Mail

Mail 1 :
baboegezocht

Mail 2
Met het oog op mijn Indische collectie ben ik al enige tijd op zoek naar een vooroorlogse Nederlandse Bijbel welke daadwerkelijk in het voormalige Nederlands-Indië gedrukt is. Dit dient bijvoorbeeld te blijken uit een duiding hieromtrent op het schutblad o.i.d. Het gezochte exemplaar dient het liefst in een A4 formaat -mag ook iets kleiner- te zijn.
Vanzelfsprekend het liefst in een goede/redelijke staat, echter een exemplaar met aanzienlijke draagsporen hoeft in beginsel ook geen probleem te zijn.
Ik ben bereid een meer dan uitstekende prijs te betalen.
Het verzoek is of de eventuele aanbieders zich s.v.p. rechtstreeks met mij in verbinding willen stellen.
Mail: corsvdw@hetnet.nl Bij voorbaat dank voor een reactie en met vriendelijke groet,

Mail 3
Ik ben op zoek naar de adresgegevens van mijn moeder Erna Magda Adam.
Zij is geboren 23 oktober 1930 te Semarang en is de dochter van Susanna Schuin en Jacobus Josephus Adam.
Heeft U enig idee, waar en hoe ik daar achter kan komen? Zij heeft zelf Alzheimer, dus heeft geen idee. Ik ga volgend jaar September voor het eerst naar Indonesie en wil heel graag haar huisje opzoeken, waar zij vroeger gewoond heeft.
Ik hoop iets van u te mogen horen.     Vriendelijke groet,

Mail 4
Welke gebieden vertegenwoordigen deze gezichten te zien in de Haagse Koninginnegracht. Bij de tramhalte Riouwstraat Heeft u een idee?
rouwstraat3.rouwstraat2.rouwstraat.rouwstraat4
Google maps Koninginnegracht 101

Mail 5
Tsja,ook op internet te vinden. nmi. toch wel goed,dat nu alles bespreekbaar is geworden. Met hartelijke groeten   klik hier

Mail 6
These Baby Elephants Think They’re Lap Dogs

Dit bericht werd geplaatst in oproepen en mails. Bookmark de permalink .

26 reacties op Mail

  1. Isak Laurens zegt:

    Ik zoek medebewoners van het huis aan de Gunung Sahariweg 10 in Jakarta in 1952.

  2. Ron Geenen zegt:

    Mail 5″””””””””

    Dit persoon geeft blijk de geschiedenis niet te kennen. Ze weet ook niet dat de meeste Indische Nederlanders (in Jappenkamp) hun leven te danken hebben aan de 2 atoombommen.
    Verder geen commentaar aan een vooringenomen dom persoon.

  3. Boeroeng zegt:

    Mail 4
    Ik kan die gezichten ook niet plaatsen .
    De tulbands zijn iets arabisch/indiaas/ indonesisch… maar die gezichten zijn eerder Europees.
    En die kronen ? Javaansachtig ?
    Het is een pand in Den Haag uit 1893 en Den Haag is de weduwe van Indië….Was de gevelsteenmaker niet zo handig in Javaanse gezichten maken ?

    Op de googlemapfoto’s zijn de gezichten vager gemaakt. Dit moet de computerprogramma’s van Google gedaan hebben, die automatisch gezichten opzoeken en vervagen.

    • Surya Atmadja zegt:

      Over de gezichten .
      Waarom niet Turken en of Perzen, ze behoren in NOI tot de Europeanen .
      En je heb ook “blanke”Turken en Perzen (Armeniers).
      In onze woongemeenschap/vereniging ken ik 2 Armeniers , in het verre verleden kregen de Armeniers in NOI de Nederlandse status van de Gouverneur .

      • Hans Boers zegt:

        Kleine correctie Mas Surya.

        “Blanke” Perzen (Armeniers) ….. Neen. Armeniers zijn en blijven Armeniers. Ook al woonden/wonen zij in Perzie.. Zij hebben wel de Perzische (Iraanse) nationaliteit in dit geval.

        In het verre verleden kregen de Armeniers in NOI de Nederlandse status van de Gouverneur…… Neen. Zij werden wettelijk gelijkgesteld aan Europeanen (Bij wet VOC 1747), maar als zij het Nederlanderschap wilden hebben, dienden zij een aanvraag tot naturalisatie in te dienen en deze werd meestal goedgekeurd bij Koninklijk Besluit.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Wellicht is de gemeente Den Haag een ambtenaar rijk die zich bezighoudt met de geschiedenis van de stad, een stadsarcheoloog zo gezegd, en die q.q. ook het een en ander afweet van de herkomst en oorspronkelijke functie van gebouwen en de betekenis van de ornamenten die daarop zijn aangebracht.

      Ik zou voor info in ieder geval (ook) bij de gemeente aankloppen.

      Pak Pierre

  4. Boeroeng zegt:

    Mail 3
    Dit adres is te vinden:

    2 Laboeanweg 12 Semarang

    bron 1, bron 2

  5. ellen zegt:

    Mail 1. Wat moet ik mij van mijn kinderbaboe herinneren? Mijn jongere zus en ik hadden in Semarang ieder een eigen baboe. Want de een wilde niet bij de baboe van de ander. En ik heb er nog foto’s van. Maar mijn zusje was 1 jaar oud, en ik 2 jaar. Na krap twee jaar Semarang verhuisden wij – van de militaire basis Kalibanteng – terug naar Bandoeng, waar mijn moeder en inwonende oma verder voor ons zorgden. Ik weet mij niets te herinneren van die baboes, zo ver terug.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Hij leefde als een groene sinkee
      Een paar uur ver in de kebon
      Hij zocht naar een kokki voor zijn makkan
      Zo een die lekker piepen kon
      Hij kwam haar tegen in de kampong
      Met haar oranje slendang aan
      Hij vroeg haar: pigi sama sama
      En zij zei zacht: saja toean.

      Dat is een baboe die je nooit vergeet
      Dat is een baboe die je nooit vergeet

      Wanneer hij thuis kwam uit de tuinen
      Van al die koelie soesah moe
      Dan kwam ze met een paitje dingin
      Of met een splitje naar hem toe.
      Dan werd hij zacht door haar gemandied
      Dan stond zijn nassi-goreng klaar
      Dan ging ze innig naast hem zitten
      En streelde hij haar koele haar.

      Dat is een baboe die je nooit vergeet
      Dat is een baboe die je nooit vergeet

      Er kwam een chocolade-baby
      Waar hij wantrouwerig naar keek
      Het was een anak perampoean
      Die slechts van achter op hem leek
      Eens schreef zijn meisje uit Den Bommel:
      Zeg Jan ben jij mij heus wel trouw?
      Dan keek hij lachend naar Sarina
      En riep de bay: tida maou

      Dat is een baboe die je nooit vergeet
      Dat is een baboe die je nooit vergeet

      Wanneer z’n vrienden kwamen eten
      Dan hielden ze hari besar
      Dan maakten ze een pot vol bami
      En geurige sateetjes klaar
      En waren dan die orang belanda
      Met de makadi niet tevree
      Dan maakte ze van twintig blikkies
      Een tieleman en dros diner

      Dat is een baboe die je nooit vergeet
      Dat is een baboe die je nooit vergeet

      En als de avond was gekomen
      Dan kwam ze met pompaflip
      Dan werd z’n kampong goed gekipasd
      Waar soms nog een binatang zit
      Dan kwam ze met de obat-jamu
      En met de sapu lidi an
      Dan rook hij naar de kajapoeti
      En zij rook naar de doerian

      Dat is een baboe die je nooit vergeet
      Dat is een baboe die je nooit vergeet

      En toen het uit was met haar liefde
      Ging ze maar weer de kampong in
      Ze had haar borst vol goede tientjes
      En kromu was nog naar haar zin
      En als ze dan haar sobat belanda
      Soms in z’n luxe ogen zag
      Dan sluierde zij zich de haren
      Met een bedeesde korte lach

      Dat is een baboe die je nooit vergeet
      Dat is een baboe die je nooit vergeet

      Read more: http://muzikum.eu/nl/123-1693-115028/koos-speenhoff/de-baboe-die-je-nooit-vergeet-songtekst.html#ixzz4LvtYpWZ7

      Pak Pierre

      • Surya Atmadja zegt:

        Adoeh, het is een andere soort baboe denk ik.
        Voor zo ver ik weet heb je baboe dalam, baboe loear, baboe strika , tjoetji, masak ( ook koki genoemd).
        Terwijl Sandra en Pieter over baboe asoeh (kinderverzorgster) willlen weten.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja, en dan baboe Soepia. Was eigenlijk erg pinnig, maar heeft mij veel wijsheid bijgebracht. Zij is bij mijn moeder en zus gebleven totdat zij in de bersiap uit Soerabaja werden weggevoerd.

        • Pierre de la x zegt:

          Adoeh ….. wisten die totoks veel in die tijd ……

          Pak Pierre

        • Pierre de la x zegt:

          Onze baboe was er niet specifiek voor mijn zusje en mij. Ze was meer huishoudelijk Manusje van alles.

          Wat ik mij van haar herinner was een gebiedend “al klarrrrr, njo” als ik te lang op de pot zat.

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nog even doordenkend over die baboes in de rol van kindermeisje en de opmerking van Ellen “Ik weet mij niets te herinneren van die baboes, zo ver terug”. Daarin zou zij wel eens niet de enige kunnen zijn. Alsdan dikke pech voor Sandra en Pieter.

          De baboe die mij op de pot zette en er weer af, baboe Tas, moet die functie hebben gehad tot mijn 3de jaar of zo. Vanaf die tijd werd ik geacht mijzelf te bedruipen en werd de zorg, c.q. opvoeding overgenomen door mijn moeder, inwonende vrijgezellen tante en grootmoeder van inlandschen huize, die in feite de baas was van het hele huishouden was en met strenge hand regeerde.

          Zo zal het de meeste Indische kindertjes zijn vergaan en mutatis mutandis alle kindertjes die in hun eerste levensjaren door een kindermeisje, c.q. baboe of “gendok” werden verzorgd. Misschien als baby en vroege peuter in baboe’s slèndang rondgedragen, door haar getjèbokt, van schone popok voorzien en misschien gevoerd, maar daarna losgelaten.

          “Mijn” baboe Tas bleef bij ons in de algemeen huishoudelijke dienst maar was er niet meer speciaal voor mij of mijn zusje. Per delegatie trad zij nog wel eens vermanend op met een “eeeh, djangan njo!” of “poeterrrr wasserrrrr” (voeten wassen) ) als ik met kalipoten het huis in wilde.

          Na de oorlog en bersiap, dus vanaf mijn 7de jaar, had ik een innige band met de kebon, een oudere man, kakèk Resoh Widjojo. Hij stond toe dat ik af en toe een trekje van zijn klobot (krètèk) nam en wijdde mij in in de kunst van het niets doen, in de schaduw van een boom. Wij observeerden de kippen en ander gevogelte, of een oendoer-oendoer in zijn zandholletje, loerend op een argeloze voorbijganger.

          Tja ….. misschien geldt dus toch alleen voor volwassenen: “Het is de baboe die je nooit vergeet”.

          Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Wat moet ik mij van mijn kinderbaboe herinneren? “””””””””””””

      En wij kinderen werden alleen door moeder en grootmoeder Chevalier opgevoed. Ook onderricht hoe we met lepel en vork moesten eten. Daarnaast werd ons franse liedjesgeleerd, die we dan moesten meezingen.
      Mijn vrouw was als 2 jarig meisje wees en werd bij de nonnen in Lawang gebracht, waar ze tot haar 12de jaar als een baboe werd behandeld. Ze kreeg niet zomaar vrij eten. Opvoeden was 3 keer per dag bidden.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Misschien had een doorsnee beroepsbaboe het dan toch nog beter dan uw vrouw …..

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe een beroepsbaboe het had. Het zal wel verschil maken in de diverse gezinnen. Bij de een beter dan bij de ander. Wel kan ik u het volgende van mijn vrouw haar ervaringen uit het weeshuis vertellen. Een van de eerste feiten die mij tijdens onze verkering werd verteld. Haar grootmoeder P Weise bracht haar op haar verjaardag 2 jurkjes. Direct nadat grootmoeder was vertrokken, werd door een non een van de jurken haar afgenomen en aan een ander meisje gegeven. Toen wij eenmaal getrouwd waren, kocht ze altijd graag mooie kleren, o.a. van Cacharel uit Parijs.
          Ze heeft la die kleren meegenomen en heeft ze nu nog in de kasten hangen. Ze wil beslist geen een aan iemand afstaan. Het weeshuis werd ook o.a. onderhouden als logeerplaats van de welgestelde meisjes als hun ouders naar Nederland op verlof gingen.
          Deze kinderen werden uiteraard uitgebreid gevoed en verwend. De wezen moesten deze meiden serveren en bedienen. Hun kamers moesten de wezen schoonhouden. Ok het kort te maken, zij waren de baboes van de welgestelden. Wanneer deze jongedames gegeten hadden, dan pas mochten de wezen eten. En wat ze kregen was beslist niet van het zelfde gehalte. Mijn vrouw heeft daar van haar 2de jaar tot en met haar 12de jaar doorgebracht. Ze heeft ook nooit de echte Indische vruchten gekend. Ik laat ze haar nu proeven. De Indonesische taal is ook taboe voor haar.

  6. Surya Atmadja zegt:

    Pak P maakt verschil tussen baboeverzorgster en ” meeopvoedende” verzorgster.
    Met veel djangan Njoo(niet doen njo), djangan dit en djangan dat .

    Ik kan alleen vertellen over mijzelf (ben ook niet Indisch of Londo) .
    Mijn verzorgster , was speciaal aangesteld voor mijzelf (ben van 1948) , van af wakker worden mandie-en, tjebokken , eten,spelen en naar slapen gaan.

    Op zijn minst tot eind lagere school , uiteraard worden bepaalde taken afgebouwd.
    Tijdens de froebel en lagere school brengt en haalt ze mij op.
    In mijn middelbare school tijd werd ze gepromoveerd als de hoofd van de huishoudelijk personeel , gebleven tot 1968 en daarna gepensioneerd .

    Ik ben verbaasd als ik de verhalen hoor/lees van Nederlandse kinderen die door hun baboe ( welke soort baboe) min of meer waren “opgevoed” .
    In genderuwo , pamali verhalen ?
    Is het echt zo geweest ? of Waren het verhalen ?

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Pak P maakt verschil tussen baboeverzorgster en ” meeopvoedende” verzorgster”.

      Nou … als ik die indruk heb gewekt, dan heb ik het niet expres gedaan. Baboe Tas zal, toen eerst mijn zusje kwam en daarna (3 jaar later) ik, wel in de functie van kindermeisje zijn aangesteld of gerold, maar toen wij op een gegeven moment geen “incentive care” meer nodig hadden, rolde baboe Tas weer in de algemene huishoudelijke dienst. Het mede opvoeden later zal ze misschien spontaan hebben gedaan; ze was een brutaaltje, niet op haar mondje gevallen. En de baas van het huishouden, mijn grootmoeder, zal de opvoedende hulp prima hebben gevonden.

      Enfin ….. zo ging het bij mij thuis in mijn jonge jaren. We zijn na onze peuter/kleutertijd nooit gepamperd geworden door onze baboes, ze hoefden ons niet naar school te brengen en ook geen djadjanan in de pauze. Ik zag wel andere baboes en djongossen of kebons op school verschijnen met eten. Ik had gewoon brood bij me. Wee ook ons gebeente (van mijn zusje en mij) als wij de bediendes bevelen gaven, wat kinderen in andere huishoudens wel deden: “Boe, ambil dit” of “Boe, bawak dat” was er voor ons niet bij.

      Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        Sorry, salah wessel: “Incentive care” moet zijn “intensive care”.

        PP

      • e.m. zegt:

        Mooie verhalen atau herinneringen; leest lekker weg . . .

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Mooie verhalen atau herinneringen; leest lekker weg . . .””””””””””””

          Mee eens. Het zijn de opkikkers na al dat zelfde in herhaling vallende gezeur over de slechte NL’ers en hun gedragingen in NOI. Heb nog nooit zo vaak mijn delete knop op mijn keyboard moeten gebruiken.

        • Surya Atmadja zegt:

          e.m. zegt:
          3 oktober 2016 om 23:05
          Mooie verhalen atau herinneringen; leest lekker weg . . .
          =======================================
          Daarom is het belangrijk voor Sandra en Pieter dat ze de juiste respondenten kunnen interviewen . Dat wordt echt zoeken.

          Pak P , mijn inziens heb je goed verteld over je (jullie) eigen ervaring.
          Want het is er een groot verschil tussen een opvoeden en voeden/verzorgen.
          Kan me niet voorstellen dat een rijke /goed gestudeerde Orang Belanda en Indo de “opvoeding”van hun kroost laat beinvloeden door de inlandse “wijsheid” van een “gewone” baboe .
          Mss geef ik een andere betekenis aan “opvoeden” , niet doen Njoo als je als klein peutertje stoute dingen doen , zoals een mier in de undur undur put gooit , of een djangkrik, slijmerige bekitjot probeerde te ontleden .
          Wat de meisjes doen heb ik geen idee.
          De tijden waren anders(!) , veel van de 2de generatie horen het vaak van hun ouders of uit boeken gelezen.
          Mijn persoonlijke verhaal is eigenlijk een korte niet onaangename voortzetting van wat de Nederlandse kinderen ( generatie satu stengah) hebben meegemaakt.
          Mijn ouders had naast Nederlandse taal/cultuur ook de Sundanese met een beetje “feodale” resten hadden meegekregen.
          Toen ik al dik in de 40 zat , noemen de oude personeel van mijn ouders mij nog steeds vrijwillig den anom .
          Sommige van de nwe generatie personeel maken wel eens de “fout” mij bapak te noemen en meestal bijna gelijk gecorrigeerd door hun oudere collega’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.