‘Geuzennaam of niet – Pinda* glossy kan niet’

…………

De glossy Pinda* deed onder Indische Nederlanders veel stof opwaaien. Volgens de oprichters van het Dekolonisatie Netwerk kan de term écht niet meer.
Eind september is een eenmalige glossy gepubliceerd met de titel Pinda*. Het doel van het blad is Nederland te laten zien wat er speelt onder Indische Nederlanders. Sinds de online aankondiging van het blad is er veel kritiek geweest op de controversiële titel.
Ingestuurd opiniestuk in  het Parool

Fragment uit  het voorwoord van initiatiefnemer en hoofdredacteur Ricci Scheldwacht

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

43 reacties op ‘Geuzennaam of niet – Pinda* glossy kan niet’

  1. e.m. zegt:

    @PINDA – INDA – INDO@

    — Bingo: PINDO !

  2. connie adamse zegt:

    Een kleine pinda werd ik vroeger genoemd, dat betekende dat ik een heel lief klein Indisch meisje was. Ik ben nu 76jr, en wou dat ik nog steeds zo’n kleine pinda was.

  3. Adriaan Intveld zegt:

    Wat een gedoe zeg. ‘Pinda’ moet toch kunnen.

  4. Erik Becking zegt:

    Pinda is geen geuzennaam. Hoe komt die Ricci erbij.
    ‘INDO’ is onze geuzennaam, en/of in mijn geval ‘PAPOEA’.
    Maar ik zou me er niet druk over maken als deze geldverspilling niet plaatsvond van het geld dat mijn vader toekomt. Ondertussen zie ik die kliek rond Sophiahof en pinda toch als een stelletje zakkenvullers en niet echt medestanders in de strijd voor de Indische Kwestie, zij hebben hun zaakjes op het droge. Om op de hoogte te blijven wat ze nog meer uitspoken heb ik dat blad besteld. Zo van; ken uw vijand. Benieuwd haalde ik het blad uit het plastic en ging er eens goed voor zitten.
    Ik kwam slechts tot pagina 6… ik ontplofte. Hieronder mijn reactie naar de redactie, die zoals verwacht, uiteraard nooit is beantwoord:

    Van : Erik Becking
    Datum : 24/09/2019 07:11
    Aan : info@pinda-magazine.nl
    Onderwerp : Pinda en Limpach

    Vol verwachting sla ik het nieuwe blad open, maar kom slechts tot pagina 6…een levensgrote advertentie van die zwitser Limpach!

    Ik wist genoeg, ik ben woest. Had mijn moeder toch gelijk! Dat Sophiahof en die Ricci Scheldwacht zijn van die sluwe sombong-indo’s die alleen maar van ons verdriet willen profiteren! Zij hebben zelf geen gevoelens bij ons onderwerp! Mooie baantjes en veel geld verdienen, daar gaat het om!

    Met die advertentie van Limpach bewijzen jullie tot de vijand te behoren.

    Weten jullie dan niet hoeveel goeds onze vaders, ooms, opa’s en verreweg de meeste andere NL soldaten daar in Indië na de oorlog hebben gedaan?
    Mijn moeder is door hen van een wisse dood gered! Zij zijn onze helden. In een oorlog, en zeker zo’n smerige als die daar werd gevoerd gebeurden er van alle kanten smerige dingen.

    Met die advertentie doen jullie mee aan het BASHEN van onze vaders, ooms, onze soldaten!
    Aan welke kant staan jullie?
    Moet die zwitser nou ook nog meer aan ons leed verdienen? Dat is trouwens ook zoiets; waar gaat dat geld naar toe dat hij verdient met die boeken? Gewoon tijdens zijn werk geschreven?

    Daar komt bij; kijk eens hoe die zielige peloppers en pemuda’s ‘as we speak’ en al 56 jaar lang huishouden in het land waar ik al 56 jaar brandende heimwee naar heb, in mijn geboorteland! Hoe ze mijn innig geliefde volk, de Papoea’s, met harde hand onderdrukken! Hoe ze hun land leegroven! En die geleerden als Onno Sinke en Oostindie zich maar druk maken over dingen die 70 jaar geleden plaats vonden. Al 70 jaar bewijzen de Javanen dat zij helemaal niet zo zielig zijn als Zegveld en Pondaag proberen te laten geloven.

    Godverdomme, wat ben ik verdrietig en boos!

    • RLMertens zegt:

      @ErikBecking; ‘gvd, wat ben ik verdrietig etc.’- Dat nu (eindfelijk) de waarheid over (ons) Indië boven tafel komt? Dat we aan de verkeerde kant van de geschiednis zaten? Dat wij in aug.1945 onze ondertekende(!) belofte tot zelfbeschikking verloochende. Daarbij provocerend, zelfs met militair geweld, tot wederom onderwerping/bezetting wilde brengen. Dat daar eeuwen met gruwelijke daden iets groots werd verricht? Ten kost van hen, die tot onze voormoeders behoorden. Dat in uw geboorteland ooit door uw famielid/naamgenoot(?) een door malaria getesterde concentratie kamp Boven Digoel werd gesticht. Waar honderden, zomaar aan gekte en apathie stierven! Dat dat land nu, mede door toedoen van ons/min.Luns politiek beleid wederom een ellende is onstaan. – Neem djamoe in, of iets anders….

      • PLemon zegt:

        @ Daarbij provocerend, zelfs met militair geweld, tot wederom onderwerping/bezetting wilde brengen.

        # Onze ‘bezetting’ ging toen in symbiose en coöperatie met de inheemse hooggeplaatsten die hun welstand konden ophouden tot Nippon roet in het feodale tijdperk gooide. Die jutte de burger elite op maar beging intussen de grootste misdaden tegen de miljoenen bevolking. Tragisch dat daarmee tempo doeloe bij het grof vuil werd gezet want na het intens wrede Japan werd er onderling gestreden wie er de baas mocht spelen. De Nederlandse interventie was op deze schaal natuurlijk kansloos temeer dat wereldwijd afscheid werd genomen vh koloniaal systeem. Het handjevol indischen bleef helaas door de djahats in een kwaad daglicht en verlieten hun geboortegrond. Terugblikkend blijft het verbazingwekkend dat een mini-landje (Java is bv 4 of 5x zo groot) zo’n 300 jaar daar lief en leed met de inheemse bevolking mochten delen.

      • Erik Becking zegt:

        Meneer Mertens, natuurlijk walg ik van grote delen van de geschiedenis van mijn Belanda-familie. Kolonisatie en slavernij kan ik met mijn verstand niet bij. Maar ik heb gemakkelijk praten, ik leef in de tijd van nu. En ik heb niets tegen onderzoek; als dat maar holistisch en objectief is. Dat is naar de Dekolonisatie ca onmogelijk. De uitkomst daarvan ligt vast, de soldaten krijgen de Piet en de echte schuldigen, de politieke elite, blijven zoals altijd buiten schot. Zoals in het geval van mijn opa Laurens Becking. Dat Tanah Merah door malaria werd geteisterd is niet waar, vele intellectuele Nationalisten leden inderdaad aan gekte en apathie, maar dat er honderden stierven is ook niet waar! Het is op dit moment trouwens zo dat de bewoners van dat gebied hun verleden koesteren en publicitair gebruik maken van het feit dat daar de bakermat ligt van het huidige Indonesia.

        Maar vanwege mijn bloeddruk stop ik hierover, mij komt net ter ore hoe de behandeling van de back-pay-kwestie in de Cie VWS is verlopen. De Indo’s op de tribune zijn uit protest weggelopen. Eén van de politici had het over een oorlogje, lang geleden, ergens ver weg!
        Jammer dat we als Indo’s zo verdeeld zijn. Wij zullen nooit, zoals de boeren, in staat zijn één vuist te maken.

        • RLMertens zegt:

          @ErikBecking; ‘ik leef in de tijd van nu etc.’- En daarom is het correct(!) om; om te kijken wat er werkelijk gebeurd is. En te accepteren wat goed(!) en fout is. U heeft er toch part noch deel aan gehad? De Indisch grondwet met de raciale(!) indeling; Europeanen en Inlanders zorgde voor een onrechtmatige maatschappij. Waarbij door heers en verdeel die hele Indische archipel in handen kwam van ons kleine land. En wij daar een luxe leventje hebben gehad. Dat die maatschappij, zoals de slaventijd, gedoemd was om te verdwijnen is een feit. Of dacht/hoopte u dat na zo’n Japanse interventie nog zou voortduren? Onrecht wordt altijd afgestraft! Dat gewoon accepteren bezorgt u zeker geen bloeddruk. Wel.. als u ziet,.hoe onze aanhankelijkheid aan die driekleur;( back pay) nu NOG wordt behandeld cq. gewaardeerd! @ malaria; lees Salim; 15 jaar(!) Boven Digoel!, Stulemeyer;Kamptoestanden: Waar sommigen gevangenen, uit ellende hun rantsoen malaria pillen in eens innemen. Tot bewusteloos komen en ….vredig inslapen.

        • Jan A. Somers zegt:

          Na loonconflicten en stakingen werden in 1922 Tan Malaka en in 1923 Semaoen verbannen maar mochten Indië verlaten. Salim wist te bewerkstelligen dat Sarekat Islam zijn coöperatieve politiek opgaf, met overigens politieke inertie tot gevolg. Na de door de PKI georganiseerde stakingen in 1925 in Semarang en Soerabaja werden diverse leiders, waaronder Darsono, op Nieuw-Guinea geïnterneerd; Alimin Prawirodirdjo wist naar Singapore te vluchten waar hij Tan Malaka ontmoette. In 1926 kregen Darsono en zijn partijgenoot Moeso toestemming zich naar Rusland te begeven. Na versterking en reorganisatie van de PKI brachten in 1926 en 1927 ernstige ongeregeldheden en terroristische acties ongerustheid in de Indische samenleving. De verbanning van haar leiders had echter geleid tot een begin van desintegratie en de politie wist effectief in de resterende cellen te penetreren. Na de arrestatie van ongeveer 13.000 verdachten werden ruim 4500 hunner veroordeeld tot gevangenisstraffen en ongeveer 1300 geïnterneerd in Tanah-Merah en Tanah-Tinggi (Boven-Digoel) op Nieuw-Guinea. Communistische organisaties werden voortaan niet meer geduld, maar het bleef gisten. In 1927 en 1929 kwam het opnieuw tot acties, nu ook op Sumatra, waar de leiders eveneens werden geïnterneerd. Bovendien bleek dat communisten, die Indië hadden mogen verlaten, zoals Semaoen, Darsono, Tan Malaka, Alimin Prawirodirdjo en Moeso, de Partai Republik Indonesia (Pari) hadden gesticht als centrale organisatie voor revolutionaire acties, waarop voortaan dergelijke vertrekvergunningen niet meer werden gegeven. Met de (tijdelijke) ondergang van de PKI kwamen feitelijk alle massale nationalistische uitingen tot stilstand. (pas onder het bewind van president Soekarno zou de PKI weer een belangrijke rol in de Indonesische politiek gaan spelen). Nadat in 1930 vele geïnterneerden met hun gezinnen waren vrijgelaten waren er in die kampen nog 442 mannen en 2 vrouwen gevangen.

      • RLMertens zegt:

        @PLemon;” in symbiose en coöperatie etc.’- Inderdaad tot wederzijdse voordelen met die inheemse hooggeplaatsten. En tot verdere slaafse onderwerping van de inheemsen. Die hooggeplaatsten die tijdens de bersiap voor hun collaboratie met ons ook ‘vorstelijk werden beloond’! – Mede(!) dankzij Nippon werd de gehele ‘koloniale’ wereld van roofstaten uiteindelijk te gronde gericht. En de door ons geromantiseerde tempo doeloe ontmaskerd; een bezetting van witte machthebbers en hun aanhang, die een herenleventje leidde ten koste van de gewone rechteloze(!) inlanders. Hoezo lief en leed? Note; ook ik en mijn familie hebben in die tempo doeloe geleefd. En nimmer dat onrecht in die maatschappij hebben willen zien; die koelie’s, in die kampongs etc.; het was hun adat werd ons voorgehouden etc. Waarom mekkeren/ogen sluiten voor wat werkelijk(!) geschied is? Er is geen ontkomen meer, want alle archieven zijn nu (eindelijk) open gesteld. En vormen een studie bron voor iedereen! – Net nog tv.NPO 2 Achter de dijken gezien; over slavernij in Suriname. Volgende week komt ons Indië aanbod! Kijken!

        • PLemon zegt:

          @En nimmer dat onrecht in die maatschappij hebben willen zien; die koelie’s, in die kampongs etc.; het was hun adat werd ons voorgehouden

          # U maakt een sprongetje in de tijd. Inderdaad men wist toen niet beter dan dat er op basis van erfelijkheid(adel), wapens en bezit heel gewoon was dat er qua maatschappelijke positie verschil bestond tussen de mensen. Trouwens nu nog zo ’n beetje maar minder uitgesproken. Daarom is wat hypocriet dat wij nu bestraffend en afkeurend terugkijken op hoe de historische figuren goed of slecht met elkaar omspringen.

        • RLMertens zegt:

          PLemon; ‘bestraffend en afkeurend terug kijken etc.’- Die verkeerde zaken/misdaden etc, die voorheen nimmer werden benoemd cq. vastgelegd nu benoemen is dat hypocriet?
          Er werd tijden gehuicheld over Indië, en dat wordt nu aan de kaak gesteld!
          ‘men wist toen niet beter’; dat is nou hypocriet

  5. Bert Krontjong zegt:

    Kijk beste Boeroeng ,als je je ooit hebt afgevraagd “” Waar doe ik het allemaal voor ? “” Heb je hier het antwoord ! Sommige mensen met een band met Indie ,kunnen hier hun hart uitstorten t.o mensen met een beetje de zelfde achtergrond .zie de reactie van Erik Becking, hij is behoorlijk verontwaardigd en dat mag hij wezen ,je hoeft het niet met hem eens te zijn of wel is niet zo belangrijk maar hij heeft zijn boosheid en frustraties even kunnen uiten ,zouden meer mensen moeten doen ,maak van je hart geen stortkuil !

      • Bert Krontjong zegt:

        Ron :even een kleine toelichting op het bovenstaande ,Erik Becking is de kleinzoon van kapitein Becking ,hij had de leiding over Boven Digoel.Kapitein Becking was ook een tijd lid van de Indische NSB ,zoals zo velen maar kapitein Becking had afgehaakt en bedankte als lid vanwege het racistische gedrag van de NSB in Nederland ,die keurden het samengaan met Inlandse vrouwen niet toe en kapitein Becking had zelf een Inlandse vrouw .In Boven Digoel had Becking een goede naam onder de gevangenen,zij noemden hem bapak ,gewoon vadertje ,nou zegt alles al toch ? In mei 1940 werd kapitein Becking toch gearresteerd omdat hij door nalatigheid van de NSB administratie nog steeds als lid te boek stond ,die zogenaamde NSB leden inclusief Douwes Dekker ,die wel een voorvechter voor de Indische onafhankelijkheid was maar geen NSB-er werden naar Suriname verbannen ,eerst in fort Zeelandia daarna naar Jodensavanne +50 km het binnenland in .Kapitein Becking stierf in s,Lands Hospitaal in Paramaribo gelukkig goed verzorgd door de Surinaamse verpleegsters ,die Surinamers stonden en masse achter die gevangenen omdat zij die gevangenen als slachtoffer zagen van een hardvochtig Nederlands beleid ! Nog een kleine aanvulling hierbij er is van die gevangenen nog 1 persoon in leven ene Breijer geboren in Sawahlunto waar zijn Oostenrijkse vader ingenieur was ,de jonge Breijer werd als 16 jarige samen met zijn broer en vader naar Suriname gedeporteerd .Het wordt tijd dat deze mensen totaal maar dan ook totaal van alle blaam worden gezuiverd .

        • R Geenen zegt:

          @@Ron :even een kleine toelichting op het bovenstaande ,Erik Becking is de kleinzoon van kapitein Becking @@
          Prachtige toelichting en een mooi verhaal. Daar ben ik wel blij mee. Ik weet namelijk niets wat betreft de verbinding tussen Ned-Indie en Suriname. Heb met interesse gelezen. Veel dank en graag meer.
          PS: de verhalen van en over mensen en hun ervaring zijn verfrissend na al het politieke gezeur. Heel vaak de laatste tijd de “Delete” knop op mijn keyboard moeten gebruiken.

        • Erik Becking zegt:

          Meneer Krontjong, bedankt voor de toelichting. Meneer Geenen, U wordt op Uw wenken bediend. Jaar 2021 hoop ik klaar te zijn met de biografie van opa, Kapitein Becking. Eerst volgend jaar onze familiekroniek, verhaal over een familie waarvan iedereen heeft geleden onder Nip en Soekarno. Gaat over de beslommeringen van de kleine mens met op de achtergrond de grote wereldgebeurtenissen. In tegenstelling tot dat Dekolonisatie-onderzoek probeer ik het hele plaatje te schetsen vanuit alle gezichtspunten. Meneer Mertens denkt dat ik de koloniale tijd verheerlijk; dat is niet zo. Ik walg ervan. Hij zegt ook; Onrecht wordt altijd afgestraft. Dat hoop ik dan maar. Dat al die criminelen, waaronder ook een deel van de politieke elite, worden afgestraft voor hun gedrag. Vooral in het geval van de onderdrukking en uitbuiting van Papua en West-Papua, en het weigeren het salaris van mijn vader en negen ooms uit te betalen.

        • R Geenen zegt:

          @@Gaat over de beslommeringen van de kleine mens met op de achtergrond de grote wereldgebeurtenissen@@
          Dat is voor mij ook erg belangrijk.

  6. Boeroeng zegt:

    Je hebt van die mensen die echt niet snappen waarom sommigen die bijnaam pinda helemaal niet leuk vinden. Ze willen het ook niet snappen.
    Zoals dit artikel riekt naar geen gevoel voor Indische mensen hebben en discriminatie niet willen weten:
    https://www.dagelijksestandaard.nl/2019/10/diversiteitszeurpieten-boos-woordje-pinda-kan-echt-niet-meer/

    • R Geenen zegt:

      Als ik dat allemaal lees, ben ik blij dat ik niet tussen die nieuwe kaaskoppen woon.

    • Bert Krontjong zegt:

      @Boeroeng De Dagelijkse Standaard kun je rustig een extreem rechts blad noemen ,zoals je ook rustig Annabel Nanninga een zeer rechts vrouwtje kunt noemen .Annabel zingt samen met Thierry B aan de piano ,dit lied “” Wien Neerlands bloed door den aderen stroomt ,van vreemde smetten vrij “” Terwijl zij beiden Indisch bloed hebben ( heel heel weinig ) maar toch Annabel zei het zelf “” Thierry en ik hebben Indische roots “” Als ik alleen maar die kop van Annabel zie ,heb ik de neiging om over te geven . .

  7. Anoniem zegt:

    Pindakaas is lekker volgens vele “raszuivere” Nederlanders.

  8. Boeroeng zegt:

    citaat
    —————
    Je kunt er heel Indisch uitzien en er weinig mee hebben. Je kunt er helemaal niet Indisch uitzien en je toch zo voelen. Het kan allebei. Mag je wel of niet pinda zeggen? Is pinda een scheldwoord of een geuzennaam?
    Het woord pinda heeft niet meer dezelfde lading als in de jaren vijftig toen de eerste grote groep Indische nieuwkomers naar Nederland kwam. Ook veel mensen die voor pinda zijn uitgescholden, gebruiken het woord nu als geuzennaam of koosnaampje. Taal leeft en verandert. Woorden kunnen meerduidig zijn

    https://www.parool.nl/columns-opinie/pinda-maakt-indische-verhalen-juist-toegankelijk~ba5d1f96/?fbclid=IwAR2wo9Cvlg1Nx6-TMl-MWtgFb6eZDQZxEAHAMaOaX2XIndS-Vbw2lhf4QvQ

  9. Bert Krontjong....lust nog steeds geen pinda,s zegt:

    Kijk als je iemand met een blanke huid ,blonde haren en blauwe ogen voor PINDA uitscheld ,zal die er slechts om lachen ,hij weet dat dat nergens op slaat .Nu scheld je een Indo uit voor kaaskop ,zal die misschien nog leuk vinden ( of niet ) want dat slaat ook nergens op .maar scheld je die blonde jongen voor kaaskop uit ,vat hij dat wel op als een scheldwoord uitschelden voor PINDA is gewoon beledigend ,hoe Ricci zich ook wendt of keert of slingert ,het is gewoon beledigend bedoelt ,en kom niet met die bullshit aan “” Het is een geuzennaam “” Maar die hele discussie omtrent dat woord PINDA is natuurlijk wel goed geweest voor de verkoop ,en het DOEL ( Verkoop ) heiligt alle middelen ,wat dat betreft heeft si Ricci het goed gedaan en als er Indo,s zijn ,die zich beledigd voelen ,dat zal si Ricci een rotzorg wezen .

    • R Geenen zegt:

      @@en als er Indo,s zijn ,die zich beledigd voelen ,dat zal si Ricci een rotzorg wezen .@@
      Wat dat betreft mag si Ricci blij zijn dat hij vandaag leeft. Had hij dat in de jaren 60 gedaan, dan had hij waarschijnlijk Den Haag voor het laatst gezien. (De Plui boys)

  10. Bert Krontjong zegt:

    @Ron ,zal wel maar die Plui boys zijn nu ook een jaar of 80 ,en de 2e generatie Indo wordt er ook niet jonger op ,de 3e generatie is totaal niet geinteresseerd in die Indische kwestie ,ik eigenlijk ook niet maar die vasthoudendheid van die Indische oudjes onder aanvoering van Peggy Stein doet me wel wat ,en al dat negatieve van andere reageerders ,vreselijk kom op mensen steun elkaar ! Allemaal bersama sama tegen die Nederlandse Staat ,die die Indo,s gewoon als voetveeg behandelen ,geloof ik zelf of het wat uithaalt ? Nee natuurlijk want elk persoon hier op deze site en ook elders heeft zijn eigen agenda .,bij hun geldt maar 1 ding ! hun eigen belang !

    • R Geenen zegt:

      @@Allemaal bersama sama tegen die Nederlandse Staat ,die die Indo,s gewoon als voetveeg behandelen ,geloof ik zelf of het wat uithaalt ? Nee natuurlijk want elk persoon hier op deze site en ook elders heeft zijn eigen agenda .,bij hun geldt maar 1 ding ! hun eigen belang !@@
      Een waarheid als een koe. Jouw bovenstaande schrijven doet mij aan vroeger denken.
      Dat is ook een van de grote redenen dat er 50 a 60 duizend Indische mensen en een 100 tot 125 Molukse mensen het zat waren om als voetveeg gebruikt te worden en naar Amerika vertrokken.
      Ieder persoon, die in het voormalig Indie was geboren en in Nederland kwam, moet de omstandigheden gezien, gehoord en gevoeld hebben, dat ze in wezen niet welkom waren. De meesten hebben het geslikt en gezwegen. Echter 1 op de 5 ongeveer namen het niet en zeiden krijgt de koelere en waren moedig genoeg om helemaal opnieuw te beginnen.
      In mijn familie vertrokken 3 van de 6 kinderen naar de VS. Mijn stiefvader, een hele beste man en een totok geboren in Djokja, durfde het niet aan. maar moest bij van der Heem wel van onder af beginnen. Ik zie hem nog iedere dag op de fiets van Den Haag, Laan van Eik en Duinen, fietsen naar Voorburg. Door regen, wind en koude. Vervolgens de fiets mee naar boven brengen.
      Latere jaren kwamen ze hier op vakantie en zagen hoe wij hier leefden, woonden en werden rondgereden.

      • R Geenen zegt:

        Toch een klein vervolg Bert;
        Mijn stiefvader Anton Schuwer, heeft zijn leven lang gestreden voor de rechten van mijn moeder; zowel vanwege de behandelingen die het gezin Geenen heeft ondergaan en ook alle betalingen en compensaties. Allerlei instanties heeft hij geschreven tot aan het Binnenhof toe. Op een gegeven moment op oudere leeftijd werd mijn moeder er zelf jenkel van. Ze vervloekte alle Nl instanties en wilde niets met hun te maken meer hebben. Hoe ik dat weet. Na hun overlijden heb ik mappen vol documentatie door mijn jongere zus toegestuurd gekregen.
        Heb nu alle papieren op volgorde in grote ordners opgeslagen.

  11. Arthur Olive zegt:

    Als het om de “Bottom Line” gaat dan begrijp ik de gedachtengang van de “Pinda” redactie niet.
    Ze schakelen zo wie zo een potentiele groep abonees uit voor wie het kwetsed is om Pinda genoemd te worden, of het nou bedoeld wordt als geuzennaam of niet.
    Het is uitdagend en dividing. It is in your face so to speak.

    • R Geenen zegt:

      @@Ze schakelen zo wie zo een potentiele groep abonees uit voor wie het kwetsed is om Pinda genoemd te worden@@
      Ja, het kunnen dan wel “the cream of the Indo crop” zijn, maar van zaken doen heeft niemand in de groep verstand.

  12. Peter van den Broek zegt:

    Van Pinda heb ik wel wat meegekregen. Dat liep dan in mijn jeugd uit op vechten met als resultaat dat gevochten noch gescholden mag worden. “Mag” maar als het weer gebeurt? Later gebeurde het niet meer aangezien ik meer sociale middelen had om me verbaal te weren, was het weer niet goed want ik lokte agressie uit.
    Het gaat om de negatieve ondertoon van het woord maar dat leerde ik te relativeren. Richard Pryor een Afro-amerikaanse comediant sprak 100 keer het N of Nigger-woord uit en voelde zich daarna opgelucht en gesterkt. Zodoende gaan bij mij bij het woord pinda niet gelijk de haren overeind staan, het zal wat moois worden in de supermarkt als ik het woord pinda, pindakaas zie.
    Dat zelfde geldt voor de naam van het blad. Wat bereik je ermee als je zo’n naam van een blad gaat verbieden?. Het leidt eindelijk tot discussie, doen we eindelijk mee aan de Pietendiscussie, eindelijk zijn we normale Nederlanders geworden.

    Ik heb meer te doen met de pinda-chinees, chinezen die in het begin van de vorige eeuw vnl uit Engeland werden gehaald om de stakingen van Rotterdamse havenarbeiders te breken en later als heel goedkope zeelieden werden misbruikt en daarna als marginaal mens op de Kaat in Rotterdam vegeteerden.

    Het Dekolonisatie Netwerk misbruikt de pindageschiedenis, strumentaliseert het dwz spant het voor haar karretje. Het Netwerk koloniseert eerst het woord Pinda (framen) en daarna gaan de Indische dames het woord dekoloniseren. Zo kan ik ook in de publiciteit komen. Natuurlijk zetten ze het op Facebook en dan gaat de geschiedenis haar eigen fake leiden.

  13. Boeroeng zegt:

    citaat
    ———
    Dat het blad voorziet in een behoefte wordt wat Scheldwacht bevestigd door het succes. “Hij vliegt de winkel uit, dat is geweldig. De eerste 30.000 zijn er al uit.”
    https://eenvandaag.avrotros.nl/item/van-scheldwoord-naar-geuzennaam-tijdschrift-de-pinda-vertelt-de-verhalen-van-indische-nederlanders/

    • R Geenen zegt:

      Ha, ha. Ja de eerste uitgave en vanwege de deining. Ik wil wel eens zien na een paar maanden. Ik kijk wel van een afstand toe. Heb net mijn beide zussen en een neef gebeld en geen van 3 hebben dat blad gekocht.

    • Loekie zegt:

      Mei Li is dacht ik voorzitter van de PvdA-fractie in de Eerste Kamer.
      Een PVV-senator is aan het woord en zegt op een gegeven moment: Voorzitter, ik liep gisteren op het Voorhout en zag een hoofddoekje lopen. Ik dacht toen….
      Mei Li stuift naar de interruptiemicrofoon en roept verontwaardigd dat de PVV’er discrimineert, dat hij hele groepen opzij zet, dat hij….Zegt de PVV ‘er: nou nou Pinda, waarom doe je opeens zo boos?….Mei Li glimlacht om het koosnaampje en gaat weer zitten…

    • Arthur Olive zegt:

      Wie bepaald dat het woord Pinda een geuzennaam of koosnaampje is geworden voor Indo’s. Is het nu officieel, nu dat een kamerlid dit verklaard?
      Als Mei Li Vos van Chineese afkomst is zou ze dan ook aannemen dat Poepchinees een koosnaampje voor haar is geworden?

      • PLemon zegt:

        @ zou ze dan ook aannemen dat Poepchinees een koosnaampje voor haar is…

        # Hr Arthur dacht het niet..😁

        *** Als het negatief is, wordt de bijnaam een spotnaam genoemd. De bijnaam wordt dan al snel ervaren als een scheldwoord. De naam kan vervolgens toch een eigen leven gaan leiden en dan weer gezien worden als een min of meer eervolle geuzennaam. Als de bijnaam positief is, wordt het een koosnaam.
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bijnaam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.