Vergeten ‘buitenkamper’: het was beangstigend en bedreigend

Nederland herdenkt vandaag het einde van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië, het huidige Indonesië. Precies 71 jaar geleden, op 15 augustus 1945, capituleerde Japan.  Ieder jaar wordt op deze dag stilgestaan bij de oorlog en de interneringskampen waarin de Nederlanders door de Japanners werden opgesloten. Toch wordt een grote groep mensen steeds weer over het hoofd gezien, vindt Frans Leidelmeijer, bekend als kunstexpert van Tussen Kunst en Kitsch. NOS

Frans Leidelmeijer sprak op de Nationale Herdenking in Den Haag .
Zie het live-verslag .  Bekijk hieronder zijn speech.
Een samenvatting en terugblik is uitgezonden en op het internet te zien.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

39 reacties op Vergeten ‘buitenkamper’: het was beangstigend en bedreigend

  1. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””Onderweg kwam ze pemuda’s tegen met van die bamboe-speren, nou daar kunnen ze heel vervelende dingen mee doen kan ik u zeggen.””””””””””””

    Hoe lief kan hij dat zeggen.

  2. Loekie zegt:

    Ik doe er geen millimeter aan af, maar was dit een speech of een familieverhaal?

    • Boeroeng zegt:

      Een familieverhaal in speechvorm?

      • bokeller zegt:

        In ieder geval geen verhaal dat in het Museum Bronbeek
        past.
        Zie de Erelijst ,kan niet missen ’t hangt naast de
        kamar ketjil.!
        siBo

      • Surya Atmadja zegt:

        Als er veel familieverhalen zijn die overeen komen kan men dat zien als een gezamenlijke verhaal / geschiedenis.

        Ben wel een beetje verbaasd over zijn verhaal over de leden van Indonesische adel
        Op 9.43 minuut .
        Het gaat hier om de West Java toestand ,Negeri Pasundan.

        • Loekie zegt:

          Jawel, maar bij een speech/toespraak/overdenking/rede zou je (ook) kunnen denken aan een ‘boodschap’, een visie, een hoop, eens wens, een gedachte, een verwachting e.d. en niet enkel aan een familiekroniek, hoe herkenbaar die ook mag zijn

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Ben wel een beetje verbaasd over zijn verhaal over de leden van Indonesische adel”””””””””

          Dat is ook iets dat mij opviel en vreemd in de oren klonk. In ieder geval nog nooit eerder vernomen.

      • Ron Geenen zegt:

        Bedankt voor het Live Verslag van de herdenking. Voor mij in CA is dat erg belangrijk.

      • Ron Geenen zegt:

        Een familieverhaal met een voor mij vreemd einde: Oost west, thuis best met een uitroep teken.
        Waarom zijn er zoveel Indo’s dan uit NL geëmigreerd?

        • Boeroeng zegt:

          Omdat die indo’s dachten dat ze betere kansen hadden in Amerika.
          De grote meerderheid van de indo’s vonden hun draai in Nederland en hun nazaten voelen zich thuis in Nederland ….
          Er is niks vreemds met Nederland is Oost West Thuis Best !
          Dat vinden de meeste indo’s in Nederland.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Omdat die indo’s dachten dat ze betere kansen hadden in Amerika.
          De grote meerderheid van de indo’s vonden hun draai in Nederland en hun nazaten voelen zich thuis in Nederland ….”””””””””””””””

          Ik dacht dat hij daar sprak namens alle Indo’s en hun ervaringen. Voor mij deed hij dat vrij ondoordacht of hij sprak de laatste woorden voor zichzelf. Maar dan had hij het moeten zeggen. De Indo’s gingen naar Amerika, omdat ze in Nederland ten eerste niet welkom waren, ten tweede gediscrimineerd werden en dat aan den lijve ondervonden, ten derde geen woonruimte kregen.
          Dus voor een grote groep, ongeveer 20%, was het geen Oost west thuis best in NL, maar in Amerika.

        • Boeroeng zegt:

          Frans Leidelmeijer spreekt daar namens zichzelf natuurlijk.
          En wbt discriminatie was Amerika ca 1955-1965 een stukje enger dan Nederland.
          Maar wie zijn thuis heeft gevonden in Amerika…. oost west thuis best.
          En wie gelukkig is in Nederland, geldt ook …

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””En wbt discriminatie was Amerika ca 1960-1965 een stukje enger dan Nederland.”””””””””

          Alweer, Amerika is zo groot. In California had niemand van de Indo’s in de jaren 60 last van discriminatie. Dus graag de staten noemen waar discriminatie plaats vonden.
          Op onze donderdagse kumpulan heb ik aan de Indo Vietnam veteranen gevraagd over discriminatie. In California bestond dat niet, maar toen ze in dienst werden opgeroepen en in Georgia hun eerste trainingen kregen mochten ze niet tussen de blanken in de bus zitten.
          Iedere staat in Amerika is net als Europa een land op zich!

        • Loekie zegt:

          Indonesië heeft de Indo’s eruit gegooid en dat zit de Indo’s nog altijd niet lekker. Om die onlustgevoelens een beetje recht te zetten, zegt menig Indo dat Nederland zijn paradijsje is. Een Indonesiër zou hieruit kunnen opmaken dat dit terugwerkende kracht heeft en dat de Indo dus (inderdaad) geen donder heeft gegeven om het land en volk van Indonesië. Indo op zijn beurt zegt dan dat ziel en zaligheid hebben gelegen in Nederlands-Indië, ook wat betreft land en volk. Indonesiër zegt dan: zie je, echte kolonialen, is maar goed dat ze zijn vertrokken.
          Maar bij ontmoetingen lachen Indonesiër en Indo breeduit en voelen zich welhaast broers. Maar beiden denken dan ook: klootzak!

        • Jan A. Somers zegt:

          “En wie gelukkig is in Nederland, geldt ook ” Vind ik ook. Met thuis in Nederland, USA, Australië, of waar dan ook. Maar dat thuis voelen komt niet vanzelf! Je moet er wel wat voor doen! Je leven maak je zelf, kansen pakken. En als die kansen niet komen aangewaaid, moet je op zoek. Of kansen maken. Ik heb ook niet zitten wachten totdat ik aardig werd gevonden. (word ik door sommigen nog steeds niet gevonden, niet erg hoor, ik ben een tevreden mens). Mijn vader, een bakkerszoon, zei: waar brood wordt gebakken ben ik thuis. En leerde de Chinese kok aan boord bolussen draaien.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””“En wie gelukkig is in Nederland, geldt ook ” Vind ik ook. Met thuis in Nederland, USA, Australië, of waar dan ook.”””””””””””””””

          De toespraak/verhaal dat door die Indo werd gebracht, gaf mij het gevoel, dat het op Nederland sloeg. Het had een politiek tintje. In de eerste plaats zaten daar diverse politici en daarnaast is er heel wat door Indo’s geschreven betreffende de jaren 50/60 en de manier waarop wij Indo’s werden behandeld. Intussen heb ik begrepen dat de Indo’s in die periode verschillend werden behandeld. Het had ook vaak te maken in welke uithoek van NL je werd geplaatst. Net zo goed als in Amerika in bepaalde staten wel wordt gediscrimineerd en in andere niets gebeurd, vond dat in Nederland het zelfde plaats.
          Mijn gevoel was in die periode in Nl duidelijk, en ben ik vertrokken. Ik geloof dat ik gelijk had, want hier ben ik goed geslaagd.

  3. Buitenkamper????Was ik een buiten- of binnen-kamper? De Japanners waren eerlijk, ze lieten mij er buiten. De Indonesiers hadden echter andere plannen. En ik werd toen binnenkamper.
    Van dien tijd af ontdekte ik dat de wereld heel anders kon zijn.
    De ene dag was je vriend en de volgende dag vijand.
    Cap

  4. Huib Otto zegt:

    @Cap
    Daar sluit ik me volledig bij aan. Zeker ook een ex-Bandoenger?
    Alleen 1945/1949 was nog niet genoeg.
    Ze gooiden er in 1957 Zwarte Sinterklaas nog eens tegenaan.
    Zodat de blijvers alsnog moesten oprotten.
    Lieverdjes die nationalisten die hun strijd over de ruggen van burgers uitvochten.
    En nu geld claimen omdat ze tijdens hun opstand op hun kop kregen en met gelijke munt werden terug betaald..

  5. Huib Otto zegt:

    Frans heeft gewoon het Indische verhaal verteld wat de doorsnee Buitenkamper is overkomen
    zodat dit in heel Nederland ook bekend is nu.
    Indo’s kennen dat verhaal natuurlijk al wel.
    Al die toespraken en mooie woorden van de Bobo’s die op herdenkingen angstvallig het Indische drama alleen terug brengen tot de strijd met Japan kunnen me onderhand wel gestolen worden.
    Dus ik kom toch voor mijn ouwe sobat op al vertelde hij een voor mij en vele ouderen wel bekend verhaal. Maar kent de jeugd dat verhaal ook?
    Dat mag ook in Bronbeek best worden gedaan en niet alleen het Jappenverhaal.
    Ook met zijn slotwoord OOST WEST THUIS BEST!
    Dat geldt ook voor hen die elders in de wereld een thuis vonden.
    Dat land werd hun THUIS!

    • bokeller zegt:

      Huib Otto zegt:
      16 augustus 2016 om 10:07
      Dus ik kom toch voor mijn ouwe sobat op al vertelde hij een voor mij en vele ouderen wel bekend verhaal. Maar kent de jeugd dat verhaal ook?
      Dat mag ook in Bronbeek best worden gedaan en niet alleen het Jappenverhaal.

      Pak Huib,
      Jarenlang had hij en de anderen [ zie Erelijst] het verhaal
      op ”Bronbeek ” kunnen verhalen,daar had hij en de rest
      zie Erelijst, de tijd en kansen toe gehad.
      Ik begin steeds meer in te geloven,dat de Erelijst in het
      Museum Bronbeek, ,naast het Toilet geplaatst op de
      juiste plek hangt.
      siBo

  6. rob beckman lapre zegt:

    Zoals Wim Willems in zijn “Het onbekende vaderland” in het hoofdstuk “Een close-up van “Indische Amerikanen” schrijft, bestond die groep uit een groep die(min-of-meer)wist wat haar te wachten stond, een groep met ONREALISTISCH hoge verwachtingen, en een groep (mogelijk bestaande uit aantal van vorige groep,mijn woorden),die in het begin van haar verblijf met zware tegenslagen te kampen had”.Ik ken persoonlijk twee gevallen die teleurgesteld terugkeerden naar Nederland.
    Maar het overgrote deel beet zich uiteindelijk door de “aanloop-problemen”, en zoals Willems schrijft ” al spoedig sprak 90% zich uit voor een leven in Amerika, en 50% bleek na enkele jaren bereid het NL paspoort in te leveren voor het Amerikaanse…”Wat in de Rijkschroeff studie (“Een ervaring rijker; de indische emigranten in de verenigde staten van amerika”,Univ.Delft 1989)naar voren kwam was “dat geinterviewden ontkennen OOIT met discriminatie door Amerikanen geconfronteerd te zijn geweest”,

  7. Surya Atmadja zegt:

    Loekie zegt:
    16 augustus 2016 om 10:35
    Maar bij ontmoetingen lachen Indonesiër en Indo breeduit en voelen zich welhaast broers.
    Maar beiden denken dan ook: klootzak!
    ===============================
    Hoe toh jij ?
    Als ik Ron ontmoet en andere Orang Indo’s (Masoek Sadja Amstelveen) en in Pasar Malam Besar Den Haag ontmoet , dan voelen we toch satoe bangsa , en ken wel lachen lachen.
    Toch ?

    • Boeroeng zegt:

      We zijn toch allemaal Javaansche jongens ?
      (uitgezonderd die uit de buitengewesten)

    • RLMertens zegt:

      @Loekie: ‘beiden denken dan ook klootzak’ – Waarom? Wat een domme opmerking.
      De Inlander in 1945 zeker niet zat wachten om wederom koelie, baboe, 2e rangs burger te zijn in zijn vaderland. En dat na het debacle tegen Japan?
      In 1980 ging ik voor het eerst terug, na 30 jaar. Een oude man sprak mij in het Nederlands aan. We spraken over en weer over allerlei zaken. Ik vroeg hem ineens;
      ‘hoe vindt u het dat wij Hollanders weer hier komen?’ Hij keek mij recht in de ogen en antwoordde; ‘njo, ik ben blij dat je gekomen bent. Selamat datang!’.

  8. Huib Otto zegt:

    In de Telegraaf van vandaag staat een heel groot artikel over de Indie Herdenking
    en ook eindelijk aandacht aan de backpay kwestie.

    • rob beckman lapre zegt:

      “En ook eindelijk aandacht voor de “back-pay” kwestie”.Er is genoeg gesproken en gezwegen over de nooit (behalve door de Koninklijke Marine!) uitbetaalde salarissen/soldijen van de (vaak reservisten)KNIL militairen,ambtenaren gedurende hun tijd in krijgsgevangenschap,en vaak nog maanden daarna. Zoals ik eerder elders schreef; deze en,zeker,voriger regeringen hebben stelselmatig-als keiharde rekenmeesters- de rekensom gemaakt, en net zolang gewacht tot vele honderden (aantallen?),van de nog levende ex-krijgsgevangnen,en hun weduwen , niet meer in leven waren.Daarna keerde men,om de Indische gemeenschap enigzins tegemoet te komen, met “Het Gebaaar” (” een gebaar van een welwillende overheid richting de gedupeerden van een oorlog die,zoals onderzoek blijkt,bron aanwezig,NIET door Japan aan Nederland/Nederlands-Indisch Gouvernement, maar door de regering in ballngschap , de oorlog werd verklaard, en……. de oorlogsverklaring.door Japan gewoon werd genegeerd”).Veel werd er voor ons verborgen gehouden,bij toeval viel mijn oog op deze bron.Had men,zoals de (Vichy)Fransen in Indo-,Cochinchina/Vietnam deden-de Jap gewoon Indonesie binnengelaten-,dan hadden wij(net als in die Fransen koloniale gebieden)geen duizenden doden door strijd,krijgsgevangenschap geleden,en het leven tussen eind 1941- 15/08/1945 doorging als voor de oorlog(bron; David,G.Marr “Vietnam; 1945”).

      • Loekie zegt:

        De laatste regels duiden op een opmerkelijke, zeg maar: merkwaardige, gedachtegang.
        Zo van: had men Europa gewoon aan meneer Hitler gelaten, dan hadden er in Normandië niet zovelen hoeven te sneuvelen.

        • rob beckman lapre zegt:

          Het klinkt-op het eerste gezicht-vreemd,maar -opnieuw de historie van (Vichy )frans Indo China/Vietnam beziend- is het wrang dat na 08/1945 ineens (onverklaarbaar), alle collaboratie van de Fransen in deze kolonie, waren “vergeven en vergeten” en de koloniale Fransen,door de geallieerden geruisloos onder de noemer “Vrije Fransen” werden gebracht. Tussen 1940 en voorjaar 1945 ging het leven in deze Franse kolonie door alsof er niets aan de hand was,en zelfs het Franse koloniale leger mocht in stand worden gehouden! Hoe ging het toch alweer “History, it might set you free……..from your ignorance ;de ignorance die,ook door historische instituties , neem als voorbeeld Srebrenica,waar alle info van bekend, was/is, maar de betrokkenen de waarheid tot op de dag van vandaag, niet mochten vernemen).

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Zo van: had men Europa gewoon aan meneer Hitler gelaten, dan hadden er in Normandië niet zovelen hoeven te sneuvelen.”””””””””””””

          Iedere oorlog is anders.

  9. Robert zegt:

    Vroeger werd de Indo, de “Indo Bangsat” genoemd op Java. Nu is het voor mij Djawa(djowo )bangsat. Het Javaanse Imperialisme heeft en veroorzaakt nog steeds veel leed in vele delen van “Indonesia”. Abduction, torture, murder and genocide are persistent and recurring violations of Universal Human Rights. Shame on Indonesia! (better said: To Hell with it!)

  10. Boeroeng zegt:

    Leidelmeijer vertelde dat zijn moeder en vader nog contact hadden via gesmokkelde briefjes .
    Zijn vader schreef een briefje met zijn voornamen die hij wenste. Dat was in juli 1942
    Dat smokkelen was toen al link en later werd het nog gevaarlijker.
    Toch durfden mijn ouders in december 1942 te Bandoeng ook zo’n briefwisseling aan.
    Mijn moeder schreef dat ze bevallen was van een zoon en mijn vader schreef terug met de doopnamen die hij wilde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s