Indonesische president in Nederland, komende week

jokowi_widodorijksoverheid.nl:
President Joko Widodo van de Republiek Indonesië brengt 21 en 22 april 2016 een bezoek aan Nederland. Tijdens dit bezoek wordt de president onder andere in audiëntie ontvangen door Zijne Majesteit de Koning, heeft hij een ontmoeting met minister-president Rutte en bezoekt hij met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.
Vrijdagochtend 22 april wordt president Widodo door minister-president Rutte op het Catshuis ontvangen voor een werkontbijt

NOS: De Molukse regering in ballingschap, RMS, heeft premier Rutte schriftelijk gevraagd of hij een ontmoeting kan regelen met de Indonesische president Widodo. Die brengt volgende week een tweedaags bezoek aan Nederland. Rutte heeft volgens de RMS nog niet gereageerd op het verzoek.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

21 reacties op Indonesische president in Nederland, komende week

  1. Peter zegt:

    Interview in NRC met pres. Widodo: Indonesie kijkt liever vooruit. Hij ziet niet veel heil in een onderzoek naar het verleden……, zoals ik zelf ook dacht.
    Pragmatisch ingestelde man vindt NRC

    • rob beckman lapre zegt:

      “Hij ziet niet veel heil in een onderzoek (“Bersiap”?) naar het verleden”. Maar Indonesische onderdanen wensen WEL onderzoek(en) naar het verleden , bv Rawagedeh en/of Celebes.

    • Boeroeng zegt:

      Pragmatisch…. dat wel.
      Pragmatisch de deksel op de doofpot houden.
      Media-aandacht in Indonesië voor Nederlandse excessen zou wel eens kunnen omslaan in aandacht voor Indonesische excessen 45-50 en in latere jaren… de suharto-massacre

      Als westerse wijsneus viel het me op dat men in Indonesië minder aandacht heeft voor geschiedschrijving in het algemeen dan in westerse landen.
      Hangt dit samen met het principe van soedah-lah-mar. Al !… niet meer soebatten ?
      Een mooi en pragmatisch levenswijsheid, dat wel .
      De schaduwzijde is het doofpotten, de geschiedvervalsing, oude conflicten niet willen bekijken en alsnog oplossen. Niet leren van het verleden.

      • Hans Boers zegt:

        “…Als westerse wijsneus viel het me op dat men in Indonesië minder aandacht heeft voor geschiedschrijving in het algemeen dan in westerse landen….”

        Dat komt omdat tijdens het bewind van wijlen Pres. Soekarno de Ned.Indische geschiedenis in de doofpot werd gestopt. Verboden op scholen en dergelijke. Toen wijlen Pres. Soeharto aan de macht kwam, werd dit item weer openbaar gesteld. Maar, er was wel een generatie ontstaan, die totaal niets afwist van de NI geschiedenis en sommigen van die generatie moesten les geven op scholen aan de daaropvolgende generatie zonder echter enige goede background te hebben. Bronnen waren tevens niet of nauwelijks beschikbaar, althans niet voor Jan Publiek.

        Er is nu een nieuwe generatie die wel degelijk interesse heeft voor de geschiedenis en dank zij internet onder andere en het vragen van hulp aan in Nederland gevestigde liefhebbers/geïnteresseerden een stapje verder kunnen en willen.

        Een der middelen hiertoe die men bezigt is onder andere het organiseren van tochten (blusukan genaamd) in de grote steden en oude vervallen suikerfabrieken bijvoorbeeld op zoek naar oude gebouwen, verhalen van hele oudere lokale bewoners die nog enigszins iets weten over die “geoie ouwe NI tijden” om op die wijze iets meer wijzer te kunnen worden.

        Recentelijk, 27 febr 2016 Herdenking Slag Javazee te Ereveld Kembang Kuning Surabaya, werd door de lokale OGS een groep jongeren uitgenodigd EN geinformeerd over de achtergronden van deze Slag.
        Hou er ook rekening mee, dat elke liter benzine die men spendeert in feite gelijk staat aan een bordje rijst minder op tafel, in tegenstelling tot waar wij hier toe in staat zijn.

        Wij hebben hier Delpher, Nationaal archief, almanakken, kortom heel veel middelen ter beschikking, die men daar niet heeft.

        Dus het is echt geen kwestie van “sudah, biarin aja” = al soedah lamaar.

        • PLemon zegt:

          @Hans Boers ” Bronnen waren niet of nauwelijks beschikbaar”
          Een mooi voorbeeld , hoe eea bij elkaar werd gesprokkeld is uit deze korte biografie te peuteren.

          *** . De Indonesische historicus Adrian B. Lapian 
          Lapian is in Amsterdam ter gelegenheid van de conferentie: Beelden van de Japanse bezetting van Indonesië en de presentatie van het gelijknamige boek waaraan hij meewerkte. Lapian behoort tot het kamp dat de Japanse periode beschouwt als een voorbereidingsfase op de weg naar de onafhankelijkheid, zoals Soekarno het zei.
          Lapian: ,,Voor Soekarno vertegenwoordigde het koloniale verleden de donkere middeleeuwen en de onafhankelijkheid de renaissance. Ook voor mij is de Japanse bezetting de fase die aan de onafhankelijkheid vooraf gaat.”Ik was nog een kind toen de Japanners Noord-Sulawesi op 11 januari 1941 binnenvielen en zestien toen de oorlog was afgelopen. Aan die invasie en de periode daarna heb ik twee verschillende beelden overgehouden. Enerzijds was er de Japanse inval, die zonder slag of stoot verliep. Anderzijds waren er aan het einde van de oorlog de aanvallen van de Amerikanen die op weg naar de Filippijnen hun bommen boven Sulawesi afwierpen. ,De periode die volgde op de Japanse invasie, ervoer je als kind anders dan de volwassenen. Na de eerste angst en onzekerheid over die vreemde Japanners ging het leven in zekere zin gewoon door. Kinderen werden niet geslagen en als Indonesiër belandde je ook niet in een concentratiekamp. Op het platteland hadden we genoeg te eten. Pas later besefte ik wat voor ellende die periode voor sommigen heeft betekend In 1950 verhuisde ik naar Java om een opleiding tot ingenieur te volgen. Ik kwam echter in de journalistiek terecht. Totdat ik besefte dat ik voor dat vak te weinig van de geschiedenis afwist. Ik ben het gaan studeren. De faculteit der Letteren functioneerde nog maar een paar jaar. Pas na de bezetting van Nederland door de Duitsers, toen de Nederlandse kinderen niet meer voor studie naar het vaderland konden, kon je in Indonesië letteren studeren. Voor die tijd slechts rechten, medicijnen en techniek. Ook na de onafhankelijkheid bestond de vanzelfsprekendheid van die vakken nog. Tijdens mijn studie maakte de Japanse bezetting nog geen onderdeel uit van het curriculum.”Na de eerste gespannen verwachtingen ten aanzien van de Aziatische ‘bevrijders’, volgde ontgoocheling. De Japanners verboden het hijsen van de Indonesische vlag en het Indonesia raya, het latere volkslied. De periode die volgde, was er een van onderdrukking, verzet en de opmars naar de onafhankelijkheidsstrijd, de perjuangan merdeka. Probleem in dat beeld vormen de verhalen over samenwerking met de Japanners, de hulp van Soekarno en andere leiders van de nationalistische beweging bij het recruteren van dwangarbeiders – romusha – en soldaten. In de geschiedwerken stapt men daar overheen door de samenwerking te verklaren uit dwang of vooruitziende nationaal-strategische blik. Ook na de onafhankelijkheid was er geen controverse over collaboratie. Soekarno en Hatta (de andere leider van de nationalistische beweging) werkten met de Japanners voor de vrijheid. Via toespraken die zij voor de Japanners hielden, wisten zij het volk te bereiken dat tot dan toe onwetend was van de nationale beweging. Soekarno ging daar wel heel ver in, maar ze allemaal hadden de onafhankelijkheid van Indonesië voor ogen. Hatta vroeg de Japanners wat hun doel was. Toen zij de Indonesische onafhankelijkheid garandeerde, besloot hij met hun samen te werken. Natuurlijk had Soekarno zijn eigen interpretatie van de geschiedenis, maar hij had geen invloed op historici. Misschien zit ik fout, want mijn specialisme beslaat niet de Japanse bezetting. Er bestaat geen Indonesisch alles omvattend boek over de Japanse bezetting. Wel is er een goed proefschrift van een Japanse, Aiko Kurasawa, die onderzoek heeft gedaan naar de wijze waarop de Japanners de massa voor zich wisten te winnen en onder controle te houden. Maar niemand vraagt om een diepgravende analyse. Die periode is enkel onderwerp in de gesprekken van een klein clubje historici. http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2479441/1999/08/07/Het-verblindende-licht-van-de-Revolutie.dhtml

        • Hans Boers zegt:

          Dank heer Lemon voor uw artikel. Ik kende het al, maar is toch relevant genoeg om er hier de nadruk op te leggen.
          Ik zelf heb mijn complete middelbare schoolopleiding (SMP en SMA = Indonesisch middelbaar) te Surabaya mogen volgen en pas in Nederland wist ik iets (zeg maar zeer summier) over voormalig Ned. Indië, dank zij het feit, dat ik in Nederland maar weer naar de Nederlandse middelbare school mocht gaan in plaats van te gaan werken. (Wegens gebrek aan “voldoende kennis van de Nederlandse en Franse taal en de Vaderlandse Geschiedenis” zoals men dat zeer formeel uitdrukte.)

          Daar werd tijdens de geschiedenis lessen in mijn middelbare schooltijden met geen woord gerept over de historie van Indië, behalve dan de “verheerlijking” van de toenmalige wijlen Pres. Soekarno en aanverwante zaken.
          Het meest idiote van het geval was, dat mijn leraar Geschiedenis destijds aldaar te Surabaya op de SMP, vloeiend Nederlands sprak. (Wel tijdens privé gesprekken natuurlijk.)

          Ik wens u allen een fijn weekend.

        • Surya Atmadja zegt:

          Hans Boers zegt:
          16 april 2016 om 12:32
          1.Er is nu een nieuwe generatie die wel degelijk interesse heeft voor de geschiedenis en dank zij internet onder andere en het vragen van hulp aan in Nederland gevestigde liefhebbers/geïnteresseerden een stapje verder kunnen en willen.

          2.Een der middelen hiertoe die men bezigt is onder andere het organiseren van tochten (blusukan genaamd) in de grote steden en oude vervallen suikerfabrieken bijvoorbeeld op zoek naar oude gebouwen, verhalen van hele oudere lokale bewoners die nog enigszins iets weten over die “geoie ouwe NI tijden” om op die wijze iets meer wijzer te kunnen worden.

          3.Dus het is echt geen kwestie van “sudah, biarin aja” = al soedah lamaar.
          ==================================================================
          1. De zogenaamde Pengamat of Penggemar Sejarah ?
          Of kritische blogger ?
          En diverse televisie programma , van Metro TV of TV One in de programma MELAWAN LUPA

          2. Twee of meer vliegen in een klap.
          Inkomen voor de slimme jongens/travelbureaus , de Five Feet (?) handelaren, eten verkopers etc, ook bekend als PKL (Penjaja Kaki Lima ).
          Heb veel van de interview/gesprekken gevolg van een gids(pemandu wisata) en de zogenaamde wijkoudste , soms is het een regelrechte omong kosong verhaal.

          3.Vaak wel, helaas .

        • Hans Boers zegt:

          De heer S.A.:…

          1. De zogenaamde Pengamat of Penggemar Sejarah ? Of kritische blogger ? En diverse televisie programma , van Metro TV of TV One in de programma MELAWAN LUPA …
          I am sorry for you Om S., maar daar doel ik helemaal niet op. Ga ’s langs op FB en struin daar rond…. Veel groepen die zich bezighouden met blusukan bangunan tua, Roemah Toea, Mojokerto Heritage, Roode Brug Soerabaja en anderen. Niks TV of wat dan ook van aard.

          2)…Inkomen voor de slimme jongens/travelbureaus , de Five Feet (?) handelaren, eten verkopers etc, ook bekend als PKL (Penjaja Kaki Lima ).
          Heb veel van de interview/gesprekken gevolg van een gids(pemandu wisata) en de zogenaamde wijkoudste , soms is het een regelrechte omong kosong verhaal.

          Ook hier weer: Daar doel ik helemaal niet op. Zie verder mijn relaas hierboven.

          Waar ik op doel zijn de jongeren/studenten die op eigen houtje met mede belangstellenden elk weekend er op uit trekken, zonder parawisata bus of travelbureaus en dergelijke, op het motorfietjes en gewoon zelf hun doelen nalopen en er proberen qua kennis iets wijzer van te worden EN….. vragen stellen aan derden die bij de bronnen kunnen komen en hen antwoorden kunnen verstrekken.

          Er zijn meerdere mensen die bindingen hebben met Indonesia, al was het alleen maar omdat het de geboortegrond is of omdat men er nog familie heeft wonen 🙂

  2. Boeroeng zegt:

    De Indonesische president Joko Widodo is geen voorstander van nieuw en grootschalig onderzoek naar Nederlandse oorlogsmisdaden tijdens de periode 1945-1949. Dat zegt de president deze zaterdag in een interview met NRC, in aanloop naar zijn bezoek aan Nederland volgende week.

    Volgens zijn adviseurs vindt de Indonesische president dat het onderwerp niet meer leeft onder Indonesiërs.

    http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/16/indonesie-president-widodo-wenst-geen-onderzoek-n-1609188

    • George zegt:

      Laat ze nu maar beginnen met het onderzoek van de Indonesische misdaden tegen de mensheid en menselijkheid.

      • 1)Volgens de historicus PIET HAGEN in OORLOGEN IN INDONESIA, is Nederland de meest oorlogzuchtige natie in wereld ooit.Gebassserd op de oorlogen gevoert van 1500 tot 1949.
        2) Nederland is de eerste land dat begon met 240 troost meijsjes in de Atjeh oorlog van November 1873., voor zijn troepen
        3) Wreedheden in de Moluccen ( onthoofdingen door J.P.Coen),Bali,Lombok(:PUPUTAN door H.Colijn) en Westerling met gehakte hoofden in zijn prullemaand in zijn hoofdkwarter in Medan.
        4) Domme oorlog verklaring tegen Japan in December 1941, terwijl in 5 dagen de Nederlandse regering weg gejaagt was uit Indonesia, door fietsende Japanners.

  3. Peter zegt:

    Ja, dat geloof ik ook, geschiedenis is daar ver weg, en dan nog malu, gezichtsverlies is daar geen goede zaak…….?.

  4. Boeroeng zegt:

    The government has stressed that there are no plans for an official apology for the 1965 anti-communist purge, an official said Monday.
    jakartapost

    Mijn idee is …. ook deze regering is bang voor onrust, bang voor het activeren van po-suhartokrachten, waaronder het leger.
    Een loutering van Indonesië kan alleen nog maar gebeuren door een hardop spreken van slachtoffers en hun nazaten.

  5. Susilo Yudhoyono de vorige president van Indonesia is nooit in Holland geweest.Een maand werk voor het vekrijgen van transit landing permits enz.VOOR NIETS.Hij stapte uit het vliegtuig toen de motoren al draaiden.Om dat hij de Nederland regering niet kon dwingen de RMS demonstraties tegen hem niet wilde verbieden.

  6. Tolol zegt:

    Daar staat tegenover dat Abdurrahman Wahid ( Gus Dur) president van 1999-2001 .wel in Nederland is geweest als nog geen president logeerde hij bij familie in de Kinkerstraat ( Amsterdam ) die een Indonesische toko bestierden ,bij gebrek aan logeerruimte sliep hij achter de counter ,daarom geloof ik er geen barst van dat hij aan corruptie deed ( Volgens de militairen ) Gus Dur leek mij een door en door integer persoon .

  7. e.m. zegt:

    Iemand enig idee, waarom voormalig first lady Ibu Yudhoyono een week of vijf geleden zich wel in Singapore’s National University Hospital onder medische behandeling laat stellen en niet in een gerenommeerd atau vooraanstaand Indonesische rumah sakit . . .

    • Tolol zegt:

      Geen idee ,laat me raden ze had alleen een zorgverzekering die geldig was in Singapore of haar broer werkt daar toevallig misschien vertrouwt ze die Javanen niet zo ,ze kan het weten ,ze is er zelf 1 of Pak Yudhoyono kreeg flinke korting na wat tawarren .Ik kan het fout hebben maar denk toch dat die oude blinde gematigde moslim geestelijke de enige Indonesische president was ,die NIET CORRUPT was ,daarom moest hij ook snel weg !

      • e.m. zegt:

        Had zelf ook meer tegengeluid in het openbaar verwacht van president Widodo in de kwestie Ahok. Iemand verknipt Ahok’s woorden, geeft dat later ook toe, maar het kwaad is dan reeds geschied.

        Barbertje moet hangen!

        Deskundigheid legt het af tegen middeleeuwse geloofsopvattingen. De lasteraar gaat vrijuit. Ahok krijgt zelfs een hogere straf opgelegd dan werd geëist. De twee rechters die Ahok die zwaardere straf oplegden kregen kort daarna promotie.

        Ahok’s opvolger als Gouverneur van Jakarta, Anies Baswedan claimde daarna dat bestuursfuncties voortaan alleen door echte Indonesiërs -Ahok, Christen en Chinees- vervuld mogen worden.

        Werd Anies B. toch massaal fijntjes ingewreven dat-ie zelf van Jemenitische komaf is.

Laat een reactie achter op Boeroeng Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.