Neerlands koloniale oorlogen

anne-lothoekAnneLot Hoek in de NRC via Java Post:
Iedereen wist het, maar niemand kon het zeggen
Oorlog werd ‘politionele acties’, structureel geweld werden ‘excessen’. De manier waarop Cees Fasseur en andere historici wegkeken van het Nederlandse geweld in de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, heeft het denkkader van jongere historici gevormd, schrijft Anne-Lot Hoek.
Nederlandse historici hebben zich uitputtend verdiept in de gewelddadige Duitse bezetting, maar zich nauwelijks beziggehouden met het buitensporig geweld tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië 1945 – 1950. Ook Cees Fasseur niet, die in 1969 de Excessennota opstelde. Dat is nu aan het veranderen: later deze maand verschijnt De brandende kampongs van generaal Spoor van historicus Rémy Limpach over het Nederlandse militair optreden. Waarom bleef die academische interesse zo lang uit?

Inside Indonesia:
The Dutch prime minister and the Indonesian president, when questioned in recent times about the violence of 1945-1949, both stated that it was necessary to look towards the future and let the past be the past. However, I feel Dutch and Indonesian researchers should keep searching for this common history. Late in 2016, the Dutch parliament is expected to set up an expert hearing on the issue of Dutch military violence in Indonesia. The words of the Dutch minister of foreign affairs who visited the village of Rawagedeh in March 2016 –  that this past should be researched – are hopeful. If set-up, this will be the first parliamentary hearing on this subject since 1969. It than will discuss new academic conclusions and hopefully it will outline new and improved horizons for the way forward for Dutch-Indonesian cooperation and research.
——
Anne-Lot Hoek (annelot@annelothoek.com) is a Dutch journalist who studied History at the University of Amsterdam. She is writing a book on Bali during the Indonesian independence war of 1945-1950. Her website is www.annelothoek.nl. This article is the second in a two-part series. The first can be accessed here.

IAF over het boek Atjeh:Heilige oorlog De koloniale troepen stuitten in het oerwoud op hardnekkig verzet. Dat leek van geen kant op een rustige overname van een inlands rijkje, zoals het leger in Indië dat gewend was. De Atjehers wílden niet onder het Nederlandse juk. Dat de koloniale overheersers de inheemse vorst niet op zijn plek lieten zitten, zoals elders in Indië gebeurde, stemde de gevoelens voor de indringers ook niet gunstiger. Andere Europeanen vonden het Nederlandse beleid dan ook onverstandig; ze vreesden dat het een voedingsbodem voor islamitisch fundamentalisme zou zijn. „Nationalisme en zelfoverschatting”, vat Stolwijk de Nederlandse inschattingsfout samen.

NPO1 over het  boek Atjeh, een radio-interview:
Schrijver en journalist Anton Stolwijk reisde de Atjeh-Oorlog (1873-1942) of beter gezegd de Atjeh-oorlogen na. Hij keek om zich heen, tekende herinneringen op, en bezocht een historische vereniging die van hem excuses eiste voor onze misdaden van voorheen.

NPO1 over de puputan van 1906 te Bali:Als begin twintigste eeuw wordt besloten om in Nederlands-Indië een ethische politiek te gaan voeren, hoort daar expansie bij, dus onder meer het oprollen van een handjevol onafhankelijke koninkrijkjes in het zuiden van Bali. Op 20 september komt het Nederlandse leger op Bali tegenover honderden met kris en speer gewapende Balinezen te staan. Een bloedbad is het gevolg.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

29 reacties op Neerlands koloniale oorlogen

  1. Ron Geenen zegt:

    Haar artikel over Rengat gelezen. Een akelig iets, maar ook zeer eenzijdig.
    Ik krijg pas respect voor deze dame als ze ook de andere zijde van de geschiedenis schrijft en wil belichten. Zoals de moorden in Sumatra door Indonesiërs op ons Indo’s.
    Immers dat terrein op Sumatra ligt nog braak. Bijna alle bersiap verhalen spelen zich af op Java.

    • George zegt:

      Van de Bersiaptijd en de laffe moorden en de genocide op Java van minoriteiten hebben de jonge historic blijkbaar nog niet gehoord. Hun wetenschap is blind en subjectief.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””hebben de jonge historic blijkbaar nog niet gehoord””””””””””””””

        Het is ook typisch Nederlands om met het vingertje naar een ander te wijzen. En blijkbaar valt er in eigen land meer eer aan te behalen. Een bepaald persoon op dit net heeft daar ook last van.

        • Indisch4ever zegt:

          Ron, het schiet niet op om zo het vingertje te wijzen naar een andere lezer, via deze omweg.
          Lever kritiek direct en inhoudelijk, maar niet de persoon zelf aanvallen
          Dan krijg je toch een irritante sfeer op de site?
          Of mail die persoon en houd de ruzie privé

    • ellen zegt:

      Ron Geenen: Ik krijg pas respect voor deze dame als ze ook de andere zijde van de geschiedenis schrijft en wil belichten.

      Wat let ons, om zelf de verhalen over de Bersiap in de oude Indische kranten te verzamelen en te bundelen. En meer bekendheid geven. U moet op Delpher zoeken in de kranten, Onderwerp: Bersiap. Dan krijgt u zo’n 560 of meer krantenartikelen, die u kunt kopieren/scannen. Misschien toch niet al te veel, maar wel authentiek.

    • rob beckman lapre zegt:

      En what about de vreselijke moorden in Soerabaia? Als 10-jarige moest ik,met ma en jongere broer Fer(dinand),uit ons huis verdreven op weg naar “beschermings”(gijzelaars)kamp Soemobito langs een halfontklede bebloede aan een boom vastgebonden vrouw lopen, waarschijnlijk met bamboe roentjings bewerkt,die alleen uitbracht “water,water,.Mochten niet stoppen.Maar een(1)van de vele moorden door de Indo.”vrijheidshelden”uitgevoerd op weerloze vrouwen,kinderen en ouderen van dagen.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””En what about de vreselijke moorden in Soerabaia? “”””””””””

        Blijkbaar zijn de meeste historici in NL er blind voor. Ach, het is maar een Indische.

        • Jan A. Somers zegt:

          Maar ook totoks hoor. Met de RAPWI waren er al een paar transporten uit Midden-Java in Soerabaja aangekomen, en ook ‘loslopende’ mannen uit Tjimahi. Die ben ik tegengekomen in de Werfstraatgevangenis en op de Princess Beatrix.

        • RLMertens zegt:

          @RonGeenen; ‘historici in NL er blind voor’ – Juist niet, zie diverse artikelen. Wel onze overheid! Waarom? De Republiek kent het helemaal niet. Voor hen is het, het begin van de onafhankelijkheid strijd, na diverse Nederlandse provocaties!.

  2. Wal Suparmo zegt:

    Kan de Geachte Redactie, misschien mijn Email address aan de Schrijster door geven of indien enigzins mogelijk met haar toestemming haar Email address, aan mij .Met de bedoeling dat ik misschien voor haar nuttig kan zijn.Bedankt.

  3. glemmens1940 zegt:

    Na 70 jaar zijn er nog steeds van die – shit stirrers – zoals AnneLot Hoek die nog over WWII moeten schrijven en hun eenzijdige mening moeten geven. Kunnen ze dan niets over een ander onderwerp schrijven ??

    Mensen houdt toch op die oorlog naar boven te brengen, want we hebben al genoeg van die Jappenkampen geleden !!!
    En dan moeten we dit weer allemaal aanhoren.
    Slamat,
    Gerard

    • Jan A. Somers zegt:

      U zult het voorlopig nog deemoedig moeten ondergaan. Er heerst momenteel in Nederland een enorme publicatiedruk (zie ook de enorme stortvloed van dissertaties) om in je eigen CV meer te hebben dan die ander. En dat geeft pas cachet wanneer dat in een krant komt. Maar die krant moet ook nog gelezen, dus verkocht worden. In de geschiedenis zitten overal twee kanten aan, u weet dan welke kant wordt gekozen als het makkelijk leesbaar moet zijn. En dat gaat niet alleen over Indië/Indonesië hoor.
      “de Atjeh-Oorlog (1873-1942)” Wat is er eigenlijk bekend over de Indonesische Atjeh-oorlogen?

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””En dan moeten we dit weer allemaal aanhoren.
      Slamat,
      Gerard”””””””””””””

      Dat hoeft niet. Op uw keyboard staat toch ook de toets “delete”

  4. P.Lemon zegt:

    cit: “Nederlandse historici hebben zich uitputtend verdiept in de gewelddadige Duitse bezetting, maar zich nauwelijks beziggehouden met het buitensporig geweld tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië 1945 – 1950. …Dat is nu aan het veranderen: later deze maand verschijnt De brandende kampongs van generaal Spoor van historicus Rémy Limpach ”

    ### Het buitensporig geweld alleen van 1 kant te kunnen be- en toelichten zonder het historisch materiaal ( bv het legerarchief vd TNI ) te ‘mogen’ onderzoeken trekt de objectiviteit vd onderzoeker als zodanig in twijfel en ….

    ***Het klassieke bezwaar tegen historische veroordelingen is dat ze gemakzuchtig zijn, want onvoldoende rekening houden met de in andere culturen of tijden geldende normen. Hoewel dat tot op grote hoogte juist is, raakt het lang niet altijd de kern van de zaak. Een van de redenen daarvan is dat geschiedschrijving slechts ten dele over het verleden gaat. Zoals de woorden van Huizinga ook suggereren, gaat zij eveneens en misschien nog wel meer over het heden. Geschiedschrijvers hebben er vanzelfsprekend belang bij dit te ontkennen. Wat is hun verhaal waard als het niet of slechts ten dele is wat het voorgeeft te zijn oftewel evenzeer de actuele als de verleden tijd betreft? Weinig. En dus verzetten historici zich met hand en tand tegen de gedachte dat hun weergave van het verleden diep gekleurd zou zijn door de eigenzinnigheden van het heden. Aan het feit verandert dat verzet niets.
    Geschiedschrijving is te meer gemaskeerde actualiteit als zij van overheidswege gestimuleerd wordt. Want overheden zijn niet geïnteresseerd in het verleden. Zij gebruiken het. In een moderne democratie gebeurt dat weliswaar minder opzichtig dan voorheen, maar de verschillen zijn relatief. De belangrijkste vraag met betrekking tot dergelijke geschiedschrijving is dan ook niet of zij juist of onjuist is, de belangrijkste vraag is waarom zij wordt aanvaard. Het antwoord is in laatste instantie simpel. Het is een kwestie van macht of, moderner gezegd, peer pressure. Om die reden worden nationale geschiedenissen evenals vaderlandse canons veelal samengesteld en gepropageerd door mannen en vrouwen die hoog in de wetenschappelijke of maatschappelijke boom zitten. Daardoor krijgen ze gelijk. Dat is iets anders dan gelijk hebben.

    https://www.groene.nl/artikel/de-zwarte-canon

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””***Het klassieke bezwaar tegen historische veroordelingen is dat ze gemakzuchtig zijn, want onvoldoende rekening houden met de in andere culturen of tijden geldende normen. “””””””””””

      Volledig mee eens. Daarbij worden deze historische verhalen ook gelezen door mensen, die het vaak beoordelen/veroordelen naar de maatstaven van waarin zij leven. Er blijft van de werkelijkheid weinig over.

      • Jan A. Somers zegt:

        “werkelijkheid” Met als bijkomend probleem, welke werkelijkheid? Er zijn heel veel kleine werkelijkheden. Die van mij bestond alleen maar in Soerabaja tot juli 1946 en een paar weken in 1945 in Batavia. De andere werkelijkheden moet ik maar geloven uit de geschriften en verhalen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Met als bijkomend probleem, welke werkelijkheid? “”””””””””””””

          Met de huidige werkelijkheid, waar ze vandaag in leven. Helaas wordt dat vaak gedaan. de generatie geeft zijn oordeel over het verleden, terwijl hij/zij vandaag in een ander wereld leeft.
          Een gekleurd oordeel!

    • RLMertens zegt:

      @P.Lemon; ‘onvoldoende rekening houden met andere culturenof tijden etc.’ – AnneLot Hoek constateert slechts /over onze historici/; Iedereen wist het, maar niemand kon het zeggen. Voor de duidelijkheid; het gaat hier om oorlogsmisdaden! Dit is toch de kern van de zaak! Wat heeft deze constatering met ‘andere culturen of tijden/ geldende normen te maken? Mi. eerder met het ‘toetoepen’/wegkijken/witwasen van feiten! Zoals al sinds tijden gebeurd. @ Geenen; ‘beoordelen/veroordelen naar de maatstaven van waarin zij leven’ – De veroordeling van Rawah Gedeh gebeurde al in dec.1947 door de VN! En gen.Spoor sprak de leidende majoor toen VRIJ, in 1947!. Echter recent volgde alsnog de veroordeling( na proces) van de Nederlandse rechter. Nederland stond te recht voor zijn eigen rechter! Zelfs 50 jaar na dato.
      Om maar te zwijgen over Zuid Celebes, idem 1947 (proces in voor bereiding!). De Excessen nota 1969 is een schandboek (!) voor de Nederlandse militair! Dankzij gen.Spoor, die het tuchtrecht niet eens in hand had/kon handhaven. Waardoor nb. militairen, die gewoon hun plicht MOESTEN doen, het nu moeten ontgelden.

    • Peter van den Broek zegt:

      Dhr Lemon geeft een artikel uit De Groene aan. Het probleem van dit artikel is dat het zowel waar als onwaar is. Je kan er in al zijn algemeenheid alle kanten mee uit. Zin en onzin in één.

      Kan dhr. George een oordeel geven over het interessante artikel van de hand van een vooraanstaand en Australisch historicus Robert Cribb “Indisch(sic) identity and decolonization” om met de beide benen op de grond te blijven? Graag zonder verwijzingen (links)

  5. RLMertens zegt:

    Toch opvallend dat niemand van de lezers een reactie heeft/geeft op de NPO radio docu’s ; Atjeh en Bali. Over andere geldende culturen, waarden en normen gesproken! Vooral onze
    Nederlandse superieure ‘waarden’ in die ‘expedities'(=leerzame uitstapjes)

  6. R. Bastiaans zegt:

    *** IAF over het boek Atjeh ***
    Sharia in Atjeh: https://www.youtube.com/watch?v=r7lFLKgizQE

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s