Na zeventig jaar toch nog deel salaris Nederlands-Indië

Ambtenaren en militairen die tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië geen salaris hebben gehad krijgen alsnog een extra vergoeding. Ongeveer 1100 mensen die nog in leven zijn krijgen ieder 25.000 euro uitgekeerd. Staatssecretaris Van Rijn heeft daarover een akkoord gesloten met het Indisch Platform. NOS
Brief van van Rijn aan de Tweede Kamer dd 3 okt 2015

Dit bericht werd geplaatst in Indische kwesties. Bookmark de permalink .

96 reacties op Na zeventig jaar toch nog deel salaris Nederlands-Indië

  1. Boeroeng zegt:

    De derde afkoopsom ?
    Moet ik blij wezen of janken?

    Mijn vader werd afgescheept met 7.500 gulden., 35 jaar geleden
    Zovelen zijn overleden . Tienduizenden…..
    Kassa voor de VOC-kamer binnenhof.
    En erfgenamen kunnen hun erfdeel niet opeisen…….. oja die moeten we bij de Indonesische regering ophalen.

    • Loekie zegt:

      Toch salaris. En hoe nu verder? Waarover kunnen we nu nog klagen en mopperen?
      Saai toch als we niets meer te wensen hebben.

      • Indisch4ever zegt:

        Mopperen dat die 25.000 euro te weinig is ? Als je omrekent met inflatiecompensatie en rente, rente op rente.
        Mopperen dat tienduizenden burger- en militaire ambtenaren reeds overleden zijn en nooit deze derde afkoopsom ontvingen.
        Mopperen dat het normale recht van dat een vordering van een overledene geërfd word door de erfgenamen en dat de politiek dit niet erkent .

        • Loekie zegt:

          Wat erfgenamen betreft ben ik blij dat dit niet mogelijk is. Je zult zien dat uit alle hoeken en gaten opeens kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen opduiken die 25.000 euro ruiken en die hun ‘rechten’ opeisen. Onsmakelijk gedoe zal dat opleveren.

        • Peggy Lambooy zegt:

          En wat gebeurt er met de 2.5 miljard die Indonesie gestort heeft in 2004 welke op de Nederlandse bank staat tbv diegenen die na de Tweede Wereld Oorlog uit Nederlands Indie later Indonesie moesten vertrekken ?????

      • Anoniem zegt:

        Je weet helemaal niet waar je het over hebt. Volgens mij ben je behoorlijk tolol.

    • George zegt:

      De Indonesische regering zal waarschijnlijk de erfgenamen niet eens trakteren met een pisang goreng.

    • Indorein zegt:

      Waren mijn opa, mijn 2 ooms, mijn schoonvader en vader maar Syrische vluchtelingen: ze zouden met alle egards zijn ontvangen op een gespreid bedje met 3 x per dag goed eten en drinken. Dan mochten ze zelfs commentaar hebben op het aangebodene en dat werd dan natuurlijk onmiddellijk aan hun eisen aangepast door onze overheid. Ten koste van de Nederlandse Nederlanders (en natuurlijk op kosten van de belastingbetaler).
      Helaas …., ze waren plichtsgetrouwe Nederlandse onderdanen in de kolonie. En die zijn alleen maar een schop onder hun kont waard in de ogen van de Nederlandse overheid.

      Ik ben overigens niet uit op enige geldelijke genoegdoening, noch van de Nederlandse noch van de Indonesische overheid. Wat mij betreft kunnen ze dat geld zoals je dat in plat Nederlands zegt: ” … in hun reet stoppen!”

      Als je al meer dan 70 jaar zaken vooruitschuift danwel op een ander bordje legt (i.c.: de Indonesische overheid) ben je voor mij echt niet meer serieus te nemen. Dan ben je eigenlijk nog erger dan de veroorzaker (Japan) van al de ellende die indertijd over onze ouders is uitgegoten.

      • Indisch4ever zegt:

        Zover ik weet zijn de Syrische vluchtelingen niet met alle egards ontvangen. Er waren veel protesten en agressie de laatste weken.
        Woerden bijv. Ga nou niet boosheid inzake backpay afwentelen op de vluchtelingen van 2015.
        De eerste opvang van vluchtelingen nu is ook veel noodopvang. Veldbedden in sporthallen, met 100 mensen tegelijk daar rondhangen.

        • ronaldo zegt:

          Boeroeng, dit blijf je uiteraard houden….natuurlijk zijn ze niet met alle egards ontvangen, maar was dat wel zo met de indo’s en molukkers, toen ze van de boot afkwamen? en daarbij, blijft de boosheid, bij velen onder ons, als je dan hoort dat die zelfde mensen, nederlandse onderdanen, alles tot de laatste cent terug moesten betalen….en ik kan mij vergissen, zelfs de geleverde spullen van de rode kruis…en nix weigeren, als ze in de barakken en pensions werden gestopt….en nix klagen over privacy en het niet kunnen hebben van sex….en niet vragen om geld….en zo nog een paar dingen….en ook is het een mooi gebaar, als er mensen zijn die zich inzetten voor deze gasten, zoals hier ergens een onderwerp, die je kan volgen, hoe ze aan onderdak geholpen moeten worden, genoeg slaapplaatsen, begeleiding….een nobel streven….jammer dat ze dit niet eerder hadden gedaan voor mensen die in een verdom hoekje zitten, de ouderen onder ons….jammer dat ze niet ff de tijd nemen om naar een zorginstelling te gaan, om die mensen een hart onder de riem te steken, een luisterend oor met een bakkie leut en een spekkoek is al een mooi gebaar….bij rumah kita is iedereen welkom, die iets wilt betekenen voor die mensen….maar blijkbaar is een syrische vluchtelingengroep veel interessanter ?

        • Indorein zegt:

          Ik heb het over de overheid, beste Boeroeng, niet de Nederlandse burger, als ik spreek over “alle egards”.

      • cora zweers zegt:

        ik ben Nederlandse …ik schaam me hier over…

    • bokeller zegt:

      Pak Boeroeng,
      Deze bij geplakte fotoalbums heeft niets te maken met
      deze komende uitkeringen.
      Wel met de gepleegde oorlogsmisdaden ,waar nu nog
      grote beroering over is ontstaan
      siBo

    • Name zegt:

      Geldwolf, loop niet zo te janken.

  2. Anne marie zegt:

    Helaas te laat voor mijn vader die in 2007 overleed!

  3. Hans van Burik zegt:

    Mijn vader heeft als krijgsgevangene, Dienstplichtig militair KNIL, aan de “Birma spoorweg” gewerkt. Hij is inmiddels overleden. Heb ik als erfgenaam enig recht???

  4. ellen zegt:

    Neen, deze keer doen erfgenamen niet mee. Ai, ouders van twee Indische vriendinnen van mij, zitten er ook niet bij. De ene ouder (krijgsgevangen geweest tijdens WOII bij de Birma spoorweg) overleed twee jaar geleden op 98-jarige leeftijd. Bij de andere ouder ben ik onlangs (op 1 oktober j.l.) nog op de begrafenis geweest; deze werd 100 jaar en 20 dagen.

  5. Willem Plink zegt:

    En dus het salaris van mijn vader overleden aan de Pakan Baroe Spoorweg? Dus de erfgenamen kunnen er naar fluiten? of volgens de regering in Djakarta halen?

    • PLemon zegt:

      …en nog dit ( de precieze uitwerking is tijdverlies !! Elke dag telt)

      ***Het Indisch Platform en Van Rijn praten nog verder over de precieze uitwerking van de regeling. Het is de bedoeling om de rechthebbenden, de meesten zijn ouder dan negentig jaar, zo min mogelijk te belasten en zo snel mogelijk te helpen.

      De kwestie heeft decennialang gespeeld. De militairen en ambtenaren in dienst van het Nederlandsch-Indisch Gouvernement kregen tijdens de Tweede Wereldoorlog onder Japanse bezetting geen loon uitbetaald. Later achtte Nederland zich juridisch niet verplicht om de achterstallige salarissen uit te keren van onder anderen de KNIL-militairen die jarenlang in Japanse krijgsgevangenschap hadden gezeten.
      http://nieuws.nl/algemeen/20151103/doorbraak-in-indische-backpay-kwestie/

  6. André zegt:

    Joh, hep mijn pa toch niet voor niets gewacht ( jl. 13 aug 100 geworden! )

  7. Huib Otto zegt:

    Als het Indisch Platform hierover een akkoord heeft gesloten met de staatssecretaris is ze geen knip voor de neus waard. Mijn vader is in November 1945 na 3,5 jaar Japanse krijgsgevangenschap door pemoeda’s vermoord. Zijn erfgenamen konden al fluiten naar de 7500 gulden en nu dus wederom noppie. Aan de overleden KNIL militairen en hun nabestaanden heeft |Nederland nog steeds schijt. Wordt toch de hoogste tijd om de Ned. Staat juridisch aan te spreken. Er is nu een precedent. die niets met coulance te maken heeft maar met ongelijke behandeling. Van het IP valt niets te verwachten als ze hiermee zo maar zonder meer accoord zijn gegaan..
    Huib

  8. Boeroeng zegt:

    Het NOS journaal 20.00 3oktober, zie op 8.25 minuten
    http://www.npo.nl/nos-journaal/03-11-2015/POW_00942154

    reacties op de facebookpagina van het Indisch Platform
    https://www.facebook.com/Stichting-Het-Indisch-Platform-589050574457575/?fref=ts

  9. Helen zegt:

    Mijn vader is helaas 5 jaar geleden overleden. Zijn vrouw leeft nog. Het is toch heel normaal dat ook zij recht heeft op zijn achterstallig salaris?

  10. Boeroeng zegt:

    Brief van van Rijn aan de Tweede Kamer dd 3 okt 2015

  11. Willem ten Wolde zegt:

    Mijn vader, Birma, stierf in 1964 op 56 jarige leeftijd. Wordt dat bedrag post restant “Hiernamaals” aan hem gestuurd met kennisgeving “MORELE VERPLICHTING, SORRY DAT HET NIET EERDER MOREEL WAS”

  12. Willem ten Wolde zegt:

    Boffen die 90 plussers even! Kunnen ze iets leuks aan de kleinkinderen geven!

  13. Trudy Verstegen zegt:

    Het hoofdstuk van de ‘backpay’ kan worden gesloten, men is er uit gekomen, d.w.z. van ‘niets naar iets’, fijn voor degenen die dit in levende lijve nog mogen meemaken. Zuur en niet te verteren voor de overige nabestaanden. Geen groots erkennen door de politiek van de morele schuld die zij in 70-tig jaar hebben opgebouwd, geen hand in eigen boezem over ‘de Holland op z’n smalst bejegening en mentaliteit’, jegens de Indische gemeenschap. Nee dit bleek het meest haalbare, het Indisch Platform heeft zijn werk gedaan, waarvoor dank. Laten we door gaan met leven en onze dierbaren blijven gedenken.

  14. Boeroeng zegt:

    tjaaaaa… Afkoopsom nr 3. Opnieuw een slimme deal in de traditie van de VOC-mentaliteit,toch ?
    Natuurlijk wenst men nr 3 alweer te beschouwen als de finale kwijting.
    Dat is het zuur…..
    Je kunt het ook positief beschouwen…zoiets van: weer een stapje verder in de salamistrijd.
    Toch wel een beetje om te juichen … En jammer dat Herman Bussemaker dit niet heeft meegemaakt.
    Foto: Ik dank Herman Bussemaker en Silfraire Delhaye . Ik dank ook de mensen achter hun.

  15. Huib Otto zegt:

    Ik trek mijn bovenstaande toch wel erg impulsieve negatieve reaktie richting het IP in. Met excuses.
    Mijn eerste indruk gold de grote onrechtvaardigheid naar de reeds overledenen toe die op geen enkele wijze in het agreement leken te zijn betrokken. Ze zijn Ausradiert door Vadertje Staat.

    Maar voor de ca. 1100 nog in leven zijnde mensen was het niet verantwoord om nog langer te gaan steggelen met de staatssecretaris. Want dan komt de Staat er helemaal met een koopje vanaf. Het is dus goed dat hier door het IP genoegen mee genomen is, nu tenminste deze 1100 nog in leven zijn..
    Voor de overledenen en hun nabestaanden bestaat altijd nog het posthume Mobilisatie Oorlogskruis voorzover het de militairen aangaat. Met dank voor trouwe dienst.
    Ik had van deze regering die zo begaan zegt te zijn met vluchtelingen toch iets beters verwacht.
    Huib

  16. Ger Vermeerssen zegt:

    Het is schandalig. 15 jaar te laat voor mijn vader. Mijn moeder leeft nog, 92 jaar. Ook zij heeft geleden en recht op deze uitkering!

  17. Anoniem zegt:

    Heel erg schandalig ook mijn vader moest aan de burma spoorlijn werken als KNIL militair.
    Helaas pas overleden maar ook mijn moeder kan dus niet erven ook zij was erbij in de jaren 50 om de touwtjes aan elkaar te knopen .

  18. m. van dijk zegt:

    heel erg schandalig dat in 2015 vrouwen nog achter gesteld worden door de Nederlandse Regering terwijl ze net zoveel of misschien wel meer hebben geleden dan hun mannen.
    De nog levende weduwen VERDIENEN DIT BEDRAG OOK TE ONTVANGEN
    ANONIEM

    • Jan A. Somers zegt:

      “heel erg schandalig dat in 2015 vrouwen nog achter gesteld worden ” Vrouwen worden niet achtergesteld als ze nog achterstallig salaris kunnen claimen. En daar gaat deze uitkering over. Mijn vader is ook al heel lang geleden overleden, doet dus ook niet mee.

  19. George zegt:

    A real Dutch treat and Dutch comfort offered by a bunch of Dutch uncles.

  20. George zegt:

    De meeste rechthebbenden zijn al verhuisd naar de Andere Wereld.

    • A.M. Bakkenhoven-Leenen zegt:

      Ja ze hebben zo lang gewacht dat ze niet meer zoveel hoeven uit te betalen. Mijn vader heeft dit ook niet meer mee gemaakt. Het zit heel diep bij mij en doet pijn….

  21. Boeroeng zegt:

    Dit kabinet komt met afkoopsom nr 3 voor de backpay
    (nr 1 is 1981 7.500 gld, nr 2 is het gebaar 2001).
    * Van Rijn zegt dat dit de finale kwijting is en dat het Indisch Platform daarmee akkoord gaat.
    Is dat zo? Staakt het Indisch Platform de strijd voor de backpay en vind de zaak afgedaan ?
    Is de backpaykwestie voorbij. Die zal toch nooit voorbij zijn.
    * 25.000 netto, is dat een juist bedrag voor zeg maar… een sergeant KNIL van maart 1942 tot september 1945?
    Klopt het bedrag als je zijn “verdonkeremaande” nettoloon van die 42 maanden aanpast aan 2015 met inflatiecompensatie, rente, en rente-op-rente?
    * Nog levende partners en erfgenamen zijn uitgesloten van elk erfrecht met deze vordering, neem ik aan.?
    Misschien moet een erfgenaam naar de rechter stappen. Dan kan de rechter opnieuw vonnissen dat Nederland terecht de schulden bij Indonesië heeft gedumpt.

    Op Indische sites is de sfeer niet echt vrolijk . Men erkent wel een zeker overwinning, maar too late…… men is al dood. Veel mensen hebben het ook over hun ouders. Een zekere boosheid zal blijven bestaan. En zeker omdat de staat opnieuw het grootste deel van die schuld weigert uit te betalen.
    De reacties bij de Telegraaf zijn ook veel bozig tot zuur . Van meer mensen zonder Indië-achtergrond.
    Toch is de publieke opinie in Nederland in het algemeen niet zo geinteresseerd in dit nieuws.
    Ver van mijn bed, zo lang geleden, geen schaamtegevoel voor de eigen volksvertegenwoordigers.
    Niet door hebben dat opnieuw de ambtenaren en soldaten en hun erfgenamen belazerd worden.

    • Jan A. Somers zegt:

      “25.000 netto, is dat een juist bedrag voor zeg maar… een sergeant KNIL van maart 1942 tot september 1945?’ De berekening is na te vragen bij de staatssecretaris. Komt in ieder geval aan de orde bij de verantwoording aan de Tweede Kamer voorjaar 2016. Dat moet, want het stond niet op de begroting 2015 en komt dus uit een ander potje belastinggeld. Mag ik een gok uitrekenen? Met de grote kans dat heel I4E over mij heen rolt. Niet zo erg hoor, bij al die boze mensen zal er toch wel eentje zijn die een betere gok weet?
      Stel een modaal bruto maandsalaris (royaal ingeschat) van een Indisch ambtenaar, burger of militair: ƒ 400,- (afgeleid van salaris van mijn vader, als voorschot afgeleid van betaling in krijgsgevangenkamp Singapore eind 1945). Indisch departementshoofd (ca. minister) in Australië tijdens de oorlog bruto ƒ 750,–.
      Stel feb. 1942 – aug. 1945 = 42 maanden. >> 42 x 400 = 16.800
      Stel rente op inflatie/rente 3 x??? > 50.400
      Af 7.500
      Eindresultaat ƒ 42.900
      Naar Euro (: 2) = € 21.450
      Ik dacht zo in orde van grootte gelijkwaardig aan € 25.000. Ik heb maar geen rekening gehouden met mijn gok als bruto inkomen en het bedrag van de staatssecretaris netto.
      Nogmaals, gok uit dikke natte duim. Wie weet het beter? Liever nog navragen bij de staatssecretaris.
      “Nog levende partners en erfgenamen zijn uitgesloten van elk erfrecht met deze vordering, neem ik aan.?” Volgens mij inderdaad. Het is geen recht, maar een ‘çompensatie’ o.i.d. Het recht is volgens mij inderdaad te zoeken bij Indonesië. Dat is daar niet gedumpt, maar met alle plussen en minnen in goed overleg overgedragen van de vorige eigenaar van Indië en overgenomen door de volgende eigenaar van Indonesië. Daar zijn alle partijen het mee eens geweest, het kon niet eens anders. Boekhouden lijkt misschien onrechtvaardig, maar het is gewoon getalletjes op de juiste plaats zetten. Activa op de pluskant, passiva op de minkant. Sorry dat ik zo saai ben.

      • Indisch4ever zegt:

        Dat ‘goed overleg’ klopt niet. Jan .
        De militairen zijn niet gevraagd of ze akkoord gaan voortaan bij de voormalige vijand aan te kloppen voor hun salaris.

        • Jan A. Somers zegt:

          Klopt helemaal. Maar het gaat mij om de inhoud van het verdrag waar in goed overleg tussen Indonesische en Nederlandse ambtenaren vóór de RTC (echt waar hoor, ik heb die goede sfeer een keer van een deelnemende Nederlandse ambtenaar gehoord) deze zaak in het verdrag is gekomen. Het kon ook niet anders bij het in één keer overdragen van de hele staatshuishouding, tenzij weer nieuwe onderhandelingen, met twijfelachtig resultaat. En als je in een volkenrechtelijk verdrag iets afspreekt, mag je verwachten dat die afspraak wordt nagekomen. Die Indonesische juristen wisten dat drommels goed, die waren echt niet dom, in Leiden opgeleid! En de staatssecretaris kan nu ook niet anders dan spreken over een morele compensatie o.i.d.. Hij is gebonden aan een verdrag dat bovendien nog een keer door de rechter is getoetst. En je kan van een bewindspersoon niet verwachten dat hij meelevend is of vriendelijk (behalve bij de koffie). Hij moet zijn verhaal, met het geld, verkopen aan de Kamer, die moet uiteindelijk akkoord gaan. Maar waar is nou in de Kamer die Indische stem? Met zo’n grote Indische samenleving zijn toch voorkeursstemmen te halen? In een kleine coalitie telt elke stem! Maar die is er niet. Indische mensen doen niet aan politiek. Maar de politiek doet wel wat met jou (of in dit geval juist niet!)
          “je vader was bovengemiddeld” Klopt ook, maar ik heb dat ‘modaal’ salaris ook naar boven opgekrikt om een beetje gunstig uit te komen. Ik dacht eerder aan een modaal (bruto) salaris van zo’n ƒ 250,–. Die inflatiecorrectie van mij was met de vraagtekens een natte vinger. Ik weet daar niets van! Elk beter getal is welkom. Maar wel onderbouwd! Berekeningen of niet, de staatssecretaris kan best worden gevraagd waar of hij het bedrag vandaan heeft gehaald. Ik heb nog niet gehoord of dat al is gebeurd. Het is toch een relevante vraag?

      • buitenzorg zegt:

        Twee aanvullingen: het salaris van je vader was bovengemiddeld, dus moeten we uitgaan van een lager basisbedrag. De inflatie was echter een stuk hoger. We moeten uitgaan van de factor 10 à 15, als het gaat om een vergelijking tussen de vooroorlogse salarissen en die van nu.
        De 25 duizend is echter – naar ik aanneem – niet bedacht op basis van berekeningen.

      • PLemon zegt:

        @Hr Somers ” eindresultaat f 42.900,– gelijkwaardig aan € 25000,– ???

        Zou dat in pas lopen met de koopkracht in die jaren.?

        Waarde van de gulden / euro
        € 25 000.00 van het jaar 2013 
        had een “koopkracht” van 
        € 1 762.11 (fl. 3 883.18) in het jaar 1942
        Deze eenmalige ‘ fooi’ komt dus 42.900 : 3883 = bijna 11 x tekort . 💶💸😠

        http://www.iisg.nl/hpw/calculate2-nl.php

      • Peggy Lambooy zegt:

        Wat is er gebeurt net de 2.5 miljard door Indonesie uitbetaald aan Nederland ??? Waar is dat geld gebleven. Het achterstallige loon daar heeft mijn vader RECHT op , overleden of niet … Zijn verdiende loon … Geen tegemoetkoming …zijn verdiende loon …

        • PLemon zegt:

          @mevr Lambooy ” Waar is dat geld gebleven?”

          In de opbouw vh land na de wereldoorlog2…🏭🏡💸
          Daarom des te meer schandalig dat de indische repatrianten met zoveel pijn en moeite die kleine tegemoetkomingen voor hun verloren bezit en inkomen moesten bevechten.

          ***EEN ONDERWERP waarover op de RTC langdurig werd onderhandeld, was de schuldenkwestie. Nederland liet Indonesië een hoge prijs betalen voor zijn soevereiniteit. Kreeg Suriname dertig jaar later een bruidsschat mee van twee miljard gulden, Indonesië werd opgezadeld met de totale schuldenlast van het voormalige Nederlands-Indië. Deze schuld werd door Nederland berekend op 6,5 miljard gulden. Het betekende dat Indonesië zelfs moest opdraaien voor de kosten van de politionele acties. Dit werd Cochran te gortig. Tot woede van Drees wist de Amerikaan de Nederlandse financiële onderhandelaars ertoe te bewegen twee miljard gulden te laten vallen – zijnde de ruw geschatte kosten van de politionele acties. Er bleef een schuld over van 4,5 miljard, in guldens van toen.
          IN DE COLLECTIEVE herinnering van ons, Nederlanders, is bewaard gebleven dat het Indonesië van Soekarno weigerde zijn schulden te betalen. In deze herinnering is iets verdrongen. Toen Indonesië in 1956 zijn schulden aan Nederland opzegde was het restant van de schuld nog 650 miljoen gulden. Dit betekent dat Indonesië tussen 1950 en 1956 bijna vier miljard gulden heeft afgelost. 

          Deel van het collectieve nationale geheugen is ook dat het Indonesië van Soekarno Nederlandse aandeelhouders van cultuurmaatschappijen van hun rechtmatig bezit heeft beroofd. Weinig bekend is dat kapitaalopbrengsten, pensioenen, spaargelden die vanuit Indonesië naar Nederland werden overgemaakt, plus alle inkomsten die het Nederlandse bedrijfsleven in Indonesië genereerde, in die schrale jaren vijftig een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan ons nationale inkomen. In de beginjaren vijftig was deze bijdrage jaarlijks rond acht procent; in het laatste jaar voordat de Nieuw-Guinea-kwestie aan alles een einde maakte bedroeg de gekapitaliseerde waarde van de Nederlandse inkomsten nog bijna een miljard gulden. Het lijkt dat de Indonesische injectie in onze economie tussen 1950 en 1957 niet zonder effect is geweest op de snelle naoorlogse industrialisatie van ons land, die le miracle hollandais werd genoemd.

          Kortom, Indië verloren betekende niet rampspoed geboren, doordat Nederland in die cruciale naoorlogse fase waarin de grondslag werd gelegd voor onze huidige welvaart, nog aardig heeft kunnen profiteren van zijn voormalige koloniale bezit
          https://www.groene.nl/artikel/de-indonesische-injectie

        • Jan A. Somers zegt:

          “Er bleef een schuld over van 4,5 miljard, in guldens van toen.” Een tijdje geleden was er een goede discussie hierover. Ik dacht daarin ook te hebben gelezen over een grote vrijstelling van die schulden waar hier ook boos over werd gedaan. Misschien kan iemand het netjes(!) op een rijtje zetten? Bedenk ook dat het hier om de passiva gaat. Daar staat een groot kapitaal aan activa tegenover die werd overgedragen.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Somers ” het netjes(!) op een rijtje zetten?

          Kort en bondig : ( de 4,5 miljard (waarde activa) ging feitelijk in rook op als je ‘m plaatst tov de 600 miljoen compensatie). Die ‘ontvangen ‘aflossing van 4 miljard als bijdrage aan de nederlandse opbouw in het Groene artikel is dus een canard. (?)

          ***aug. 2003.***
          Indonesië zou in de loop van dertig jaar 600 miljoen gulden betalen om de nationalisatie van Nederlandse bezittingen in het land te compenseren.

          Eind vorig jaar kwam de laatste betaling binnen op een rekening van Buitenlandse Zaken bij De Nederlandse Bank. Elk jaar heeft Jakarta keurig op tijd aan zijn verplichting voldaan. Zowel in Nederland als Indonesië was slechts een enkeling nog op de hoogte van de jaarlijkse betaling.
          Maar toen een klein nieuwsbericht midden dit jaar melding maakte van deze laatste overmaking, reageerde de Indonesische publieke opinie verontwaardigd en sprak van neokolonialisme en uitzuigerij. Ook in Nederland was de reactie er veelal een van schaamte dat Den Haag van de voormalige kolonie nog geld had geëist. De Indonesische regering echter heeft de kwestie laten rusten.

          De regering van Soekarno besloot tot nationalisatie van Nederlandse bedrijven in Indonesië naar aanleiding van de Haagse weigering om de Indonesische soevereiniteit over West-Irian (Papoea) te erkennen. Het conflict escaleerde en tussen eind 1957 en midden 1962 ging Jakarta over tot onteigening van Nederlandse bezittingen. Pas in 1966, na de machtsovername door generaal Soeharto, waren de twee landen in staat om de slepende kwestie uit te praten.

          De uiteindelijke overeenkomst hield in dat Indonesië 600 miljoen gulden zou betalen; daarvan was in 1965 al een voorschot van 36 miljoen overgemaakt. De rest zou met een jaarlijkse rente van 1 procent vanaf 1973 in dertig jaarlijkse termijnen worden voldaan. Nederlanders konden tot augustus 1969 via het Bureau Schadeclaims Indonesië van het ministerie van Buitenlandse Zaken een claim indienen vanwege de achterlating van eigendommen door gedwongen vertrek uit Indonesië. Jaarlijks zou het geld volgens een sleutel worden verdeeld.

          Van Nederlandse edelmoedigheid was volgens Luns sprake omdat de waarde van de activa die de Nederlanders eind jaren zestig hadden verloren, opliep tot 4,5 miljard gulden. Waarom zo vergevingsgezind? ‘Het was een politiek akkoord,’ erkende Luns destijds in de Tweede Kamer. ‘De overeenkomst is niet alleen een afdoening van de commerciële kwestie, maar moet ook dienen om te komen tot een verdieping en vernauwing van de betrekkingen.’ Dertig jaar later echter leidt de regeling vooral tot onbegrip.
          door Alexander Weissink / Jakarta
          http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/nieuws/3064/einde-indonesische-herstelbetalingen-aan-nederland.html

        • Jan A. Somers zegt:

          ” het netjes(!) op een rijtje zetten” Bedankt. “de 4,5 miljard (waarde activa)” Ik dacht dat dit onder de passiva viel als tegenwaarde van de activa (uiteraard een natte vinger, kwestie van afspraken wat wel en wat niet.). Wat ik nog mis is dat er toch een grote kwijtschelding is geweest? Akkoord van Wassenaar??
          “bijdrage aan de nederlandse opbouw ” Dat is natuurlijk onzin. Indonesië had niets met de Nederlandse wederopbouw te maken. Gewoon recht toe recht aan boekhouden van de overdracht van de Indische staatshuishouding aan Indonesië. Overdracht van activa aan Indonesië tegenover een vordering (passiva) op Indonesië.
          “sprak van neokolonialisme en uitzuigerij” Wanneer zijn afspraken ineens uitzuigerij? Net of de overdracht van activa (ook afspraak) een cadeautje was voor Indonesië. Indonesië kreeg gewoon Indië met alles er op en er aan. Lusten en lasten. Uit de reactie van Indonesië: “De Indonesische regering echter heeft de kwestie laten rusten.” blijkt dat Indonesië het beter had gesnapt dan de Nederlandse publieke opinie. Een ding weet ik, doordat er onder de overdracht heel veel verschillende posten vielen heeft iedereen (ik ook) het zicht over de diverse posten verloren. Ik had er geen moeite mee, maar toen het toch werd aangeroerd heb ik er even naar gekeken. En mijn vader wist al lang dat het bij Indonesië met die achterstallige salarissen niets zou worden. Geeft ook rust!

    • Huib Otto zegt:

      @ Backpay nr. 1 is 1981 , 7.500 gulden……etc ….

      Vader na 3,5 jaar jappenkamp in 1945 gekilled, moeder in Januari 1962 in Nederland overleden na slecht 2 jaar heir te zijn. Niemand van de kinderen wist van die backpay af dus ons deel bleef mooi in de staatskas. En nu is het helaas…… dikke bult …..
      …rien ne va plus……het geld is niet meer van u……
      Huib

      • Boeroeng zegt:

        Huib, alleen nog levenden of hun levende partners konden in 1981 die 7.500 gulden ontvangen. .
        https://indisch4ever.nu/2008/08/01/holland-pay-you-1/

        • ellen zegt:

          Boeroeng, Volgens mijn gegevens deden bij de Uitkeringswet Indische Geinterneerden (UIG, 1981) – behalve de weduwe – ook de erfgenamen (kinderen) mee. Alleen moest je binnen 2 jaar een schriftelijke aanvraag indienen.

          Artikel 3
          De uitkering wordt door Onze Minister van Binnenlandse Zaken verleend op verzoek van de geïnterneerde, de weduwe of indien de geïnterneerde of de weduwe op of na 1 januari 1981 is overleden, hun erfgenamen. De aanvraag moet schriftelijk worden ingediend en uiterlijk binnen 2 jaren na de datum van inwerkingtreding van deze wet bij Onze Minister van Binnenlandse Zaken zijn ontvangen.

          Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003419/geldigheidsdatum_28-12-2005

  22. George zegt:

    A more ripe and rank case of dishonest dealings may never be found in Dutch history.

  23. Anoniem zegt:

    Enige opmerkingen n.a.v. de brief van de Staatssecretaris.

    a) ….Een financiele regeling op morele gronden. Een werkelijke genoegdoening. Het geeft invulling aan een morele erkenning

    Die ambtenaren en militairen hebben gewoon RECHT op dat geld en de Staatssecretaris gaat daar gemakshalve helemaal niet op in anders geeft hij toe dat hij 70 jaar lang de mensen ONRECHTMATIG en ONBEHOORLIJK heeft behandeld

    b)……ambtenaren en militairen die in dienst waren van het Nederlands-Indisch Gouvernement gedurende de Japanse bezetting en nu zelf nog in leven zijn…….

    De Staatssecretaris beschouwt nog steeds dat Nederlands-Indisch Gouvernement en haar personeel als een vreemde eend in de bijt. Dit Gouvernement in de persoon van de GG heeft toch op Nederlands grondgebied in 1941 de oorlog aan het Japanse Volk verklaard en dat gebeurde naar ik aanneem in naam van ene Koningin, die in ballingschap leefde in een vreemde edoch bevriende mogendheid?

    De staatssecretaris beseft na 73 jaar na de Capitulatie van Nederland/Nedelands-Indie, want daardoor zijn die salarissen niet uitbetaald, dat de zeer hoge leeftijd van de doelgroep vraagt om een snelle en passende afronding. Hiervòòr gold zeker die snelle en passende afronding niet maar toen was de staatssecretaris zich er niet van bewust .

    c) …….Als datum voor het vaststellen van de groep rechthebbenden zoals hiervoor beschreven denk ik aan 15 augustus 2015, exact 70 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog………

    De staatssecretaris spreekt zich in één en dezelfde brief tegen door nu wel over RECHTHEBBENDEN te hebben terwijl hij eerst op morele gronden een vergoeding toewijst. Daar zal Mvr. Molemans en haar advocaat wel dankbaar gebruik kunnen maken.

    Daarnaast is die datum als einde volledig willekeurig gekozen. Waarom niet de datum van de capitulatie op 8 Maart (1942) of het einde van het Nederlands Indisch Gouvernement op 17 Augustus (1945) danwel de souvereiniteitsoverdracht op 27 december (1949). Een grapjas raadde mij aan de datum van 15 Augustus 2045, dan is het precies 100 jaar geleden, een onvergetelijke datum.
    En de uitkering wordt alleen gedaan aan de overlevenden op die datum. Dat riekt niet alleen naar willekeur maar schept ook rechtsongelijkheid. Weer een punt voor Mvr. Molemans

    In de brief van de staatssecretaris strijden weer de Dominee en de Koopman om de buit.
    Voor de Staatssecretaris is het alweer een ethisch Gebaar, maar heeft niks met Erkenning, Rechtsherstel en Voldoening, laat staan met Verzoening te maken. Maar als boekhouder heeft de Staatssecretaris wel de kosten beperkt gehouden en daar gaat het om na de ABNAMRO en de Hogesnelhedentrein.

    Ik heb niet de indruk dat de Staatssecretaris in deze mij als Nederlander representeer, wel beschouw ik het Indisch Platform, als gesprekspartner voor de gehele Indische Gemeenschap,

  24. buitenzorg zegt:

    Beetje vreemde foto bij dit bericht. Dit zijn de foto-albums van dienstplichtig militair Jacob Ridderhof, van wie vorig jaar de eerste ‘executie-foto’s’ opdoken. Van de NOS?

  25. buitenzorg zegt:

    Details zijn belangrijk, altijd. We hebben nog een hoop werk voor de boeg, Boeroeng.

  26. van den Broek zegt:

    Maar waar heeft de Staatssecretaris het toch over?. Exact 70 jaar na het einde van WO2 betekent voor mij dat die levende ambtenaren en militairen minstens 90 jaar zijn. De 90-jarigen in Nederland vormen minder dan 1% van de bevolking. in 1945 bestond de Nederlandse bevolking in Indie uit iets meer dan 300.000 personen. Mutatis mutandis betekent dit dat minder dan 1% van die mensen, dwz < 3. 000 nog in leven zijn. Uit hoeveel militairen en Ambtenaren bestaan nu die 3.000 personen? Ik doe een gooi, minder dan 1.000 en dat is nog veel naar mijn inschatting. Dat hele edele, morele, hoogstaand, vrijgevige en grootmoedige Gebaar gaat de Staatssecretaris, die dat getal door de Rekenkamer heeft laten controleren, minder dan 1.000X € 25.000= € 25 Miljoen kosten.

    Het nationaliseren en de-nationaliseren van de ABN-Amro bank gaat de Nederlandse belastingbetaler tussen de €25 en 50 Miljard (25-50 met 9 nullen) kosten. De bestuurders waaronder dhr. Zalm vroegen onlangs een verhoging van €100.000 de man omdat de Bank de boel naar de Filistijnen heeft geholpen . €100.000 zijn dus 5 Pay-Backers de man en de bestuurders zijn met velen.

    Ik kan me indenken hoe de Staatssecretaris van Rijn Zondag ter Kerke gaat om te biechten. De pastoor vraagt aan hem: heeft de Staatssecretaris de afgelopen week nog een goede daad gedaan?. De Staatssecretaris kijk vroom uit zijn ogen, is zich ervan bewust en antwoordt: "uit morele overwegingen…………, exact 70 jaar", maar dan moeten ze wel vlug zijn. Het geschater van de pastoor is in Rome te horen.

    Bij de volgend autorevisie laat de Staatssecretaris zich nakijken.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” Nederlandse bevolking in Indie uit iets meer dan 300.000 personen” Kan kloppen, de volkstelling van 1930 heeft het over (afgerond) 240.000, voor 87% bestaande uit Nederlanders. Maar voor de berekening moet je afgaan op de werkende bevolking in dienst als Indisch ambtenaar (burger en militair) van het Nederlandsch Indische Gouvernement. De militairen van de KM tellen niet mee, die waren in Nederlandse dienst en hebben (dacht ik) hun achterstallig salaris ontvangen. Ook de werknemers van ondernemingen, bedrijven e.d. tellen niet mee, waren geen ambtenaar. De aantallen landsdienaren in BBL-betrekkingen in1938 waren: (Verslag van de Commissie tot bestudeering van staatsrechtelijke hervormingen, december 1941, 1942, herdruk New York 28 april 1944)
      Europeanen 14.935
      Indonesiërs 57.252
      Gelijkgestelde Indonesiërs 789
      Chinezen 721
      Gelijkgestelde Chinezen 174
      Andere Vreemde Oosterlingen 23
      Het is mij niet bekend of dit alleen civiele ambtenaren waren of dat de KNIL-ambtenaren hier ook in zitten.
      Ik ben in de discussie tot nog toe niets tegengekomen over de salarissen waar het eigenlijk over gaat. Maar dat is toch tot op de centen achter de komma bekend? Zo heb ik van mijn vader een complete Staat van Dienst, met salaris, vanaf 23 maart 1919 t/m 31 augustus 1947 (pensionering), gedateerd Batavia-C, 24 februari 1948, Het Hoofd Afd. Pers. Adm. Hierop is zijn pensioengrondslag bij SAIP berekend. Ik kan mij voorstellen dat sommigen zo’n overzicht hebben weggegooid, maar dit is toch bij SAIP na te gaan.

  27. Boeroeng zegt:

    Commentaar TROUW leden van de Hoofdredactie en Senior Redacteuren:
    Tweede Kamer kan nu laten zien dat ze wél oog heeft voor Indisch leed 05/11/15, 01:35
    De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

    Een dagje later je salaris krijgen is ongemakkelijk, een maandje later is voor veel mensen al knap lastig. Dus wat betekent het als je zeventig jaar op je salaris moet wachten? Dat is niet anders dan een drama, vooral als daar dan ook nog het Indisch oorlogsleed bij komt kijken. Het kan al snel uitgelegd worden als minachting van de Nederlandse overheid jegens de ruim 40.000 ambtenaren en militairen die in 1940-1945 in dienst waren van het Nederlands-Indisch Gouvernement, maar voor die periode nimmer een stuiver ontvingen.
    Feitelijk is daar geen sprake van omdat de rechter keer op keer aanspraken van deze oud-ambtenaren en militairen terzijde schoof. In 1949 immers, is het Nederlands Indisch gouvernement overgedragen aan de Republiek Indonesië. Claims horen dus in Jakarta thuis en niet in Den Haag. Dat was ook tientallen jaren het antwoord van de Nederlandse overheid.
    Maar wie het juridische gelijk aan zijn zijde heeft, heeft niet automatisch ook het morele gelijk aan zijn kant. De Indische gemeenschap in ons land heeft een bijzondere plaats in onze samenleving, onder andere door haar inzet in voormalig Indië en alle oorlogsleed.
    De kwestie van de achterstallige salarissen ligt in die gemeenschap dan ook uiterst gevoelig en werd, logischerwijs, gezien als blijk van gebrek aan waardering van Nederlandse zijde.
    Hiervoor heeft Den Haag met zijn strikt juridische opstelling liefst zeventig jaar lang te weinig oog gehad. Het is goed dat er nu eindelijk een akkoord is over de uitbetaling van de achterstallige salarissen, maar het schrijnt dat nu nog maar 1100 mensen daarvoor in aanmerking kunnen komen. Eigenlijk hadden dat er 40.000 moeten zijn.
    Logisch dus dat het Indisch Platform, dat lof verdient voor de wijze waarop het deze ‘backpay’-zaak levend hield, nu door zijn eigen achterban flink wordt bekritiseerd.
    Waarom krijgen de nabestaanden van al die ambtenaren en oud-militairen uit Indië niks?
    Maar in feite hoort die kritiek op het bord te liggen van de politici in Den Haag. En van al die bewindslieden die de afgelopen jaren te weinig deden aan dit dossier, waardoor, zoals staatssecretaris Van Rijn schrijft in zijn brief aan de Tweede Kamer, ‘de omgang met het Indische oorlogsleed inmiddels een moeilijk en pijnlijk verhaal is geworden.”
    De kritiek geldt ook de Tweede Kamer, die nu kan laten zien meer oog te hebben voor het leed van destijds

    Bron: https://www.facebook.com/589050574457575/photos/a.589175444445088.150720.589050574457575/1220440467985246/?type=3&theater

    Het gaat niet om oorlogsleed. Het gaat om na-oorlogs wangedrag van de Nederlandse politiek met die salarissen. De boosheid over dit wangedrag is geassocieerd met oorlogsleed. Het leed wordt hierdoor naar boven gehaald. Er is ook het leed van indo-europeanen die zich achtergesteld voelden en voelen in Indië en ook later in Nederland. Dit wangedrag is een aspect van die achterstelling.

  28. Huib Otto zegt:

    Kennelijk bestaat de redactie van Trouw uit weldenkende mensen.
    Ik herinner me een TV praatprogramma nog niet zo heel lang geleden dat deze Staatssecretaris van zijn eigen vader het verwijt kreeg dat hij zelfs zijn zieke of demente moeder met zijn onmenselijke benadering over de besparingen op zorgverlening totaal in de kou liet staan. Hij toonde zich totaal ongevoelig voor Pa’s argumenten of smeekbeden.
    Niet lang daarna overleed Pa van Rijn. Aan een gebroken hart?
    Huib

  29. Jan A. Somers zegt:

    In de discussie over (achterstallig) salaris van militairen moet je wel onderscheid maken tussen beroeps en dienstplichtig. Dienstplichtigen krijgen geen salaris, alleen soldij, geen premiebetaling en dus ook geen pensioen. Over KV-ers weet ik het niet. Als reserve-officier kreeg ik wel vol salaris, maar geen pensioen (ook geen premie betaald.) Ook voor mijn werken in mijn studietijd (vijf jaar bij de Gistfabriek) kreeg ik geen pensioen omdat ik geen vaste aanstelling had. Maar ook geen premie betaald natuurlijk. Volgens mij is er een soortgelijk onderscheid bij burgerambtenaren. (mogelijk zijn er anderen die hier meer van af weten, ik ‘denk’ alleen maar)

    • john zegt:

      Weet niet of dit voor 45 ook zo was ,maar iedereen die later in nederland dienstplichtig was betaalde dat wel ook al was hij nog geen 25 jaar.
      Heb persoonlijk deze jaren bij het APB bij mijn pension jaren staan.

      • Jan A. Somers zegt:

        Probleem is dat ik niet weet of we het over hetzelfde hebben. Ik weet het alleen zeker over mijzelf. In de jaren vijftig was ik dienstplichtig militair. Als soldaat en in de officiersopleiding hadden we alleen soldij, geen salaris. We konden dus ook geen premie betalen en waren daarom ook niet pensioengerechtigd. Als reserveofficier ontving ik wel officierssalaris, maar doordat dit een tijdelijke functie was (ik was geen beroeps) werd er geen premie over ingehouden en was ik ook niet pensioengerechtigd. In de burgerbedrijven betaalde je meestal 40 jaar premie, tussen 25 en 65 jaar oud. Jonger dan 25 is er vaak een (verplichte?) spaarregeling, geen pensioenpremie. Ik dacht dat dat geld bedoeld was voor een nabestaandenuitkering na overlijden vóór je 25ste, voor een uitkering op je 25ste, of voor bijkopen van pensioen. Maar dat is afhankelijk van de CAO-bepalingen. Over ambtenarenregelingen weet ik niks, die zijn ook afhankelijk van CAO-regelingen. In uw geval zal misschien meespelen dat u aansluitend aan de dienstplicht direct in overheidsdienst bent getreden? Daar zijn aparte, gunstige regelingen voor. Waar het in deze topic over gaat is of betrokkene beroepsmilitair (salaris) was of dienstplichtig (soldij). Voor pensioenuitbetaling maakt dat niets uit. Pensioen wordt niet uitbetaald door de werkgever, maar door het pensioenfonds dat daar los van staat. Gelukkig maar, dat is het bestaansrecht van de SAIP, en staat los van de overdrachtsbepalingen uit de akte van soevereiniteitsoverdracht.

  30. Augus zegt:

    Mensen niet aan pakken deze fooi, jullie vernederen de overledenen, die al genoeg zijn vernederd
    door de nederl. staat maak een vuist en denk ook aan de Familie die er niet meer zijn,
    maak een vuist en klaag de nederl. staat aan bij het europese hof, je zult zien ze gaan en moeten miljarden gaan betalen.

    • Peggy Lambooy zegt:

      Ben t met je eens… is een schijntje van wat hen toebehoort …een fooi voor die Indo’s die zeggen : sudah, laat maar …

    • Indisch4ever zegt:

      Rechthebbenden zijn alleen diegenen die daadwerkelijk in dienst waren in 1942-1945
      Als zij de fooi willen accepteren dan doen ze dat toch gewoon? Het is hun recht.

      • Jan A. Somers zegt:

        Volgens mij ook niet eens allemaal. Alleen diegenen die in vaste dienst waren en daarvoor salaris ontvingen. Over de dienstplichtigen die alleen soldij ontvingen heb ik nog niets gehoord. Dezen hebben ook geen pensioengrondslag kunnen opbouwen voor uitbetaling door SAIP.

  31. ellen zegt:

    Ook voor de Task Force Indisch Rechtsherstel (Tfir) is de backpaykwestie nog onduidelijk (zie Tfir facebook).
    ONDUIDELIJKHEID OMTRENT DE BACKPAYKWESTIE. Ondanks de onduidelijkheid en gebrekkige berichtgeving omtrent de backpaykwestie houdt TFIR de vinger aan de pols wat betreft de uitbetaling aan de circa 1.100 overlevenden. Met betrekking tot de gerezen vragen omtrent de criteria voor KNIL-militairen: het akkoord betreft alle nog levende mannen die tijdens de Japanse bezetting in dienst waren van het KNIL. Dit betreft:
    – beroeps én miliciens (dienstplichtigen)
    – met en zonder Nederlandse nationaliteit
    – ook marinepersoneel dat nog geen nabetaling heeft gekregen.
    Volgens de laatste berichten ontvangen ALLE rechthebbenden binnenkort een brief van de staatssecretaris van VWS over de uitbetaling.
    HOUDT U DIT S.V.P. IN DE GATEN en meldt fouten in de afwikkeling c.q. uitbetaling aan TFIR.

  32. wat voor club, stichting of bond is eigenlijk indisch4ever

  33. heb die naam wel vaker gelezen maar wat voor organisatie is het eigenlijk

  34. Cage zegt:

    Is er al meer bekend ? Wanneer en hoe de indie ganger op de hoogte word gebracht, ik neem de zaken van mijn opa waar.. 95 jaar doof en blind 2 jappenkampen oa gezeten

  35. Cage zegt:

    Bedankt voor alle info, Ik ga het in de gaten houden en hij ontvangt inderdaad Militair Pensioen,

  36. G. Coenraad zegt:

    Helaas zijn we in Nederland onvoldoende bewust wat de Indische Nederlanders tijdens de oorlog hebben gedaan met gevaar voor eigen leven in naam van Volk en Vaderland. Belangrijker is het verleden te onderzoeken en daar miljoenen aan uit te geven dan genereus te zijn naar alle die geleden hebben onder Jappen oorlog.
    Mijn vader was gelukkig te trots om zijn hand op te houden voor geld waar hij recht op had. Als je ze nodig hadden wisten ze je te vinden maar nakomen van verplichtingen Ho maar.
    Helaas is hij 7 jaar geleden overleden maar wel als mijn held.

    • Peggy Lambooy zegt:

      En zo is het maar net… ook mijn vader is als trotse Indo heengegaan . DE EER EN DE WAARDERING HEEFT HIJ IN DE HEMEL ONTVANGEN.

    • Peggy Lambooy zegt:

      En zo is het maar net… ook mijn vader is als trotse Indo heengegaan . DE EER EN DE WAARDERING HEEFT HIJ NU IN DE HEMEL ONTVANGEN.

      • Bert zegt:

        @ Peggy Lambooy : Mooi gezegd ,altijd trots wezen op je vader ,trouwens ook op je moeder .die eerste generatie heeft de generaties daarna ,behoed voor armoede,corruptie en moslim terreur in het huidige Indonesie.!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.