Japanse historici steunen troostmeisjes

troostmeisjes_nov2007Duizenden Japanse historici hebben de Japanse regering en media opgeroepen te stoppen met het verdraaien van het verhaal achter de troostmeisjes, vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog werden gedwongen te werken in bordelen van het keizerlijke Japanse leger.
Ontkennen van het bestaan van de seksslaven staat volgens de wetenschappers gelijk aan het sturen van de boodschap dat Japan de mensenrechten niet erkent. AD.nl.

japantimes.co.jp: The Historical Science Society of Japan and 15 other groups related to historical studies are calling on the nation to face up to the issue of the “comfort women,” who were forced to work in wartime Japanese military brothels.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

23 reacties op Japanse historici steunen troostmeisjes

  1. Ron Geenen zegt:

    In het AD artikel wordt het volgende ook geschreven:”De kwestie van de troostmeisjes en de Japanse opstelling daarin, is al tientallen jaren een heet hangijzer in de relaties met Korea, China en in mindere mate met Nederland. ”

    Dat spreekt voor zichzelf!

  2. Ik wist niet dat Japan mensenrechten had. Weer iets nieuws.
    Cap.

    • Ron Geenen zegt:

      “One of the most eloquent voices of revisionism is Toshio Tamogami”

      Dit is niet de eerste keer dat ik over deze idioot heb gelezen. Ik denk ook niet dat hij de moed heeft om zijn tronie in het buitenland te tonen. En helaas zijn er veel meer zoals hij, tegen beter weten in. Ik geloof pas in een Japanner als ze een eerlijke historie in hun schoolboeken schrijven en het aan hun kinderen onderwijzen.

      • Boeroeng zegt:

        Ron, dan geloof je dus nooit in die 130 miljoen Japanners?
        In geschiedenisboekjes overal ter wereld kun je “geen eerlijke” beschrijvingen vinden of denken te zien dat het “oneerlijk’ is
        Japan, Indonesië, Nederland, Amerika… etc etc..
        Dan geloof je op zich niet meer in de mensheid. Nogal deprimerend.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Dan geloof je op zich niet meer in de mensheid. Nogal deprimerend.”””””””””

          Dus het liegen (of politieke correctheid) van de mens is dus iets geloofswaardig.
          Gelukkig zijn er een heleboel mensen die niets voor zoete koek aannemen. Ook onder de 130 miljoen Japanners.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, gelukkig en ook heel menselijk dat er een heleboel mensen zijn die kritisch denken over de vaststaande ‘waarheden’ van de eigen club. Inderdaad, ook in Japan. Dat was mijn point.
          Met politieke correctheid heeft het niks te maken
          Ik beschouwde je woorden “de Japanner” als een synoniem voor “de Japanners”.
          Tuurlijk…. liegen, zwijgen, niet willen weten, niet weten, niet geïnteresseerd zijn… zo ontstaan de verkeerde interpretaties van de geschiedenis van de eigen club. Heel menselijk, maar dat wil niet zeggen dat iedereen van die club dus oneerlijker is dan andere mensen.
          Deze Japanse historici bewijzen dat .

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Heel menselijk, maar dat wil niet zeggen dat iedereen van die club dus oneerlijker is dan andere mensen.””””””””””””””””

          Maar daarom vertrouw ik geen, en de persoon zal het tegendeel moeten bewijzen. Zeker de ouderen van die Japanse club. Ik geloof dat het mijn en ons goed recht is, na alle ervaringen.

        • Arthur Olive zegt:

          @ Boeroeng

          Een paar jaar geleden heeft een Indische dame ons uitgenodigd om met haar in een restaurant te eten. Haar naam is hier bekend onder de Indisce gemeenschap en haar Indische producten worden zelfs in grote Amerikaanse grocery stores verkocht.
          Ze vertelde ons dat ze hulp kreeg van de Nederlandse regering omdat ze door de Jap is getraumatiseerd. Het gevolg van haar trauma is dat als ze een Japanner ziet ze zich met grote moeite moet bedwingen om die Japanner niet aan te vallen. Het doet er niet toe of het een Amerikaanse Japanner is of niet.
          Met zulke traumatische gevallen is het voor mij begrijpelijk dat een persoon deprimerend wordt. We kunnen daar alleen de Jap van toen voor danken.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””We kunnen daar alleen de Jap van toen voor danken.”””””””””

          In mijn jongere jaren toen ik nog in engineering werkte had ik vaak te maken gehad met een vrouwelijke Amerikaanse architect van Japanse afkomst. Toen was ze nog vrij jong, zeker 25 jaar jonger. Eens vroeg ze mij waar ik vandaan kwam en toen heb ik haar het hele verhaal verteld. Ze was er stil van. Een poos later zij ze dat ze het ook met haar ouders over had gesproken. Haar moeder wist er heel wat van, maar zij haar er niet met haar pa over te praten, want hij gelooft die verhalen niet. Haar moeder was hier in Ca een onderwijzer. Zij vertelde haar dochter, dat ze die verhalen ook niet in de Japanse schoolboeken zal vinden. Haar moeder had haar uitgelegd waarom. De naam van deze jonge architect is Saori Horie en ze woont in Tugunga. Ieder jaar krijg ik van haar met Kerst een schrijven en een kaart. Zij ook van mij.
          Daarnaast was er ook een Amerikaanse Japanse Civil eng. van mijn leeftijd. die nooit tegen mij dorst te praten. Alle jaren heeft hij mij ontweken.

        • Jan A. Somers zegt:

          “omdat ze door de Jap is getraumatiseerd” Ik ka mij daar best wat bij voorstellen!!! Ik ken de Kenteitai van binnen en van buiten (meer van binnen dan van buiten). Dat was geen leuke tijd. Maar moet ik dat dan mijn hele leven in mijn rugzakje meedragen? Ik leef toch nog? Gelukkig heb ik dat weten op te schrijven in mijn geschiedenis in mijn hoofd, hoef ik dat niet zelf te dragen. Als er weer eens een Japanse student bij ons kwam werken, en bij ons mee kwam eten, zou ik mezelf voor de grap wel eens kunnen afvragen: ben ik zijn grootvader misschien bij de Kenpeitai tegengekomen? Toch wel een goed stadium van mijn trauma? Daar ben ik best tevreden mee.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Pak Somers: “Als er weer eens een Japanse student bij ons kwam werken, en bij ons mee kwam eten, zou ik mezelf voor de grap wel eens kunnen afvragen: ben ik zijn grootvader misschien bij de Kenpeitai tegengekomen?”

          Hihihi …. grappig. Als kleine zelfstandige had ik als klant een aantal bedrijven van Japanschen huize, de Nissans en Yakults van deze wereld. Wanneer ik weer eens aanschoof aan de vergadertafel met steevast een ondoorgrondelijke Japanse baas aan het hoofd, kon ik niet nalaten te denken: “Zou je (groot)vader mijn vader nog met de bajonet achterna hebben gezeten?”

          Pak Pierre

        • eppeson marawasin zegt:

          @ Ik ken de Kenteitai van binnen en van buiten (meer van binnen dan van buiten). Dat was geen leuke tijd. Maar moet ik dat dan mijn hele leven in mijn rugzakje meedragen? Ik leef toch nog?@

          — Gelijk de boeddhistische wijsheid: “Pijn is een feit, lijden een keuze . . .”

          e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dat is nu weer eens een hele mooie heer Eppeson.

          Pak Pierre

  3. eppeson marawasin zegt:

    25-12-2015 NOS Teletekst pagina 128 Japan wil regeling ‘troostmeisjes’

    De Japanse minister van Buitenlandse Zaken Kishida reist maandag naar Zuid- Korea om een definitieve regeling voor te stellen over de troostmeisjes.Japan stelt 100 miljoen yen (759.00 euro) beschikbaar voor de ongeveer twintig troostmeisjes die nog in leven zijn.

    Japan stuurde in de Tweede Wereldoorlog zo’n 200.000 Zuid-Koreaanse meisjes en vrouwen naar bordelen voor het leger.

    Later bood Japan geld en excuses aan, maar de oprechtheid ervan wordt door Zuid-Korea in twijfel getrokken. De VS oefenden druk uit op beide landen om het conflict te beëindigen,opdat ze één
    front tegen China kunnen vormen.

    e.m.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Japan stelt 100 miljoen yen (759.00 euro) beschikbaar voor de ongeveer twintig troostmeisjes die nog in leven zijn. “””””””””””

      Is dat niet typisch! Wachten dat bijna iedereen dood is en dan met een klein bedrag proberen goed te maken en in de politieke wereld eer te proberen te halen.
      Het lijkt net als de Nederlandse regering na 70 jaar en de politieke backpay.

    • bokeller zegt:

      Nmi,en dat heb ik op beperkte schaal zelf
      gezien/gehoord hoe deze dames na de Oorlog
      door ons werden nagekeken.
      Ook op i4E werd door een Indo laatdunkend
      hierover gesproken.
      Wij ouderen hielden, nmm. jarenlang onze
      kaken op elkaar. Schaamte soms!
      siBo

      • Hans Boers zegt:

        @ Bokeller…. Ook op i4E werd door een Indo laatdunkend
        hierover gesproken….

        Deze soms?

        “Paul Vermaes zegt:
        28 september 2014 om 09:03
        Welke Japanse militair had getroost willen worden door het meisje op de cover van Days Japan?”

        En die daarvoor nooit zijn excuses, wat betreft zijn waardeloze rotopmerking over het gezicht van een slachtoffer op de cover destijds, aan de slachtoffers heeft aangeboden……

    • bokeller zegt:

      De scheet is meer dan je weet
      hij ringt en stinkt.
      Hij vliegt door je darmen om je buikje te verwarmen.
      en stormt met donderend geraas
      de pijpen van je broekje uit.

      Dit dan mijn bijdrage aan de Japanse minister om
      een definitieve regeling voor te stellen in Korea.
      siBo

      • Ron Geenen zegt:

        Uitbetaling aan 20 vrouwen is 759000 : 20= 37950 Euro
        Een vrouw voor het raam verdient vandaag van haar 18 tot haar 30 jaar naar een ruwe schatting:
        12×300 (dagen in het jaar)x5 (klanten per dag)x 50 (euro per klant) = 900000 euro.
        Misschien komen de Zuid-Koreaanse vrouwen in opstand.
        En dan houd ik nog geen rekening met de meisjes van 13 en ouder die verkracht werden en de diverse zwangerschappen en moordpartijen.
        Een oorlog is vaak man tegen man en wapen tegen wapen, maar er bestaat niets lafhartiger dan het verkrachten van weerloze meisjes en vrouwen. Een walgelijke mentaliteit, dat gesteund werd door het gezag!

  4. Arthur Olive zegt:

    Koreaanse photographer wint een lawsuit tegen Nikon over zijn fototentoonstelling van “Comfort Women”

  5. rob beckman lapre zegt:

    Cynisch, en wat(erg)laat (beken) wil ik toch deze reaktie op Japanse “excuses”; lees op http://www.thejapanfaq.com “Japanese culture” , bv. deze teksten 1) “Uchi Soto” “Us and them” (wij en zij), 2) “The Gijin complex” -Japanese see things through a XENOPHOBIC glass, en Matsumoto had het over ” Unmasking Japanese” -“they say one thing,but really mean something(completely different,my words) else”.Moeten wij alle “verontschuldigingen” en “spijtbetuigingen” als “de waarheid,niets dan de waarheid” accepteren? (Dacht het niet).

    • Pierre de la Croix zegt:

      Neen. Its games that people play. Regendansen op het internationale wereldtoneel.

      Daarom heeft het geen zin dat ook “wij” na 70 jaar, of langer, of korter, om excuses van deze of gene roepen. Als spijtbetuigingen en excuses niet spontaan komen dan hoeft het niet.

      Japan is nu net het jongetje dat door zijn moeder (die moeders zijn er nog) naar de buurvrouw is gesleept om haar excuses aan te bieden voor het een of andere vergrijp. Dat jongetje zegt “sorry” en blijft denken: TERINGWIJF!

      Pak Pierre

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.