Tong Tong Fair verliest mogelijk gemeentesubsidie 

suarakiita_anis3_2jun2015ttfupdate van 29 december
AD:   De Tong Tong Fair in Den Haag gaat in 2016 terug van 12 dagen naar 9 dagen. Redenen zijn onder andere de hoge kosten van het personeel en de huur van het Malieveld. Ook komt er een speciaal (en goedkoper) avondkaartje. Het opzetten van de paviljoens voor de Tong Tong Fair kost veel tijd en geld.
De datum is al geprikt. Van zaterdag 28 mei tot en met zondag 5 juni staat het Malieveld weer helemaal in het teken van Indië.

.
bericht van 19 december :
ttf30mei2014Indoweb:    De Tong Tong Fair moet zijn waarde voor de stad bewijzen, anders raakt het evenement mogelijk de subsidie van de gemeente Den Haag in 2017 kwijt.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

90 reacties op Tong Tong Fair verliest mogelijk gemeentesubsidie 

  1. Peter Jasper zegt:

    Er zijn beslist ook andere steden die hun wille hebben
    Den Haag is ook al het North Sea Jazz vestival kwijt geraakt
    ROTTERDAM MISSCHIEN ?

  2. Ron Geenen zegt:

    Ach waarom ook niet, wat is nu Indisch. Just second class!

  3. Loekie zegt:

    Om welk bedrag gaat het?
    Brengt het wegvallen van dat bedrag het voortbestaan van TTF in gevaar?

    • Ron Geenen zegt:

      Anders gewoon voortzetten op kleine schaal alleen als een Indo Pasar en zonder andere landen. Heel simpel gewoon Indisch houden. Beslist genoeg animo.

    • eppeson marawasin zegt:

      Verleende subsidie in 2014: €100.000,00

      Gemeentelijke doelstelling grootschalige evenementen:

      Evenementen zijn voor Den Haag van groot belang. Den Haag wil zich als
      stad nationaal en internationaal onderscheiden met toonaangevende evenementen.
      Evenementen zorgen voor inkomsten en werkgelegenheid (horeca,
      detailhandel, et cetera), leveren een bijdrage aan de profilering van de stad
      en zorgen voor participatie van de inwoners. Evenementen kunnen juist op
      locaties zoals de Binnenstad en Scheveningen zorgen voor extra economische
      spin-off. De gemeente stimuleert de samenwerking met ondernemers
      en instellingen in de stad.

      e.m.

      • Jan A. Somers zegt:

        De TTF is geen liefdadig doel of liefhebberij. Het is een zakelijke onderneming, die met een positief saldo moet eindigen, anders heeft het als onderneming geen continue levensvatbaarheid. Verleende subsidie in 2014: €100.000,00. Dat is toch een schijntje, valt de TTF daarmee om? Gezien de omzet moet het toch ook zonder die ton lukken? Of is de exploitatierekening toch hopeloos?

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””De TTF is geen liefdadig doel of liefhebberij. Het is een zakelijke onderneming, die met een positief saldo moet eindigen, anders heeft het als onderneming geen continue levensvatbaarheid. “”””””””””

          Hoeveel gesubsidieerde instanties en bedrijven hebben de afgelopen jaren ook weer negatief gedraaid, om maar niet te spreken van de heren en dames met een salaris boven de B-norm?
          Die 100000 is gewoon een belachelijk excuus.

  4. Boeroeng zegt:

    Dit doet me denken aan een topic uit 2011. Jammer dat de bron niet meer online is (editie weekkrant)
    https://indisch4ever.nu/2011/05/23/den-haag-wilt-indische-hoofdstad-zijn/
    De bezuinigingen werden toen al aangekondigd, maar verkocht als zonder kosten Den Haag promoten met de Indische roots.

    • PLemon zegt:

      @Boeroeng ” …zonder kosten Den Haag promoten met de Indische roots”

      Echt Hollands…” voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten”

      ***De gemeenteraad van Den Haag heeft op 19 mei 2011 ingestemd met de Citymarketingvisie 2011-2015.

      Op basis van een amendement is destijds besloten te onderzoeken hoe de zichtbaarheid van de Indische roots van Den Haag kan worden verbeterd, opdat economische spin-off wordt gegenereerd door middel van een impuls in de bestedingen en meer bezoekers. Inmiddels is dit onderzoek afgerond en kan ik u informeren over de uitkomsten en de daaruit voortvloeiende acties van partijen uit de stad en de ondersteuning die de gemeente en Den Haag Marketing daarbij kan bieden.  Zie hier

  5. Jullie vergeten alle belangrijke doeleinden. Nederland krijgt een heleboel A-syrische, Turkse en Marokkaanse immigranten te verwerken. Die mensen hebben ook geld nodig. En meer geld dan je denkt Wat is nu een Indo met zijn ketupat?
    Cap

    • Ron Geenen zegt:

      Dit kreeg ik net uit NL toegezonden:
      38 Euro per dag geeft men per asielzoeker uit.
      Oftewel … 38 euro x 30 dagen = 1140 euro per persoon, per maand!
      Netto en belastingvrij voor asielzoekers!
      Dat is dus voor een echtpaar 1140 euro x 2 = 2280 euro per maand netto.
      Hoeveel geven jullie, heren ministers aan Nederlanders, die sterven van de kou in onze straten?

      Vele van onze gepensioneerden hebben veel minder en zij hebben hun hele leven gewerkt voor hun oude dag!
      Het is echt te zot voor woorden, schandalig en hoe lang blijven wij dit nog slikken?
      En wij zouden langer moeten gaan werken?
      Hoe lang blijven wij nog “ja” knikken?
      Leve de Nederlandse politici!

      • Indisch4ever zegt:

        Kankeren op asielzoekers kan overal op het internet. Dit soort hitserij hoort niet op deze website .
        Stop eens met dat haatzaaien.
        Het gaat in dit topic over de Tong Tong Fair. Blijf ontopic

        • bokeller zegt:

          Wat is nu een Indo met zijn ketupat?

          Pak Boeroeng ,kunnen we dit nu niet vasthouden
          Ketoepat, in een boengkoesan, heel smakelijk en
          zowel koud als warm bij bijna alle Indische lekkernijen
          toe te passen tevens met een heel lange traditie
          en heel lang eet-en houdbaar
          Leve de (Indo) kutupat
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik zie met de beste wil van de wereld geen haatzaaierij en gekanker op asielzoekers in de reactie van de heer Cap van Balgooy. Hij schrijft: “Die mensen hebben ook geld nodig. En meer geld dan je denkt”. Wat is daar mis mee? Hieruit lees ik begrip voor de situatie en noden van de asielzoekers. Geen wrok, geen haat en nijd. Er klinkt wel agressiever taal op de site.

          Mij intrigeert de vraag die op de gewraakte 2 zinnen volgt: “Wat is nu een Indo met zijn ketupat?”. Bedoelt de heer Van Balgooy daarmee een figuur die de Amerikanen een “sucker” noemen, een onnozele hals die altijd en overal de pisang is, nergens serieus wordt genomen en niet voor zijn rechten durft op te komen? Dat zou men kunnen gaan denken als men het laatste nieuws over de “back pay” heeft gevolgd. Maar gelukkig heeft de doorsnee Indo (m/v) in de diaspora toch wel bewezen ook zonder subsidie, liefdadigheid en aalmoezen succesvol en gelukkig te kunnen zijn.

          Dan die verbinding van de Indo met de ketupat, dat in kunstig gevlochten palmbladeren bolletje rijst. In mijn herinnering werd die alleen gemaakt en gegeten met de Lebaran, aan het einde van de Islamitische vasten. Dus iets typisch Indonesisch, in de koloniale tijd “Inlands”, niet specifiek des Indo’s. Vergis ik mij?

          Tja … tenslotte de TTF. Wist niet eens dat die door de gemeente Den Haag werd gesubsidieerd. Dacht altijd dat het een voor de organisatoren winstgevend evenement was, dat zichzelf bedroop. Nooit een financiële verantwoording van kosten en baten gezien. Maar dat zal aan mij liggen, ik heb er nooit om gevraagd.

          Wanneer is die subsidie er in geslopen? Vanaf het prille begin toen de TTF nog Pasar Malem heette en in de Haagse Houtrusthallen domicilieerde? Of kwam die om de hoek kijken toen de zaak grootser werd aangepakt en verhuisde naar het tentenkamp op het Malieveld?

          Ik heb begrepen dat de subsidie nu gaat afhangen van de vraag of de TTF er in zal slagen “het Indische” van Den Haag aan de hele wereld te verkopen, zodat de hele wereld voor de TTF naar Den Haag komt en de Haagse economie daarmee een enorme boost geeft. Tit for tat.

          Welnu …. ik denk dat de TTF daarin niet zal slagen. Wat mij betreft wordt de TTF dan weer een kleinschalige, gezellige Pasar Malem. Met een sluitende begroting. Zonder baksjies van de overheid.

          En als Den Haag zo prat wil gaan op haar Indische identiteit, dan zou het ook sympathiek kunnen staan tegenover de oprichting van een mooi monument ter nagedachtenis aan de duizenden Bersiapslachtoffers. Meedogenloos vermoord in Indië.

          Het hoeft geen Taj Mahal te worden. Hoewel …… come to think of it ……. daarmee zou Den Haag bezoekers van over de hele wereld kunnen lokken. Kassa!

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          “Stop eens met dat haatzaaien”
          Allemaal aanleiding voor het schorremorrie om weer aan de gang te gaan.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””schorremorrie?????????????

        • Pierre de la Croix zegt:

          Latijn voor “gajes”.

          Pak Pierre

      • Ron, je vergist je. Die bedragen zijn niet per dag, maar per week. In jouw voorbeeld krijgt een persoon dus 4X 38 euro= 152 euro per maand. Voor een echtpaar komt dit dus samen uit op 2 x 152 euro = 304 euro per maand netto. Scheelt dus aanzienlijk met die 2280 euro die jij noemt. Op de site van de NOS staat alles precies weergegeven.
        http://nos.nl/op3/artikel/2071050-wat-krijgt-een-vluchteling-in-nederland-eigenlijk.html

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Ron, je vergist je. Die bedragen zijn niet per dag, maar per week””””””””””

          Best mogelijk. Ik kreeg namelijk dat als email uit NL toegestuurd, las het en gestuurd vanwege de discussie. Mijn source heeft het ook gekopieerd, dus ergens is er bij een publicatie een fout gemaakt. Jammer.

  6. Surya Atmadja zegt:

    Pierre de la Croix zegt:
    21 december 2015 om 00:23
    Dan die verbinding van de Indo met de ketupat, dat in kunstig gevlochten palmbladeren bolletje rijst. In mijn herinnering werd die alleen gemaakt en gegeten met de Lebaran, aan het einde van de Islamitische vasten. Dus iets typisch Indonesisch, in de koloniale tijd “Inlands”, niet specifiek des Indo’s. Vergis ik mij?
    ====================================================================
    Tidak, Nir.
    Het is Inlands gebruikt wij( Nederlanders) doen zulke dingen niet.

    In West Java ( eigenlijk bijna overal) hebben ze ketupat tahu, lekkernij uit Tasikmalaya ( mijn roet of kampung)

    • Pierre de la Croix zegt:

      Pak Surya schreef: “Tidak, Nir. Het is Inlands gebruikt wij( Nederlanders) doen zulke dingen niet”.

      Tidak Nir? Ik schreef daarvoor “…. dus iets typisch Indonesisch, in de koloniale tijd “Inlands”, niet specifiek des Indo’s”.

      Dan zitten we toch op één lijn, want de Indo voelde zich in de oude kolonie toch GEEN “Ellanderrrr”?

      Ketupat tahu lijkt me overigens heel lekker. Nooit gegeten. Maar ja ….. Semarang hè?

      Pak Pierre

      • bokeller zegt:

        Weer iets geks, ik zal wel op een andere planeet gewoond hebben.
        Al van kinds af aan heb ik de ketoepatzakjes gevouwen en
        niet van een Indonesier geleerd,maar van mijn Tantes/nichten.
        En laten die nou indo’s wezen.
        Naderhand in nw.Guinea ,dacht ik de papoeavrouwen te kunnen
        leren om deze Ketoepat’s te maken voor onze meerdaagse patrouilles
        Resultaat,dat deze eenvoudige inboorlingen me uitlachten en
        zonder extra centen,alles keurig leverden.
        ‘T waren trouwens geen kustbewoners maar uit het immense
        binnenland.
        siBo

        • PLemon zegt:

          Nog een weetje…

          Ook in de rest van de Maleisische wereld (Indonesië, Maleisië, Brunei en het zuiden van de Filipijnen) kent men Ketupat, echter onder andere namen. Op de Filipijnen wordt Ketupat door christenen gegeten als lunch. Gezegd wordt dat de Ketupat ontstaan is uit de behoefte van zeelui om hun rijst te beschermen tegen bederven. Doordat de rijst in de buitenlucht hangt druipt het vocht er uit. De uitgezette rijst zorgt er voor dat de mandjes genoeg sluiten om te voorkomen dat er ongedierte in komt.
          http://www.brainsenbranie.com/?p=531

        • Pierre de la Croix zegt:

          Citaat Couperus (1923) uit het Indisch Lexicon: “Tovenaar was hij en op zijn bevel bloeiden de kapok-boomen van lange kaïns en kleurige sarongs, en de padihalmen hingen zwaar van ketoepats: dat is de in ruitvormig gevlochten kokosblad gekookte rijst”.

          Tja … maar nu weet ik nog niet wat een Indo-Ketoepat is.

          Pak Pierre

  7. Surya Atmadja zegt:

    PLemon zegt:
    21 december 2015 om 15:56
    Nog een weetje…
    Gezegd wordt dat de Ketupat ontstaan is uit de behoefte van zeelui om hun rijst te beschermen tegen bederven. Doordat de rijst in de buitenlucht hangt druipt het vocht er uit.
    —————————————————
    Verhaal van de Indonesiers :
    waarschijnlijk voor het makkelijker op te bergen(ophangen)/vervoeren en voor de smaak !!. en geur .
    Zie voorbeeld waarom de Indonesiers/Aziaten hun pepes vis/kip in pisangblad voorbereiden.
    Toen hebben de mensen nog geen (koel)kasten.
    Of waarom men bijvoorbeeld bepaalde soort hout (al dan niet met natuurlijke geur) gebruiken voor barbeque.
    Tegenwoordig heb je “ketupat”in een geperforeerde vierkante plastic zakjes koop je in de grote toko’s.

    • Arthur Olive zegt:

      Pisangblad geeft de pepes vis/kip een geur.

      Daarom heb ik altijd de pest als ze mij nasi bunkus geven in een restaurant met waxpapier tussen de nasi en het pisangblad.
      Als ze bang zijn voor lekage dan kunnen ze liever het waxpapier aan de buitenkant doen.

  8. bokeller zegt:

    Pak Pierre
    ’t Komt hierdoor; ”Wat is nu een Indo met zijn ketupat?”

    Nou meer dan je wel denkt.
    De ketoepat is niet meer weg te denken, zo ook
    de sinjo²/nonnie² Indo.

    Een Indo moet je proeven ,evenzo de ketoepat.
    Geboengkoes -gekookt in partjes gesneden aan
    een satéstokje gespietst ,in de goelai of sajoeran
    en petjil gemikt of gewoon uit het vuistje.
    En nu lees ik,dat Couperus ( siapa dia ini) in 1923 al
    bewust was van deze ketoepat.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Een Indo moet je proeven …….

      Tja …. hoe doe je dat en hoe smaakt hij? Naar ketoepat?

      Straks, beneden gekomen voor mijn avondsnack, eens aan mijn vrouw vragen.

      Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Geboengkoes -gekookt in partjes gesneden aan
      een satéstokje gespietst ,in de goelai of sajoeran
      en petjil gemikt of gewoon uit het vuistje.””””””””””””””””””””

      Bo, als Padanger weet je nog Sate Padang met ketupat! Specialiteit van west Sumatra.
      Een gele vette saus, dat warm moest worden gehouden, want anders stolt het. De sate zelf is gemaakt van Lidah, Babat, Jantung en Usus van de karbau. Slecht voor je cholesterol, maar o zo lekker.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ron Geenen zegt:
        30 december 2015 om 01:33
        Specialiteit van west Sumatra.
        Een gele vette saus, dat warm moest worden gehouden, want anders stolt het. De sate zelf is gemaakt van Lidah, Babat, Jantung en Usus van de karbau. Slecht voor je cholesterol, maar o zo lekker.
        =================================================================
        Toen ik in 2009 en 2011 of 2012 naar Padang ging (2xdus, met een rondreis per auto richting Medan) , probeerde ik de gewone rendang Padang , in de buurt van Batusangkar .
        Nou , nog nooit een taaie rendang padang gegeten , bleek(katanya) uit daging kebo Pak, volgens de chauffeur.
        Terwijl ik in Jakakarta al tientallen jaren rendang Padang hebt gegeten bij aangetrouwde familie (Padangers Asli) , die als het ware op je tong smelt .
        Boter zacht is het.
        Zelfs de Rendang padang van Natrabu(ma’af dese) ,Sari Ratu , Garuda etc kon niet eens tippen.
        http://natrabu.co.id/restaurant.htm
        Sate Padang vind ik niet lekker, ben meer gewend aan sate ayam madura , van de jaren 60.En ik schrik me rot als ik lees over lidah , bababt, jantung etc .
        Vorig jaar at ik voor de “eerste”sate Padang, even proeven wat mijn nyonya bestelde in een grote mall in Bintaro(a.d rand van Zuid jakarta)
        http://www.bintarojayaxchange.com/shopdirectory-dine?id=dine
        Ik zag mijn vrouw met lange tanden haar sate te eten, dus ik proeven.
        Wat vies zeg, vooral die klefferige lauwe kerrie of curry saus .

        • bokeller zegt:

          .##Wat vies zeg, vooral die klefferige lauwe kerrie of curry saus##

          Hadden jullie daar ter plaats bekend moeten maken.
          siBo

          Sate Padang.
          Een Sate gerecht uit Batang Padang en het omliggende gebied in West-Sumatra,
          Sate Padang is gemaakt van koe of geit slachtafval gekookt in pittige bouillon en daarna gegrild.
          Het voornaamste kenmerk van Sate Padang
          is een gele Satesaus gemaakt van rijstmeel gemengd
          met kruidige bouillon van slachtafval,
          kurkuma, gember, knoflook, koriander, laos wortel,
          komijn, kerriepoeder en zout.

          Sate Padang wordt onder gescheiden in twee sub-varianten,
          de Sate Pariaman en de Sate Padang Panjang,
          die verschillen in smaak en samenstelling van hun gele Satesauzen.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Sate Padang.
          Een Sate gerecht uit Batang Padang en het omliggende gebied in West-Sumatra,”””””””””””

          Juist en ik krijg honger. Ik zal Daan toch weer eens vragen wanneer hij het weer eens gaat maken.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Vorig jaar at ik voor de “eerste”sate Padang, even proeven wat mijn nyonya bestelde in een grote mall in Bintaro(a.d rand van Zuid jakarta)”””””””””””

          Koken is een kunst. Ik denk dat wij daarover het zelfde denken. Pas nog van 2 1/2 pond vlees en ruim 6 uren koken en sudderen plus roeren mijn rendang gemaakt. Het bewijs ligt o.a. in de ijskast in diverse kleine stalen pannetjes opgeslagen.
          De man van mijn nicht, die geboren is in Bukittinggi is, kan ik wel zeggen , een expert in het maken van Sate Padang. Diverse Padangers komen op een verjaardag bij hem en dan maakt hij voor de liefhebbers de echte sate Padang. Maar je moet de soorten “vlees” eerst van te voren zacht koken, dan aan de stokken rijgen en BBQ. Daarbij is de meer warme gele saus echt een kunst om te maken.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Geenen. Dit keer een ‘hollands’ rendang recept bij aankoop stoofvlees tjap ‘irishbeef’. U verzamelt ze meen ik ?

          Indonesisch gekruid rundvlees, kokosnoot curry en geurige rijst

          Dit is een milde rundvlees curry uit het verre oosten, met de smaken van kokosnootmelk en citroengras. Het wordt vaak rendang genoemd en kan ook heel goed met een schouderstuk bereid worden.
          Bereidingstijd: 30 minuten + 2 1/2 uur stoven

          http://www.irishbeef.nl/indonesisch-gekruid-rundvlees-kokosnoot-curry-en-geurige-rijst/

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Dit keer een ‘hollands’ rendang recept bij aankoop stoofvlees tjap ‘irishbeef’.””””””””””

          Wat denkt u van het volgende: Vlees of kip, sambel, rode ui, laos, daun salam, sereh, zout, santan, tomaten en olie.
          Of vlees, kemirie noten, koenjit, laos, ui, lombok, sereh poeder, santan, citroensap, suiker en zout.
          Een ander voegt er aan toe paprika, trassi, djeroek poeroet.
          En als laatste gaat er ook het volgende in asem kandis, naast 2o chalotten.
          Het is juist een greep uit de eerste 4.

        • Ron Geenen zegt:

          •1 el donkere muscovado suiker
          •fijngesneden rode chilipeper en bosuitjes, om te garneren
          •gestoomde geurige rijst en een salsa van komkommer, tomaten, rode ui & koriander om erbij te serveren

          Prachtig wat er hier boven staat. Trouwens wat is nu “muscovado”?
          En “salsa” van——–! Hoe verzinnen ze het.
          Ik moet zeggen het resultaat op de foto is het groen en rood nog het best geslaagd.
          Maar wat ik van de rest voor naam moet geven? Ik durf het niet.

  9. eppeson marawasin zegt:

    @Couperus ( siapa dia ini)@

    — Couperus batja Bredero, katanja … 😉

    e.m.

  10. eppeson marawasin zegt:

    22-12-2015 Teletekst pagina 104: Facelift boulevard Scheveningen

    De boulevard in Scheveningen gaat de komende jaren flink op de schop. De gemeente Den Haag trekt 25 miljoen euro uit om het gebied rond toeristische attracties als de Pier en het Kurhaus aantrekkelijker te maken,staat in een plan dat nu bij de gemeenteraad ligt.

    Wethouder Revis verwacht dat het bedrag nog fors oploopt door ondernemers die in het gebied willen investeren.Den Haag denkt dat Scheveningen tot de belangrijkste badplaats kan uitgroeien
    van Noordwest-Europa.

    De boulevard moet meer natuurlijke glooiende lijnen krijgen en meer groen, alsof de duinen zijn doorgetrokken.

    Back to topic: @Tong Tong Fair verliest mogelijk gemeentesubsidie@

    — Tja … alle beetjes helpen !

    e.m.

  11. eppeson marawasin zegt:

    De Tong Tong Fair in Den Haag gaat in 2016 terug van 12 dagen naar 9 dagen. Redenen zijn onder andere de hoge kosten van het personeel en de huur van het Malieveld. Ook komt er een speciaal (en goedkoper) avondkaartje.

    De datum is al geprikt. Van zaterdag 28 mei tot en met zondag 5 juni staat het Malieveld weer helemaal in het teken van Indië.

    http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/4215279/2015/12/29/Tong-Tong-Fair-korter.dhtml

    e.m.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Dit jaar (ik had al bijna geschreven “vorig jaar”, ik was even mijn tijd vooruit) bezocht ik de TTF met 2 vrienden, een 2de generatie Indische jongen en een Sri Lankaan (Tamil van huis uit) die het “Indische” spektakel wel eens wilde meemaken en in mij een goede leidsman zag.

      Kwam het nu door de hitte dat er die dag zo weinig publiek was en was het verbeelding, dat er minder stands waren dan het jaar en de jaren ervoor? Zo die waargenomen verschijnselen “structureel” waren, dan zouden die al tekenen zijn van verval, van een formule die is uitgewerkt.

      Heer Eppeson schrijft: “Van zaterdag 28 mei t/m zondag 5 juni staat het Malieveld weer helemaal in het teken van Indië”. Tja ….. ’t is ook maar net wat je nog onder “Indië” verstaat.

      Als oude knar die de Houtrusthallen heeft meegemaakt mis ik natuurlijk al die Indootjes die toen in groten getale aanwezig waren en alleen al door hun taal en accent “Indië” terugbrachten. Ik mis hun uitroepen van vreugde als er het zoveelste weerzien plaats vond, bij de satétent of Toko Oen: “Eééé bangsat …..!” “Looooh …..”.

      Dan waren er de producten en de uitstalling ervan, die sterk aan de echte pasar van “Indië” deden denken. Er waren nog geen elektrieke massagestoelen te koop of te huur, geen mannetje met een kompeuter die kon handlezen en geen Fremdkörper, die wel iets met Azië te maken hebben, maar niets met “Indië”.

      Misschien was het ook verbeelding of toeval – want ik was ook dit jaar maar één keer op de TTF, niet elke dag – dat ik, behalve de knarren van de 1ste generatie, ook relatief weinig van de 2de en 3de en volgende generaties uit Indië geborenen zag. Of waren die al zo verbleekt dat het Indische niet meer een-twee-drie van hun tjongors viel af te lezen?

      Was het ook verbeelding dat ik meer “junk” zag aangeboden en minder spullen van ouderwetse, zeg maar “Indië kwaliteit”, meer “up market”? Ik heb een mooi uit hout gesneden paneel aan de muur hangen met een kampongtafereeltje, Sarina’s die padi tot beras stampen en zo. Ongeveer tien jaar geleden gekocht in een stand die vol stond met heel mooi houtsnijwerk en schilderijen. Al jaren niet meer gezien.

      Ik ben maar yesterday’s man, with a nowhere point of view. Maar misschien mag ik toch opperen dat de TTF organisatie zich moet afvragen of ze niet “back to basics” moet gaan. Kleinschaliger en beperkt tot het oude Indië en voor mijn part het nieuwe Indonesia. Producten, eten, drinken, kunst en cultuur. Meer gezelligheid, minder massaal.

      De oudjes van het eerste uur krijg je er niet mee terug, die zijn bijna allemaal bij God in de hemel of anders tengak-tengoek in een of andere aanleunwoning of verpleeghuis. No offense meant richting die oudjes. Binnen afzienbare tijd, als Toean Allah mij niet al geroepen heeft, hoor ik. Indische jongen van de generasi satoe setengah, ook bij de club.

      Pak Pierre

      • Indorein zegt:

        Subsidie verlenen aan een bedrijf is zoiets als de nagel aan de doodskist. Een bedrijf dat afhankelijk is, of wordt, van de te verlenen subsidie, kan maar beter meteen stoppen met haar activiteiten. De Nederlandse economische maatschappij is wezenlijk gebaseerd op het kapitalisme met wat socialistische elementen zoals o.a. subsidie.
        Subsidie is alleen maar goed voor maatschappelijke culturele organisaties, die ideële doelstellingen in hun statuten hebben opgenomen en daarom optreden in vormen als de stichting, de vereniging de coöperatie e.d.

        De TTF als bedrijf heeft geen bestaansrecht mijns inziens: zij kan geen winst maken in deze economische markt. En dat betekent dat het bedrijf moet stoppen met deze werkwijze van marktbenadering anders gaat het failliet.

        Mijn idee zou zijn om de TTF in de vorm van een historisch museum voort te zetten, waarin ook plaats wordt ingeruimd voor andere Indische invloeden op onze maatschappij zoals bijvoorbeeld de Indorock, de Indische keuken e.d.
        Zo blijft e.e.a. ook vrij van andere Aziatische, Turkse, Arabische “inmenging”, die alleen maar afbreuk doen aan het aloude begrip pasar malam.

        Een museum kan vervolgens recht doen gelden op staatssteun in haar financiële beleid. Verder vind ik “als Indo uit de provincie” dat een dergelijk museum niet in Den Haag zou moeten komen. Die stad is behoorlijk onbereikbaar voor menig reiziger.
        Rotterdam, Utrecht of Eindhoven zouden betere plaatsen zijn.

        De huidige generatie Indo’s zijn geen Indo’s zoals die van de 1e en 2e generatie. Het zijn gewoon Nederlanders met een kleurtje (van licht getint tot donkerbruin)! Ze voelen zich zelfs meer verwant met allochtone Nederlanders uit Suriname, de Antillen en zelfs Turkije en Marokko (ene Jesse Klaver voorop!). Een TTF zegt hun maar weinig.
        En omdat binnen niet al te lange tijd de laatste 2e generatie Indo zijn/haar laatste adem heeft uitgeblazen, is het m.i. nu de tijd om voor de toekomst de Indische cultuur en invloed op de Nederlandse samenleving vast te leggen in een historisch museum.

        • Boeroeng zegt:

          De Tong Tong Fair is geen normaal bedrijf. Het doel is ook niet winst maken.
          De TTF is een evenement van de Stichting Tong Tong

          Welkom op de website van Stichting Tong Tong, de oudste Indische culturele organisatie van Nederland. Ons doel is de Indische cultuur te stimuleren en de kennis over Indische mensen en hun cultuurgeschiedenis te bevorderen.
          Onze doelstellingen zijn het meest zichtbaar op het Tong Tong Festival, het culturele programma van de jaarlijkse Tong Tong Fair

          http://stichtingtongtong.nl/

          Zolang TTF de tering naar de nering kan zetten met deze opzet, moet men doorgaan.
          Ook met 20% minder bezoekers kan men doorgaan,mits kostenposten geschrapt worden.

          Misschien moet men op den duur juist commerciëler denken. Optredens van landelijk bekende mensen van Indische komaf en een commercieel entree vragen.

        • ellen zegt:

          Ook musea krijgen tegenwoordig geen subsidie meer.

      • Jan A. Somers zegt:

        “meer “junk” zag aangeboden ” En vergeet niet elk jaar ongeveer hetzelfde. Maar die oudjes van het eerste uur blijven leuk. Vooral dat taaltje. (met één uitzondering! + Zeeuws meisje)

  12. P.Lemon zegt:

    @Heer P dela X ” Maar misschien mag ik toch opperen dat de TTF organisatie zich moet afvragen of ze niet “back to basics” moet gaan. Kleinschaliger en beperkt tot het oude Indië en voor mijn part het nieuwe Indonesia. Producten, eten, drinken, kunst en cultuur. Meer gezelligheid, minder massaal.

    @Indorein ” Mijn idee zou zijn om de TTF in de vorm van een historisch museum voort te zetten, waarin ook plaats wordt ingeruimd voor andere Indische invloeden op onze maatschappij zoals bijvoorbeeld de Indorock, de Indische keuken e.d.
    Zo blijft e.e.a. ook vrij van andere Aziatische, Turkse, Arabische “inmenging”, die alleen maar afbreuk doen aan het aloude begrip pasar malam.

    *** Misschien goede suggesties als je bedenkt dat de Pasar formule elders in den lande juist goed gedijt : Bijvoorbeeeld:
    (Flam Productions is de organisator van één van de meest succesvolle Pasar Malams in Nederland. De Pasar Malam Bagus die elk jaar in de Rijn hal in Arnhem door Flam Productions als driedaags evenement aan het publiek en de standhouders wordt aangeboden is een begrip in heel Nederland. Duizenden bezoekers komen van heinde en verre naar Arnhem!)
    Het woord pasar is etymologisch verwant met bazaar.

    Leed men in Den Haag destijds aan megalomanie of kreeg men een verkeerde push vd gemeente marketeers ( de Pasar Malam Besar wijzigde van naam : Met name het uitgebreide internationale culturele programma (sinds 2005 aangeboden onder de naam Tong Tong Festival) kwam onvoldoende voor het voetlicht door de naamsverwarring.).
    Daarbij kwam er nog concurrentie ( Sinds 2010 wordt op het Malieveld de Pasar Malam Indonesia door de Indonesische ambassade in Nederland georganiseerd.)

    Daarom ‘back to basics’ dwz terug naar de oorsprong/bron . Zoals je al wandelend in de straten de Kerstmarkten bezoekt.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Citaat uit het stukje van Boeroeng, het credo van de Stichting Tong Tong m.b.t. de TTF: “Welkom op de website van Stichting Tong Tong, de oudste Indische culturele organisatie van Nederland. Ons doel is de Indische cultuur te stimuleren en de kennis over Indische mensen en hun cultuurgeschiedenis te bevorderen. Onze doelstellingen zijn het meest zichtbaar op het Tong Tong Festival, het culturele programma van de jaarlijkse Tong Tong Fair”.

      Tja … 3 x “Indisch” in het credo. Maar waren die doelstellingen inderdaad “het meest zichtbaar” in de TTF? De TTF had/heeft een ambitie die verder ging/gaat dan “het Indische”. Heel Z.O. Azië was/is er welkom, alsmede het nog oostelijker gelegen Oceanië (op mijn dagje TTF aanschouwde ik een Maori zang- en dansgroep). Was die hogere ambitie ingefluisterd door de gemeente Den Haag?

      Stichting Tong Tong is met de TTF in ieder geval gaan hinken op 2 benen: De oude Indische doelgroep en een nieuwe, niet lokaal, niet nationaal, maar internationaal. Dan kan het zijn dat je noch vlees, noch vis wordt maar iets er tussen in dat niemand lust.

      Het is maar een theorie, een hersenspinsel. Maar misschien toch de moeite waard om over na te denken. Een stichting als Tong Tong moge geen winstoogmerk hebben, zij zal toch moeten overleven. Waarschijnlijk dus zonder subsidie.

      Pak Pierre

      • Anoniem zegt:

        Pierre de la Croix zegt:
        29 december 2015 om 22:26

        ”. Heel Z.O. Azië was/is er welkom, alsmede het nog oostelijker gelegen Oceanië (op mijn dagje TTF aanschouwde ik een Maori zang- en dansgroep).
        ======================================================
        Toen men de naam PMB wilde veranderen werden bezoekers geinterviewd .
        Vragenlijst invullen.
        Had toen mijn bezwaren geuit, dat het voor de oudjes niet herkenbaar zullen worden.
        Voor al als er veel vreemd branche cultuur uitingen werden vertoond, zoals uit Vietnam, Hawai ( leuk om de jonge danseressen te zien met hun gojang gojang pinggul(heupen) en hun bustenhouders klapperdoppen.
        Heeft toch weinig te maken met NOI .
        Het lijkt wel een benzinepomp die naast benzine , olie (auto benodigheden) allerlei bijproducten verkopen.
        Hoe zegt men dat in de marketing jargon ? .Ajo, orang orang pinter , pertel eens.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … van die Hawaiiaanse grasrokjes heb ik nog hooikoorts gekregen ….

          Zo te lezen luidt uw anonieme advies aan de Stichting Tong Tong inzake het jaarlijkse “Indische” culturele gebeuren TTF: Schoenmaker, hou jij je bij je leest.

          Is geen modern marketing jargon, want dat is Angel-Saksisch.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Mijn vader vertelde uit Merauke (jaren dertig) dat als de resident of GG op bezoek kwam, de dansende vrouwen bustehouders kregen uitgedeeld. De mannen konden hun peniskoker aanhouden. Het mooist vind ik nog altijd op Ambon die zingende vrouwen in hun witte kabaai.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … en ik kan die BH’s van klapperdopjes van die Hawaiiaanse meisjes maar niet uit mijn kepala krijgen (zie Anoniem, 30 dec 0049 uur). Zou daarvan de “klappermelk” komen? Schijnt lekker te zijn met suiker.

          Dirty old man.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          “pertel eens’ Collateral damage.

  13. bokeller zegt:

    Effe ,over de peniskoker dragende inboorlingen
    te Merauke in 1913.,en de toen beroemde”Broekenboom”

    Assistent-Resident de Hr.Platé bestelde in Ambon 150 korte
    broeken en hing die op bepaalde gelegenheden,bijv markt-
    koninginne dag- of bootdagen aan een boom iets buiten
    de bebouwde kom.
    De Papoea’s ,die dan van buitenaf de stad in wilden
    moesten eerst een broek aantrekken.
    En de reden daarvan was,dat deze inboorlingen hun
    ”genitaal” teveel op een uitdagende wijze te toon dragen
    en in het bijzonder veel te uitdagend was voor
    mevrouw Platé, en om haar dat aanblik te besparen.
    koos manlief voor deze oplossing
    siBo

    • Arthur Olive zegt:

      De vrouwen droegen meestal alleen een rokje van grasvezels. Toen eens een belangrijke meneer en zijn vrouw een Papua dorp wilde bezoeken, werd de vrouwen gevraagd hun borsten te bedekken.
      De Papua-dames voldeden graag aan dat verzoek. Zodra de blanke vrouw in zicht kwam, tilden zij hun rokjes omhoog.
      http://www.klap.net/vogelvlucht/papua/papua-n-g.html

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja … dat waren nog eens tijden. Wat hebben “wij” met onze zendingsdrift niet allemaal kapot gemaakt. Nu verwijten wij anderen dat ze hun vrouwen helemaal inpakken.

        Rare wereld. Zou mevrouw Joty ter Kulve wel gelijk hebben met haar observatie dat de mens – de homo faber – de kroon op de schepping, sorry, evolutie is?

        Pak Pierre

  14. eppeson marawasin zegt:

    ‘De reuzenaronskelk, die hoger dan drie meter kan worden, vindt haar oorsprong op het Indonesische eiland Sumatra.’

    http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/4216333/2015/12/30/Naar-rottend-vlees-stinkende-penisplant-bloeit-na-tien-jaar.dhtml

    e.m.

  15. Indorein zegt:

    Dit topic luidt: “Tong Tong Fair verliest mogelijk gemeentesubsidie”
    Hoe in G…’s naam (sorry hr Geenen, maar dat is een Nederlandse uitdrukking, no offense!) zijn we uitgekomen op:
    reuzenaronskelk, grasvezelrokjes, peniskoker, bustehouders, etc. etc.
    Ik veronderstel, dat dit aan de “Indische cultuur” te wijten is?
    Zelfs de Amerikaanse Indo’s laten zich hiertoe verleiden terwijl het Amerikaanse devies altijd luidt: stick to the point!

    Enfin! …. Iedereen een gezellig en gezond 2016 toegewenst! Want ja, ik mag, net zoals enige andere personen, niet van uit mijn geloofsovertuiging u een zegenrijk en vredig nieuwjaar toewensen. Dan worden ze heel boos! Jammer.
    Voor de Amerikaantjes zeg ik toch (net als hun presidenten dat altijd doen) : God bless you all!

    • bokeller zegt:

      U heeft er wel van gesmuld,gezien de
      juiste volgorde en het opdoen van
      ”Indische cultuur” (als dat er wel is)
      siBo

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””Voor de Amerikaantjes zeg ik toch (net als hun presidenten dat altijd doen) : God bless you all!””””””””””

      Een van die standaard politieke gezegden, die voor vele Amerikanen totaal geen betekenis hebben. En mijn vrouw en ik zijn geen Amerikaan, maar wel happy hier.

  16. eppeson marawasin zegt:

    @Hoe in G…’s naam (sorry hr Geenen, maar dat is een Nederlandse uitdrukking, no offense!) zijn we uitgekomen op:
    reuzenaronskelk, grasvezelrokjes, peniskoker, bustehouders, etc. etc.@

    — Geëvolueerd !

    e.m.

    • Indorein zegt:

      Hahaha, ja zo zou je dat kunnen noemen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Geëvolueerd? Maak dat de creationisten maar eens wijs.

      Afdwalen van het thema lijkt me overigens niet typisch Indisch: Wie in NL wel eens vergaderingen heeft geleid binnen zowel profit- als non profit organisaties, weet hoe moeilijk het is om alle deelnemers bij de les te houden.

      Ik stoor mij niet aan het off topic voort-evolueren van een onderwerp. Als het zo uitkomt doe ik er zelf ook graag aan mee. Dat komt misschien omdat ik I4E graag zie als een gezellige virtuele huiskamer, een “kamar ngobrol”, waar alles “wat onze Indische gemeenschap aangaat” (zie credo I4E, rechter bovenhoek) kan worden besproken, zonder dat het besprokene moet leiden tot een vooraf vastgesteld doel en/of tot een absoluut gelijk van de een, en dus een absoluut ongelijk van de ander.

      Ik kan mij overigens voorstellen dat afdwalen van een topic een gruwel moet zijn voor de lezertjes/schrijvertjes, die I4E primair zien als een platform om een boodschap uit te dragen of als een dispuut, waar het debat heel serieus en liefst wetenschappelijk moet worden gevoerd.

      Op naar de oliebollen en appelflappen. In mijn omgeving lijkt het al oorlog. Gevoerd door jongelui die niet weten wat oorlog is en die de daarbij horende geluiden dus niet associëren met dood en verderf.

      Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        “dat afdwalen van een topic een gruwel moet zijn voor de lezertjes/schrijvertjes” En vergeet onze arme Boeroeng niet! Die zit zich nu te versliken in zijn oliebol.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. Boeroeng lijkt mij inschikkelijker geworden. Niet meer zo streng. Hij wordt ook een dagje ouder.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””” Die zit zich nu te versliken in zijn oliebol.”””””””””””””

          Bij ons geen oliebollen en appel flappen. Ook geen vuurwerk, want in Glendora is het bij de wet verboden. Huizen zijn van hout gebouwd en brandgevaarlijk. Wel wordt er ergens een vreugde vuur gesticht onder toezicht van brandweer en politie. Thuis doen we het met gerookte zalm, brie en camembert op toast en wijnen, terwijl wel naar de tv wordt gekeken.

    • Ron Geenen zegt:

      Misschien is de naamverandering van de Indische Pasar Malam (in de Houtrust hallen) in TongTong Fair wel de doodsklap van de Indische stad Den Haag. It seems to me a very stupid move. Daarom wordt de stad nu meer gecontroleerd door bruintjes van andere nationaliteiten.
      Het zelfde geld in de restaurant business, waar de namen in Indonesisch in plaatst van Indisch zijn veranderd. Ons kenmerk is het woord “Indisch” of “Indo” en langzaam weet niemand meer waar het vandaan komt. Nu blijkt het maar weer eens dat de meeste Indo’s niets van marketing begrijpen.

      • Boeroeng zegt:

        De pasar malam besar was allang weg uit de houtrusthallen toen men de naam veranderde.
        indo’s zijn normale mensen die natuurlijk wel wat van marketing begrijpen, net als andere normale mensen.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””indo’s zijn normale mensen die natuurlijk wel wat van marketing begrijpen”””””””””””

          Natuurlijk, blijkbaar hebben ze hier goed de boot gemist. Toen ik mijn web site domain naam probeerde te vinden, die nog niet gebruikt was door een ander, heb ik wel 100 variaties gezocht. Echter de naam “INDO” moest er in. Het grote probleem was, dat er heel wat hosting bedrijven die namen al hadden gereserveerd en ik kon het kopen voor een flink bedrag. Vooral met.com
          Ik heb toen de tric toegepast, dat ik wel de beschikking had op MyIndoWorld.com, maar ik vond het te lang en dus gebruik ik gewoon in mijn title tekst IndoWorld. Ik moest ook iets in het Engels vinden, voor een internationaal tintje.
          P.S.: Toch zijn er weinig Indische mensen, die zakelijk iets groots hebben opgebouwd en een miljoenen business draaien. Bij India en Chinezen zie ik dat erg veel.

        • Boeroeng zegt:

          Inwoners India en China is 2,5 miljard.
          Mensen van Indische komaf is 1,5 miljoen wereldwijd? (=0,06% van 2,5 miljard)
          Uiteraard zie je ‘succes ‘ veel meer bij Indiërs en Chinezen.
          Maar hoezo heeft de TTF de boot gemist ? Het is nooit de opzet geweest een groot winstgevend concern te maken.
          Zoals de TTF het wilt opzetten kan het niet eens commercieel.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Inwoners India en China is 2,3 miljard.
          Mensen van Indische komaf ia 1,5 miljoen wereldwijd?”””””””””””””

          Ik kijk niet naar bovenstaande. Alleen in mijn omgeving. Wanneer je vraagt aan vooral een Chinees en/of een Indiase persoon wat hun goal is. Antwoord een eigen bedrijf. Waarom: We gaan toch niet voor een vreemde werken. In SoCal zie ik dan ook niets anders dat er overal Chinese en Indiase wijken ontstaan. Nog nooit een Indische wijk met eigen winkels gezien. Immers het is “Laat maar, te moeilijk”. In Orange County is een Indiaas IT bedrijf waar alleen zo’n 40 tot 50 mensen/techneuten uit India werken. Ik heb daar een goede kennis werken als manager. Ze ontwerpen software voor bedrijven om o.a. hun specifieke boekhoudingen en andere vereisten op een eenvoudige manier te volbrengen.
          Ik ken nog veel meer voorbeelden en het zijn gewoon de feiten.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Laat mij vooropstellen dat ik zuiver als “Indisch consument” belang stel in het wel en wee van de Stichting Tong Tong en haar product de TTF, voorheen PMB en nog meer voorheen gewoon PM. Mijn eerdere commentaren op het thema moeten ook in dit licht worden bezien.

          Als de Stichting in enige jaren rijk is geworden met de TTF, of zij “break even” heeft gespeeld of financieel verlies heeft geleden is niet mijn zorg.

          Maar als Boeroeng nu schrijft: “Het is nooit de opzet geweest een groot winstgevend concern te maken. Zoals de TTF het wilt opzetten kan het niet eens commercieel”.

          Het eerste wil ik graag geloven, hoewel ik bij gebrek aan bewijs ook het andere niet uitsluit. Achter de Stichting TT zitten ook maar mensen. Wie heeft daar in de keuken kunnen kijken en weet hoe het stichtingsbestuur door de jaren heen heeft gedacht, gedroomd en gehandeld?

          Over het tweede heb ik helemaal geen oordeel. Kan ik niet hebben. Ik ben als “Indisch consument” natuurlijk wel benieuwd naar de concrete cijfers, zeg over de laatste 5 jaar. Als de TTF als zodanig niet eens commercieel levensvatbaar zou zijn, hoe fors waren dan de verliezen en hoe zijn die in die 5 jaar periode goedgemaakt?

          Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ron Geenen zegt/schrijft 1 januari 2016 om 01:01 onder meer: “Het zelfde geld in de restaurant business, waar de namen in Indonesisch in plaatst van Indisch zijn veranderd. Ons kenmerk is het woord “Indisch” of “Indo” en langzaam weet niemand meer waar het vandaan komt. Nu blijkt het maar weer eens dat de meeste Indo’s niets van marketing begrijpen”.

        Referte laatste zin: Misschien toch wel, meneer Geenen. Want …… naar mate Nederlands-Indië dieper achter de horizon van het volksbewustzijn wegzakt, wordt ook de betekenis van het woord “Indisch” als aanduiding voor “iets dat verband houdt met Nederlands- Indië” hoe langer hoe vager en kan menig Indisch restaurant zijn waar beter voor het grote publiek etaleren met het adjectief “Indonesisch”. “Indisch” wordt door niet-insiders toch steeds vaker geassocieerd met “iets uit India”, wat wij insiders “Indiaa’s” zouden noemen.

        Voorbeeldje: Ik bezoek een paar keer per jaar een vriendje en zijn vrouw in een vriendelijk Vlaams (Belgisch) stadje onder de rook van Brussel. Vlak bij het reisdoel, in een scherpe bocht, rij ik rakelings langs een “Indisch Restaurant”. Het staat er met grote letters, al jaren, kan niet missen. Maar als je er binnenkomt – waaah ketjelik – geen rendang padang en gado-gado, maar “chicken tandoori”, “curries” en aanverwante waar.

        Pak Pierre

        • PLemon zegt:

          @PdelaX ‘ aanvullend op indisch’

          ***Indiërs. In Nederlands-Indië een aanduiding voor immigranten uit Brits-Indië (India, Pakistan, Bangladesh, Nepal en Sri Lanka).
          Begin twintigste eeuw kortstondig gebruikt als politieke aanduiding voor alle bewoners (Nederlanders en Indonesiërs) van Nederlands-Indië, maar daarna in onbruik geraakt. In de volksmond ook wel, onjuist, gebruikt als benaming voor de inheemse bevolking van Nederlands-Indië.
          Noot: in het Vlaams wordt India Indië genoemd. Als de Vlaming Indisch gaat eten, eet hij bij een Indiaas (of soms Pakistaan) restaurant.

           Indisch. Globaal: uit Indië afkomstig. Blanke Nederlanders in Nederlands-Indië beschouwden zichzelf niet als Indische mensen maar bedoelden daar uitsluitend de sociaal lagere Indo’s mee. De uitdrukking ‘typisch Indisch’ heeft in de loop der jaren veel van zijn oorspronkelijke negatieve imago verloren. Zie de vele Indische Pasar Malams die in Nederland worden gehouden.
          Indisch eten is iets anders dan Indonesisch eten. Zo behoort de rijsttafel wel tot de koloniale Indische keuken, maar niet tot de Indonesische. Er zijn natuurlijk veel meer overeenkomsten dan verschillen.
          https://apps.nrc.nl/stijlboek/indonesi%C3%AB-en-nederlands-indi%C3%AB

        • Pierre de la Croix zegt:

          Bij ons in Semarang, lang geleden toen ik er botjah tambeng was, werden mensen uit Brits Indië aangeduid als “Klings”, “Kodja’s” of “Bombayers” (misschien vanwege de grote Bombaystore op Bodjong). Op de jaarlijkse Pasar Malem verkochten ze dikke vette martabak.

          Wilde men netjes zijn, dan sprak men over “Brits-Indiërs” en “Brits-Indisch”.

          Ah … what’s in a name. Het ging mij om de verwarring die anno nu in het Koninkrijk der Nederlanden begint te ontstaan over het begrip “Indisch”. In de volgende Pan Dale zal het misschien niet meer voorkomen, want nog zelden gebruikt, of alleen in de exclusieve betekenis van “afkomstig uit India”.

          Maar dan ben ik gelukkig al bij God in den Hemel (als iedereen een goed woordje voor mij heeft willen doen).

          Pak Pierre

        • Hans Boers zegt:

          @ Pak Pierre. Een goed Nieuwjaar 2016 aan u en de uwen toegewenst en natuurlijk de andere (eventuele) lezers/eressen en webmaster ban deze site.

          Afwijkend van het item/draadje, wil ik graag het volgende aanvullen en wellicht voor u of de overigen niet van belang en of voor wat het waard moge zijn; het mag de Indische pret niet deren.

          U gebruikt het woordje “Kodja” dat destijds o.m. werd gebruikt voor de Brits-Indiërs.
          De oorspronkelijke term is “Khojah” en is Armeens voor de term “Groothandelaar” en deze term werd overgenomen door de lokale bevolking van o.a. hoofdzakelijk te Calcutta, alwaar het buitenlands Armeens handelscentrum haar domicilie had. En de term Khojah werd later in het dagelijks straatverkeer gebruikt voor een ieder die maar wat te verhandelen had, incl de martabak verkoper.
          (Uitspraak van het Armeens woord Khojah = op zijn puur nederlands Godjag.)

          De term Bombayers werd daarnaast ook gebezigd in de alledaagse gang van zaken te Surabaya, indien men het over de mensen uit India had, dus niet enkel in Semarang.

          Daarnaast is er ook nog de term Bawang Bombay, de grote witte ui.

          Mijn excuses aan de gemeenschap voor mijn afwijkende mededeling(en).

          Een fijne dag nog.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””wordt ook de betekenis van het woord “Indisch” als aanduiding voor “iets dat verband houdt met Nederlands- Indië” hoe langer hoe vager en kan menig Indisch restaurant zijn waar beter voor het grote publiek etaleren met het adjectief “Indonesisch”. “”””””””””

          Ja dat kan ik mij indenken. Maar waar ligt de schuld? Als de Indische Nederlander zijn eigen afkomst niet eens weet te beschermen met de woorden Indo of Indisch, ja, dan is het fini!
          India mensen kwamen later en als betere marketers en beschermers van eigen product, lopen ze over de Indo heen. En nu gaan Indonesiers zich ook al Indo noemen. Wat blijft voor de Indo over, halve blanda? Wordt steeds moeilijker om uit te leggen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dank voor uw goede wensen, heer Boers en van harte “insgelijks”.

          Dank ook voor uw verrijkende aanvulling op mijn observaties. Goed dat “off topic” oftewel “vreemd gaan” niet onmiddellijk wordt afgetikt.

          Pak Pierre

  17. bokeller zegt:

    Pak Lemon,
    ***Indiërs. In Nederlands-Indië een aanduiding voor immigranten uit Brits-Indië (India, Pakistan, Bangladesh, Nepal en Sri Lanka).

    Zou het niet zo zijn,dat voorheen in Nederlands–Indie
    men over Klingalezen–(orang Keling) had ,dan Indiërs.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nu hoort Pak Lemon het eens van een ander.

      Pak Pierre

      • PLemon zegt:

        @Hr P ” hoor het eens ve ander”

        Ed Brodie bv ?

        ***In Malaka bijvoorbeeld zijn heel veel mensen die eigenlijk ook Indische mensen kunnen zijn, ze hebben Hollandse vaders en Maleisische moeders. Vóór dat de Hollanders Indië binnen traden waren ze eerst in Malaka gestrand en daarna pas naar Java … Batavia!
        Er zijn namelijk in India heel veel licht getinte mensen en die noemden we vroeger in Indië en nu nog in Indonesië “orang Bombay”. Deze mensen zijn inderdaad mooie mensen om te zien, soms mooie lichtgroengrijze ogen, donker haar en een mooi getinte huid. Real echte Indiërs zijn vaak donker van huidskleur, scherpe gezichtstrekken en ze worden “orang Keling” genoemd of te wel “Klingalezen”. 

        In 356 vóór Christus veroverde Alexander de Grote in een tijdbestek van 12 jaar een rijk dat zich uitstrekte van Macedonië (bij Griekenland) tot ver in Azië bij India en het Midden-Oosten. Ook daar kwamen gemengde huwelijken voor tussen Grieken en Indiërs maar dan wel eeuwen geleden. Heel veel mensen wisten dat niet en wellicht dat zelfs de mensen uit India hier niet zoveel over weten. Uiteraard waren er weer nieuwe halfbloedjes geboren toen de Britten daar voet aan wal zetten.
        http://www.stichtingadinda.nl/content/zijn-er-straks-geen-indische-mensen-meer

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heer Lemon,

          Voor zover ik weet hebben de afstammelingen van VOC dienaren en lokale meisjes op het schiereiland Malakka, thans Maleisië, nog steeds een vereniging, evenals de halfbloedjes van Ceylon, thans Sri Lanka, de “Dutch Burghers”. Toen ik jaren geleden op dienstreis in Colombo, Sri Lanka, was, werd ik in het Interconti Hotel naar mijn kamer begeleid door een jongeman. Hij was donker, maar had felblauwe ogen. Op zijn naam badge stond: “Van Langenberg”.

          Het immens grote India, eigenlijk sub-continent, herbergt mensen van allerlei rassen (of moet ik tegenwoordig zeggen “soorten”?) en kleuren, van licht met scherp gesneden, “Europese” gelaatstrekken, tot de donkere, negroïde Tamils in het zuiden. De lichtere hoeven niet per se toeroenans te zijn van Europeanen en locals, oftewel Eurasians.

          Tja …. en in het algemeen geldt: Waar mannen zijn en ook meisjes, worden kinderen geboren. Nature’s call.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “””””evenals de halfbloedjes van Ceylon, thans Sri Lanka, de “Dutch Burghers”.””””””””””

          De jongere broer van mijn moeder, Antoine Chevalier, was vlieger en stationed op Ceylon. Hij is daar met een meisje getrouwd met de achternaam Da Silva, van Portugese afkomst. Ze had een melk witte huid, blond haar en blauwe ogen. Haar tweeling broer had de zelfde huidkleur en ogen.
          En toch hadden ze ook gemengd bloed.

    • Jan A. Somers zegt:

      Keling, ja dat klinkt mij vertrouwd in de oren. En daarnaast de klontong.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Van “kelontong”, het geluid van de houten (of bamboe?) rammelaar die hij hanteerde op zijn pad. Meestal een Chinees.

        Pak Pierre

  18. EvS zegt:

    Volgens mij gaat hier over de subsidie die TTF niet meer gaat ontvangen in de toekomst. Erg jammer want wat worden al niet afgepakt van onze Indische mensen? Dat bedoel ik niet mensen uit India maar gewoon wij met Indonesch en Holands bloed.De regering vinden de asielzoekers en de mensen van andere landen die hier werk zoeken veel belangrijker dan wij van de kolonie’s o.a. Indo’s / Molukkers / Antilianen / Surinamers; die ook hun verplichtingen doen.
    Niet te vergeten onze grootvaders & grootmoeders & vaders & moeders die hadden gevochten in de oorlog voor de vaderland. & in de kampen hadden gezeten en veel niet waren terug gekomen uit die oorlogen.
    Daarom is heel jammer als TTF die subsidie niet krijgt in de toekomst.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Daarom is heel jammer als TTF die subsidie niet krijgt in de toekomst.”””””””””””””

      Waarom toch altijd iets kunnen doen als men subsidie krijgt? Doen zonder subsidie, gewoon van uit de huiskamer. Want dan kan je schrijven zonder rekening te houden met de NL instanties die je het geld in je handen drukken. Acties ondernemen zonder steun maak je alleen maar meer gemotiveerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.