In dat verband is het goed de campagne te wegen die onder de titel “Verhalen Over Leven” wordt gehouden en waarbij verhalen van Indische Nederlanders uit die periode worden doorgegeven. Het riskante daarvan is dat het thema “slachtoffer-dader” vanuit het verleden de actualiteit wordt binnengedragen. En dat kan leiden tot ‘monumentale misverstanden’.Wat te denken van begrippen als ”jappenkamp”en ”de jap”? Net zo min als we Duitsers nog willen aanspreken met ”moffen”, moeten we het niet willen hedendaagse inwoners van Japan te bekijken met deze term in het achterhoofd. RD.nl
!
Klik op het plaatje
-
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?:en
Recente reacties
- Cress op Gezocht: Indo’s met Duitse achternaam.
- Boeroeng op Kamer blijft tegen vergoeding voor KNIL-weduwen, opnieuw emoties op tribune
- Bung Tolol op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Tom Gentry op Heruitgave : Onder de sneeuw een Indisch graf
- Boeroeng op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Boeroeng op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Boeroeng op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Bung Tolol op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- A Olive op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Adriaan Intveld op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Boeroeng op Stichting Japanse Ereschulden – Brief aan alle kamerleden 2de kamer
- hendricus Nieuwenburg op Stichting Japanse Ereschulden – Brief aan alle kamerleden 2de kamer
- Boeroeng op Oproep: kom 30 mei en doneer svp
- Bung Tolol op 30 mei Tweede Kamer stemmingen backpaycompensaties
- Bung Tolol op 30 mei Tweede Kamer stemmingen backpaycompensaties
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
......................................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXXBertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
Wat een onzin is dit nu weer. “Mof” is duidelijk een scheldwoord. Jap is een verbastering cq afkorting van Japanner of Japanees. Jappenkamp is de gebruikelijke Nederlandse benaming voor Japanse interneringskampen.
Als we deze hypocriete correctheid nu eens over een jaar of 20 gaan invoeren dan raken we nu geen open zenuw!
wat een flauwekul zeg, Jappenkamp is nu eenmaal Jappenkamp.
En als ik over de Jap praat dan bedoelby ik die generatie die mijn vader en al die anderen te grazen heeft genomen.
Ik bedoel niet de Japanners van nu
Beginnend met de invasie in 1931 van Manchurije, Jehol en Shanghai tot aan 1945
zijn die door huidige generatie zo aardige gevonden “jappen” verantwoordelijk voor
verkrachtingen, martelingen en niet te benoemen daden van bijna 24 miljoen mensen.
In vergelijk met de Nazi misdaden een vergeten Aziatische holocaust. Overlevenden
zijn er nog maar weinig. Laat die mensen toch over jappen praten
@Wat een onzin is dit nu weer. @
Zeker een onzin! Het is de geschiedenis van ons 75 plussers en zolang wij in leven zijn hebben wij het recht bepaalde woorden te gebruiken. De jongeren die er bezwaar tegen hebben, moeten maar hun beurt afwachten.
Het woord Jap was voor de oorlog normale spreektaal. In het engels ook.
Het is gelijk aan Aussie. Ook spreektaal voor Australier.
Toendertijd was er een groter verschil dan nu tussen spreektaal en schrijftaal.
Ging men schrijven, dan moest men extra netjes zijn met de woorden.
Door de oorlog raakten boze emoties aangekleefd aan de woorden Jap en Jappenkamp.
Dat is voor mij een reden om als ik het heb over hedendaagse Japanners hen gewoon Japanners te noemen. Jap gebruik ik voor het Japans imperialisme en hun soldaten van toen.
Elke oorlogsherdenking is herdenken wat echte mensen zelf hebben meegemaakt. Hun verhalen in eigen woorden is de basis. Ook de basis voor geschiedschrijving
Het zal altijd zijn dat de slachtoffers en hun nazaten de daders van toen benoemen. Logisch ook.
Teveel die boze emoties oproepen en cultiveren is zinloos en men moet zeker uitkijken mensen van nu niet fouten te verwijten van cultuurgenoten van toen… In dit geval is toen=75 jaar geleden.
Overigens , als ik het heb over Duitsers van 33-45 zeg ik geen mof. En helemaal niet voor de Duitsers van 2017.
Zeg dan nazi’s…. want die hadden de macht gegrepen, terwijl ook veel Duitsers hen liever kwijt wilden, Ze waren niet allemaal pro-nazi.
“Overigens , als ik het heb over Duitsers van 33-45 zeg ik geen mof. En helemaal niet voor de Duitsers van 2017”.
Ik ga even doordraven : …als ik het heb over getinte Nederlanders van 1900-1950 in Indië zeg ik geen Indo. En helemaal niet voor de nakomelingen van die getinte Nederlanders van 2017…
Je draaft door , Loekie.
Vooral in ‘spannende tijden’ duiken die benamingen op …dwz men zal er altijd naar teruggrijpen indien …enz.
***Met de intocht van de Duitsers in Nederland, vanaf mei 1940, werd het oude scheldwoord nieuw leven ingeblazen, met name in de speeches van koningin Wilhelmina voor Radio Oranje. Regelmatig noemde de koningin de Duitsers ‘moffen’. Anders dan Wilhelmina besloot het Koenen Woordenboek Nederlands in 1942 om woorden als ‘mof’, ‘mofrika’ en ‘mofrikaans’ uit de woordenoverzichten te schrappen, uit angst voor represailles van de bezetter. Pas in 1952 keerden deze termen weer in het woordenboek van Koenen terug.
http://historiek.net/waarom-duitsers-moffen-scheldwoord/60818/
Jap” was then commonly used in newspaper headlines to refer to the Japanese and Imperial Japan. “Jap” became a derogatory term during the war, more so than “Nip.”[2] Veteran and author Paul Fussell explains the usefulness of the word during the war for creating effective propaganda by saying that “Japs” “was a brisk monosyllable handy for slogans like ‘Rap the Jap’ or ‘Let’s Blast the Jap Clean Off the Map.'”[2] Some in the United States Marine Corpstried to combine the word “Japs” with “apes” to create a new description, “Japes”, for the Japanese; this neologism never became popular.[2] In post World War II America, schoolchildren often referred to an unannounced test as a “Jap quiz” in reference to the surprise attack on Pearl Harbor. The term has fallen out of disfavor and is largely replaced by “pop quiz”.
….The word Jap is used in Dutch as well, where it is also considered an ethnic slur. It frequently appears in the compound Jappenkampen ‘Jap camps’, referring to Japanese internment camps for Dutch citizens in the Japanese-occupied Dutch Indies.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jap
Goede reactie. Misschien ben ik een rare, maar ik snap die heisa nog steeds niet. Ik vind het zo jammer dat er nog zoveel mensen zijn die dat in hun rugzakje meesjouwen. Ook mensen die zelf die gevoelens niet hebben gehad, maar hun hele leven zijn gevoed door hun ouders of andere omgeving. Dan zeg ik: Er komt in ons huidige leven zoveel moois en leuks op je af. Pak dat beet! Geniet ervan, op onze leeftijd ben je zo dood!
Deze reactie van mij gaat over de eerste reactie van onze kepala kampong.
siBo
@Misschien ben ik een rare, maar ik snap die heisa nog steeds niet. Ik vind het zo jammer dat er nog zoveel mensen zijn die dat in hun rugzakje meesjouwen. @
Wij zijn allemaal anders. In Bangkinang Jappenkamp groeiden we als kind op met het woord Jap en dus weet ik niet beter. Vandaag maak ik verschil tussen de Jap van toen en de Japanner van vandaag. Behalve hun regering. Die blijven voor mij NIPS.
Of de Duitsers zo pro-nazi waren?
Toevallig weet ik nog steeds van mijn geschiedenislessen op de Middelbare school hoe de verkiezingen in 1933 in de Weimarer Republiek verliepen.
NSDAP(nazi’s) 43,9 %
DVP Deutsche VolksPartij (nationalistisch, racistisch) 8 %
Na de Rijksdagbrand was het de Socialisten SPD en Communisten KPD verboden propaganda te maken voor de verkiezingen, zij vielen terug van (20,4+16,9=) 37,3% naar (18,3+12,30) 30,5%. Dat is toch beduidend minder dan de 51,9% dus de meerderheid van de NSDAP+DVP.
Daarna was het snel gebeurd met de Weimarer democratie, dat was niet alleen inherent aan het systeem bvb de President (Hindenburg) kon tijdelijk de grondwet buiten werking stellen, het parlement wegsturen en per noodverordening regeren. Dat heeft hij op aanraden van dhr A. Hitler ook gedaan .
Daar kwam nog bij dat de vele, te vele kleine politiek partijen er een bestuurlijke zooi van maakten. Het is daarom niet verwonderlijk dat het naoorlogse Duitse kiessysteem een drempel van 5% heeft voor de partijen om vertegenwoordigd te zijn in het parlement , waardoor er niet alleen weinig partijen zijn, maar vaak coalitie moeten worden gevormd om te regeren. Dat bevordert de regeerbaarheid. Vergelijk ik de huidige situatie met Nederland, dan begin ik steeds meer van politiek te begrijpen.
Een aardige anekdote is het woord Mof. Mijn vader oorspronkelijk naam is Ludwig , een Duitse naam vandaar de bijnaam Mof. Daarover werd tenminste helemaal niet moeilijk gedaan, maar wij zijn een liberaal en hervormd opgevoede familie, vrij kritisch en eigenzinnig denkend. Maar in de Nederlandse verhoudingen is het woord mof beladen en daarom ook het woord Jap. Wij maken geen subtiel onderscheid.
Maar terug naar het subtiele artikel van het Reformatorisch Dagblad.
citaat:…….Zulke grove vormen van herdenkingsfraude zijn bij ons niet aan de orde, maar alertheid blijft geboden. Juist omdat verkeerde effecten subtiel kunnen binnensluipen…….
Herdenkingsfraude????……Typisch Nederlands voorbeeld van op de borstklopperij, hoe verheven en ethisch superieur zijn wij Nederlands!!!!!!. Jammer dat de verslaggever niet verder kijkt dan 15 augustus: Bersiap, politionele acties, excessen, soevereiniteits- overdracht !!!
Maar het is de onbenullige HOOFDREDACTEUR van het Reformatorisch Dagblad vergeven, hij is zeker van een onwetende generatie van na 15 Augustus 1945.
En hij gaat dan grensoverschrijdend verder:…….Niet manipulerend, wél richting- en zingevend. Jongere generaties Japanners zouden ons daar wel eens heel behulpzaam bij kunnen zijn.
Het artikel is dus het Hoofdredactioneel commentaar van het Reformatorisch Dagblad, een dagblad gebaseerd op gristelijke grondslag…….dat dienen we toch in de oren te knopen.
Voor commentaar op Bronbeek verwijs ik naar de Geachte Keller, overlevingsdeskundige bij uitstek, ook van Bronbeek.
In de Cineac waren naast de oorlogsbeelden uit China, ook de reportages van de bijeenkomsten van Hitler te zien. Angstaanjagend, dat enthousiasme! Ook in de film Una giornata particolare uit 1977 met Marcello Mastroianni. Het gaat over 8 mei 1939. Hitler is op bezoek in Rome om een bondgenootschap met de Italianen te sluiten. Die enorme juichende mensenmassa’s!
Jap gebruik ik niet alleen voor het Japans imperialisme en hun soldaten van toen maar ook voor de Japanner van nu die willens en wetens ontkent wat ze uitgespookt hebben.
Hun hele historishe educatie systeem is daarop gebasseerd.
@Pak Olive : Precies ontkennen ,ontkennen en van de prins geen kwaad weten ,als je een Jap ( sorry Bronbeek ,blijf Jap zeggen) vraagt ,waarom die cowboys een A Bom op hun kepala hebben gegooid roepen ze in koor tidak tahu ,beetje als de Duitsers ( nee niet Herman ,die ook weleens op dit blog zit) die roepen op hun beurt wir haben es nicht gewuszt of zoiets.
Als mensen nooit de foute geschiedenis van hun land hebben gehoord, dan is dat onwetendheid. Dat kun je hen niet al te kwalijk nemen.
Wel, als men iets niet WIL weten.
Je kan in het algemeen een land verwijten de fouten namens hun vaderland gedaan niet te weten , niet te vertellen aan de jongeren.
@Als mensen nooit de foute geschiedenis van hun land hebben gehoord, dan is dat onwetendheid. Dat kun je hen niet al te kwalijk nemen.@
Maar dan moeten ze er toch ook geen commentaar opgeven.
Foute geschiedenis horen? Op het Journaal vandaag was te horen dat minister Bussemaker ervoor pleit de zwarte kanten (o.a. slavernij) van de VOC uit de doeken te doen. En er is dus een club die de excessen in Indië gaat uitpluizen. Stel dat de uitkomsten luiden dat Nederland een zwart koloniaal verleden heeft, in ieder geval vele zwarte bladzijden heeft in het koloniale boek, dan is de uitkomst dus dat NEDERLAND dat zwarte heeft. Niet: DE Nederlanders. Dan is het bijvoorbeeld overbodig dat er iemand zegt: niet alle Nederlanders waren koloniaal. Dat is dan een irrelevante opmerking. Gaat erom dat genoteerd wordt dat er een historische staatsschuld is. Een collectieve historische schuld. Zo ook met de Duitsers en Japanners. Onzin om te zeggen dat er ook goede Japanners en Duitsers waren. Dat is niet belangrijk. Duitsland en Japan hadden schuld. Punt uit. En die schuld wordt verwoord met mof en jap.
Pak Boeroeng: gaat heden ten dage niet op je redenering waarom niet ?antwoord INTERNET en nog eens INTERNET. Wist eerst ook niks van de Bersiap nu na veel opzoeken ben ik bijna een “” expert “”
Boeroeng ik wil even iets heel anders vragen. Heb jij of Javapost ooit iets behandeld over de Verstekelingen die hier naar toe kwamen zonder papieren, hoe hebben zij hun leven kunnen richten. aheb jij idee?
groet van Toby
Toby,
Zoek verder met deze links
http://www.indischhistorisch.nl/?s=verstekelingen&submit=Zoeken
https://indisch4ever.nu/?s=verstekelingen
https://www.boekscout.nl/shop2/boek.php?bid=4345
Webwinkel Boekscout.nl: Max Ferdinandus – Het leven van …
De half-god van Japan was Hirohito, hij was het symbool van het land.
Dank zij de Amerika was hij niet verantwoordelijk verklaard voor de gruwlijkheden die Japan veroorzaakte, dus waarom zouden zijn onderdanen verantwoordelijk zijn, zo denken velen. In Japan hoeft en verontschuldiging geen verklaring van schuld te zijn.
Hun denkwijze en gedrag druist tegen die van ons.
@Hun denkwijze en gedrag druist tegen die van ons.@
Maar ook daar denken ze altijd in hun eigen voordelig straatje.
Volgens mij begon het gelazer over ”Jap” in BRONBEEK,
de leiding (?) vond het niet gepast .
Wij stapten toen over op het eerder gebruikte ”Nip/Nippy”.
siBo
@Volgens mij begon het gelazer over ”Jap” in BRONBEEK,
de leiding (?) vond het niet gepast .@
Wat is er toch met dat Bronbeek? Is het een instelling voor de Indische Nederlander of voor de Jap? Misschien is het wel goed dat er nu aan de Sophialaan 10 Den Haag komt.
Waar gaat het over en wie valt hier nou weer over ???
Wie het weet mag zijn vinger opsteken !
Sorry was ikke tolol
Wat sommigen er ook van vinden: Ik blijf toch jap zeggen en schrijven.
En de zakjapanner heet bij u dus gewoon “zakjap”.
Pak Pierre
Kleine anecdote over die moffen voor het slapen gaan: Ik zeg wel eens tegen vrienden en kennissen dat het woord “mof” in mijn huishouden natuurlijk taboe is sinds mijn huwelijk met een schone uit Duitsland en dat dus ook een werkwoord als “wegmoffelen” vervangen wordt door “wegduitselen”.
Een fiets kan, om maar wat te noemen, dus niet worden “weggemoffeld”, wél “weggeduitseld”.
Pak Pierre
Vanwege die cookies heb ik het verhaal niet kunnen lezen.
Wie weet waar het woord MOF vandaan komt?
Het woord zou afgeleid kunnen zijn van het Duitse woord Muff dat knorrepot, naar mens of iemand met een grote mond zou aanduiden. Over hoe het scheldwoord precies is ontstaan, doen verschillende volksetymologische verhalen de ronde. Een daarvan luidt dat de soldaten van Christoph Bernhard von Galen tijdens het zomerse beleg van Groningen (1672) moffen droegen, wat de Nederlanders verwijfd vonden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mof_(scheldwoord)
@”verwijfd”
*** Een mof, ook polsmof of handmof is een kokervormig modeaccessoire in bont of textiel, met twee openingen voor dehanden om ze warm te houden. De mof verscheen in de 16e eeuw in de damesmode en werd een populair accessoire voor zowel vrouwen als mannen in de 17e en 18e eeuwen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mof_(kleding)
Ik ken nog de fietsmoffen om je handen aan het stuur te beschermen tegen kou en regen. Maar de jongelui kennen die niet meer.
Dank je wel Boeroeng❤️
Leuk was het niet om op jonge leeftijd (vooral in de tijd van mijn lagere school) voor ‘mof’ uitgescholden te worden. (geb. 1957). De mare bij mensen uit mijn omgeving was, dat tijdens de oorlog heel Nederland in ’t verzet zat – maar dat was natuurlijk niet zo. Ook als ouderen in mijn omgeving over ‘rot moffen’ spraken, voelde ik me onwelkom op Nederlandse bodem, hoewel ik hun wel enigszins kon begrijpen. Ik heb brieven van mijn moeder gelezen, waar de broer van haar toekomstige man haar ‘moffen-hoer’ heeft genoemd. Eind jaren ’50 vorige eeuw. Terwijl die broer in WO II weinig heeft geleden, integendeel. Gelukkig hoor/lees ik de laatste tijd het woord ‘mof’ niet meer.
Mijn opa van moeders kant zou opgeroepen worden als officier in ’t nazi-leger, maar stierf vlak voor de oorlog aan diabetes op nogal jonge leeftijd (hij is dacht ik in de 50 geworden). Mijn oom, de broer van mijn moeder, heeft nog onder Rommel in Noord-Afrika als officier gediend. Ik heb nog ’n foto van hem waar hij op een kameel zit – ergens in de Sahara. ’t Enige wat ik me herinner is, dat er gezegd werd, dat mijn oom terug kwam met krullend haar – hij heeft ’t nog lang overleefd en was na de oorlog architect voor ’t bouwen van atoombunkers in Augsburg.
https://www.historischnieuwsblad.nl/tweedewereldoorlog/artikelen/erwin-rommel-1891-1944/index.html
@ Bert. Ondanks de enorme staatspropaganda ben ik ervan overtuigd, dat de meeste Duitsers alles hebben geweten. ’t Hele land was bezaaid met kleine concentratiekampen (Außenlager). Grofweg was er om de 3 km wel ’n kamp.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Konzentrationslager_des_Deutschen_Reichs
(zie ook de lijsten: Außenlager)
Nog even over de ‘moffen’. Bij ’t woord Jap heb ik meer de associatie met de afkorting van Japanners, hoewel ik weet, dat Japanners verschrikkelijk huisgehouden hebben in veel landen. Dat ligt misschien aan mijn referentiekader.
“De nazi’s waren ook niet zo discreet wanneer het ging om Dachau. Verschillende historiografen hebben onderstreept dat het kamp diende als algemene waarschuwing naar de volledige bevolking. Sinds dag 1 was er een wijdverspreid gezegde onder de Duitse bevolking “Zwijg of ze sturen je naar Dachau”. Men wist in ambigue termen wat plaatsvond in Dachau. Minder ambigu was de SA juist na de machtsovername. In 1933 martelde de SA haar tegenstanders op grote schaal. En dit in zowat elke Duitse stad. De SA bezette centraal gelegen kroegen, bakkerijen, drukkerijen, etc. als folterruimtes. Het was juist de openbaarheid van deze martelingen die een functie vervulde binnen de eliminatie van elk verzet in de eerste maanden van het nieuwe regime.”
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2017/08/25/maarten-boudry-en-de-holocaust-als-ideologisch-speeltuig
’n Zeer intrigerende docu over ’n in Nederland werkende psychiater van Duitse afkomst. Zijn patiënten noemen hem ‘mof’. Zijn vader zat bij de Wehrmacht.
Je moet toch wel zelf gek zijn om spychiater te willen worden.
Ze plegen veel zelfmoord.
correct – lees vandaag weer over “geboren in een j*kamp” …