bol.com :Langs de smalle Trans Sumatra Highway reizen Marion Bloem en Ivan Wolffers over het schitterende één-na-grootste eiland van de wereld, van Aceh tot waar de pont vertrekt naar Java. Een reis in de tijd – van de koloniale oorlog tot nu – vol herinneringen en verhalen over Bloems familie
Recente reacties
- Pierre H. de la Croix op Monument voor Chris Soumokil
- Boeroeng op Monument voor Chris Soumokil
- wanasepi op Monument voor Chris Soumokil
- Boeroeng op va 12 april expo: De geschiedenis is mijn gezelschap
- Indo-nee-sier - van den Broek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Pierre H. de la Croix op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Boeroeng op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Anoniem op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Anoniem op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Indo-nesier - van den Broek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- van Beek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Boeroeng op Jappenkampen Padang en Bangkinang
- mas van Beek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Anoniem op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Bas op Do half Indonesians feel Indonesian ?
Zoeken op deze weblog
Categorieën
Archief
- april 2026
- maart 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augustus 2025
- juli 2025
- juni 2025
- mei 2025
- april 2025
- maart 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- januari 2005
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.








































@Tjee, weer een voor mij nieuwe naam, Vonk. Ik blijf leren.@
— Ja, en dan wordt er ergens als discussietechniek notabene gevraagd om ‘tegenargumenten’ op de ‘mening’ van een derde (?).
Zo stelde ik op Javapost sympathieke medelezer Pak Surya Atmadja de volgende vraag: @eppeson marawasin zegt: 7 september 2016 om 2:14 pm À propos, u hebt de gebeurtenissen van 70 jaar geleden wél heel persoonlijk meegemaakt ? Hoe oud was u toen ?@
— In diens onschuld neemt Pak Surya Atmadja in zijn antwoord mee; @Pak Surya Atmadja zegt: 7 september 2016 om 5:52 pm /…/Wat de omwenteling van 1965 betreft,/…/@
— De geoefende medelezer moge duidelijk zijn dat dit niet mijn vraag was !
Maar wie-o-wie gaat één week later op ‘gezochte’ wijze met de oprechte woorden van Pak Surya Atmadja aan de haal?:
@15 september 2016 om 9:52 pm Surya; ‘wat de omwenteling van 1965 betreft’ – Toch opvallend dat deze 1965 coup steeds ter sprake wordt gebracht als op de site de periode 1942-1945 aan de orde is.@
— Trouwe medelezers zullen nu misschien iets hebben van, hé … is dat niet dezelfde dan, die telkens maar weer de façade van het Brits vlagvertoon in New Delhi en het Gemenebest erbij sleept als het over de transitie Nederlands-Indië/Indonesië gaat ?
Selamat weekend semoea allemaal y’all !!!
e.m.
@eppeson marawasin zegt: 7 september 2016 om 2:14 pm À propos, u hebt de gebeurtenissen van 70 jaar geleden wél heel persoonlijk meegemaakt ? Hoe oud was u toen ?@
“— In diens onschuld neemt Pak Surya Atmadja in zijn antwoord mee; @Pak Surya Atmadja zegt: 7 september 2016 om 5:52 pm /…/Wat de omwenteling van 1965 betreft,/…/@
================================
Het is niet alleen te wijten aan “mijn onschuld( = uiteraard ik ben zo onschuldig en onbevangen als een klein baby )maar ook mijn manier van discussie , de andere kant niet beledigen , beleefd blijven zoals een Oosterling het betaamt .
Op zijn Hollands zou ik zeggen, het “verbaasd” me als bij bersiapdiscussie ( die hoogstens een paar maanden had geduurd) bijna altijd de omwenteling/PKI slachtoffers van 20 jaar later , de Oost Timor affaire etc , Papua vraagstuk werd meegenomen.
Of de ongenoegen over hoe de Indische Nederlanders vroeger een slechte welkom kregen in vergelijking met de huidige opvang van asielzoekers .
Ma’af dat ik een beetje de achterkant van mijn tong laat zien .
En excuus in een topic over een boek van Mevr.Bloem.
Daar sluit ik me bij aan heer Peter.
De man is niet voor rede vatbaar.
En met Ron Geenen deel ik de opvatting dat de politiek een smerige zaak is.
Waar je ook woont.
“”””””””””De man is niet voor rede vatbaar.””””””””””””””
Volledig getraumatiseerd door dat onderwerp waarin hij verstrikt is geraakt en blijkbaar niet meer instaat is anders te denken.
@Geenen; ‘volledig getraumatiseerd’ – Ik dacht dat mijn mening zeker niet de gangbare is. Zoals steeds is verwoord door u en menigeen. Wat is gestoeid op propaganda van weleer. Constateer ook, dat nu eindelijk ook de media/ jonge journalisten/historici zich ontdoen van het ‘koloniale gedachten goed’; de waarheid over Indië!. Voor de goede orde; Die Indische maatschappij was gedoemd te verdwijnen(zoals dat ook met de slavernij gebeurde). Ooit schreef ene Indo drs.LBE.Vonk in de Volkskrant van 12/8/1995; ‘Dat 17 aug. voor Indo’s een feest moet zijn, omdat deze datum de volledige liquidatie van een maatschappij inhield, waar blank zijn als superieur werd beschouwd. Iedereen die een beetje blank was, voelde zich als gevolg verheven over de gekleurde medemens. Sommige Indo’s , zelfs bruiner dan inheemsen, maar met Nederlandse achternamen voelden zich superieur boven de Indonesiërs. Lukte dat niet, dan stamden zij in elk geval van gegoede Kraton families. Die ‘koloniale maatschappij’ dwong een ieder tot discriminatie’. En daar ben ik helemaal mee eens. (en eet daarom op die 17/8 altijd rendang met witte rijst) Dus, wie is er eigenlijk getraumatiseerd?
Slaat natuurlijk nergens op om op die dag rendang te eten. Dat moet dit worden:
http://www.cnnindonesia.com/gaya-hidup/20150817094057-262-72611/merayakan-hari-kemerdekaan-dengan-nasi-tumpeng-merah-putih/
Tjee, weer een voor mij nieuwe naam, Vonk. Ik blijf leren. Afgelopen donderdag op Bronbeek gerijsttafeld. Lekker, maar er was geen rendang. Dat krijg ik vandaag van mijn Zeeuws meisje. Ook een oorlogskind, maar die hoor je niet mekkeren.
@Hr Mertens ” waar blank zijn als superieur werd beschouwd…..”
Zou dat de trigger zijn geweest vd moorden of werd er door de nieuwe bourgeoisie
politiek via het gewone volk afgerekend met de feodale adel en meeprofiterende Europeaan.
@Lemon; ‘de trigger zijn geweest etc.’ – Nou, zie de door u aangehaalde site., Ik weet me alleen nog te herinneren, als 10 jarige, die ongelooflijke Belanda haat, die toen plotseling zo opdook. Maar als je dan lees, hoe de Nederlandse media in de jr.’20/’30 zich zo anti inlands manifesteerde, zonder dat de zgn. in 1914(!) reeds ingevoerde haatzaai artikelen in het Indische Wetboek van Strafrecht ingevoerd, ingreep. Ene Wijbrands schreef; ‘Boven Digoel vond hij een veel te milde straf. Er is maar een methode; dwangarbeid. Nog beter was het, dat geboefte onmiddelijk te executeren. 50 Galgen op het Koningsplein en op de alloon aloon in andere plaatsen ten aanschouwen van de bevolking, hebben voor 50 jaar lang een heilzaam effect. Wat moet men dan voorstellen, hoe de Inlander zich toen in 1945, na een Japanse ‘opleiding’ tegen over alles wat met de Belanda te maken had gedroeg. Vooral ook tegen die regenten en al die anderen, die zich in hun ogen Belanda volgelingen waren; Ambonezen, Chinezen ea. Trouwens er waren ook vele ‘nieuwe bourgeoisie’ die uit die regenten/hogere kringen kwamen.
Nederland lokte de Bersiap uit.
Hr Mertens houdt dit bij u nou nooit op!? Eerst was het om te huilen, maar het begint nu lachwekkend te worden.
Gegroet Peter
“En dit zijn dingen die niet slechts de rede, maar ook de ervaring door dagelijkse voorbeelden leert, namelijk dat dergelijke wetten, die bevelen wat ieder moet geloven en die verbieden iets tegen deze of gene mening te zeggen of te schrijven, dikwijls zijn ingesteld om tegemoet te komen aan, of liever te zwichten voor de woede van de mensen, die vrije geesten niet kunnen verdragen en die met hun grimmig gezag licht in staat zijn de vroomheid van het oproerige grauw in razernij te doen verkeren en op te stoken tegen wie ze maar willen”.
Spinoza
Dat hoeven wij ons niet af te vragen. Ze zijn daartoe opgeruid door hun leiders.
Er is niets liefs aan een Indonesische leider die eerst zijn eigen mensen opoffert en overlevert aan een bloeddorstige bezettende overheid en daarna datzelfde volk opruit zijn medeburgers die op een enkele uitzondering na zelfs zijn voortgekomen uit datzelfde volk en zich nooit met koloniale onderdrukking hebben bezig gehouden. Ze waren gewoon een deel van het bestaande systeem zoals ze nu in Nederland loyale burgers proberen te zijn en onderdeel van het bestaande parlementaire democratische systeem olv een Koningshuis.waarin Nederlands bloed inmiddels nog verder te zoeken is.
Een leider die zich ontpopte als een dictator en ook één die later mede-verantwoordelijkheid draagt voor zo mogelijk nog grotere moordpartijen op eigen Indonesische medeburgers die toevallig een andere politieke opvatting hadden over een betere verdeling van de welvaart.
(Daarom is die Erdogan ook een enge man in de ogen van vele Nederlanders).
In een staat waar welvaart en rijkdommen nog steeds niet aan de doorsnee burger aan de onderkant ten goede komt. Maar er is wel een nieuwe middenklasse ontstaan zoals de Indo’s indertijd. Net als in de koloniale tijd.Ze hebben het ook gewoon over “het volk” als ze naar de sociale onderklasse verwijzen. Er is niets nieuws onder de zon.
Maar ga me nu niet beschuldigen dat ik niets van snap van de Indonesische wordings-geschiedenis. Ik heb gelukkig iets meer dan sekolah djonkok gedaan.
Maar moord op onschuldige burgers, vrouwen en kinderen, blijft moord. En valt nooit goed te praten.
“”””””””””Maar moord op onschuldige burgers, vrouwen en kinderen, blijft moord””””””””””””
Een ieder weldenkend mens is het met je eens. Maar de politiek kijkt alleen maar naar wat het oplevert. Het doel heiligt de middelen, niet waar. Of om het plat uit te drukken: De enkeling wordt er rijk van en het volk wordt in de shit gedrukt.
@RonGeenen/HuibOtto; ‘en de politiek kijkt alleen wat het oplevert’- Dat is nou precies wat er 1945 gebeurde; Nederland (geen merdeka) lokte de bersiap uit. Ten koste van de onbeschermde buitenkampers. Hoopte dat de Britten zouden ingrijpen. Deze weigerden om in een koloniale oorlog betrokken te worden en vertrokken. Gevolg; een ‘politionele oorlog en het leverde uiteindelijk; een overdracht op.
“Hoopte dat de Britten zouden ingrijpen.” Er viel niks te hopen, na 15 augustus 1945 waren de Britten gewoon verantwoordelijk voor de handhaving van orde en rust. Daar heb ik uiteindelijk ook van geprofiteerd, ik kan dit nog schrijven. Wel een beetje laat, maar ze dachten eerst dat de nieuwe staat Indonesia, zoals het hoort, orde en rust zou handhaven. Daar hadden ze politie en leger voor. Beter laat dan nooit hebben die Britten hun visie herzien.
“En vertrokken” Ook dat was precies volgens afspraak. Het gezag van SEAC was eindig. Zoals het hoort. Ook in Nederland was er na de oorlog een tijdelijk militair gezag. Totdat het civiele bestuur dat gezag weer over kan nemen.
@Somers; ‘er viel niets te hopen’ – Inderdaad. De Britten waren gewoon verantwoordelijk. Maar, die lieten via Mountbattan weten, dat zij zich niet in een koloniale wespennest wilden betrekken. Hun advies; ga praten met de Republiek. ‘dat de nieuwe staat, zoals het hoort(!) gewoonlijk verantwoordelijk was voor orde en rust’ – Tegen de Belanda’s?, die toen hautain de driekleur in top hesen en ‘Hollands vlag, jij bent mijn glorie zongen’? In die kolkende revolutie periode! En zodoende de meute provoceerde! Zelfs de kampen hesen de driekleur. Om maar te zwijgen over het Nederlands beleid 1945 te Batavia. ‘de Britten/Indiërs verlieten, zoals het hoort’. -Om in India het vertrek van de Britten te vieren…..met een parade. En wij …aan de ‘1e politionele actie begonnen’ voor die, zo door ‘de Inlanders gevraagde, orde en rust’.
@HuibOtto; ‘en zich nooit met koloniale onderdrukking hebben bezig gehouden’ – Nou ja? Deze leiders werden zelfs verbannen naar een concentratie kamp! De Nederlandse pers (Zentgraaf/Wijbrands in de jr.’20/’30; ‘ Onguur geboefte, die nationalistische leiders. Waarom de kloof tussen Europeaan en Inlander te dempen?’ Laat de inlander aan maar aan zijn kant van de kloof blijven, en dáár doen wat men van hier toeroept. En mocht hij praatjes krijgen om de hand opheffen tegen het gezag; met 100 betrouwbare(!) soldaten en 20.000 patronen is er geen kans op revolutie. Men zou wensen met een lange zweep dat volkje te kunnen afranselen om het orde en tucht te leren’.
Soetan Sharir, Banda 1935; ‘de voedingsbodem voor alle nationalistisch extremisme, de minderwaardige positie; maatschappelijk en geestelijk, is de wrok tegen dat op hen neerkijkende ras’.
Note; Na sekolah djongkok; zeker geen geschiedenis/gelezen gehad?
Ach meneer Mertens U heeft het nog steeds over oorzaak en gevolg.
Dat geldt dus ook voor de hoge criminaliteitscijfers in bepaalde pauperwijken in die door U genoemde wereldsteden.
Maar bv de Bragaweg in Bandoeng was/is het hartje van de stad. Zoals bv Times Square in New York. Ik ben er zelfs ooit in Harlem geweest met de metro en trouwens ook in een volksbuurt in New Orleans en zelfs in Mexico, gewoon met een huurauto. Ook daar was je een bezienswaardigheid als buitenlander. Maar zo’n onveilig gevoel als zo’n 20 jaar later als beschreven op diverse plekken in Indonesie kan ik me toch niet herinneren daar te hebben ervaren. Ook niet in Bangkok en Kuala Lumpur, of San Francisco.
In Singapore, Amsterdam en London en Parijs in die jaren al helemaal niet.
Maar gaat U voort met de verkettering van Nederland en de autochtone Nederlanders en hun VOC mentaliteit. Maar niet vergeten ondertussen wel te blijven meeprofiteren van de Nederlandse verworvenheden. Want blijkbaar is daarom Indonesie ook voor U toch niet het land waar U graag wilt wonen. Mijn zegen heeft U.
@HuibOtto; ‘verkettering van Nederland’- Ik als Nederlander, Nederland verketteren?
Ik heb alleen een andere visie over onze ‘koloniale achtergrond’. Het waarom/waardoor het zo gelopen is. Met als leidraad die prominenten van weleer;vRandwijk, deKadt,Hella Haasse ea. die toen al een andere koers wensten om in vrede uit elkaar te gaan.
U weet toch ook dat zelfs onze voormalige koningin Julian vóór onafhankelijkheid was?
(door historici vermeden) Ooit u zelf in beeld gesteld, hoe de inlander in zijn eigen vaderland door het leven moest gaan? In al die eeuwen; de inlander te zijn. Reeds in de jr.’30 schreef DMG.Koch; ‘de inlander was arm en vooral rechteloos. Minderwaardig was de positie van de inlander en onvermijdelijk was zijn wrok tegen de Nederlanders met alle desastreuze gevolgen van dien…..’ En wij vroegen ons af; ‘hoe het liefste volk op aarde’ tot een bloedige bersiap kon overgaan.
“Ik heb alleen een andere visie over onze ‘koloniale achtergrond’.” Zoals het voor alle mensen geldt heb ook ik een andere visie, Of beter gezegd, ik heb geen visie (ik ben niet zo visionair), ik heb zaken op een rijtje gezet, dat is dus gewoon mijn geschiedenis, ‘mijn eigen kleine oorlog’, vrij naar Louis Paul Boon. Sommige dingen zijn leuk, sommige dingen niet. Zo zit de geschiedenis in elkaar. U noemt steeds namen, maar er zijn ook heel veel andere namen. Allemaal visies. Interessant om te lezen. Hoe ook andere mensen dan ik sommige dingen leuk vinden en andere dingen niet. Gisteren ben ik in Bronbeek geweest, weer andere visies. Je blijft visies aanhoren.
Sommige mensen hebben zelfs een televisie.
Pak Pierre
“”””””””Sommige mensen hebben zelfs een televisie.”””””””””
Waar je ook op kan internetten en mailtjes versturen.
Ken je nagaan ……
Pak Pierre
@Peter; ‘lachwekkend te worden’? – De oorzaak van bersiap lachwekkend? Zo zijn ook al die ‘pacifistische koloniale oorlogen’ gevoerd; Atjeh,Boni,Bali,Lombok etc. gevoerd; eerst uitlokken en dan met militair geweld toeslaan./neerslaan. Echter in 1945; was er geen Nederlandse militaire macht, maar een Britse, die meteen het Republikeins gezag erkende en tot overleg kwam. @Somers; En verzochten Nederland hetzelfde te doen! Dit natuurlijk tot grote woede van Den Haag. ‘De Britten lieten ons in de steek. Ze waren altijd al jaloers op ons bezit van Indië etc.’ zo klonk het toen. Romme 1945; ‘als de Britten weg zijn, stoten wij door etc.’ Geen merdeka, dus amok; boenoeh belanda werd de kreet. En de Indo’s ea. buiten de kawat geslachtofferd! Door Nederlands politiek beleid! En toen Nederland, na vertrek van de Britten, doorstootte was het resultaat; de overdracht op 27 dec.1949! @ Loeki/HuibOtto/Geenen; Kom op met tegen argumenten.
@HuibOtto; ‘oorzaak en gevolg’ – Slaat op uw opmerkingen aangaande ‘uit het land gekieperd’.
Op instigatie van uw vrouw heeft u de reis ondernomen. Waaruit ik uit opmaak, dat zij geen Indische is en dus onbevooroordeeld(!) de trip heeft gemaakt. Uw mening ken ik. Nu zelfs 2x verwoord. Het steeds beweren/menen met; ‘wij dit of dat’, doet mij altijd vermoeden dat de ‘andere’ onmondig wordt gehouden. Vandaar mijn vraag. Wat betreft uw nare ervaringen. Zo iets komt voor in alle wereldsteden, die ik heb bezocht oa; Londen, Moskou, Budapest, Rome, Napels, Caïro, Dehli, Bangkok, Mexico city, New York, Honoloeloe, LA en San Francisco voor. De laatst genoemde stad, die ik in 2014 bezocht bracht me, vanwege de Pacific line trein trip in Oakland, één van de crimineelste steden van de USA, aldus mijn neef. Niets vermoeden heb in een hotel op Broadway San Francisco geboekt, midden in de zgn Chinese centre. Wat als gevaarlijk gebied gold. Maar om nou als conclusie te trekken dat daardoor ‘iets in mij is geknapt’ > Neen; ik zing nog altijd; I left my heart in San Francisco. Uw opmerking aangaande ‘horden katjongs en gendohs( voor de heer M.) Indonesische jeugd’ spreekt boekdelen.
Alvast een (eventuele) fijne trip toegewenst….naar Zaandam en Amsterdam-N.
Oorzaak en gevolg stelt de heer Mertens en wat vindt Uw echtgenote er zelf van?
Een man die je toch van enige intelligentie mag verdenken. Al zou je denken dat hij dan ook in staat zou moeten zijn een in het Nederlands gestelde tekst te begrijpen. Want er staat duidelijk: “bij ons beiden was er iets afgeknapt……….” .
Maar dan heb ik het nog niet gehad over de horden katjongs en gendohs, dus (voor de heer .M.) Indonesische jeugd die je bestormen en aan je kleding sjorren om te bedelen.
En op de vroegere Bragaweg in Bandoeng waar je tegen de schemering denkt nog even te wandelen en winkels te bekijken en drommen oudere jeugd en jonge mannen je dreigend aan lopen te staren. Zodat je maar spoorslags terug gaat naar je hotel.
Of in Jakarta van plan bent een met een Indonesier getrouwd nichtje te bezoeken en in de hotel- lobby aan de portier vraagt om een taxi te bestellen richting de kampong in pasar Senen. En deze je waarschuwt er absoluut niet heen te gaan omdat het te gevaarlijk was voor buitenlanders. Dus het nichtje komt met haar twee kindjes naar het hotel en je gaat met ze naar Sarinah om voor de kleintjes kleding en schoentjes te kopen en haar ook toestopt met wat centjes.
Haar man werkt als chauffeur op de Britse ambassade en haalt ons toch ‘smiddags na werktijd toch op om ons naar hun huisje in de kampong te brengen. Maar in de nabijheid van de wijk moet mijn vrouw en ik duiken want je mag niet herkend worden als buitenlander.
Want dan was er kans dat we overvallen zouden worden en beroofd.
In de kampong zelf was er verder niets mis.
Maar die unheimische toestanden van met rode vlaggen zwaaiende lieden die een dictator aanhangen en zelfs burgers en de politie bedreigende jongelui kunnen we tegenwoordig ook in Nederland zien. Dus ons zul je in die kontreien ook niet gauw meer tegen komen.
Al hebben we in Zaandam en Amsterdam-N wel familie wonen.
http://www.nporadio1.nl/mangiare/uitzendingen
Marion en Ivan op NPO radio 1 ( vroeger heette dit Hilversum 1) over het boek en Indisch koken
“zag dat ik in Tjimahi geboren was.” Bij kennismakingen in Indonesië zei ik als inlogcode altijd dat ik hier geboren was. Dan gaan met een brede lach alle deuren open. En zoals bijvoorbeeld in de kerk in Surabaya tegen de koster dat ik in de straat hierachter was geboren en in deze doopvont gedoopt, en hier misdienaar was geweest. Ik werd meteen op sleeptouw genomen! Zelfde op de broederschool ernaast. Moest wel fluisteren in de klassen, er was net eindexamen (op dezelfde dagen als in Nederland!).
Tja … Het Indonesia van de 2 gezichten. Voor dat ene gezicht ben ik ook bang. Dat gezicht dat “rampok” roept en “pateni wahe” (Javaans voor “maak maar dood”) en van “maoe apa”. Vanwege dat ene gezicht op mijn netvlies ook nooit meer terug geweest, behoudens voor een zakenreis. De glimlach kan daar zo omslaan naar een grimlach.
Pak Pierre
Is dat niet overal zo? Tot voor kort waren de Nederturken heel aardige mensen. Nu durven ze daar hun broek niet meer te laten inkorten. Knipt die misschien een beetje ernaast. Foutje! In Delft wonen best aardige mensen. Zelfs de bekeurende parkeerwachten doen niet boos!!! Maar als ik onderweg iets zie wat me niet bevalt krijg ik meteen een duw: niet mee bemoeien. En gelijk heeft ze, (zoals altijd!).
Bij de ene groep slaat de vlam wat sneller in de pan dan bij de andere. Waartoe het meest zachtaardige volk der aarde in staat is bewijst zijn jongste geschiedenis, 2de helft 20ste eeuw. Midden negentiger jaren was ik namens een groep van Nederlandse multinationals betrokken bij een evacuatieplan voor hun expats in Jakarta, vrouwen en kinderen eerst. De vlam was weer eens in de wadjan geslagen, hetzachtaardige volk rampokkend, brand stichtend en verkrachtend door de straten. Chinezen natuurlijk zwaar de pisang.
Voor die Turkse djahit van mij hoef ik niet bang te zijn en die Delftse parkeerwachters …. Die zouden best wat coulanter mogen zijn jegens vreemdelingen die verzeild waren geraakt in een chaotische verkeerssituatie.
Pak Pierre.
Ja het was voor mijn moeder ook erg bitter dat ze in 1958 alsnog het land werd uitgekieperd terwijl ze daar toch wel goed werk deed voor de moderne Indonesische jeugd uit alle bevolkingsgroepen met haar school. Weliswaar Met de Bijbel. Nadat ze eerst al in het Bersiap geweld haar man moest verliezen. Helaas overleed ze al in 1961 in Breda, nog geen jaar nadat ze een huis mocht betrekken. Zal dus nooit te weten komen of ze ooit nog naar haar geboorteland terug zou willen,
Haar drie oudste kinderen stuurde ze naar Nederland voor hun voortgezette opleiding. Maar wel met de bedoeling dat ze zouden terug keren en hun verder bestaan in Indonesie zouden opbouwen. Maar geen van ons drieën heeft ooit er om getaald om dat land weer eens te bezoeken of er naar toe terug te gaan. Al heb ik wel een Aziatische rondreis gemaakt op instigatie van mijn vrouw die ook wel eens de contreien wilde zien waar haar man vandaan kwam.
Helaas was het verkiezingstijd en de vrachtwagens waaruit mannen hingen met rode vlaggen Megawati leuzen krijsend rondreden ervoer ze ook als huiveringwekkend. Bij ons beiden was er toen iets geknapt en hadden het wel gezien met dat land. Al was Batakland, Jokja Solo en Bali ons best wel goed bevallen en de ontvangst hartverwarmend door de douane in Medan die me welkom thuis heette toen hij in mijn paspoort zag dat ik in Tjimahi geboren was.
@HuibOtto; ‘het land werd uitgekieperd, terwijl zij daar goed werk deed etc.’ – Dus zonder redenen(!) uitgekieperd, terwijl ze daar goed werk deed? Gevolg heeft altijd een oorzaak. Die oorzaken/feiten weten schept een betere basis tot acceptatie en….. verzoening. ‘ vrachtwagens waaruit mannen met rode vlaggen etc.’- Daardoor bij u beiden iets geknapt en hadden het wel gezien met dat land? – Ik vermoed dat u met een ‘negatief bagage’ naar Indonesië bent afgereisd. Ben toch benieuwd wat uw echtgenote zelf(!) over deze reis geschreven zou hebben.
“”””””Ben toch benieuwd wat uw echtgenote zelf(!) over deze reis geschreven zou hebben.””””””””””
Huib, Ik denk dat niemand het recht heeft om dat te vragen.
En dan is het bitter, dat mijn vader – die van plan was om het land Indonesie te helpen op te bouwen – tot staatsgevaarlijk werd verklaard (Zwarte Sinterklaas). Dan maar een goede bijdrage leveren aan Nederland. Maar om zoveel “ondankbaarheid” is mijn vader nooit meer willen teruggaan naar zijn geboorteland (ook niet met vakantie). Tja, toch wel weer een frustratie.
Misschien is het wel zo, dat Indische mensen die na de onafhankelijkheid niet in het moderne Indonesie hebben gewoond en geleefd, het “koloniale juk” verder mee hebben genomen naar Nederland. Met alle frustraties vandien. Mijn ouders en hun gezin hebben jaren lang in het moderne Indonesie gewoond en hebben zodoende afstand gedaan van de koloniale opvoeding en het koloniale standensysteem. De “inlander uit de koloniale tijd” bijvoorbeeld werd respectvol en als gelijkwaardig gezien.
ellen zegt:
10 september 2016 om 11:32
Misschien is het wel zo, dat Indische mensen die na de onafhankelijkheid niet in het moderne Indonesie hebben gewoond en geleefd,……….
======================================================
Het is gewoon zo .
Lees maar de posting van vele lezers die de “moderne” Indonesia en die beter omgingen met de Indonesiers, is vaak positiever .
Ik heb geluk dat ik ( Made in Indonesia 1948) om kunnen gaan met Totok en Indo kinderen , Batanghari froebel school- Giki -IEV Tjilamaya (Laan Trivelli-Tjideng) .
Nederlands taal en cultuur kwam na de Indonesisch en Sundanese op de 3de plaats in mijn ouderlijke huis.
Ze (van 1915)waren gouvernement HIS leraren , zoals mijn opa en overgrootvader.
“”””””””””””Ik heb geluk dat ik ( Made in Indonesia 1948) om kunnen gaan met Totok en Indo kinderen , Batanghari froebel school- Giki -IEV Tjilamaya (Laan Trivelli-Tjideng) .”””””””””””””””
In die zelfde buurt aan de Tjilamaja, Cideng was er ook een jeugd zoals ik. Allemaal van voor de oorlog geboren(12 tot 15 jaar jong). Naast de gebroeders Geenen, de gebr. Jungst, gebr. de Fretes, gebr. Spies, Rorek, Kimeney, gebr. Hayes, Coldenhof, Corbet, enz. Wij spraken alleen Nederlands en wisten niet beter dan het zo hoorde. Cilamaja driehoek met toen een veld in het midden dat ons voetbalveld was. Leefden volledig gescheiden van de mensen uit de kampong en wisten niet beter.
http://www.opicon.nl/ietstevertellen/Tjideng/home%20tjideng.htm
Ik had toen een serie foto’s van Jalan Tjilamaya , Batanghari, Ampasit aan de Tjidengvrienden gegeven ,
Ben ook uitgenodigd geweest bij hun laatste 2 jaren reunie in NL.
Alleen kon ik niet komen
“”””””””””Ik had toen een serie foto’s van Jalan Tjilamaya , Batanghari, Ampasit aan de Tjidengvrienden gegeven “””””””””””””
Ben al lang op zoek naar foto’s van de Cideng periode tussen 1946 – 1950.
Als u ze heeft en kan inscannen, graag, maar ook met degelijk wat pixels, zodat ik ze vergroot kan bewerken, indien nodig. Bij voorbaat dank.
“”””””””””De “inlander uit de koloniale tijd” bijvoorbeeld werd respectvol en als gelijkwaardig gezien.””””””””””””
Prachtig. Ook 17 august 1945 gevierd?
Het verschil tussen M.B en Ibu E. is dat MB haar verhalen over Nederlands Indie en later Indonesia van haar ouders kwamen.
Er is ook een verschil hoe de Indischen het had ervaren tussen de 1ste groep repatrianten en de latere groepen.
Meestal hebben ze soms positiever kijk ondanks dat ze na 1950-1957/58 nog minder leuke ervaring hadden. (zwarte sinterklaas).
“”””””””””Meestal hebben ze soms positiever kijk ondanks dat ze na 1950-1957/58 nog minder leuke ervaring hadden. (zwarte sinterklaas).””””””””””””
Sorry hoor, maar is het meestal of soms?
Ik ben net als Marion Bloem van de tweede generatie en zowat even oud. Ik heb haar boeken – niet allemaal – gelezen. Maar veel dingen herken ik persoonlijk niet. Dat komt misschien omdat ik niet geboren ben in Nederland. Ik ben geboren in Nederlands-Indie en ben opgegroeid in Indonesie tot mijn elfde jaar (1958). Dat benauwende van de koloniale opvoeding en het koloniale standensysteem ken ik niet. Daar is waarschijnlijk meteen afstand van gedaan, toen Nederlands-Indie Indonesie werd. Mijn familie heeft van alles (witte indo, donkere indo, grote boeng, kleine boeng) , maar het gezin van mijn ouders had er kennelijk weinig last van. Het was een gezin dat sociaal was, maar zijn eigen gang ging. Mijn Indo-Europese oma (een leuke vrouw!) aan moeders kant heeft altijd bij ons ingewoond. Zij droeg – ook in Nederland – zonder schroom de inlandse dracht van sarong en kebaja, ook buitenshuis. In de winter sloeg zij er gewoon een winterjas over heen. Nooit heb ik mij gediscrimineerd gevoeld in Nederland. Eerder vond ik de toenmalige sfeer in Indonesie vijandig gestemd. Op de Europese lagere school in Bandoeng vond ik het wel vreemd, dat de lokale bevolking buiten de school een heel andere cultuur leefde en zelfs niet op mijn school zat. Maar als kind vond je alles vanzelfsprekend. Het was al eenmaal zo. Toch dacht ik toen al bij mijzelf, dat ik de Nederlandse cultuur nooit wilde opgeven. Ik voelde mij thuis tussen de Nederlandse boeken, de Nederlandse lessen, kortom de Nederlandse cultuur. Dat gevoel werd voortgezet in Nederland. Ik zat tussen twee culturen in, maar voor mij was dat vanzelfsprekend. Over de huidskleur werd bij ons thuis ook nooit moeilijk gedaan. Hoewel ik – eerlijk gezegd – denk, dat mijn vader en mijn broer als getinte Indische mannen – net zoals Marion Bloem aangaf – minder prettige dingen hadden meegemaakt, met name in hun werkkring. In de winter waren wij blank, of koelit langsep; in de zomer waren wij bruin van kleur (gebruind) door de zon en de pigmentvorming. Indische gevoeligheid. Terugkomend van vakantie in Spanje of Aruba zelfs “zo zwart als een nikkertje”, maar het heeft ons (mij) nooit gedeerd. Waar ik het wel mee eens ben met Marion Bloem, is dat het huwelijk met een blanda een heel ander perspectief geeft, een andere – minder benauwende – kijk op de westerse samenleving.
Heel herkenbaar!
Zoals de heer Somers opmerkte was het schrijven van mevr. Ellen voor mij ook heel herkenbaar.
Met de uitzondering dat ik mijn kinderjaren heb doorgebracht in Nieuw Guinea, een buitengewest van Nedrlands Indie. Voor mij was Indie nog niet opgehouden al gaf ik er bijna geen aandacht aan.
Ik leefde niet tussen twee culturen want ik had bijna geen contact met de Papoea, ook grotendeels omdat ik geen Bahasa sprak.
Mijn wereld was Nederlands, mijn tweede cultuur was er niet. Er waren geen Indonesiers.
Als kind had ik geen ervaring van discriminatie alhoewel ik wist dat men uit Nederland wel discrimineerde wat uitgezonden baantjes betrof.
Iedeereen was konings gezind, zelfs de meeste Papoea’s, die met de feestdagen even hard feestvierde.
Het was een leuke tijd.
Een interview met Marion Bloem. tjeklik de rode knop
https://soundcloud.com/amsterdamfm/kunstcultuur-achter-het-boek-07-september-2016
Ik heb met meer dan gewone interesse naar Marion geluisterd. Vooral om dat zij een 7 jarige jongere nicht van mijn vrouw is. Haar moeder tante “Sjakkie” zoals ik haar kende,, omdat ik haar ook bij bepaalde gelegenheden bij haar vader en moeder heb ontmoet.
Maar er is een woord uit de vele herkenbare die zij benoemde die bij mij blijft hangen. JULLIE!
Daar kon ik enorm giftig van worden. Zelf toen ik al getrouwd was in de jaren 70 werd dat tegen mij wel eens gezegd en daar kon ik slecht tegen.
http://www.msn.com/en-us/news/world/the-anthropocene-epoch-scientists-declare-dawn-of-human-influenced-age/ar-AAicH9D?li=BBnb7Kz&ocid=UE01DHP
“”””””””””””””‘n Kniesoor die daar op let””””””””””””””
Binnen een paar jaar is Jakarta ook verdwenen.
http://www.businessinsider.com/islands-threatened-by-climate-change-2012-10/#bangladesh-11
Gelukkig hebben wij al:
1. Het Terschelling van Syl de Strandjutter
2. Het Vlieland van dokter Deen
3. Het Texel van Ovis Aries
4. Het Ameland van Ben Steneker
5. Het Schiermonnikoog van J.E. Banck
e.m.
Walcheren (met Souburg) van E.M. Maar dat was een vreemdeling zeker, die verdwaalt is zeker.
TERUGKEER
Machtig baken, lichtende in de nachten,
wenk het schip, dat veilig de kust bereike
die de vaart, de eenzame, haast volbracht heeft,
lang in den vreemde.
Zwerveling aan kusten bevolkt met vogels,
zelve zij geschapen met zware wiekslag.
Die, beschroomd als zij, ik vermag te geven
niets dan dit éne:
Ingehuld te staan op de donkere aarde,
liefdeblind, en zwijgend het schip verbeiden,
ademloos, welhaast als het langzaam nadert
onder de sterren.
Ida Gerhardt
Er stond een kind op de kade
-ik was het, ik was nog klein-
het had niets meer nodig op aarde
om volkomen gelukkig te zijn
Ida Gerhardt
Hoeveel eilanden heeft Indonesië tegenwoordig? Komt er over elk eiland een boek?
Door het stijgen van de zeespiegel verdwijnen steeds meer eilanden van het toneel.
Gaat wel heel erg hard:
1.* De Republiek Indonesië bestaat uit een archipel van 17.508 eilanden . . .
2.** Republik Indonesia terdiri dari 13.466 pulau . . .
*Bron: Wikipedia . . .
**Bron: Wikipedia . . .
e.m.
@/…/ reizen Marion Bloem en Ivan Wolffers over het schitterende één-na-grootste eiland van de wereld,/…/@
— ?????
’n Kniesoor die daar op let, maar toen geografie nog aard-rijkskunde heette was Sumatra het op zes-na grootste eiland van de wereld en voormalig Nederlands Nieuw-Guinea na het Deense Groenland het op één-na grootste eiland ter wereld.
Tja, Bob Dylan zong al ‘The times they are a changin’. Houden het dus voorlopig maar op Newspeak . . .
Volgens de laatste geografische survey uit 7533 eilanden.
Laatste telling 732.
Sekali lagi . . .
Volgens d laatste telling 743 eilanden met 1123 talen waar onder 67 al uitgestorven zijn.