De Oost niet in Nederlandse bioscopen

De Nederlandse oorlogsfilm De Oost van regisseur Jim Taihuttu zal niet langer door Splendid Film in de Nederlandse bioscopen worden uitgebracht. De distributeur schrijft in een persbericht dat de reden hiervoor ‘een internationale deal van de producent met een nog nader te noemen partij’ is. De Oost stond aanvankelijk voor een release in januari gepland, maar de laatste maanden verdween een definitieve datum van de kalender.
De Oost was gezien het gevoelige onderwerp al bij voorbaat een controversieel project. De film fictionaliseert het optreden van kapitein Raymond Westerling tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. Westerling, in De Oost gespeeld door Marwan Kenzari, was verantwoordelijk voor het herstel van het Nederlands gezag op Zuid-Celebes in 1946 en 1947. De zuiveringsacties van zijn Depot Speciale Troepen werden na de oorlog bestempeld als oorlogsmisdaden. hollandfilmnieuws.

Zie de trailer, bron van het logoplaatje.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

8 reacties op De Oost niet in Nederlandse bioscopen

  1. Peter (Petrone) van den Broek zegt:

    Iik citeer hollandfilmnieuws: …..”Tot op heden is alleen een teaser van De Oost te zien geweest, die gelijk tot consternatie leidde. Indië-veteranen en de Federatie Indische Nederlanders stoorden zich met name aan de uniformen van de Speciale Troepen, die de associatie met nazi-uniformen zou oproepen”.

    Weer een verwijzing naar Nazi?
    Nederlanders hebben toch wel een gevoelige plekje voor de Nazi’s, het komt elke keer terug. Kan ik me best indenken, maar waarom wordt om in het kader van de Japanse bezetting te blijven niet een verwijzing gegeven naar de Kempeitaipraktijken, dat zou toch meer voor de hand liggen, of was dat minder erg?

    Daar komt nog bij dat na de oorlog meer Japanners dan Duitsers door tribunalen tot oorlogsmisdaden zijn veroordeeld, in Nederlands-Indie hadden de witte Nederlanders het erg druk mee om Japanse militairen te berechtenen terecht te stellen, opgeruimd staat netjes. In Nederland heeft de kommer en kwel iets langer geduurd, met als hoogte- of dieptepunt, de 3 of 4 van Breda.

    Wellicht wordt met de verkeerde of tot de Nederlandse verbeelding sprekende Meetlat gehanteerd.
    Duitser, ook die weer hebben zo mooi woord ervoor: Vergangenheitsbewaltigung. Wat is het Japanse equivalent ervoor om in het kader te blijven?

    • Jan A. Somers zegt:

      ” erg druk mee om Japanse militairen te berechtenen terecht te stellen” Behalve prof. Röling, rechter in het tribunaal.

    • Boeroeng zegt:

      In de trailer zie je 9 seconden militairen in Nederlandse dienst in een zwart uniform.
      Maar veel meer seconden in een grijs/groenig/camouflage-uniform. En een kennelijke booswicht ( Westerling neem ik aan ?) met groene baret in de jeep had een snor. Maar dat was geen hitlersnorretje.

      Als de eigenaar van de film het eerst in het buitenland wil vertonen dan is het aan te nemen dat het iets te maken heeft met de kritiek in Nederland.
      Loopt de film niet meer in de buitenlandse bioscopen, dan moet men het toch in Nederland uitbrengen. Da’s kassa.

      Je kunt ook redeneren van : in Nederland vertonen, kritiek zwelt aan, dat is gratis reclame…

      In de teaser is het een duidelijk zwart uniform, maar in een screenshot en automatische enhancing van photoshop lijkt het een zwart-donkerblauw, beetje groenig uniform.
      Deze acteur lijkt een tikkeltje donkerbruinig gezicht te hebben. Kwestie van belichting op de set of aan de studiotafel ?
      Hij is Marwan Kenzari en heeft in reallife een bruinig gezicht, maar is hij donker als in de teaser ?
      Het belang is hier… wat is de kleur van het uniform en was het een verwijzing naar nazi-uniformen ?

    • Mister Bule zegt:

      De Japanners hebben er geen woord voor, de Chinezen wel. En dat zegt al veel.

      De Japanners hebben een totaal ander schuldgevoel en een verschillende kijk op de zaken dan de Duitsers over dat tijdperk, zij zien het meer als een misplaatst militair conflict en niet zozeer iets dat in/door een evolutie in de samenleving is ontstaan.

      Wat u niet blijkt te (willen) beseffen, is dat er een groot verschil is; Nazi Duitsland stond voor een systematische uitroeing van bepaalde bevolkingsgroepen en structurele door het hoogste gezag (i.e. Himmler, Goebels, ..) gesanctioneerde misdaden voor uitbreiding van het lebensraum. Met kan het Nederlandse optreden -met alle fouten van dien!- eigenlijk meer zien als een ‘light’ versie van wat later ook gebeurde in Korea en Vietnam (met een grote rol voor Amerika dat ironisch genoeg zo nodig met de Filippijnen wilde aantonen dat men koloniën los moest laten maar ondertussen de CIA wel het land liet bestieren en de militaire bases behield).

      Ik kan me dus ook goed voorstellen dan men zich verslikt in het plakje spekkoek als men in een trailer van een ‘historisch drama’ een vrije interpretatie ziet met duidelijke verwijzingen naar een fascistisch regime. (Cf. mijn eerdere Starship Troopers opmerking.) Men kan van Nederland zeggen wat men wil, maar dát niet.

  2. Peter (Petrone) van den Broek zegt:

    Welke Nazi-uniformen? Het zwarte SS-uniform zag er toch heel anders en herkenbaar uit met het Totenkopf-symbool op de pet. De Waffen-SS was ook anders gekleed.
    Aangezien Indië-veteranen en de Federatie Indische Nederlanders FIN bij gebrek aan historisch besef zich eraan storen, lijken een paar sessies bij de zielenknijpers toch heilzaam om een eind te maken aan hun waandenkbeelden.

    Zat Röling ook in Nederlands-Indie, wist ik niet? In Nederlands-Indie waren toch temporaire krijgsraden voor de Japjes , niet te verwarren en vergelijkbaar met het Tokyo-tribunaal. Ja dat historisch besef.

    Toch wel een schizofrene situatie, de temporaire krijgsraden waren toen bezig Japanse militairen als oorlogsmisdadigers te veroordelen, terwijl op hetzelfde moment Nederlandse militairen zich ongestraft schuldig maakten aan excessief en structureel geweld tegen inlanders. Krijgen we ook beelden te zien van opgeknoopte Japanse militairen of werden ze uit humanitaire overwegingen onthoofd?

    • Mr. B. zegt:

      Over historisch besef gesproken: Zoals u misschien weet, was zwart heel populair bij fascistische bewegingen en organisaties, bijvoorbeeld in Italië had men al zwarthemden. Dus de kleur zwart voor uniformen -wat heel onpraktisch is in gevechtssituaties- is een duidelijke verwijzing.

      NB: De doodskop en de beenderen waren trouwens ook niet nieuw. Al gebruikt door de huzaren. (Zie ook zwarte baret Cavalerie.)

      De voornaamste reden was natuurlijk naast het autoritaire aspect, het inboezemen van angst. Gespecialiseerde CIA en SWAT eenheden dragen het ook. In sommige sporten staat zwart ook voor agressie en intimidatie, de American football teams met het meeste zwart in het uniform worden als agressief en wreed gezien. En wat droeg de ‘bad guy’ in de westerns waar Pierre zo gek van is?

  3. Thomas B. zegt:

    Ik vind dat die acteur hierboven op de foto meer weg heeft van Adolf dan van Westerling! Slechte typecasting wellicht of met voorbedachte rade.

    • R.L. Mertens zegt:

      @ThomasB; ‘meer weg heeft van Adolf dan van Westerling etc.’- Volgens info; was het juist de bedoeling om ze allebei uit te beelden; 2 vliegen in één klap….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.