Het Sumatra van Bloem

bol.com :Langs de smalle Trans Sumatra Highway reizen Marion Bloem en Ivan Wolffers over het schitterende één-na-grootste eiland van de wereld, van Aceh tot waar de pont vertrekt naar Java. Een reis in de tijd – van de koloniale oorlog tot nu – vol herinneringen en verhalen over Bloems familie

sumatravanbloem

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

62 reacties op Het Sumatra van Bloem

  1. Loekie zegt:

    Hoeveel eilanden heeft Indonesië tegenwoordig? Komt er over elk eiland een boek?

    • George zegt:

      Door het stijgen van de zeespiegel verdwijnen steeds meer eilanden van het toneel.

      • eppeson marawasin zegt:

        Gaat wel heel erg hard:
        1.* De Republiek Indonesië bestaat uit een archipel van 17.508 eilanden . . .
        2.** Republik Indonesia terdiri dari 13.466 pulau . . .

        *Bron: Wikipedia . . .
        **Bron: Wikipedia . . .

        e.m.

        • e,m, zegt:

          @/…/ reizen Marion Bloem en Ivan Wolffers over het schitterende één-na-grootste eiland van de wereld,/…/@

          — ?????

          ’n Kniesoor die daar op let, maar toen geografie nog aard-rijkskunde heette was Sumatra het op zes-na grootste eiland van de wereld en voormalig Nederlands Nieuw-Guinea na het Deense Groenland het op één-na grootste eiland ter wereld.

          Tja, Bob Dylan zong al ‘The times they are a changin’. Houden het dus voorlopig maar op Newspeak . . .

    • Wal Suparmo zegt:

      Volgens de laatste geografische survey uit 7533 eilanden.

    • eppeson marawasin zegt:

      Gelukkig hebben wij al:
      1. Het Terschelling van Syl de Strandjutter
      2. Het Vlieland van dokter Deen
      3. Het Texel van Ovis Aries
      4. Het Ameland van Ben Steneker
      5. Het Schiermonnikoog van J.E. Banck

      e.m.

      • Jan A. Somers zegt:

        Walcheren (met Souburg) van E.M. Maar dat was een vreemdeling zeker, die verdwaalt is zeker.

        • e.m. zegt:

          TERUGKEER

          Machtig baken, lichtende in de nachten,
          wenk het schip, dat veilig de kust bereike
          die de vaart, de eenzame, haast volbracht heeft,
          lang in den vreemde.

          Zwerveling aan kusten bevolkt met vogels,
          zelve zij geschapen met zware wiekslag.
          Die, beschroomd als zij, ik vermag te geven
          niets dan dit éne:

          Ingehuld te staan op de donkere aarde,
          liefdeblind, en zwijgend het schip verbeiden,
          ademloos, welhaast als het langzaam nadert
          onder de sterren.

          Ida Gerhardt

        • Jan A. Somers zegt:

          Er stond een kind op de kade
          -ik was het, ik was nog klein-
          het had niets meer nodig op aarde
          om volkomen gelukkig te zijn
          Ida Gerhardt

  2. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””””””‘n Kniesoor die daar op let””””””””””””””

    Binnen een paar jaar is Jakarta ook verdwenen.

    • Ron Geenen zegt:

      Ik heb met meer dan gewone interesse naar Marion geluisterd. Vooral om dat zij een 7 jarige jongere nicht van mijn vrouw is. Haar moeder tante “Sjakkie” zoals ik haar kende,, omdat ik haar ook bij bepaalde gelegenheden bij haar vader en moeder heb ontmoet.
      Maar er is een woord uit de vele herkenbare die zij benoemde die bij mij blijft hangen. JULLIE!
      Daar kon ik enorm giftig van worden. Zelf toen ik al getrouwd was in de jaren 70 werd dat tegen mij wel eens gezegd en daar kon ik slecht tegen.

  3. Boeroeng zegt:

    Een interview met Marion Bloem. tjeklik de rode knop

  4. ellen zegt:

    Ik ben net als Marion Bloem van de tweede generatie en zowat even oud. Ik heb haar boeken – niet allemaal – gelezen. Maar veel dingen herken ik persoonlijk niet. Dat komt misschien omdat ik niet geboren ben in Nederland. Ik ben geboren in Nederlands-Indie en ben opgegroeid in Indonesie tot mijn elfde jaar (1958). Dat benauwende van de koloniale opvoeding en het koloniale standensysteem ken ik niet. Daar is waarschijnlijk meteen afstand van gedaan, toen Nederlands-Indie Indonesie werd. Mijn familie heeft van alles (witte indo, donkere indo, grote boeng, kleine boeng) , maar het gezin van mijn ouders had er kennelijk weinig last van. Het was een gezin dat sociaal was, maar zijn eigen gang ging. Mijn Indo-Europese oma (een leuke vrouw!) aan moeders kant heeft altijd bij ons ingewoond. Zij droeg – ook in Nederland – zonder schroom de inlandse dracht van sarong en kebaja, ook buitenshuis. In de winter sloeg zij er gewoon een winterjas over heen. Nooit heb ik mij gediscrimineerd gevoeld in Nederland. Eerder vond ik de toenmalige sfeer in Indonesie vijandig gestemd. Op de Europese lagere school in Bandoeng vond ik het wel vreemd, dat de lokale bevolking buiten de school een heel andere cultuur leefde en zelfs niet op mijn school zat. Maar als kind vond je alles vanzelfsprekend. Het was al eenmaal zo. Toch dacht ik toen al bij mijzelf, dat ik de Nederlandse cultuur nooit wilde opgeven. Ik voelde mij thuis tussen de Nederlandse boeken, de Nederlandse lessen, kortom de Nederlandse cultuur. Dat gevoel werd voortgezet in Nederland. Ik zat tussen twee culturen in, maar voor mij was dat vanzelfsprekend. Over de huidskleur werd bij ons thuis ook nooit moeilijk gedaan. Hoewel ik – eerlijk gezegd – denk, dat mijn vader en mijn broer als getinte Indische mannen – net zoals Marion Bloem aangaf – minder prettige dingen hadden meegemaakt, met name in hun werkkring. In de winter waren wij blank, of koelit langsep; in de zomer waren wij bruin van kleur (gebruind) door de zon en de pigmentvorming. Indische gevoeligheid. Terugkomend van vakantie in Spanje of Aruba zelfs “zo zwart als een nikkertje”, maar het heeft ons (mij) nooit gedeerd. Waar ik het wel mee eens ben met Marion Bloem, is dat het huwelijk met een blanda een heel ander perspectief geeft, een andere – minder benauwende – kijk op de westerse samenleving.

    • Jan A. Somers zegt:

      Heel herkenbaar!

    • Arthur Olive zegt:

      Zoals de heer Somers opmerkte was het schrijven van mevr. Ellen voor mij ook heel herkenbaar.
      Met de uitzondering dat ik mijn kinderjaren heb doorgebracht in Nieuw Guinea, een buitengewest van Nedrlands Indie. Voor mij was Indie nog niet opgehouden al gaf ik er bijna geen aandacht aan.
      Ik leefde niet tussen twee culturen want ik had bijna geen contact met de Papoea, ook grotendeels omdat ik geen Bahasa sprak.
      Mijn wereld was Nederlands, mijn tweede cultuur was er niet. Er waren geen Indonesiers.
      Als kind had ik geen ervaring van discriminatie alhoewel ik wist dat men uit Nederland wel discrimineerde wat uitgezonden baantjes betrof.
      Iedeereen was konings gezind, zelfs de meeste Papoea’s, die met de feestdagen even hard feestvierde.
      Het was een leuke tijd.

  5. Surya Atmadja zegt:

    Het verschil tussen M.B en Ibu E. is dat MB haar verhalen over Nederlands Indie en later Indonesia van haar ouders kwamen.
    Er is ook een verschil hoe de Indischen het had ervaren tussen de 1ste groep repatrianten en de latere groepen.
    Meestal hebben ze soms positiever kijk ondanks dat ze na 1950-1957/58 nog minder leuke ervaring hadden. (zwarte sinterklaas).

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Meestal hebben ze soms positiever kijk ondanks dat ze na 1950-1957/58 nog minder leuke ervaring hadden. (zwarte sinterklaas).””””””””””””

      Sorry hoor, maar is het meestal of soms?

  6. ellen zegt:

    Misschien is het wel zo, dat Indische mensen die na de onafhankelijkheid niet in het moderne Indonesie hebben gewoond en geleefd, het “koloniale juk” verder mee hebben genomen naar Nederland. Met alle frustraties vandien. Mijn ouders en hun gezin hebben jaren lang in het moderne Indonesie gewoond en hebben zodoende afstand gedaan van de koloniale opvoeding en het koloniale standensysteem. De “inlander uit de koloniale tijd” bijvoorbeeld werd respectvol en als gelijkwaardig gezien.

    • Surya Atmadja zegt:

      ellen zegt:
      10 september 2016 om 11:32
      Misschien is het wel zo, dat Indische mensen die na de onafhankelijkheid niet in het moderne Indonesie hebben gewoond en geleefd,……….
      ======================================================
      Het is gewoon zo .
      Lees maar de posting van vele lezers die de “moderne” Indonesia en die beter omgingen met de Indonesiers, is vaak positiever .

      Ik heb geluk dat ik ( Made in Indonesia 1948) om kunnen gaan met Totok en Indo kinderen , Batanghari froebel school- Giki -IEV Tjilamaya (Laan Trivelli-Tjideng) .
      Nederlands taal en cultuur kwam na de Indonesisch en Sundanese op de 3de plaats in mijn ouderlijke huis.
      Ze (van 1915)waren gouvernement HIS leraren , zoals mijn opa en overgrootvader.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””Ik heb geluk dat ik ( Made in Indonesia 1948) om kunnen gaan met Totok en Indo kinderen , Batanghari froebel school- Giki -IEV Tjilamaya (Laan Trivelli-Tjideng) .”””””””””””””””

        In die zelfde buurt aan de Tjilamaja, Cideng was er ook een jeugd zoals ik. Allemaal van voor de oorlog geboren(12 tot 15 jaar jong). Naast de gebroeders Geenen, de gebr. Jungst, gebr. de Fretes, gebr. Spies, Rorek, Kimeney, gebr. Hayes, Coldenhof, Corbet, enz. Wij spraken alleen Nederlands en wisten niet beter dan het zo hoorde. Cilamaja driehoek met toen een veld in het midden dat ons voetbalveld was. Leefden volledig gescheiden van de mensen uit de kampong en wisten niet beter.

        • Surya Atmadja zegt:

          http://www.opicon.nl/ietstevertellen/Tjideng/home%20tjideng.htm
          Ik had toen een serie foto’s van Jalan Tjilamaya , Batanghari, Ampasit aan de Tjidengvrienden gegeven ,
          Ben ook uitgenodigd geweest bij hun laatste 2 jaren reunie in NL.
          Alleen kon ik niet komen

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Ik had toen een serie foto’s van Jalan Tjilamaya , Batanghari, Ampasit aan de Tjidengvrienden gegeven “””””””””””””

          Ben al lang op zoek naar foto’s van de Cideng periode tussen 1946 – 1950.
          Als u ze heeft en kan inscannen, graag, maar ook met degelijk wat pixels, zodat ik ze vergroot kan bewerken, indien nodig. Bij voorbaat dank.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””De “inlander uit de koloniale tijd” bijvoorbeeld werd respectvol en als gelijkwaardig gezien.””””””””””””

      Prachtig. Ook 17 august 1945 gevierd?

  7. ellen zegt:

    En dan is het bitter, dat mijn vader – die van plan was om het land Indonesie te helpen op te bouwen – tot staatsgevaarlijk werd verklaard (Zwarte Sinterklaas). Dan maar een goede bijdrage leveren aan Nederland. Maar om zoveel “ondankbaarheid” is mijn vader nooit meer willen teruggaan naar zijn geboorteland (ook niet met vakantie). Tja, toch wel weer een frustratie.

  8. Huib Otto zegt:

    Ja het was voor mijn moeder ook erg bitter dat ze in 1958 alsnog het land werd uitgekieperd terwijl ze daar toch wel goed werk deed voor de moderne Indonesische jeugd uit alle bevolkingsgroepen met haar school. Weliswaar Met de Bijbel. Nadat ze eerst al in het Bersiap geweld haar man moest verliezen. Helaas overleed ze al in 1961 in Breda, nog geen jaar nadat ze een huis mocht betrekken. Zal dus nooit te weten komen of ze ooit nog naar haar geboorteland terug zou willen,
    Haar drie oudste kinderen stuurde ze naar Nederland voor hun voortgezette opleiding. Maar wel met de bedoeling dat ze zouden terug keren en hun verder bestaan in Indonesie zouden opbouwen. Maar geen van ons drieën heeft ooit er om getaald om dat land weer eens te bezoeken of er naar toe terug te gaan. Al heb ik wel een Aziatische rondreis gemaakt op instigatie van mijn vrouw die ook wel eens de contreien wilde zien waar haar man vandaan kwam.
    Helaas was het verkiezingstijd en de vrachtwagens waaruit mannen hingen met rode vlaggen Megawati leuzen krijsend rondreden ervoer ze ook als huiveringwekkend. Bij ons beiden was er toen iets geknapt en hadden het wel gezien met dat land. Al was Batakland, Jokja Solo en Bali ons best wel goed bevallen en de ontvangst hartverwarmend door de douane in Medan die me welkom thuis heette toen hij in mijn paspoort zag dat ik in Tjimahi geboren was.

    • RLMertens zegt:

      @HuibOtto; ‘het land werd uitgekieperd, terwijl zij daar goed werk deed etc.’ – Dus zonder redenen(!) uitgekieperd, terwijl ze daar goed werk deed? Gevolg heeft altijd een oorzaak. Die oorzaken/feiten weten schept een betere basis tot acceptatie en….. verzoening. ‘ vrachtwagens waaruit mannen met rode vlaggen etc.’- Daardoor bij u beiden iets geknapt en hadden het wel gezien met dat land? – Ik vermoed dat u met een ‘negatief bagage’ naar Indonesië bent afgereisd. Ben toch benieuwd wat uw echtgenote zelf(!) over deze reis geschreven zou hebben.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””Ben toch benieuwd wat uw echtgenote zelf(!) over deze reis geschreven zou hebben.””””””””””

        Huib, Ik denk dat niemand het recht heeft om dat te vragen.

  9. Jan A. Somers zegt:

    “zag dat ik in Tjimahi geboren was.” Bij kennismakingen in Indonesië zei ik als inlogcode altijd dat ik hier geboren was. Dan gaan met een brede lach alle deuren open. En zoals bijvoorbeeld in de kerk in Surabaya tegen de koster dat ik in de straat hierachter was geboren en in deze doopvont gedoopt, en hier misdienaar was geweest. Ik werd meteen op sleeptouw genomen! Zelfde op de broederschool ernaast. Moest wel fluisteren in de klassen, er was net eindexamen (op dezelfde dagen als in Nederland!).

    • Pierre de la x zegt:

      Tja … Het Indonesia van de 2 gezichten. Voor dat ene gezicht ben ik ook bang. Dat gezicht dat “rampok” roept en “pateni wahe” (Javaans voor “maak maar dood”) en van “maoe apa”. Vanwege dat ene gezicht op mijn netvlies ook nooit meer terug geweest, behoudens voor een zakenreis. De glimlach kan daar zo omslaan naar een grimlach.

      Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Is dat niet overal zo? Tot voor kort waren de Nederturken heel aardige mensen. Nu durven ze daar hun broek niet meer te laten inkorten. Knipt die misschien een beetje ernaast. Foutje! In Delft wonen best aardige mensen. Zelfs de bekeurende parkeerwachten doen niet boos!!! Maar als ik onderweg iets zie wat me niet bevalt krijg ik meteen een duw: niet mee bemoeien. En gelijk heeft ze, (zoals altijd!).

        • Pierre de la x zegt:

          Bij de ene groep slaat de vlam wat sneller in de pan dan bij de andere. Waartoe het meest zachtaardige volk der aarde in staat is bewijst zijn jongste geschiedenis, 2de helft 20ste eeuw. Midden negentiger jaren was ik namens een groep van Nederlandse multinationals betrokken bij een evacuatieplan voor hun expats in Jakarta, vrouwen en kinderen eerst. De vlam was weer eens in de wadjan geslagen, hetzachtaardige volk rampokkend, brand stichtend en verkrachtend door de straten. Chinezen natuurlijk zwaar de pisang.

          Voor die Turkse djahit van mij hoef ik niet bang te zijn en die Delftse parkeerwachters …. Die zouden best wat coulanter mogen zijn jegens vreemdelingen die verzeild waren geraakt in een chaotische verkeerssituatie.

          Pak Pierre.

  10. Boeroeng zegt:

    http://www.nporadio1.nl/mangiare/uitzendingen
    Marion en Ivan op NPO radio 1 ( vroeger heette dit Hilversum 1) over het boek en Indisch koken

  11. Huib Otto zegt:

    Oorzaak en gevolg stelt de heer Mertens en wat vindt Uw echtgenote er zelf van?

    Een man die je toch van enige intelligentie mag verdenken. Al zou je denken dat hij dan ook in staat zou moeten zijn een in het Nederlands gestelde tekst te begrijpen. Want er staat duidelijk: “bij ons beiden was er iets afgeknapt……….” .

    Maar dan heb ik het nog niet gehad over de horden katjongs en gendohs, dus (voor de heer .M.) Indonesische jeugd die je bestormen en aan je kleding sjorren om te bedelen.
    En op de vroegere Bragaweg in Bandoeng waar je tegen de schemering denkt nog even te wandelen en winkels te bekijken en drommen oudere jeugd en jonge mannen je dreigend aan lopen te staren. Zodat je maar spoorslags terug gaat naar je hotel.
    Of in Jakarta van plan bent een met een Indonesier getrouwd nichtje te bezoeken en in de hotel- lobby aan de portier vraagt om een taxi te bestellen richting de kampong in pasar Senen. En deze je waarschuwt er absoluut niet heen te gaan omdat het te gevaarlijk was voor buitenlanders. Dus het nichtje komt met haar twee kindjes naar het hotel en je gaat met ze naar Sarinah om voor de kleintjes kleding en schoentjes te kopen en haar ook toestopt met wat centjes.
    Haar man werkt als chauffeur op de Britse ambassade en haalt ons toch ‘smiddags na werktijd toch op om ons naar hun huisje in de kampong te brengen. Maar in de nabijheid van de wijk moet mijn vrouw en ik duiken want je mag niet herkend worden als buitenlander.
    Want dan was er kans dat we overvallen zouden worden en beroofd.
    In de kampong zelf was er verder niets mis.
    Maar die unheimische toestanden van met rode vlaggen zwaaiende lieden die een dictator aanhangen en zelfs burgers en de politie bedreigende jongelui kunnen we tegenwoordig ook in Nederland zien. Dus ons zul je in die kontreien ook niet gauw meer tegen komen.
    Al hebben we in Zaandam en Amsterdam-N wel familie wonen.

  12. RLMertens zegt:

    @HuibOtto; ‘oorzaak en gevolg’ – Slaat op uw opmerkingen aangaande ‘uit het land gekieperd’.
    Op instigatie van uw vrouw heeft u de reis ondernomen. Waaruit ik uit opmaak, dat zij geen Indische is en dus onbevooroordeeld(!) de trip heeft gemaakt. Uw mening ken ik. Nu zelfs 2x verwoord. Het steeds beweren/menen met; ‘wij dit of dat’, doet mij altijd vermoeden dat de ‘andere’ onmondig wordt gehouden. Vandaar mijn vraag. Wat betreft uw nare ervaringen. Zo iets komt voor in alle wereldsteden, die ik heb bezocht oa; Londen, Moskou, Budapest, Rome, Napels, Caïro, Dehli, Bangkok, Mexico city, New York, Honoloeloe, LA en San Francisco voor. De laatst genoemde stad, die ik in 2014 bezocht bracht me, vanwege de Pacific line trein trip in Oakland, één van de crimineelste steden van de USA, aldus mijn neef. Niets vermoeden heb in een hotel op Broadway San Francisco geboekt, midden in de zgn Chinese centre. Wat als gevaarlijk gebied gold. Maar om nou als conclusie te trekken dat daardoor ‘iets in mij is geknapt’ > Neen; ik zing nog altijd; I left my heart in San Francisco. Uw opmerking aangaande ‘horden katjongs en gendohs( voor de heer M.) Indonesische jeugd’ spreekt boekdelen.
    Alvast een (eventuele) fijne trip toegewenst….naar Zaandam en Amsterdam-N.

  13. Huib Otto zegt:

    Ach meneer Mertens U heeft het nog steeds over oorzaak en gevolg.

    Dat geldt dus ook voor de hoge criminaliteitscijfers in bepaalde pauperwijken in die door U genoemde wereldsteden.

    Maar bv de Bragaweg in Bandoeng was/is het hartje van de stad. Zoals bv Times Square in New York. Ik ben er zelfs ooit in Harlem geweest met de metro en trouwens ook in een volksbuurt in New Orleans en zelfs in Mexico, gewoon met een huurauto. Ook daar was je een bezienswaardigheid als buitenlander. Maar zo’n onveilig gevoel als zo’n 20 jaar later als beschreven op diverse plekken in Indonesie kan ik me toch niet herinneren daar te hebben ervaren. Ook niet in Bangkok en Kuala Lumpur, of San Francisco.
    In Singapore, Amsterdam en London en Parijs in die jaren al helemaal niet.

    Maar gaat U voort met de verkettering van Nederland en de autochtone Nederlanders en hun VOC mentaliteit. Maar niet vergeten ondertussen wel te blijven meeprofiteren van de Nederlandse verworvenheden. Want blijkbaar is daarom Indonesie ook voor U toch niet het land waar U graag wilt wonen. Mijn zegen heeft U.

    • RLMertens zegt:

      @HuibOtto; ‘verkettering van Nederland’- Ik als Nederlander, Nederland verketteren?
      Ik heb alleen een andere visie over onze ‘koloniale achtergrond’. Het waarom/waardoor het zo gelopen is. Met als leidraad die prominenten van weleer;vRandwijk, deKadt,Hella Haasse ea. die toen al een andere koers wensten om in vrede uit elkaar te gaan.
      U weet toch ook dat zelfs onze voormalige koningin Julian vóór onafhankelijkheid was?
      (door historici vermeden) Ooit u zelf in beeld gesteld, hoe de inlander in zijn eigen vaderland door het leven moest gaan? In al die eeuwen; de inlander te zijn. Reeds in de jr.’30 schreef DMG.Koch; ‘de inlander was arm en vooral rechteloos. Minderwaardig was de positie van de inlander en onvermijdelijk was zijn wrok tegen de Nederlanders met alle desastreuze gevolgen van dien…..’ En wij vroegen ons af; ‘hoe het liefste volk op aarde’ tot een bloedige bersiap kon overgaan.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Ik heb alleen een andere visie over onze ‘koloniale achtergrond’.” Zoals het voor alle mensen geldt heb ook ik een andere visie, Of beter gezegd, ik heb geen visie (ik ben niet zo visionair), ik heb zaken op een rijtje gezet, dat is dus gewoon mijn geschiedenis, ‘mijn eigen kleine oorlog’, vrij naar Louis Paul Boon. Sommige dingen zijn leuk, sommige dingen niet. Zo zit de geschiedenis in elkaar. U noemt steeds namen, maar er zijn ook heel veel andere namen. Allemaal visies. Interessant om te lezen. Hoe ook andere mensen dan ik sommige dingen leuk vinden en andere dingen niet. Gisteren ben ik in Bronbeek geweest, weer andere visies. Je blijft visies aanhoren.

        • Pierre de la x zegt:

          Sommige mensen hebben zelfs een televisie.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Sommige mensen hebben zelfs een televisie.”””””””””

          Waar je ook op kan internetten en mailtjes versturen.

        • Pierre de la x zegt:

          Ken je nagaan ……

          Pak Pierre

        • RLMertens zegt:

          @Peter; ‘lachwekkend te worden’? – De oorzaak van bersiap lachwekkend? Zo zijn ook al die ‘pacifistische koloniale oorlogen’ gevoerd; Atjeh,Boni,Bali,Lombok etc. gevoerd; eerst uitlokken en dan met militair geweld toeslaan./neerslaan. Echter in 1945; was er geen Nederlandse militaire macht, maar een Britse, die meteen het Republikeins gezag erkende en tot overleg kwam. @Somers; En verzochten Nederland hetzelfde te doen! Dit natuurlijk tot grote woede van Den Haag. ‘De Britten lieten ons in de steek. Ze waren altijd al jaloers op ons bezit van Indië etc.’ zo klonk het toen. Romme 1945; ‘als de Britten weg zijn, stoten wij door etc.’ Geen merdeka, dus amok; boenoeh belanda werd de kreet. En de Indo’s ea. buiten de kawat geslachtofferd! Door Nederlands politiek beleid! En toen Nederland, na vertrek van de Britten, doorstootte was het resultaat; de overdracht op 27 dec.1949! @ Loeki/HuibOtto/Geenen; Kom op met tegen argumenten.

  14. Huib Otto zegt:

    Dat hoeven wij ons niet af te vragen. Ze zijn daartoe opgeruid door hun leiders.
    Er is niets liefs aan een Indonesische leider die eerst zijn eigen mensen opoffert en overlevert aan een bloeddorstige bezettende overheid en daarna datzelfde volk opruit zijn medeburgers die op een enkele uitzondering na zelfs zijn voortgekomen uit datzelfde volk en zich nooit met koloniale onderdrukking hebben bezig gehouden. Ze waren gewoon een deel van het bestaande systeem zoals ze nu in Nederland loyale burgers proberen te zijn en onderdeel van het bestaande parlementaire democratische systeem olv een Koningshuis.waarin Nederlands bloed inmiddels nog verder te zoeken is.
    Een leider die zich ontpopte als een dictator en ook één die later mede-verantwoordelijkheid draagt voor zo mogelijk nog grotere moordpartijen op eigen Indonesische medeburgers die toevallig een andere politieke opvatting hadden over een betere verdeling van de welvaart.
    (Daarom is die Erdogan ook een enge man in de ogen van vele Nederlanders).

    In een staat waar welvaart en rijkdommen nog steeds niet aan de doorsnee burger aan de onderkant ten goede komt. Maar er is wel een nieuwe middenklasse ontstaan zoals de Indo’s indertijd. Net als in de koloniale tijd.Ze hebben het ook gewoon over “het volk” als ze naar de sociale onderklasse verwijzen. Er is niets nieuws onder de zon.

    Maar ga me nu niet beschuldigen dat ik niets van snap van de Indonesische wordings-geschiedenis. Ik heb gelukkig iets meer dan sekolah djonkok gedaan.
    Maar moord op onschuldige burgers, vrouwen en kinderen, blijft moord. En valt nooit goed te praten.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Maar moord op onschuldige burgers, vrouwen en kinderen, blijft moord””””””””””””

      Een ieder weldenkend mens is het met je eens. Maar de politiek kijkt alleen maar naar wat het oplevert. Het doel heiligt de middelen, niet waar. Of om het plat uit te drukken: De enkeling wordt er rijk van en het volk wordt in de shit gedrukt.

      • RLMertens zegt:

        @RonGeenen/HuibOtto; ‘en de politiek kijkt alleen wat het oplevert’- Dat is nou precies wat er 1945 gebeurde; Nederland (geen merdeka) lokte de bersiap uit. Ten koste van de onbeschermde buitenkampers. Hoopte dat de Britten zouden ingrijpen. Deze weigerden om in een koloniale oorlog betrokken te worden en vertrokken. Gevolg; een ‘politionele oorlog en het leverde uiteindelijk; een overdracht op.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Hoopte dat de Britten zouden ingrijpen.” Er viel niks te hopen, na 15 augustus 1945 waren de Britten gewoon verantwoordelijk voor de handhaving van orde en rust. Daar heb ik uiteindelijk ook van geprofiteerd, ik kan dit nog schrijven. Wel een beetje laat, maar ze dachten eerst dat de nieuwe staat Indonesia, zoals het hoort, orde en rust zou handhaven. Daar hadden ze politie en leger voor. Beter laat dan nooit hebben die Britten hun visie herzien.
          “En vertrokken” Ook dat was precies volgens afspraak. Het gezag van SEAC was eindig. Zoals het hoort. Ook in Nederland was er na de oorlog een tijdelijk militair gezag. Totdat het civiele bestuur dat gezag weer over kan nemen.

        • RLMertens zegt:

          @Somers; ‘er viel niets te hopen’ – Inderdaad. De Britten waren gewoon verantwoordelijk. Maar, die lieten via Mountbattan weten, dat zij zich niet in een koloniale wespennest wilden betrekken. Hun advies; ga praten met de Republiek. ‘dat de nieuwe staat, zoals het hoort(!) gewoonlijk verantwoordelijk was voor orde en rust’ – Tegen de Belanda’s?, die toen hautain de driekleur in top hesen en ‘Hollands vlag, jij bent mijn glorie zongen’? In die kolkende revolutie periode! En zodoende de meute provoceerde! Zelfs de kampen hesen de driekleur. Om maar te zwijgen over het Nederlands beleid 1945 te Batavia. ‘de Britten/Indiërs verlieten, zoals het hoort’. -Om in India het vertrek van de Britten te vieren…..met een parade. En wij …aan de ‘1e politionele actie begonnen’ voor die, zo door ‘de Inlanders gevraagde, orde en rust’.

    • RLMertens zegt:

      @HuibOtto; ‘en zich nooit met koloniale onderdrukking hebben bezig gehouden’ – Nou ja? Deze leiders werden zelfs verbannen naar een concentratie kamp! De Nederlandse pers (Zentgraaf/Wijbrands in de jr.’20/’30; ‘ Onguur geboefte, die nationalistische leiders. Waarom de kloof tussen Europeaan en Inlander te dempen?’ Laat de inlander aan maar aan zijn kant van de kloof blijven, en dáár doen wat men van hier toeroept. En mocht hij praatjes krijgen om de hand opheffen tegen het gezag; met 100 betrouwbare(!) soldaten en 20.000 patronen is er geen kans op revolutie. Men zou wensen met een lange zweep dat volkje te kunnen afranselen om het orde en tucht te leren’.
      Soetan Sharir, Banda 1935; ‘de voedingsbodem voor alle nationalistisch extremisme, de minderwaardige positie; maatschappelijk en geestelijk, is de wrok tegen dat op hen neerkijkende ras’.
      Note; Na sekolah djongkok; zeker geen geschiedenis/gelezen gehad?

  15. Peter zegt:

    Nederland lokte de Bersiap uit.
    Hr Mertens houdt dit bij u nou nooit op!? Eerst was het om te huilen, maar het begint nu lachwekkend te worden.
    Gegroet Peter

    • Loekie zegt:

      “En dit zijn dingen die niet slechts de rede, maar ook de ervaring door dagelijkse voorbeelden leert, namelijk dat dergelijke wetten, die bevelen wat ieder moet geloven en die verbieden iets tegen deze of gene mening te zeggen of te schrijven, dikwijls zijn ingesteld om tegemoet te komen aan, of liever te zwichten voor de woede van de mensen, die vrije geesten niet kunnen verdragen en die met hun grimmig gezag licht in staat zijn de vroomheid van het oproerige grauw in razernij te doen verkeren en op te stoken tegen wie ze maar willen”.
      Spinoza

  16. Huib Otto zegt:

    Daar sluit ik me bij aan heer Peter.
    De man is niet voor rede vatbaar.
    En met Ron Geenen deel ik de opvatting dat de politiek een smerige zaak is.
    Waar je ook woont.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””De man is niet voor rede vatbaar.””””””””””””””

      Volledig getraumatiseerd door dat onderwerp waarin hij verstrikt is geraakt en blijkbaar niet meer instaat is anders te denken.

      • RLMertens zegt:

        @Geenen; ‘volledig getraumatiseerd’ – Ik dacht dat mijn mening zeker niet de gangbare is. Zoals steeds is verwoord door u en menigeen. Wat is gestoeid op propaganda van weleer. Constateer ook, dat nu eindelijk ook de media/ jonge journalisten/historici zich ontdoen van het ‘koloniale gedachten goed’; de waarheid over Indië!. Voor de goede orde; Die Indische maatschappij was gedoemd te verdwijnen(zoals dat ook met de slavernij gebeurde). Ooit schreef ene Indo drs.LBE.Vonk in de Volkskrant van 12/8/1995; ‘Dat 17 aug. voor Indo’s een feest moet zijn, omdat deze datum de volledige liquidatie van een maatschappij inhield, waar blank zijn als superieur werd beschouwd. Iedereen die een beetje blank was, voelde zich als gevolg verheven over de gekleurde medemens. Sommige Indo’s , zelfs bruiner dan inheemsen, maar met Nederlandse achternamen voelden zich superieur boven de Indonesiërs. Lukte dat niet, dan stamden zij in elk geval van gegoede Kraton families. Die ‘koloniale maatschappij’ dwong een ieder tot discriminatie’. En daar ben ik helemaal mee eens. (en eet daarom op die 17/8 altijd rendang met witte rijst) Dus, wie is er eigenlijk getraumatiseerd?

        • Jan A. Somers zegt:

          Tjee, weer een voor mij nieuwe naam, Vonk. Ik blijf leren. Afgelopen donderdag op Bronbeek gerijsttafeld. Lekker, maar er was geen rendang. Dat krijg ik vandaag van mijn Zeeuws meisje. Ook een oorlogskind, maar die hoor je niet mekkeren.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” waar blank zijn als superieur werd beschouwd…..”

          Zou dat de trigger zijn geweest vd moorden of werd er door de nieuwe bourgeoisie
          politiek via het gewone volk afgerekend met de feodale adel en meeprofiterende Europeaan.
          https://indisch4ever.nu/2014/03/08/was-de-republiek-indonesia-in-het-najaar-van-1945-primair-verantwoordelijk-voor-de-moordpartijen-van-nationalistische-extremisten/

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘de trigger zijn geweest etc.’ – Nou, zie de door u aangehaalde site., Ik weet me alleen nog te herinneren, als 10 jarige, die ongelooflijke Belanda haat, die toen plotseling zo opdook. Maar als je dan lees, hoe de Nederlandse media in de jr.’20/’30 zich zo anti inlands manifesteerde, zonder dat de zgn. in 1914(!) reeds ingevoerde haatzaai artikelen in het Indische Wetboek van Strafrecht ingevoerd, ingreep. Ene Wijbrands schreef; ‘Boven Digoel vond hij een veel te milde straf. Er is maar een methode; dwangarbeid. Nog beter was het, dat geboefte onmiddelijk te executeren. 50 Galgen op het Koningsplein en op de alloon aloon in andere plaatsen ten aanschouwen van de bevolking, hebben voor 50 jaar lang een heilzaam effect. Wat moet men dan voorstellen, hoe de Inlander zich toen in 1945, na een Japanse ‘opleiding’ tegen over alles wat met de Belanda te maken had gedroeg. Vooral ook tegen die regenten en al die anderen, die zich in hun ogen Belanda volgelingen waren; Ambonezen, Chinezen ea. Trouwens er waren ook vele ‘nieuwe bourgeoisie’ die uit die regenten/hogere kringen kwamen.

  17. eppeson marawasin zegt:

    @Tjee, weer een voor mij nieuwe naam, Vonk. Ik blijf leren.@

    — Ja, en dan wordt er ergens als discussietechniek notabene gevraagd om ‘tegenargumenten’ op de ‘mening’ van een derde (?).

    Zo stelde ik op Javapost sympathieke medelezer Pak Surya Atmadja de volgende vraag: @eppeson marawasin zegt: 7 september 2016 om 2:14 pm À propos, u hebt de gebeurtenissen van 70 jaar geleden wél heel persoonlijk meegemaakt ? Hoe oud was u toen ?@

    — In diens onschuld neemt Pak Surya Atmadja in zijn antwoord mee; @Pak Surya Atmadja zegt: 7 september 2016 om 5:52 pm /…/Wat de omwenteling van 1965 betreft,/…/@

    — De geoefende medelezer moge duidelijk zijn dat dit niet mijn vraag was !

    Maar wie-o-wie gaat één week later op ‘gezochte’ wijze met de oprechte woorden van Pak Surya Atmadja aan de haal?:

    @15 september 2016 om 9:52 pm Surya; ‘wat de omwenteling van 1965 betreft’ – Toch opvallend dat deze 1965 coup steeds ter sprake wordt gebracht als op de site de periode 1942-1945 aan de orde is.@

    — Trouwe medelezers zullen nu misschien iets hebben van, hé … is dat niet dezelfde dan, die telkens maar weer de façade van het Brits vlagvertoon in New Delhi en het Gemenebest erbij sleept als het over de transitie Nederlands-Indië/Indonesië gaat ?

    Selamat weekend semoea allemaal y’all !!!

    e.m.

    • Surya Atmadja zegt:

      @eppeson marawasin zegt: 7 september 2016 om 2:14 pm À propos, u hebt de gebeurtenissen van 70 jaar geleden wél heel persoonlijk meegemaakt ? Hoe oud was u toen ?@
      “— In diens onschuld neemt Pak Surya Atmadja in zijn antwoord mee; @Pak Surya Atmadja zegt: 7 september 2016 om 5:52 pm /…/Wat de omwenteling van 1965 betreft,/…/@
      ================================
      Het is niet alleen te wijten aan “mijn onschuld( = uiteraard ik ben zo onschuldig en onbevangen als een klein baby )maar ook mijn manier van discussie , de andere kant niet beledigen , beleefd blijven zoals een Oosterling het betaamt .

      Op zijn Hollands zou ik zeggen, het “verbaasd” me als bij bersiapdiscussie ( die hoogstens een paar maanden had geduurd) bijna altijd de omwenteling/PKI slachtoffers van 20 jaar later , de Oost Timor affaire etc , Papua vraagstuk werd meegenomen.
      Of de ongenoegen over hoe de Indische Nederlanders vroeger een slechte welkom kregen in vergelijking met de huidige opvang van asielzoekers .

      Ma’af dat ik een beetje de achterkant van mijn tong laat zien .
      En excuus in een topic over een boek van Mevr.Bloem.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s