NOS:De Molukkers die in 1977 de trein bij De Punt kaapten, mochten de bestorming niet overleven. Dat zegt een marinier die bij de actie betrokken was. Volgens hem sprak een “vertegenwoordiger van de regering” deze wens uit tijdens de briefing voor de bevrijdingsactie. De marinier wil anoniem blijven maar laat zijn advocaat zijn verhaal nu naar buiten brengen.
-
...........𝓘𝓷𝓭𝓲𝓼𝓬𝓱𝟒𝓮𝓿𝓮𝓻
Berichten van het heden, maar ook uit het verleden -

- en


Indische Soos -

Recente reacties
- Charlene Van Kasteren op Indisch in Beeld
- B. Heijden op Indisch in Beeld
- Boeroeng op Radio Marihati
- Toby de Brouwer op Graven oud-KNIL-Militairen , een petitie
- Boeroeng op Graven oud-KNIL-Militairen , een petitie
- Els marissing op Radio Marihati
- Toby de Brouwer op Graven oud-KNIL-Militairen , een petitie
- Boeroeng op Graven oud-KNIL-Militairen , een petitie
- Ben Dankmeyer op Indisch in Beeld
- Pierre H. de la Croix op Blake en Mortimer getekend door Peter van Dongen
- Ray Zijlstra op Blake en Mortimer getekend door Peter van Dongen
- Inpassen - van den Broek op Blake en Mortimer getekend door Peter van Dongen
- Gina van Benthem Klingers op Indisch in Beeld
- Evelyn op Indisch in Beeld
- ronmertens op 4 jan NPO Laurentien Brinkhorst zoekt voorouders
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.




































http://www.telegraaf.nl/binnenland/27509601/__Mariniers_slaan_terug__.html
###Ze wijzen op hun geweldsinstructie.
Die luidde: gepast gebruik van geweld, aanhouden indien mogelijk,
maar bij niet zichtbare overgave uitschakelen.
,,Precies dat hebben we gedaan.
Het is vooraf tot in den treure doorgesproken”,
zegt de operationeel commandant van de mariniers. ,
,We hebben altijd gezegd: hier gaan slachtoffers bij vallen##
Tsja, dat zijn militaire termen,komt me heel bekend voor.
siBo
Maar ….??
citaat: “Heeft de Nederlandse regering in 1977 instructies gegeven om de Molukse treinkapers dood te schieten? Onwaarschijnlijk, zegt historicus Peter Bootsma. En ook Arie Dijkman, die destijds als passagier de bevrijdingsactie meemaakte, maakt gehakt van de lezing van een anonieme marinier.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26838344/___Mariniers_kwamen_om_ons_te_redden___.html
Het onderstaand berichtje gekopieerd van Pak Lemon, en dáár ben ik volledig mee eens, Tjeplok voor U Pak….Bagus dese !
Mijns inziens kan dat je groei belemmeren. Kan ons dit verlammen. Door louter te leren van het verleden en niet te hechten aan het verleden kunnen wij vrijer en gelukkiger leven. Wij kunnen streven om onze identiteit niet uit ons verleden te halen, maar aan de betekenis die wij willen geven aan ons leven
“”””””””””Mijns inziens kan dat je groei belemmeren. Kan ons dit verlammen. “”””””””””””””
“Dat is een egoïstische ik conclusie, want de helft van de Indo’s boven de gepensioneerde leeftijd hebben vaak traumatische problemen. Ga een stap verder en praat met deze mensen over hun verleden en deel je eigen ervaringen met hun. Hun ervaringen zouden ze moeten delen met hun jongere generatie. Geeft hun een doel. Mijn nicht van 88 jaar wordt nog steeds op diverse high schools in SoCal uitgenodigd en lezingen houd, waarbij jongeren haar allerlei vragen mogen stellen. Haar kleindochter begon er mee, 17 jaar geleden, om haar oma uit te nodigen op haar high school. De studenten hadden namelijk de opdracht iets over de oorlog uit het verleden te schrijven om te zien wat de jeugd er van wist. Haar kleindochter ging bij oma te rade en de school was er ondersteboven van geraakt.
Heer Ron…..
Het Verschil is dat de Indo eeuwig in het VERLEDEN blijft hangen en de Syriër is nú het slachtoffer.
Overéénkomst van deze twee….ze hebben allebei véél LEED gehad….
Ik zou mij voor geen goud vergeleken worden met een Syriër: I’m proud to be an Indo”. Gepecel en toch staande te blijven en gemanierd zijn; dat kan je van een doorsnee blanda niet zeggen: Kasar en nooit met twee woorden praten.
Een Indo is alus en trekt zich terug..
…. Jammer genoeg zie je de jeugd de andere richting opgaan.
Dit is mijn ervaring en opvoeding.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Hi Pak Kembang,
”Eeuwig” heel sterk overdreven,
stel liever de volgende vragen:
Waarom is deze situatie zo belangrijk voor je?
Welk voordeel biedt dit verhaal uit het verleden je?
Wat kan je doen om deze herinnering te accepteren
en verder te kunnen gaan,
En het verleden kan je niet veranderen.
siBo
Indisch4ever houdt juist ons verleden levend.Onze bevolkingsgroep heeft nu eenmaal die extra tropische identiteit. Nu de 1e en zo langzamerhand de 1,5 en 2e generatie aan de hemelpoort gaan staan is het voor de jongere generaties van belang die oude vooral dagelijkse culturele bagage op te slaan en door te geven.
***Leer van het verleden
In plaats van dat wij geleefd worden door ons verleden, of dat wij ons schuldig voelen over acties uit het verleden, dienen wij te leren van ons verleden. Dit is een totaal andere attitude. Door te leren van het verleden, kunnen wij leren loslaten wat wij denken dat onze identiteit is. Wij maken van ons verleden vaak onze identiteit en wij willen ons graag vast houden aan deze identiteit. Eigenlijk is het beter om te zeggen dat het gaat over beschouwingen over het verleden, verklaringen die wij hebben waarom wij zijn zoals wij zijn. En wij houden ons vast aan deze verklaringen en dat wordt onze identiteit. Mijns inziens kan dat je groei belemmeren. Kan ons dit verlammen. Door louter te leren van het verleden en niet te hechten aan het verleden kunnen wij vrijer en gelukkiger leven. Wij kunnen streven om onze identiteit niet uit ons verleden te halen, maar aan de betekenis die wij willen geven aan ons leven
http://www.guidodevalk.nl/leefinhetheden/
“”””””””In plaats van dat wij geleefd worden door ons verleden, of dat wij ons schuldig voelen over acties uit het verleden, dienen wij te leren van ons verleden. Dit is een totaal andere attitude””””””””
Voor mij is dat niet volledig. Ik zie het als een noodzaak om die geschiedenis ook door te geven aan Indo’s, Nederlanders, Indonesiers en een ieder die zich o.a. op mijn website vertoefd. Daarnaast moet de wat sterkere Indo zijn mede-Indo mens proberen te helpen. al is het alleen al met raad en daad.
“””””””””Overéénkomst van deze twee….ze hebben allebei véél LEED gehad….””””””””””””””””
Waarom dan beiden niet gelijk behandelen. Zelf erkennen en verontschuldiging kan er nog niet eens af.
Zoooooo, allemaal jullie “gal ” uitgespuwd ??? Dan nu de zaak laten rusten….
Voor de Molukkers is….wie met vuur speelt…….. Een les om nóóit meer te herhalen !!
Groetjes.
Wie speelt met Vuur heer Kembang? De Mariniers toch!
Zeker toen nog niet geboren.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Beste hr Crawfurd, wie speelt nu met vuur? Ik denk de gijzelnemers. Als je zou iets doet moet je weten wat de consequenties kunnen zijn. In Wijster, december 1975, waren al 3 gijzelaars door de gijzelnemers doodgeschoten.
En verder wat gebeurd er in de menselijke psyche als je al bijna 3 weken in het gijzelingsprices zit?
Zoals ik eerder vertelde, maar nu nog maar eens, weet ik hoe mata galap personen kunnen worden: een van de excessen van het uitroepen van de RMS waren 5 bloedige dagen, van 5 augustus tot 10 augustus 1950 in Makassar. Mensen vermoord, kampongs in brand gestoken. Na deze 5 dagen moest de Nederlandse regering deze doorgedraaide KNILLERS redden, munitie raakte op en deze soldaten dreigde door Indonesie geëxecuteerd te worden. De HC ( vertegenwoordiger Ned. regering) zond om erger te voorkomen HR MS torpedobootjager Kortenaer naar Makassar. Dat hielp. Schieten hield op en de doden konden begraven worden. Vrachtwagens vol lijken reden voor ons huis naar het ziekenhuis verderop in de Dadiweg.
Gevolg van dat alles was dat Nederland onze Ambonese Knillers enkel maar kon redden door ze naar Nederland te sturen.
Ik vind het echter niet netjes hoe de afhandeling heeft plaatsgevonden.
We hadden ze moeten opnemen in het Ned. Leger, zoals Engeland met de Ghurka’s heeft gedaan
###We hadden ze moeten opnemen in het Ned. Leger
zoals Engeland met de Ghurka’s heeft gedaan##
De plannen en indelingen daarover lagen al klaar.
siBo
J.Crawfurd….ik wordt er alleen zó moe van om telkens het oprakelen van het LEED van vroeger tijdens de oorlog en nu van de Molukkers die over zichzelf hebben afgeroepen
De doden léven niet meer…….!!!!
Vooral dat RMS- gedoe….geen één land stond achter hun “vlag ”
en op het eiland Molukken was járen geleden een RMS “president ” weg gejaagd en gewond en al droopt hij af naar zijn gehate Nederland omdat hij zich VEILIG voelde…!!!
Wát een ironie….ttssjjjjj
Kijkt liever hóe we oorlogen kunnen voorkomen om al dat menselijk LEED tegen te gaan….zie Syrië !!
Ik was héél lang geleden in Soerabaya geboren……en in 1958 met de Sibayak naar Rotterdam gekomen door omstandigheden, ik zal maar niet schrijven ..het waarom !!
“”””””””””Kijkt liever hóe we oorlogen kunnen voorkomen om al dat menselijk LEED tegen te gaan….zie Syrië !!””””””””””””
Weet u het verschil tussen een Indo en een Syriër?
Welke minister het ook mag zijn: Een den Uyl of een van Agt; het zijn en blijven een stel Leugenaars, die de Waarheid expres blijven negeren.
Heel Laf en Gemeen.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Ach meneer Crawfurd, Als je alle verhalen uit het verleden over alle NL regeringen leest, die ook betrekking hadden tot de Indo geschiedenis, waren het allemaal leugenaars en profiteurs. Misschien een uitzondering daargelaten. Tegenwoordig valt dat onder de noemer zakkenvullers.
http://indonesie.actieforum.com/t12607-mariniers-moesten-alle-molukse-treinkapers-doden#27581
Heer Bo Keller Uw reactie van 19 Oktober 23.46u heeft U het over bestaansrecht: Nederland en voornamelijk Luns heeft Nederlands Nieuw Guinea Nooit BestaansRecht gegeven nog erkend.
We werden in een kamer van ca.4 bij 4 gepropt en moeten er maar zien uit te komen met aangebrande Prut en Tweedehands spul om de barre Herfst van 1961 door te komen en na 1964 alles te moeten terug betalen. Mijn AOW werd wel gekort en nog meer sociale en financiële problemen werden niet erkend.
Heer Bo Keller vertel mij Niets over die laffe laaghartige Politiek van de blanda’s:BB.
Als je nu gaat reclameren; krijg je als antwoord:”Het is toen zo bepaald.”
Door wie en in bijzijn van wie; een dialoog of een wet of wat dan maar ook; dient door Twee personen of Partijen Goedgekeurd Worden.
Bestaansrecht kennen ze hier in Holland Niet; Alleen uit Eigen Gewin.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Pak Jos,
Djangan zo panas, Bestaansrecht van de MARINIERS en
si Bapak Luns had er niets mee te maken.
Ik trouwens ook niet en over legering ,Wat denkt u over
de ”paardenstal” in Legerplaats Oldebroek , de Bult.
Gelukkig allemaal geschiedenis geworden.
siBo
“””””””””””Bestaansrecht kennen ze hier in Holland Niet; Alleen uit Eigen Gewin.””””””””””””
Wie het dichts bij het vuur zit, warm zich het best. De verkiezingen komen er aan, en nu komen er allerlei beloften. Er na zijn ze het allemaal vergeten.
Solidariteit met je eigen bangsa is een mooie zaak en verdient respect.
Zijn er ook belangstellenden op de begrafenis van de slachtoffers van de treinkapingen geweest?
Allemaal mensen die waarschijnlijk gewoon op weg waren naar hun werk of school.
Om nog maar te zwijgen van de opgelopen trauma’s, ook bij die schoolkinderen en hun ouders.
Dag Pak Huib … ach ja. ’t Kostte mij t.b.v. de ene zijde van de medaille slechts één vol ingekleurd hokje op mijn snipperdagen- en vakantiekaart.
Maar aan de andere kant kun je niet van een iegelijk verlangen alle sores des wearelds op den smalle schouderkens te nemen; wordt ook ten zéérste afgeraden. Hercules* probeerde het wel, maar liet het toch maar aan Atlas*.
Meeleven kan altijd !
Tja, sh#t happens and life s#cks. Bredero* zei het anders dacht ik en Vondel* reikte met diens ‘De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel’ een zinsdeel aan in Elvis’ ‘Are You Lonesome Tonight’ (You know someone said that the world ‘s a stage – and each must play a part;).
*vroeger kreeg je echt onderwijs; wie weet vandaag de dag nog van het Beleg van Oostende [1601-1604] en dat de eerste mens op de maan een Indonesiër was . . .
e.m.
Dag Pak Eppesom,….natuurlijk begrijp ik het wel dat er een soort dualisme blijft bestaan.
Maar wie zei ook al weer …right or wrong, my country?…..
De aangehaalde historische personen werden mij wel onderwezen al deed ik een Beta opleiding en vakken uit de antieken waren aan mij niet erg besteed. Al las ik wel graag de Ilias of moet ik zeggen Homerus. Geschiedenis en aardrijkskunde hadden ook wel mijn belangstelling. Jan van Schaffelaar die van de toren sprong boeide mateloos. Zo dapper die fen.
Om over Elvis die furore maakte in mijn tienertijd, maar te zwijgen.Bill Haley niet te vergeten. Al ken ik van veel van zijn songs de teksten niet meer. Maar : Are you lonesome tonight was natuurlijk een tranentrekker van jewelste. Menig wilde jive met pettycoat meiden staat me nog helder voor de geest. Je nam ze links en rechts over de heup en liet ze als een gek in de rondte tollen en smeet ze in de lucht..
Overigens een oud Vara voorzitter en latere PvdA partijleider zoekt mensen die onbezoldigd vrijwilligerswerk willen verrichten bij het onderhoud van zijn zes hectare grote landgoed ergens in het Oosten des lands. Men moet wel kunnen snoeien en bomen zagen en beschikken over veel vrije tijd. Landgoed was kennelijk ooit in bezit van een adellijke familie. Dus men doet goed werk voor de natuur zo zegt hij.
Eppeson for Lijsttrekker.
Pak Pierre
Moeilijke discussie, de complottheorieën draaien volle toeren. Gewoon afwachten wat de rechter boven water haalt en zijn mening geeft. De ernst van de situatie wordt volgens mij getekend door de inzet van mariniers, en niet van de politie/marechaussee.
Dag meneer Somers, als zoon van een Ambonese KNIL-sergeant ben ik samen met mijn Aborese moeder -ze was gedreven solidair- op hun begrafenis geweest.
‘Maar dat laat onverlet’, dat MIJN credo blijft: “Blijf met je poten van de militairen i.c. mariniers af. Ga verhaal halen in … …. !”
Al !
e.m.
@eppeson marawassin; ‘blijf met je poten van de militairen etc.af’ – Ook van hen die oorlogsmisdaden pleegden? Waardoor de rest van de militairen, die part nog deel hieraan hadden, nu door het slijk worden gehaald? Die militaire leiding, commandanten die na het Indië echec, dit eveneens jarenlang hebben verkondigd. En dat ten koste van hen die gewoon hun plicht deden? Om maar te zwijgen over de politici/bestuurders die dit indertijd weg keken. Wat een simplistische credo!
@Wat een simplistische credo!@
— Ik beschouw het helaas niet als een compliment om door met u zelve te worden vergeleken, heer Mertens.
Maar ja, sh#t happens and life s#cks !
e.m.
@em.; ‘niet als een compliment’- Klopt. Hier is krijgseer in geding! Om over moraliteit maar niet spreken!
Misschien nog aardig om te lezen vanuit Moluks perspectief:
Een onzichtbare muur
***5 oktober 2016
jeftha-pattikawa
Ik ben in een barakkenkamp geboren, gelegen in een Gelderse dorp. Om ons heen stond een hoge, onzichtbare muur. Ik vind het niet de moeite waard om te vertellen hoe die er kwam te staan, maar wel hoe het langzaam verdween.
Mijn opa was een Nederlandse soldaat in de kolonie en was trouw aan een koninkrijk die hij nooit gezien had. Aan het begin van de jaren vijftig is hij hier met vrouw en kind op dienstbevel naartoe verscheept.
http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/jeftha-pattikawa/maand-van-de-geschiedenis-grenzen/2016/10/een-onzichtbare-muur
Mooi geschreven en vanuit zijn perspectief heel begrijpelijk
Ook ik en velen met mij hadden in
verlaten gevoel moment ,de botte bijl
gehanteerd te Batavia.
Maar zie wat het museum”Bronbeek” naar
voren brengt, de Molukker is naar Nederland
gekomen om zijn Pensioen veilig te stellen.
en wij maar ja knikken.
siBo
“”””””””””Het wordt tijd om nieuwe verhalen te vertellen””””””””””
“Mee eens. Leg de hele geschiedenis voor eens en altijd op tafel. Maar dan ook alle, de goede maar ook de slechte. Websites en internet zijn daar een grote hulp bij.
Heer Ron Geenen; dat durven ze niet; flink alles afschermen zodat de Waarheid nooit bekend wordt.
Echt de politiek wordt heel geniepig gehanteerd t.o.v.de geschiedenis die we kennen in Indië.
Mvg.Jos H Crawfurd.
“”””””””””Echt de politiek wordt heel geniepig gehanteerd t.o.v.de geschiedenis die we kennen in Indië.””””””””””””””
Ik bedoel ook niet de politiek. Ik heb al vaker hier geschreven, dat ik daar niet veel van moet hebben. Nee, U en ik en vele anderen moeten het doen. En niet camoufleren met een liedje, een cabaret en een lezinkje. Nee, gewoon artikelen met de billen bloot. Doe ik ook met mijn web. En om het publiek te trekken, plaats ik foto’s. Ik weet dat het werk, want ik krijg om de paar dagen van een beschermende web “Wordfence”een rapport welke IP adressen in welke landen mij bezoeken. Daarnaast krijg ik vaak positieve commentaren. Ik maak gebruik van de power dat internet heet.
Soms kun je toch een gesloten artikel lezen via pressreader.com
Google op trefwoorden uit het artikeldeel wat je wel kunt lezen
https://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20161019/281500750779852
Lees : zienswijze van Pak Pierre
….@Het zijn en blijven laffe moordenaars…….@ .zegt meneer Anoniem met pesek neus.
Kan het niet laf vinden om een gekaapte trein met zwaar bewapende terroristen met gevaar voor eigen leven te bestormen om honderden onschuldige treinreizigers te bevrijden.
Niet over het hoofd mag worden gezien dat er al één of meer treinreizigers in de deuropening van een treinwagon koelbloedig een nekschot kregen van de kapers.
Die hebben er niet om gevraagd.
Voor de goede orde: Ik draag het streven naar een vrij Ambon een warm hart toe en hoop dat via de Verenigde Naties of het Internationaal Gerechtshof in Den Haag een Vrij Molukken zal kunnen komen. Maar terrorisme kan ik nooit en te nimmer goed praten. Ook al is het voor een goede zaak.
Heer P.Lemon: Het zijn en blijven laffe moordenaars die z.g.mariniers.
Vroeger werden die jonge Pemuda’s doodgeschoten, met als credo:”We bevrijden jullie”. Mijn neus; wel pesek
.
Het is wel prettiger als je een naam invult . En in principe je vaste naam als reageerder.
Het hoeft niet een echte naam te zijn .
Sorry Boeroeng:Ouderdom komt met gebreken;Gewoon vergeten.
Mvg.Jos H Crawfurd ben ik met een Idung Pesek.
Hr Crawfurd, denk ook eens aan de treinkaping bij Wijster, dec. 1975. Hierbij werden 3 gegijzelden door de gijzelnemers doodgeschoten.
We kunnen nu het nu wel eindeloos over de oorzaken hebben, maar het gijzelen van totaal onschuldigen is niet goed te praten.
En over de Punt, de gijzeling duurde al 19 dagen. Er was al genoeg onderhandeld
Het is inderdaad jammer dat er doden zijn gevallen.
Maar je moet er maar voor staan. Kortom ik ben het met de zienswijze banpaal Pierre eens.
De Republik Malukku Selatan (RMS) had(wat de Molukkers zelf weten,maar waar weinig over naar buiten kwam) RECHT op een eigen staat ( “the RMS had an internationally GUARANTEED RIGHT to self-determination, i.e.the right to sue (“locus standi judisio”.)aldus F.H.van Panhuys in “International law in the Neterlands vol.III , page 174. .En Noel Higgins schreef in “Regulating the use of force in wars of national liberation….”,page 172 e.v. ” Netherlands Act of Parliament december 1949,,State Gazette (Staatsblad) J570,,, had recognized the RMS……”
Ondanks dat RMS werd erkend, zou onze (toenmalige)regering deze twee gewonde RMS-strijders (anderen noemen hen terroristen)hebben laten executeren? Of was onze regering niet eens met de rechterlijke uitspraken?
Het antwoord(= “niet eens met rechterlijke uitspraak”) vond ik in “uitspraak.nl “Ecli:NL:RBSGR:: 2010 “Hoger beroep zaak 377038/Kgza.10-1220
waar ik lees “…de burgerlijke rechter(…)moet dan ook een grote mate van terughoudendheid betrachten van beoordeling van vorderingen die ertoe strekken dat de Staat(organen)de mogelijkheid wordt onthouden een bepaald politiek standpunt in te nemen. En ” ….Het is NIET aan de Burgerlijke Rechter om de hiervoor vereiste politieke afweging(en)te maken……”
Basis issue;Hoe,of wat de (burger)Rechter(met hoofdletter)ook beslist……de Staat BESLIST uiteindelijk.
Al eerder ter sprake gebracht :
http://www.volkskrant.nl/politiek/minister-van-agt-informeerde-kamer-fout-over-kaping~a3959634/
Heer P.Lemon; als dit geschiedenis is,Moeten deze gezagsdragers niet ter verantwoording geroepen worden nu ze nog leven.
De geschiedenis zal op deze wijze Altijd een zwarte bladzij blijven.
Alles wat in het Voormalig Indië is gepleegd; is Nooit gebracht in waarheid; zie BB.
Mvg.Jos H Crawfurd.
@Hr Crawfurd “Moeten deze gezagsdragers niet ter verantwoording geroepen worden ”
Vorig jaar twijfelde Liesbeth Zegveld of ze een rechtszaak zou beginnen, maar nu zijn er 2 nabestaanden vd kapers met hulp van advocaat Jos Rijser , een rechtszaak gestart.
Wadoeh…als hoofdverantwoordelijke v Agt vh executiebevel alles lupah (ouderdoms dementie?) dan wordt de kwestie weer netjes gladgestreken.
De betreffende militairen zitten er maar mee….(De man die dit mij vertelde had nog steeds ernstige gewetensproblemen van dit gebeuren waarbij iemand die met zijn handen omhoog staat werd afgemaakt”, aldus de vrijwilligster. )
http://www.lol.nl/2337/handen-omhoog-of-ik-schiet
Moet het verhaal, van deze ene marinier niet bevestigd worden door een ander.
Het is nu zoiets van ” welles nietes”
Verder weet ik nog uit Makassar 1950 dat Molukkers behoorlijk mata galap kunnen worden. Dus..
Als die andere marinier die ene zou tegenspreken, dan zou die ene marinier nog kunnen zeggen dat die andere door de korpsgeest is vergiftid en dus roept wat hem geleerd is te roepen. Dat kan je verwachten als die ene net als “Robert” (zie boven) om de een of andere reden een gloeiende hekel heeft gekregen aan het korps en alles wat daar rondspringt.
Pak Pierre
Eens een Moordenaar: Altijd een moordenaar.
Die Ambonese jongens konden amper een Buks 41/2 vasthouden.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Die Ambonese jongens die ik in Semarang tegenkwam – 12, 13, 14 jaar, misschien ouder – konden wel degelijk met een buks 4,5 mil omgaan en nog raak schieten ook. Perkoetoet, derok, blekok, koetilang, glatik, kampret, de vervelende hond van meneer X. uit de 3de Gang Tjioet.
Ik kan mij voorstellen dat die jongens van de kapingen in hun woonoorden door hun (ten rechte) gefrustreerde vaders militairement waren gedrild. Keihard. Bij een treinkaping een jaar eerder hadden ze al bewezen te kunnen en WILLEN schieten.
Ik probeer mij ook voor te stellen hoe die briefing van de mariniers vóór de aanval is geweest. Was er ook een ervaringsdeskundige die vertelde dat “die Ambonezen” in Indië de naam hadden fanatiek en dapper te zijn, zich dood te willen vechten zodat zij zelfs respect afdwongen bij de Japanner?
Het waren de zeventiger jaren. De vrolijke jaren van het gebroken geweertje en Ban de Bom. Geen gelazer meer in Indië, geen gelazer met Nieuw Guinea. Nederland in een droomwereldje. Dan ineens …… terreur, gijzelingen. Right on our doorstep. In aller ijl werden bijzondere bijstandseenheden opgericht. Maar ervaring hadden we niet. Hoe bevrijd je een trein met vele gegijzelde passagiers?
Ik kan me dus voorstellen dat iemand hoog in the chain of command de mariniers “Schießbefehl” heeft gegeven, al dan niet voorafgegaan door het verzachtende “in geval van twijfel”. “Pas op, ze kunnen nog schieten of een granaat gooien als ze al op de grond liggen”.
Wat zou ik doen als marinier? Bang zijn. Denken: Liever zij dan ik. Ik wil mijn meisje terugzien. Ik wil niet gewond raken. Zij hebben zichzelf in de situatie gemanoeuvreerd. Waarom moet ik dood? Ze kunnen zich toch overgeven?
Dan komt de actie. Ik heb met mijn maten de trein bestormd. Adrenaline op kookpunt. Hart dat klopt in de keel. Chaos. Schoten. Geschreeuw. Rook. Slecht zicht. Waar is de vijand? 2 liggen op de grond. Eén vrouw. Kunnen ze niets meer? Doen ze net alsof? Ploft er dadelijk toch een granaat? Ze vechten zich dood ……
Ik zou 2 dingen kunnen doen: Voor alle zekerheid gericht schieten of een kort riedeltje in de lucht, over hen heen.
Tja ……. welke keuze zou IK hebben gemaakt?
Pak Pierre
Tsja Pak Pierre,
Nog ’n klein gegeven nl. ”in ’n beperkte ruimte”
Je kunt niet uitwijken naar links of rechts ,inslaande
kogels van verderop geplaatste mitrailleur(‘s),
overheen donderende straaljagers .
Verschrikkelijk ,ja ook voor de aanwezige reizigers.
siBo
E.e.a. wordt dan weer tegengesproken…..hoe dese?
***’Mariniers kwamen om ons te redden’
Gisteren, 17:40
Heeft de Nederlandse regering in 1977 instructies gegeven om de Molukse treinkapers dood te schieten? Onwaarschijnlijk, zegt historicus Peter Bootsma. En ook Arie Dijkman, die destijds als passagier de bevrijdingsactie meemaakte, maakt gehakt van de lezing van een anonieme marinier.
„Ik lag daar in die coupé waar de aanval plaatsvond”, zegt de gepensioneerde Eindhovenaar Arie Dijkman. „Ik kon van de grond om me heen kijken en zag duidelijk dat de mariniers er niet op uit waren om te doden. Ze hadden maar één doel: ons bevrijden. Ik word er doodziek van dat dit elke keer weer wordt opgerakeld. Elke keer staat er weer een wijsneus op die iets roept. Het is gewoon niet waar.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26838344/___Mariniers_kwamen_om_ons_te_redden___.html
“”””””””Ze hadden maar één doel: ons bevrijden””””””””””
“Je kan alleen iemand bevrijden door de tegenpartij uit te schakelen of te doden.
“Neutraliseren” heet dat tegenwoordig.
Pak Pierre
“welke keuze”? Schiet jij of schiet ik? Ik dus! We vonden ‘High noon’ toch ook zo mooi? Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling. Nu eerst maar onder de rechter.
En dan maar hopen op een rechter met heel veel inlevingsvermogen ……
Pak Pierre
Moord is moord en daar kan je niet omheen. Ik was in het Korps Mariniers en ben de grote rotzooi ontvlucht en blij dat ik niet meer rondgecommandeerd wordt door” paljas officieren en meerderen”,
Ik heb eerder het idee dat u er uit bent gezet, dan dat u de grote rotzooi bent ontvlucht.
Eens een marinier, altijd een marinier. En mariniers schieten hun kameraden niet in de rug. Moet u ook niet doen.
Ik heb respect voor de mariniers: vaak moeten zij het vuile werk, dat politici bedenken, uitvoeren en krijgen dan na afloop ook nog eens stank voor dank.
Als er sprake is van moord in dit geval dan is er maar 1 persoon die als zodanig kan worden aangewezen als de moordenaar en dat is ene Van Agt!
Overigens: commanderen gebeurt in het particuliere bedrijfsleven net zo veel en zo erg als bij defensie. De door u genoemde paljassen zijn eveneens ook overdadig te vinden in het bedrijfsleven.
Ik vraag me dus af: bent u soms al lange tijd werkloos, of gepensioneerd, of bent u ZZP-er? Of komt u van een andere planeet?
“”””””””””Overigens: commanderen gebeurt in het particuliere bedrijfsleven net zo veel en zo erg als bij defensie. De door u genoemde paljassen zijn eveneens ook overdadig te vinden in het bedrijfsleven.””””””””””””””””
Ik weet echt niet waar het in het particuliere bedrijfsleven gebeurt, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik kan ook heel slecht tegen “Befehl ist befehl” mentaliteit. Heb toen ik eenmaal ook bevordert was ook de mensen, die met mij moesten werken nooit toegeschreeuwd. Ging er altijd van uit dat we samen een job hebben te doen. It’s called teamwork!
Het was een grote rotzooi.jammer genoeg kon ik er niet eerder uit.2 jaar was genoeg voor mij.
Het zou een eer zijn eruit gezet te worden! Het was een zooitje van arrogante, racistische, ethnocentrische paljassen; ik heb het hier over de zg.’meerderen”. In Amerika was ik 30 jaar een officier van de rechterlijke macht en ik was blij dat ik uit de pisshole van het “Korps Mariniers” was. Eens een marinier, nooit meer een marinier in Nederland.
Oei oei oei, wat een boosheid
“”””””””Oei oei oei, wat een boosheid””””””””””
Gevolg van slechte ervaringen vermoedelijk. En dat kan.
Jammer genoeg noemt U geen jaartal,mijn
vermoedens zie onderstaande.
( Gepikt uit Wiki)
Na de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië leek er geen bestaansrecht voor het korps meer te zijn.
Door het lidmaatschap van de NAVO, met daarin de nadruk op de beveiliging van de zeevaart op de Atlantische Oceaan,
werd zelfs in de jaren zestig gedacht het korps op te heffen.
Door de oprichting van een “koudweer” getrainde compagnie in het begin van de jaren zeventig , kreeg het korps echter een nieuwe bestemming.
Samen met troepen van NAVO-bondgenoten werden mariniers voortaan ingezet op de “flanken” van de NAVO.
De “koudweer” getrainde compagnie werd onderdeel van de Britse 3e mariniersbrigade.
Aansluitend werd ook de 1e Amfibische Gevechtsgroep (AGGP) getraind voor optreden in Noorwegen en werd de 2e AGGP een onderdeel van de ACE Mobile Force [6] (tegenwoordig Rapid Reaction Force).
siBo
“”””””””””Na de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië leek er geen bestaansrecht voor het korps meer te zijn.””””””””””””
Eind 50 en/of begin 60 werd wijlen mijn jongere broer als dienstplichtig marinier naar Nieuw Guinea gestuurd. Hij was korporaal en had geen keuze. En door de uitzending werd zijn dienst met 1 jaar verlengd. Binnen het jaar van terugkomst en uit de dienst, was hij ook vertrokken naar California. Ik zat toen gelukkig op de tankvaart.
Marinier, waarom anoniem? Bang voor wraak? Van wie?
Bang voor weaak? Kijk naar de naam.
De marinier wil anoniem blijven maar laat zijn advocaat zijn verhaal nu naar buiten brengen
Eerst verontschuldigen, dan compensatie en nu de gruwel verhalen. Er komt nooit een eind aan.
Cap