I.N.D.O. afl 4


Een programma van openrotterdam. Zie meer..

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

60 reacties op I.N.D.O. afl 4

  1. Ron Geenen zegt:

    Wat bedoelen ze met I.N.D.O.?
    Eerder gelezen “In Nederland Door Omstandigheden”. Gaan ze daar van uit?

    • Boeroeng zegt:

      Ik denk het wel, Ron

      • bokeller zegt:

        Pak Ron
        ##“In Nederland Door Omstandigheden”. Gaan ze daar van uit?##i
        Dat waren de allereerste inkomers hier in Holland.
        Voor de nakomers hiervan is het dus;
        ” In Nederland Door Opa ”
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Dat waren de allereerste inkomers hier in Holland.”””””””””

          Daarom ook mijn vraag. Ben benieuwd of ze dan ook met verhalen van weleer komen. En zo ja, hoe komen ze er aan? Immers velen van de eerste generatie zijn er niet meer.
          Deze I.N.D.O. groep moet dus haast gaan maken. Misschien ga je het druk krijgen!

  2. Peter van den Broek zegt:

    I.N.D.O afl. 4 Bij Nils Duinker gaat het gelukkig niet over bloed (vgl nationaal-socialistisch Blut und Boden). Hij vertelt wel een samenhangend en opmerkelijk verhaal over het Indisch-zijn van iemand die de geschiedenis, inclusief cultuur doorgegeven kreeg anders dan wat sommigen beweren door de genen of één of ander onbestemd gevoel. En hoe hij er in het Hier & Nu mee omgaat. Dat is wat anders dan die hei-kneuterige verzinsels over een kwart Indisch , mijn Indische helft als déconstructieve benadering etc. Het gaat ook hier om de juiste vragen stellen om de juiste antwoorden te krijgen.

  3. Surya Atmadja zegt:

    Het niet bespreekbaar stellen van minder leuke zaken/ervaringen werd soms als “Indisch zwijgen”
    genoemd.
    Soms werd van een deel van de volgende generatie (de generatie na de grote migratiegolf ) gezegd alsof er weinig gepraat door de 1ste generatie( plus 1,5 gen) over hun ervaringen.
    Nou dat is toch niet waar , heb namelijk andere ervaringen.
    De (oude) Indo’s en Indonesiers zijn goede vertellers (mondeling) , en zeker als ze het “veilig” voelen tussen je eigen sobats /gelijken.
    Naarmate het later werd , iedereen is al voldoende voorzien van pisang of singkong goreng en de zoveelste mok kopi tubruk , komen de verhalen los .
    Sterke verhalen, al dan niet met smeuige aanvullingen .
    Je weet dat het elke keer anders wordt , en toch luister je graag .

    Dat de Generasi Satu Setengah soms te weinig door gekregen hebben is mijn inziens normaal ( hoewel bij vele families waar de contacten goed zijn vele familie geschiedenissen werden het wel doorgegeven).

    Daarom vind ik belangrijk dat mensen met voldoende kennis over “pan froeher” het alsnog doorgeven, en als er vreemde verhalendie niet kloppen insluipen bij de versie Indisch3 of zelfs Insisch2 voorkomen.
    Ze (Gen 1.5) kunnen hun versie vertellen .

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””Dat de Generasi Satu Setengah soms te weinig door gekregen hebben is mijn inziens normaal ( hoewel bij vele families waar de contacten goed zijn vele familie geschiedenissen werden het wel doorgegeven).””””””””””””

      Het heeft niets te maken met goede onderlinge contacten in families om de oude geschiedenis van vroeger te horen. Immers velen waren en zijn erg getraumatiseerd geraakt van die zelfde geschiedenis. Daarnaast heeft de ontvangst gedurende de jaren 50/60 de situatie alleen maar verergerd. Ik heb het vermoeden dat U geen idee heeft wat trauma met iemand kan doen.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ron Geenen zegt:
        28 juni 2016 om 17:59
        Ik heb het vermoeden dat U geen idee heeft wat trauma met iemand kan doen.
        ===========================
        Ik vertel alleen mijn eigen ervaringen , met de de generatie 1, generatie 1,5 en generatie 2.
        Ter verduidelijking : de Gen. 1 (satu) was de generatie van mijn oude kostbaas , hij , zijn broers, vrienden etc .
        De Gen. 1,5 zijn de toen al bijna volwassen kinderen ( ouder dan 20 jr , sommigen zijn al getrouwd )
        De Gen. 2 zijn de kinderen van Gen 1 die geboren zijn in Nederland.
        Mijn leeftijd was toen ongeveer 20 jr in 1968 .
        Bij al die oudjes (Gen.1 ) die ik in ongeveer tussen 1968 en 1980 of iets later nog ontmoette hebben geen 1 persoon slechte zaken, over bersiaptijd hebben gesproken of verteld .
        Dat er problemen zijn kon men pas vele jaren later lezen .
        ========================
        Eerlijk gezegd verbaas ik me ook als ik sommige uitspraken van de 3de generatie lees zoals het voorbeeld aangehaald door Pak Olive: 28 juni 2016 om 18:36
        “Wat heeft het Indisch gevoel of het Indo zijn te maken met tattoo’s van Dayak, Hindu of de Wayang Kulit relegie?”

        Wel ken ik oude Indo’s (Gen.1)die ook liefhebbers zijn van wayang gebeuren, batik etc, de cultuur van den gewonen Javaan(Sundanees).
        Ook “oudjes” die ondanks hun sociale achtergrond toch affiniteit hebben met de andere/Indonesische of Inlandse kant.

        Ik zit bijna 10 jaren in een Indische woongemeenschap in oprichting waar veel generatie 1,5 leden zijn , waarvan x aantal jaren als bestuurslid.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””De Gen. 1,5 zijn de toen al bijna volwassen kinderen ( ouder dan 20 jr , sommigen zijn al getrouwd )
          De Gen. 2 zijn de kinderen van Gen 1 die geboren zijn in Nederland.”””””””””””””””

          Met uw bovenstaande statement sluit u een heleboel Indo’s uit.
          Ben geboren in 1936 en kwam naar NL in Jan. 1951, bijna 14 jaar. Ook mijn 1 jaar jongere broer en jongere zussen. De laatste geboren in 1943 in Jappenkamp Bangkinang. Waar vallen wij onder volgens uw methode? Gewoon dood zwijgen? Wie daar op let is een kniesoor?
          Ziet u nu in dat al die aanduidingen van van Gen 1, 1.5 en 2 gewoon onzin zijn.

        • bokeller zegt:

          ## Mijn leeftijd was toen ongeveer 20 jr in 1968 .
          Bij al die oudjes (Gen.1 ) die ik in ongeveer tussen 1968 en 1980 of iets later nog ontmoette hebben geen 1 persoon slechte zaken, over bersiaptijd hebben gesproken of verteld .
          Dat er problemen zijn kon men pas vele jaren later lezen .””####

          Oei-Oei Pak Surya,
          U vergeet wel dat hier in Nederland tussen 1950 en 1968 { U 20jaar}
          al Indo’s waren, oa. ik, die over deze Bersiap-periode wel vertelden.

          Bijv.A . Congolese opstand, waar Blanke Belgen werden gemolesteerd.
          Waarbij hier in Nederland afkeurend werd gesproken en wij Indo
          ons afvroegen en vertelden en onze Bangsa dan.

          B 1962 ,de personen uit Nw.Guinea die naar Nederland kwamen
          en gezien de ondervinding Bersiap-periode ,vandaar vertrokken.
          siBo

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Surya Atmadja
          Wel ken ik oude Indo’s (Gen.1) die liefhebbers zijn van Wayang gebeuren….

          Natuurlijk zijn er uitzonderingen die ik niet ken.
          Die 1st generatie Indo’s die u kent, kunnen die ook uren lang al HURKENDE naar wayang gebeuren kijken? Want zo kijken ze er naar.

  4. Arthur Olive zegt:

    Wat heeft het Indisch gevoel of het Indo zijn te maken met tattoo’s van Dayak, Hindu of de Wayang Kulit relegie?
    Als je dat gevoel aan de buitenkant wil laten zien dan zit het niet binnen.
    Deze culturen waren niet de eerste generatie eigen, voor hun was het niet een vreemde cutuur maar ze deden er niet aan, ze vermeden het zelfs.
    De tegenwoordige generaties zoeken naar hun identiteit, het Indisch gevoel, maar ze zullen het niet in Indonesia vinden..
    Ik ken geen enkele Indo, jong of oud die net als de Javaan uren lang naar Wayang Kulit kan kijken. Meestal is het na hooguit 5 minuten afgelopen omdat men de verhalen niet kent en er niets om geeft.

    • bokeller zegt:

      ###Ik ken geen enkele Indo, jong of oud die net als de Javaan
      uren lang naar Wayang Kulit kan kijken###.
      Zo ook ”De Sawah Belanda” werkers,
      siBo

  5. Surya Atmadja zegt:

    Ron Geenen zegt: 28 juni 2016 om 19:25
    Waar vallen wij onder volgens uw methode?
    =====================================================
    Het kan aan mijn B3 ( Bhs Belanda Bengkok) liggen , dus zal ik geen lange of onduidelijke verhaal afsteken.

    Kort antwoord : Moeder Geenen kwam met de kinderen o.a Ron.
    Moeder is volgens mijn (“eigen”) beschrijving de 1ste Generatie van de familie die de grote oversteek maakt.
    Kinderen.zijn automatisch Gen.2 geworden ( kinderen van de 1ste Gen), maar ze zijn tegelijk meegegaan naar NL , dus om hun “groep” te onderscheiden met de kinderen van de 1ste Gen. die in Ollanda geboren zijn (de zgn 2de Gen.) ga ik (en vele oudere Indo’s) hun Generatie Satu Setengah.(Gen. 1,5)

    Voorbeeld: mijn oude kostbaas (1ste Gen =moeder gebleven of al overleden in Indonesia) was in 1968 bijna 60 jr oud met jonge Javaanse vrouw , zijn oudere broer zat toen al in bejaardentehuis( dacht tussen 75-80 , in ieder geval voor mij als 20 jarige al behoorlijk oud) .
    Waarschijnlijk van een andere moeder .
    Mijn kostbaas was de 1ste persoon van zijn “tak” die de ovetocht maakt.
    In Nederlands Oost Indie hebben veel Nederlandse en Indische mannen soms meer dan 1 vrouwen/relaties , met verschillende kinderen die qua leeftijd vaak grote verschillen hadden.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Kinderen.zijn automatisch Gen.2 geworden ( kinderen van de 1ste Gen), maar ze zijn tegelijk meegegaan naar NL , dus om hun “groep” te onderscheiden met de kinderen van de 1ste Gen. die in Ollanda geboren zijn (de zgn 2de Gen.) ga ik (en vele oudere Indo’s) hun Generatie Satu Setengah.(Gen. 1,5)””””””””””””””

      Volgens uw uitleg heeft mijn moeder dan kinderen 1.5 en 2de generatie. Die hele aanname van 1.0, 1.5 en 2.0 is bengkok. Dadelijk komt er een ander, die hier in US er van uitgaat dat de eerste generatie uit NL naar US als 1st generatie gaat benaderen. Ben blij dat ik het voor mij zelf heb uitgezocht hoe het in werkelijkheid is.

      • PLemon zegt:

        @Hr Geenen..”blij dat ik het voor mij zelf heb uitgezocht….”

        Ook het NIDI was er mee bezig geweest.

        *** Na een kort historisch overzicht van de banden tussen Nederland en Nederlands- Indië wordt in hoofdstuk 2 ingegaan op de verschillende mogelijke omschrijving van het begrip ‘Indische Nederlanders’. Zoals in hoofdstuk 2 zal worden toe- gelicht, kiezen wij in dit rapport uiteindelijk voor een tamelijk diffuse definitie van de eerste generatie Indische Nederlanders, namelijk “personen die zelf een deel van hun leven aan de koloniale cultuur van het voormalige Nederlands- Indië hebben blootgestaan en deze cultuur door migratie naar elders hebben meegebracht”. Aan de hand van deze definitie worden de belangrijkste deel-groepen geïdentificeerd en geoperationaliseerd, en wordt per deelgroep de te hanteren werkwijze toegelicht.
        Vervolgens komt de hoofdmoot van het rapport, de demografische reconstructie van de ‘Indische Nederlanders’, aan bod. De numeriek belangrijkste groep vindt zijn oorsprong in de groep die als ‘Nederlander’ tijdens de Tweede Wereld- oorlog onder de Japanse bezetting in Indië verbleef. Hoofdstuk 3 beschrijft de demografische ontwikkeling van deze groep over de periode 1930-1946. Hoofdstuk 4 besteedt aandacht aan een tweede (veel kleinere) groep, te weten de ‘Indische Nederlanders’ die de Tweede Wereldoorlog in Nederland door- brachten, vooral scholieren en studenten. In hoofdstuk 5 komt de naoorlogse periode aan bod, resulterende in een schatting van de totale populatie ‘Indische Nederlanders’ anno 2001. Hoofdstuk 6 gaat in op de vraag welk deel van deze totale populatie in aanmerking komt voor een uitkering in het kader van Het Gebaar. Hoofdstuk 7 ten slotte confronteert de uitkomsten van de demo- grafische reconstructie met een aantal beschikbare statistieken van het CBS.
        https://www.nidi.nl › nidi-report-64

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Zoals in hoofdstuk 2 zal worden toe- gelicht, kiezen wij in dit rapport uiteindelijk voor een tamelijk diffuse definitie van de eerste generatie Indische Nederlanders, namelijk “personen die zelf een deel van hun leven aan de koloniale cultuur van het voormalige Nederlands- Indië hebben blootgestaan en deze cultuur door migratie naar elders hebben meegebracht”. Aan de hand van deze definitie worden de belangrijkste deel-groepen geïdentificeerd en geoperationaliseerd, en wordt per deelgroep de te hanteren werkwijze toegelicht.””””””””””””

          Kan zijn zoals u het beschrijft. Ik heb echter mijzelf een andere criteria gesteld. Ik ga er van uit van de eerste Europeaan die naar Indie ging en zich mengde met iemand, zijnde een andere blanke of een plaatselijke persoon. Immers mijn achtergrond bestaat uit diverse Europese en Aziatische volkeren. Vandaar uit bekeken ben ik generatie 5.
          Zij die uitgaan van de stelling 1.0, 1.5 en 2, enz. weten eigenlijk bitter weinig van hun achtergrond of gaan er gemakshalve liever voor uit de weg. Waarom? Misschien luiheid, schaamte of het gewoon niet willen weten?

        • Arthur Olive zegt:

          Uitgerekend van vaders kant ben ik 4de generatie Indo omdat de aangetrouwde zijtakken overgrootmoeder (Hall) en grootmoeder (Mundler) ook eerste generatie waren.
          Van mijn moeders kant zijn het uitgebreide en oude generaties (Lucardie, Lapre enz.) dus onmogelijk om het nog na te gaan.
          Ik kan dus niet bewijzen hoeveelste generatie ik ben en schaar me daarom door omstandigheden bij de 11/2 generatie. Niet dat ik daar veel om geef.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Van mijn moeders kant zijn het uitgebreide en oude generaties (Lucardie, Lapre enz.) dus onmogelijk om het nog na te gaan.””””””””””””

          Daar ben ik niet van overtuigd. Uitgaande van de eerste blanda die naar Indie ging is volgens mij alles na te trekken. De eerste Geenen ging in 1848 naar Indie toe en dat is mijn beginpunt. Acht andere gerelateerde Geenen onderzoekers (mijn geluk) in NL hebben ook jaren werk verricht.
          Daarbij kwam aan het licht dat Peeter Jan Geenen en Geerling Aert Claes van Ekert uit Zesgehuchten (ca. 1600) de oudste stamvaders waren. Ik heb wel de websites van de andere onderzoekers op mijn site geplaatst.
          Veel moeilijker wordt het om naar de stamvaders uit andere Europese landen te vinden.
          Er zijn vele sites en mensen bezig met het spitten naar namen en stamfamilies in het oude Indie, waar men hulp kan krijgen.
          Een waarschuwing: Eenmaal mee begonnen is er meestal geen ophouden aan.

        • Arthur Olive zegt:

          De eerste Geenen ging in 1848 naar Indie en dat is mijn beginpunt.

          Hoe zit het dan met de zijtakken, als die een beginpunt hebben die verder in het verleden gaan?
          En dat is alleen van vaders kant.
          Ik geloof niet dat het luihijd is om niet verder te zoeken totdat je de werkelijke eerste Indo hebt gevonden. Het is een hobby, of geloof zoals die van de Mormonen. Wat moet je er mee doen?
          Er is een Lucardie in mijn familie die en Mormoon is en ik heb van hem een familie tree gekregen die terug gaat tot 1715 met als eerste Indo uit 1805. Maar dan zijn er nog al die aangetrouwde zijtakken die men ook moet achterhalen.
          In mijn geval heb ik iets kunnen achterhalen wat door mijn voorvader is gemaakt, maar dat is een uitzondering volgens mij.

        • Ron Geenen zegt:

          Hoe zit het dan met de zijtakken, als die een beginpunt hebben die verder in het verleden gaan?”””””””””””

          Ben alleen bezig met mijn rechte lijn en van diverse tantes en ooms vermeldt met wie ze getrouwd zijn of overleden zijn en het aantal kinderen. Ik ben ook in het bezit van het boek van de familie krancher, die het geslacht Kouthoofd met afstammelingen hebben uitgezocht. Mijn vrouw is ook een Kouthoofd.
          Dat boek geeft alle zijtakken aan en beslaat met 4 generaties al 413 pagina’s.
          Van de grootouders tot heden staan er nog niet in en waarschijnlijk komt er een tweede boek voor uit. Al dat werk wat zij hebben gedaan, is voor mij als 80 jarige iets te veel van het goede.

        • Arthur Olive zegt:

          Heer Ron Geenen
          Ben alleen bezig met de rechte lijn.

          Met rechte lijn bedoelt u zeker van vader op zoon.
          U hebt ook genen gekregen van de vrouwelijke zijtakken en als u die negeert dan kan u niet weten wie de eerste Indo is aan wie u verwant bent.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””U hebt ook genen gekregen van de vrouwelijke zijtakken en als u die negeert dan kan u niet weten wie de eerste Indo is aan wie u verwant bent.”””””””””””””

          Laat mij het dan duidelijk maken. Zowel van vader Geenen als van moeder Chevalier volgt ik een rechte lijn.Van vader zijn vader en moeder met vermelding van grootouders en zo verder terug.
          Zo ook van moeder haar ouders en grootouders. Dit gaat terug naar de eerste Geenen die in 1848 naar Sumatra als militaire vertrekt. En van moederskant de Chevalier als kapitein van de franse calvarie onder Napoleon. Napoleon werd verslagen en leger vlucht. Deze kapitein met familie vertrekt per schip en land uiteindelijk op het eiland Nias en gaat vervolgens naar het vaste land van Sumatra. Trouwens alles is gedocumenteerd op mijn web http://MyIndoWorld.com.

        • Indisch4ever zegt:

          Ron, Als je die 2 directe lijnen op naam van je ouders zover mogelijk hebt genoteerd, is het nuttig om ook die andere voorouderlijnen uit te spinnen. Je weet nooit welke opmerkelijke feitjes je nog tegenkomt.
          Dat is ook familiegeschiedenis.
          Met Indische families is het interessant de zijtakken in kaart te brengen… bijv de nazaten van een oud-oud-tante. Het interessante is dat Indische families verweven zijn en zo kom je ineens een naam tegen die je kent van 50 jaar terug en nu familie blijkt te zijn… Zoiets dus.

          Bo Keller sprak me eens aan en vertelde dat ooms van mij ook zijn familie is.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Als je die 2 directe lijnen op naam van je ouders zover mogelijk hebt genoteerd, is het nuttig om ook die andere voorouderlijnen uit te spinnen. Je weet nooit welke opmerkelijke feitjes je nog tegenkomt.
          Dat is ook familiegeschiedenis.””””””””””””””””

          Natuurlijk is dat zo, maar daar zijn vele haken en ogen aan verbonden.
          1. Ik woon in Amerika en niet in Nederland.
          2. Familie van moeder is Frans, Belgisch en Nederlands. Waar haal je die gegevens vandaan?
          3. Aangetrouwde familie van Geenen is Portugees.
          4. Zowel de familie van vader zijde als moeder zijn zeer talrijk in kinderen.
          5. Vooral van de Chevalier zijde werken diverse zijtakken mij tegen. (Familie Tan uit A’dam)
          6. Bij het ontdekken van meer familie blijkt het vaak dat ook velen of door de Jappen of door de Indonesische Permudas zijn afgeslacht geworden. De rode draad in de familie.
          7. Ik ben 80 jaar en travel niet om meer te weten. Doe alles via de Internet.

          Ik ben erg veel te weten gekomen van mijn vaders kant doordat er in NL 8 anderen ook aan de stamboom Geenen werken. Van de Chevalier ben ik pas te weten gekomen, dat alle Chevalier mensen met een NL voornaam geen familie zijn. (Hugenoten). Wel bijna altijd die met Franse voornamen. Heb tot nu toe nog niemand gevonden die ook aan de stamboom Chevalier werkt.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””In Nederlands Oost Indie hebben veel Nederlandse en Indische mannen soms meer dan 1 vrouwen/relaties , met verschillende kinderen die qua leeftijd vaak grote verschillen hadden.”””””””””””””

      Dus volgens u waren vele mannen met europees bloed toen “hoerenlopers”? (Dat is toch het juiste NL woord?) Wel ik heb mijn familie stambomen nagelopen en tot nu toe was er een die van een Niasse ook kinderen had. Of bedoelt u o.a. ook vanwege de kinderen/nazaten, de tegenwoordige Indonesische missen met hun blanke huid en rechte neusjes.

      • Boeroeng zegt:

        Er was veel samenhokken, buitenechtelijke kinderen, gebroken families en mensen met meerdere partners.
        Mijn ene opa had buitenechtelijke kinderen voordat hij huwde met een ander vrouw.
        Mijn andere opa dus weer niet
        Een overgrootvader overleed op zijn 37ste en mijn overgrootmoeder hertrouwde iemand 23 jaar later
        Een andere overgrootvader erkende na 12 jaar hokken 5 kinderen en huwde mijn overgrootmoeder. Hij verliet haar en de kinderen 10 jaar later.
        Indië was een rommelpot

        • bokeller zegt:

          .Pak Boeroeng,
          Toch effe het jaartal bijhalen,dacht ik
          en de reden dat ik het onderstaande aanhaalt.

          Nou niet de ”bloem der natie” dat in indie het gezag dient te handhaven.

          Het Koloniaal Werfdepot te Harderwijk was van 1814 tot 1909 het belangrijkste werfdepot voor het Oost-Indisch Leger (later Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger).
          Van 1815 tot 1910 vertrokken bijna 150.000 militairen vanuit Harderwijk om plaats te nemen in het Oost-indische leger.

          Dit leger moest het Nederlands gezag in de kolonie Indië handhaven.
          De recruten werden geworven onder ‘gewone’, maar ook onder gestrafte militairen, gevangenen, bedelaars en deserteurs uit vreemde legers.

          Ook meldden buitenlanders zich aan zoals de beroemde Franse dichter Arthur Rimbaud. Het leger in Nederlands-Indië had weinig plezier van Rimbaud, hij deserteerde al na een week of drie.

          Elke nieuwe rekruut kreeg na het tekenen van het contract een flink geldbedrag. Ook werd een pensioen in het vooruitzicht gesteld, dit bij minimaal 12 jaar dienst.

          Harderwijker winkeliers, hotelhouders, kroegbazen en bordeelhouders beleefden gouden tijden.
          De kolonialen, wachtend op verscheping naar de koloniën, bleven tussen de 5 en 25 weken in de stad en gaven hun handgeld grotendeels uit in dranklokalen en bordelen. Regelmatig ontstonden er vechtpartijen.

          Harderwijk kreeg een slechte reputatie en raakt internationaal bekend als ‘het gootgat van Europa’.

          Een nieuwe regeling, in 1855 getroffen, om het handgeld pas aan het eind van het verblijf in Indië uit te betalen, roept een storm van protest op onder de Harderwijker middenstand. In 1909 komt een einde aan het Koloniaal Werfdepot in Harderwijk.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Indië was een rommelpot””””””””””””

          Nog niet zolang geleden gelezen dat er van de bestaande huwelijken in Nl er nog geen 50% instand zijn. Trouwens de wet werkt er aan mee, door samen hokkenden als rechtmatige ouders te erkennen. Er is dus wat dat betreft niets verandert.
          Wat dat betreft is de gezegde “Gaat heen en vermenigvuldigt U” verandert in “Vermenigvuldigt U en gaat heen”!

        • Jan A. Somers zegt:

          Voor mijn dissertatie had ik meerdere conceptstellingen die het niet hebben gehaald zoals: “Kinderen van bijstandmoeders hebben geen vader.” En dat is gewoon in Nederland anno nu.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ron Geenen zegt:
        29 juni 2016 om 17:47

        1.Dus volgens u waren vele mannen met europees bloed toen “hoerenlopers”? (Dat is toch het juiste NL woord?) Wel ik heb mijn familie stambomen nagelopen en tot nu toe was er een die van een Niasse ook kinderen had.
        2. Of bedoelt u o.a. ook vanwege de kinderen/nazaten, de tegenwoordige Indonesische missen met hun blanke huid en rechte neusjes.
        ==========================================================
        Beste Ron.

        Ik denk ( weet eigenlijk zeker) dat je veel moet inlezen In de Indische geschiedenis.

        1.Het is niet volgens mij .\Het is volgens vele Orang Pintar(Pinter), Blanda en Indo.
        Ik constateer alleen dat wat ze schrijven geen onzin waren.

        2. Dat zeg ik ook niet.
        Wel heb je door perkawinan-campuran( mixed-huwelijken tussen Indonesiers (m/v) met Blanken nieuwe generatie licht gekleurde Indonesiers Indo – Jerman (Indonesisch-Duits) , Indo-Perancis (Indonesisch-Frans ) , Indo-Amerikaans etc .
        Mijn zoon is Indo-Belanda geboren 1986 in Amsterdam omdat zijn vader Indonesisch-moeder totok .Tot zijn 18de heeft hij de Indonesische nationaliteit (ius sanguinis).
        Heeft niks te maken met de Indo-Belanda(eigenlijk Indo Europeaan) ten tijde van N.O.I

        • Boeroeng zegt:

          Surya Atmadja.. punt 1….
          Veel Europeanen waren hoerenlopers ? Wat is veel ?
          Er waren ook veel Indonesiërs hoerenlopers . Wat is veel?
          1% ? 10%… ?
          Het zal wel zijn dat de jonge soldaten eerder naar de hoeren gingen.

        • Ron Geenen zegt:

          Ik dacht de discussie meer ging over de Blanda’s en ook Indo’s van ver voor de 2WW.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Wel heb je door perkawinan-campuran( mixed-huwelijken tussen Indonesiers (m/v) met Blanken nieuwe generatie licht gekleurde Indonesiers Indo – Jerman (Indonesisch-Duits) , Indo-Perancis (Indonesisch-Frans ) , Indo-Amerikaans etc .””””””””””””

          Bij onze perkupulan in Ca wordt algemeen aangenomen en gesproken dat de licht gekleurde missen allemaal zijn ontstaan door de mix met NL en Euro.

  6. bokeller zegt:

    ## In Nederlands Oost Indie hebben veel Nederlandse en Indische mannen soms meer dan 1 vrouwen/relaties , met verschillende kinderen die qua leeftijd vaak grote verschillen hadden.##

    Zeker ook van de oude Kostbaas vernomen ?
    siBo

    • Surya Atmadja zegt:

      bokeller zegt:
      29 juni 2016 om 12:36

      ## In Nederlands Oost Indie hebben veel Nederlandse en Indische mannen soms meer dan 1 vrouwen/relaties , met verschillende kinderen die qua leeftijd vaak grote verschillen hadden.##
      Zeker ook van de oude Kostbaas vernomen ?
      siBo
      =================================================
      Heb die mensen ontmoet , staat ook in diverse oudere boeken ( al dan niet wetenschappelijk) die geschreven zijn door vele Orang Pintar ( Pinter) .
      Door Belanda’s , soms ook door Orang Pinter met een Indische achtergrond.

      Ik dacht dat het bekend was bij de vele generatie 1, 1,5 of 2 .
      PS : Ik geef alleen door wat ik gezien, gelezen heb , ma’af ya .

      • bokeller zegt:

        Pak Surya,
        Over welke eeuw /jaar heeft ’t eigenlijk.
        Pak zomaar ’t jaar 1900,hoeveel Indo’s
        hadden toen meer dan 1{één} vrouw en
        hoeveel wettige en onwettige kinderen.
        En dat weet die Oude Kostbaas U allemaal
        te vertellen bij ’n koppie toebroek.
        Heel interessant,succes ermee.
        siBo

        • Ronaldo zegt:

          maakt niet uit welke jaren….de indischen/indos hebben ook veel bijvrouwen gehad in het vroegere indie/indonesie, ook nog steeds hier in nl….laten we ze alsjeblieft geen lieverdjes noemen….misschien ook wel EEN van de redenen dat de latere indonesiers wraak namen om hun, met of zonder toestemming gepenetreerde moeders die achter/in de steek werden gelaten met kinderen en thuis weer met moeder de vrouw de perfecte huisvader spelen….nooit wordt er bekend gemaakt wat vroeger de indo’s daar de ‘inlander’ hebben aangedaan, wij hebben het maar overwat er met ons is gebeurd, door de indonesier….kep ook verhalen gehoord over indo’s die kinderen maakten bij hun pembatus en bij repatriering die kids wel meenamen, moeder met verdriet achter laten, ER is daar nu nog steeds een etikette dat je als baas de pembatu niet gaat krikken, dus die vele bescheidenheid van, wij hebben nooit wat verkeerds gedaan, gaat niet zomaar op….en die oudere indos die altijd over dat ‘achterlijke’ volk klagen, wel daar op vakantie gaan en een jong chickie verschalken en hier als bukanmain jempol sekali, als hij er mee pronkt….indo’s staan bekend als sexlustige mannen, nix verkeerds mee, maar vertel niet dat ze lieverdjes zijn en geen bijvrouwen hebben gehad, hahahaha, zelfs hier is dat de indo niet vreemd…en ik kan het weten… 😉 😉

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””In Nederlands Oost Indie hebben veel Nederlandse en Indische mannen soms meer dan 1 vrouwen/relaties “””””””””””””

      Tropenkolder?

      • bo keller zegt:

        ####vertel niet dat ze lieverdjes zijn en geen bijvrouwen hebben gehad, hahahaha, zelfs hier is dat de indo niet vreemd…en ik kan het weten…😉 😉###

        Mss,ook een Oude Kostbaas gehad!!1
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Mss,ook een Oude Kostbaas gehad!!1″””””””””””

          De tekst die je aanhaalt was van Ronaldo en niet van mij. Maar je antwoord kan ik meeleven.

        • Ronaldo zegt:

          nooit een kostbaas gehad, ben ook nog niet zo oud en vooral nog jong van geest…. en de realistiche verhalen van daar, geloof ik eerder dan die tempoh doeloe verhaaltjes die hier in nl verteld worden en proberen aan de volgende generatie mee te geven, dat de indo zo poeslief zijn….indos die geen ervaring met vrouwelijke deernes hebben, geloven dat ze vroeger en nu geen bijvrouwen zouden hebben….hahahaa….fijne avond met mooie dromen, baas… 🙂

    • ronaldo zegt:

      na het geplaatste artikel van heer Loekie, begrijp ik de reacties van de heer bokeller, misschien zelf ervaren in het verre indie met de lieve indischen, dat hij t elke keer weg wuift met “gehoord van de kostbaas ?…hahahaa 🙂

  7. Peter van den Broek zegt:

    Zeer geachte Heer Keller,

    Een wel heel sterk verhaal over A.Rimbaud in Harderwijk. Ondanks dat de Franse dichter maar 23 dagen (dat was pas opleiding!) in het Harderwijkse verbleef, is er daar toch wel een maquette met een gedicht aan hem gewijd. Ik kan mij niet indenken dat hij Sporen in Indie heeft achtergelaten, misschien een krasje op een rots als begin ven een gebeiteld gedicht.

    Mijn Bohème

    ik ging op weg,
    mijn vuisten in versleten zakken;
    Mijn overjas was ook alleen nog een idee;
    O Muze,
    ik liep onder de hemel met je mee;
    En maar als je vazal
    naar grote liefdes snakken!
    ….

    Het gedicht in het Frans is wat langer, maar in Harderwijk heeft men zeker uit zuinigheidsoverwegingen besloten niet een soort Hunnebed maar een eenvoudige maquette te plaatsen, vandaar die 4 puntjes aan het eind van het bovenstaand gedicht:

    Ma Bohème

    Je m’en allais, les poings dans mes poches crevées ;
    Mon paletot aussi devenait idéal ;
    J’allais sous le ciel, Muse ! et j’étais ton féal ;
    Oh ! là là ! que d’amours splendides j’ai rêvées !

    Mon unique culotte avait un large trou.
    – Petit-Poucet rêveur, j’égrenais dans ma course
    Des rimes. Mon auberge était à la Grande Ourse.
    – Mes étoiles au ciel avaient un doux frou-frou

    Et je les écoutais, assis au bord des routes,
    Ces bons soirs de septembre où je sentais des gouttes
    De rosée à mon front, comme un vin de vigueur ;

    Où, rimant au milieu des ombres fantastiques,
    Comme des lyres, je tirais les élastiques
    De mes souliers blessés, un pied près de mon coeur !

    Arthur Rimbaud

  8. bokeller zegt:

    ###nooit een kostbaas gehad, ben ook nog niet zo oud en vooral nog jong van geest….
    en de realistiche verhalen van daar, geloof ik eerder dan die tempoh doeloe verhaaltjes
    die hier in nl verteld worden en proberen aan de volgende generatie mee te geven,
    dat de indo zo poeslief zijn….indos die geen …..##

    Spaghetti verhalen en films doen het heel goed en op
    internet kan je nog veel meer vinden.
    Succes er mee
    siBo

  9. Boeroeng zegt:

    Ron, een voorbeeld van een opmerkelijk feitje in verwante verre takken zou voor jou dit kunnen zijn https://indisch4ever.nu/2016/06/30/oma-jessy-op-24kitchen/
    Oma Jessy heet Isabelle Bregitta Chevalier geboren in 1939 te Batavia.
    Wie weet is ze familie. Haar zoon Jeffrey woont bij jou in de buurt.
    Mail hem eens voor haar familietak Chevalier ?
    http://keasberry.net/family/Chevalier/360/Isabelle+Bregitta/

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Wie weet is ze familie. Haar zoon Jeffrey woont bij jou in de buurt.””””””””””

      Heb al eerder ontmoet en denk niet dat hij familie is. Trouwens zijn franse naam of die van de oma is Chevallier met 2 ll’s. Ook komen bij hem nogal veel Nederlandse eerste namen voor.

      • Indisch4ever zegt:

        Oma Jessy heet Chevalier met 1 L.
        Je kunt niet alleen op de Franse namen afgaan. Als je zekerheid wilt, dan moet je uitpluizen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Oma Jessy heet Chevalier met 1 L.
          Je kunt niet alleen op de Franse namen afgaan. Als je zekerheid wilt, dan moet je uitpluizen.”””””””””””

          Jeff Keasberry zij mij dat persoonlijk. Chevallier met twee L’s

        • Boeroeng zegt:

          ok .. dan is het een andere familie.

          ps gevonden…. haar opa Jan Willem Chevallier geboren 1884 in Ermelo

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””Oma Jessy heet Isabelle Bregitta Chevalier geboren in 1939 te Batavia.
      Wie weet is ze familie. Haar zoon Jeffrey woont bij jou in de buurt.
      Mail hem eens voor haar familietak Chevalier ?”””””””””””””

      B, ik wil nog het volgende vermelden. Je weet dat ik een poos geleden een ad heb geplaatst in “Aanspraak” met een verzoek naar meer Chevalier mensen. Ik heb van diverse Chevalier mensen in NL telefoon en emails gehad. O.a. van een Toos Chevalier uit Maastricht die in de 90 was. Zij wist mij te vertellen, dat de NL Chevalier familie in Nederland vaak afkomstig zijn van de gevluchte Hugenoten uit Frankrijk. En een van deze Hugenoten is begin 1900 naar Batavia vertrokken. Daar stamt zij vanaf. Zij vertelde mij ook dat bijna alle Chevalier familie leden een Hollandse voornaam hebben. Daarom weet ik dat ik naar de Chevalier moet zoeken die Franse voornamen hebben. Dat is namelijk standaard bij ons in de familie. Twee van mijn neven heten Antoine Henri Chevalier en Rene Ceasar Chevalier. Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat ik gewoon Ronny Geenen heet. Dank zij vader, denk ik.

  10. Surya Atmadja zegt:

    Boeroeng zegt:
    30 juni 2016 om 20:53
    Surya Atmadja.. punt 1….
    Veel Europeanen waren hoerenlopers ? Wat is veel ?
    Er waren ook veel Indonesiërs hoerenlopers . Wat is veel?
    ==========================
    Dat woord hoerenlopers werd door Pak Ron gebruikt .
    Voor de rest , hoe moet ik dat weten ???

  11. Surya Atmadja zegt:

    Ron Geenen zegt:
    30 juni 2016 om 23:36
    Bij onze perkupulan in Ca wordt algemeen aangenomen en gesproken dat de licht gekleurde missen allemaal zijn ontstaan door de mix met NL en Euro.
    =====================================================
    FOUTE AANNAME ,dus ……> het wordt tijd dat de Amerindo “oudjes” die tot de generatie 1,5 even induiken in de geschiedenis van de Indische Nederlanders.
    Ze kunnen de beschrijving/(her)ontdekking van de generatie 2/3 eventueel begeleiden.
    Ik dacht dat ze al een The Indo Project hebben .

    De “diaspora” begin pas op gang te komen na 1946 ( eerst Totoks-Verlofgangers) , daarna in diverse migratiegolven ( in totaal 5-6 golven : zie beschikbare literatuur) en eindigt ongeveer jaren 70-80,
    Van de bijna 300 .000 gingen bijna 60.000 ( door 2 regelingen) naar USA die later de Amerindo’s worden.
    De rest gaat naar Canada (niet echt veel) Australia en omgeving , en andere warme plekken op aarde. ,

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””FOUTE AANNAME ,dus ……> “”””””””””””

      Ik denk dat er langs elkaar wordt gesproken.
      Ik had het over de laatste jaren Miss Indonesia, die meededen aan de Internationale Miss-verkiezingen. Deze jonge dames zijn opvallend groot, blank en hebben rechte neuzen.
      Daardoor denken zelf sommige Indonesiers hier van een mengeling, vermoedelijk met Europees bloed. Ik bracht dit op omdat het al diverse keren hier ter sprake kwam. Er worden hier regelmatig Indonesische tijdschriften verspreid met foto’s van de dames.

  12. Peter van den Broek zegt:

    Ik kom terug op dat hoerenlopen en ik lees toch wel hele smakelijke verhalen, doet me ook aan Tempo Doeloe denken, wat die baboe betreft.

    Met wie deden de militairen het? Vaak was het de baboe, omdat zij de enige vrouw was die in de directe omgeving beschikbaar was. Wanneer de eenheid contact had met de bevolking ontstonden er ook verhoudingen met lokale vrouwen. Anders dan bijvoorbeeld de Japanners maakte de Koninklijke Landmacht (KL) geen gebruik van gereguleerde prostitutie. Over de motieven is weinig bekend, maar het kan te maken hebben met een Calvinistische zedennorm. Dit had een groot nadeel: er kon niet worden toegezien op de hygiëne. Want ondertussen gingen militairen wel naar de hoeren. Het medisch personeel kreeg onherroepelijk te maken met deze keerzijde.
    Jan Kakes was gezondheidsofficier in Indonesië. ‘Het was puur behoefte’, herinnert hij zich. Kakes had dagelijks te maken met de nare gevolgen van soldatenescapades. Geslachtziekten als syfilis, gonorroe tierden welig onder de troepen. Kakes werd op den duur zelfs gepromoveerd tot ‘Hoofd Geslachtsziekten’.
    Er werd door het leger vanuit gegaan dat de tegenstander bewust besmette meisjes in de strijd tegen het Nederlandse leger betrokken, zo is te lezen in ‘Priesters in krijgstenue. De aalmoezeniers in de Nederlanse krijgsmacht’ van G.J.M. Wentholt. Mogelijk propaganda, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

    Ik maak uit de propaganda op dat de Republik Indonesia aan gereguleerde prostitutie deed, een ander woord voor troostmeisjes, , een soort oorlogsvoering maar dan met andere middelen. Het juiste woord is dan niet Hoerenlopen maar Baboelopen en we hebben ook nog de Friese variatie: Hindeloopen.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Ik maak uit de propaganda op dat de Republik Indonesia aan gereguleerde prostitutie deed, een ander woord voor troostmeisjes”””””””””””

      Tegenwoordig kunnen rijke Saudi arabieren jonge meisjes kopen voor een huwelijk van een paar weken tot soms 6 maanden. Na contract is alles ontbonden. Je hoeft niet te vragen waar de meeste dollars naar toe gaan.

  13. Jan A. Somers zegt:

    Spannende verhalen uit de 18e en 19e eeuw. Dat was in Nederland precies hetzelfde. En nog van veel eerder: Germanen, Romeinen, Spanjaarden e.d. En vergeet de migratie uit de 16e/17e eeuw niet uit Portugal, Frankrijk en Vlaanderen. Vooral de val van Antwerpen in 1585 veroorzaakte een omwenteling in de economie van de noordelijke Nederlanden, die beslissend kan worden genoemd met betrekking tot de ontwikkeling van de latere (handels)relaties met Azië. Tienduizenden, bijna de helft van haar inwoners, vertrokken uit de stad, naast de tienduizenden die uit de andere zuidelijke gewesten emigreerden. Onder de refugiés bevonden zich vele welgestelde en ondernemingslustige kooplieden. Voor de economische ontwikkeling van de noordelijke Nederlanden was wellicht de toevloed uit het zuiden van lieden uit de middenklasse, geschoolde ambachtslieden en arbeiders van nog groter belang. En ik mag ook aannemen dat al deze mensen hun genen in Nederland hebben uitgezaaid.

  14. De KVP was de grootste tegenstander van een vrij Rep Indonesia.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.