10 claims
1 Backpay
2 Knil-pensioenen niet uitbetaald of rommelig uitbetaald
3 Japanse schadevergoedingen krijgsgevangenen volgens Stikker-Yoshida-akkoord zijn niet volledig aan iedereen uitbetaald. Claims zijn alsnog mogelijk bij SAIP, maar niet voor de geindexeerde waarde.
4 Japanse schadevergoedingen burgergeïnterneerden. 40.000 burgers hebben niks gehad. Er moet een restbedrag zijn.
5 Japan weigert Nederlandse troostmeisjes schadevergoedingen toe te kennen
6 Verkoop Birmaspoorweg aan Thailand. Niet alle rechthebbenden hebben iets ontvangen. Claims zijn alsnog mogelijk bij SAIP, maar niet voor de geindexeerde waarde.
7 Indonesische herstelbetalingen volgens Tractaat van Wassenaar.
Er was onvoldoende bekendgemaakt dat men een aanvraag kon doen. Er zijn nog enkele miljoenen de staatskas in gegaan.
8 Nooit uitbetaalde verzekeringspolissen
9 Nooit uitgekeerde banktegoeden, met name de Javasche Bank
10 Nooit uitbetaalde ‘Joodse levensverzekeringspolissen
-
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?:en
Recente reacties
- Manfred van Kerckhoven op Indisch in Beeld
- Boeroeng op Indische Soos # 18 jaar. We mogen omongkosongen
- Boeroeng op I.M. John Sicco Meisenbacher
- Victor Bruins op I.M. John Sicco Meisenbacher
- R.L. Mertens op Sporen van Indië
- Boeroeng op 5 april Platformbijeenkomst Rapport Bussemaker
- Elmi op 5 april Platformbijeenkomst Rapport Bussemaker
- Leon Algra op 5 april Platformbijeenkomst Rapport Bussemaker
- A. Olive op De duistere kant van De weduwe van Indië
- A. Olive op Moluks nieuws
- Boeroeng op Moluks nieuws
- Angenita Oostdijk Alkmaaar op Jappenkamp Kampili
- Ralf Portier op Indisch in Beeld
- Boeroeng op Indische Soos # 18 jaar. We mogen omongkosongen
- A. Olive op Sporen van Indië
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
......................................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXXBertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
Boek ook ontvangen!
Ik ben het boek aan het lezen. Mijn ouders en de meeste Indië gangers, die naar Nederland zijn gerepatrieerd, hebben onder de noemer ” soedah la” toch veel moeten slikken. Triest toch. Ik wordt er niet vrolijk van.
Ik heb het boek net ontvangen, moet nog beginnnen met lezen. Ik weet dat ik kwaad ga worden over de opstelling van de Nederlandse regeringen.
Hebben de Nederlanders uit Indië met hun stemgedrag wel geprobeerd die regeringen terug te fluiten? Makkelijk om regeringen de schuld te geven als je er niets tegen hebt ondernomen. Kun je lang wachten op je gelijk.
@Hr Somers. “Hebben de Nederlanders uit Indië met hun stemgedrag wel geprobeerd die regeringen terug te fluiten? ”
Het is ons langzamerhand wel duidelijk geworden dat de indische gemeenschap (!?) politiek gezien nou niet uitblinkt in saamhorigheid en in het ‘vreemde’ vaderland wb generatie 1 en 2 zich nog te doesoen opstelde of moest opstellen door hun materiële afhankelijkheid na de gedwongen uittocht.
Daarom ligt er voor deze ‘oudjes’ een taak hun cucu’s a la Molemans niet alleen over de romantische en hollandse kijk op tempo doeloe te vertellen. Wellicht staan er tussen hen politieke talenten op, die voor eens en altijd schoon schip kunnen maken.
Verjubelen Backpay:***
Het pijnlijke van de geschiedenis van de Nederlandse gasrijkdom is dat de regering de miljarden die de gaswinning decennialang heeft opgeleverd, grotendeels heeft opgesoupeerd. Dat wil zeggen: gebruikt voor lopende uitgaven om gaten in de begroting te dichten.
What if … Nederland vanaf pakweg 1980 de jaarlijkse baten in een beleggingfonds had gestopt, zoals Noorwegen heeft gedaan met de olieopbrengsten, zou er een vermogenspot van zeker 200 miljard euro beschikbaar zijn, waaruit pakweg tien miljard per jaar aan rendement te halen zou zijn. Backpay, peanuts!
Bij gebrek aan zo’n fonds, dat de gasbaten een permanent voordeel had kunnen maken, nunca Backpay …
***vrij naar http://www.z24.nl
e.m.
>>>>>>>Hebben de Nederlanders uit Indië met hun stemgedrag wel geprobeerd die regeringen terug te fluiten? Makkelijk om regeringen de schuld te geven als je er niets tegen hebt ondernomen. Kun je lang wachten op je gelijk.<<<<<<<<<<<<<<<<<
Ik heb altijd gedacht dat een regering er is om o.a. de mensen/onderdanen te beschermen. Vooral zij die niet zo geletterd zijn.
@Pak Geenen “Ik heb altijd gedacht dat een regering er is om o.a. de mensen/onderdanen te beschermen”
Als u het niet cynisch opmerkt, weet u dat de Sovjets, Cuba’s Castro, Hugo Chavez en de Kim’s v Noord-Korea dit beoogden en het omgekeerde deden. Enfin China viert de teugels maar de gedachtepolitie heerst. En dan vergeten we maar de andere door 1 man dictatoriaal geregeerde landen die het zgn goed met hun volk voorhebben.
De samengestelde regeringen in democratische landen kunnen met een goede oppositie ten val worden gebracht als ze er niets van bakken. Blijkbaar is onze indische lobby zeer zwak of er nooit echt geweest gevoed door de houding ‘soedah laat maar’?
>>>>>>>>>Blijkbaar is onze indische lobby zeer zwak of er nooit echt geweest gevoed door de houding ‘soedah laat maar’?<<<<<<<<<<
Met andere woorden, stemmen is minder belangrijk en met lobby (omkoping?) bereik je meer. Ja dat is politiek.
Ach ….. stemgedrag en lobby. Vuistje maken.
Om via de stembus “onze” zin te krijgen zouden “we”:
(a) een politieke partij moeten hebben die zich (mede) tot doel stelt alle onrecht de Indische Nederlanders én Molukkers door de Nederlandse overheid aangedaan in en na WO II te herstellen en
(b) als Indische Nederlander én Molukker eensgezind op die ene partij moeten stemmen (en dan nog is de vraag of die partij voldoende stemmen zal halen om gehoor te vinden in het Praathuis en aan de regeringstafel).
Zien “we” dat nog gebeuren? Zo neen, dan zou ik zeggen: Niet meer over zeuren. Overgaan tot de orde van de dag. Lekker makannen in Breda, strakjes naar de grote Pasar Malem met die Engelse naam, andere leuke dingen doen en desnoods op een partij stemmen die driftig heeft meegeholpen onze gasbaten te verjubelen, in wisselend coalitieverband met andere partijen.
Rest “ons” dan nog de lobby en/of rechtsprocedures. Zou niet kansloos zijn, als “de 10 claims” hard zijn te maken. In dat opzicht had ik van het boek van mevrouw Molemans wel meer verwacht dan tot nu toe gezien en gehoord. De zaken moeten dan wel zeer professioneel worden aangepakt en dat kost een eurocentje.
Het “Indisch Platform” kunnen we als voortvarend trekker van het project wel vergeten – althans, dat is mijn mening gebaseerd op waarneming van achter de pagger.
Hier moeten “we” dus ook eensgezind aan werken om iets effectiefs van de grond te krijgen. Eensgezind. Kom d’r maar eens om als “we” het nog niet eens kunnen worden over het enige echte recept voor “rendang padang”.
En anders ook hierover niet meer zeuren en overgaan tot de orde van de dag.
Pak Pierre
>>>>>>>>>>En anders ook hierover niet meer zeuren en overgaan tot de orde van de dag.
Pak Pierre
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Heeft U gedronken voordat U het artikel schreef?
Dat klopt. En als de regering niet doet wat we willen moeten we ons parlement erop af sturen. En u weet wie ik met die ‘we’ bedoel. Maar die ‘we’ moet zich dan ook wel politiek sterk opstellen.
>>>>>>>>>>>Maar die ‘we’ moet zich dan ook wel politiek sterk opstellen.<<<<<<<<<<<<<
Politiek? Helemaal niet mee eens. Je kunt gewoon gericht op een doel concentreren.
@PdelaX “Zien “we” dat nog gebeuren? Zo neen, dan zou ik zeggen: Niet meer over zeuren.”
Wij de satu setengah en generatie dua hebben onze (politieke) energie ingezet op overleven en om onze cucu’s een baleh2 te geven om met een tas vol diploma’s vol gas op de sleutelposities in de maaatschappij af te stormen.
Hopelijk voelen ze zich schatplichtig aan die inspanningen vh uit indië gerepatrieërde familieleden en nemen ze de politieke en juridische strijbijl op. Wij blijven positief zeuren. No surrender tôh?
typo ; strijbijl = strijdbijl of beter…de klewang.
Ja heer Geenen, ik had WEL gedronken.
Maar neen heer Geenen, ik was NIET bezopen vanochtend toen ik mijn mening neerschreef, als u dat impliciet bedoelt met “gedronken hebben”.
Des morgens pleeg ik mijzelf alleen te bezatten aan 2 x een mok kopi toebroek (Java Arabica, soewarrrt zonder suiker en melk) en aan een aantal glazen puur Kranenburger, oftewel leidingwater. Misschien gelooft u dat niet omdat u pas iets kunt opschrijven wanneer u ladderzat bent, dat zij dan zo.
En ja Pak Lemon, ik heb mijn energie ingezet om te overleven. Dat is tot nu toe prima gelukt. Ik heb de vrouw mijner dromen weten te veroveren, ik heb baantjes gehad die mij meer “ups” dan “downs” hebben bezorgd, ik heb iedere dag te eten gehad en meer dan dat.
Maar neen Pak Lemon, als ik kinderen en tjoetjoeks zou hebben gehad, dan zou ik ze niet alles hebben gegeven om ze aan mij schatplichtig te maken.
Ik zou het wel als MIJN plicht zien om ze best mogelijk voor te bereiden op zelfredzaamheid in de wereld waarin zij komen te leven. Boven alles zou ik ze zo opvoeden dat zij als volwassene in staat zullen zijn hun eigen weloverwogen keuzes te maken, niet gehinderd door enige schatplicht aan wie dan ook.
Ik zou ze in ieder geval niet opzadelen met mijn eigen frustraties en die van mijn ouders, grootouders, overgrootouders, betovergrootouders en verder “up the line”, tot ons aller oermoeder Lucy, back in Africa en nog verder weg.
Aldus opgetekend, op dit late uur nog steeds niet straalbezopen, door
Pak Pierre
>>>>>>>>>>>Des morgens pleeg ik mijzelf alleen te bezatten aan 2 x een mok kopi toebroek (Java Arabica, soewarrrt zonder suiker en melk) en aan een aantal glazen puur Kranenburger, oftewel leidingwater. Misschien gelooft u dat niet omdat u pas iets kunt opschrijven wanneer u ladderzat bent, dat zij dan zo. <<<<<<<<<
Ik geloof niet dat u niet het type bent om zich ladderzat te bedrinken. Trouwens wanneer iemand ladderzat is, is hij/zij niet instaat iets te typen op het internet. Maar wanneer iemand genoeg heeft gedronken om overmoedig te zijn en dan iets schrijf op het internet that sounds iets verwarrend, Ja dan…!
Echter er zijn ook mensen die met opzet iets verwarrend kunnen opschrijven, met humor, waardoor de ontvanger denkt dat hij wat heeft gedronken.
@Pak Ron Geenen, on 25 mei 2014 at 00:39 said: /../Echter er zijn ook mensen die met opzet iets verwarrend kunnen opschrijven, met humor, waardoor de ontvanger denkt dat hij wat heeft gedronken.@
–Per dag 1,5 liter water drinken is gezond. Let op, ook in thee koffie frisrank zit geen alcohol. Kies je liever voor een paar glazen Sainte-Croix vin de Pays d’oc, tja …;)
De pauzerende schildersknecht had niet gemerkt dat zijn baas nog op de ladderzat tegen het JavaCafé …
Lovely Sunday Semoea Allemaal Y’all
Oops … al zo laat?
e.m.
Toch zo’n voorbeeld dat korek2 in de geschiedenis kan lonen…
23/5/14
“De gemeente(A’dam) gaat zeker 870.000 euro terugbetalen aan Joodse oorlogsslachtoffers en wellicht vele miljoenen.
Het gaat om mensen die in 1945 bij hun terugkeer boetes kregen vanwege het niet betalen van erfpacht en mensen die hun tegoeden bij de Gemeentegiro niet hadden opgevraagd.
Amsterdam keert 820.000 euro uit voor ten onrechte geïnde boetes voor de erfpacht en 51.000 euro voor de niet opgevraagde girotegoeden, zegt burgemeester Eberhard van der Laan.
Mogelijk wordt ook de canon over de betreffende periode terugbetaald. Dat kan oplopen tot tien miljoen euro. Het ging om erfpacht voor bezit dat Joden in de oorlog was ontnomen. Zij konden er niet over beschikken en waren er vaak zelfs geen juridisch eigenaar meer van.
Aanleiding voor het onderzoek naar de erfpachtboetes was dat Charlotte van den Berg in 2010, toen student, ontdekte dat Amsterdam Joden die vaak net waren teruggekeerd uit de concentratiekampen aansloeg voor de niet betaalde erfpachtcanon
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3660349/2014/05/23/Bedrag-aan-Joodse-slachtoffers-kan-oplopen-tot-10-miljoen.dhtml
>>>>>>>>>>Toch zo’n voorbeeld dat korek2 in de geschiedenis kan lonen…
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Kijk, dat is nu het verschil. En ik hoop dat Mv. Molemans dat ook kan bereiken.
Nou … ik zou dan maar flink duimen voor mevrouw Molemans, het minste wat u kunt doen.
Pak Pierre
Moet ik duimen voor Mevr. Molemans? Goed ik zal duimen. Wat krijg ik er voor? Ik heb al meer dan 50 jaar gewacht. Ja, ik sta op indisch4 ever.
Cap
Van mij hoeft u niet te duimen voor mevrouw Molemans, Pak Cap.
Mijn advies was bestemd voor de heer Geenen, die blijk gaf van zijn hoop dat mevrouw Molemans ook voor hem “recht” zou halen bij de Nederlandse overheid.
Tja … als je hoopt dat iemand anders zich voor je zal inspannen, dan vind ik dat je best een handje mag meehelpen, al was het alleen maar met de duim van elk handje.
De heer Geenen kan als man in bonus natuurlijk veel meer doen ten bate van de goede werken van mevrouw Molemans, maar ja … zo ver wil ik mijn wijsneus ook niet in zijn zaken steken. Dat is niet pantes toch?
Pak Pierre
>>>>>>>>>>Mijn advies was bestemd voor de heer Geenen, die blijk gaf van zijn hoop dat mevrouw Molemans ook voor hem “recht” zou halen bij de Nederlandse overheid. <<<<<<<<<<<<<<
U heeft het toch niet helemaal begrepen, maar ja u kent mij ook niet.
Mijn gedachten waren meer gericht om wat krom is gemaakt weer recht te trekken en daarmee de politiek op hun nummer te zetten. En als de politiek daardoor gedwongen wordt fondsen op tafel te leggen, mogen ze dat aan alle Indische mensen, waar ter wereld, die armlastig zijn, uitbetalen. Na het Indie echec zaten alle Indo's in een put met shit en niet iedereen had de kracht om er uit te kruipen.
Als bovenstaande plaats vind, heeft mevrouw Molemans ook voor mij het recht gehaald.
Wij moesten duimen al vroeg afleren. Draaien werd oogluikend toegestaan, edoch je kon maar wel beter je kijkertjes goed open houden, want voor je wist had je er één flink om je oren …
Goede zondag!
e.m.
Je moet de zaken wel onder de duim weten te houden. Daarvoor moet je ze op je duimpje kennen en niets uit je duim zuigen.
Pas ook op dat ze je zelf de duimschroeven niet aanzetten.
Off topic? Neen, hoor. Past m.i. goed bij “De 10 claims van opgevangen in andijvielucht”.
Pak Pierre
Inderdaad ze verdiend al een tjap djempol om al die perkara’s nog hoger op de aandachtsladder te brengen en dat die buzz er om heen het schandaalvuurtje nog hoger zal weten op te stoken.
Oké, we kwamen hier in de arme naoorlogse 50-er jaren en de doorsnee nederlander had een verkeerd beeld van die ‘uitbuitende ex-kolonialen’ waar de gebraden perkoetoets je in de mond vlogen.
Niet wetende dat de meesten aan een soort genocide wisten te ontsnappen en hier op blote voeten weer een bestaan probeerden op te bouwen, was daarom die eufemistische ‘koude ontvangst’ hen nog niet kwalijk te nemen.
Maar nu met de kracht vd geschiedschrijving het hele verloop van de overdracht, de diaspora , het gesol met de gezinnen in de opvang en de haperende financiële compensatie keurig in 1 boekwerk is samengevat, het vreemd zou zijn dat we een nieuw initiatief ( ws juridisch) richting overheid, verzekeraars of anderen niet zouden steunen.
Mss. de moeite waard ‘ns naar het Indisch Herinnerings Centrum
In het museum Bronbeek te gaan.
de SS. W.Ruis in volle glorie-ijzeren kasten -kipas en een
aankondiging van wat brengen we mee ,een kartonnen schietschijf
om ‘ns de Back pay uit te keren.
Daarna de voor de Nip. roemruchtige spoor aanleg in al zijn
Gloria geprojecteerd op de museumvloer en zonder
ENIGE toelichting en 3 uitgeschakelde video apparaten.
Oja ,ook nog 9 (bid) prentjes van Ned.nw.Guinea.
siBo
.
@Pak Bo “‘ns naar het Indisch Herinnerings Centrum
In het museum Bronbeek te gaan.”
Zit in de planning al denk je dat vooral de generaties zonder ‘echt beleefde indische jaren’ en de misleide blanda’s er naar toe gesleept moeten worden. De pasar’s en toeristische reizen geven hen toch al een scheef beeld van het oude woonland. Voor de beide oude generaties lijkt me dat ze liever de korsten vd ‘genezen open wonden’ liever niet meer open willen krabben.
>>>>>>>>>Maar nu met de kracht vd geschiedschrijving het hele verloop van de overdracht, de diaspora , het gesol met de gezinnen in de opvang en de haperende financiële compensatie keurig in 1 boekwerk is samengevat, het vreemd zou zijn dat we een nieuw initiatief ( ws juridisch) richting overheid, verzekeraars of anderen niet zouden steunen.<<<<<<<<<<<<<
Wijs gesproken, heer Lemon. Maar is het niet zo dat er eigenlijk bijna nooit eenheid is onder de Indo's? Ik bedoel tussen "soedah laat maar" en "poekoel teroes" en diverse nuances er tussen.
Pak Bo,
Ik dacht dat de zaak van de “stekelige tuinen” waar je kennelijk op doelt al lang was opgelost, met SWOT analyses en veel kabaal.
Wat is er gebeurd? Helemaal niets of terlaloe sedikit sadja?
Pak Pierre
Dag meneer De la Croix, u zult weleens gehoord hebben over de verkoop van de Birmaspoorweg aan Thailand en van The Railwayman Eric Lomax. Maar ik vermoed dat u de Engelse cultheld Morrissey wel niet zult kennen. In de nadagen van Punk (Anarchy in the UK) was hij bijzonder succesvol met zijn band The Smiths. Een song als het introspectieve ‘Big Mouth Strikes Again’ liegt er dan ook niet om. Waarvan het refrein als volgt luidt:
‘Oh Bigmouth, la … bigmouth, la …
Bigmouth strikes again
And I’ve got no right to take my place
With the human race’
Ik heb zijn compilatie-CD Bona Drag structureel in mijn Benteng Pesta liggen en dan zing ik op lange ritten –retourtje Limburg- vrolijk mee met een triest nummer als ‘Everyday is like Sunday’, om weken later de prent te ontvangen wegens te langzaam rijden op wegen waar je 130 kan, maar niet mag. Kill Uncle …;)
Back to topicssess it guesss …
e.m.
Tja Pak Eppeson,
Ik denk dat ik al eens eerder heb geschreven dat “we”, d.w.z. het gezin van mijn goede vader waarvan ik na 1952 ook deel uitmaakte, “lekker hebben gevreten” – zoals mijn vader dat uitdrukte – van de opbrengst van de spoorweg.
Het was niet zo veel, maar “het vreten” buitenshuis, zal wel Chinees-Indisch zijn geweest, ik kan mij het detail niet herinneren, was ook niet zo duur in die tijd (de vijftiger jaren v.d.v.e.).
Helaas voor u, gelukkig voor mij …. uw culthelden zijn niet de mijne. Daar wreekt zich toch het generatieverschil. Ik ben blijven steken in de late fifties v.d.v.e. Nu ja …. de Indo Rock en de Beatles van de vroege zestiger jaren mogen er ook nog wel bij.
Maar goed, ik kan uw begeestering voor bepaalde muziek wel begrijpen. Van nature schuchter reed ik als kleine zelfstandige voor acquisitiebezoek naar klanten met Zuidamerikaanse of Caribische muziek volle-porre op de autoradio. Die gaf mij moed. Met lichte tred kon ik dan bij de klant binnenstappen en zeggen “Hallo, u hebt geluk vandaag. U mag met mij zaken doen”.
Mijn beschermengeltje heeft ervoor gezorgd dat ik steeds ongeschonden uit het verkeer kwam. Te langzaam rijden werd afgestraft door achterop komende vrachtauto’s die wilden opschieten. Toen nog bemand door brutale Hollanders die royaal van hun claxon gebruik maakten. De Polen, Balten, Bulgaren en Roemenen van nu lijken beleefder. Wacht maar tot ook zij mogen genieten van de Nederlandse CAO.
Pak Pierre
Pak Pierre,
Deze keer is ’t een zaal verder ”Naar Patria”
Wat voor onbenul daar neergezet is hou je niet
voor mogelijk.
Het bezoek klimt op de bureaus/kasten om de
scheepslijsten te onderzoeken. Voorlichting isterniet!!!.
De Japanse spoorbaan prestatie lijn ,ligt nog languit
op de vloer .Wel zijn de foto’s en aanverwante artikelen
plotsklap verdwenen op één dat vanuit japan uit-
geleende schilderij na.
Maloe mss. op het terug te sturen en een 2meter lange
spoorrail ,wel in een lege hoek ergens.
I4E wordt wel nageplozen en eens (?) zal een
helder persoon (hopelijk)door hebben , dat de geschiedenis
daar vertoond een heel andere inhoud geeft ,dan is
voorgevallen.
siBo
Oh, die verlaten bureaus zijn museumstukken meneer Keller. Ik dacht dat de bureaucraten pauze hadden, toen ik vorige maand een workshop volgde. Nah, dan neem ik de volgende keer zo’n ouderwetse typemachine mee. Ik heb als MULO-er op zo één m’n senltpye-dpimola gescoord…;)
Ik heb al eerder beloofd snel nog een keer terug te zullen gaan. Heb immers geleerd hoe je met tijdelijke beloftes om moet gaan.
e.m.
Pak Marawasin,
Beloofd om snel nog een keer terug te gaan,maar wel
deze expositie fris en helder bekijken.
Over de 4 á 5 ouderwetse aanwezige typemachines
hoef U zich geen zorgen te maken,die zijn nl.vast geschroefd.
Verder wil ik U en een ieder,daar een beetje wegwijs maken zo-
ver het nu nog voor mij mogelijk is.
siBo
>>>>>>>>>>>>>Verder wil ik U en een ieder,daar een beetje wegwijs maken zo-
ver het nu nog voor mij mogelijk is.
siBo
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Is bovenstaande reden de oorzaak dat u iedere keer weer naar Bronbeek gaat?
U heeft zeer veel kritiek op Bronbeek en zeer waarschrijngelijk gerechtvaardigd. Ik kan en wil daar beslist niet over oordelen. Maar vraag mij af waarom iemand zoals u dan toch weer daar naar toegaat?
eppeson marawasin, on 25 mei 2014 at 22:48 said (onder meer) over Bronbeek tegen Pak Bo Keller:
“Ik heb al eerder beloofd snel nog een keer terug te zullen gaan. Heb immers geleerd hoe je met tijdelijke beloftes om moet gaan”.
Nou …. misschien kan ik u een duwtje in de goede richting geven.
Eergisteren voerde de westenwind mij door gestage grimis naar Bronbeek. Daar werd mij – geheel onverwacht – een rondleiding geboden door de heer Thomas Sopaheluwakan.
Thomas wie? Onthoud die naam toch maar: Thomas Sopaheluwakan. Te moeilijk? Voor een beetje Alfoer niet, denk ik. Maar met wat geluk mag u “Thomas” zeggen, of “Sopa”. Mij viel die eer te beurt.
Thomas Sopa. Zoon en kleinzoon van Molukse KNIL-militairen. Zelf in Nederland geboren, bij de Grenadiers gediend. Koningscompagnie, de eenheid die met hoge kolbakken op erewacht mag zijn bij koninklijke happenings. Nu dikke vijftiger. Coördinator aller gidsen van Bronbeek en zelf ook nog enthousiast gidsend. Hij deed die dag 2 rondleidingen achter elkaar.
Niet te temmen in zijn enthousiasme. Formidabele kennis van de materie in diepte en breedte, gepaard aan het vermogen om die kennis op heldere en boeiende manier over te dragen. Op iedere vraag wist hij wel antwoord.
Ik zou een dagje uitkiezen wanneer Thomas staat ingeroosterd.
Thomas wie? Thomas Sopaheluwakan.
Pak Pierre
Dank u wel voor het meedenken meneer De la Croix. Populaire naam Thomas. Gisteren kwam ‘de ongelovige’ nog onder een I4E-topic voorbij en vanmiddag passeerde Thomas de Stoomlocomotief met zijn vriendjes.
A propos, “Sopaheluwakan” pulau Ambon, negri Hutumuri …
e.m.
@ Heer Eppeson,
Thomas heeft me veel verteld over zijn “Heimat” waarmee hij zich zeer verbonden voelt en de Molukse “adat”, in en buiten het kader van de rondleiding.
Dacht wel dat u hem kon plaatsen en ben daarom niet in detail getreden.
Overigens benieuwd wie die ongelovige was die gisteren de I4E revue passeerde. Ik lees ook niet alles; zaken waarvan ik vooraf kan bevroeden dat ze mijn ergernis wekken sla ik over.
Maar goed, ik zal mij deze keer helemaal laten leiden door mijn eeuwige nieuwsgierigheid ……..
Pak Pierre
https://indisch4ever.nu/2014/05/27/volkskrant-de-mist-in-daders-van-de-bersiap/
@@Ron Geenen, on 29 mei 2014 at 23:34 said: >>>>>>>>>>>>Een historicus is degene die altijd het feestje verpest. Helaas, maar het is niet anders.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Ik oordeel niet over uw historicus, ik ken de naam alleen niet.
Echter ook ook deze mensen spreken elkaar wel eens tegen. Ik ben vaak heel voorzichtig om zo maar iets van een ander aan te nemen.
Mijn vraag wie die persoon is, komt omdat ik vaak act als de "ongelovige Thomas"@@
http://www.jopen.nl/bieren/vast-assortiment/ongelovige-thomas/?age-verified=c07c4db446
e.m.
P.S. Dacht dat heer Geenen van de 'Merlot' was; zeker van z'n geloof gevallen …;)
>>>>>>>>>>>>>>e.m.
P.S. Dacht dat heer Geenen van de ‘Merlot’ was; zeker van z’n geloof gevallen …)<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Ik geloof dat ik weer in herhaling moet vallen en vragen wat u vandaag weer heeft gedronken?
1. Wat heeft de ongelovige Thomas met Merlot, een rode wijn!, te maken, want wat u aanhaalt in het artikel is gewoon een bier?
2. Vorig jaar heeft BVN-tv een Belgische programma van ongeveer 6 delen over het maken van bieren uitgezonden, dat zeer leerzaam was.
B.v. werd daar uitgelegd over de smaken en geuren van diverse hop.
Wat blijkt nu dat er in Amerika 3 soorten hop zijn en die behoren tot de meest bittere in smaak. Daarnaast moet u weten, dat bijna alle Amerikaanse bieren voor mij veel te zoet zijn en vaak een nasmaak hebben, De reden de namaak zoet makers worden er aan toegevoegd. De doorsnee Amerikaan houd van zoet. Mijn voorkeur en die van mijn echtgenote gaan naar de smaak van Grolsch en Oranjeboom.
Mijn advies aan u, probeer voordat u een slok neemt het eerst te proeven.
Kleine attentie van Th.Sopaheluwakan.
Selamat pagi Bo,
Ik wil even te kennen geven,dat de heer Marawasin niet geheel bekend is met het feit waar de naam Sopaheluwakan vandaan komt .{ zie reactie “Indisch Forever”]
Meneer meent ,dat mijn naam afkomstig is van het dorp Hutumuri op Ambon . Ik wil bij deze een kleine correctie aanbrengen.Mijn naam is afkomstig van het eiland”Saparua”en het dorp is “Siri – Sori”.
siBo
Groeten van Thomas.

Oy … hartelijk dank meneer Keller voor uw reactie van @Bapak Bo Keller, on 1 juni 2014 at 18:38 said:@, want anders zou ik die er boven staat van @1 juni 2014 at 10:51@ hebben gemist.
Daarom … op de allereerste plaats EXCUUS aan Boeng Thomas, ‘no offence meant whatsoever’!
Ondanks mijn fout -mea maxima culpa- die ik nooit had mogen maken, blijft het toch een klein wereldje. Heb een Tante uit negeri Ouw, ook pulau Saparoea; zegt dat ze ‘pela’ is met Siri Sori Serani.
Nogmaals nederig excuus aan Boeng Thomas Sopaheluwakan.
Meer over ‘pellaschap’ voor de geïnteresseerde lezer:
http://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/handle/10125/4201/UHM.CSEAS.Cakalele.v6.Huwae.pdf?sequence=1
e.m.
P.S. Tijdstip lijkt op het geboortejaar van …;)
foto van Bo is gelukt, zie boven
Heel aardig dat U aan me denkt en mss. helpt u het onderstaande.
Men vint ‘er overal die in hun oude jaren
Nogh even zijn gemoet dan zy te voren waren;
Men siet dat hun de jeught nogh in de leden rijt,
Al is haer kranck gestel verwonnen van den tijt.
siBo
Ik ben één keer op die tentoonstelling in Bronbeek geweest. Wat hebben ze daar toch heel veel mooie waardevolle spullen! Maar als tentoonstelling? Duur design, maar dat is dan ook alles. Ik kon zelf de weg wel vinden, en dat betekent meteen herinneren en genieten. (dat had ik in Delft bij Nusantara ook). Maar mensen die van niets weten? Daar is die tentoonstelling toch voor? Ik ben nog niet terug gegaan, onze conditie is niet zo geweldig.
Pak Somers,
## Wat hebben ze daar toch heel veel mooie waardevolle spullen! ##
Volledig mee eens, alleen opgeborgen in een van speciale
voorzieningen uitgeruste BUNKER.
En dat is voor de gewone ”man” niet te bezoeken.
Wel soms op speciaal verzoek, bijv. De schilderij van ”Dezentjé”
Design heel duur ,er is zelfs één die je buigend dient te
benaderen.daar heb ik er geen probleem mee gezien mijn
jarenlang verblijf in een prettig Nips vakantieoord .
siBo
https://indisch4ever.nu/2012/04/16/bezoekje-bronbeek/
Waardevolle spullen in het Museum ”Bronbeek”
Op 26 mei 2014 al verteld waar deze te vinden (Zien?)zijn.
Neem nou ‘ns het eenvoudig hak-snij en steek apparaat van
het Knil ,de Klewang , nergens in het museum te ontdekken.
Waarschijnlijk heel kostbaar, !
Wel in veelvoud het eeuwen oude van alle eerbiedigheid
voorzien Japans hakwerk te bewonderen.
Kippenvel (ook een saté soort) krijgend van schoonheid
tentoongesteld.
siBo
Tja … meneer Keller, ‘IHC’ zei u …?
[QUOTE] On an April morning at Yasukuni Shrine in Tokyo, cherryblossom petals fall like confetti around the Shinto worshippers who have come to offer their prayers. Pilgrims approach the austere shrine, clap twice and bow their heads. They are honoring the memory of 2,5 million Japanese war dead, whose souls are enshrined at Yakusuni and are considered divine. Nearby, on the shrine’s grounds, a military-history museum presents a less peaceful scene. Amid the maps and swords and glass cases containing soldiers’letters home are exhibits that glorify Japan’s imperial march across Asia, justify the bombing of Pearl Harbor as a necesarry response to U.S. intransigence and airbrush atrocities committed by Japanese soldiers. The Nanjing Massacre, in which Japanese troops killed, raped and rampaged across the former Chinese capital, is described as an “incident.”
Japan’s Prime Minister Shinzo Abe, grandson of a wartime minister once arrested by the Allied powers: “I paid a visit to Yasukuni Shrine to pray for the souls of those who had fought for the country and made ultimate sacrifices.” [UNQUOTE]
vrije vertaling:
Een ochtend in april bij het Yasukuni heiligdom in Tokio. Pelgrims naderen de tempel en buigen het hoofd . Ze brengen hormat aan 2,5 miljoen Japanse oorlogsslachtoffers, die worden beschouwd als goddelijke zielen. Vlakbij het heiligdom, laat een militair-historisch museum een minder vreedzaam tafereel zien. Tussen de kaarten, zwaarden en vitrines met naar (t)huis gestuurde brieven zijn exposities te zien die de imperialistische opmars van Japan door Azië verheerlijken, het bombardement op Pearl Harbor rechtvaardigen als een noodzakelijke reactie op Amerikaanse weerbarstigheid en schilderingen van door Japanse soldaten begane wreedheden. Het Bloedbad van Nanjing, waarbij Japanse troepen gemoord, verkracht en in de voormalige Chinese hoofdstad gerampokt hebben, wordt omschreven als een “incident . ”
De Japanse premier Shinzo Abe, kleinzoon van een minister in oorlogstijd: “Ik bezocht de Yasukuni-tempel om te bidden voor de zielen van hen die gevochten hebben voor het land en daarvoor het ultieme offer hebben gebracht.”
e.m.
Ter aanvulling: claim nummer 11 betreft de schuldbedragen waarmee de Nederlandse overheid de ontheemde gezinnen in de periode 1950-70 heeft opgezadeld, terwijl ze over kapitale reserves beschikte in de Verenigde Staten.
En claim #12 gaat de hele Nederlandse bevolking aan: in tegenstelling tot wat in de geschiedenisboeken staat, is de Marshallhulp slechts gedeeltelijk door minister Lieftinck aangewend voor een economische impuls: van de 725 miljoen dollar aan steun heeft hij slechts 270 miljoen dollar gebruikt in de periode 1947-1951. Het resterende kapitaal wenste hij op de Amerikaanse rekening van De Nederlandsche Bank over te maken, hetgeen door de Federal Reserve in New York is geweigerd. Dit ongebruikte bedrag van 455 miljoen dollar stond gelijk aan 10 procent van het Nederlandse nationale inkomen.
Alsof je een claim kunt indienen over het hulpprogramma in het kader van het Marshallplan….
.Pak Marawasin,
Apa boleh buat ….!
On April 23, 2013, according to a Chinese state commentary, a group of 169 Japanese lawmakers visited the “notorious” shrine
siBo
En nu is er weer hommeles… Griselda maakt ruzie met Siem Boon… Zie haar FB andijvieluchtjes pagina.. https://www.facebook.com/OpgevangenInAndijvielucht?fref=ts
@Mas Rob. Wiens brood men eet…enz. en we zijn toch altijd gezagsgetrouw geweest. 😦
* Een kwestie van prioriteit en advertentietarieven: het Nationaal Archief is de oorspronkelijke opdrachtgever van het boek, maar de samenwerking is verbroken toen de directie tegen de contractuele afspraken in 50 procent van de royalties eiste. De fictieve “co-auteur” Stichting Vrienden van het Nationaal Archief diende opeens aan het contract toegevoegd te worden. Je moet het lef maar hebben als overheidsinstelling*
De eindredactie van ‘Indisch Anders’ heeft besloten om geen enkele aandacht aan het boek en de DVD ‘Opgevangen in andijvielucht’ te besteden. In plaats daarvan beveelt ze de inhoudelijk ondermaatse mini-expositie ‘Opgevangen in spruitjeslucht’ in het Nationaal Archief aan bij alle bezoekers.
>>>>>>>>>>>>De eindredactie van ‘Indisch Anders’ heeft besloten om geen enkele aandacht aan het boek en de DVD ‘Opgevangen in andijvielucht’ te besteden. In plaats daarvan beveelt ze de inhoudelijk ondermaatse mini-expositie ‘Opgevangen in spruitjeslucht’ in het Nationaal Archief aan bij alle bezoekers.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Is dat nu niet een typisch negatief aspect van de gemiddelde Indische!
“De eindredactie van ‘Indisch Anders’ heeft besloten om geen enkele aandacht aan het boek en de DVD ‘Opgevangen in andijvielucht’ te besteden. In plaats daarvan beveelt ze de inhoudelijk ondermaatse mini-expositie ‘Opgevangen in spruitjeslucht’ in het Nationaal Archief aan bij alle bezoekers.” Ik heb hierover niets gelezen in het informatieblaadje van de TTF, dat is overigens wel iets anders dan de vroegere IA. Veel minder plaats voor boeken, twee pagina’s. De vermelding van de tentoonstelling en rondleiding in het NA staat dan ook niet in die twee boekenpagina’s, maar in een afzonderlijke rubriek ‘Elders in Den Haag’. Die tentoonstelling omvat meer dan alleen maar de opvang van Indische ‘repatrianten’ in Nederlandse contractpensions. Gelukkig maar, in die tijd gebeurde er veel meer!
Ook wel de reactie Siem Boon lezen natuurlijk:
Siem Boon: Indisch Anders is dit jaar geen boekenkrant met aandacht voor Indische boeken in het algemeen, het is een informatiebrochure met informatie over het TT Festival speciaal voor boekenliefhebbers (ander formaat, andere ondertitel). Als Opgevangen in andijvielucht onderdeel was geweest van het programma, zou het ook deze brochure gestaan hebben. Wij wilden aandacht besteden aan jouw boek door met mensen uit de politiek te kijken wat de volgende stap zou kunnen zijn na jouw boek, maar dat wilde jij op dit moment niet.
Indisch Anders de boekenkrant zal deels verplaatst worden naar internet, waar het boek zeker besproken zal worden later dit jaar. Een recensie-exemplaar is welkom.
Siem Boon (samensteller van IA)
@Elmi Boon: ” Wij wilden aandacht besteden aan jouw boek door met mensen uit de politiek te kijken wat de volgende stap zou kunnen zijn”
Molemans: “En nee, ik ben totaal niet geinteresseerd in de reactie van de politiek op de openstaande claims. Had me maar een open vraag gesteld over de mogelijke invulling van een programma-item, dan had ik je daar antwoord op gegeven
Kan meer hiermee eens zijn: Je moet tegen de stroom durven inroeien.
* Reageerder Albert Doornik :Wel of niet hier uitvechten, het gaat om een zaak die alle belanghebbenden aangaat en met name de in het boek beschreven lieden die vanaf 1950 in dit land zijn ontvangen en de wijze waarop.
Om je daar te verschuilen achter de politiek is naar mijn mening erg goedkoop.
De TTF is toch DE plek waar de nog levende eerste generatie en alle generaties daarna samenkomen en waar de herinneringen en het nooit uitgesproken leed mondjesmaat het daglicht zien.
Ik krijg hier een ontzettende nare smaak van in mijn mond en heb NOOIT zo’n houding van IA verwacht, temeer voor mij een bewijs dat er in die 63 jaar geen moer is veranderd….. Niet Jan Boon waardig!
Ongelooflijk!
Wat kost nou een oplage A4 nou……..
@ P,Lemon: …….en wat kost nou een recensie-exemplaar? Je weet bij voorbaat al, dat er geen aandacht aan je boek wordt geschonken, als je er niet eentje van te voren opstuurt!!!
Adoeh,
verheet niet de instituut Indisch Platform , al erkend als gesprekpartner van de overheid.
Siem Boon: ” Wij wilden aandacht besteden aan jouw boek door met mensen uit de politiek te kijken wat de volgende stap zou kunnen zijn”
– ook nu weer ?? “MET mensen uit de politiek” kijken . . . terwijl DIE juist steeds weer met alle macht de deksel op de beerput houden.
Siem Boon: “Een recensie-exemplaar is welkom”
– ik kan niet in de portemonnaie van Siem Boon of IA kijken . . .
maar blijkbaar vond hij het niet nodig Griselda (voor 10euro) te steunen na haar oproep om het middels crowdfunding mogelijk te maken het boek alsnog te laten drukken/uitgeven . . .
Het getuigd van lef om nu ook nog eens een recensie-exemplaar te vragen!
Het is treurig om te zien hoeveel tegengas Griselda ondervind en hoe (zg) Indische Organisaties moeite doen om haar onderzoeksresultaten te “downplayen” .
Marcel
Het lijkt erop dat Molemans een eenvrouwasactie is gestart met de bedoeling zich voor te doen als de woordvoerster van de Indische gemeenschap. De stille tocht van het vorig jaar was bedoeld om de indische kwestie op de politieke agenda te plaatsen. Hoe staat het daarmee? Wat kan de indische gemeenschap doen zonder medewerking van de politiek? De Nederlandse staat aanklagen, een revolutie of een bersiap ontketenen?
Het idee van Siem Boon TTF is begrijpelijk en te verdedigen.
>>>>>>>>>>>>Het idee van Siem Boon TTF is begrijpelijk en te verdedigen.<<<<<<<<<<<<<<<<
Maar zijn benadering was wel "cheap"
@Marcel…
Ja het lijkt haast onbegonnen werk om de Indische massa achter een bepaald politiek doel te krijgen. Maar wel blijven klagen en zeuren over ondergaan onrecht door de Ned. Staat.
En als er iemand zoals Griselda Molemans haar nek uit wil steken ontvangt ze juist uit eigen kring veel tegenstand en kritiek
.
Hoewel die 10 claims kennelijk alleen maar peanuts zouden kunnen gaan opleveren, zoals min of meer wordt beweerd, gaat het haar om het rechtsprincipe.
Mss zijn de organisatoren van die stille tocht wel ge-interesseerd om dit initiatief te steunen? Maar wie zijn het?
“Ook wel de reactie Siem Boon lezen natuurlijk:” Waar te lezen? Zelf heb ik de door mij geciteerde tekst hier op I4E gelezen, niet voldoende?
Tong Tong Fair en de Indische Kwestie.
De organisatie van de Tong Tong Fair wenst z’n vingers niet te branden aan de netelige kwesties uit ons Indisch verleden. Liever onschuldig amusement, veel eten en veilige culturele uitingen. Geen politiek gevoelige onderwerpen. De ruimte voor een ander Indisch Geluid is er niet. Indisch op z’n smalst alweer!
Ik dacht dat de TTF een private onderneming is, waar geld mee moet worden verdiend.
BRON: http://denhaagdanst.nl/evenement/5565/Malieveld/Tong+Tong+Fair
[CITAAT] ‘Grootste Euraziatische festival*** ter wereld. Het evenement, voorheen voorheen Pasar Malam Besar*** genaamd, is een zinnenprikkelende drie-eenheid van een cultureel festival, beurs en eetfestijn samen.
De Tong Tong Fair***, voorheen Pasar Malam Besar genaamd, is het grootste Euraziatische festival ter wereld. Het jaarlijks terugkerende evenement, bijna een halve eeuw oud, is een zinnenprikkelende drie-eenheid van een cultureel festival, beurs en eetfestijn samen, in een archipel van tenten op het Malieveld in Den Haag. In 1959 was er een groepje Indische Nederlanders dat de Indische cultuur zo mooi, inspirerend en belangrijk vond, dat het een evenement ging organiseren om dat te laten zien. Meer dan een halve eeuw later vinden én doen ze dit nog steeds. Op 29 mei begint de 56e Tong Tong Fair, de grootste Indische happening*** van de wereld, waar Oost en West elkaar ontmoeten in een sfeer van vriendschap, gastvrijheid en inspiratie. De 56e Tong Tong Fair duurt tot en met 9 juni.’ [EINDE citaat]
***what’s in a name …
— Misschien kun je er ook wel lekker Indiaas eten, effe uitbuycken met de Mahabharata, dan wel ‘bevangen door currylucht’ de Kamasutra bespreken ….
e.m.
>>>>>>>***what’s in a name … <<<<<<<<<<<<<<
Vaak een heleboel poeha! Vooral als er geschreven of aangekondigd wordt met "Wij zijn de Grootste………..ter wereld!"
Nou … in het land van de onbegrensde mogelijkheden houdt men toch wel van “de grootste” in alles?
Pak Pierre
Ken jij dan een nog groter eurasianfestival.. meer dan 100.000 bezoekers? Meer vierkante meter.
Het is natuurljk selfpromotion , reclame maken voor jezelf.
Van mij mag het.
I am not the biggest, but certainly THE GREATEST.
Pak Pierre
>>>>>>Ken jij dan een nog groter eurasianfestival.. meer dan 100.000 bezoekers? Meer vierkante meter.
Het is natuurljk selfpromotion , reclame maken voor jezelf.
Van mij mag het.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Als een persoon of een evenement goed is, al jaren bestaat, dan heeft het al dat overdreven gedoe niet nodig.
Hier in Amerika gebeurt ook het zelfde, zoals in de makelaars wereld: "Ik ben de meest hardwerkend ….of ik ben de top producerende ….of de number one in de wereld….!
Ik heb genoeg ook aan marketing gedaan, maar doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Ja… maar zover ik weet is de TTF ook het grootste eurasianfestival ter wereld. Dat is niet overdreven.
Het is ook een goed evenement, maar reclame maken blijft altijd nodig … en reclame maken = je product oppoetsen… mooi naar voren brengen.
” ….. een zinnenprikkelende drie-eenheid van een cultureel festival, beurs en eetfestijn samen ….”.
“Beurs” alias “dompèt”? Een beursfestijn voor de organisatoren misschien, niet voor mij. Maar ik gun ze hun ondernemersloon.
Gelukkig heb ik de vacantietoeslag van de AOW binnen. Weinig gelegenheid om die snel te versnoepen. Kan ik die ondernemende TTF-organisatoren a.s. woensdag enigszins tegemoet komen.
Pak Pierre
Een paar FB citaten van Griselda over Siem Boon en de TTF:
“Siem, laat verder maar. Maak er een mooie editie van vol heimwee naar wat ooit was, terwijl de strijd om het definitieve Indische rechtsherstel binnenkort van start gaat.”
“Het is een toonbeeld van hypocrisie: pretenderen dat er ruim op tijd contact is geweest over een programma-onderdeel, terwijl het overduidelijk is dat ze ge-‘strongarmed’ zijn door het Nationaal Archief.”
“Het is een farce, maar ik ben blij dat de tweede druk in zicht is, terwijl de strekking van het boek langzamerhand bekend raakt bij een groter publiek. En de strijd om definitief rechtsherstel binnenkort gaat beginnen. Dat gaat het Tempo Doeloe Festival boven haar spreekwoordelijke pet.”
Griselda’s grootspraak, haar totale onvermogen om wendbaar kleine conflicten in de kiem te smoren zodat ze uitgroeien tot mega-proporties, haar dedain voor alles iedereen die niet meteen aan haar voeten vallen… dat eeuwige diva-gedrag met banyak tingkah…
Die andijvucht is inderdaad niet te harden.
Eindelijk dan is het me duidelijk wie zich schuilhoudt achter het masker van Mas Rob. Met open vizier strijden is een lastige opgave, nietwaar? En wat die “grootspraak” betreft, blijf het nieuws vooral op de voet volgen.
Ajo vertel: wie?
Wat u eindelijk duidelijk is, heb ik nooit verzwegen. De open vizier opmerking is daarmee een losse flodder.
Ik voel overigens weinig behoefte om uw activiteiten te volgen.
Sudah.
Maar word er nog een inhoudelijke discussie gevoerd over het Boek dat heb ik na tig weken na de te waterlating nog steeds gemist.
Ik had eigenlijk wel een discussie erover op TTF verwacht en er zat nog wel een politieke Auseinandersetzung in het vat, helaas er wordt politiek niet doorgezet, een gemiste kans voor de schrijfster. Nu kunnen we jarenlang oeverloos doorpraten.
Ik maak me vandaag op om naar de TTF te gaan, het is de eerste keer dat ik niet voor een discussie item ga , ik hoef vandaag geen irritante vragen te stellen. Lekker met mijn gade naar muziek luister.
Was wel koud de afgelopen dagen.
Tja meneer Van den Broek,
Als u het (ook) mij vraagt ……… Ik heb mij nooit opgewonden over de komst van het boek der boeken en heb mijn scepsis over de manier waarop de schrijfster de boel in spanning heeft willen houden en nu ook de commentaren afhandelt (althans voor zover mij bekend via I4E) niet onder stoelen of banken gestoken.
Dat neemt niet weg dat ik toch ook benieuwd ben (ik ben altijd nieuwsgierig) naar de eerste inhoudelijke discussies onder de geleerden en had daarbij dus ook gerekend op uw hecht doortimmerde bijdragen, voorzien van voetnoten en mooie citaten. Het is nu nog niet te laat voor een aftrap zou ik zeggen.
Ik wens u overigens veel genoegen vandaag op de TTF samen met uw gade. Ontspan u maar eens een keertje voluit. U hoeft niet altijd overal tegen aan te schoppen. DWD toch gewoon D.
Pak Pierre
PS: Ik vond het niet koud de afgelopen dagen, maar ja, ik ben de Italiaanse hitte niet gewend.
PP
De discussie over HET boek begint m.i. enigszins groteske vormen aan te nemen. Hoewel ik het boek in mijn bezit heb maar nog niet de tijd of de moed gehad om het te lezen wil ik Griselda Molemans toch complimenteren dat ze ondanks veel tegenwind en perikelen er in geslaagd is haar boek het levenslicht te laten zien.
Natuurlijk staan er altijd criticasters op die het boek qua inhoud of literaire waarde zullen neersabelen. Maar kennelijk is er toch aan de andere kant ook een grote schare van mensen die het boek wel interesseert en aangeschaft heeft, al dan niet door bij te dragen aan de crowd funding. Een tweede druk is nu al in aankomst. Ga er maar even
tegen aan staan. Wie doet het haar na.
Griselda tof dat je je niet van de wijs laat brengen en je doel voor ogen blijft houden. En laat vooral het gekef achter de pagar maar voor wat het waard is. Af en toe een goede schop of steen naar zijn kop en de kuitenbijters houden vanzelf op is mijn ervaring in vmlg. Indie..
@ Huib
Mijn kritiek betreft niet het boek. Het gaat om de epiloog en de manier waarop Griselda omgaat met mensen met een afwijkende mening dan de hare. Zo kan ik me nog heugen dat ze vond dat ik een gifslang was, omdat ik waagde enige vraagtekens te zetten bij haar modus operandi.
Ik heb gezegd wat ik heb gezegd. Punt. Ik sta daar volledig achter en blijf daar achter staan. Niet diplomatiek verwoord, maar ik zie geen enkele reden om verhullende taal te gebruiken bij iemand die zelf de rel opzoekt. U vindt dat wat ik zeg slechts gekef is – en mij daarmee aanduidt als een hond – en dat ik af en toe een schop of een steen naar mijn hoofd verdien. Misschien is dit wel het moment dat ik stop met reageren op zaken met een andijvieluchtje.
Perkara’s in Indische kring vind ik bijzonder vermoeiend.
Mijn interesse gaat op de eerste plaats uit naar de geschiedenis, culturen en inwoners van Indonesië. Daar in de kampung omringt door sawah’s ligt mijn hart, niet in de Nederlandse polder. Zaken en zaakjes, gedoe en gedraai over claims en Onrecht met een hoofdletter… ik laat ze graag aan u over.
@Mas Rob, on 31 mei 2014 at 12:50 said: /…/Mijn interesse gaat op de eerste plaats uit naar de geschiedenis, culturen en inwoners van Indonesië. Daar in de kampung omringt door sawah’s ligt mijn hart, niet in de Nederlandse polder. /…/ Mas Rob, on 27 mei 2014 at 10:41 said: Ik zit nog vol verhalen over het dorp. Over liefde en geweld, over overleven en veerkracht, over absurditeiten en ‘s levens felheid. /…/ Werk in uitvoering.@
— Hè …hè, @ eppeson marawasin, on 27 mei 2014 at 12:30 said: Can’t wait to hear it all Mas Rob.;)@
Beloofd = promise …
O.J. … jaah, ik kom al!
Fijn weekend!
e.m.
Mas Rob …dat over dat gekef ….etc is slechts figuurlijk bedoeld en heeft meer te maken met de mensen die menen anoniem en op de persoon scherp en onparlementair aan te vallen en niet op de inhoud..
Heb totaal geen moeite als dit met open vizier gebeurt mits de vormen van beleefdheid niet al te zeer geweld wordt aangedaan.
Zoals U mij inmiddels hebt leren kennen pleeg in doorgaans mijn mening ook niet onder stoelen of banken te steken en kan soms ook wel uit mijn slof kan schieten.
Al dat neemt niet weg dat hoewel ik ook wel eens met U ongewild in aanvaring ben gekomen, mijn achting naar U toe hoog is. Voor zover U zich door mij beledigt mocht voelen biedt ik U mijn excuses aan voor de gekozen woordkeuze..
Alleen moet mij toch van het hart dat m.n. Uw laatste alinea mij toch wel onrecht aandoet. Als ik me al meng in disputen over Onrecht en Claims, en gedraai en gedoe over bersiapdoden, heb ik meer dan eens verklaard geen wrok over claims oid te hebben maar wel over de bersiapdoden die m.i. totaal geen schuld hebben aan hetgeen hen is overkomen Hetgeen hier wel eens ontkend wordt. Overigens ook over de ONSCHULDIGE doden aan Indonesische kant.
Excuses aanvaard en ook ik verontschuldig me voor mijn aangebrande reactie die Even goede vrienden, Huib. 😉
“Perkara’s in Indische kring vind ik bijzonder vermoeiend.” En er zijn er zoveel!
Alle doorwoekerend perkara’s zijn vermoeiend.
Dat heeft niks met Indisch te maken.
In dit land zijn de belanda’s de grote winnaar wbt doorwoekerijen.
>>>>>>>>>>>Natuurlijk staan er altijd criticasters op die het boek qua inhoud of literaire waarde zullen neersabelen. Maar kennelijk is er toch aan de andere kant ook een grote schare van mensen die het boek wel interesseert en aangeschaft heeft, al dan niet door bij te dragen aan de crowd funding. Een tweede druk is nu al in aankomst. Ga er maar even
tegen aan staan. Wie doet het haar na.<<<<<<<<<<<<
Mee eens met bovenstaande. Ik ben een voorstander van het blootleggen van het verleden, want er zijn teveel zaken door de politiek achter slot en grendel gehouden. Ik heb meegedaan aan crowd funding en wel voor 2 boeken, een voor mijn nicht. Op het ogenblik ben ik bij bladzijde 123 en ben nu al meer te weten gekomen dan toen als kind. B.v. Hoe de Molukse KNIL militairen voor de gek zijn gehouden.
PS; Met dank aan Pak Pierre voor: “het gekef…..enz
Heren,natuurlijk mag U allen tegengas geven. Het is goed voor degene die iets wil laten weten middels geschrift of wat dan ook,maar dat brengt de scheuring in het Indisch vraagstuk of gedachte.De tegenpartij en ik hoef niet aan te geven wie ze zijn,lacht erom en wacht juist hierop.
Nogmaals ik heb niet het recht om deze of gene gelijk te geven,maar alsjeblieft laat er geen scheuring komen in ons Super ras.
Mvg Jos Crawfurd.
Ik heb HET boek in handen gehad en doorgebladerd? Blz 375 begint met de epiloog, de brandende claims waarover zoveel ophef is maar niemand inhoudelijk begint te discussiëren. Iedereen draait om de hete sambal zelfs Mevr. Molemans geeft geen uitkomst.
Ik sla wat bladzijden over en lees de geraadpleegde literatuur! ,!! Baarnse Courant edities 1950-1980, 31 jaar dus.
Nu wordt het wat moeilijk te verifiëren wat Mevr. Molemans beweert. aangezien ik ooit wat beweerd heb over die herstelbetalingen zal ik daar ongezien iets citeren,uitgaande van de te goeder trouw van Mevr. Molemans. Dit is niet iets negatief maar een kwestie van paradigma.
Lezers van het boek kunnen ook de eerste 375 blz overslaan en gelijk aan de epiloog beginnen, dat bespaart veel ergenis en dan kunnen we gelijk beginnen met de discussie
Peter Keppy heeft het boek gerecenseerd. De reactie van Griselda plus commentaar van Ferry Schwab is hier te vinden: http://icmonline.ning.com/profiles/blogs/deze-maand-in-het-nicc-magazine-boek-opgevangen-in-andijvielucht- .
Op Indisch3.0 heeft Kirsten Vos het boek besproken:http://www.indisch3.nl/opgevangen-in-andijvielucht-legt-verborgen-indische-miljoenen-bloot/
Anoniem ben ik op een IPad uit het vreemde Eindhoven, mijn reactie kan op zich wachten want ik reis morgen terug . Het onderwerp begint gevaarlijk technisch te worden!!!
Een lezer stuurde deze brieven die zijn vader ooit ontving.
Ik heb nog alle correspondentie van de afwikkeling van het pensioen van mijn vader (1954.1955). Brieven aan en van
1. Stichting Administratie Indonesische Pensioenen,
2. Stichting Pensioenaangelegenheden Indonesië te Den Haag (ik weet niet mijn vader hiermee het SAIP bedoelde of dat dit een onderdeel was van SAIP),
3. Het Hoge Commissariaat (Komisariat Agung) van de Republik Indonesia, Afdeling Afwikkeling Personeelsaangelegenheden te Den Haag.
Veel aanvullende documentatie was vereist, maar het het toekennen van het pensioen was geen probleem.
De documentatie hierboven was niet van mij afkomstig om misverstanden te voorkomen.
Hoera, dan zij het adres dat Mas Rob publiceerde heb ik antwoord gekregen van SAIP dat soldij van krijgsgevangen niet wordt betaald en dat de Japanse uitkering reeds eind 50-er jaren begin 60-er jaren zijn afgehandeld.
Mocht ik desondanks toch menen nog in aanmerking te komen moest ik mijn vaders naam en geboortedatum opgeven.
Hetgeen ik dus vanmorgen gedaan heb, met het bericht dat mijn moeder pas in 1958 in Nederland kwam en op 10 Januari 1962 was overleden. Dus vermoedelijk die Japanse uitkering niet heeft kunnen
aanvragen.
Dan heb ik het nog niet eens gehad of je als bersiap slachtoffer ook recht op een uitkering heb. Dat bewaar ik dus voor het vervolg. Of moet ik mevouw Zegveld voor veel geld inhuren?
In de hierboven getoonde afrekening gaat het om een uitkering voor Indische oorlogsslachtoffers. De datum van de ondertekening is 10 november (hear, hear!) 1954. Misschien kan Buitenzorg die warboel van uitkeringen vertellen aan ons, eenvoudigen van geest m.b.t. dit onderwerp? Bersiapslachtoffers bestaan in Nederland niet, die krijgen dus geen uitkering. Gelukkig maar! Wat zou ik moeten vragen voor mijn familie?
Interessante artikel van Ferry Schwab.
Maju terus , pantang mundur of zoals ook gezegd werd Poekoel Teroes
In tegenstelling tot de 100 voorgaande reacties ga ik in op de achterflap van het befaamde en voor sommigen beruchte boek en citeer: “Nederlanders van gemengdbloedige en inheemse afkomst. Gemengdbloedig impliceerd de inferioriteit van de Indo’s en dat gebruik van dit hopeloze woord irriteert mij mateloos. Te pas en te pas wordt dit woord in het bijzonder door welke generatie danook, te pas en te onpas zonder enig vorm van nadenken gebruikt. Ik vind het een belediging en hier is eigenlijk sprake van een dubbele inferioriteit, dus belediging..
En dan die reactie van dhr Keppy, senior wetenschapper NIOD aangaande dat boek is wel kenmerkend. Ik zet wel eens iemand weg maar dhr Keppy zet gewoon iemand in de zeik, dat is dus hormat of respect wat daarvoor doorgaat dient te gaan,want er komen maar weinig reacties op. Alle varkens zijn gelijk maar sommige varkens gelijker dan andere varkens, in het Engels klinkt het beter. Ik kom daarop (niet op die varkens) in mijn verhalen wel even uitgebreid op terug.
Ik ga maar eens slapen, want vandaag wordt het weer een uitdagende werkdag. En hopelijk heb ik tijd die claim van Mevr. Molemans te bestuderen.
Peter,
Die afkomstomschrijvingen met -bloed is mij altijd zwaar ten moede geweest. Niet meer doen.. dat is zo bloederig.
Maar ik zie toch niet waarom het woord gemengdbloedig hier denigrerend gebruikt is, wat het wel soms is.
Het woord ‘neger ‘wordt veel vaker in een negatieve context gebruikt in de taal.
Daar was een discussie over op Joop.nl
Maar het woord op zich is neutraal en beide woorden worden ook vaak neutraal uitgesproken of geschreven. Zonder een bijbedoeling van minachting of een zogenaamd grapje.
Over die discussie op Joop… mijn mening staat daar ergens tussen die 199 reacties.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/27076_waarom_wil_je_ons_zo_graag_neger_noemen/
— Ach, waarom loochenen dat het ook makkelijk moeilijk kan, zeg maar …
http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise2005/mrtapr2005/negeren.html
Buona, Buona Notte Bambino Mio*** …
***©Rocco Granata©
e.m.;)
Pak Marawasin
Het komt hier op neer, we have to choose our battles wisely.
Hierbij krijg ik weer de Asam Jawa kriebels over me bij
het vernemen van Indo- Neger- Gemengdbloedige- Half ?
Wie verteld nu,dat we al eeuwenlang rondhuppelen.
Ik durf de instelling niet meer te noemen,BB met erwten…
Wel Mestiezen !? Mardijkers !? Indianisatie !? Mislukt??
En terugkeer naar Patria.
Waar het letterlijk bruist over het verleden van Nederland
Waar 1000en bezoekers uit alle uithoeken van de wereld
komen om over het vergane wat op te snuiven,daar
staat de “”Indo””” zelfs niet in zijn blote hempie .Laat
staan dat ie ergens voorbij komt.
siBo
Ik vind het een belediging want Als zelfs Nazis soortgelijke woorden gebruiken, het woord is tenminste in andere landen niet neutraal, dat sommige Indischen dat er van maken, zegt toch iets meer over Indischen. Ik zegt toch ook niet dat President Obama een Nigger is,zie daarvoor de Negerhut van oom Tom.. Gemengd bloed bestaat nog geeneens, laat staan halfbloed,kwartbloed, het blijft altijd inferieur aan volbloed Indo zoals ik.
Maar hoe gaat het verder met dat boek van Mevr. Molemans, ik durf er wat onder te verwedden dat bovenstaande Hoge Heren meer dan de achterklap gelezen hebben
Ik ga met Mijn multiculturele discussie verder dhr E.M
Peter,
Bedoel je dat ik het woord gemengdbloedig zelf ‘neutraal’ maak?
Ik vind het een *** woord ( wat ik liever niet gebruik) maar ik heb het als neutraal gehoord en gelezen. En ik lees op deze achterflap dat het hier niet minachtend bedoeld is. Het werd al voor mijn geboorte ook als neutraal gebruikt.
Wat zegt het over mij ?
Ben ik een racist nou…. of probeer ik er niet al te ruwet over te zijn en de goede bedoelingen van de schrijver te erkennen.
Bastaard dan! Met veel dreigen met … het verwijdert kunnen
krijgen uit de reeds uitgegeven wandelgids landgoed ”Bronbeek”
Vond de PR. zo interessant staan bij de beschrijving van de
tweede commandant van het ”Tehuis”de Luitenant Generaal
van der Heijden.
siBo
@geachte Heer Keller: Bastaard is dan volgens Boeroeng ook neutraal… neutraal, hoeveel dan????…
Verder citeer ik: Het gezelschap in Berlijn ging er weer helemaal doorheen: ‘Mischlinge’ (mensen met gemengd bloed dus) van de eerste graad, van de tweede graad, gemengd gehuwden, kinderen van gemengd gehuwden…. Dat werd dus op de Wannseeconferentie ad 1936 besproken, die Entloesung.was daarvan het resultaat…is dus ook neutraal of neutraal gemaakt.
En halfbloed is ook neutraal, kijk maar naar het boek van Johan Fabricius. halfbloed en de andere helft dan, is dat dan geen bloed???
Ik trek de goede bedoelingen van de schrijver niet in twijfel, ik trek het (foute) woordgebruik in twijfel, ik vind dat je mijn woorden niet uit zijn verband moet rukken.
Anoniem ben ik Peter
Back the future https://indisch4ever.nu/2007/03/02/van_hier_of_bak/
— Afijn, 7 jaar later @Peter van den Broek, on 3 juni 2014 at 01:05 said:@
— Tja, kun je mee op de propper komen.
Ik heb Hella S. Haasse’s ‘Een gevaarlijke verhouding of Daal-en-Bergse brieven’ weer eens gelezen. Vanavond misschien ‘Les Liaisons Dangereuses’ van Pierre Choderlos de Laclos ter hand nemen; in het Engels pour changement de décor.
Ga nu weer even verder in de tijd …
e.m.
Typu: Proppen …
Effe los van de claims, maar alleen andijvielucht. Of beter gezegd spruitjeslucht. Mijn Zeeuws meisje en ik zijn vanochtend op de tentoonstelling Geheugenpaleis van het Nationaal Archief geweest. Mooie presentatie over de contractpensions. In en uur tijd heb je de belangrijkste documenten en voorlichtingsmateriaal gezien. Als je er weinig van afwist heb je volgens mij hiermee een goed overzicht. Het lijkt mij dat er in het archief nog veel meer is te vinden. maar daar kun je natuurlijk geen aantrekkelijke tentoonstelling mee maken. Dat is voer voor onderzoekers. Foto’s maken van die vitrines was moeilijk!
Het zou nog mooier zijn als op die tentoonstelling snuffelapparaten zouden zijn geplaatst waar de belangstellende bezoeker de spruitjes- en andijvielucht van die tijd zou kunnen opsnuiven. Dat is pas “beleving”.
Pak Pierre
@dhr Marawasin:
Als Meneer het goed vindt dan ga ik even in op het boek van Mevr. Molemans: claim 7 de herstelbetalingen van Indonesie aan Nederland voor een bedrag van 600 miljoen+ rente
De vragen van het Kamerlid Zijlstra aan de Minister van WVS Klink uit 2010 zijn daarbij interessant.
Mag ik dus serieus doorgaan Meneer Marawasin. Ik heb er redelijk veel tijd in gestoken om de materie te bestuderen, daarnaast heb ik toch het boek van Mevr. Molemans aangeschaft want als ik er over schrijf dan dien ik tenminste het boek gelezen te hebben. Ik ben haar dat wel verplicht, ik vind dat geen Hormat.
Ik wil er best over discussieren maar dan verwacht ik ook serieuze antwoorden, dus wat doet U Meneer Marawasin? Dit is mijn Hormat.
@Dhr. Peter van den Broek, on 3 juni 2014 at 18:53 said: /…/Als Meneer het goed vindt dan ga ik even in op het boek van Mevr. Molemans: claim 7 de herstelbetalingen van Indonesie aan Nederland voor een bedrag van 600 miljoen+ rente@
— Ach heer Van den Broek toch, u laat zich wat aan mij gelegen liggen? Doe Maar niet. Volgens Ernst Jansz zijn ze gestopt.
En wat die @600 miljoen+rente@ betreft, tot augustus 1969 konden betrokkenen bij het Bureau Schadeclaims Indonesië van het ministerie van Buitenlandse Zaken een claim indienen vanwege de achterlating van eigendommen door gedwongen vertrek uit Indonesië.
@ Mag ik dus serieus doorgaan /…/.@
— Maar natuurlijk heer Van den Broek. Ik heb geen steekhoudende argumenten om uw verzoek te negeren! Het gaat per saldo om historische feiten die de kern vormen van uw onderzoek. Hoewel op het terrein van geschiedenis allerlei processen een rol van betekenis kunnen spelen, -die politiek, economisch, demografisch, sociologisch en zelfs sociaal-psychologisch van aard kunnen zijn-, is een historische studie zoals u entameert in theorie empirisch-analytisch haalbaar dunkt mij. Het Indisch Herinneringscentrum en Museum Bronbeek kijken mogelijk kritisch over uw schouder mee.
— Ten besluite dan maar, wat Dangerous Liaisons betreft, dat had ook ‘De Stille Kracht’ van Louis Couperus kunnen zijn. En in plaats van Hella Haasse had ik Reggie Baay’s ‘De Njai’ kunnen duiden. Aan Nederlands-Indisch atau Indo-zijn, kleven gelukkig ook universele waarden en aspecten.
Succes heer Van den Broek en indien van node, sterkte ook!
@/…/ dus wat doet U /…/?@
— I solemnly swear that I rest my case …
e.m.
P.S. Ik ken een iemand uit het postcodegebied 4100 – 4200 (in Nederland e.m.), die als crowdfunder van het eerste uur claimt het boek ‘Opgevangen in andijvielucht’ nog steeds niet te hebben ontvangen. Omdat ze het in Amerika al wel in hun bezit hebben en de 2e druk op de rol staat, heb ik ‘m voor de zekerheid maar geen hoop geschonken. Probably, the postman doesn’t always ring twice …
@P.S.@
— Goed nieuws. Heb doorgekregen dat hij het boek op zaterdag 14 juni heeft mogen ontvangen …
e.m.
Gelezen en gerecenseerd:
http://javapost.nl/2014/06/11/een-finale-afrekening-of-toch-niet/
Ik ben benieuwd naar Griselda’s reactie.
Citaat:
“Ik sta hier al weer jaren voor de klas, maar ik kan het leven in Indië niet vergeten. Dáár leefde je en hier is het maar al te vaak niet meer dan vegeteren! Het is koud en ongastvrij in Nederland; we hebben de eerste jaren zo duidelijk moeten voelen dat we eigenlijk niet welkom waren en men begrijpt nog steeds niet dat wij geen Indonesiërs zijn.”
Vraag:
Uit welk jaar komt dit citaat? (Bonuspunten voor het boek waaruit dit komt.)
a. 1959
b. 1984
c. 2014
Oplossing volgt later.
2014 natuurlijk
1959 het citaat is uit het boek ” Een land met gesloten deuren” van Tjalie Robinson, welke bladzij weet ik niet
1959 ? Ik zou zweren 2014, want dit is toch erg actueel:
” en men begrijpt nog steeds niet dat wij geen Indonesiërs zijn.”
ok… kdoe wat cynisch..
Ik zal het antwoord maar geven. Het komt inderdaad uit 1959, maar is niet uit Tjalie’s “Een land met gesloten deuren”. Het komt uit het boek “Kinderen van ons volk. Plant hen in uw hart”, een “Nationale uitgave over de repatriëring”. Een boek dat opent met de woorden van koningin Juliana (“Ik heet u van harte welkom.”) uitgesproken in januari 1958 bij de aankomst van de eerste repatrianten na Zwarte Sinterklaas en met een inleiding van toenmalig Minister van Maatschappelijk Werk, mevrouw Marga Klompé.
Het gegeven citaat komt uit een stukje (p. 101) van een anonieme “B.R. ten H., geb . 1908 te Semarang (Java), voormalig Hoofd ener School; gerepatrieerd 1951”.
Tja … in 1958/59 zat ik lekker “met mijn gat op zee” zoals dat heette. Doorgaans in tropische wateren en smoorhete havens. In het zonnetje dus en van airco nog nooit gehoord.
Niks vegeteren in een ongastvrij Nederland. Hoefde mevrouw of meneer – ik denk “meneer” – B.R. ten H. geboren in 1908 te Semarang ook doen. Er was schreeuwend tekort aan koopvaardijpersoneel in allerlei functies. Ik heb in mijn vaartijd nooit de gelegenheid gekregen opgebouwd verlof helemaal op te souperen. Altijd was er voortijdig het telegram van de baas met nieuwe marsorders. Dan en dan daar en daar monsteren, volgende dag afvaart met …..
Overigens. Mijn Papa, 1901 geboren in Tegal en voor de oorlog in Indië ook hoofd ener school geweest, “repatrieerde” eind 1950 en vond meteen een job. Hij voelde zich in Nederland als een vis in het water. Had veel vriendjes, bridgete, was zeer actief voor de Haagse voetbalvereniging HBS waar zijn jongste zoontjes voetbalden. Hij vegeteerde niet, hij klaagde niet over de kou. Als iemand hem al onheus zou behandelen, dan zou DIE van een koude kermis thuiskomen. Dat weet ik zeker. Pa was zeer strijdlustig.
Ik kan mij ook niet herinneren dat de vele Indische vriendjes van mijn Pa er als geslagen honden bij liepen, ziek van heimwee en frustratie. Natuurlijk had iedereen de pest in dat ze uit het paradijs waren gegooid, maar dat is andere koek dan voortdurend klagen en vegeteren.
Met respect voor mevrouw of meneer B.R. ten H., maar het was mij toch een behoefte om aan te geven dat het niet altijd en overal kommer en kwel was bij die “repatrianten”.
Pak Pierre
Correctie, 2de alinea, 2de zin op 1ste en 2de regel, moet zijn: “Hoefde mevrouw of meneer – ik denk “meneer” – B.R. ten H. geboren in 1908 te Semarang ook NIET TE doen”.
Excuses. Haastige spoed (richting balé-balé) is zelden goed.
Pak Pierre
“Kommer en kwel van de meeste migranten”
Ik heb ergens geschreven dat er behoorlijk verschil zijn tussen de migranten, wanneer ze gekomen zijn in hun nieuwe vaderland dat hun positie (financieel/maatschappelijk) in NOI ook verschil maakte .
Ik kan me ook voorstellen dat velen slechte ervaringen hebben , anders kan je geen honderden bladzijden invullen met de individuele ervaringen.
Gelukkig maar dat het nu gebundeld zijn in een vlot te lezen boek
Het gaat mij niet zo zeer om “de slechte ervaringen” – want die heeft iedereen in meerdere of mindere mate wel gehad – maar om de manier waarop men met die slechte ervaringen omgaat.
Men kan haar/zijn hele leven door die ervaringen laten beheersen of niet. Ik heb veel “eenvoudige” boengs gekend, eerste generatie, die toch de keuze voor het laatste hadden gemaakt.
Moraal van mijn verhaal: Geluk en welzijn hoeven niet per se samen te hangen met sociale positie en de inhoud van de dompèt.
Pak Pierre
Vaak wordt vergeten dat ook de arbeidsvoorwaarden verschil hebben gemaakt bij de opvang in Nederland.
Is er niet sprake van een 11de claim.
In volle vaart lees ik het boek van Mevr. Molemans, eerst een stukje claim aan het eind van het boek en dan wat over de contractpensions aan het begin van het boek.
Het opmerkelijke aan het verhaal van de immigranten of repatrianten is dat zij, ondanks dat de Nederlandse regering het Nieuw-Guineakonflikt met Indonesie op de spits dreef, hun terugkeer naar het Vaderland zelf moesten betalen.
Zij werden bij aankomst in Nederland in peperdure appartementen of pensions geplaatst en de pensionhouder kreeg daarvoor Hfl 3,50/persoon per dag. Heeft oemand ooit uitgerekend hoeveel een pensionhouder daar van overhield, hoeveel winst die persoon daarop gemaakt heeft. Alhoewel DMZ bepaalde het wie , wat, waar en hoeveel, de repatriant uiteindelijk de rekening betaalde, via een jarenlange inhouding van wel 60% op zijn loon.
Datzelfde gold voor kledings- en ander voorschotten . DMZ bepaalde in welke winkels mocht worden gekocht en de repatriant mocht betalen. Staaltjes van grof bedrog o.a. V&D laat mevr. Molemans in haar boek zien. Ik denk dat ook hier sprake is van een duidelijk verschil tussen de betaalde prijs en de kwaliteit van het goed.
Hier is dus sprake van de 11de claim. Repatrianten of Indische Nederlanders moesten zonder enige vorm van inspraak alles maar accepteren wat ze aangeboden kregen bij aankomst in Nederland. Het was zoiets als Sorry dat jullie hier zo zijn maar hou wel je bek en betaal ongezien. De vernederende behandeling kreeg je er gratis en voor niks erbij. Ik denk dat van de positie van de Indische Nederlanders welk misbruik van is gemaakt, of de mogelijkheden van misbruik waren te over. Dat is dus de elfde claim, het teveel betaalde alsnog terugvorderen.
Met belangstelling zien we de juridische actie van dhr. Van den Broek tegemoet.
Geen woorden maar daden.
Dag Mark, besef je wel dat je hiermee in aanmerking komt voor de uitverkiezing van Het Understatement van het Jaar.
Of bedoel je tussen de regels door aan te geven, dat ze in Rotterdam al een Sjaak Bral hebben? Schijnt ook een grappenmaker te zijn …;)
e.m.
Hahaha. Die Eppeson toch. Wat een personality.
STOP!!! Aterèt, no more … too much;)
@Griselda Molemans, on 28 mei 2014 at 09:43 said: Ter aanvulling: claim nummer 11 betreft de schuldbedragen waarmee de Nederlandse overheid de ontheemde gezinnen in de periode 1950-70 heeft opgezadeld, terwijl ze over kapitale reserves beschikte in de Verenigde Staten.@
— 28 mei 2014 – claim nummer 11 !!!
Dat is dan op 27 juni 2014 toch ‘oud nieuws’ alweer, of is iemand weer eens ….***
***(zelfcensuur;)
e.m.
Met belangstelling zien ” we” de juridische actie van dhr. Van den Broek tegemoet
Dat vind ik heel leuk gevonden . U zei ”we” en dat vind
ik heel interessant .Heeft U misschien al een clubje
bij elkaar en kan ik me dan misschien daarbij aansluiten
of alleen voor mannen van geen woorden maar daden.
siBo
Een eerste wat grondiger beschouwing van claim 3: Japanse herstelbetalingen aan ex-krijgsgevangenen: http://javapost.nl/2014/06/27/de-claims-van-andijvielucht-i/
Ik wil eerst weten hoeveel zo’n uitbater van een pension wel verdient aan een repatriant, heeft iemand dat wel eens nagerekend. Dit weekend is mijn moeder hier en dan gaan we uitrekenen hoeveel die schuur in Gorredijk en de tweede hands kleren als nieuw gekost hebben..
Wat de juridische stappen betreft, zou een class action op zijn plaats zijn want het betreffen wel veel repatrianten, . Ik zou zo’n actie wel financieel willen ondersteunen, ik ga ervan uit dat dhr Mark een stevige duit maar bankbiljetten mogen ook in de zak doet. Ik verwacht t.z.t zo’n stap wel van Mevr. Molemans, gezien de claims die zij legt
Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat de Oostenrijkse troonopvolger werd vermoord en vandaag is ook de dag dat van de dader een standbeeld is onthuld.
Naar verluidt heeft de Eerste Wereldoorlog 20 miljoen doden gekost.
Vandaag ook wordt ergens in Nederland berekend hoeveel tweedehands kleren hebben gekost.
Alles is relatief.
http://historiek.net/standbeeld-gavrilo-princip-onthuld-in-sarajevo/43631/
Ik krijg niet de indruk dat Dhr Mark iets van Repatrianten gelezen heeft laat staan iets van relativiteitstheorie .
Dat mag best want alles is relatief. ik merk tevens een kleine doch storende fout op. De aanslag in Sarajewo wordt pas morgen, 28 Juni, herdacht. Maar helaas voor hem is geschiedenis elke dag feest en relatief. Heeft U Karl Popper soms gelezen?
Uit ”Geen Nieuws”
En wel zo’n 300 jaar geleden
siBo
6.AG Schreef:
Geachte Lezers,
Moest ineens denken aan een oude uitspraak zo-n 300 jaar geleden van Jacob Cats!!!
De gouden eeuw dus.
Deze man had een handel in goudse stenen tabak pijpen,u kent ze wel van die witte stenen
pijpen om tabak te roken!
Cats bedacht deze,vooral door z-n dubbelzinnigheid aanspreekbare tekst.
De slogan voor een uithang bord van zijn Amsterdamse winkel(U weet wel waar de burgemeester
veel aan het thee drinken is ,om de zaken onder het tapijt te schuiven!
Maar goed nu ter zaken.
================
Hij bedacht uit protest tegen het graai gedrag van de Amsterdamse macht hebbers, (tijden veranderen niet, al zij wij drie honderd jaar verder, zo is 2013 nu de stand van zaken,niet dan!).
Het uithang bord buiten vermelde als volgt de tekst!!!
GROTE STELEN EN KLEINE STELEN.
============================
MAAR DE GROTE STELEN HET MEEST!.
=============================
Er is sinds de gouden eeuw dus maar weinig veranderd in Nederichland.
Het bord moest van de pluche plakkers van Amsterdam, door deze zakken vullers uit die
tijd worden verwijdert.
Leuker kunnen wij het door de eeuwen niet maken!!!!.
Wij worden nooit wakker,is de nieuwe van deze tijdt ?
Met een vriendelijke groet,
AG.
Geplaatst op januari 27th, 2013 at 21:51
Een waarheid als een koe, want de geschiedenis herhaald zich altijd.
Karl Popper? Nee.
Maar heb desgewenst nog wel een telraam voor de berekeningen van de tweedehands kleding.
@Mark, on 27 juni 2014 at 23:10 said: Karl Popper? Nee. Maar heb desgewenst nog wel een telraam voor de berekeningen van de tweedehands kleding.@
— Wow … een Soroban Mark? Dan een gratis cursusje erbij toch … http://www.youtube.com/watch?v=IFlgj6QWXdg
Natuurlijk heb je weleens van Karl Popper gehoord Mark 🙂 :
• Logik der Forschung
• The Open Society and Its Enemies
• The Poverty of Historicism
• Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge
• Objective Knowledge: An Evolutionary Approach
• http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid
e.m.
En niet te vergeten: Suske en Wiske.
Suske en Wiske?
e.m.
Een zakjapanner (made in China) is wel goedkoper dan een telraam. Van mijn Zeeuws meisje geleerd zuunig te zijn.
@Dhr. J.A. Somers, on 29 juni 2014 at 12:07 said: Een zakjapanner (made in China) is wel goedkoper dan een telraam. Van mijn Zeeuws meisje geleerd zuunig te zijn.@
— Inderdaad meneer Somers, bijna schandalig goedkoop zeg maar.
Wij hebben thuis twee van die zogeheten Tafelrekenmachines (Aldi-koopjes); voor het werk (aflopende zaak – FPU lonkt;) gebruik ik de Casio fx-82ES (Aldi-koopje) en de Texas Instrument TI 30XB (V&D.nl). Bij het boodschappen doen met vrouwlief heb ik immer een Hema-koopje bij hand. Daarentegen was de GRM TI-84 Plus Silver Edition Graphing Calculator (Dixon.nl) van dochterlief wel aan de pittige kant.
Tussen de regels door erken ik slecht te zijn in hoofdrekenen. Die ‘handig rekentrucjes’ zoals splitsen en aanvullen zijn wel een uitkomst. Maar tijdens een cursus werd mij eens dringend geadviseerd om de kwadraten van de getallen 1 t/m 50 simpelweg uit het hoofd te leren. Ik ben niet verder gekomen dan het edele resultaat 1296, omdat ik daarvan onthouden kon dat Bonifatius toen niet bij Dokkum is vermoord.
Oy … nu vraagt de argeloze I4E-lezer zich waarschijnlijk af wat deze bijdrage met ‘de 10 claims van opgevangen in andijvielucht’ te maken heeft.
Nah, back to topic dan maar …
e.m.
Deze zeer argeloze lezer vraagt zich af of voor die zakjapanners, al dan niet in gebruik voor wetenschappelijke doeleinden, nu niet allerlei “Apps” (met 2 p’s geloof ik) voorhanden zijn.
Pak Pierre
PS 1: Ik heb voor een cursus die ik meende te moeten volgen, lang voor de komst van de zakjapanners, nog een technische rekenliniaal moeten leren gebruiken. Het is met die cursus ook totaal niets geworden.
PS 2: Werd in 1296 niet Floris Nomor Lima, Graaf van Holland, vermoord door een stelletje hooligans van 020 of ……. waren het ongekerstende Friezen uit …. hoe heet dat plaatsje ook alweer waar die gekleurde BOA dodelijk werd beledigd?
PP
Ik heb die liniaal nog steeds, diep in een kast. Op de TH>TU veel mee gerekend. Je had ook ronde. Op de HBS in Vlissingen werd ons de werking van zo’n ding uitgelegd met het knippen van twee strookjes logaritmisch papier, en schuiven maar. Daarom proberen we nog steeds tevergeefs met Mw. Molemans en dHr Buitenzorg mee te rekenen. Elk sommetje heeft een andere uitkomst.
Nog even vergeten: Met hoofdrekenen kom je tot 2 x 2 = 4. Met de rekenliniaal kom je tot 2 x 2 = ~ 4.
Dhr Mark,
Toen U zei dat het vandaag, 27 Juni 2014, honderd jaar geleden was dat de aanslag in Sarajevo plaatsvond, ik kon aan mijn theewater voelen dat er iets niet klopte, U weet toch dat Geschiedenis bestaat uit theewater en pissebed kijken. In de geest van Karl Popper ging ik die datum verifieren in mijn geschiedeniskaftje en wat schetste mijn verbazing, de aanslag gebeurde niet de 27ste maar de 28ste Juni , daarom vind ter vandaag een mooi concert plaats in Sarajevo.
Ik moet helaas Uw vorstelijk aanbod van het telraampje afslaan. Toen mijn ouders in dej aren 50 en 60 van de vorige eeuw al die voorschotten terugbetaalden (reis, meubel en wat al niet meer voorschotten), bleef er weinig geld over voor luxe dingen, zoals telramen. Ik was danook verplicht alles uit mijn hoofd uit te rekeningen, met 10 vingers kom je toch niet ver. Dat had zoal zijn voordelen bij inkopen in de supermarkt, electrische kassa’s kan ik wel bijbenen, maar de invoering van electronisch systemen geeft mij wel problemen. Mevr. Molemans vertelt in haar boek op treffende wijze hoe Indo’s het vel over de oren gehaald werd en ook een ietsje meer
Misschien kan ik U een copie van mijn geschiedeniskaftje opsturen. Het is weliswaar oud maar Geschiedenis verzuurt niet en naar wat U te berde brengt , krijg ik het sterke vermoeden dat U het best wel kan gebruiken, U weet wel, 28 Juni 1914. Uw fout is hetzelfde als 15 Augustus , ook een vergissing
Kennelijk wordt die rekenlineaal nog steeds gebruikt bij de overheid.
Een aantal jaren geleden, Tito was net van het toneel verdwenen, heb ik nog op de hoek van die straat gestaan. Er hing een bordje over die moord. Ik heb toen niet naar de datum gekeken. 15 augustus is wel echt waar!!! Het staat in steen gebeiteld tot in de eeuwigheid!!!! Je blijft wachten, net als op de opbrengst van de sommetjes uit de andijviestamppot.
Pak P van den Broek,
Ik heb nu een probleem door in de geest van Hr.K.Popper
te rekenen.
Resultaat een complete denk verduistering bij me .
Het gebeurde als volgt ,begon vanaf m’n linkse duim
af te tellen ,dus 10- 9-8-7en de pink als no.6.
Dan heb ik aan m’n rechterhand nog 5 vingers samen
opgeteld 11 vingers .
Ik weet dat het niet klopt ,ga Popper ‘ns goed op
nakijken.
siBo
>>>>>>>>>Resultaat een complete denk verduistering bij me .
Het gebeurde als volgt ,begon vanaf m’n linkse duim
af te tellen ,dus 10- 9-8-7en de pink als no.6.
Dan heb ik aan m’n rechterhand nog 5 vingers samen
opgeteld 11 vingers .
Ik weet dat het niet klopt ,ga Popper ‘ns goed op
nakijken.
siBo<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
What about als u begint te tellen met o-1-2-3-4-?
Kom ik ook op 11 …
e.m.
Huh??? Mijn dochter komt op 9 …
e.m.
Tsja,alle gekheid op een stokje,buiten dat de Indo’s de
linkerhand als onreine hand bestempelen hebben wij(indo’s)
nog iets aparts nl acht (8) tenen en twee (2) tonen.
En nog te horen ook.
siBo
Mijn Zeeuws meisje begon bij elke geboorte eerst het aantal vingers en tenen te tellen. Elke keer tien van elk. En 0 is geen getal! Gewoon niks. Net als de uitkeringen met andijvielucht.
>>>>>>>>>>>En 0 is geen getal! Gewoon niks. Net als de uitkeringen met andijvielucht.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Wat is dan het verschil: $10 or $1000000?
Als het tellen van de vingers aan onze handen al zo moeilijk gaat – ik herinner mij een houthakker die in de kroeg wijsvinger en pink van zijn rechterhand omhoog stak en de waard toebrulde “4 bier” – wat moeten we die arme contractpensionhouders uit de vijftiger jaren v.d.v.e. nog verwijten – dat ze terlaloe boesoek aan het rekenen waren?
Zoals menig lezertje zich hopelijk zal herinneren heb ik wel eens geschreven dat ik als onbezoldigd vrijwilliger les geef in Nederlandse taal en cultuur aan nieuwkomers, in de wandeling “allochtonen” genoemd.
Eén van mijn cursisten is Katja, veertiger, moeder van 3 kinderen. Oekraiense, geboren en getogen op de Krim, onlangs door Rusland geannexeerd. Haar familie, onder wie haar ouders en 2 volwassen dochters, net als Katja Oekraiens en niet (etnisch) Russisch, heeft plotseling in eigen (geboorte)land de vreemdelingenstatus gekregen. Voor mensen met Oekraiens paspoort geldt ineens visumplicht als ze in en uit eigen (geboorte)land – thans grondgebied van de Russische federatie – willen reizen en uit allerlei plagerijtjes merken zij dat ze nu tweederangsburger zijn geworden.
Die familie wil dus weg en met haar vele anderen die niet onder Poetin’s regime willen leven. Helaas pindakaas, hun officiële thuisland, de staat Oekraïne – of wat daarvan nog over is en functioneert – biedt geen faciliteiten voor ze. Geen opvang in contractpensions, geen compensatie voor verloren geld en goed in het land dat niet meer het hunne is, geen vergoeding van verhuis- en herinrichtingskosten, zelfs geen (renteloos) voorschot, geen banen.
De vergelijking met wat 60 jaar geleden de Indische “repatrianten” is overkomen dringt zich op. Schrale troost misschien voor die “repatrianten” die zich nu nog genaaid voelen door de in hun ogen ondermaatse, lees harteloze en inhumane opvang door de Nederlandse overheid en het er niet bij willen laten zitten, althans vurig hopen dat ANDEREN nu eens eindelijk voor ze in de bres springen.
Andere cursisten van mij hebben naaste familie in Irak en Syrië en daar buiten, in vluchtelingenkampen. Over hun zorgen hoef ik niet uit te wijden.
Alhoewel ik tot degenen behoor die niet via de DMZ-mallemolen ben binnen gekomen en opgevangen – wat niet betekent dat ik mij minder ontheemd en gelukkiger heb gevoeld dan de DMZ-klantjes – worstel ik met de vraag of de Nederlandse overheid die paar honderdduizend Indische binnenkomers in DIE tijd en bij DIE toen algemeen heersende opvattingen coulanter zou hebben moeten behandelen, i.c. vrije overtocht en opvang bieden.
Misschien komt mijn worsteling door al die nare verhalen die ik regelmatig hoor en misschien komt het omdat ik Popper niet heb gelezen.
Pak Pierre
“acht (8) tenen en twee (2) tonen.
En nog te horen ook” Soms tenenkrommend wat je hoort (en leest)!
Gauw op de teentjes getrapt en op hoge toon excuus eisen.
Pak Pierre
@dhr de la Croix..– worstel ik met de vraag of de Nederlandse overheid die paar honderdduizend Indische binnenkomers in DIE tijd en bij DIE toen algemeen heersende opvattingen coulanter zou hebben moeten behandelen, i.c. vrije overtocht en opvang bieden.
het is natuurlijk een gigantische prestatie dat Nederland honderden duizenden landgenoten uit Indonesie haalt en voor zorg draagt in Nederland.De regering heeft in no time pensions en dergelijke georganiseerd, maar hoe heeft ze de kwaliteit van deze pensions proberen te bewaken, rekening houdend dat de Indische bewoners alles moesten terug betalen.- De mensen kregen hier ook te eten en hoe werd de kwaliteit van het eten bewaakt, ik kon wel zo hard schreeuwen om Bami maar in Friesland wisten ze nog geeneens wat dat was. Meubel- en klerenvoorschotten werden uitgedeeld maar de Indische mensne hadden geen keus en moesten met maatschappelijke werkster en al hun inkopen doen bij vastgestelde winkels. Hoe heeft de regering de kwaliteit kunnen bewaken. De Indisch ehad hierbij geen inspraak. Al deze schulden werden door een heel leger van ambtenaren bewaakt en de Indische Nederland heeft vaak het bedrag tot de laatste cent+ rente terugbetaald.
Dat is hetzelfde als de bank je een lening geeft voor een auto en aangeeft welk merk je dient te kopen en bij wie, de korting steekt de bank in haar zak.
Aan de andere kant werden legers pensions en uitbaters aangetrokken maar de controlle erop was miniem tot nihil. Hetzelfde geldt voor de controlle op het aangeboden eten, ik heb nooit bami gezien. De controlle op de winkels die meubels en kleding verschaften was minimaal.
Dit alles wordt smeuig verteld in het boek van Mevr. Molemans. wat mij opvalt dat de (eenzijdige) controlle op het welzijn van de Indische Nederlanders welhaast dodelijk is en op de leverancies die hun diensten aanbieden is dat minimaal, de poort van willekeur en vriendendiensten staat wijd open. Het gaat niet om hoe de regering coulanter dient op te treden, het gaat erom hoe z ehaar kwaliteit van optreden kon bewaken, De voorkeur ging duidleijk uit naar 1 richting. Er wordt hier duidelijk met twee maten gemeten en dat laat Mevr. Molemans zien.
Het probleem onstaat als Indische dooremigreren naar de VS. Wat moet met hun passage-pension-meubel-kledingschuld, zo ijverig bijgehouden door onvermoeibare ambtenaren, gebeuren? Minister Klompé draagt de Ned. consuls op tot invordering van de schuldbedragen. De Amerikanen daarentegen vinden dat invorderingsactie onverenigbaar is met het ontvangen van morele en materiele steun van Amerikaanse zijde.
Dus dhr de la Croix, de Amerikanen hebben andere heersende opvattingen.
De Minister probeert het e.e.a. in ene juridisch jasje te gieten daarbij vergetend dat Indische Nederlanders weliswaar betaald maar niet weten wat ze daarvoor teruggehad hebben.
Met ander woorden, Nederlanders zijn als het erop aankomt gierig en dat had mijn zoontje na 2 maanden verblijf in Nederland al gelijk door.
Dit zijn allemaal leuke dingen die ik aandachtig lezend in het boek van Mevr. Molemans gevonden heb.