JP Coen beklad

coenActiegroep ’De Grauwe Eeuw’ heeft in de nacht van maandag op dinsdag verschillende beelden in de binnenstad van Hoorn beklad.
De sokkel van het beeld van JP Coen is besmeurd met een VOC-logo met strop en het woord genocide. Met de actie wil de club hun „afschuw laten blijken over de koloniale verheerlijking waarmee Hoorn vol trots pronkt”, zo verklaart de actiegroep op Facebook. Naast het standbeeld van JP Coen waren ook de buste van Bontekoe, de scheepsjongens van Bontekoe en VOC-museumschip de Halve Maen doelwitten Telegraaf.nl

scheepsjongensbontekoe.halvemaen2
Bron foto en meer informatie: Beeldengroep van drie scheepsjongens, Hajo (?) staat op de kademuur, Padde zit erop en Rolf (?) leunt erop.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

102 reacties op JP Coen beklad

  1. P.J.Zwart zegt:

    Jammer. Het is geweest. Het is niet nodig. We weten allemaal dat het niet goed is geweest. Maar de geschiedenis is de geschiedenis. We mogen er best bij stil staan. Maar zulke onzin als het bekladden van de standbeelden is niet nodig.

  2. Loekie zegt:

    Het was vanavond nog in het NOS-journaal: een VN-rapporteur inzake racismebestrijding roept Nederland op om de geschiedenisboeken te herschrijven. De minderheden moeten een meer prominente plaats krijgen in de boeken.
    Nu doet Nederland altijd braaf wat de VN en de EU zegt, dus over een paar jaar zal broeder Coen letterlijk, figuurlijk en definitief van zijn sokkeltje gaan.

    • Boeroeng zegt:

      Een standbeeld van Coen verwijderen van dat plein in Hoorn is niet het herschrijven van de geschiedenis. Het is een verwijderen van een uiting van persoonsverheerlijking.
      Onderwijl weet heel Nederland dat de man een massamoordenaar was .
      En dat staat al in de boekjes beschreven.
      Misschien weten nog te weinig mensen dat schipper Bontekoe een paar honderd Chinezen gevangen nam en als slaven meebracht naar Batavia. Dat mag men wel meer beschrijven .

      Dit heeft niet zoveel met minderheden te maken. Maar als historici meer de historie van minderheden als indo’s , surinamers, molukkers, antillianen onderzoeken ………..
      nou prima toch ?

      Overigens was het 1 VN-medewerker ( op persoonlijke titel?) in het journaal die het had over alle landen ter wereld moeten meer aandacht hebben voor minderheden in hun geschiedschrijving.
      Goed idee.
      http://nos.nl/uitzending/19643-nos-journaal.html op 3.00 minuten

      • Peter zegt:

        Hi hi, beste Boeroeng, en de Barbarijse zeerovers kaapten Engelse en Hollandse schepen en verkochten de opvarenden op de slavenmarkten van de Magreb. Ja dat waren andere tijden met andere normen en zeden.
        In de oost waren slaven (voor ons nu helaas) een normaal sociaal gegeven. De Hollanders hielden slaven.maar ook de inheemse elite. De Hollanders lieten ze soms vrij, de zogeheten Mardijkers(waar het woord Merdekka vandaan komt), een belangrijke gemeenschap in het 17/18e eeuwse Batavia.
        En soms erfden ze ook nog. Zo liet dhr Casteleyn zijn landgoed Depok na aan de kinderen ( mogelijk de zijne?) van vrijgelaten slavinnen.

        • Boeroeng zegt:

          Nazaten van depokslaven zijn de Blue Diamonds en zangeres EliZe.
          Maar wie weet dat nou in Nederland. ?
          Zo zijn er meer nazaten van VOC-slaven in Nederland. Meestal weet men dat zelf niet.
          Die extra geschiedschrijving plus meer bekendheid in Nederland vind ik wel wenselijk.
          btw Peter….. mogelijk ben je zelfeen slavennazaat , want je Damwijk-vanSantenlijn vervaagt rond 1800. .

        • Surya Atmadja zegt:

          Boeroeng zegt:
          25 oktober 2016 om 22:28
          Nazaten van depokslaven zijn de Blue Diamonds en zangeres EliZe.
          ===========
          De Belanda Depoks zijn van oorsprong slaven uit Nusantara(12 families) ,dus 100%
          inlands tot dat ze de grond erven .
          Later gingen ze mengen met de Indo/Indische mensen.
          De 12 families waren Sundanese, Buginese,Javaanse slaven etc met bijbelse namen
          Bacas, Isakh, Jacob,Jonathans, Joseph,Laurens,Leander, Loen, Samuel, Soedira,Tholense, Zadokh.

          Dezelfde verhaal als de Mardijkers , waren eerst 100% Swarte Christenen (uit de kuststrook van India (Goa en omstreken.)
          Ze zijn later gaan mengen met de Indo en velen waren rijk geworden en behoorde tot de “bovenlaag” van Batavia.
          Hun nakomelingen waren de Tugunezen ( in NL bekend van Krontjong Tugu/Morisko)

      • Jan A. Somers zegt:

        “weet heel Nederland dat de man een massamoordenaar was ” Kennelijk de nieuwste biografie van JPC niet gelezen. Zat bij Van Stockum nog goed verpakt, zal wel snel in de ramsj gaan. Hoofdstuk 13, Het drama van Banda, 34 bladzijden! Optelsom: 2500 bewoners waren in de bergen door honger en ziekten omgekomen (…) terwijl bij de militaire acties tussen de vijftig en honderd mensen zijn gedood. Vijfenveertig Orang Kaja werden berecht en uiteindelijk ter dood veroordeeld.

    • Peter zegt:

      Oei oei, hoe moet je de geschiedenis herschrijven. Door steeds maat te zeggen dat we het slecht hebben gedaan? Het lijkt mij niet. Alles heeft zijn keerzijde. Hoe zou fe wereld eruit zien zonder kolonialisme? Hoe zou de gezondheidstoestand er in de wereld uit hebben gezien?
      Kolonialsme is gepaard gegaan met oorlogen, ja inderdaad, maar ook zonder de westerse koloniaal was landje pik een “normale” bezigheid; China bezette Vietnam, Siam kreeg het aan de stok met het khmerrijk. De moguls bezette India enz. Het is jammer dat de mens weinig weet van geschiedenis.
      Is het soms jaloezie op onze westerse kennis en de daaruit vloeiende machtsontplooiing? Maar deze kennis bracht ook welvaart met zich mee. Helaas is deze welvaart in de zogeheten 3e wereld ongelijk verdeeld. Is deze ongelijke verdeling ook al onze schuld?

      • Boeroeng zegt:

        Nu heeft die VN-goser niet opgeroepen dat historici van alle landen ter wereld steeds maar moeten beschrijven hoe slecht minderheden in hun land zijn behandeld.
        Maar er is dus wel heel wat gebeurd met hen in de geschiedenis en is dat soort onrecht beschrijven wel een logisch gevolg.
        De man zei zoiets dat die herziening nodig was voor vorming van de nationale identiteit. Wat dat precies moet betekenen , weet ik ook niet. Misschien meer erkenning door de meerderheid dat minderheden ook bij die nationale identiteit horen ?

        Indische Nederlanders roepen toch allang over dat Nederland te weinig weet over hun geschiedenis, inclusief backpay en koude ontvangst in Nederland?
        En dan zijn Indische Nederlanders nog te beleefd om niet te reppen over andere vormen van ondervonden discriminatie en signalen van ongewenstheid.

        • Peter zegt:

          Beste Boeroeng, ik geloof dat discriminatie meer te maken heeft met klasseverschil dat met ras. Ook Indo’s konden in het vooroorlogse Indie opklimmen tot hoge functies, zoals bijv. de in 1941 omgekomen opperbevelhebber van het KNIL.

        • Robert zegt:

          Inderdaad vele andere vormen van discriminatie, verguizing en ongewenstheid in het “gulle, humane, genereuze Nederland”.

        • Anoniem zegt:

          Sorry Boeroeng:Je hebt alles al verwoordt wat ik Heer Peter probeer te vertellen.
          Ik heb jouw reactie niet eerder gelezen.
          Mvg.Jos H Crawfurd.

      • Peter zegt:

        beste Boeroeng, ikzelf een slavenmarkt,ja wie weet?, Maar ook een nazaat van Michieltje in het blauw geruite kieltje.

        • Peter zegt:

          Zie je daar heb je het weer deze pientere verdomde iPath vult weer alles verkeert in.
          lees ikzelf een slavennazaat, wie weet. Maar ook een enz.

        • Boeroeng zegt:

          Ik dacht aan de Blue Diamonds maar een andere bekende indoband was de Tielman Brothers. Ook van hun zijn de voorouderlijnen vaag en steeds vager.
          Er is een aanwijzing dat een mogelijke voorvader Tielman slaven had . Hij was een belangrijk bestuursambtenaar in Koepang.
          Misschien ook een slavin als voormoeder ? Wie weet… spannend toh ?

      • Anoniem zegt:

        Heer Peter de Geschiedenis behoeft niet Herschreven worden’ Gewoon aanvullen; Landje pikt werd altijd gedaan…….maar het Indo Probleem Kent de doorsnee Hollander niet: Dit is altijd doodgezwegen en staat im geen ene geschiedenis boek of werd nimmer gedoceerd.
        Hoe gluiperig en laf is dit; bang dat ze met geld over de brug moeten komen die ze zelf gerampokt hebben vier eeuwen lang.
        Mvg. Jos H Crawfurd.
        Meer wil ik er niet over hebben, om ook anderen hun wel en wee te willen vertellen.

        • Peter zegt:

          Hr Crawfurd ik zie het gelukkig anders: het is nu helaas zo dat wanneer een groep mensen zich vestigt bij een andere grotere groep, de laatste zich afkeert van de nieuwkomers. De gevestigden moeten nu eenmaal niets hebben van de nieuwkomers.
          Oorzaak is mogelijk angst voor het nieuwe bij hen. En de nieuwkomers voelen zich veelal niet begrepen.
          Mijn vrouw heeft een nicht die al een generatie in Zuid-Limburg woont. En nog steeds is zij een buitenstaander

          De Indische Nederlander heeft vele zaken gemeen met de Nederlander in het vaderland,: taal, godsdienst en toch ook een geschiedenis. De naoorlogse problematiek zorgde voor een afstandnemen. Ik denk dan bijv, aan het woningprobleem en de arbeidsmarkt in het vaderland.
          De economische opleving eind jaren 50 zorgde o.m. voor een positieve verandering en verder kan meegenomen worden dan de terugkerende militairen ook een klein stukje Indie meenamen. Het laatste en de andere genoemde aspecten zorgden ervoor dat de Indische Necerlander zich in de jaren 60 goed heeft kunnen inburgeren

        • Arthur Olive zegt:

          Het is nu helaas zo dat wanneer een groep mensen zich vestigt bij een andere grotere groep, de laatste zich afkeert van de nieuwkomers. De gevestigden moeten nu eenmaal niets hebben van de nieuwkomers.

          Als dit zo is en ik geloof dat het zo is, waarom dan stemmen de meerderheid aan bijde kanten van de Atlantic voor progressieve politici die van een andere mening zijn?
          Uitgesloten Brexit en Trump aanhangers.

      • Jan A. Somers zegt:

        “was landje pik een “normale” bezigheid;” Nederland veroverde o.a. Limburg en Brabant. Dat werden koloniën, de Generaliteitslanden. Ze hoorden niet tot de Zeven Verenigde Provinciën, maar werden rechtstreeks bestuurd dor de Staten Generaal. In die koloniën werd veel verdiend, grote bedrijven (denk aan Pihilps) vonden goedkoop personeel, en zeer gehoorzaam! Vandaar de sterke industrialisering.

  3. Wal Suparmo zegt:

    Het J.p.Coen beeld,was toch ooit opzetteijk of niet door een truck omvergereden.

  4. George zegt:

    Everyone is as God made him, and often a great deal WORSE. See Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quijote de la Mancha.

  5. George zegt:

    Man is simply the most formidable of all beasts of prey, and, indeed the only one that preys systematically on its own species.

  6. Loekie zegt:

    Wat zo schattig is, is dat een meneer uit Senegal, die werkzaam is geweest voor de VN (zie google) tegen Nederland zegt: je bent geen blank land meer, je bent een multicultureel land geworden en daarom moet jij je geschiedenis herschrijven, want al die nieuwkomers willen hun plaats in de nederlandse geschiedschrijving.
    Het oude Nederland met een overgrote blanke meerderheid bestaat inderdaad niet meer. Mensen uit alle windstreken die het hier wel prettig toeven vinden, bepalen nu wat Nederland wel en vooral niet mag en moet doen. Als je daar over nadenkt, zou je toch bijna een beetje kassian krijgen met Nederland. Maar het meest trieste is, dat al die mensen uit alle windstreken geen flikker hebben bijgedragen aan de opbouw van dit land. En ik heb zo’n vermoeden dat de overgrote meerderheid van hen dat ook nooit zal doen.

    • Boeroeng zegt:

      nounou Loekie ..aan de ene kant etnische groepen verwijten niet mee te doen en tegelijk hen verwijten
      dat ze ongeveer de baas spelen in Nederland Dat is tegenstrijdig en discriminerend .
      Misschien bedoelde de man dat met ‘nationale identiteitsvorming’ ….. dat het oude identiteitsgevoel de nieuwe groepen uitsluit als deel van het volk. Als burger met gelijke rechten.

      • Robert zegt:

        Ik herinner me heel goed de Italiaanse en Spaanse gastarbeiders die heel hard werkten in Nederland in de beton fabrieken en de Bovak voor een schijntje. Ze werden vaak behandeld als “Untermenschen” door hun bazen.

    • PLemon zegt:

      @Hr/mevr Loekie :”Maar het meest trieste is, dat al die mensen uit alle windstreken geen flikker hebben bijgedragen aan de opbouw van dit land.”

      De nieuwe 1e generatie instromers zullen zeker niet met open armen worden ontvangen en kansen krijgen om het beste ervan te maken. Alleen zij die zich daadwerkelijk met ziel en zaligheid overgeven aan de Nederlandse levenswijze en cultuur zal het lukken om een (hun) parallele samenleving te ontlopen.
      Maar of de nieuwe burgers af en toe zo ingrijpend de ‘blanke’ manier van leven en hun geschiedschrijving denken te moeten veranderen, lijkt mij niet zo verstandig.In een echt immigratie land als de VS leven de bevolkingsgroepen zelfs gescheiden.

  7. Anoniem zegt:

    Geschiedenis is geschiedenis er valt niet aan te peuteren, De Grauwe Eeuw is net als andere communistische organisaties een vernielingsbeweging. Vernielen is makkelijk, maar voor opbouwen heb je hersens nodig en dat hebben ze niet.
    Cap

  8. Reijnders Pascoal zegt:

    Was heel krom wat ik op school leerde over de VOC zeehelden waren het toen in mijn beleving achteraf kwam ik er achter dat hij flink heeft huisgehouden voor wat nootmuskaat

  9. Boeroeng zegt:

    Ook in de tijdsgeest van rond 1620 te Banda en te Jajakarta was JP Coen een vreselijk mens.
    Volgens de slachtoffers dus zeker . Een aantal leden van het VOC-management te Holland verweten Coen al te bruut geweest te zijn. Die afkeer van Coen was ook een deel van de tijdsgeesten sinds 1620 . De kritiek en afschuw over hem is nooit echt weggeweest, wel veelal weggedrukt door een nationale trots over de VOC en de neiging JP Coen op een voetstuk te zetten Dit heeft men te Hoorn letterlijk gedaan . Een persoonsverheerlijking vermengd met lokale trots over deze Hoornse jongen.
    Het standbeeld te Hoorn is nog steeds een verkapte persoonsverheerlijking Hoewel de Hoornenaren nu ook wel door hebben dat er iets flink niet deugt.
    Men kan met veel recht betogen dat het standbeeld weg moet van het stadsplein. Naar het museum bijv, een paar meter verderop.
    Maar met een leuze beschilderen enzo is weer te vergaand.

    Die scheepsjongens van Bontekoe hebben nooit echt bestaan . Het verhaal zelf is eerder een verheerlijking van avonturisme dan van de VOC. Hoewel het verhaal natuurlijk niet de gruwelijke kanten van de VOC en de Bontekoe veel laat zien. Overigens, iedereen weet dat schipper Bontekoe een slavendrijver/handelaar werd op een bepaalde reis ?
    Klaag dit op een andere manier aan bij het standbeeld, maar ga het niet bekladden.

    • Peter zegt:

      Gruwelijke kanten? Ja vanuit onze verlichte normen en waarden inderdaad. Maar ten tijde van de oprichting van de VOC zag men het anders. De Republiek was in oorlog met Spanje en daarmee ook met de Portugezen. Macao was Portugees en de Portugezen beheersten de zijdepapier met China. JP Coen wenste deze handel naar zich (VOC) tie te trekken en zond een vlooteskader onder Bontekoe naar Macao, in eerste aanleg had deze expeditie dus een handelsoogmerk, maar tegelijkertijd moesten daarvoor ook de Portugezen worden verdreven. De aanval op Macao mislukte, de Nederlanders trokken zich terug. Blokkeerden de kust met het doel de Chinese handel te belemmeren.
      Onderwijl brandden ze 2 dorpen plat en namen honderden Chinezen gevangen om als arbeidskrachten ?..een fort te bouwen op de Pescadores. Van dat fort is weinig terechtgekomen, maar er kwam met de Chinezen uiteindelijk wel een overeenkomst.
      Nederlanders trokken weg uit de Pescaores maar vestigden zich in 1624 op Formosa waar zij tot 1662 zijn gebleven. In dat jaar lieten zij zich daar verdrijven ( deden niet hun best te blijven) door een Minggeneraal Koxinga

  10. Pierre de la Croix zegt:

    Al het bovenstaande, hoe interessant ook, leidt toch af van het thema, de heldendaden van de Weg-Met-Ons Actiegroep ’De Grauwe Eeuw’.

    Welk land/volk heeft geen boter op het hoofd en heeft uitsluitend Mother Teresas, Mahatma Ghandis en Nelson Mandelas voortgebracht?

    Prima als de medaille van onze geschiedenis van 2 zijden wordt belicht, maar ga geen standbeelden en historische schepen bekladden. De welvaart waarin we leven hebben we mede te danken aan figuren als Coen, Bontekoe, Piet Hein. Wie vindt dat ze tevens schurken zijn en zich diep voor hen schamen, zou zich kunnen afkeren van het product hunner schurkendaden en zich in een pij hullen, de gelofte van armoede afleggen en als kluizenaar in een grot gaan wonen. Dat is pas plaatsvervangend berouw tonen en boete doen voor het oog van het eigen volk en de wereld.

    Ach …. hadden we maar meer van het kaliber Bud Wichers in ons landje.

    Pak Pierre

  11. e.m. zegt:

    @Boter op het hoofd@

    — Indo en Ambon altijd ‘Brylcreem’ atau ‘Brillantine’. Sedap !

  12. Huib Otto zegt:

    Ik zou ook de stelling aandurven:

    Geen VOC mentaliteit dan ook geen Indo’s, Surinamers en Antlllianen en geen Indonesia maar een conglomeraat van vorstendommen. Dus dan ook geen gedoe over slaven en onderdrukking.
    En bekladden van standbeelden en ageren tegen Zwarte Piet.
    Dan zouden de huidige Surinamers als arme Afrikanen als bootvluchtelingen naar het rijke Westen komen en dus ook geen BB met R.
    Om over Indorock nog maar te zwijgen. En het gedoe over backpay en dat soort zaken.

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat klopt helemaal., Maar ik durf dat nooit hardop te zeggen. Dan ben ik rechts! En dat klopt ook, geleerd in de eerste dagen in Nederland: rechts houden.

    • PLemon zegt:

      @Hr Otto ” …zou de stelling aandurven”

      Twee BN’ers laten er hun gedachten over gaan.

      ***Moet een land excuses aanbieden voor zijn wandaden in het verleden? Natuurlijk, zegt advocaat Liesbeth Zegveld, stap over je misplaatste trots heen. Maarten vindt dat politiek correct gezeur.

      Sorry?
       
      Voor:
      Zwarte Piet
      Het kolonialisme
      De Gouden Eeuw
       
      Maarten v Rossem : Je kunt wel bezig blijven
      Het onwelgevallige verleden moet opgeruimd worden. Daarmee verdwijnt dat verleden niet, het wordt slechts verhuld. Is het niet veel beter dat verleden te behouden? Juist omdat het ons kan herinneren aan het fundamenteel andere karakter van dat verleden, wat onze blik op het heden kan verscherpen? Niemand die de Gouden Koets ziet passeren zal denken: ja, die prachtige tijd van het koloniale Indië moet terugkeren! Moeten we dan ook het Oost-Indisch Huis in Amsterdam, het voormalige hoofdkantoor van de VOC, afbreken vanwege de wandaden van Jan Pietersz Coen?
      Zo ja, dan moet ook het West-Indisch Huis tegen de grond. Als dat niet nodig is, waarom moeten dan wel verwijzingen naar Paul Kruger uit de openbare ruimte worden verwijderd? De politiek correcten zitten natuurlijk met een probleem als het gaat om het verleden. Je kunt straatnamen veranderen, monumenten opruimen, de Gouden Koets aan de Belgen cadeau doen, maar ondertussen blijft het verschrikkelijke verleden het beschamende, verschrikkelijke verleden.

      Zegveld: Doe niet zo moeilijk en zeg gewoon ‘sorry’ voor vroegere wandaden. Want veel mensen voelen zich daar nog steeds door geraakt, meent advocaat Liesbeth Zegveld.
       We moeten rekening houden met elkaars gevoelens. Daarom zou Nederland ook niet langer moeten pronken met de Gouden Koets. Het ding moet zeker goed bewaard worden, maar in deze tijd kun je hem niet meer met goed fatsoen inzetten op een van de belangrijkste dagen van de nationale kalender.

      Maarten betoogt dat het verleden niet valt weg te poetsen. Daar ben ik het mee eens. Zo ben ik ook niet voor het massaal verwijderen van onwelgevallige straatnaambordjes. Pas als mensen werkelijk last hebben van een bepaalde straatnaam en er in hun dagelijkse leefomgeving mee worden geconfronteerd, zou je voor hernoemen kunnen pleiten. Laten we zulke klachten echter niet bij voorbaat afdoen als politiek correct gezeur, maar serieus nemen. Voor veel mensen in deze samenleving is het verleden nog steeds het heden. https://www.maartenonline.nl/nl/artikel/44166/dubbelessay-sorry.html

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘politiek correct gezeur’- Gezeur? Simpeler; Onze geschiedenis (wat Indië betreft, zeker!), leert ons dat onze helden daar misdadigers waren. Alleen, wij waren daar de bezetters en zij de onderdrukten.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens.
          Zoals mevr. Zegveld al opmerkte..in deze samenleving is voor u dan het verleden nog steeds het heden. 😉

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘nog steeds het heden’ – In zoverre dat het heden, de ware feiten van het verleden moet erkennen/vertellen! In het verleden werden nl. de misdaden als heldenfeiten gebracht bv. de volkeren moord op Banda. Toen gelaste de bewindsvoeder dat er op die dag geparadeerd moest worden. In alle kerken een ere dienst gehouden worden etc.-zie boven. Die geschiedvervalsing(!) moet gerectificeerd worden. En zeker wat de redenen betreft van bersiap in 1945!

        • Jan A. Somers zegt:

          “volkeren moord” Ik durf niet te vragen naar uw definitie van dit begrip. En de aantallen. En wat op Banda, dat zijn meerdere eilanden zoals u weet. Sorry dat ik u weer lastig val, maar ik ben niet te beroerd om bij te leren.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘volkeren moord’ – Het uitmoorden van een volk/ras= genocide. Vond op 11/3- 1621 plaats op Banda nav. een reeks geschillen over de gedwongen(!) levering van nootmuskaat en foelie. JP.Coen aan zijn principalen in Nederland; ‘Alle steden ende
          stercken van Banda zijn door Gods genaede ingenomen, geraseert(=met de grond gelijk gemaakt), verbrandt ende omtrent 1200 zielen becomen’! ( het lijkt wel als IS nu, met Alah akabar)) Overlevenden werden als slaven in kora-kora’s(Molukse prauwen) verscheept naar Batavia, op de slavenmarkt verkocht. Nederlands grootse schrijver Multatulie 9/4-1865; ‘Waar zijn de Bandanezen gebleven? Pizarro Cortez en hunne opvolgers hebben Indianen overgelaten in Z-Amerika, maar wat heeft Nederland gedaan? Er zijn geen Bandanezen meer’. Er zijn geen Bandanezen meer…..En dat door Gods genade! In die tijd werd gewoon gelogen over de waarheid! Beleidsvoerders/daders haalden zelf God erbij om de ‘waarheid’ te verkondigen! En door onze historici in de geschiedenis boeken vastgelegd! Dus hoezo, in die tijd bezien?
          En dat gebeurde bij de gehele vorming/grondlegging van Nederlands- Indië tot aan de overdracht toe! Hoezo; daar werd iets groots verricht?

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens. Helden en misdadigers.

          Het blijft pijnlijk dat u zaken uit het verleden beoordeelt naar de meetlat vh heden.Die Nederlandse zeevaarders en ontdekkingsreizigers zorgden voor brood op de plank voor de groeiende eigen bevolking. Het ging tussen landen en volken om dit te bereiken niet zachtzinnig toe. Denk toch niet dat men elkaar alles cadeau deed of vredelievend gunde.De concurrentie was moordend. Al die vorstendommetjes in de Archipel vormden echt geen uitzondering. Heden ten dage is het Indonesisch leger bepaald niet zachtzinnig bezig om de boel bijelkaar te houden. In onze ogen begaan ze daar ook misdaden tov de menselijkheid. Maar ja wat ís het verschil in de context met het koloniaal rijk toen.
          Als u steeds losse voorbeelden van geweld uit het verleden licht van uw eigen Hollandse bangsa wekt u de schijn dat u het grote geheel van nation building en de agressie vh menselijk ras niet te hebben begrepen.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘naar de meetlat van het heden’ – Het veelal gebezigd antwoord van diegenen die dat valse verleden willen blijven koesteren. Ik citeer juist hen, die toen de moed toonden daar tegen in te gaan. Diegenen van de Heren 17 die zich kritisch opstelden tegen de moorden op Banda. Ook in de daar op volgde eeuwen waren er altijd Nederlanders(!) die opstonden tegen de door ons gepleegde wandaden. Tot zelfs in het parlement te Den Haag.-zie deKadt,Multatuli ea; Atjeh, Bali, Lombok etc. Echter zij werden overstemd door hen die deze misdaden in helden daden ‘vertaalden’, waarbij zelfs onze God er bij gehaald wordt/werd. Om zodoende de (christelijke) massa te beïnvloeden. Het zijn deze, die deze ‘zgn. meetlat’ hebben ontwikkeld om geschiedenis/wandaden te verdoezelen! Al gaat de leugen nog zo snel…. ‘het agressieve van het menselijke ras niet te hebben begrepen’ – Nou,nou ik kaart het juist aan. Door de eeuwen heen! Waarbij ik hen(!) citeer die in dat tijdvak(!) juist dat ‘agressieve’ bestreden. Tot in ‘onze koloniale periode’ toe! U en zovelen zijn juist diegenen die dit ‘agressieve van het menselijke gras’ willen blijven goedpraten!
          note; Wat nu gebeurd in Indonesië (en overal in de wereld); daar zijn nu gelukkig ook critici en instanties (Human rights ea.) die zich inzetten om het ‘agressieve van het menselijk ras’ te bedwingen. Eeuwen geleden te Banda waren slechte enkelen, die zich het lot van dit volk aantrokken! En anno heden; eveneens, die dit op het beeltenis van Coen aantekenden.

  13. Huib Otto zegt:

    Sorry dat er nu landen bestaan die ontdekt waren door zeevaarders van Europese landen zoals de Noormannen, de Engelsen, Portugezen, Spanjaarden en Hollanders. Sorry voor het ontstaan van Nieuw Amsterdam, nu New York geheten,de Verenigde Staten en Canada, Zuid Afrika, Australie, Nieuw Zeeland, Suriname, Brazilie en Indonesia, etc….etc.
    Sorry voor al die donkere mensen die als slaven door inlandse slavenvangers zijn opgepakt en via Arabisch slavenhandelaars aan die vermaledijde Hollandse slavenhandelaars zijn verkocht en vervoerd om op de plantages slavenwerk te verrichten. Sorry voor de Maori’s en voor de Aboriginals en Papoea’s die nog steeds op een laag ontwikkelingsniveau staan. Sorry voor het koloniseren van die ontdekte landen en het opvoeren in de vaart der volkeren. Sorry dat die arme ex slaven nu naar de landen van de ex slavenhandelaars en kolonialen toe moeten om hun heil te zoeken. Sorry voor de kruistochten. Sorry voor Sinterklaas, Kerstfeest en Zwarte Piet. Sorry voor al het onheil dat onze voorouders hebben aangericht aan d kwetsbare zieltjes van de huidige nakomelingen van ex slaven en ex gekoloniseerden.

    Zou het voortaan zo ongeveer moeten? En door wie? En wie moet al die claims gaan betalen?
    De bestaande schatrijke Europese Koningshuizen? De VS en Canada, Australe, Nieuw Zeeland en natuurlijk de EU?
    Kortom de hele Westerse samenlevingen? Maar natuurlijk niet de oliesjeiks c.s. en de asielzoekers en gelukszoekers. Die eisen recht op aangeklede Bijstand en WW. Wie het weet mag het zeggen. En anders maar ophouden met zeuren over het verre verleden.

    • bokeller zegt:

      Pak Huib,
      ‘k Weetniet ,of deze Nederlandse leeuw ‘t
      wel echt meent.
      In ieder geval geen krokodillentranen.


      siBo

    • RLMertens zegt:

      @HuibOtto; ‘sorry, sorry etc…’- Geen gesorry. Gewoon de waarheid/feiten vertellen/omschrijven wat werkelijk gebeurd is ons verleden. Vooral wat Indië betreft. en het komt….door die nieuwe generatie historici/journalisten. Hebben wij eigenlijk wel ware helden? (zonder bloed aan hun handen?) Die ene jongen uit ons verleden die Nederland voor overstroming behoedde. Door zijn vinger op het gat van de dijk te houden.

      • Peter zegt:

        Beste hr Mertens u bekijkt het verleden met uw hedendaagse bril en dat is dan uw waarheid. Als u daar gelukkig mee bent, prima. Maar zo zien de meeste schrijvers, waaronder mijn persoon het niet. Hr Lemon heeft het prima verwoord,ik ga hem niet herhalen, dat is eigenlijk al zo vaak gedaan.
        U blijft een roepende in de woestijn. Het is aardig en beleefd van deze blogschrijvers dat ze u uw roep uit de woestijn toch horen en u repliek geven. Eigenlijk pertjoema, ik zou eigenlijk moeten zeggen: sudah tog, al bosen, laa marr.

        • RLMertens zegt:

          @Peter; ‘hedendaagse bril’ – Het is uw ‘koloniale bril’ die het onderscheid tussen waar- en onwaarheid niet wil(kan) lezen! Geschiedenis is toch; wat geschied is? ‘een roepende in de woestijn’- Nou, dan heeft u de laatste berichten in de media niet gevolgd. De jonge generatie historici/journalisten kijken mer hernieuwde ‘brillen’ naar ons verleden. De kampongs branden!

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens.”…hernieuwde brillen”

          U bedoelt ‘ politiek correcte denk’ brillen (zie visie historicus Maarten v Rossem) want feiten blijven feiten, er anders tegen aankijken mag maar aan een gedocumenteerde gebeurtenis zelf, verandert niets.
          Als je achtergrond, politieke overtuiging e.d. je kijk op de historie beïnvloed is er niemand die je dat kunt verbieden. Het wordt alleen dubieus als je de andere interpretaties aanvecht of zelfs de feiten ontkent.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘als je andere interpretaties aanvecht of zelfs feiten ontkent’ – Coen noemde zijn genocide in naam van God. Die waarheid/interpretatie over dat feit(!), zelfs heldendaad in naam van de VOC, bestrijd ik. Moord is moord(zelfs met voorbedachte rade) en niet anders. Zelfs in naam van een God. De hele Indische geschiedenis, dus wat werkelijk is geschied(!), is en op één stapeling van provocatie/strijd/bezetting en onderdrukking. In naam van VOC/Nederland.
          Waarbij deze moorden/strijd als heldendaden werden bestempeld; vHeutz, vDaalen, Colijn, Spoor, Westerling ea. Zo werd deze ‘koloniale doctrine’ gepresenteerd! Nog erger zelfs onderwezen. Echter er is nu een kentering. Waarheidsvinding over ons verleden, vooral over Indië, is in! Dat is wat ik bedoel met ‘hernieuwde brillen’. Dubieus?

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” De hele Indische geschiedenis, dus wat werkelijk is geschied(!), is en op één stapeling van provocatie/strijd/bezetting en onderdrukking.”

          Het is zo makkelijk om de donkere kant van het handelen vd voorvaderen uit de geschiedenis naar voren te halen en die met onze huidige maatstaven neer te halen.Want in de geschiedenis vh mensenras heeft geen enkel land of volk volledig schone handen. De strijd om het voortbestaan en onze machtshonger worden gevoed uit onze agressie. En om u heen ziet u het nog steeds gebeuren (Afrika, het midden-oosten, Zuid Amerika, Zuid Azië + de losse terreur).
          Denk dat u uw pijlen beter kunt richten op de actuele onderdrukking van naar onafhankelijkheid strevende volken in de Gordel v Smaragd.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘pijlen richten etc.’ – We hebben het toch over onze Indische geschiedenis? Naar de andere kant wijzen; is ontkenning(!) wat wij zelf anderen hebben aangedaan. Om onszelf vrij te pleiten van al die misstanden. En waarom? Waarvoor? Een volk dat zijn eigen ‘donkere geschiedenis’ erkent, verkrijgt/bezit eigenwaarde! ‘ huidige maatstaven’
          – Nogmaals die maatstaven aangaande moord/doodslag/genocide gelden toen ook al!
          Werden door enkelen toen ook al gemeld. Het zijn zij(!) die ik citeer en respecteer.
          Echter wij verdoezelden die misdragingen met helden verrichtingen. Zelfs met als dekmantel; onze God. Want wij waren/zijn toch zo Godsvruchtig. Onze helden begingen daar gewoon misdaden. Misdaden tegen de menselijkheid. (zoals het nu genoemd wordt). Hebben wij nog eigenlijk Indische helden? Hun helden waren voor ons terroristen/djahats etc. Echter wij waren daar de onderdrukkers en zij de onderdrukten. Daardoor zaten wij ‘aan de verkeerde kant van de geschiedenis’! Dat had min. Bot in 2005 goed begrepen.
          Zo is het en niet anders.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Coen (…) genocide” Een paar jaar geleden heb ik hier een schatting gemaakt van het aantal mensen dat maximaal op Lontor had kunnen wonen. Ik kwam toen op 4000? 5000 mensen? JPC was wel een beetje te voortvarend door 45 Orang Kaja te laten berechten. Die rechtbank te velde veroordeelde hen tot de doodstraf die ook werd voltrokken. JPC was een nare man, maar genocide? Bij de verovering van Lontor (daar draaide het hele verhaal om) werden bij de militaire acties 50-100 mensen gedood (niet vanwege JPC, die was al vertrokken, maar vanwege gouverneur Martinus Sonck). Genocide? Ongeveer 2500 mensen die gevlucht waren naar de bergen waren omgekomen door honger en ziekte (300 wisten nog te ontsnappen). Genocide? Ongeveer 1000 mensen waren gevlucht naar Poelau Ai en Poelau Roen, onder Engelse bescherming. Enkele honderden wisten te vluchten naar Makassar, Ceram en de Kei- en Aroe-eilanden. 287 mannen, 256 vrouwen en 246 kinderen werden gedeporteerd naar Batavia. Alles bij elkaar een drama, maar genocide? En niet te vergeten dat het allemaal begon met de moord op de onderhandelingsdelegatie (28 man direct, twee later) o.l.v. admiraal Verhoeff op datzelfde Lontor die in een hinderlaag was gelokt. JPC was toen nog gewoon koopman op zijn eerste reis, een GG was er nog niet..

        • PLemon zegt:

          Hr Mertens. Er wordt niets verdoezelt of schoongepraat via de helden als je de feiten boven water hebt. Want al de pogingen het mooier voor te stellen dan het is doen historici en romanciers die hun verhalen aan de man moeten brengen.
          Hun waarheid verandert met de tijdgeest en politieke opvattingen. Op dit moment ligt de focus kennelijk op de uitvergroting vd nare kanten van de ontdekkingstochten, handel en het kolonialisme, terwijl daarmee gebieden werden ontsloten, landen gevormd, gemoderniseerd en misschien beschaafd. Maar ja, die positieve impulsen en resultaten worden net als bij de persberichten niet zo interessant gevonden en dus weggelaten. Sensatie verkoopt immers.

        • Loekie zegt:

          ” JPC was een nare man, maar genocide? ”
          Als men eenzelfde relativering aanbreng ten aanzien van de bersiap en het aantal in die periode gevallen slachtoffers, dan kunnen een paar gemoederen voor eeuwig tot bedaren komen.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘ een nare man,maar genocide?’- Dus door uw telling 4000-5000 mensen, geen genocide? Coen schreef aan de heren toch zijn relaas aangaande 1200 zielen, die door Gods genade zijn getroffen! En de rest afgevoerd naar slaven markten. Toen de hele bevolking weg was werden van her en der slaven aangevoerd om die perken te bewerken. Over de terechtstelling van de 8 belangrijkste orang kaya’s ; Mangunwijaya schrijft: ‘de trommels roffelden.Er werden luid commando’s geschreeuwd. Een doodse stilte als bij een zonsverduistering. Toen zweefden de zwaarden heel langzaam omhoog om snel als bliksem toe te slaan. Het schreeuwen van de Japanners viel onverwacht uit de hemel en doorbrak de stilte. In één slag vielen de hoofden. Helder bloed spoot uit de aderen van de nekken naar buiten. Nog 3 keer zwaaiden de vlijm scherpe zwaarden en sneden de lichamen elk in 4 stukken’. Een drama, maar genocide? En dat allemaal omdat het begon op de moord/hinderlaag van de onderhandelingsdelegatie.- Die de door Coen vastgestelde (woeker)prijzen wilde verordenen! Hij was maar een gewone koopman, niets anders.
          @PLemon; ‘positieve impulsen en resultaten …niet zo interessant etc.’ – Wij hebben in de afgelopen tijden niets anders dan ‘positieve impulsen en resultaten’ in onze geschiedenis vastgelegd. Daar werd toch iets groots verricht? Pas in 1969 Hueting tv. Achter het Nieuws kwam de omslag.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens. “Wij hebben in de afgelopen tijden niets anders dan ‘positieve impulsen en resultaten’ in onze geschiedenis vastgelegd.”

          –Deze terugblik op onze aanwezigheid in het eilandenrijk is meer in balans dan het gevit op de slechte daden van bestuurders en militairen.

          ***Aan de geboorte van het huidige Indonesië zijn enkele eeuwen van Nederlandse aanwezigheid voorafgegaan. Die koloniale aanwezigheid heeft negatieve en positieve kanten gehad. Het belangrijkste positieve gevolg van onze koloniale politiek is wellicht het bestaan zelf van het ene Indonesië. Het was de Nederlandse overheid die de vele eilanden en rijken van de archipel die bij de souvereiniteitsoverdracht de onafhankelijkheid verwierven, binnen één bestuurlijk deel had samengebracht. Zo zouden nog meer positieve kanten van deze geschiedenis genoemd kunnen worden, al beseffen wij dat wat positief is voor de ene groep door een andere als negatief wordt gezien.

          Aan de koloniale periode zitten ook negatieve kanten. Nu, vijftig jaar later, zien wij het koloniale systeem zelf als een groot onrecht. Bovendien valt het te betreuren dat het streven naar politieke medezeggenschap en onafhankelijkheid van het Indonesische volk te lang werd miskend en onderdrukt. Dit had anders gekund. Er waren immers ook Nederlanders die dit verlangen wel zagen en steunden. Onder hen waren met name Nederlandse missionarissen die, dichtbij de Indonesische Bevolking levend, reeds vanaf 1920 wezen op de noodzaak van medezeggenschap van de inheemse bevolking in het regeringsbeleid ten aanzien van Nederlands Indië. 
          https://www.nrc.nl/nieuws/1995/07/07/onafhankelijkheid-indonesie-te-lang-gedwarsboomd-7273640-a226875

  14. Huib Otto zegt:

    Pak Bo je blijft toch een kei !
    Weinig woorden maar zó…. veelzeggend : SORRY zeggen door de Ned. Leeuw.
    Het lijkt Rutte wel. Maar als het op betalen aankomt geeft hij niet thuis.
    Solly!!! aan al die oudjes die we in de kou laten staan want we verklaren je leven als klaar . We willen je nu als bezuiniging wel helpen met vrijwillige levensbeeindiging. Scheelt een hoop pensioen en poen voor zorg.

    Ik doe het je niet na.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Maar zo te zien heeft die leeuw geen schaamdeel.

      Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Dat is toch modern? Transgender? Volgens mij was het een tijger? Misschien is leeuw niet meer politiek correct. Zat op mijn pet en uniform! Militair die wellicht oorlogsmisdadiger kon zijn geweest. Foei!

      • bokeller zegt:

        Pak Pierre,
        ik heb maar ’n namaak gepakt maar om
        je niet teleur te stellen.

        siBo

        • Loekie zegt:

          Daarmee kan Pietje voorlopig weer vooruit.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dank je wel, Pak Bo.

          Dit moet de échte “Sorry Leeuw” zijn. Eentje die zijn schaamte niet verbergt en dus vast en zeker de goedkeuring zal wegdragen van mevrouw Prof. Mr. Dr. Liesbeth Zegveld en de heer ing. R.L. Mertens.

          Pak Pierre

        • Anoniem zegt:

          Asjemenou ! Wie dese dan ?

        • anoni e.m. zegt:


          “SORRY !!!”

          Anoniem c’est moi . . .

          e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heeft-ie d’r nu wel eentje of niet?

          Pak Pierre

        • RLMertens zegt:

          @anoni e.m/HiuibOtto.; ‘je maintiendrai’- Apa maintiendrai? Je maintiensorry, sampeh matti!

        • Arthur Olive zegt:

          De Nederlandse leeuw van “Je Maintiendrai” is de bijbelse Aziatische leeuw die een dappere jager is.
          De “Je Maintiensorry” waar de heer Mertens het over heeft is de Afrikaanse leeuw die de vrouwtjes laat jagen en de halve dag slaapt uit luiheid.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Pak Pierre de la Croix zegt: 30 oktober 2016 om 20:31@

          — Dag meneer De la Croix, tja … ‘was nu maar naar Specsavers gegaan’

          e.m. at 02:15 h

        • Jan A. Somers zegt:

          “Wie dese dan?” Is toch Loeki de leeuw? Wel lang geleden, maar toch echte geschiedenis!

        • Jan A. Somers zegt:

          “Heeft-ie d’r nu wel eentje of niet?” In mijn moderne opvatting: omgebouwd?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … nu ook voor mij duidelijk te zien. Die Je Maintiendrai Leeuw hoeft zich nergens voor te schamen. Ik had 30 oktober 2016 om 20:31 uur mijn gratis 2de bril van Specsavers op.

          Pak Pierre

        • Indisch4ever zegt:

  15. Indisch4ever zegt:

    Historici hoeven geen pleisters te plakken op stinkende wonden
    Wie de geschiedenis wil begrijpen, moet niet met twee maten meten.

    http://indonesie.actieforum.com/t12642-historici-hoeven-geen-pleisters-te-plakken-op-stinkende-wonden#27626

    • Peter zegt:

      Het is weer het zoveelste van hetzelfde:
      Coen leefde 400 jaar geleden, de middeleeuwen waren eigenlijk pas achter de rug. Een tijd van vaak fysiek geweld. De tijd van Coen was ook deels de tijd van de 30 jarige oorlog in het Duitse Rijk. De bevolking van het Rijnland was door legerbendes bijna gehalveerd. De verlichting hadzijn intrede nog niet gedaan.
      Het is makkelijk om in een luie stoel met een “verlichte” bril terug te kijken naar de geschiedenis.
      En zeker sadisme en wreedheid bestaat nog steeds, eigenschappen die in een oorlog altijd weer naar boven komen drijven. Het zijn eigenschappen, dan wel stoornissen die in de mens zitten, in vredestijd bedekt met een vernislaag, om in oorlogstijd deels weer naar boven te komen.
      Wil je de geschiedenis goed beschrijven bekijk het dan ook vanuit sociologische zijde.

    • PLemon zegt:

      Toch weer een historicus die met de huidige tijdgeest (zelfkastijding) meegaat en de wreedheden die volkeren elkaar aandeden om het voortbestaan en het verder ontwikkelen van hun cultuur, ervoor pleit die donkere kant vh eigen land extra te belichten. Die vuile was in de concurrentiestrijd met andere naties natuurlijk heroïsch, als je het op wereldschaal bekijkt. Of dat pijnpunt nu zozeer een bredere kijk op het verleden oplevert? Tja in Utopia en sprookjesland is het paradijselijk.

      ***Met historisch onderzoek speel je als historicus geen rechter over het verleden – maar bied je een breder perspectief
      Het artikel van Sommer kan dan in een museum geplaatst worden als herinnering aan een periode waarin Nederland zijn geschiedenis niet onder ogen durfde te zien***.

      • Jan A. Somers zegt:

        “artikel van Sommer (…) waarin Nederland zijn geschiedenis niet onder ogen durfde te zien” Ik denk dat u Somers bedoelde als ik mij niet vergis. En je kunt ook niets onder ogen durven te zien als je al die studies hierover niet leest. Of bent u al aan die laatste biografie over JPC bezig? 34 Pagina’s drama van Banda. En dan nog de verwijzingen. Ikzelf heb er in mijn dissertatie maar 8 aan kunnen wijden, maar ik had dan ook meer dan alleen maar JPC te doen. En dat museum is niet nodig hoor, KB is voldoende.

      • RLMertens zegt:

        @Plemon; ‘met de huidige tijdgeest(zelfkastijding) meegaat’- Zelfkastijding? Door waarheidsvinding van wat toen werkelijk is gebeurd? Coen’s slachtpartij op Banda; met God’s genade volbracht etc. was toen al vermeld! Echter door onze nationale trots als
        God’s roeping geboekstaafd.(als bij IS nu.) ‘de vuile was in concurrentiestrijd met anderen’- Met het nazi verleden? Japan? ‘ breder kijk op het verleden oplevert?’ Voor u levert het zeker een pijnlijker kijk! Frustraties ten top! Rijp voor Icodo/Riagg.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens “Coen’s slachtpartij op Banda; met God’s genade volbracht …”

          Dan te bedenken dat die strafpartij op een cultureel misverstand berust….

          ***De schrijfster Nunuk Tri Heryati merkt in haar boekje “Sambal bij de spruitjes” over wat haar opvalt aan de cultuurverschillen tussen de Indonesiërs en Hollanders :

          -Afspraak is afspraak. Een man een man een woord een woord. Aziaten moeten weten dat dit er bij Nederlanders diep ingebakken zit. Vooral voor hen die met Nederlanders handel drijven is dat belangrijk.
          Omgekeerd is het voor westerlingen die in Azië zaken doen belangrijk te weten dat het daar heel normaal is dat onderhandelingen elk moment worden heropend of dat gemaakte afspraken weer ter discussie worden gesteld.
          Hadden de eerste Hollanders die op hun VOC schepen in Indië arriveerden dat maar geweten. Dan waren de stoere companen van JP Coen wellicht minder gauw in woede ontstoken toen de Indonesiërs weer wilden gaan pingelen over de prijzen vd nootmuskaat of de kruidnagel. Dan had de cultuurshock hier en daar een minder gewelddadig effect kunnen hebben. Dan hadden de ongenode gasten uit het westen en hun oosterse gastheren op vredelievender wijze kunnen profiteren vh gewin door de overdaad aan natuurlijke rijkdommen…😊

        • RLMertens zegt:

          @PLemon;’cultureel misverstand berust’ – Wat een gedraai om de waarheid. Coen had een wurgcontract(!) bedongen voor de levering van notenmuskaat etc. , nadat de concurrentie/Portugezen/Britten ea. op afstand was gehouden. Waardoor toch verkocht aan derden. Ene VOC admiraal met gevolg kwam daarover verhaal halen bij de Bandanezen. Deze lokten hem in een hinderlaag-zo werd het door de VOC opgetekend. De feiten; dezelfde wurgcontract, waardoor de Bandanezen in woede ontstaken en hen in een gevecht doden. Als gevolg hiervan werd op christelijke culturele gronden de Banda eilanden ontvolkt! ‘1200 Zielen werden door Gods genade getroffen’, aldus Coen’s eigen melding aan de heren 17. Hoezo een culturele misverstand?

        • Jan A. Somers zegt:

          “wurgcontract(!) ” Kunt u mij het nummer of datum van dit contract uit het Corpus Diplomaticum geven? Er zijn er meerdere hoor. Kan ik ook eens zien wat onder ‘wurg’ wordt verstaan. En is dit contract door Coen gesloten? In de aanhef van de contracten staat wie van de kant van de VOC en de Orang Kaja daarbij betrokken was.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens.” Hoezo een cultureel misverstand”?

          Uit het handelen van beide partijen….Ze begrepen elkaar niet

          ^^^ Het doel van de reis was om op Banda het alleenrecht op de handel in nootmuskaat en foelie en in de Molukken dat op de handel in kruidnagelen te verkrijgen. De komst van de Hollanders op Banda doet de bevolking vluchten uit de buurt van de Hollanders. Toen de toestemming om een fort te mogen bouwen niet snel genoeg kwam werd alvast begonnen met de bouw. Toen de Bandanezen de Hollanders uitnodigde voor een overleg op het strand was er niemand. De Bandanezen zouden bang zijn voor de zwaar bewapende soldaten. Daarop ging Verhoeff en een drietal mannen van de Raad zonder soldaten naar de Bandanezen. Zij liepen in een hinderlaag en werden vermoord. De toegesnelde soldaten zorgden voor nog meer doden. Daarop gingen de Hollanders op strooptocht, staken schepen in brand, plunderden huizen en vermoordden bewoners. Uiteindelijk tekenden de Bandanezen het verdrag maar het bleef onrustig. Deze ervaring zou de houding van Jan Coen ten opzichte van de Bandanezen bepalen. http://www.vocsite.nl/geschiedenis/personalia/coen.html

  16. Peter zegt:

    En dan ga ik nog even door: het uitbuiten van elkaar beperkte zich niet tot de koloniën, ook in het vaderland was de sociale situatie van de arbeidersklasse erbarmelijk. Niet voor niets het kinderwetje van Van Houten. Denk ook aan de vreselijke woonsituatie in de 19e eeuwse steden, steden veelalnog bekneld door wallen en muren. De woningwet van 1902 heeft daarin verandering gebracht.
    M.a.w. uitbuiting zit in de mens, maar wordt door wetgeving, toen,nu en in de toekomst gekanaliseerd.

    • Pierre de la Croix zegt:

      “M.a.w. uitbuiting zit in de mens, maar wordt door wetgeving, toen,nu en in de toekomst gekanaliseerd”.

      Indien “kanaliseren” zoiets betekent als “in goede banen leiden” dan wordt die uitbuiting dus nog steeds allerwegen gepraktiseerd, maar nu dankzij ordenende wetgeving effectiever dan vroeger.

      Nou … klaar ben je.

      Een geruststelling voor de Weg-Met-Onzen moet wel zijn, dat de wilde, nog niet door wetgeving gekanaliseerde uitbuiting in Coen’s tijden erg meeviel. Dat scheelt weer een paar potjes verf, zou ik zeggen.

      Pak Pierre

    • RLMertens zegt:

      @Peter; ‘maar wordt door wetgeving, toen en nu, en in de toekomst gekanaliseerd’ – Toen in Indië zeker. Pure wingewest onder de mom van ethische roeping. vDeventers oproep tot verheffing der inlanders werd volledig gesaboteerd- zie media van toen over de inlanders. Dat deed het nationalisme opbloeien. Met als voorman Soekarno/ PNI.

  17. George zegt:

    Limited in his nature, infinite in his desires, man is a fallen god who remembers the heavens.

  18. George zegt:

    We are such stuff as dreams are made on, and our little life is rounded with sleep. See Shakespeare, The Tempest.

  19. eppeson marawasin zegt:

    @PLemon zegt: 4 november 2016 om 23:31@

    — Dag Pak Lemon, inderdaad had het achteraf (!) allemaal zo mooi kunnen zijn. Maar ja, achteraf hè . . .

    De insteek vanuit De Verlichting met de roep om ‘ethische politiek’ was een goed begin. Hoewel ongetwijfeld er ook hier weer zullen zijn, die uiteraard met de kennis van nu vraagtekens -een enkele misschien wel uitroeptekens- plaatsen bij opzet en uitvoering. Maar dat is mij allemaal wat te makkelijk; ik zou niet graag geëerd willen worden vanwege zulk goedkoop vermeend intellectualisme.

    Voormalig-staatssecretaris Dr. Henk Bleker zei het wat plastischer: “Ik kijk niet graag een koe in de kont!” Mogelijk zijn er die wel bevrediging vinden bij het zien van het boze oog. Ieder zijn of haar meugje natuurlijk.

    Achteraf: jammer dat continuering van de ‘ethische politiek’ met al haar aanvangsgebreken abrupt tot een einde kwam met de Beurskrach van 1929 (Zwarte Donderdag).

    De totale ineenstorting van de wereld-economie had ook voor Nederlands-Indië desastreuse gevolgen. Substantiële afzetmarkten vielen ineens weg. Dat had o.a. tot gevolg een golf van massa ontslagen, bijvoorbeeld onder zeelieden. In Nederlandse straten leidde dat tot het welbekende fenomeen van de pinda pinda lekka lekka Chinees. Armoe troef !

    In Nederlands-Indië werden geplande infra-structurele diepte-investeringen (wegen, havens) met reeds geoormerkte budgetten stilgelegd. De malaise was alom.

    Een land als Duitsland kreeg opeens geen leningen meer; gevolg massa ontslagen. Bijgevolg kon de vernederde verlieze van WO I daardoor niet meer aan zijn verplichting tot Herstelbetalingen (Verdrag van Versailles) voldoen. Armoe troef! We weten welke minderheidsgroeperingen daar toen de schuld van kregen.

    En ja, hoe hard je ook moord en brand schreeuwt atau roeptoetert of zelfs de tijdgeest wenst te bezweren en andersdenkenden belastert, -indachtig de oud-staatsecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie- “gedane zaken nemen geen keer”. In dier voege is het dus ook goed, dat het voormalig Nederlands-Indië de onafhankelijke Republik Indonesia is geworden.

    e.m.

    • Jan A. Somers zegt:

      “massa ontslagen bijvoorbeeld onder zeelieden” In Soerabaja grote demonstraties van de Inlandse matrozenbonden. Dat konden die onderdrukte Inlanders toch wel tijdens de bezetting door onderdrukkende kolonialen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s