Een uur NOS Indië-herdenking was lang niet lang genoeg

Viering van het Nederlands-Indische levenNazaat Tenny Tenzer vertelde Winfried Baijens hoe hij met een vriendin Keti Koti bezocht, de herdenking van de slavernij, en opeens besefte dat de Indië-herdenking zoveel plechtiger en verdrietiger is. Hij wilde bij de herdenking ook wel een viering van het Nederlands-Indische leven gaan organiseren, met dans, drank en lekker eten.   Trouw

„Vertrouw ons met uw verhaal, wij dragen het verder”. Met die woorden besloot de zestienjarige Maddy Batelaan zaterdag de nationale herdenking van de Japanse capitulatie, op 15 augustus 1945. De overgave van de Japanners betekende het einde van de Tweede Wereldoorlog.Met deze oproep van de derde aan de eerste generatie kwam er ook een einde aan het herdenkingsjaar waarin 75 jaar bevrijding werd gevierd. | Java Post

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

75 reacties op Een uur NOS Indië-herdenking was lang niet lang genoeg

  1. R Geenen zegt:

    @ Trouw schrijft: Ze is kritisch, recht voor haar raap over pijnlijke waarheden en ze durfde zelfs koning Willem-Alexander te zeggen dat er voor Nederlands-Indiërs meer rekeningen openstaan dan die waarvoor de koning in maart dit jaar excuses had gemaakt.@@
    Over Nederlands-Indiers gesproken, wie zijn die eigenlijk?
    De blanda schrijvers van Trouw weten er zelf de ballen van.

  2. R Geenen zegt:

    @@Maddy Batelaan, wier grootvader werd geboren in Soerabaja, verwoordde het zo: „Mag ik zeggen dat ik teleurgesteld ben dat hij er zo weinig over kon praten? Het is toch ook mijn verhaal?”@@
    @@„Vertrouw ons met uw verhaal, wij dragen het verder”. @@
    Dat klinkt allemaal mooi and dandy. Maar Maddy, vertel mij eens wat heb je al zo op het internet gelezen over het Indie van je goortvader en van alle andere grootvaders? Met mijn leeftijd van 84 jaar kan ik ook een grootvader van je zijn. Welk verhaal heb je van mijn website gelezen? Er staan er meer dan 200. Geef mij eens aan wat je weet van mijn web https://MyIndoWorld.com
    Ik krijg regelmatig vragen van mensen van over de hele wereld. Maar de naam Maddy is nog nooit bij mij verschenen. Niet in het luchtledige roepen, Maddy. Je moet het ook doen. Stoer doen bij een herdenking kan een ieder. Maak je woorden waar.

    • Boeroeng zegt:

      Ron,,,, je moet dit meisje van 16 niet zo boos aanspreken.
      Ze is nog een kind en ze heeft interesse in haar familiegeschiedenis.
      Zoals jij haar aanspreekt is dat haar goede bedoelingen en interesse afbreken.

      Ze zal dit wel niet lezen, maar je komt niet sympathiek over zo.

      Beter is het kinderen duidelijk te waarderen.
      Ik vind haar voordracht best sterk. Veel volwassenen kunnen dat niet zo brengen. Die lezen te veel voor

      • R Geenen zegt:

        Heb geen idee hoe jij mijn schrijven als boos beoordeelt. Of zij nu 16 is of als het Rutten was geweest, die zo iets en publiek beweert, daar oordeel ik naar. Want wat heeft dan dat verhaal voor waarde? Is het dan een leugen om best wil. Gaat bij mij er niet in. Ik merk steeds meer, vanuit SoCal, dat velen heel gemakkelijk iets zeggen, zonder de verantwoordelijkheid ervan te dragen.
        Dat verhaal en woorden van het 16 jarig meisje is vermoedelijk haar ook voorgekauwd.
        Vermoedelijk is de Haagsche herdenking ook een politieke show. Zeker als ik het vergelijk met Breda.
        Geloof je ook de hele speech van Rutten en dat na 75 jaar?

        • Boeroeng zegt:

          Je kraakt dat meisje af met deze woorden.
          Oa, Je verwijt ergens dat ze niet op jouw site was.
          Er zijn vele sites met vele verhalen .

          Rutte vertelde een persoonlijk verhaal over zijn familie
          Dat kwam mij wel als oprecht over. Waarom niet

        • R Geenen zegt:

          @@Oa, Je verwijt ergens dat ze niet op jouw site was.@@
          Dan moet je het toch beter lezen. Want ik verwijt haar niets.
          Ik daag haar uit als ze toch verhalen over Indie van de ouderen wilt horen om o.a. mijn verhalen te lezen. Als webmaster moet je toch ook eens proberen in de plaats van een ander te denken en niet zo maar je mening verkondigen. Ik ben een Indo die niet zoals jij beinvloed is door de Blanda.

        • RLMertens zegt:

          @RGeenen; ‘verhalen van ouderen etc.’- Een geschoold(!)meisje van 16 leert ook nuchter en kritisch naar die verhalen te luisteren. Zelfs ‘tussen de regels door’ te verstaan en te begrijpen. Als oma’s beweren/vinden, dat ze niet in Indonesië maar in Nederlands Indië zijn geboren! Geconfronteerd met; art.163 van de Indische Staatsregeling; Europeanen- Vreemde Oosterlingen- Inlanders! Een maatschappij van blank en bruin; van heersers en dienders. De raciale indeling waartoe onze Inlandse oma’s/voor moeders behoorden. De laagste sociale positie in die maatschappij! Dat alles maakt de jongste generatie nieuwsgierig naar ons verleden.

        • Jan A. Somers zegt:

          “dat ze niet in Indonesië maar in Nederlands Indië zijn geboren!” Dat zijn ze toch? Net als u en ik.
          “Europeanen- Vreemde Oosterlingen- Inlanders!” U leert het nooit hè?

        • R Geenen zegt:

          Nederlandse-Indier?

        • RLMertens zegt:

          @JAsomers;’dat zijn ze toch etc.’- Klopt, echter ook; hoe hun gedachtegoed is! Nu nog is!
          Vooral als er geen toelichting/verklaring komt!

    • Jan A. Somers zegt:

      Maddy was met haar zestien jaar de beste spreker van allemaal. De aanwezigen laten in hun eigen herdenking, hun eigen narigheden, hun eigen gedachten. Niks moeilijk doen over al dan niet gelezen websites enzo. Hoeft voor mij ook niet bij medeleven.
      “is vermoedelijk haar ook voorgekauwd.” Weer zo’n prachtige Indische complottheorie. Een Nederlands meisje van het Haagse Christelijk Lyceum in Nederland laat zich niets voorkauwen.
      “Alleen al aan de genodigden zie je dat, nietwaar. ‘ Ja dat kan zo zijn als u en al die andere Indische mensen zich niet hebben opgegeven.
      Het mooiste vond ik weer die Last Post, het vol hijsen van de vlag bij het Wilhelmus, en die Captives Hymn. Dat laatste is in een Japans interneringskamp in Palembang door de dirigente van het zangkoor gecomponeerd. We hoorden nu de instrumentele zetting, het mooist. Maar het meest passend in de context van deze herdenking is natuurlijk, zoals vorige jaren, door een vrouwenkoor. Corona?

  3. Ronereon zegt:

    @ “Dan moet je het toch beter lezen. Want ik verwijt haar niets.”. Correct, je maakt geen enkel verwijt en je bent zeker geen charogne hetgeen doorklinkt, onterecht en onjuist, in de empathische aanwijzing van Boeroeng. De Haagse herdenking is zeker politiek. Alleen al aan de genodigden zie je dat, nietwaar. Maar dat maakt het niet minder belangrijk en noodzakelijk. Ach, dat verhaal van dat meisje. Ik denk dan maar dat dit land vol zit met rubberen tegels en de dagelijkse threadmill van van wat voor empathie doorgaat. Ten leste, jazeker, jij bent een absoluut 100% Indo. Dat zei ik je al eerder. Of Boeroeng dat is ? Ik weet het niet. Zijn schrijven geeft een Nederlandse manier van denken weer. Logisch. Hij woont en leeft in Holland, dag in dag uit.

    • Bung Tolol zegt:

      @Ronereon :effe correctie Pak Ronereon ,si Boeroeng woont niet in Holland maar in Brabant ,hij woont en leeft in Brabant ,dag in dag uit .Brabant hoort eigenlijk meer bij Belgie ,bij de volgende Kroon rede zal de koning excuses aanbieden aan Brabant en Brabant teruggeven aan Belgie en in een klap worden ook Zeeland en Limburg teruggeven .Nederland wordt een stuk rijker en Belgie een stuk armer !

      • Indorein zegt:

        “…. en Brabant teruggeven aan België … ”
        Ik zou dat heel graag willen! Lijkt mij heerlijk om in een land te wonen waar geen regering is, waar iedereen een plek heeft om z’n eigen huisje te bouwen volgens zijn eigen wensen, waar de belastingen op auto’s, benzine e.d. heel prettig laag zijn voor de Jan Modaal Belg, waar je wanneer het je uitkomt ofwel uitgeeft voor Vlaming dan wel Walloniër, waar alles in de hoofdstad Brussel wordt bepaald hoe men in de EU moet leven enz. enz.!

        Helaas, …. ik woon in het wingewest Brabant van het “democratische” koninkrijk der Nederlanden!

    • Boeroeng zegt:

      Ach jee Ronereon.
      Ik leef al mijn hele leven met mensen die mij geen echt lid van mijn stam vinden.
      Mensen die mij geen echte Nederlander vinden of geen echte indo.
      Dat is een denken van mensen etnisch uitsluiten.
      #indolivesmatter

      • Bung Tolol zegt:

        Niet zo huilie huilie doen Boeroeng 😍 ga binnenkort maar een Belgisch paspoort ophalen en ……………. een beetje goed Vlaams leren spreken ,trouwens ik vind die Vlamingen ,de leukste mensen van Europa ..Maar ga ze nou in hemelsnaam niet proberen uit te leggen van Ned Indie /Indo,s en Indische mensen ,als de Hollander het al niet snapt dan snapt de Vlaming er al helemaal niets van ,voor hun is het allemaal India . 😎🤔

      • Jan A. Somers zegt:

        Ach ja, Indisch racisme. Leeft nog volop in onze Indische samenleving in Nederland, en ook in Amerika. George Orwell blijft gelijk houden. Hebben ze wel eens uitgerekend tot op het zoveelste cijfer achter de komma of je wel Indisch bent? Schijnt een Indisch tijdverdrijf te zijn.

        • Ronereon zegt:

          @ “Ach ja, Indisch racisme”. Dat is m.i. juist. Indo’s waren racisten, geen ethische appreciatie maar constatering. Voortvloeiend uit de kenmerken van een koloniale/kolonialistische samenleving en cultuur waarin de referentiegroep de Nederlandse was. Blank en Nederlands gedragende en denkende Indo’s staan hoger dan donkere meer Indonesische. Zeer fijn werd dat uitgemeten. Of zij dat nu nog zijn in die mate ? Vanuit historisch en mondiaal perspectief werd en wordt donker immer lager geplaatst. Faraonisch Egypte, Romeinen, Arabisch imperium, Chinese, Russische, India, Europees imperium. enz. enz. Het valt onder de kenmerken van humanoide zoogdiersoort ‘mens’. Net zoals andere populatie kenmerken en dynamiek van de soort. De rest is sublimatie, de ah’s en oh’s en foei’s.

    • R Geenen zegt:

      Het is nu een dag later. En ik begin mij het volgende af te vragen. Mijn verhalen en die van anderen die het mij hebben toegeschoven, zijn echt gebeurde situaties. Als ik als een opa die verhalen aan een nichtje van 16 zou doorvertellen, zou ik haar vermoedelijk ziek en misselijk maken. Martelen, verkrachten, borsten afsnijden, kinderen aan een bajonet rijgen, uitgehongerde levende lijken zien lopen. Zo’n kind van 16 heeft daarna medische hulp nodig, trauma behandeling. M.a.w. die volwassen persoon die haar die zinnen heeft doen spreken, heeft zelf geen idee wat ze haar heeft gezegd. Die volwassenen weten niet waar ze over praten.
      Die volwassenen moeten maar eens mijn verhalen lezen voordat ze het aan hun dochter en zoon laten lezen. Misschien gaan ze dan ook over hun nek.
      Oorlog is militaire tegen militaire. Maar de situatie die de sadistische jap heeft ervan heeft gemaakt en het vervolg van de Bersiap waren veel erger. Mijn jongere zus van 67 wil ze zelf niet eens lezen.

      • Jan A. Somers zegt:

        Nederlandse meisjes van 16 kunnen tegen een stootje hoor. Ik heb die van het Christelijk Lyceum in Den Haag wel eens een keer op bezoek gehad bij TNO. Meiden met haar op de tanden hoor. Ze waren het natuurlijk niet met mij eens. Hartstikke leuk.

        • R Geenen zegt:

          Mijn nichtje in Florida, nu de 50 gepasseerd, heeft 27 jaren in het Amerikaanse leger gediend, ook in Afganistan. Ze had een vreselijk gevoel na het lezen van de in het Engels geschreven verhalen, die o.a. haar moeder van 81 en andere Indsiche mensen hebben meegemaakt.

        • Jan A. Somers zegt:

          Maar ja, het was dan ook geen Nederlands meisje van zestien!

        • R Geenen zegt:

          Maar wel een gedegen levens ervaring. Trouwens waar heeft dat meisje van 16 nog meer haren op? En het Indische meisje van 15 jaar die tijdens de Olo moorden in Padang in leven werd terug gevonden, wist ook niet meer dat ze leefde. Wel was ze onder het bloed en verkracht geworden.
          Ben benieuw of de Nederlandse meisjes (uit lyceum in Den Haag) van die leeftijd daar tegen kunnen. Ondanks dat ze overal haren hebben.

        • Jan A. Somers zegt:

          U zou eens in Den Haag of Delft mee moeten lopen met schoolklasjes die de vroegere martelkamers bezoeken. En het pleintje waar Van Oldenbarnevelt is onthoofd. Met alle martelwerktuigen, de daarbij horende plaatjes, de verhalen van de rondleiders. Smullen geblazen! Kunt u zich mijn schoolverhaal over de Kenpeitai voorstellen? Gaat niet over anderen, maar over mij zelf. Bij mijn weten is daar geen “medische hulp, trauma behandeling” aan te pas gekomen. Na mijn Kenpeitaitijd, Simpangclub, gevangenis, het bergen van de verminkte lijken heb ik (15 jaar!) ook geen traumabehandeling gehad. Etenstijd. En daarna de volgende wijk in. Je rook het al van ver.

  4. Hans Boers zegt:

    Boeroeng, voor mij ben je in de eerste plaats een medemens.
    En dat telt bij mij zwaar.
    In de tweede plaats heb ik je nog nooit commentaar zien geven welke gevuld is met schelden of afgeven op wie dan ook.

    Mijn dank daarvoor.

    Je doet heel goed je best om een site draaiend te houden en de bezoekers hier de kans te geven om hun commentaren te geven, waarbij men soms vergeet dat ze hier GAST zijn en zich als GAST horen te gedragen.

    • Bung Tolol zegt:

      Wat een leuk meisje ! goede toespraak ! en ze was stijlvol gekleed ! Je kon ook meteen zien wie de moeder was ,die draaide haar hoofd alle kanten op “” Mijn dochter ! zie je dat ? mijn dochter !”” Ja ja ma we weten het nou wel ,haar opa was van 1939 ,nou toen stierf mijn opa maar die was van 1866 ,effe andere kwe lapis ,trouwens mijn andere opa ( vermeende) stierf in 1940 ,eigenlijk mag je het niet zeggen maar het was voor beiden beter ,anders waren ze het Jappenkamp ingedraaid .,haar overgrootmoeder was dus van adellijke Javaanse afkomst ( Raden) ,nou Maddy gefeliciteerd met je speech ! W.A van Oranje en nog wat had wel moeite om zijn ogen open te houden ,wat zou hij gedacht hebben ? “” Shit ik moet nog 5 speeches aanhoren en ik heb ZIN in een BIERTJE !! “” Hadden ze hem geen biertje kunnen schenken in een koffiebeker ?

  5. Bung Tolol zegt:

    Kleefrijst ? Kleefrijst ? Ik dacht alleen maar wat bedoelt zij daarmee ? Toen schoot het opeens naar binnen LONTONG ! Trouwens heb die video nog eens bekeken ,die Raden was niet haar overgrootmoeder maar over overgrootmoeder .😎

    • R Geenen zegt:

      Lontong? Geef mij maar ketupat. (lontong in gevlochten blad en niet in plastic)

      • Henk Anthonijsz, Eindhoven. zegt:

        Wat is het verschil tussen “lontong” en “ketupat”?

        • Anoniem zegt:

          @

          *** Ketupat (in het Indonesisch en Maleis ), kupat (in het Javaans en Sundanees ) of tipat (in het Balinees ) [3] is een soort knoedel gemaakt van rijst verpakt in een ruitvormige houder van gewevenzakvan palmblad , [4] afkomstig uit Indonesië . Het wordt vaak gevonden in Indonesië , Brunei , Maleisië en Singapore. Het wordt gewoonlijk omschreven als “verpakte rijst”, hoewel er andere soorten vergelijkbare verpakte rijst zijn, zoals lontong en bakchang .

          Rijst gekookt in buidel gemaakt van geweven jonge palmbladeren
          Variaties
          Ketupat pulut, ketupat daun palas (Maleis), lepet
          Voedsel-energie
          (per portie)
          1 kom ketupat sayur bevat ongeveer 93 [2] kcal
          Kookboek: Ketupat
          Media: Ketupat
          Ketupat wordt opengesneden en de huid (geweven palmblad) verwijderd. De binnenste rijstwafel wordt in stukjes gesneden en geserveerd als hoofdvoedsel in plaats van gewone gestoomde rijst . Het wordt meestal gegeten met rendang , opor ayam , sayur labu (chayote soep) of sambal goreng hati (lever in sambal), of geserveerd als bijgerecht bij saté (kip of rundvlees of lamsvlees in spiesjes) of gado-gado (gemengde groenten met pindasaus). Ketupat is ook het belangrijkste element van bepaalde gerechten zoals ketupat sayur (ketupat in chayotesoep met tofu en gekookt ei) en kupat tahu (ketupat en tofu in pindasaus). ( Zie Wiki)

        • PLemon zegt:

          Anoniem=PLemon

          Test.
          Boeroeng.
          Mijn Firefox browser is geupdated. Ondanks het intikken komt de naam nu niet door?

        • Boeroeng zegt:

          PLemon,,,, je naam komt door in dit laatste bericht.
          Voor iedereen geldt: blijven opletten of de naam die je wil gebruiken is ingevuld.
          Technisch gezien is het wordpress.com die dat regelt. Niet door je browser, dacht ik.

        • R Geenen zegt:

          @Technisch gezien is het wordpress.com die dat regelt. Niet door je browser, dacht ik.@
          Nog iets anders gemerkt. Ik weet dat WordPress.com de eigenaar is van WordPress.org. Deze laatste is voor zelfstandige betalende websites. Bij eigen websites moet men lid zijn van en ingeschreven staan met ID, Password, website. Beiden laten je ook inschrijven met een Avatar (foto) Maar om op I4E te komen moet ik ook ingeschreven staan op WordPress.com. Ik merk dat de .com en .org met elkaar in conflict zijn, want mijn Avatar zie ik wel op Javapost maar niet op I4E.Trouwens op I4E zie ik bij niemand een Avatar.

        • R Geenen zegt:

          Lontong is in diverse vormen, soms langwerpig, verpakt in plastc.
          Ketupat is altijd verpakt in repen blad, meestal pisang. De repen zijn in lekaar gevlochten. Werd zowel op Sumatra als op Java toegepast. De pakjes waren meer rechtoekig of vierkant. Had door de gevlochten bladeren en het stomen ook een prettige geur.

    • Jan A. Somers zegt:

      Kleefrijst is toch ketan?

  6. Robert zegt:

    Voor mij is het een kranig meisje dat heel goed haar verhaal deed voor een groot publiek.Chapeau voor haar! May God bless her!

    • Bung Tolol zegt:

      Volgend jaar moet /mag Noa 9 jaar uit Amersfoort ,die speech houden ,Noa wie zult u zich afvragen ? Nou Noa die net geen kinder burgemeester is geworden en die speech wordt dan geschreven door die kleine katjong uit Semarang ,je kunt ook zeggen ,die kleine katjang uit Semarang maar dat is racisme ! let op he awas ya ! En wie is die kleine katjong/katjang uit Semarang dan wel ? Ja zoekt u dat maar zelf uit op Google .Hint !! Die kleine katjong /katjang is nu natuurlijk al sudah tua maar nog steeds heel scherp ,zeg maar pedis ! Adoeh terlalu pedis (!)😁😎🥵

      • Bung Tolol zegt:

        Oh ja en om een beetje de sfeer van de Tropen ,er in te krijgen mag kleine Noa ( 9 jaar) na afloop van haar speech ,tjabe rawit en madame Jaennett uitdelen ,ze moet gewoon zeggen dat het een soort tomaatjes zijn .😍

        • R Geenen zegt:

          Mijn voorkeur gaan naar de Thai lomboks. Er zijn meer dan 70 varieteiten.
          Ik eet graag de dunne pinklange soort. Lekkere geur en smaak. Maar ze zijn allemaal op de schaal van Scoville tussen de 50,000 en 100,000 wat heet betreft. Ik eet ze graag rauw, gewoon in bijten.
          Scoville Heat Units: 50,000 – 100,000 SHU

  7. PLemon zegt:

    =Een ander rijstsoort…

    *** · Als je lemper wil gaan maken dan moet waarschijnlijk wel even op en neer naar de toko voor ketanrijst. Deze rijst heb je nodig om lemper te maken. Het lijkt een beetje op sushi rijst. Het is dik en het plakt…
    https://www.eetspiratie.nl/indonesische-rijstrolletjes-met-kip-lemper/

    • R Geenen zegt:

      Kan ook met gewone rijst lemper gemaakt worden. Een kwestie van meer water aan de rijst toevoegen. Bij het lontong maken wel tot 8 maal meer water toevoegen. Wat is het nu? Onder de Indo’s op I4E geen echte koks aanwezig?

      • Arthur Olive zegt:

        Ik ben geen echte kok, ik kook niet eens maar ik weet wel dat beras gewone rijst is en ketan kleefrijst is en ketan hitam zwarte rijst is waarbij goela djawa, pandan en klappermelk wordt toegevoegd om er bubur van te maken.

        • R Geenen zegt:

          Wat u daar schrijft is waar. Maar U weet dat ketan vaak veel duurder is. En dan maak je ketam van rijst. De Indo kok heeft allerlei methoden om bij gebrek aan beter, iets te maken.

      • Bung Tolol zegt:

        @Wat is het nu ? Onder de Indo,s op I4E geen echte koks aanwezig ? 😎 Een echte kok heeft geen tijd om op een website te zitten .Trouwens de meeste jonge mensen hebben geen zin meer in dat geploeter in de keuken en daarna de hele troep nog schoonmaken .Ik zie het pal voor mijn deur ,vanwege Covid en de paar maanden dicht mogen restaurantjes ook een deel van de straat ( parkeer vakken ) gebruiken ,wordt gretig gebruik van gemaakt ,altijd stampvol pal voor mijn deur + 10 tafeltjes ,dit doet mij herinneren aan Jalan Marlboro in Jogya .Ik zie liever mensen gezellig eten voor mijn deur ,dan die rot auto,s ! 😀

        • Bung Tolol zegt:

          Verleden week bij stralend weer ( Wat is dat toch in Nederland ? het wordt steeds warmer !) zaten een paar kennissen van mij op dat terras moesten die 2 vrouwen hoognodig naar het toilet ,belden zij bij mij aan ,want dat restaurant toilet was niet zo comfortabel ,uiteraard boleh .😎

        • R Geenen zegt:

          @@Ik zie liever mensen gezellig eten voor mijn deur ,dan die rot auto,s ! @@
          Ook dat kan ik mij voorstellen. Maar in Californie hebben we geen last van auto’s voor de deur. Iedere woning moet mistens voorzien zijn van een 2 car garage. De Nieuwere woningen hebben zelf vaak een 3 car garage of wanneer de woning 2 lagen heeft, zijn er vaak 2 maal 2 auto garages.
          In de avond na 10:30 mag er niet op straat geparkeerd worden. Dit in verband met o.a. het schoon zwiepen van de straten.

  8. PLemon zegt:

    @ De Indo kok heeft allerlei methoden om bij gebrek aan beter, iets te maken.

    # Hormat…bij zoveel rijstsoorten😉

    *** Welke rijstsoorten zijn er, wat is het verschil, hoe kook je ze en wat doe je ermee?
    Rijst is afkomstig van een bepaald grassoort en wordt al eeuwenlang verbouwd en geconsumeerd, hetzij als hoofd- of bijgerecht. Er zijn wel meer dan 8000 verschillende soorten rijst.
    Over de hele wereld wordt rijst gegeten of het nu in het Azië is in Oosterse gerechten is of in Europa zoals de Italiaanse risottorijst en de Spaanse de paellarijst.
    https://www.culinea.nl/welke-rijstsoorten-er/

    • R Geenen zegt:

      Wat niet vermeld wordt, je kan het ook vermenten.
      Maar het meest belangrijke is de hoeveel water. Iedere rijst soort heeft een andere hoeveelheid water nodig. En ieder mens houdt van een andere smaak rijst. De een van droog en de nader meer zachte vorm. Ik houd veel van de Basmati vanwege de geur, maar het heeft meer water nodig om wat meer smaak Nasi goreng heeft bv meer droge rijst nodig. Chinezen die met stokjes eten hebben meer kleefrijst nodig..

    • R Geenen zegt:

      Ik vergat nog te vertellen over de Basmati rijst. Deze geurige rijst soort voornamelijk uit Ceylon en India. De kwaliteit van deze rijst wordt beoordeeld, inclusief de prijs, naar de lengte van de korrel.
      De Basmati rijst wordt in jute zakken (in SoCal) verkocht met gewicht van 10 lbs and 20 lbs. Op de akken staan naast de prijs ook de lengte van de kollers vermeld. De lengte wordt aangegeven in 1x, 2x en 3x. De langste lengten zijn het duurst. Vaak 2 tot 2 1/2 maal de prijs van de kortste lengte.
      Ook in de rijst soort vind men een standsverschil.

      • Ronereon zegt:

        @ “Ik vergat nog te vertellen over de Basmati rijst.”. Er zijn twee soorten hoofdsoorten uit het geslacht Oryza : Aziatische en Afrikaanse. Voor de Basmati zijn India en Pakistan de grootste producenten (heb jaren in de Punjab en Sindh gewerkt waar Basmati wordt verbouwd). De kwaliteit van de Basmati weerspiegelt een zekere sociale status. Top kwaliteit : GMO vrij, goed onderzoeken op hoeveelheid gewasbescherming (insecticiden, fungiciden, herbiciden), gebieden met hoge arseen opname, kwaliteit o.a. lengte van de korrel). Mijn Basmati komt uit de hoger gelegen gebieden ivm kwaliteit water/effecten waterlogging/drainage (Punjab is plat). Prijs is uiteraard navenant. Altijd Gold of Premium. Smaak is superieur en zuiver. De Afrikaanse soort is grover, vrij smakeloos, gebruik ik nooit (meer). Lokaal jaren gegeten, maar uiteindelijk Aziatische laten sturen uit Nederland. De Koreaanse ronde korrel (short grain, bit sticky) is overigens het proeven waard.

  9. RLMertens zegt:

    @Boeroeng; ‘NOS herdenking etc.’ – Dacht even mijn bijdrage te leveren aan deze herdenking blijkt; dat men het over ‘basmatirijst’ heeft! Wat heeft dit nou met het onderwerp herdenking te maken. Ach, onder schuilnamen kan men de onzinnigste onderwerpen/banaliteiten bijhalen!
    Is dit herdenken, nog lang niet genoeg? Basmati rijst….met respect aan al die slachtoffers?

  10. Ronereon zegt:

    RG en anderen. Wat een prachtige manier van u allen om Indië en de slachtoffers te herdenken : praten over lontong, ketupat, rijst, lemper, Indo koks, basmati alsof zij nog naast ons aan de rijsttafel zitten, in onze tijd en in de vreugde van levende herinnering.

    • Bung Tolol zegt:

      Ho ho ho Maddy Batelaan is er mee begonnen met kleefrijst te benoemen in haar rede ,ja dan is het hek van de dam ! Ik vraag mij weleens af in die kampen ,waar praktisch geen eten was ,ga je dan ook de hele tijd over eten omong omong ?

      • Arthur Olive zegt:

        “Ga je dan de hele tijd over eten omong omong.”
        Juist omdat er geen eten was. Men schreef zelfs recepten.

      • R Geenen zegt:

        Ja zeker, lees de kamp verhalen.

        • Bung Tolol zegt:

          Ja ergens wel logisch ,dat er veel over eten gefantaseerd werd ,want van ander nieuws waren die kampbewoners verstoken ,ik neem aan dat er geen radio was ,t.v al helemaal niet ,ook geen kranten ,ja misschien Japanse en wat dat Bangkinang betreft ,het lag ook helemaal afgelegen ,ergens midden in de jungle ,je wist dus totaal niet wat er zich in de buitenwereld afspeelde maar er was nog iets ,die Europese en Indo-Europese gemeenschap was een tamelijk beperkte groep van omgeving Padang/Sawahlunto/Bukitinggi ,dus de meeste mensen kenden elkaar en om te overleven moest je kongsis vormen ,dus een groep ,die elkaar door dik en dun steunde .Veel van deze kongis overleefden de oorlog en werden zelfs doorgezet in het Nieuwe Vaderland .

        • R Geenen zegt:

          Even iets meer aanvullen. Voor de oorlog in Sawahlunto waren er ongeveer 50 families van Nederlandse en Indisch-Europese afkomst. En bijna altijd was er een persoon die dan bij de Ombilin mijnen een betrekking had. Er was daarnaast een voetbalclub, tennis vereniging, toneel , enz.Al deze vrouwen en mannen belanden in de kampen. Daarnaast waren velen familie van elkaar. Zo was het ook gesteld met de families in Padang en Fort de Kock en Padang Pandjang.
          Een ieder kent een ieder.

        • Jan A. Somers zegt:

          “je wist dus totaal niet wat er zich in de buitenwereld afspeelde” Dat heette het bamboegordijn. Ik hield me op de hoogte door bij de stalletjes de voorpagina’s van de kranten te zien en door de schreeuwende geluidszuilen. Indirect wist je een beetje wat er gebeurde in de wereld. Zo hadden de Japanners elke week wel een veldslag gewonnen. Thuis dan even in de atlas kijken waar die plaatsen lagen: elke keer een eiland dichter bij Japan. Meer hoefde je niet te weten.

        • R Geenen zegt:

          Bangkinang lag op een ander eiland dan Java en lag in de jungle en daar waren geen kranten.
          Vermoedelijk ook niet in Padang.

    • R Geenen zegt:

      Ja, de herdenking was op 15 aug. jl. Ook op 15 augustus, maar in 1948 stierf mijn vader op 36 jarige leeftijd, dank zij de verwennerij, maandenlang, door de kempeitai. 30 Indo mannen werden in het Mariahuis in Padang om de beurt door de jap en Indonesische helpers op gruwelijke wijze verwend. De vader van mijn vrouw werd ook op 36 jarige leeftijd op 19 augustus van achteren aangevallen en vermoord. In de jappenkampen hebben we zelf 3 1/2 jaar alleen maar kunnen dromen van lekker eten. Wel, vandaag is het 20 augustus en hopelijk is er volgend jaar weer een herdenking voor mij. Maar vandaag is het 20 augustus en dus tijd om weer heerlijk over eten te kunnen praten. Vanwege het warme weer heb ik heerlijke sate, gado gado, lontong, sambal,krupuk and kue Pia met durian gehaald. En op internet komt ook eten voorbij. Zelf wat bij geleerd van u wat betreft de Basmati rijst. U weet dan zelf ook dat basmati koken vaak droger uitkomt en het aan te bevelen is wat meer water te gebruiken.

      • Ronereon zegt:

        Heer Geenen, ik heb de familie op 20 augustus verblijd met zelfgemaakte gulai. Circa 6 uur op het vuur pruttelend. Topkwaliteit rund (had liever kambing of domba gehad). Ik ken uw recept dat overigens identiek is aan het mijne. Twee soorten gulai, nietwaar ? Wat betreft de Basmati of rijst i.h.a. hangt de toevoeging van water af voor wie ik kook. Sommigen willen de rijst heel droog, andere weer erg sticky. Tot aan haar dood kookte mijn grootmoeder rijst op haar komfoortje in Nederland. Langzaam en de tijd nemend. Dat blijft voor mij de final marker. Rijst is bij ons thuis heilig. Aardappelen eten wij niet. Nederlandse gerechten met rijst zijn een culinaire marteling.

        • R Geenen zegt:

          Toen we pas in Holland waren, in Beuningen, maakte mijn moeder de Gulai van krabbetjes, vlees met kraakbeen. Goedkoop, lekker en we konden alles opeten. Aardappelen, zeker de witte Amerikaanse, komen nooit voor in onze kuiken.

    • Hans Boers zegt:

      @Ronereon 20 aug 2020 om 22:29
      U vergeet te zeggen dat er ook sate op het menu staat bij de lontong of de ketupat….

      En vooral als ik eraan denk dat satevlees kleine stukjes vlees zijn, hetzij van kip, koe, varken of geit en wellicht ook nog kupang, garnalen, konijn….en God weet ik veel wat nog meer…..
      En vooral denk ik dan er ook nog aan, dat er tenminste één oom van me ook in kleine stukjes vlees is gehakt in de Bersiapperiode, na vrijlating uit het kamp op weg naar waar hij ooit woonde en zijn voormalige thuis nooit heeft bereikt en door een schoonmaakploeg bij elkaar geraapt is en op de grote hoop gemieterd.

      En naast de sate denk ik ook aan de sop tulang (soep van beenmerg) waarbij de hoofdrol voor de soep beenmerg botten (of bot) zijn (is) en denk dan vooraal daarbij aan mijn broer die sneuvelde in de Slag in de Javazee febr 1942 en tientallen jaren zijn skelet lag te rusten somewhere op de bodem van de Javazee en dat in 2012 tot en met 2017/2018/2019 de gezonken oorlogsbodems door grafschenners c.q. clandestiene ijzerslopers uit elkaar gerukt werden, waarbij enkele skeletten en passant mee naar boven werden gesleurd en dat men deze menselijke botten ergens nabij Gersik/Surabaya in een kuil hadden gemieterd….en dat er een Nderlandse delegatie naar toe ging om de zaak te onderzoeken en met lege handen wat betreft informatie terugkwam na 3 weken tropische vakantie met de mededeling letterlijk gequoted “Het zouden wel eens botten van toeristen geweest kunnen zijn……” ( Toeristen in febr 1942 op de kruiser HMS de Ruyter en die als tijdverdrijf de Slag in de Javazee van nabij wilden meemaken?????)

      Oh ja, bij sop tulang denk ik ook maar meteen aan mijn vader, die in een kamp overleed en bij gebrek aan beter maar ergens in de achtertuin van een thee fabriek werd gemieterd en dank zij de ODO in 1949 werd opgegraven na 5 jaar in die kuil als skelet gerust te hebben…. En van wiens skelet ik een foto heb voorzien van wat verrotte lorren resten en een stel schoenen die nog niet verteerd waren…..

      En dan denk ik ook aan mijn moeder die vlak na het einde van de oorlog van armoe en ellende het aardse verliet en wiens stoffelijke resten ook maar in een soort kuil werd gemieterd bij gebrek aan beter en wiens botten later wegens gebrek aan grond, in een nog grotere kuil werd gehutseld samen met de botten van andere slachtoffers…. rijkelijk voorzien van beenmerg om de sop tulang goed te laten smaken….

      Tja, die shit en ellende doe me echt wel aan vreterijen denken…..

      En zo kan ik nog een poosje doorgaan met nog andere vermoorde (direct of indirect) familieleden….( een stuk of 6 nog.)
      Normaal gesproken loop ik er niet mee te koop, maar in dit geval gruw ik een ietwat….

      Wederom tja,… inderdaad een prachtige manier om de doden te herdenken…. eet smakelijk.

      • Bung Tolol zegt:

        Ja al die familie verhalen ,vreselijk wat die mensen daar hebben meegemaakt ! Toen ik voor het eerst 3 jaar geleden dat verhaal van Hans Boers over zijn familie las ,dacht ik alleen maar vreselijk !! Dat kind is niet bepaald een anak beruntung geweest ,trouwens Noor Ruyter de Wildt ook niet ,later is het allemaal wel een beetje goed gekomen ,zij zijn beiden in 1942 in Soerabaya ter wereld gekomen maar hun start op deze aardbol was niet geweldig om het maar zacht uit te drukken 😓 maar dat geldt ook voor die andere lezers ! Ron heeft zijn vader verloren ,zijn vrouw verloor zowel vader als moeder ,Huib Otto zijn vader werd getjintjangd ,pak Somers verloor zijn Madurese oma.,Pak Keller verloor ook vele familie leden ,zo verloor bijna iedereen op deze site wel iemand uit zijn familie maar in tegenstelling tot de Nederlandse gewoonte ,waar je bij een begrafenis koffie met een oud koekje krijgt voorgeschoteld en van je verwacht wordt ,dat je heel treurig kijkt ,gaat dat bij mensen uit de Tropen iets anders toe ,na de begrafenis van mijn vader was er een slamatan en veel drank ,was heel gezellig ,de Hollandse bovenbuurvrouw begreep er niks van ! “” Je vader is toch dood?”” Ja zeker mevrouw maar wij vieren ook geen feest ,zo herdenken Indo,s nu eenmaal hun doden en u kunt rustig binnenkomen en wat mee eten ! Volgens mij ( weet het niet zeker) doen die Javanen dat anders ,1 maand na de begrafenis geven zij dan een grote slamatan .Ik was eens op de begrafenis van een Surinaamse ( Creoolse) bareigenaar ,de kratten Parbo bier stonden hoog opgestapeld ,pakken maar en met de djogo ( Fles bier ) in de hand gingen wij door het hele land ( Lees begraafplaats) Het hele zootje was totaal mabok maar zo eerden wij deze man ,want hij was ook niet elke dag nuchter .🥴

        • Jan A. Somers zegt:

          “van je verwacht wordt ,dat je heel treurig kijkt ,” Bij onze familiebegrafenissen, ook van de totoks onder ons, gaat het toch anders toe. Van zowat de hele wereld komt er familie, Al jaren (soms nog nooit gezien) niet meer gezien. U begrijpt dan de sfeer wel op de koffietafel. Echt een soort herkenningsdiner!

      • Jan A. Somers zegt:

        ” (soep van beenmerg)” Ook bij echte, originele erwtensoep.

  11. Ronereon zegt:

    Inderdaad, zo herdenken Indo’s onze doden. Mijn moeder (Bangkinang) wilde bij haar begrafenis lekker eten. Geen laffe, weke cake maar lemper, loempia, risolles, pasteitjes enz met saus pedis. Niet uit de toko, maar home made door achternicht. We hebben genoten, een heerlijke sfeer, gastvrij en vooral veel lachen. Zo wilde zij dat. En voor mijn vader geldt de paku, net buiten de pabrik karet (Bangkinang), als één van zijn lievelingskostjes. Helaas, er was geen paku te koop bij zijn overlijden. Heer Geenen weet overigens alles van gulai paku. De wreedheden, slachtpartijen en doden blijven, maar worden even apart gezet. Zie deze manier van omgaan met de dood als een kracht van Indo’s. De dagboeken van vrouwenkamp Bangkinang laten zien hoe zeer men bezig was met voedsel, elke dag, inventief, met kans op strenge straffen. Eten betekende gezondheid, (mentale) weerstand en zorg voor de kinderen.

  12. Bung Tolol zegt:

    Helemaal mee eens met pak Ronereon ( Ook al uit Bangkinang ! ) net als Ron G ,de moeder van Pv/dB ,Boeroeng zijn familie ,pak Keller ,familie van Noor Ruyter de Wildt en oh ja ook mijn vader en moeder + 4 kindertjes hadden daar gratis onderdak + karige maaltijden .Bij mijn moeder was eten belangrijk ,wat zeg ik heel belangrijk ,bij haar verhuizing vond ik een bamboe koker met tekening van kinderen ( Haar kinderen ) gemaakt /getekend in Bangkinang 1944 ,zij was dat hele ding vergeten “” Wat moet ik hiermee doen ma ?”” Zij keek er even naar en zei toen “” Gooi maar weg !”” Wat dat betreft is zij echt Indonesisch ,altijd vooruit kijken ,ook een beetje opzij maar nooit achterom !

  13. Een feit dat blijft.Door de oorlog verklaring aan Japan door Holland op 7 December 1942 die Amerika moest volgen.Is een blijft de reden van het leiden en de verdwijning van de INDO’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.