Moesson

Geert Onno Prins, redacteur van Moesson stuurde ons deze mail:
Hopelijk gaat het goed met jullie. De afgelopen weken heb ik jullie mogelijk al eens benaderd over het onderstaande. Nu doe ik het nog een keer omdat ik me afvroeg of Marjoleins nominatie misschien interessant is voor jullie site. Hieronder mijn verhaaltje in het kort.

Marjolein van Asdonck, hoofdredacteur van het Indische maandblad Moesson, is genomineerd voor De Tegel, de belangrijkste journalistieke prijs in Nederland. Haar artikel over schrijver Alfred Birney maakt kans om uitgeroepen te worden tot het beste interview dat in 2011 in de Nederlandse pers is verschenen.
Daarnaast maakt Marjolein kans op de publieksprijs. Daar zijn echter nog stemmen voor nodig! Lezers kunnen op ‘Birney Struggle Blues’ stemmen via http://www.detegel.info/nominaties/interview of via het contactformulier op: http://www.detegel.info/contact
Op maandag 16 april worden de prijswinnaars bekend gemaakt, tijdens een avondvullend programma in het Lucent Danstheater in Den Haag en in aanwezigheid van de volledige journalistieke beau monde van Nederland.
Zouden jullie bovenstaand bericht op jullie site kunnen vermelden of anderszins kunnen verspreiden? Het is voor het eerst dat een minderhedenblad in aanmerking komt voor zo’n hoge onderscheiding.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

100 reacties op Moesson

  1. bintang zegt:

    Erg slordig dat dit pas geplaatst wordt nadat de stemming is gesloten want dit was bij uitstek de gelegenheid om eens iemand te steunen die echt goed bezig is op journalistiek gebied en mede helpt de Indische cultuur te preserveren voor het nageslacht.

    • boeroeng zegt:

      Ik las 16 april en ik nam aan dat dit de sluitingsdatum was. Dat was wel mijn slordigheid. Overigens kregen we deze mail afgelopen vrijdag binnen.
      Maar 3 weken terug hadden we al een oproep geplaatst te gaan stemmen.
      Wat ik ook gedaan hebt.
      https://indisch4ever.nu/2012/03/19/moesson-genomineerd-voor-prijs/

    • Pierre de la Croix zegt:

      Slordig van I4E? En ik maar denken dat alle trouwe lezertjes van I4E natuurlijk ook trouwe lezertjes/abonnees zijn van Moesson en dus niet per se hoefden te wachten op het fluitsignaal van Pak Boeroeng om op Marjolein te gaan stemmen.

      Verder ben ik het zeer wel met Pak Lentze eens dat het hier toch gaat om de kwaliteit van het oeuvre en niet om de etnische of maatschappelijke groep waartoe de schrijver/schrijfster behoort, noch om het medium waarin hij/zij publiceert.

      Waar zijn we terecht gekomen als in dit goede land t.a.v. algemene thema’s neger op neger gaat stemmen, Chinees op Chinees, Indo op Indo, Fries op Fries?

      Nu ja, vooruit, één uitzondering dan: Mijn vrouw Monica for President (als Trix abdiceert en vervolgens de monarchie wordt afgeschaft, wat ik overigens zou betreuren).

      Pak Pierre

      Pak Pierre

      • boeroeng zegt:

        Ik heb op Marjolein gestemd omdat ze indo is en leuk lacht.
        Zeker het is waar, als dat eigengroep verkiezen een nationale sport is, dan gaat er iets ernstigs verkeerd.
        Dat is net als bij chauvinisme. Een beetje chauvinisme in de sport mag best wel, maar relativeer dat chauvinisme op andere terreinen svp

        Deze verkiezing is ook een wedstrijd.. een soort sport of spel….een beetje chauvinistisch op eigen Indisch volk stemmen mag wel.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja …. niets menselijks is jou vreemd, Pak Boeroeng. Ik werd verliefd op een meisje om het kuiltje in haar linkerwang.

        Maar goed ….. ik ken Marjolein niet, maar zie maandelijks haar foto in de Moesson. Nonah manis, tentu.

        Ik weet niet zeker of het haar vader of haar grootvader was die ik in de zestiger jaren v.d.v.e. heb gekend, toen ik militair (KVV) was, met standplaats Gorinchem. Het gezin Van Asdonck bewoonde een dienstwoning naast de kazerne. Grootpa of pa was toen één van de twee laatste onderluitenants van het KNIL die toen nog in actieve dienst waren bij de KL in Nederland. Het Nederlandse leger kende die rang niet en liet hem via natuurlijk verloop uitsterven.

        Voor de militaristische liefhebbers: Een adjudant-onderofficier (hoogste onderofficiersrang in de KL) had een bolletje of “stip” op zijn schouders en werd daarom ook “Stip” genoemd, een onderluitenant van het KNIL had 2 stippen maar heette “Knots”. Oude KNIL-peuken (Pak Bo?) weten misschien waar dat vandaan komt, ik neem aan dat “Knots” niet verwijst naar de geestelijke gezondheid van de betreffende ranghouders.

        Pak Pierre

      • boeroeng zegt:

        Jacques van Asdonck en Corrie Rötschke zijn grootouders van Marjolein
        lees meer en zie de foto .

      • Pierre de la Croix zegt:

        Dat was dus opa Van Asdonck die ik even heb gekend in Gorkum, in de periode 1965 – 1967. Niet intiem, want we zaten in verschillende onderdelen. Opa woonde met zijn gezin naast de kazerne in Gorkum, maar sleet als ik mij niet vergis zijn laatste actieve jaren als “Knots” in Breda. Ik verdedigde het land tegen de Sowjets vanuit een KL onderdeel in Gorkum en had er als boedjang (vrijgezel) een kamer boven de officiersmess. Wij waren dus, in zekere zin, “buren” en ik vond het als Indische jongen spannend om kennis te maken met een echte “Knots”, waarvan er toen nog maar 2 exemplaren rondliepen.

        “Verschoppelingen” schrijft kleindochter Marjolein zelf bij de foto. Ik zou eerder de woorden “angstig”, “onzeker” en “gedesoriënteerd” van toepassing verklaren. Sterke associatie met foto’s van landverhuizers die in de 19de eeuw Amerika via Alice Island binnenstroomden. Niemand keek vrolijk in het zicht van het beloofde land.

        Eind 1967 werd Gorkum als garnizoensstad opgeheven. Parade met muziek van de Koninklijke Militaire Kapel door de straten en grote ceremonie op het plein voor het stadhuis, waar onze commandant de destijds landelijk bekende burgemeester Ridder van Rappard een afscheidscadeau aanbood. Mijn onderdeel verhuisde naar Eibergen in de Gelderse Achterhoek.

        Opa van Asdonck heb ik niet meer gezien. Zijn huis staat er geloof ik niet meer. Net zo min de 2 oude kazernes en de officiersmess, op het belendende terrein. Moge hij nog lang en gelukkig van zijn FLO en pensioen hebben genoten.

        Old soldiers never die ….

      • boeroeng zegt:

        Opa zou trots zijn op zijn kleindochter.
        Zo zie je maar weer. Vraag maar gewoon aan Indische mensen…. ben je familie van die-en-die..
        Je wilt toch niet dat je kleindochter gaat rommelen met een onbekende achterneef. Ya toch ?

  2. CJ Lentze zegt:

    Stemmen zou moeten gebeuren na afweging wie van de genomineerden het beste interview heeft geschreven, niet vanuit de gedachte ‘Oh, Van Asdonck en Moesson en Birney zijn INDISCH gogogo stem!!!!!’

    Ik hoop dat iedereen die een tijdje terug de eerdere aankondiging van deze prijs al op Indisch4ever heeft gezien, en wilde stemmen, ook de andere twee interviews heeft gelezen, en op Van Voss/Van der Meer of Hugo Camps hebben gestemd als ze die beter vonden dan Van Asdonck. Anders krijg je iets dat lijkt op de vriendjespolitiek waarvan Oost-Europese landen worden beschuldigd in het Eurovisie Songfestival.

    Je moet de prijs winnen omdat je het kwalitatief beste interview hebt gemaakt, niet omdat je op een Indische site veel stemmers achter je hebt kunnen verzamelen.

  3. David zegt:

    Moesson een minderhedenblad? Echt? Minderheden?..
    Verder is het zo doorzichtig met die prijzen. Binnenkort verschijnt een nieuw boek van Birney en dat moet natuurlijk de aandacht krijgen. Marketing. Moesson krijgt een nominatie en Birney, altijd al graag in de aandacht, heeft wat hij wil: bookpromotion.
    Maar goed, voorlopig behoren we dus tot de minderhden.

  4. David zegt:

    Met betrekking tot Indo’s niet spreken over meerderheden of minderheden. Dat was nu juist de clou van Tjalie Robonson en zijn Tong Tong: wij zijn wij.

    • Jan A. Somers zegt:

      Als ik vaak lees hoe of Indo’s zich afzetten tegen hun Nederlandse roots, dan lijkt het inderdaad op een minderheid in Nederland.

      • Sibangga zegt:

        Nou afzetten tegen hun Nederlandse roots heb ik niet vaak gehoord. Wel die oude (vooral koloniale) Indo’s die zich fel afzetten tegen hun Indonesische roots.

        *En wij zijn inderdaad naar mijn iedee een etnische minderheid.

      • Sibangga zegt:

        Veel Indo’s hebben niet eens een Nederlandse roots. Mijn moeder heeft namelijk geen druppel Hollands bloed, wel zwitsers. Ik heb maar 12.5% Nederlands bloed.

    • boeroeng zegt:

      Hoe zie je dat ? Dat Tjalie Robinson het woord minderheid niet wilde gebruiken ? Waarom niet?
      Feitelijk is een minderheid van de Nederlandse bevolking Indisch of van Indische komaf.

  5. Anoniem zegt:

    Het is iedergeval aardig dat Geert Onno Prins zijn eigen vrouw en werkgever op deze wijze promoot!

  6. Ed Vos zegt:

    Wat een ophef toch over een vrij simpele mededeling door Onno Prins, redacteur van het minderhedenblad Moeson, van een prijsuitreiking op 19 april in Den Haag waarbij de gehele journalistieke beau monde aanwezig is. 😉

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja …. u hebt gelijk, Pak Vos. Als er niet eens ophef wordt gemaakt over het uitroeien van de laatste orang oetans in Aceh (en elders in de Indonesische archipel), dan moeten we die Prinsen en Van Asdoncks zeker in hun journalistieke sop gaar laten koken. Als ze volgende week een prijssie winnen, gewoon negeren.

      Volgende probleem: Het zoeken naar onderwerpen waar we wel ophef over mogen maken. Thema’s die een gevoelige snaar raken misschien. Racisme jegens Indo’s lijkt me prachtig, maar dat hebben we net gehad. Ik ga er nog maar eens een nachtje over nadenken op de balé-balé.

      Pak Pierre

  7. Ed Vos zegt:

    Pak, Pierre, ik ben ook begaan met het lot van de orang oetan, die nb naast die chimpansee op ons lijkt

    Je kunt van de natuur niets onbeperkt nemen zonder daarvoor iets terug tegeven. Animistsch ingestelde volkeren weten dat.
    Je kapt bomen, en je krijgt er tijdens een hujan deras (een hevige regenbui) een modderstroom voor terug. Je doodt onbeperkt walvissen, en een aardbeving en een tusnami worden je deel. maar wanneer je mensen op deze realiteit achter de waarneembare realiteit wijst, dan wijst men op de voorhoofd, wat een wreed man om zoiets te denken.
    Maar uiteindelijk toch zal de tijd ooit komen dat de natuur besluit om zonder de mens op aarde verder tegaan. dus, prepaperen we ons op een verhuizing naar Mars of ander mogelijk bewoonbare planeet.
    Overigens was deze bewering off-topic.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ja, als ik mij goed herinner was uw topic “Wel of geen ophef maken over iets”, m.a.w. bepalen wat triviaal is en wat niet op I4E.

      Na een nachtje op de balé-balé waag ik mij nog steeds niet aan een uitspraak. Wellicht dient naar goed Nederlands gebruik een commissie te worden benoemd die het allemaal uitzoekt en zo’n commissie heeft natuurlijk een voorzitter nodig, als het effe kan interrrlectueel.

      Ik ga weer terug naar mijn balé-balé. “Het is een zwak hôtje dat van ’t legge breekt” zei ooit een Hagenees tegen mij. Briljante observatie.

      Pak Pierre

      • eppeson marawasin zegt:

        Spraakmakend zegt u. Wat dacht van een krantenkop als deze: “Autochtone Hagenaar in de Minderheid”. In de verdere analyse wordt de verwachting uitgesproken dat tot 2020 Den Haag er nog eens 30.000 allochtonen bij krijgt.

        Politiek gesproken kan er natuurlijk van alles achter zitten. Bijvoorbeeld dat ze nu al weten dat de electriciteitscentrales tot 2020 al dan niet frequent de vraag niet aan kunnen. Maar het kan ook zijn dat de authoriteiten verwachten dat er zich nog meer autochtonen zullen melden zijn bij wie minstens 6,25% Javaans bloed door de aderen stroomt. Spraakmakend toch?

        Haagse Harry vond het nog te prematuur om op het bericht te reageren. Maar in de Schilderswèk naar het schijnt, werd de verwachting met gejuich ontvangen.

        e.m.

    • eppeson marawasin zegt:

      Het is volgens mij een kwestie van balanceren. Streven naar evenwicht(igheid). Dus ik denk ook: als de rijdom niet naar de armoede komt, dan komt de armoede naar de rijkdom. Evenwicht herstellen heet dat. Daarom kent de Indo/Indische gemeenschap in Nederland een droge moesson en dus ook een ….. ………!

      Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk hè? Gewoon de nat uur haar gang laten gaan. Wat zou Haagse Harry hiervan zeggen: ‘what a fuss’ of iets dergelijks.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Haagse Harry spreekt bij mijn weten geen Engels, alleen Hooghaags, niet te verwarren met “bekak Haags” van de betere buurten. Hij moet ooit aan de Parelleweg een Brit aldus hebben gevraagd even stil te zijn: “Hâhdt je pleuresmuil, schètlèstâh!”

        Sorry, onparlementair en off topic natuurlijk. Maar ja, wie begint er nu op een Indosite over Haagse Harry.

        Hoewel …… Den Haag, weduwe van Indië …… Harry toch een beetje Indo? Zou zo maar kunnen. Het stikte de pleures van de Indische verlofgangers.

        Pak Pierre

      • eppeson marawasin zegt:

        Doet me denken aan De Terugkeer, maar dan van Koot en Bie. Wat zou dat een prachtige volzin kunnen zijn om een heftig interrrrlectueel debat mee af af te sluiten. Mooier dan dat bekak Haags op z’n Maleis; “kattendrukje”.

        [Het interactionisme stelt dat mentale toestanden, zoals overtuigingen en verlangens, causaal verbonden zijn met fysische toestanden.]

        “Harry! Harry!” ‘Jâh?’. Zeg er eens wat van.

        “Hâhdt je pleuresmuil, schètlèstâh!!”

        “Orde! Orde! Harry bedoelt slechts mede te willen delen, dat het debat niet langer wordt gecontinueerd.”

        Ach kassian het is voorbij, kassian het isvoorbij
        Den Haag, Den Haag,

        e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        .Als dan toch een interrrlectueel het debat wil continueren (dat heb je vaak met interrrlectuelen) en het woord neemt, dan zal Harry krachtdadig besluiten met “krèg jè lekkâh de kankâh”, wat zoveel betekent als “gaat uw gang, ik trek mij terug”.

        Overigens zie ik na lang zoeken in de “Verklarende woâhdelès” van Harry slechts één verwijzing naar Indië, en wel in het woord “melèjâh” = “austâhs straalkacheltje”. Wellicht bedoelt hij daarmee dat je er je vingers lelijk aan kunt branden.

        Het Malieveld is volgens zijn woordenlijst de “laatste der braakleggende bâhlaukasies”. Geen enkele weet dus van de machtige bouwwerken die er iedere late lente verrijzen en de duizenden pelgrims uit het hele land die zich dan, vreemde woorden prevelend, derwaarts begeven, gedreven door honger en heimwee.

        Misschien dus toch geen lijn van Harry naar Kromo en Sarina.
        Adoeh kassian inderdaad. Dan maar weer van het zijspoor terug naar Marjolein’s Moesson, met voor mij iedere maand het snoepje van Jack Poirrié. Moge deze laatste der Mohikanen nog lang leven en in staat zijn mij (en vele anderen) te laten genieten van zijn amusante verhalen over toen froeherrrrr, way back when ……………

        Pak Pierre

  8. boeroeng zegt:

    Toch…… in hoeverre zijn in het plat Haags ook maleise woordjes terechtgekomen ?
    Of was er een strikte scheiding van ‘kakkers’ die naar Indië gingen en terugkwamen. En Harry met de Pet uit de arbeidersbuurten ?

    Misschien herinneren mensen zich nog de 50e pasar malam PMB/TTF ?
    Er was iemand die zijn stofjas had beschilderd, een ode aan de PMB.
    De achterkant van die stofjas is beroemd geworden, maar niet de man zelf.

    Hij is indo, harstikke Haags en hij heet….. Harry.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … ik denk dat de vooroorlogse Indische verlofgangers de demarcatielijn van Den Haag West naar Transvaal en de Schilderswèk niet overschreden.

      Een enkele avontuurlijke Indische student misschien die aan kruisbestuiving deed, maar vermoedelijk niet om het Indische woord te verspreiden.

      Nu zijn we allemaal natuurlijk benieuwd naar die andere Harry, die van de stofjas. Indo met stofjas? Kan toch geen Indo zijn, Pak Boeroeng?

      Pak Pierre

      • boeroeng zegt:

        tobat jij..
        tuurlijk wel…. eg wel indo die haagneese vrije jongen, ook een bekend amateurschilder in de stad, dacht ik
        Nelly, N.-uit-Gouda en ik hebben hem gesproken op de TTF.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Jullie kennen veel meer beroemde mensen dan ik ….

        Pak P.

    • Ed Vos zegt:

      Misschien herinneren mensen zich nog de 50e pasar malam PMB/TTF ?
      Er was iemand die zijn stofjas had beschilderd, een ode aan de PMB.
      De achterkant van die stofjas is beroemd geworden, maar niet de man zelf.

      Kan het zijn dat er ooit een foto op het web werd geplaatst? Ik kan me dit voorval wel herinneren…

  9. David zegt:

    Volgens mij zijn dat de grijze muizen van Marjolein en niet de pasar-tent met vlaggen. Of het zijn vooroorlogse Balinese tieten waar Pak Pierre graag aan zou zuigen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      David toch! Guitige opmerking hoor.

      Hoe is je volledige naam ook al weer?

      Pak Pierre

    • boeroeng zegt:

      Niet te jolig worden, dan
      Serieus ontopic reageren

      • Pierre de la Croix zegt:

        Pak Boeroeng,

        Ik reageerde slechts op een – naar ik aanneem – jolig bedoelde opmerking van ene David, die zo Indisch bescheiden lijkt te zijn dat hij niet met zijn volledige werkelijke naam in de openbaarheid durft te treden, ondanks zijn fijne gevoel voor humor en wellevendheid, waarvan hij ook m.b.t. andere “topics” kwistig blijk heeft gegeven.

        Op naar Bronbeek vandaag, dat laatste overblijfsel van Nederlands Azië. Pak Bo ontmoeten en misschien nog meer aardige mensen. Wellicht is er nog iets moois voor mij te koop in de toko. Weer een boot verkopen voor een mooie oude kaart, mini becak of keris ……..

        Ben ik met dit laatste weer “on topic”? Een beetje wel toch, het themahoofdje is immers “Moesson” en de moesson is net als een Indo kesasar, dus net als ik: Dan weer Oost, dan weer West, met er tussen een kentering, een overgangsperiode waarin hij zwalkt als een layangan pedot, en zich voor de zoveelste keer afvraagt “Wie ben ik, waar ben ik”? ET, ver van zijn huis, ergens in het oneindige heelal.

        Vandaag ben ik effe “Oost”.

        Pak Pierre

      • boeroeng zegt:

        Pierre,
        Mijn fout . Ik had de aanhef David moeten gebruiken.
        Het was voor hem bedoeld.
        Veel fun ya in den Oost. !

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag meneer De la Croix, ik heb maar weer eens over de schouder van heer Boeroeng gekeken en stiekem meegelezen. Ik weet het ‘curiosity killed the cat’, maar een bepaalde mate van nieuwsgierigheid moet je jezelf niet ontzeggen. The Oriental Look heet dat geloof ik; weet niet zeker.

        Maar die deinende beweging van uw moesson doet mij toch sterk denken aan ‘Wolken, Wind und Wogen’. Ver van huis zegt u; een stip in de verte; om knots van te worden? Dan zing ik het toch Pak Preddy maar na ‘Junge Komm Bald Wieder!’

        e.m.

      • eppeson marawasin zegt:

        PS
        Klopt het dat de site van het Indisch Herinneringscentrum geen zoekfunctie heeft en dat je ook niet kunt zien wat de openingstijden zijn?

        e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        @Pak Eppeson.

        Terug in het westen van heel even met de oostmoesson meegewaaid. Ik zie dat de I4E karavaan al weer verder is getrokken. Topic “Moesson” gone and forgotten, “Pan Dis 7” in het volle licht der kritische schijnwerpers. De wereld draait door.
        “Auf Matrosen juchhee, auf der wogenden Seehéééé”, zou Pak Preddy zingen.

        Dank voor je nieuwsgierigheid. Zonder die eigenschap geen ontdekking van buskruit en majoranadeeltjes. Nieuwsgierigheid is dus “OK”. Maar inderdaad, op het verkeerde moment en de verkeerde plaats kan ze je ook de kepala kosten, of minstens een oog. Ooit door een sleutelgat gegluurd?

        Vreest wat mij betreft dus niet, ik voel mij zeer gevleid als ook meelezertjes reageren. Is een iegelijk die schrijft op I4E, of ergens anders, in de nette zin van het woord niet een beetje exhibitionist?

        V.w.b. je Pee-Esje: Ik ben redelijk digibeet, dus ik weet niet of het klopt dat het IHC geen zoekfunctie heeft en welke openingstijden er gelden. Pak Bo, insider en trouw volger van I4E, zou het kunnen weten. Als hij dit (mee)leest, zal hij zeker niet nalaten je voor te lichten (denk ik).
        Hij heeft een Boekoe Pienter waar antwoorden in staan op vragen die nog niet zijn gesteld. Een dorado voor nieuwsgierigen.

        Mocht je tot een bezoekje overgaan: Ik heb even kennis gemaakt met Thomas, een rondleider. Geboren in Arnhem, doch zoon van het eiland Saparoea. Toen ik mij even voorover boog om de moeilijke naam (niet Marawasin) op zijn badge goed te lezen, verbond hij er meteen een interessante, persoonlijke geschiedenis aan.

        Ver achter de einder, wegstervend …… het tekketekkeplong van de tifagong ……..

        Pak Pierre

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag meneer De La Croix,

        Of het zo moet zijn; in de vogelvlucht van heer Boeroeng ontdekt:

        http://www.defensie.nl/cdc/bronbeek/bezoekersinformatie/

        Of het zo moet zijn; van Semarang oostwaarts gaand ‘Weit Ist Der Weg’ kom je met behulp van ‘Nur Der Wind’ na enige tijd ‘Unter Fremden Sternen’ in Saparoea aan. Is toch niet te geloven.

        Tikke-tikke-plóng-è.

        e.m.

  10. Ed Vos zegt:

    Sibangga, op 15 april 2012 om 13:03 zei:
    Veel Indo’s hebben niet eens een Nederlandse roots. Mijn moeder heeft namelijk geen druppel Hollands bloed, wel zwitsers. Ik heb maar 12.5% Nederlands bloed.

    Volgens mij waren het de Jappen die begonnen met het bepalen van percentages inheems/uitheems bloed. Gelukkig ben ik door hen niet ideologisch beinvloed. Ik hoef me dus ook niet te bewijzen.
    Een indo hoeft niet perse Hollands bloed in zijn aderen te hebben

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Vos, ik denk dat dat ook het verschil maakt. U weet tenminste waar u over spreekt en schrijft. Bijgevolg, u roept niet zomaar wat. U hebt er veel over gelezen en over nagedacht. Dat niveauverschil heeft hoop ik, indachtig ‘my generation’ van The Who, niet de wijdte van een generatiekloof. Alhoewel, de Alpen beginnen ook al af te brokkelen, schijnt het.

      e.m.

    • Jan A. Somers zegt:

      De Japanners gingen niet zo ver, althans naar eigen ervaring in Soerabaja en Lawang: Belanda totok (100%), belanda kira kira betoel (75%), belanda indo (50%). Alle tussengevallen werden links of rechts weggewerkt. Binnen de Nanyo was dat voldoende. Belanda indo waren nog net de ‘landskinderen’ die na de eindoverwinning in Indonesië mochten blijven. Totok en kira kira betoel moesten weg, daarom werden zij tot die eindoverwinning geïnterneerd.
      Wel oppassen met niet-Nederlandse totoks en indo’s. De meeste Europese landen waren niet met Japan in oorlog, deze mensen zoals Belgen, Denen en Zwitsers, deden niet mee in dit systeem. Jammer genoeg waren er zat uitvoerende ambtenaren die nog niet zo ver waren in hun ontwikkeling.

      • boeroeng zegt:

        Ik heb begrepen dat de Jappen te Bandoeng een classificatielijst hadden van 8 klassen. Dat scheen daar ook toegepast te zijn met bijv wie wel geinterneerd moest worden.
        Was dat ook op de pendafteran aangegeven ? Wie weet dat ?

      • Jan A. Somers zegt:

        Het kan best zijn dat je bij twintig antwoorden op je vraag, elk antwoord anders is. Ik weet niet hoe het systeem van de opdracht aan de steden en dorpen in elkaar stak. Was er wel sprake van een ondubbelzinnige opdracht? En zo ja, werd dat door de uitvoerende ambtenaren wel begrepen? En zo ja, werd dat dan ook zo uitgevoerd? Gevolg: elke gemeente deed het op zijn eigen manier. In Soerabaja was ik 75% (wel kamp), in Lawang onder invloed van een mooie donkere ‘tante’ 50% (geen kamp). Ik had mijn pendaftaran uit Soerabaja ‘verloren’. Mogelijk wisten de Indonesiërs in dit stadium ook te weinig over de doelstellingen van de Japanners.
        In de plannen voor de Nanyo, de expansie in zuidelijk Azië, was er sprake van een blijvende bezetting en japanisering van Nederlandsch-Indië dat, bevrijd van het westerse kolonialisme, deel diende te nemen aan de Japanse oorlogsinspanning om de eindoverwinning mogelijk te maken. Dit hield in de levering van arbeid, landbouwproducten en mijnbouwproducten. Borneo, Celebes, de Molukken, Nieuw-Guinea en de Kleine Soenda-eilanden, onder bestuur van de keizerlijke marine, zouden direct bij het Japanse keizerrijk moeten worden ingelijfd; over de status van Java en Sumatra, bestuurd door het leger, zou binnen de Nieuwe Orde, de Gemeenschappelijke Welvaartssfeer in Groot-Oost-Azië, in een later stadium worden beslist. In afwachting van een definitieve verwijdering uit de Aziatische samenleving werden niet alleen de Nederlandse bestuursambtenaren en militairen geïnterneerd, maar werden ook Nederlandse burgers in kampen ondergebracht, als consequentie van de bevrijding van het westerse kolonialisme. Het beleid ten aanzien van de Indonesische bevolking was erop gericht dat deze zich niet bedreigd zou voelen, zodat er op voorhand niet ingegrepen werd in de plaatselijke gebruiken.

      • Ed Vos zegt:

        De meeste Europese landen waren niet met Japan in oorlog, deze mensen zoals Belgen, Denen en Zwitsers, deden niet mee in dit systeem. Jammer genoeg waren er zat uitvoerende ambtenaren die nog niet zo ver waren in hun ontwikkeling.

        De Duitsers waren ook niet in oorlog, met de Jappen. Mijn moeder was eigenlijk een Duitse (indische).
        Haar vader (mijn opa) bleef zeker daar hangen na het Verraad van Lombok. De Duitse tak van de familie, 1 broer,ging niet naar Nederland.
        Saillant detail, dat haar vader 1 maand stierf voor haar geboorte zag ik pas op het grafsteen op Lombok.

        De Nederlandse tak (een andere broer) ging wel Naar Nederland, die zitten nu in de USA stevig te facebooken en fotootjes te uploaden 😉

  11. David zegt:

    “De Duitsers waren ook niet in oorlog met de Jappen”.
    Da’s waar Ed, die twee landen hadden een verbond. De asmogendheden, je weet wel. Ga maar even in de keuken Ed, klepon maken of ager2 of kwee lapis of Indische kroketten maken.

    • Ed Vos zegt:

      Ga maar even in de keuken Ed, klepon maken of ager2 of kwee lapis of Indische kroketten maken.

      Ik vond de loempia’s die ik zondag bij de Lidl had gekocht ook best lekker smaken hoor!

  12. Pak Pierre zegt:

    Mijn grootvader van moeder’s zijde was van Duitse origine (Emden), netjes gehuwd met een “inlandse” uit Banjoewangi. Uit dat huwelijk kwamen 2 dochters voort, mijn moeder, geboren in Rotterdam tijdens Europees verlof van mijn opa en mijn tante, geboren op Bali, Boelèlèng waar opa havenmeester was.

    Beide zusters waren dus zuivere halfbloedjes, maar op hun Japanse “Ausweis” aangemerkt als “Belanda Indo”, niet als “Belanda”. Op grond van haar geboorteland en plaats moest mijn moeder zich echter melden voor het kamp, mijn op Bali geboren tante niet! Zij woonden in Semarang met mijn grootmoeder op hetzelfde adres, ressorteerden dus onder hetzelfde Japanse plaatselijke bestuur.

    Leiden dus in last voor mijn moeder (en mijn zuster en mij, hoewel we dat nog niet door hadden), totdat mijn oma zich op het politiebureau meldde met een oud Duits identiteitsbewijs. Het document van wijlen haar man dateerde van ver voor de EERSTE wereldoorlog, maar was voorzien van een indrukwekkende adelaar en mooie stempels. De pas werd door het Indonesisch politiepersoneel van alle kanten zorgvuldig bekeken, waarna iemand tot de conclusie kwam dat mijn moeder “bangsa” was van een bevriende natie en vrijuit kon gaan. We werden “buitenkamper”.

    Bijgaand, ter illustratie, het identiteitsbewijs van mijn moeder.

    Pak Pierre

    • boeroeng zegt:

      Buiten blijven dankzij Pak Dolf.

      • bokeller zegt:

        Geachte boeroeng,als zijnde mee gluurder,zie ik op ’t identiteits bewijs rechts onder ook de mogelijkheid om buiten de internering te blijven nl.Oepagnya ƒ80,- Most je maar in die tyd kunnen ophoesten en niet alleen door siPak Dolf
        siBo.

      • boeroeng zegt:

        Ja…. toch hoor je daar nooit iets over dat mensen zo’n bewijs niet konden betalen en wat gebeurde er dan ?
        Het doet me denken aan toen de nazi’s in de dertiger jaren Joden extra belastingen ging opleggen. Vergunninkje hiervoor, daarvoor, forse rekening zgn administratiekosten
        Het was eerst uitzuigen van je slachtoffers en dan……

      • Jan A. Somers zegt:

        De eigenaar van de melkerij waar ik door de Kenpeitai was geplaatst was gewoon een Nederlander, maar om de een of andere mij onbekende reden had hij ook een (echt!) Belgisch paspoort. Zodoende. De Zwitserse consul in Soerabaja was ook vrij man. Ik bezorgde ook melk bij Deense, Noorse en Zweedse gezinnen.

      • Pierre de la Croix zegt:

        @ In reactie op de reactie van Pak Bo d.d. heden, 0911 uur

        “…. zie ik op ‘t identiteits bewijs rechts onder ook de mogelijkheid om buiten de internering te blijven nl.Oepagnya ƒ80,- ….”

        Ik geloof niet dat men voor de oepah van f. 80,- niet alleen een ID kreeg, maar ook de internering kon afkopen.

        Het verhaal dat ik boven in verkorte vorm voor alle lezertjes heb neergeschreven heb ik vele malen gehoord van moeder en tante. Ik heb daarom altijd gedacht dat een Japanse “Ausweis” domweg verplicht was voor iedere Belanda Totok en Belanda Indo die vrij rondliep, maar dat het vrij rondlopen aan de hand van andere criteria, hier ook uitvoerig belicht, werd bepaald.

        We hebben in dit goede land ook net tumult gehad over een verplicht ID, waarvoor een iegelijk toch moest betalen. Als onze eigen overheid tot zoiets in staat is, waarom dan niet de Japanse bezetter van NOI?

        Waar men het geld voor de oepah vandaan haalde zal de Japanners een zorg zijn geweest. Het ging om een aturan die aan het begin van de bezettingsperiode moet zijn opgelegd, toen de meesten nog wel wat geld onder de bultzak hadden liggen (indien niet bezocht door rampokkers).

        Pak Pierre

    • eppeson marawasin zegt:

      Wat een bijzondere verhalen toch allemaal. Mooi om te lezen. Alleen de na-oorlogse lezer heeft evenwel van het lijden geen last. Dat wordt ontegenzeggelijk een bijzonder ‘familieboek’. U ziet uw moeder, ik zie een prachtige Indische dame.

      e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik zie beide, Pak Eppeson, maar dank voor het compliment.

        Helaas lijk ik erg op mijn vader. Shit happens ….

        Pak Pierre

  13. David zegt:

    Heb er moeite mee dat gesproken wordt over ‘Pak Dolf”. Straks prijkt hij nog op de cover van Moesson.
    Advies: bekijk nog eens de dvd ‘Holocaust’. Ik bedoel: we spreken toch ook niet over de keizer als Pak Hito…?

    • boeroeng zegt:

      Het is een grapje, David .
      Hoe groter de understatement … hoe cynischer het is.

      Als de term normaal wordt dan is de grap weg….en dan werkt het eerder eufemistisch. Jaja… die oom Dolf was me er eentje.
      Hetzelfde met Pak Hito. Dat kan best af en toe .

      • David zegt:

        Over sommige zaken maak je geen grapjes, vind ik.
        Verder: een koosnaam voor Hitler bevestigt het aloude beeld: Indo’s waren (en zijn) NSB’ers.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ja, Pak Boeroeng, je moet het netjes houden. Privacy beschermen van verdachten en hun familie en niet op gevoelige tenen gaan staan. Je ziet nu dat iedereen meteen weet wie je met “Pak Dolf” bedoelt (ik had bijna op de plaats van “iedereen” geschreven “de eerste de beste koeboe onder schuilnaam”, maar dat heb ik dus niet gedaan).

        Je zou in voorkomende gevallen aan betreffende verdachte kunnen refereren als “wijlen Adolf H. te B., voormalig korporaal en leider aller Duitsers uit de 1ste helft van de 20ste eeuw, verdacht van machtswellust, oorlogszucht, rassenhaat en genocide”. Een hele mond vol, maar wel politiek correct, niemand boos.

        Ook de hele familie Schickelgruber kan dan opgelucht adem halen en verder door het leven met opgeheven hoofd.

        Over wijlen Pak Hiropipo te T. misschien een volgende keer iets. Hij ontwikkelde zich na augustus 1945 tot een vooraanstaand zeebioloog heb ik begrepen. Maar eerst weer even uitrusten op de balé-balé, c.q. voor Pulau Kapok gaan legge.

        Pak Pierre

    • bokeller zegt:

      David, ook ik heb er moeite mee maar wilde niemand voor z’n hoofd stoten. Want sinds enkele maanden besef ik en wel met m’n neus op de feiten gedrukt door orang nyang berpangkat ,dat niets meer heilig is.Kom naar ”Bronbeek” en zie de messcherpe EXPOSITIE van het Japans Keizerlijk Leger dat op een vast beraden wijze Nederlands -Indié veroverde op een gelijkwaardige tegenstander het K.N.I.L.,vertoond nog wel in het Tehuis van deze oude militairen.
      Compleet met onze gesneuvelden-gevangenen-verwoestingen.Lees de Lof uitspraken[ recenties] over het IDEE om het hier[BB] te exposeren. En geloof me ,op een DAME na heeft niemand er zich negatief oid.over uit gelaten.
      Kulit Badak is er niets bij vergeleken MHG. siBo

  14. Arthur Olive zegt:

    Pak Vos, uw opmerking aan pak Pierre van 12 april ontviel me.
    U beweert dat Orang Oetans en Chimpansees op ons lijken. Spreekt u hier over uzelf en pak Pierre?
    Wat onze DNA betreft zijn we dichter bij het varken.

    • eppeson marawasin zegt:

      @ Wat onze DNA betreft zijn we dichter bij het varken.

      Dag meneer Olive, duizendeneen excuses dat ik zomaar inbreek in uw correspondentie met Pak Vos. Maar hier in The Netherlands hebben we een levend bewijs hiervan in de politiek rondlopen. Zo weggelopen uit het boekje Animal Farm van George Orwell.

      Hij zorgt wel voor onderlinge verdeeldheid in de hier ter lande aanwezige minderheidsgroperingen. Hoe Indiërs over hem denken weet ik niet, maar bijvoorbeeld sommige Indo’s kunnen hem wel pruimen, terwijl andere Indische mensen liever hadden gezien dat hij zijn ongrijpbare droom in het land van de ongekende mogelijkheden had proberen te verwezenllijken.

      Al goed. Dan maar deze als troost:

      e.m. (sondor celana monyet)

      • boeroeng zegt:

        ” Hoe Indiërs over hem denken” ??
        Ik weet ook niet hoe men in India denkt over Geert. W.
        Het woord ‘indiërs’ zit al eeuwen in de Nederlandse taal.
        In beginsel bedoelde men allen van oorsprong in zuidoost Azie. Van China en Japan tot Nieuw Guinea en dan westwaart tot aan de Indus. in India.
        In de Nederlandse taal werd het vaker gebruikt voor de oorspronkelijke inwoners van de Indische Archipel.: van Aceh-Maleier tot Papua, van Sabang tot Merauke.
        Na 1945 werd Indiër eerder gebruikt voor een inwoner van India en de term Indische Nederlander kwam vaker voor in de Nederlandse taal door de komst van Indische Nederlanders die ook een Indonesische oorsprong hebben, maar meestal geen Indiaas.

        Door het woord Indiër te gebruiken zet men Indische Nederlanders in een verkeerd hokje. Wij zijn Nederlanders en geen Indiërs uit India.
        Wij zijn ook geen Indonesiërs , wat men wel impliceert met dat woord Indiër.

        Alfred Birney schreef in 2008 over Geert Mak:

        Publiekslieveling Geert Mak – amateur-historicus maar met het gezag van de “specialist” – heeft het in zijn megaseller De eeuw van mijn vader (2000) steevast te praten over Indiërs, waar hij Indo-Europeanen bedoelt. Bedoelt hij echt geen mensen uit India? Nee. Dan is dat toch een aperte fout? Ja. Maar geen haan die ernaar kraait.

        http://www.alfredbirney.com/page/28?p=azwvfofsbxo

        “Geen haan die ernaar kraait.”
        Idd las ik nergens in de media historici, recensenten ed … hierover.
        Het is niet zomaar Hollandse slordigheid… Maar het is een diepgewortelde opvatting in de Nederlandse cultuur dat mixtiesen, indo’s, Indische Nederlanders geen Nederlanders zijn.
        Vandaar dus al 500 jaar die neverending struggle for ‘erkenning’ van de indo-eruopeanen.
        https://indisch4ever.nu/category/het-verdriet-van-de-indo/

    • eppeson marawasin zegt:

      Heer Boeroeng, nu bent u het zelf die een (taal)grapje van een ander niet doorziet. Excuus voor mijn smiley!

    • Jan A. Somers zegt:

      Schietproeven (bedoeld voor mensen) worden gedaan op varkens. Bij mijn onderzoek bij TNO naar de vertering van lijken, o.a. vorming van lijkenvet, gebruikten we varkens. In verband met de grafrust mogen mensengraven pas na tien jaar worden geschouwd, de begraven varkens mogen elk jaar worden geschouwd. Het lijkt luguber, maar het is echt waar. Babi panggang is toch ook lekker?

      • Pierre de la Croix zegt:

        @ Pak Somers,

        Als varken en mens, zoals ook Pak Arthur Olive in zijn reactie van 18 dezer aangeeft, genetisch zo ontzettend dicht bij elkaar staan, dan zou ieder hapje babi panggang in zekere zin getuigen van kannibalisme.

        Hiermee wil ik mij overigens geen knorrige opmerkingen van lezertjes op de hals halen.

        Pak Pierre

  15. Anoniem zegt:

    De autochtone bevolking van Nederlands-Indie, waaronder Molukkers, werden Indiers genoemd.

    • Noordin zegt:

      Ja, maar dan niet Indiërs maar Indische(n). Het is ook Nederlands Oost Indië: Nederlands Oost India.
      De Indo’s vielen ook onder de autochtone bevolking, kwam pas later officieel een verandering in.
      Hmmm, West Indië: Suriname, Antillen werden, zover ik weet, niet Indische of West Indische genoemd, dat gebeurde wel en nog steeds in Engeland: West Indian en West Indians.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nou, Pak Noordin, referte je laatste alinea: In mijn zeer Oost-Indische (niet Indiase) huiselijke omgeving werd wel degelijk gerefereerd aan “West-Indiërs” als Rijksgenoten “in de West” werden bedoeld.

        Spottend zei men ook “Westkleppen”. Waarom? Geen idee. Ik was nog maar een kind en stelde op dat punt geen vragen, gewend als ik was aan het feit dat vrijwel alles en iedereen een bijnaam en/of spotnaam had.

        Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      Volgens mij inlanders, en de Molukkers Ambonezen. Wilde je het netjes houden: inheemsen.

      • Ed Vos zegt:

        Mag het ook “inboorling” zijn, en ja, wie wil nou geassocieerd worden met een inboorling, en dit brengt me op deze passage uit een boek:
        ‘Daar, in “kampoeng Den Haag”, eten menschen, die in Indië nooit rijst aten, dag in dag uit rijst, hebben zij, die hun leven lang opzettelijk zoo weinig mogelijk Bataviaansch gesproken hebben, er behoefte aan, om hun Nederlandsch te pas en te onpas te doorspekken met Maleische en Javaansche woorden. Wat z’n heele leven Indo-hater geweest is in daden, werpt zich hier plotseling op tot zijn pleitbezorger. Hoe zou het ook anders kunnen; zij zijn bijkans zelfs “Inlander” geworden, niet daar, maar hier, in Nederland.’”

  16. buitenzorg zegt:

    Deze discussie (hoe heten ze nou eigenlijk?) werd ooit – in extenso gevoerd op het blog van Londoh. Wat ik er me van kan herinneren: de deelnemers van de discussie hadden allemaal een mening, maar er kwam eigenlijk geen duidelijke conclusie uit. Waarom niet? Omdat de begrippen Indie (vergeef me, mijn toetsenbord geeft geen trema’s), India, Indisch, Inheemsch, Indo-Europeaan etc etc. in de loop der jaren andere bekenissen hebben gekregen. Net als swarte, nigger. negro, black, afro-american enzovoort.

    Omdat dit allemaal erg off topic is, zal ik proberen het weer terug te buigen naar Moesson en Marjolein van Asdonck.

    Anderhalf jaar geleden begon ik met de Java Post, en stuurde een berichtje daarvan naar enkele tientallen sites/bladen, waaronder Moesson.

    Marjolein reageerde namens Moesson als volgt:
    Beste Bert Immerzeel,
    Hartelijk dank voor uw e-mail met persbericht over uw nieuwe site/nieuwsbrief.
    Ik wilde u alleen adviseren niet de term oud-Indiërs te gebruiken: mensen uit Nederlands-Indië zijn natuurlijk geen Indiërs, dat zijn mensen uit India.

    Einde citaat. Tja, ook ik ben wel eens het spoor bijster. Anderhalf jaar JP hebben me op dit punt niet erg veel wijzer gemaakt, want als je veel oude stukken leest, dan wordt je daardoor besmet.

    Ik heb Marjolein natuurlijk bedankt, want ja, zij is natuurlijk Indier, of Indisch, dus zij kan het weten.

    • boeroeng zegt:

      Bert, Als jij op Javapost ( djempol die site) het woord Indiër regelmatig gebruikt voor Indische Nederlander dan had je al lang een reactie van mij gehad.Maar ik heb het nooit gezien van je.( andere djempol)
      In oude geschriften kom je idd tegen dat men het woord Indiër gebruikt voor alle inwoners van heel zuidoost Azie of voor alle inwoners van de Indische Archipel en ook voor de groep Indische Nederlanders.
      Maar Indische Nederlanders zijn geen Indonesiërs of Indiërs van India… of Indiërs van indonesië
      Men moet dit woord dan gewoon afschaffen voor iedereen uit de Indonesische archipel. Het wekt verwarring en misverstanden.
      Het is ook een tikkeltje beledigend om iemands identiteit zo schijnbaar niet te erkennen.

    • Noordin zegt:

      U zei: “Omdat de begrippen Indie (vergeef me, mijn toetsenbord geeft geen trema’s), India, Indisch, Inheemsch, Indo-Europeaan etc etc. in de loop der jaren andere bekenissen hebben gekregen. Net als swarte, nigger. negro, black, afro-american enzovoort”

      Ja en Nee. Swarte, Nigger, Negro, is nog steed erg beladen, net als boy, zwartjoekel, kaffer. Is het vergelijkbaar met Inheemsch, Indo-Europeaan, Indisch, India? In mijn mening nee, maar wel met diklip,liplap, bastaard, pinda, koelie, etc.

    • Ed Vos zegt:

      Inmiddels is op het indisc2.0 blog wederom een discussie aan de gang
      About generation Indisch 3.0 – part 2

      Er was een reactie waarover ik nogal “puzzled” was:
      let’s see, one of the reason I’m ambiguous to my Indo identity is due to the fact that I dont speak dutch. my oma spoke fluently, my mom and her sister spoke randomly, though only basic conversation while I know handful greetings and vocabularies, my german is actually better.

      do you think it’s necessary for new generation Indo to study dutch so they could conform their cultural identity?

      • Boeroeng zegt:

        Ed, dat was een reactie van Calvin uit een Chinees-Indonesische familie. Hij is 23 ongeveer geloof ik, en kent wel een mondje engels.
        Hij groeide op in een Chinees miljeu. Op een goede dag ontdekte hij ineens dat zijn oma van belanda-afkomst was. Nooit bij stilgestaan.

    • Jan A. Somers zegt:

      ë is toch alt 137.

  17. eppeson marawasin zegt:

    Gef nex ya©…… in Duitsland schrijven ze Indien ook zonder Umlaut 🙂

    e.m.

    ©boeroeng

  18. buitenzorg zegt:

    Dank je, Boeroeng. Nee, normaal gesproken gebruik ik dat woord ook niet. Misschien was het omdat ik net daarvoor een uurtje oude stukken had gelezen. Heb later ook nooit meer klachten gehad van Marjolein… 🙂

  19. Arthur Olive zegt:

    Wie kan mij zeggen wat een INDISCHMAN is, ik heb altijd gedacht dat die uitdrukking werd gebruikt voor een Blanda die geboren en getogen was in Indie maar ik kan fout zijn.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Oeps … Pak Arthur, net een beetje rust in de exegetentent en dan begin jij weer!

      Mijn onvolprezen Pan Dale (13de uitgave, 1999) is er kort en krachtig over: “Indischman” is het zelfde als “Indischgast” is “iemand die lange tijd in Indië is geweest”.

      Dat lijkt me kort door de bocht en misschien in latere drukken veranderd (dank zij Marjolein of Pak Boeroeng). Ik zou zeggen dat de in mijn druk gegeven betekenis alleen opgaat voor “Indischgast”.

      Mijn gevoel zegt mij verder dat bij “Indischman” toch exclusief moet worden gedacht aan een volwassen man van gemengd Europees-Indonesischen bloede, iemand zoals jij en ik en bij voorbeeld Si Tjalie Robinson (geboren in Nijmegen, maar Indischer dan hij er uitzag, sprak, schreef en zich voelde kan toch bijna niet).

      Gemakkelijker definitie: Een Indischman is een oude Indische jongen.

      En een laatste, ook van mijzelf (maar niet uitgesloten dat iemand anders deze in 1883 al had opgeschreven):

      Een Indischman is iemand
      Die bang is voor niemand

      Pak Pierre

    • Boeroeng zegt:

      In Indische kringen gebruikt men het woord Indischman meestal voor een indo, geworteld in het land. Het kon ook wel eens een totok zijn die vele jaren te Indië woonde.Dat begreep ik er altijd van.
      ( zie het moessonarchief http://www.moesson.nl)
      Het is maar welke inhoud je aan een woord geeft en dat wordt ook bepaald vanuit welke achtergrond je dat doet , tijdperk, miljeu, land.
      Voor mijn gevoel bedoelde men met Indische jongen dat het specifiek een indo-europeaan moest zijn.

      • Surya Atmadja zegt:

        De volbloed Totok die daar geboren zijn van Totok vader en moeder , beiden moeten wel in Nederland geboren zijn .
        Zoals kinderen van echtparen waarvan de vader of de moeder een Nederlandse of Europese achtergrond hebben die met een Inheemse partner trouwen .

        Een woord , dat met Indo vaak verward wordt, doch van veel ouderen datum is, is “sinjo”, van het Portugeesche “signor”, een naam , die in twee betekenissen wordt gebruikt , 1e. als aanspreektitel voor kinderen en jonge jongens , jongeheer ,2e als scheldwoord voor volwassenen , paria’ der Indisch -Europeesche maatschappij.
        De vrouwelijke vorm van sinjo is “nonna”, en betekent weer of jongejuffrouw of kwaaie “meid ”

        Het woord lip lap was in het begin gebruikt tegen Inlanders.
        maar later ook voor de kinderen van “pur sang”Europeanen.
        “Klipsteen” heeft in de indisch-Europeesche wereld zijn oorspronkelijke betekenis al lang verloren , en wordt gebruikt voor “schooier”.
        Maar Jan Fuselier , die het overnam van Jan Maat , geeft een andere uitleg.
        “Klip”is de “blauwe”Inlandsche meid, “steen”, blok aan zijn been , haar kind.
        Maar een volslagen woord verwarring wordt ons bereid , als de schoollinguist er zich mee gaat bemoeien .

        Dus veel mensen werden bingung, moelek dese.
        Gejiplakt uit De Indo Dr J Th Koks.

        siG

  20. buitenzorg zegt:

    Het antwoord van een blanda: In de Nederlandse dagbladpers werd voor de oorlog regelmatig geschreven over Indischmannen, waar het om personen ging die in Indie hadden gewoond en later naar Nederland waren gegaan (hun geboorteplaats was niet in het geding). In de meeste gevallen ging het dan natuurlijk om totoks, maar zo nauw kwam dat volgens mij niet.

  21. Ed Vos zegt:

    Ik kan u voor de verklaring van alle termen en terminologien het boek “Indisch Lexicon” HES & De Graaf 2005, aanbevelen. Een boek dat gefinancierd werd door Het Gebaar. .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Inderdaad prachtig naslagwerk, maar trefwoord “Indischman” (zie de specifieke vraag van Pak Arthur), tidak ada.

      Wel “Indischgast”, met betekenis cfm Pan Dale.

      Pak Pierre

  22. Ed Vos zegt:

    Boeroeng, op 19 april 2012 om 21:58 zei:
    Ed, dat was een reactie van Calvin uit een Chinees-Indonesische familie. Hij is 23 ongeveer geloof ik, en kent wel een mondje engels.
    Hij groeide op in een Chinees miljeu. Op een goede dag ontdekte hij ineens dat zijn oma van belanda-afkomst was. Nooit bij stilgestaan.

    Oh, dat wist ik niet. Overigens ken ik ook een Indonesier in Salatiga, met een “tikkeltje” Hollands bloed, en die begint regelmatiger in het Nederlands (dmv enkele Nederlandse zinnetjes) met me te chatten.
    De omgekeerde wereld..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.