Gepeperd Verleden

4 februari , de start van het project  Gepeperd verleden.
Verslag met foto’s en film door  Elmi

Een reizend onderzoek naar de betekenis van gedeelde koloniale thema’s vanuit verschillende perspectieven.  Actuele thema’s in een breder perspectief.
In 2018 start het Indisch Herinneringscentrum met Gepeperd Verleden: een programmareeks rondom vijf thema’s dekolonisatie, verzet, migratie, racisme en slavernij
Tijdens de kick-off passeren de vijf thema’s de revue.

Tijdens panelgesprekken spreekt moderator Wim Manuhutu in diverse samenstellingen met: Reggie Baay (auteur van o.a. Daar werd wat gruwelijks verricht), Marjolein van Asdonck (hoofdredacteur Moesson), Lara Mariette Nuberg (historica en blogger van Gewoon een Indisch Meisje), Stephanie Welvaart (socioloog en onderzoeksassistent binnen het project Getuigen & Tijdgenoten), Bo Tarenskeen (theatermaker en mede-oprichter van Theater na de Dam), Yomi Hitijahubessy (Zwart onder Oranje) en vast panellid, journalist Ricci Scheldwacht (o.a. journalist en auteur van Echte Hockeyers douchen niet). Ron Habiboe (historicus en onderzoeker o.a.project De Doden Tellen) was door ziekte verhinderd.
Vocaliste Esther Nijhove zorgde, samen met gitarist Marcel Atapary,tweemaal een muzikaal optreden tijdens het middagprogramma.

DANSPERFORMANCE ASIAN PERSUASION
Tijdens de kick-off namen Nita Liem en Rajiv Bhagwanbali ons mee in de thematiek en dansen een duet uit de voorstelling AsianPersuasion van collectief Don’t Hit Mama.
Asian Persuasion is een mobiel laboratorium, waar de fricties in ons hedendaagse global village in dans, fotografie en tekst aan de kaak worden gesteld. Een verhaal over familiebagage uit een koloniaal verleden.
Oprichtster Nita Liem beweegt tussen twee werelden: de oude traditie versus het hier en nu – Javaanse hofdans en hiphop. Het parcours dat ze bewandelt komt voort uit haar eigen reis van Indonesië naar Nederland. Onderweg strijden verschillende kwaliteiten om de voorrang – soms vullen ze elkaar aan. Wat kies je als tweede of derde generatie en welke bagage kiest jou? Wat neem je mee, wat laat je achter?

Historica en blogger van Gewoon een Indisch meisje Lara Mariette Nuberg is één van de panelleden tijdens Gepeperd Verleden. Ook vertellen zij en videograaf Armando Ello over de reportagereeks die zij gaan maken i.h.k.v. Gepeperd Verleden.
Lara: “Nu ik me meer verdiept heb in de Indische geschiedenis, verbaas ik me steeds meer dat een Indisch perspectief zo vaak ontbreekt in debatten over bijvoorbeeld dekolonisatie, migratie en racisme. Ik hoop er tijdens deze reportagereeks achter te komen waarom dit zo is en hoe Indisch Nederland denkt over deze thema’s en hoe dit zich verhoudt tot andere perspectieven van nazaten uit andere voormalige koloniën van Nederland.”

Jeremy Flohr las een fragment voor uit het dagboek van zijn opa Rugebregt. Zijn opa, KNIL-militair, kon een opdracht niet uitvoeren. Het was onmogelijk voor hem om een groep Indonesiërs op een open veld te fusilleren.

Er was niet veel gelegenheid voor het publiek om mee te discussiëren, maar wel werd een aantal keren om onze mening gevraagd en kon er, via je mobiel, worden gestemd.
Uiteraard liep het programma uit, maar er was nog wel tijd voor een borrel en een hapje. En ondertussen begonnen Lara Nuberg en Armando Ello vast aan hun reportagereeks door een aantal gasten te interviewen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Gepeperd Verleden

  1. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Ik heb de video wat lukraak gelezen maar wat mij opvalt is
    a) een uitspraak van Wim Manuhutu
    ” Kennis is Macht”. In het zaaltje van de adelborsten op het KIM staat verder “Karakter is Meer”. Dat is het kernpunt in de discussie over Indische Geschiedenis. Kennis weliswaar machtig maar het gaat om de wijze waarop de Indo van welke generatie danook met die Kennis omgaat, de ethiek van de kennis als macht, wat natuurlijk in het tijdperk van GAFA Google, Apple, Facebook en Amazon op moderne wijze (post-modern?) begrijpelijk wordt.
    b) een uitspraak van Ricci Scheldwacht
    “zijn we wel bruin genoeg” hoef je aan mij, een volbloed Indo en één die verder gemigreerd is, niet uit te leggen. Alsof het post-koloniaal denken pas nu tot de Indo, eerste en wellicht tweede generatie is doorgedrongen. Nu wordt toch duidelijk waarom Indo’s in de Zwarte Pietendiscussie ontbraken.

    Nu kan ook een begin gemaakt worden de post-fascistische begrippen als halve Indo,emengdbloedigen of woorden van gelijke strekking uit het Indo-vocabulaire te bannen. Opgeruimd staat netjes.

    Wordt vervolgd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s