Indo, …bah-woordje ?


Geplukt van het internet. Klik op het plaatje.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

42 reacties op Indo, …bah-woordje ?

  1. Wat een slecht voorbeeld van de Nederlandse taal…………. indigenous…………….zeg toch gewoon autochtoon…………….. bah.

    • Jan A. Somers zegt:

      “indigenous” Dat is een begrip dat in het volkenrecht, ook de VN, wordt gebruikt. En specifieker is dan autochtoon, dat in het volkenrecht niet wordt gebruikt. Maar ook niet geldt voor Indo’s, die staan dan ook niet op de lijst.. cit.: “2017 – This year marks the 10th anniversary of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. To mark the occasion, the President of the UN General Assembly has convened a high-level event to take stock of progress and discuss what more needs to be done. It’s a good time for all of us to …” En uit een VN-publicatie: “ndigenous peoples are inheritors and practitioners of unique cultures and ways of relating to people and the environment. They have retained social, cultural, economic and political characteristics that are distinct from those of the dominant societies in which they live. Despite their cultural differences, indigenous peoples …”.

      • P.Lemon zegt:

        @They have retained social, cultural, economic and political characteristics that are distinct from those of the dominant societies in which they live.

        ### en zo is dat…we staan dicht bij de 2 of meerdere originelen, maar daarmee ook een eigen origineel vormend.

        ***Indische Nederlanders woedend op Pechtold: “Wij zijn geen Indonesiërs!
        3 maart 2017
        Alexander Pechtold heeft zich de boosheid van Indische Nederlanders op de hals gehaald nadat hij deze groep in het programma Pauw en Jinek bestempelde als “Indonesiërs”. Volgens de Federatie Indische Nederlanders getuigen de uitlatingen van Pechtold van een gebrek aan historisch besef – extra pijnlijk voor “onderwijspartij” D66
        Tijdens de Tweede Wereldoorlog was deze groep, binnen en buiten de Japanse interneringskampen, juist doelwit vanwege hun Nederlandse/Europese etniciteit. Ook gedurende de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd werden zij vervolgd om wie zij waren: Nederlanders en Europeanen.
        Eerder vandaag gaf Pechtold op Twitter aan dat zijn opmerking “onzorgvuldig” was. Indische Nederlanders verwachten echter excuses, en niet zomaar een terloopse correctief
        http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/03/indische-nederlanders-woedend-op-pechtold-wij-zijn-geen-indonesiers/

        • Ron Geenen zegt:

          @Eerder vandaag gaf Pechtold op Twitter aan dat zijn opmerking “onzorgvuldig” was. Indische Nederlanders verwachten echter excuses, en niet zomaar een terloopse correctief@

          Heeft hij dat ook gedaan? Een verontschuldiging aangeboden?

        • Jan A. Somers zegt:

          “Tijdens de Tweede Wereldoorlog was deze groep, (…) juist doelwit” Behalve een logeerpartij bij de Kenpeitai (niks met etniciteit te maken!) geen problemen gehad. ’s Ochtends op de fiets naar de melkerij, ’s middags weer terug, de hele stad doorfietsend naar mijn klantjes. Het enige waar ik rekening mee moest houden was de avondklok. Dit ging ook tijdens de bersiap door, totdat Simpangclub en Werfstraatgevangenis. Bij de wegversperringen gewoon vriendelijk blijven, maar dat was voor mij normaal.

        • PLemon zegt:

          @deze groep, binnen en buiten de Japanse interneringskampen, juist doelwit vanwege hun Nederlandse/Europese etniciteit. 

          @Bij de wegversperringen gewoon vriendelijk blijven,  ?

          Daarom bevestigt uw uitzondering wel eerstgenoemde regel…

          *** Op 15 oktober  1945 werd een groot aantal mensen door extremisten uit hun huizen gehaald en naar de Simpangclub gebracht, een vroegere sociëteit, die toen in gebruik was als hoofdkwartier van de communistische Pemoeda’s. Zij dienden met de ruggen tegen elkaar en met het hoofd tussen de knieën plaats te nemen op de galerij voor de biljartzaal. Aldaar werden ze gefouilleerd en wanneer er een oranje kokarde of een rood-wit-blauw strikje werd gevonden ontkleed, afgeranseld en met de punt van de baljonet gestoken.
          ….Na de eerste Bersiap volgde een tweede periode, de zogenaamde tweede Bersiapperiode, in juli-augustus 1947, toen, mede onder invloed van de activiteiten rond de Eerste Politionele Actie, een golf van nieuwe moordpartijen plaatsvond onder (Indische) Nederlanders die na de Indonesische Onafhankelijkheidsverklaring voor de Indonesische nationaliteit hadden gekozen maar aan wiens loyaliteit getwijfeld werd.
          https://www.nederlandsekrijgsmacht.nl/index.php/kl/315-overdragen/bersiap/1149-periode-van-de-bersiap

  2. Loekie zegt:

    Is het vanavond volle maan of zo?

  3. Boeroeng zegt:

    Ach je bent jong en je wil wat…..je wil pal op de barricades staan met de wapperende vlag van vrijheid en recht voor allen.

    Best wel nobel…. maar ja… sommigen overdrijven en gaan domme dingen beweren.
    Al dan niet verstrikt in rancunes.
    Die onkunde zie je ook in de toelichting , de geschreven tekst niet dit zwarte plaatje,
    Mijn inlandse identiteit in dit land is Nederlands.
    Als ik in Indië was opgegroeid, had ik nog steeds meer Nederlandse voorouders en groeide ik op in de Indisch-Nederlandse cultuur van familie, school, vrienden.

    Nog meer domheid is dat als voorbeeld van de enige ware identiteit voor indo’s wordt genoemd Buginees, Torajaan, Atjhees.
    Terwijl de meest overheersende afkomst van Indische families is Javaans en dan Sumatraans, daarna pas Moluks, Celebes, Atjeh.

    • Ron Geenen zegt:

      @Terwijl de meest overheersende afkomst van Indische families is Javaans en dan Sumatraans, daarna pas Moluks, Celebes, Atjeh.@

      Vraag, wat is het verschil tussen Sumatraans en Atjeh? Bestond dat Sumatraans wel, of was het meer naast Atjeh, Batak, Minangkabau, Nias, enz?
      Het zelfde op Java, alleen Javaans?

      • Boeroeng zegt:

        Atjehees valt onder Sumatraans, Maar in een bepaalde context kan het duidelijker zijn Atjehees apart te noemen. Zoals in dit geval , omdat de facebooker het al zelf schreef.
        Zo wordt ook vaak Soendanees gezien als vallend onder Javaans .
        Misschien niet in Indonesië, maar wel veel in Nederland, denk ik

        • Ron Geenen zegt:

          Begrijpelijk, maar zeer misleidend. Er is al een zeer beperkte kennis over Indie/Indonesie.

        • Bert zegt:

          @Boeroeng “” Zo wordt ook vaak Soendanees gezien als vallend onder Javaans .Misschien niet in Indonesie,maar wel veel in Nederland ,denk ik “” Ja dat klopt wel ,toen ik voor het eerst een foto van mijn moeders moeder zag ,zei ik meteen “” Oh ! is je moeder een Javaanse ?”” Kreeg ook meteen een boos antwoord terug “” Nee zij was een Soendaneze “” Een Soendaneze ,die na eerst tientallen jaren met een Hollandse militair samengehokt hadden ( Njai ) na hun zestigste pas getrouwd waren omwille hun kinderen ..

        • Jan A. Somers zegt:

          Al vóór de oorlog bestond de bevolking van Indië alleen uit Javanen (hooghartig) , en Sumatranen (intellectueel). O ja, ook nog wat Ambonezen en Minahasars. Maar ja, die hoorden dan ook bij ons! De rest was zo primitief, dat die alleen bij zending/missie in de boeken stond. Dat was ook een probleem als mijn vader sprak over de etnische diversiteit aan boord. Een soort dierentuin, maar dan bevolkt met mensen. Ik overdrijf een beetje hoor, maar die etnische diversiteit was nauwelijks bekend bij de Indische bevolking.

        • Loekie zegt:

          Het onderwijs in ons Indië stelde dan ook weinig voor….? En maar klagen, nog steeds maar klagen, dat na aankomst in Nederland de Indische diploma’s niet voor vol werden aangezien.

  4. RLMertens zegt:

    @Indobak; Deïndoniseren! Geïndoniseerd zijn.

  5. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Kranten, tijdschriften en boeken in Ned.-Indie gebruikten het woord Indo-Europeanen om mensen van gemengde afkomst aan te duiden. Iedereen daar wist wie men ermee bedoelde (zie o.a.Joop van der Berg). Verindischen kwam als negatief begrip ook voor (zie Oeroeg).

    In de 90er jaren heeft Wim Willems met zijn lezingenreeks in Leiden rijkelijk aandacht gegeven aan de oorsprong en betekenis van dit begrip.
    De begrippen Indischen en Indische Nederlanders zijn hier in Nederland uitgevonden, in de 50er,60er en 70er jaren wist iedereen wie ermee bedoeld werden. Dat veranderde toen totoks zich deze twee laatste begrippen toe-eigenden. Limburgse Nederlanders bestaan niet, wel Limbo’s, Tukkers zijn Twentse Nederlanders . Iemand zei dat Groningers veel gemeen hebben met Indo’s o.i.d., Groningers zijn dus schijn-indo’s

    De term Indo-Europeen of Indo is eigenlijk afkomstig uit biologisch racisme van de 19de eeuw, waarbij de mensen op basis van biologisch eigenschappen onderscheiden en geclassificeerd werden in superieur en inferieur. Nazi’s en Japanse fascisten hebben halfbloed of termen van gelijke betekenis ge- en misbruikt voor hun rassentheoriën.

    Wannebe Indo’s gebruiken gelijksoortige racistische termen uit onwetenheid en dat is geen excuus voor domheid. Er wordt te weinig aandacht geschonken aan deze onzin en dat is ook domheid.

  6. Jeroen zegt:

    Kolonisatoren Rome of Frankrijk/Bourgondië staan misschien wel aan de wieg van het begrip Neder-landen ( Germania Inferior, les pays de par delà).

    Gaan we een nieuwe naam verzinnen?

    • Jan A. Somers zegt:

      The Netherlands, Die Niederlände, Les Pays Bas. Nee, geen nieuwe naam! De Lage Landen bij de Zee! Les Pays Bas. Dat meervoud slaat niet alleen op België! Een deel van wat nu Nederlandse provinciën zijn, waren toen min of meer soevereine staten. Die zich bij de opstand verenigden in de Unie van Utrecht. En van hun soevereiniteit alleen defensie en buitenlandse zaken afstonden aan de (gemeenschappelijke) Staten-Generaal.

  7. Frank zegt:

    Komt dit plaatje plus bijbehorende tekst soms uit de koker van die extremistische actiegroep “De grauwe eeuw” met die getatoeëerde Indo?

    • Boeroeng zegt:

      Frank, ik vermoed van wel.
      En ik denk niet dat hij van een Indische familie is. Of anders opgegroeid zonder hen.

      Indo kesasar, deze…
      Ik denk dat hij maar voor de show de identiteit van zijn Indonesische afkomst omarmt.
      Sakit antjing ketjil

  8. Bert zegt:

    @Boeroeng : Antjing ? Je bedoelde zeker andjing ?

  9. Bert zegt:

    @Boeroeng : ja klopt moderne spelling anjing ,ik hielp een Amsterdamse voetbalclub ,die zich Madjoe noemde uit de Indische buurt vandaar ,heb hun verteld dat de moderne spelling Maju is ,vonden ze helemaal niks Maju .

  10. Wal Suparmo zegt:

    Indonesia heeft 732 locale talen waar van de helft al vedwenen is.

  11. J zegt:

    Weer heerlijk uit de context en de tijd geplaats …
    Nee, racistisch is het woord indo zeker niet.
    Indisch werd overigens ook al als begrip vóór de oorlog gehanteerd meen ik.

    • Jan A. Somers zegt:

      Jazeker, Indischman.

      • PLemon zegt:

        Wat ook vaak glimlachend niet wordt begrepen dat volwassenen worden aangeduid als ‘Indische jongen of indisch meisje’😉

        *** Indische Nederlander werd als term gepropageerd door onder andere Th.R. Landouw, in 1916 oprichter van de Indische Democratische Partij (IDP). Landouw vreesde dat een deel van de Indo-Europeanen zich zou afkeren van Nederland en zou opgaan in de Indonesische bevolking. Veel Indo-Europeanen, zoals hij zelf, voelden zich nauwelijks verbonden met de inlanders. Landouw wilde daarom voortaan spreken van Indische Nederlanders. Voorzitter B.W. van de Kamer wees het voorstel om Indo’s en totoks onder één noemer te brengen echter af.
        Het begrip Indische Nederlander duikt ook eind 1933 op bij de Indische NSB (WIKI)

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘Indischman’- du Perron gebruikt Indiesman! Waarom ook niet? Indisch ‘klinkt’ oud Nederlands cq Germaans. Trouwens Indo-Germaan heeft ook een betekenis.

        • Jan A. Somers zegt:

          En petjoh is geen indo-Europese taal! Indisch (met sch) is overigens de normale schrijfwijze.

  12. bokeller zegt:

    ’n Prachtmeid

    siBo

  13. RLMertens zegt:

    Halfbloed 1941(!) door Johan Fabricius; Voorwoord; Als onderwerp van dezen roman koos de schrijver den Indo, die immer eenigzins tragische verschijning in de Indische samenleving, mengproduct van twee rassen, niet als gelijkwaardig aanvaard door de eene, zich verheven wanend boven het andere. Uit de Haagsche Courant; Een roman met prachtige kwaliteiten, met een meesterlijke milieutekening en sfeerbeschrijving.

    • Loekie zegt:

      Dit boek is niet in 1941(!) verschenen, maar in 1946 en het boek heeft geen voorwoord, wel een flaptekst en die tekst is een andere dan u citeert.

      • RLMertens zegt:

        @Loekie; ‘niet in 1941 etc.’- Die van 1946 is de eerste Nederlandse uitgave. Hij schreef het in Engeland( toen hij daar in 1941 verbleef. In een voorblad ; ‘ik draag dit boek op aan de donkere speelgenoten mijner jeugd. Voorjaar 1941’ (Ook aan Loekie?)

  14. Wal Suparmo zegt:

    Niets voor niets is er een VERWOERD van Hollandse kom af.Gelukkig dat er een Mandela bestaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.