‘Archief van Tranen’ beschikbaar  excessenonderzoek

Pia Media heeft al haar dossiers van de tv-serie ‘Archief van Tranen’ over de bersiap-moorden in Indonesië beschikbaar gesteld aan de drie instituten die het geweld in Indonesië in de periode 1945-1950 onderzoeken.In 2012 heeft Pia Media een documentaire tweeluik geproduceerd met als titel ‘Archief van Tranen’, dat op televisie is uitgezonden door Omroep MAX. Voor deze serie is door Pia Media uitgebreid onderzoek gedaan naar bersiap-slachtoffers. Een aantal van hen en nabestaanden uit deze periode komen in de documentaire-serie aan het woord. Lees verder

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

98 reacties op ‘Archief van Tranen’ beschikbaar  excessenonderzoek

  1. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    In het Archief van tranen bevindt zich ook het Dossier Jack Boer, de ondergewaardeerde held van de Werfstraatgevangenis. Het dossier maakt hoofdzakelijk gebruik van Nederlandse bronnen. Het geeft niet het situation report van de Britse commandant van Jack Boer weer, zodoende wordt de heldenrol van Jack Boer louter op basis van Nederlandse bronnen, dus onvolledig en gekleurd onderbelicht.

    Onder de documenten met n° 125 A-F bevindt zich een ooggetuigverklaring van Mevr. L. Sinsu geb. A:-Dries over de executies en extreme wreedheden in de Simpang Sociëteit m.n. wordt de rol beschreven van Soetomo i.c. Bung Tomo.

    De procureur-generaal bij het Hooggerechtshof van Ned.-Indie brengt op 23.12.1947, dwz na meer dan 2 jaar na de gebeurtenissen in Soerabaja, eindelijk dit voorval onder de aandacht van de lt.Goeveneur-Generaal(lt.GG) van Mook .

    Wat de lt.GG van Mook met deze brief gedaan i.c. welke strafrechtelijke onderzoeken hij heeft uitgevoerd tegen Bung Tomo , mogen die 3 Nederlands instituten onderzoeken. Wat de lijdzame van Mook in het algemeen met de Bersiapmoorden gedaan heeft, daar mogen die 3 Instituten wel eens na meer dan 70 jaar onderzoek naar doen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Bronnen Jack Boer” Is mijn bron daarbij? Bijna allemaal vragen die nog niet zijn beantwoord, zelfs niet uit Italië.
      “Executies in de Simpangclub” vind ik vreemd, mensen werden gewoon doodgeknuppeld/gestoken.
      “ongeveer 6.000 Europese en Indo-Europese mannendoor EXTREMISTEN in deze sociëteit zijn geïnterneerd.” Vreemd, er werd daar helemaal niet geïnterneerd. Dat zou in die ruimte niet eens mogelijk zijn geweest. Maar misschien is die bron nooit in die sociëteit geweest. Nu een nationaal monument! Die 6000 zijn naar de Werfstraatgevangenis gebracht (vergeten door de heer Boer, minus de door die heer bevrijde gevangenen die hij daar heeft laten zitten aangezien hij de stad in ging. Kennelijk geen chaos op 10 november).
      EXTREMISTEN? Dat waren echte pemoeda’s in hun hoofdkwartier. De bloem van de Indonesische natie.
      “Chaotisch periode” Ja, er was nog geen Nieuwsuur. En geen Indonesische politie in actie. En geen Indonesische zwaardmacht onder controle van het Indonesische bestuur.

  2. e.m. zegt:

    @Jack Boer weer,/…/@

    — In de ochtend vrij wisselvallig. ’s Middags in het Zuiden kans op een onweersbui en in de nacht vorst op klomphoogte . . .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Kans op herhaling van dit weertype in de komende decennia: Heel groot (terlaloe besar).

      Pak Pierre

    • Jack Boer zegt:

      Zeg geachte heren ! Heb ik het weer gedaan met vr gr Jack Boer

      • Jan A. Somers zegt:

        Niet erg hoor! Ik ben voor dat onderzoek bezig mijn eigen dossier op te schonen. Valt niet mee, ben op p. 342. en nog zo veel te gaan. Er zit ook nog een stukje Jack Boer bij. Niet van allerlei latere auteurs die elkaar navertellen, maar uit zijn eigen boek, met zijn eigen woorden.

        • bert zegt:

          Tjonge jonge ! Mr Somers ik ken u niet maar als Pak Pierre de loftrompet over u luid ,en de vele blijken van medeleven toen u ziek was , dacht ik al dit is toch een bijzondere persoonlijkheid ! U heeft in Soerabaya eigenlijk alles meegemaakt inclusief de Simpang affaire ,volgens mij was u in 1945 16 jaar oud ( kan het fout hebben ) Dus enorme achterstand op onderwijs gebied en het toch schoppen tot Mr.Dr.Ir Tja tja ! dit is maar weinigen gegeven ,een zeer sterke persoonlijkheid terecht dat Pak Pierre boos werd toen u aangevallen werd door iemand ( ja wie?) Die iemand is van NA de wereldoorlog maar denkt van buku-buku alles te weten ,Tjonge jonge ! Ik denk niet zo ! Dengang Hormat en hoop dat het met uw zoon goed gaat !

        • Jan A. Somers zegt:

          Ben op andere schoenen gaan lopen om naast mijn schoenen te kunnen lopen. Wel eerst gepoetst! Moest van Zeeuws meisje, die heeft het anders over decorumverlies. Ja, alweer dat Zeeuws meisje, maar daar heb ik veel aan te danken. Mijn zoon is overleden! Jammer, hij was zo goed op weg na moeilijke tijden.

        • Boeroeng zegt:

          Jan, Is je zoon onlangs overleden ?
          Sterkte !

        • e.m. zegt:

          @bert zegt: 28 maart 2017 om 15:43 Tjonge jonge ! Mr Somers ik ken u niet maar als Pak Pierre de loftrompet over u luid ,en de vele blijken van medeleven toen u ziek was , dacht ik al dit is toch een bijzondere persoonlijkheid !@

          https://javapost.nl/2014/05/10/rood-wit-blauw/#more-8264

        • e.m. zegt:

          @Boeroeng zegt: 30 maart 2017 om 12:25@

          — Als kraakpanden, loodgieters en elektriciëns in een I4E-topic langskomen, dan staat meneer Somers weleens stil bij diens overleden zoon, ‘een mens is pas dood als er niet meer over hem wordt gesproken, als er geen herinnering meer is’.

          Zo ook in deze reactie van @Dhr J. A. Somers zegt: 29 januari 2013 om 16:25 Ik heb die ervaring met mijn zoon Peter die 47 is geworden. Elk jaar op zijn sterfdag komen nog de telefoontjes binnen. Die laat ik aan Greetje over, een moeder staat dichter bij haar kinderen dan een vader.@

        • Arthur Olive zegt:

          Pak E M. bedankt voor het posten van het verhaal van de heer Somers uit Javapost.
          Zoals heer Bert schreef, een bijzondere persoonlijkheid.
          Het spijt mij te lezen over het heengaan van zijn zoon, voor ons jaren geleden maar voor hem en zijn vrouw als de dag van vandaag.
          Like the poem says, “No parent should have to bury their child”.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Voor de 5776ste keer, maar het blijft de moeite waard om te lezen. Voor mij althans en kennelijk voor nog een paar andere lezertjes.

          Pak Pierre

  3. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    @ Simpang Club weer,/…/@

    Ik heb wel meer ooggetuigenverslagen gelezen over de Simpang Club. Volgens NEFIS-rapprtages werden op of omstreeks 15 Oktober 1945 (bloedige Maandag) in de Simpang Club naar schatting 200 mensen omgebracht. Dat is toch weinig aangezien ene Gen.maj. van Straten CONICA !! aan Mountbatten meldde dat uit BETROUWBARE bronnen (sic) ongeveer 6.000 Europese en Indo-Europese mannendoor EXTREMISTEN in deze sociëteit zijn geïnterneerd. Volgens hem en zijn betrouwbare bronnen moesten vrouwen en kinderen in hun huizen blijven. Volgens mij was de Nederlandse rapportage over Soerabaja chaotisch, maar daarop werd wel het beleid van van Mook c.s. op gestoeld.

    Wat bij mij ontbreek is de zienswijze van Indonesische zijde. Hario Kecik vertelt in zijn boek wel wat over Boeng Tomo, maar niet wat hij precies deed in de Simpang Club, het hoofdkwartier van zijn partij de BPRI was hier gevestigd.
    Zelfs M. van Pagee in een interview met Hario Kecik heeft dat niet kunnen achterhalen alhoewel M. van Pagee wel gebrand is op het onthullen een oorlogsmisdaad, meer of minder.

    Ik ben zeer benieuwd wat dhr. W. Meelhuijsen in zijn gedenkwaardig en veelvuldig geciteerd boek “Revolutie in Soerabaja” over de misdaden in de Simpang Club heeft geschreven en wat daarvan de bronnen zijn. Misschien weet dhr. Marawasin iets daarover, anders kunnen die 3 instituten eindelijk en na meer dan 70 jaar meer licht in deze duistere en chaotisch periode in Soerabaja werpen.

    • Huib Otto zegt:

      Heer Jan Somers,
      Ook mijn condoleances en sterkte toegewenst.
      Ik leef met U mee en wens ook uw vrouw en al de uwen heel veel sterkte toe bij dit onnoemelijke verlies. .

  4. e.m. zegt:

    @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 28 maart 2017 om 10:13 Ik ben zeer benieuwd wat dhr. W. Meelhuijsen in zijn gedenkwaardig en veelvuldig geciteerd boek “Revolutie in Soerabaja” over de misdaden in de Simpang Club heeft geschreven en wat daarvan de bronnen zijn.@


    Dit boek bevat het verslag van misschien wel de meest dramatische episodes van de dekolonisatie van Nederlands-Indië. Direct na de proclamatie van de onafhankelijkheid stellen de Indonesiërs in Soerabaja alles in het werk om de macht in hun stad in handen te krijgen. Massale volksmanifestaties vormen de opmaat tot een gewapende macht die één doel heeft: nooit meer vreemde overheersing. Als eind oktober 1945 Britse troepen in Soerabaja aan land gaan om de Japanners te ontwapenen en de Europese geïnterneerden te evacueren, is de stad volledig in Indonesische handen. Onderling wantrouwen, wanbegrip en de daaruit voortvloeiende misverstanden tussen Britse legerleiding en de Indonesische bestuurders leiden uiteindelijk tot een geweldsescalatie op ongekende schaal: de Slag om Soerabaja.

    Revolutie in Soerabaja geeft een overzicht van de chaotische tijd na de Japanse capitulatie, de Indonesische machtsovername en de daaropvolgende strijd met de Britten. Ook het Japanse beleid, de moeilijke positie van de Europeanen en het optreden van de RAPWI komen aan de orde. In de bijlagen bij de hoofdstukken wordt uitvoerig ingegaan op onderwerpen als: de ontwapening van de Japanners, het vlagincident bij het Oranje Hotel, de kwestie Huyer, het lot van het Goebeng-transport, de rol van Boeng Tomo en Radio Pemberontakan, de internering van de Europese mannen en de dood van brigade-generaal Mallaby.
    Voor deze studie heeft de auteur naast Engelse en Nederlandse bronnen, veelvuldig gebruik gemaakt van tot nu toe onbekend materiaal van Japanse en Indonesische origine. Het maakt Revolutie in Soerabaja 17 augustus-1 december 1945 tot een waardevolle aanvulling op het Nederlandse beeld van de dekolonisatie.

    Walburg Pers – ISBN 9789462490468 – €29,50

  5. Huib Otto zegt:

    In dit verband verwijs ik naar het wetenschappelijk onderzoek van mevrouw Mary C. van Delden
    genaamd BERSIAP IN BANDOENG, Een onderzoek naar geweld in de periode 17 augustus 1945 tot 24 maart 1946. ISBN 90-9002848-X. Ben zo vrij Bijlage I Vloekzang:

    De laatste dag der Hollanderen op Java.door Sentot.

    Zult gij nog langer ons vertrappen,
    Uw hart vereelten door het geld,

  6. Huib Otto zegt:

    Sorry per ongeluk op enter gedrukt.
    Doe dus nog maar een poging het gedicht van Sentot over te nemen.

    Vloekzang
    De laatste dag der Hollanderen op Java
    door Sentot

    Zult gij nog langer ons vertrappen,
    Uw hart vereelten door het geld,
    En, doof voor de eis van recht en rede,
    De zachtheid tergen tot geweld?

    Dan zij de buffel ons ten voorbeeld,
    Die sarrens moe de hoornen wet,
    De wrede drijver in de lucht werpt
    En met zijn lompe poot verplet.

    Dan schroeie de oorlogsvlam uw velden,
    Dan roll’ de wraaklangs berg en dal,
    Dan stijg’ de rook uit uw paleizen
    Dan trill’ de lucht van ’t moordgeschal.

    Dan zullen wij onze oren strelen
    Aan uwer vrouwen klaaggeschrei,
    En staan, als juichende getuigen,
    Om ’t doodsbed van uwe dwingelandij.

    Dan zullen wij uw kinderen slachten
    En de onzen drenken met hun bloed,
    Opdat der eeuwen schuld met rente,
    Met woekerwinste word’ vergoed.

    En als de zon in het Westen neerdaalt,
    Beneveld door de damp van ’t bloed,
    Ontvangt zij in het doodsgerochel
    De laatste Hollandse afscheidsgroet.

    En als de nachtelijke sluier
    De rokende aarde heeft overdekt,
    De jakhals de nog lauwe lijken
    Dooreenwoelt, afknaagt, knabbelt, lekt…

    Dan voeren wij uw dochters henen.
    En elke maagd wordt ons een boel,
    Dan rusten wij aan haar blanke boezems
    Van moordgetier en krijgsgewoel.

    En als haar schand zal zijn voltrokken,
    Als wij ons hebben moegekust,
    Als elk tot walgens toe verzadigd,
    Het hart van wraak, het lijf van lust,

    Dan tijgen wij aan het banketteren,
    En de eerste toast is: ’t Batig Slot !
    De tweede toast : aan Jezus Christus !
    De laatste dronk : aan Neerlands God !

    En als de zon in ’t Oosten opdaagt,
    Knielt elk Javaan voor Mahomed,
    Wijl hij het zachtste vok der aarde
    Van christenhonden heeft gered.

    En tot slot nog een citaatje uit dat boek: (blz.136) “In Bronbeek-west werden op 20 december 12 lichamen op ongeveer 80 centimeter diepte gevonden in een kleine greppel. De handen waren op de rug gebonden en de kelen waren bijna geheel doorgesneden ,

    en op blz. 138 “…wat ik in het Borromeus te zien en te verwerken kreeg, laat zich met geen pen beschrijven!(…) Behalve de gruwelijk verminkte volwassenen spaarden de opstandelingen ook weerloze kinderen niet! Iedere dag wéér werden er Chinese babies met afgehakte handjes en voetjes, kinderen met afgesneden neuzen en oren, ontmande grotere jongens en verkrachte meisjes met afgesneden borsten het Borromeus binnengebracht ”

    Hoeveel mensen in de Bersiap periode om het leven gebracht zijn, is niet vast te stellen. “(…)
    Einde citaat.

    • bert zegt:

      Dit gedicht van een Indonesier sorry het woord Inlander krijg ik er niet uit ! Drukt het eigenlijk al uit “” Het zachtste volk ter wereld ,tot razernij gedreven ! “” Dat was het wanhopige razernij ! NOOIT NOOIT meer onderdrukt worden door wie dan ook ! Alleen ja leg het maar uit aan die onschuldige Indische en Chinese mannen ,vrouwen en kinderen !Die daar gemarteld werden ,dat mijne heren en dames is niet uit te leggen ! De haat van vele 1 e en 2 e generatie komt hiervandaan ! En de Simpang club nu ? De Pemoeda,s ,die daar als beesten tekeer gingen ,worden nu als “” helden van de Republik ” gezien uiteraard met een Indonesiche bril op ! De onschuldige Indische ,Hollandse en Chinese vrouwen en kindertjes denken er waarschijnlijk anders over !

      • bert zegt:

        Nou ja dacht ik echt dat die Sentot een Indonesier was ! Blijkt het een Hollandse anarchist van gegoede huize te zijn ene Roorda tot Huppelde pup of zo,dankzij die link van Linke Loetje weet ik nu beter !

    • Jan A. Somers zegt:

      Tja. En dan te weten dat al die slachtoffers niet eens bestaan. En dus ook niet kunnen worden herdacht bij het Indisch Monument. Maar ja, er was er eens een spreker: Toen was het vrede. Meerdere malen herhaald. Met daarna een gezellige receptie. Kwee lapis en tjendol.

    • e.m. zegt:

      Dag Pak Huib, jangang marah loh … maar ik had vandaag perrongeluk, toen ik na het fluitje toh boleh enter.

      Als u toch boos, ma’af yah !

      • Huib Otto zegt:

        Dag Pak Eppesom, ben niet zo gauw boos hoor en op het perron enter ik al duizenden jaren niet meer. Maar mocht mijn gebrekkige toetsenbord behandeling toch tot misverstand hebben geleid…… ma:af saja juga !

        Boos word ik wel steeds als ik bespeur dat de bersiap slachtoffers en al dan niet Molukse KNIL militairen verweten wordt dat ze schuldig zijn aan hun eigen lot want dan hadden ze maar niet voort moeten komen uit dat verwerpelijke kolonialisme van de VOC.

        Maar gemakshalve wordt vergeten dat de VOC ook over hele wereld vele goed dingen heeft gebracht..Al waren het alleen maar de Indo’s, Molukkers en Indo-Chinezen.

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Ik krijg altijd antwoorden op vragen die ik niet stel, daargelaten dat ik e r weinig mee kan. Best interessant maar daardoor komen we als (Indische) Nederlanders ook na 70 jaar niet in onze Geschiedenis verder.

    Als serieus antwoord krijg ik een recensie van het boek van W. Meelhuijsen met een gedateerde foto van het Oranje/hotel en de uit 1947 (sic) daterende welbekende propagandafoto van Boeng Tomo in een goed gestreken uniform onder een heuse hotelparasol. Maar wat heeft W. Meelhuijsen precies gezegd over de Simpang sociëteit, daarover valt een sluier van zwijgen?

    Een handvol onderwerpen komen in het boek aan de orde: het Japanse beleid, de moeilijke positie van de Europeanen, het optreden van de RAPWI, de ontwapening van de Japanners, het vlagincident bij het Oranje Hotel, de kwestie Huyer, het lot van het Goebeng-transport de internering van de Europese mannen (sic) en de dood van brigade-generaal Mallaby.
    Mijns inziens toch wel een blikvernauwende Hollandse i.c. koloniale zienswijze op het verschijnsel Revolutie in Soerabja,

    Het is zijn meer dan chaotische benadering, die weinig tot geen inzicht geeft van wat er daadwerkelijk in de maanden Augustus tot December 1945 in Soerabaja afspeelde. Wat Jack Boer betreft is zijn verhaal volledig achterhaald.

    Het wordt toch wel echt tijd dat die 3 onderzoeksinstituten serieus de gebeurtenissen gedurende de Bersiap gaan onderzoeken en niet alleen Soerabaja, waar tenslotte “slechts” 200 slachtoffers zijn gevallen van de in totaal 3.500+ doden en de meer dan tienduizend vermisten aan Nederlandse zijde in de gehele Bersiaptijd.

    • bert zegt:

      Tja ,Ik kijk alles graag van beide zijden ,gaan we ook die foto onderzoeken in Atjeh anno1800 en zoveel waarop een paar honderd man KNIL soldaten te zien zijn ,rondom een palissade en middenin een laag lijken van Atjehers en een huilende baby wiens pappi en mammi net vermoord zijn !

    • Jan A. Somers zegt:

      “daarover valt een sluier van zwijgen?” Uiteraard als u niet leest.
      “is zijn verhaal volledig achterhaald” Oh! heeft hij dan zelf onwaarheid verteld. Gelogen? verzonnen? Het is wel ZIJN verhaal!
      Als gaat tellen op Kembang Kuning komt u op meer dan 200 uit die periode met het opschrift Soerabaja/Surabaya.. Los van de drijvenden in de kali. Maar die heeft u ook nooit gezien. Ik wel.

      • bert zegt:

        U heeft het gezien,vreselijk lijkt mij maar waar gaat het om ? 200 of 2000 of 200 000 doden ? Nee het gaat om die dood angst van die arme mannen ,vrouwen en kinderen,hoe haal je het in je domme pemoeda kop om kinderen af te slachten ,zijn ze schuldig dan ? maar helaas het KNIL was ook niet minder zachtzinnig ,ook zij hebben misdaden begaan jegens de Indonesier ( mijn opa was een KNIL militair) De Indonesische regering staat niet te springen om hiernaar onderzoek te doen ,kan me indenken .Beide kanten hebben misdaden begaan.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Enige Heren hebben dat boek van W. Meelhuijsen gelezen, maar zij citeren er niet uit , want de informatie is ook wat J. Boer betreft achterhaald.
        Meelhuijsen heeft niet verder gezocht , heeft niet de juiste Britse bronnen geraadpleegd zoals de situational report van de Britse commandant van J.Boer., daargelaten dat hij weinig en weinig relevante Engelstalige literatuur heeft bestudeerd. Hij zit dan wel in goed gezelschap want een ambtenarencommissie heeft ook in 2006 deze bronnen niet willen vinden.
        Dat het verhaal van Meelhuijsen gelogen, verzonnen is, zijn niet mijn woorden. Zoveel Nederlands begrijp ik best wel, van dhr Somers mag ik toch een weloverwogen oordeel en ook in nauwkeurig Nederlands verwachten.
        Het is wel het verhaal van Meelhuijsen (maar ook van dhr Somers) l, maar is onvolledig en onvoldoend van kwaliteit om als Geschiedenis te boek te staan, althans hij voldoet niet aan mijn maatstaven van een accuraat en gedetailleerd en geschiedkundig verhaal, maar ik ben maar een leek.

        Ook 200 slachtoffer zijn voor mij veel maar is meer een discussie voor cijferaars. Het gaat om het verhaal en verhalen vertellen is ook een kunst. Want zeg nou zelf, wat wordt er nou verteld over Soerabaja vòòr 10 November 1945 en wel van de Indonesische kant? Zo’n Gen.majoor van Straten CONICA, toch wel de hoogste Nederlandse militaire en tegelijkertijd burgerlijke autoriteit op dat moment in Ned.-Indie ouwehoert toch volledig uit zijn nek en spelt Mountbatten toch wel wat verhaaltjes op de mouw. Dat tekent het Nederlandse inlichtingenwerk in Indie in de Bersiaptijd: onnauwkeurig, onbetrouwbaar, volledig politiek georiënteerd, Trump avant la lettre, nog erger dan fake news. Wanordelijk, chaotisch nieuws en dat wordt ook nog eens als geschiedenis verkocht.

        • e.m. zegt:

          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 28 maart 2017 om 16:33 /…/Als serieus antwoord krijg ik een recensie van het boek van W. Meelhuijsen met een gedateerde foto van het Oranje/hotel en de uit 1947 (sic) daterende welbekende propagandafoto van Boeng Tomo in een goed gestreken uniform onder een heuse hotelparasol. Maar wat heeft W. Meelhuijsen precies gezegd over de Simpang sociëteit, daarover valt een sluier van zwijgen?@

          — Het leek mij het meest wijze u te stimuleren het boek eindelijk eens zelf te kopen. Dan bent u in elk geval van uw eigen gezeur en gezever af, en anderen wellicht ook.

          Wat stelt anders uw ”Bersiap Atlasje” voor met maar één Engelse van het internet geplukte literatuurverwijzing c.q. bronvermelding.

          Ik zou zeggen hollen, want commentaar uiten op boeken die men niet eens heeft gelezen, daar zou zelfs een amateur-historicus zich voor schamen. Misschien komt u nog net in aanmerking voor het boekenweekgeschenk (n.b. op=op;) En mogelijk dat u dan alvast een optie kunt nemen op ‘Bersiap! Opstand in het paradijs’ [De Bersiap-periode op Java en Sumatra 1945-1946] – Dr. H.Th. Bussemaker en ‘De republikeinse kampen in Nederlands-Indië (oktober1945-mei 1947) [Orde in de chaos?] – Mary C. van Delden.

          Succes !

          Andere stimuli heb ik u helaas niet te bieden, dus ga in de tussentijd weer verder met mijn andere interesses e.g. ‘De Indische Zeeherberg’ [De stichting van Zuid-Afrika door de V.O.C.] – Math Verstegen – ISBN 9789028 826809 en ter leringhe ende vermaeck met ‘Stemmen uit zee’ – Dan Sleigh – ISBN 9 789021 480138.

        • Jan A. Somers zegt:

          Goh, u weet zoveel commentaar op Meelhuijsen te geven, u heeft dan toch gelezen? Maar mijn opmerking over Jack Boer heeft u helemaal niet gelezen: “verhaal van Meelhuijsen gelogen enz.” Het gaat toch over de heldendaden van Jack Boer die ik citeer uit zijn eigen boek. En niet zomaar een boek! Hij beschrijft hoe of hij Koninklijke Olie in Indië weer volledig heeft opgebouwd! In 378 bladzijden! En daar tussendoor held geweest. Wat kunnen andere auteurs daar aan toevoegen. Het lijkt mij ook moeilijk zijn eigen verhaal te achterhalen. En die heldenverhalen steeds maar weer overschrijven. Waarbij ik nog steeds geen antwoord krijg over de vragen die ik in het verleden over die heldendaden heb gesteld.
          Waarom zou ik citeren uit Meelhuijsen, uit uw commentaar heb ik begrepen dat u dat allemaal al tot u hebt genomen. Dan weet u toch dat hij het over de Simpangclub heeft gehad, dat hij het over onze Boeng Tomo heeft gehad, dan hoef ik dat toch niet te citeren.
          U heeft het over een gedateerde foto van het Oranjehotel, maar u weet toch dat dat helemaal het Oranjehotel niet is? Het Gouverneurskantoor, even oud als ik, een hoogstaand staaltje van koloniale architectuur, helemaal niet gedateerd, nog in gebruik in volle glorie!
          Hoe weet u overigens dat Meelhuijsen het Arsip Militar niet heeft geraadpleegd? Een archief kan je niet raadplegen, dat is alleen maar kilometers lang boekenplank. Een archief is niet direct een bron, het is een bak vol bronnen, en die worden door Meelhuijsen stuk voor stuk genoemd. In mijn dissertatie heb ik uit 107 door de VOC gesloten verdragen geciteerd. Daar ga je toch niet elke keer vertellen dat je die uit het Nationaal Archief, het Vredespaleis en het Arsip Nasikonal heb gehaald? Dat is toch niet interessant. Die lui bedank je gewoon een keer voor de hulp die ze hebben geboden.
          U heeft een oordeel over de kwaliteit van het Nederlandse inlichtingenwerk in Indië tijdens de bersiap. Welk Indië, de RI of de Malino-gebieden? Dat maakt verschil zoals u zult weten. Voor de RI zult u bij SEAC moeten zijn, die had daar het (militair) gezag, Niet Nederlands-Indië. In de Malino-gebieden wel NICA, kijk maar in die archieven.
          Leuk dat u zowel Meelhuijsen als mijzelf de les leest over onze geschiedkundige kwaliteiten. Voor de volledigheid, ik ben geen historicus. En interessant is dat Prof. Roeslan Abdulgani ook schrijft: “W. Meelhuijsen is van professie geen historicus”.
          Enfin, u kunt weer rustig verder met uw bersiap-boek. Ik ben er zo benieuwd naar!

  8. bert zegt:

    Juist ja Loekie ! Goed om dit te laten zien,neemt niet weg dat ik mij de ellende van die arme mensen ( Indonesiers versus Nederlanders en Indonesiers versus Indo,s ,Chinesen en Molukkers) wel kan voorstellen sta je daar als weerloze vrouw,man of kind tegen een stelletje bloeddorstige idioten ,die maar 1 ding willen jou tjingtangen en je kunt er niks tegen doen,weerloos en machteloos.Bah ! Kijk dat je vecht en wraak neemt op weerbare mannen o.k ! Maar kinderen en vrouwen ?? Of je nou Hollander,Indonesier of Indo bent als je je daar aan bezoldigt ben je gewoon een ANDJING !

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou heer Bert, een doorsnee ANDJING (“hond”) zou zich niet bezondigen aan de door u genoemde wandaden. Het zijn alleen mensen die daartoe in staat zijn en er plezier aan beleven.

      Verwijs in deze niet naar dieren, maar verzin een passend bijvoeglijk naamwoord voor de mens die zich te buiten gaat aan laffe, wrede moordlust. Ik denk zelf aan “verachtelijk”.

      Pak Pierre

      PS: Voor de goede orde, ik heb geen Partij voor de Dieren gestemd, alhoewel ik die vereniging en haar doelgroep een goed hart toedraag.

      PP

      • Arthur Olive zegt:

        Ja pak Pierre, ik ben het met u eens.
        If salvation was by works and not by grace, dogs would go to heaven before we do.

      • bert zegt:

        Nou Pak Pierre ik stond op het punt om een hond uit het asyl in Amsterdam te halen maar na het kijken van dat videootje van Loekie verging de lust mij! Dank je wel Loekie voor het zelfde geld krijg ik die bruine hond van de video mee,tja weet ik veel ,koop toch maar weer een hamster ( a.u.b .geen nare video,s van hamsters vertonen)

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heer Bert, ik heb die video (“Dogfight that shocked the entire world”) van mevrouw of meneer Loekie niet bekeken. Ieder haar of zijn hobby. Niet de mijne. Ik heb er geen behoefte aan. Struisvogelpolitiek misschien, maar het zij dan zo.

          In mijn jeugd in Semarang heb ik wel eens hanen opgehitst om tegen elkaar te vechten. Eén van mijn jeugdzonden. Die gevechten eindigden nooit in de bloedige dood van de verliezer. Die droop gewoon af. Met bebloede kam en lellen en wat veren uit de trotse boentoet weliswaar, maar dat was het dan.

          In die zelfde jeugd in Semarang heb ik ook straathonden met elkaar zien vechten. Zelfde liedje. De verliezer ging op zijn rug liggen, het internationale teken van honden voor “I surrender”. De winnaar ging niet over tot de dodelijke beet.

          Hanen en honden die wel tot de dood vechten zijn meestal opgehitst door mensen en/of speciaal door mensen gefokt om onnatuurlijk agressief gedrag te vertonen.

          Dus ….. wat mij betreft …… haal die asielhond (Polderweg?) en bezorg haar/hem een goed hondenleven. Dus veel liefde, veel wandelen, een lekkere balong om op te knagen. De hond zal het u lonen.

          Pak Pierre

  9. bert zegt:

    @ Mr Keller ,weet ik mr Keller prachtige foto,s van u gezien ,ook op wat oudere leeftijd op en top een militair! mijn opa was van 1866 geboren in Utrecht gestorven 17 september 1940 in Bandung ,nooit terug gegaan naar Holland,gelukkig heeft hij de Japanse bezetting niet meegemaakt ! Hij was op en top ( toevallig zijn achternaam TOP ) een Hollander zijn Soendanese vrouw moest altijd gebakken aardappeltjes ,spercieboontjes en een karbonade voor hem bakken ,hij vertikte het om zich aan te passen ,wat een imbeciel ! Eens vroeg een Engelse journalist aan een Indo militair “” wat doet u hier ?””…..De Indo antwoord “” Ik vecht tegen de Indonesiers !”” De Engelse journalist vroeg toen “” maar uw moeder is toch Indonesich?”” “…..”” Ja “” zei de Indo .De Engelsman “” U vecht dus tegen het volk van uw moeder ?!”” Kijk pienter deze !

  10. Arthur Olive zegt:

    De Engelsman “U vecht dus tegen het volk van uw moeder?!” Kijk pienter deze !

    Deze Engelsman had moeten weten dat in de Amerikaanse Revolutie oorlog van 1775 tot 1783 de Engelsen niet alleen tegen het volk van moeder maar ook van vader vochten. Niet zo pienter dese !
    Vele Indo’s vochten uit wraak vanwege de Bersiap, de Engelsen vochten in Amerika voor de belasting van hun koning George.

    • bert zegt:

      Tja Mr Olive “” Vele Indo,s vochten uit wraak vanwege de Bersiap”” Ben bang dat u gelijk heeft .Wat de Engelsen en Amerikanen uitvoerden tijdens de Amerikaanse Revolutie heb geen idee,weet er geen moer van af ! Maar waren er toen ook niet veel immigranten van elders uit Europa daar ? En zwarte Amerikanen ,Indianen en Mr La Fayette of zo ,die Fransman ,die later ereburger van de U.S.A. geworden is ? En die Ierse tjabe rawits ,die het ook niet zo op die Engelsen voorzien hadden ? En waren er ook niet een paar verdwaalde boeren uit die roofstaat aan de Noordzee?

      • Arthur Olive zegt:

        Het zou mij niets verbazen als er zelfs een verdwaalde Indo ook meevocht in de revolutionaire oorlog maar het was een Engelse kolonie waar de meesten Engelsen waren.

      • Boeroeng zegt:

        Toevallig deze week bij uitspitten stamboom van een Indische familie vond ik een voorvader die meevocht in de Amerikaanse revolutie. Als officier in het Amerikaanse leger.
        Niks indo deze, maar wel zeldzaam zo’n voorouder voor Indische families.

  11. George zegt:

    Insanity seems to be the exception in individuals. In groups,parties, peoples, and times(like the Bersiap time) it is the rule. See Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil.

  12. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Het lijkt dat W. Meelhuijsen niks heeft gezegd over Boeng Tomo, toch wel iemand die veelvuldig op dit blog wordt genoemd, dat verbaast mij wel in hoge mate
    Als hij zelfs één van de hoofdrolspelers als Hario Kecik niet eens heeft geïnterviewd, terwijl ene fotografe van Pagee dat wel heeft gedaan, waar heeft Meelhuijsen het dan over? niet over de Indonesische revolutie.
    Als hij het ook nog eens over Jack Boer heeft maar niet de moeite neemt om de juiste Britse militaire archieven te raadplegen, hoe kan hij dan een weloverwogen oordeel vellen over deze moedige man.
    Dat hij tevens geen melding maakt van Arsip Militar, dat is toch HET archief van de TNI , nochtans dit archief niet als bron te vermelden, hoe kan hij ueberhaupt iets zinnigs over die revolutie zeggen.

    Mag ik mij toch wel afvragen wat hij voor relevante dingen in dat boek van hem “Revolutie in Indonesië” heeft geschreven? Het is weliswaar ZIJN verhaal maar wat dan nog? Dan kan ik best begrijpen dat sommige Heren wel het boek noemen (een intellectueel wil ook wat) maar beter er niet uit citeren.

    Laat dhr E.M. mij 1 goede reden geven (aangeven wat het boek zo bijzonder maak i.t.t. veel andere boeken over Soerabja) het boek van Meelhuijsen te lezen,dan zal ik de volgend keer bij mijn bezoek aan Nederlandse de moeite nemen om naar een bibliotheek te gaan, het boek te lezen en dan mijn oordeel geven.

    • P.Lemon zegt:

      @Hr P. vden Broek etc. “aangeven wat het boek zo bijzonder maak i.t.t. veel andere boeken over Soerabja”?

      Om u op weg te helpen…

      ***W. Meelhuijsen, Revolutie in Soerabaja 17 augustus-1 december 1945

      In een zevende hoofdstuk behandelt Meelhuijsen de grote slag om Surabaya. In een veldtocht van 20 dagen (10-30 november) weten de Britten de stad te heroveren, waarbij ze op verschillende plaatsen Nederlanders en Indische Nederlanders ontzetten.
      Om een goed overzicht van complexe ontwikkelingen als die in Surabaya te geven is het
      noodzakelijk veel bronnen te raadplegen en vooral ook bronnen van de verschillende betrokken partijen uit die tijd. Meelhuijsen heeft dat ook gedaan. Hij probeert de sequentie van acties,reacties en misverstanden te bekijken vanuit meerdere gezichtspunten. Zonder daarbij partij te kiezen voor één kant, wat een verdienste is gezien zijn eigen betrokkenheid bij de beschreven geschiedenis. Meelhuijsen was immers zelf getuige van de ‘revolutie van Surabaya’. Hij put met enige regelmaat uit zijn eigen aantekeningen.
      Het gebruik van veel bronnen is een sterke kant van Meelhuijsens studie. Helaas lijkt hij af en toe met de veelheid te worstelen. In plaats van keuzes te maken en de lezer door de ingewikkelde materie heen te leiden, zet hij de bronnen van verschillende partijen achter elkaar alsof ze elkaar automatisch aanvullen. Op de pagina’s 90-91 bijvoorbeeld citeert hij uit zijn eigen aantekeningen, uit een Japanse, een Indonesische en nog een Nederlandse bron over de datum en tijdstip dat de munitiedepots van de marinebasis werden opgeblazen. De verschillen in observaties worden duidelijk. Wat de precieze gang van zaken was blijft echter duister, ook wat de verschillen tussen de observaties volgens Meelhuijsen betekenen. De achtergronden van de bronnen worden overigens ook niet helemaal duidelijk. Zo wekken de aantekeningen van de auteur de indruk later te zijn gemaakt, maar wanneer dan? Het zou goed zijn geweest als
      Meelhuijsen een aantal cruciale bronnen in een bijlage apart zou hebben belicht.
      Dat neemt niet weg dat Meelhuijsen een huzarenstukje heeft geleverd. Een complexe
      historische aardschok ontrafelen is niet gemakkelijk en welzeker belangrijk. ‘Revolutie in Soerabaja’ is voor iedereen die meer wil weten over de dekolonisatiegeschiedenis een ‘must’.
      Fridus Steijlen (recensent)

      http://www.bmgn-lchr.nl/articles/10.18352/bmgn-lchr.5704/

      • Jan A. Somers zegt:

        De heer Steijlen werkt bij het KITLV. Hij is daar ook de drijvende kracht achter de Stichting Mondelinge Geschiedenis Indonesië.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Geachte Heer Lemon

        Ik heb ook een paar maanden geleden een verwijzing gemaakt naar een recensie over het boek van Meelhuijsen en dat werd mij niet alleen ten zeerste kwalijk genomen, maar ook nog tegen mij gebruikt.

        Dhr Somers, die ook het Meelhuijsenboek in zijn bezit heeft, geeft heel precies aan dat op de boekomslag een foto van het Gouvernementsgebouw staat , dus niet van het Oranjehotel, maar ik vraag me wel af wat dat Gouvernementsgebouw met de revolutie in Soerabja te maken heeft? een foto van het Oranjehotel ligt toch meer voor de hand. Tenslotte was bij dit hotel toch dat vlagincident? Ik kom later op dat incident terug want het speelt wel een heel opmerkelijke rol in de gebeurtenissen , dat heeft niets te maken met die Indische advocaat, die vòòr de oorlog failliet ging. Ook dhr Somers citeert niet / gaat inhoudelijk niet in op het Meelhuijsenboek, ik ben dat langzamerhand wel gewend uit die hoek en begin best te begrijpen waarom.

        Wat Jack Boer betreft. Aangezien hij tijdens zijn verblijf in Soerabja onder commando van de Britten i.c. het SEAC stond, ben ik op zoek gegaan naar de Britse bronnen, dat lijkt wel logisch, want hoe kunnen Nederlandse gevangenen, weliswaar ooggetuigen, maar niet meer dan dat, weten wat er buiten de gevangenis zich afspeelde of is er één op wetenschappelijk verantwoorde wijze helderziende of gepromoveerde glazenbollenkijker ?
        Uit het situational report (dat gedetailleerd melding maakt van Jack Boers actie) van de commandant van Jack Boer kan ik duidelijk opmaken dat hij als officier het commando voerde over de 10 Gurkha’s bij de inval op de Werfstraatgevangenis. Onder zijn verantwoording werden meer dan 2.384 Nederlanders bevrijd, onder hen vielen geen enkele doden! Jack Boer en zijn Gurkha’s brachten meer dan honderd Indonesische gevangenisbewakers om (honderd!!!) ten koste van één Gurkha! Dat is toch een prestatie op zich?
        Ik denk dat Jack Boer geen weet heeft gehad van die Britse rapportage, maar dat waren vele Nederlanders niet. Zo ook Meelhuijsen, hij heeft weliswaar de memoirs van Gen. Christison gelezen, maar de opmerking van deze Generaal aangaande de bevrijdingsactie van Boer is hem wellicht ontgaan, hij had als intellectueel beter de voetnoten dienen te lezen.

        Maar terug naar de gebeurtenissen in Soerabaja in de tijd na 17 Augustus gezien vanuit niet-Nederlandse optiek. Hopelijk kunnen de Heren E.M en J.S mij daarin volgen.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik heb begrepen dat u weinig tot geen gevoel heeft voor symboliek. In ieder geval voor het op de omslag genoemde begrip ‘revolutie’ dat u vast wel hebt gelezen. Dat betekent toch opstand tegen het reguliere gezag? Waarvoor o.a. het Gouverneurskantoor als symbool werd gebruikt. Ik heb in 1997 nog foto’s gemaakt van dat prachtige gebouw: KANTOR GUBERNUR KEPALA DAERAH TINGKAT I. JAWA enz.

        • Jan A. Somers zegt:

          ff vergeten: voor mijn boek is gekozen voor de wajang die om de hoek komt gluren om binnen te stappen. Getekend van een van mijn poppen door, en naar het idee, van een heel echte totok mevrouw die Indië alleen kent van horen zeggen en de geschiedenisboekjes, Toch wel knap van haar! Maar waarschijnlijk bent u dat nog niet tegen gekomen in uw bronnenspeurwerk.

        • Loekie zegt:

          Het boek/de dissertatie/het proefschrift is de afgelopen jaren al 5.776 maal genoemd/besproken/geciteerd/ an de orde geweest, geloof ik. En er gaan haast geen dag voorbij dat dit noemen niet gebeurt. Het wordt nu wel tijd dat er ter ere van dit boek een monument komt, in ieder geval een lintje, te onthullen / uit te reiken door de meest trouwe volgers van de auteur.

        • e.m. zegt:

          Ik zou zeggen, start de actie maar Loekie . . . kom je misschien weer eens onder de mensen !

        • e.m. zegt:

          Typo: je=u

        • Loekie zegt:

          Nou, ik had al een beginnetje gemaakt, maar degenen die erover gaan zeiden: “ik begrijp wat u wilt, maar weet u, er bestaan honderdduizenden boeken. En over Indië bestaan er duizenden boeken. En elke week komen er boeken bij. We kunnen echt niet voor elk boek een monument oprichten. En bovendien, er is niet één boek dat de absolute waarheid verkondigt. De heilige boeken laten wij maar even buiten beschouwing. Kom, we gaan gado2 eten”.

        • Jan A. Somers zegt:

          “want hoe kunnen Nederlandse gevangenen, (…) weten wat er buiten de gevangenis zich afspeelde” Zal ik dan maar van binnen uit proberen? Mijn eigen bron citeren!
          De nacht van 9 op 10 november was rustig op het getetter van de omroepzuilen na. We sliepen onrustig, in afwachting wat ons te wachten stond vanaf 06:00 uur, wanneer het ultimatum zou aflopen. Er werd niet geschoten. Om kwart voor zes stonden we als gewoonlijk in de rij voor de gamellen met (stinkende) maïspap. (We hadden al twee uur bevrijd moeten zijn!). Om zes uur begon het artillerievuur ten noorden van de gevangenis. We moesten snel de cellen weer in, in die drukte werden enkele celdeuren vergeten te sluiten. (waren we nou bevrijd of niet?).
          Na negen uur kwamen de inslagen dichterbij. Rond twaalf uur vlogen de granaten over de gevangenis met inslagen ten zuiden van ons. Opmerking van iemand: zo lang je ze hoort fluiten leven we nog. (van belang om van je vrijheid te genieten).
          Rond twee uur hoorden we geweervuur in de gevangenis, en zagen groepjes Brits-Indische militairen langs komen, Gurkha’s. Rond drie uur durfden we buiten de cellen te komen, en braken andere celdeuren open. We durfden niet verder te gaan dan het centrale hek van ons cellencomplex.. Af en toe werden we door langskomende militairen gemaand bij het hek weg te gaan, er werd nog gevochten. Bij de mensen in het volgende complex zag ik ineens Ab Croin, de eigenaar van de melkerij waar ik werkte na vrijlating uit de Kenpeitai. Zwaaien naar elkaar! (we horden al negen uur vrij te zijn!)
          Rond vijf uur werd het hoofdhek door militairen opengebroken en werden we in een lange rij door een in de muur geschoten gat naar buiten geleid, de NieuwHollandstraat in. Even verderop stond een enorm lange rij trucks klaar om ons naar de haven te brengen. Vrij! om 18:00 uur. Geen Jack Boer gezien. De volgende keer van buiten gezien!.

        • e.m. zegt:

          Okay dan!

          Moet ik helaas uw waardevolle bijdrage @Loekie zegt: 30 maart 2017 om 14:57@ als niet geschreven beschouwen. Jammer . . .

  13. Rene zegt:

    Nederlands Indie bestaat uit vele eilanden en op ieder eiland en van ieder eiland krijg je andere of verschillende reacties op het gebeurende in de jaren 1940 tot 1949 tot de overdracht als het ware. Meren male wordt de bersiap tijd verwart met de Jappanese 2e wereld orrlogs tijd. Als altijd heeft een ieder zijn eigen kijk op die periode van ons leven. Zo please niet te hard oordelen over een andermans verhaal, anders wordt je in het kader geplaast als zijnde “Indo ruwet” . Please bekijk het zo, De helden zijn achter gebleven gevallen op het veld van eer. Wij die het overleefd hebben zijn begenadigt door onze Lieve Heer. En we hebben de opdracht gekregen om ons verhaal te delen met de hele wereld. Daarom heeft onze Lieve Heer ons verstrooit na de 2de WW al over deze wereld om ons verhaal te delen en om te voorkomen dat het weer gebeurt. Ja ja en wat gebeurt er nu…..???? kijk eens om U heen….uhuh de geschiedenis herhaalt zich weer. Ga nu even in uw bijbel lezen de songs of Solomon. Er is niets nieuws onder de zon…… !!!! De vraag is nu heeft U er wat van geleerd?

  14. Arthur Olive zegt:

    Heer Rene
    Ik ben het met u eens dat een ieder die de jappentijd en de Bersiap heeft overleefd zijn eigen verhaal heeft. Om daarom verstrooit te worden met de opdracht van God om ons verhaal te delen met de hele wereld is wel een beetje ver gezocht.
    Alhoewel geschiedenis zich herhaalt heeft het gezegde in de bijbel “Er is niets nieuws onder de zon” niets te maken met het herhalen van geschiedenis, het heeft een heel andere betekenis.

    • Rene zegt:

      Bedankt voor Uw reactie. Even laten weten dat ik tot het vrouwelijk geslacht behoor. In Nederlands Indie ben geboren (1931), de jappen kampen (Karaes/Bandoeng, Ambara/ Banjubiru) heb overleefd en ook de Bersiap tijd (Kamp de grote wijk/Malang). Als zovelen gerepatrieerd met onze ouders in 1949 naar Nederland en daar zo vlug mogelijk de benen genomen met man en kinderen naar de USA in 1958. Dat is in het kort mijn verhaal. Over geloof valt niet te twisten en U bent geheel vrij het gezegde “Er is niets nieuw onder de zon” op te nemen als U wil. Ik had het bekeken uit een historisch oogpunt, Zoiets als: “Wat is was en wat was is”. U zegt ook dat het ver gezocht is om ons verhaal te delen met de hele wereld. Dat slaat niet zo goed door bij mij. Het delen van een “levens ondervinding” oftewel historisch gebeurtenis is een God gegeven mensen plicht. En de tijd 1940 – 1949 is een historische gebeurtenis net als de Joden vervolging een plaats in historie heeft gekregen. That’s all, no hard feelings Sir Olive.

      • Ron zegt:

        “”””””Dat slaat niet zo goed door bij mij. Het delen van een “levens ondervinding” oftewel historisch gebeurtenis is een God gegeven mensen plicht. “”””””””””

        Dag mevrouw. Uw schrijven hierboven slaat bij mij ook niet zo aan. Het historisch gebeuren van de jaren 1950-1949 heeft namelijk niets met de “God gegeven mensen plicht” te maken.
        Wat u ondervonden heb ik ook en misschien meer. En alle gebeurtenissen die ik publiceer, zijn mijn eigen wil. Laat ik het daar bij houden.

      • Arthur Olive zegt:

        Mevr. Rene,
        Ik heb niet geschreven dat het vergezocht is om ons verhaal te delen met de wereld want daar ben ik zeer zeker voor.
        Waar ik moeite mee had is dat u schrijft dat wij DAARDOOR zijn verstooid na WW2.
        Ik ben geen Sir Olive, ik geloof in de Republiek..

  15. bert zegt:

    Nou nou 3 Amerindo,s op de lijn hier Hr Olive ,Hr Ron en Mvr Renee.Beste Mvr Renee ( In Nederland is de vrouwelijke vorm van Rene Renee ) U haalt veel kracht uit het boek der boeken oftewel de Bijbel ,dat is mooi en als het u kracht geeft is dat nog mooier maar ik schat in ( kan het fout hebben !) dat de meeste Indo,s op deze site meer geinteresseert zijn in kookboeken en het vertellen over hun leven in Indie, In Nederland noemen we dat ieder zijn meug .groeten uit Amsterdam !

    • Ron zegt:

      Hier is een deel van vrouwelijke namen met de letter “R”:
      R
      Rachel (voornaam)
      Rani (voornaam)
      Rebecca (voornaam)
      Regina (voornaam)
      Renata (voornaam)
      Renate (voornaam)
      René (voornaam)
      Renske

    • Rene zegt:

      As you say Mijnheer Bert: Renee (vrouwelijk) moet gespeld worden met 1 e. Mis poes. Vanaf mijn geboorte is het gespeld met 1 e and streepje op de e. How boring alleen geintereseert te zijn in kookboeken en in het verleden te leven. Maar zoals U zegt een ieder zijn meug.
      By the way, zeggen ze in Amsterdam niet “doei” voor gedag. Zijn de gele en rode tulpen al in bloei? (lol) Geef de groeten aan mijn neef op de Palmstraat- 1 hoog.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nu ja heer Bert …. ik meld toch even graag dat ik niet tot de meerderheid van de lezertjes en schrijvertjes op I4E behoor die is geïnteresseerd in kookboeken. Of het moet een Indisch kookboek zijn dat begint met: “Men late maken ….”. Ik ben al tevreden met witte dampende rijst uit de setomer, een stukje gereh en sambal. Misschien sajoer bajem erbij. Wat de kokki dan nog brengt is mooi meegenomen.

      Ik ben het eens met vrouwe René (met accent aigu op de “e”) dat wij die de periode 1940 – 1949 hebben overleefd “begenadigd” zijn. Ik voel het ook zo. Of onze Lieve Heer daarbij een rol heeft gespeeld weet ik niet. Ik sluit niet uit dat Hij in de een of andere vorm bestaat, maar ik ken niet de rol die Hij in ons leven zou spelen. De vraag die in deze bij mij wel rijst is: Waarom was ik uitverkoren om verder te leven en die duizenden anderen niet? Daarover lang nadenken heeft m.i. geen zin. Wel dankbaar zijn. Altijd beseffen dat je een bofkont bent, dat het geluk je niet vanzelfsprekend toekomt. Af en toe eerbiedig een sembah brengen kan geen kwaad. To whom it may concern …..

      Vrouwe René schrijft verder: “Daarom heeft onze Lieve Heer ons verstrooit na de 2de WW al over deze wereld om ons verhaal te delen en om te voorkomen dat het weer gebeurt”.

      Dat verstrooien over de wereld om iets te verkondigen doet me denken aan het Pinksterverhaal. Ik geloof niet dat met het verkondigen van de oorlogsboodschap een herhaling van het verschrikkelijke zal kunnen worden voorkomen. Mijn vertrouwen in de mens staat wat dat betreft al lange tijd op nulkommanul.

      Als ik het goed heb begrepen zullen wel nijvere historici aan de slag mogen gaan om eindelijk precies boven water te halen wat daar ginds in de Oost tussen 1945 en 1950 is gebeurd. De onderste batoe boven. Als ze in de opzet slagen komt er vast en zeker een fraai rapport dat met enige ceremonie aan hotemetoten in Nederland en wellicht ook in Indonesia, zal worden uitgereikt. Then what?

      Komt er dan toch een monumentje ter nagedachtenis aan de duizenden bersiapslachtoffers? Keep dreaming. Ik zie eerder nog een paar Indonesische weduwen en een stokoude Pak met succes schadevergoeding claimen van de Nederlandse staat, dankzij de hulp van een gewiekste Nederlandse advocate.

      Pak Pierre

      • bert zegt:

        Tja Pak Pierre ,in een kroeg zijn 2 onderwerpen taboe t.w. religie en politiek,je kunt wel over de grote tieten en dikke kont van Toetie achter de bar praten,vrouwonvriendelijk ? Ach de vrouwen praten ook zo over de jongens achter de bar.Waarom is een website anders dan een kroeg ,wat conversatie betreft? Het is beter niet over je Godsdienstige en politieke voorkeuren te praten,dat is wat ik eigenlijk aan die lieve dame van 86 probeer duidelijk te maken,wat koken betreft ja dat lees ik graag over die gerechten en zo en ook die verhalen over Bangkinang en buitenkampers.Zeer interessant want mijn familie heeft dit allemaal meegemaakt,en natuurlijk verhalen over illustere Indo,s zoals gekke Louis Grondijs ,geniale Jan Toorop en slimme D.W Beretty .

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou heer Bert, er is een tijd geweest dat ik iedere vrije avond die God mij gaf in de kroeg zat. Ik was vrijgezel tot mijn 31ste jaar en heb die tijd uitbundig gevierd. Geen één keer gevochten in de kroeg of daar buiten, vaak genoeg wel goed lazarus terug naar het schip of de kazerne.

          O ja, toch … Eerlijkheidshalve ….. Ooit deelgenomen aan een groepsgevecht in een bar/dancing op Ponta del Gada, een van de Azoreneilanden. Januari 1959. Bemanning zeesleepboot “Titan” van Wijsmuller, losgeslagen na ruim een maand overtocht van Galveston, Texas, op weg naar de Perzische Golf met een weerbarstige sleep, die 2 x in vliegende storm op drift raakte. Tegenstanders: De locals. Inzet: De meisjes, amateur en beroeps. Voor dat ik het wist meldde zich een 3de partij in het gevecht, de Portugese politie, gewapend met gummiknuppels. Ik weet nog wel dat ik een stoel gooide naar een politieman die op mij af kwam rennen. Daarna niets meer …… Pas op Malta in de Middellandse Zee, weken later, was er gelegenheid om mijn gebit te laten restaureren.

          Maar goed, over die kroeggesprekken. Ik kan me niet herinneren dat ergens een taboe op rustte. Hoe meer nat naar binnen ging, des te filosofischer werden de thema’s. Niet uitsluitend vrouwen, voetbal en auto’s. Godsdienst en politiek kwamen niet frequent aan bod, maar werden zeker niet omzeild. Als er dan eentje met de vuist op tafel ging slaan om zijn kijk op godsdienst of politiek kracht bij te zetten, dan was de ander gelukkig zo wijs om te antwoorden dat hij gelijk had. Anders wist de barjuffrouw de aandacht met succes af te leiden. Doing what comes naturally.

          Nu ja …. misschien heb ik altijd in de verkeerde kroegen gezeten. Lang, lang ist’s her.

          Oeps …. ik moet oppassen dat ik mijn zeemansverhalen niet al 5776 keer voor de aandachtige lezertjes heb opgeschreven. Eén kritisch lezertje schijnt zich aan die herhalingen vreselijk te storen. “Boring” vindt zij of hij. Dat anderen zich storen aan de zure regen die zij of hij regelmatig over andere lezertjes uitstort schijnt haar of hem niet te deren. Geen last van zelfreflectie.

          Dus …… ik duik maar weer diep de schuttersput in. Ootmoedig. Poncho over de kop tegen de giftige fall out.

          Pak Pierre

  16. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Even teruggekomen op de losse opmerking van dhr Marawasin op 28.03 om 20:40 uur: ” Wat stelt anders uw ”Bersiap Atlasje” voor met maar één Engelse van het internet geplukte literatuurverwijzing c.q. bronvermelding”.

    Als deze Heer kijkt in het archief van tranen, het deel over Jack Boer , dan in de documentenpagina en uiteindelijk naar dossier 088A Massamoord te Koeningan.
    Ik citeer uit 088A: ” het eerste aantal, door de politie geïnterneerd, bedroeg 12 Europeanen w.o. Heer Sersanie en Heer Lorieaux.
    Ik kan bijna al de twaalf namen achterhalen en ik weet dat ik op een goed spoor ben de daders en hun medeverantwoordelijken misschien met naam en toenaam te kunnen achterhalen, ook wel pemoeda’s genoemd, maar die term is voor op mij iets te algemeen, daarmee kan je zelfs geen Geert Wilders de gevangenis in krijgen. Moet ik daarover met onze getuigen en deskundigen in discussie gaan? Nu nog die ander 3.500 Bersiapdoden en meer dan 10.000 vermisten.

    Zijn prietpraat over één literatuurverwijzing is hetzelfde als de Paus verwijten dat hij zich maar op één boek beroept, misschien wel de Bijbel. Van zo’n argument zullen de italianen en niet alleen zij wel achterover vallen, dhr Marawasin als Holland orakel en dat na de uitspraken van die ex-minister Dijsselbloem (drank en vrouwen) , deze had zeker een joint te veel gerookt met een hash-koekje toe.

    • e.m. zegt:

      Zo zeg, u weet al heel veel heer Van den Broek, en dat zonder verdere literatuurraadpleging. Archief van tranen, zegt u? Houd vol, goed bezig man!

      Ik neem nog een Italiano . . .

  17. PLemon zegt:

    @Hr Peter van Broek. Uw fascinatie voor Jack Boer wordt in deze korte bio gedeeld….

    ***Jack Boer werkte op dat moment bij deBataafsche Petroleum Maatschappij (BPM) – voorloper van Shell –ten behoeve van de brandstofvoorziening van de Nederlandse vloot in Surabaja, maar hij was tevens reserve-kapitein bij het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).
    Hij stelde zich vrijwillig ten dienste van een peloton Gurkha’s en Mahratta’s in de haven om met gevaar voor eigen leven mee te doen aan de bestorming van de Werfstraatgevangenis. De bevrijdingsactie in de Werfstraatgevangenis was feitelijk een opmaat geweest naar die veldslag. Het ultimatum van de Britten werd niet beantwoord. Het kostte de Britten vervolgens 5 weken om de Indonesische weerstand in Surabaja te breken, waarbij 15.000 Indonesiërs het leven lieten. 400 Britse militairen raakten gewond of werden gedood.
    In 1953 verliet kapitein Jack Boer Indonesië als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden. Hij overleed op 82-jarige leeftijd op 5 september 1993.
    In 1997 publiceerde Jack Boer ‘ Koninklijke Olie in Indië’, de prijs voor het vloeibare goud 1939-1953’ (Uitgeverij Bonneville, 378 pagina’s, ISBN 9073304539). Hierin staat ook een hoofdstuk over de gebeurtenisssen in de Werfstraatgevangenis te Surabaja.
    In 1998 zond de EO-televisie een documentaire van Rinus Spoor uit over Jack Boer

    PDF]Jack Boer en de bevrijding van de Werfstraatgevangenis – Boekje Pienter
    boekje-pienter.nl › html › images › jackb…

  18. Huib Otto zegt:

    Wat is er eigenlijk mis met wat de Ned. en EU minister van Financien Dijsselbloem gezegd heeft over drank en vrouwen? Is het dan niet waar dat er miljarden aan ook Nederlandse Euri’s naar landen als Griekenland, Italie en Portugal zijn gegaan. Landen bij wie het portverteren op andermans kosten kennelijk op het lijf geschreven zijn? Al moet gezegd dat potverteren op kosten van anderen zijn eigen partij ook niet vreemd is.

  19. rob beckman lapre zegt:

    Zie/hoor net op TV dat de kinderen/klein(?)kinderen van “Indonesiche slachtoffers van het NL militaire optreden in de periode ’45-49” ook via advocaat(mr.Zegveld?) FINANCIELE COMPENSATIE zullen vragen voor de daden van de NL militairen jegens hun ouders/grootouders(?).
    What about “wettelijk en overtuigend bewijs”?/ “proven guilty beyond (any)reasonable doubt”?
    Als onze regering (ivm met de “business”)hier op in gaat,waarom neemt mr.Zegveld(?) niet gelijk de duizenden doden van (noem een voorbeeld)van de Atjeh oorlog mee voor de achterkleinkinderen van de Atjehers?Als wij toch aan het uibetalen zijn,neem die paar honderd millioen ook maar op de kop toe.Maar de “backpay”voor de Indo; forget it! Hier spreekt,in mijn optiek(moet het woord “vertroebelde” hier misschien bijgevoegd?),de minachting t.a.v.de trouwe(zonder hoofdletter)Indo uit.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nu ja ….. wij hebben van Spanje ook nog het e.e.a. tegoed. De zilvervloot was bij lange na niet voldoende. Dus … als wij nu van die Spanjaarden Wiedergutmachung (ik ken het Spaanse woord daarvoor niet) claimen, dan kunnen wij van dat geld weer die achter achterkleinkinderen van de slachtoffers die wij in Indonesia zouden hebben gemaakt schadeloos stellen.

      Pak Pierre

  20. Huib Otto zegt:

    Die backpay voor de Indo’s hebben diverse regeringen juist met vooruitziende blik gereserveerd voor al die schadeclaims die zonder slag of stoot c.q. wettelijk overtuigend bewijs worden geaccepteerd. Zodat weer lekker handel gedreven kan worden met de rijke voormalige kolonie en haar nieuw heersers.
    Noem het maar “”sogok” of op z’n Amsterdams “stieken “.

    • Huib Otto zegt:

      Hoor net op de raio gaat dat het over claims gaat van nabestaanden van ruim 520 ge-executeerden. We mogen giro 555 wel inschakelen.

      • bert zegt:

        Als het die arme veelal ongeletterde dessa bewoners wel lukt om die claims binnen te halen,vraag ik me toch af wat die rijke ,hooggeschoolde Indo,s al die 72 jaar gedaan hebben?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja ….. als mevrouw Prof. Mr. Dr. Liesbeth Zegveld zich over laatstgenoemden had willen ontfermen en niet of niet uitsluitend over Saïdja en Adinda uit de dessa ………

          Van je landgenoten moet je het maar hebben zullen we maar zeggen.

          Pak Pierre

        • PLemon zegt:

          @Hr Bert ” veelal ongeletterde desa bewoners wel lukt ..”

          Was het niet 1 der onzen dhr Pondaag , die zich voor hen inzette?
          Juridisch (de overdracht aan Indonesië vond pas in ’49 plaats) vielen de excessen aan beide kanten nog onder het Nederlands bewind.
          Zou er nog een aan ons loyale Indonesiër te vinden zijn (een Indonesische Pondaag) die vergelijkbaar het voor de Indische bersiap slachtoffers opneemt?
          Vrees anders dat er bij Indonesiërs niets te halen is en of zich een Indonesische Zegveld aanmeldt die er een boterham in ziet.
          ***Jeffry Pondaag en Tineke Bennema van het Comité Nederlandse Ereschulden https://www.trouw.nl/home/compenseer-slachtoffers-geweld-in-indie-collectief~af85e70b/

      • Arthur Olive zegt:

        Ik vraag me af of Saida en Adinda uit de dessa een uitkering hebben gekregen door de bekwaamheid van Liesbeth Zegveld. Het is de Nederlandse regering die daarmee accoord heeft moeten gaan zonder dat er fullproof bewijs is.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dat je bij de bewijsvoering vraagtekens kunt plaatsen heb ik van meet af aan geschreven. Ik denk dat mevrouw Zegveld op handige wijze de Nederlandse regering er toe heeft gebracht om te betalen, wetend dat die regering doodsbang is voor reputatieschade en verstoring van de “goede” relatie met Indonesia. Nederland had daar ginds immers die “verkeerde oorlog” gevochten?

          Pak Pierre

  21. Huib Otto zegt:

    Typo; raio gaat , moet natuurlijk gewoon : radio zijn.

  22. totol zegt:

    @Pak Pierre,ik weet wel een manier om die Indonesische claims tegen te gaan cq te traineren !Hoe dan dese ? Nou simpel de Nederlandse regering benoemt een Indonesisch Platform.Dit Indonesisch Platform behartigt z.g de belangen van al die gedupeerde Indonesiers maar werkt stiekem voor de Nederlandse regering ! Aduh pienter ikke !

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nu ja …. ik heb begrepen dat het Indisch Platform wankelt op zijn grondvesten. Op naar de notaris dan, om de naam te doen veranderen in Indonesisch Platform. Kleine wijzigingen in de statuten en klaar is Kromo. Voorzitter en overige medewerkers van het oude IP kunnen blijven zitten. Gampang dese. Succes verzekerd.

      Pak Pierre

  23. rob beckman lapre zegt:

    Wat er ook voor “wilde” verhalen m.b.t.de NL (vermeende)wandaden gedurende de periode ’45-49 werden/worden geschreven,schrijf/onderschrijf ik dit;
    “I was a soldier,or I am a veteran,as we put it in these four plain words-speaking them softly,to ourselves,as others may have forgotten-they are a pledge that stems from a document stating “I solemnly swear TO PROTECT AND DEFEND” ,and from a flag(“red-white-and blue”).We remember our buddies,who were at (Makassar,Djambi,Batoe-Djadjar,Krawang,Djockdja,Madioen),places long forgotten, by others, but NOT by us,who remembered these four simple words”.Standing at attention,in memory,I remember all those brave men who were called to duty,while tears are running down my cheeks,listening to the sounds of the buglre playing Taps.” (bewerkt n.a.v.”Veteran.com”)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s