Film de OOST: een dolksteek in de rug.

Is de film een dolksteek in de rug voor Veteranen, Molukkers en mijn mede Indische-Nederlanders/Indo’s?

Bij de verschijning van het boek REVOLUSI van van Reybrouck had ik reuring verwacht, maar die bleef gelukkig beperkt, vooral omdat van Reybrouck de de-kolonisatie heel genuanceerd beschrijft, zowel vanuit een Nederlands als Indonesisch perpectief. Aan beide zijden is gruwelijk geweld gepleegd. Aan beide zijden vindt men het terecht, dat de daders bestraft moeten worden. Men moet echter wel voorzichtig zijn, stelt hij, om voor de gewelddadigheden, de schuld bij iedereen te leggen. Door onderzoek heeft hij aanwijzingen, dat het overgrote deel van de militairen zich niet te buiten is gegaan aan buitensporig geweld. Dit als hart onder de riem voor de veteranen, Indo’s en Molukkers.

De film de OOST echter, belicht nauwelijks genuanceerd en zeer eenzijdig de gewelddadigheden tijdens de de-kolonialisering van Indonesië, m.n. gedurende de twee politionele acties en het optreden van Westerling. Aan het geweld van de Pemuda’s tijdens de Bersiap wordt enige aandacht besteed, maar het gewelddadige optreden van de Nederlandse en KNIL-militairen wordt breed uitgemeten. Het is filmtechnisch knap werk en spectaculair, maar het is geen eerlijke weergave van de geschiedenis. Voor de Veteranen, Molukkers en Indische-Nederlanders/Indo’s is dit wederom een dolksteek in de rug. En wederom zullen zij met beschuldigende ogen worden bekeken.Tegen hen zeg ik: laat ze maar, ze weten niet beter. Daarom: Sudah, laat maar. Houdt de eer aan U zelf!!!

Peter Rufi,  Geldrop.

Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .

48 reacties op Film de OOST: een dolksteek in de rug.

  1. van Beek zegt:

    “Voor de Indische-Nederlanders en Indo’s is het wederom een dolksteek in de rug.”
    Voor mij niet hoor, en ik ben toch echt ook een Indo.

    • Bung Tolol zegt:

      Ja maar Stephan ,die lezer heet ook Rufi en geen van Beek ! Trouwens goede presentatie daar op de Dam .p.s heb mij aangesloten bij BIJ1 ( Sylvana Simons ) zitten veel jonge Indo,s bij ,lijkt mij ook wel een club voor jou ! Wat de heer Peter Rufi betreft ,het is zijn mening ,dat horen wij te eerbiedigen ! of we het nou eens zijn met hem of niet !

      • van Beek zegt:

        @bung tolol,

        Dat klopt zeker! Ik heb er alleen moeite mee als er wordt geïnsinueerd alsof de hele Indische gemeenschap hier moeite mee heeft, of als iemand denkt namens de gemeenschap te spreken. Indische gemeenschap is net als alle andere gemeenschapen divers.

        Wat betreft Bij1, daar kunnen we elkaar de hand schudden. Zij hebben mijn stem gekregen afgelopen verkiezingen!

        • Bung Tolol zegt:

          O.K je stijgt weer in mijn achting ! Vooral die nr 3 op de lijst Indisch meisje van 23 uit Hilversum ,voormalig S.P gemeenteraads lid haar motto “” Anti-Kapitalist tot in mijn kist ! “” BIJ 1 heeft nogal wat nieuwe mensen nodig maar ik heb ze al gezegd ,dat ik daarvoor terlalu tua en terlalu tolol voor ben ! Is ook zo ,zij hebben jongere mensen nodig ,niet wat voor jou ? Heb je trouwens gezien hoe Sylvana nasi -goreng maakte van Rutte ? lag in een deuk ! Bij die aanstaande gemeente -raads verkiezingen in maart 2022 moeten er maar veel jonge Indo,s gekozen worden ! Jazy Velthuijzen is natuurlijk al een topper ! 😎 = oude Indo ziet het zonnig in ! 😜 = jonge Indo ziet het ook zonnig in !

  2. vandenbroek@libero.it zegt:

    De film De Oost is Faction, een combinatie van fact en fiction. Het is een verhaal dat geen overeenkomsten vertoont met de toenmalige werkelijkheid, zoals een sprookje van Hans Christian Andersen , wel goed verzonnen. Het is een gefantaseerd verhaal gebaseerd op historische gebeurtenissen.

    Want zeg nou zelf, de hoofdrolspeler , zoon van een foute Nederlander gaat als militair naar Nederlands Indië en komt daar pas tot gewetensnood. Maar wat had zo’n jongen in de oorlog gedaan? Toch zeker geen daden van Verzet gepleegd!
    Hij had als zoon van een landverrader zeker niet in de hongerwinter geleden, voor hem niet de geur van bloembollen, maar Zweeds wit brood met een dikke laag boter. En natuurljk op zomerkamp met het Jeugdfront vergelijkbaar met de Hitlerjugend van oom Adolf, door Oom Anton het genie Hitler genoemd. Het kamp leven was wel intensief, sochtends het oefenen van de NSB-groet met zowel links als rechts, daarbij schreeuwend Houzee. in het Duits Heil Hitler en in het italiaanse Duce, Duce. Zo leerde je bij de NSB de talen.
    Op school zat hij met joden in de klas die zo‘n mooie gele ster met J op hun jas hadden, maar dat duurde niet lang. De joden werden voor hun bestwil met de trein enkele reis naar De Oost gestuurd via Westerbork. Opgeruimd staat netjes. Meer dan 90% van de Joodse bevolking in Nederland kwam niet meer terug. Dat is toch een topprestatie en alleen vergelijkbaar met dat van de Polen, maar die hadden het excuus van Auschwitz. Johan kan alleen maar zeggen „ich habe es nicht gewusst.

    Ik zal niet verbaasd staan als mede door de film volgend jaar een kind van een NSBer een redd mag afsteken op 4 of 5 Mei als oorlogsslachtoffer , een slachtoffer van NA de oorlog.

    • Bung Tolol zegt:

      @Een kind van een NSB-er een rede mag afsteken tijdens de 4 mei dodenherdenking ,als oorlogsslachtoffer ,een slachtoffer van NA de oorlog !””…………….Ter uwer informatie ,dit is reeds gebeurd in 2011 in Culemborg .De oudste zoon van Meinoud en Fleury Rost van Tonningen ( geboren begin van de oorlog ) Deze Grimbert oudste van de 3 zonen Rost ,heeft zich altijd afgezet tegen de denkbeelden van zijn beide ouders .De burgemeester van Culemborg vond het een goed idee om Grimbert Rost van Tonningen een rede te laten afsteken tijdens de dodenherdenking ! ……………………………Dat had die burgemeester misschien beter niet kunnen doen ! Er brak een storm van protest uit ,vooral onder de overlevenden van die kampen .Ja die zoon kan er natuurlijk niets aan doen maar die familienaam van hem is nog te beladen ! Een Rabbijn verklaarde “” Natuurlijk is die zoon in wezen ook een oorlogsslachtoffer maar zijn “”Leed”” kun je niet vergelijken met het leed van die tweede generatie Joden !”” De tweede zoon van Rost ,Ebbe heeft een boek geschreven “” Niemandsland “” Het thema was vader verloren ,moeder verstoten .Die moeder van Ebbe ,die zwarte weduwe dus ,was totaal van de pot gerukt ,zij liet haar zoontje van 6 jaar in een Duitse Lederhosen naar school gaan ,dus in 1949 ,wat werd dat kind gepest ! 😎 =Vrolijke Indo ………….🤢 =niet zo vrolijke zwarte weduwe .

    • A. Olive zegt:

      “een kind van een NSBer een rede mag afsteken…..”
      Wat nog erger is als de machtigste man van de westerse wereld, Obama, als een zakmes knipt voor de zoon van Hirohito, de oorlogsmisdadiger.

  3. R.L. Mertens zegt:

    @PeterRufi; ‘eenzijdig het geweld etc.’- De film gaat over Johan, die bij kapt.Westerling diende. Deze Westerling periode: aankomst Westerling 12 dec.1945 tot zijn vertrek op 22 febr.1946, dus maar over ca 3 maanden! – Op Celebes waren alle (Indische)Nederlanders, in tegenstelling op Java, in Japanse kampen opgebracht cq. na 15/8’45 beschermd!. Daar was ook geen bersiap, die van eind sept. tot dec.1945 op Java los barste!

    • Jan A. Somers zegt:

      “Daar was ook geen bersiap, die van eind sept. tot dec.1945 op Java los barste!” Klopt helemaal, in alle Malino-gebieden!

  4. Suharto zegt:

    Het Indonesië van nu is niet wat het vroeger was.
    De relegie heeft de samenleving gesplitst .
    Tevens wonen er nu veel te veel mensen in armoede. Geboortebeperking zou een uitkomst zijn.
    Jammer .
    In Maleisië is het veel beter geregeld.

    Jammer.

  5. vandenbroek@libero.it zegt:

    In China is het nog veel beter geregeld.
    Toen er 1 mld Chinezen waren besloot de partij de bevolkingsgroei te verminderen door de 1 baby/gezin politiek in te voeren.
    Nu zijn er 1,5 mld Chinezen en om te bevolking niet te laten vergrijzen besluit de partij tot een 3 baby/gezin politiek.
    Zo blijf je als Chinese politicus wel lekker bezig.

    Apropos, mijn laatste reactie was natuurlijk verzonnen, maar dat is de film ook. De makers zeggen er duidelijk bij, maar de film is wel gebaseerd op echte feiten. Zo blijven pseudo-historici ook lekker bezig.

  6. ellen zegt:

    De film De Oost is een goede film. Het is bedoeld om de discussie los te maken (op school en elders). Zoals ook gebeurd is. De Nederlandse soldaten, veteranen, Molukkers etc. worden menselijk neergezet. Niemand wordt neer- of weggezet als oorlogsmisdadiger. Er zijn zelfs meerdere vaderthema’s in de film te vinden. Met enige fantasie, De film toont het Nederlands perspectief. Alhoewel de film voor meer dan de helft door Indonesiers is gemaakt (i.v.m.budget). Het thema van de film is Nederlands daderschap. En hoe je ermee omgaat. Dat is het discussiepunt voor de geschiedenisles. Indo’s of Indo-Europeanen vallen ook onder het Nederlands perspectief, met als gevolg dat Indo’s ook als dader gezien worden. Vandaar dat er geen apart “Indisch perspectief” wordt getoond. Dat is een keuze van de filmmaker. Dat is precies waar FIN, Maluku en de veteranen zo boos over zijn. Dat het Nederlands daderschap wordt benadrukt. Want de Indo valt er ook onder. En de Molukker, en elke veteraan. Er wordt niet voor niets in de film het Onze Vader gebeden. Vergeef ons onze schuld, zoals wij vergeven onze schuldenaren. Het daderschap houdt ook in: schuld en vergeven. Zelfs Westerling komt vaderlijk over. Hij is integer, geeft nooit de schuld aan zijn manschappen, maar neemt alle verantwoordelijkheid op zich. Er is weinig bersiap te zien in de film. Logisch, op Celebes was er geen bersiap. Maar wel Javaanse infiltranten, die uitgeschakeld moesten worden door Westerling. Weten wij niet beter? Soedah, laat maar? Ik herinner mijn vader, die via het KNIL deelnam aan de politionele acties op Java. Hij had sympathie voor het Indonesisch vrijheidsstreven, maar keerde zich tegen de misdadige elementen onder de vrijheidsstrijders. Mijn vader had trouwens een hekel aan Westerling, vanwege diens meedogenloosheid.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Het is bedoeld om de discussie los te maken (op school en elders). “Er zijn mensen die een film maken van hun opgroeiende kinderen. Er zijn ook mensen die denken een missie te hebben. Daar komt soms reuring van: missie geslaagd!

    • R.L. Mertens zegt:

      @ellen; ‘Javaanse infiltranten etc.’- Bij ons heetten ze Englandvaarders! Deze ‘infiltranten’ kwamen met instructies uit Djokja! Zoals ons verzet in nazi tijd uit Londen.

  7. Boeroeng zegt:

    De groots opgezette oorlogsfilm ‘De Oost’ draait om Nederlandse militairen die in 1946 worden uitgezonden naar het toenmalige Nederlands-Indië om mee te vechten in de Onafhankelijkheidsoorlog. Regisseur Jim Taihuttu vertelt over zijn filmproject waar hij al sinds 2012 mee bezig is. Presentatie: Jellie Brouwer
    https://www.nporadio1.nl/podcasts/kunststof/55471/jim-taihuttu-filmregisseur

    “Ik kreeg van de week een berichtje van een man van wie de opa in een bejaardenhuis zonder wifi zit”, vertelde Taihuttu. “Hij wilde de film echter zo graag zien. Dus daar sturen we bij uitzondering iemand heen met een dvd’tje.”
    De positieve reacties komen van alle generaties, aldus de maker. “Mensen die na het zien van de film voor het eerst over hun ervaringen in Indonesië durven te praten met vrienden of kinderen. Nederlands-Indische mensen, Molukse mensen, Indische mensen, en alle mooie mixen die daaruit voortgekomen zijn.”
    https://www.ditjesendatjes.nl/

  8. ellen zegt:

    Ja, heer Mertens, Het zogenaamde infiltreerwerk van de Javanen (net zoals onze heldhaftige Engelandvaarders) heeft mijn vader ondervonden. Hij was in 1947 – samen met mijn moeder die zwanger was van haar eerste kind – voor een jaar gedetacheerd op Biak op voormalig Nederlands Nieuw-Guinea, waar hij hulp moest bieden aan de aanleg van een militair vliegveld. Mijn vader was Kniller bij de technische dienst van de militaire luchtmacht. Zijn standplaats was Andir bij Bandoeng. Op inspectietocht werd hij plotseling aangevallen door een paar Javaanse koelies. Waarschijnlijk dus infiltranten met instructies vanuit Djokja. De koelies waren bezig met het kappen van een stuk oerwoud, om ruimte te maken voor een landingsbaan. Zonder aanleiding kwamen zij dreigend met geheven kapmessen op mijn vader af. Deze stapte langzaam achteruit naar zijn jeep, waar hij zijn revolver had achtergelaten. Hij dacht dat er geen uitweg was. Maar even onverwacht als de plotse dreiging, zag mijn vader dat de koelies opeens stil stonden en hun kapmessen lieten zakken. Voorzichtig keek mijn vader om en merkte op, dat er een groepje Papoea’s achter hem uit het bossage waren opgedoken en klaar stonden met gespannen pijl en boog, gericht op de koelies. De Papoea’s hadden mijn vader behoed voor een afslachting. In datzelfde jaar werd ik geboren en Ik heb nog altijd een zwak voor dit Papoeavolk.

    • R.L. Mertens zegt:

      @ellen;’voormalig Nederlands Nw.Guinea etc.’- Door Ned. onttrokken(!) uit de overdracht; Linggadjatti 1947 art.3 de RIS zou omvatten het gehele grondgebied van Nederlands Indië! Met als uiteindelijke resultaat; wederom een oorlog(je);Indo ellende in Indonesië en een overdracht in 1962! En tot op heden; een Ned. koloniale erfenis; ellende ….

      • Jan A. Somers zegt:

        ” Linggadjatti 1947 art.3 de RIS zou omvatten ” Linggadjati is als verdrag nooit goedgekeurd, noch door het Nederlandse parlement, noch door de Indonesische TNI (en uiteraard de regering). Het was dan ook slechts een opzet voor de RTC. Zelfplagiaat: “Van Maarseveen wilde het eiland voor Nederland behouden, gezien de bijzondere positie van het eiland in etnisch en cultureel opzicht binnen de Indische archipel. Bovendien wilde men er plaats reserveren voor Indische Nederlanders die niet alleen hun toekomst binnen een Indonesische staat onzeker achtten, maar zich ook in Nederland niet thuis dachten te voelen. Tevens zouden er zich Nederlandse emigranten kunnen vestigen. De Nederlandse regering werd daarin gesteund door vertegenwoordigers van de Papoea-bevolking, maar de binnenlandse politieke situatie was van groter belang. De voor een grondwetswijziging vereiste tweederde meerderheid in het parlement hing af van deze kwestie. Op het eind van de conferentie (RTC) werd een bemiddelingsvoorstel van de UNCI aanvaard en vastgelegd in artikel 2 van het Charter Souvereiniteitsoverdracht: ‘dat de status quo van de residentie Nieuw-Guinea zal worden gehandhaafd met de bepaling, dat binnen een jaar na de datum van overdracht van de souvereiniteit aan de Republiek der Verenigde Staten van Indonesië het vraagstuk van de staatkundige status van Nieuw-Guinea zal worden bepaald door onderhandelingen tussen de Republiek der Verenigde Staten van Indonesië en het Koninkrijk der Nederlanden.’”
        Had u kunnen lezen. Heeft u overigens die akte wel gelezen?

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘nooit goedgekeurd etc.’- Op 25 Mrt.1947 in het paleis
          Rijswijk, Batavia ondertekend! Namens Nederland; Schermerhorn, van Mook, M.v.Poll. Voor Indonesië: Shahrir, Roem, Soesanto en Gani! – Zelf plagiaat? U bedoelt zelf bedrog!
          note; ik heb een originele(!) kopie van de akte!

        • Jan A. Somers zegt:

          Een (getekende!) overeenkomst is pas een verdrag na goedkeuring door Eerste, en Tweede Kamer. Dat is nooit gebeurd. En in Indonesië was de TNI tegen, dus ook geen verdrag! In Batavia werd ondertekend door de onderhandelaars, niet door de parlementen!
          Weet u niet wat zelfplagiaat is? Iemand die zichzelf plagieert. Anders gezegd, een citaat uit eigen werk. Had u dus al lang zelf kunnen lezen.

    • Bung Tolol zegt:

      Ja mooi verhaal Mw Ellen ,dus die Javaanse koelies waren aan het kappen op het eiland Biak maar Biak is niet zo heel groot ,dus die Papoea,s hadden die vreemde snuiters al lang in de gaten ,toen die confrontatie er was tussen uw vader ( Waarom droeg hij zijn revolver niet bij zich ?)en die koelies grepen die Papoea,s in .Ja dat infiltreerwerk gebeurt tot nu toe in Indonesia .Toen er grote onlusten waren op de Molukken tussen moslims en christenen ,waaiden er plotseling hele ladingen “” Engelandvaarders “” 🤣🤣🤣 oftewel moslims daar naar toe om hun moslim broeders bij te staan .Dat is natuurlijk allemaal van hogerhand geregeld want die Engelandvaarders /Infiltranten zouden dat nooit op eigen houtje voor elkaar krijgen ! En wat die ECHTE Engelandvaarders betreft ,ik heb nog nooit gehoord ,dat zij bij aankomst in Engeland zich schuldig maakten aan enig strafbaar feit .,terwijl die Javaanse Engeland vaarders meteen bij aankomst terreur begonnen uit te oefenen !

      • R.L. Mertens zegt:

        @BungTolol; ‘meteen terreur begonnen etc.’- De Nederlandse meelopers ivm de Malino conferentie olv. van Mook werden vermoord. Deze Indonesiërs/collaborateurs waren niet te beschermen!
        Zoals ook oa. Hannie Schaft dat in Nederland deed!

  9. Robert zegt:

    Inderdaad Mr. Mertens Indo ellende was het over here(In Holland),over there(Indonesia) dankzij de Ned. politiek; van de politici moet je het hebben; een bende paneel krakers, hoerenlopers en
    moordenaars ten top.

    • Bung Tolol zegt:

      @Ellende was het over here ( Holland) and over there (Indonesia ) .Van politici moet je het hebben ,een bende paneel krakers ,hoerenlopers en moordenaars ten top ! Ja die gevoerde politiek pal na 1945 was niet geweldig ( Zacht uitgedrukt ).Kortzichtigheid spande de kroon ! Maar politici worden gekozen ! Het Volk bepaalt wie er in de Tweede en Eerste Kamer zitting neemt .Dus indirect bepaalt Het Volk de regering samenstelling .Wat veel en veel erger is als het Leger de dienst uitmaakt ! Zogenaamd is er een gekozen regering ,maar die heeft weinig in de melk te brokkelen .Deze toestand heerst er nu in Indonesia ,sinds generaal Soeharto de macht overnam ,is het Leger een constante machtsfactor.En dat Indonesiche Leger bestaat ook uit een bende paneelkrakers ,hoerenlopers en moordenaars ! En geloof mij nou ,die macht geven ze nooit meer uit handen ! Waarom zouden ze ? Het verdient toch lekker ! ( Corruptie gelden ) Dit stukje moet je natuurlijk niet in een Indonesische krant afdrukken ! Heb ik morgen ,besok dat stelletje moordenaars voor de deur .

      • Jan A. Somers zegt:

        “sinds generaal Soeharto de macht overnam ,is het Leger een constante machtsfactor.” Daar wist Nederland wel raad mee. Hoge functionarissen die in de weg hadden gestaan werden vervangen: admiraal Helfrich en de generaals Van Oyen en Uhl werden vervangen door vice-admiraal A.S.Pinke en de generaals Spoor en Buurman. En voor het transport en beveiliging van de Nederlandse delegatie naar Linggadjati werd de Koninklijke Marine aangewezen. Vonden ze niet leuk. zouden ze Soekarno ontmoeten. Van Mook: varen met die hap!

      • Robert zegt:

        The greater the power, the more dangerous the abuse.Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely.Indirect bepalen de kiezers welke politici aan de macht kunnen komen., checks and balances zijn noodzakelijk om die politici te controleren en vooral hun macht te controleren en in te tomen.

  10. vandenbroek@libero.it zegt:

    De dolksteek in de titel van het topic wordt niet voor niets gebruikt, het doet teveel denken aan de dolkstootlegende, maar dat is juist een complottheorie. Een theorie die Adolf Hitler, de Duitse Mussert, later goed van pas kwam.

    Dolkstootlegende
    De laatste maanden van 1918 verkeerde Duitsland in chaos. Militair was het ingestort en er dreigde een revolutie. De ‘dolkstootlegende’ werd door het Duitse opperbevel aan het thuisfront gepropageerd om de nederlaag van het leger af te wentelen op de Joden en communisten.
    Het waren volgens de generaals niet , de strategische blunders van de legerleiding, de uitputting van de soldaten of de economische en militaire superioriteit van de Entente geweest die de nederlaag hadden veroorzaakt. Nee, het dappere en onvermoeibare Duitse leger was op verraderlijke wijze in de rug aangevallen door allerlei vaterlandsloze elementen, van wie de socialisten en Joden het belangrijkst waren. Door aan het thuisfront een revolutie te ontketenen hadden deze twee groepen – die in de ultranationalistische propaganda niet zelden als één pot stinkend nat werden gezien – de Duitse troepen een dolk in de rug gestoken, waarna de vijand de overwinning had kunnen opeisen.

    Als het dan voor Peter Rufi een dolkstoot in de rug is , een complot, dan betwijfel ik wel zijn begrijpelijk kennis van de geschiedenis .

    • Boeroeng zegt:

      De expressie ‘dolkstoot in de rug’ wordt heel vaak niet in gebruikt in nauwe associatie met de Duitse dolkstootlegende of met een geheim complot.
      Laten we nuchter blijven en dat stukje geschiedenis wegleggen.

      Ik heb de film gezien en Nederlanders, mn Indische Nederlanders, Molukkers of veteranen werden niet beledigd, gekwetst of uitgebeeld als allemaal oorlogsmisdadigers .
      Dat waren de angsten vooraf. Ga die film kijken en toetst deze
      Het depot speciale troepen werd olv Westerling een terreurorganisatie. Dat wordt geschetst, maar zo veel wat zij deden werd niet getoond.

  11. vandenbroek@libero.it zegt:

    “heel vaak NIET gebruikte gebruikt in nauwe associatie met ….geheim complot” is een typisch voorbeeld van omgaan met het niet-weten. Uiteindelijk weet je niks. .
    Maar wat denkt men van “ tu quoque Brute, fili mi, de gedenkwaardige woorden die aan Julius Caesar zouden toegeschreven toen hij door dolkstoten vermoord werd?

    Mij gaat het niet om de film, die geïnspireerd werd door echte gebeurtenissen, maar om het lespakket dat gebaseerd lijkt op vermeende gebeurtenissen. Mijn kritiek wordt afgedaan als Mierenneu…. maar dit verwijt is meer gebaseerd op een ontstellend gebrek aan analytische vermogens.

  12. Boeroeng zegt:

    De Oost is de eerste Nederlandse speelfilm die de excessen tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog tussen 1945 en 1949 behandelt. Daarmee plaatst de film van regisseur Jim Taihuttu Nederland in de hoek van de oorlogsmisdaden. Hoe kijkt Indië-veteraan Bert van den Tempel (95) naar de film? ‘Deze beelden zijn onaanvaardbaar.’
    —–
    Schieten op De Oost | Nieuwe Revu

    • Jan A. Somers zegt:

      Het wachten is nu op een Indonesische film over de bersiapmoorden. Hoe kwamen de mensen van wie ik de lijken mocht bergen, aan hun einde? Van mij hoeft het niet hoor. Zij liggen er mooi bij, in alle rust.

      • Boeroeng zegt:

        Zo’n Indonesische film zou interessant zijn , hoe het Indonesisch publiek reageert.

        Ook een vraag is hoe een Nederlandse speelfilm met als achtergrond de bersiapmoordpartijen in Nederland valt. Zo beeldend is dat nooit gedaan in Nederland.

        • Jan A. Somers zegt:

          “hoe een Nederlandse speelfilm met als achtergrond de bersiapmoordpartijen in Nederland valt” Moet dan wel een 100% speelfilm zijn. Ik heb in ieder geval geen reporters aan het werk gezien.

      • R.L. Mertens zegt:

        @JASomers; ‘film over bersiap moorden etc.’- Toch typisch, dat bersiap moorden zo nadrukkelijk wordt genoemd. Terwijl nb. merdeka/onafhankelijkheid de essentie is waar het omdraait. Oorzaak en gevolg(=bersiap) wordt in onze geschiedenis veelal verzwegen/vergeten! – Om de ‘vermoorde onschuld’ uit te hangen?

  13. Anoniem zegt:

    Het schijnt niet zo interessant te zijn om een film te maken over weerloze mensen die door lafhartige criminelen en”vrijheidsstrijders” werden gemarteld en afgeslacht omdat ze z.g. “kolonialen” waren of voorstanders en aanhangers van het kolonialisme.

  14. Boeroeng zegt:

    Een alternatief perspectiefZo gezien brengt De Oost op een pakkende manier een waardevolle discussie op gang. Het Indonesisch curriculum richt zich geheel op het opwekken van vaderlandsliefde, niet het kritisch becommentariëren van het verleden zoals in Nederland steeds meer de norm is geworden. Zodoende wordt de geschiedenis in twee kleuren afgebeeld: zwart-wit, goed-fout, rood-wit. Dit valt te betreuren aangezien kritische gedachtegangen juist een volgroeiing van nationaal erfgoed inhouden en verantwoordelijkheid opwekken voor keuzes en ontwikkelingen die aan de basis van de staatsvorming hebben gelegen. Die zijn immers inherent controversieel en vallen vaak lastig te begrijpen voor daaropvolgende generaties. Nu wordt in het Indonesisch lespakket alleen maar het gevoel opgewerkt dat Indonesië door buitenlandse plunderaars eeuwenlang is leeggeroofd. Bij de vraag welke redenen ‘de Nederlanders’ gehad zouden hebben voor hun meedogenloze acties staan weinigen in Indonesië stil, alsof ze er puur en alleen op uit waren de Indonesiërs te kwellen. De Oost neemt die waan binnen een paar minuten al weg want het toont iets waar in Indonesië een groot gebrek aan is: een alternatief perspectief. Het verhaal dat volgt gaat over een Nederland dat uit het gat van de Duitse bezetting kruipt, met Nederlandse soldaten die meer doen dan moorden. De kolonisator krijgt plotseling een menselijk gestalte
    ————

    Bron: ‘ Historiek

    • R.L. Mertens zegt:

      @Historiek; ‘uit het gat van de Duitse bezetting kruipt etc.’- En nog mee enkele maanden(!) daarna in Indië een Nederlandse bezetting wil continueren! Zelfs niet schroomt om daar nazi praktijken uit te voeren; Z-Celebes, Rawah Gedeh etc. zie Limpach; de Brandende kampongs van gen.Spoor! – Een menselijke gestalte krijgt? Nederland toen?

      • Jan A. Somers zegt:

        U vergeet steeds de brandende kampongs van generaal Mansergh. Die brandden veel mooier! Heb ze uit de lucht mogen bewonderen.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘van gen.Mansergh etc.’- Die ene kampong? Is niet te vergelijken met wat daarna door gen.Spoor gebeurde! – In Indië na 1945 zijn toen meer misdaden gepleegd dan in nazi tijd Nederland!

        • Jan A. Somers zegt:

          “Die ene kampong?” Wat weet u toch weinig van de kampongs in Soerabaja. Maar ja, Indo’s wilden daar ook niet worden gezien. Alle stadkampongs waren volledig verwoest. En dat waren er heel wat, en groot. Ik begin zo het idee te krijgen dat u niets af weet van Soerabaja. Maar ja, u doorkruiste de hele stad met de ambulance ook niet. En buiten de stad!

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers;’Indo’s willen daar niet gezien worden etc.’- Tottoks wel? Alle stadskampongs? Eind 1945(!) werden wij bij dicht Krembangan/Dapoean; kamp Juliana opgevangen.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” Krembangan’ Deze kampong lag in het noorden van Soerabaja en hoefde op 10 november 1945 niet gebombardeerd te worden. De bewoners waren gevlucht en er werd vanuit deze kampong geen tegenstand ondervonden. Toen wij na onze bevrijding door de aangrenzende Indische woonwijk liepen werden we door de bewoners onthaald met hapjes rijst e.d.
          In een paar dagen was de noordelijke helft van Soerabaja bevrijd, en een corridor tot in Wonokromo, tot in buiten Soerabaja. Daardoor kwamen de gevluchte Indonesiërs al snel weer terug, en begonnen direct hun kampongs weer op te bouwen. Rond half december waren al die verwoeste kampongs voor het grootste gedeelte weer opgebouwd. En de bewoners, meest industriearbeiders, weer aan het werk. Wonderbaarlijk hoe snel na de slag Soerabaja weer tot leven kwam!

  15. Peter Rufi zegt:

    Geachte redactie en beste lezers,
    Het aantal reacties 44, had ik niet verwacht, maar ik ben er wel blij mee. Dank dat U de moeite heeft genomen om mijn bijdrage te lezen en te reageren. Ik heb ze allemaal gelezen, maar ik ga ze niet allemaal beantwoorden. Wel zal ik een algemeen antwoord geven op een aantal opmerkingen, die een nadere toelichting behoeven:
    1. Ik heb nergens geïnsinueerd dat de hele Indische gemeenschap hiermee moeite heeft, noch dat ik de intentie heb om namens alle Indische mensen/Indo’s te spreken. Mijn inbreng is bedoeld voor diegenen, die zich verontrust voelen door de strekking van de film en dat voor de zoveelste keer een dolk in je rug wordt gestoken.
    2. De dolksteek in de rug waar ik op doel, heeft niets te maken met de z.g. dolksteeklegende waarin Rome het Duitse leger liet lijden; noch met de dolksteek in de rug van Caesar door Brutus. Neen, het is een zeer aansprekende manier om aan te duiden dat een aanval in de rug een gemene en achterbakse daad is. In dit kader: de verwijten en het uitmaken voor oorlogsmoordenaar nadat je jouw plicht hebt gedaan.
    3. Zou er sprake zijn van een complot, dan zie ik die eerder in de beslissingen die tegen beter weten in door de regering, de zakenwereld en de militaire top zijn genomen om onze mannen naar ons Indië te sturen om samen met het KNIL en de Molukkers orde, vrede en rust te herstellen en koste wat het kost ons Indië voor ons Nederland te behouden. Overigens, wij het volk moeten ons wel realiseren dat we wel onze leiders hebben gekozen, dus….! Voor Nederland was het behoud cruciaal, immers het is rijk en welvarend geworden dankzij het kolonialisme. En zoals Sandberg in 1914 de spreuk:”Indië verloren, rampspoed geboren” als titel voor een brochure bedenkt, werd de koloniale oorlog in Indië van 1946 tot 1949 door de regeringen Beel en Drees onder dit motto gevoerd, terwijl zij wisten dat het een verloren strijd zou worden.
    Peter Rufi. Geldrop.

  16. vandenbroek@libero.it zegt:

    De film is “geïnspireerd op werkelijk gebeurtenissen”, daarmee kan elke willekeurige regisseur omgaan . Maar ik verwacht van een regisseur van Molukse afkomst toch iets meer diepgang en zelfkritiek, temeer een zoon van een NSB-er als hoofdpersoon afgebeeld wordt. Ik had voor de tegenstelling een ex-Waffen-SSer afgebeeld, die voor het behoud van zijn Nederlanderschap in Indie diende. Dan was een oorzakelijk verband met oorlogsmisdaden gauw gelegd en had niemand zich met een dolkstoot bemoeid. De foute Nederlander was dan duidelijk afgebeeld, maar nu moeten we het doen met een flapdrol van een tot inkeer gekomen zoon van een NSBer (sic heil).

    Maar verontrustend is het lespakket waarin opmerkelijke dingen met elkaar in verband gebracht en als waarheid geponeerd worden. Het hoofdstuk over de NSB in Nederlands-Indie, maar vooral Nederland is een tot de verbeelding sprekend staaltje van Nazi-propaganda, gezien de tekst door een dichterlijk gestoorde historicus met een beperkt geheugen bij elkaar geharkt.
    In de film hoor ik het gebed “Onze Vader”, dan had het meer voor de hand gelegen de film te noemen “Der Sieg des Glaubens”. Leni Riefenstahl had de regisseur van de Oost niet kunnen verbeteren en had zich rustig in haar graf omgedraaid.

  17. Boeroeng zegt:

    De film geeft geen beeld van elk Nederlands militair optreden of een soort gemiddelde.
    Dat is vrees die men vooraf had en is onterecht
    De oorlogsmisdaden van de westerling-eenheid DST die verfilmd werden is geen exacte beschrijving eind 1946/ begin 1947 te Zuid-Celebes. Het was in werkelijkheid vele malen erger dan getoond werd.
    Meer overvallen op kampongs, meer mishandelingen, martelingen en moorden.
    Dit exact verfilmen valt niet te doen en bovendien gaat niemand de film bekijken… dus een commerciële flop.

    citaat andere tijden, over een moordpartij van DST die niet vertoond werd in de film de Oost

    In totaal bleken er die dag 364 doden te zijn. De lichamen werden in een massagraf geworpen. Daarna werden verschillende kampongs in brand gestoken en met de grond gelijk gemaakt.

    https://www.anderetijden.nl/aflevering/365/Celebes-deel-2

    voor meer informatie, zie ook https://anderetijden.nl/aflevering/366/Celebes-deel-1

    • Jan A. Somers zegt:

      “geen beeld van elk Nederlands militair optreden of een soort gemiddelde.” Uiteraard! Dat is saai, onverkoopbaar. Er zijn dooien nodig, dan kijkt iedereen. En kan erover meepraten. Slechte ‘Hollanders’ dus.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.