligers naar den Oosten vertrekken(20.000 ?) om hun bruine broeders te bevrijden/beschermen ?

      En nu , na 70 jaren ontkenningen, rookgordijnen , ook zelfs wijzen dat de Indonesiers geen lekkere jongens waren ( kijk maar naar 1965) werd men achterhaald door het verleden.
      Daarom is het goed dat er een onderzoek komt , de regering en gemeenschap is verplicht om de goede naam van de grootste deel v.d uitgezonden 120-150 ,000 soldaten te zuiveren.

      Dat wil ook de Indonesiers hebben , en het is belachelijk dat men met de KENNIS van nu nog steeds niet “weet”, of genuanceerder denkt over de term pemuda.
      Toen wijlen Generaal Nasution geinterviewd werd in Indonesia Merdeka (R.Kiers) of er geen stoute jongens waren , dat heeft hij min of meer beaamd.
      Hij is zelf commandant v.e Bataljon Pelopor . Zie de vorming van Barisan Pelopor.
      ====================
      “Het was een revolutie zonder organisatie en zonder leiders. De R.I. onderging een proces van volstrekte anarchie.” (Bron: De terugtocht. J.J.P. de Jong, 2015) ”

      Het is een BS (pardon) stelling.
      De wens tot merdeka werd al geuit in 1908 (Boedi Oetomo) , vorming van Republik Indonesia in 1928 (Sumpah Pemuda = https://en.wikipedia.org/wiki/Youth_Pledge).
      Sukarno en Hatta werd gekozen door BPUPKI en PPKI , de Grondwet , Panca Sila werd geformuleerd , de BKR gevormd etc .

      Iedereen die de moeite nemen om de time line te volgen van af de proclamatie kan lezen (voor al uit Engelse bronnen) wanneer het chaos en anarchie begonnen waren .
      Na de komst van de Engelsen en Nederlanders in Batavia en Surabaya 1945.

      • rob beckman lapre zegt:

        Hoe,en wat ik schrijf/denk over de”gedeelde NL/Indon.geschiedenis”, ik was altijd (hoewel grootvader in Atjeh diende in de late 1800’s-begin 1900’s) van mening dat Indonesie RECHT had op zelfbeschikking (” Motie Soetardjo (1936) in de Landraad),door Colijn(toen juist Min.v.Kolonien!)afgewezen.Geschiedenis (“it might set you(ignorants!) free from your ignorance”).En waarom de anarchie na de komst van Britten/Nederlanders begon….de Indonesiers meenden(terecht of onterecht)dat de Nederlanders weer kolonisator wilden worden.Vond ergens een (engelstalige)bron wat dat bevestigde.Zoek uit en zal het melden.

        • Surya Atmadja zegt:

          rob beckman lapre zegt:
          3 december 2016 om 11:38
          .de Indonesiers meenden(terecht of onterecht)dat de Nederlanders weer kolonisator wilden worden.Vond ergens een (engelstalige)bron wat dat bevestigde.Zoek uit en zal het melden.
          =================================================
          24 Agustus 1945 Chequers (Londen) werd door UK en NL overeengekomen in Civil Affairs Agreement (CAA), dat UK bereid was om NL te helpen de oude NOI te heroveren/overdragen via NICA .
          Zie ook brf van Lord Mountbatten aan zijn militaire commandanten op Java.

        • Jan A. Somers zegt:

          “de Indonesiers meenden(terecht of onterecht)dat de Nederlanders weer kolonisator wilden worden” Ik dacht dat de Nederlanders niks meenden. Zij volgden (moesten dat zelfs) gewoon de voorwaarden van de capitulatie van Japan. In combinatie met de vóór de oorlog al aangekondigde Ronde Tafelconferentie over de staatkundige hervormingen. (let wel, staatkundig, niet alleen staatsrechtelijk zoals in de petitie Soetardjo). Benadrukt in de tweede zin van de proclamatie. Dat het anders liep weten we nu zo langzamerhand. Maar roept wel een vraag op: Waarom ging het in het gebied van Bangka/Billiton, Borneo en Grote Oost (de helft van Indië!) wel redelijk goed, zonder bersiap, zonder politionele acties? Waarbij het normale leven zijn gang ging. In het begin krijg je natuurlijk wel behoorlijke tegenstellingen, maar dat is normaal. Ieder begint vanuit zijn eigen stellingen. Het eindresultaat telt.

      • bo keller zegt:

        Surya Atmadja zegt:
        Ik weet niet hoeveel dienstplichtigen gedwongen waren om oorlog te voeren voor het kapitaal , en hoeveel vrijwilligers naar den Oosten vertrekken(20.000 ?) om hun bruine broeders te bevrijden/beschermen ?

        Voordat de Nederlandse troepen in Indie kwamen
        werden Nederlanders in ex-interneringskampen en
        daarbuiten vermoord.
        DUS waarover hebben wij het ,Omong kosong !?
        siBo

        • ellen zegt:

          Gevangen genomen en weggevoerd naar nationalistenkampen. Zoals gebeurde met mijn opa (planter in Pekalongan), mijn oma en hun twee jongste kinderen. Zij zaten gevangen van oktober 1945 tot in april 1947. Opa overleefde het niet; stierf door ondervoeding, ziekte en gebrek aan medicijnen. Toen mijn vader (geen beroepsmilitair, maar geinterneerd als burger) vanuit het Japanse krijgsgevangenkamp bij de dodenspoorweg Pakan baroe op Sumatra, na einde WOII zijn familie zocht, trof hij eind 1945 een verwoeste plantage aan. Het zelfgebouwde huis, de schuren, de varkensfokkerij, de aanplant, de archieven. alles was gerampokt en in brand gestoken. Dat was waarschijnlijk een van de redenen waarom mijn vader in 1947 heeft deelgenomen aan de Eerste politionele actie (Operatie produkt).

        • RLMertens zegt:

          @WBoKeller; ‘voordat de Nederlandse troepen kwamen …werden de Nederlanders etc. vermoord’- Zo maar, zonder enige aanleiding/oorzaak?

        • Jan A. Somers zegt:

          “(in de Indonesische revolutie)”. Dat gebeurde ook in Soerabaja in november 1945 met mijn moeder en zus terwijl ik daar in de gevangen is zat. Mijn zus was kort daarvoor met de RAPWI uit het kamp in Midden-Java aangekomen. Zij zijn van hot naar her versleept en pas in juni 1946 in Midden-Java door bemiddeling van het Rode Kruis vrijgekomen. Ze waren er niet zo best aan toe. Van RAPWI kregen ze een indicatie voor recuperatieverlof.

      • bo keller zegt:

        Surya Atmadja zegt:
        3 december 2016 om 13:19
        Pak Bo,
        als je iets meer wil wezen, wat let je om in te lezen ?

        Pak Surya ,Ja het loopt naar Sinterklaas,maar die
        boeken waarmee U schermt kwamen pas na mijn tijd.
        Dus helaas alweer OMONG kosongnya jang Besar
        siBo

  18. Surya Atmadja zegt:

    Barisan Pelopor geleid door :
    1 Ir. (Raden) Soekarno hij gebruikt zijn titel nooit , wel toen hij bij TH Bandung ging inschrijven ,
    2. Raden Sudiro, https://id.wikipedia.org/wiki/Soediro
    3.Raden Panji Suroso,
    http://biografiteladan.blogspot.nl/2011/07/biografi-raden-panji-soeroso.html
    4.Raden Otto Iskandardinata
    https://id.wikipedia.org/wiki/Oto_Iskandar_di_Nata
    5. Dr. Rd Boentaran Martoatmodjo.

    • bo keller zegt:

      RLMertens zegt:
      3 december 2016 om 14:54

      @WBoKeller; ‘voordat de Nederlandse troepen kwamen …werden de Nederlanders etc. vermoord’- Zo maar, zonder enige aanleiding/oorzaak?

      Weet jij ’t niet, ? wel tolol zeg .
      SiBo

  19. rob beckman lapre zegt:

    Zoals beloofde,vond ik de bron: Master thesis Maaike van der Kloet, Leiden Univ.dd 31/03/2016 kop “Mismanaging expectations; Dutch plans for re-establishing of the KNIL ” waar ik uit citeer ” British decided after october 1945,no more Dutch troops to enter Netherlands-Indies” en ” During, and after the war Dutch MADE PLANS for RE-ESTABLISHING of COLONIAL RULE as soon as Japan was defeated” (Daarom was het,naast de MARBRIG,nodig het KNIL opnieuw tot leven te roepen,want in Continentaal Nederland had men die niet(meer)nodig.

    • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

      Bovenstaande reactie is een duidelijk voorbeeld van het lukraak citeren van bronnen. De directe bron van het citaat is niet die Masterscriptie. Als dhr Beckman Lapré even de moeite neemt naar de voetnoten te kijken dan verwijst Maaike van Kloet voor wat de Britse bronnen betreft altijd naar Macmillan, die één van de beste boeken over Surabaya heeft geschreven (even opletten dhr Somers). McMillan, Richard (2005) The British Occupation of Indonesia 1945–1946: Britain, the Netherlands and the Indonesian revolution.

      Wat Maaike van Kloet schrijft is veelal opgebakken Nasi van 10 dagen geleden. Een nieuw gezichtspunt, bron van geschiedenis is wel haar onderzoek naar de onnoemelijk aantal brieven die ex-geinterneerden aan overheidsinstanties inclusief de Koningin schreven over de noodzaak om na de bevrijding snel met hun gezin herenigd te worden. Uiteindelijk was de snelste mogelijkheid om dat te bereiken om weer dienst te nemen, U kan zich nagaan hoe dat gaat voor iemand die 3 jaar bij de japanners geïnterneerd is geweest, lichaamlijk en geestelijk zal dat toch wel een zware tol hebben geeist.

      • Jan A. Somers zegt:

        “(even opletten dhr Somers).” Ik houd niet zo van beschrijvende boeken behalve als ik me snel moet inlezen. Ik zoek liever naar de bronnen, daar zit geen mening of interpretatie bij. Daarom houd ik me aan Meelhuijsen. Dat is wel een boek, maar eigenlijk een index. van gebeurtenissen in de tijdlijn, meer niet. Daardoor onleesbaar, geen hapklare brokken. Alleen al het Goebengtransport, acht pagina’s waarbij u kunt kiezen uit de geciteerde bronnen. Nog los van de aanleiding en voorgeschiedenis. Dan de dood van Mallaby: 14 pagina’s, los van de voorgeschiedenis. U kunt kiezen uit de volgende zegslieden: Kapitein R.C.Smith, Majoor Venu K. Gopal, Dr.H.Roeslan Abdulgani, J.G.A.Parrott, Bung Tomo, Moehkardi, A.H.Nasution, Barlan Setiadijaya, Matu Mona. Maar ja, u zou me niet meer lastig vallen.

  20. Surya Atmadja zegt:

    zie ook :
    indonesie.actieforum.com/t12694-kabinet-nieuw-onderzoek-naar-geweld-in-indonesie-eind-jaren-veertig#27739

  21. George zegt:

    History, Stephen said, is a nightmare from which I am trying to awake. See James Joyce,ULYSSES, if history repeats itself,and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience!

  22. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Ik mis in de heel discussie over de dekolonisatie het standpunt van het Indisch Platform. Als het IP meent/veronderstelt dat zij het Indisch Volksdeel vertegenwoordigt dan dient zij eindelijk eens deel te nemen aan deze, ook maatschappelijke discussie over onderzoek naar de dekolonisatie, daarbij prioriteit geven aan de aandacht voor de Bersiaptijd en in het bijzonder het wel en wee van de Nederlandse burgers.
    Ik mag dat als iemand van de volgend generatie toch wel van die club verwachten, maar ik heb tot nu toe al zoveel verwacht van die Club. Anders kan het IP zichzelf toch wel de vraag stellen waar haar bestaansrecht uit bestaat behalve dan als uitvoeringsorgaan spelen in de Back-paykwestie.

    Anders voorzie ik dat als het onderzoek naar de dekolonisatie afgerond is, de Indischen er weer achterkomen, dat het gebeuren volledig Hun voorbij is gelopen. Dan kan ik wel met één vinger aangeven wie daarvoor verantwoordelijk is. In het verlengde ligt dat we dan weer stof genoeg hebben om er hopeloos over te discussiëren en is het voorbestaan van dit blog Indisch4ever tot in de verre toekomst gegarandeerd.

    Ik ga in de tussentijd verder met mijn Bersiapatlasje. Ik vraag me steeds af hoe ik toegang krijg tot dat speciale militaire archief, Arsip ABRI. Dat moet een goudmijn zijn. toch iets anders dan de Zilvervloot. Vandaag is het 5 december en vol verwachting klopt mijn hart. De Italiaanse regering heeft al de zak gekregen.

  23. Boeroeng zegt:

    quote:
    Het stormt in de levens van de laatste, hoogbejaarde Indiëveteranen. Het beeld van hun strijd om de macht in Indonesië is gekanteld. Extreem gewelddadig wordt het Nederlandse optreden genoemd. Hoe is het met hen? Een achtergrondverhaal en drie portretten. Cees de Graaf miste een deel van zijn jeugd door de oorlog, en moest als jongvolwassene naar Nederlands-Indië. Pas afgelopen maand praatte hij voor het eerst over wat hij meemaakte, tegen zijn dochter

    https://www.nd.nl/nieuws/nederland/een-late-storm-over-de-indieveteranen-limpach.2402478.lynkx

  24. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Ik lees wat verlaat de reactie van ene Heer Atmadja. Ik verwachte zijn antwoord al en ik had mijn antwoord paraat. Hij speelt weer pantomime van de simpele geest, zalig zijn de simpelen van ziel en geest.

    Ik heb mij enigszins verdiept in dit archief, Arsip ABRI. Als zelfs prof. W.B. Frederick, Amerikaans historicus en indonesie-specilaist (waar is de Nederlandse Indonesië-specialist?) al problemen heeft bij dit archief naar het verhaal achter “de zwarte bladzijden in de strijd voor onze onafhankelijkheid” zo duidt tenminste dhr Sukarno ooit deze periode aan, hoe zou ik, de simpele ziel/niet van geest toegang krijgen tot dit archief.

    Dhr Atmadja heeft een uitgebreide en naar zijn eigen zeggen invloedrijke familie, dus zijn verzoek tot toegang tot dit archief zal een piece of cake/walkover/shoe-in zijn (bronvermelding van mijn verhaal: Peter Schumacher “Ogenblikken van Genezing” p.237, ik stuit heel toevallig op dit boek, dat ik ook nog eens in mijn bezit heb, dus niet het lukraak zoeken via Google, E.M.).

    Ik ga maar eens verder met werken, ik dien nog wat jaartjes te gaan vòòrdat ik mag ophouden Alhoewel, ik vermaak me nog uitstekend. Daar komt bij dat mijn zoon kort geleden zelfs in Italie een hele leuke baan heeft gekregen zodat hij niet meer tot mijn vaste lasten behoort, hij was eigenlijk nooit tot last, integendeel. En ik wil geen ballast van het indisch-zijn aan hem geven. Hij is toch van een andere generatie?. Ik geef wel wat anders door.

    • Surya Atmadja zegt:

      Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
      5 december 2016 om 10:36
      1. Ik verwachte zijn antwoord al en ik had mijn antwoord paraat. Hij speelt weer pantomime van de simpele geest, zalig zijn de simpelen van ziel en geest.

      2. Als zelfs prof. W.B. Frederick, Amerikaans historicus en indonesie-specilaist (waar is de Nederlandse Indonesië-specialist?) al problemen heeft bij dit archief naar het verhaal achter “de zwarte bladzijden in de strijd voor onze onafhankelijkheid” zo duidt tenminste dhr Sukarno ooit deze periode aan,

      hoe zou ik, de simpele ziel/niet van geest toegang krijgen tot dit archief.
      =======================================================
      1. Zeker weten dat ik een simpele ziel ben met alleen sekolah djongkok.
      2. Heb je zelf het antwoord gegeven.
      In Indonesia moet men ook procedures volgen , of ken je iemand (via via)die gesloten deuren kan openen.
      Je mag altijd proberen , wie niet waagt niet win (ben niet goed in Nederlandse gezegde).

      Trouwens mijn familie zijn gewone Indonesiers , hardwerkende /eerlijke ambtenaren ( eerlijk omdat ze arm zijn gebleven )
      Ze moeten gaan sappelen tot hun pensioen .

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        @ dhr Atmadja:……..Dhr Atmadja doet zich wel schijnheilig voor, terwijl 5 December al voorbij is. Ik wil hem niet van opportunisme betichten of hem de rol van agent-provocateur toedichten, maar hij die met al zijn fijne Indonesische contacten toch een ander licht kan werpen op de gebeurtenissen uit de dekolonisatie-periode maakt in zijn schrijfsels tot vervelens aan toe en verdacht veel gebruik van Nederlandse bronnen.
        Want zeg nou zelf: Als hij zelf vind dat er zo gemakkelijk toegang is tot dat Arsip BKRI , waarom put hij dan niet rijkelijk uit deze bronnen. Volgens een Nederlandse onderzoeker die bij hoge uitzondering dit militair archief mocht bezoeken was het toch een goudmijn!

        Als dhr Atmadja als tegenwicht wil fungeren voor al mijn post-koloniaal gebeuzel op dit blog en zijn schrijfsels wil LEGITIMEREN dan mag hij toch wel eens refereren naar die bron. Bij een vluchtig gezoek naar zijn onnoemelijk aantal schrijfsels stuit ik NOOIT op een verwijzing naar dit archief , wel veel op-de-mouw-spelt verhalen van zijn familie en verwijzingen naar Google, maar iets concreet? ho maar.

        Dat mag de andere lezers toch wel te denken geven. Ik ben benieuwd waarmee dhr Atmadja bij de volgende reactie mee komt.! Of kan ik dat al bij voorbaat verticaal archiveren?

        • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

          arsi BKRI = Arsip ABRI = Angkatan Bersenjata Republik Indonesia, niet te verwarren met Anak Buah Roma Irama maar dat zal d oplettend lezer al opgemerkt hebben

        • Surya Atmadja zegt:

          Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
          6 december 2016 om 08:35
          @ dhr Atmadja:……..Dhr Atmadja doet zich wel schijnheilig voor, terwijl 5 December al voorbij is. Ik wil hem niet van opportunisme betichten of hem de rol van agent-provocateur toedichten, maar hij die met al zijn fijne Indonesische contacten toch een ander licht kan werpen op de gebeurtenissen uit de dekolonisatie-periode maakt in zijn schrijfsels tot vervelens aan toe en verdacht veel gebruik van Nederlandse bronnen.

          *Want zeg nou zelf: Als hij zelf vind dat er zo gemakkelijk toegang is tot dat Arsip BKRI ….
          ==========================
          Peter (sorry dat ik geen Heer of Toean schreef,), want ik vind het te formeel, en tussen internetvrienden doen we niet moeilijk, toch ?
          Ik vertel alleen wat ik weet , en aangezien ik van 1948 ben moet ik zwaar leunen op :
          1.de verhalen van mijn ouders/hun generatie (ook niet veel)
          Toen ik klein was mag ik soms bijzitten als mijn vader, oudere en jongere ooms “discussieren” over politiek , Rengasdengklok , Mentenggroep en dan hoor je namen waarvan ik later denk , hei het is “oom” die en die .
          2.Of die contacten fijn of belangrijk zijn is voor mij niet aan de orde , de familie geschiedenis en sommige bekenden van mijn ouders /oud schoolgenoten zijn na te checken gegevens , bij de ANRI – Geschiedenisboeken , internet .
          Er zijn nog honderden of duizenden families(Indonesiers) die meer hadden bijgedragen en belangrijker zijn , ook een feit .

          *.Dat heb ik nooit beweerd (zie pt 2. op mijn posting van 5 december 2016 om 10:56)

          PS : je bent toch steeds welkom bij mij thuis, heb je al 2x uitgenodigd om te ngobrollen .

    • eppeson marawasin zegt:

      @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 5 december 2016 om 10:36 /…/Peter Schumacher “Ogenblikken van Genezing” p.237, ik stuit heel toevallig op dit boek, dat ik ook nog eens in mijn bezit heb, dus niet het lukraak zoeken via Google, E.M.).@

      — Dag heer Van den Broek, Ik lees wat verlaat uw bovengenoemde reactie. Opgelet dan maar beste Indo/Indisch-man. Ik weet niet of u zich, al dan niet bewust de risee van de Índo/Indische gemeenschap wilt zijn, maar uw nimmer onderbouwde beschuldigende aantijgingen jegens een ieder op wiens argument(en) u nu net geen antwoord weet te formuleren anders dan ‘het verschraalde geluid van het ochtendwatergeklater in het luchtledige van de vergeler’, doen mij altijd weer spontaan in hartelijk lachen uitbarsten en dat gebeurt uitsluitend bij reaguurders die van dommigheid niet weten wat ze nu aan het schrijven zijn, laat staan op welk al dan niet relevant argument ze proberen te reageren. Het komt jammer genoeg incidenteel voor, want lachen schijnt gezond te zijn. Daarvoor dan in elk geval mijn dank voor uw in casu ‘aangehaalde’ bijdrage, heer Van den Broek.

      Meer inhoudelijk dan maar: de herziene editie van het boek van Peter Schumacher is ook in mijn bezit. Overigens, alleen een kniesoor die dat wil weten. Doch na herlezing van pagina’s 236 en 237 constateer ik helaas, dat u er dus helemaal geen eigen mening op na houdt heer Van den Broek. U papegaait slecht(s). Als een ‘toekang boodschappenjongen’ geeft u de mening van Peter Schumacher weer, die de mening van de Amerikaanse historicus William B. ‘Bill’ Frederich herhaalt. Dat is dan de argumentatie voor uw persoonlijke mening, heer Van den Broek; ‘big deal’ ! Zo kan een ieder wel un grand pantalon (excusez le mot) aantrekken, heer Van den Broek.

      Dan is oral history van ervaringsdeskundigen zoals de heren Somers, Keller en Surya Atmadja te preferen boven zinloos opschepperig ahistorisch geroeptoeter, en van meer waarde ook.

      Overigens naast Google (why not?;) beschik ik voor bronnenraadpleging over de Bersiap-periode o.a. over de boekwerken:

      1. ‘Nederlands-Indië’ – mr dr ir J.A. Somers – ISBN 9789057303579
      2. ‘Revolutie in Soerabaja’ – Willy Meelhuijsen – ISBN 789462490468
      3. ‘Bersiap! Opstand in het paradijs’ – Dr. H.Th. Bussemaker – ISBN 9789057303661
      4. ‘Abdulgani’ – Casper Schuuring – ISBN 9789057302619
      5. ‘De republikeinse kampen in Nederlands-Indië’- Dr. M.C. van Delden

      Als u deze literatuurbronnen óók op uw nachtkastje hebt liggen, geeft u dan maar een paar “quotes” met pagina-aanduiding, heer Van den Broek. Dan kunnen wij (pluralis modestiae) hier weer factchecken of u correct hebt ‘geciteerd’. Want roeptoeteren kan uiteindelijk iedere onnozele; zalig de onnozele.

      Fijne dag verder . . .

      e.m.

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Eppeson Marawasin, “Hear, hear”. Die beaming is waarschijnlijk overgenomen uit de King James bijbel die in mijn kleine boeken kast staat. Mat. 13:18.

      • bo keller zegt:

        .Pak Eppeson,
        Adoeh,niet so op een lijn met deze ErvaringsDeskundigen .
        Akoe ini alleen vanuit mijn eigen directe ellendige[ toen)
        omgeving en daarna als soldadoe sadja van het KNIL,
        daar waar de klappen vielen,niet uit die hoge klapperboom.
        Mijn boekenkast,wat wilt U weten over eten/koken ister
        van alles wat en mijn paporiet nah nog altijd de,

        siBo

      • Surya Atmadja zegt:

        Ma’af Pak E.M.
        Saya bukan ervaringdeskundige , ben van 1948 en ook niet deskundig , wel tukang omong kosong .

        • Jan A. Somers zegt:

          “wel tukang omong kosong .” Dat zijn de meesten van ons toch? Niks wetenschap, gewoon verhalen vertellen uit je eigen toenmalige omgeving. Alles bij elkaar opgeteld = Indische (mondelinge) overlevering. Misschien maakt iemand er nog eens geschiedenis van. Maar dan wel exact, die reageerders zijn er ook!

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Misschien maakt iemand er nog eens geschiedenis van. Maar dan wel exact, die reageerders zijn er ook!””””””””””

          Is geschiedenis wel exact????????????

      • Surya Atmadja zegt:

        Pak E.M
        Je brengt mij op een idee .
        Terima kasih dese !
        Ik heb 3 boekenkasten met oude(re) boeken , encyclopedia , kookboeken etc ( een paar juweeltjes ), alleen de nieuwe(re) uitgave van Nederlandse boeken heb ik nog niet.
        Tot dat ik zag dat sommige boeken al vertaald zijn in het Indonesisch ( zoals Serdadu Belanda in Indonesia, van Gert Oost Indie kost 119.000 rupiah in JKT ,ongeveer 8 euro).
        Ga ik lekker daar inkopen doen als ik met vakantie ben , want de Nederlandse uitgave kan ik niet betalen.

        • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

          Mij gaat het om dat Arsip ABRI, dat mag dhr Atmadja zonder problemen letterlijk aanhalen, natuurlijk met de schriftelijke toestemming van der Marawasin.

          Misschien kan dhr Atmadja uitsluitsel geven wat na de ontvoering van 7 Mariniers bij Prambon Wetan gebeurde, Marjon van Pagéé heeft in geuren en kleuren daarover verhaald, het beter duimenwerk. .Het Nederlandse leger en de TNI/Indonesische leger hebben maanden lang onderhandeld over de vrijlating . Let wel het gebeurde 3 maanden vòòr de soevereiniteitsoverdracht. Het Indonesische leger schijn wat gevraagd te hebben in ruil voor de vrijlating van 7 later 6 levende Mariniers van de Teeken-patrouille. Het Nederlandse leger werd zodanig onder druk gezet dat ze 3 maanden vòòr de soevereiniteitsoverdracht zwichtten voor de Indonesische eisen. Het lijkt mij dat daarover in Arsip ABRI, dat toch wel Het militaire Archief is in Indonesië, wel wat van terug te vinden is. Voor de Heer Atmadja die zo thuis is in procedure in Indonesië dient het achterhalen van deze informatie een fluitje van een cent te zijn. Het legitimeert niet alleen zijn aanwezigheid op deze blog maar ook zijn reacties.

          Voor dhr Marawasin is het natuurlijk de vraag waar ik al die gegeven zo mooi letterlijk en figuurlijk vandaan heb gehaald. …….,.,.,”zinloos opschepperig ahistorisch geroeptoeter,” ….ik ga me maar niet te buiten aan drieletterige woorden

          O Heer Marawasin, U geeft mij zelf gelijk dat ik foutloos aanhaal, ik ken op dit Blog mensen, zelfs wetenschappelijk onderlegd, ik noem geen namen, die zelf moeite hebben met het foutloos aanhalen van bronnen. Bvb Jack Boer, U heeft daar zelf het hoge woord gevoerd, maar daar heeft U mij niet tegengesproken omdat U het betreffend boek van Francis Palmos blz 275 niet gelezen heb. ik heb niet veel gelezen maar ik zeg tenminste en met bladzijde waar ik het vandaan haal. Op zulke dingen heb ik dhr Marawasin en zijn kornuiten nooit betrapt.

        • Jan A. Somers zegt:

          “het beter duimenwerk” Als u weer eens in Den Haag bent kunt toch naar her militair archief? Als u een afspraak maakt staat er iemand voor u klaar. Niet afschuiven naar onze heer S.A.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Ga ik lekker daar inkopen doen als ik met vakantie ben , want de Nederlandse uitgave kan ik niet betalen.””””””””””””

          Ik dacht dat een boek in Nederland kopen toch goedkoper is dan de kosten van vliegen naar uw homeland en daar kopen. Of zie ik het verkeerd?

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Uh, Heer Marawasin,
        ik zocht het boek van dhr Somers en dacht dat dhr Somers een nieuw boek had geschreven, maar ik vergis me, Uw referentie is onvolledig. Hieruit blijkt wel dat ook kopiëren moeilijk is. Ik kopieer speciaal voor U en voor het gemak van anderen de VOLLEDIGE titel van het boek ” Nederlandsch-Indië: Staatkundige ontwikkelingen binnen een koloniale relatie (2005)”.

        Meelhuijsen ‘Revolutie in Soerabaja’”: volgens een recensie is het boek niet zo leesbaar, grote delen zijn uit andere boeken gekopieerd, misschien was dat dhr Marawasin niet opgevallen anders begrijp ik zijn kritiek niet op mijn schrijfsels, of speelt hij weer eens op mijn persoon ? Dan begrijp ik zijn tirade in de letterlijke betekenis van het woord wel.

        Daarnaast staat het boek van Meelhuijsen vol onnauwkeurigheden. BvB hij pist wel naast de Pot als hij het heeft over de Verklaring van Potsdam op 14 Augustus 1945. Een boek met wetenschappelijke pretenties en dat zou vaak door dhr Marawasin c.s. is aangehaald mag toch wel op zijn EXACTheid beoordeeld worden?

        Let wel dit boek is in 2004 geschreven en geeft ook commentaar op de zaak Jack Boer, dhr Meelhuijsen veronderstelt wel veel maar komt niet met feiten. . ik heb al eens gemeld dat een Australische journalist dr. Francis Palmos in zijn dissertatie van 2012 “Surabaya sacred Territorry – Revolutionaire Surabaya as the Birthplace of Indonesian Independency …………” gefundeerd aangeeft dat om 04:00 Jack Boer en 10 Gurkha’s een actie ondernamen om gevangenen uit de Werfstraatgevangenis te bevrijden, zie pag.275. Ik kan best begrijpen dat zo’n boek niet op het nachtkastje van bovenstaande Heren staat. Aangezien het boek in PDF.format gratis en voor niks op het Internet te lezen is, kunnen zij zelf gaan fact-checken.

        En iemands geschrijfsel afdoen als “zinloos opschepperig ahistorisch geroeptoeter” mag ik natuurlijk met mijn gedegen en verfijnde Indische opvoeding niet herhalen . Laat dhr Marawasin maar opscheppen, de Nasi Goreng wordt anders koud.

        • Surya Atmadja zegt:

          http://www.thejakartapost.com/news/2015/05/25/the-sacred-legacy-surabaya-s-heroes.html
          In de artikel van JP , las ik de naam van Cak Ruslan(Abdulgani), en Hario Kecik, waar een gewone Nederlandse fotografe kan interviewen i.t.t de gevestigde Nederlandse histerici .
          Hoe ken ?

        • eppeson marawasin zegt:

          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57@

          — Dag heer Van Broek, ach arme Indo/Indischmens. Bent u dan zo snel alweer ‘vergeten’dat het dit keer begon met uw ongenuanceerd ahistorisch geroeptoeter @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 5 december 2016 om 10:36 /…/Peter Schumacher “Ogenblikken van Genezing” p.237, ik stuit heel toevallig op dit boek, dat ik ook nog eens in mijn bezit heb, dus niet het lukraak zoeken via Google, E.M.).@

          — Ik lees het toch goed, heer Van den Broek, @/…/ dus niet het lukraak zoeken via Google, E.M.).@

          — Waar speelde u eigenlijk op, heer Van Broek? Op de persoon ?

          — En nu lees ik onder @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57@ een zelf door u lukraak via Google geplukte recensie, althans uw interpretatie waarschijnlijk, van een boek die anderen vanwege hun oprechte interesse in de Bersiap-periode wel fysiek in bezit hebben. U hebt dus een mening over een boek, die u niet hebt gelezen. Dat klinkt als een Siciliaans wereldwonder, want ‘opgekalefaterde arrogantie’ kan het niet zijn. Vermits men zich maar niet de kwalificatie van ‘amateur-historicus’ toedicht!

          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57 /../ Meelhuijsen ‘Revolutie in Soerabaja’”: volgens een recensie is het boek niet zo leesbaar, grote delen zijn uit andere boeken gekopieerd, misschien was dat dhr Marawasin niet opgevallen anders begrijp ik zijn kritiek niet op mijn schrijfsels, of speelt hij weer eens op mijn persoon ? Dan begrijp ik zijn tirade in de letterlijke betekenis van het woord wel.@
          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57 Meelhuijsen ‘Revolutie in Soerabaja’”: volgens een recensie is het boek niet zo leesbaar/…/@

          — ‘Volgens’? Wat is er met uw exactheid geschied, heer Van den Broek ? Nah ja, …

          [CITAAT]
          “e.m. zegt:
          3 juni 2016 om 14:24
          /…/ RECENSIE: Dr. Harry A. Poeze
          Na de plotselinge Japanse capitulatie (15 augustus 1945) werd de Republik Indonesia (RI) uitgeroepen. In het gezagsvacuüm kreeg de RI de kans zich te vestigen voordat Britse troepen (namens de geallieerden) het Nederlandse koloniale gezag konden herstellen. In de grote Oost-Javaanse havenstad Soerabaja, die de RI beheerste na de verovering van de Japanse wapens, kwam het op 28 oktober 1945 na een Britse landing tot zware gevechten. Hierbij leden de Britten grote verliezen. Na grootscheepse versterkingen en een stadsguerrilla wonnen de Britten de slag om de stad (van 9 november tot 1 december). Voor de RI was dit alles een bewijs van de volkssteun; voor de Britten een teken van de kracht van de RI. De auteur (1928-2011) was ooggetuige van de strijd. Hij verschaft een feitelijk, zeer gedetailleerd verslag over de vestiging van het RI-gezag, het penibele lot van de Nederlandse ex-kampbewoners en de Brits-Indonesische strijd. Hij heeft uitvoerig gebruik gemaakt van Indonesische bronnen en verschaft onbekende details (ook met behulp van vele citaten). Dit is een opmerkelijk en goed leesbaar boek van historisch belang. Kleine druk.”
          [EINDE citaat] ]

          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57 /../ misschien was dat dhr Marawasin niet opgevallen anders begrijp ik zijn kritiek niet op mijn schrijfsels, of speelt hij weer eens op mijn persoon ? Dan begrijp ik zijn tirade in de letterlijke betekenis van het woord wel.@

          — Ach, gaat de ‘eeuwig tierende’ Indo/Indischmens nu opeens de vrome onschuld uithangen. Tabula rasa, heer Van den Broek?

          — Overigens lijkt het wel alsof uw geheugen enigszins achteruit gaat, heer Van den Broek. Want ik heb al eens eerder enkele passages uit het ‘ten geleide’ en het ‘voorwoord’ van Willy Meelhuijsens ‘Revolutie in Soerabaja’ onder uw aandacht gebracht. Ik beperk me nu maar tot een beknopte dankbetuiging van de auteur in diens ‘voorwoord’:

          [CITAAT]
          “Tot slot ben ik grote dankbaarheid verschuldigd aan zeer velen die mij hebben geholpen dit werk te voltooien. In het bijzonder wil ik : Prof. dr. H. Roeslan Abdulgani, die me niet alleen veel informatie gaf, maar ook bereid was de vertalingen uit zijn werk na te kijken, te corrigeren en waar nodig van commentaar te voorzien, drs. H. Menke en ir. H. Itzig Heine die hun verhalen over Soerabaja ter beschikking hebben gesteld /…/”
          [EINDE citaat]

          — Nah ja, dan toch maar een klein hapje uit het ‘Ten geleide’ van de hand van niemand minder dan Prof. dr. H. Roeslan Abulgani:

          [CITAAT]
          ”/…/W. Meelhuijsen is van professie geen historicus maar hij heeft wel geprobeerd het stukje historie van de Soerabaja-revolutie met de groots mogelijke objectiviteit te benaderen, zich daarbij zo goed mogelijk in de situaties en de gedachtengang van de betrokkenen plaatsend. Hij heeft zijn gegevens geput uit mondelinge bronnen en vooral uit vergelijkende studies van schriftelijke bronnen. Hij heeft daarbij een nauwgezetheid aan de dag gelegd met een zodanige mate van volledigheid dat zijn werk, dat eerst een veel grotere omvang had, heel nodig moest worden gesnoeid om de uitgave ook financieel haalbaar te maken. Een geschiedkundig werk kan niet volledig zijn. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. /…/”
          [EINDE citaat]

          — Niet om op de persoon te spelen, heer Van den Broek maar u zult moeten begrijpen althans voetstoots van mij aan moeten nemen, dat ik alleen al aan de voorgaande “citaten” 1001x meer waarde hecht, dan aan welk ‘vacuümgezogen getrompetter in de lege ruime’ ook.

          @ Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57 Uh, Heer Marawasin,ik zocht het boek van dhr Somers en dacht dat dhr Somers een nieuw boek had geschreven, maar ik vergis me, Uw referentie is onvolledig. Hieruit blijkt wel dat ook kopiëren moeilijk is. Ik kopieer speciaal voor U en voor het gemak van anderen de VOLLEDIGE titel van het boek ” Nederlandsch-Indië: Staatkundige ontwikkelingen binnen een koloniale relatie (2005)”.@

          — — Gelijk hebt u, heer Van den Broek. Ik ben helaas van de verkeerde veronderstelling uitgegaan, dat u meteen zou weten welk boek er werd bedoeld. Temeer … omdat ik u vaker, ook van recentere datum, het boek van meneer Somers inclusief citaten in uw herinnering heb gebracht; in het bijzonder Hoofdstuk 18 ‘Revolutie’ blz. 219 t/m blz. 233 (!) Jammer!

          — Of u gebruikt maar weer eens een drogredenering heer Van den Broek, om uw oneigenlijk punt te maken, of uw geheugen moet weer eens nodig opgefrist. U houdt zo serieuzen wel op clowneske wijze bezig zeg, heer Van den Broek. Maar goed, ik dien niet ‘volgens’ maar exact te zijn:

          [CITAAT]
          Eppeson Marawasin zegt:
          11 augustus 2012 om 4:37 pm
          ‘Citaten’ hoofdstuk 18 Revolutie uit het boek Nederlandsch-Indië [Staatkundige ontwikkelingen binnen een koloniale relatie] blz 219 t/m 233 en de 27 Noten van mr.dr.ir. J.A. Somers. Eerste alinea per paragraaf.

          HOOFDSTUK 18 REVOLUTIE [Op 14 augustus 1945 waren Soekarno, Hatta en Radjiman teruggekeerd van hun reis naar Saigon alwaar veldmaarschalk Terauchi namens de Keizerlijke Japanse regering hun het Keizerlijk decreet met betrekking tot de op 17 juli toegezegde onafhankelijkheid had overhandigd. Op dezelfde dag maakte generaal Yamamoto de namen bekend van de leden van het Comité van Voorbereiding dat op 18 augustus voor het eerst bijeen zou moeten komen, met Soekarno als voorzitter en Hatta als vice-voorzitter. Eveneens op 14 augustus besloot de Opperste Oorlogsraad in Tokio tot capitulatie; de regeringen van de Verenigde Staten, Groot-Brtittannië, China en de Sovjet-Unie werden hierover ingelicht (Nederland niet!) en keizer Hirohito maakte de dag daarop, 15 augustus 1945, de capitulatie in een radiotoespraak bekend. Japan deed afstand van alle bezette gebieden en daarmee ook van het zich toegeëigende recht wijzigingen aan te brengen in de staatkundige verhoudingen.] … Lees verder in het boek …
          18.1 De Slag om Soerabaja [De situatie in Soerabaja, die aanvankelijk weinig verschilde van ontwikkelingen in andere grote steden op Java, kreeg een eigen momentum waarmee het wat academisch/intellectueel karakter van de nationalistische beweging en van de proclamatie van 17 augustus uitgroeide tot een door grote volkmassa’s gedragen revolutie. Het zou een volksopstand worden zoals die nog nooit in de Indische archipel had plaatsgevonden. De revolutie in Soerabaja was niet alleen exemplarisch (in verhevigde vorm) voor de ontwikkelingen in Nederlands-Indië direct na de oorlog, het had ook een nieuwe ommezwaai van het Britse beleid tot gevolg.]
          18.1.1 Opstand [Direct na de capitulatie had schout-bij-nacht Shibata, bevelhebber van de Tweede Zuidelijke Vloot (Java en Borneo) maatregelen getroffen om de bevelen van zowel het Japanse hoofdkwartier als van het hoofdkwartier van Mountbatten op te kunnen volgen. Hij achtte het daarbij nodig dat alles wat zichtbaar aan de oorlog herinnerde zou moeten worden weggenomen.] … Lees verder in het boek …
          18.1.2 Overname van de macht [Nadat de Indonesiërs de wapendepots hadden buitgemaakt werd de situatie steeds grimmiger. Shibata was niet meer bereid (en ook niet in staat) de opstand neer te slaan en droeg zijn commandanten op wapengebruik te vermijden. In de nacht van 30 september verloor Shibata het contact met zijn troepen doordat de telefoonlijnen waren doorgesneden. Japanners werden gevangen genomen, hun wapens en voertuigen in beslag genomen. Het vliegveld en de luchtmachtbasis werden door de opstandelingen bezet. Op 1 oktober gaf Iwabe zich over met de in zijn hoofdkwartier aanwezige wapens. Daarna werd het hoofdkwartier van de “Kenpetai” bestormd en na een bloedig gevecht veroverd. Dit gebouw had een grote symbolische betekenis als zetel van de voormalige Raad van Justitie en centrum van de wreedheden van de “kenpetai”. Op 2 oktober drong een grote massa Indonesiërs het hoofdkwartier van de marine binnen, waar Shibata zich bevond. Voorts werd de Japanse bewaking van het Oranjehotel overgenomen door de “pemoeda’s”.] … Lees verder in het boek …
          18.1.3 Strijd [Met de aankomst van Britse mijnenvegers op de rede van Soerabaja kwam een nieuwe geruchtenstroom op gang. Het volk werd opgezweept door radiotoespraken van de journalist Boeng Tomo van de ‘extremistische beweging’, en van K’tut Tantri, de Brits-Amerikaanse kunstenares Muriel Pearson met de bijnaam Surabaya Sue die zich bij de revolutie had aangesloten. Tussen 15 oktober 1945, ‘bloody Monday’ en 20 oktober werden (indo)Europese mannen en jongens opgepakt en of rechtstreeks, of na bloedige confrontaties met de PRI en gepeupel in de Simpangclub, overgebracht naar de Van Werfstraatgevangenis. Voor de hoofdpoort van deze gevangenis had zich een opgewonden menigte met bamboesperen, knuppels en kapmessen verzameld waar de nu aan hun lot overgelaten gevangenen doorheen moesten zien te komen. Pas later wist de PRI weer greep op de situatie rond de gevangenis te krijgen en werden ook gevangen Japanners uit Soerabaja afgevoerd naar hun concentratiekampementen. Het juiste aantal doden en gewonden onder de gevangen (indo)Europese mannen is nooit vastgesteld, naar ruwe schatting ging het om tussen de vijtig en tweehonderd doden in de Simpangclub, en ca. veertig doden bij de gevangenis. In deze periode zouden in Soerabaja zo’n zeshonderd Nederlanders zijn vermoord alsmede driehonderd Chinezen en Arabieren, en ongeveer 150 Japanse gevangenen.] … Lees verder in het boek …
          18.2 Uitbreiding van de opstand [Terwijl zonder veel moeilijkheden delen van Sumatra door de Brits-Indische 26e divisie waren overgenomen, en in het oostelijk deel van de archipel uit krijgsgevangenschap teruggekeerde KNIL-militairen en bestuurders het gezag stapsgewijs van de Australiërs overnamen, escaleerde op Java, na de uitbarstingen in Soerabaja, het revolutionaire geweld. De verklaring van Christison had een feitelijke erkenning van de Republiek ingehouden; bovendien was het niet gekomen tot een geconditioneerde overgave van de Japanse bevelhebber op Java aan SEAC. Mede door communicatiestoornissen voelde het Japanse leger zich door de verklaring van Christison ontslagen van zijn verantwoordelijkheden. Overal op Java droegen de Japanners hun arsenalen over aan de Indonesiërs waarna zij zich terugtrokken op hun concentratiepunten in afwachting van repatriëring. Alleen in Bandoeng wist generaal Mabuchi tegen de “pemoeda’s” op te treden en de rust te herstellen, de enige plaats waar Japanners gehoor gaven aan de instructies van SEAC.] Lees verder in het boek …
          18.3 De politieke situatie in de Republiek [Vanwege het overwicht van de “pemoeda’s” veranderde de revolutie fundamenteel zowel qua structuur als van karakter. De Republiek stond aanvankelijk onder leiding van de vroegere nationalistische leiders, en was gebaseerd op het koloniaal administratief systeem en het Japans bestuurlijk en militair gezag. De massarevolutie, gedragen door honderden ad hoc strijdgroepen, nam echter de lokale macht over waarmee feitelijk de Republiek als bestuurlijke organisatie werd geliquideerd. Het werd een explosie, massaal, spontaan, ongestructureerd en ongecoördineerd; een atomisering van de revolutie en volstrekte anarchie. Oudere nationalistische leiders, onder wie Soekarno, Hatta en Sjahrir, hadden geen enkel vertrouwen in het geweld, de moordpartijen van het gepeupel onder het banier van de revolutie zagen zij zelfs als contraproductief met het oog op internationale erkenning. Zij kozen voor de “diplomasi” die door de “pemoeda’s” als elitair, academisch/intellectueel werd afgeschilderd. Soekarno had al eerder opgeroepen de Nederlanders geen kwaad te berokkenen en de gevechten te staken; bij de veldslagen in Soerabaja en Midden-Java koos hij duidelijk de kant van de Britten. Over de “pemoeda’s” had hij echter geen enkele controle.] … Lees verder in het boek …
          [EINDE citaat]

          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 9 december 2016 om 15:57 En iemands geschrijfsel afdoen als “zinloos opschepperig ahistorisch geroeptoeter” mag ik natuurlijk met mijn gedegen en verfijnde Indische opvoeding niet herhalen .@

          — Tja, wat en waar is het dan mis gegaan ?

          — Maar genoeg . . . ik houd het verder voor gezien, heer Van den Broek. De medelezers hebben wel wat leukers te doen !

          — Conclusie: beide door u besproken boeken, heer Van den Broek, liggen dus niet op uw nachtkastje. Grappig !

          Ik lees uw Google-recensies van de 3 andere gememoreerde boeken wel na het weekend.

          ‘n Goed weekend met veel leesplezier en succes en sterkte met uw atlasje, heer Van den Broek.

          e.m.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Meelhuijsen ‘Revolutie in Soerabaja’”: volgens een recensie is het boek niet zo leesbaar,” Recensie! En nu maar eens een keer lezen! Dat het boek een chaos is heb ik al zo vaak geschreven. Daardoor is dat boek zo compleet: opgeschreven chaos is chaos. Zelf had ik voor Soerabaja slechts zeven pagina’s beschikbaar, dat is dus een gladde beschrijving geworden, daar haal je geen chaos uit, en dat is een tekortkoming. Dat moet u natuurlijk ook niet lezen als u wilt weten wat er allemaal in Soerabaja is gebeurd. En dan de door Meelhuijsen geraadpleegde bronnen: Indonesische taal: 71. Engelse taal: 31. Nederlandse taal: 43. Hij heeft nauwelijks een verhaal met tijdlijn gemaakt, dat is ook niet goed mogelijk. Hij pakt de gebeurtenissen zelf aan, die gelijktijdig of overlappend in diverse delen van de stad zich afspeelden. Bijvoorbeeld Het Goebengtransport, acht pagina’s, de dood van Mallaby, veertien pagina’s. Hij vertelt daarbij nauwelijks een verhaal, hij laat bronnen zelf aan het woord.
          “grote delen zijn uit andere boeken gekopieerd” Hij laat zijn bronnen (vaak geen boeken, maar rapporten, interviews e.d.), zelf aan het woord. Dat wil zeggen, hij citeert ze. Als je dat goed doet moet dat punctueel, letter voor letter, met alle komma’s en punten. Als je het niet doet in voetnoten of eindnoten, moet je dat dus kopiëren in de tekst zelf. Dat leest niet lekker, maar het is wel verantwoord compleet. Plus de broodnodige chaos.
          “uit de Werfstraatgevangenis te bevrijden, zie pag.275. Ik kan best begrijpen dat zo’n boek niet op het nachtkastje van bovenstaande Heren staat” Dat wil ik niet eens, ik heb aan zijn door hem zelf geschreven boek genoeg. Officier? En natuurlijk mijn eigen ervaring. Hoe ik om vier uur niet gewekt ben door al dat schieten. Hoe we om half zes door de bewaarders gewoon zijn gewekt, die celdeuren waren niet door Jack Boer geopend, maar gewoon door die bewaarders die niet waren doodgeschoten (zoals beschreven). Hoe we om kwart voor zes niet bevrijd door Soerabaja liepen, maar in de rij stonden voor de maïspap. Hoe we bij de eerste artillerieschoten om zes uur weer de cellen in moesten waarbij vele deuren vergeten werden op slot te doen. En toen we rond vijf uur ’s middags werden bevrijd stond er geen Jack Boer te tellen, hoe is hij op dat exacte (2384, precies!) aantal gekomen? Ik lees dan hoe of Jack Boer na al zijn dappere activiteiten gewoon Soerabaja in ging. Waar de Brits-Indiërs drie weken over zouden doen. Het fenomeen Jack Boer ( ik heb op 16 april 1988 voor het eerst bij kennismaking van hem gehoord!) is heel begrijpelijk. Je hoeft niet veel culturele antropologie of sociologie erbij te halen. Een minderheid in misère heeft een held nodig! Is er niks heldhaftigs in de buurt, dan maak je er een. Ik houd me maar aan het onderzoek voor de MWO. Je moet maar durven zo iets aan te vragen, de commissie blijft er beleefd onder.

        • Loekie zegt:

          “Een minderheid in misère heeft een held nodig”
          Ja, en die minderheid heeft al die jaren uit zijn nek geluld. Als bij afspraak hebben zij een voor een beweerd dat ene Boer hun redder is geweest. Behalve van de toen 15 (?) jarige Jantje, want die heeft die Boer toen niet gezien en dus heeft hij niet bestaan.
          Niemand heeft ooit God gezien en toch geloven miljarden in hem. Ze moeten maar durven.

  25. Boeroeng zegt:

    remylimpachreformatorisch dagblad:
    Ik proef in uw boek enige teleurstelling over de Excessennota.
    „Ik oordeel ambivalent. Het is een regeringsonderzoek, en de regering was in 1969 niet geneigd zichzelf in het beklaagdenbankje te plaatsen. Volgens Cees Fasseur, de samensteller van de nota, was het „politiek het maximaal haalbare.” Ik begrijp dat. Tegelijk vind ik dat de Excessennota ten onrechte de indruk wekt dat het geweld incidenteel was en dat alleen militairen van lagere rang ontspoorden. De betrokkenheid van het midden- en hogere kader wordt niet genoemd. Evenmin vertelt de Excessennota over de politieagenten en bestuursambtenaren die er soms direct of indirect aan meededen. Op alle niveaus is er extreem geweld gepleegd. Ik spreek dan ook van een brede alliantie van daders.”
    (…)
    Door de vele en soms ongenuanceerde aandacht voor extreem geweld ontstaat echter gemakkelijk het misverstand dat iedere Indiëveteraan een oorlogsmisdadiger is. Dat is niet waar en dat wil ik gezegd hebben. Mijn boek is geen aanklacht tegen de Indiëveteranen. De termen oorlogsmisdaden en oorlogsmisdadiger heb ik zo veel mogelijk vermeden, omdat ik niet wil polariseren en de gebeurtenissen van toen op nuchtere wijze wil beschrijven en verklaren.

    • PLemon zegt:

      Hoewel de opmerking “Door de vele en soms ongenuanceerde aandacht voor extreem geweld ontstaat echter gemakkelijk het misverstand dat iedere Indiëveteraan een oorlogsmisdadiger is.” de schuld meer in de richting van de politici zal schuiven die de mannen onvoldoende getraind en bewapend op oorlogspad stuurden.
      Toch zal de doorsnee Nederlandse burger het hele koloniale avontuur van handel, heerschappij en staatsinrichting naar westerse maatstaven door deze strijd om het behoud in een slecht daglicht plaatsen. De kille en slechte ontvangst vd repatriant is er deels uit te verklaren. En dus blijft het dat ‘ondank ‘s-werelds loon’ is.

      • RLMertens zegt:

        @Boeroeng; ‘de excessen nota’ – Deze nota is, onder druk van vele Indië adepten oa nog levende politici(!) opgesteld om JUIST te benadrukken(min.P.de Jong) dat het om incidenteel geweld ging. Na het tv.optreden van Hueting 1969, na onze nationaal(!) ‘gehuil/beschuldiging tegen de USA’ wat er in Vietnam gebeurde. Heuting werd voor alles uitgemaakt, zelfs met de dood bedreigd-zie de media toen

  26. Boeroeng zegt:

    In de geschiedenisboeken van Nederland is er maar mondjesmaat aandacht geweest voor de oorlog in Nederlands-Indië van 1945-1950. In Utrecht werd daarvoor de eerste herdenkingsbijeenkomst in 1999 gehouden. Een interview met voorzitter Rita Verdonk en mede-oprichter Ad Verdonk over de herdenking.

    Bron: Rita en Ad Verdonk herdenken Nederlands-Indië – De Utrechtse Internet Courant

  27. Surya Atmadja zegt:

    Peter van den Broek van een andere generatie zegt:
    6 december 2016 om 14:55

    Mij gaat het om dat Arsip ABRI, dat mag dhr Atmadja zonder problemen letterlijk aanhalen.
    Misschien kan dhr Atmadja uitsluitsel geven wat na de ontvoering van 7 Mariniers bij Prambon Wetan gebeurde, Marjon van Pagéé heeft in geuren en kleuren daarover verhaald, het beter duimenwerk.
    ==============================
    Wat heeft Peter met Marjolein ?
    Ik heb tenminste met haar gebeld om de adres van een ooggetuige(?) uit de desa Prambon Wetan te spreken.
    Ook is er een boekje over Prambon Wetan, geschreven door 1 v.d hoofdrolspelers (eigenlijk een groep) , en een artikel(internet) hoe de gegijzelde mariniers hun Indonesische bewakers later elkaar ontmoeten in een hotel in Jakarta .
    De Indonesiers hebben een goede ruil gemaakt, ze kregen een veelvoud van gevangen Indonesiers terug van de Nederlanders .Onder toezicht van de VN , dus niks geheimzinnig of speciale archief.
    Dit omong kosong verhaal heb ik in Java Post geplaats .
    Op mijn boekenplank heb ik 2 boeken over de Mariniersbrigade , o.a van ene Wim …. ?

    PS : Ik ben niet thuis Indonesische procedures , ben toen nog te jong , alles wat ik nodig heb kreeg ik van mijn ouwe heer , en hij heeft zijn contacten cq dardanellen(?)
    Ik ga alleen gontjengan.

  28. Surya Atmadja zegt:

    on Geenen zegt:
    6 december 2016 om 17:55
    Ik dacht dat een boek in Nederland kopen toch goedkoper is dan de kosten van vliegen naar uw homeland en daar kopen. Of zie ik het verkeerd?
    =====================
    Als je praktisch elke jaar naar je kampung (Laan Trivelli) terug gaat voor familie bezoek etc , dan is het anders .
    Alleen in 2015/2016 ben ik niet geweest, was ziek geworden.
    Ik zag vanmiddag tientallen vertaalde Nederlandse boeken die je voor tientallen euro in NL moet betalen (per stuk) .
    History of Java in Indonesisch kost ongeveer 15 euro .

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Alleen in 2015/2016 ben ik niet geweest, was ziek geworden.””””””””

      Twee Calindo gezinnen gingen onafhankelijk naar Indonesie om hun vaders graf te bezoeken en kwamen allemaal ziek terug. Hun genezing heeft zeker een maand geduurd.

  29. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    @ dhr Geenen: opmerkelijk verhaal! Mijn oma en mijn moeder kwamen ziek uit Indonesië terug en datzelfde resultaat herhaalde zich nadien. Toen is mijn moeder maar niet meer gegaan. Ze ging wel naar Maleisië en kwam gezond en wel terug. Op dit moment zit zij (87 jaar) op Gran Canarias. Op whatsup is te zien dat ze er gezond uitziet , ook voor een 87-jarige.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s