Op zoek naar Rudy Meetman, van Simpelveld.

Mail:
Mijne dames-heren,  Wij hebben een probleem:
Wij: de 2e klas van de lagere school jaargang 1946-1947  in Simpelveld, zuid Limburg,  houden op 3 mei 2014 een Reunie
Wij kunnen ondanks verwoede pogingen niet traceren:
Onze klasgenoot: Rudy Meetman,geboren in 1939-1940 zeer
Waarschijnlijk in Indonesie,en in 1946 wonende in de Irmstraat nr 1
Boven cafe Houben in Simpelveld
De familie Meetman kwam gerepatrieerd uit Indonesie.
Wij zouden Rudy Meetman gaarne  weer willen ontmoeten op onze Reunie
Reeds 6 benaderde verenigingen van Indonesiers,wezen ons steeds naar
Div andere adressen door,zo vinden wij nooit Rudy
Kunt u ons misschien helpen: Rudy Meetman te vinden.  Alvast bedankt       Groetend,
Jan.Lenzen,  Schilterstraat 44  6369 TT Simpelveld
Tel: 0455442123         emai: l j.lenzen@ziggo.nl

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

125 reacties op Op zoek naar Rudy Meetman, van Simpelveld.

  1. Boeroeng zegt:

    Is de naam misschien Meerman of Meermans.?
    De naam Meetman kan ik niet vinden in Indische archieven.

    • Cindy Maidman zegt:

      MAIDMAN

    • Cindy Maidman zegt:

      The Maidman family was from Sawah Loento and were put in the Bangkinang camps on Sumatra by the Japanese in WWII. They survived the camps, but the father died 2 years later in Padang. My mother-in-law Leonie Maidman-Siem lived in Den Haag until her death at the age of 90. There is no contact whatsoever with my husband’s brother Rudy.

  2. Frans zegt:

    Wellicht is het Maidman.

  3. Ron Geenen zegt:

    >>>>>>>>>De familie Meetman kwam gerepatrieerd uit Indonesie.
    Wij zouden Rudy Meetman gaarne weer willen ontmoeten op onze Reunie
    Reeds 6 benaderde verenigingen van Indonesiers,wezen ons steeds naar
    Div andere adressen door,zo vinden wij nooit Rudy <<<<<<<<<<<<<<<<<

    Jan.Lenzen: Ik ken een Rudy Maidman van Sawahlunto en van het Jappenkamp Bangkinang. Maar waar hij nu zit is mij onbekend.
    Toch een vraag aan U. U schrijft dat u reeds 6 verenigingen van Indonesiers heeft benaderd. Waren die verenigingen in Nederland? Zo ja, waren die verenigingen misschien van Indische Nederlanders?
    Waarom probeert u niet eerst het verschil te vinden tussen de twee bovenstaande groepen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach heer Geenen,

      Oordeel niet te hard over meneer Lenzen uit Simpelveld (ik had er vroeger ook Indische kennissen, wijlen kolonel-vlieger “Pil” Pilgram met echtgenote, dus ook niet zo maar een doesoen deep south). Zijn bedoelingen zijn goed en bijna heel Nederland kent het verschil niet tussen Indisch en Indonesisch.

      Met zachte hand kunnen wij het onderscheid proberen duidelijk te maken aan een iegelijk met oprechte belangstelling in ons en ons verleden.

      Eind jaren veertig, begin jaren vijftig, hadden mijn vader en stiefmoeder in Bandoeng vrienden, een plantersechtpaar Bob en Daisy Maidman met zoontje Bobje van ongeveer de leeftijd van de gezochte Rudy. Als ik mij goed herinner waren het totoks althans, ze zagen er uit als totoks (ik was toen ook maar een aap van 10 – 12 jaar).

      Die familie Maidman is bij mijn weten in de vijftiger jaren direct vanuit Indonesië geëmigreerd naar Nieuw Zeeland, maar ze kunnen ook even in NL zijn geweest.

      Was “Bobje” misschien “Rudy”?

      Het kan zijn dat de Maidmans direct na de oorlog, zoals zovelen, even in NL waren op “recuperatieverlof” en wellicht in Simpelveld, om vervolgens terug te keren. Men dacht toen immers dat Indië nog niet geheel was verloren.

      Dit is niet veel, maar uit een goed hart.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>>Zijn bedoelingen zijn goed en bijna heel Nederland kent het verschil niet tussen Indisch en Indonesisch.

        Met zachte hand kunnen wij het onderscheid proberen duidelijk te maken aan een iegelijk met oprechte belangstelling in ons en ons verleden.
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        Dat komt volgens mij juist door uw zachte hand methode. Bij een Nederlander werkt het niet. Trouwens ik beschouw het toch als een soort belediging.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ron Geenen, on 22 april 2014 at 00:44 said (among many other things, n.a.v. mijn stukje van 21 dezer, 2234 uur):

          “Dat komt volgens mij juist door uw zachte hand methode. Bij een Nederlander werkt het niet. Trouwens ik beschouw het toch als een soort belediging”.

          Tja heer Geenen, ik kan bot zijn als ik vind dat er aanleiding voor is, hoewel altijd met tegenzin. Ik ben met wellevendheid opgevoed.

          Ik zie in ieder geval niet in waarom ik bot zou moeten zijn tegen iemand als de heer Jan Lenzen uit Simpelveld die naar mijn overtuiging niet de bedoeling heeft gehad de lezertjes van I4E te schofferen. Hij zocht gewoon hulp bij de zoektocht naar een schoolkameraad van lang geleden, “waarschijnlijk 1939 – 40 geboren in Indonesië”.

          Over botheid gesproken: Ik vind uw opmerking “Bij een Nederlander werkt het niet” bot en kortzichtig.

          Uw kortzichtigheid en tunnelvisie blijkt mij ook uit uw opmerking dat u “HET (= een Indonesiër te worden genoemd) beschouwt als en soort belediging”.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Over botheid gesproken: Ik vind uw opmerking “Bij een Nederlander werkt het niet” bot en kortzichtig.

          Uw kortzichtigheid en tunnelvisie blijkt mij ook uit uw opmerking dat u “HET (= een Indonesiër te worden genoemd) beschouwt als en soort belediging”.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Het leven heeft keuzes gegeven en ik geef de voorkeur om heel duidelijk tegen een ieder te zijn. Die duidelijkheid vraagt soms om, uw woord te gebruiken, bot te zijn.
          De reden " Bij een Nederlander werkt het niet" heeft te maken met het gedrag dat de laatste jaren plaats vind. Vooral onder de jonge generatie. Laatste voorbeeld zijn de voetbalrellen. Mijn mening, de Nederlandse wet is veel te zachtmoedig. Alles kan en alles mag.

          Ja, ik voel mij beledigd als ik door een vertegenwoordiger van het SVB voor Indonesier wordt uitgemaakt, terwijl mijn Nederlands paspoort op tafel ligt. En dat geldt hetzelfde als een moslim voor een Jood wordt uitgemaakt en omgekeerd. Of als een Schot voor een Engelsman wordt uitgemaakt, of als een Chinees voor een Jap wordt uitgemaakt en omgekeerd. Of een Fries voor een Hollander uitmaken, is ook een belediging. Zelf tussen Friezen uit Leeuwarden en Heereveen krijgt men daar ruzie.
          Bij Eng. Badger in Den Haag heeft een Nederlander het met een pak slaag moeten bekopen omdat hij een Schot uitmaakte voor een Engelsman. De basken willen al jaren geen Spanjaard zijn, dus probeer maar niet tegen een Bask te zeggen dat hij in Spanjaard is.
          Allemaal kortzichtig en bot? Ik denk van niet. Het is een recht om voor je zelf op te komen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Het is de toon die de muziek maakt, heer Geenen. De waarheid, uw waarheid, kun u ook verkondigen zonder bot te zijn. Uw keuze.

          Verder over keuzes: U kunt er ook voor kiezen zich NIET beledigd te voelen als iemand iets zegt of schrijft dat in uw ogen niet juist is. Als iemand u al dan niet opzettelijk “Indonesiër” noemt terwijl u heel trots bent op uw Nederlandse paspoort, dan kunt u dat onprettig vinden maar waarom meteen “beledigd”?

          Ik denk dat ik over botheid vs. wellevendheid en over hele lange tenen mijn punt wel heb gemaakt en maak nu in vrijheid de keuze hierover op te houden.

          Ik hoop dat de heer Jan Lenzen uit Simpelveld zijn buddy van weleer tijdig voor de reünie vindt. In plaats van ruzie maken en beledigd zijn kunnen WIJ onze energie ook aanwenden om hem tips te geven, b.v. de links naar de vele INDISCH en INDONESISCH gerelateerde sites en b.v. het tijdschrift Moesson waar hij een oproep zou kunnen plaatsen.

          Nog 2 tips voor hem van saja sendiri:

          1. Ligt de oude schooladministratie nog ergens opgeslagen en zo ja, kan aan de hand daarvan de naam van de gezochte worden geverifieerd?

          2. Kan via het bevolkingsregister van Simpelveld nog worden nagegaan naar welke plaats Rudy met zijn ouders is vertrokken?

          Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        “Zijn bedoelingen zijn goed en bijna heel Nederland kent het verschil niet tussen Indisch en Indonesisch.” Onze Iraanse hulp van Thuiszorg, de Pakistaanse hulp van onze benedenburen, en jonge Amerikaanse kennissen heb ik ook maar verteld dat ik uit Indonesië kom. Anders gaan de ogen op oneindig en het verstand op nul. Je moet toch ergens vandaan komen. En Indonesië is trouwens een mooi land. Ik ken mensen die nog in Hof van Delft zijn geboren. Voor het gemak zijn ze nu ook maar in Delft geboren. Iets anders zijn de mensen die nu nog in Scheveningen worden geboren, niet in Den Haag dus. Maar die hebben dan ook ruzie met buitenlanders, zwartjes in lange jurken.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>> Iets anders zijn de mensen die nu nog in Scheveningen worden geboren, niet in Den Haag dus. Maar die hebben dan ook ruzie met buitenlanders, zwartjes in lange jurken.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Tijdens onze wekelijkse lunch ontmoeting op Donderdag zei een van de oudere Indo's dat wij Amerindo's meer Indisch zijn dan de Nederlandse Indo's. Dus we hebben het zelfde gevoel ongeveer als de Scheveningers. Wij voelen het veel sterker Indo te zijn en kunnen het niet waarderen wanneer we gekenmerkt worden als Indonesier of voor wat dan ook. Hoe houd men anders zijn of haar identiteit?

        • van Beek zegt:

          Dag Heer Geenen, Ik vind het nogal grof om te zeggen dat u zich beledigd voelt wanneer u Indonesier wordt genoemd. Alsof being an Indonesian minderwaardig is. Het kan mij niet schelen dat ik in indonesie voor belanda wordt aangezien, of hier in Nederland voor een moslim/turk/midden oosterling. Ik snap best dat mensen het verschil soms niet kunnen zien tussen Indonesier en Indo. Kan ik ook vaak niet. Ik zou ook niet aan u kunnen zien dat er blank bloed door uw aderen vloeit als ik de goede foto heb gezien van u. Ik zou u niet als Indo hebben herkend als u daar in malang rondwandelt tussen de javanan.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>Dag Heer Geenen, Ik vind het nogal grof om te zeggen dat u zich beledigd voelt wanneer u Indonesier wordt genoemd. Alsof being an Indonesian minderwaardig is. <<<<<<<<

          Ik heb reeds eerder hier aangehaald, dat ik door een WUV vertegenwoordiger in haar rapport als Indonesier werd gekenmerkt.
          Dat ondanks dat ik haar mijn Nederlands paspoort heb overlegd.
          Dat noem ik als een belediging. Noem mij dan een wereld burger.
          Mijn gevoel is anders dan het uwe. Ik heb liever dat iemand mij gewoon vraagt en niet mij brandmerkt.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>Kan ik ook vaak niet. Ik zou ook niet aan u kunnen zien dat er blank bloed door uw aderen vloeit als ik de goede foto heb gezien van u.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Maar omdat de meeste Indonesische mannen en ook meeste Aziaten geen baardgroei hebben kunt U aan mijn foto zien dat ik al geen volledige Aziaat ben. Of is dat niet bij U bekent?

        • Ron Geenen zegt:

          Meneer van Beek zegt het volgende: Dag Heer Geenen, Ik vind het nogal grof om te zeggen dat u zich beledigd voelt wanneer u Indonesier wordt genoemd. Alsof being an Indonesian minderwaardig is. Het kan mij niet schelen dat ik in indonesie voor belanda wordt aangezien, of hier in Nederland voor een moslim/turk/midden oosterling. Ik snap best dat mensen het verschil […]
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Vanmorgen toen ik het bad stond kwam uw bovenstaande schrijven weer bij mij op. Want ik kan niet zien dat het "grof" is wanneer ik mij beledigd voel door een Ned. instantie uitgemaakt te worden voor Indonesier of voor welk ander volk dan ook.
          Probeert U dat eens in te denken wanneer een Arabier uitgemaakt wordt voor een Jood, of een Chinees voor een Jap en ook een Koreaan voor een Jap of een Amerikaan voor een Mexicaan en omgekeerd. En dichter bij huis, zegt tegen een Schot dat hij een Engelsman is en hij vermoordt u. Of vertel een Fries dat hij een Hollander is.
          Trouwens, wie wil vergeleken worden met een Indo, een mengel moesje!

        • Arthur Olive zegt:

          Als iemand in Nederland het verschil niet weet tussen Indisch en Indonesisch dan is dat onverschiligheid
          Als iemand het verschil in uiterlijk niet kan zien tussen een Indischman en een Indonesier dan kan dat best begrijpelijk zijn.
          Wat echter niet begrijpelijk is is waarom mensen die voor instanties werken zoals WUV geen gevoeligheid training krijgen voordat ze worden los gelaten aan het Nederlandse publiek.

      • Cindy Maidman zegt:

        Bob was the nick name of Rudy and Frans Maidman’s father who was a coal mine supervisor in Sawahloento.

    • Cindy Maidman zegt:

      Hello, I am Cindy Maidman, the widow of France Maidman of Tucson, AZ. He was the brother of Rudy Maidman of El Paso, Texas who was born in 1936. France was born in 1938 and died in hospice at home of cancer 3 days after his 77th birthday in 2015. You can view the photo library I put on the funeral web site which shows an outline of our life together. We were married 49 years. He is a born again Christian, and I look forward to seeing him again in heaven.

      http://www.vistosofuneralhome.com/memsol.cgi?page=gallery&user_id=1659711

      • Ron Geenen zegt:

        Hi Cindy,

        Sorry to hear that your husband died. When I started 15 years ago with my website, one thing I tried was finding all families from Sawahlunto. I am also from 1936 and born in Sawahlunto and lives in Glendora, Ca. Close to me is my niece Gerdy, Meity , Ungerer with family name Uijleman Anthonijs. Her mother is tante Luus, sister of my father Eddie Geenen, who also worked for the Ombilin mining company.
        If you want to know more about the Geenen family, just go to my web https://MyIndoWorld.com
        Just keep in touch. My email is Ron@MyIndoWorld.com

        • bokeller zegt:

          Mevrouw Maidman, was een heel actieve dame
          in het Vrouwenkamp Bangkinang.,alzo in het
          Missiecomplex te Padang.
          Ook bij de Japanse zoektocht en gevecht naar
          Jonge Dames,stond ze vooraan met een end
          brandhout om er op los te rammelen.
          Meity Uilemans moet haar goed gekend hebben.
          Hulde voor de Dames in deze ellendige periode.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          Dank Bo. Dat is goede informatie. Ik weet van die situaties in Bangkinang af, waarbij vrouwen en moeders hun dochters beschermden tegen de jap. Maar echt een naam werd nooit genoemd. Ik weet wel dat tante Luus Uyleman Anthonijs in de bres sprong om Meity, die toen een jaar of 16 was, te beschermen. Zij trommelde zoveel mogelijk volwassen vrouwen op om haar dochter en 3 andere meisjes tegen de Jap te beschermen. Namelijk de 2 zusjes Heidy en Tera Freeth en een jong meisje van 13 met de naam Leksmi. De Nips waren gewoon kinderverkrachters.

  4. bo keller zegt:

    Al de reacties lezend,vraag ik me af of
    de Hr.Jan.Lenzen, Schilterstraat 44 6369 TT Simpelveld
    zijn slordigheid/ onwetendheid wel door heeft.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ik denk dat de heer Jan Lenzen, als hij dit allemaal leest, meewarig zijn hoofd zal schudden. Misschien denkt hij: “Wat hebben sommigen van die I4E lezertjes lange tenen. Wist ik veel … “.

      “Much ado about nothing” zou Mas Rob waarschijnlijk ook nu weer zeggen en als hij dat zou zeggen, dan geef ik hem groot gelijk.

      Pak Pierre

      • bo keller zegt:

        Pak Pierre,
        Niet alleen lang onze tenen fladderen ook nog !
        Dus altijd kena.
        siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Pak Bo,

          Lange tenen hadden we nodig voor het baggeren door de sawah (meer stabiliteit) en fladdertenen waren nuttig voor het klimmen in de klapperboom (beter houvast) en voor het oprapen van sigarettenpeukjes op straat (handig, bukken niet nodig). Nu niet meer toch? We lopen allemaal in sepatoes. Sommigen misschien nog onwennig, maar toch ……

          Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>Onze klasgenoot: Rudy Meetman,geboren in 1939-1940 zeer Waarschijnlijk in Indonesie,en in 1946 wonende in de Irmstraat nr 1 Boven cafe […]
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Net met Frans Maidman in Tucson Arizona gesproken en het is nu duidelijk dat Rudy zijn broer, die nu in El Paso, Texas woont, niet de persoon is, die U zoekt voor de reunie.
      Deze Maidman's kwamen veel later dan 1947 naar Nederland en de twee jongens hebben in Oudenbosch op het internaat gezeten.

      • Pierre de la Croix zegt:

        El Paso …. daar was toch Rose’s cantina en Rose was toch een Mexican maiden?

        Ik zou er best een kijkje willen nemen.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>El Paso …. daar was toch Rose’s cantina en Rose was toch een Mexican maiden?

          Ik zou er best een kijkje willen nemen.

          Pak Pierre
          >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

          Mij onbekend! En El Paso is mij te hot ook.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Out in the West Texas town of El Paso
          I fell in love with a Mexican girl.
          Night-time would find me in Rosa’s cantina;
          Music would play and Felina would whirl.

          Blacker than night were the eyes of Felina,
          Wicked and evil while casting a spell.
          My love was deep for this Mexican maiden;
          I was in love but in vain, I could tell.

          Marty Robbins

        • bo keller zegt:

          Pak Pierre,
          De tenen kwestie en dat mag (dacht ik?) van Boeroeng,is
          toch een belangrijke ,zoniet de belangrijkste als Indo zijnde
          Je vertelde ’t al als derde handje ,maar- maar wij hebben
          muzikale onderdanen want een ieder heeft 10 tenen behalve
          de rasechte njo, die heeft er (8) acht en (2) tonen.
          Op naar El Paso en main krontjong
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Hele valse tonen, waar je behoorlijk mee kon djiwir (of was het “djèwèr”?).

          Pak Pierre

      • Cindy Maidman zegt:

        Yes, Ron, the immigration of Leonie Maidman-Siem, Rudy and Frans was 1949. The boys were 13 and 11 at the time.

  5. van Beek zegt:

    Dag heer Geenen, U zegt oa: Probeert U dat eens in te denken wanneer een Arabier uitgemaakt wordt voor een Jood, of een Chinees voor een Jap en ook een Koreaan voor een Jap of een Amerikaan voor een Mexicaan en omgekeerd

    Dit zou helemaal geen belediging hoeven te zijn. Jood is niet minder dan een arabier, een Jap niet minder dan een Koreaan. Mijn Japanse kamergenoot vertelde me onlangs dan hij zelf ook vaak niet het verschil kan zien tussen Japanners en Koreanen. Dit zou totaal niet hoeven uit te maken. Mensen vragen mij mijn hele leven al wat ik ben. Turk, midden oosterling, moslim, zuid amerikaans, italiaans etc etc. Indisch heb ik zelden gehoord. Maakt mij totaal niks uit. Voor het gemak zeg ik gewoon half Indonesisch half Nederlands. Terwijl ik eigenlijk ook Belgisch en Zwitser bloed heb.

    En Arthur, het heeft niks met onverschilligheid te maken. Men weet het gewoon niet. Indisch en Indonesisch. Vele Indo’s weten het zelf ook niet. Ik zat gister met een groepje Nederlandse van Indische afkomst. Een amerikaan vroeg waar we vandaan kwamen en wij vertelde dat we uit Nederland komen. Waarop de Amerikaan antwoordde: jullie zien er niet Nederlands uit, jullie zien eruit als zuid amerikanen. Waarop een Indisch meisje zei, ja wij zijn Indonesisch. Waarop ik gauw toevoegde, dutch-indonesian. Het is niet dat niemand erom geeft maar het wordt men niet verteld. Mijn zusje,broertje en mijn neefjes begrijpen ook niet de begrippen Indisch en Indonesisch. Ze gebruiken het dwars door mekaar. En voor de meeste zijn wij gewoon Indonesisch. In Indonesie ben ik vanwege mijn licht europees uiterlijk gewoon een Nederlander, niks Indo. But who cares? Ik zie het probleem niet.

    En die WUV instanties en andere officiële instanties moeten helemaal niet naar uiterlijk kijken maar gewoon naar het paspoort. Iedereen is Nederlander met de Nederlandse nationaliteit, al heet je Achmed of Fatima. Men moet maar wennen dat wij (gelukkig) in een multiculturele samenleving leven en dat de blanke Nederlander niet alleen het Nederlanderschap kan claimen. Die tijd is voorbij.

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>Dit zou totaal niet hoeven uit te maken. Mensen vragen mij mijn hele leven al wat ik ben. Turk, midden oosterling, moslim, zuid amerikaans, italiaans etc etc. Indisch heb ik zelden gehoord. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Nu komen we tot de kern van de situatie. Vragen in plaats van botweg zeggen wie je bent. Ik heb die vraag vroeger ook wel eens gehad in mijn engineering periode door Philipijnen. Vooral vanwege mijn engels met nederlands accent. Dat respecteer ik. Mijn vrouw, wiens vader door 3 Indonesiers is vermoord, wil zelf niets van Indonesie weten.
      Zo heeft een ieder door zijn ervaringen een eigen mening. Ik praat met haar ook nooit over Indonesie.
      Een ieder die een ander met respect behandeld, kan dat ook van mij verwachten, maar de botterik kan vaak het zelfde verwachten.
      Soit qui mal y pense!

  6. Huib zegt:

    Ach ik ben gistermiddag nog door een ruim 50 jarige Hollander aangesproken met de vraag ben je Indonesier. toen ik bezig was voor mijn vrouw bonenstokken te plaatsen in haar moestuin.

    Nb vertelde hij later dat hij bevriend en kollega was met enkele Molukkers, waarvan hij ook de namen noemde en wist me ook precies te vertellen hoe je gado-gado maakt, want hij had een cursus Indisch koken gevolgd.

    Ik heb hem gezegd Indo en geen Indonesier en uitgelegd hoe het zat. O zei hij dus jullie zaten aan de verkeerde kant.
    Al meer dan 300 jaar zei ik maar, maar dat waren de Hollanders.

    Want tegen zoveel onwetendheid is geen kruid gewassen. Overigens was het best wel een aardige man en had hij niet de bedoeling te beledigen.

    Moraal van het verhaal: Je hoeft niet bot te worden maar je mag best recht voor zijn raap antwoorden en niet om de hete brij heen draaien.

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>je mag best recht voor zijn raap antwoorden en niet om de hete brij heen draaien.<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Hier sta ik achter.

      • siL zegt:

        Ron Geenen, ik heb je weblog bezocht en eindelijk een foto van je gezien. Ik wil niet kwetsend of bot doen, maar ik vind wel dat je wat trekken van een Japanner vertoont.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Ron Geenen, ik heb je weblog bezocht en eindelijk een foto van je gezien. Ik wil niet kwetsend of bot doen, maar ik vind wel dat je wat trekken van een Japanner vertoont.
          <<<<<<<<<<<<<<<<

          Geen probleem, maar een vraag aan jouw. Heb jij wel eens een Japanner gezien met een volle baard? Ik ken er geen een die haar groei op zijn gezicht hebben. Soms zie je er een met een klein plukje en dat is alles. Het leren onderscheiden van een mens tot welke groep hij/zij behoort is ook een kunst.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Dhr.Ron Geenen, on 25 april 2014 at 00:06 said: /…/ Geen probleem, maar een vraag aan jou. Heb jij wel eens een Japanner gezien met een volle baard?@

          — Dag heer Geenen, ik heb het bange vermoeden dat heer SiL u met niemand anders dan Noriyuki Morita verwart. Look for yourself, beginning at 0.51:

          ***[Mr. Miyagi*** in the Karate Kid movies] Trade Mark: Short stature

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>– Dag heer Geenen, ik heb het bange vermoeden dat heer SiL u met niemand anders dan Noriyuki Morita verwart. Look for yourself, beginning at 0.51:

          ***[Mr. Miyagi*** in the Karate Kid movies] Trade Mark: Short stature

          e.m.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          En zelf heeft hij slecht een plukje en geen baard, want dat hebben Jappen en Chinezen niet. Ik las nog niet zo lang geleden, dat er tegenwoordig bij velen met kunst en vliegwerk haar groei worden aangebracht.

        • Arthur Olive zegt:

          Jappaners kunnen best een baard hebben als ze gemengd zijn met de origineele Aino mensen die in Japan woonden lang voordat de Jappaners kwamen.
          De Aino zijn abnormaal harig en komen origineel uit Kamchatka.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Jappaners kunnen best een baard hebben als ze gemengd zijn met de origineele Aino mensen die in Japan woonden lang voordat de Jappaners kwamen.
          De Aino zijn abnormaal harig en komen origineel uit Kamchatka.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Generaal gaat mijn stelling wel op, want dat is een van de kenmerken van de Aziaten, met uitzondering van enkele mixes.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Jappaners kunnen best een baard hebben als ze gemengd zijn met de origineele Aino mensen die in Japan woonden lang voordat de Jappaners kwamen.
          De Aino zijn abnormaal harig en komen origineel uit Kamchatka.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Net via Google gelezen over de Aino stam. Ze worden in Japan als 2de rangs burgers gezien en behandeld. Pas in 1998 is een wet aangepast om hun meer gelijke rechten te geven. Het Japanse gedrag kennende zullen ze niet gauw met een Aino trouwen. Trouwens het uiterlijk van de Aino, die geen getrokken ogen hebben, zijn niet te vergelijken met de Jap.

  7. Boeroeng zegt:

    Het kan sowieso irritant zijn. Meer dan 400 jaar zijn indo’s Nederlands, van Nederlandse afkomst of Nederlands georiënteerd en nog zie je dat ‘Nederland’ mensen niet kan erkennen als landgenoten. En globaal genomen kun je een betoog opbouwen dat ‘Nederland’ ook ergens niet wíl erkennen.
    Het is gezond om het soms als ‘beledigend’ ervaren. Maar dan weer .. relativeer het, vergeef het ze.. ze weten niet wat ze doen.
    Ook niet te druk doen, omdat het lijkt ( of het is zo) dat je neerkijkt op Indonesiërs of belandahater bent.

    Regelmatig schiet ik op de weblog de deskundigen neer.
    Journalisten, historici, demografen , politici… Zij die ervoor doorgestudeerd hebben de Nederlandse bevolking te kennen.
    Of die anderszins beroepsmatig het moeten weten.
    Zoals die dame van de WUV die Ron Geenen irritant aansprak .
    Zij MOET weten wat de geschiedenis van Nederland is, de Indische Nederlanders.
    En dat mag je best boos aanklagen.

    Maar de gewone mens? Vooral de jongeren? Ach…. maak een opmerking, maar verwijt ze het niet te hard.
    Toch kon ik het ook niet laten de schrijver van dit verzoek te mailen met:
    ” Je moet niet bij Indonesiërs zijn hiervoor. Die kennen niet veel families uit Indië van toen. ”
    Hij bedoelde het wel goed, hij wist niet beter. Ondanks zijn leeftijd.

    Ik ga natuurlijk door met die 500-jarige oorlog van indo’s om erkenning en gelijkberechting.
    We verliezen het per definitie, maar weetje….. toch een aardige traditie….. van ons Indonesiërs

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>Het is gezond om het soms als ‘beledigend’ ervaren. Maar dan weer .. relativeer het, vergeef het ze.. ze weten niet wat ze doen.
      Ook niet te druk doen, omdat het lijkt ( of het is zo) dat je neerkijkt op Indonesiërs.
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Precies zo! Omdat ik het een belediging vind, wordt dit meteen geassocieerd met neerkijken op een Indonesiër. Waarom zou ik, ik ken ze niet eens. Het enige dat hier plaats vind, is hoe een ander mij in een bepaald vakje plaatst en daar ben ik duidelijk niet mee eens.

    • P.Lemon zegt:

      Laten we de ‘onwetendheid’ over onze afkomst maar wijten aan de erosie van kennis over het ‘verloren paradijs’ bij de doorsnee ‘oorspronkelijke en onvermengde’ nederlander. Zelfs in de tijd dat Indië nog Nederlands grondgebied was, was de ‘gekleurde europeaan’ meer en beter geinformeerd over het kikkerlandje dan zijn witte landgenoot hier over het tropisch eilandenrijk..
      De naamswissel van Indië in Indonesië heeft vervolgens er geen goed aangedaan om de ex-indiëgangers en nazaten correct te duiden als meer dan paspoort-nederlanders.
      Bedenk dat je ook niet 1,2,3 onder een verzameling europeanen de diverse nationaliteiten kan herkennen en je bent helemaal het spoor bijster als ze zich ‘genetisch’ hebben vermengd.
      Moraal: wat niet weet wat niet deert

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>>>>> Zelfs in de tijd dat Indië nog Nederlands grondgebied was, was de ‘gekleurde europeaan’ meer en beter geinformeerd over het kikkerlandje dan zijn witte landgenoot hier over het tropisch eilandenrijk..
        De naamswissel van Indië in Indonesië heeft vervolgens er geen goed aangedaan om de ex-indiëgangers en nazaten correct te duiden als meer dan paspoort-nederlanders.
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        Ik moet u in het bovenstaande gelijk geven, maar het is in en in triest om je door je eigen witte nazaten van je voorouders zo te worden behandeld. Ik vermoed dat de hedendaagse gastarbeiders en vluchtelingen nog beter worden behandeld.

  8. Huib zegt:

    Natuurlijk moet je wel volhouden e.e.a. in het juiste perspectief te blijven plaatsen en de bewust of onbewust onwetenden te vertellen hoe het werkelijk zit. Maar boos worden lijkt me verspilde energie.

  9. ellen zegt:

    Neen, het heeft geen zin om boos te worden op wat in de geschiedenis is gebeurd. De Nederlanders waren de enige kolonisatoren die hun gemengde nazaten verkregen door relaties met inheemse vrouwen (njai) wettelijk erkenden, de Nederlandse naam en nationaliteit en een westerse opvoeding gaven. Dat deden zij waarschijnlijk vanuit hun Calvinistische achtergrond van verantwoordelijkheidsgevoel (??). Zij hadden net zo goed de gemengde nazaten ook kunnen laten opgaan in de lokale bevolking, zoals b.v. de Engelsen deden. Stel je voor, hoe grillig geschiedenis eigenlijk kan zijn.

    • bo keller zegt:

      Is dat wel zo ? Als ik in m’n beperkte omgeving rondloert
      dan zie ik erkenden en niet erkenden met en zonder Europese
      naam en scholing.
      En dat is maar een zeer beperkt gebied ,laat staan uit de
      gehele Archipel.
      Mss.dat ook hierover een grondig onderzoek gedaan is,
      maar persoonlijk heb ik hierover m’n twijfels.
      siBo

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>Mss.dat ook hierover een grondig onderzoek gedaan is,
        maar persoonlijk heb ik hierover m’n twijfels.
        siBo
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        Misschien een nieuwe topic?

    • Arthur Olive zegt:

      @ Ellen
      De Nederlanse regering heeft de Indo niet de nationaliteit verstrekt vanwege een Calvinistische achtergrond van verantwoordelijkheids-
      gevoel.
      De Indo kreeg de Nederlandse nationaliteit omdat in de 18de eeuw een grote kans bestond dat ze zich tegen de regering zouden keren als ze niet dat recht kregen.
      De Javaanse prins Diponegoro die in opstand kwam tegen Nederland moet gezegd hebben dat hierdoor de uitkomst van de zelfstandigheid met 100 jaar was vertraagd.

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>>De Indo kreeg de Nederlandse nationaliteit omdat in de 18de eeuw een grote kans bestond dat ze zich tegen de regering zouden keren als ze niet dat recht kregen.
        De Javaanse prins Diponegoro die in opstand kwam tegen Nederland moet gezegd hebben dat hierdoor de uitkomst van de zelfstandigheid met 100 jaar was vertraagd.
        >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

        Hr. Olive, dat is voor mij ook nieuw om te weten en buitengewoon interessant.

        • Huib zegt:

          Wat heer Olive zegt is voor mij ook nieuws. Wel heb ik ooit gedacht en ook verwoordt ik dacht in een reactie aan Pak Surya dat als die bersiapmoorden er niet waren geweest, waarschijnlijk velen uit de Indische gemeenschap zich in het zelfstandigheidsstreven hadden kunnen vinden en er ook een actieve rol in hebben genomen. Vooropgesteld dat de Republikeinen dat wel zo’n goed idee vonden.
          Ik denk van niet.

      • Jan A. Somers zegt:

        Dit hangt helemaal af van de afkomst van die Indo. Een kind van een Nederlandse (meestal) man en een Indonesische vrouw, die niet waren getrouwd, kreeg pas de Nederlandse nationaliteit door ‘echten’. Soms werd ook de datum van het echten als geboortedatum aangehouden. Dat was ook bij mijn moeder en haar broers het geval. Dat is normaal, tegenwoordig ook. Een kind van een Engelse vrouw en een Nederlandse man, die niet getrouwd zijn, krijgt de Engelse nationaliteit. Maar daar zijn wel uitzonderingen op volgens de Engelse wetgevig, jus soli.

  10. Huib zegt:

    Ik wil aan mijn vorige postings nog een persoonlijke ervaring toevoegen. Een ervaring opgedaan bij mijn eerste en laatste bezoek aan Indonesie samen met mijn vrouw.

    Weet niet meer precies of het op Sumatra (Tobameer), Java (Djokja of Bali gebeurde want er was een soort toeristisch georienteerde pasar waar men Indonesische spullen verkocht, sloffen en schoenen, shirts ,beeldjes enz. Ik kocht er wat aan een kraampje bij een jonge vrouw met een baby in een slendang en ze dacht dat ik uit Hongkong kwam.

    In Spanje en Duitsland in de 60-er jaren zagen ze een Japanner in me. Wie lacht niet die den mensch beziet.

  11. Surya Atmadja zegt:

    ” “HET (= een Indonesiër te worden genoemd) beschouwt als en soort belediging”.
    =====================================================
    Adoeh , hoe toh.
    Piyee, en ik maar trots verkondigen dat ik een Indonesier ben en door veel Indo’s niet als een vreemde wordt gezien.
    Ehwaar dese !!!

    Grapje ,
    ik begrijp wel dat in sommige gevallen het niet leuk is om geassocieerd te worden met anderen .

    Ik vind het leuk als een paar oude tjang, tji’s, tante’s tegen mij soms NJO( van sinjo ) zeggen.
    Een Indonesische sinjo ( jongeheer -toean moeda) van 65 jaar .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Of zoals Olivier B. Bommel tegen de Markies de Cantecleer zei:

      “Het is goed om een heer te zijn”.

      Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>ik begrijp wel dat in sommige gevallen het niet leuk is om geassocieerd te worden met anderen .
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      En zoal ik al eerder heb vermeld, heb ik niets tegen Indonesiërs en dus ook niets tegen u. Het gaat om het domme principe van een bepaalde hardleerse Nederlander, die blijkbaar dom geboren is en suf gezoogd.

  12. Peter van den Broek zegt:

    @Mevr. Ellen zegt “…….”.in de geschiedenis is gebeurd. De Nederlanders waren de enige kolonisatoren die hun gemengde nazaten verkregen door relaties met inheemse vrouwen (njai) wettelijk erkenden, de Nederlandse naam en nationaliteit en een westerse opvoeding gaven. Dat deden zij waarschijnlijk vanuit hun Calvinistische achtergrond van verantwoordelijkheidsgevoel “

    Ik weet niet waar U Uw geschiedeniskennis vandaan heeft maar ik wil daar wel een stevige correctie opmaken.. De Portugeze en Spaanse kolonisten hebben het met het kroost van de kolonisten wel heel anders gedaan. Als U kijkt naar de achternamen van de presidenten van de ex-kolonies dan hebben deze veelal Spaanse en Portugeze achternamen. Er is zelfs een president met een japanse achternaam geweest van een ex-kolonie in Zuid-Amerika. Dat heeft niks met verantwoordelijkheidsgevoel of calvinistische achtergrond te maken want anders was er nooit een Paatje Steur geweest.

    Ik snap niet waarom die koloniale achtergrond van Nederland altijd goedgepraat dient te worden.

    In Nederland werd ik nooit op mijn Indischzijn aangesproken. In het buitenland daarentegen gebeurt dat om de haverklap. en dat weet ik wel dat Indo-zijn te verklaren, dat is niet iets zo vaag als een onbestemd gevoel. Het is geen geval van leukvinden maar een lesje in Nederlandse geschiedenis geven

  13. ellen zegt:

    Bedoelde bewering (die mij nog is bijgebleven) heb ik niet van mijzelf. maar uit een historisch boekwerk dat ik vroeger geleend heb van de bibliotheek. Hebben Portugese en Spaanse achternamen ook niet te maken met de zgn. Mardijkers, die ook van gemengde afkomst waren? Onderstaand citaat is ontleend uit een hoofdstuk over Mardijkers. “Mardijkers waren vrijgemaakte slaven in de kolonie Nederlands-Indie. Mardijker was een verzamelnaam voor alle vrijgelaten, hoofdzakelijk christelijke slaven en hun afstammelingen. Oorspronkelijk doelde men met de term Mardijker op krijgsgevangen inlandse soldaten van de Spanjaarden en Portugezen. Deze christelijke soldaten kregen hun vrijheid terug, nadat ze enkele jaren in dienst van de VOC hadden gestaan.
    De Portugese invloed valt duidelijk af te lezen aan familienamen, zoals De Fretes, Ferrera, De Mello, Gomes, Gonsalvo, De Horta, Cordero, De Dias, De Costa, Soares, Rodrigo, De Pinto, Perreira en De Silva, namen die in Batavia veel voorkwamen. Dat iemand een Portugese naam droeg, wil overigens niet zeggen dat hij werkelijk Portugese voorouders had. Slaven en vrije mensen die door de Portugezen waren gekerstend en gedoopt, hadden vaak de naam van een van hun doopgetuigen aangenomen.”
    Ik bedoel aan te duiden, dat door de Nederlandse kolonisator de door hen wettelijk erkende gemengde nazaten juridisch gelijkgesteld werden aan de Europeaan, hetgeen bij een andere Europese kolonisator niet het geval zou zijn. Geschiedenis is ingewikkeld.

  14. Surya Atmadja zegt:

    Ibu Ellen,
    De oorsprong van de Mardijkers zijn Inheemsen ( “Inboorlingen, autochtone”) bewoners uit de kuststreken van Coromandels /India , met geen spatje blank bloed.
    Later werden ze meegenomen naar Malaka , werden soldaten /slaven etc en mee gevoerd door VOC naar Batavia toen VOC Malaka veroverden van de Portugezen.
    Waar ze met de “Inlanders” -gaan verinlandschen en Eurasians vermengen ( de blanke kant opgaan ).

  15. ellen zegt:

    Dank, heer Surya Atmadja, voor uw altijd leerzame informatie.

    Is in de tussentijd de heer Rudy Meetman, van Simpelveld, nog niet opgespoord?
    http://www.museum-maluku.nl/
    Op de website van Museum Maluku staat een opsporingsbericht met klassenfoto.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Loh … ik lees in het opsporingsbericht op de website van Museum Maluku dat Rudy Meetman een Moluks jongetje zou zijn. Ik heb met mijn oude ogen goed zitten kijken, maar zie in hem toch een Indisch jongetje, niet Moluks. Maar goed, een gemengd Europees-Moluks jongetje kan weer wel “Indisch” lijken.

      Overigens …. nu alle namen van al die jongetjes nog bekend blijken te zijn en kennelijk foutloos geschreven, kunnen we ervan uitgaan dat Rudy Meetman gewoon Rudy Meetman heet en niet Maidman of iets anders.

      Hoewel ….. ik weet van iemand uit Semarang, Indo, nu ook al lang bij God in den hemel, die Maatman heette. Dat is wel erg dichtbij. Maar de man in kwestie was veel ouder dan Rudy, want geboren in de twintiger jaren v.d.v.e..

      Enfin – Kent niemand een Indische familie met familienaam Meetman of Maatman? Pak Boeroeng de Indische Navorscher ook niet?

      Pak Pierre

      • Boeroeng zegt:

        Ik denk dat het toch Maidman moet zijn. De kinderen van toen hoorden het uitgesproken als Meetman.
        De naam Meetman kan ik niet vinden in de archiefjes. Of het is een enkele soldaat die niet in de burgerlijsten stond, maar ik denk van niet.
        Ik ben wel 2 namen Rudolf Maidman tegengekomen. Een was 6 jaar in 1942.. De ander moet geboren zijn ca 1937-1950 Maar geen spoor verder van hun .

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>> Rudolf Maidman tegengekomen. Een was 6 jaar in 1942.<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Is bovenstaande Rudolf dezelfde, die in Sawahlunto is geboren?
          Die familie had twee zonen, waarvan een Rudolf is.
          De fam. Maidman naam komt twee maal voor in het boek van Sonja Wissink-Urban met de titel "Jeugdherinneringen" Ik heb net een email naar de schrijfster haar jongere broer Nino gestuurd en gevraagd of hij de Maidman's nog kent en weet te lokaliseren.

        • Boeroeng zegt:

          Er was een jongere broer Frans en hun moeder was Siem Jong Nio . Ze waren geinterneerd in het missiecomplex te Padang http://www.japanseburgerkampen.nl/Missiecomplex%20Register%20MZ%20op%20NRR.htm
          Maar deze Rudolf was dus 12 jaar in 1946. Te oud volgens zijn klasgenoten van 1946
          —–
          En er was een Rudolf Maidman, zoon van Jan Maidman en Elvire de Lima . Zij huwden 9 augustus 1946 te Buitenzorg. Het is me niet duidelijk of deze Rudolf voor of na die datum was geboren. Het lijkt daarvoor, gezien de leeftijd van de ouders (geboren 1885 en 1908)
          Jan overleed te Bandoeng in 1952 en was een zoon van John Thomas Richardson Maidman en Morina. De doopnamen Thomas Richardson zijn typische Daviesnamen. Van de familie Davies.
          Zo heette zijn opa : Thomas Richardson Davies (gehuwd met Adriana Londt), de stamvader van de familie Davies te Padang. Opa was zeeman en kennelijk kwam hij niet meer thuis van een reis.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Er was een jongere broer Frans en hun moeder was Siem Jong Nio . Ze waren geinterneerd in het missiecomplex te Padang http://www.japanseburgerkampen.nl/Missiecomplex%20Register%20MZ%20op%20NRR.htm
          Maar deze Rudolf was dus 12 jaar in 1946. Te oud volgens zijn klasgenoten van 1946
          >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

          Dat missiecomplex klopt, want wij hebben daar ook gezeten en vele anderen uit Sawahlunto.
          Maar is het niet zo, dat door de oorlogsjaren wij allemaal een achterstand hadden. Ik was ook 14 toen ik in de eerste Mulo kwam.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>Zie de klas
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          De tekst spreekt over een Molukse Jongen. De familie Maidman in Sawahlunto waren Indische Nederlanders. Ik dacht dat de foto ook meer een lichtere jongen toont. Zodra ik meer weet krijgt U het te horen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Boeroeng, on 24 april 2014 at 23:16 said (onder meer):

          “Ik denk dat het toch Maidman moet zijn. De kinderen van toen hoorden het uitgesproken als Meetman”.

          Ik (saja) denk toch niet dat hier sprake is van een verkeerde spelling, gebaseerd op uitspraak.

          Dat leid ik af uit het feit dat de namenlijst compleet is (inclusief de namen van de afwezigen op de foto) en authentiek lijkt omdat ook de “moeilijke” familienamen foutloos lijken te zijn gespeld (Erkenbosch – compleet met “sch” – , Bisschoff – met dubbel “f” – , Meister, Dequelle, Leclaire, Deliège,, Bröcheler – mét Umlaut -, Delahaije.

          Ik hoop dat de heer Jan Lenzen niet is afgeschrikt door de vele “ruis” rond zijn verzoek om opsporing en de serieuze tips en bespiegelingen leest. Dan zou ik hem willen vragen op deze site te vermelden wat hij nog weet van Rudy Meetman, o.m. of hij met zekerheid kan bevestigen dat het Meetman is en niet Maidman of Maatman of Deetman.

          3 mei is kort dag.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>>>>Ik hoop dat de heer Jan Lenzen niet is afgeschrikt door de vele “ruis” rond zijn verzoek om opsporing en de serieuze tips en bespiegelingen leest. Dan zou ik hem willen vragen op deze site te vermelden wat hij nog weet van Rudy Meetman, o.m. of hij met zekerheid kan bevestigen dat het Meetman is en niet Maidman of Maatman of Deetman.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Zoals Boeroeng het ook al zegt, ga ik er ook van uit dat het Maidman is. En als dat zo is, heb ik misschien het antwoord. Via, via ben ik er achter gekomen dat Rudy Meetman ergens hier in Amerika woont.
          Ik ben nu in het bezit van het adres van zijn jongere broer Frans Maidman, getrouwd met Cindy en wonend in Tucson, Arizona. Helaas geen telefoon nummer of email.
          Ik ga nog vandaag hem een kort schrijven sturen om meer te weten te komen. Keep the fingers crossed.

  16. Fred zegt:

    …nog los van de vraag of de Amerikaanse Maidmans (of welke dan ook) het geslaagd vinden om op deze manier geografisch bepaald te worden…

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>…nog los van de vraag of de Amerikaanse Maidmans (of welke dan ook) het geslaagd vinden om op deze manier geografisch bepaald te worden…
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Dat kunnen we alleen te weten komen, zodra ik hem heb getraced en gesproken.

  17. Huib zegt:

    …..lijkt me geen probleem. Ze zullen wel niets te verbergen hebben en het leuk vinden dat de oude klasgenootjes het op prijs stellen als hij ook op die reunie aanwezig zou kunnen zijn.
    Ik wacht met smart op een soortgelijk initiatief van de lagere school in Valkenburg waar ik in 1952 enkel maanden in de 6e klas mocht doorbrengen en met ze voetballen op het besneeuwde/bevroren weiland..

  18. Huib zegt:

    Ik heb op zoveel scholen gezeten, dan zou ik wel 100 jaar mogen worden om dat allemaal te moeten regelen.
    En de taalbarriere is natuurlijk ook een niet onbelangrijke reden. Bovendien was er te kort om zelfs de naam van de school en de vriendjes nog te weten.

  19. Huib zegt:

    Ik zou toch de Limburger van die na-oorlogse jaren die ik tegen kwam tekort doen, al is het waar dat me op dit moment geen schoolnaam te binnen schiet of zelfs de namen van de Limburgse jongetjes waar ik toen mee bevriend was gedurende zo’n drie maanden in 1950,

    Wel herinner ik me behalve het voetballen ook het sleetje rijden vanaf de Cauberg. Plat op je buik, hoofd vooruit op de slee en met je voeten/schoenen sturen. Het ging akelig hard kan ik wel vertellen. En was het voetballen al niet zo best voor je sepatu’s door het sleetje rijden gingen de schoenzolen gegarandeerd kapot.

    En dan het spelen in de grotten en gangenstelses van de mergelgrotten in die Berg. De munitievondsten die je er deed en de >gelukkig geslaagde< pogingen het kruit er uit te halen en daar zelf met zilverpapier gemaakt vuurwerk van af te steken. Geweldige steekvlammen en rook, maar zelden of nooit een knal.

    Maar de allermooiste herinneringen bewaar ik aan de ouders van mijn beste vriendje. Als we uit school kwamen ging ik met hem mee naar huis. Hij kreeg dan van moeders een boterham. Zo'n armoe als ik daar zag in dat huis hou je niet voor mogelijk, maar ook ik kreeg altijd een boterham. Achteraf denk ik dat ze die uit haar eigen mond spaarde.
    En op een gegeven moment kwam vader thuis, helemaal zwart besmeurd en duidelijk vermoeid, want hij was mijnwerker, kompel dus. En ook altijd vriendelijk en aardig tegen mij. Kwam dat mss. omdat ik van nature al bruin was en voor hem geen bezienswaardigheid? Het waren gewoon aardige mensen zo arm als ze waren. Dus voor mij geen moeite met spruitjes- of andijvieluchtjes.

    • Jan A. Somers zegt:

      Dit soort mensen had twintig jaar na de sluiting van de mijnen nog zwarte longen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Mooi verhaal van die boterham. Alleen daarom al de moeite waard om info over school en de vriendjes van toen te achterhalen, met name over DAT vriendje, met DIe moeder. Zijn ouders zullen er niet meer zijn, dat vriendje misschien nog wel.

      Zoveel scholen had Valkenburg toch niet? Alles moet in die tijd “RK” geweest zijn, dus niet nog eens zoeken binnen andere smaken als Perôt Sètan of Nietral.

      Pak Pierre

  20. Huib zegt:

    De enige naam die ik me nog uit de Valkenburgtijd herinner is het hotel waar we werden opgevangen, ik was door mijn moeder meegestuurd met het gezin van een vriendin van haar, ook een oorlogsweduwe. Zou voor de aardigheid eens tijd moeten maken om naar Valkenburg te rijden en zien of de route naar school me nog te binnen schiet. Maar zal wel erg onwaarschijnlijk zijn, want de tijd is daar ook niet stil blijven staan. Dus mss biedt google uitkomst who knows. .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Een kleine annonce in het Valkenburgse lokaaltje of je verhaal van die boterhammen in het mijnwerkersgezin en je zoektocht naar de redactie ervan? Misschien publiceren ze, gratis!

      Pak Pierre

  21. Huib zegt:

    Voor de goede orde…..
    Ik heb nooit een zoektocht ondernomen of het plan daartoe gehad. Maar heb wel vaker in het verleden me afgevraagd hoe het die jongen/dat vriendje en zijn moeder is vergaan.

    En mijn reactie was ingegeven door de opmerking van Fred dat Maiden wellicht helemaal niet gevonden wenste te worden. Dat ik er totaal geen probleem in zou zien als mij iets dergelijks zou overkomen na 64 jaar.

    Maar ik zou het advies van Pak Pierre natuurlijk kunnen opvolgen en een annonce in het plaatselijke lieverdje plaatsen met het jeugdverhaal.

    Dan moet ik ook in het Bandungs lokaaltje een ad plaatsen met het verhaaltje over mijn danspartnertje op dansschool Nanan Nash en eerste jeugdliefde de kleine Nelly Sadinoch, wiens oudere broer Nono? bij het Knil heeft gevochten en spannende tirailleursverhalen vertelde.
    Want ook daar dacht ik wel eens aan hoe het ze vergaan is. Dacht dat de famlie Menadonees is.

    In beide gevallen was onverwacht gedwongen vertrek op jeugdige leeftijd van mijn persoontje de reden voor het einde van de vriendschapsrelatie en het kontakt.

    • Ron Geenen zegt:

      Even ook inhaken op Huib schrijven, want ik ben toch benieuwd waar ik het volgende moet zoeken en advies graag wil horen.

      Geenen Laura, geboren in Padangse Benedenlanden op 16-09-1892.
      Zij heeft ergens in de buurt van Deventer, Hellendoorn gewoond en wel tussen 1950 en 1960. Ergens tussen die 10 jaren is ze overleden. Ik heb via Google alle plaatsen in die hoek van Nederland gezocht en emails gestuurd, maar niemand schijnt haar informatie te hebben.
      Ik ben benieuwd waar ik verder te recht kan.

      • Boeroeng zegt:

        vraag een persoonskaart van haar bij het CBG
        http://www.cbg.nl/index.php/150?id=150

      • Huib zegt:

        Pak Ron Geenen……

        Helaas kan ik je niet helpen want ik ben niet zo ervaren in het opzoeken van verloren gegane kontakten. Heb het ook nooit gedaan behalve genealogie. Via I4E heb ik trouwens een hele familietak er bij gekregen nl. de nazaten van de oudste broer van mijn moeder.

        Maar het advies van Pak Boeroeng lijkt me toch wel het beste. Het probleem is alleen of ze die kaarten wel mogen afgeven als de persoon nog geen 100 jaar dood is. Maar Boeroeng zal het wel het beste weten.

        Ik heb in Bandung wel een familie Geenen gekend. Dwz. de zoon Rudolf. We zate beide op het Christelijk Lyceum in Bandung. Maar bevriend ben ik met hem niet geweest.

        • Boeroeng zegt:

          Over persoonskaarten/ persoonslijsten:
          Als men gegevens heeft over het overlijden van iemand in Nederland en dat was langer dan 2 jaar terug, dan mag men die kaarten/lijst vrijgeven.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>>Ik heb in Bandung wel een familie Geenen gekend. Dwz. de zoon Rudolf. We zate beide op het Christelijk Lyceum in Bandung. Maar bevriend ben ik met hem niet geweest.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Sinds ik in de Geenen genealogie ben gedoken en hulp heb gekregen van een paar anderen die al jaren er mee bezig zijn, ben ik tot de ontdekking gekomen, dat de naam Geenen enorm verspreid is. In de middel eeuwen waren er zelf 3 verschillende Geenen fam. te zijn, die niets met elkaar hadden. De tak waar ik bij behoord is afkomstig uit Brabant, terwijl er ook nog een stam uit Limburg en Keulen was.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Pak Huib,

      Okee, je hebt niet over “zoektocht” geschreven. Dat was mijn interpretatie van je verhaal. Maar het is wel een zoektocht “in de geest” als je je mijmerend afvraagt wat er van die-en-die is geworden.

      Overigens is mijn ervaring dat een weerzien met vriendjes van vroeger op een deceptie kan uitlopen.

      Naar mate de scheiding vroeger in een leven heeft plaats gevonden, des te groter het risico op teleurstelling. Van de lagere school heb ik geen vriendschappen overgehouden, alhoewel ik in volwassenheid in Nederland een paar goede vriendjes van toen terug heb gezien. We bleken te ver uit elkaar gegroeid; de gezamenlijke herinnering aan onze avonturen in de klas, op straat, de kali en op de sawah bleken onvoldoende basis voor bestendiging van het hernieuwde contact.

      Van de HBS in Indië heb ik één vriendje overgehouden, helaas Amerindo geworden, dus ver weg. De HBS in mijn tijd was al een doorgangshuis, de een na de ander vertrok naar Holland en verder. We hadden nauwelijks tijd om hechte vriendschappen op te bouwen.

      De meeste en beste vriendschappen van froeherrrr komen uit militaire dienst. Die zijn dus nu meer dan een halve eeuw oud. Geen wonder. We waren al volwassen toen we elkaar leerden kennen en werkten in een organisatie waar “esprit de corps” hoog in het vaandel stond. Volgende maand hebben we weer een reünietje. Te mijnent deze keer. Ik verheug me er op, zoals altijd. Gelukkig tjotjokt het ook met de dames.

      Is Rudy Meetman/Maidman/Deetman nog niet gevonden? Deadline 3 mei nadert met rasse schreden. Ik moet plotseling denken aan die film over de zoektocht naar Private Ryan. Different cook.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>>>Is Rudy Meetman/Maidman/Deetman nog niet gevonden? Deadline 3 mei nadert met rasse schreden. Ik moet plotseling denken aan die film over de zoektocht naar Private Ryan. Different cook.

        Pak Pierre
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        Hoe kom je opeens op de naam van Deetman.
        Ik ken een Fred Deetman, getrouwd met Prully en die wonen in Hilo, Hawaii. Echter ik denk dat hij niet de gezochte persoon is, want hij is al een paar jaar de 80 gepasseerd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach heer Geenen, het zijn weer die dolle “windmills of me mind” die op volle toeren in het wilde weg draaiden.

          Nu uw “Maidmans” (uit Tucson en heet El Paso) niet de personen kunnen zijn die worden gezocht staat alles weer open en moeten we weer rekening houden met andere namen die op “Meetman” lijken.

          Zo kwam ik dan op “Deetman” dat maar één (satoe) lettertje verschilt met Meetman. Waarom? Een “Deetman” is hier wereldberoemd geworden als minister (van onderwijs geloof ik), daarna burgervader van de Indische stad Den Haag en nu als voorzitter van een commissie die de misstanden in de RK Kerk en RK kloosterorden heeft onderzocht. U weet misschien wel, onderzoek naar die priesters, broedertjes en nonnetjes die het “laat de kinderen tot mij komen” van Jezus Christus al te letterlijk navolgden, tot schade van de kinderen.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>U weet misschien wel, onderzoek naar die priesters, broedertjes en nonnetjes die het “laat de kinderen tot mij komen” van Jezus Christus al te letterlijk navolgden, tot schade van de kinderen.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Ja, kerken hebben leuke onderlinge clubjes gehad en misschien vandaag nog en dat onder het mom van we moeten samen bidden.
          Daarnaast uw Deetman zal wel een totok zijn geweest en de Deetman, die ik ken is een puur (bruin) Indo.

        • Pierre de la Croix zegt:

          De bruine Deetman die u kent zal wel afstammen van een totok Deetman die het hele erge met een bruin meisje heeft gedaan.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>De bruine Deetman die u kent zal wel afstammen van een totok Deetman die het hele erge met een bruin meisje heeft gedaan.

          Pak Pierre
          >>>>>>>>>>>>>>

          Ik geloof niet dat het erg was, in tegendeel zelf.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Once a sailor, always a sailor ….

          Pak Pierre

  22. Huib zegt:

    Pak Pierre,

    Idd heb nooit zo heel veel vriendjes op de LS in Bandung gehad, maar wel één die bij me om de hoek woont in de Papadajanlaan. Wij woonden in de Poetrilaan. Zaten beiden op de St. Jozefschool in Bdg.Noord en raakten bevriend en gingen samen naar en van school en speelden met elkaar. Hij was niet zo’n badjing want zijn ouders waren boven modale Indo’s naar mijn inschatting. Dus keurig opgevoed.

    Toen Westerling Bandoeng aanviel werden we van school naar huis gestuurd terwijl overal nog vuurgevechten waren. Wij op onze fiets naar huis in Bdg Zuid en op de Malabarstraat kruising Javastraat meen ik, zagen we live een enorm gevecht tussen TNI met gevechtswagens en Jeeps en de Apra van Westerling. Je zag de lijken zelfs op de gevechtswagen hangen. We zaten er zowat middenin.

    We doken in de afwateringsgreppel langs de weg en zagen een TNI officier zich tot zijn pendek uitkleden en een huis binnen rennen. De Indon. vrouw in het huis wenkte ons naar binnen, hetgeen we deden tot de strijd over waaide.

    In Holland hoorde ik van mijn zusje dat hij in Leiden woont. Zij was weer bevriend geraakt met zijn zus toen ze in Leiden op dezelfde middelbare school zaten. Tijdens de grote vakantie met mijn latere sobat hem opgezocht en op zich een gezellige dag gehad o.a. kanovaren in het kanaal voor zijn huis. Maar kennelijk waren we in een kort aantal jaren toch uit elkaar gegroeid want we hebben elkaar daarna nooit meer opgezocht. Zelfs geen kaartje of zo gestuurd Zijn naam weet ik nog wel heel goed. Leopold Sitee.

    • bo keller zegt:

      Pak Huib,
      Nmm. is vriendschap/kameraadschap ”nu” hier in Holland
      maar wat dunnetjes. Kan bijna ook niet .Jammer !
      Kan ook komen door een heel andere kijk op een gebeurtenis.
      Tijdens een gevechtsopmars ,raakte m’n maatje zwaar gewond
      het bloed gulpte uit zijn verwonding ,hij riep me en ik stopte
      het bloeden. Maar nu komt ’t wij moesten schreeuwend/biddend
      verder en hem dus ”achterlaten” toen hij mij het
      hardste nodig had.
      Jaren later verweet hij me dat ”achterlaten” nog. Tsja !
      Een ander gezichtspunt, dat voor mijn maatje niet plezierig
      was,dat ik hem gewond aantrof in een krijgsgevangenkooi,
      toen ik naar de operatiekamer gaande was.
      Ik haalde alles erbij om te vertellen,dat het geen gewonde
      Chinees was maar één van ons.
      Jaren-jaren later op een sterke verhalen avond in Dordrecht
      vertelde ik waar hij bij was het verhaal.
      Tja,het kan niet anders of iemand zei,je lijkt ook op een
      Chinees. Lachen-lachen en vriendschap Fini.
      siBo

  23. Huib zegt:

    Pak Bo…

    Tja..dat is en hard gelag als je een gewonde kameraad moet achterlaten en zeker als hij het je persoonlijk blijft verwijten,terwijl in zo’n situatie het onmogelijk was hem mee te nemen.

    Heb het een keer meegemaakt (minder dramatisch) in mil. dienst tijdens de basis opleiding met een klasgenoot uit Oldenzaal.
    Een beetje dikkige Holl. boerenjongen.

    We moesten voor straf met volle bepakking in looppas de Cauberg op en dat was best heel zwaar, maar we werden door de streberige luitenant en de sgts voortgejaagd totdat die knul ineenzakte,
    Meer dood dan levend.

    Toen kreeg die luitenant blijkbaar paniek en moest er een ambulance gehaald worden. En stommerd die ik ben maakte een rot opmerking omdat hij die jongen die aangaf niet meer te kunnen bleef voortjagen tot hij instortte.

    Voor straf moest ik in looppas terug dat ko…..e end naar de kazerne om de ambulance te halen. Wat ik wel gedaan heb want ik kon best wel goed met die boerenknul opschieten op school en later in de kazerne.
    Namanja soedah loepa. en later ook nooit meer gezien.Zo gaat dat >>> cést la vie.

  24. Pierre de la Croix zegt:

    Paks Bo en Huib: Maar van alles toch leuke herinneringen overgehouden. Die zijn goud waard.

    Pak Pierre

  25. Huib zegt:

    Pak Pierre

    Ja herinneringen kunnen mooi zijn maar naarmate de jaren voortschrijden en je per ongeluk op zo’n forum als deze verzeild bent geraakt, komen ze vanzelf boven borrelen.

    Vaak getriggerd door andere verhalen van mede forumleden en door de webmaster.Ik betrap me er op dat ik toch wel ondanks alles veel tijd hier aan besteed ondanks dringende andere taken.

    Maar geloof me, normaliter hou ik me niet zo met het verleden bezig
    zij het dat ik wel op een gegeven moment de scherven en brokken uit de Indische episode aan het oprapen en verzamelen ben en daarom
    het famiieverhaal in beeld probeer krijgen en te bewaren voor het nageslacht.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Verontschuldig je niet, althans niet tegenover mij. Het is geen zonde om met het verleden bezig te zijn.

      Zoals men van alcoholische drank mag genieten maar niet overmatig innemen, zo mag men – volgens mij – het verleden koesteren doch zijn leven er niet door laten beheersen.

      Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>Maar geloof me, normaliter hou ik me niet zo met het verleden bezig
      zij het dat ik wel op een gegeven moment de scherven en brokken uit de Indische episode aan het oprapen en verzamelen ben en daarom
      het famiieverhaal in beeld probeer krijgen en te bewaren voor het nageslacht.
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Bij is het juist andersom gegaan. Toen ik uiteindelijk op mijn 75 jaar besloot de makelaardij aan de wilgen op te hangen, deed ik dat met o.a. het idee om in het verleden te duiken. Ik wilde de familie history gaan uitzoeken, een kookboek gaan schrijven, mijn oude familie foto's gaan editen en zelf ook wat artikelen gaan schrijven. Door al het bovenstaande kwam ik ook op dit forum, dat mijn kennis van vroeger ook heeft helpen aanvullen. Twee weten meer dan een!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Als je het goed bekijkt hebben wij alleen een verleden en een toekomst. De overgangstijd tussen toekomst en verleden is “heden” en dat is maar een nanoseconde lang en zelfs niet eens zoveel. Een verwaarloosbare kleinigheid dus.

        Om in de toekomst te kunnen kijken heb je een waarzegg(st)er nodig en op die tussenpersoon kan je niet rotsvast vertrouwen.

        Onze enige echte realiteit en houvast is dus het verleden, like it or not. Daar zit alles in wat we zijn en wat we denken en wat we kunnen. En met de kennis van het verleden kunnen wij tot op zekere hoogte onze toekomst bepalen. We moeten het dus maar koesteren; er zorgvuldig mee omgaan.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>En met de kennis van het verleden kunnen wij tot op zekere hoogte onze toekomst bepalen. We moeten het dus maar koesteren; er zorgvuldig mee omgaan.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<

          En soms is het beter om je hele verleden te vergeten, zodat je volledig kan richten op de toekomst.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Voor zover ik u op I4E heb kunnen volgen is het bij u toch nog niet volledig gelukt ……

          Dat moet u overigens niet opvatten als verwijt, slechts als constatering.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>Voor zover ik u op I4E heb kunnen volgen is het bij u toch nog niet volledig gelukt ……

          Dat moet u overigens niet opvatten als verwijt, slechts als constatering.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Ha, dat is niet helemaal waar.
          Zolang ik werkte ben ik zeer geconcentreerd te werk gegaan. Ik zat nooit op Indische sites, ik las nooit boeken over het en mijn verleden.
          Ik had maar een goal te slagen en genoeg geld opzij te kunnen zetten voor later en dat is nu. Dat nu betekend, dat mijn huis volledig is afbetaald en op mijn 4 auto's staan ook geen schulden.
          Op 75 jarige leeftijd ben ik na mijn pensionering pas actief in het verleden gedoken en heb ik mijn kennis van en over het verleden verreikt. Voor mijn periode van 75 heb ik alleen vaak met mijn neef helpen koken voor de Indische party's en ook veel gedanst op die fuiven.

  26. bo keller zegt:

    Hr. Ron,
    Zaten/waren Boeke ,-Daan en Meiti dan niet in je omgeving
    siBo

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>Hr. Ron,
      Zaten/waren Boeke ,-Daan en Meiti dan niet in je omgeving
      siBo
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Boeke en vrouw Malie hebben eerst in downtown zuid LA, ongeveer 110km, van mij vandaan, daarna verhuisd naar Vista in Noord San Diego (kleine 180 km), en nu wonen ze dichter bij hun kinderen in de San Fernando Valley, dat is ongeveer 200 km van mij vandaan.
      Meitie en Daan hebben altijd in Pasadena gewoond en dat was ongeveer 30km van mij vandaan, echter ze zitten nu al meer dan 15 jaar ook in Noord San Diego in Oceanside en dat is ook gauw 170 km van mij in Glendora. Glendora is een klein plaatje van 53000 inwoners tegen de bergen aan en ten oosten van LA.
      Meitie en Daan zie ik vrij regelmatig, want ze bezoeken vaak hun dochter Anita in Upland ongeveer 25 km van mij vandaan.

  27. Huib zegt:

    Mijn familie is hoogst verbaasd over mij nu ik zo met Indo’s communiceer over zaken die Indo’s aangaan. Zijn ze niet zo gewend van mij. Ik was en ben in hun ogen te verwesterd qua denkbeelden en teveel workaholic waardoor te weinig tijd en aandacht voor hen.
    Maar ze hebben er mee leren leven en de familieband is gelukkig toch wel hecht gebleven.

    Zoiets als Pak Ron hierboven over zichzelf verwoord heeft.

    Over die vier afbetaalde auto’s kan ik een glimlach niet onderdrukken.

    Ik bezit er twee van jaaaren her. Vroeger ruilde ik de Mercedes na een aantal jaren nog wel eens in. Maar ja je moest ook dagelijks er op kunnen vertrouwen en hij rijdt prettig. Nu is de noodzaak er niet meer zo voor want moeders gebruikt hem hoofdzakelijk voor de boodschappen. Zelf rijd ik het liefst in een oude tweedehandse Opel bestelwagentje. Makkelijk als je barang en paardenvoer en zo moet vervoeren. Ben al blij als ze ieder jaar door de APK komen zonder al te hoge kosten. Boekwaarde van die karretjes nihil. Kilometrage ook te verwaarlozen. Dus so what.

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>Vroeger ruilde ik de Mercedes na een aantal jaren nog wel eens in. Maar ja je moest ook dagelijks er op kunnen vertrouwen en hij rijdt prettig.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Mijn twee MB's zijn een 300SD 1984 en de sport 560SEC 87. Allebei rijden perfect en je hoort geen schroefje ratelen. De 300SD heeft ongeveer 450000 km er opzitten en de 560SEC iets meer dan 300000 km.
      IK koop geen nieuwe meer want die hebben te veel electronica. Tegenwoordig bouwen ze zelf de computers in de bagage ruimte. Ik ken al 2 gevallen waarbij water en ook melk gelekt heeft, waardoor een computer vervangen moest worden. Kosten van de computer alleen was $3000. Mijn vrouw daarentegen is gek van haar witte Jaguar.

      • Anise zegt:

        Toen we naar de VS gingen, zei mijn man die een echte autofreak is, dat hij zeker ‘Amerikaans’ wilde rijden omdat die in Europa maar ook in Azië óf niet verkocht worden óf door de grote motorinhoud onbetaalbaar zijn. In Puerto Rico kon het nog niet dus daar reden we Japens, in SoCal was het wel mogelijk.

        Dus we gingen voor een combinatie deal. Chevrolet viel snel af omdat op dat moment de Camaro én Suburban elk moment werden vervangen. En hij wist dat de Firebird ging verdwijnen. Geen GM dus. Toen kwamen we bij Ford uit waar hij de Mustang GT cabriolet nam en ik de Expedition ‘kreeg’. Is me goed bevallen, we hebben zonder moeite ritjes naar San Franciso en Las Vegas gemaakt met de familie en vrienden die op bezoek kwamen.

        In Indonesië staat Toyota eenzaam bovenaan. Niet omdat ze een ‘schoon’ imago hebben zoals in de VS en Europa want hybrides bestaan hier nauwelijks. Honda staat ook goed bekend voor hun kwaliteit. Onze buren met een Mercedes SUV hebben veel ambras met de aircon. Ook hadden we indertijd in Europa veel problemen mijn zijn Mercedes en mijn Jaguar. Vandaar dat ie een grotere Lexus wilde, voor de kwaliteit maar ook omdat er in de malls voor hen een speciale (valet) parking is. Mama heeft een Alphard en ik de Vellfire voor de ruimte en luxe en we rijden natuurlijk niet zelf hier.

        Ik heb het meerdere malen uitgerekend, en met de voordelige en goede online taxis (Go en Grab, Uber heeft zich terug getrokken zoals in China) is wagenbezit eigenlijk nutteloos hier. Meer gengsi dan iets anders.

        • Jan A. Somers zegt:

          “is wagenbezit eigenlijk nutteloos hier.” Op vakantie huurden we altijd een taxi voor een hele ochtend of middag. Niet duur! Met het voordeel, dat de chauffeur je van alles wist te vertellen over de omgeving. En over de politieke toestand. Overigens hebben we zelf geen auto, nooit een gehad. Wel militair rijbewijs.

        • Jan A. Somers zegt:

          Bovenstaand op vakantie in Indonesië In Nederland en Europa kan je met openbaar vervoer gemakkelijk overal komen, zonder parkeerproblemen. Maar op vakantie het grootste voordeel dat je vrijelijk om je heen kunt kijken en kletsen.

  28. Ik hen ongeveer 5 jaren samengewrk met een zekere Madman uit Sawahlunto, toen bij dede GARUDA INDONEIAN AIWAS op Kemajoarn Hszat in de Navugatie ureau met een zekere Lurence en mt de NG kwestie naar Holland gegaan.

  29. CORRECTIE :Ik heb ongeveer 5 jaren samen gewerkt met een zekere Maidman uit Sawahlunto, toen bij de GARUDA INDONESIAN AIRWAYS op Kemajoran . Hij zat in de Navigatie Bureau met een zekere Laurence en met de NG kwestie naar Holland gegaan.

  30. waluparmo zegt:

    Ook ken ik een EDDY SIEM de zoon van de eigenaar van Apotheek Siem in Padang die piloot is maar later gek geworden om dat hij op een instructie flight, per ongeluk zonder willen is geland

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.