Moesson december

Deze maand in Moesson
Klemens en Nynke zoeken hun wortels voor theatervoorstelling Senang | Ami Emanuel (87) over zijn diepe band met Indonesië | Vakantieparadijs Bali in Museum Volkenkunde | Extra veel kerst makanan
Verder vertelt Frans Leidelmeijer over een tafellaken van Kisman en zijn er columns van Ricky Risolles, Patricia Jacob en (nog één keer) Jack Poirrié.

Nieuwsgierig? Klik op de cover en blader door een aantal pagina’s.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

52 reacties op Moesson december

  1. Ed Vermeulen zegt:

    Moesson. U hoeft niet te reageren, maar wel lezen dit mooie blad!
    Een groet van abonnee Ed Vermeulen uit Baarn

  2. Peter van den Broek zegt:

    In het December decembernummer mag het interview met Ami Emanuel toch niet ongemerkt voorbijgaan want hij doet daar toch wat opmerkelijke uitspraken zoals……. “over de impact van het standverschil onder Indische Nederlanders” ( P. 38).

    Daarom verschillen dat we, Indo-Europeanen of Indische Nederlanders van elkaar
    Daarom liggen onze verhalen en sympathie zo uiteen, terwijl onze voorgeschiedenis teruggaat naar hetzelfde land dwz Nederlands Indie
    Daarom is er zoveel wrok en verbittering onder Indische Nederlanders

    Die antwoorden van de zeer geachte Heer Ami Emanuel kan ik alleen maar volmondig onderschrijven.

    Dat standverschil werkt niet alleen door in de argumenten (sic) in de discussies , maar ook in de Indische organisaties. Het gaat bij het laatste niet om de competenties, maar om wat voor functie de ouders in Nederlands Indie hadden.

    Nemen we de proef op de proef op de som.

    • Peter van den Broek zegt:

      correctie: ..Daarom verschillen we, Indo-Europeanen of Indische Nederlanders van elkaar….

    • Loekie zegt:

      Ja en? Dat standverschil is toch allemaal oud nieuws?!
      En standverschil bestond en bestaat toch overal en altijd?

      • Jan A.Somers zegt:

        Klopt. In Indië pasten ze toe wat in Nederland al gangbaar was. Waarom zou je dan iets nieuws verzinnen? Het verschil tussen ons soort volk, en niet ons soort volk. Eigenlijk gek, het is niet direct zichtbaar, maar vanaf het eerste moment voelbaar.

      • RLMertens zegt:

        @Loekie; ‘stand verschil etc.’- Inderdaad; toch overal, bij elk volk! Ooit lid geweest van de Nederlandse tennis/voetbal club? Wat hen bindt is; tennis cq. voetbal. Bij ons; het Indischap( inclusief stand verschil etc.) Echter wat werkelijk opvalt is; wel of niet begaan met het Indonesische! (nb.ons voor moedervolk!) En dat heeft te maken met de ‘koloniale doctrine’!’Jij ben toch geen Inlander. Ik ben een Nederlander etc’.Dit ik kreeg van een oudere Indo te verstaan. Toen eens een film; Merdeka hier in première zou gaan. Deze oudere Indo beijverde zich om deze film hier te boycotten. En ik persé deze film wilde zien. Enfin, op menig sites is deze koloniale stelling te lezen.

        • Loekie zegt:

          Standverschil is wat anders dan raciaal verschil.
          Sterker nog: raciaal verschil is weer wat anders dan racisme.
          Nog sterker: ga voor de spiegel staan en zie dat wat bij jou links is in de spiegel rechts is.
          Allemaal verschillen.
          Overigens is het standsverschil en niet standverschil.

        • Jan A.Somers zegt:

          “Standverschil is wat anders dan raciaal verschil.” Ja, maar het ene kan het andere aanzwengelen. Inlander of inlander, maakt al verschil. In Indië was de straatveger een inlander, onze huisarts een Inlander. Die huisarts woonde in de Europese wijk, die straatveger in de kampong. In ‘Holland’ in de bus naar onze bestemming zagen we dat de straatveger een ‘hollander’ was. Rumoer in de bus! Dat was tegen de regels! En het was zelfs een ambtenaar! Op de familiefoto’s ontbreekt mijn Oma. Niet dat dat niet mocht, of niet hoorde. Ze was er gewoon niet. Na de bersiap was dat lieve mens er weer niet (meer).

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja zeg, Bataviaasch Nieuwsblad. Batavia, nog deftiger dan Den Haag! Vergeet ook niet dat in dat jaar Indië zich steeds losser van Nederland wilde opstellen, En daar hadden ze de inlanders (sorry Inlanders) bij nodig. Om samen de totoks te kunnen voorbijstreven. Samen, nou ja, eventjes dan.

        • P.Lemon zegt:

          @ Enfin, op menig sites is deze koloniale stelling te lezen.( de ‘koloniale doctrine’!’Jij ben toch geen Inlander. Ik ben een Nederlander etc’)

          ## Stelling? Normaal past men zich aan aan de dominante cultuur en in de Gordel was dat niet aan de inheemse maar aan de europese. Dus gecreëerd standsverschil om maatschappelijk te kunnen slagen.

          ***Al zestig jaar lang vragen veel Indo’s in Nederland zich af: wie zijn wij en wie willen wij zijn? Vijf prominenten onder hen doen hun ‘Indische verhaal’.

          Theodor Holman (56) is schrijver, radiopresentator en columnist: “Vanaf het begin wilde ik niet bij de Indische schrijvers ingedeeld worden. Altijd dezelfden, ik werd er gek van. Ik kwam zulk náár proza tegen. Ik ben een oorlogsauteur! Ik weet niets van zaken als identiteit. Oké, de typische Indo? Dat is een jongen van 23 jaar met een elektrische gitaar, hij heeft een Marshall-versterker en hij speelt rocknummertjes. Verder heeft hij een leren jasje, houdt hij van grote auto’s en rookt hij Marlboro. Hij praat de ene helft van de tijd over muziek en de andere helft van de tijd over eten. Eten is toch het enige wat overgebleven is?
          Er is zoveel weggestopt. Er is zo enorm veel kennis uit Indië verloren gegaan, vooral kennis over de islam. Snouck Hurgronje, de grote internationale islamkenner, wie heeft er hier van gehoord? Al die kennis over hoe je met de islam moet omgaan, had nú toegepast kunnen worden. Ik verklaar die onwetendheid uit het feit dat er alleen maar slecht over het kolonialisme wordt gedacht. Het woord alleen al moet je diep haten, je moet dan denken aan executies, aan gruwelen… Maar het kolonialisme was ook een ontwikkelingsmodel. Ik weet dat het gevaarlijk is om te zeggen, maar ik denk dat het koloniale model, naast de onderdrukking, ook goeie punten heeft gehad. Als ik dit soort dingen zeg, krijg ik altijd te horen: “Zitten er ook goede kanten aan het fascisme?”
          Sinds de onafhankelijkheid is alles achteruitgegaan in Indonesië. De bruggen stortten in, de laatste Nederlandse gebouwen zijn sinds de recente aardbeving weg. En hier is het Indische verleden verkitscht, het is Marken en Volendam geworden. Alleen het leuke mag voortbestaan.
          Mijn vader was ook islamoloog. Hij las Arabisch en hij vertelde over het grote verschil tussen het christendom en de islam, die hij zag als een gewelddadige ideologie. Niet als een achterlijke religie, maar wel als politiek gevaar. Dat zie ik ook zo, door het antisemitische, de grootheidswaan en ook de moordzucht van de islamitische leer… anti-homo, anti-vrouw. Mijn vader had achteraf gelijk. Ik heb niets met religie, maar met de islam wel het minst, die is weerzinwekkend. Tegen de mensen heb ik trouwens niks, ze mogen eruitzien zoals ze willen, dat vind ik allemaal prima. Daarin verschil ik van Wilders. Ik wil eigenlijk niet op hem stemmen, maar wat blijft er nog over?
          De integratie van Indo’s is voorzover ik weet goed geslaagd, ze zitten nu dus ook in de politiek! Van oudsher zitten ze ook in het leger en de financiële wereld, op het pluche van de samenleving. Indo’s maken zich alleen niet als zodanig bekend. Als míj wordt gevraagd: ben je Indo?, vind ik dat een vervelende vraag, omdat ik niet altijd weet wat mijn gesprekspartner daarmee wil suggereren. Welke betekenis geef jij daaraan? denk ik dan. Hij kan van alles denken – treinkaper…
          Ik zeg altijd: ik ben Nederlands en heb een Nederlands paspoort. Dan houden ze op te vragen of ik Indo ben. Ik snap Wilders wel, dat hij zijn afkomst wil verbergen.
          https://www.groene.nl/artikel/jij-hebt-geen-land

        • Jan A. Somers zegt:

          Na schooltijd kwam de dochter van baboe Soep haar moeder helpen of met ons spelen. Van baboe Soep moesten we Nederlands met haar spreken. Baboe Soep was kennelijk haar tijd ver vooruit, tegenwoordig heet dat: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Toch wel een beetje standbewust?

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘past zich aan de dominante cultuur etc.’ _ Indië toen, was het van levens belang! Europeaan of Inlander te zijn. Hier; njente! Gewoon doen, naar opleiding en capaciteit en dan je kom je overal terecht! En als men mij de vraag stelt; ik ben een Indo/Indisch.. -Echter, u (en velen) gaat voorbij aan mijn opmerking; hoe de terugblik is op ons voor moedersland; het Indonesische!

    • Ronny Geenen zegt:

      @@Dat standverschil werkt niet alleen door in de argumenten (sic) in de discussies , maar ook in de Indische organisaties. Het gaat bij het laatste niet om de competenties, maar om wat voor functie de ouders in Nederlands Indie hadden. @@

      Blijkbaar vindt bovenstaande constatering alleen in Nederland plaats. En dus is het een Nederlands probleem. Hier in CA zoeken de Indo’s elkaar juist op. Gisteren, donderdag, zaten we weer bij onze kumpulan. Kwamen een 8 tal Indo’s binnen, die ik nog niet eerder heb ontmoet. Wat blijkt, uit de San Diego area, een 150 km van ons vandaan. Twee van de mensen kwamen uit NL, op vakantie hier. Direct voorstellen en geen poespas. Tafels bij geschoven en direct opgenomen in de kring. De Nl Indo’s vonden het geweldig. Er zijn nu 7 Indonesische restaurantjes en die weten allemaal dat op donderdag die bepaalde rij tafels en stoelen voor de “Indo blanda zijn bestemd”. Geen Indonesier zal daar op donderdag gaan zitten. Groot verschil met Indo in Nl? Vermoedelijk, omdat vele Indo’s in Nl gehuwd zijn met blanda’s uit Europa. Let wel, ik spreek van de Indo’s boven de leeftijd van 70 jaar. Blanda’s trekken elkaar niet aan, Indo’s zoeken elkaar juist op. Hier bij de Indo bestaat er geen standsverschil! In tegendeel hoe meer Indo hoe meer vreugd.
      Gewoon een vraag? Wie van de Indo’s in NL op I4E en/of JavaPost ontmoeten elkaar wel eens?

      • Bert zegt:

        @Ron ;Met het (bijna) heengaan van de eerste generatie Indo,s is er volgens mij ook weinig verband meer tussen de alhier wonende Indo,s .De Indo,s in Amerika onderscheiden zich t.o.v de andere Amerikanen door hun achtergrond ze spreken Nederlands met zwaar Indische tongval en sommigen spreken ook nog het vroegere Maleis .Wat mezelf betreft ik ga liever om met Surinamers en Hollanders ,die lullen gelukkig niet alleen over Bersiap en andere koloniale toestanden .Waarom ik dan op deze website zit ,nou een beetje over de achtergrond van je beide ouders en voorouders mag je toch wel weten ,heb wel het vermoeden dat de Amerindo zich veel meer Indisch voelt dan de Indo,s hier .en zelfs hun kinderen betrekken ze bij het Indische ! Goed zo Amerindo,s ,jullie mogen wel tot voorbeeld dienen voor de ver Hollandse Indos,s

        • Ronny Geenen zegt:

          @@Waarom ik dan op deze website zit ,nou een beetje over de achtergrond van je beide ouders en voorouders mag je toch wel weten@@

          Dat doe ik ook Bert. Familie geschiedenis is voor mij ook belangrijk en over de jaren heb ik wel het een en ander geleerd. Helaas ook veel niet bekende negatieve info. En ik geloof het ook dat wij meer ons Indo voelen dan de Europese. Ik zeker.

        • Loekie zegt:

          Jawel, maar er zijn omstandigheden die van belang zijn.
          Amerika is een land van letterlijk en figuurlijk grote afstanden. En binnen die afstanden is het ook nog zo dat men in een splendid isolation leeft. Men heeft niks te maken, wil ook niks te maken hebben, met buren, de straat, de wijk enz. Er is weinig dat bindt met Amerikanen, Latino’s, Indianen, Chinezen enz. De behoefte aan af en toe wat sociaal contact is er wel natuurlijk en in die behoefte wordt voorzien met een periodieke kumpulan. Er wordt dan over van alles gepraat met mensen uit hetzelfde nest en daarna weer terug naar de isolation. Je zou dit een vorm van eenzaamheid kunnen noemen,

          Nederland daarentegen is een land van Anton Pieck. Alles is letterlijk en figuurlijk op een meter afstand en aan sociaal verkeer is niet te ontkomen, al zou dat slechts bestaan uit een nietszeggend praatje met de buren.

          En dan is er nog iets: heimwee. Ouderen krijgen heimwee naar vroeger. Dat ‘vroeger’ is Indië, maar vooral ook Nederland, de jaren 50, 60, toen met nog jong en sterk was, toen familieleden nog leefden, toen er nog toekomst was. Ook Amerindo’s hebben dat heimwee. Door de fysieke enorme afstand ervaren zij dat heimwee anders dan Indo’s in Nederland.

        • Ronny Geenen zegt:

          De meeste Indo’s hier en ik zeker, hebben geen heimwee naar NL. De sociale kontakten waar u over spreekt, waren voor mij vaak bemoeizucht, waar ik zeker niet van gediend was.
          Als een ieder de hele week op het werk heeft gezeten, wil men thuis graag met rust gelaten worden. Op het werk omgaan met andere nationaliteiten vergt van een ieder vaak heel veel.
          Ben heel blij dat ik hier geen last heb van de buren. Las trouwens net in een NL krant dat de politie steeds meer moet optreden vanwege buren ruzies. De woorden van de politie: “Te veel mensen op een hoop”.

        • Loekie zegt:

          Men heeft geen heimwee naar het land Nederland, geen heimwee naar Nederlanders, maar naar de tijd van toen. En die tijd van toen speelde zich af in Nederland.

        • Ronny Geenen zegt:

          @@En die tijd van toen speelde zich af in Nederland@@

          Misschien de Indorock periode. Want toen had ik ook plezier. Maar beslist geen heimwee. Vergeet niet dat vele Indo”s toen jongens van 14 tot 17 waren en nu boven de 70 zijn. Toen waren we ook Indo’s onder elkaar.

        • Indisch4ever zegt:

          Bert, wat is het goede Indische voorbeeld van de amerindo’s ? Het bewaren van het Indisch accent in het Nederlands ?
          Wat betreft de jonge amerindo’s waarvan velen nauwelijks Nederlands spreken, gaat dat niet op.
          Ik zou niet weten of de 70-plussers van de amerindo’s meer met een Indisch accent spreken
          Of is dat meer zich vasthouden aan oude Indische gewoontes als de Indische keuken, botol cebok door een van de indo-tribes… in Amerika of in Nederland.

          Wat betreft de geschiedenis van Indische Nederlanders doorgeven aan de volgende generaties of toevoegen aan de landelijke ( Nederland resp Amerika) geschiedschrijving.
          Ik heb als buitenstaander aan de andere kant van het oceaan met als belangrijkste bron het internet, niet het idee dat neder-indo’s dat zoveel minder goed doen.

        • Ronny Geenen zegt:

          @@Ik zou niet weten of de 70-plussers van de amerindo’s meer met een Indisch accent spreken
          Is dat meer oude Indische gewoontes als de Indische keuken, botol cebok doorzetten ?@@

          Bert heeft toch wel gelijk. Ik kan je wel vertellen, dat wij Amerindo’s meteen kunnen horen of er Indische gasten uit Nederland er bij zijn. Jullie Nederlands is, laten we zeggen, meer puur en anders dan ons Nederlands. We praten beslist geen petjo, dat ook niet. Misschien vanwege de tongval.

        • Indisch4ever zegt:

          Het lijkt me kunnen dat men in een engelstalig land Nederlands spreekt met vooral Indische Nederlanders dat het Indisch accent zich anders ontwikkelt in die afgelopen 60 jaar.
          Anders in vergelijking dan die van hen die leven in een Nederlandstalig land.
          Maar is er niet ook een insluipend amerikaans accent te Amerika, bij de ouderen boven de 70 ?
          In elk geval zie je bij de amerikaanse indojongeren en de nederlandse jongeren dezelfde ontwikkeling van het Indisch accent loslaten.

        • Ronny Geenen zegt:

          Bij de 60 a 70 jarigen is er wel een sluimerende Amerikaans accent. Maar de 75 jarigen en ouder, zeker die een Indische vrouw hebben getrouwd is dat niet merkbaar. Persoonlijk spreek ik nogal eens met familie en vrienden in Nederland. En ondanks dat ik al sinds 81 in Californie woont, hoor ik van die zelfde mensen dat ze verbaasd zijn wat betreft mijn spreken van de NL taal. Als je wilt, geef mij je huis telefoon nummer en ik bel je op. Dan kan je zelf oordelen.
          De jongere Indo die veel Nl woorden kwijt is geraakt, spreekt Nederlands en Engels door elkaar.
          Heb een Molukse vriend, Bob Salempessy, die nog heel duidelijk Nederlands spreekt. Het grappige is dat ook een puur Hagenees, zie zijn foto https://myindoworld.com/bertus-jawa-cz/ , ondanks dat hij vaak in Europa is, niet het Haags spreekt.

      • Arthur Olive zegt:

        “Indo’s zoeken elkaar juist op.”
        Niet zo lang geleden was er een Indo familie, Versteegh, die elk jaar adverteerde in de “Indo” om bij hun te komen voor een “Pot Luck” kumpulan. Ze woonden in Vista, California. Ook ben ik wel ens geweest bij de Berghuis familie in Exeter, California die ook elk jaar een kumpulan had voor Indo’s. Het was leuk daar, ook omdat ze een planten nursery hadden op hun land. Bij de Harding familie die hun eigen pilot training module business hadden kwamen ook honderden Indo’s. Ze woonden in een upscale gated community met een wacht.

        • Ronny Geenen zegt:

          De Vista, San Diego, kumpulan ken ik wel. Mijn nicht Meity en gezin Ungerer hebben jaren in Vista gewoond. Trouwens er wordt nog ieder jaar in de San Diego area kumpulan gehouden. Maar de West Covina kumpulan is wel uniek, want het is iedere donderdag. Afgelopen zomer ging een vriend van mij zijn familie in Washington opzoeken en reisde vervolgens per trein naar LA om de Long Beach pasar te bezoeken en ook onze kumpulan. Toen hij eenmaal in Nl terug was, schreef hij vol enthousiasme over ons. Heel opmerkelijk schreef hij o.a. “Ik heb mij weer Indo gevoeld”.

        • Bert zegt:

          Scherpe analyse van si Loekie om 18.30 uur ,in Amerika rij je rustig 2 uur om naar een restaurant te gaan ,als ik hier 2 uur reis per trein of zo ,heb ik het gevoel een wereldreis gemaakt te hebben ,ik doe veel lopende of per gratis o.v en inderdaad de buurt waarin je woont is heel belangrijk ,ik heb goed contact met de buren en de vele vele kroegjes zijn ook goed voor het sociale contact ,tja als ik in Amerika zou wonen ben je wel verplicht een auto te hebben ,hier in Anton Pieckland is het niet echt nodig maar nogmaals de buurt waarin je woont bepaald alles ,ik zou voor geen goud in de Bijlmer of Nieuw -West willen wonen ,geef mij maar Amsterdam en vooral de PIJP op elke hoek een kroeg .De Pijp is s,avond eigenlijk gewoon een grote Pasar Malam .! Vandaar dat ik nooit naar de Pasar Malam Besar in den Haag ga ,ik woon zelf op de Pasar Malam ..

        • Ronny Geenen zegt:

          Voor NL Indo’s is hier de afstand groot, want die rekenen in km. Wij hebben onze mijlen en dan lijkt de afstand niet zover. Mijn afstand naar de kumpulan is 8.5 mijl. Voor iemand die denkt in km is dat gauw 13,7km en ik ben er wel, zonder op de freeway te rijden, in 20 minuten. Binnendoor mag ik 40 mile=64,3km rijden. Wat is grote afstand. Het is een gewoonte geworden en daar pas je gewoon aan. Een belangrijke factor is ook geen parkeer problemen.

        • Ronny Geenen zegt:

          @@in Amerika rij je rustig 2 uur om naar een restaurant te gaan @@

          Sorry, maar dat is klinkklare onzin, want bijna op iedere hoek vindt men een restaurant. Google maar eens. Amerikanen en vele andere nationaliteiten eten meer buiten dan dat ze gaan koken.

        • Loekie zegt:

          Dat is misschien ook omdat buiten eten goedkoper is dan zelf koken. Echt goedkoop zijn de supermarkets niet.

        • Ronny Geenen zegt:

          Het ligt er aan naar welke supermarket je gaat. Het personeel van Amerikaanse supermarkten zijn allemaal leden van een vakbond en verdienen ongeveer 1/3 meer dan de supermarkten die eigendom zijn van Zuid-Amerikanen en Orientals. We call it free enterprise. Want in een zuid Amerikaanse supermarket werken alleen zuid Amerikanen. Zo is het in een Chinese supermarket, Vietnamese, Indonesische, Middel East, enz. Als klant dien je dat te weten.

  3. Bert zegt:

    Ja dat stands verschil was er wel degelijk in de kolonien ,gelukkig is dat in de hedendaagse tijd niet meer zo te zien ,3 jaar geleden kwam er een Duitse jongen aanwaaien op de club ,hij was in Nederland opgegroeid ,dus hij sprak ook accentloos Nederlands ,hij zag er eerlijk gezegd niet uit verscheurde broek ,jas kapot etc ,wij vroegen ons al af onder welke brug hij sliep ,tot wij allemaal een uitnodiging kregen om zijn promotie tot Doctor bij te wonen .Nu is hij nog steeds lid maar heeft een aanstelling als professor in Duitsland aangenomen ,hij ziet er nog steeds hetzelfde uit ,hij heeft alleen moeite met die stijve Duitsers “” Ik zeg altijd tegen mijn studenten noem mij toch Stefan !”” Nee niks ervan hij is toch de professor ? Hoe oud die jongen is ? 30 jaar .

    • Jan A. Somers zegt:

      “gelukkig is dat in de hedendaagse tijd niet meer zo te zien” Van mijn vader hoorde ik rond 1960 van de standsverschillen in Nederland. Ingenieurs van Provinciale Waterstaat hadden hun vrijdagse borrel in de ene kroeg, de HTSsers in een andere kroeg. Als wetenschappelijk gevormde mocht ik lopen, fietsen, autorijden, maar geen bromfiets. Dat deed ik dus wel, in de stad het snelst van thuis naar werk. Ik had zelfs geen auto! Mijn Zeeuws meisje behoedt mij voor uitglijers (althans toen ik nog werkte). Ik werkte namelijk vaak voor de overheid, en had veel vergaderingen met het Haagse ambtenarendom. Soms met een dineetje, zo ben ik een keer in Des Indes terecht gekomen. Na afloop met honger naar huis. Dan zorgde zij ervoor dat de juiste kleding klaar lag. Decor ophouden heette dat. En het werkte hoor! Je kunt erom lachen, maar het ging om het resultaat. Het zal tegenwoordig wel veel losser zijn, maar het zijn toch leuke herinneringen. Een soort tempo doeloe.

    • Loekie zegt:

      Standsverschil hoeft bepaald niet altijd te maken hebben met gevolgde studies. Er zijn wel andere oorzaken te bedenken waarom er een duidelijke grens is tussen de een en de ander.

    • Bert zegt:

      @Ron Ja dat 2 uur rijden voor een restaurant ,vond het ook raar maar dat heeft Pak Olive eens hier geschreven .

      • Ronny Geenen zegt:

        Ja, maar dat was om een Indisch restaurant te vinden want hij woont nogal afgelegen.

        • Bert zegt:

          @Ron :Nog even terugkomen op dat accent ,sprak de Amsterdammer vroeger platvloers ,ik had/heb een pesthekel aan dat platte taaltje ,tegenwoordig wordt er vooral door de jeugd met de hete aardappel door de keel gesproken net zoals Beatrix sprak ,ik ben wel dol op dat accent van de Limburger en ook de Hagenees ( maar dan niet dat platte ) Dat Indo accent hoor je praktisch nooit meer behalve bij Ricky Rissolles en tante Lien ,mijn neef uit Florida spreekt trouwens ook Nederlands met zwaar Amerikaans accent ,terwijl die neven en nichten uit California nog wel degelijk dat Indisch accent handhaven ( Niet de jongeren natuurlijk ) Nou zit het trots zijn op je roots er wel ingebakken bij de Amerikaan ,dus waarom mogen de Amerindo,s ook niet trots zijn op hun achtergrond ?

        • Ronny Geenen zegt:

          @@Nou zit het trots zijn op je roots er wel ingebakken bij de Amerikaan ,dus waarom mogen de Amerindo,s ook niet trots zijn op hun achtergrond ?@@

          Mee eens, Bert. Het zit in het verschil met NL, vooral in de jaren 60 en hoe we werden behandeld. Maar daarnaast ook hoe makkelijk wij werden gewaardeerd. Het is simpel gewoon je best doen, werken en niet zeuren. En de meeste Indo’s deden dat, werden daardoor goed betaald en vooral gewaardeerd. Daarnaast waren er huizen voor ons, die betaalbaar waren. California is net een combinatie van Nl en Indie. Ruimte, warmte en zon, Indo food, en goede jobs. Dat allemaal kregen de Indo’s niet in Nl. In tegendeel. Je had alleen de moed nodig om het avontuur aan te gaan. En een 50,000 Indo’s hadden dat. Jammer dat niemand ooit een boek heeft geschreven over de begin jaren van de Indo in NL in vergelijking met USA. Dat we het gemaakt hebben zie je bij onze kumpulans, ook de Vietnam trotse veteranen.

  4. Bert zegt:

    @Ron Ach ik zie het simplistisch ,je vaderland is daar waar je senang bent ,voor sommigen is dat Alaska of Groenland ,voor mij is dat eigenlijk Suriname maar de toestand is daar allerminst rooskleurig ,donkere wolken hangen daar boven het land ,dus ik blijf voorlopig maar in dit koude kikkerlandje Amerika zou voor mij geen optie zijn geweest ,California daarentegen wel ! Ik zou mij hier in Europa ook niet willen vestigen in Finland maar wel in Spanje ,allemaal mogelijk doordat we EU burger zijn ,maar de economie van Finland is booming terwijl de Spaanse economie op z,n gat ligt ,tja zo zie je maar geen een land is helemaal ideaal ! De Amerindo,s hebben het gelukkig goed getroffen met California een combinatie van Nederland en Indie ! Wat wil je nog meer zoete lieve Gerritje !! Groeten van Pasar Malam de PIJP aan onze Indo vrienden in California .

    • Arthur Olive zegt:

      “Wat wil je nog meer lieve zoete Gerritje !!”

      Ik voel me hier in California ook senang maar er is een plek waar ik het liefst met pensioen zou willen zijn en dat is Hawaii. Wij zijn daar 8 keer geweest en toen ik nog bujang was heb ik op de Big Island, zo heet het grootste eiland, een halve acre gekocht. Het was toen nog goedkoop maar ik heb het moeten verkopen omdat mijn vrouw daar niet wilde wonen (When mama is not happy nobody is happy). Ze was bang dat ze Rock Fever zou krijgen omdat je op een eiland zit. Hawaii voor mij is een beetje Indie maar dan met luxe. De Kona kust heeft het beste klimaat in de wereld. Ik haalde mijn hart op daar want ik hou van hun oude muziek en kan op mijn gemak slenteren tussen de locals die op mij lijken. Als je boft en een uitnodiging krijgt naar een local Luau dan is het altijd gezellig.
      Ben ook wel eens gaan speervissen s’avonds langs de kust bij Captain Cook, waar ik ook dat land had. Je loopt dan langzaam in het ondiepe gedeelte van de zee met een lamp waar de vissen op af komen. Er wonen ook ettelijke Indische families in Hawaii.

      • Ronny Geenen zegt:

        @@Ze was bang dat ze Rock Fever zou krijgen omdat je op een eiland zit.@@

        Ik kan volledig begrip hebben voor uw vrouw. Want ik heb dat zelfde gevoel. Het opgesloten zitten op een eiland. Ik ben er eenmaal geweest. Het klimaat is inderdaad geweldig. Maar daarnaast moet alles geïmporteerd worden. Dus goed duur. En toen ik daar was, vond ik dat er mij te veel jappen rondliepen.
        En nu een waar gebeurd verhaal. Indo familie Jansen, ik heb met hem jaren gewerkt in engineering, woonde in Glendora, maar droomde van Hawaii. Had ook een stuk land in Hilo. Ontwierp zijn eigen huis, vertrok uit CA en bouwde zijn eigen huis. Na maanden huis klaar en man en vrouw trokken in. Week later was hij dood. Triest.
        Ken ook 2 families die na jaren, terug kwamen naar CA vanwege hun kinderen en vrienden. Waren uitgekeken op dat eiland.

    • Ronny Geenen zegt:

      @De Amerindo,s hebben het gelukkig goed getroffen met California een combinatie van Nederland en Indie ! Wat wil je nog meer zoete lieve Gerritje !! Groeten van Pasar Malam de PIJP aan onze Indo vrienden in California .@

      Dank voor je begrip. Ik weet van vele andere Indo’s, vooral mannen, die ook naar CA wilden, maar hun wederhelft zag het niet zitten. Ik ken er een, die nu in Gouda woont. Hij en zijn gezin hebben jaren aan de CA kust gewoond. Maar vrouwlief kreeg heimwee en toen zijn zij weer naar NL gegaan. Hij komt eens in de 2 jaar alleen op vakantie hier en dat voor een maand. Ik heb echt medelijden met hem.

      • Bert zegt:

        Ja het was ook een droom van mijn vader om naar Amerika te gaan maar precies zijn wederhelft zag het totaal niet zitten .Bij mijn moeder telde maar 1 ding ,haar Indische kennissen en vrienden en de Indische winkels ,mijn vader kon redelijk goedkoop een kast van een huis kopen in Aerdenhout ,beetje de duurste buurt van Nederland ,hij was dol enthousiast ,ik zag de bui al hangen ,enfin ma op bezoek bij dat dure huis ,ze was niet onder de indruk ,de eerste vraag kwam als een kanonskogel aan bij de makelaar “” Waar zijn de Indische winkels ?”” De beste man stotterde wat van “” Ind..ish.e wi,nk .els ??” Hij wist niet eens wat dat waren .nou je begrijpt het al ,ma zei meteen “” Ik ben hier weg ,geen Indische winkels ben je nou helemaal belazerd ! “”

  5. Peter van den Broek zegt:

    De zeer geachte Heer Ami Emanuel heeft het wel over het Standverschil in het koloniaal Nederlands Indie, dan mogen wel de maatstaven gehanteerd worden die daar toen heersten.Een vergelijking met het toen verzuilde Nederland is niet alleen een denkfout maar ook volledig misplaatst, dat laatste letterlijk en figuurlijk.

    Daargelaten dat stand in het koloniale Nederlands Indie van vòòr de oorlog een andere dan de in Nederland gebruikelijke betekenis had, Nederland werd meer gekenmerkt door een naar geloof verzuilde maatschappij.

    De standenmaatschappij in Nederlands Indie wordt wel het duidelijkst geïllustreerd aan de hand van de overlijdingsadvertenties in het NRC Handelsblad van de overledene die in Nederlands Indie was geboren en/of gewerkt. Omstandig en ambtelijk nauwkeurig wordt de oude functie overzee omschreven b.v.b:
    oud-directeur Concordante HBS te Soerabaja
    weduwe van Piet Wijk (1898-1932), controleur B.B., laatstelijk in Karang Asem (Bali).

    Indiegangers die in die tijd naar Nederland terug gingen haalden het wel uit hun hoofd om zich hier ten lande voor te laten staan op hun rang of stand: Hier geldt nog steeds: , doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

    • Loekie zegt:

      Heb je wel eens oude Nederlandse telefoonboeken of adresboeken bekeken? iedereen stond vermeld met zijn beroep erbij.

      • Jan A.Somers zegt:

        Jawel, maar wel met een minimumniveau voor die baan! Nergens stond gemeentelijke straatveger in Ermelo! En in Indië zag je nergens schrijver derde klasse gemeente Ngawi.

        • Loekie zegt:

          De straatveger had dan ook geen telefoon.
          Mej. Bausch, typiste, wel. Zie telefoonboek Bandoeng 1941,

    • Jan A.Somers zegt:

      Mijn moeder deed vrijwilligerswerk voor de kerk. Bijvoorbeld de kerkelijke bijdrage ophalen. In de wijk vol mensen van de KM(!). Kon met haar donker velletje onderaan de trap van het platje blijven staan. Tot ze hoorden wie haar man was. Mijn moeder moest er niet eens om lachen, doe maar gewoon.

    • Bert zegt:

      @Ron ja Ron zal waar wezen dat er ook Indische winkels zijn in CA maar je vergeet 1 ding ,hoe dan Bahasa Ingriss ? Mijn moeder was een heel gezellige drukke vrouw ,ze kon perfect Padangs koken en was zeer zeer gastvrij maare in tegenstelling tot haar gade was ze niet echt ontwikkeld ,mijn vader was een zeer ontwikkeld man ,ze volgde hem wel naar Suriname ,omdat daar Nederlands gesproken werd en er ook heel veel Indo,s woonden maar Amerika Serikat ? dat was een brug te ver .Ze zag zich zelf al tussen die Indianen ,ze kreeg er nachtmerries van ,gelukkig konden die 2 toch een keer naar Amerika gaan ,pa was helemaal lyrisch van Amerika ,pracht land ,pracht volk enz enz .Hoe mijn moeder het daar vond ? Ja California met al haar familie daar vond ze leuk maar haar Engels stopt een beetje bij YES en NO .

      • Ronny Geenen zegt:

        @@Ja California met al haar familie daar vond ze leuk maar haar Engels stopt een beetje bij YES en NO .@@
        Mijn vrouw sprak ook niet veel Engels. Maar toen ik haar vertelde, dat ik een goede baan in CA werd aangeboden, zei ze, waar je gaat ga ik ook. Eenmaal in CA huurde ik in Arcadia een 2 bedroom flat. Op loop afstand was er een school, waar in de avond engels werd gegeven voor emigranten. Van 7 tot 9, en 6 maanden lang. Bracht mijn vrouw er naar toe en haalde haar af.
        Ze had een basis en verder “no problems”. Als wees had en heeft ze zich wonderbaarlijk goed aangepast. En alles wat ik haar heb beloofd, is uitgekomen. En nu zijn wij binnenkort 52 jaar getrouwd. Kijk, wij zijn uit Indie geschopt, de eerste jaren waren we niet welkom. Toen we trouwden konden we geen woning krijgen; slechts een kamer huren. Hier kon ik in 2 jaren tijd een vrijstaand huis met zwembad kopen. Ook kocht ik 2 auto’s. Ik voor mijn werk en zij kon gaan staan en gaan waar ze wilde. Haar eerste 2 vriendinnen waren een Mexicaanse en een Chinese. Goed voor haar engels.
        Ben overtuigd, wat wij hier hebben bereikt, was niet mogelijk geweest in NL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.