Indo Boulevard

*** Caro Emerald  heeft  een Javaanse oorsprong. Welkom bij de indoclub !caro-emerald
*** Blaudzun maakt titelsong voor film.
*** Sjors van der Panne in het Amsterdams Concertgebouw
*** Nieuw single van O’G3NE heet ‘cold’ .
*** Woezel &Pip, van geestelijke vader Dinand Woesthoff , krijgt bioscoopfilm
*** Speellijst musical “onder de groene hemel” met liedjes van Boudewijn de Groot. Met live-band olv gitarist Marcel de Groot.
*** Vierde kind van Mark Paul Gosselaar.
*** Esther Scheldwacht en haar man Stefan de Walle (nationale TV-sinterklaas) waren bij Tijd voor Max.estherscheldwachtfeb2015                                                                           Esther Scheldwacht

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Indo Boulevard

  1. Noordin zegt:

    “Caro Emerald heeft een Javaanse oorsprong. Welkom bij de indoclub”
    Dat maakt haar toch niet Indo? Geert Wilders zit eerder in die club dan zij, maar dat wil natuurlijk niemand horen.
    Het is eerder Caraibisch dan Indo.

    • Boeroeng zegt:

      Het is maar net wat je definitie van indo is.
      In mijn omschrijving is ze ook indo-europeaan… wat je kunt afkorten tot indo.
      In Indonesië gebruikt men steeds meer het woordje voor een afkorting van Indonesië of Indonesiër .
      What is in a name ?

      • van beek zegt:

        mee eens boeroeng, Een ieder die zowel Europese als Indonesische wortels heeft behoord gewoon tot de indo-europeanen.

        • P.Lemon zegt:

          En kun je als mengeling (uit verschillende europese en aziatische etniciteiten) en als oude generatie totok nog vóór 1949 specifiek in Nederlands-Indië geboren, je nog beroepen op de verzamelnaam ‘Indische Nederlander’ ( de zgn 1e en 2e generatie).
          Wel worden deze mengelingen en hun opvolgende generaties , levend buiten de aziatische grenzen , genetisch tot de Indo-europeanen gerekend, en dus afgekort tot Indo.
          Maar bv zwemster Kromowidjojo met een Surinaams Javaanse pa en een Groningse ma en ws ook vele van onze eigen cucu’s hebben niets met deze term en bijbehorende cultuur. Maar er blijft toch nog voldoende animo onder sommige ‘jongeren’ om hun roots te onderzoeken en het ‘tempo doeloe’ van de ouders te cultiveren.

  2. Noordin zegt:

    Boeroeng, met Indo bedoel ik ook Indo-Europeaan maar dat is zij niet.
    Het gros van de bevolking hier in NL gebruikt Indo ook als afkorting voor Indonesiër.
    Verbeek, Indo-Europeanen kunnen ook nakomelingen zijn van Europeanen/Nederlanders en Chinezen uit de Indonesische archipel.
    Een Indo-Europeaan was vroeger een Euraziaat met de Europese status of op papier Europees/Nederlands uit de Indonesische archipel. De mengelingen die niet Indonesisch of inlands waren.
    Caro Emerald heeft helemaal geen Indo-Europese achtergrond of voorgeschiedenis. Dat Javaans is, zal maar zeggen, Javaans Caraibisch en dan nog gecombineerd met Creools. Als ik zoals jullie zou gaan redeneren dan is zij eerder Indo-Afrikaans dan Indo-Europees, dat vanwege haar Afrikaanse/Ghanese voorouders (daar zit ook Europees bloed in) gecombineerd met Indonesisch/Javaans.
    Maar dan vergeten we ook nog de Chinese-Indiaanse kant van haar moeder.
    Dat Creools-Javaans,Chinees-Indiaans of een ander combinatie, vind ik echt Surinaams.

    Kromoredjo heeft ook geen Indo-Europese achtergrond of voorgeschiedenis.

    Umberto Tan heeft Surinaams (Chinees-Creoolse) afkomst. Zijn achternaam is Chinees.
    Ik denk niet dat de Chinezen of de Hakka Chinezen hem als een Chinees zien.

    • Boeroeng zegt:

      Het is maar net wat je definitie is van de woordjes indo en indo-europeaan.
      Van Caro Emerald kun je zeggen dat ze niet is opgegroeid in een Javaans of indo-europees miljeu.
      Ranomi Kromowidjojo is dat wel meer.
      Laurentien Brinkhorst is ook niet opgegroeid in een indomiljeu . Hooguit met een paar verhalen van haar vader, die zich nauwelijks als indisch of indo zag.
      Toch zijn deze dames net zo van gemengde Indonesische en Europese afkomst en dus mogelijk Indisch nieuws op deze site.

      • Jan A. Somers zegt:

        Na al mijn verwondering over het rekenen door Indo’s over Indo’s en aanverwant krijg ik nu het idee dat het wel heel erg moeilijk is om iemand in dat hokje te stoppen. Of heb ik wat gemist? En wat te doen met al die Totokfamilies die al eeuwen in Indië woonden? Die na de oorlog ook in een voor hen vreemd Nederland kwamen.

        • P.Lemon zegt:

          @J.A.S “En wat te doen met al die Totokfamilies die al eeuwen in Indië woonden?”

          Die zijn samen met de groep met een oorspronkelijke aziatische gekleurde ‘oerouder’ en jaja …door ‘rasverbeterende’ relaties weer buleh geworden zijn , noemen we ze gewoon ‘indischen’ of een indische jongen of meisje. Een goed voorbeeld is de familie Wilders. Bij indo heb je toch een donkere kleur-associatie en een aziatisch uiterlijk.

        • Noordin zegt:

          Die zijn geen Indo’s maar wel Indisch.

      • Loekie zegt:

        Uitgangspunt van Indisch4Ever:
        “Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden. Verslagen van kumpulans, verwijzing naar nieuwe boeken, updates van Indische sites, expo’s. Van pasars tot en met het Indisch Platform . Wat onze Indische gemeenschap aangaat, vindt u hier op indisch4ever.nu “.
        Wat onze Indische gemeenschap aangaat….het gaat dus niet om een definitie van een Indo, maar om een definitie van ‘onze Indische gemeenschap”.
        Een om een definitie van het woord ‘aangaat’.

        • Boeroeng zegt:

          Loekie,
          In dat stukje tekst wat je aanhaalt gaat het niet over een definitie van indo. Ook niet over een definitie van”Indische gemeenschap” of het begrip “aangaat”.
          Bij dat “aangaat” hoort de interesse van Indische mensen voor mensen met een soortgelijke komaf.
          Dus ook Javaans-Surinaams.

        • Loekie zegt:

          Ik stel voor dat je de zin dan verandert in zoiets als: Wat onze Indische gemeenschap leuk, interessant en belangrijk vindt.
          “Aangaat” doet denken aan zaken die van invloed zijn, die gevolgen hebben, belangrijk zijn e.d.

        • P.Lemon zegt:

          Aangaan heeft een aantal betekenissen en de webmaster gebruikt het zoals het bedoeld is : “ermee te maken hebben” ( voorbeeld : wat de reden is gaat jou niet aan) of betreffen ( dat gaat hem zeker aan) 🙂
          Mogelijk dat in indische kring het ww semantisch anders gebruikt wordt.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Pak P.Lemon zegt: 28 februari 2015 om 14:15@ Mogelijk dat in indische kring het ww semantisch anders gebruikt wordt.@

          –Wat bedoelt u precies met ‘semantisch’ Pak Lemon ? 😦
          –Wat bedoelt u precies met ‘semantisch’ Pak Lemon ? 😉
          –Wat bedoelt u precies met ‘semantisch’ Pak Lemon ? :-)

          e.m.rox (bis;)

        • eppeson marawasin zegt:

          Hh, heb de smaak bijna te pakken. ¿’Hoe bedoelt men, HET GESPROKEN WOORD GELDT ?’

          Klik om toegang te krijgen tot Voordracht%20Van%20Miltenburg%2014%20augustus.pdf

          e.m.

        • P.Lemon zegt:

          @Pak E.M.

          1 .woordbetekenis
          Een woord bestaat uit de klankvorm (het label), bijvoorbeeld auto, en de betekenis (het concept) die we aan deze vorm toekennen, bijvoorbeeld een voertuig op vier wielen, aangedreven door een motor. De relatie tussen het label en het concept is meestal willekeurig. Als we vandaag afspreken dat we een auto een blurp noemen, kunnen we daar heel goed mee leven.
          Ieder woord, ieder concept heeft vele betekenisaspecten. Sommige zijn cruciaal. We weten dat een hoed een ding is dat je op je hoofd zet. Het feit dat een hoed bijvoorbeeld een rand heeft, maakt dat het voorwerp zich onderscheidt van allerlei andere hoofddeksels. We weten ook dat een hoed zacht of flexibel is; wanneer je erop gaat zitten, blijft er niet veel moois van over. Bij een helm is dat anders. Dit laatste betekenisaspect is voor een goed gebruik van het woord hoed echter minder belangrijk.

          2. Het gesproken woord geldt ?
          M.i. verwees zij naar het ‘praathuis’ (fabeltjeskrant 🙂 )
          Cit : “. De Tweede Kamer is de plaats waar wordt gedebatteerd en besloten over de uitzending van militairen…”

      • Noordin zegt:

        @Boeroeng,
        Het is maar wat in ons straatje past, daar lijkt het eerder op.
        Erg veel mensen in NL gebruiken Indo als afkorting voor Indonesiër, eigenlijk klopt het niet, maar er zijn genoeg mensen die het geloven en het ook gebruiken. Niemand weet uiteindelijk meer wat de oorsprong is van Indo. Net als het gebruik van Koelie voor Indo’s.
        Indo’s zijn nooit Koelie’s geweest en toch wordt het door het gros van bevolking gebruikt als scheldwoord of om Indo’s/Indonesiërs daar mee aan te duiden als of Koelie een ander woord is voor Indo.

        Laurentien is niet opgegroeid in een Indo omgeving maar zij stamt wel af van Indo-Europeanen. Ranomi en Caro stammen daar helemaal niet van af.
        Wat u doet met Caro Emerald is eigenlijk puzzelen. Haar vader heeft Nederlands en Duits bloed en haar moeder heeft via haar moeder of vader een beetje Javaans bloed.
        We kijken natuurljik niet naar haar Creolse, Indiaanse en Chineze bloed.
        Of is haar moeder eerder een Indo-Afrikaanse?
        Laten we hopen dat Umberto Tan ook Javaans bloed heeft dan komen we ook op Indo-Europeaan via zijn Creoolse bloed, het is wat puzzelen maar dan hebben we wat.

        • Boeroeng zegt:

          De scheldnaam koelie voor indo’s, ken ik niet. Dat moet streetslang zijn. Iets van de jeugd.
          Ik dacht dat mensen van hindoestaans-Surinaamse afkomst het soms als geuzennaam gebruiken ?
          Ranomi is eerste generatie indo-europeaan, Ik dacht dat de moeder van Caro ook al Europese en Indonesische mix had, dan is Caro tweede generatie..
          Ik let op Ranomi als topzwemster.. deed ik bij Inge de Bruijn ook. Waarom ? Ze zijn van mijn stam als Nederlander.
          Van hetzelfde is het als ik Ranomi volg omdat ze net zo ’n gemengde afkomst heeft. Ook van mijn stam. Niks mis mee.
          Als Humberto Tan zelf verklaart dat hij Chinees-Indonesische wortels heeft, dan kan dat ook nieuws zijn voor deze site.
          Waarom zou ik daar niet een tikkeltje chauvinistisch over zijn ? Waarom wel ?

  3. van den Broek zegt:

    @dhr Somers
    Mevr. Pattynama schrijft in “Bitterzoet Indie” onder voetnoot 6: Indische Europeanen zijn blanke mensen die in de Indische mengcultuur zijn opgegroeid en wier familie generatielang in Indie woonde. Uw vermelde groep is dan afgebakend en gedefinieerd. . Dat geeft er duidelijke afscheiding met het begrip Indo-Europeaan.

    Zij maar ook Meijer (2004) vindt dat het begrip Indo moeilijk methodisch af te bakenen is, dus moeilijk te definieren. Maar dan begrijp ik niet als ik in Rijswijk een Indisch uitziende mevrouw tegenkom, dan is er toch sprake van een Aha-erlebnis, er spreekt toch een lotsverbondenheid uit, maar dat niet alleen.

    De begrippen Binnen- en Buitenkampers, Bersap, soevereiniteitsoverdracht, of met welk schip/vliegtuig ben jij naar Nederland gegaan, spijtoptanten, Indisch monument zijn toch representatieve voorstellingen of verhalen (Indo 1.0) voor de Indo-gemeenschap waarmee ik bij Caro Emerald of Kromowidjojo niet hoef aan te komen. Geschiedenis vind ik een essentieel bestanddeel van het Indo-zijn, als identiteit, maar dat is meer een Indo 2.0 aangelegenheid.
    Zonder Geschiedenis geen Indo en dan brengen we Indo 1.0 en 2.0 weer bij elkaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.