Peek en van Dis voor de libris literatuurprijs

peekvandis  libris 2015De laatste zes nominee’s voor de libris literatuurprijs zijn bekend. De uitslag is 11 mei
Gustaaf Peek is genomineerd met  ‘Godin, held’
Adriaan van Dis heeft wederom een nominatie. Nu voor het boek ‘ik kom terug’ .

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Peek en van Dis voor de libris literatuurprijs

  1. Rob Malasch zegt:

    Wat geweldig voor Gustaaf Peek en ook voor Adriaan natuurlijk….Hartelijk Malasch

    • Loekie zegt:

      “Zijn tong had haar vulva net wat geopend en natter gemaakt toen hij van haar omhoog moest komen. Ze zei dat ze hem wilde voelen, dat ze hem had gemist. Ze spoog in haar hand, maakte zijn eikel vochtig en leidde zijn pik bij haar naar binnen.’ Sommige auteurs noemen het de lakmoesproef van het schrijverschap: wie een seksscène kan schrijven die louter pornografisch noch kitscherig is, heeft het metier in de vingers.
      Kijken we met dit criterium naar de nieuwe roman van Gustaaf Peek, dan doorstaat de schrijver die proef zonder al te veel moeite.

      “Onverbloemd beschrijft Peek hoe dit duo elkaar binnenstebuiten keert. Wat dat betreft, kan het boek wedijveren met de vroege romans van Ronald Giphart, speciaal diens debuut Ik ook van jou, door criticus Tom van Deel onvergetelijk samengevat als ‘neuken, neuken en nog eens neuken. ”
      http://www.volkskrant.nl/boeken/godin-held-had-met-een-paar-seksscenes-minder-toegekund~a3775293/

      • eppeson marawasin zegt:

        Het had wat mij betreft ook zonder [CITAAT] gekund heer Loekie. Alleen de linkverwijzing duiden, valt volgens mij ook ruim binnen het I4E-kader ‘vrijheid van meningsuiting’.

        ’t Is maar goed dat ik de scherpe schaar van de censuur niet in handen heb …

        e.m.

        • Loekie zegt:

          Een Indo (zijn stamboom zal ongetwijfeld nog volgen) is genomineerd voor een commerciële prijs van een boekenketen (Libris). Dat nieuws wordt gebracht. Betrokkene wordt daarmee gefeliciteerd.
          Wat in het nieuws komt, op tv, radio, in de krant, op deze site ( =nieuwsgaring, vrije gedachte), hoeft niet altijd van hoog niveau te zijn ( = beoordeling van het nieuws).
          Om kort te gaan: willen we trots zijn op deze Indo die een nominatie in de wacht heeft gesleept, ongeacht wat hij dan heeft gepresteerd…of zijn we toch nog zo kritisch dat we niet per definitie in trots en ontroering uitbarsten enkel omdat het een Indo betreft. Kijken we toch ook even naar hetgeen hij heeft gepresteerd? En hebben toch nog wat ouderwetse Indische mores om het gejuich om de nominatie niet te delen? Vandaar het citaat.

        • Jan A. Somers zegt:

          Misschien heeft hij iets geschreven wat hijzelf niet kon!

        • P.Lemon zegt:

          @Pak E.M. In onze jeugd kregen we van Wolkers ( o.a Turks fruit ) nog rooie oortjes en vandaag de dag kijkt iedereen via het electronisch speelgoed zelfs in elkaars privéleven ( selfies/facebook) tot op de blote huid. Maar het banale van het leven heeft Peek letterkundig even kunnen ontstijgen.

          *****…wie een seksscène kan schrijven die louter pornografisch noch kitscherig is, heeft het metier in de vingers

          Rauw, direct en het Latijn machtig is Gustaaf Peek als er gevreeën wordt. Als het om sfeer en omgeving gaat, schrijft hij beeldend en meanderend, maar in zijn dialogen geeft hij zijn personages weinig ruimte om af te dwalen. Behoedzaam is hij als het gaat om het in zijn zinnen verwerken van verwijzingen naar de tijd die voorbij is, maar in zijn roman nog moet volgen.

          Want besluiten om een verhaal tegen de chronologie in te vertellen is één, het vervolgens doen zonder dat het een trucje is, is iets anders. Met Godin, held rechtvaardigt Gustaaf Peek zijn keuze.
          http://www.hanta.nl/hanta/2014/11/23/recensie-godin-held-gustaaf-peek/

  2. Boeroeng zegt:

    Een paar zinnetjes van Peek citeren is nikszeggend over het hele boek en zijn schrijfvermogen.
    Hij is genomineerd door mensen uit het literatuurvak. Ten eerste hebben zij zijn boek geheel gelezen. Daarvóór lazen ze honderden boeken en hebben zo voldoende vaardigheid om te kunnen zeggen: Dieje Peek ken schrijve !!
    Indisch nieuws dus….. een indo op het nationale erepodium. Wat zeg ik? Twee indo’s !!
    Een beetje indo-chauvinisme mag best wel, een beetje dit relativeren is ook nuttig.
    Doe het dan wel goed en niet gericht een paar schokkende zinnetjes selecteren om Peek aftekraken.

    Er is ook niks mis mee zijn stamboom in dit topic te publiceren. Wie dat niet wilt lezen… moet vooral wegblijven hier. Of doorscrollen.

    • Loekie zegt:

      Beste Boeroeng, van mij mag je bij alles van een Indo chauvinistisch zijn. Dit is jouw site, jij bent de baas en jij mag er uit donderen wie je wilt. Als je maar een beetje beseft dat niet alles wat groeit een bloem is, ook niet als vanuit een bepaalde hoek wordt beweerd dat het wel zo is.

      “Wat niet wegneemt dat er ernstig, obsessief en uitgebreid geneukt wordt in deze roman. En dan is neuken een armzalig woord. De personages gebruiken het wel, maar alleen als ze elkaar gek willen maken met gore taal. De schrijver schept er eer in de dingen bij hun mooiste naam te noemen, vooral de dingen van de vrouw. Vulva, labia, ik heb voor de zekerheid het een en ander gegoogeld. Clitoris wist ik nog net. Het is opvallend met hoeveel fysiek vuur Peek zijn personages heeft toegerust, zowel de man als de vrouw. Nog op haar sterfbed trakteert Tessa zichzelf op het visioen van een jonge jongen aan haar bed. ‘Ze had hem dan nog even naakt willen zien (…). Voor het laatst een pik, de zachte huid en onrust, al dat leven.’ Op haar oude dag slaapt ze met een vibrator onder haar kussen, bezorgt zichzelf orgasmes en denkt daarbij aan Marius. Hoe hij praatte, hoe hij liep. ‘(…) zoals hij met pestende tong aan haar clitoris zoog, hij likte haar lang en geduldig en wilde geen sorry van haar horen als het niet lukte, hij was hoffelijk, stapte als eerste uit een trein om dan naar haar hand te reiken, hij borstelde haar haren (…).’

      ‘Ze had hem dan nog even naakt willen zien. Voor het laatst een pik, de zachte huid en onrust, al dat leven’

      Al die seks, dat op elkaar in willen beuken, in elkaar willen verdwijnen, maakt van deze minnaars heroïsche figuren. Geweldenaren, die boven het burgerlijke leven verheven zijn zoals verliefden dat nu eenmaal zijn. Hun ontmoetingen vinden plaats buiten de gewone orde, ze vieren ‘de vrijheid van een vreemd bed’, hoeven dat bed nooit zelf op te maken. Als ze één keer samen in een supermarkt lopen, beseft Tessa dat ze geen idee heeft van wat Marius eigenlijk lekker vindt, ze hadden nauwelijks samen gegeten. Ze zijn intieme vreemden, die elkaar even later gewoon weer dingen zeggen als ‘Ik wil meer. Laat me alles proeven. Ik heb je gemist.’ En: ‘Alleen mijn held mag me in mijn mond spuiten, niemand anders.’
      https://www.groene.nl/artikel/de-vrijheid-van-een-vreemd-bed

      • Boeroeng zegt:

        Wat is het nut om voor de tweede keer pornografische zinnen te citeren ? Is dat kicken?
        Want die paar woorden zeggen niet veel over het boek en nog minder over het schrijftalent van Peek.
        Die bepaalde hoek die zegt dat Peek bloeit zijn vakmensen .
        Een prima hoek, dus. Die librisjuryleden staan al jaren bekend om hun vakmanschap.
        Ben je jaloers dat ander indo’s het nationale podium halen en jij niet ?
        Of je zoekt gewoon een reden om zuur te kunnen doen ..
        Laat ik het daar maar op houden voorlopig .

        • Loekie zegt:

          Hierna houd ik erover op:
          Nee, ben niet jaloers. Ik weet niet waarover ik zou schrijven als ik schrijven kon. Maar in ieder geval niet over sexuele visioenen op een sterfbed. Heb geen ervaring met (zelf) doodgaan, maar stel me zo voor dat je in je laatste momenten aan iets anders denkt dan aan seks.

        • eppeson marawasin zegt:

          Ik heb van daag ergens gelezen (vrij naar Pak SA;), dat Loekie stopt !!! Huh ???

          e.m.

  3. Peter van den Broek zegt:

    Ik citeer een bespreking over het boek van Gustaaf Peek:
    Ontmoeten doen ze elkaar in de kantlijn van het dagelijkse bestaan. Seks maakt een belangrijk deel uit van die ontmoetingen. Hun state of mind zit in de manier waarop zij de liefde bedrijven. Wat ook weerspiegeld wordt in hun vrijen is hun ongelijkwaardigheid. De seks in Godin, held is niet alleen maar geconsumeerde verliefdheid. Het is ook in deze relatie een machtsmiddel

    Dus de sex dien ik bij Gustaaf Peek te interpreteren als een vorm van non-verbale communicatie Maar straalt hier niet de onmacht van de personen uit om daadwerkelijk met elkaar te communiceren, een soort anti-intellectualisme. ik heb het boek nog niet gelezen maar het gemis van een beschrijving van een mobieltje als plaatsvervangend middel om te communiceren, is bij Gustaaf Peer vervangen door sex. Peek geeft in wezen aan wat het probleem is van onze hedendaagse maatschappij, ondanks Internet een gebrek aan communicatie

    Gustaaf Peek gebruikt sex als middel tot ………of gewoon een gemis aan…..? Of is het een bedekte machtsstrijd tussen de seksen. Ik weet dat zo niet. Maar hij besteed er wel veel aandacht aan in zijn boek en beschrijft dat gedetailleerd.

    Ik haal nu zelf een wel pornografisch, kernachtig en beeldend citaat aan van D.H. Lawrence , Lady Chatterley’s Lover
    “We fucked a flame into being”

    Dat is pas veel schrijven en weinig woorden aan vuil maken.

  4. Mas Rob zegt:

    Ik snap best dat Boeroeng aandacht besteed aan het succes van een schrijver van Indische afkomst. Mooi toch?

    Iets anders is het of je als Indische lezer een boek mooi of geweldig moet vinden louter en alleen omdat de schrijver van Indische afkomst is. Dat is, tenminste in mijn beleving, zeker niet het geval. Ik ken het werk van Gustaaf Peek verder niet en ik kan slechts afgaan op wat recensenten erover geschreven hebben.

    Het volgende trof me in de recensie in de Groene: “Al die seks, dat op elkaar in willen beuken, in elkaar willen verdwijnen, maakt van deze minnaars heroïsche figuren. Geweldenaren, die boven het burgerlijke leven verheven zijn zoals verliefden dat nu eenmaal.”

    Werkelijk?

    Het zal wel aan mij liggen, maar de Nederlandse taal als minnezang klinkt me gekunsteld in de oren, als een Belse knol die zich ook eens wil draven als een fiere Arabische volbloed. Ik lees de erotische passages hierboven en onwillekeurig moet ik denken aan het exhibitionisme van dat vroegere programma Sex voor de Buch: van loonslaven die in de avonduren op de zolderkamer van hun rijtjeshuizen zich in het leer steken, povere fantasieën die enkel hun treurige alledaagsheid en grijze burgerlijkheid versterken.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” maakt van deze minnaars heroïsche figuren.” Bij de Papua’s deden ze dat met een peniskoker. Daarmee word je van een lulletje een vent. En die het helemaal niet meer kunnen schaffen een pitbull aan of een verkeerde auto.

  5. Boeroeng zegt:

    ‘Ik ga mijn achtergrond steeds minder uit de weg. Het heeft mijn schrijverswereld groter gemaakt. Mijn grenzen hielden nooit op bij de rand van het dorp. Het overvalt me, maar het is niet ondenkbaar dat ik ooit een groot, dik boek schrijf over het land van mijn moeder. Wanneer ik niet anders kan, zal ik eraan beginnen.’

    Zegt Gustaaf Peek http://www.mareonline.nl/archive/2015/03/04/het-maakt-honger-los

    • Mas Rob zegt:

      Je link aanklikkend viel me oog op nóg een artikel in de Mare dat het vermelden waard is, een bespreking van de door Frank Okker geschreven biografie over één van die schilderachtige figuren die het oude Indië rijk was:
      “Toen Gerret Pieter Rouffaer (1860-1928) tijdens een reis door Nederlands Indië in 1886 vernam dat er bijzondere inscripties ontdekt waren onderaan de Borobodur, ging hij direct naar de boeddhistische tempel. ‘Hij regelde toestemming van de resident om er met een schepje verder te graven’, vertelt Frank Okker. ‘Hij groef wel wat dieper dan de afgesproken vier meter, namelijk elf, en vanuit Batavia kwam een woedende brief dat zo’n toerist dat niet zomaar kon doen.’”
      http://www.mareonline.nl/archive/2015/03/04/de-bezeten-ontdekkingsreiziger

      Een prima boek om jezelf cadeau te doen in de boekenweek.

  6. eppeson marawasin zegt:

    [CITAAT]
    ¿U klimt niet direct in de pen als er iets kritisch wordt geschreven over uw werk?

    ‘’Ik zie mezelf echt als een serieuze, literair auteur. Een ambachtelijke zinnenbouwer. Het feit dat iemand dus iets van mijn boek vindt, geeft mij alleen maar voldoening. Ook als het kritisch is.’

    Het is een signaal; mijn boek vindt z’n weg in de wereld. Dat is het belangrijkste voor een schrijver als ik”.
    /…/
    [EINDE citaat]

    http://www.volkskrant.nl/dossier-luie-luisteraar/gustaaf-peek-vrouwen-moeten-zo-snel-mogelijk-de-topposities-innemen~a3901508/

    e.m.

  7. P.Lemon zegt:

    Nog wat biografische Peek info …

    ***Na het gymnasium in Apeldoorn wachtte de studie rechten te Leiden. Twee jaar hield hij het vol, toen had hij zijn propedeuse behaald en zich afdoende ‘een keurige zoon’ betoond – zijn studie rechten was een wens van zijn vader. ‘Daarna werd het vier jaar lang de studie Engels, ik wilde zo dicht mogelijk bij de boeken blijven.’

    Nagels op de Olivetti
    Er was méér dat zijn schrijverschap incubeerde, vertelt Peek. Hij denkt daarbij aan zijn in twee jaar geleden overleden vader, die journalist was. Eerst als in Jakarta gestationeerd correspondent bij Het Vrije Volk, daarna in dienst van de Apeldoornse Courant, uiteindelijk als freelancer. ‘Ik groeide op in een huis met getik. Het geluid van nagels op de Olivetti. Zoals hij te werk ging, doe ik het ook: eerst denken en het dan uitvoeren. Dus dan hoorde je enorm tikken, daarna bleef het een poos stil en dan barstte het weer los. Dat hakte er bij mij in.’

    http://www.vn.nl/Artikel-Literatuur/Schrijver-Gustaaf-Peek-over-liefde-seks-Marx-en-meer.htm

    • eppeson marawasin zegt:

      @Nog wat biografische Peek info …@

      –Dag Pak Lemon, ik kende dat interview niet. Terima Kasih voor de link.

      e.m.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.