Het levensverhaal van Frits van Daalen


Vilan van de Loo:
U voelt het al aankomen. En ja, ik ga dus op zoek naar het levensverhaal van Frits van Daalen. Daarbij zoek ik ook naar het verhaal over een militair met een Indische achtergrond, en hoe dat in de periode ban voor de Tweede Wereldoorlog was. In december komt er een speciale middag over Indische voorvaders in het leger. Over wie ze waren en hoe dat voor nazaten is. Daarbij bent u van harte welkom en ik stuur te zijner  tijd nog meer informatie.

Mijn vraag:
Heeft u een Indische voorvader die toen in het leger zat? En weet u daar nog iets van?

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

20 reacties op Het levensverhaal van Frits van Daalen

  1. RLMertens zegt:

    ‘Frits van Daalen etc.’ – De verwoesting/onderwerping van Koetah Reh 14/6 1914; De dorpelingen hadden zich met slechts steekwapens en wat voorladers verschanst achter de opgeworpen aarde wallen. Zij waren geen partij voor de met geschut en repeteer geweren uitgeruste marechaussees. De hele actie duurde nog geen 1 1/2 uur. Toen waren 313 mannen, 189 vrouwen en 59 kinderen dood geschoten. Na de ‘overwinning’ maakte HM. Neeb een ‘beroemde’ overzichtsfoto met van Daalen trots op de wallen, geflankeerd door zijn manschappen. En tussen al die lijken een nog schreeuwende baby, die deze slachting had overleefd. Nu te zien in de tentoonstelling Dossier Indië, Wereldmuseum Rotterdam van acteur/docent Thom Hoffmann.

  2. Bert Krontjong zegt:

    Vilan van de Loo schreef “” Van Daalen was een echte Indische jongen “” Ja klopt maar moeten wij Indischen nou bangga op hem zijn ? En ook nog “” Zijn nazaten laten nog weinig van zich horen !”” Nee Mw van de Loo ,als ik zo,n opa had gehad had ik ook tutup mulut gedaan ,kom nou mw van de Loo ,die Van Daalen was gewoon een psychopaat ,een gestoorde massa moordenaar ,hij liet die slachting ook nog eens fotograferen ,leuke foto om naar zijn ouders en schoonouders te sturen ,die zullen vast trots op hem zijn .”” Kijk eens wat onze Fritsie gedaan heeft in Indie !”” ………Ik kan beter ophouden over Van Daalen ( krijg ik weer last van hoge bloeddruk ) Nee laten wij het hebben over die bewoners van die kampong + 600 mensen ,dappere ,zeer dappere mensen ,ze waren kansloos met hun speren ,klewangs en heel oude voorladers tegen dat moderne wapentuig van Van Daalen ,het was als prijsschieten op de kermis maar zij weigerden om zich over te geven ,mannen ,vrouwen en ook de kinderen liever dood dan overgeven ! DEZE MENSEN ZIJN DE ECHTE HELDEN !!! ……..Op figuren als Van Daalen spuw ik maar voor deze kampong bewoners buig ik diep ,heel diep .En over die baby ,die zal ook nog wel geprobeerd hebben om Van Daalen met een baby klewang aan te vallen ,Van Daalen moest die baby wel neerschieten “” Uit zelfverdediging !”” verkondigde dappere Frits .Generaal Van Daalen kreeg voor het uitmoorden van dat hele dorp en het neerschieten van die baby ,de Militaire Willemsorde uit handen van koningin Wilhelmina.Daar werd wat groots verricht !

    • R Geenen zegt:

      @Bert: Ik ken die hele van Daalen niet en ook niet de geschiedenis.
      Maar als alternatief heb ik voor jouw ook een echt gebeurd verhaal.
      Ik heb al eerser geschreven over de Olo straat moorden in Pdang. Twee van de mensen die wisten te ontsnappen en de volgende dag de lijken van hun vrienden/vriendinnen zagen, veranderden die dag van mentaliteit. Gedurende de periode na de oorlog tot ongeveer einde 1949, hebben ze nogal wat Indonesiers, permuda’s of hoe je wilt noemen, naar het hier namaals gestuurd. Wraak was hun goal. Het was toen een smerige tijd. Ik weet niet hoe wij, jij en ik zouden hebben gereageerd als we toen ook volwassen waren. Een ding weet ik, de oudste zoon van een van deze twee mannen, is een vriend van mij, en kan ook slecht tegen onrecht.

  3. Bert Krontjong zegt:

    @Ron ,ik heb hier eens geschreven ,dat mijn ouders ook in die Ola straat in Padang gewoond hebben ,die moorden zijn smerig en niet goed te praten maar wat wil je nou met bovenstaand epistel duidelijk maken ? Dat die Indo,s wraak namen ? Ja zou ik ook doen ,jij ook waarschijnlijk niets is de mens vreemd en wraak hoort ook daarbij maar ik weet niet zo goed ,wat die Ola moorden van 1945/1946 van doen hebben met die massa moord op Kutah Reh in 1914 ? Moord is moord ! duidelijk ,een nichtje van mij ,toen woonachtig in die Ola straat ( Zij was van 1937 ) is tot nu toe zeer getraumatiseerd door dat gebeuren in de Ola straat maar zou die kleine baby ,wiens hele familie incluis papa.mama ,broertjes en zusjes gedood zijn door “”dappere”” Frits ,ook niet getraumatiseerd zijn ? Oh ja volgens Vilan van de Loo was generaal Frits van Daalen een echte Indische jongen ,zeg nou zelf Ron moeten wij Indo,s nou trots zijn op zo,n psychopaat ? Denk ook niet dat die gewone Sumatraanse Padanggers trots zijn op die inheemse moordenaars van die Ola straat .Generaal Mata Gelap si Fritsie zowel als die Ola moordenaars zijn gewoon binatangs /beesten /moordenaars en verdienen alleen maar onze afschuw ,en of de een nou een Indo was en de andere een asli Indonesier maakt geen flaus aus ! het zijn voor mij gewoon ratten uit het riool .

    • R Geenen zegt:

      Ik schreef je al, dat ik die van Daalen o wie hij ook is, niet ken. Maar ik weet wel dat een heleboel mensen na allerlei misdaden gezien te hebben, gewoon veranderen.

      • RLMertens zegt:

        RGeenen; ‘van Dalen niet ken etc.’- Van de Atjeh oorlog niet ken? Ook niet het woord vandalisme? En dan nog een vergelijking met de Olo bersiap. Mag! Wat hebben die dorpelingen uit Koeta Reh misdaan? Waarom boden zij tegenstand? En wat wilden eigenlijk die Olo Indonesiërs, pemoeda’s of hoe zo ook mogen heten? Gewoon; merdeka!

  4. Bert Krontjong zegt:

    Ron : Het topic was Jendral si Fritsie oftewel Jendral mata gelap ,de beruchte baby killer van Kuta Reh ,volgens Vilan van de Loo een Echte Indo ,nou dat kunnen wij in onze zak steken .Als het topic concentratiekamp Auschwitz was geweest ,kun je toch ook niet aankomen met ,hoe erg ook geweest die Ola moorden ? En dat mensen veranderen na allerlei misdaden/moorden gezien te hebben ,dank je de koekoek ,dat zou iedereen veranderen en dat de moorden op vrienden en kennissen je meer doen ,dan die massa moord in 1914 is ook begrijpelijk maar je er van af maken met de opmerking “” Van Daalen of wie hij ook is ,die ken ik niet “” is wel heel erg kort door de bocht ,die nicht van mij nu 83 jaar was vroeger ook een leuk spontaan meisje maar praat niet over Sumatra ,Indonesie of die Ola moorden ,raakt zij helemaal in de stress ,totaal getraumatiseerd ,nou ik laat het maar zo ,nee niemand hoeft haar te benaderen voor haar verhaal ,doet zij toch niet maar die foto van dat dorp/kampong met al die lijken er bij en dan dat kleine babietje ,die het er levend van af heeft gebracht ,al zijn/haar familie leden om zeep gebracht door een of andere Indo psychopaat moet een mens toch wat doen ,ontluisterende foto van het Nederlandse optreden .En dan niet aankomen met “” Ja die Van Daalen ken ik niet “” Nu ken je hem wel .

    • R Geenen zegt:

      @Bert: Nee, ik ken die man niet. Niet van voor het gebeuren en niet van na het gebeuren. Dat zelfde geldt voor de 2 Indo’s. Voor het Olo gebeuren daar heb ik alleen het gegeven van anderen. Er na hebben ze uit wraak ook jacht gemaakt op diverse Indonesische mannen die met veel lawaai en de beruchte bamboe stokken rondliepen. Gewoon een van hun te pakken nemen en doden. Ja dat is gebeurd. Indonesiers zijn met het doden van mensen begonnen. Beste voorbeeld: vader van mijn vrouw werd 4 dagen na 15 aug. 45 al vermoord. Aktie geeft reaktie. Het was een smerige tijd. En niet voor niets dat bijna alle Indo’s uit dat land weg wilden.

  5. Hans Boers zegt:

    Een jonger broertje was Albert. Ook geen lekker jongen geweest: Stal 321.000 guldens uit ’s lands kas te Koetaradja in 1907 en veroordeeld tot 10 jaar in 1909. Hoger beroep. Uiteindelijk werd geld teruggevonden op 24.000 guldens na.

  6. Bert Krontjong zegt:

    Nou Hans si Fritsie en si Appie ( Albert) hielden wel de naam van hun familie Vandalen hoog ,je kan zeggen wat je wilt ,het waren ECHTE Vandalen .maar wat si Appie (Albert) betreft misschien wilde hij met die uang ( 321.000 gulden ) wel die kampong weer herbouwen ? Geloof je geen moer van ? Nou ik eigenlijk ook niet .

  7. Peter van den Broek zegt:

    Als gen. Van Daalen genoemd wordt, dan mag in één adem ook zijn baas gen/GG Van Heutsz (Vilan van de Loo schreef er ook over) en Prof. Snouck Hurgronje genoemd worden.

    In het verleden werd vaak het geschil tussen deze drie Heren wat al te gemakkelijk onder de tafel geveegd .zie ” Het conflict Snouck Hurgronje-Van Heutsz – Van Daalen, een onderzoek naar de verantwoordelijkheid”
    http://objects.library.uu.nl/reader/index.php?obj=1874-307566&lan=en#page//11/37/50/113750332103589761302716372036914175210.jpg/mode/1up

    Vooral de rol van Snouck Hurgronje wordt onderbelicht. Raden Sosrokartono, de broer van de niet onbekende Raden Adjeng Kartini en zoals zijn zuster een onafhankelijke en scherpzinnige geest schreef over hem: : ’Meneer Snouck, in feite heeft U mijn volk verraden’ oftewel opofferd aan de wetenschap.

    Om de trilogie te volmaken, kan de schrijfster Vilan van de Loo na Van Daalen beginnen te schrijven aan een boek over de “native antropoloog (W.H. Wertheim) Snouck” .

    • RLMerterns zegt:

      PetervandenBroek; ‘Snouck etc’- In die periode was de belangstelling van de Westerse landen voor de andere landen met 2 zaken te noemen; wat kan ons profijt brengen? En hoe is hun seksleven? Vooral de ‘wilde kanten’ trokken meestal de aandacht; In de Atjehers 1893 van Snouck was het;’ontucht van elke(!) aard is in Atjeh aan de orde van de dag! Bijzonder verbreid is de beoefening der pederastie(homofilie)!’ Hij noemt het zelfs een specialiteit der Atjehers!
      Die man had inderdaad nu nog moeten leven. (Wellicht dat een nazaat uit tempo doeloe hierop reageert)
      note; Kartini’s opmerking over hem; is treffend!

      • Bert Krontjong zegt:

        @ Note ,Kartini,s opmerking over hem is treffend !”” ……………………..Dit is nou zo,n ook treffend voorbeeld van NIET goed lezen ,die reactie van 20 juli 11:42 ,daar staat toch duidelijk dat Raden Sosrokartono ,die opmerking heeft gemaakt “” Meneer Snoeck ,in feite heeft u mijn volk verraden !”” Nou daar had Raden Sosro en nog wat natuurlijk gelijk in maar zijn lieve zusje Kartini heeft die opmerking dus NIET gemaakt ! Trouwens beeldschone vrouw die Kartini ,heb zo het idee dat die vrouwen van die Atjehers spuuglelijk waren en de hele dag Sirih zaten te pruimen en Arak zaten te zuipen ,ja want als die Atjeehse vrouwen zo knap waren als Kartini ,gaan die Atjeehse mannen echt niet op de homo toer ! Dat Van Heutz uiteindelijk heeft gewonnen in Atjeh ,dankt hij aan het duo G&G oftewel Gordon&Gerard oftewel het duo Goor&Goor ,dit illustere duo heeft het homo zijn zowat uitgevonden .Tja daar konden die Atjeehse homootjes natuurlijk niet tegen ,als het duo Goor&Goor op ze afstormden met hun handtasje ,die Atjeehse mietjes stormden alle kanten op ,behalve de goede .

      • Peter van den Broek zegt:

        @ geachte heer Mertens
        Ethan Mark geeft in zijn lezenswaardige studie “Japan’s Occupation of Java in the Second World War: A Transnational History” verschillende redenen aan waarom Westerse landen kolonies of koloniale imperia stichtten, zeer verhelderend. De troostmeisjes en de Njai zijn geen onderwerp van deze studie, maar ik kan me vergissen
        Ik ben geïnteresseerd naar de stamboom van Frits van Daalen van vaderszijde. Tenminste zijn vader en opa waren allebei hoofdofficieren bij het KNIL. Dat is natuurlijk niet toevallig, want wat was het vooruitzicht van kinderen van KNIL-officieren, de beroepen lagen in Indie niet voor het oprapen, behalve natuurlijk voor de gegoede en Europese burgerij. Het koloniale Nederlands-Indie wordt gekenmerkt door een rangen- en standenmaatschappij en Frits van Daalen lijkt een duidelijk voorbeeld. Ik kan het ook anders stellen. Hoe zijn de broers en zusters van Frits terecht gekomen. In wat voor beroepen kwamen ze terecht en met wie waren ze getrouwd in Nederlands-Indie?

        Maar de stamboom van moederszijde is natuurlijk interessanter om aan de “Indische” wortels te komen. Met wat voor vrouwen trouwden de mannen Van Daalen? Beantwoordde het aan d moraal van die tijd?

        Om de horizon te verbreden zou dhr Somers zich kunnen buigen over het lezenswaardig boek “Het conflict Snouck Hurgronje-Van Heutsz-Van Daalen (1938)”. Het boek is op het internet te lezen, , dus verifieerbaar.
        https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?coll=boeken&identifier=MMKB06%3A000003963%3A00051

    • Jan A. Somers zegt:

      ” kan de schrijfster Vilan van de Loo na Van Daalen beginnen te schrijven ” Daar is van alles al over geschreven. Misschien te moeilijke wetenschap voor Indo’s? Daar weet Vilan van de Loo wel raad mee. Snouck heeft Van Heutsz op het juiste spoor gezet om een eind aan die oorlog te maken.

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘het juiste spoor etc.’- Niet op een vals spoor?

        • Jan A. Somers zegt:

          “Niet op een vals spoor?” Ik schreef toch ‘het juiste spoor’? Had u al eerder bij mij kunnen lezen:
          De Atjeh-oorlog die aanvankelijk werd gekenmerkt door achtereenvolgende nederlagen voor het Nederlandsch-Indische leger werd ook gekenmerkt door een te hoge inschatting van het gezag van de vorsten over het volk en de miskenning van de kracht van religieus/ideologische drijfveren achter de vastberadenheid van het Atjeese verzet.
          In Atjeh hadden de vorsten weliswaar macht over hun onderdanen, het gezag berustte echter bij de religieuze leiders en plaatselijke volkshoofden, de oelama’s en de oelèëbalang. In de oorlog werd meerdere malen een vorst overwonnen, was de vorst gevlucht of had de vorst de Nederlandse soevereiniteit erkend. Het maakte niet veel uit. Er was nauwelijks nog sprake van vorstelijke macht, de religieuze leiders hadden de jihad uitgeroepen. De heilige oorlog tegen het op westerse leest geschoeide Nederlandsch-Indische leger, een strijd die door geen van beide partijen kon worden gewonnen. Handhaving van recht tegenover een martellaarsplaats in het paradijs.
          De religieuze achtergrond van het verzet van de Atjeërs werd in 1892 door Snouck Hurgronje in het ‘Verslag omtrent de religieus politieke toestanden in Atjeh’ beschreven. Snouck Hurgronje was antropoloog en arabist, was moslim geworden en zelfs Hadji, en sprak met de Atjeërs in hun eigen taal waardoor hij hun vertrouwen genoot. In zijn hiervoor genoemde verslag voor de Nederlandse regering, in 1893 omgewerkt tot ‘De Atjehers’, beschreef hij, uitgaande van de ceremoniële positie van de sultans en andere vorsten en het feitelijke gezag van de oelama’s en de oelèëbalang, wat er met het beleid in Atjeh allemaal mis was gegaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.