Nieuws herdenkingen

‘Opeens komen de tranen’ Luuk van der Linden is oorlogskind. De Groenekanner (76) werd in Batavia (nu Jakarta) geboren en bracht de eerste jaren door in jappenkampen. Maandag is hij bij de herdenking van de capitulatie in Bilthoven.

In de doos vindt Chris een aantal brieven die zijn ouders aan elkaar hebben geschreven in de oorlog. “Mijn liefste, ik leef tussen hoop en vrees, dag in, dag uit. Oh, een brief van je eigen hand te ontvangen, wat een zaligheid zal dat zijn. En dan eindelijk verenigd”, leest hij.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

104 reacties op Nieuws herdenkingen

  1. Ron Geenen zegt:

    Ik kan mij zelf volledig plaatsen in de gedachte van Luuk van der Linden. Ben dan ook niet eens met Ger van Oostindie, die aan het einde van zijn interview zegt te denken dan Nederland en Indonesie nu best samen een herdenking kunnen opzetten.

    • bokeller zegt:

      Indisch Plaquette in de Hal v/h gebouw v/d
      Staten Generaal

      Erelijst van gevallenen
      De Erelijst van Gevallenen 1940-1945 is in opdracht van de regering samengesteld door het NIOD (Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie) en op 4 mei 1960 door Koningin Juliana overgedragen aan de Staten-Generaal.

      De lijst bevat 18.000 namen van gevallenen uit het verzet en zij die als militair of opvarende van de koopvaardij waar ook ter wereld tijdens de Tweede Wereldoorlog het leven hebben gelaten.

      Dat geldt dus ook voor hen die zijn gevallen tijdens de Japanse bezetting (de zo genoemde Indische Groep).

      Elke dag wordt een bladzijde omgeslagen, waardoor de personalia van 24 gevallenen zichtbaar zijn.

      Wie kan me zeggen of de
      gevallenen van deze Bijzondere Guerrilla strijders
      ook op deze Erelijst zijn geplaatst, ik kan het niet terug vinden.?
      http://archive.is/U2f8R
      siBo

    • Jan A. Somers zegt:

      “Ben dan ook niet eens met Ger van Oostindie” Ik ook niet. Dat gebeurt ook niet op 4/5 mei. Wij herdenken de Nederlandse slachtoffers! Iets anders is dat ook de Indonesische ambassadeur wordt uitgenodigd. Die legde elk jaar een krans. Die heb ik nu niet gezien. Wel mijn vroegere klascommandant, generaal (toen kapitein) Ted Meines. Leeft nog steeds, die komt toch in de buurt van de 100? Liep los!

      • Anoniem zegt:

        Gedurende mijn Militaire dienst de Generaals
        wel’ns van dichtbij meegemaakt .
        Laat me nou op mijn ouwe dag wel in pakean deftig,
        gearmd lopen met in vol ornaat de Generaal T.Meines ,
        al keuvelend door het Museum Bronbeek gaan.
        siBo

        • Jan A. Somers zegt:

          Ted Meines is voor mij het stereotype van een Engelse troepenofficier. Hij hoorde gewoon bij troep. A|s we ’s nachts een strafalarm hadden, met volle bepakking naar Chaam,. 8 kilometer heen, 8 km terug, met tussendoor rust in een speeltuin in Chaam op de schommel of op de wip. Kapitein Meines liep mee! Om 4 uur weer in Breda, om 6 uur normaal appèl. Onvergetelijke lessen officiersetiquette. Altijd de vrouw van de garnizoenscommandant ten dans nodigen, zij had een leuke avond met een jonge vent, jij een plekje hoger op de promotielijst. In een toespraak tot zatte aspirant officieren: dat spul drinken we thuis als limonade. Heel nette, maar duidelijke vloeken bij een lastige nachtelijke rivieroversteek bij Kesteren. Heeft een enorme palmares op internet.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Op de aanwezigheid van die ambas zou zijn gerekend, maar hij verscheen niet. Misschien door een mata-mata getipt dat keynote speaker Frans L. niet zou stoppen bij de statutaire grens van 15 augustus, maar het ook over bersiap en bamboe roentjings zou hebben.

        Tja ….. die krasse generaal in zijn steeds ruimer zittende uniform. No offense meant, maar hij doet me steeds denken aan zijn wakkere collega Hoetentoet uit een Bommelverhaal. Die had wel altijd zijn manschap in de buurt.

        De zanger met zijn ukulele hoefde van mij niet. Misschien kwam het omdat ik hem niet verstond. Of omdat hij een kapper heeft die alleen maar één kant van een hoofd kan knippen.

        Bewondering voor het meisje van de 2de VCL. Onbevangen, vol zelfvertrouwen, prima verhaal, goed voorgedragen. Zou ik dat kunnen toen ik 16 was? Bang van niet.

        Wie en wat was dat Japans ogende (echt)paar naast onze premier met Indische roots? Had Stichting JES ze zo ver gekregen om eindelijk eens te komen kijken? Zij gedroegen zich keurig netjes en zaten strak in het pak, respectievelijk jurk.

        Die plv. kamervoorzitter die ook een krans mocht ophangen daarentegen, was z’n das vergeten. Kan gebeuren in de haast. Was natuurlijk tot de laatste nipper bezig geweest met het vertegenwoordigen van het volk. Maar toch ….. een beetje gevoel voor decorum mag ook wel.

        De speech van Fransje L. was mij uit het hart gegrepen. Een beschrijving van het leven van een gewoon Indo-Europees gezin net vóór, tijdens en na de Japanse bezetting. Zo herkenbaar voor insiders. Werd tijd dat dat leven in bezet Nederland aan de andere kant van de aardbol voor het grote voetlicht werd gebracht. Een leven vol onzekerheid, ontbering en dreiging van vele kanten. Een overleven eigenlijk, onder de meest moeilijke omstandigheden. Soms lukte dat dus ook niet. Hulde met name aan de moeders en oma’s en oudere kinderen, mannen en vaders ver van huis, die het overleven buiten de kampen mogelijk hebben gemaakt. Hun standbeeld is er nog steeds niet.

        De kleine weeffoutjes in Frans’ toespraak zijn hem vergeven. Niet alleen een paar Indonesische edellieden werden tijdens de bersiap op wrede wijze te grazen genomen, maar ook de brave loerah van Kampong Kadal, de baboe Soepie en djongos Resohwidjojo (namen verzonnen), die werden verdacht van hulp aan de gehate Belanda. Ik zal Frans, nu zeker “ONZE Frans”, met nog meer sympathie bij Kunst & Kitsch volgen.

        Nu maar gauw de schuttersput induiken. Voordat de trollen mij in de gaten krijgen.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Wie en wat was dat Japans ogende (echt)paar naast onze premier met Indische roots? Had Stichting JES ze zo ver gekregen om eindelijk eens te komen kijken? Zij gedroegen zich keurig netjes en zaten strak in het pak, respectievelijk jurk. “””””””””””””

          U neemt mij de woorden uit mijn mond. Had de zelfde vraag in gedachte, maar doordat een ieder al weet hoe ik over dat volk dacht, liet ik het gaan. Het echtpaar hield ook de lippen stijf op elkaar. Dacht dat ze even plooide toen Rutte wat tegen haar zei. Bij het bekijken voor de tweede maal extra aandacht aan besteed. Ik geloof niet dat ze daar op hun gemak zaten.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Ik ook niet. Dat gebeurt ook niet op 4/5 mei. “””””””””

        De Indonesische Ambassadeur was niet aanwezig en had ook niets aangekondigd.
        Voor mij hoeft hij ook niet aanwezig te zijn. Heb de hele presentatie 2 maal bekeken.

  2. Huib Otto zegt:

    Awas..awas….!
    Is er nog een dokter in de zaal?
    Er loopt zomaar een oeroude generaal los!
    Haha…

  3. Peter van den Broek zegt:

    Tot 15 Augustus Waren ook Nederlandse onderdanen dwz Indonesiers tijdens de Japanse bezetting gesneuveld. Mogen dus ook herdacht worden of beschouwen we 8 maart 1942 als het einde van de koloniale tijd?

  4. Peter van den Broek zegt:

    De persoon die onvermeld is maar wel aanwezig was en zelfs een bloemetje legde is de staatssecretaris van Rijn, U weet wel, die van een beetje backpay. Geen boegeroep klonk op toen hij voor de beeldengroep stond. Over de doden niets dan goeds.

    P.s het meisje van het VCL sprak louter over de Nederlanders en hun muziek in de kampen. Indo’ maken zeker geen muziek en schrijven geen dagboeken.

    Daarentegen was de getuigenis, zo vat ik zijn woorden op, van Dhr F Leidelmeyer uit het hart gegrepen, als Indische kan ik me met dit verhaal identificeren. Zijn verhaal als geschiedenis definieert de Indo, de Indische. Daarmee bedoel ik dat niet elke gemengdbloedige, halfbloed zich Indisch of Indo mag noemen, laat staan een totok. Is een kwestie van definieren , van in- en uitsluiten.

    Tevens werd in het Wereldforum de woorden “opvolgende generatie”gebruikt in de voordrachten en niet het misleidende en verdelende xde generatie. toename van het inzicht zogezegd

  5. Huib Otto zegt:

    De Indonesische Ambassadeur en ook de krans die hij zou leggen waren in geen sawah of lawang te bekennen.
    Had ook niet de moeite genomen af te zeggen omdat het hem dunnetjes door de broek liep toen hij te elfder ure hoorde dat ook aandacht zou worden gegeven aan het leed die m.n. de Buitenkampers en Indonesiers door de Japanners en direct na de Jap. capitulatie door Indonesiers werd aangedaan.
    Zoals eerder gezegd vind ik dat Frans Leidelmeijer het prima heeft gedaan. Dat wil ik ten overvloede nogmaals benadrukken. Hij heeft zijn toezegging buitengewoon goed voldaan.

    Nu aan de slag opdat hij ook op de misstanden in Bronbeek aandacht gaat schenken zodat die
    ook eindelijk worden aangepast.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Mijn loftuitingen over meneer Frans L. en zijn speech heb ik al eerder met mogelijk belangstellende lezertjes willen delen.

      Voor wat betreft die Indonesische ambas: Ik weet niet wat zich tussen de Indonesische ambassade enerzijds en de Stichting Herdenking 15 augustus en/of het Ministerie van Buitenlandse Zaken anderzijds heeft afgespeeld.

      Als de Indonesische Ambassade vooraf langs officiële weg niet netjes zou zijn ingelicht over de voor Indonesia mogelijk gevoelige passages in de “key speech” van Frans, dan zou ik in zijn plaats ook de pest in hebben gekregen en zonder vooraankondiging zijn weggebleven. Zou hij wel zijn geïnformeerd en al dan niet na ruggenspraak met “Jakarta” besloten hebben weg te blijven, dan zou hij dat per diplomatieke missive kunnen hebben laten weten.

      Hoe dat allemaal ook moge zijn geweest, het gebeuren is voor mij eens te meer een teken, dat “we” nog ver staan van een gezamenlijk herdenken. De Indische gemeenschap in Nederland (en wellicht ook daar buiten) wil immers ook de slachtoffers van ná 15 augustus betrekken in de 15 augustus herdenking, slachtoffers die zonder vorm van proces op wrede wijze zijn gemarteld, ter dood gebracht en in de kali of put gesmeten door wat Indonesia beschouwt als haar helden en vrijheidsstrijders.

      Met enige huiver denk ik aan het “Bamboe roentjing monument”, ergens in een Indonesische stad. Hun goed recht om zoiets op te richten en er trots op te zijn, ons goed recht om daar toch heel anders tegenaan te kijken, te meer omdat wij wel zo aardig waren om “ons” Coen monument in Hoorn aan te passen.

      “Wij”, c.q. Nederland en de Indische gemeenschap, moeten in ieder geval vrij zijn te herdenken wat we willen op 15 augustus, een datum die op de tijdlijn slechts een belangrijk punt markeert in een voor “ons” heel belangrijk stukje geschiedenis.

      Pak Pierre

  6. Peter van den Broek zegt:

    Volgende keer blijf ik langer in Nederland en ga op 17 Augustus naar de Indonesische ambassade. Die datum blijkt ook van essentieel belang te zijn voor de Indische Geschiedenis maar op dat moment waren we er niet van bewust. Het voordeel van die herdenking is dat zeker geen Nederlandse bewindslieden , vooral de Staats… van Rijn niet aanwezig zijn maar misschien is dat ondertussen veranderd…..zo’n gezamelijke geschiedenis is wel interessant vooral hoe van de andere kant tegen bvb de Bersiap gekeken wordt. Kan best een leuke discussie worden.

    Maar zo’n 17 Augustusfeest gaat alleen op uitnodiging of is de blauwe pendaftaran of de Asal Oesoel uit die tijd voldoende? Daarnaast ben ik minstens 25% Indonesisch zegt mijn algoritme.

    • Surya Atmadja zegt:

      Upacara Bendera terbuka untuk masyarakat umum.
      (Toegankelijk voor iedereen , de heren moeten wel een batik hemd dragen)
      Pakaian Pria: Jas/batik, Wanita menyesuaikan, dames aangepaste kleding).

      http://ina.indonesia.nl/index.php/komunitas/hut-ri-ke-70/476-perayaan-hut-ri-ke-71
      Er is een soort Pasar Raya georganiseerd op 02-03-04 september.
      Plaats Indonesische school,
      Sekolah Indonesia Den Haag (SIDH) Wassenaar
      Rijksstraatweg 679 2245 CB Wassenaar

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””(Toegankelijk voor iedereen , de heren moeten wel een batik hemd dragen)””””””””””

        Dat slaat nergens op, vrije toegang, maar moet—–! En als een man nu eens niet er van gediend is en gewoon met een t-shirt verschijnt. Het is een vrije wereld.

        • Loekie zegt:

          Vrij betekent dat alles mag? Dat alles moet kunnen? Dat een gastheer niet mag bepalen wat zijn wensen zijn?

        • Ron Geenen zegt:

          Daar ga ik van uit. Ben ook geen voorstander van Batik bloezen.

        • Surya Atmadja zegt:

          Ron,
          Upacara Bendera is een plechtige gebeurtenissen.
          Is het dan zo bezwaarlijk om bepaalde “dress code” te volgen ? .
          Wil men niet komen, dan komt men toch niet ?

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Is het dan zo bezwaarlijk om bepaalde “dress code” te volgen ? “”””””””

          Schrijf dan niet dat het vrij is.
          Daarnaast, dress code alleen voor mannen? Vrouwen tellen dus niet mee in die wereld?

        • eppeson marawasin zegt:

          Hallo heer Geenen, gaat het wel goed met u? Ik vraag maar . . .

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          Twee dagen geleden mijn jaarlijkse medische onderzoek gehad. Kern gezond. Prima, alleen kritisch.

        • eppeson marawasin zegt:

          Ook bij de opticien langs geweest, want ik lees nergens @vrije toegang@ of @ Schrijf dan niet dat het vrij is.@ waar u Pak Surya Atmadja van beschuldigd. En waar deze, uw onzin op slaat: @ Vrouwen tellen dus niet mee in die wereld?@

          U overreageert wel bozig (niet kritisch dus(!), maar de Pak heeft toch echt geschreven: @ Surya Atmadja zegt: 17 augustus 2016 om 20:39 Upacara Bendera terbuka untuk masyarakat umum.
          (Toegankelijk voor iedereen , de heren moeten wel een batik hemd dragen)
          Pakaian Pria: Jas/batik, Wanita menyesuaikan, dames aangepaste kleding).@

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””Toegankelijk voor iedereen “”””””””

          Dat zegt mij genoeg, het is duidelijk Nederlands.

      • eppeson marawasin zegt:

        Een heer van stand vroeg onlangs op deze site of men Amy Groskamp-ten Have nog kende. Bon, dat je nog nooit van decorum of beleefheidsregels hebt gehoord; voordeel van de twijfel ! Maar nimmer van ‘dresscode’( Black tie, White tie, Casual, Business, Tenue de ville, Jaquet, Cocktail, Casual chique en Gala), dan is een gedeelte van de beschaving aan je voorbij gegaan. Just my two pennies . . .

        e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          Dress code is voor mij black and white and de dame in lang. En die zaken hangen bij ons nu nog in de kast.

        • Loekie zegt:

          Troost je Ron, Amy Groskamp schreef het boek in 1939, toen men nog in jas toetoep liep. Dezelfde Amy overigens adviseert in haar werk, dat als men op kraamvisite in Indië is, men beter niets kan zeggen over een eventueel uitgesproken Indisch uiterlijk van de baby…

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””men beter niets kan zeggen over een eventueel uitgesproken Indisch uiterlijk van de baby…””””””””””””””””

          Het Indisch zwijgen? Hier in de US hoor je meestal de een na de ander spreken “”Ö what a beautiful child”” We zullen het maar geloven, voor de lieve vrede.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Loekie zegt: 17 augustus 2016 om 23:54 Troost je Ron, Amy Groskamp schreef het boek in 1939, toen men nog in jas toetoep liep. Dezelfde Amy overigens adviseert in haar werk, dat als men op kraamvisite in Indië is, men beter niets kan zeggen over een eventueel uitgesproken Indisch uiterlijk van de baby…@

          [CITAAT]***
          Kraambezoeken:
          In de bedankadvertentie na een geboorte aankondiging worden de data van eventueele kraamvisites bekend gemaakt; meestal is dit van 4 tot 8 weken na de geboorte.
          De jonge moeder schenkt bij deze gelegenheid kandeel (voor recept zie letter C: Consumptie), waarbij oubliën gepresenteerd worden (z.g. lange vingers). Deze oud-vaderlandsche gewoonte, die langzamerhand vrijwel in onbruik is geraakt, begint weer meer in zwang te komen, ook in niet conservatieve kringen.
          Is er een ouderwetsche baker aanwezig, dan geve men bij weggaan een fooi (één gulden) maar aan een kraamverpleegster of gediplomeerde kraamverzorgster in verpleegsterscostuum geve men geen fooi.
          [EINDE citaat]

          ***BRON: ‘Hoe hoort het eigenlijk?’( 1939) – Amy Groskamp-Ten Have

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””***BRON: ‘Hoe hoort het eigenlijk?’( 1939) – Amy Groskamp-Ten Have””””””””””””

          In California, en misschien wel in heel Amerika, wordt er meestal 2 tot 3 maanden voor de geboorte een “babyshower gehouden”. Meestal is het ook alleen een vrouwen aangelegenheid.
          De shower wordt vaak door een goed vriendin of meerdere georganiseerd. Op zo’n dag worden allerlei cadeaus meegenomen. Zo heeft een ieder zijn gewoonte.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ron Geenen zegt 17 augustus 2016 om 23:05: “Dress code is voor mij black and white and de dame in lang. En die zaken hangen bij ons nu nog in de kast”.

          Er zijn nog een paar andere dress codes gangbaar in onze westerse wereld. “Casual” zie ik wel eens op een uitnodiging staan, voor studenten is het “kotspak” vaak goed genoeg en in mijn legertijd hoorde ik ook wel eens “blote kont, koppel en speer”.

          Pak Pierre

        • eppeson marawasin zegt:

          @Zo heeft een ieder zijn gewoonte.@

           Precies, eventueel aangepast aan de ontwikkelingen in de tijd. Mogelijk ging het in 1939 iets anders dan tegenwoordig.

           Zo zou het me verbazen als iemand een exemplaar heeft van ‘‘Hoe hoort het eigenlijk?’ van Amy Groskamp-Ten Have, waarin ze adviseert hoe men zijn of haar laptop op schoot moet houden in het vliegtuig, of dat je wel of niet met je i-Phone in de trein mag texten (sms-en).

          Selamat tidur Sir, althans I’m off to bale bale, bantal en goeling . . .

          e.m.

        • e.m. zegt:

          Ah, djoega selamat tidur por menèr De la Croix natirluuuk 😉

        • Jan A. Somers zegt:

          Dresscode is dresscode, nog steeds. In het rijtje van de heer E.M. ook nog in het Nederlands wandelkostuum. Mijn secretaresse had daar een lijstje voor, wat waar en wanneer te dragen.. Heel nuchter. Hoefde je niet Amy Groskamp-ten Have door te spitten. Ik heb nog altijd een pak/overhemd/stropdas voor rouw en trouw. Broek pas nog ingekort door mijn Zeeuws meisje (oude mensen krimpen, ik 3 cm!). Zij weet uit mijn werkende tijd nog alle regels van het decorum. Het leuke van decorum is dat er ook nog regels zijn dat je je gewoon aan de omgeving moet aanpassen. Dus geen black tie in de carnavalskroeg (behalve als je je als gek wilde voordoen). En (als gewone Indo) bij de Indiëherdenking gewoon netjes en schoon. Afstuderen in Jaquet (weer eens wat anders dan kotspak), promoveren in Rok. De Commissie in toga en baret met faculteitssjerp. De dames verschrikkelijk mooi (wel een andere jurk dan vorig jaar, anders wordt er gekletst). Dat geeft cachet, het pluspunt in de samenleving.
          Bij mijn trouwen hadden we geen geld voor Jaquet. Ik heb mijn militaire pakaian deftig gebruikt , met bokkentuig. Eerst nog het boekje over officiersetiquette (vertrouwelijk, anders werd dat niet gelezen!) geraadpleegd. Moest jongleren met pet, handschoenen en officiersstokje baton (had ik geleend, ook geen geld voor). En gelijktijdig de correcte handelingen met mijn bruidje uitvoeren. Een hoop lol dat we hebben gehad, ook bij mijn baas en collega’s.
          Bij kraamvisite: Oh, wat lijkt hij op z’n vader! Niet altijd een compliment voor die vader, een pasgeborene noemden we thuis net een garnaaltje.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dank voor uw wensen m.b.t. mijn nachtrust, heer E.M. Als goed halve oosterling heb ik doorgaans geen moeite met tidoeren, waar en wanneer dan ook. In het vooronder van een zeesleepboot, vrijwel bovenop de machinekamer van een vrachtschip, zo maar op de grond of tegen een boom in militaire dienst.

          V.w.b. Etiquette Amy: Zij was niet anders dan wat meneer Jort Kelder met zijn programma “Hoe heurt het eigenlijk” nu is. Gewoon optekenen wat gebruikelijk is bij de elite, de rolmodellen van hun tijd. Kennelijk was haar in haar tijd door de elite ingefluisterd dat een bruin kindje in de koloniën geen pré was, niet alleen in de Nederlandse koloniën trouwens. Daarmee als witneus op kraamvisite geconfronteerd kon je dan beter beleefd zwijgen …. je wist maar nooit wat papa en mama er zelf van dachten. Dat heeft Amy dus gewoon genoteerd. Misschien heeft ze er wel bij geschreven dat in voorkomend geval het geven van een banaan voor de boreling wél passend zou zijn. Mits die banaan met veel discretie werd overhandigd. In post koloniale uitgaven van haar boek zal ter zake van kraambezoeken en de kleur van het kindje wel iets anders staan. Nu misschien aangevuld met een aanwijzing hoe men zich dient te gedragen wanneer genood bij de bevalling zelf aanwezig te zijn. Mag een selfie wel of niet au moment suprème? Andere tijden ……

          Voor rouw en trouw heb ik net als Pak Somers een donker pak paraat. Nog onlangs door de Turk vermaakt. In mijn geval is de broek mettertijd gekrompen. Toen ik als adviserend klontong bij zakelijk Nederland van diverse pluimage over de vloer kwam, paste ik mij zoveel mogelijk aan aan wat ik bij de klant mocht verwachten. Bij een baggeraar of droge aannemer of ICT bedrijf was een combinatietje genoeg; bij een bank kon driedelig grijs nodig zijn, afhankelijk van het “niveau” waar ik moest opdraven. Ook dan kleunde ik wel eens mis. Kwam ik ergens keurig gekleed, bleek het “casual dress day” te zijn.

          Tja … en nu is er dan de discussie over de dress code aan het strand. Topless bij de dames, in de gezegende zeventiger en tachtiger jaren v.d.v.e. nog zo in zwang, lijkt aan zonnige Europese kusten helemaal uitgebannen. Is de bourkini misschien in opmars? Mogelijk. Kijk maar eens naar strandkiekjes uit de 19de en begin 20ste eeuw. Alles keert een keertje terug.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Is de bourkini misschien in opmars? “””””””””””

          Gisterenavond rond 7:00 pm Californische tijd en bij 9 uren later begon ik een vermoeden te krijgen, waar de discussie betreffende kleding en dress code zou gaan leiden. Ik schreef toen een woord op: boerkini! Ik was namelijk nieuwsgierig wie die persoon zou zijn die daarmee zou gaan reageren. Vanmorgen 8:40 am, iets meer dan 12 uren later las ik, met een glimlach, uw reactie. Not bad at all.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Alles keert een keertje terug.@

           “Cyclus” heet dat, meen ik. Gelukkig maar, want van Pak Arthur Olive mag ik niet stellen dat er niets nieuws onder de zon is. Ben ‘Indisch’ zuinig op mijn spulletjes; ook kleding dus. Las vorig jaar een trendwatcher die sprak van de terugkeer van de Bretonse streep. Wadoeh, meteen mode-budget naar nul bijgesteld en dat van ‘malt whisky experimenten’ verhoogd (!).

          Twee voorbeeldjes van de Bretonse streep:

          By scrutinizing van het onderstaand voorbeeld schijnen de streepjes ‘rood’ . . .

          e.m.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik ben er heel vroeger wel eens ‘ambtshalve’ geweest. Lekkere hapjes en drankjes. Verder net zo saai als al dit soort recepties. Ik moest er alleen maar naar toe voor het netwerken. Er waren toen wel meerdere Nederlandse hotemetoten, maar ik kan me niet meer herinneren van welke ministeries. In ieder geval Buitenlandse zaken. Zelfs 0% Indonesisch is hartelijk welkom., heeft voor die herdenking niets mee te maken. Indonesiërs doen niet zo moeilijk. Indische geschiedenis en bersiap hebben er niets mee te maken. Gewoon volkenrechtelijke diplomatieke beleefdheid. Diezelfde (Indonesische) lui zie je ook op de recepties van koningsdag. Ook lekkere hapjes en drankjes plus de gangbare bla bla.

  7. Loekie zegt:

    Op 15 augustus 1970, da’s 46 jaar geleden, werd de eerste herdenking gehouden. Velen die vandaag doen alsof er dit jaar voor de eerste keer het Indië-verhaal is verteld, waren er toen niet. Indië, herdenken, backpay enz. interesseerde hen toen geen bal. Zij waren toen, jong en sterk, te druk met hun leventje. Later, veel later, toen ze al oud waren geworden, gepensioneerd, gingen zij zich met die zaken bezighouden. Hadden ze dat ook maar gedaan toen ze nog jong en sterk waren.
    http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=herdenking+15+augustus+1970&page=1&coll=ddd&identifier=ddd%3A010618516%3Ampeg21%3Aa0323&resultsidentifier=ddd%3A010618516%3Ampeg21%3Aa0323

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Op 15 augustus 1970, da’s 46 jaar geleden, werd de eerste herdenking gehouden. Velen die vandaag doen alsof er dit jaar voor de eerste keer het Indië-verhaal is verteld, waren er toen niet. “””””””””””””

      O zo waar!
      Na 10 jaren op de vaart, was ik toen net voorgoed aan de wal en werkte voor Bechtel Engineering. Was net getrouwd met een Indo weesje uit Malang. Mijn moeder en haar echtgenoot (stiefvader) zijn er toen regelmatig naar de herdenking toegegaan en namen vaak mijn jongste zusje mee. Ik zelf ben er 2 maal geweest. Mijn echtgenote wilde er nooit naar toegaan. Wilde niet herinnert worden aan haar jeugd. Nadat moeder in 2005 overleed, kreeg ik ook inzage van allerlei papieren en daardoor ben ik begonnen met de familie stamboom en de geschiedenis van de Geenen en de Chevalier families en werd geconfronteerd met allerlei situaties die je normaliter niet wenst mee te maken..

  8. Huib Otto zegt:

    Zo te zien aan kale kak nog steeds geen gebrek.

    Geen geld voor een duur kostuum dan huur je er toch een.
    Een C& A-tje is ook netjes en goedkoop.
    Bovendien lekker fris.
    Maar je voldoet wel aan de dress code.
    En je kan lekker meedoen met het old boys network.
    Al heb je geen nagel om je kont te krabben.

    • Loekie zegt:

      Maar aan een C&A-pak zie je meteen dat het C&A-kwaliteit is en de eerste indruk zal dan zijn dat je te maken hebt met een C&A-man. Die kan overigens erg aardig zijn, maar hij blijft C&A-kwaliteit.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Geen geld voor een duur kostuum ” Huren! Dat gebeurt dan ook, zowel bij afstuderen als promoveren. Krijg je tenminste een passend kostuum dat niet muf ruikt. Ik koop nooit C&A, altijd Canda. In de uitverkoop.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””. Ik koop nooit C&A, altijd Canda. In de uitverkoop.””””””””””””

        Kende Canda niet, maar het internet vertelt mij dat Canda een onderdeel is van C&A.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik dacht dat C & A stond voor “Cheap and Awful”.

          Opgave uit de pieselogietest:

          Toyota staat tot Lexus als C & A staat tot ………..

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Toyota staat tot Lexus als C & A staat tot ……….. “”””””””””

          Ik lees nogal veel over auto’s. De Lexus is een veredelde Toyota. Heel veel delen en vooral het onderstel zijn het zelfde als een Toyota model. Een goedkope methode om een veel hogere prijs voor een Lexus te vragen dan een Toyota. Maar ja, de mens wil belazerd worden.
          Persoonlijk vind ik ze ook nog lelijk wat betreft design.
          En als C&A staat voor Cheap and Awful, dan vraag ik mij af wat je voor je Euro bij Canda krijgt?

        • e.m. zegt:

          ‘Canda’ wat overigens een acroniem is (C and A) moet je beschouwen als het ‘huismerk’ van C&A. Over het algemeen zijn huismerken van gelijkelijke kwaliteit, maar toch goedkoper . . .

        • Ron Geenen zegt:

          Heb op het internet naar wat CandA prijzen gekeken en die waren niet goedkoop naar mijn begrippen. Kan volgens mij niet alleen aan de btw liggen. De salarissen en voorzieningen zijn zeker mede bepalend. En zeker als het FNV een vinger in de pap heeft.

  9. Huib Otto zegt:

    Ik merk dat er blijkbaar P.C. Hooft klanten zijn onder de lezers.
    Goede zaak. Heb je ook geen FNV of CNV nodig.

    Ik rij trouwens al sinds medio 70-er jaren een bescheiden MB automaat voor de zuinigheid want in die tijd was dat het enige merk dat dieselauto’s leverde. Goed als je veel zakelijke kilometers moet rijden. Als tweede auto voor moeders na Citroen GS combi en AMC Pacer automaat. Nu al jaren een Opeltje Combo diesel bestel. Gemakkelijk voor de wekelijkse boodschappen.
    Nog nooit een Jap. gekocht.

    • eppeson marawasin zegt:

      @PakHuib Otto zegt: 19 augustus 2016 om 10:28 Nog nooit een Jap. gekocht.@

      — Gegeten mischien ? 😉

      Dag Pak Huib, and now for something completely different: “Hebt u uw kosten/baten analyse op een Texas Instrument calculator berekend, of op een zakjapannertje ?”

      (Ik vraag maar;)

      e.m.

      • Huib Otto zegt:

        Pak Eppeson,

        Ook geen Japans eten. Wel eens sushi geprobeerd, maar ik ben niet zo gek op rauwe vis. Heft ook heel lang geduurd voordat ik een haring door mijn str… kon krijgen. Nu gaat dat wel maar uitsluitend bij Hollandse Nieuwe. Anders is het mij te asin.

        Maar in mijn jonge jaren als stoottroeper zou ik een Jap wel rauw lusten.ha..ha..

        De kosten/baten analyse liet ik vroeger bij voorkeur aan mijn boekhouder over. Kon ik niets mee verdienen als ik het zelf deed. Het huishoudelijk gecijfer doet moeders. Ben ik niet altijd mee eens volgens mijn tangan dingin maar gun de keizer wat des keizers is. Naar de tjap van het rekenmachientje heb ik nooit gekeken . Ook dat doet moeders aanschaffen. Daar is ze vrij in wat mij betreft.
        Behalve toen voor mijn toko. Dat was IBM en tegenwoordig HP. Beide oude klanten van me.

        Maar voor de goede orde ik heb nog nooit een Jap. auto gekocht omdat ik ze toen niet beter vond dan MB of Ford of de Duitse merken. Maar voor een compact camera gebruik ik al jaren een Canon. Tegen een Sony heb ik ook niets.

        Ben hopelijk niet al te uitvoerig op je vraag in te gaan.
        Groetjes en goed week-end.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik ben nog goedkoper uit. Nog nooit een auto gekocht. Ook niet voor mijn meisje. Heb zelfs geen rijbewijs, hoef je dus ook niet te verlengen. Opmerkelijk: Met mijn militair rijbewijs mag ik met een grote militaire truck vol mensen overal naar toe rijden. Maar niet in een Jap.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””Ik ben nog goedkoper uit. Nog nooit een auto gekocht. “””””””””””””

        Het is uw keuze van leven. Ik kies een andere wereld. Na mijn slechte jonge eerste 20 jaren, heb ik het gecorrigeerd en geniet op mijn manier naar harte lust. Een ieder zijn meug.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””””Ik rij trouwens al sinds medio 70-er jaren een bescheiden MB automaat voor de zuinigheid want in die tijd was dat het enige merk dat dieselauto’s leverde. “””””””””””

      Zo heb ik ook in eerste instantie geredeneerd. Want mijn backup auto, als de 560 SEC in service moet, is een 1984 5 cylinder 300SD turbo diesel met 310000 mijlen op de meter. Ze staan trouw naast elkaar geparkeerd.

  10. eppeson marawasin zegt:

    @Pak Huib Otto zegt: 19 augustus 2016 om 10:28 Ik merk dat er blijkbaar P.C. Hooft klanten zijn onder de lezers. Goede zaak. Heb je ook geen FNV of CNV nodig.@

    Dag Pak Huib, -even afgezien van het gegeven dat ik als arbeiderszoon van een tot kraandrijver verworden Ambonese KNIL-sergeant ook als HBO-er een notoire vakbondsman ben- kent u de nieuwe zaak Karmaloog? De eigenaren schijnen uit uw bosrijke omgeving af te stammen.

    Heb er pas nog een jas gekocht !!! 😀 

    e.m.

  11. Jan A. Somers zegt:

    “de orde van de dag” ff rust in ons schuttersputje. Wel helm ophouden tegen het zuur.

  12. Huib Otto zegt:

    Pak Eppesom,

    In die kringen beweeg ik me niet dus ook niet nodig om Karma kleding en schoeisel te kopen.
    Als eenvoudige boer heb ik aan een polo-tje of T-shirtje en spijkerbroek meer dan genoeg.
    En moet ik pakje deftig aan bv. om de burgemeester of een ambtenaar te bezoeken dan duik ik al naar gelang de gelegenheid in de kast om een donkerblauw kostuum met wit of lichtblauw (geen rose) overhemd en stropdas uit te zoeken of gewoon een combinatie-tje al dan niet met stropdas. En dan natuurlijk ook de bijbehorende sepatoes.

    Overigens ben ik ook maar een eenvoudige zoon van een soldadoe KNIL en een onderwijzeres die als bersiapweduwe zelf aan de kost moest zien te komen en haar kroost een goede school opleiding te geven. Maar gelukkig ook altijd wel mondig genoeg om voor mij zelf op te komen.

    Overigens wil ik tot slot graag een Amsterdamse anecdote nav van het vakbondsschap vertellen.
    Nl. als twee Joden ruzie met elkaar krijgen is het ergste wat ze elkaar toewensen:
    IK WENS U VEEL PERSONEEL TOE.

    Selamat week-end ja.

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag Pak Huib, respect ! Oh, tijdens een vakbondsbijeenkomst in Den Haag eindigde de districtsbestuurder met: “Mannnnuh!!! Er komt nog eens een tijd, dat jullie alléén nog maar op woensdag hoeven te werken!!!” Waarop een bedeesd stemmetje met licht Indisch accent: “Ja maar, tôh nie èlke woensdah menèr ?”

      Enjoy your weekend Sir !

      e.m.

      • Jan A. Somers zegt:

        In mijn werkstudenttijd begon de ‘zwaar bevochten’ 40-urige werkweek. Zaterdag geen werkdag meer. Maar op zaterdag kwam wel de normale ploeg op, met weekendtoeslag. Maar ik had geen ploegendienst, die vrije zaterdag was een rem op mijn inkomen dat toch al niet geweldig was. Maar ja, ik heb het toch wel gered!

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””In mijn werkstudenttijd begon de ‘zwaar bevochten’ 40-urige werkweek. Zaterdag geen werkdag meer. “””””””””””””

          Bij de Nederlandse koopvaardij (10 jaar) hadden we een 7 dagen werkweek. Van maandag tot en met zaterdag minstens 11 uren per dag en op zondag 8 uren. Maar bi storingen en gedurende belangrijke reparaties werd dat gauw meer. In Rotterdam bij een aflossing die niet kwam opdagen, heb ik een keer 44 uren op mijn benen gestaan. Die 40 uren bestond toen alleen voor mensen aan de wal. Vandaag heeft NL een 36 uurige werkweek, waar de meesten niet aan toe komen en wordt er nog harder geklaagd dat ze zo hard moeten werken. Cry-babies!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Marconisten bij de zeesleepvaart die “met de losse boot” voeren of ergens met hun schip “op station” lagen, d.w.z. niets te verslepen hadden, werden geacht “Chinezenwacht” te lopen, oftewel 24 uur op, 0 af.

          Zij moesten “uitluisteren” op 2 noodfrequenties, eentje voor telefonie en eentje voor telegrafie, Was er een SOS opgevangen of XXX (het signaal voor nood zonder acuut gevaar voor schip en bemanning, b.v. schroef verloren maar geen risico om te stranden of in een storm te vergaan) en de opgegeven positie van het schip in nood haalbaar, dan moest snel gehandeld worden. De sleper die via de radio het eerst een contractje voor “assistance on basis of Lloyd’s Open Form” binnen had, won de pot.

          Bij Leen Smit & Co. uit Maassluis (thans Smit-Tak geloof ik) was zelfs op de WC een luidsprekertje gemonteerd, zodat de marconist die toch ook eens de roep van de natuur moest volgen, het radioverkeer op de noodgolf kon blijven volgen.

          Vakbonden? Die hadden toen kennelijk geen zeebenen.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Vakbonden? Die hadden toen kennelijk geen zeebenen. “””””””””””

          Zeer waarschijnlijk wisten ze niet eens wat een schip was. Enig contact met de zee is een dagje strand.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. de tegenwoordige vakbondsbobo’s hebben het wel over “koers uitzetten” en “peilen” en “aanvaring” en zo.

          In de signalen die hun fluitjes voortbrengen meen ik af en toe een zwak SOS te horen.

          Pak Pierre

        • eppeson marawasin zegt:

          Het beeld dat zeemannen vroeger halve geronselde criminelen waren die de volgende dag op zee zaten, leefde toen blijkbaar -weliswaar geheel ten onrechte (e.m;)- nog steeds.

          Toch werd in CAO-en voor het eerst opgenomen dat zeevarenden een goed bed met matras moesten hebben en dat je recht had op minimaal twee eitjes in de week.

          De organisatiegraad onder zeevarenden schijnt 75% te zijn. Niet slecht !!!

          Mogelijk dat een enkele werktuigbouwkundige zich indertijd vergeefs heeft aangemeld bij de Vakbond voor Zeep Ersoneel. Tja . . . Return to sender !

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Mogelijk dat een enkele werktuigbouwkundige zich indertijd vergeefs heeft aangemeld bij de Vakbond voor Zeep Ersoneel. “””””””””””””””

          Durf de mens bij de naam te noemen, als u wat persoonlijk heeft te zeggen. Dat ontbreekt bij u wel eens.
          Maar voor uw information, er waren zeevarenden zoals matrozen, bootsman, stokers en handlangers en het keuken personeel plus hutbedienden, waarbij misschien de mensen van Nederlandse afkomst lid waren van een vakbond.
          Maar wij hadden ook mensen als Spanjaarden, Portugezen en Grieken. De andere groep waren de koopvaardij officieren zoals kapitein, stuurlieden en scheepswerktuigkundigen (ongeveer 15 man) en die waren niet aangesloten bij een vakbond. In ieder geval niet bij PHS van Ommeren uit Rotterdam. De marconist behoorde bij een aparte maatschappij van radio operators, zoals ik het toen heb begrepen. Wij tekenden een contract per schip voor onbepaalde tijd en konden alleen afgelost worden als het schip in een Europese haven kwam. Op een tanker heb ik 23 maanden doorgebracht en zonder tankeritus naar huis gegaan. Immers het leven was daar vele malen beter dan in het Jappenkamp, Tjideng en Beuningen. Als basis leerde ik werken voor mijn eigen toekomst. En vandaag aan de dag heb ik er nog baat van. Misschien zult u het eens begrijpen.

        • eppeson marawasin zegt:

          De in 1896 door Europese vakbonden van zeevarenden en havenarbeiders opgerichte International Transport Workers” Federation behartigt met name wereldwijd de belangen van zeevarenden.

          De laatste zestig jaar is de meeste energie gestoken in het verbeteren van de arbeidsomstandigheden voor de bemanning van goedkope-vlagschepen. Het “uitvlaggen” nam na de Tweede Wereldoorlog een geweldige vlucht. Westerse reders lieten hun schepen registreren in landen met een minimum aan regels en rechten.

          VOORBEELD*:
          Een van oorsprong Nederlands schip van een Griekse reder vaart onder de vlag van Tuvalu met een Russische kapitein en een Burmees-Pakistaanse bemanning de wereld rond. De communicatie aan boord is gebrekkig. Tot overmaat van ramp stopt de reder onverwacht met het uitbetalen van loon. Op zo’n moment is er voor de zeevarenden nog maar één boei: de International Transport Workers’ Federation.

          Alhoewel met naam en toenaam, @Ron Geenen zegt: 19 augustus 2016 om 17:54 Als basis zijn bedrijven met slechts een goal opgericht. Winst maken en groeien. /…/ En ieder investeerder die er geld in stop, wil graag ook aan verdienen. Daarbij komt nog dat Internationale bedrijven het moeten hebben van globalization, d.i. concurreren met andere maatschappijen uit andere landen. Immers elk bedrijf kan alleen draaien op winst en op investeerders.@

          Tja, what to say . . .

          *kBen overigens benieuwd naar hoe die radio-officier een ‘may-day’ zou uitsturen …

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          Ik weet niet wat u aanhaalt en waar het allemaal vandaan komt. Trouwens voor mij allemaal onbelangrijk. Ik ben gaan varen om de dienstplicht te ontlopen en gedurende die tijd geld te verdienen. De 23 maanden op zee van die tanker heeft mij ook 2880 overuren doen overhouden.
          2000 uren is een jaar salaris. Ik had 8 maanden nodig om mijn volledig B te halen en was klaar voor 2de wtk en een hoger inkomen. Ik werkte voor mijzelf en had totaal geen interesse voor wat voor vakbond dan ook. Weet niet eens of die toen bestond. Weet alleen dat ze nooit mijn werklust zullen toestaan. Laten we het voor eens duidelijk stellen. U bent een vakbond persoon en ik totaal niet. Ik werk voor mijzelf en voor niemand anders. En tot op heden nooit spijt van gehad. Een leven duurt max. ongeveer 80 tot 100 jaren en in die periode wil ik mijn eigen leven bepalen.
          Het zal u niet bevallen, maar ik ben geslaagd. And guess what, mijn vrouw als wees heeft het nog nooit zo goed gehad.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Ron Geenen zegt: 21 augustus 2016 om 06:04 /…/Het zal u niet bevallen,/…/@

          — Ja, ik ben inderdaad een vakbondsman, maar verder totaal niet geïnteresseerd in uw privé sores. Hoe komt u aan die onzin ?

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””a, ik ben inderdaad een vakbondsman, maar verder totaal niet geïnteresseerd in uw privé sores””””””””””””””

          U las het verkeerd of heb mij niet begrepen.IK ben niet geïnteresseerd in any vakbond en de mensen die daar iets voor doen. Ik heb niet gezegd dat u dat bent. Ik zou het ten zeerste waarderen dat vakbondmensen anderen die daar niet in geïnteresseerd zijn, ook met rust laten. Gelukkig is dat hier in CA wel geregeld.
          Ik leef gelukkig in een vrije wereld, waar ik gewoon mijn belasting heb betaald toen ik werkte, maar nooit gedwongen ben aan een organisatie te moeten betalen, waar ik niet in geloof. Ik geloof in mijn eigen krachten en mijn eigen vermogen. Ik weet dat vooral vakbonden mensen die het gemaakt hebben, haten. Ik bewonder ze.

        • Jan A. Somers zegt:

          “misschien de mensen van Nederlandse afkomst lid waren van een vakbond” In Indië waren de Inlandse vakbonden stukken sterker dan de Nederlandse, zoals de Inlandse matrozenbonden. De bezuinigingen in de jaren dertig hadden niet alleen de sterkte van het leger aangetast, ook waren in 1931 de traktementen bij leger en marine twee keer met 5 procent verlaagd. Eind 1932 vonden in Soerabaja grote demonstraties plaats naar aanleiding van geruchten over verdere salariskortingen. Na ontkenning werd in januari 1933 deze verlaging toch doorgevoerd, oplopend tot 7 procent voor het Inlandse personeel. Bij de hierop volgende demonstraties en dienstweigering op grote schaal werden honderden arrestaties verricht, voor een groot deel onder Inlandse marinemensen. De pantserkruiser De Zeven Provinciën, een verouderd oorlogsschip dat als opleidingsschip werd gebruikt, was met 256 Inlandse en 141 Europese schepelingen, en 30 officieren op oefenreis toen aan boord de nieuwe traktementsverlaging en de onrust in Soerabaja bekend werden. Op 4 februari, terwijl het schip voor Koetaradja, de hoofdplaats van Atjeh, voor anker lag en de commandant met enkele bemanningsleden zich aan wal bevonden, overmeesterden Inlandse schepelingen samen met een deel van het lagere Europese personeel het schip. De muiters maakten bekend dat de actie een protest was tegen de salariskortingen en de gebeurtenissen in Soerabaja en dat geen geweld werd beoogd. De muiterij kwam hard aan bij de Europese bevolking; de marine als symbool van de Nederlandse grootheid was gekrenkt en daarmee het nationale gevoel. Inlanders bleken een groot oorlogsschip te kunnen besturen, men kon de gewapende macht kennelijk niet meer vertrouwen. Het ging in beginsel om een loonconflict, maar aangezien aanvankelijk niet bekend was dat ook Europees marinepersoneel aan de actie deelnam werd de muiterij opgevat als een politieke opstand.

  13. eppeson marawasin zegt:

    @Maar ja, ik heb het toch wel gered!@

    — Dat kunt wel stellen meneer Somers; en dan ook nog eens zonder inconveniëntentoeslag zeker? 😀

    e.m.

  14. Huib Otto zegt:

    Ik wil Pak Eppesom toch wel een beetje bijspringen.
    Eind 50-er jaren toen ik nog op de VWO zat hadden mijn Indo boezem vriendjes en ik niets te makken. Zakgeld? Apa itoe. Een Cineacje pikken? Onbetaalbaar. En ga zo maar door.

    We kwamen dus op het idee tijdens de zomer vakanties een baantje te zoeken. En dat lukte.
    Zo heb een paar weken bij het Centraal Station gewerkt. Fietsen in- en uitladen van vakantiegangers in de wagons. Als fooi kreeg je een peuk. ls niet roker nam ik het niet aan totdat vriendje Rudy zei dat ik het wel moest doen want die kon je verpatsen.

    Een andere zomer bij Luycks in Diemen. Bergen augurken, komkommers en zilveruitjes schoonmaken en wassen aan de lopende band. En aan de lopende band de deksels op de gevulde grote potten zure komkommers met de hand dichtdraaien. Op een gegeven moment haalde de voorman telkens een vaste kracht weg en op het eind stond ik mijn eentje aan die band waar eerst zeker zes man aan stonden. Toen ik aan het eind afscheid ging nemen van de personeelschef zei hij Peter je mag altijd terug komen. We willen je graag hebben. Nu wil het geval dat er toen leeftijdsloon werd betaald. Dus we gaven een valse naam en de volwassen leeftijd zodat je het volledige uurloon kreeg. Ook een ideetje van Rudy trouwens.

    Na mijn eindexamen in Mei 1958 en in afwachting van mijn opkomst in Militaire dienst gingen we in de Rotterdamse haven als classificeerder werken. Leverde ook meer geld op. Zwaar werk want je moest zakken o.a. met basalt op je schouder de loopplank opsjouwen en tegen de potige volwassen dokwerkers opboksen. Een andere dag moest je benedendeks de boel reinigen en een keer zelfs een latex tank waar ze de roest aan het afbikken waren die vol stond met een dichte roestwalm.
    Zonder adem bescherming terwijl de vaste werkers wel een masker op hadden.

    Daarna het riante militaire dienstplicht loon van ik denk Fl. 1,60 per dag en afgepeigerd worden..

    Het terugbrengen van de werkweek van 45 of 48 uur en het verbeteren van de werkomstandigheden is dus best wel een goede zaak bij bepaalde werkgevers en voor bepaalde werknemers die ook hun handen wilden laten wapperen. Maar zoals bekend schieten ze vaak te ver door en wordt vergeten dat werkomstandigheden prima moeten zijn maar ook de werk prestaties moeten er naar zijn. Voor wat hoort wat.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””Maar zoals bekend schieten ze vaak te ver door en wordt vergeten dat werkomstandigheden prima moeten zijn maar ook de werk prestaties moeten er naar zijn. Voor wat hoort wat.””””””””””””

      Huib, je slaat de spijker op zijn kop. Ik ga een stap verder. Wil je internationaal meedoen, dan zal je als werker en als vakbond je moeten aanpassen. Doe je het niet dan word je een looser.
      Vroeger was een vakbond nodig, maar tegenwoordig vermoedelijk niet meer. En de CAO’s zijn ook te ver doorgeschoten. Er kan niet meer geconcurreerd worden met het buitenland. Zeker als er ook niet meer hard word gewerkt. Kijk vooral naar Frankrijk waar constant wordt gestaakt om meer centen. Maar wordt er dan ook meer gepresteerd?
      Ik hoor ook het een een ander van mijn werkeloze zusje. De cao en regeltjes zijn zo doorgeschoten, o.a. een cao betaling naar leeftijd, dat bedrijven ze niet willen aannemen. Waarom komen ouderen niet meer aan de bak? Waarom worden mensen niet meer in vaste dienst aangenomen? Cao, cao,cao! Een ieder weet, eenmaal met pensioen, dat hij/zij of hard hebben gewerkt of de kantjes hebben afgelopen en kansen hebben gemist.
      Heb het idee dat het woord “werken” sommigen maar een vies woord vinden.

  15. Huib Otto zegt:

    P.S.

    Ik heb nog de tijd meegemaakt toen ik op een markt onderzoeksburo en daarna een ingenieursburo werkte dat je ook Zaterdagmorgen 4 uur werkte.
    Je had dus bijna een zesdaagse werkweek.

    • Loekie zegt:

      Een van mijn buren heeft een winkel in het centrum. Die zaak is iedere dag open, ook op zondag. Buurman werken. Hij hoopt op zijn 55e genoeg te hebben verdiend om te kunnen stoppen.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Je had dus bijna een zesdaagse werkweek.””””””””””

      Ach, als je het werk fijn vind, doe je het toch met plezier en daarbij maak je nog centen ook. Was al de 60 gepasseerd, 40 uren in engineering en de weekend in de makelaardij.

      • Huib Otto zegt:

        @Ron “Ach, als je het werk fijn vind,…etc”
        Toe ik op een ing. buro werkte in de 60-er jaren hadden we een aantal technisch adviseurs in de buitendienst. Ieder richtte zich op een bepaalde branche.

        Zo was er de oudste man uit het team die verantwoordelijk was voor de afzet van stookinstallaties in het Westland. Ze waren de hele week op pad.

        Elke Zaterdag was er een meeting op kantoor op de Plantage Middenlaan in Amsterdam en een lunch in het Tropenmuseum. Hij nam steevast enkele glaasjes jonge klare tot zich en lunchte nauwelijks..
        Steevast zei hij als het glaasje leeg getrokken was:

        Werken is leuk, maar er gaat zo veel vrije tijd in zitten.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Werken is leuk, maar er gaat zo veel vrije tijd in zitten.””””””””””””””

          Jammer dat je via je belasting formulier ook niet kan kiezen waar je belasting centen naar toe moeten gaan. BV naar defensie, woningbouw, ouderenzorg, enz

  16. eppeson marawasin zegt:

    Terima kasih Pak Huib (om 11:02) en meneer Somers (om 12:18) voor uw beider onderbouwde bijdragen. Brengt mij weer in rustig vaarwater 😉

    Ik meen dat het Churchill was, die als Brits minister van Marine verordonneerde dat marineschepen voor hun voortstuwing voortaan moesten overschakelen van ‘steenkolen’ naar ‘olie’. Tja, de wereld van ‘de kompels’: ontbering, armoede, ziekte, dood . . . ***

    Mede n.a.v. het mislukken van de algemene staking van 1926 en het mijnongeluk op 1 maart 1927 (53 doden) in de Marine Colliery te Cwm vlakbij Ebbw Vale schreef de Welshe ex-mijnwerker, leraar en dichter Idris Davis (“I am a socialist”) in 1938 het gedicht ‘The Bells of Rhimney’ (de klokken van Rhimney). In 1958 in aangepaste vorm door niemand minder dan Pete Seeger op muziek gezet. Maar bekend geworden in de uitvoering van de Amerikaanse band The Byrds met Roger McGuinn op zijn fameuze 12-string Rickenbacker.

    The Bells of Rhimney, hieronder in de uitvoering van de Australische zangeres Judy Collins. De klokken luiden, wat hebben ze ons te melden? Voor medelezers die willen meezingen . . .

    Oh what will you give me, say the sad bells of Rhymney*
    Is there hope for the future, say the brown bells of Merthyr*
    Who made the mine owner, say the black bells of Rhondda*
    And who robbed the miner, say the grim bells of Blaina*

    Throw the vandals in court, say the bells of Newport*
    All will be well if, if, if, if, if, say the green bells of Cardiff*
    Why so worried, sisters, why, sang the silver bells of Wye*
    And what will you give me, say the sad bells of Rhymney

    Oh what will you give me, say the sad bells of Rhymney
    Is there hope for the future, say the brown bells of Merthyr
    Who made the mine owner, say the black bells of Rhondda
    And who robbed the miner, say the grim bells of Blaina

    They’ll plunder willy-nilly, say the bells of Caerphilly
    They have fangs, they have teeth, shout the loud bells of Neath*
    Even God is uneasy, say the moist bells of Swansea*
    And what will you give me, say the sad bells of Rhymney

    Throw the vandals in court, say the bells of Newport
    All will be well if, if, if, if, if …., say the green bells of Cardiff
    Why so worried, sisters, why, sang the silver bells of Wye
    And what will you give me, say the sad bells of Rhymney

    * plaatsen (Brecon ontbreekt in de aangepaste versie) in en rond het South Wales’ steenkoolveld


    .
    ***In de Ombilinkolenmijn te Sawa Loento in de Padangse Bovenlanden van Sumatra’s Westkust [ https://indisch4ever.nu/2014/07/05/kaarten-indie-1937/#comments ] zal het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn geweest, is mijn bange vermoeden.

    — ‘All will be well if, if, if, if, if ….’

    Goede zondag verder . . .

    e.m.

  17. Huib Otto zegt:

    Ja die steenkolen mijnen. O zo verfoeid. Al die zwoegende mijnwerkers diep onder de grond.

    Al in 1950 toen mijn moeder mij met het gezin van een vriendin, een oorlogsweduwe die we tante Marie noemden, naar Holland stuurde kwamen we in Valkenburg(Z.L.) terecht. En nog wel in Hotel Astoria die toen leeg stond en dus een paar centjes bij elkaar kon schoffelen als kontraktpension. Het liep nl. tegen de winter.

    Had een autochtoon schoolvriendje waar ik soms ook wel mee naar huis mocht na schooltijd.
    Moeder, een lief mens met een hok vol kindertjes deed dan boterhammen klaar maken voor haar kroost en ze gaf me er ook altijd één. Vader was mijnwerker en als hij dan veel later thuis kwam zag hij roetzwart van de steenkolenstof. Maar ik kan me zijn vriendelijke lach nog goed voor de geest halen. Je wil niet weten met wat voor loon die mijnwerkers werden afgescheept. Maar er was niet veel anders, dus ze waren gelukkig.

    Toen kwam de aardgas vondst in Slochteren. Halleluja wat een schone brandstof en wat een rijkdom. Zat toen inmiddels op het VWO in Oldenzaal toen het gebeurde. De eerste gigantisch grote pijpleidingen werden ingegraven van uit Groningen. Het gas werd door den Uil voor een veel te laag bedrag aan het buitenland verkocht. O,o wat was Nederland rijk. Dus koopt Nederland weer gas uit Rusland of zo voor een hogere prijs dan ze zelf voor hun gas hebben ontvangen. Wat een kooplui zijn we.

    De mijnen werden gesloten en de kompels kwamen zonder werk en waren aangewezen op een uitkering. En ze waren niet eens blij.

    Ook de Groningers zijn niet blij want de provincie wordt nu geteisterd door aardbevingen en de NAM houdt de handen stevig op de knip. Jammer nou van al die oude huizen en boerderijen die op instorten staan. Bij de gratie gods kan er na een hoop gehakketak als je geluk hebt een schadevergoeding betaald worden.

    Nu moeten we allemaal electrisch auto gaan rijden. Op electriciteit uit het buitenland gehaald en opgewekt met ouderwetse kolen centrales. O wat zijn we dan milieu bewust bezig. Want de modernere kolen gestookte Ned. centrales zijn taboe. Windenergie is nou aan de orde en niet te vergeten zonne-energie. Maar helaas schijnt de zon veel te weinig in dit kikkerland. Alhoewel ik niet mag klagen want vorig najaar een serie zonnepanelen op een bedrijfsgebouw laten plaatsen
    en de electriciteitsnota is drastisch afgenomen. Viel me niet tegen.vanaf morgen gaat de zon weer volop schijnen. Dan is het weer cashen geblazen.
    Dus zingen we maar uit volle borst mee met Judy Collins Bells of Rhymney. Uit Brecon Beacon. (met knipoog naar Pak E.)

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Je wil niet weten met wat voor loon die mijnwerkers werden afgescheept”.

      Dat heb ik in 1953 anders gehoord van een Indische jongen, Richard Dinsbach, nu al lang bij God in den Hemel.

      Drop out van de HBS, zanger van het sentimentele lied (Bing Crosby-achtig) ging hij voor het geld in de mijnen werken. Verdiende naar eigen zeggen 500 gulden in de maand. Dat was toen ontegenzeggelijk een hele hoop geld. Zou Richard bij zijn bezoek aan oude vriendjes in Den Haag hebben opgeschept?

      Het werk in de mijnen was zwaar en ongezond. Maar toen minister van Economische Zaken Uilemans in de zestiger jaren v.d.v.e. de mijnen sloot, was Leiden in Limburg toch even in last. DSM, de rechtsopvolgster van De Staatsmijnen, zit nu in de voeding en doet het daar heel goed …..

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      Een prachtig verhaal hoe of we het proberen te vermijden elkaar de waarheid te vertellen. Hoe of we zelf moeten werken aan een goed milieu, en het niet overlaten aan anderen die het altijd over innovaties hebben. Innovaties die geld kosten, gezond verstand kost niets.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””””””Toen kwam de aardgas vondst in Slochteren. Halleluja wat een schone brandstof en wat een rijkdom”””””””””””””””””

      Heb bij het Amerikaans bedrijf Bechtel Inc. in Den Haag ook aan diverse compressor stations van het aardgas project gewerkt. M.a.w. Amerika heeft er ook aan verdiend. Trouwens bijna alle gas en olie leidingen ondergronds door heel Europa werd door Bechtel ontworpen en gelegd. Gewoon omdat er toen in Nl en Europa geen bedrijf was met die ervaring. Bechtel werd heel goed betaald en wij ook.

  18. eppeson marawasin zegt:

    Hè lekker, 3 zonnige reacties; eens ‘n keer wat anders. Terima Kasih . . .

    Drs. J.M. den Uyl (knipoog naar Pak Pierre) was inderdaad niet de Minister van Buitenlandse Zaken; voor onderhandelingen met het buitenland hadden we Joseph Marie Antoine Hubert Luns (knipoog naar Pak Huib) en ‘volle verstand’ is dacht ik niet gratis (knipoog naar meneer Somers).

    e.m.

    • Jan A. Somers zegt:

      Gezond verstand is m.i. heel wat anders dan geleerd, intellectueel. Wij hebben huishoudelijke hulp van thuiszorg. Die mevrouw heeft heel weinig school gehad, maar heeft een heel groot gezond verstand. Net als wijlen mijn grootmoeder. En dat heeft hun niets gekost, behalve altijd om je heen kijken en in je opnemen. Open staan, niet zuur.

      • Gezond verstand is een HOGE IQ.Vele generaals hebben een lage algemene opleiding maar een hoge IQ .Zoals Napoleon,Tito,SUHARTO( alleen maar 2de Inlandse School en sergeant).Zelf eigenlijk ook Hitler.Maar SQ( spiritual ) is wat anders.Een hoge IQ met een lage SQ.Dat zijn mensen de de sprookjes van de religie zo maar kunnen inslikken.

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Suparmo, u hebt het wel eens gehad over de onverlaarbare dingen die in uw huis gebeuren. Als dat geen sprookjes zijn wat voor IQ en SQ hebt u dan als u dat geloofd?

        • Jan A. Somers zegt:

          “wat voor IQ en SQ hebt u dan als u dat geloofd?” Uit mijn dissertatie, Stelling 12a.-‘Ik geloof er niet in maar houd er wel rekening mee’ is de opvatting van de Indische Nederlander over in Indië gangbare paranormale en occulte verschijnselen, maar moet ook de grondslag zijn voor een correcte (natuur)wetenschappelijke attitude. Het aantal stellingen bij dit proef-schrift zou dan ook als ongepast moeten worden beschouwd.

  19. Huib Otto zegt:

    Knipoog terug naar Pak E.M.
    Ome Joop was die toen niet MP?
    En Joseph Luns de “bangsat ” die de Indische zaak verkwanselde?
    Dus ook de gasopbrengst heeft hij verkwanseld?
    En de MP dan?
    Pak S. zei gezond verstand kost niets.
    Pak E zegt volle verstand is niet gratis.
    Maar dan moet je natuurlijk wel bij je volle verstand zijn.
    Zeg ik.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Pak S. zei gezond verstand kost niets.
      Pak E zegt volle verstand is niet gratis.
      Maar dan moet je natuurlijk wel bij je volle verstand zijn.””””””””””

      En wie beoordeelt dat? Toch niet de mensen op het Binnenhof?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.