Ya estoy de vuelta

Piet, komt later .  Hij is weer uren bezig met zijn nieuwe schminkconcept

Piet, komt later .
Hij is weer uren bezig met zijn nieuwe schminkconcept

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

154 reacties op Ya estoy de vuelta

  1. Peter zegt:

    Hr Geenen volwassenheid komt met verantwoordelijkheid dragen:
    Ja hr Ron zo hoort het ook, dat heb ik ook geleerd…. , maar ik heb ervaren dat volksstammen daar moeite mee hebben.
    Hoorde u vroeger iets over ADHD, autisme of een ander persoonlijkheidsstoornis? Ik niet
    Tegenwoordig worden drukke kinderen volgestopt met retelin of een of andere anti depressiva.
    Nu is het niet zo dat een ieder kind behept is met een stoornis, maar ze zijn er wel

    Ouders krijgen kinderen, werken beiden; hoge huur of hypotheek, komen moe thuis en hebben nauwelijks tijd om de kinderen aandacht te schenken.
    Ook dat mist zijn uitwerking niet.

    De maatschappij is niet meer zoals u het van vroeger gewend bent.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””””Hoorde u vroeger iets over ADHD, autisme of een ander persoonlijkheidsstoornis””””””””””

      Toevallig gisteren met een Indo in NL daarover van gedachten gewisseld. Vroeger bestonden die “ziekten” niet omdat de mens toen het gewoon accepteerde dat ieder mens anders is. Tegenwoordig wil men blijkbaar een eenheidsmens hebben en een ieder die anders is heeft een afwijking of een stoornis. Die vriend waar ik mee sprak is 69 en nu heeft de dokter hem gezegd dat hij lijdt aan syndroom Asperges. Ik ben het lijstje op het internet na gaan trekken wat de symptomen zijn. Heel wat, en bijna de helft kan ook op mij slaan. Prima voor mij hoor.

      • PLemon zegt:

        Hr Geenen . Ook de moordenaar van Pim Fortuyn zou aan het syndroom lijden…

        *** Volgens Oudejans is tijdens het tien weken durende onderzoek in het Pieter Baan Centrum gebleken dat Van der G, niet de typische kenmerken heeft van de stoornis van Asperger. ,,Mensen die die stoornis hebben, missen een sociale antenne voor emoties, kunnen slecht anticiperen, missen dubbele bodems en hebben vaak een lichte taalstoornis”. Bij van der G. is daar volgens Oudejans ,,geen sprake van”. ,,Hij gebruikt ironie, humor en sarcasme, iemand met Asperger kan dat helemaal niet.” Bovendien heeft Van der G. prima gefunctioneerd in een gemêleerde groep mensen, betoogde Oudejans. ,,Iemand met Asperger valt meteen buiten de boot.” In gesprekken en de omgang met zijn vriendin en zijn dochtertje was hij volgens de psycholoog ,,teder en warm”. Ook zou van der G. in het Pieter Baan Centrum hebben laten zien dat hij zich kan inleven in anderen.

        http://vorige.nrc.nl//dossiers/volkert_van_der_g/het_proces/article1614060.ece/Volkert_lijdt_duidelijk_niet_aan_Asperger

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Ook de moordenaar van Pim Fortuyn zou aan het syndroom lijden…””””””””””

        “Mensen met het Asperger syndroom zijn echter ook erg knap en kunnen goed leren. Mijn vriend is professor in Sociologie en IR Landbouwkunde. Einstein had het zelfde syndroom. Zo ook van Gogh, Alfred Hitchcock, Bill Gates, Marilyn Monroe om er een paar te noemen.

      • Jan A. Somers zegt:

        U bent, geloof ik, ook al een oud mens. Wel eens gehoord van die ouderdomsziekte PHPD?

      • bokeller zegt:

        Pak Somers,
        en de behandeling net zo

        En hoe kan je het behandelen?
        Met PHPD natuurlijk. PHPD?

        Ja, Pilletje Hier, Pilletje Daar.
        siBo

      • Pierre de la Croix zegt:

        PHPD …… Wanneer ik vrienden of kennissen van ongeveer gelijke leeftijd op bezoek krijg, dan geef ik een ieder 5 minuten spreektijd om over zijn of haar PHPD te praten. Daarna moet het afgelopen zijn ……..

        Ben benieuwd van welk syndroom dat nu weer een verschijnsel is. Escapisme?

        Pak Pierre

        P.S.: Tot nu dacht ik dat Asperger een soort groente was dat door Polen wordt geoogst en waarvan een heerlijke soep kan worden gebrouwen. Weer wat geleerd.

        PP

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Tot nu dacht ik dat Asperger een soort groente was dat door Polen wordt geoogst en waarvan een heerlijke soep kan worden gebrouwen. Weer wat geleerd. “”””””””””””

        Voor mij zijn alle syndromen die op tafel verschijnen, nieuw.

      • Jan A. Somers zegt:

        Mijn cardioloog sprak zeer wijs: in leven zien te blijven met je pillen, en weten waar de spoedeisende hulp is. Met andere woorden: opgegeven.

  2. Petet zegt:

    Anoniem is dit maar Peter

  3. Anoniem zegt:

    Hr Geenen met niet Wilders heb ik niets mee enz: Dat begrijp ik, maar ik weet, professioneel, dat de markt niet op niet Kunners zit te wachten.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””maar ik weet, professioneel, dat de markt niet op niet Kunners zit te wachten.””””””””

      Wie wel? In de politiek zijn er diversen die hun steunen. Mijn verantwoording ligt bij mijn familie en niet bij de buren en hun kinderen.

      • Peter zegt:

        Hr Geenen in de politiek zijn er diversen die hun steunen:
        Inderdaad zijn er partijen die zetels trachten te winnen door het bespelen van onlustgevoelens die bij deze groep bestaan.
        Ik hoop echter dat de gevestigde partijen dat tijdig gaan inzien en als gevolg daarvan een politiek volgen die meer rekening gaat houden met het bieden van perspectieven aan hen die niet zo makkelijk aan de slag komen.
        Naast betaald werk zal er toch iets moeten komen waardoor personen die dat niet kunnen krijgen toch in een situatie kunnen komen die hun voldoening kan geven.
        Niet makkelijk in deze nogal harde individualistische maatschappij.
        Ik ben geen communist, stem niet socialistisch maar sociaal liberaal. ( maar wel tegen referenda)

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Naast betaald werk zal er toch iets moeten komen waardoor personen die dat niet kunnen krijgen toch in een situatie kunnen komen die hun voldoening kan geven.””””””””””

        Volwassenheid komt met verantwoordelijkheid dragen. Eerst leren zorgen voor jezelf en je nabestaanden en vervolgens proberen ook een positieve draai aan je capaciteiten geven.

  4. Peter zegt:

    Hr Loekie: aanleiding voor een proces:
    Ik geloof nog steeds in de gescheiden machten, de TRIAS POLITICA, de basis van onze democratie. Ik geloof niet in politieke processen. Het is Wilders zelf die daarvan een politiek proces zou willen maken.

    • PLemon zegt:

      @Hr Peter Het is Wilders zelf die daarvan een politiek proces zou willen maken.”

      Advocaat Knoops, toch niet de minste, stelt…OM wil vd rechter een politiek oordeel. Tja?

      *** . Er was nu zeker geen strafzaak geweest, dacht de advocaat, als het publiek op 19 maart 2014 tegen Wilders had geroepen dat er niet minder, maar juist méér Marokkanen moesten komen. „Dát was dus het politiek correcte antwoord geweest.”

      En als je niet politiek correct bent, was de conclusie van Knoops, kun je daarvoor berecht worden. „Glad ijs”, hield hij de rechters voor. „Als u gaat interpreteren wat tolerantie en onverdraagzaamheid zijn en wat de rol en aard van een politicus is in een democratisch debat, komt u met een politiek oordeel. Dát is wat het Openbaar Ministerie wil van u.”
      https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/18/advocaat-geert-jan-knoops-waarschuwt-rechter-het-om-wil-een-politiek-oordeel-van-u-5354638-a1532519

      • Anoniem zegt:

        Let wel hr Lemon Knoops is de advocaat van Wilders, dus…… Hij moet alles doen om Wilders vrij te pleiten.

      • PLemon zegt:

        @Hr Peter ” moet alles doen om W vrij te pleiten”

        So wie so is dat z’n opdracht en…. je kunt er een andere opvatting over hebben zoals advocate Prakken, gespecialiseerd in politieke strafzaken, dat bij Wilders 1e proces verwoorde ….

        *** Prakken hoopt dat de rechters in de zaak Wilders ervan doordrongen zijn dat de bescherming van minderheden tot hun takenpakket behoort en dat het niet alleen gaat om Wilders’ vrijheid van meningsuiting.
        Als lid van GroenLinks betreurt zij dan ook het standpunt van de partijtop over het proces, dat neerkomt op de afwijzing van de discussie over Wilders in de rechtszaal.
        Of de rechters in deze zaak bescherming aan minderheden gaan bieden is volgens Prakken nog maar de vraag. “Zoals in de meeste ‘politieke processen’ is de druk op de rechters in deze zaak enorm. Het is een soort gevecht tussen de rechterlijke macht en de waarden achter de rechterlijke macht en het ‘Wilders-denken’.”
        Jan Fermon & Ties Prakken, Politieke Verdediging: Een analyse van historische en actuele politieke strafzaken en de strategie van de verdediging, Nijmegen:Wolf Legal Publishers 2010.
        https://bureaudehelling.nl/artikel-tijdschrift/mensen-pikken-niet-alles

         

  5. Peter zegt:

    Hr Geenen; is het populisme niet ontstaan uit de beruchte globalisering? enz

    De globalisering heeft m.i. zijn goede kanten; veel producten zijn betaalbaar, maar ook de minder goede zijde: mogelijk banenverlies? Ik heb onvoldoende informatie om tot een, voor mij, weloverwogen oordeel te komen.
    Ik meen echter dat de middenklasse profijt heeft van de globalisering, maar juist de lagere sociale klasse, vaak niet of onvoldoende geschoold het slachtoffer zou kunnen zijn.
    Doch let wel; de automatisering heeft m.i. meer invloed op het verdwijnen van arbeidsplaatsen dan de globalisering.
    Momenteel is de tijd daarvoor nog niet rijp, maar over enige tijd moet het niet gek zijn dat er sprake is van een arbeidsloos inkomen. Daar wordt trouwens op beperkte schaal al mee geëxperimenteerd.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””Momenteel is de tijd daarvoor nog niet rijp, maar over enige tijd moet het niet gek zijn dat er sprake is van een arbeidsloos inkomen. Daar wordt trouwens op beperkte schaal al mee geëxperimenteerd””””””””””””

      En dacht u dat gezond is voor de mens? Met mijn werklust, kennis en ervaring voel ik mij rijk. Hoop dat mijn getrainde hersenen mij tot het einde blijven steunen. Net als vele Chevalier familie leden in het verleden dat hebben ervaren. Arbeidsloos inkomen, ik moet er niet aandenken. Nog meer misdaad.

      • Peter zegt:

        Hr Geenen u moet eens weten hoeveel mensen in Nederland al een arbeidsloosinkomen hebben in de vorm van bijstand, WAO of WIA. Er lopen veel niet-willers rond maar ook veel niet-kunners en een groep daartussen. De arbeidsmarkt vraagt flexibele inzet en goede scholing. Daaraan kan niet een ieder aan voldoen, vaak, zoals wij dat noemden door factoren in de persoon gelegen.
        Door verdergaande automatisering zal de arbeidsmarkt steeds hogere eisen gaan stellen aan kennis, waaraan steeds minder mensen aan zal kunnen voldoen.
        Ook deze mensen moeten voldoening in het leven krijgen, en wellicht biedt een arbeidsloosinkomen voor hen uitzicht op andere terreinen dan betaald werk; hobby, vrijwilligerswerk, enz. Er moet inderdaad invulling aan het leven gegeven worden, anders gaat het mis

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””u moet eens weten hoeveel mensen in Nederland al een arbeidsloosinkomen hebben in de vorm van bijstand, WAO of WIA. Er lopen veel niet-willers rond maar ook veel niet-kunners en een groep daartussen””””””””””””

        Met niet willers heb ik niets mee. Niet-kunners daar geloof ik niet in. Ieder mens kan iets presteren als hij/zij het willen. In ieder mens schuilt naast het sociale gevoel ook het individualisme om iets meer te willen presteren. Haalt men het individualisme weg, dat creëert men een vorm van communisme. Als dat de toekomst is in Europa, dan wens ik hun geluk er mee.
        Mijn principe: Ik studeer, werk hard en verdien er naar. Daarnaast betaal ik gewoon mijn belasting.
        Geen bezwaar, maar daarnaast leef ik mijn leven en een ieder blijft van de rest af. Verschil moet er blijven.

  6. Peter zegt:

    Ahr Lemon, ik ga mee met dhr Bakker inzake de begroting voor de rechtspraak, maar ik begrijp niet wat u bedoeld wat betreft dat punt? Wilders keert zich tegen uitspraken van rechters, hij beschuldigd hen van partijdigheid: ” het zijn D66 ers”. Dat doe je niet als je jezelf respecteert en daarmee ook de Rechtstaat.
    Als u met dat punt bedoelt dat de rechtelijke macht voldoende financiële ruimte dient te hebben om tot een goede rechtspraak te kunnen komen ga ik met u mee.

    • PLemon zegt:

      @Hr Peter ” begroting rechtspraak’ en dat Wilders een punt heeft om zo aan het professionele gehalte van rechters te twijfelen.

      ### Alle waar is naar z’n geld. Het OM en rechtbanken laten door onderbezetting en bezuinigingen nogal wat werk liggen en maken uit de daaruitvolgende werkdruk nogal wat fouten. Googled u maar eens op ‘fouten rechtbank’

      Wilders worstelt tevens met hun ‘vermeende’ partijdigheid , dat bv in de vorige zaak werd aangetoond. Zie verslag.

      *** Wilders: rechters zijn bevooroordeeld

      AMSTERDAM – Als de wrakingskamer zijn verzoek niet honoreert, is het proces tegen hem politiek en oneerlijk met bevooroordeelde rechters. Dat zei PVV-leider Geert Wilders in de rechtszaal tijdens de behandeling van een verzoek om de rechters in het proces tegen hem te vervangen.
      http://www.volkskrant.nl/binnenland/wilders-rechters-zijn-bevooroordeeld~a1029327/

      • Peter zegt:

        Als een parlementariër de uitspraak van een rechter in twijfel trekt, en zoals ik het zie, terwille van eigen gerief, dan twijfel ik aan de integriteit van deze parlementariër.

        Maar, als het waar is zoals het OM beweert; dat hr Wilfers de scène” minder minder”, heeft georkestreerd, dat voor mij duidelijk een uiting is van discriminatie. Het is daarom goed dat de rechter zich daarover kan uitspreken.
        De keerzijde van de medaille is dat hr Wilders zeker zal proberen uit deze rechtzaak munt te slaan en in een slachtofferrol zal kruipen.

      • PLemon zegt:

        @Hr Peter ” eigen gerief’ en uiting van discriminatie.

        Al ben je er niet mee eens, de man leidt wel een politieke partij en vecht voor z’n reputatie, want bij een veroordeling heeft hij een strafblad. Met alle nare persoonlijke gevolgen van dien.
        En over z’n discriminatie uitspraak wel of niet :

        *** Citeer : ‘Over tien jaar wil ik niet voor de spiegel staan en tegen mezelf zeggen: je wist het wel, maar je durfde het niet te zeggen, want zoiets valt slecht. Ik wil dan tevreden zijn met de standpunten die ik nu inneem. Op het vlak van de radicale islam doet Wilders allerlei uitspraken die ik niet juist vind. Hij doet ook politieke aanbevelingen die volgens mij niet kloppen. Ja, er zullen mensen zijn die vinden dat ik niet kritisch genoeg ben naar de leider van de PVV. Het zij zo. Ik hoop dat de meerderheid zal zeggen: Cliteur, je hebt hier toch wel een punt.’http://www.volkskrant.nl/opinie/paul-cliteur-het-wildersproces-loopt-niet-goed-af~a4418115/

      • Boeroeng zegt:

        Ja … dat Wilders graag mensen beschuldigt is wel aangetoond in het VK-artikel
        Rechters moeten op de hoogte zijn wat er speelt in de samenleving. En vanuit die interesse heeft men indrukken en meningen.
        Maar nu wordt die kennis, inzichten, indrukken misbruikt om een rechter ongeschikt te verklaren. Dat is dus tegenstrijdig.
        Die ‘onbevooroordeeldheid’ (waar Wilders zelf schijt aan heeft) bestaat niet .
        Wilders heeft er zelf naar gemaakt steeds in de publiciteit te komen en regelmatig met dubieuze uitspraken. Natuurlijk hebben rechters indrukken en meningen over wat er speelt in de samenleving Ze lezen kranten, volgen het nieuws.. Dat is hun vak.
        Wilders doet hetzelfde als Trump. Hij vreest het niet te winnen en begint al zovast te klagen en te beschuldigen dat hij is ‘rigged’ en het is allemaal oneerlijk.

        In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=iesG8GIUc0M
        zegt Wilders dat hij volgens de elite dus strafbaar is.
        Wie is die “elite” ? Politieke elite ? Hij is zelf het oudst aanwezige kamerlid van die elite op het Binnenhof.
        Handelt dit Openbaar Ministerie-team dan op bevel van die elite?
        Hoe gaat dat ? 130 kamerleden zweren samen in een vergadering en een minister geeft opdracht aan het OM een strafeis in te dienen ?
        Die man is een oplichter. Ik denk niet dat hijzelf in die onzin gelooft, maar het maar roept om zeteltjes te winnen. Dat is populisme.Dit ook: een zaal ophitsen tot uitingen van marokkanen haat.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Wilders doet hetzelfde als Trump. Hij vreest het niet te winnen en begint al zovast te klagen en te beschuldigen dat hij is ‘rigged’ en het is allemaal oneerlijk.””””””””””””

        Toch lijkt het er op, dat de westerse wereld die richting uitgaat. Het is een duidelijke trend. Zie ook Engeland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italie, Spanje, en Belgie. Engeland en Amerika hebben aangetoond dat er gewonnen kan worden. Dat geeft de anderen meer moed om door te gaan.
        Las pas een stukje over de jaren 60 en begin 70. Toen kon een gezin met een inkomen een huis kopen en ook een auto. Vandaag kunnen gezinnen met 2 inkomens niet eens een huis kopen. Trump wil alle werk in eigen land houden en zo min mogelijk importeren. Binnenkomen in Amerika is alleen mogelijk, als de desbetreffende persoon een bepaalde kennis heeft wat in de US ontbreekt of te kort aan is. Een inkomen zonder arbeid te verrichten, zoals ergens anders werd opgebracht, zie ik in de US ook niet gebeuren.

      • Loekie zegt:

        130 kamerleden hebben meermalen gezegd nooit met de PVV te willen regeren. Kan men zeggen: gelukkig niet, maar daarmee wordt dus een grote fractie (straks misschien de grootste) buitengesloten. En met die fractie heel veel kiezers. De fracties die dan wel een regering vormen, zijn de elite… want zij hebben de macht en die macht sluit een grote groep kiezers uit.
        Maar wat betreft het proces tegen Wilders; dacht je echt dat het OM (dat onder Veiligheid en Justitie valt) helemaal op eigen houtje een politicus (welke ook) gaat vervolgen? Dat daarover niet eerst overleg wordt gepleegd met de minister en de premier? En waarom hebben die groen licht gegeven? Omdat zij in objectieve zin ook wel eens willen weten of er juridische grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting van welke politicus of burger ook. Men kan wel na de aanslag op Charlie Hebdo meteen huilend de straat op gaan en demonstreren voor vrije meningsuiting, maar daarmee is nog niet bepaald of die vrijheid grenzeloos is. Om dat nu te weten komen, was het wachten op een proefproces. En ja hoor, daar was Wilders die iets riep en de aanleiding voor zo’n proces was gevonden.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Om dat nu te weten komen, was het wachten op een proefproces. “”””””””
        “Daar zit heel veel logica in. En dit muisje kan dan ook een heel lang staartje krijgen. Ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn.

      • Indisch4ever zegt:

        Dus, Loekie…. jij denkt dat de VVD’ers Rutte en van der Steur opdracht hebben gegeven Wilders te vervolgen?
        Goed idee van hen. Maar zij zijn 2 personen , niet “de elite”.
        Dat is een complottheorie die Wilders aan het promoten is.
        Maar verder is het duidelijk dat er duizenden aangiftes zijn gedaan . Door gewone mensen. Niks “de elite” .
        En het OM kan dat niet negeren, want dan was het verwijt dat OM Wilders, het elitelid, beschermt

        Elke partij heeft natuurlijk de vrijheid te bepalen of ze wilt meeregeren met zo’n haatzaaier als Wilders.
        CDA en VVD hebben het gedaan, maar Wilders heeft hen toen laten vallen. Dat besliste hij op eigen houtje, niet de PVV-fractie. Logisch dat deze rechtse bondgenoten niet nog eens die fout maken.
        Overigens heeft Wilders de laatste jaren deze partijen genoeg verbaal geschoffeerd en zich ook daarmee buitenspel geplaatst. Onze polderdictator wilt niet met een linkse partij regeren en andersom ook niet.
        Dus…… laten we blij zijn dat die man niet gaat regeren. En eigen schuld ook nog eens.

      • Loekie zegt:

        Duizenden aangiftes? Sla de berichtgevingen daarover nog eens na en zie hoe vanuit bepaalde hoeken heel gecoördineerd is gekomen tot de actie ‘pak Wilders aan’ (en maak hem monddood). Van de gelegenheid heeft het OM enz gebruik gemaakt om te komen tot het proces.

        Overigens wat anders, van iemand die dan wellicht wel een democraat is en geen haat zaait :

        http://www.volkskrant.nl/opinie/gastcolumn-denk-citeert-anti-democraat-in-strijd-tegen-foute-straatnamen~a4417965/

      • Boeroeng zegt:

        Een handtekeningenactie is ook georganiseerd .
        Mensen gaan ook niet spontaan ergens tekenen.
        Het gaat er om dat die duizenden aangiftes serieus gedaan zijn door vele mensen.
        Je kunt het zien als een uiting van miljoenen mensen die de haatzaaierij van Wilders afwijzen.
        Zover ik weet zijn het vooral gewone mensen en niet een geheimzinnig clubje samenzweerders die “de elite” wordt genoemd door Wilders

      • Jan A. Somers zegt:

        Vindt u op Google ook die enorme aantallen goede uitspraken? Zelfs rechtspraak is mensenwerk, fouten worden gemaakt Maar als ze op Google zichtbaar zijn is dat waargenomen en wordt/werd aan reparatie gewerkt. Nadat we er van hebben gesmuld. Wat zijn die rechters toch dom.

      • Pierre de la Croix zegt:

        “Zelfs rechtspraak is mensenwerk, fouten worden gemaakt”.

        Tja ….. maar je zult maar slachtoffer zijn van zo’n rechterlijke dwaling en jaren onschuldig in de petoet zitten. Met de kop “Aantal fout veroordeelden onderschat” op de voorpagina van mijn krantje (NRC) van gisteren wordt daar toevallig aandacht aan besteed.

        Foute veroordelingen in de strafrechtspleging worden geschat op 4 tot 11 % en reparatie gaat in Nederland moeizamer dan in andere landen. Het heeft jaren geduurd voordat Lucia de B. formeel werd vrijgesproken. Twee heren verdacht van de Puttense moord zaten 7 jaar onschuldig vast.

        Een beetje rechter is niet dom, maar soms wel een tikkeltje eigenwijs, c.q. niet gauw geneigd een fout toe te geven.

        Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Een beetje rechter is niet dom, maar soms wel een tikkeltje eigenwijs, c.q. niet gauw geneigd een fout toe te geven.””””””””””””

        Geef elke rechter die een fout maakt desnoods 10% van de slachtoffer zijn straf. Gauw afgelopen!

    • Peter zegt:

      Lees rechterlijke macht

      • Petet zegt:

        Beste Loekie, er zal best bij de aangifte best wat verkeerd zijn gegaan. Dat neemt niet weg dat Wilders ook verkeerd heeft gedaan; actie is reactie.
        Ik vertrouw op de rechterlijke macht om een juiste conclusie te trekken, dat zit ze ook voor.

      • Loekie zegt:

        Daar raak je een van de kernen van het probleem. Wie is de machtigste in de scheiding der machten? Kan een rechter in Amsterdam voor alles en iedereen beslissen wat de reikwijdte is van (bijvoorbeeld) vrije meningsuiting of moet dat worden overgelaten aan de wetgevende macht?

      • Jan A. Somers zegt:

        “wetgevende macht?” Ja, de rechter moet zich houden aan de wetten van de wetgevende macht. Staat in de grondwet. Maar die wetten kunnen soms op meerdere manieren worden uitgelegd, wetgeving is enorm moeilijk. Het is dan aan de rechter om te besluiten. En als wordt gevonden dat hij/zij dat niet goed doet, horen ze het wel. Dat is zo afgesproken in de trias politica. Er is daarna nog het Gerechtshof, en daarna de Hoge Raad. Duurt af en toe een beetje lang, maar het werkt. Democratie werkt alleen als men zich aan afspraken houdt.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Maar die wetten kunnen soms op meerdere manieren worden uitgelegd, wetgeving is enorm moeilijk. Het is dan aan de rechter om te besluiten””””””””””””””

        Waardoor ook mensen verkeerd veroordeeld worden en vele jaren onschuldig in de bajes zitten.
        En dat ook dank die rechter. Moesten die rechter die fout heeft gemaakt ook laten zitten.

      • Loekie zegt:

        Die Trias overigens is ook al weer een paar honderd jaar oud. Meen begrepen te hebben dat de wereld sindsdien een beetje is veranderd. Wellicht dat die Trias daarom eens tegen het licht moet worden gehouden.

      • Jan A. Somers zegt:

        Gelukkig niet. Het alternatief is het absolutisme.

      • e.m. zegt:

        “L’état c’est moi !” Lodewijk XIV (1638-1715) aka de Zonnekoning

        Winston Churchill: “The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.”

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Winston Churchill: “The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.”””””””””””””

        The best argument against democracy is having a conversation with the elected person of 1 minute before the election and 1 minute after the election.

  7. Peter zegt:

    Hr Geenen inzake uw opmerking die minachting is toch wel gegrond: U vergeet dat Wilders ook is afgesplitst. Omdat hij het niet eens was inzake het fractiebesluit heeft hijzelf eruit laten zetten.
    Ook zijn voortdurende insinuaties inzake de rechtsmacht is zorgelijk, dat doe je niet als parlementariër.

    • PLemon zegt:

      @ Hr Peter ” insinuaties inzake de rechtsmacht”

      Toch heeft hij een punt door o.a. Rutte ‘ s forse bezuinigingspolitiek . …

      ***De rechtspraak wordt volgens Bakker nu betaalt uit hetzelfde potje als de politie, het gevangeniswezen en het Openbaar Ministerie. Allen moeten ze knokken voor een extra stukje van het budget. Bakker vindt dat minister Van der Steur de financiering van rechtspraak niet moet laten afhangen van de begroting. ‘De rechtspraak is niet zomaar een overheidsdienst. Als wij de middelen niet krijgen die we nodig hebben, kunnen we geen hoogwaardige rechtspraak in stand houden. Dat is het begin van het einde van de rechtsstaat’,  aldus Bakker. http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/240937/raad-voor-rechtspraak-waarschuwt-kwaliteit-rechtspraak-in-gevaar.html

      • Boeroeng zegt:

        Nee..de heer Bakker heeft het over onvoldoende budget voor justitie .
        Wilders klaagt over dat rechters het niet met hem eens zijn en hem zwaar ten onrechte veroordelen. Dat was niet in het eerste proces zo en ik vrees dat in dit tweede proces hij er gemakkelijk van afkomt met slechts 5.000 euro boete ( eis OM)
        Zijn slachtofferrol brengt hij met een populistisch verhaal van dat ‘de elite’ , de Tweede Kamer, de justitie, het OM tegen hem en het volk zijn .

        Dit OM-team die de strafeis formuleerde noemt hij ” de elite” . En daarmee suggererend dat er een soort complot is . Het gaat erin als koek bij vele kiezers.

        Maar om ontopic terug te komen. Het was ook een idee van Wilders dat het de overheid verboden wordt mee te werken aan een sinterklaasevenement zonder een traditionele zwarte Piet. Hij had al een wetsontwerp klaarliggen .

      • bokeller zegt:

        ##.ik vrees dat in dit tweede proces hij er gemakkelijk van afkomt met slechts 5.000 euro boete ( eis OM)##
        http://tse4.mm.bing.net/th?id=OIF.Eu7eiiEsqnZDcr4831iMXQ&pid=15.1
        siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik zie twee problemen. In het kabinet Rutte is de politie ondergebracht bij Justitie. Dat was principieel in strijd met de trias politica. Politie hoort bij binnenlandse zaken, de .uitvoerende macht. Maar de democratie stemde toe. Soms gaat het een beetje fout in de democratie. Een tweede probleem is het budget. Ik weet niet of de rechtelijke macht te weinig budget heeft, ieder spreekt voor zijn eigen straatje. Daar hoorde de democratie een besluit over te nemen, en die heeft inderdaad dat besluit genomen. Ik heb me er verder niet in verdiept, staathuishoudkunde is ingewikkeld.
        De geëiste boete is niet interessant, mag voor mij € 1,– zijn. Het gaat om het vonnis, met strafblad!

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Ook zijn voortdurende insinuaties inzake de rechtsmacht is zorgelijk, dat doe je niet als parlementariër.””””””””””
      Als leek kan ik alleen maar zeggen dat er een paar miljoen mensen blijkbaar wel mee eens zijn met hem. U en anderen kunnen het jammer vinden, maar de huidige situatie kan u niet tegen spreken.

      • Peter zegt:

        Veel mensen stemmen op Wilders: a uit onvrede met hun eigen situatie, b vanwege angstgevoelens, zij zijn bang Nederland te verliezen, c uit boosheid, veelal in samenhang met a.
        Op dit alles speelt Wilders in, maar helaas biedt hij geen oplossing. Zijn retoriek spreek genoemde groep echter aan. Ik noem dat populistisch.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Zijn retoriek spreek genoemde groep echter aan. Ik noem dat populistisch.””””””””””

        Is dit populisme niet ontstaan door de beruchte globalisatie, het importeren van goedkope krachten en het werk uitbesteden naar goedkope landen. Een van de redenen waarom Trump is gekozen. Zie ook de bewegingen in andere Europese landen. Zelf de Engelse Brexit heeft daar ook mee te maken. Het zijn vooral de midden klasse die er onder lijden.

  8. Huib Otto zegt:

    ….maar als het dan ooit weer oorlog is in Europa (zeg nooit nooit) ……etc.

    Daarom is ons aller EU salonsocialist Fransje Timmermans nu al bezig de geitenbreier Erdogan voor de EU te winnen door hem gelijk te geven dat er signalen uit diverse windstreken bij hem binnen gekomen zijn dat Gulen inderdaad verantwoordelijk is voor de coup poging in Turkije.
    Kennelijk ziet hij goed kanonnenvlees in dat land die mooi de Amerikanen met hun hoogwaardige technologie kan vervangen. Overigens heb ik de indruk dat door Trump de oorlogsdreiging met Rusland een ietsje kleiner is geworden dan met madame Hillary met haar venijnig bekje.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””Overigens heb ik de indruk dat door Trump de oorlogsdreiging met Rusland een ietsje kleiner is geworden dan met madame Hillary met haar venijnig bekje.”””””””””

      Oppassen Huib, want is je gezegde niet een beetje discriminerend jegens een vrouw? Immers zulke gezegden worden altijd tegen vrouwen gezegd die het lef hebben om tegen een man op te staan. Meen al van diverse kanten gehoord te hebben dat meneer Trump ook een venijnige bek had. En dat tegen een vrouw!

  9. eppeson marawasin zegt:

    Het ‘interbellum’ duurt mij te lang beste mensuh. Dat is het . . .

    e.m. (na-oorlogs zondagskind)

  10. Huib Otto zegt:

    Hoe komt het toch dat sommige politici veel mogen beloven en weinig of niets nakomen als ze eenmaal op het pluche gekozen zijn. De Nederlandse samenleving is in de loop der decennia steeds meer zich gaan afkeren van door geloof gedomineerd politieke partijen. En dat ging op onbloedige wijze.
    Toen mensen als bv Hirschi Ali e.a. denk aan vmlg. prof. Afshan Ellian en ook Pim Fortuyn, van Gogh e.a. waarschuwden voor de politieke Islam was het land te klein en moesten Wilders en Hirschi Ali zwaar beveiligd worden tegen wraak- en moordzuchtige moslimieten e.a. Hirschie Ali nam de wijk naar de USA waar ze waarschijnlijk ook nog steeds beveiligd moet worden. Wilders kan nu al meer dan een decennia niet meer zonder beveiliging naar buiten.
    Wat voor uitwerking heeft dat op een mens als zijn persoonlijke vrijheid zo wordt bedreigd wegens een politieke opvatting. Noem je een dictator een geitenn…..ker, ben je je leven ook niet meer zeker. Als je als leider van een politieke partij roept dat je minder Marokkanen wil vanwege de hoge criminaliteitscijfers, werkeloosheid en grote bevolkingsdichtheid dus verpaupering van volkswijken dan wordt je vervolgd wegens rassendiscriminatie. In vele steden zij komplete kashba’s ontstaan, kompleet met baardmannen in lange jurken en gesluierde vrouwen. Om over de wildgroei aan moskeen ën vreemde imams nog maar te zwijgen.

    Nu komt er een partij DENK die tegen rassendiscriminatie is maar wel aanleunt tegen de ideeën van een dictator. Geprobeerd wordt met het Zwarte Pieten debat een aanhang onder donker gekleurde mensen te krijgen die zeggen afstammelingen te zijn van slaven. En natuurlijk wordt ook bedoeld de loonslaven. Om ook aanhang van de Indische bevolkingsgroep te winnen, immers ook getint, wil men Nederland ook aangeklagen voor het koloniale verleden en het harde optreden na de Bersiap.

    In Amerika roept een presidentskandidaat tijdens zijn verkiezingscampagne het land de verdere ongebreidelde immigratie van Mexicanen en andere illegalen een halt toe te willen roepen o.m. door een muur te bouwen en ziedaar hij wordt de nieuwe president van de grootste democratie.

    Wilders wordt rassendiscrimatie verweten omdat hij minder Marokkanen wil toelaten. Nu blijkt dat uit deze groep ook Algerijen en en andere Noord Afrikanen de meeste vluchtelingen zich aandienen die dan met een riante afkoopsom weer op het vliegtuig naar huis moeten worden gezet. Als dit al gaat lukken want ze komen natuurlijk met kerende post weer terug voor een nieuwe bonus.

    • Peter zegt:

      Hr Otto die bonus krijgen gelukkig niet meer, onlangs is daar een streep doorheen gezet.
      En verder de maatschappij wordt hoe langer hoe ingewikkelder, Trump zal wel merken dat hij, wil hij het overleven, ook water in de wijn moet doen. Volgens mij heeft hij al de nodige liters water besteld.
      Toen Wilders 4 jaar geleden een pijnlijke beslissing moest nemen, rende hij keihard weg.
      Veel mensen ziijn dat schijnbaar al vergeten.
      Fortuyn constateerde een ongenoegen, schetste een analyse maar kwam niet met oplossingen. Hij wist ook wel dat die niet een twee drie op tafel lagen.
      Kortom heren laat je niet meevoeren met het populistisch …. gel….gebral.
      En als je vindt dat ik arrogant ben, dan ben ik het maar

      • Loekie zegt:

        De enige die wel met een visie en met oplossingen komt, is D’66 : abortus, godslastering toegestaan, euthanasie, vrije drugs, euthanasie, verstrekking zelfmoordpil en vertrekken bij een voltooid leven.

      • bokeller zegt:

        Gewoon met de tijd meegaan.
        Zie
        Politieke correctheid
        Hoe Nederland zich al meer politiek correct aan het aanpassen is (wordt aangevuld).
        31 oktober 2016

        2005: Koekfabrikant Van der Breggen verandert na 86 jaar de lekkernij ‘Negerzoenen’ in ‘Buys Zoenen’.

        2005: Columnisten, politici en cabaretiers passen vaker zelfcensuur toe, uit angst voor bedreigingen. Cabaretier en columnist Youp van ’t Hek verklaart dat hij al enige tijd regelmatig het mes van de zelfcensuur hanteert.

        2006: In Amsterdam wordt het kruis op de mijter van Sinterklaas vervangen door de drie andreaskruisen uit het wapen van Amsterdam, aangezien het kruis aanstootgevend is voor moslims.

        2008: De Fortis Bank besluit hun zeven jaar oude pluchen knuffel Knorbert niet langer cadeau te geven bij het openen van een jeugdspaarrekening, ’omdat hij niet voldoet aan de eisen die de multiculturele samenleving aan ons stelt’. Oftewel: een handjevol religieus bezwaarden meldde zich bij de bankverzekeraar om te klagen dat ons oer-Hollandse spaarvarken niet strookte met hun geloof.

        2008: De gemeente Huizen haalt een aantal schilderijen weg uit een expositie in het gemeentehuis. Reden is de kritiek van allochtone bezoekers op de paar geschilderde naakte vrouwen. De doeken worden nu getoond in een ruimte waar geen publiek komt. Kunstenares Ellen Vroegh is onthutst door het besluit van de gemeente. Ze voelt zich gediscrimineerd.

        2009: De directie van de Haagse Hogeschool zet geen kerstboom meer in de centrale hal. Een kerstboom past namelijk niet bij de ‘diversiteit’ van de school.

        2013: De meeste scholen in de randstad houden een ‘eindejaarsmaaltijd’ in plaats van het gebruikelijke kerstdiner omdat islamitische ouders hun kinderen anders thuis houden.

        2014: Op verschillende plaatsen in Nederland wordt Zwarte Piet voor het eerst verruild voor of aangevuld met een Piet met roetvegen of andere kleuren.

        2015: Het Rijksmuseum gaat woorden zoals ‘neger’, ‘eskimo’ en ‘indiaan’ schrappen. Het museum heeft zelfs een werkgroep ingesteld die alle benamingen afloopt. Naambordjes op de zalen worden indien nodig aangepast. Naast het Rijksmuseum blijkt dat andere grote musea in Nederland, zoals Het Museum Volkenkunde, het Afrikamuseum en het Tropenmuseum al druk bezig zijn met het politiek correct aanpassen van de beschrijvingen.

        2015: De Volkskrant stopt met het woord ‘allochtoon’ omdat men dit stigmatiserend en niet politiek correct vindt.

        2015: De montessorischool de Gouden Kraal in Huizen schrapt het Paasontbijt van het menu en vervangt het door ‘lente-ontbijt’ als gebaar naar de moslimleerlingen.

        2015: Aangezien pedofilie nog altijd strafbaar is in Nederland, blijkt er een uitzondering gemaakt te worden voor mensen met een andere cultuur en religie. Een motie van de CDA’er Peter Oskam om de in Nederland voorkomende honderden kindhuwelijken te ontbinden wordt op 13 oktober 2015 door de VVD, PVDA, GroenLinks en DENK verworpen.

        2015: De Bijenkorf vervangt in de filialen in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Amstelveen de bekende zwarte klimpieten in vergulde klimpieten.

        2015: De Haagse burgemeester Jozias van Aartsen (VVD) laat tijdens de jaarwisseling salafisten van de Haagse As Soennah-moskee als ordedienst door de Schilderswijk patrouilleren.

        2016: Het baliepersoneel van stadsdeel Nieuw-West in Amsterdam mag niet meer in korte rokjes en knielaarzen op het werk verschijnen.

        2016: De leraar Ivar Mol wordt namens de Bredase burgemeester Paul Dapla (PVDA) door de politie op de vingers getikt vanwege een bericht op Twitter, waarin Mol zich afvroeg hoe je nog les kon geven nadat moslimleerlingen, na het horen van de aanslag in Brussel, in de klas hadden geapplaudisseerd.

        ivarmol
        2016: Amsterdamse schoolbesturen willen een vrije dag invoeren voor het Suikerfeest. Hiervoor moet dan een christelijke verplichte feestdag ingeruild worden.

        2016: Op de voorpagina van haar folder wenst de Hema iedereen een ‘Vrolijk Voorjaar’ in plaats van een ‘Vrolijk Pasen’ en noemt paaseieren ‘verstopeieren’ om ‘andersdenkenden’ niet voor het hoofd te stoten.
        hemapasen

        2016: Minister Asscher staat achter het idee van de campagne ‘Give it up 4 Ramadan’ om alle Nederlanders aan te sporen om mee te doen met de Ramadan.

        2016: Een couplet van de psalm ‘Jeruzalem, mijn vaderstad’ (gezang 265), dat al vele jaren iedere zondag in veel kerken gezongen wordt, mag van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) door de gelovigen niet meer gezongen worden vanwege het woord ‘neger’ in de 5e regel van het couplet (“De negers met hun loftrompet”).

        2016: Op 1 oktober 2016 twittert de de voormalige Schiedamse wethouder Johan Grijzen (GroenLinks) dat – in tegenstelling tot Zwarte Piet die de GroenLinkser een racistische bedreiging vindt voor de samenleving – de honderden kindbruidjes in ons land maar een randverschijnsel zijn.

        kindjanroos
        2016: De gemeente Den Haag gaat met ingang van 2017 bij het aannemen van ambtenaren een voorkeursbeleid invoeren voor allochtonen. “Wanneer de kandidaten even geschikt zijn, krijgt de allochtoon de baan”, aldus PVDA-wethouder Rabin Baldewsingh. Dat dit in strijd is met Artikel 1 van de Grondwet deert de wethouder niet. Behalve natuurlijk als het andersom zou zijn geweest. Dan was het discriminatie…..

        artikel1haag
        2016: De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zetten een streep door het gebruik van de woorden allochtoon en autochtoon. “De twee woorden zijn stigmatiserend voor specifieke bevolkingsgroepen”’, aldus WRR. Ook de begrippen ‘westers’ en ‘niet-westers’ moeten het veld ruimen.

        Veel Nederlandse basisscholen brengen al jaren een bezoek aan een moskee, waar ook geleerd wordt om islamitisch te bidden.
        schoolnieuw

        2016: Om een dwingende minderheid tegemoet te komen, heeft Nederland voor het eerst sinds de Duitse bezetting weer een Witte Piet.
        journaal

        De bovenstaande voorbeelden zijn maar een kleine greep uit de vele gevallen hoe Nederland zich al meer aan het aanpassen is aan een al dan niet dwingende minderheid
        aanpassingen

        Gerard de Boer

        MoslimsMulticulturele samenlevingPolitiek correct

      • Ron Geenen zegt:

        Verschrikkelijk. Krijgt er de rillingen van.

      • Pierre de la Croix zegt:

        2020: Nederland heft zichzelf op.

        Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””2020: Nederland heft zichzelf op. “”””””””””””

        Alaf—alaf!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Vooruit dan maar …… misschien blijft Limburg over ….

        Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        “Limburg” De laatste Nederlandse kolonie!

      • PLemon zegt:

        @Hr Peter “Toen Wilders 4 jaar geleden een pijnlijke beslissing moest nemen, rende hij keihard weg”

        Zo wordt hij door z’n politieke tegenstanders inderdaad geframed, want vooral het CDA verloor veel kiezers om z’n anti-islam standpunt en daarom kreeg hij de zwarte piet (!) toegeschoven.

        *** Kom je gelijk op dat ‘weglopen’ van ome Geert. Wilders heeft het kabinet Rutte 1 gedoogd op voorwaarde dat we iets aan de islam, de immigratie en Europa gingen doen. Dat bleek na een paar maanden al een wassen neus. Niet Wilders liep weg maar de VVD samen met het CDA waren opeens spontaan vergeten waar ze voor getekend hadden, met die mafklapper Leers voorop. Iemand verbaast dat Wilders de stekker er uit trok: Hou je grootje voor de gek!

        Het gaat Wilders niet om het besturen van het land of het hebben van macht. Het gaat niet om wie er in het volgende kabinet zit of wie er MP wordt. Het gaat Wilders en de PVV en 2 miljoen Nederlanders er om dat we Nederland de-islamiseren

        Halbe Zijlstra: De man die het nog steeds niet begrepen heeft

      • Peter zegt:

        Hr Lemon, ik ben het vaak met u eens, maar nu een keer helemaal niet. Wilders vluchtte weg omdat hij niet medeverantwoordelijk wilde zijn voor de toen noodzakelijk geachte bezuinigingen.
        Het gevaar van Wilders is het feit dat hij de Islam over een kam scheert, hij demoniseert nl de gehele Islam. Verder zie ik hem ook medeverantwoordelijk voor de polarisatie in de maatschappij en de grofheid, kasar, die daarmee gepaard gaat,
        ik wijs ook op zijn houding tegenover de Rechtstaat en zijn minachting over het parlement ( nepparlement )

        Dat alles zijn ontwikkelingen die mij tegenstaan.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””ik wijs ook op zijn houding tegenover de Rechtstaat en zijn minachting over het parlement ( nepparlement )””””””””””

        Die minachting is toch wel gegrond met al die weglopers uit de ene politieke partij en dan een andere beginnen. Fracties van 1 of 2 man en misschien ook een paardenkop.

      • Indisch4ever zegt:

        Bedoel je PVV=penningmeester die uit de kamerfractie werd gezet omdat hij kritiek had hoe Wilders geheimzinnig deed over geldstromen .
        Bedoel je het andere PVV-kamerlid die oa de fractie verliet vanwege de grote monde van de duce Wilders ?
        Dat is echt niet genoeg reden om de Tweede Kamer nepparlement te noemen.
        Een kamerlid moet niet het volk opjutten geen vertrouwen te hebben in de democratie.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””Bedoel je PVV=penningmeester die uit de kamerfractie werd gezet omdat hij kritiek had hoe Wilders geheimzinnig deed over geldstromen .”””””””””””

        Een ieder, niet alleen Wilders groep. Ook de 2 van de Pvda en daarna net pas de eenling. En iedereen er tussenin.

      • Indisch4ever zegt:

        Fractiesplitsingen zijn normaal . Dat is niet een symptoom of bewijs van een “nepparlement” .

      • Ron Geenen zegt:

        Wij verschillen dan van mening

      • PLemon zegt:

        @Hr Peter. ” niet met mij eens”

        Fair play. ..maar er bestaan verschillende versies over het waarom. De anti-Wilderianen zullen hem downplayen, zoals ook z’n dissidente fractie leden.Er is altijd een stok te vinden om de hond te slaan. Maar goed , denk dat z’n ‘vijandig gezinde’ Volkskrant de reden waarom feitelijk weergeeft.

        *** CDA’ers
        Pijnlijke miscommunicatie en onenigheid binnen de CDA-top leidden begin 2012 de val van het eerste kabinet-Rutte in. Daardoor kon partijleider Verhagen uiteindelijk niet leveren wat hij al aan PVV-leider Wilders had voorgespiegeld. Het verklaart waarom Wilders alsnog opbrak na zeven weken onderhandelen in het Catshuis, met een begrotingsakkoord al in zicht.
        http://www.volkskrant.nl/politiek/eerste-kabinet-rutte-viel-na-verzet-cda-ers~a3601274/

      • Jan A. Somers zegt:

        “Fractiesplitsingen zijn normaal “Natuurlijk niet netjes als je in het kielzog van een partij bent gekozen. Maar het kan gelukkig in een rechtsstaat.
        “Fracties van 1 of 2 man en misschien ook een paardenkop.” In onze democratie, met evenredige vertegenwoordiging, telt iedere stem, ook al heb je te weinig om een grote partij te vormen. Coalitievorming is vaak lastig, maar het is wel democratie. In de VS kun je met de meeste stemmen afvallen. Helemaal niet mogen meedoen. In Engeland trouwens ook.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””In de VS kun je met de meeste stemmen afvallen. Helemaal niet mogen meedoen. In Engeland trouwens ook.””””””””””””””

        “Dus de kiezer heeft gewonnen. In een coalitie wint niemand en heb je alleen maar verliezers.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””””Toen mensen als bv Hirschi Ali e.a. denk aan vmlg. prof. Afshan Ellian en ook Pim Fortuyn, van Gogh e.a. waarschuwden voor de politieke Islam was het land te klein en moesten Wilders en Hirschi Ali zwaar beveiligd worden tegen wraak- en moordzuchtige moslimieten e.a. Hirschie Ali nam de wijk naar de USA waar ze waarschijnlijk ook nog steeds beveiligd moet worden. Wilders kan nu al meer dan een decennia niet meer zonder beveiliging naar buiten.””””””””””””””””””””””””

      Het zit in het woord “Vrijheid”. In Amerika betekend, denk ik, dat woord “Vrijheid voor alle Amerikanen”. In Nederland, zeer waarschijnlijk “Vrijheid voor alle Nederlanders en iedereen daarbuiten”. Een verschil van streven dat gevolgen heeft.
      Hirschie Ali is intussen getrouwd en heeft een kind.

      • Boeroeng zegt:

        Als de Amerikanen alleen vrijheid willen voor Amerikanen of de meeste vrijheid voor zichzelf, dan wordt het hoogtijd Amerika af te zetten als leider van het VRIJE westen.

      • Ron Geenen zegt:

        Dat is de reden dat het volk Trump heeft gekozen. En daar is geen Europees land, die het leiderschap van Amerika opzij durft te zetten.

      • Boeroeng zegt:

        btw Clinton had meer stemmen dan Trump.
        Maar mensen kozen niet voor die figuur zodat Amerika niet meer leider zal zijn van het vrije westen. Dat is jammer.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Maar mensen kozen niet voor die figuur zodat Amerika niet meer leider zal zijn van het vrije westen””””””””””

        “Wie bepaald dat? Vergeet niet dat de NAVO voor 70% door Amerika op de been wordt gehouden. Heb wel het vermoeden dat de komende jaren Europa heel veel meer aan defensie kosten zal moeten bijdragen, willen ze de kracht handhaven.

      • Loekie zegt:

        …. maar als het dan ooit weer eens oorlog is in Europa (zeg nooit nooit), dan ook niet meer vragen of Amerika nog een keer een handje (zeg maar: met 2 handen) komt helpen.

      • Arthur Olive zegt:

        Als Amerika niet leider van het VRIJE westen is dan moet Europa ook maar NATO zelf betalen voor de verdedging van Europa en de olietankers met de olie die ze zo hard nodig hebben moet dan ook maar beschermd worden door Europa alleen. Amerika heeft genoeg olie maar importeerd alleen een gedeelte zodat ze haar eigen olie niet hoeft te gebruiken.

        Hillary won meer stemmen dan Trump omdat ze het electoral systeem in Amerika hebben.
        Hierdoor krijgen zelfs de minder bevolkte Staten ook zeggenschap (winner takes all)
        Als dit niet zo was dan hadden de candidaten alleen de meest bevolkte Staten bezocht inplaats van de Staten waar de uitkomst niet zeker was.

      • Peter zegt:

        Ja Boeroeng maar dan moet er op de post defensie heel wat meer centjes bij en Europa moet leren beter en meer samen te werken.

      • Indorein zegt:

        Wie hebben eigenlijk de USA als leider van het vrije westen betitelt? Deden zij dat zelf? En onder welke presidentiele kleur? Democraat of Republikein?
        Nee, Europa heeft de USA zo betitelt. Zodoende konden de Europese NATO-leden besluiten, dat ze zelf niets meer voor die verworven vrijheid hoefden te investeren. Dat doet de USA dan wel met haar militaire macht. Lekker goedkoop!
        Nu er een president komt, die stelt, dat Europa haar eigen militaire bontjes moet doppen, is “Leiden in last” : Europa is diep getroffen op haar meest pijnlijke plek: haar beurs!

        De USA hoeft niet te worden afgezet als leider, hebben ze zelf al voor gekozen door Donald Trump te kiezen.
        En wij kunnen wel miezerig doen over de Amerikaanse verkiezingen, maar het is wel degelijk een democratisch functionerende staat. Ze hebben alleen een ander democratisch systeem dan het onze.
        Maar wie zegt dat ons systeem zo geweldig is? Of beter? Eigendunk stinkt!

  11. Peter zegt:

    Hr Indorein: wijzen naar laaggeschoolde enz : Heeft u wel eens naar reacties van mensen in de media gekeken, de boosheid druipt er van af en het taalgebruik duidt verder op een bepaald niveau..

    • Indorein zegt:

      ” Pleur op !” is een in het openbaar gedane uitspraak van onze minister-president, dhr. Mark Rutte. Dat is ordinaire straattaal! Maar onze geachte minister-president is een goed opgeleide persoon; hij heeft meer dan alleen maar basisschoolonderwijs.
      Is het een discriminatieve racistische opmerking? Nee, maar wel eentje, die een dergelijke functionaris niet moet gebruiken.
      M.a.w.: Hij is niet laaggeschoold. Hij is wel wit (of moet je blank zeggen?).
      Taalgebruik op een “bepaald niveau” zoals u dat zegt, zegt niets over de scholing van een persoon, maar veel meer over zijn/haar fatsoen.

      Ik blijf dus bij mijn stelling, dat het gewijzigde stemgedrag absoluut niets te maken heeft met laaggeschoold zijn. Veel mensen zijn het gewoon zat, dat er een elitaire groep gevestigde politici menen dat zij wel even bepalen wat wel of niet goed voor ons is.
      Er is wat dat betreft niets veranderd in de wereld: Eens was er een periode dat De Kerk (lees: het Vaticaan) bepaalde wat men wel of niet mocht doen, of denken, of uitspreken. Nu heeft diezelfde kerk niets meer te zeggen.
      Dit hautaine gedrag van De Kerk is overgenomen door de “zittende elitaire politiek”, die wel eventjes zal uitmaken hoe en op wie wij moeten stemmen. Voor dergelijk verwerpelijk gedrag worden ze nu afgestraft. Maar ze willen maar niet begrijpen, dat mensen (en zeker in het vrije Westen) zich niet langer laten kleineren door politici die je als individu naar de verdommenis leiden.
      Het antwoord van die elitaire club:
      “Figuren als Wilders/PVV zijn gevaarlijke projectielen voor de maatschappij. Ze zorgen voor ontwrichting!”
      Die projectielen zijn echter wel geschapen door diezelfde elitaire politici. Moeten ze maar luisteren naar het volk (dat is democratie, want demos betekent volk in het Grieks).

      Als het overgrote deel van de bevolking niet kiest voor een oppermachtige politieke club in Brussel (De EU bonzen), niet wil dat hun land verandert in een islamitische staat, en stelt, dat eigen mensen eerst komen (i.c.: goede zorg i.p.v. verre ontwikkelingshulp aan discutabele dictatoriaal bestuurde landen zoals o.a. Zimbabwe, de Palestijnse Staat, Vietnam, etc. etc.) dan moet je dat niet afdoen als: “ach, dat zijn maar laaggeschoolde domme (witte mannen) personen, die hun onderbuik gevoelens etaleren”.

      Er is niets mis aan de idee, dat een land haar eigen normen en waarden wenst te behouden en haar eigen mensen niet benadeelt ten gunste van “vluchtelingen” uit regio’s van de wereld waar volstrekt andere normen en waarden gelden.
      Als iemand als gast in je huis komt, dan is het ook volstrekt normaal, dat hij/zij zich als gast gedraagt ten opzichte van de heer des huizes en de overige bewoners.

      P.s.: Ik zie de Turkse en Marokkaanse burgers, die hier al minstens 2 generaties wonen, niet als gasten, maar gewoon als Nederlanders, die zich dan ook Nederlands moeten gedragen in hun omgang met andere Nederlanders. Ze hebben immers een Nederlands paspoort. Als ze in het land van dat andere paspoort zijn, mogen ze zich daar anders gedragen dan hier. Als ze dat namelijk niet doen, merken ze al vrij snel, dat het gevaarlijk is om ideeën te spuien die onwelvoeglijk zijn bij het dictatoriale gezag.

      Op bovenstaande zal wel commentaar komen, dat ik een PVV-aanhanger ben. Dat doe ik dan af als zijnde een hautaine elitaire uiting van hen die menen te weten wat goed voor mij is.

      • Indisch4ever zegt:

        quote Indorein

        Op bovenstaande zal wel commentaar komen, dat ik een PVV-aanhanger ben. Dat doe ik dan af als zijnde een hautaine elitaire uiting van hen die menen te weten wat goed voor mij is.

        Ben je ook een PVV-aanhanger? Dan is de vaststelling toch terecht?
        Ben je het niet dan denkt iemand dus het ten onrechte. Ook heel normaal voor gewone mensen.
        Dat heeft niks met hautaine elitaire uiting te maken . Je gebruikt een zondebokverwijt en dat is typisch des Wilders.

      • Loekie zegt:

        Zondebokverwijt?
        Het is de schuld van de bioindustrie, van de banken, de rijken, rokers, de kerk, het liberale denken, nivellering, scholing, de agrarische sector, geitenhouders, klimaatverandering, criminaliteit, drugs, ongelukkige jeugd, Soekarno, de Jap, Trump, Poetin, bodemverontreiniging, reclame, docenten, kapitaal, oliemaatschappijen, woningbouwcorporaties, zorgkosten, Korea, …
        Niet alle dagelijkse verwijten komen van Geertje.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””Je gebruikt een zondebokverwijt en dat is typisch des Wilders.””””””””””””

        Ik geloof niet dat het een Wilders denken is. Het is een werelds denken en een reactie op het huidige globalisatie politiek. Een ieder wil zijn eigen huisje beschermen. Een logische reactie, toch.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””””Er is niets mis aan de idee, dat een land haar eigen normen en waarden wenst te behouden en haar eigen mensen niet benadeelt ten gunste van “vluchtelingen” uit regio’s van de wereld waar volstrekt andere normen en waarden gelden.
        Als iemand als gast in je huis komt, dan is het ook volstrekt normaal, dat hij/zij zich als gast gedraagt ten opzichte van de heer des huizes en de overige bewoners.”””””””””””””

        Ik heb begrip voor uw schrijven. Naar mijn weten denken vele CalIndo’s ook zo.

  12. Ron Geenen zegt:

    Doordat er in NL alles gezegd mag worden is de oude opvoeding en beschaving, een beetje respect voor een ander, op zij gezet. Te veel vrijheid zonder grenzen geeft ook problemen. En daarbij zijn de straffen veel te laag.

    • Peter zegt:

      Hr Geenen straffen op zich is geen oplossing. In de gevangenis worden ze nog slechter.
      Trouwens als ze de nor uit zijn, krijgen ze met moeite een bankrekening met pinpas. Het resultaat daarvan laat zich raden.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””straffen op zich is geen oplossing. In de gevangenis worden ze nog slechter.””””””””

        “Las nog niet zo lang geleden, dat een dronken Pool achter het stuur 2 oudjes en een kind op het trottoir heeft doodgereden en daarvoor 240 uren straf kreeg. Hij had verzachtende omstandigheden omdat hij nog nooit met justitie in aanraking was geweest. Wat mij betreft is deze straf beslist geen oplossing. Ik vermoed in US 3 maal levenslang vanwege 3 moorden.

      • Arthur Olive zegt:

        Men gaat de gevangenis in niet om beter of slechter te worden.
        De gevangenis is voor boete doening en als men er slechter van wordt dan mag men nog meer boete doen. Velen hier in Amerika maken er een levenswijze van.

  13. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””””””Op datum X met Witte Pieten voor de kindertjes van ouders die zich door Zwarte Pieten gekrenkt voelen””””””””

    “Wat als die datum X nu eens op 29 februari wordt geplaatst?

  14. Peter zegt:

    Boeroeng: het gebeurt nog steeds. ja ik denk dat het jammer genoeg in de mens zelf zit. We zoeken ons eigen groepje op. Ik schreef het al eerder; een recruiter selecteert vaak iemand waarmee hij/zij iets gemeen heeft. Alles verandert langzaam; 20 jaar geleden zag je in winkels nauwelijks verkoopsters met een hoofddoek, nu meer. Mensen moeten wennen aan elkaar en dat kost tijd. Leg het niet op, dan gaat het mis. Zo zal het met het beoogde diversiteitsbeleid van Gloria Wekker ook gaan, het verdwijnt in een la en komt pas weer tevoorschijn als de tijd werkelijk daarvoor rijp is, en mogelijk is het dan niet meer nodig.

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Peter, zoals u schrijft, we zoeken ons eigen groepje op. Dat is echter niet jammer genoeg volgens mij anders zou I4E niet bestaan.

  15. Peter zegt:

    Ik vrees ( ja gevoel) dat Denk witte Nederlanders, veelal laag geschoold, bang om een stukje Nederland te verliezen, in de richting drijft van de PVV.

    • Indorein zegt:

      “… witte Nederlanders, veelal laag geschoold,……. in de richting drijft van de PVV.”
      Gebleken is nu (na de verkiezingszege van Donald Trump) dat dit een kardinale misvatting is. Er zijn juist ook heel veel hoger geschoolden, die uit onvrede anders gaan stemmen dan wat ze gewoon waren.
      Ik werk in een omgeving waarin het gemiddelde opleidingsniveau HBO/academisch is. Velen uiten hun ongenoegen over de huidige politici/regeringsleiders binnenkamers. Zodra je hun in het openbaar (bijvoorbeeld in het bedrijfsrestaurant) peilt, dan zijn ze VVD, PvdA of D66 en soms van een kleine partij zoals GroenLinks, Christen Unie of SP.
      Maar niemand, die hardop durft te zeggen dat ie PV zal gaan stemmen.

      Niet alleen het klimaat verandert!

      • Peter zegt:

        In Neferland heeft een. Ieder kritiek op de regering, altijd geweest. Door de media en manier van communiceren is het echter erger geworden, het is kasar. Mede schuld van PVV en de aandacht die de media ( kijkcijfers) daaraan schenkt. Geen haar op mijn hoofd denkt op deze partij te stemmen. PVV zal nooit met oplossingen komen, daar lopen ze voor weg

      • Indorein zegt:

        Ik stel niet dat men PVV moet stemmen. Ik stel, dat in het stemhokje men anders stemt dan er hardop wordt gezegd als men niet in de veilige binnenkamer zit. En dat dit in alle lagen van de bevolking plaatsvindt.
        Het wijzen naar “laaggeschoolden” als oorzaak van teleurstellende uitkomsten in stemgedrag is behoorlijk arrogant te noemen. Alsof de wereld ooit beter is geworden door de zienswijze van intellectuelen.

        N.B.: overigens ben ik niet laaggeschoold. Maar mijn opleiding heeft van mij geen beter mens gemaakt, dat heeft mijn opvoeding gedaan.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””In Neferland heeft een. Ieder kritiek op de regering, altijd geweest”””””””””

        Dat is toch logisch. Je kiest een bepaalde politieke richting, maar een regering kan alleen gevormd worden tezamen met andere partijen. Voor een ieder die op een partij heeft gestemd, blijft er dan toch niet veel over. Ik snap niet dat jullie dat in NL niet zien. Jullie hebben nu zelf groeperingen van 1 man en 2 personen zitten. Een kiesdrempel van bv 5% invoeren, zoals dat in de grote landen bestaat, invoeren.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””Gebleken is nu (na de verkiezingszege van Donald Trump) dat dit een kardinale misvatting is””””””””””””””

        Bijna alle militairen, van soldaat tot 5 sterren generaal, nog in dienst of zijnde gepensioneerd, stemmen op een republikein. Dus op Tromp! Dit is ook het geval met alle Indo’s.
        De Amerikanen en ook Indo’s, die door hun werk lid waren van een vakbond, stemmen meestal op een Democraat. En vaak volgen de familieleden hun vader. Anders is het wanneer vader een lid is van een vakbond en zoon in Vietnam heeft gediend.

  16. Huib Otto zegt:

    Hr. PLemon,
    Ik hoef er niets aan toe te voegen. Het artikel is duidelijk genoeg.
    Was zij indertijd niet bevriend met Theo van Gogh die door een redeloze moslim terrorist werd gekeeld?
    Lees daarom ook het verkiezingsprogramma van DENK die Pak Bo zo vriendelijk was te plaatsen en….. huiver voor het behoud van onze (Westerse) normen en waarden.

    • Boeroeng zegt:

      Ik lees toch niet veel huiverachtigs in het DENK-programma.
      Tuurlijk, allemaal puntjes om het niet mee eens te zijn . Maar dat vind je bij elke partij.
      Het meeste huiverachtig is de PVV met haar officiële standpunten en wat ze niét zeggen, maar wel een bodem is voor nog ergere dingen over het vervolgen van islamieten. Natuurlijk komt het niet zover, want Nederlanders hebben wel door waar dat heen kan gaan sinds de jodenvervolgingen.

      • Peter zegt:

        Beste Boeroeng het zijn beide partijen die ik even eng vind. Deze partijen trekken personen aan die problemen hebben met de gevestigde orde, de een op basis van kleur; het gevoel gediscrimineerd te worden, de andere op basis van vermeende angsten; dat het vertrouwde Nederland hun wordt ontnomen. Kennis van zaken komt bij beiden niet aan de orde. Beiden populistisch.

      • Boeroeng zegt:

        Ik merk bij DENK toch niks over het verbieden van een godsdienst of de neiging mensen met een ongewenste afkomst te discrimineren of mensen op te zetten tegen een bepaalde bevolkingsgroep.
        Dat DENK het onderwerp discriminatie meer benadrukt dan andere partijen is positief. Dan komt er meer discussie en onderzoek hierover. Wat niet wil zeggen dat ik alle ideetjes van DENK over dit onderwerp goedkeur.
        Nee… ik ga zeker niet DENK stemmen no way…

      • Loekie zegt:

        “Dat DENK het onderwerp discriminatie meer benadrukt dan andere partijen is positief”.
        Er valt niks te benadrukken, want discriminatie is allang besproken en geregeld: in de Grondwet: gij zult niet discrimineren!

      • Indisch4ever zegt:

        Er zijn ook veel wetten die moorden ‘regelen’ . Het is verboden.
        Maar het gebeurt nog steeds. Net zoals mensen discrimineren.

      • Loekie zegt:

        Bij mijn weten bestaat er geen wet die zegt: gij zult niet moorden. Wel zijn er wetten die zeggen: ALS je hebt gemoord, dan kun je een straf krijgen van ….

      • Indisch4ever zegt:

        Als een zekere daad verboden is , dan is dat met de opzet dat die daad niet meer gedaan wordt. Hoe je het formuleert is niet het punt. De bedoeling van de samenleving is : gij zult niet moorden Toch wordt dat volop gedaan . Net als discriminatie.

        Maar er bestaat ook geen wet die formuleert “gij zult niet discrimineren”
        art 1 van de grondwet formuleert het zo

        “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

      • Loekie zegt:

        Helemaal waar. Denkfout die sommigen maken is echter dat dit artikel ook inhoudt dat een verbod op discriminatie tevens inhoudt dat je dan ook alles en iedereen moet liefhebben, dat je alles en iedereen alles moet toestaan.
        Iemand is van een bepaald geloof of van een bepaald ras of geaardheid en hij mag vooral zijn ding doen. Van mij geen last. Tegelijkertijd echter vind ik hem echter een grote klojo. Dit laatste stukje vrijheid, deze vrijheid van denken, vinden en voelen blijft hopelijk nog bestaan. Wat velen echter doen, op tv, in het onderwijs, in artikelen enz, is proberen ‘mij’ te beïnvloeden, te brainwashen. ‘Mij’ door de strot te duwen, mij te dwingen om ook in ‘mijn’ denken, vinden en voelen alles en iedereen te omarmen. Maar ik wil dus gewoon iemand een klojo kunnen vinden. Zeker, ik zal me inhouden en dat niet ventileren, maar laat me dat wel kunnen vinden.

      • PLemon zegt:

        @Hr Loekie “Dit laatste stukje vrijheid, deze vrijheid van denken, vinden en voelen blijft hopelijk nog bestaan”

        Als we dat met z’n allen (democratisch) hebben afgesproken dat overtreding vh artikel 1 strafbaar is moet je die eigen mening maar niet openbaar uiten.

        Maar als er 2 rechten strijdig met elkaar zijn?

        *** Steeds vaker doen zich conflicten in de multiculturele samenleving voor, waarbij een beroep op fundamentele rechten, i.c. anti-discriminatie wetten wordt gedaan. Is dat altijd op zijn plaats?

        Daarvoor kijken we het beste naar het doel en de betekenis van onze “fundamentele rechten” en in dit geval naar twee heel bijzondere: het anti-discriminatiebeginsel en het recht op vrijheid van meningsuiting.

        Discriminatieverbod en het eigendomsrecht:

        In de eerste plaats moeten we vaststellen, dat het recht op discriminatie in onze samenleving niet wordt erkend. Integendeel, niet alleen verbiedt art. 1 Grondwet discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook (sic!), maar dit verbod is ook neergelegd, zij het in andere bewoordingen, in internationale wetgeving (BUPO, EVRM), en wordt nader uitgewerkt in de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB), het Wetboek van Strafrecht en ontwikkeld in nationale en internationale jurisprudentie.

        Bij nadere beschouwing moeten we vaststellen, dat het discriminatieverbod praktisch lijnrecht indruist tegen een ander fundamenteel recht, namelijk het eigendomsrecht. Het valt immers gemakkelijk in te zien, dat het eigendomsrecht, dat voor de mens noodzakelijk is om hem in staat te stellen op vreedzame wijze de vruchten van zijn prestatie te kunnen genieten, door dit verbod wordt doorkruist.
        http://www.vrijspreker.nl/wp/2009/04/het-recht-op-discriminatie-en-het-recht-op-vrije-meningsuiting/

      • Jan A. Somers zegt:

        “art.1 van de grondwet” Hier doe je dus niets mee. De grondwet is er hoe of de overheid met de burgers hoort om te gaan. U moet in het wetboek van strafrecht zijn.

      • Loekie zegt:

        Nee hoor. Er is ook de sociale werking van de Grondwet: hoe burgers onderling dienen te vertoeven.

      • Jan A. Somers zegt:

        Grondwet is niks sociaals. Bescherming van de burger tegen de overheid. De grondslag van de rechtsstaat.

      • Loekie zegt:

        Wel hoor. De sociale ofwel de horizontale werking.

      • PLemon zegt:

        @Boeroeng ” niet veel huiverachtigs in het DENK-programma ”

        Bij onderzoek blijkt dat ze in een behoefte voorzien, de biculturelen met name die zich niet gekend en in de steek gelaten voelen.
        Herhaalt de geschiedenis zich niet? Was er in Indië niet de Indische Partij?

        *** Er is enorme frustratie onder mensen met een migratie-achtergrond dat ze er niet bij horen. Denk is naar mijn mening en volgens heel veel andere biculturele jongeren anders en vernieuwend.”

        Vroeger stemden veel mensen met een migratie-achtergrond op de PvdA of GroenLinks. Maar veel tweede of derde generatie migranten keren die partijen de rug toe. “De PvdA probeerde voor die groep op te komen, maar die mensen lopen nu weg omdat ze jarenlang zijn gebruikt als stemvee.” 
        http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2143104-denk-is-voor-veel-biculturele-jongeren-anders-en-vernieuwend.html

      • Peter zegt:

        Hr Lemon, dat wat u schrijft kunnen overwegingen zijn, ……..maar het werkt, zoals ook de PVV polariserend en het lost niets op, het versterkt enkel de negatieve gevoelens.
        We leven in een coalitieland met zijn geven, nemen en compromissen. Wil een partij meeregeren dan moet er water bij de wijn en soms héél veel water.
        Wil je regeren dan heb je ook rekening te houden met internationale verdragen en regels opgelegd vanuit de EU, we hebben daarmee veel souvereiniteit afgestaan en het is ondoenelijk de klok terug te zetten. Het is m.i. beter zo dan om als ” stand alone” in de wereld te blijven.

        Dat alles ontgaat velen, veelal niet geïnteresseerd, enkel bezig met zich zelf, hedonisme?

  17. Peter zegt:

    Beste Noor in dit geval ben ik het helemaal 2 x 100 pct met je eens. ik hoef niets meer toe te voegen, dan wel af te zwakken. Waarom krijgen deze mensen van Pauw steeds een podium?
    Groeten Peter.

    • Peter zegt:

      Toch nog wat om toe te voegen: mijn moeder vertelde dat opa een zweepje had, neem hij had geen slaven, wel 9 kinderen, hi hi

      • Pierre de la Croix zegt:

        De zweep of sjambok was de “tool of household management” van menig Indo pa.

        Lees er ook maar eens het epos “Arcola” op na uit “Tjoek” van Vincent Mahieu (Tjalie Robinson; Jan Boon).

        De Javaanse pater familias van het bij ons in het paviljoen inwonende kinderrijke bediendengezin, Pak Diroen, sloeg zijn zonen met zijn riem. Als ze wegliepen rende hij ze door de tuin achterna, met de riem, luid verwensingen roepend.

        Erfenis uit een slavernij verleden? Ik denk van niet.

        Pak Pierre

  18. noor zegt:

    …het wordt ook steeds gekker. Gisterenavond bij Pauw zat, behalve Kuzu, ook rapper Fresku, Antilliaan en moslim. Hij had het over slaan in de Antilliaanse opvoeding. Op de vraag van Pauw waarom er dan geslagen werd gaf hij als antwoord: “ik geloof dat als je vanuit de slavernij al klappen krijgt dat het dan veiliger is om je eigen kind te slaan dan dat je het de meester laat doen”.
    Ik zie me nog achterna gezeten worden door mijn moeder met haar sapulidi, en wanneer ik te ver weg was gooide ze met haar slof. Mijn vader had wat hardere handen. Geen slavernijverleden, ze was de liefste moeder die ik maar kon hebben. Maar wát wordt er allemaal bij gehaald. En straks de Coen-tunnel ook nog een andere naam… duh..
    Klopt de polarisatie gaat toenemen, de oorzaak ligt aan beide kanten. Slechts verdraagzaamheid kan ons redden…

  19. bokeller zegt:

    Verkiezingsprogramma van Partij DENK
    https://www.bewegingdenk.nl/standpunten
    siBo

  20. Boeroeng zegt:

    1987 Gerda Havertong

    Haar verhaal is voor mij genoeg reden om te stoppen met het imiteren van mensen met een donkere huid . Dat is een kwestie van rekening houden met elkaar. Een veel belangrijker principe om samen te leven dan het principe ‘traditie’ handhaven.
    Voor kindertjes maakt het toch niet veel uit of die piet niet helemaal donker geschminkt is.
    Die juichen om de snoepjes en kadootjes niet om die twee rare mannen

    • Peter zegt:

      Ook Zwarte Piet zal na een tijdje evalueren naar een wat blekere Piet. Geeft het de tijd en zet er geen druk achter middels demonstraties en tv uitzendingen; actie is reactie. Radicalen plukken de vruchten.p

      • Jan A. Somers zegt:

        c’est le ton qui fait la musique. Sinterklas en Zwarte Piet zijn te leuk om rottig tegen elkaar te doen. Zaterdag komen ze in Delft aan. Hoef niet ver te lopen, ze varen langs mijn raam.

  21. Huib Otto zegt:

    Denk niet dat de club van Wilders zoals genoemd door “Peter” van de discussie die we ook wel de weg met ons discussie kunnen noemen profiteert. van deze flut discussie. Ze hopen hiermee de aandacht van de media te trekken en zo een paar kamerzetels te halen.
    Maar is het normaal dat hele volksstammen Immigranten hier hun frustraties gaan uitleven en het gastland gaan vertellen wat er niet aan de tradities van dat land deugt? Goed ze hebben inmiddels een vrij Suriname en ook Curacao schijnt inmiddels een zelfstandig land te zijn, zij het zwaar financieel ondersteund door het voormalige moederland. Maar geven toch de voorkeur aan het wonen in dit racistische, koude en natte kikkerland.
    Dan komen er horden volksstammen uit Turkije en Marokko den ander Afrikaanse landen zgn. als vluchtelingen die Nederland ook komen vertellen wat er niet deugt in dit land en haar bewoners. Want ja , ze hebben wel twee paspoorten en mogelijkheden volop op een Woeewoee of bijstandsuitkering als ze wegens discriminatie of luiheid geen baan kunnen krijgen. Of men richt een politieke partij op want het inkomen van een Ned. kamerlid is niet te versmaden..
    Maar ik vind ook dat tradities en gewoontes vanzelf in de loop der tijden evolueert zonder dat dit van buitenaf moet worden opgelegd.
    PS. Volgens de laatste peilingen is de PVV de grootste partij sinds de verkiezing van Trump,
    heb ik gelezen.en gehoord in de media.

    • PLemon zegt:

      @Hr Otto..” PVV de grootste partij ”

      Umar schetst de oorzaak. Als door welke oorzaak dan ook samengebrachte mensen en culturen niet matchen, komt de ‘groep niet stemmers’ uiteindelijk toch naar het stembureau om hun ongenoegen te uiten.
      http://www.metronieuws.nl/columns/2016/11/het-klimaat-is-anders-geworden

      • Peter zegt:

        Laat het aub dat niet worden, hoewel….pvv komt maar alle verwachting toch niet in een regering, Alsjeblieft!

      • Indorein zegt:

        Bij monde van zijn advocaat huilde een van hen (aanklager Wilders) dat ‘het leefklimaat anders is geworden’.
        Dat klopt op zich: volgens de wetenschappers is het klimaat aan het veranderen, het wordt steeds warmer!
        Ben je speciaal uit die warme regio (Noord-Afrika, Middenoosten etc.) “gevlucht” naar ons koele afstandelijke klimaat, wordt het hier ook warm!
        Allemaal de schuld van Wilders en zijn PVV!
        Hoe naïef kun je zijn?

      • Ron Geenen zegt:

        Ik geloof niet dat u zorgen hoeft te maken. Door het gebrek van een kiesdrempel zal er in NL nooit een party alleen kunnen regeren. Dus ook iedere belofte van welke partij dan ook voor een verkiezing kan ook nooit waar gemaakt worden.

  22. Peter zegt:

    De discussie die nu wordt gevoerd is inderdaad vruchteloos, polarisatie neemt zo toe. Groepen Nederlanders vrezen dat met het verbieden een stukje Nederland van hen wordt afgepakt. Degene die daarvan profiteert is de club van Wilders. De tijd zal het wel keren; Zwarte Piet is in mijn beleving toch ook geëvalueerd van de boeman, die je in de zak stopte en meenam naar Spanje, naar een vrolijke kindvriendelijke knecht die in de tijd ook wat zal opbleken zoals ook de Indo’s, toch? Maar misschien is knecht ook alweer verkeerd.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Eén van mijn dierbare dienstvriendjes Wim is getrouwd met een Surinaamse. Er zit van alles in haar wat Suriname biedt. Eén ding is zeker, zij is behoorlijk donker. Als er eentje fulmineert tegen de hele Zwarte Pieten discussie in ons landje, dan is zij het wel.

      Gisteravond per ongeluk, op de vlucht voor reclame op een ander net, terecht gekomen in een programma op het buisje, waarin een neger zichzelf ook neger noemde en gierend van de lol, met plat Brabantse tongval, zijn “negergedrag” vs. dat van de blanke tegen het licht hield. Zo kan het blijkbaar ook. Zelfspot. Relativering.

      Jammer dat zoveel mensen zichzelf en de wereld om hen heen zo serieus nemen. Zwarte Piet naar het UWV. Dekolonisatie van straatnamen. Worden “we” of “ze” er gelukkiger van?

      Als die mensen die wakker liggen van ons gruwelijke slavernij- en koloniale verleden een betere wereld willen, dan zouden zij al hun energie en geldelijke middelen kunnen aanwenden om de miljoenen, zo niet miljarden te helpen, die nu in de verdrukking zitten en/of in bittere armoede leven. Dat schenkt toch oneindig veel meer voldoening zou ik zeggen. Er zijn er genoeg die NU zuchten onder de druk van nieuwe hebzuchtige, absolute heersers en naar bevrijding snakken.

      Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Lekker rustig verhaal, vond ik. Iets aansluitends: Had de Pontianak niet een gat in haar rug? Om stoute kindertjes in te stoppen? Wat deed ze eigenlijk daarmee? Buntinganak? Volgens mijn moeder was Ik als klein kind meer bevreesd voor de zak van Zwarte Piet (dat ding op zijn rug overigens) dan voor dat gat in die rug. In mijn toen al redelijk exacte biologische ontwikkeling zag ik dat niet zo zitten. Vragen aan heer S.A. of Pontianak in het huidige Indonesië nog bestaat, en nog niet afgevoerd is vanwege schade aan die tere kinderzieltjes. Huidskleur lijkt me geen probleem. Wel natuurlijk indien blank geschminkt, dat is koloniaal. En dat is slecht.

  23. Huib Otto zegt:

    Doeh…. ook zijn schimmel zit blijkbaar in het verdomhoekje.
    Geen wonder dat hij er zo belabberd en treurig bij zit.

    • bokeller zegt:

      .Op naar ’t kinderfeest!

      siBo

      • PLemon zegt:

        …en de vruchteloze discussie :

        *** Hoewel we officieel niet precies weten op wie het personage van Zwarte Piet geïnspireerd is, zijn de uiterlijke overeenkomsten tussen Zwarte Piet en de slaven zoals we die in ons koloniale verleden kenden, onmiskenbaar. In die zin is het dan ook begrijpelijk dat de verschijning van Zwarte Piet aan slaven doet denken. Toch wil Nederland daar niet aan, zo concludeert Helsloot in het bijzonder interessante paper ‘Zwarte Piet and Cultural Aphasia in the Netherlands‘. Op de één of andere manier kunnen wij dat verband tussen slaven en Zwarte Piet – welke argumenten er ook worden aangedragen – maar niet zien.
         Er is inhoudelijk heel veel over deze discussie te zeggen. Maar laten we eerlijk zijn: deze discussie draait niet om historische feitjes, maar om gevoelens. En dat maakt het zo lastig. Want gevoelens zijn niet vatbaar voor argumenten, hoe steekhoudend ze ook zijn. Geen wonder dat we af dreigen te stevenen op een impasse waarbij de gemoederen steeds hoger oplopen. Is er een oplossing voorhanden?
        De discussie is zoals die nu gevoerd wordt, vruchteloos. Het enige wat deze oplevert is een verdere polarisering van de toch al zo op losse schroeven staande Nederlandse samenleving. Een trieste uitkomst als u bedenkt dat dit feest ooit verbroederde.
        https://www.scientias.nl/schuilt-achter-vrolijke-piet-groot-verdriet/

      • Jan A. Somers zegt:

        “dat de verschijning van Zwarte Piet aan slaven doet denken” Zouden daarom al die Surinamers het in Nederland zo leuk vinden?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Een typisch Nederlandse polderoplossing zou zijn om 2 sinterklaasfeesten met officiële landelijke intocht te organiseren: Op datum X met Witte Pieten voor de kindertjes van ouders die zich door Zwarte Pieten gekrenkt voelen (vanwege het “slavernijverleden”) en op 5 december, voor de kindertjes van diegenen die aan de traditie willen vasthouden.

        Nu maar hopen dat er geen club is die bezwaar maakt tegen het gebruik van stoomboten voor het vervoer van de Sint en zijn witte, dan wel zwarte knechten, vanwege de CO2. Anders hebben we weer gedonder.

        En hopelijk worden de Hindoestanen, Turken, Marokkanen, Atapoepers en andere nieuwkomers niet wakker. Die hebben natuurlijk ook recht op hun eigen Sinterklaas met Pieten naar Keuze.

        Ooooh Nederland, geef mij rijst met kouseband ……

        Pak Pierre

        P.S. Een andere uitweg uit de impasse: Het REFERENDUM. Toppunt van democratie. Een paar mensen blijken zeer bedreven in het organiseren daarvan. Kost een beetje belastinggeld, maar what the hell …..

        PP

      • e.m. zegt:

        Wat schreef de Commissie onder voorzitterschap van P.H.M. Werner in haar rapport over Zwarte Piet ?

        Ik vraag maar . . .

      • Jan A. Somers zegt:

        Wat te doen met al die lieve kindjes in het publiek die er trots op zijn zwart te zijn geschminkt? Ook de fanfare was zwart. En niet zo’n beetje ook!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Er zijn lezertjes/schrijvertjes op I4E die het rapport Werner uit hun blote kepala kennen en daaruit kwistig reciteren. Het zou zo maar kunnen dat zij ons gaan vertellen dat, hoe je het ook wendt of keert, Jan Coen uit Hoorn, zoon van Pieter, Koopman in dienst van de VOC, de Zwarte Piet is.

        Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ooit, ik geloof in de zestiger jaren v.d.v.e., ontstonden in de VS bewegingen als “Black is beautiful”, “Black pride” en “Black Power”.

        Wat is daarvan geworden?

        Pak Pierre

      • e.m. zegt:

        Sylvana ?!

Laat een reactie achter op Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.