Java Post

javapostTwee Nederlandse oorlogswrakken voor de kust van Indonesië lijken van de zeebodem te zijn verdwenen. Ook een derde wrak lijkt voor een groot deel te ontbreken, schrijft minister Hennis aan de Tweede Kamer. Duikers die op zoek waren naar de wrakken troffen wel sporen aan en sonaropnamen tonen de afdruk van schepen op de zeebodem.

Op woensdag 28 september sprak prof. dr. Remco Raben in de Aula van de Universiteit van Amsterdam zijn oratie uit, getiteld: “Wie spreekt voor het koloniale verleden? Een pleidooi voor transkolonialisme.” Raben is benoemd tot bijzonder hoogleraar Koloniale en postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis, vanwege de Stichting Indisch Herinneringscentrum. In zijn oratie roept Remco Raben de vraag op welke verhalen de koloniale en postkoloniale geschiedenis over ‘Indië’ zijn gaan beheersen.

Verlenging backpay-regeling
Geplaatst op 3 november 2016 door buitenzorg
Vandaag, 3 november 2016, informeerde staatssecretaris Martin van Rijn de Tweede Kamer met een Voortgangsrapportage oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII´.

De laatste tijd lijkt over onze koloniale geschiedenis steeds meer met rode inkt te worden geschreven. Een politiek correct oordeel laat zich echter niet altijd hinderen door alle maatschappelijke meningen van destijds. Ter verdieping van onze kennis lichtte Java Post daarom een artikel uit Het Nieuws van de Dag voor Nederlandsch-Indië, van 19 juli 1935, dat verscheen onder de titel “Hoe de Hollander in Indië leeft”.

Als ik dit in Australië vertel geloven ze me nooit, dacht luitenant G.L. Snell op 30 juli 1942 om half zes ’s ochtends onder een paar struiken in Dobo op de Aroe-eilanden bij Nieuw-Guinea. Als hoogtepunt in een reeks ontsnappingen die zich uitstrekte over heel 1942, had hij juist zijn eigen executie overleefd.

De ‘actiegroep de Grauwe Eeuw’ heeft in de nacht van maandag op dinsdag beelden in Hoorn beklad om ‘afschuw te laten blijken voor de koloniale verheerlijking waarmee Hoorn vol trots pronkt

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

77 reacties op Java Post

  1. Boeroeng zegt:

    Heeft de kustwacht en marine van Indonesië dan niks gemerkt van duikactiviteiten en schatgravers in haar wateren ?
    Twee wrakken weghalen is een werk van weken en met 1 schip kom je er niet . Meer schepen moeten meerdere dagen/weken gedobberd hebben bij elkaar. Dat moet toch opgevallen zijn ?
    Misschien heeft Indonesië zelf die wrakken geborgen, waarom dan ?

    • Indorein zegt:

      Het kan niet anders dan dat de Indonesische marine/kustwacht hier aan heeft meegewerkt. Ik vermoed corruptie. Je tilt immers niet zomaar even dergelijke schepen naar het oppervlak. Dat is een specialistische opdracht, die maar weinig bedrijven kunnen uitvoeren in de wereld.
      Het demonteren van de schepen is dan vermoedelijk in India gebeurd. Staal levert waarschijnlijk nog steeds voldoende geld op voor sommige lieden/landen.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik denk dat je gelijk hebt. Die schepen lagen in Indonesische territoriale wateren. Zo niet, dan zal Indonesia tóch moeten hebben gemerkt dat in de Javazee, luttele zeemijltjes uit de Javaanse kust, een gigantische bergingsoperatie gaande was. Je haalt niet zo maar een kruisertje op of zaagt hem onder water in hapklare brokjes. Welke vlag voerden de bergers? Hopelijk niet de Nederlandse van Smit Tak of van Van Someren/Mammoet.

        ALS de Indonesische regering er niets aan zou hebben kunnen doen (krachtens zeerecht), dan zou zij zo aardig kunnen zijn geweest om de Nederlandse overheid te tippen. Die zou er vervolgens ook niets aan hebben kunnen of willen doen, maar ja, dan hadden “we” het geweten en even moord en brand kunnen schreeuwen.

        Een admiraal en een paar andere Indonesische hotemetoten zullen er wel rijk of nog rijker van zijn geworden.

        Pak Pierre

    • rob beckman lapre zegt:

      Het antwoord is mogelijk te vinden in het 16/11/2016 artikel in de britse Guardian “British second world war ships in Java Sea destroyed by illegal scavenging”De britse zware kruiser Exeter.de destroyers Encounter en Electra en de am.duikboor Perch waren ook(deels)van de zeebodem verdwenen.Scavengers zouden,vermomd als vissers de wrakken hebben geplunderd,waarbij de bronzen schroeven veel geld opbrachten.Indon.authoriteiten moeten beslist iets geweten hebben.

  2. Boeroeng zegt:

    Nabestaanden van de omgekomen marinemensen hebben een brief ontvangen:
    http://indonesie.actieforum.com/t12665-oorlogsgraven-javazee-verdwenen#27672

  3. Boeroeng zegt:

    Resten van de Nederlandse oorlogsschepen die zijn verdwenen van de bodem van de Javazee, zijn versleept naar de haven van Surabaya. De Noorse duiker Vidar Skoglie heeft dat tegen de NOS verklaard. Getuigenissen daarover van Indonesische vissers zijn vastgelegd door een Nederlandse cameraploeg die verbonden is aan het Karel Doormanfonds, zei hij in het programma Nieuws en Co.

    =====
    http://nos.nl/artikel/2143419-wrakken-nederlandse-oorlogsschepen-versleept-naar-surabaya.html

    • bokeller zegt:

      .Ook andere schepen in de Javazee zijn verdwenen.
      Mss. kan de Hr. Rutte hier ook navraag over doen.
      siBo
      http://www.ed.nl/algemeen/buitenland/ook-britse-zeemansgraven-in-javazee-compleet-verdwenen-1.6651078
      siBo

    • rob beckman lapre zegt:

      Deze “grafschennis” zou al jaren,n kleine kring, bekend zijn.Al eerder zouden Vietnamese,chinese “scavengers” in de Indonesische wateren zijn gesignaleerd,op zoek naar(staal/brons)buit.Niemand deed er wat aan.Ook geen letter in engelstalige Jakartaglobe en jakartapost over deze zaak(miste ik wat?)

      • Surya Atmadja zegt:

        Tussen 2000 – 2014,waren er 42 scheepswrakken onderzocht , die meestal afkomstig waren van de oorlogsschepen (WW II).
        Uit verschillende landen o.a Japan,Australia , Duitsland en Amerika.

        Van de bekende 70 historisch belangrijke scheepswrakken kunnen de Indonesiers pas 10 scheepsladingen redden .
        De rest (van de honderden) moeten nog onderzocht worden.In de afgelopen 16 jaren heeft men nog niet veel kunnen doen.
        In totaal (voor zover bekend) waren er 274 VOC schepen en 460 scheepswrakken uit Portugal ,Nederland , China .

        Bron :Ministry of Marine Affairs and Fisheries Republic of Indonesia

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Deze “grafschennis” zou al jaren,n kleine kring, bekend zijn.”””””””””””””

        Grafschennis vind toch ook op alle Indonesische eilanden plaats. Het familiegraf in Padang en Bukittinggi op Sumatra zijn vanwege het marmer ook geroofd en verwijderd. Ik houd het maar op het gebrek van Indonesische beschaving. De huidige Indonesische Directeur van het museum, dat nu staat op de begraafplaats Tanah Abang heeft het verzoek van OGS namens mij om de tegel van mijn overleden vader vrij te geven, geweigerd. De schoft!

        • Surya Atmadja zegt:

          Ron Geenen zegt:
          17 november 2016 om 17:29
          De huidige Indonesische Directeur van het museum, dat nu staat op de begraafplaats Tanah Abang heeft het verzoek van OGS namens mij om de tegel van mijn overleden vader vrij te geven, geweigerd. De schoft!
          ===================================
          Hebben ze niet uitgelegd waarom het niet terug gegeven kan worden ?
          Wordt geregeld door UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA
          NOMOR 11 TAHUN 2010 met betrekking tot cultural heritage.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Wordt geregeld door UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA
          NOMOR 11 TAHUN 2010 met betrekking tot cultural heritage.””””””””””””

          “Mijn vader is hun cultural heritage?” Ik heb het nog nooit zo zout gegeten. Daarbij is het mijn vader, die zij hebben helpen vermoorden. Ze hadden het ook aan mij eerst kunnen vragen. Nee, via OGS werd er botweg “NEE”geantwoord. Wat een hufter. Hoop dat het sial brengt.

  4. Ron Geenen zegt:

    Weer eens duidelijk dat er in Indonesie nog steeds niets is verandert wat betreft hun mentaliteit jegens de doden van andere landen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nu ja … onze erevelden schijnen ze netjes te gedogen. Hier ging het niet om netjes aangeharkte graven rij na rij, maar om onzichtbare zeemansgraven.

      Toch vreemd dat de operatie zo lang geheim heeft kunnen blijven. Nogmaals, je licht niet zo maar een kruisertje of zaagt hem onder water in hapklare brokjes. Zou onze ambassade niet eens bij geruchte hebben vernomen dat op die en die coördinaten een gigantische bergingsoperatie aan de gang was?

      Tijd voor de wakkere kamerleden van DENK om daar eens vragen over te stellen.

      Pak Pierre

      • Surya Atmadja zegt:

        Pierre de la Croix zegt:
        17 november 2016 om 11:34
        Toch vreemd dat de operatie zo lang geheim heeft kunnen blijven.
        ===================
        Klopt , het is echt vreemd.

        Peter Koole (Mammoet) :
        Het stelen(dus slopen) van scheepswrakken is “normaal”
        Het is een moeilijke operatie bij een diepte van 70 meter en afstand van 100 km van de strand.
        Je hebt grote hijskranen en veel tijd nodig( ook geld ???) .

        Kolonel (L) ,Gig Sipasulta hoofd van de voorlichtingdienst van TNI -AL verklaarde aan BBC dat het maanden of mss jaren duurde om zo’n scheepswrak te bergen .

        • rob beckman lapre zegt:

          Het antwoord van de R.I,,bij monde van Bambang Budi Utomo (hoofd National Archeological Centre of the Ministry of Education and Culture; “Dan hadden de UK en Nederland ons maar(formeel)moeten vragen om toezicht te houden op deze wrakken”, en…” de diefstallen (meervoudsvorm,men wist dat er veel meer aan de gang was) van scheepswrakken (‘looting”)was al jaren aan de gang(!)”Dit las ik net op een britse Yahoosite over dit onderwerp.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. laten we het dan maar even houden op de Stille Kracht die hier aan het werk is geweest.

          “Niet goed prrrraten over dese …….”.

          Pak Pierre

        • bokeller zegt:

          Ik geloof meer in ” Uang sogokan”
          Want in deze operatie is daar wel veel geld ingestoken
          siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        Zou hier niet hetzelfde aan de hand zijn als in India? Slopen van schepen op het strand als economische activiteit. Met alle gevaren van een voorgaande gevaarlijke lading. En af en toe een zeemansgraf er tussendoor. Moet kunnen!

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Zou hier niet hetzelfde aan de hand zijn als in India?”

          Vast en zeker. De vraag is v.w.b. het lichten van zeemansgraven en vervolgens slopen op strand X, Y of Z, wat mag en niet mag. In ethische en juridische zin.

          Met als onderliggende vraag: Van wie is een schip als het eenmaal is gezonken en op de zeebodem ligt, in territoriale en internationale wateren?

          Maakt het bovendien uit of het schip een oorlogsschip was, toebehorend aan een of andere staat, dat strijdend ten onderging?

          Pak Pierre

  5. ellen zegt:

    Oom Ko, een jongere broer van mijn vader, ontsnapte aan de massaslachting op de Javazee. Mijn broer (marine-officier, thans gepensioneerd) heeft voor mij e.e.a. op schrift gesteld.

    “Mijn oom Ko, een jongere broer van mijn vader, was een korporaal konstabel geweest van de marine in de tweede oorlog op het marineschip de kruiser Hr Ms “Tromp”. De Tromp was een flottieljeleider, dwz een schip gebouwd om een flottielje jagers aan te voeren, doch zij verkreeg , eenmaal ingedeeld bij de Geallieerden de kwalificatie van lichte kruiser. Een konstabel is een van de artilleristen op een schip die de kanonnen van het schip bedient. Hr.Ms. Tromp een lichte kruiser heeft, evenals haar iets jongere zusterschip Hr.Ms. Jacob van Heemskerck de gehele oorlog overleefd en is, volgens haar opvarenden een fortuinlijk schip geweest.
    De Japanners dachten er anders over. Niet minder dan vijfmaal maakten zij in communique’s bekend dit Nederlandse oorlogsschip tot zinken te hebben gebracht. Wel liep de Tromp in de nacht van 20 februari 1942 aanmerkelijke schade op tijdens de Slag in straat Badoeng, waarbij ook tien opvarenden sneuvelden en dertig gewond waren. Zij kreeg daarna de order om zo spoedig mogelijk in Australie te gaan repareren en vertrok dientengevolge op 23 februari uit Soerabaja. Toen de Japanners enkele dagen later in de Java-zee met het geallieerd eskader onder Schout bij-nacht Doorman afrekenden, maakte de Tromp daar dus geen deel meer van uit. Men mag wel aannemen dat door deze bestiering van het lot de Nederlandse kruiser de dans ontsprongen is. Na in Sydney hersteld te zijn heeft de Tromp vervolgens tot het eind van de oorlog in het verre oosten aan de strijd ter zee kunnen deelnemen. Eerst in de wateren rond Australie, konvooidiensten, daarna werd het schip ingedeeld bij de Britse “Eastern Fleet”en tenslotte bij de 7de Amerikaanse vloot in de Z.W. Pacific. De Tromp kreeg hierdoor gelegenheid op te treden bij verschillende acties in haar zo vertrouwde Indische wateren en zou ook de eerste Nederlandse oorlogsbodem zijn, die na de capitulatie van Japan weer op de rede van Tandjong Priok verscheen.”

    • rob beckman lapre zegt:

      Als ik aan de “Tromp” denk, dan gaan mijn gedachten gelijk naar de vader van (wijlen)mijn schoolvriend Ruud Zelders en zijn zuster Helene (nu Deetman-Zelders, “Amarindo’s” op Hawai), die gedurende de oorlog op dat schip diende.De “Tromp” heeft zich de hele oorlog goed geweerd.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””Helene (nu Deetman-Zelders, “Amarindo’s” op Hawai), “”””””””””””

        Fred Deetman en Helen Deetman ken ik ook nog van de jaren 80. Heb zelf een kerstfeest bij hun thuis in Eagle Rock meegemaakt. Waren bevriend met mijn nicht Meity Ungerer-Uijleman.

  6. R. Bastiaans zegt:

    Tja als een buitenlandse vissersboot in de Indonesische wateren vis gaat vangen wordt je binnen de kortste tijd in de kraag gevat door de Indon. autoriteiten. Als je zomaar scheepswrakken gaat lichten zien de autoriteiten dit blijkbaar over het hoofd.

  7. rob beckman lapre zegt:

    Zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk (in dit geval primair) hadden kunnen/moeten weten dat er GROOTSCHALIGE diefstal (“looting”)plaatsvond van gezonken slagschepen,o.a.op de britse slagschepen HMS Prince of Wales en HMS Repulse,welke beide slagschepen in 1941 door Japan in de Chinese Zee tot zinken werden gebracht.Dat kon men in de “Daily Straits Times” van 26 october 2015(!) kunnen lezen.Wie de “scavengers” waren; Vietnamese en Thaise vissers.
    Iemand/meerdere personen deed/deden zijn/hun huiswerk niet

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Looting” is m.i. erger dan diefstal sec. Ik zou het vertalen met “plunderen”, “rampokken”.
      We hebben dus van doen met moderne “zeerampokkers”.

      Maar … wat zegt het zeerecht eigenlijk? Van wie is een schip als het gezonken is, in territoriaal respectievelijk internationaal water? Heeft Hugo de Groot er al over geschreven? Hopelijk heeft Pak Somers daar ook verstand van.

      In mijn tijd op de zeesleepvaart was een schip dat door de kapitein was verlaten, prijs voor “de eerlijke vinder”, dus prijs voor de eigenaren van de zeesleepboot die als eerste wist “vast te maken” en in veilige haven brengen. Als een schip een noodkreet had uitgezonden, dan waren sleepbootmarconisten dag en nacht in touw om de gezagvoerder te bewegen een bergingscontract te accepteren “on basis Lloyds open form” (no cure, no pay).

      Reden ook waarom, ergens begin vijftiger jaren v.d.v.e. de Deense kapitein Kurt Carlsen zijn schip, de “Flying Enterprise”, niet wenste te verlaten ondanks zware slagzij en een vliegende storm op de Atlantic. Als ik mij goed herinner kreeg hij later een ticker tape in New York.

      Wikipedia over HMS “Prince of Whales”:

      Quote

      Het wrak ligt vrijwel ondersteboven op een diepte van 47 meter, ongeveer op 3º 33,6’N 104º 28,7′ O. Een Britse vlag aan een boei die is vastgemaakt aan een schroefas wordt regelmatig vernieuwd. Het wrak wordt in het kader van de Protection of Military Remains Act beschermd. De scheepsbel werd in 2002 omhoog gehaald en is te zien in het Merseyside Maritime Museum in Liverpool.

      Unquote

      Hadden “wij” misschien ook moeten doen, plaatsing van een boei met de driekleur on top, vastgemaakt aan elk van de schepen. Het had misschien niet veel uitgericht, maar de verdwijning van de vlaggen zou eerder kunnen zijn opgevallen en dus ook het looten en scavengen van de schepen wier laatste rustplaats door de vlaggen werd gemarkeerd.

      Is de “Protection of Military Remains Act” een Britse of internationale aangelegenheid? In geval van het laatste zouden onze scheepswrakken in de Javazee onder die Act ook bescherming hebben genoten en had Indonesia kunnen (moeten?) toezien op de handhaving ervan. Per slot van rekening waren die schepen ook het zeemansgraf van tientallen (honderdtallen? – ik ben niet zo goed in cijfers) Indonesiërs.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””. Per slot van rekening waren die schepen ook het zeemansgraf van tientallen (honderdtallen? – ik ben niet zo goed in cijfers) Indonesiërs. “”””””””””””

        “Wat er ook is gebeurd, internationaal staat Indonesie er niet zo best op.

        • Jan A. Somers zegt:

          Dit probleem is nog een beetje groter. Bij de KM waren er inderdaad veel Inlandse schepelingen. Maar op de andere (veel meer) geallieerde schepen speelde dit ook een rol. Ik kan ook geen wijs uit de vele vermelde aantallen. Maar bij het KIM weten ze vast wel raad.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Pak Somers daar ook verstand van” Het klinkt misschien vreemd, maar ik weet ook niet alles. Ik ken hier wel iemand (kijk, dat weet ik nou wel) die u exact kan vertellen hoe of de zaak in elkaar steekt. Die zoekt voor ons wel even in het KIM.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja, u hebt een grote reputatie opgebouwd. Maar ik ben benieuwd naar de uitleg van de kennis met verstand van maritieme zaken. Kijken wat er aan de KIM opdoemt, zo gezegd.

          Pak Pierre

        • Surya Atmadja zegt:

          Warship immunity , internationaal geregeld voor het eerst in Brussels Salvage Convention 1910.
          Vandaar dat De Amerikanen, Engelsen , Australiers als eigenaren de hulp vroegen van Indonesia.

        • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

          Er was een Korps Inlandse schepelingen en ook een Bond van Inlands Marine Personeel bij de Koninklijke Marine KM. Bvb op de Hr. Ms Zeven Provincien (bekend van de muiterij) bestond de bemanning uit 141 Europese en 256 inlandse schepelingen. Europees in toenmalig spraakgebruik wil zeggen Nederlandse schepelingen. Hier is niet duidelijk of ook Indische Nederlanders de zgn Indo-Europeanen inbegrepen zijn. Vòòr de oorlog werden geen Indo-Europeanen tot de KM toegelaten, althans niet tot de officiersrangen, heb ik begrepen.

          Inlandse schepelingen werden volgens het Verdeel-en-Heers principe gehonoreerd dwz op basis van hun afkomst . Menadonezen verdienden meer dan Molukkers, die op hun beurt meer dan Javanen verdienden heb ik me laten vertellen.

          Misschien is het ook de lezers op dit blog opgevallen da na de Slag in de Java het Centrale Commando (VADM Helfrich soms?) het bevel gaf aan de USS Houston en HMAS Perth om via de Soenda Straat richting Australië te varen. Ervaringsdeskundigen die enigszins op de hoogte zijn van de geografie van het toenmalig Indie zullen zich misschien hebben afgevraagd waarom bovenstaande schepen in Westelijke richting richting dus de Soenda Straat voeren terwijl Australië in Oostelijke richting ligt. Daar komt nog bij Straat Soenda weinig ruimte laat voor scheepsmanoevres .
          Deze omweg kwam bovenstaande schepen duur te staan. De Japanners vernietigden beide schepen. Na de slag in de Javazee namen 4 Amerikaanse torpedobootjagers de wijk in Oostelijke richting, de korste weg naar Australie. . Zij kwamen wel behouden aan in Australie.

        • Jan A. Somers zegt:

          Op 15 januari kwamen alle geallieerde marinestrijdkrachten onder Amerikaans bevel. Op 3 februari werd het geallieerde marinecommando door Helfrich overgenomen. Waarom weet ik niet. Ik heb wel begrepen dat Helfrich en Hart niet samen door één deur konden. Hart had de voorkeur voor een terugtrekken op Australië, ik dacht Doorman ook. Sorry, ik heb een paar keer ‘gedacht’, ik duik al vast in mijn schuttersputje,

        • Loekie zegt:

          “Nadat de Verenigde Staten en het VK na de val van Singapore besloten hadden dat er geen extra inspanningen meer gedaan zouden worden om Nederlands-Indië te behouden, werd het opperbevel van de zeemacht op 14 februari 1942 overgedragen door de Amerikaanse admiraal Hart aan admiraal Helfrich. De Britse generaal Wavell adviseerde als hoogste leidinggevende van ABDACOM (American-British-Dutch-Australian Command) Roosevelt en Churchill om Java te laten vallen. De Amerikaanse luchtmacht werd teruggetrokken. Vliegtuigen die nog per boot onderweg waren naar Java, kwamen te laat aan. De Amerikaanse kruiser Houston en enkele andere Amerikaanse schepen vochten wel mee aan de zijde van Doorman.”

          http://verenoflood.nu/27-februari-1942-slag-in-de-javazee/

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Momenteel zijn de uitgaven voor Defensie als percentage van het BBP als gevolg van bezuinigingen lager dan ooit, terwijl de gevaren en uitdagingen juist toenemen en de Amerikanen zich steeds meer terugtrekken.””””””””””””””

          Een duidelijk verhaal. En nu wil Trump zijn kosten plaatje van de NATO (70%) drastisch gaan verlagen.
          Dus Europa krijgt de rekening gepresenteerd. Tenminste als ze hun Defensie op pijl willen houden.

        • Jan A. Somers zegt:

          “om Java te laten vallen.” Achteraf, in mijn ogen de juiste beslissing. Maar Helfrich vond dat Hart geen Fighting Spirit had. Ik heb geleerd dat een professioneel militair zijn conclusies trekt uit een verloren uitgangspositie. Held word je meestal postuum. Er was in het openbaar weinig bekend over de grote verschillen van mening op het ABDA-hoofdkwartier. Terwijl de militaire toestand hollend achteruit liep. Toen het nog kon kreeg .mijn vader geen toestemming om te vertrekken richting Australië. Naderhand kon hij alleen maar zijn al beschadigde schip tot zinken brengen.
          Ik begrijp niet waarom Helfrich in Colombo is terecht gekomen? Kon hij daar geen kwaad?Alle uit Indië uitgeweken krijgsmachteenheden in het Verre Oosten kwamen onder commando van Admiraal Helfrich als Bevelhebber der Strijdkrachten in het Oosten (BSO). Helfrich stond rechtstreeks onder Luitenant-Admiraal Fürstner, Minister van Marine en tevens algemeen opperbevelhebber en Bevelhebber der Zeestrijdkrachten (BDZ). Het commando van Helfrich betekende weinig meer dan een administratieve functie van-wege de afstand en de communicatieproblemen tussen zijn hoofdkwartier in Colombo en de stationering van het grootste deel van de Nederlandse strijdkrachten in Australië. In september 1943 werd daarom Generaal van Oyen benoemd tot onderbevelhebber in Australië, tevens waarnemend legercommandant van het KNIL. Daarnaast kreeg de Directeur Economische Zaken machtiging van de Minister van Scheepvaart op te treden ten behoeve van de Indische koopvaardijschepen die naar Australië waren uitgeweken. Intussen dienden al direct mensen en goederen die bij het uitwijken her en der in de Pacific waren terecht gekomen te worden opgevangen en voornamelijk in Australië te worden ondergebracht.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Warship immunity , internationaal geregeld” Er zijn heel veel dingen die niet internationaal geregeld hoeven te zijn, maar toch worden geheiligd. Meer nog dan bij de landmacht zijn marinemensen, ook na onderlinge strijd, sterk betrokken bij het begrip zeemansgraf. En elk jaar vindt op die plek een herdenking plaats. Op bekende coördinaten! Ik denk dat daar ook Indonesische marinemensen bij betrokken zijn. Die weten er van af. En van herdenkingen in de Indonesische territoriale wateren weet de Indonesische overheid alles. Niet ergens bij de Noordpool, gewoon de druk bevaren Javazee.

  8. Surya Atmadja zegt:

    MaBes ( Markas Besar) POLRI gaf opdracht aan 3 patrouille boten Kapal Tekukur 4016, Kapal Parkit 3004, en Kapal Enggang 5010 om de Amerikaanse Houston en Australische Perth scheepswrakken te beveiligen toen er gesignaleerd werd dat ze mss gesloopt kunnen worden.
    zie you tube filmpjes.
    Samenwerking TNI-AL & US Navy

    • Jan A. Somers zegt:

      Maar die liggen op een andere plaats. Ik dacht meer westelijk, richting Straat Soenda.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Klopt. Ze zijn daar op de vlucht alsnog te pakken genomen.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Ze zijn daar op de vlucht alsnog te pakken genomen. “”””””””””

          En hoe zou het zijn met de Junyo Maru voor de kust van west Sumatra, waarbij ongeveer 5500 mensen mee de kelder in verdwenen?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. daar hebben ze misschien autootjes van gemaakt die nu in California rondrijden.

          Pak Pierre

        • Surya Atmadja zegt:

          Pierre de la Croix zegt:
          18 november 2016 om 12:05
          Klopt. Ze zijn daar op de vlucht alsnog te pakken genomen.
          ================
          Over de lot van USS Houston en HMAS Perth , was gewoon samenloop van omstandigheden.
          Gewoon pech , een combinatie van onjuiste (?) info van de Nederlanders en dat de Japanse vloot / leger (?) toevallig richting Banten/ West Java stoomde.

          “The best hope for the Houston and Perth was to flee west to the end of Java, swerve south through the Sunda Strait, and burst into the Indian Ocean. Once there, the ships could set course for Australia and temporary safety.
          *after only a few moments in the port of Batavia to evacuate some troops, they would again head to sea, they believed they would emerge unharmed. Waller informed them that the possibility of action remained but that Dutch air reconnaissance reported Sunda Strait clear of enemy ships. ….. en verder ”
          http://warfarehistorynetwork.com/daily/wwii/uss-houston-and-hmas-perth-stood-tall-at-the-battle-of-sunda-strait/

  9. rob beckman lapre zegt:

    Nog even ter aanvulling, en bezinning, over alle “ophef” door overheden en nabestaanden van de omgekomen zeelieden dit; las,zomaar dat de britse “Daily Telegraph” van october 2014(!) schreef dat de britse wrakken van de in dec.1941 gezonken oorlogsbodems ( met verlies van totaal 840 man) “were damaged by scrap metal dealers”.Rinkelden NERGENS in de UK en ons land bellen?

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””””NERGENS in de UK en ons land bellen?””””””””””

      “M.a.w. ze zaten allemaal te slapen.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ron Geenen zegt:
        18 november 2016 om 06:49
        “M.a.w. ze zaten allemaal te slapen.
        ==========================
        De Amerikanen, Engelsen hebben contact opgenomen met de Indonesiers .
        De Australiers waren een beetje huiverig , gezien toen de betrekkingen tussen AU en RI tijdelijk niet zo denderend was.
        Wat de Nederlanders doen ????
        Tidak tahu .

        • Surya Atmadja zegt:

          aanvulling :
          Werd bewaakt door 3 Indon. schepen.

          Aparat jaga bangkai kapal perang Australia dan AS (Perth- Houston).
          Sabtu, 31 Januari 2015 13:49 WIB | 9.154 Views
          Bron: Antara

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Werd bewaakt door 3 Indon. schepen. “”””””””””

          Met de ogen open of dicht?

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””De Amerikanen, Engelsen hebben contact opgenomen met de Indonesiers .””””””””””

          Ook nadat de Indonesische slopers klaar waren?

    • rob beckman lapre zegt:

      Heb het hele Telegraph.co.uk artikel van 25/10/2014 met kop “Celebrated british warships being stripped bare for scrap metal” gelezen.Uit verhaal blijkt dat een medewerker van bedrijf “TechThailand dive company” merkte dat al in 2012(!) bekend was dat scavengers bij de scheepswrakken van de britse oorlogsbodems bezig waren, en wat in 2014 luid en duidelijk in de pers te lezen .Zou dan niemand denken “dat kan met onze gezonken oorlogsbodems(oorlogsgraven)ook gebeuren”?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Lekker getidoert allemaal.

        De Nederlandse ambassade in Jakarta (hebben we daar ook niet nog een militaire attaché?) zou toch oog en oor moeten zijn voor alles wat in Indonesia gebeurt en Nederland aangaat.

        Zou er nu echt geen kabar angin over die zeerampokkerij zijn doorgedrongen tot de vele recepties die men aftrapt omwille van die luister- en kijkfunctie?

        Pak Pierre

        • rob beckman lapre zegt:

          Kolonel Pals is onze defensie attache voor land-,zee-,luchtmacht en Kon.Marecaussee.
          Ik heb-hoewel meer dan 30 jaar geleden-wel een vaag idee van wat er op een defensie-afd op een ambassade speelt.Maar; my lips are( as ever) sealed.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Wijlen mijn zuster Maddie was in de zestiger jaren v.d.v.e. een paar jaar secretaresse van de militaire attaché in Ankara. Haar baas was de kolonel – later brigges – R. Knulst, RMWO 4 en Indische jongen. Turkije was een braaf NAVO-lid, vooruit geschoven post in het oosten van de alliantie. “We” zaten midden in de ijs en ijskoude oorlog, er was bovendien gelazer tussen de Turken en Grieken over Cyprus en Nasser van Egypte bouwde de spanning in zijn regio op, kreeg veel wapentuig van de Sovjets.

          Her lips were sealed too. Nochtans heb ik ook van haar – veel later – een indruk gekregen wat er zo al omging. In ieder geval veel recepties aftrappen en zelf “ontvangen”. Ook zij als eenvoudig secretaresse had een taak in “het circuit”.

          Terug naar het topic: Wat is er hush-hush aan als je als militair attaché – i.c. in Jakarta – in de wind of via de tong-tong hoort dat er ergens op de Javazee een gigantische bergingsoperatie gaande is? Je zal als militair attaché (voor alle krijgsmachtonderdelen) toch wel weten dat we er oorlogsschepen hebben liggen. Ieder jaar herdenking van “de slag” die geen slag was. Onze projectielen vielen in zee, mijlen voor de Japanse vloot. Het Japanse geschut had een groter bereik. Luchtsteun en luchtverkenning tidak ada.

          Je gaat als MA dus zien of je de berichten geverifieerd krijgt, je ruikt een beetje lont als je posities doorkrijgt die je bekend voorkomen, je klampt misschien een ALRI vriendje aan voor nog meer nieuws, je gaat op bezoek bij je collega’s van de Britse, Australische en Amerikaanse ambassades, je huurt tenslotte een bootje of vliegtuigje om zelf eens te gaan kijken.

          Is Nederland echt weer Malle Eppie die van niets weet of is het in deze toch weer als in de mooie TV-film over de “Stille kracht”: “Niet goed prrraaten over dese”?

          Eens kijken hoe onze premier door dit nieuwe mijnenveld laveert. Hij is op handelsmissie, er moet dus gedagangd worden. Hij komt ook in Semarang hoorde ik over de radio, in de buurt waar ik geboren en getogen ben, Semarang Oost. Daar schijnt Nederland een heuse polder te hebben geschapen, compleet met bestuur als bij ons het Waterschap, zodat zo’n 9000 mensen (of zijn het er meer?) niet meer last hebben van de steeds terugkerende bandjirs.

          Pak Pierre

  10. Surya Atmadja zegt:

    Ron Geenen zegt:
    18 november 2016 om 17:11
    “”””””””De Amerikanen, Engelsen hebben contact opgenomen met de Indonesiers .””””””””””
    Ook nadat de Indonesische slopers klaar waren?
    ==========================
    Lijkt wel of Pak Ron een zeer grote Hollandse wijsvinger heeft.

    Juni 2014, tijdens een gezamenlijke pefening van US Navy en TNI AL hadden ze munitie en verdwenen scheepsdelen gevonden .
    Werd besloten om maatregelen te nemen .

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Lijkt wel of Pak Ron een zeer grote Hollandse wijsvinger heeft.””””””””””

      Nee, dat niet. Alleen reageren op de berichten van u en andere collegae.

  11. rob beckman lapre zegt:

    Eindelijk reaktie in (engelstalige)Indonesische pers (JakartaGlobe,18/11/016), waar premier Rutte(op bezoek in dat land) zei “…..disappearance of these wrecks are unacceptable…”.Maar prompt was er(te verwachten) reaktie van de ALRI spreekbuis Gig Jonias Mozes Sipasulta die zei
    (vertaald)”dan had het land van de schepen(Nederland),maar een (formeel)verzoek bij de Indonesische regering moeten indienen..”

    • Hans Boers zegt:

      Een korte globale smenvatting van gegevens:

      1) Duiker Kevin Denlay – privaat persoon – in opdracht van Australie – meldt in 2002 dat hij de lokatie gevonden heeft van de Ruyter en andere schepen. (Enkele foto’s van de wrakken onder water in mijn bezit).
      2) Marine Nederland zegt hierop, dat de lokatie bij de Marine bekend was maar gezwegen heeft en dat het niet gepast is dat prive duikers deze plaats “ontheiligen”.
      3) Duiker Rob Heymans meldde in 2007 dat er geloot werd (destijds nog enkel naar “schatten/artifacts.”) maar dat men ook al bezig was te scrappen.
      4) Guardian meldde (samen met Telegraph) in 2014, dat er sedert 2012 al gescrapped werd. UK zwijgt (Mag ik aannemen, dat men geen contact onderhoudt met Nederland.??)
      5) Malaysia meldde aan UK, dat er in 2012 geloot werd door Thaise en Vienamese slopers in de wateren nabij. Malaysia jaagt enkele looters weg, maar vraagt hulp aan UK wegens gebrek aan mankracht. Geen vervolg door UK.
      6) Duikersploeg meldde vorige week dat de schepen verdwenen zijn. Defensie meldt dit aan UK, maar zegt niet tegen Nederlandse nazaten dat Defensie dit gemeld heeft aan UK. Defensie wil dat UK haar eigen onderdanen zelf hierover inlicht. UK neemt onmiddellijk contact op met Indonesia…. geen response hierover te vinden in de media. Groot alarm en verontwaardiging bij een ieder.
      7) Algemeen bij insiders is bekend dat op Madura een grote industrie aan de gang is, nl het slopen van slopen. Niet bekend bij Nederlandse regering???? UK fotograaf heeft hiervan foto’s. (Getty Images te vinden en de fotograaf is Ed Wray. Hot steel and fire ship breaking Madura – woonachtig Jakarta.) De scrap industrie op Madura wil niet zeggen, dat de Madurezen aan het duiken zijn.
      8) Westerse experts zeggen dat het bijna onmogelijk is om de grote schepen te lichten…kranen/bokken en lastschepen en dergelijke. Grote kosten wegen niet op tegen opbrengst.
      9) Looting gebeurt daar echter met dynamiet en daardoor geen grote kranen nodig, zoals verondersteld wordt volgens westerse normen.

      Wie wijst naar wie?

      • Surya Atmadja zegt:

        6.UK neemt onmiddellijk contact op met Indonesia…. geen response hierover te vinden in de media.
        8) Westerse experts zeggen dat het bijna onmogelijk is om de grote schepen te lichten…kranen/bokken en lastschepen en dergelijke. Grote kosten wegen niet op tegen opbrengst.
        ==================================
        6. In het verleden zijn er intensieve contacten tussen USA-Australia (USS Houston – HMAS Perth) en mss ook Engeland met Indonesia.
        Veel krantenartikelen , tv programma, you tube filmpjes.
        Google Indonesia: Pencuri bangkai kapal (perang)

        8.Uitleg you tube film Balikpapan.
        Ze gebruiken onderwater BR-22 Cutting Torch (alat pemotong besi) om in hapklare brokken naar boven te halen.
        .Zelfs niet door grote kranen met grote schepen .Daar heb je goed getrainde WNA mensen nodig
        Die hapklare brokken werd omhoog gehaald mbv plasticdrums ! ( wat dure zware kranen ).
        En aan de strand verder verwerkt, door de Indonesiers .

        Geupload in 2011
        .info: bs hub 081545749797 email:bugisbajoe@yahoo.com

        Ergens in KepRi(Riau eilanden) werd een schip Salvage 8 zie you tube film opgepakt met 18 Chinese bemanning, de kapitein en zijn bemanning 3 man zijn Indonesisch, hij kreeg alleen 4 maanden gevangenis.

        • Jan A. Somers zegt:

          “in hapklare brokken naar boven te halen” Zo is de Koersk toch ook onder water in hapklare brokken gezaagd. Als helden werden Jan en Frans Van Seumeren door president Poetin in Rusland onthaald. Toch wel leuk van Poetin.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … dat huzarenstukje met de “Koersk” door Van Seumeren-Mammoet werd nauwelijks wereldnieuws, want overschaduwd door een veel grotere gebeurtenis – ik weet het niet meer, viel het niet samen met 9-11?

          Vanochtend hoorde ik over de radio van “onze correspondent in Indonesia” dat onderwater zagen niet meer hoeft omdat men nu werkt met gigantisch sterke grijparmen die scheepswrakken in een mum van tijd uit elkaar kunnen rukken, zoals een roofdier zijn buit verscheurt. In het stuk van Hans Boers las ik dat er ook met dynamiet wordt gewerkt. Resultaat is gelijk: Hapklare brokken voor de sloop.

          Blijft een raadsel waarom “wij” niets wisten over het lichten en slopen van onze oorlogsschepen, althans waarom de zaak niet eerder in de publieke belangstelling is gekomen. Hebben ze bij onze ambassade in Jakarta lekker liggen slapen of is de zaak bewust onder de pet gehouden om de toch al gevoelige relatie met Indonesia niet weer op de proef te stellen? We zijn immers zo verschrikkelijk bang dat we in het strafbankje worden gezet en geen zaken met Indonesia mogen doen.

          Blijft de voor mij juridisch interessante vraag: Van wie is een gezonken schip? Als het van niemand is, dan valt die zeerampokkers alleen onethisch handelen te verwijten.

          Als het land binnen welks territoriale wateren het scheepswrak ligt juridisch eigenaar is, dan is dat land m.i. aanspreekbaar (ik schrijf expres niet “aansprakelijk”) voor wat er met het wrak gebeurt.

          In ieder geval zal de zaak onze premier niet gelegen komen. Geen gelazer meer met tanks en weduwen en dan ineens die kruisers …….

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””In ieder geval zal de zaak onze premier niet gelegen komen. Geen gelazer meer met tanks en weduwen en dan ineens die kruisers ……. “”””””””””

          “Misschien is dat ook de methode voor de politiek om de Nederlandse Indo’s die maar blijven zeuren om geldelijke vergoeding, kwijt te raken. Oeps!

    • Surya Atmadja zegt:

      rob beckman lapre zegt:
      21 november 2016 om 08:37
      reaktie van de ALRI spreekbuis Gig Jonias Mozes Sipasulta die zei
      (vertaald)”dan had het land van de schepen(Nederland),maar een (formeel)verzoek bij de Indonesische regering moeten indienen..”
      ================================
      Dat hebbende Amerikanen /Australiers gedaan .
      Sindsdien werd USS Houston /HMAS Perth aangemerkt als Cagar Budaya ( cultural heritage ) als zodanig beschermd object.
      Vorig jaar hadden de Indonesiers een Duitse U – boat gevonden, de Duitsers hadden ook kontakt opgenomen .
      Waar blijft de sobat relatie tussen de TNI-AL en de Nederlandse Marine ?
      Hebben de jonge generatie NL Marine geen sobat meer ?
      Bij de oude garde is het kwestie van telefoontje plegen, mijn oom (en vele anderen) was adelborst bij de KIM lichting 1950.

      • Hans Boers zegt:

        …@ Om Sid:…Waar blijft de sobat relatie tussen de TNI-AL en de Nederlandse Marine ?

        27 febr 2015: Innige besprekingen tussen Laksamana(= Admiraal) Marsetio en Vice Admiraal Borsboom na Gedenking KK S’baya inzake een nog betere relatie tussen beide Marine Eenheden.
        27 febr 2016: Idem als boven.

        Laksaman Marsetio kwam zelfs bij een kennis van me thuis in Den Helder.

        Punt 6) Het gaat mij om de melding van afgelopen week nadat Nederland de UK had geinformeerd en de UK contact opnam met Indonesia
        Niet wat er in het verleden is besproken tussen USA en Indonesia.

  12. Surya Atmadja zegt:

    Pierre de la Croix zegt:
    21 november 2016 om 19:04
    Blijft de voor mij juridisch interessante vraag: Van wie is een gezonken schip?
    ==========================
    Van het land van herkomst.
    Dus v.w.b de 3 Neede. scheepswrakken is Nederland de eigenaar, en zeker omdat het een daarnaast ook een oorlogsschip is en tegelijk een zeemansgraf .
    Het is volgens international recht.
    Wel kan Nederland de hulp van Indonesia vragen om mee te kijken van daar dat Houston/Perth door de Indonesiers als cultural heritage (Cagar Budaya) aangemerkt.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Dank voor de opheldering, Pak Surya.

      Tja …. dan hadden we (niet u natuurlijk) beter op onze spulletjes moeten passen.

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      Als er in Nederland een fietswrak of onbeheerde auto of aanhangwagen weken lang op straat staat, mag het niet door de gemeente zomaar worden weggehaald. Het is immers van een (onbekende) eigenaar. Daar is een procedure voor, en pas als het opsporen van de eigenaar niet mogelijk blijkt, en als de eigenaar ondanks de berichtgeving zich niet heeft gemeld, wordt dat oude ding weggehaald. Geen cultural heritage of zoiets, gewoon eigendom van iemand. En denk ook aan de procedure voorafgaand aan het ruimen van een graf. (Wet op de lijkbezorging). Zelfs een archeoloog mag niet zomaar iets doen.

  13. Indisch4ever zegt:

    Nederland wil samen met Indonesië een onderzoek beginnen naar de verdwijning van de oorlogsschepen De Ruyter en Java.

    Dat zegt premier Rutte, die in Indonesië is voor een handelsmissie. In een gesprek met correspondent Michel Maas zegt hij te hopen op ‘klaarheid’. Vorige week werd bekend dat de wrakken van Nederlandse oorlogsschepen zijn verdwenen van de bodem van de Javazee. Mogelijk zijn ze tot oud ijzer verwerkt.

    http://nos.nl/artikel/2144334-rutte-wil-samen-met-indonesie-onderzoek-naar-scheepswrakken-javazee.html

    • Pierre de la Croix zegt:

      …… en van dat oud ijzer zijn misschien weer Toyotaatjes gemaakt waarmee we misschien hier of in Californië blij en tevreden rondrijden.

      Zo heeft Japan misschien wel 2 x pret van de Slag in de Javazee.

      Pak Pierre

  14. Anoniem zegt:

    Zou de nederlandsche vertegenwoordiging weer – net als in de pre-repatrieringstijd- orders van Den Haag gekregen hebben om deze “sloop” stil te houden. Toekomztibe handel gaat voor!

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Zou de nederlandsche vertegenwoordiging weer – net als in de pre-repatrieringstijd- orders van Den Haag gekregen hebben om deze “sloop” stil te houden. “”””””””””

      “Handelsgeest met een zuinig mondje!

  15. Surya Atmadja zegt:

    Jan A. Somers zegt:
    21 november 2016 om 16:23
    “Warship immunity , internationaal geregeld” Er zijn heel veel dingen die niet internationaal geregeld hoeven te zijn, maar toch worden geheiligd.
    =====================
    klopt .
    http://www.admiraltylawguide.com/conven/salvage1910.html

    Liputan 6 noemt KAPAL KERAMAT Belanda .
    http://global.liputan6.com/read/2653693/3-bangkai-kapal-keramat-belanda-hilang-misterius-di-laut-jawa

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””Er zijn heel veel dingen die niet internationaal geregeld hoeven te zijn, maar toch worden geheiligd.”””””””””””””

      Wilt U dat als Indonesier ook doorsturen naar de directeur van museum op Tanah Abang!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s