Het postkoloniaal debat: hoe dan met koloniale roofkunst ?

NRC: Koloniale roofkunst krijgt nog altijd minder aandacht dan naziroofkunst, stelt Evelien Campfens vast. Er is ook veel onduidelijk. Is de diamant (foto) van de sultan, het volk of de regering? „Het is de hoogste tijd die lastige vragen te beantwoorden.”

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

9 reacties op Het postkoloniaal debat: hoe dan met koloniale roofkunst ?

    • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

      Interessant.

      Kan dhr. Geenen aangeven wat voor nieuwe feiten het artikel van Peter Schumacher op het internet geeft in vergelijking met zijn boek “Een bende op Java..Juwelenroof en corruptie in het naoorlogse Nederlands-Indie”
      Ikzelf heb het boek gelezen in Augustus 2006, het is boek ook te lezen op het internethttp://www.peterschumacher.nl/images/pdf/Een-Bende-Op-Java.pdf

      • Ron Geenen zegt:

        @ Heer van den Broek: Toen ik bezig was met mijn eigen onderzoek naar de Olo moorden in Padang, kreeg ik ook enig inzicht en gegevens van mijn zwager Louis le Febre, nu rond de leeftijd van 87 jaren en wonend in Born, Limburg. Hij woonde namelijk ook aan de Olo een paar huizen verder en tegenover de geruimde begraafplaats. Hij vertelde mij een merkwaardig gebeuren direct na aankomst in Nederland over de politie in Alkmaar, die vermoedelijk te maken hadden met juwelen in 2 brandkasten in Batavia. Lees: https://myindoworld.com/vreemd-optreden-van-de-alkmaarse-politie-tegen-indo-familie/
        Naar aanleiding van mijn bovenstaande verhaal kreeg ik contact met de heer Peter Schumacher.
        Zijn complete wel gedocumenteerde verhaal kan u vinden op zijn website
        Zie en lees: http://www.peterschumacher.nl/index.php/dossiers/the-story-of-the-nakamura-new
        Ik wil u verwijzen naar zijn Epiloog aan het einde van zijn complete beschrijving dat gedateerd is 2014.
        PS: Carla Wolff was een van die vrouwen (Indische of Nederlandse) die het prettig vond met een jap in bed te rommelen en een paar kinderen van kreeg.

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Dat laatste is toch een nul-gen neo-koloniale opmerking ? Heeft dhr Genen daarover contact gehad met Mevr. Carla Wolff.
          Laat dhr Geenen zich aan de feiten te houden. Bijvoorbeeld over de Olo-moorden, hoe staat het met de publicatie van dat rapport van die commissaris?

          Mijn vraag blijft wat voor nieuws Peter Schumacher in 2014aangeeft in zijn artikel.?

        • Ron Geenen zegt:

          @Mijn vraag blijft wat voor nieuws Peter Schumacher in 2014aangeeft in zijn artikel.?@

          Voor mij is de website die ik u toestuurde het laatste nieuws. Als u meer wilt weten, raad ik u aan zelf met de heer Schumacher contact op te nemen.

  1. J zegt:

    Wat is er dan met het bezit van de mensen die gedwongen werden om te vluchten in voormalig N.-I.??
    Meerdere huizen, meerdere auto’s,
    Veel, heel veel geld (gewoon gepikt, het geld wat op de bank stond), voor velen hun landerijen en plantages!
    Is daar ooit een schadevergoeding voor betaald?

  2. Ron Geenen zegt:

    @Heeft dhr Genen daarover contact gehad met Mevr. Carla Wolff.@
    AUB, het is Geenen! Als u het artikel heeft gelezen, dan is het ook u duidelijk dat Mevr. Carla Wolff al heel lang onder de zoden ligt. En ik ben geen persoon die met de doden en het namaals contact zoekt. Heb alleen een feit geconstateerd.

  3. Boeroeng zegt:

    quote:
    Nederlands-Indië en zijn materiële erfenis blijven onderwerp van discussie (en ja, ik doe daar ook aan mee door dit blog). Het koloniale verleden lijkt daarbij steeds kritischer beschouwd te worden en niet alleen door volkenkundige musea. Ook kunst- en cultuurhistorische instellingen als het Rijksmuseum beginnen voorzichtig kritisch naar hun eigen collecties te kijken. Dat lijkt mij terecht: eerder betoogde ik al, aan de hand van de diamant van de sultan van Banjarmasin, hoezeer de verwerving van objecten en de presentatie daarvan geworteld zijn in koloniaal denken en handelen en hoezeer dat nog steeds, tot een zekere hoogte, onderdeel is van de manier waarop Nederland omgaat met het koloniaal verleden en de materiële erfenis daarvan. Het is mooi dat het Rijksmuseum nu niet alleen kritisch reflecteert op haar collecties, maar zich ook rekenschap geeft van de manier waarop zij haar objecten presenteren en daarmee interpreteren: onlangs is het tekstbordje bij de diamant aangepast.
    ————————–
    https://carolinedrieenhuizen.wordpress.com/2018/03/28/de-materiele-erfenis-van-de-lombok-expeditie/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s