K.U.K.B. doet aangifte tegen het Rijksmuseum

Stichting KUKB verklaart:

Op 21 januari 2022 heeft Jeffry Pondaag, voorzitter van stichting Komite Utang Kehormatan Belanda (K.U.K.B., Comité Nederlandse Ereschulden), aangifte gedaan tegen het Rijksmuseum, curator Harm Stevens en museumdirecteur Taco Dibbits.

Stigmatiserend en denigrerend
Het Rijksmuseum gaat willens en wetens door met het gebruik van een term die Indonesiërs op een koloniale wijze stigmatiseert. Het hele concept van de Bersiap voedt het racistische cliché dat Indonesiërs beestachtige wilden zijn. De term wordt ook gebruikt om het kolonialisme te legitimeren door te praten in de trant van: waar twee vechten hebben twee schuld.

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

30 reacties op K.U.K.B. doet aangifte tegen het Rijksmuseum

  1. P van Geldere zegt:

    Jeffrey Pondaag,was een Indische jongens.Hij moest niets van de Belanda’s weten dus werd Indo
    nesiër .Maar wel getrouwd met een BELANDA.
    Hij niet wat de ophitsen de Inlanders bij ons gedaan hebben.Het woord Bersiap geeft een goede herinnering aan het gebeurde.
    Rijksmuseum moet de term blijven gebruiken en zich laten ringeloren door een stel ophitsen.
    .

    • R.L. Mertens zegt:

      @PvanGeldere; ‘getrouwd met Belanda etc.’- Ernst Jansz Indo vader, verzetsstrijder ’40-’45, in het nazi gevang gemarteld etc. Na 1945 op de zwarte lijst gezet omdat hij ook voor onafhankelijk van Indië/ Indonesië was. – De Indonesische studenten in Nederland waren ook actief in het verzet tegen de nazi overheersing. Stonden na de bevrijding 5/5-’45 ook op die zwarte lijst. Met hun Belanda vrouwen keerden zij terug naar Indonesië. Bij hun aankomst in Batavia werden voor landverraadsters uitgemaakt. – Bersiap is door Nederland uitgelokt; geen merdeka= amok= bersiap! Door Nederlands beleid is ook de Revolusi ontstaan/gebeurd! – Bersiap een goede(!) herinnering aan het gebeurde? Wat was daar goed aan? Over ophitsen gesproken.

      • Bung Tolol zegt:

        Nou vandaag ,hari ini nog een lekker Bersiapje gedronken bij mijn illegale stam cafe ,wat is dat een Bersiapje ? Apa itu sap Bersiapje ? Nou dat is een “” weest paraat drankje !”” Bier dus met tomatensap ,tomatensap moet wel uit blik zijn ! Bier hoeft niet uit blik ! Heb natuurlijk wel even gekeken of die barkeeper niet toevallig Bung Tomo was ,anders had ik wel wat anders besteld ,ja heet wel Bung Tolol maar ben niet zo tolol ! En wie kwam daar onverwacht binnen bij dat illegale cafe ? Niet te geloven Pak Pierre ! Hallo Bung Bersiap ya zei hij ,ya Bersiap pak Pierre antwoordde ik .Kijk nu zeggen wij nog tegen elkaar “”Hallo ,Goedendag ,hoe gaat het met je ? etc etc “” Straks zeggen we Bersiap ! Dus komt Willem -Alexander die katjong Mark Rutte tegen zegt Willem “” Bersiap Markie !”” en Markie antwoord “” Bersiap Willempie !”” .Of dit allemaal de bedoeling was van Bonnie M ? Niet echt maar ja wij Nederlanders gaan graag in de contra mine of zoiets ! Ajoh Pak Pierre satu Bersiapje lagi ? Ya enak Bung ! 🤣😁😂😜

        • A. Olive zegt:

          “satu Bersiap lagi? Ya enak Bung!
          Soms horen wij iets op tv en dan wordt het gebruikt om onze gevoelens te uiten.
          In oct. 2021 werd de racecar driver Brandon Brown na zijn gewonnen race interviewed door een NBC reporter.. Wij hoorden de toeschouwers duidelijk schreewen ‘ F**** Joe Biden”
          In haar broadcast hoorden we de reporter echter zeggen : You can hear the crowd “Let’s go Brandon”. Dit werd de slogan niet alleen voor conservatieven maar ook voor vele teleurgestelde progressieven.
          Twee weken geleden werd Biden interviewed door een vader die kwaad was op het schoolsysteem en de conversatie eindigde met “Let’s go Brandon” waarop Joe Biden zegt ‘I agree”. Hij is totaal out of touch.

    • Robert zegt:

      Beestachtige wilden waren de mensen die onschuldige, ongewapende minderheden martelden en de dood injoegen en dat als een heldendaad beschouwden. De Bersiap is een historisch concept en een historisch feit dat genoemd dient te worden om de keerzijde daarvan, het plegen van moord en doodslag op onschuldige minderheden die zich niet konden verdedigen, aan de kaak te stellen.

      • R.L. Mertens zegt:

        @Robert; ‘als heldendaad beschouwen etc.’- Wie beweren dat? Heeft u een slechte droom gehad? – Erger is het; hoe het zo is gekomen? U zat toen toch in lijn 2, Soerabaja/Toenjoengan; bij het vm.Oranje hotel.

        • A. Olive zegt:

          “Wie beweren dat”
          Bung Tomo die het gspuis ophitste wordt tot nu toe vereerd als held.

        • R.L. Mertens zegt:

          @A.Olive; ‘het gespuis ophitste etc.’- Waarom/waardoor die giftige haat tegen ons? Zomaar bersiap?- In de Jappentijd leefden wij tussen hen; soms vijandig bejegend/belanda tai, doch links gelaten. Echter na eind sept.1945 veranderde de sfeer; voedsel boycot, De kreet merdeka werd bersiaap/ boenoeh belanda. Wij( vrouwen, kinderen, oudjes; zonder vaders) buiten de beschermde(!) kampen werden het 1e doelwit/belaagd!

        • A. Olive zegt:

          Heer Mertens, hier begint u weer met uw mantra. Mijn reactie was op uw vraag wie beweert dat die Bersiapers als helden werden gezien

        • Robert zegt:

          Come on Mr. Mertens, was er niet ene Bung Tomo die de meutes ophitste om minderheden te vermoorden/af te slachten en dat als een heldendaad beschouwde? Heeft U zijn redevoeringen gehoord, die leken op die van Goebbels in nazi-Duitsland?

        • RLMertens zegt:

          @AOlive/Robert; ‘minderheden martelen en de dood injoegen etc.’- Worden als heldendaden beschouwd; dat is de opmerking waarop ik heb gereageerd. Uit Alfred Birney De tolk(zijn vader) van Java; bersiap Soerabaja; ‘mijn vriend Soetardjo zei tegen mij; ‘het is nu afgelopen. We haten de Belanda’s en haten de rijke Indo’s van het soort, dat denkt dat ze meer zijn als wij en ons minnacht. Die groep gaan wij uitmoorden. Zorg dat jij daar niet tussen staat. Ik ken jou, maar mijn kameraden jou niet’- U zegt Bung Tomo omdat hij de massa opjutte? – Hij was de aanjager van de strijd tegen de bezetters, heeft gezien dat de op 17/8- ’45 geplaatste rood/wit vlagen op de gebouwen door Indische jongeren werden verwijderd, haatte de Nederlanders grondig toen hij op 19/9-’45 de driekleur op het voormalig Oranje hotel zag; en een Britse eenheid met in het gevolg Nederlandse Nica soldaten in Soerabaja arriveerden. Uit zijn radio toespraken; ‘we hebben lang geleden, uitgebuit, vernederd; jong Java, jong Ambon(!),jong Sumatra, jong Kalimantan: alle Indonesische jongeren; vecht, dood voor onze merdeka! Allah is groot’…en de gevolgen waren desastreus. Hij werd officieel tot held verklaard.
          Of hij trots was op al die geslachtofferde Indo’s?

        • A. Olive zegt:

          Heer Mertens, op 21 jan 2022 om 20.50 vraagt u zich af wie het beweert dat het moorden van onschuldigen als heldendaad wordt beschouwd om dan te komen aandraven met Bung Tomo als held.

        • R.L. Mertens zegt:

          @AOlive; ‘als held etc.’- Mijn held? U noemde toch bung Tomo! Wel begrijpend lezen! Ik toon aan, dat die bersiap/martelingen zijn oorzaak had; in het Nederlands beleid(!) ; geen merdeka! En dat die haat; over hun ondervonden leed; de bezetting/onderdrukking, zich uitte in die bersiap. Toen in Soerabaja hautain onze driekleur werd gehesen. De gevolgen zijn op conto van Nederland! Oorzaak en gevolg! Zo simpel is het! ( waarheidsvinding!)

        • vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

          Nadat Bung Tomo in Jakarta met hoge Indonesische gezaghebbers sprak, er is zelfs sprake van een ontmoeting op ministerniveau, begin hij bij zijn terugkomst in Soerabaja in de 2de week van oktober 1945 zijn beruchte toespraken via de radio Pemberontakan. Indonesische autoriteiten in Soerabaja , waaronder Bung Tomo besluiten dat op 15 oktober Nederlandse en Indo-Europese mannen en oudere jongens via razzia’s worden opgepakt. 15 Oktober 1945 staat bekend als bloody Monday, waarbij tientallen vnl indo-Europeanen met slag- en steekwapens op beestachtige wijze worden afgeslacht in de Simpang Club.

          Het dominante verhaal in Nederland gaat dat Bung Tomo de locale bevolking ophitste etc. Als ik het goed uitreken dan had Bung Tomo één week, ik herhaal 1 week de tijd om de bevolking op te hitsen. Er was sprake dat hij meerdere toespraken hield, men zegt 2 tot 3 keer.
          Dekoloniseer ik de gebeurtenissen rondom Bung Tomo dan gaat het feitelijk om een paar radiotoespraken binnen één week tijd, die mij wil laten geloven dat zijn toespraken zo’n grote invloed hadden. Moet daarover gekibbeld worden?

          Ik heb de indruk dat de aandacht wordt afgeleid van de betrokkenheid van Bung Tomo en zijn militie BPRI Barisan Pemberontakan Rakyat Indonesia bij de bloedige gebeurtenissen in de Simpang Club.

          Marjolein van Pagee heeft een scriptie geschreven over Bung Tomo, die tot voor kort onder embargo was. De scriptie is nu weer openbaar, zie link.

          En dan zijn we weer aangeland bij de bloedige gebeurtenissen tijdens de Indonesische Revolusi. Om het B-woord te gebruiken: Bersiap in times of Revolusi.

          https://studenttheses.universiteitleiden.nl/handle/1887/67954

  2. Adriaan Intveld zegt:

    Kijk, kijk, Bonnie T. heeft een medestander… Nou, ja, verder maar geen woorden aan vuil maken.

  3. Boeroeng zegt:

    Groepsbelediging ? Het is een juridische term
    Ter herinnering :
    Ik heb meerdere postings gezien van Pondaag dat hij Indische Nederlanders uitmaakt voor moordenaars, moordenaars van broeders en zusters, soms noemt hij hen landverraders.

  4. Boeroeng zegt:

    Ik zie her en der op het internet dat Pondaag een bersiapontkenner wordt genoemd.
    Er is 1 stukje film waar hij iets zegt en dan kun je denken…ontkent hij hier het brute Indonesisch geweld in de bersiapperiode ?
    Maar dan weer… het is niet expliciet en men zou moeten doorvragen wat hij precies bedoelt.
    Helaas is dat tot de bodem zoeken wat hij bedoelde niet gedaan. Dachten ze: lah ma l*llen
    Begin te kijken op 17.55 minuten
    https://www.ind45-50.org/index.php/gesprek-met-ondertekenaars-open-brief?fbclid=IwAR14R-d6XjcySW-tfWgU4yF5uYvOXR72cr1uuhMv7I71HtvehbUmAQT0A7g

    ——-
    Ook vertelde hij ooit dat hij het Jeugdjournaal belde om te protesteren nav een item kinderen op de Tong Tong Fair.

    Ook hier werd hij niet doorgevraagd
    Durven mensen niet hem stevig aan te spreken Dachten ze: lah ma l*llen

    • Bung Tolol zegt:

      Geen touw aan vast te knopen ,wat die Pondaag bazelde maar wat mij heel erg opviel was dat Francina Pattilepoli of zoiets er gewoon door heen kletste ,duidelijk hoorbaar .Dus ook Francina dacht Lah ma l*llen ! 😜😂🤣

      • Bung Tolol zegt:

        De juiste naam van die oude spekkoek was dus Francisca Pattipilohy ,verder vond dat Michael Van Zeijl erg goed uit zijn woorden kwam en het Engels goed beheerste in tegenstelling tot Jeffrey Bung Karno !

        • Bung Tolol zegt:

          Ik schreef misschien een beetje laatdunkend over Ibu Pattipilohy ,dat heeft zij echter niet echt verdiend op 26 februari 2022 hoopt zij 96 jaar te worden ,zij heeft als kind van een Molukse vader en een moeder van gemixte afkomst veel racisme ondervonden in die Ned Indische tijd .Bij een zwembad ,Ciska was toen 10 jaar werd zij als donkerkleurige geweigerd bij de ingang en twee lichtere Indische meisjes konden wel binnengaan .Kijk hier waren geen bordjes “” Verboden voor Inlanders en Honden “” Gewoon een portier ,die beslist wie wel en wie niet naar binnen mag ,kijkt hij naar de huidskleur ? Ja zeker .Mw Pattipilohy heeft een goede opleiding genoten in Nederland ( Leiden ) en keerde terug naar Indonesie ,daar werden zij en haar man opgepakt door die nieuwe fascistische machthebbers in 1965 ( Soeharto ) Na een tijdje vastgezeten te hebben ,vluchtte Mw Pattipilohy naar Nederland ,haar man stierf in gevangenschap in 1975 .Hier in Nederland zette zij zich in voor gelijke rechten voor de vrouw .Zij ontpopte zich ook als zwaar anti-koloniaal ( Heel goed !) een van haar leerlingen is ene Jeffrey Pondaag ,het feit dat zij gewoon doorkletste met haar vriendin tijdens die speech van Jeffrey zegt al genoeg hoe Ibu Pattipilohy over hem denkt ! Kijk zelf maar op die video .Lah ma l*llen ! 😂🤣😁

  5. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Afgezien van de onjuiste bewering van dhr Pondaag over “de actie van de Indo-Europese Victor Willem Ploegman die op 19 september 1945 besloot om de Nederlandse vlag te hijsen op een hotel in Surabaya” niet door ooggetuigen zoals sergeant Bals wordt bevestigd (deze man is in leven en bij hem kan verhaal worden gehaald), maakt hij wel een interessante opmerking.
    In zijn verklaring legt hij een verband tussen de Bersiap en de “de jure” erkenning van de Republik Indonesia op 17 augustus 1945 door de Nederlandse Staat. Zo’n opmerking maakt hij niet voor niets.

    Is dat het issue?

    • Boeroeng zegt:

      De persverklaring is geschreven en ondertekend door Christa Soeters.
      Pondaag zal wel akkoord gegaan zijn. Maar stukjes tekst zoals Ploegman en de vlag wijs ik Christa Soeters toe.
      Ze ging ook de fout in met deze tekst: “de tienduizenden burgerdoden van het Britse bombardement op Surabaya uitgewist.
      Er waren bombardementen, maar niet daardoor tienduizenden doden
      Nog een historische fout is haar zinsnede : “De Japanners verjaagden de Nederlanders slechts in drie dagen, op de fiets!
      Ik las Pondaag al zoiets schrijven 2 jaar terug.

      Historische accuraatheid is niet hun sterkste zijde, ze zijn te activistisch daarvoor.
      Christa Soeters kwam in de landelijke publicteit door deze foto op facebook;

      Ze steunde het plan of de dreiging van Meijerink de 4 mei herdenking op de Dam te verstoren. Samen met van Zeijl, met wie ze later ruzie kreeg.

      • Bung Tolol zegt:

        Christa Soeters ? Maar dat is geen /,bukan orang Indo tetapi orang Djawa dari Suriname .Zij stelt zich voor als Christa Soeters /Wongsodikromo .Ja die meid moet zo snel mogelijk opgenomen worden in Wolfenbuttel ( Psychiatrische instelling in Paramaribo ) Die Japanners verjaagden de Nederlanders in drie dagen op de sepeda /fiets ! Ha ha ha Ja en die Japjes kwamen helemaal uit Tokio gereden zo over het fietspad maar goed dat ze niet even in Amsterdam waren gestopt ,anders waren al hun fietsen pleite ! Vroeger bauwde Jeffrey altijd Francisca Pattipilohy na ,nu dus Christa Soeters ! 🤣😂😜

  6. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Jeffry Pondaag en Christa Soeters verklaren “Het hele concept van de Bersiap voedt het racistische cliché dat Indonesiërs beestachtige wilden zijn”. Daarmee maken ze een punt.

    Om aan hun wensen tegemoet te komen vertel ik het verhaal anders:
    De Indonesische nationalisten maakten aan het begin van de Revolusi jacht op voornamelijk Indo-Europeanen. Zij werden met slag- en steekwapens zoals de bamboe roentjeng op BEESTACHTIGE wijze afgeslacht. Pemoeda’s sneden bij jonge vrouwen de borsten af , zij werden seksueel misbruikt en met bamboe roentjeng seksueel verminkt en afgemaakt. Ook mannen werden seksueel verminkt.

    Ik heb nog geeneens het B-woord gebruikt in mijn verhaal, dus van clichés mag niet gesproken worden.
    Als het Rijksmuseum op de tentoonstelling Revolusi de bloedige periode voor Indo-Europeanen op deze wijze wil uitbeelden, dan gaat het concreet over iets. De voorbeelden van seksueel geweld tegen Indo-Europeanen lever ik er gratis bij.

  7. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Ik kom terug op de discussie over de rol van Bung Tomo in Soerabaja, niet als spreekbuis van het Indonesisch anti-koloniaal verzet, maar zijn betrokkenheid bij de bloedige gebeurtenissen in de Simpang Club. Aangezien de scriptie van Marjolein van Pagée met de sprekende titel ” Bung Tomo War Criminal or Hero” voor iedereen te lezen is, kan een ieder zijn eigen conclusies trekken.

    In haar verhaal komt een bloedige episode over het afsnijden van borsten ook voor met dien verschil dat het onderliggend hart eruit word gehaald. Ik klets niet uit mijn nek over seksueel getint geweld.
    Het issue is hoe Marjolein Van Pagée de getuigenissen zoals die van Mevr. Sansu-Andries (getuige à charge) en van Bung Tomo (eigen getuige à decharge) gebruikt of misbruikt voor de beschrijving van wat er in de Simpang Club gebeurde. Daarbij wordt de getuigenis van Mevr. Sansu-Andries met niet-wetenschappelijk ondersteunde middelen ongeloofwaardig gemaakt. Wie staat eigenlijk in de beklaagdenbank mag ik mij toch afvragen?

    Daarbij laat Van Pagée een saillante detail onvermeld. Bung Tomo wordt door haar als een relatief onbekend persoon voorgesteld., maar zij vergeet pardon laat na te vermelden dat Bung Karno bij zijn bemiddelend bezoek aan Soerabaja eind oktober 1945 zelfs Bung Tomo en zijn radiozender bezocht.

    Belangrijker is dat Van Pagee nalaat te vermelden dat Bung Tomo ook in Indonesie omstreden is. Hij is pas op aandringen van de Golkar-partij, ik dacht in 2008, als Nationale Held “pahlawan nasional indonesië” officieel gehuldigd, een politieke keuze. Daargelaten dat hij niet op de begraafplaats voor Nationale Helden in Soerabaja, maar daarbuiten werd begraven.

    Daarnaast beweert Van Pagée dat het na Bloody Monday (15 oktober) en de binnenkomst van de Britten op 24 oktober 1945 relatief rustig was in Soerabaja. Het hangt er maar van af van welk perspectief zij het bekijkt. Indo-Europeanen werden bij binnenkomst van de Werfstraatgevangenis door pemoeda’s, gewapend met slag- en steekwapens opgewacht. Er zijn wel ooggetuigen verslagen maar niet bekend is hoeveel personen precies aan hun verwondingen zijn overleden, daarnaast werden ook personen in de gevangenis mishandeld en ook daar is niet bekend hoeveel personen precies door gevangenisbewaarders werden mishandeld of doodgeslagen. Op basis van ODO-rapporten en cijfers van de Oorlogsgravenstichting kan ook een ander en veel bloediger en gewelddadiger verhaal worden verteld.

    Ik snap niet dat haar scriptiebegeleider Van Pagée niet corrigeerde, haar scriptiebegeleider was dr. Ethan Mark, dhr Mertens welbekend.

    Dat is maar een deel van wat er gebeurde bij de bloedige gebeurtenissen tijdens de Indonesische Revolusi in Soerabaja, Ik laat het B-woord maar buiten beschouwing.

  8. Boeroeng zegt:

    Ethan Mark staat ideologisch niet ver verwijderd van Pagee. Dwz… tikkie doorgeslagen anti-kolonialisme.
    Hoewel hij niet zo mepperig is op de persoon zelf als van Pagee. En minder generaliserend, vermoed ik.
    Pagee en en Ethan Mark vonden dit kerstkaartje (ca 1947) racistisch.

    Ethan Mark= Ethan Yamaha in onderstaande scan, verwijzend naar het kerstkaartje, die op een andere facebooksite stond.
    Hij en Pondaag hebben het over een koloniale racist…. mijn persoontje.
    Opvallend is dat Pondaag mij de culturele identiteit Indonesiër wilt opdringen en omdat ik die niet aanvaard, ben ik een racist.

  9. Boeroeng zegt:

    quote:
    Taal is geen ‘precisiebombardement’; er is altijd ‘collateral damage’, schrijft columnist Robin Block. Lees hier zijn betoog waarom we het woord bersiap niet uit de weg moeten gaan. 
    —-
    https://www.moesson.com/nieuws/opinie/ga-bersiap-niet-uit-de-weg/?fbclid=IwAR0CLjdrrX3lxaAPg0tuLAo-hJIbPJ-vJfyFyFRqLLjQ3SF5h5uDH1wXn0U

  10. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    citaat: “Het begrip Bersiap (wees paraat) kent een Indonesische oorsprong en is later door de slachtoffers overgenomen”.

    De legendarische strijdkreet en oproep om de wapens op te nemen “Siap” betekende in wezen “zijn jullie bereid dood te gaan in de strijd? Het bevestigend antwoord van jonge Soerabajaanse strijders op de avond van 9 november 1945 was Siap (ja). De zwaarbewapende en door de oorlog gestaalde Britten zouden de volgende dag de slag om Soerabaja beginnen en vele strijders zouden een zekere dood tegemoet gaan. De Indonesiers noemen 10 november 1945 niet voor niets Dag der Helden of “Hari Pahlawan”.
    De Soerabajanen wilden een Republik Indonesia, Siap was hun enige antwoord. De straatvechters hadden tijdens de” Drie-Daagse oorlog” (27-29 oktober 1945) incidenteel ”Siap” gebruikt maar pas in de avond voorgaand aan de Slag om Soerabaja werd het algemeen gebruikt Gedurende de Slag werd door de radiotoespraken van Boeng Tomo de kreet Siap een wijdverbreid begrip, niet alleen op Java maar voor heel Indonesië.

    In Indonesië is het fenomeen Siap al dan niet bewust, snel verdwenen. Vreemd genoeg is dat ook in Nederland gebeurd. In de Tweede Kamer bijvoorbeeld is het voor het eerst in 1948 gebruikt en daarna tot 1950 nog twee keer, maar daarna is het publiekelijk verdwenen.
    Nederlandse en indo-Europese getuigen van deze gebeurtenissen gebruiken Bersiap als een containerbegrip om al hun leed en verlies aan mensen in deze bloedige periode tijdens de Indonesische Revolusi tot uitdrukking te brengen.

    Ik heb het niet zo op met Robin Block, een opinist bij Moesson. Als hij pretendeert : “Er is niet één sluitende term die deze roerige periode kan omschrijven voor welke partij dan ook.”, dan zakt mijn broek af. Laat deze columnist Man en Paard benoemen, Wellicht krijgen we dan meer duidelijkheid over wat er in deze bloedige periode tijdens de Indonesische Revolusi precies gebeurde.

    Ik zal ook maar een citaat noemen: “Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen”. Laat Robin Block met C en K dat goed in zijn oren knopen.

Laat een reactie achter op P van Geldere Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.