Adresboek van Bandoeng 1941

Originally published by HOLLAND-INDIA HANDELSVERENIGING May 1941
This first and only  publication of the Adresboek van Bandoeng (Bandung Address Book) took place on the eve of the Pacific War, which brought to an end European dominance in Asia. It is an historically interesting publication because it provides a sociological snapshot of a very Dutch colonial city of a quarter of a million inhabitants. boudewynvanoort.com

Of probeer deze link: bandoeng_adresboek1941

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

23 reacties op Adresboek van Bandoeng 1941

  1. Boeroeng zegt:

    Bandoengmensen, download de pdf-file en zoek op bekende familienamen.

    • Ron Geenen zegt:

      Een familie Chevalier woonden al voor de oorlog in Bandung, maar komt toch niet voor op de lijst.
      Het gaat om de volgende mensen: Laurent Eugene Chevalier born at Padang, Sumatra in 1891. Laurent has been married to Meta van Waardenburg en they got 1 son, Raoel. Laurent, his wife Meta and their son were brutally murdered in 1946 during the Bersiap revolution in 1946. They were buried in Bandung, island of Java, Netherlands-Indies.

      • Boeroeng zegt:

        Volgens andere adresboeken woonde L.E. Chevalier niet in Bandoeng in 1941.
        In 22 jaar daarvoor woonde hij in Semarang

        • Ron Geenen zegt:

          Ik heb een schrijven ontvangen van een John Waardenburg, broer van Meta Waardenburg, die mij vertelde dat hij ook voor de oorlog in Bandung met zus en ouders in Bandung woonden. En dat zus in Bandung met Laurent Chevalier trouwde. John woont nu in het noord-westen van de US en is de 90 gepasseerd.
          Ben benieuwt waar je je info vandaan hebt.

        • Boeroeng zegt:

          Bron is dvd regeeringsalmanakken en adresboeken
          Het gouvernement publiceerde elk jaar een boek met de veranderingen in de burgerlijke stand van het voorgaande jaar. Geboorte, overlijden huwelijk, scheiding.
          Na 1900 was het Kleian die adresboeken publiceerde voor wie zich wilde vermelden.
          Namen + plaats. Maar geen straatnamen met huisnummer en telefoonnr.

          Maar ik las L.E. Chevalier als wonend te Semarang.
          En later met de naam van Waardenburg erbij.
          Meta kan wel in Bandoeng gewoond hebben voor het huwelijk?

          https://gw.geneanet.org/mmeisenbacher?iz=466&lang=nl&n=waardenburg+van&p=meta

        • Ron Geenen zegt:

          @Na 1900 was het Kleian die adresboeken publiceerde voor wie zich wilde vermelden.
          Namen + plaats. Maar geen straatnamen met huisnummer en telefoonnr.@

          Is het niet zo, dat alleen het gezinshoofd wordt vermeldt?
          En als er in een groot huis 2 of 3 gezinnen wonen?

    • PLemon zegt:

      Ooit eens in de jaren 50 op familie bezoek geweest, maar de namen niet aangetroffen.Mogelijk dat ze er later zijn gaan wonen want herinner me ook een logeerpartij bij deze familie (van Diessen) in Jakarta.
      Maar inderdaad bijzonder dat de beroepen achter de namen zijn vermeld. De indischen/Europeanen waren zeker niet allemaal ambtenaar of militair.

      *** it provides a sociological snapshot of a very Dutch colonial city ***

  2. Annemarie Gijsberts zegt:

    Leuk he !

    Verstuurd vanaf mijn iPad,

    Annemarie Gijsberts

  3. am.gijsberts@hotmail.nl zegt:

    Alleen mis ik mijn opa rim posthumus die ook in bandoeng woonde in die tyd!

  4. Jan A. Somers zegt:

    Het is volgens mij Indië. India is wat anders.

  5. Huib zegt:

    Hen ons adres er wel in gevonden nl. KNIL Brig. J.C. Otto – Kopoweg 90.
    De Kopoweg kan ik me wel herinneren, vermoedelijk het adres waar we nog woonden tijdens de Japanse inval. Daarna is mijn moeder met haar kroost tijdens de Japanse bezetting ettelijk malen verhuisd naar steeds armzaliger adressen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “ettelijk malen verhuisd naar steeds armzaliger adressen.” Bekend verhaal!!! Met steeds weer mensen erbij. Ik weet van vier adressen waar ik heb gewoond.

  6. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    citaat:….Although this civic society was racially stratified, this is not evident from the content of this book ……….!!!!
    Hoezo niet evident?? Welk criterium is gebruikt om dit adresboek over Bandoeng op te stellen?
    Er komen toch veel namen van Nederlandse staatsburgers in voor. Ook kom ik namen van Chinezen en zelfs Japanners tegen! Waarschijnlijk zijn deze aan Europeanen gelijkgesteld of woorden van gelijke strekking.
    Curieus is dat namen van Molukse oorsprong op de lijst staan! Waarom, mag Joost weten.

    • Boeroeng zegt:

      De auteurs moeten de details uit de bevolkingsregisters hebben overgenomen.
      En die waren er voor Europeanen en gelijkgestelden. Niet voor inlanders.
      Misschien heeft men ook namen etc uit handelsarchieven toegevoegd.
      Zie http://naturalisaties.decalonne.nl/indexddb.php?table_name=naturalisaties&page=0&function=search&execute_search=1 over naturalisaties en gelijkgestelde Molukkers voor 1942.

      • Jan A. Somers zegt:

        Het gaat niet om Europeanen, maar om een bevolkingsgroep die is onderworpen aan de bepalingen voor Europeanen. (IS art. 163 (2)). Daar horen dus ook alle personen bij die van oorsprong niet tot deze groep behoorden, maar gekozen hebben voor deze groep (IS art. 163 (5)). Dat waren o.m. Japanners, Siamezen, Filippino’s, Turken en Egyptenaren. Maar uiteraard ook de vele Inlanders onder IS art. 163 (3) die zich individueel hadden laten rangschikken onder de groep die onderworpen was aan de bepalingen voor Europeanen. Indo’s waren geen bevolkingsgroep en dus niet als zodanig geregistreerd. Zie ook de Almanakken, daar is veel informatie (beroep e.d.) te vinden. Ik dacht twee series, één voor ambtenaren en één voor ander volk.

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    De publicatie van het adresboek van Bandoeng in PDF-formaat is de digitale of gescande versie van het oorspronkelijke adresboek, ervan uitgaande dat de gegevens volledig zijn.
    Bij het scannen kan best wat fout gaan, niet alle gegevens worden automatisch gescand. Als controle kan de adreslijst met enige moeite gesorteerd worden op straat en huisnummer en dan blijken er huisnummers en de daarbij behorende gegevens van de bewoners weggevallen te zijn. Om te achterhalen wie er op het appèl ontbreken zouden die cijfers vergeleken dienen te worden met het bevolkingsregister, maar of dat de moeite waard is, is een tweede.

    Curieus is wel dat vaak de beroepen bij de namen zijn vermeld, het geeft een aanwijzing dat in de Indische maatschappij op rang en stand veel nadruk wordt gelegd. Ik vind wel opmerkelijk het beroep van Evangelist, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
    Helaas is niet aangegeven of de persoon van Indo-Europese afkomst is. Dat hebben de Japanners bij hun registratie wel gedaan, zo’n registratie lijkt mij best interessant voor mijn gezoek in de Bersiaptijd.

    • Boeroeng zegt:

      Ik dacht dat beroepsvermelding in de bevolkingsregisters vroeger normaal was. Ook in Nederland.
      Een evangelist is een protestantse prediker. Wel of niet zielen wervend als belangrijkste opdracht .

  8. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Opmerkelijk bij de vermelding van Evangelist is, dat de kerkgenootschap niet is aangegeven, maar misschien was het één zonder kerkgenootschap.
    Vermeldenswaardig is dat bij sommige namen wel is vermeld “mej.” als aanduiding dat de vrouwelijke persoon ongehuwd is en de vermelding gepensioeneerd . Het geeft alleen maar aan hoe de koloniale verhoudingen in die tijd waren.

    Eén naam springt eruit…. Berenschot…Lt. Gen. (legercommandant)

    • Loekie zegt:

      Ga in Nederland een keer naar de rommelmarkt, koop een paar ouderwetse PTT-telefoongidsen en zie dat o.a. melding wordt gemaakt van mevrouw, mejuffrouw, beroep enz.
      Wat betreft die evangelist zou ik een klacht indienen bij de samenstellers van de gids. Waarschijnlijk moet je ze dan eerst opgraven. En dan zeg je op hoge toon: IK, Peter van den Broek, erger mij eraan dat jullie niet explicieter hebben aangegeven wat dat evangelist-zijn inhield en van welk genootschap sprake was.
      Ongetwijfeld zullen ze jou dan excuses maken.

  9. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Het valt mij alleen op dat evangelist zomaar vermeld wordt, terwijl evangelische gemeenschap wel bij een andere naam staat. De naam Loekie komt in het lijstje niet voor, ook geen Indonesische naam, heb ik wel heel vluchtig gecheckt.
    Het geeft alleen maar de koloniale verhoudingen in die tijd aan, welke rangen en de standen tellen mee in die maatschappij. Ik heb toch niks verkeerd geschreven of dient het beoordeeld te worden naar de Hormat?

    Waar ik me wel aan erger is het commentaar en de toon waarop Loekie zich een mening over mij meent aan te matigen. Laat hij, die zich wijselijk achter een pseudoniem verschuilt, zich maar bij het topic houden. Dat geeft zin aan het geratel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s