1965 Orde Baru van Suharto

Deze week waren er twee films op de Nederlandse TV. Bekijk ze online:
actofkillingZie de film The Act of Killing
In 1965 werden talloze communisten in Indonesië omgebracht door het leger. Vijftig jaar later zijn de beulen nog altijd trots op hun daden. Regisseur Joshua Oppenheimer legt in The Act of Killing vast hoe zij hun daden verfilmen.
Look of silence is het vervolg:

Zie de film Look of silence lookofsilence
Als Adi, zelf geboren na de gruwelijke genocide, ontdekt hoe zijn oudste broer destijds is omgekomen, gaat hij de confrontatie aan met de mannen die verantwoordelijk waren voor de dood van zijn broer. Zo tracht hij de angstvallige stilte van de overlevenden te doorbreken – iets dat bijna onmogelijk is in een land waar de daders door de huidige regering nog altijd als helden worden gezien. “The Look of Silence”, die op het internationale filmfestival van Venetië maar liefst vijf prijzen in de wacht sleepte, is een waardig vervolg op “The Act of Killing” en een meesterwerk op zich

Onderwijl , vandaag in Jakarta:
President Joko Widodo confirmed that Indonesia will not issue an apology for its role in what has been described as one of the worst mass killings of the twentieth century, as the nation commemorates the horrific events that occurred 50 years ago today.
Speaking to guests after leading the Pancasila Efficacy Day ceremony at the eponymous monument in East Jakarta on Thursday morning, Joko reminded the nation not to let history repeats itself.
“We must be vigilant; don’t lose our guard and let the incident happen again,” he told reporters.

It is unclear whether Joko was referring to the killing of several top military officers in 1965, or the ensuing bloody military crackdown that killed between 500,000 and one million people.

5 oktober  Writers Unlimited:
De Indonesische schrijfster Laksmi Pamuntjak en de Nederlandse Hilde Janssen spreken over de massamoorden in Indonesië in de periode 1965/1966. Een gesprek in het Engels o.l.v. Remco Raben.

ribkaMijn broer heet Proletariyanto, mijn zus Revolusiyati’. Tjiptaning zegt het zonder te lachen, want het is geen grap. Zelf heet zij voluit: Ribka Tjiptaning Proletariyati en zij draagt die naam als een geuzennaam. Daar is in Indonesië nog steeds moed voor nodig. Voor een communistenkind doet Tjiptaning het hier lang niet slecht. Zij is arts geworden, leidt een kliniek waar arme Indonesiërs gratis worden behandeld, en sinds 2004 bekleedt zij bovendien een zetel in het parlement de Volkskrant

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

50 Responses to 1965 Orde Baru van Suharto

  1. Jan A. Somers schreef:

    Look of silence is gisteravond (11-10-2015) vertoond op Canvas.

    • Ron Geenen schreef:

      “”””””””””Look of silence is gisteravond (11-10-2015) vertoond op Canvas.””””””””””””

      The “Look of Silence” is met recht een confrontatie film, terwijl “The Act of Killing” een eenzijdige gruwelijke film is geworden door een paar oude domme macho moordenaars gedemonstreerd..

  2. Surya Atmadja schreef:

    bokeller zegt:
    10 oktober 2015 om 12:55
    ‘T gaat dacht ik niet om die ouwe Kuwee verhalen
    te bekijken, Pak Surya.
    Lees ‘ns goed wat er precies staat.
    siBo
    ——————————————————-
    Heb ik de volkskrant site niet gelezen, heb geen zin in gratis kwee kwee (cookies) te krijgen.
    En het is voor mij een oude kwee verhaal.
    Toen ik bij de mil.academie wil aanmelden (1967) kreeg ik angin dari depan (wind van voren) van mijn ouwe heer .
    Komt hij met voorbeelden hoeveel een officier of zelfs een generaal bj de ABRI-TNI als basissalaris kreeg.

    Mei 2013
    Untuk golongan perwira tinggi dengan pangkat Brigadir Jendral/Laksamana Pertama/Marsekal Pertama gaji terendah adalah Rp2.788.100, sebelumnya Rp2.644.400; Mayor Jendral/Laksamana Muda/Marsekal Muda/Inspektur Jendral Polisi Rp2.875.300, sebelumnya Rp2.727.200, Letnan Jendral/Laksamana Madya/Marsekal Madya/Komisaris Jendral Polisi Rp4.303.700, sebelumnya Rp4.050.600; dan gaji terendah Jendral/Laksamana/Marsekal adalah Rp4.438.200, sebelumnya Rp4.177.200. –
    http://berita2bahasa.com/berita/01/10210605-gaji-tni-polri-naik-terendah-rp1-393-juta-dan-tertinggi-rp5-025-juta

    Een oom ex KIM zegt ook , het is niet eens genoeg om benzinegeld van je prive auto te betalen.
    Dienstauto met chauffeur betaald de baas .
    Andere ooms hebben het ook niet breed .
    Soms heb je geluk dat je een grote dienstwoning goedkoop kan huren cq kopen .

    • b schreef:

      .En het is voor mij een oude kwee verhaal.
      Toen ik bij de mil.academie wil aanmelden (1967) kreeg ik angin dari depan (wind van voren) van mijn ouwe heer .

      Was 1967 niet in de Suharto periode, lees dan
      hoe hij begaan was met de armere Indonesiërs.
      Naar ik dacht is deze Indonesische President een
      kleine (20) twintig jaar president geweest.
      Tsja ,dan had je ook een duik in je buidel kunnen
      doen tbv. de minder bedeelden.Een gemiste kans.
      siBo

  3. Surya Atmadja schreef:

    Jovan Cavoski’s paper “On the Road to the Coup: Indonesia between the Nonaligned and China,1955-1965,” was presented.
    The session highlighted the still mysterious involvement of China.
    “ As long as the Chinese and Indonesian archives are not opened, we can not fully answer these questions.”

    When the September 30th movement took place, as written by Ragna Boden in “The Soviet Union and the Gestapu Events,” which was also presented in the conference, Soviet almost has no involvement. “Soviet’s support to PKI was not official, so its reaction at that moment was opportunistic, “wrote Boden.
    ===============================================================
    Er zijn zo veel complottheorieën in omloop , de dalangs, de wayangs etc.
    Interessant om achter te halen wat men tijdens een meeting bij Goethe Haus in Jakarta(?) hadden besproken.
    Over rekonsiliasi mbt de gebeurtenisen en nasleep van 1965.
    Een spreker Luit.Generaal b.d Agus Widjojo ,zoon van pahlawan revolusi Majoor Generaal (anumerta) Soetojo Siswomihardjo ( een van de 6 vermoorde generaals) zegt:
    1.Het is moeilijk voor betrokkenen om afstand te houden en de gebeurtenissen( coup 1965 ) uit het verleden te bezien van uit huidige perspectief .

    2.De bereidheid om in te gaan naar een reconciliatieproces (schoonschip maken en naar de toekomst kijken ) moet gepaard worden met het verwijderen van de mythen , dat een slachtoffer slachtoffer een monopolie van een groep is en daders zijn de andere kant .
    (een “vrije vertaling).
    ————-
    Veel kinderen van de “hoofdrolspelers”uit die tijd zoals , wetenschappers , etnische groep , leden van PKI etc waren bij elkaar gekomen om te praten over wat ze als kinderen hadden meegemaakt , verlies/verdwenen ouders etc.

  4. ronaldo schreef:

    Ron Geenen: “NL wil graag veramerikaniseren toch…”

    dat doen ze al heel lang hier….zoals de us de wereld voor de gek houdt. met liegen en bedriegen….doet nu NL ook,bij eigen volk…en ipv het volk beschermen wordt t aan alle gevaren bloot gesteld….wat de us, nl en de eu nu doet….had een duitse leider ergens lang geleden,in de vorige eeuw, het niet kunnen overtreffen, denk ik….

      • Surya Atmadja schreef:

        Het is leuk om ouwe kuwee verhalen te lezen hoeveel een Indonesische pesident( Suharto) verdiende.
        Volgens UU No 7 Jaar 1978 Financiele en administratieve rechten heeft een President en ex President een basissalaris ten hoogste van 6x salaris van de hoogste Indon. functionaris/ambtenaar .
        De VP en ex VP heeft recht op 4x .
        De omgekeerde Balkenende norm.
        Toen was de hoogste salaris van een ambtenaar (minister) Rp250.000.
        Dus Sukarno kreeg Rp 1,5 juta exclusief 100% toeslag , 5% toeslag voor de firstlady ( kledingtoeslag ?)en 3x kinder bijslag onder de 18 jaar. Ieder kind 2%.

        Sinds 1993, basis salaris van een president is Rp15 juta, voordien Rp4,9 juta per maand ( bron , 24 November 1998).

        Nu krijgen ze iets/veel meer , rekening houden met inflatie etc.

      • bokeller schreef:

        ‘T gaat dacht ik niet om die ouwe Kuwee verhalen
        te bekijken, Pak Surya.
        Lees ‘ns goed wat er precies staat.
        siBo
        Soeharto geeft zijn salaris aan de armen in Indonesië
        President Soeharto stelt zijn volledige salaris en onkostenvergoeding een jaar lang beschikbaar voor hulp aan de armen in Indonesië. Naar eigen zeggen kan hij uitstekend leven van zijn generaalspensioen

    • Arthur Olive schreef:

      Heer Ronaldo.
      ipv het volk te beschermen wordt t aan alle gevaren bloot gesteld.

      Ik ben bang dat het zo is

    • Ron Geenen schreef:

      “Ron Geenen: “NL wil graag veramerikaniseren toch…” “”””””””””

      Ben mee eens. Het probleem is de grootte van een land. Op een klein oppervlak kan je haast niet ontsnappen. Per oppervlakte is CA alleen al 10 maal groter dan NL.
      Het plaatsje Glendora, waar ik sinds 1984 woon, heeft 50000 inwoners en vele mensen, ook ik laten vaak de garage deur open staan en de autos op de driveway zijn ook niet op slot. Gelukkig heb je hier nog keuzes.
      Toen ik nog makelaar was gaf ik mijn klanten altijd het advies naar het politie bureau te gaan om de crime rate ter inzage te krijgen.

  5. Surya Atmadja schreef:

    Ron Geenen zegt:
    2 oktober 2015 om 23:10
    “De vermoorde slachtoffers in 1965 ,zijn te vinden in Matapao , bij Serdang Bedagai , Noord Sumatra.Even googlen.”

    Ik dacht dat die slachtoffers over alle eilanden waren te vinden. 1.1 miljoen ongeveer. Was de situatie in het noorden van Sumatra zo bijzonder?
    =====================================
    Niet in alle eilanden , grotendeels op Java ( in West Java* sporadisch) , Sumatra ( op plaatsen
    waar de Moslim sterk vertegenwoordig zijn is niet veel slachtoffers gevallen), Bali ( zie verslagen) , en de zgn “buitengewesten gebieden.

    In West Java ( behalve in grote steden ) kennen de mensen meestal elkaar , familie, dorpsgenoten etc.
    Ook zijn de sociale tegenstellingen (arm/rijk, have- have not , landloze boeren – pachters ) niet erg groot.

    In West Sumatra las ik weinig ( of heb niet goed opgelet), in Noord Sumatra ( Medan area=Deli Serdang etc) heb je stdas”proletariaat”, die gevoelig zijn voor de beloften van bepaalde groepen .
    De 1ste Hollywood film van Mister Oppenheimer heeft basis in Medan(stad) area , waar 2 kleine tukang tjatoet bioskoop ontpopte als beulen (Jagal) .
    Film heet ook Jagal in het Indonesisch.

    De 2de docu van Oppenheimer is meer evenwichtiger en betrouwbaarder .
    Men laat zien hoe buren/soms familie betrokken kunnen, er is een tweedeling in de maatschappij.
    Wat de daers zeggen bij hun walgelijke “demonstratie”hoe ze gedaan zouden hebben is ook waar.
    Dat was wat ze gedaan hebben, bij andere zaken waar ze niet deelnamen zal het ongeveer zo zijn .

    PS : waar komt die 1, 1 miljoen vandaan ?

    @ Pak Lemon, klopt ook dat statistiek cijfers niet zalig makend zijn.
    Ik heb uit mijn “waarneming”, kranten lezen, tv kijken de materiele “ontwikkelingen” van de laatste 50 jaren gevolg .
    Als ik in de luxe mall van Jakarta , restaurants, 4* en 5* hotels etc zie welke “soort” landgenoten nu komen , en dan hun kinderen naar Universiteit kunnen , in (soms dure ) auto laten voorrijden, dan kan ik concluderen dat materieel gezien ze het goed hebben.
    Uiteraard zegt de statistiek ook dat er 15-20 % ???armen zijn , omdat ze het school/uniform/boekengeld van de kinderen niet kunnen betalen.
    Er zijn weinig analfabeten i.t.t de koloniale tijd, toen het alles normaal liep(Zaman Normal).
    Ze kregen ook subsidies voor rijst en “gratis” ziekenkosten , nog basic/primitief vergeleken met de Nederlandse socialestelsels .

    Geldt ook voor de machtigste en rijkste land U.S of A , wij in Nederland geloven het niet dat voordat de Obama care werd geintroduceerd ongeveer 25% v.d bevolking niet eens zijn verzekerd voor ziektekosten .

    • Surya Atmadja schreef:

      Ron Geenen zegt:
      3 oktober 2015 om 02:34
      Het maakt mij nieuwsgierig hoeveel clubjes op de andere eilanden zijn.
      ———————
      Er zijn ongeveer 5000-8000 ( weet niet wat de laatste cijfers zijn* ) in heel Indonesia.
      Dat zijn waarschijnlijk de geregistreerde ( PANTI ASUHAN) bij de Ministerie van Sociale Zaken , kunnen ze ook als rechtspersoon subsidie vragen en krijgen.
      Daarnaast heb je particuliere initiatieven , van allerlei achtergronden, Christen, Moslim, etnisch etc .
      Veel van mijn al lang gepensioneerde vrienden / klasgenoten ( member of the “gang”) zijn ook actief , soms als adviseur , tand/artsen , juridische hulp , meedenken / ontwerpen van gebouwen, vrijwilligerswerk in Moskee etc.
      Het heet daar AMAL, goed werk verrichten.

      *In Jakarta heb je 1200 van de 3000 in de groot regio Jabotabek ( Jakarta-Bogor-Tanggerang -Bekasi , waarvan 38% gecertificeerd zijn en nette accomodatie.

      • Ron Geenen schreef:

        “Er zijn ongeveer 5000-8000 ( weet niet wat de laatste cijfers zijn* ) in heel Indonesia.”

        Daarom gaan er zoveel NL’ers daar op vakantie, gedeeltelijk betaald door crowdfunding.

    • PLemon schreef:

      @Pak S.A.
      Ongetwijfeld ontstaat er een burgeoisie de zg’n graaiersklasse onder de superrijken maar de afstand tot het ‘ gewone’ volk wordt maar steeds groter.
      Hoe kèn?

      The Jakarta Globe schrijft echter dat vele andere berekeningen erop wijzen dat de economische groei in Indonesië ongelijk is verdeeld. Het land heeft te maken met een groeiende kloof tussen rijk en arm.
      http://www.indonesienu.nl/nu-actueel/indonesie-10e-grootste-economie-ter-wereld

      • Surya Atmadja schreef:

        PLemon zegt:
        3 oktober 2015 om 12:59
        @Pak S.A.
        Ongetwijfeld ontstaat er een burgeoisie de zg’n graaiersklasse onder de superrijken maar de afstand tot het ‘ gewone’ volk wordt maar steeds groter.
        Hoe kèn?
        =====================================================
        Tierlek ken dat .
        Alle “oude” Indo/Indisch mensen en Indonesisch mensen hebben die klasse en standen maatschappij froeher in N.O.I zelf meegemaakt.
        Waar je woont (wijk) , waar je werkt ,je “social level” , de soos etc .
        Daar kan je mooie dikke boeken schrijven.
        Die periode is pas maar 50-60 jaren geleden.
        Nu , in de huidige moderne/gedemocratiseerde Indonesia blijf de veranderingen niet echt spectaculair.
        Veel nieuwe rijken en veel nieuwe armen erbij gekomen

        Ik heb 3-4 jaar een duivenhok ter beschikking gehad in Jakarta Barat (West, want Jakarta Centrum/Weltevreden-Menteng is niet te betalen voor een ‘rijke” AOW-er uit Belanda).
        Daar zit je dan in de 30 ste of meer verdieping in een tower , waar je soms kan kijken naar arme landgenoten die tijdelijk nog wonen aan de begane grond.
        Voordat ze weg gemoved worden door de developers want er moet weer nieuwe toren gebouwd worden.

        Voorbeeld van een tower :http://www.sohopodomorocity.com/

      • bokeller schreef:

        .Ee kleine tip, tikt ‘ns ”Orang pinggiran ” in
        Tsja,is er ook toekomst voor hen.

        siBo

      • R.L.Mertens schreef:

        @Lemon/Surya. Met vele offers is onafhankelijkheid is bereikt. Nu volgt en andere nog zwaardere strijd; een onderlinge strijd, wel te verstaan(!); de (lange) sociale strijd! Dictatuur of democratie? Een lot dat elke natie vroeg laat treft.

      • eppeson marawasin schreef:

        @Een lot dat elke natie vroeg laat treft.@

        — Predestinatie dus. Gelukkig maar, kunnen we weer onbezwaard terugkeren tot de Orde van de Hari Baru. Carpe Diam . . .

        Back to topic dan maar:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_killings_of_1965%E2%80%9366

        e.m.

      • Ron Geenen schreef:

        “”””””””””Back to topic dan maar:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_killings_of_1965%E2%80%9366“”””””””””””

        Grappig gezegd: Back to topic en dus de orde van de dag.

        Trouwens met hulp van Boeroeng heb ik beide docs. “The sound of Silence” and “The Act of Killing” gezien.
        Nu kan ik ook mij voorstellen wat er gedurende de bersiap en er na wat met Indo’s gedurende 45-49 is gebeurd. In wezen heb ik alleen maar domme en niet ontwikkelde macho figuren in de hoofdrollen gezien die het nog steeds normaal vinden wat ze toen hebben gedaan.
        The “Sound of Silence” heeft een beter verhaal.

    • Ron Geenen schreef:

      “Geldt ook voor de machtigste en rijkste land U.S of A , wij in Nederland geloven het niet dat voordat de Obama care werd geintroduceerd ongeveer 25% v.d bevolking niet eens zijn verzekerd voor ziektekosten .”

      Even er tussen komen. Dat “25%” niet verzekerd is komt niet alleen dat ze arm zijn.
      De medische wereld en verzekeringmaatschappijen mogen hier hun eigen prijzen en tarieven handhaven. Pas geleden werd een patent van een medicijn aan een ander verkocht en de nieuwe eigenaar heeft de prijs van dat medicijn van $13.50 verhoogt naar $750. FREE ENTERPRISE!

      • Ron Geenen schreef:

        FREE ENTERPRISE = GAUCHING!
        Hun lobby groep is heel sterk (geld) en vooral de republikeinen helpen hun. De reden, alle regering mensen in Washington hebben hun eigen wetten en vrije medische verzekeringen, voor het hele gezin en levenslang. Het Amerikaanse volk, die wel een verzekering hebben, trekken er blijkbaar niets van aan en blijven deze figuren kiezen.
        Stom geboren en suf gezoogd, zeg ik maar.

      • Jan A. Somers schreef:

        En nu ook nog dat ongebreideld wapenbezit intomen. En de doodstraf? En de blanke politie beter opvoeden. Elk land in de wereld heeft zo zijn rare dingen.

      • Ron Geenen schreef:

        “En nu ook nog dat ongebreideld wapenbezit intomen. En de doodstraf? En de blanke politie beter opvoeden. Elk land in de wereld heeft zo zijn rare dingen.”

        Pas op BVN gezien het nieuws en waarop een politie officier liet zijn de bijna 24000 wapens die ze in beslag hebben genomen. NL is aardig op weg ook een schiet-paradijs te worden. NL wil graag veramerikaniseren toch.

      • Jan A. Somers schreef:

        Dat is dan een goede vangst van de politie. Wapens die hier illegaal zijn. En in de USA niet.

      • Ron Geenen schreef:

        “”””””””Dat is dan een goede vangst van de politie. Wapens die hier illegaal zijn. En in de USA niet.”””””””””””””””

        Wat is een goede vangst als die zelfde politie zegt dat er ongeveer 100000 in het bezit zijn van de criminelen. En per vierkante meter zijn er in NL waarschijnlijk meer wapens op straat dan in de US.
        Daarbij moet u ook rekening houden dat u in NL boven op elkaar wonen, als rantang. Het gebied A’dam – R’dam is een van de meest dichtbevolkte gebieden. Waar blijft de logica?
        Probeer eerst een staat in de VS met het zelfde aantal inwoners te vinden die ongeveer de grootte heeft van NL en trekt dan wat vergelijkingen.

      • Arthur Olive schreef:

        Guns save more lives than they take,
        Guns worden 2.5 miljoen keren per jaar gebruikt voor zelfverdediging. Dat is dus 80 keer meer dan het criminele gebruik.
        In de staat van Vermont mogen de residents daar een gun in het openbaar dragen. Vermont is een van de Staten die de minste guncrime heeft.
        https://www.gunowners.org/fs0404.htm

        Wat betreft de deathpenalty in de VS, vele wetten zijn gebasseerd op de bijbel vanwege de invloed die de Puritans hadden op de wetten van het land (Rom:13,1-4)

      • Jan A. Somers schreef:

        “Het gebied A’dam – R’dam is een van de meest dichtbevolkte gebieden. ” Dat weet ik maar al te goed, ik woon er middenin. Jammer dat ik door ouderdom mijn boten heb afgeschaft, anders had ik u uitgenodigd een keertje mee te zeilen midden in onze randstad. En vlak bij huis, de kinderen konden zelfstandig leren zeilen in hun eigen zeiljol Met de fiets voor hun bereikbaar. U kunt dan overnachten in een van de vele bed&breakfasts, midden in wandelgebieden. Doe ik ook niet meer, mijn voeten zijn een eigen leven gaan leiden. En de fietsgebieden zijn ook niet meer aan mij besteed. Alles wel fijn dichtbij, handig voor mij zonder auto (had ik ook niet nodig, fijn dat je keuzevrijheid hebt).

      • Ron Geenen schreef:

        “””””””””””Dat weet ik maar al te goed, ik woon er middenin. Jammer dat ik door ouderdom mijn boten heb afgeschaft, anders had ik u uitgenodigd een keertje mee te zeilen midden in onze randstad. “””””””””””””

        Bedankt voor de uitnodiging. Heb zelf een BM met 16m2 zeil gehad op de Kagerplas. Daarnaast wil ik het liefst in een ruimte leven met veel privacy. Hoe meer mensen op een hoop, des te meer bemoeizucht en allerlei belemmerende wetten en regels.
        Zelf woon ik nu 5 minuten van deze foto’s: http://letpicturestalk.com/foothills

  6. Surya Atmadja schreef:

    @ Ron
    Je kan via google (map ?) de Sungai Ular ( slangen rivier) vinden in Deli Serdang .
    Ik dacht eerst dat het verhaal op Java gebeurde , ze spraken in het Javaans (?) met elkaar.
    Kennelijk waren ze de nakomelingen van de Javaanse tabaksarbeiders ( Deli-Tabak) .

    http://ingintaukota.blogspot.nl/2011/04/sungai-ular.html

  7. Boeroeng schreef:

    NRC 1 oktober
    President Jokowi zou volgens Indonesische media hebben overwogen dit jaar excuses aan te bieden aan slachtoffers van mensenrechtenschendingen de moordpartijen in 1965-66 incluis. Maar hij zou daar van af hebben gezien. Volgens zijn woordvoerder heeft de president zijn handen vol met plannen om de economie weer op gang te krijgen.
    In 2000 bood Gus Dur, de toenmalige president en oud-leider van Nahdlatul Ulama, wel zijn excuses aan. Een klein jaar later werd Gus Dur door het Indonesische parlement afgezet. Sindsdien durft geen Indonesische politicus van formaat zich aan het onderwerp te branden.

    • Surya Atmadja schreef:

      NRC schreef :
      1.Een klein jaar later werd Gus Dur door het Indonesische parlement afgezet.
      2.Sindsdien durft geen Indonesische politicus van formaat zich aan het onderwerp te branden.
      ==============================================================
      1.Waarom werd Gus Dur formeel afgezet ?
      Staat duidelijk beschreven in Indonesische kranten en bronnen .
      Als NRC ( een kwaliteitskrant) zo maar schrijft zonder nadere uitleg dan kan men beter de Telegraaf lezen.
      (Psst, niet verder vertellen ben sinds mijn studenten tijd lezer en geabonneerd )

      2.Klopt , de opengereten wonden, tegenstellingen , ruzie tussen vrienden, buren , familie.
      Zie voorbeeld toen Ramli’s broertje zijn eigen oom confronteerde met zijn verleden(cipier) en hem indirect beschuldige medeverantwoordelijk te zijn over de verdwijning en vermoorde Ramli.
      Zijn oom zegt : hoe durft je mij te beschuldigen.

      @ Ron
      (korban pembantaian 1965 di Matapao, Serdang Bedagai, Sumatera Utara.
      Para pelaku tak lain adalah tetangga Adi Rukun),
      De daders waren buren , zoiets zoals in ex Jugoslavia .

      • Ron Geenen schreef:

        @ Ron
        (korban pembantaian 1965 di Matapao, Serdang Bedagai, Sumatera Utara.
        Para pelaku tak lain adalah tetangga Adi Rukun),
        De daders waren buren , zoiets zoals in ex Jugoslavia .

        ???????????????????????

      • Surya Atmadja schreef:

        Ron Geenen zegt:
        2 oktober 2015 om 17:28
        ???????????????????????
        ============================================
        @ Ron
        Para pelaku tak lain adalah tetangga Adi Rukun),=ADI is de jongere broer van RAMLI .
        De daders waren buren ,( zoiets zoals in ex Jugoslavia ), dus vaak geen onbekende.!!
        Zoals de beschuldigde ex cipier, was notabene een OOM !!!
        Broer van de moeder.
        De vermoorde slachtoffers in 1965 ,zijn te vinden in Matapao , bij Serdang Bedagai , Noord Sumatra.Even googlen.

        @ Pak Lemon:
        Tja, ten opzichte vd Hollandse tijd is met uitzondering vd politieke, militaire elite en een handvol slim handels volk, de volksmassa er materieel niet direct op vooruitgegaan.
        ===========================================================
        Materieel wel vooruitgegaan , zie inkomen per persoon, levensomstandigheden, groeimogelijkheden.
        Zie wereld rangking lijst van CIA factbook, Wereldbank, IMF , ADB etc.
        Kinderen van de tani en de koelie kunnen zelfs hoge officieren worden, wetenschappers , dokters, juristen etc.
        Immaterieel gezien weinig vooruitgang.(katanya )
        Mijn persoonlijke waarneming hebben sommigen meer een individualistische mentaliteit gekregen , de gotong-rojong (elkaar helpen, samenhorigheid etc ) gedachte is soms verder te zoeken.

      • Ron Geenen schreef:

        “De vermoorde slachtoffers in 1965 ,zijn te vinden in Matapao , bij Serdang Bedagai , Noord Sumatra.Even googlen.”

        Ik dacht dat die slachtoffers over alle eilanden waren te vinden. 1.1 miljoen ongeveer. Was de situatie in het noorden van Sumatra zo bijzonder?

      • PLemon schreef:

        @Pak S.A. ‘ Materieel wel vooruitgegaan, zie inkomen per persoon ”

        U weet hoe het zit met statistieken en leugens, daarom maar dit voorbeeld uit de praktijk.

        ***Het Land Indonesie heeft vele gezichten: mooi landschap, interessante plekjes, lekker eten, maar de bevolking heeft een lage levensstandaard. Tragisch is dat de werkloosheid onder de jeugd erg hoog is. In het dorp Lembang zijn landbouw en toerisme de belangrijkste inkomsten. 

        Ondanks dit gegeven zijn er veel kinderen die niet of met heel veel moeite educatie kunnen volgen. In Indonesie geldt ook de leerplicht, echter de overheidssubsidie dekt slechts de salarissen van de leraren en het beschikbaar stellen van een schoolgebouw. Alle andere kosten moeten de ouders verplicht betalen. 

        Met dit project willen wij trachten om zo veel mogelijk kansarme kinderen in dit dorp Lembang onderwijs te laten volgen, door het volgende te financieren: jaarlijks schoolgeld, leerboeken, uniformen, schoenen en overige leergereedschappen. Ook willen wij hun Engelse lessen geven. Dit om hun maatschappelijke kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. 
        http://kindereninlembang.nl/wiezijnwij.php

      • Ron Geenen schreef:

        “U weet hoe het zit met statistieken en leugens, daarom maar dit voorbeeld uit de praktijk.”

        Enig idee waarom er zoveel stichtingen door NL’ers zijn opgericht om kinderen in Indonesie op te vangen en onderwijs te geven? Ik heb door te googlen eens een jaartje geleden bijna 40 van die instellingen gevonden. Op Bali alleen al 6 en de rest waren het allemaal verenigingen op Java. De meesten een soort pap en mam bedrijf. Diversen begonnen zo’n clubje om weesjes op te vangen, maar het blijkt dat het aantal weesjes zeer beperkt is, daarentegen bestaat het merendeel uit arme kinderen, waarvan de ouders geen geld hebben om hun naar school te sturen. Het maakt mij nieuwsgierig hoeveel clubjes op de andere eilanden zijn.

  8. Ron Geenen schreef:

    Look of silence heb ik net via “gemist” gezien. Het speelt zich af op Sumatra. Maar waar kan ik de slangenrivier vinden?

  9. PLemon schreef:

    Een aanvullende misschien wat meer linkse visie op….

    OVER DE MASSAMOORDEN VAN 1965 IN INDONESIË
    door Prof. Jose Maria Sison
    voorzitter van de International League of Peoples’ Struggle
    Amsterdam, 18 december 2005

    Ik dank het 1965 Herdenkingscomité voor de uitnodiging om hier te komen spreken. Ik vind het een eer om samen met andere sprekers, die zoveel weten over het onderwerp en zich zo hebben onderscheiden in de strijd, te zoeken naar gerechtigheid voor alle mensen die in 1965 ten slachtoffer vielen aan de massamoorden in Indonesië.
    ………
    De voortdurende pogingen van de VS en de andere imperialistische landen om hun neokoloniale eisen ingewilligd te krijgen dwong de nationalist Soekarno tot een alliantie met de PKI tegen de Amerikaans gezinde tegenstrevers Hatta en Soemitro, de Partai Socialis Indonesia en Masjumi tot midden jaren 1950 en in 1958 tegen de regionale rebellen als Permesta-PRRI en de Daroel Islam-TNI. Via allerlei kanalen, waaronder ook Filippijnse militaire agenten, voorzagen de VS de rebellen van geld. Ze presteerden het zelfs om in 1957 een openlijke moordaanslag te plegen op Soekarno met een vliegtuig van de Amerikaanse Clark luchtmachtbasis op de Filippijnen.

    Maar al die vijandige manoeuvres en intriges van de VS resulteerden slechts in de verheviging van  het verzet van het Indonesische volk en de versterking van de PKI en de NASAKOM, het verenigd front van nationalisten, gelovigen en communisten. Toen de grove methoden niet bleken te werken, gingen de VS over op een andere toer.

    Terwijl ze Indonesië, tegen een schijntje, van zijn olie beroofden via Stanvac en Caltex, gaven de VS economische en militaire hulp in de vorm van toelagen en leningen. Zij bevorderden uitwisselingen tussen Amerikaanse en Indonesische universiteiten en de Ford Foundation gebruikte research-, studie- en reistoelagen om invloed uit te oefenen op academici en indirect dus op bepaalde studenten.

    De meest subversieve acties van de VS werden uitgevoerd door het Pentagon, de CIA, de VS-Luchtmacht, de RAND-corporatie en de Ford Foundation. Die acties waren gericht op het generen van invloed onder de Indonesische legerofficieren. Het Amerikaanse hulpprogramma beloofde en leverde wapens, communicatie- en transportmiddelen. Indonesische legerofficieren kregen een Amerikaanse militaire opleiding zowel intern als in Amerikaanse militaire kampen.
    http://www.contradictie.nl/1965cc/archive/2005/12/051218JomaNL.html

    • Surya Atmadja schreef:

      @ Pak Lemon
      Prof. Jose Maria Sison heeft gelijk.
      Men kan zo plukken uit internet , vooral bij de kritische Indonesische site’s / fora , en zeker bij de kinderen van de slachtoffers.

      Vele oudere leger officieren , economen , andere wetenschappers zijn in USA gevormd .
      Zelfs nu is de binding hechter geworden , n.a.v de spanningen tussen USA en China .
      Indonesia is nog steeds een aantrekkelijke partner voor USA(Westen) , China, India, Sovjet en een grote invloed in ASEAN gebeuren.

      • Ron Geenen schreef:

        “Vele oudere leger officieren , economen , andere wetenschappers zijn in USA gevormd .””

        Dat is goed en dus hebben ze een gedegen opleiding hoe het in een democratisch land moet gebeuren.
        Maar is het niet zo, dat wanneer ze in eigen land terug zijn, ze zich weer aansluiten bij de heersende cultuur van verrijken ten koste van de massa?
        Is het niet zo dat “Geld” de meest aanbeden god is met de meeste volgelingen?

      • ronaldo schreef:

        ik denk dat ze in de the us, een goede leermeester hebben gevonden…;)

    • Surya Atmadja schreef:

      PLemon zegt:
      2 oktober 2015 om 00:42
      Een aanvullende misschien wat meer linkse visie op….
      http://www.contradictie.nl/1965cc/archive/2005/12/051218JomaNL.html
      ——————————
      Surya Atmadja zegt: 2 oktober 2015 om 12:59
      @ Pak Lemon
      Prof. Jose Maria Sison heeft gelijk.
      ===========================================================
      Heb de site even doorgelezen :
      (De voortdurende pogingen van de VS en de andere imperialistische landen om hun neokoloniale eisen ingewilligd te krijgen dwong de nationalist Soekarno tot een alliantie met de PKI tegen de Amerikaans gezinde tegenstrevers Hatta en Soemitro, de Partai Socialis Indonesia en Masjumi tot midden jaren 1950 en in 1958 tegen de regionale rebellen als Permesta-PRRI en de Daroel Islam-TNI.) Moet zijn T.I.I

      Alleen bovenstaande passage kan ik niet plaatsen.

      PSI (van Sjahrir ) was gebaseerd op de leer van Karl Marx en Friedrich Engels voor een socialistische maatschappij gebaseerd op de macht van het volk.
      (PS : dat was ook de reden waarom Sjahrir c.s en de Komintern-groep openlijk tegen de facistischse Japan opstelde)
      Het is een groot verschil met de proletarische dictatuur (a’la Sovjet Unie) , en PKI was ook niet “gecharmeerd” van de PSI (ook Partai Murba ).
      PKI ( geimporteerd uit NL ) was Moskou gericht.
      Ik kan nog vaag herinneren hoe mijn vader, broers en zwager(oom-PSI ?) /vrienden met elkaar praten , de ene is nationalist, de andere Moslim ( Jong Islamieten Bond) , Masjumi ( Majelis Sjuro Muslimin Indonesia( mijn oma was fan/aanhangster) , N.U (Nachdatul Ulama ) etc.
      Veel omong omong met kopi tubruk en pisang of ubi goreng (zoete aardappel) .

      • Surya Atmadja schreef:

        Aanvulling:
        1.Bourgeois journalisten, schrijvers en academici beweren gewoonlijk dat de slachtoffers van de massaslachting in 1965 allen PKI-leden waren. Ik (J.M.Sison) ben het er niet mee eens om het aantal slachtoffers te beperken tot leden van de PKI. De slachtoffers waren communisten en andere mensen.

        2.De beste manier voor het Indonesische volk om gerechtigheid te vinden voor de martelaren van 1965 is de voortzetting van de revolutionaire strijd onder de herleefde leiding van de PKI.
        ==============================================
        1.Heeft hij 1000% gelijk , dat weten de (tientallen) miljoenen Indonesiers ook.
        De andere mensen waren meelopers, landloze boeren , werkloze arbeiders en andere arme mensen, die tegen wil en dank meegesleurd waren .
        Zie “aksi sepihak”

        2. Astaganaga , weer een (bijna) burgeroorlog ontketenen ?
        NKRI opgeofferd , destabiliseren.
        Miljoenen van de 250 miljoen Indonesiers op dreef , in boten / sampan vluchten naar Malaysia , Singapura, Filipina , Australia , en ook naar Nederland ?

      • PLemon schreef:

        @Pak S.A. “.. ..weer een (bijna) burgeroorlog beginnen”

        Tja, ten opzichte vd Hollandse tijd is met uitzondering vd politieke, militaire elite en een handvol slim handels volk, de volksmassa er materieel niet direct op vooruitgegaan. Nu verloopt de uitbuiting van ďe natuurlijke rijkdommen en bodemschatten door de grote multinationals en worden de zakken gevuld van enkelen.Vòòr de Japanse tijd vond dit alles op een veel kleinere en meer menselijke schaal plaats. De rokende oerwouden van nu zijn veelzeggend.

        Het volk moet daarom het ‘ karwei’ beter afmaken volgens SIson

        …”Niet alleen het grote aantal slachtoffers van de massa-arrestaties en moorden in 1965 en daarna, maar het hele Indonesische volk, dat werd onderworpen aan toenemende onderdrukking en uitbuiting, aan nationale vernedering en diepe onderontwikkeling en armoede, werd tot slachtoffer van de fascistisch militaire dictatuur van Soeharto en zijn imperialistische meesters, die de beweging voor nationale bevrijding en democratie wisten te vernietigen.'”

        Het zal er niet van komen, het KNIL leger van toen is vergeleken met de TNI dan maar een soort dad’s army. 😢😥

  10. Boeroeng schreef:

    Durft Widodo niet duidelijk man en paard te noemen ( soeharto en leger) uit angst voor terreur uit die hoek?
    Of volgt hij de gewoonte soedah-lah-maar, niet opnieuw oude wonden openscheuren.

    The Jakarta Globe durf wel dit te schrijven:
    … the worst mass killings of the twentieth century…
    20 jaar geleden kon dat niet

    • Arthur Olive schreef:

      The worst mass killings of the twentieth century.
      Er zijn wel 10 andere van de vorige eeuw met meer doden.
      Dat neemt niet weg dat er iets vreselijk gaande was in 1965/1966

Laat een reactie achter op b Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *