Indisch in Beeld

reentjeclaraIk heb een foto van mijn vader waar twee kleine kinderen opstaan.
Achterop de foto staat: Reentje is 2 jaar +
Clara 9 mnd.
I.E. Daniel geb. Sb (Soerabaja?) den 4 dec. 1940
A.C. Daniel geb. Sb den 6 maart 1941

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Indisch in Beeld. Bookmark de permalink .

29 reacties op Indisch in Beeld

  1. Ronny zegt:

    Ik heb een foto van mijn vader waar twee kleine
    kinderen opstaan.

    Is deze foto een uitvergroting, want ik zie je vader niet. En zou het misschien kunnen dat de twee ook zijn kinderen zijn?
    Zijn dit foto’s van voor de oorlog? Ik heb begrepen dat voor de oorlog niet zo nauw gelet werd, getrouwd of niet getrouwd.
    Ik zou zo zeggen, wees blij dat het misschien een broertje en zusje van je is.

    Ronny

    • Boeroeng zegt:

      Ik denk dat het geen uitvergroting is en dat de inzendster bedoelde dat de foto in het album van haar vader was.

    • Pierre de la Croix zegt:

      En wat de tijdsmarkering betreft, als heer Ronnie bedoelt voor aanvang van WO II in Azië (Pearl Harbour, 7 december 1941), dan is aan de hand van genoemde geboortedata en leeftijden op het moment waarop de kiek werd genomen toch wel te berekenen (op koppelhoogte) of de foto voor, in of na “de oorlog” is gemaakt.

      Hier kijken 2 paar kinderogen de wereld in die niet wisten in welke turbulente tijden zij met hun leven waren begonnen. Min of meer leeftijdgenootjes, nu misschien genietend van AOW in Appelscha of Nieuwegein.

      Pak Pierre

      • Boeroeng zegt:

        Nu je het zegt Pierre.
        Als de foto na 7 dec 1941 gemaakt was. Met welke reden deden de ouders het ? Dan dachten ze misschien dat de komende tijd onzeker zou zijn, ook al dachten velen dat Japan snel verslagen zou worden.
        Werd vader gemobiliseerd? Wilde hij het fotootje meenemen ?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja Pak Boeroeng … foto’s uit de periode maart 1942 – 1946 zijn denk ik zeldzaam. Niemand had zin in fotograferen of kon het niet omdat de fototoestellen waren gerampokt tijdens de vlucht of ingepikt door de Japanner of omdat er domweg geen films meer te krijgen waren.

          Mijn moeder was een enthousiast amateur fotografe, zij had zo’n mooie balgcamera van meneer Kodak. Zo prijken in mijn fotoalbum foto’s van mij in de vroegste stadia van mijn aardse leventje tot 3 foto’s waaronder mama in witte inkt op het zwarte blad schreef: “Juli 1941 – Tuin familie Ponder te Kalibaroe – met Ina Valdivia”.

          Dat was het dan. Volgende jeugdfoto pas van 1946, 5 jaar later. Ik weet niet hoe ik er in de tussentijd moet hebben uitgezien, ook niet toen ik malaria had en bacillaire dysenterie en mazelen en vele boroks die niet genazen door vitaminegebrek en ander tropisch malheur.

          Ik heb nu de indruk dat er een overkill is aan foto’s en bewegende beelden van de mens, vanaf het moment dat hij door een weerbarstig kiertje het eerste licht aanschouwt sampai terlaloe mati in de bèsèk of houten kist.

          Pak Pierre

  2. eppeson marawasin zegt:

    Oef, wat hebben die twee kindjes een bangige blik in hun vergrote mooie ogen. Geforceerd poseren? Vermanend toegesproken? Of gewoon een uitdrukking van een nieuwe onder de indruk .

    De peuter lijkt prachtig blond haar te hebben en mooie blauwe atau groene ogen, terwijl de dreumes een meer aziatische uitstraling bezit; zwart haar met mooie bruine ogen. Bijzonder! Nichtjes misschien? Halfzusjes? (stand van de oren)

    Aan de hand van de vermelde data zou de foto eind 1941 atau begin 1942 moeten zijn gemaakt. Clara lijkt overigens geen negen maanden. Alsof die twee paar sprekende ogen als het ware een vooruitblik werpen op wat omstreeks die tijd daadwerkelijk nog komen gaat in Nederlands-Indië.

    e.m.

    • eppeson marawasin zegt:

      Ah, ik zie dat Pak Pierre een snellere PC heeft! 🙂

      e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja Pak Eppeson,

        U weet, wie het snelst op het knopje drukt en het goede antwoord geeft mag door naar de volgende ronde. Maar goed, u en ik dromen af en toe dezelfde dromen. Dat vormt een band.

        Als ik oude foto’s bestudeer dan zie ik mensen in een toekomst kijken die zij niet kennen maar ik – in grote lijnen – wel. Dan bekruipt mij al gauw de vraag hoe het die mensen in hun toekomst is vergaan en verzink ik in dromen, tot het krijtje van juffrouw Matulessy – Kolmus mij onbarmhartig in de werkelijkheid terugroept. Adoeh …. doet seerrrrr juf!

        Pak Pierre

  3. H. Boers zegt:

    ALS: Reentje zou een afkorting kunnen zijn van IRENE E. Daniel.

    ALS: CLARA zou de A.Clara Daniel kunnen zijn.

    Maar dan liggen de geboorte data van de 2 kinderen te dicht op elkaar.
    (4 dec 1940 en 6 maart 1941.) Tenzij de suggestie van de heer E.M. juist is: 2 verschillende moeders. Kinderen lijken op elkaar: Neus, oren, stand ogen, kin vorming, hoog voorhoofd.

    In de jaren ’50 vorige eeuw woonde een familie Daniel in de Ketabang- en of Gubeng-buurt Surabaya.(Deze buurten grenzen aan elkaar.)

    • C.E. van de Vijver zegt:

      U heeft helemaal gelijk wat de volledige namen en de geboortedata betreft. Het geboortejaar van de oudste is waarschijnlijk 1939.

      Mijn vader heeft deze foto niet zelf gemaakt. Het handschrift waarin op de achterkant geschreven is komt ook niet overeen met het handschrift van mijn vader.

      Conny

  4. H. Boers zegt:

    In vervolg op voorgaand bericht fam. Daniel woonachtig te Ketabang/Gubeng buurt:

    Eind 1939 woonde mevr. (wed??) Wijnen Riems geboren Daniel op de Gatotan buurt te Surabaya.

    Begin 1939 vestigde zich te Surabaya B.N. Daniel.

    Dec 1940 vestigde J. Daniel zich te Surabaya.

    Begin dec 1939 (!!!! Niet 1940 zoals boven vermeld) beviel mevr. R. Daniel geboren Inen) van een dochter.

    Misschien heeft inzendster van de foto er iets aan??

  5. C.E. van de Vijver zegt:

    Wat leuk dat er zoveel mensen reageren.

    Dit was een van de foto’s van mijn vader toen hij nog in Indië woonde. Nee, hij staat er niet op en ik weet bijna zeker dat het geen dochters zijn, aangezien mijn vader in 1939 11 jaar oud was. Dan was hij er wel heel vroeg bij geweest.

    Ik heb deze foto ingestuurd omdat ik mij afvroeg of er nog mensen zijn die een familie Daniel gekend hebben, en dan speciaal deze twee meisjes. Wie weet leven ze zelf nog?

    Er klopt inderdaad iets niet met de geboortedatum van het oudste meisje, haar geboortejaar is waarschijnlijk 1939.

    Conny

    • Boeroeng zegt:

      Ja Conny…. we zijn mauwkousen.
      En soms zit er iemand bij die best wel goede informatie heeft. Zoals H.Boers

      Boeroeng, moderator alheir op deze stekke

      • C.E. van de Vijver zegt:

        Boeroeng,

        Als er niemand reageert is het ook niet leuk. Bovendien vind ik het mooi om te zien dat je een bepaald onderwerp van verschillende standpunten kunt bekijken.

        • Ronny zegt:

          Boeroeng,

          Als er niemand reageert is het ook niet leuk. Bovendien vind ik het mooi om te zien dat je een bepaald onderwerp van verschillende standpunten kunt bekijken.

          Mee eens. Daarom vertoef ik mij op deze site. Andere sites zijn soms erg “boring”

  6. eppeson marawasin zegt:

    @Boeroeng, op 23 juni 2013 om 13:09 zei: /…/we zijn mauwkousen. Boeroeng, moderator alhier op deze stekke@

    –Tja, serieuze medereageerders op uw zolderkamers met uw Hema-kepalamobiel& op … 😦

    e.m.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja, wat wil je …. één van die mouwkousen die uit zijn zolderkamer mouwt heeft 4 koetjings. Overigens zegt een Semarangse koetjing niet zoals een nette Hollandse “miauw” maar “mèong”. Onomatopi miring.

      Overigens blij dat die kindertjes Daniel een vader en moeder hebben gekregen via I4E. Wat doen ze nu en waar doen ze het? Genieten van hun AOW in Appelscha en Nieuwegein, verjaardagje bij de kleinkinderen en ngobrol in het buurtcentrum?

      Misschien dat iemand er nog een miauwtje aan waagt.

      Pak Pierre

  7. buitenzorg zegt:

    Irene Egbertine Daniel, dochter van echtpaar R. Daniel-Inen, Soerabaja., werd geboren op 4 december 1939. Haar zusje A.C. Daniel is dus – juist vermeld – van een jaar en drie maanden later, maart 1941.

  8. Ruud zegt:

    De op de foto voorkomende kinderen zijn kinderen van Rinaldo Daniel, gehuwd met Inen. Zie mijn website:
    http://rudic.home.xs4all.nl/Familie%20Daniel%202006.htm

    • Boeroeng zegt:

      Veel dank Ruud,
      De vader heeft de internering dus niet overleefd

      • C.E. van de Vijver zegt:

        Ruud, Boeroeng,

        Ik heb net de website van Ruud bekeken en ik viel bijna van mijn stoel van verbazing… De wereld is echt klein! Mijn vader ligt ook begraven op begraafplaats Oudeland in Hoogvliet net als de moeder van de meisjes. Mijn vader is op 27 september 1998 overleden en heeft vanaf 20 januari 1968, de dag die Hoogvlieters “de dag van de grote knal” noemen (toen er een grote ontploffing bij de Shell plaatsvond) in Hoogvliet gewoond. Ik ben in Hoogvliet opgegroeid en heb er tot 2000 gewoond.
        Hier krijg ik kippevel van. Hoe vaak ik niet op die begraafplaats in Hoogvliet heb rondgelopen…

        • Pierre de la Croix zegt:

          Eind goed, al goed en inderdaad … wat is toeval?

          Maar …. wie weet wat er van de meisjes is geworden?

          Pak Pierre

  9. Anoniem zegt:

    Toevallig kwam ik op deze site terecht. Irene Daniel is mijn moeder en Claartje is mijn tante. Mijn moeder woont in Spijkenisse en mijn tante nog in Indonesie. Mijn ouders (+ 6 kinderen) hebben jarenlang in Hoogvliet gewoond.

    • Conny zegt:

      Ik hoop dat het met de twee dames goed gaat. De foto van Irene en Claartje als jonge kinderen was in bezit van mijn vader. Vanaf 20 januari 1968 hebben wij in Hoogvliet gewoond. Ik geloof niet dat mijn vader ooit geweten heeft dat uw moeder ook in Hoogvliet woonde. Wat is toeval?

      Groetjes van Conny van de Vijver

      • Irene Verhoef zegt:

        Dag mevrouw, het is leuk om een foto van mijn moeder als kleuter te zien. Helaas weten wij ( haar kinderen) weinig van haar jeugd. Weet u toevallig waar uw vader de familie Daniel van kent en misschien nog fotos heeft van mijn moeder haar vader. Of personen die het gezin Daniel hebben gekend. Alvast dank voor uw reactie.

        • Conny zegt:

          Uw vraag is de mijne… Jammer genoeg kan ik het mijn vader niet meer vragen en er is niemand meer over uit die tijd die ervan zou kunnen weten. Het spijt me heel erg dat ik u hierop geen antwoord kan geven.
          Ik heb zojuist het fotoalbum nog even tevoorschijn gehaald en heb geen foto’s kunnen vinden waarop ik met zekerheid uw familie kan identificeren. Het fotootje van uw moeder en tante heeft een wat ander formaat als de andere foto’s en het handschrift waarin op de achterkant geschreven is, is niet het handschrift van mijn vader. Ik denk dat hij die foto gekregen heeft. Als u er prijs op stelt wil ik u de foto wel toesturen? Misschien herkent u het handschrift achterop? Ik wacht uw antwoord even af…

          Groetjes,
          Conny van de Vijver

  10. Irene Verhoef zegt:

    De generatie van mijn moeder heeft nu de leeftijd van midden 70.

    Toch zijn er vele reacties op de foto gekomen met heel veel bruikbare informatie, heel leuk!.
    Maar vooral fijn dat u het initiatief heeft genomen om op zoek te gaan, dank hiervoor!.
    Enige aanvullende informatie, mijn moeder heeft ook een broer, Rinaldo of Ronaldo Daniel. Zelf heb ik altijd gedacht dat tante Claartje de jongste was, en mijn oom (nooit gekend, helaas jong overleden) de middelste.
    Wij stellen het zeker zeer op prijs als wij de foto van u mogen ontvangen. Dit zal het enige tastbare uit haar jeugd zijn.
    Wilt u mij misschien een e-mail sturen op verhoef1970@hotmail.com dan stuur ik u mijn adresgegevens toe.
    Ik hou u zeker op de hoogte.

    Met een vriendelijke groet,
    Irene Verhoef

  11. Conny zegt:

    De foto is op weg naar zijn familie…

Laat een reactie achter op Boeroeng Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.