Tong Tong Fair 2011

ttflogowww.tongtong.nl  — Twitter  en  Facebook Foto’s Indisch4ever op de TTF
Video’s Indisch4ever @ TTF 2011  Verslagen Indisch4ever TTF 2011

 Over de TTF  op IAForum —  Tong Tong Fair weer in de lift TV west — Ricky Risolles na zijn quiz en deel 2 — Alfred Birney op de TTF — Ook indisch 3 was op de TTF — Tong Tong Fair aka Pasar Malam Besar  — AsiaCuiZine — Catfish Tales — via google afb. kom je op diverse sites met foto’s en natuurlijk op YouTube

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen, Gefixeerd, TTF 2011. Bookmark de permalink .

110 reacties op Tong Tong Fair 2011

  1. Boeroeng zegt:

    Geef hier je mening over de Tong Tong Fair..
    Vragen…. voorpretjes, binnenpretjes, buitenpretjes
    recepten voor pindasausjes op de TTF

  2. Boeroeng zegt:

    heeee…. nu nog maar 46 dagen !!

  3. nelly zegt:

    pfff soo láááng nog zeg! Ruim een mnd nog 😦
    tjek hier http://www.tongtongfestival.nl/ er komen steeds meer nwtjes
    ben héél benieuwd naar ’t programma!

  4. nelly zegt:

    p.s.
    Komt er dit jaar geen “indische school”?

  5. Boeroeng zegt:

    Nog 40 dagen..!
    Is dit niet een moment voor een selamatan nasi koening ?

  6. Stéphan zegt:

    @Boeroeng hahahhah iyo kamu memang benar, kamu bikin itu dan aku mampir oke?
    Ik vind het jammer dat de Tong-Tong fair niet echt meer alleen Indisch/Indonesisch is. Andere culturen zijn er bijgekomen. Het is meer een pasar malam asia geworden. Sayang!

  7. si indo zegt:

    Ergens las ik dat de TTF voorheen PMTT in 1958 is opgericht door Mary Brückel – Beiten in samenwerking met Tjalie Robinson (pseudoniem voor Jan Boon)in de voormalige Haagse dierentuin, daarna in de Houtrusthallen tenslotte op het Malieveld.
    Als dit waar is dan verdient mevrouw Brückel – Beiten een vermelding op de website van TTF, toch?

    • Anoniem zegt:

      Heel goed gezegd inderdaad is het Mary Bruckel Beiten die de eer moet krijgen de grondlegger van de pasar malams. En niet telkens die onzin dat zij in 1959 begon maar ze begon in 1958 met haar eigen geld. Dat Mary BB, Samen met Tjalie R. was toen hij haar om hulp vroeg voor z’n blaadje en dat zij de TongTong oprichtte om hem te helpen ook finiancieel, zoals hij dat in zijn brief ook beloofd, dat al haar autoriteits rechten haar eigen blijft, en alles wat ze doet is goed. Arsath Roin die zogenaamd de Tong Tong zoals Mary BB al die cabaret avond van April 1958 al zogenoemd was, is weer eenverdraaisel geweest net al het begin 1959. Inplaatst van 1958 als eerste pasar malam van na de oorlog weer opgezet en gevestigd door Mary BB. Eigenlijk was er al eer 1ste pasar malam in Nederland voor de oorlog in 1936 dor de Binnenlandse Zaken.

      • Ed Vos zegt:

        [quote] Eigenlijk was er al eer 1ste pasar malam in Nederland voor de oorlog in 1936 dor de Binnenlandse Zaken[/quote]

        Ja, dat las ik ook ergens, en dat werd gehouden op het malieveld.
        De bedoeling was om Indie dichter bij Nederland te brengen oid

  8. Boeroeng zegt:

    Er staat geen gedetailleerd verhaal over die eerste jaren op de TTF-site… Maar als je namen noemt dan kun je ook andere namen noemen…. ook die mensen die niet in de toporganisatie zaten, maar wel veel deden .
    Mary Brückel Beiten, natuurlijk een van de belangrijkste personen van het eerste uur, was een paar eerste jaren zeer actief en nodig in de toporganisatie… na haar waren er veel meer mensen die langer betrokken waren.
    Hoe lang is die lijst ?
    Ellen Derksen die al 52 jaar medewerkster is met vele overuren zou ik dan op nr 1 zetten van de lijst.
    Yeeahhhhhhh Ellen !!

    Yoooooohhhhh Mary, Tjalie, alle mensen van het eerste uur

    Bedankt…al die andere honderden vrijwilligers !! Of waren het duizenden ?

    • Anoniem zegt:

      Hallo Boeroeng, op antwoord van u schrijven.Mijn schoonmoeder Mary BB zei altijd tegen mij:”zonder mijn medewerkers heb ik dit allemaal niet kunnen doen. Dus bravo aan alle medewerkers!!!! Nu nog maar de ware Ind.Ned. geschiedenis dat tot nu toe gefabrikeerd is.Deze eerste postcolonial Hollandse Pasar Malam was door Mary BB voor het eerst gehouden in 1958 en niet 1959. Zoals Florine K. eens zei, net als een baby die 1 jaar word, ja precies dan bestond die baby al een jaar om de 1ste verjaardag te kunnen vieren. Dus 1958 tot 2008 is 50ste jubileum.Tjalie Robertson vraagt in 2 brieven van 1957/58 aan Mary B hem te helpen, en dat heeft zij gedaan door hem initiatief te geven met de TongTong, en niet een zekere Arsath Roin die op de TongTong voor T.R. kwam en het van Mary BB cabaret avond voor april 1958 al had opgezet, terwijl zij de director en organisator was van die avond met de VIN leden.

  9. Boeroeng zegt:

    @ stephan…Indische mensen hebben vele afkomsten, van vele culturen
    En waarom zouden niet-Indische/Indonesische standjes niet mogen in beperkte mate ?
    Ja natuurlijk…. het thema moet blijven “Indisch… ondersteund door Indonesisch”
    Maar kijk ook eens naar het hele culturele programma op de podia en de informatieve standjes… Indisch domineert … en zo hoort het ook.

  10. Peter van den Broek zegt:

    Ik verheug me op de komende TTF en vooral op de presentatie van het stripboek DE TERUGKEER. Ik heb kritiek geuit dat het boek mag doorgaan als geschiedenis van NL-Indie. Helaas heb ik nooit een antwoord gehad van de schrijver noch van het Ind.Her.Brnbk. Niet dat ik wat verwachtte maar het zou wel een rectificatie zijn op het verhaal, want dat zit toch wel vol onvolledigheden (Indischen, binen- en buitenkampers), gemiste kansen (2de generatie Indo’s) en gemeenplaatsen (oud-koloniaal), dat is een echt geschiedenisboek onwaardig
    Ik ben mijn pen al aan het scherpslijpen voor een indringende vraag naar waar ik aanneem een doeltreffend en afdoend antwoord op wordt gegeven !!!!!!!.. het zou tevens een uitlezen gelegenheid zijn met andere bezoekers van deze blog van gedachten te wisselen over dit onderwerp

  11. Boeroeng zegt:

    Peter,
    Had je al je recensie op deze site gepost ?
    Dan bedoel je dit: klik hier
    Schaaf het wat bij en stuur het ons voor als gastpikirans ..
    Inmiddels hebben meer mensen het boek gelezen en wie weet komt er een diskussietje los.. wel of niet een aanloop naar iets op de TTF.
    B

  12. si indo zegt:

    Boeroeng,ik heb respect voor alle mensen die veel gedaan hebben en nog doen voor TTF,petje af voor hun.
    Wat ik echter wel gemerkt heb de afgelopen jaren is dat, als het gaat over de oprichters, erg veel aandacht is geweest voor Tjalie ( hij verdient het ook) maar veel veel minder voor Mary (en zij verdient die aandacht ook)

  13. Boeroeng zegt:

    Hoge bomen vangen veel wind… en Mary is veel minder een hoge boom geworden in de media… en dus wordt ze minder genoemd..ook in relatie met de Pasar Malam van de TongTong-beweging. Toch zie ik haar naam regelmatig in de Indische media..( ik zoek die media elke dag) Ook op deze site en Indischhistorisch.nl had een mooi uitgewerkt artikel in 2008
    Florine Koning schreef in het boek ‘de pasar malam van de tong tong, een Indische onderneming’ op pagina 36:
    Hoewel Mary Brückel-Beiten en Tjalie Robinson bekend staan als de ‘vader en moeder’ van de Pasar Malam, is Brückel alleen bij de eerste twee edities betrokken geweest en Robinson zelfs nooit als organisator maar wel als inspirator. Het waren de ‘kinderen’ Rogier Boon en Ellen Derksen die de Pasar Malam Tong Tong in de jaren ’60 uitbouwden tot een grote jaarlijkse happening.

    • Anoniem zegt:

      ja Mary Bruckel-Beiten was de eerste oprichter in 1958, en deed dit met haar eigen geld. In een VIN recentie die ik heb, staat erin dat Mary B.B.
      8 pasar malams met succes heeft gepresteerd met alle mede werkers van de VIN dat was T.R. inbegrepen.Zij werd als “Moeder van de pasar malam genoemd niet Tjalie R.Door onenigheid met T.R.door zjn dubblezinnige schrijven Zoals op het evenament te schrijven als begin 1959 inplaats van 1958. Dat een zekere Arsath Roin had het idee voor de TongTong, inplaats het ware verhaar dat na T.R. Mary BB omhulp vroeg in 2 brieven, zij T.R. het initiatief gaf voor dit blaadje. Ook werd het te commerciaal en er waren te veel risico’s voor haar, en heeft haar organisaties aan Stichting TongTong overgedragen in 1964. Heb alle bewijzen voor dit. Zo please de waarheid, en houd op met de dubbelzinnigheid om mensen te verlakken.

  14. Peter van den Broek zegt:

    Ik had mijn commentaar ergens in November geplaats. Er waren weinig reacties en dat vind ik toch wel opmerkelijk omdat de Indische Nederlanders (Indo) in het boek welhaast tot een voetnoot worden gedegradeerd:
    a) de schrijver van het boek was zeker niet bekend dat ook Indische Nederlanders (Indo’s) in het kamp hebben gezeten, maar dankzij de film 2602 wisten we dat al. b)De schrijver besteed weinig aandacht aan de gekunstelde tegenstelling tussen binnen- en buitenkampers c) de hoofdpersoon is en blijft een totok, oom Bas terwijl aan zijn nichtje Maureen, die haar huis vol heeft hangen met Indische spulletjes en boeken van van Dis, Haasse maar ook de Indische Bloem leest, geen plaats, een rolontwikkeling wordt ingeruimd en voor haar is het, als 2de generatie Indo toch ook een terugkeer.
    Daarnaast is de roman niet geloofwaardig maar die vraag wil ik direct aan de schrijver stellen.
    En natuurlijk kom ik voor Tjalie, hopelijk lees ik zijn biografie uit voordat ik naar de TTF kom. Hij heeft geschreven over “Indisch Burgerschap” en dat begrip kwam ik ook tegen in het Boek “de Geschiedenis van Indische Nederlanders”. Dat kan ook een interessante discussie worden.

  15. nelly zegt:

    Wel met ons, Ted en moi, afspreken ja Peter!

  16. sigeblek zegt:

    Jammer dat ik niet aanwezig kan zijn ( al is het als annonieme toeschouwer).Vind altijd interessant om mensen te horen discussieren over o.a Indonesia (Ned.Indie) en de Indonesiers.
    Moet toevallig weer terug naar mijn kampung in Jakarta.

  17. nelly zegt:

    Er is dus geen “Indische School” dit jaar, wel bieden zij dit –> http://www.tongtong.nl/indische-school/nieuws.php?n=10

  18. si indo zegt:

    Boeroeng, nogmaals ik heb respect voor iedereen van TTF,ongeacht of ze twee of vijftig edities betrokken zijn geweest.
    Voor mij is TTF een mooie kraton.De fundering van deze kraton is 1958 door Mary Bruckel – Beiten en Tjalie Robinson gelegd.De bouw is verder afgemaakt door Rogier Boon, Ellen Derksen en vele anderen.
    Door bovenstaande mensen geniet ik ieder jaar als ik de kraton (TTF) een bezoek breng.
    Terima kasih banyak!!!

    • Geraldine Bruckel-Lang zegt:

      Zo langzamerhand word hier en daar de waarheid geschreven dat de eerste postcoloniale pasar malam in 1958 gegeven werd, hehe,de waarheid komt, maar nog niet helemaal want het was alleen Mary Bruckel Beiten, die het idee en met haar eigen geld de eerste pasar malam vestigde en opgericht heeft.Tjaie Robinson, was 1 van haar medewerkers VIN, en hij haar om hulp vroeg in een brief 3-10-1957 hem met z’n pientjang “Onze Brug” te helpen, en zij hem het initiatief gaf en zij de TongTong heeft opgericht om hem te helpen.Er is een grote Indisch Nederlandse fout gemaakt in dit history, en hij alle eer draagd die alleen bij Mary Bruckel Beiten behoord. Zij heeft 8 pasar malams succesfull met de VIN leden georganiseerd. En doordat er onenigheid door deze leugens, zij als een beschaafde vrouw al haar organisaties aan Stichting TongTong overgaf en ook dat het te commerciaal werd in 1964.Zo niet maar 2 pasar malams zoals telkens (leugens). Ook dat zij alleen de moeder van de Pasar Malam in Nederland werd genoemd. De Tong Tong Fair is op Mary Bruckel Beiten’s rug opgebouwd, omdat ze haar onder het “tapijt” hebben geschoven voor eigen roem!

  19. Boeroeng zegt:

    oeps… nog 27 dagen
    ik ga zovast mijn broek strijken,
    nieuw veters kopen,
    mooie helblauwe,
    oja…. en een plattegrond zoeken

  20. nelly zegt:

    Wanneer komt ’t programma!!! Dan kan ik m’n agenda invullen :))
    Op twitter staan al wel allerlei dingen, ook dat TTF op ’t Bevrijdingsfestival staat, Den Haag, en die Waylon ister dan ook, hij is toch niet indisch? hoe zat dat ookalweer?

  21. Boeroeng zegt:

    Ik zag laatst een lang gesprek in het bos met Waylon en zijn moeder…. op het eind kwam zijn vader ook in beeld…
    Ze leken me niks Indisch…
    Op de beelden uit zijn jeugd komt Waylon eerder met blond haar over …. en ineens had hij donker haar als volwassene… idd kan je dan denken of hij misschien indo is.
    Of het haar is geverfd… of die oude beelden waren niet duidelijk.

  22. nelly zegt:

    als ik kan…..áls, dan kan ik hem zelf vragen tuurlijk:)
    …..en je hebt geen KAART nodig joh, je kan ondertussen met je ogen dicht lopen daar lijkt mij.

  23. Boeroeng zegt:

    welles !

  24. Peter van den Broek zegt:

    vrijdag 27 mei presentatie van het fotoboek ‘Het Verhaal van Indië’ in het Bibit-Theater.
    Ik ben er niet maar ik ben wel op deze tentoonstelling in Bronbeek geweest en toen gebeurde het volgende: Ik stapte zaal 4 binnen en ik liep over een hellend vlak richting een Japanse oorlogsvlag. In de grond waren de vitrines geplaatst en ik moest me vaak bukken om de teksten te lezen en voorwerpen te bekijken. Toen ik bij de Japanse vlag was aangeland, keek ik achterom en ik zag allerlei mensen waaronder mijn moeder al buigend richting de Japanse vlag gaan, dat deed zij 67 jaar geleden in het Jappenkamp ook, l’histoire se repète.
    Ik kan de samenstellers van de tentoonstelling deze groffe belediging niet aanrekenen want een randdebiel kan je niet ter verantwoording roepen, hopelijk kunnen ze een het TBScentrum wel verantwoord aankleden maar ik zet mijn vraagtekens..
    Het Indisch Herinneringscentrum, heeft misschien onbewust deze fout gemaakt maar dan is het wel een bijeengeharkt stelletje onbenullen in het kwadraat en zijn ze hogelijk toe aan vervanging. Maar misschien hebben ze bewust de fout gemaakt en dan zijn het wel een stelletje hufters niet alleen zonder ruggegraat maar ook zonder enig ethisch besef om mensen die een kampachtergrond hebben even loodrecht te bodem af te zeiken. Voor nog minder schiet de Italiaanse maffia zulke bestuurders (what’s in a name) in de knieschijven. Ik heb nog een reactie gestuurd maar van die behangers kan men weinig antwoord verlangen. Maar ze zijn in een ding geslaagd, de tentoonstelling laat een onvergetelijke en schaamteloze indruk achter
    Op deze website was er ook een recensist van deze tentoonstelling die alleen maar lovende woorden had en toen ik hem aansprak op de behandeling van mijn moeder, vond hij het alleen maar zielig voor haar. De grafzerk ging niet eens in op mijn vraag, voor mij is zijn gedrag hetzelfde als omerta (het zwijgen over een misdaad op zijn Italiaans ). Maar hoeveel heeft die man betaald gekregen (corruptie op zijn Italiaans) om er over te zwijgen. De Italiaanse mafia heeft geen moeite om zo iemand in een bad met zoutzuur te flikkeren.
    Maar helaas kan ik niet naar de presentatie van het boek. Natuurlijk wordt er lovend gesproken over het boek (hoeveel wordt daarvoor betaald). Maar toch blijft bij mij die wrange nasmaak hangen.
    Ach het papier is de wc niet waard.

  25. sip zegt:

    …een randdebiel kan je niet ter verantwoording roepen…een stelletje hufters niet alleen zonder ruggegraat maar ook zonder enig ethisch besef …af te zeiken… Italiaanse maffia zulke bestuurders.. in een bad met zoutzuur te flikkeren.
    U bent een fijnbesnaard indisch christenmens, een beetje gefrustreerd maar gelukkig bevriend met een van de web masters, zodat u deze taal mag bezigen..
    mag ik U in dezelfde taal toespreken?..U bent een heuse Kontol..

  26. nelly zegt:

    tutut!!! heren….allebei ja, beetje minder mag wel ja.
    Wanneer kom je naar Holland Peter, weet je al?
    En komt Sip ook naar Den Haag?

  27. sip zegt:

    ja..en mischien ontmoet ik je wel.en peter..

  28. sigeblek zegt:

    Omdat ik niet aanwzezig kan zijn zou ik ( en de anderen die niet kunnen komen ) graag een “verslag” van het gebeuren.
    Terima kasih sebelumnya.
    Een gewone Jakartaanse jongen dus bukan pentolan .

  29. Peter van den Broek zegt:

    Weet je SIP, ik zag mijn 81-jarige moeder, die het Jappenkamp heeft overleeft, zo al buigend naar de Japanse vlag naar boven schuivelen, zij heeft haar vader, mijn opa in het kamp achtergelaten. Ik vond dat buigen zo in en in vernederend, zo misselijkmakend, maar ook weerzinwekkend.
    Zo te lezen laat jou zoiets volkomen koud. Maar heeft er ooit iets in jouw leven je geraakt, zodat iemand een arm om je heensloeg om je te helpen . Dat deed ik wel bij mijn moeder, om te laten voelen dat ze niet alleen in haar vernedering is. Als jij denkt dat ik dan niet het recht heb om in de meest abjecte bewoordingen voor mijn moeder op te komen dan kan ik alleen maar twijfelen aan je onverstandelijke vermogens en aan je kwadertrouw.
    Ik was enigszins verbaasd maar ik kan me best voorstellen dat jij het masochistische genoegen hebt de meeste groffe beledigingen over je heen laat gaan, en dat je, tegen alle redelijkheid in, volledig eens bent met de volledig ontoerekensvatbare tentoonstellingsmakers dat de bezoekers een sadistisch experience dienen mee te maken, gewoon zoals mijn moeder die ervaring 67 jaar geleden meemaakte in het kamp.
    Maar wanneer kom jij op de TTF, ik heb wel zin met jou in discussie treden. En Sip, ik heb nooit persoonlijk op iemand van het blog gescholden. Een echte Indo,is daar onder alle omstandigheden te beschaafd voor opgevoed. En uit voor voor tahoe ben jij gemaakt , waarom verschuil jij je zo moedig onder die scheldnaam SIP, schelden gaat wel gemakkelijk af onder een schuilnaam, helpt het ook tegen de regen????

  30. sip zegt:

    beste peter,
    mijn beide ouders , nu achter in de 80 hebben ook vreselijk geleden in het jappenkamp..maar hebben zich nooit zo uitgelaten…hun dozijn kinderen ook niet namens hen..ik wel, naar jou toe..
    ik denk nu..[drift is langzaam verdwenen, schaamte komt ervoor in de plaats] dat ik weet wat je voelt..en dat scheldwoord van mij?..pure overreactie , emotie op jouw taalgebruik, waarvoor ik je mijn verontschuldiging aanbied..
    tja..iets te snel op “plaatsen” getikt…dun bloed he?..
    maaf!
    sip

  31. nelly zegt:

    end goed, al goed! enneuhh..hoe spreken we af op de pasar ma..uh TTF guyzzz??

  32. Peter van den Broek zegt:

    Sip, ik accepteer je verontschuldigingen, we zitten in dezelfde boot en weten soms niet waar we met onze woede heen moeten gaan, dun bloed hé. Wat aan onze ouders dus in veel mindere mate aan ons, is aangedaan, is nog steeds niet goedgemaakt en dat grijpt mij erg aan en dan druk ik me wel vaak wat overdreven uit. Ik zou het fijn vinden en dat meen ik, je op de TTF te ontmoeten en dan kan ik beter uitleggen waar het mij in wezen in al die discussies om gaat. Misschien heb je dan een beter begrip en kan je mijn woorden, hoe bot danook, beter plaatsen, opdat we elkaar beter begrijpen. Nelly kan als scheidsrechter fungeren wanneer het dunne bloed opspeelt.
    Aangezien ik het TTF-programma nog niet ken, weet ik niet wanneer ik op de TTF ben, je hoort nog van me. Peter

  33. Boeroeng zegt:

    Voor Nelly….
    Wel oefenen….
    De armgebaren nog eens goed doornemen
    en vergeet het voetenwerk niet

  34. Peter van den Broek zegt:

    TTF heeft wel een interessant programma: 25/05 Wim Willems over Tjalie Robinson. Dan 27/05 Het schrijnend Verhaal van Indie, hopelijk kan ik persoonlijk kennismaken met Rogier O. En dan 04/06 De Terugkeer naar koloniaal Indie. De brandende vragen heb ik al voorbereid, hopelijk krijg ik een vuurvast antwoord. 10 dagen feesten is wel lang en ik moet ondertussen ook nog werken. We zullen zien. Ik ga naar bed toe, schaapjes tellen.

  35. Geraldine Bruckel-Lang zegt:

    Hi Blauwvogeltje, als ik lees wat er allemaal geschreven word heirboven over de Pasar malam,tong TongFair etc. En ik weet dat je me wilt “spamen” omdat je zegt we weten het allemaal al. En ik beloofde je te respecteren. Is deze opmerking: ik doe je op “spam”vind ik disrespectful vooral omdat het om een vrouw gaat die de Indische postcoloniale history begon in Den Haag, waar jullie nog steeds op profiteren tot nu toe”De waarheid word namenlijk nog niet gesproken het is allemaal in Mary Bruckel’s “autobiografie” door media artiekelen de echte waarheid. Dat zij al begon met integratie en de Nederlanders betrokken met ons Indischen in 1946, dus niet zomaar een kokkie in de keuken. maar instrumenetal in de intergratie in postkoloniale jaren lang voordat Tjalie R.begon in Den Haag. Tjalie vroeg Mary om hulp in Oct 3/1957 toen er nog geen sprake was van de Tong Tong.Hij had haar nodig, het was Mary B die hem het initiatief gaf met dit blaadje Tong Tong, zoals hij ook zegt in zijn 2de brief aan Mary B. Dat hij “jubelent” was zoals Tjalie’s vrouw erkend ja het was of hij een “champange fles” open maakte!Maar Mary, kwam op de naam Tong Tong van een boek uit Indonesia, zij aan Wim gaf toen hij in 1957 naar Canada ging, daarin staat het idee Tong tong. Mary was een initatief nemer ook voor anderen deed zij dit uit liefde. Zij heeft de eerste 8 pasar malams georganiseerd met alle VIN leden niet de eerste 2 alleen zoals jullie beweren. Zij heeft het opgegeven met organiseren (“en in het begin met haar geld opgebouwd”), de Stichting Tong Tong het over nam in 1964/65.Zoals velen het weten, hadden T.R. en Mary B. geen goede zaken meer. Want Mary voelde heus wel dat T.R. het over wilden nemen. Zij is een beschaafd persoon en zo gaf zij het op, omdat het risico voor haar te groot werd.Ze werd de “moeder van de Pasar Malam benoemd, en geen sprake dat Tjalie R een vader van de pasar malam, nu pas verzinnen jullie dit erbij.Als je de waarheid over de echte Nederlands Indisch geschiedenis wilt weten, is de enige waarheid het boekje waar zei Mary Bruckel Beiten de eerste initiatief gever is voor ons Indische met de Nederlanders. En Tjalie R. een geliefde petjoh schrijver was, daat kan hij zijn eer voor krijgen, de rest is van Mary Bruckel_Beiten gestolen door hem, en dat is een schandaal!Lees mijn boek ik vraag alleen de kosten om het te printen en de post. Ik maak er geen cent op. Ik hoop alleen dat de waarheid eens word geschreven in de Ned.Ind.geschiedenis. En dat de mensen van het Gemeete Archief Den Haag de mentalitiet hebben nu de waarheid van de postcoloniale, integratie jaren in Den Haag in te zien dat het Mary Bruckel-Beiten was die zeker een eer moet krijgen.Zij was de 1ste!!!!!

  36. Boeroeng zegt:

    verdorie…..
    nog maar 8 dagen !

  37. Peter van den Broek zegt:

    TTF ——-Ik kan helaas niet op 4 Juni naar het interview met Eric Heuvel, de auteur van het stripboek “De Terugkeer”. Hij kan wel een met veel pretenties omgeven historisch boek (sic) uitgeven, maar geschiedenis is niet louter en alleen het tekenen van gebeurtenissen (Ik val aan, volg mij enz.) maar is ook een subtiele weergave van gevoelens en emoties.
    De kardinale en niet de enige fout van het boek is het gemis aan een persoonlijke dimensie, oom Bas gaat terug naar Indonesie, maar naar wat eigenlijk ??? Een normaal denkend mens gaat bij zo’n bezoek toch naar het graf van zijn moeder en zijn enig broertje, die in de Bersiaptijd door Pemoedas werden gedood.
    Maar nee ,Eric Heuvel laat oom Bas daar totaal aan voorbij gaan , aangezien Eric Heuvel heel bijziend dus selectief in de geschiedenis van Indie is geinteresseerd, Eric Heuvel laat hem toch bladzijden lang leuteren over koloniaal Indie. .Mijn eigen familieleden daarentegen bezoeken in Indonesie altijd het graf van mijn opa die in het Jappenkamp overleden is en ik ga bvb bij een bezoek aan Nederland altijd naar het graf van mijn vader in Rijswijk of mijn Oma in Amsterdam. Op zo’n manier betuigen wij respect en eren wij onze voorouders. Zodoende voelen wij ons overbonden met onze geschiedenis, ik heb dan het idee dat er continuiteit in het leven is en zo’n bezoek heeft ook met zingeving te maken.. Dat mis ik nou bij Eric Heuvel, de zingeving van een reis.
    Zo’n grafbezoek lijkt me toch logisch en dat is de kernvraag die ik Eric Heuvel wilde stellen: waar is het menselijk aspect van “de Terugkeer” als je aan de dood van je moeder en broertje volledig voorbijgaat, wat voor zin heeft dan zo’n Terugkeer, volgens mij komt die absurde gedachte helemaal niet op in zijn onbewoonbaar verklaarde bovenkamer.
    Eric Heuvel rept in zijn boek helemaal niets over dat grafbezoek wat mij toch wezenlijk lijkt voor de psychologische diepgang van een persoon als oom Bas. Maar misschien wil Eric Heuvel geen diepgang, gewoon een lekker oppervlakkig verhaal. En dat maakt “De Terugkeer” zo ongeloofwaardig, zo nietszeggend. zo harteloos. En dat stripboek wordt ook nogeens als leesvoer aan middelbare scholieren koud geserveerd. Die krijgen toch een vertekend beeld van de Indische post-koloniale Geschiedenis en de mens daarin.
    En ik kan hem helaas geen verdere futiele vragen stellen over andere groteske flaters of misstappen in zijn boek zoals; waar zijn de onzichtbare Indische Nederlanders in de Jappenkampen gebleven, of wat was de BIJrol van de Buitenkampers in de oorlog(natuurlijk ook Indischen), of wat gebeurt er met de Indische muurbloemen in het algemeen en in het bijzonder in het boek. Vragen die verder gaan dan de diepgang van zijn soepkom.
    Helaas…..
    Toch vind ik Asterix en Obelix als stripboek in historisch opzicht veel geloofwaardiger overkomen en meer zingevend.

  38. Boeroeng zegt:

    Er bestaat een fout idee dat de Tong Tong Fair tegenwoordig steeds minder een Indonesische markt is, terwijl dat toch de bedoeling was ooit.
    Fout… Dat was nooit de bedoeling bij de eerste pasar in 1959 en toen het in latere jaren nodig was doel en middelen te herformuleren werd dat nog steeds niet de bedoeling.
    Lees dit stukje in de Tong Tong van juni 1959.
    Een paar weken voor de eerste Pasar Malam Tong Tong

    Het idee was een westerse fancy fair te organiseren, maar dan zoals men dat altijd in Indië deed.
    Blijkbaar waren er ook stands van bedrijven te Indië … en natuurlijk niet persé met Indische en Indonesische procucten.

  39. sigeblek zegt:

    De Pasar Gambir in Batavia is een soort beurs gecombineerd met de gezelligheid van pasar gebeuren .
    Bij zo’n jaarlijks terugkerende evenement komen boeren, burgers, buitenlui etc bij elkaar.( agrariers-planters,de Orang Belanda’s , ambtenaren , notabelen , producenten , zelfs de pribumi’s kwamen ook )
    Dus komen veel mensen om allerlei nieuwigheden (nieuwe producten) te zien en proeven.
    En dan ontmoet je familie , vrienden , bekenden , of men maakt nieuwe vrienden, er werd nieuws gewisseld , geroddeld over van alles en nog wat .
    Mensen komen ook graag om anderen te zien of gezien te worden.
    Tot zover heb je de overeenkomsten met de oude Pasar Malam Besar.
    Ik heb de verhalen van mijn vader (‘pribumi”) gehoord , hij was van 1915.Hij kwam weleens bij de Pasar Gambir , waarschijnlijk met zijn vader of met zijn studiegenoten.
    En hij had ook de oude PMB gezien toen hij gedetacheerd werd in Amsterdam (1968-1970).
    Hij en mijn moeder waren nieuwsgierig over bijna “alles” wat ze vroeger met de Nederlandse paplepel (onderwijs) hadden gekregen.
    Tong Tong Fair heeft niet meer “de zelfde aanbod” , ik zie geen (Nederlands) Indie of Indonesia meer .
    Surya Atmadja

  40. Boeroeng zegt:

    Kom op Sigeblek… dit is blindheid.. je citaat:
    ————-
    Tong Tong Fair heeft niet meer “de zelfde aanbod” , ik zie geen (Nederlands) Indie of Indonesia meer
    ——————
    Dat aanbod van fairspelletjes is idd nauwelijks nog. Ik deed vorig jaar nog katapulten met propjes van papier.. Das ook nep, toch ?
    Maar eigenlijk is het een idee de oude fancyfair spelletjes meer te programmeren… aangevuld met nieuwerwetse fairspelletjes (mechanische karbouw hahahaha)
    Mevrouw Brückel beschrijft wat van die oude spelletjes.
    Wat is daar Indisch aan ?
    Een boel… dat deed men op de pasar malams te Indië…
    trés Indisch dus…

  41. Pierre de la Croix zegt:

    I don’t plead guilty!
    Oeps ….. Pak Geblek ….. voor de goede orde: Er schijnt nog een andere Pak Pierre op de lijn te zitten.
    Deze keer was ik het niet, bukan saya.
    Salam,
    Pak Pierre (de la Croix).

  42. Boeroeng zegt:

    Pierre…foutje van mij… is hersteld reeds.
    mechanische karbouw, zoiets dus

    kan best hoor … karbouw met hollandse wit/zwart of roodbonte vlekken… tjampoer deze

  43. sigeblek zegt:

    Ik heb de 2 oude lokaties voor de Maliveld gezien.
    Met mijn ouders en later met mijn gezin, om te laten zien dat er een soort binding was/is tussen de Orang Indo en Orang Indonesia.
    Mij Ollandse meprauw ken mijn oude kostbaas( Indische beneran van Semarang )en zijn konco’s en hun Indonesische vrouwen goed .
    Dus ik heb kunnen vergelijken hoe het in 1968 was en eventueel de sfeer “proeven” van voor 1959 (verhaal van Mevr.M.B-B).Achh mss hang ik te veel aan tempo doeloe , nostalgia.
    Dat er met djepretan( betawinees voor katapult) werd gedaan , veel tukang sulap (gogelaaar) , tukang ramal ( waarzegster) is ook vaak te vinden bij andere pasar malams in Ned.Indie cq Indonesia (in mijn jonge jaren).Vaak met kermisachtige toestanden.
    Dat gecombineerd met de verhalen van mijn oude heer.Wat ik wel mis is de grote ton waar iemand met zijn montorpiet ronddraait zonder af te vallen(hoe ken ?)
    Sinds TTF ben ik niet meer zo enthousiast omdat naar mijn mening te veel andere culturen aanwezig zijn .
    Dat gaat ten koste van het Indisch of Indonesisch zijn
    Bij de jongere generatie zie ik een andere trend , ze gaan meer richten naar de nieuwe Indonesia.
    Je ziet zelf dat Indisch3 (3de Gen) hun UlTah bij de KBRI kan vieren, nou dat is toch mooi gebaar , van beide kanten.
    Eigenlijk moeten de 2de Generatie ook dat doen , voor zover ik weet zijn velen van hun ( onder mijn vrienden en kenissenkring) de verwaterde banden met Indonesia aanhalen.
    En dat kan ik alleen toejuichen.
    @ Burung , je kan niet een kelereng of gundu of een stuk steen gebruiken als peluru (kogel) voor je katapult.
    Moet wel met iets zacht.
    Een vraag , hebben ze ooit de kuda lumping(Reog Ponorogo) uitgenodigd ?

  44. Boeroeng zegt:

    In de loop der jaren zijn er veel Indonesische dansgroepen geweest op de pasar. Misschien ook een kuda lumping uitvoering.. Geen idee.
    Ik vind het wel meevallen hoor met die andere culturen.
    Oeps… propje papier was verplicht in dat standje..
    ultah=verjaardag en KBRI= Indonesische ambassade ?
    Nou….. een verjaardag vieren van Indisch4ever doen we altijd gewoon op de weblog en dan .. klaar.
    Als we het ergens anders zouden vieren…. dan maar in de eetwijk van een Grote Indische Samenscholing op het Malieveld.. of een Indonesisch restaurant.
    Prima plaatsen hoor !!
    Mensen kunnen wel geinteresseerd zijn in Indonesia.. Dat is prima…maar als je ‘het Indische’ wilt bevorderen, dan moet je niet ‘het Indonesische’ als voorbeeld nemen.
    Het Indische bevorderen is voor mij met deze weblog … nieuws brengen over Indische mensen, Indische kwesties en wat Indische mensen zoal interesseert vanuit hun afkomst(bij dit laatste hoort Indonesisch nieuws) Dit alles gegarneerd met brokjes geschiedenis van de Indische Nederlanders.

  45. Ed Vos zegt:

    Kijk dat – dit soort discussies – krijg je nou wanneer je de benaming indisch beperkt tot slechts indo’s of (“gemengdbloedigen”).
    Wanneer je die oosterlingen allemaal bij-elkaar zet op een pasar in indie, dan krijg je toch een bonte mengeling van culturen in Indie van klingalezen, chinezen, japanners, arabieren, tot maleiers toe. Misschien waren er ook tamils, pakistani, hindoestani aanwezig – maar heetten ze toen anders.

  46. sigeblek zegt:

    Nir Vos , wij hebben hier over de Indische Nederlanders en de Indo-Europeanen die uit de voormalige Nederlands Oost Indie kwamen ( gerepatrieerd of gemigreerd).
    En natuurlijk hun nakomelingen.
    De Pasar Malam (besar) werd door de founding fathers of mothers uitgevonden voor de eerste generatie .
    Zie ook het verhaal van Mevr. Mary B-B.
    In een Pasar ( of Markt zoals de Londohs het zeggen) heb je veel bezoekers.
    Kijk maar naar de Pasar Albert Cuyp ( een soort Pasar Hari(an) dus een dagmarkt vanaf Senin t/m Sabtu.
    Daar je zie je ook bezoekers(pasargangers) tientallen of mss meer dan honderd nationalteiten ( Amsterdam kent meer dan 175 nationaliteiten) .
    Zo heb je ook veel pasargangers uit verschillende bevolkingsgroepen in de oude Nederlands Indie en daarna in de nieuwe Indonesia.
    Vraag maar aan oud Betawinezen(lees de verhalen van si Tjalie).
    In mijn jonge jaren kom ik weleens in verschillende soorten dagmarkten (Pasar Tradisional) in Djakarta zoals de Pasar Senen, Pasar Tanah Abang (veel orang Arab, Melayu, en klein beetje Orang Tjina plus Orang India ) , Pasar Glodok ( veel orang Tjina ) en Pasar Baru ( veel Cina en Orang Keling /India).
    Vergeet niet de kleine Pasar Gang Thomas , tegenwoordig heet de Jalan Thomas de Jalan Tanah Abang V.
    Maar dat zijn gewone dagmarkten of gespecialiseerde pasar ( Pasar-Pagi = o.a Textiel)of Pasar Minggu( fruit en groenten).
    Het is anders dan de Pasar Malams van de Indische mensen(Indo) ,had een andere opzet en doelgroep.
    Zelfs de nakomelingen van de Mardijkers (uit de kuststreken van India , Coromandel etc) werd langzamerhand opgenomen in de grote Indische familie.
    Sommige Mardijkse families behoren in de 18 en 19de eeuw tot de “elite” van de Indische gemeenschap in Batavia en ommelanden.
    De tijden veranderen , de bezoekers ook , dus had men de naam van de oude PMB veranderd in TTF en de andere culturen komen nu aanbod.
    Het is een keuze geweest.

  47. Boeroeng zegt:

    De naamsverandering was geen keuze om andere culturen naar voren te schuiven.
    Integendeel
    De naam is veranderd om het idee van nostalgische Indonesische markt en eetfeest wat in de publieke opinie aanwezig was bij te stellen naar een idee dat de TTF een culturele manifestatie is, de cultuur van de Indische mensen.
    Tong Tong is ook de term eurasian gaan gebruiken om de naar de pers toe de nadruk te leggen op het gemengde karakter van de groep Indische mensen.
    Want journalisten snappen het soms gewoon niet en gaan de TTF/PMB Indonesisch noemen.
    En natuurlijk zijn Indische Nederlanders ook in te delen bij de groep eurasian

  48. sigeblek zegt:

    Ik beweer niet dat de keuze genomen werd om andere culturen naar voren te schuiven.
    Ik constateer allen dat er een naam verandering kwam , en de stichting van te voren de meningen van de PMB bezoekers gepeild middels een enquette formulier.
    Had toen zo’n formulier ingevuld en daarna gediscussieerd met iemand v.d stichting.
    De uitslag van de enquette had ik niet gelezen .
    En dat is jammer dat ze een bredere publiek ( De Eurasian) willen bedienen .
    Het is ook waar dat de Indische Nederlanders/Indo Europeanen ingedeeld kan worden bij de Eurasian.
    Historisch gezien werden ze ook Eurasians genoemd door de Engelsen.
    En gezien hun “beperkte”aantal ( toen ongeveer 240.000) komt de Indische Nederlanders/Indo Europeaan in het gedrang , tussen de andere Eurasians van( Zuid Oost) Azie.
    Tussen de nakomelingen van Europeanen en ( Zuid Oost ) Aziaten.
    Vietnam , Kambodja , Thailand , Burma, Laos , Philipijnen , Maleisiers , Indiers ,Chinezen , Sri Lanka etc .
    Ik ben bang dat de Indischen als het ware “opgeslokt” kan worden door de andere Eurosianse culturen .
    En dat vind ik jammer , nogmaals dit is mijn persoonlijke mening.
    De keuze is aan jullie zelf .

  49. Ed Vos zegt:

    @sigeblek
    Voor de goede orde, we hebben het hier over de TTF en hoe zij haar standpunt bepaalt en verdedigt.
    We kunnen bijvoorbeeld discussieren over religie of liever over god, maar dan moeten we eerst bepalen over wiens god we gaan discussieren, die van spinoza, die van de moslims of die van de christenen, en niet alles doorelkaar halen, anders kunnen we aan de gang blijven tot aan St. Juttemis
    Praten we over het indisch zijn van de TTF, dan zal dat indisch zijn iets anders zijn dan het indisch-zijn van menig indische Nederlander, of van een indochinees.
    Los van het feit of er nog zoiets bestaat als Indisch zie ik niet in waarom dat indisch wordt opgeslokt door andere euro-aziatische culturen.
    Luister, ik heb zowel een indonesische als nederlandse achtergrond, en zonder me krampachtig te hechten aan een van beide sta ik open voor de cultuur van beide landen. en dat kun je ook Indisch noemen, en volgens mij denkt half Nederland daar ook zo over.

  50. Boeroeng zegt:

    @ sigeblek
    Nee… er was geen koerswijziging van de TTF om een breder publiek te bedienen bijv alle eurasians.
    Men noemde met opzet vaker de naam eurasian festival om de gemengdheid te benadrukken en de beeldvorming van ‘het is Indonesisch’ zo bij te stellen.
    Bekijk het podiumprogramma Andere culturele eurasianvormen worden nauwelijks geprogrammeerd… nog steeds Indisch met heel veel Indonesisch daarbinnen… nog steeds over Indische mensen

  51. sigeblek zegt:

    Ik heb ook over de TTF(v.h PMB) en de mensen achter de organisatie.
    Constateer allen bepaalde feiten of veranderingen , uiteraard is de keuze en beslissing hun of jullie keuze.
    Ik ben slechts een buitenstaander en een geinteresseerde.
    Meer niet.
    Als ik het goed gelezen heb vindt je ook dat het indisch zijn van TTF iets anders zal zijn dan menig indische nederlanders.
    Zo ver zal ik niet zeggen .
    Ben niet eens met je uitspraak :
    ” Los van het feit of er nog zoiets bestaat als Indisch ”
    Voor mij bestaat het wel , je ziet hun op straat , op Tv en hebben hun organisaties en websites , kumpulans , pasar malams etc.

  52. Pak Pierre zegt:

    De gustibus ….
    Ik heb de knusse Houtrusttijd meegemaakt en kan nog steeds niet wennen aan die enorme tent op het Malieveld waar Gaddafi in zijn glorietijd monyettrots op zou zijn geweest. Nog minder kan ik wennen aan de nieuwe naam “Tong-Tong Fair” voor PMB. PMB was een vlag die, naar mijn mening, de bedoelde nostalgische lading prima dekte.
    Er was in de stad van mijn jeugd Semarang jaarlijks een “Pasar Malam”, een feest van lichtjes waar van alles was te zien en te beleven. Ik ging er heen zo vaak ik kon (en mocht), meestal “brobos” om geld uit te sparen.
    De kreet “Tong-Tong Fair” zegt mij niets in het licht van mijn herinneringen aan die Indische/Indonesische Pasar Malam van toen.
    “Tong-Tong” ken ik in ander verband, maar HET Indisch Maandblad dat ooit die toepasselijke naam droeg heet al lang “Moesson”. Kenapa? Saya tidak tahu.
    “Fair” is Engels voor o.m. (jaar)markt en bazaar, dus dat klopt wel, maar het woord doet mij in de verste verte niet denken aan “culturele manifestatie” of “de cultuur van Indische mensen”. Als zodanig voegt dat Engelse woord niets aan informatieve waarde toe.
    Tja …. en dan die andere gloednieuwe buitenlandse kreet “Eurasian” om voor de (Nederlandse) buitenwacht “het gemengde karakter van de groep Indische mensen” te benadrukken. Waarom Engels als de oude kreten “Indo-Europeaan” of “Indische Nederlander” net zo goed of nog duidelijker verwijzen naar dat “gemengde karakter”? Het begrip “Eurasian” is vooral bekend in de (voormalige) Britse kolonieën in Azië, waar het in de koloniale tijd (en misschien nu nog) dezelfde negatieve lading had (heeft) als de aanduiding “Indo” in Nederlands-Indië. Gezegend ben je!
    Maar goed, als buitenlands “in” is en (eigen)waarde toevoegt, dan wil ik natuurlijk ook met enig buitenlands besluiten: De gustibus … non disputandum – Over smaak valt niet te twisten.
    Pak Pierre (de la X)

  53. sigeblek zegt:

    Tong Tong is een stuk holle bambu waar men gaat ketok-ken om mensen te waarschuwen.Werd froeher gebruikt om door de ronda keliling tijdens zijn ronde door de kampung of wijk.
    Om mensen te waarschuwen bij onraad ,of de aanwezigheid verdachte personen ( maling en rampokkers) .
    In Ollanda werd het woord waarschijnlijk gebruikt om de Indische Nederlanders “wakker” te maken , om te organiseren.
    Muson , is Angin Muson in Nederlands Indie.
    Heeft een ondersteunende functie die de vaart van een schip ten tijde van de VOC kan bespoedigen.
    In Ollanda heeft een symbolische betekenis om de Nederlands Indische beweging helpen te bespoedigen, meer vaart geven .
    Heb alleen maar ge-tebak( geraden)
    Surya Atmadja

  54. Boeroeng zegt:

    Ik hoorde altijd dat de moesson de regentijd was.. De wind was dan wel gedraaid . Ik dacht dus niet dat het blad de Moesson zo genoemd werd vanwege de gedraaide wind… Maar meer naar de naam van het hele regenseizoen.

  55. Ed Vos zegt:

    Tong tong of kentongan, op Bali kulkul, wordt voor meer zaken gebruikt dan slechts voor het maken van geluid tijdens onraad.
    Dit zal zeker niet de bedoeling zijn geweest van de organisatie bij het kiezen van de naam.
    De belangrijste functies van een tong-tong: om er de uren mee te slaan, oproep tot het gebed, of het begin van iets bjvoorbeeld een vergadering aan te kondigen.

  56. Ed Vos zegt:

    Overigens kun je met een tongtong ook seinen, tegenwoordig gebruik je daarvoor je HP om te twitteren of om te SMS-en

  57. Ed Vos zegt:

    Moesson heeft wel te maken met het draaien van de wind om het half jaar: je hebt een droge en natte moessoen. Het is gewoon een seizoen, een periode, een jaargetijde.
    Daarnaast heb je een passaat, maar dat heeft meer te maken met het verschil in verwarming.

  58. Ed Vos zegt:

    p.s. sorry bungs, je kunt hier ook niks bijwerken of wijzigen, in het indonesisch is moesson, musim. Je hebt bvb dus een musim kemarau, een drooge periode.
    Het zal me niks verbazen als dat woord van arabische herkomst is.

  59. sigeblek zegt:

    Angin Muson, dat had JPC gebruikt om of uit Batavia te vluchten naar de Molukken of toen hij terug ging naar Batavia.(zie beleg van Batavia).
    Met de wind in de zeilen zegt men.

  60. Boeroeng zegt:

    Over de namen Tong Tong en Moesson kunnen we het beste Lilian Ducelle zelf aan het woord laten. Onderstaande is uit de Tong Tong van 15 september 1977 pagina 2 en 3
    ——-
    dit begin

    en dit is het einde van hetzelfde artikel:

    Archief Moesson: http://www.moesson.nl/

  61. sigeblek zegt:

    Over Pasar Malam Besar , TTF kunnen we de 2de intervieuw van I.3 met Mevr. Siem Boon wachten.
    Ook het boek Pasar Malam van Tong Tong moet men echt lezen.Warm aanbevolen.
    Zie boek bespreking bij een bevriende site.
    http://indonesie.actieforum.com/t2105-de-pasar-malam-van-tong-tong

  62. Pierre de la X zegt:

    “Tong-tong” en “moesson” verklaard voor lezertjes van 2de en nog latere generaties:
    Voor 1ste generatie Indo’s, onversneden indische totoks en heuse Indonesiërs in de diaspora zijn de begrippen “tong-tong” en “moesson” nauw verweven met herinneringen aan de gordel van smaragd.
    Volgens Van Dale’s Groot Woordenboek der Nederlandse Taal is een tong-tong een “hangend blok hout of gong waarop de uren en seinen geslagen worden”. Van bambu kon die ook zijn, zoals Pak Surya alias Geblek schreef. Een échte “tong-tong” heb ik als jongen in Semarang eens gehoord toen ‘s-nachts in de naburige kampung een amokmaker opdook. Die kampung tong-tong werd dus kennelijk alleen gebruikt bij onraad, om alarm te slaan.
    Pan Dale beschrijft de moesson als “een periodieke, binnen een bepaalde periode constant uit dezelfde richting waaiende wind die met de jaargetijden afwisselt, met name in de Indische en Grote Oceaan”. De moesson bracht/brengt in Indië/Indonesië 2 elkaar afwisselende seizoenen, de droge en de natte of regentijd. Het woord heeft waarschijnlijk een arabische oorsprong (mausim = seizoen) en dook in 1599 voor het eerst in het Nederlands op, waarschijnlijk via de Portugezen die als eerste Europeanen (na Marco Polo?) in de Indische archipel verschenen. Zij noemden het natuurverschijnsel “monçao”.
    Pak Geblek, de moesson was er niet speciaal voor de VOC, maar de Kompenie zal er inderdaad wel handig gebruik van hebben gemaakt.

  63. sigeblek zegt:

    Bij de Oosterlingen en bij de Indonesiers hebben namen bepaalde betekenis , ook symbolisch.
    Men had toen Tong Tong gekozen naar de Cabaret groep.
    Werd niet verteld waarom ze de cabaretgroep Tong Tong hadden genoemd.
    Je kan afvragen waarom Kacang ?
    Omdat de Londoh toen hun Kacang noemen ? of Matahari = kennelijk omdat de Zon de bron van het leven is.
    Of Kancil= een kleine maar slimme dier.
    Waarom Boeaja = niet omdat het een aasvreter is , omdat boeaja bij de Indo’s een andere betekenis hebben ? ( zie Boeaja Kemayoran).Een beetje (d)jago achtig gedrag etc.
    Of Brani Mati= Een durfal of bosan hidup ?
    Of de naam siGeblek = is hij echt geblek of doet hij alsof .
    Over het gebruik maken van de angin muson , dat was ook al eeuwen aan de gang voordat de westerlingen naar de de regio kwamen om de Molukken te zoeken.
    Zie de reizen ten tijde van Sriwidjaja .Voorbeeld de Borobudurschip.
    Zulke lange reizen duurt maanden , weet nog de verhalen van mijn oude heer hoelang zijn grootouders moeten varen naar Mekka en terug .
    Surya Atmadja

    • Hi Sigeblek, Mary Bruckel-Beiten heeft de naam Tong Tong voor de Cabaret in April 1958 zo genoemd. De naam heeft ze uit een boek genomen die ze in huis had over Indonesie. Het boek heet: Tanah Air Kita, bladzijde nr.235. Er staat in geschreven over Tong Tong:” De modern Indonesische gemeenschap kent ook haar sociale plichten, waaronder de verkiezingen. Een landbouwer uit Ardjasa(bij Djember) komt hier uit het stemhokje. Inzet: “Tong Tong” roept de kiezers op. Dit boek over land en volk van Indonesie samengesteld door N.A.Douwes Dekker.Mary is een vrouw die altijd voor de mens een gevoel heeft. Nadat Tjalie Robinson haar omhulp vroeg, Heeft zei de Tong Tong magazijn opgericht, en Tjalie geholpen door hem het blaadje als editor/schrijver te maken, en ook voor het groepje in die tijd. Allen waren haar medewerkers, ook Tjalie.
      De Indische post coloniale geschiedenis van deze eerste Pasar is door de gemeente dan Haag een grote fout gemaakt door coruptie bijft deze fout nog steeds. Tjalie was een leuke petjoh verteller, hij was daarvoor het meest geliefd, Mary Bruckel heeft de eerste 8 pasar malams opgericht. Ze had in de gaten dat Tjalie alles van haar wilde overnemen. Ze werd door de VIN leden “de moeder van de pasar malam in Nederland genoemd en niet Tjalie de vader zoals gezegd word, hij was een opvolger van Mary, Zij heeft zich terug getrokken en haar organisaties aan Tjalie over gebracht. Al bewijzen zijn te krijgen in het boek: Pasar Malam Selamat Datang in Holland bij Amazon.

  64. Boeroeng zegt:

    de symboliek van de Tong Tong = het Indisch geluid.. = de Indische stem laten horen
    Nog steeds toepasselijk met Tong Tong Fair dus.
    Maar Tjalie Robinson noemde ook een andere symboliek in februari 1963 pagina 4
    Bron is het Moessonarchief http://www.moesson.nl/

    in hetzelfde artikel staat ook dit:

    ‘….Ik laat me niet geluidloos wegassimileren….’
    maw… hij slaat op de Tong Tong..
    hij maakt het Indische geluid
    Eigenlijk zou Indisch4ever dat gele stukje als strijdquote moeten gebruiken

  65. sigeblek zegt:

    Si Tjalie zegt :
    ….Ik laat me niet geluidloos wegassimileren….’
    maw… hij slaat op de Tong Tong..
    hij maakt het Indische geluid
    Ikke zeggen:
    In Ollanda werd het woord waarschijnlijk gebruikt om de Indische Nederlanders “wakker” te maken , om te organiseren.
    Ben niet echt ver naast met mijn ge-tebak .
    Mijn logika zeg dat zonder vorm van organisatie ( saamhorigheid etc) de Indische gemeenschap hopeloos verdeeld is .Logisch omdat ze vroeger in Ned.Indie ook niet zo goed georganiseerd zijn .
    Vandaar die naam Tong Tong , met een bepaalde symboliek er achter.

  66. Ed Vos zegt:

    @sigeblek, gelukkig ben ik nog javaan genoeg om hun mentaliteit fijn te doorgronden. Het is vaak ngarang en ngengkel om met veel omhaal van woorden het gelijk aan hun zijde te krijgen in het openbaar,alsof een idee of opvating de hunne is en het zelf per toeval hebben verzonnen.
    @boeroeng, wanneer men na ruim 60 jaar in Nederland nog niet weet wat het indische geluid, de oerkreet — uit het verleden — is, dan weet ik het niet meer. Maar ik geef toe, ik kom ook allochtone Nederlanders – zoals bijvoorbeeld Turken, Marokkanen en Grieken – tegen die het niet weten. Maar neem het ze eens kwalijk, want die moeten zelf eens orde op zaken stellen.
    Ik vind het veel interessanter om onze nationalistische indonesische bruine broeders en zusters duidelijk te maken wat ze door zelf in hun land hebben aangericht na het vertrek van de Ollanders c.s. en dat dezelfde Ollanders eigenlijk de basis legden voor hun westere maatschappij (Bahasa indonesia en zelfs Indonesia is een Hollandse constructie) en hen niet alleen zien als slechts ordinaire penjajah.
    Neem me niet kwalijk zeg, ook Tilburg werd vroeger geregeerd door ordinaire Hollanders die er stinkend rijk door werden maar de arbeiders profiteerden er ook van.
    Soms komt het me voor dat heden ten dage de meeste allochtonen uit Indonesie en omliggende landen komen, maar je hoort er ook niet zo veel van. Het zijn dan ook model-nederlanders in de dop: plichstsgedtrouw, hardwerkend, bescheiden, luisteren goed naar hun bazen, en hun eten is lekker.

  67. Pierre de la Croix zegt:

    Moesjawara
    In mijn onvolprezen Van Dale Besar (13de uitgave uit 1999) staat dat Indonesische woord (eveneens met arabische wortel)ook: “Eindeloos praten (ouwe h….n) om unanniem tot een oplossing of conclusie te komen”.
    Pukul terus dan maar, nog een gobang mijnerzijds in het zakje: Si Tjalie had – en dat waren we van hem gewend – in zijn “bergrede” (zie knipsel van Pak Boeroeng) wijze woorden geschreven en ook profetische, getuige punt 5.
    Het was 1963, Nederland zat vol Indo’s fris van de boot, het “djedarrr-djedorrrr” kon je in Den Haag op elke straathoek horen. Kom er nu maar eens om.
    Het is onvermijdelijk en – naar mijn mening – ook goed dat 2de, 3de, 4de, etc. generaties steeds meer assimileren, want vers bloed uit “Indië” wordt niet meer aangevoerd.
    Met dat proces voor ogen zal het zijn geweest dat andere wijzen na Tjalie besloten het Indisch Maandblad Tong-Tong te herdopen in “Moesson” (symboliek voor wisselende seizoenen of misschien “een andere wind die is gaan waaien”) en Pasar Malam Besar in “Tong-Tong Fair”.
    So be it, niets is voor eeuwig. Maar smijt de nieuwe kreet “Eurasian” die nu kennelijk ook wordt “gepromoot” om voor de buitenwacht “het gemengde karakter van de groep Indische mensen” te benadrukken, alsjeblieft ver weg in de selokan.
    Pak Pierre

  68. Pierre de la Croix zegt:

    Sorry …. voor de oplettende lezertjes:
    In mijn vorige reactie moet “unaniem” in de 1ste alinea natuurlijk zoals hier, met totaal 2 (dua) x n, niet met 3 (tiga) worden geschreven. Slip of the Eurasian’s bloody brown finger.
    Pak P.

  69. Ed Vos zegt:

    Dat woord Eurasian begint me ook tegen te staan. Of ik een Europeaan ben, valt nog te bezien, en ik voel me geen Aziaat ook.
    P.s. ik las ik net op internet dat Obama’s voorouders waarschijnlijk uit Nederland kwamen.

  70. Pierre de la Croix zegt:

    Obama going Dutch
    Puriteinse asielzoekers
    Ja, Pak Vos. Een beetje Amerikaan voert zijn roots graag terug tot de Pilgrim Fathers, die in 1620 uit Leiden westwaarts vertrokken. Dat waren overigens geen Nederlanders, maar engelse asielzoekers (PVV bestond nog niet).
    Salam,
    Pak P.

  71. sigeblek zegt:

    Adoeh , ik weet niet wat Nir Vos wil zeggen over ngarang of ngenkel (javaans ?)
    Ikke weet dat ik hiero een buitenstaander ben , een beetje kesasar tussen de orang Indisch of Indo.
    Ken ook niks aan doen , voel me senang en soms ook leuk om een beetje (d)jedar (d)jedoer te praten.
    En om mijn verhaal / versie te geven over wat hier geschreven of gediscussieerd werd .
    Pak P, over de vers bloed , wordt wel degelijk aangevoerd maar wel uit Indonesia.
    Dus er is altijd hoop in de toekomst dat de Pasar Malams ( Istimewa of niet, van een stad of grote dorp etc ) zal blijven bestaan en onze cucu2-s bij elkaar komen .
    Uiteraard zullen de TTF en PMI broederlijk naast elkaar bestaan.
    En iedereen leeft lang en gelukkig.
    @ Mas /Pak Vos , over het onstaan van de Hindia Belanda Timur ( Nederlands Oost Indie) kan men verschillende uitgangspunten nemen , de ene zegt een produkt van de Ollanders , de andere zegt produkt van Javanen ( Majapahit*) of anderen zeggen de product van de founding fathers van Indonesia ( Sumpah Pemuda) MAAR 1 ding staat duidelijk dat Bahasa Indonesia is afkomstig uit Sumatra .Heet toen Bahasa Melayu.
    Zie het standaardboekje van de broer van Cornelis de Houtman.
    Ik kan hier verder vertellen maar dan ga ik off topic.
    (Majapahit*) Dat was de reden waarom Soekarno ook Malaysia wilde inlijven .

  72. sigeblek zegt:

    Adoeh , ik weet niet wat Nir Vos wil zeggen over ngarang of ngenkel (javaans ?)
    Ikke weet dat ik hiero een buitenstaander ben , een beetje kesasar tussen de orang Indisch of Indo.
    Ken ook niks aan doen , voel me senang en soms ook leuk om een beetje (d)jedar (d)jedoer te praten.
    En om mijn verhaal / versie te geven over wat hier geschreven of gediscussieerd werd .
    Pak P, over de vers bloed , wordt wel degelijk aangevoerd maar wel uit Indonesia.
    Dus er is altijd hoop in de toekomst dat de Pasar Malams ( Istimewa of niet, van een stad of grote dorp etc ) zal blijven bestaan en onze cucu2-s bij elkaar komen .
    Uiteraard zullen de TTF en PMI broederlijk naast elkaar bestaan.
    En iedereen leeft lang en gelukkig.
    @ Mas /Pak Vos , over het onstaan van de Hindia Belanda Timur ( Nederlands Oost Indie) kan men verschillende uitgangspunten nemen , de ene zegt een produkt van de Ollanders , de andere zegt produkt van Javanen ( Majapahit*) of anderen zeggen de product van de founding fathers van Indonesia ( Sumpah Pemuda) MAAR 1 ding staat duidelijk dat Bahasa Indonesia is afkomstig uit Sumatra .Heet toen Bahasa Melayu.
    Zie het standaardboekje van de broer van Cornelis de Houtman.
    Ik kan hier verder vertellen maar dan ga ik off topic.
    (Majapahit*) Dat was de reden waarom Soekarno ook Malaysia wilde inlijven .

  73. Boeroeng zegt:

    Het was al zeker dat een Engelse voorvader van Obama begin 17e eeuw naar Leiden uitweek en toen verder trok met een hele groep naar de Nieuwe Wereld.
    Maar dit bericht gaat over mogelijk een Nederlandse voorvader die zich in Ierland vestigde. Het is een vage theorie….een leuk kluifje voor de genealogen…. maar verder kun je er nog niks over zeggen:
    Bron
    —-
    Als je ook promotie wilt maken buiten Nederland – wat TTF beoogt- dan is het woord Eurasian beter te gebruiken om de gemengdheid te onderschrijven dan woorden als indo en indo-europeaan… Vooral dat laatste woord kan internationaal misverstaan worden als een synoniem voor arisch..
    Het woord Indisch nodigt in Nederland onvoldoende uit om te begrijpen dat er gemengdheid is… Ook de Hollandse jongeren neigen ernaar dit te vertalen naar ‘indonesisch’ wat politiek en taalkundig correcter zou zijn..

    Maar wat jullie toh? Moet een mechanische karbouw kunnen op de TTF ?

  74. sigeblek zegt:

    Gaat het voor buitenland of binnenlandse doeleinden ?
    Als het voor buitenlandse doeleinden zijn dan kan het verwarrend werken , want daar heb je weer die grote groepen “Eurasianen” , de nakomelingen van Westerlingen met allerlei volkeren van (Zuid Oost ) Azie , India/Pakistan etc .
    De “burgers van Ceylon”zijn ook nakomelingen van VOC ers ( Nederlandse en allerlei nationaliteiten die onder de VOC dienden) . Ze zijn anders dan de Indo- Maleisiers ( de juiste benaming weet ik niet) , en weer anders dan de Indische Nederlanders en Indo Europeanen die uit Nederlands Oost Indie kwamen.
    Ik zou juist het anders zijn ( het unieke) van de Indische Nederlanders benadrukken .
    Daarom moeten jullie ( al is het voor de 1000ste keer) aan de Hollanders en Nederlanders/Medelanders vertellen wie jullie zijn .Trots zijn op jullie geschiedenis .
    Verder vertellen en laten zien wie jullie zijn .

  75. Ed Vos zegt:

    @sigeblek, ik loop bepaald niet met mijn gebogen hoofd tussen mijn afhangende schouders de wereld rond. Vooral niet in indonesie.
    Op welk deel van de geschiedenis moeten “wij” trots zijn. Mijn opa had samen met mijn vader een melkveebedrijf op oost-java en verkocht daarnaast bouwmaterialen om de ollanders te helpen van indie een stukje comfortabel Holland te maken. Zou ik best tros op kunnen zijn. Helaas waren er landgenoten die dat niet konden verkroppen en dat zelf wilden organiseren.
    Neem nou die voorzitter van FC Twente, hij kan best trots zijn op het bereikte reultaat. Maar wordt zijn prestatie nu veroorzaakt door het feit dat hij indo is of Indisch. Wij gaan hier dus geen 2 geschiedenissen schrijven.
    Wanneer bvb een TTF een fair organiseert om de gemengdheid van nederland en in het bijzonder de indische gemengdheid te exposeren, dan vind ik dat prima. Vroeger werden ook koloniale tentoonstellingen gehouden – niet dat ik de TTF vergelijk met een koloniale tentoonstelling – om de indische wereld te presenteren aan het Europese volk. En wanneer je dat goed en smaakvol doet, zal de indische wereld, het indische en de daarbij behorende personen altijd in het collectief geheugen blijven.

  76. Ed Vos zegt:

    Maar wat jullie toh? Moet een mechanische karbouw kunnen op de TTF ?
    Een indische rodeo dat is nou iets nieuws.

  77. Geraldine Bruckel-Lang zegt:

    Hallo again, in artikel:Er bestaat een fout idee…. geplaatst door Boeroeng 18 Mei 2011.zegt :lees dit stukje in de Tong Tong 1959. Onze Passar Malam bij Mary Bruckel-Beiten, Boeroeng schrijft: Een paar weken voor de eerste Passar Malam TongTong van 1959…??? Een paar weken voor de eerste Pasar malam T.T…Mary Bruckel, schreef dit dus in 1958,zoals zij zelf schrijft onder de bekende foto Eerste Pasar Malam 1958 die in Mary’s boekje te vinden is,ook door anderen geschreven in Indisch historisch boek:colonial culture & post colonial identities by Joost Cote & Loes Westerbeek staat in geschreven: Mary Bruckel Beiten: She was the founder of the Pasar Malam Besar wich was organised for the first time in 1958. in vele van Mary B. media reports zegt zij dit telkens ook dat zij begon in 1958. Read my book please!. En je zal zien dat door media uittreksels van die tijd de waarheid over ons Indisch Nederlandse geschiedenis te vinden is,en dat er een grote fout is gemaakt in de geschiedenis.Ten koste van mijn schoonmoeder die “alle” eer moet krijgen, en dus de eer genegeerd word. BEWIJZEN KAN U VINDEN IN HET BOEKJE:PASAR MALAM 1958 MARY BRUCKEL BEITEN. Beste groet Geraldine

  78. Geraldine Bruckel-Lang zegt:

    O ja, in artikel “Waarom wij van naam veranderen geschreven door T.R……”Ineens gaf Arsath Ro’is de grappenmaker…. waarom niet Tong Tong..” Ja ik wist allang dat T.R. niet zelf op de naam Tong Tong kwam, maar sorry ook die grappemaker niet. Mary Bruckel-Beiten ontving 2 brieven van T.R., hij haar omhulp vroeg met zijn zoals hij het in 1 van de brieven aan Mary schreef pientjang “onze Brug” Mary mij zelf vertelde dat zij de Tong Tong had opgericht om T.R te helpen. Ofcourse that is “here say” maar ik houd niet mensen te verlakken om me zelf naar boven te halen.
    Groet Geraldine

  79. nelly zegt:

    10…9….8….7…..
    :)) oeioei tis bijna zover lui
    wens iedereen een héél gezellige pasar malam ja!

  80. Michelle zegt:

    Wij nemen een hotel voor 4 dagen en gaan heerlijk genieten van onze pasar , verheug me er nu al op . Heb een nieuwe sapulidi nodig en ga op jacht naar een extra guling . En tuurlijk dansen en eten toh , aduh dese al helemaal senewen .

  81. Boeroeng zegt:

    yooohhhhh ik kom met mijn mechanische karbauw….
    Zo vermijd ik de snelwegen met de files, treinen die te laat komen …. trams die ontsporen..

  82. @ Burung Biru
    Nog even over Waylon: z’n beetje iedere Indo denkt dat Waylon ‘van ons’ is, maar hij heeft geen Indische roots. Destijds heb ik zijn platenlabel gemaild hierover; ik geloof dat ze daar inmiddels licht-hysterisch zijn door deze steeds weer terugkerende vraag 😀 Misschien moet Andy Tielman Waylon maar adopteren….

  83. Andre zegt:

    Je zou toch echt denken dat hij een indo is hahaha…

  84. Boeroeng zegt:

    @ Griselda
    Ja.. ik dacht het ook even begin vorig jaar ergens.
    Mensen kunnen zelf zien hier, o.a. met zijn ouders:
    http://dewandeling.kro.nl/seizoenen/2011-1/afleveringen/08-04-2011/default.aspx
    Hij heeft wel talent…. dat weer wel
    (oei… is dit een verkapte foute opmerking?)
    Maar je zag mij op de karbouw met countryjasje en toen dacht je aan Waylon ? Is best logisch… hij met zijn country-achtergrond

  85. Wouter zegt:

    Ik zit nog met een vraag: is de naamsverandering er gekomen omdat de Ind. ambassade de concurrentie aan ging (vlak voor de vaste jaarlijkse gebeurtenis) of is de Ind. ambassade in het gat gedoken dat werd gecreeerd door die naamsverandering….?
    Leven is veranderen, dus de directie TTF zal wel te maken hebben gehad met de nieuwe lichting dir.leden. En een nwe marketinglicht opperde wellicht opeens dat we mee moesten in de vaart der volkeren. En bij hoofdelijke stemming was de klus snel geklaard…..iedere organisatie is afhankelijk van haar markt (hier letterlijk) en volgt de dynamiek om te kunnen overleven. Dat geldt voor elke organisatie. Maar wat hierbij even vergeten wordt is dat je niet zomaar een naam waar een halve eeuw in is geinvesteerd overboord kan gooien, het is een wereldwijd begrip geworden… dit is pure kapitaalvernietiging. Juist als de corebusiness het uitdragen van de Indische cultuur (de mengcultuur) is
    met alle boeiende culturele en historische aspecten wat onveranderlijke feiten zijn. Dit erfgoed is niet verhandelbaar of te claimen.
    Er zal wel een zwaarwegende reden zijn geweest anders doe je zoiets niet gauw. Je doelgroep in verwarring brengen, de potentiele klanten uitsluiten en de enorme publieke teruggang op de koop toenemen. It makes no sense om te kibbelen over eurasians, indo’s, juridische betekenis, profileren in de markt van pasar malams, herschrijven vd geschiedenis…? So, what happened?

  86. Boeroeng zegt:

    Natuurlijk wilt de ambassade profiteren van de goede naam van een pasar malam in tenten op het Malieveld
    En dus ging zij ineens hun pasars daar wegzetten.
    Daarvoor had men matig bezochte pasars in Utrecht georganiseerd.
    De keuze tot naamsverandering is een poging los te komen van het imago van nostalgische Indonesische markt.
    Het gaat niet om Indonesisch, maar om Indisch… Het gaat niet om een markt met spulletjes en voedsel. Het gaat om Indische cultuur en Indische identiteit.

  87. Ed Vos zegt:

    De meeste personen, die ik ken, en die denken even simpel of simplistisch als ik, gaan naar een pasar malam voor de gezelligheid, het lekkere eten en om andere mensen te ontmoeten. Vooral wanner zij van buiten Den Haag komen hebben ze nauwelijks tot geen tijd (of geen zin) om aan culturele dingen te doen, zoals bijvoorbeeld poezie en literatuur. Wanneer er een leuke indo-rockbandje speelt, willen ze nog wel swingen, of kijken naar een Balinees of Javaans dansje, voor het overige, sudah, cukup.
    @Wouter.
    Waarschijnlijk klinkt “tong-tong” even lekker in de oren als Dada (van het Dadaisme). Het is een Euraziatisch festival georganiseerd door Eurazians, maar ik begrijp je “verwarring” wel 😉

  88. Bob Henri zegt:

    U kunt het wel sappig brengen Bapak Vos. Wat is de Pasar Malam Indonesia dan?
    Een Indisch festival georganiserd door Indonesiërs?

  89. albert van prehn zegt:

    Het tijdperk van onze iconen.
    Zojuist ontving ik een droef bericht van onze Oscar Rexhausen, de man van the Hot Jumpers die ik als kleine teenager nog heb zien spelen op onze eerste Indische fuifjes, is overleden. Ik ben wel eens naar hun optreden wezen kijken. Zat nog in de schoolbanken.
    Later kochten Nederlandse vrienden de LP en de muziek van deze band, zelf was ik er niet aan toe omdat ik met andere muziek bezig was, o.a. een klassieke piano lessen sessie op de muziekschool in Arnhem. Ik heb het niet kunnen volhouden en ben er vroegtijdig mee gestopt. Niet omdat ik het niet aankon, maar er waren twee redenen, A: de eeuwige toonladders instuderen en de onmogelijkheid om jouw eigen inbreng in te voeren.
    Later heb ik het hervat maar ook hier was sprake van strenge verboden om jouw eigen richting te kiezen en deze keer was het de beschadiging van mijn rechterhand spieren door een gebroken pink die tevens zodanig uit zijn verband was gehaald dat er enkele van belangzijnde spieren waren beschadigd. Ik speelde een volleybal promotie wedstrijd en kreeg een ongeluk toen ik blokte.
    Pink lag helemaal plat en evenwijdig met mijn handpalm. Om de wedstrijd uit te maken, boog ik de pink met een knak terug in zijn verband, maar hij bleef scheef en daardoor kan ik geen piano meer spelen met mijn rechterhand. Ik heb mij dus maar op gitaar gebied ontwikkeld, speelde al gitaar dus de overgang was niet moeilijk.
    Jammer dat er weer een van onze iconen het strijdperk heeft moeten verlaten.
    Gisteren de 28e mei was ik met vrienden en mijn echtgenote naar de Tong Tong Fair gegaan om mijn vriend Andy weer te zien optreden, ja, met een dubbel gevoel, wetende wat Andy momenteel mankeert. Maar daarover straks meer.
    Allereerst moet ik zeggen dat de pasar druk werd bezocht deze dag. Of het nu komt doordat Andy er optreedt, ik weet het niet, maar ik heb nog nooit zoveel indo’s bij elkaar gezien. En ook echte Indo’s dat wil zeggen met het bekende dialect en de spreekwijze. Ik heb genoten en keek mijn ogen uit. Adoeh, zovele gemeenschapsgenoten en toch zo verschillend van elkaar. Ook heb ik onze jeugd al dan niet gemengd en in driekwart bloed opgemerkt. De Indische kinderen, beleeft gedwee en rustig, maar wel typerend Indisch. Ik hoorde een Indisch meisje die je vaag herkend als Indisch meisje aan haar vriendje vertellen wat haar vader ook heeft toen ze bij een stand stonden te kijken.
    Leuk en aandoenlijk en ik moet zeggen onze driekwart bloedjes zijn mooie mensen, deel Europees maar tevens een vleugje oosters, soms wat met een tintje maar met Europees uiterlijk. Adoeh, ik keek er naar en dacht bij mij zelf aan mijn eigen kinderen. Mooi alsof het Zuid-Europese mensen waren.
    Mooi en fijn om te zien dat ze ondanks alles toch onze Adat in hun lijf hebben.
    Maar jonge jonge, wat een boel Indo’s mek, zoveel dat het er gekleurd uitziet, koppen van grijs, bruin, zwart, jong en oud als dan niet met kroost. Adoeh mek, en veel bij de eettenten, als je jouw indo vrienden wil tegenkomen op een pasar, ga dan maar naar de eettenten, ik wed dat je ze daar tegenkomt.
    Nadat wij zo zijn wezen wandelen werd het tijd voor Andy’s optreden na een jaar afwezigheid. We weten nu allemaal wat de man mankeert en hoe het ziektebeeld is van een persoon in zijn situatie.
    Ik was gespannen niet omdat ik hem nooit eerder gezien heb, maar om zijn hoedanigheid van nu.
    Ook ik had het genoegen om deel uitgemaakt te hebben van zijn begeleidingsgroep van 1995 tot 1997 e ik herinnerde mij een actieve en gedreven man met liefde voor zijn muziek. Het was een leuke tijd en de man was heel goed voor zijn muzikanten. Ik heb veel van de man geleerd.
    De opkomst was goed, het theater was uitverkocht.
    De band was een samenstel van muzikanten die eerder met Andy hebben gespeeld, aangevuld met een drietal dameskoor.
    Op zich was de begeleiding goed, alleen had ik als begeleidingsgroep, wetende dat je een soort van comeback speelt wat betere voorbereiding gedaan. Het was leuk maar niet spectaculair, de wisselsolisten deden hun best maar het was te vrijblijvend en daardoor eigenlijk niet echt wat mij kon boeien.
    Andy kwam op ondersteund en heel moeilijk lopend. De ziekte heeft hem gesloopt en van de spankelende man van destijds was weinig over. Hij was lichamelijk zwak en dat is niet verwonderlijk.
    Het optreden was meer een ode aan zijn publiek dan een spetterende show, zijn vermoeidheid en zwakte speelden hem duidelijk parten.
    Hij zong, de bekende Indische klassiekers met overgave maar met een heel erg zwakke stem, niet meer de volheid en de kracht van vroeger voor zijn ziekte. Bij tijd en wijle soleerde hij ook met zijn onmiskenbare sound, niet meer zo flitsend als weleer maar onmiskenbaar Andy Tielman.
    Het deerde mij niets, eerder had ik erg veel bewondering voor de man die halverwege moest gaan zitten om het vol te houden en die moeite had om zijn gitaarriem om te doen. Hij zong alsof hij als vanouds zong, echter het volume en de hoogte van bepaalde noten waren door de slopende ziekte niet wat het was. Het was niet leuk om hem in deze toestand te zien en menigeen kreeg een brok in zijn keel. Zeker als bij tijd en wijle hij weer eens uithaalde en de rocker wilde zijn die hij eens was.
    Als ik bewondering voor iemand heb en tegelijkertijd droefenis dan is het voor deze Andy die in deze toestand zijn publiek nog gaf wat het van hem verlangde. De muziek was goed en Andy deed meer dan zijn best. Dat is de man ten voeten uit, zijn publiek, zijn muziek zijn zichzelf geven voor zijn publiek ondanks de tegenslag door zijn zieke toestand en wat bijna een onmogelijkheid is. Ik doe hem het niet na.
    Ik weet niet of hij na dit optreden nog eens de kans krijgt om weer op de bühne te staan, zoals hij nu lichamelijk is, heb ik mijn twijfels, alhoewel je in stilte hoop dat hij zich zal herstellen van deze ziekte. Je wenst dit niemand toe.
    Ik denk terug aan mijn tiener tijd, palais de dance, Duitsland, zijn muziek in de pensiontijd, mijn eigen optredens met hem, wat gaat de tijd toch hard en wat is het leven toch onvoorspelbaar, en soms ook zo hard. Ook denk ik terug aan de tijd dat hij veel bij mij op visite was en dat ik hem een keer meenam naar het huis van mijn broer die aan kanker stervende was. Zijn aanwezigheid was voor mijn zieke broeder een opsteker geweest en ik ben blij dat hij het heeft mogen meemaken.
    Aan Andy heeft de Indo gemeenschap heel veel te danken. Niet alleen zijn muziek die ons door de moeilijke pensiontijd heen hielp, niet alleen het feit dat hij onze gemeenschap in de kijker plaatste met zijn optredens, zijn wijze van entertainment en zijn muzikaliteit. Hij was een heel groot artiest, in ons land met moeite erkent, in Europa bewonderd, door de grote helden van de beattijd nagaapt alvorens die wereldberoemd werden. Laat daarover geen misverstand ontstaan.
    En in onze gemeenschap? Gelukkig veel bewonderd, maar ook verguisd, uitgebuit, belazerd en vooral door nijd en jalousie achtervolgt.
    Andy heeft altijd rekening gehouden met zijn Indo gemeenschap, heeft er altijd reclame voor gemaakt en daar waar hij kon onze muzikanten in de schijnwerpers gezet. Velen volgden hem in zijn voetlicht. Als Andy er niet was geweest, hadden wij als indo muzikanten nooit zo’n opbloei gehad met onze indo rock.
    Helaas is men in onze gemeenschap minder dankbaar, er wordt nog getwist om de rol van grondlegger etc. Hij was gewoon de grootste, de bekendste en de grondlegger van de popmuziek in ons land, laat daar nooit twijfel over bestaan. Feiten kun je niet ontkennen en waarheden kun je nooit omheen, al zou je dat graag willen
    Aan het einde van zijn optreden kreeg hij een staande ovatie, met zijn dochter en vrouw aan zijn zijde verliet hij nogmaals achterom naar zijn publiek zwaaiende het toneel.
    Ik stond erbij met een brok in mijn keel, niet alleen van verdriet, maar vooral van diepe bewondering voor de man die eens in mij tienertijd een mede inspirator was voor mijn eigen muzikale loopbaan en mijn muzikale scholing.
    Ik weet dat er optredens waren waar het op de bühne misliep maar daar had Andy geen schuld aan.
    Het was weer de oorzaak van dat men geen goede apparatuur had, of de begeleiders blunderden en hij wel gezien werd als publiekstrekker maar dat de organisatie het liet afweten op gebied van begeleiding en voorbereiding van het optreden. Goedkope en slechte geluidsapparatuur op de bühne en daaromheen.
    Als vriend van hem en Carmen zag ik een muzikant met guts, een die voor zijn muziek en fans gaat, hoe hij dat heeft kunnen doen in zijn huidige toestand is zeer, zeer bewonderens waardig.
    Andy, voor mij ben je eenmalig de grootste Indo promotor en de enige waar ik van heb kunnen leren, je was niet vaak begrepen door onze gemeenschap, je was het doelwit van jalousie en wedijver, toch heb je laten zien wie je bent en stond jij jouw mannetje, ook nu nog in deze zeer zware tijd voor jou en jouw gezin, ik heb jou zien optreden, misschien wel voor de laatste keer.
    Maar je zult niet vergeten worden, niet door mij als muzikant en vriend en ook niet door de aanwezigen van dit concert op zaterdag de 28e mei 2011 in het Tong Tong theater waar ik als getuige aanwezig was van een muzikant in hart en nieren, eentje, die mijn voorbeeld is hoe je als muzikant moet zijn.
    Andy, een diepe buiging van respect en bewondering van mij voor jouw optreden van deze regenachtige 28e mei.
    Jij bent wel een van de grootste uit het tijdperk van onze iconen.
    Albert van Prehn (ICM Moderator) 29 mei 2011.

  90. Anna zegt:

    Hallo,
    Bij deze wil ik graag ook mijn steentje bijdragen aan jullie verslaggeving van de TTF. Na van kinds af aan in de seventies tot en met pakweg 8 jaar geleden een vaste meerdaagse bezoeker te zijn geweest van de TTF (toen nog gewoon Pasar Malam Besar), zit het festival er helaas niet meer in voor mij. Jaren van ziekte en tegenslag met invaliditeit tot gevolg zorgden ervoor dat ik grotendeels aan huis gekluisterd ben. In de tussentijd zijn alle familieleden met wie ik altijd naar de Pasar ging, overleden. Allemaal weg. Voel mij de allerlaatste der Mohikanen!
    Nu ben ik eindelijk in staat om een rolstoel/scootertje te besturen (met begeleiding) dat in de auto van mijn man past en dus zou het na eindeloos gedokter en zieknhuisgedoe weer eens mogelijk zijn om de Pasar te bezoeken. Inmiddels woon ik in Friesland; dat betekent een zware reis met veel pijn, van ruim 2 uur heen en 2 uur terug. Maar ik zou het er voor over gehad hebben.. Heb er jaren zo naar uitgekeken.. Maar wat is het geval; ik heb een kleine viervoeter, een Yorkshire terrier pup die altijd bij mij is (je weet wel, zo’n klein knuffelbeestje met een strikje op z’n koppie). Hij zit altijd trouw in een mandje op het scootertje als hij ergens niet binnen mag (in een winkel bijvoorbeeld) en bezorgt dus niemand last. Maar.. honden zijn in principe niet toegestaan op de TTF, zo zagen wij op de site. Nooit erg in gehad, want heb dit hondje amper een jaar, dus nooit mee te maken gehad. Dus maar even contact opgenomen van tevoren ja, voordat we aan zo’n grote reis beginnen.. Gelukkig maar van tevoren, want wij mogen er dus echt niet in. Ik heb geen oppas hier in Friesland.. tja, aan huis gekluisterd zijn betekent helaas ook een isolement. En alleen thuislaten is geen optie, dat kan hij nog niet. Ik ben best heel boos, teleurgesteld, maar eigenlijk nog het meest verdrietig. Dat men zo hardvochtig kan zijn. Regels zijn regels. Zo ongastvrij ja.. met alle begrip voor het reglement en het gevaar dat in no time allerlei Sint Bernards en Pitbulls het Malieveld gaan bevolken (sure..).. maar toch he.. ik denk dat ik niemand hoef uit te leggen wat de Pasar betekent voor een Indo..
    Dus mensen, hou hier rekening mee als je een hondje hebt, hoe klein ook!! Je mag er niet in!
    Nou, dan maar weer het fotoalbum pakken, krontjong draaien en een bordje nasi eten achter de geraniums, zoals altijd. Tempo doeloe.. ja dat waren mooie tijden.. maar zij keren nooit weer..
    Anna

  91. Boeroeng zegt:

    gevonden op het internet

  92. Ed Vos zegt:

    Ik zag rechtsboven een enquete over die mechanische karbouw. Naar mijn mening past zo een karbouw wel op een TTF, al was het maar vanwege de fancy fair gedachte. Leuk voor de kids. Ik zou geen goed argument kunnen verzinnen waarom zo’n karbouw niet geinstalleerd kan worden. Je hoeft niet malu te zijn 😉
    Leuker zou het zijn om een gedeelte van het Malieveld te reserveren voor een zogenaamde “karapan sapi”, zoals die op Madoera wordt georganiserd.
    Op de poster hierboven zie ik de indo-haan als logo gebruikt. Herkenbaar, in Indie waren de “kleine” indo’s buaya of jago. Iets anders bestond niet.

  93. Boeroeng zegt:

    Ja precies, Ed Vos..
    Het fancyfair-idee zat al in de pasar gambir ingebakken en werd extra benadrukt in de eerste pasar van 1959 te Den Haag.
    Je kunt dus niet zeggen.. dat is geen oud-Indische traditie.. dat is verwatering . Het is wél een traditie.
    De mechanische karbouw is een variatie op dat Amerikaanse machinerie.. Maar het past wel in het fancyfairidee… het is nieuw op Indische evenementen…. maar daarom afwijzen is toch vernieuwing blokkeren. ?
    En daar is een dilemma voor het Indische:
    Het oude conserveren en wat nieuw is,is een verwatering.
    De verwatering willen stoppen door krampachtig aan het oude vast te houden? Is dat niet kitschig.. maak je dan niet karikaturen van wat ooit was.. ?
    Bijv de standjes van non-indische bedrijven op de TTF verwijderen ..omdat het een verwatering is.. Hoezo verwatering? Dat was heel normaal in de pasar gambir én altijd op de pasar malam Den Haag.
    Overigens is verwatering van het Indische onvermijdelijk en dus ook de pasar malams…. verinlandsen méér en méer.

  94. Ed Vos zegt:

    Ik denk niet dat eea te maken heeft met de vernieuwing blokkeren, maar meer met het idee (of vooroordeel) dat bepaalde zaken niet op een pasar malam thuishoren.
    Plaats nu maar eens attracties van een nostalgische kermis op de pasar malam, geheid dat er velen daarover beginnen te mokken.
    Ik noem bijvoorbeeld een draaimolen met houten paarden e.d. (had je in Indie ook), of een caroussel (kemedi/komedi putar), of een grootscherm waarop je films projecteert (layar tancap). Voorbeelden zie Google.
    Ik las hier iets over paaldansen. Kan ook. Waarom niet een paal met slaolie insmeren met boven op de paal een cadeautje die je kunt winnen. alles is mogelijk.
    Ik noemde hier op dit blog al de standjes van Klingalezen, Chinezen, Arabieren en andere Vreemde Oosterlingen (Pakistani, Hindoestani). Waarom zou dat niet kunnnen? In Indie woonden die mensen daar toch ook?
    Wanneer men het toch heeft over indisch….als mengcultuur, en kinderen en kinderen moeten zich toch ook kunnen vermaken op een pasar malam?

  95. Claus Weggeman zegt:

    Wij, dat is mijn gezin en familie, waren vandaag 9 juni op de Tong Tong Fair en hebben genoten van de sfeer, van lekker snoepen en van ontmoetingen met familie en kennissen soms lang niet gezien. Die mix is de pasar malam. Dat maakt de pasar zo belangrijk. En zie hoeveel ouderen èn jongeren daar tezamen waar maken dat deze -nu Tong Tong Fair geheten- pasar een warme plaats in het hart van de Indischen en van niet-indischen heeft. En er is ook zo’n groot aanbod van artikelen, in grote variatie. Opgevrolijkt met muziek en dans: wij zijn heel tevreden.

  96. Wouter zegt:

    Ik begrijp die discussie niet. Dat is een gepasseerd station na een halve eeuw bewezen succesvol Pasar-concept. Het is een eeuwenoud begrip. Het is juist die leuke mix van alles en nog wat. Dat rommelige, dat leuke, dat gezellige, dat past zo goed bij ons, vleesgeworden residu van eeuwen mixen en kruisbestuiving. Nu in dit jasje. Of komt dat dat sommigen dat niet kunnen plaatsen en in een hokje kunnen stoppen, zoals hier gewoon en daardoor onzeker voelen en de discussie maar weer aangaan?

  97. Boeroeng zegt:

    De dalang die Wayang Willem maakte met zijn zoon.

  98. Foto’s gemaakt vrijdag 27 Mei 2011 door Vincent JJ Kerkhoven.

  99. atha zegt:

    Allereerst mijn compliment aan de organisatie van tong tong fair. Ik ben op 26 mei en i juni geweest en ik heb genoten van die twee dagen.
    Ik was onder de indruk van de jonge Molukse gitarist van Maluku alll stars band.Daarnaast heb ik ook genoten van de drie Molukse jazz gitaristen wat vrij uniek is en ook genoten van de Molukse zangeres Brenda Frans.

  100. suzywong zegt:

    na 10 jaar afwezigheid heb ik mijn zus genoten van de Pasar Malem. Maar… van cultuur was weinig te merken: slechts één boeken kraam met vooral de laatste verschenen boeken, enkele stichtingen waren aanwezig maar toch veel te weinig, verder veel goedkope chinese rommel, veel kramen met spulletjes uit India etc, en weinig uit andere Aziatische landen, niet veel kramen met vruchten, planten, en zo, gelukkig wel veel eetkraampjes, de expositie over het indisch eten was leuk maar klein, de indorock was leuk, jammer dat ik Andy heb gemist, Enfin, ik had de indruk dat het 10 jaar of meer geleden gevarieerder was.

  101. Boeroeng zegt:

    Cultuur ?
    een indo sjokt naar de pasar
    langs de ooievaars, de ganzen, de meerkoeten en de bebeks
    sjok,sjok…
    oja… daar staat die pannekoekenkraam
    sjok, sjok.
    die ene indo haalt indostel in
    die sjokt nog meer
    Gaat u ook naar de pasar?
    Ja hoor…. sayoer lodeh eten !!
    Dat is cultuur !! De Grote Indische Samenscholing
    Zie het podiumprogramma, nog veel meer cultuur !
    sjok !

Laat een reactie achter op Geraldine Bruckel Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.