De weduwe van Indië: Ongkiehong

Mensen die terugkeerden uit Indië vestigden zich in Den Haag. Ook veel Indische mensen die voor het eerst in Nederland gingen wonen  kozen voor deze stad. Mensen overleden  en dat is te zien aan de grafstenen van de begraafplaatsen, bijvoorbeeld deze foto van de begraafplaats Den Haag Oud. 

Op Ambon woonde het echtpaar Ong Kie Hong en zijn vrouw Nio Giok Nio. Hij was ondermeer oprichter van een warenhuis, ijsfabrikant en hij had een houtzagerij, boekhandel en drukkerij. Toen zij in 1894 te Ambon huwden voor de burgerlijke stand erkenden ze zeven kinderen en later werden er nog meer kinderen geboren. Hun kinderen konden goed leren en de meesten volgden academisch onderwijs in Nederland, vooral te Leiden.  Heinrich Friedrich Ongkiehong werd huisarts te Den Haag en bleef daar gedurende de oorlog. Zijn eerste vrouw was Aukje Overbosch uit Hulst, die hij huwde in 1921 te Den Haag en hij scheidde van haar in 1939 .
Zijn broer Tony Piet werd ook huisarts te Den Haag zie deze foto.

Heinrich (Bron) en zijn ouders

Ong Kie Hong was een zoon van Ong Peng Liep en Nio Kim. Het is niet bekend wanneer de voorouders uit China vertrokken. Hij was vooruitstrevend, knipte zijn staart af, sprak Nederlands en liet zijn kinderen studies volgen in Nederland. Hij maakte zijn naam onsterfelijk door deze aan elkaar te schrijven tot Ongkiehong

Meer foto’s en informatie.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

12 reacties op De weduwe van Indië: Ongkiehong

  1. Pierre de la Croix zegt:

    Down memory lane …… “Pietje” Ongkiehong (dat moet dus Tony Piet zijn geweest) was toegewijd hofarts van mijn grootouders De la X in Den Haag, tot hun beider overlijden in 1972, op 91 jarige leeftijd.

    Pietje’s zoon was huisarts van mijn zuster. Hij heeft haar op voorbeeldige wijze begeleid tijdens haar laatste levensfase in een hospice in Den Haag.

    Op deze plaats hulde aan deze 2 loten van de Ongkiehong stam.

    Pak Pierre

  2. boeroeng zegt:

    Ahhhhh dat is mooi Pierre….. !
    Er zijn meer Indische mensen die een van de broers als huisarts hadden in Den Haag.
    Aan welke straat had Pietje zijn praktijk ? En werd hij ook Pietje genoemd ?

    Er waren enkele Chinese families die ingroeiden in de Nederlandse gemeenschap te Indië en dus ook in Nederland voor de oorlog.
    Maar die waren er niet zo veel. Wel meer individuen, neem ik aan.
    Is de familie Go van de Go-Tan-producten zo’n familie ?

    Die Chinese staart van mannen ?
    Was daar een religieuse betekenis aan verbonden of meer zoiets van ‘echte mannen ‘ doen dat… een teken van kracht ?
    En naar mijn idee verdween dat te Indië ook snel na 1900 .. of niet ?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Het vaderlijk stamslot stond aan de Haagse Sportlaan, hoek Wildhoeflaan. Opa en oma De la X – Hendriks woonden gelijkvloers, de rest van de familie plus een wisselend aantal kostjongens (zoons van Shell- en HVA ouders) hokte hutje mutje op 1 en 2 hoog.

      Ik was in die tijd al het huis uit (varen, later militair KL) maar logeerde er tijdens verlof of weekends en kwam Pietje dus nog wel eens tegen op huisbezoek. Ik weet niet of dat zijn reguliere roepnaam was, ik zei natuurlijk altijd beleefd “dokter”. Ik meen wel te weten dat Pietje’s vader al huisarts was van opa en oma en dat zij misschien daarom gerechtigd waren de zoon “Pietje” te noemen.

      Over de Chinezen van Indië bestaat nogal wat literatuur. Lezertjes, knapper dan ik op Chinezenterrein, zullen denk ik met graagte en autoriteit over hun oorsprong, bezigheden, organisatie en “staarten” willen schrijven.

      Over hun emancipatie en neerlandisatie kan ik vermelden dat Lie-Saay, Majoor-Chinees van Padang, rond 1900 vrijmetselaar was, lid van de Padangse Loge en geacht burger van de stad!

      Dat en nog meer over Indische Chinezen (én Indo’s) staat in het interessante reisverhaal van Justus van Maurik anno 1897, “Indrukken van een Totok – Indische typen en schetsen”. Het boek is alleen nog antiquarisch te verkrijgen; Pak Jahat en Pak BolaTitik.com zullen het niet op de plank hebben liggen.

      Pak Pierre

    • sigeblek zegt:

      De buntut (orang) Cina werd in mijn tijd tautjang genoemd .
      Als ik me niet vergist had het een negatieve betekenis .

      Sommige van de Chinese migranten hadden goed geboerd door handel, trouwen / binding hebben met de “kraton” , of in dienst zijn bij de VOC.
      Heb toevallig een oude boek van JvM uit 1897 , voor 4 eurie gekocht op de rommelmarkt , alleen de voorste kant v.h boek is los.

      Als ik me niet vergis woonde in Kemajoran/Batavia ook een Chinese Majoor.
      De Chinezen hadden de moeras gebied omgetoverd in suikerriet plantages.

      • sigeblek zegt:

        Tambahan:
        Tautjang was een symbool van onderdrukking.
        De oudere generatie Indonesische Chinezen (peranakan) hadden geen tautjang.
        Dat was ook de kenmerk van een Tjina Singkhe of vlak voor of na 1740 ( Chinese pogroms in Batavia) kon de Nederlanders een peranakan met een Singke onderscheiden.
        Vaak komen ze als illegale migrant of als geroofde buit uit de kuststreken.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nou Pak Geblek …

        Je boft maar met die 4 Euri voor dat mooie boek. Heb een paar jaar geleden een exemplaar voor een vriendje op de kop getikt, via een antiquaar: 50 Pop na tawar!

        Maar zo’n boek is de investering waard. Prachtige schets van land en bevolking rond de voorlaatste eeuwwisseling, op amusante wijze neergezet door een Totok passant, begenadigd waarnemer.

        Vanaf pagina 146 (in mijn 3de druk van oct. 1897) bij de openbare executie op het plein voor het stadhuis van Batavia van de Chinees Tjoe Boen Tjiang “die eenige maanden geleden twee vrouwen op gruwelijke wijze heeft vermoord, om ze te kunnen bestelen” een gedetailleerde beschrijving van het toegestroomde publiek, waarvan ik alleen het deel over de Chinezen citeer (in het kader van Boeroeng’s vraag over de Chinezenstaarten):

        “Het geheele plein is reeds gevuld met menschen, voornamelijk vrouwen, die in nieuwsgierig zwijgen de executie afwachten.
        Veel Chineezen in witte baadjes en broeken, met hoeden op, waaronder hun lange met rode, blauwe en witte zijde doorvlochten haarstaarten op den rug hangend te voorschijn komen, staan dicht op elkander gedrongen achter de soldaten”.

        Enfin ….. ik ga hier niet alles overschrijven, want dan krijg ik gedonder met de erven JvM over de copyrights. Maar voor de liefhebbers is het smullen geblazen, met een beetje geluk dus voor 4 tot 50 of iets meer Pop. Maximaal de prijs van een rijsttafel voor twee aan de Kneuterdijk, en die is de volgende morgen weer “down the drain”. Geen geld toch?

        Pak Pierre

    • sigeblek zegt:

      De meeste Chinezen ( peranakan en singke) die rijk of in dienst zijn bij de Nederlanders ( luitenant, kapitein, majoor etc) kwamen in aanraking met het Nederlands onderwijs toen de Nederlanders gedwongen waren om Hollands Chinese School op te richten (1908 ?)
      Met het doel om de invloed van Chinese regering tegen te gaan.
      Chinezen in het buitenland /buiten China werd als eigen onderdaan gezien , vandaar die belangstelling voor de Singke en de Peranakan.

      In 1940 waren er ongeveer bijna 23..000 HCS
      Van de iets meer dan 1300 ELS-ers is niet gespecificeerd hoeveel Chinese kinderen zijn .Ik dacht redelijk veel , gezien d, meer dan 1000 ?
      Daarna kunnen ze doorstomen naar MULO-HBS, RHS -Medicijnen , T.H Bandung en naar Holland .
      Cijfers van 1940 CBS Batavia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.