
TPC-IC-I-S-031_01, 29-07-2004, 10:43, 8C, 3560×2782 (1486+2558), 100%, MUSEONbasis, 1/80 s, R92.0, G50.9, B50.5
Meer tekeningen van een jappenkamp te Bangkinang
Een bericht op de facebookpagina Opgevangen in Andijvielucht:
TPC-IC-I-S-031_01, 29-07-2004, 10:43, 8C, 3560×2782 (1486+2558), 100%, MUSEONbasis, 1/80 s, R92.0, G50.9, B50.5
Meer tekeningen van een jappenkamp te Bangkinang
Een bericht op de facebookpagina Opgevangen in Andijvielucht:
Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?:
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
Bertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
Deze slideshow vereist JavaScript.
Heb je nieuws, foto of een oproep?
Mail ons !
Mogen die tekeningen gekopieerd worden?
Gewoon downloaden die tekeningen . Cultureel erfgoed.. Voor iedereen.
“Gewoon downloaden die tekeningen . Cultureel erfgoed.. Voor iedereen.”
Bedankt. Maar hoe weet ik dat het cultureel erfgoed is? Want hoe komt die site aan die tekeningen. Erfenis? Ik ben wat voorzichtiger, misschien omdat ik in Amerika woon.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/paginas/over_het_geheugen/copyright
Gebruik een paar tekeningen op je website, met bronvermelding.
Dan zal men zeker niet moeilijk doen.
Stiekem kun je zoveel tekeningen als je wilt opslaan en per email doorsturen naar kennissen..
Gebruik een paar tekeningen op je website, met bronvermelding.
Dan zal men zeker niet moeilijk doen.
Stiekem kun je zoveel tekeningen als je wilt opslaan en per email doorsturen naar kennissen
Ha, nu weet ik wat meer. Een van de dingen, die ik altijd doet is de bron vermelding, ook met mijn artikelen. Er is geen land ter wereld, waar zoveel advocaten rondlopen als in Amerika.
Dus stiekem bestaat bij mij niet.
Hier een klein voorbeeld, dat net is gebeurd. Makelaar A tekent contract met verkoper van huis. Hij vraagt een beroeps fotograaf fotos te maken van binnen en buiten en betaald er voor. Voorwaarde is dat fotos dienen om huis te verkopen door Makelaar A. Drie maanden later eigenaar geeft de listing aan Makelaar B en eigenaar geeft Makelaar B toestemming de fotos van de fotograaf te gebruiken. Fotograaf klaagt ze aan en rechter geeft hem gelijk, want de fotograaf blijft ten allen tijden eigenaar van de opnamen. Eigenaar huis en makelaar B krijgen de rekening gepresenteerd inclusief court kosten.
Over het meenemen van jonge meisjes en vrouwen uit Padangse vrouwen gevangenissen, is er een zeker op de hoogte van die toestanden. Mijn nicht Meity Ungerer. Met veel geluk en strijd met hulp van moeder, tante Luus, en de andere vrouwen, wist zij als 15/16 jarige de dans te ontspringen. Zij heeft wel een aframmeling van de Jap gehad en daardoor een barst in haar schedel opgelopen.
.
Paul Vermaes zegt:
1 oktober 2014 om 10:47
@Boeroeng: Ik, Paul Vermaes, ontken niet dat legers, ook het Japanse leger, zich schuldig hebben gemaakt aan sexslavernij. Ik ben ook geen holocaust ontkenner.
Maar ik wil nogmaals onder de aandacht brengen:
In vergelijking met de troostmeisjes uit de Japanse tijd (qua aantal en qua behandeling) is het lot van miljoenen jonge en steeds jongere meisjes in Indonesië nu en destijds in Nederlands-Indië, veel droeviger.
keller zegt:
30 september 2014 om 21:36
Och-och gewoon weg om kassian mee te krijgen hoe meneer
zich in allerlei vreemde uitlatingen wringt en hoe meneer
vooral de Indo en de Boeaja verhalen er bij sleept.
Wat een smeerlappen van deze onbekwame KNIL-lers om
hun wachttijd jonge prostituees te misbruiken . en nog wel
van Manilla tot Hongkong. mss. wel met medewerking van
de Welzijnsdienst.
Gelukkig trekt meneer zich het lot van miljoenen jonge
en steeds jongere Indonesische meisjes aan nu in
Indonesie en voorheen in Nederlands-Indië .Boléh di Chek!
En zo gaat meneer verder in plaats van een pas op de
plaats te maken en met schaamkaken je excuses aan
te bieden en in het bijzonder aan deze dames.
siBo
Paul Vermaes zegt:
1 oktober 2014 om 10:41
@Bo Keller, Als je werkelijk kassian wilt krijgen met reactie van een ervaringsdeskundige dan moet u uw bewering nogmaals lezen:
quote
Onbeschrijfelijk wat de Jap als drukmiddel aanwendde tot
in de enkels in de stront en geen enkel privilege en daarbij
om het moreel van dames en kinderen te breken
met duizenden in een gevangenis gemikt ,die voor
pakweg 200 gevangenen bestemd waren.
En vergeet nooit ,dat nadien toen de oorlog over was
deze afgedwongen slavinnen ,door ons (!) met de nek
werden aan gekeken ook de toen verwekte kinderen
Is dat soms de Schijnheiligheid .
siBo
unquote
Als u denkt dat u zomaar goedkoop succes wil boeken door de Japanners iets aan te smeren, dan vergist u zich in het kritisch oordeel van anderen.
Bo Keller zegt nu
Ga maar eerst je verontschuldiging aanbieden
Weet je nog wel waar het over gaat,
siBo
Heer Paul Vermaes:
Kan U deze meisjes en familie helpen?
http://www.myindoworld.com/halal-prostitutie-in-indonesie/
“In de islam is buitenechtelijke seks haram (slecht), maar de opgezette methode Nikah Mutah heeft dat weten te omzeilen.”
Nikah mutah is niet geoorloofd in Sunni islam. Daarom hebben zowel de MUI als Muhammadyah en Nahdatul Ulama laten weten dat Nikah Mutah haram (betekenis: verboden, ipv slecht) is. Daarom: dat ‘omzeilen’ is niet waar. Het gaf voor de onwetenden enkel een religieus tintje aan een praktijk die wijder verbreid is. Het gaf de wetenden ook de mogelijkheid om net te doen of het allemaal normaal was – dit soort hypocrisie is niet ongewoon in Indonesië.
Kawin kontrak, het aangaan van een kortstondig huwelijk, gebeurt nogal eens. Zelf ken ik het voorbeeld van een Japanse expat met een hoge positie in een Japans bedrijf in Cikarang die een paar jaar samenleefden met één van de meisjes van de fabriek. De deal was dat ze een appartement kreeg, een ruime toelage en cadeaus zolang het ‘huwelijk’ duurde. Ze kon echter geen aanspraak maken op alimentatie of geldelijke ondersteuning van kinderen die eventueel zouden voortkomen uit de verbintenis. Het meisje wist precies waaraan ze begon. Maar…. korte-termijnsvoordelen wegen nogal eens zwaarder dan de nadelen op de lange duur. Dit soort verbintenissen is niet iets van de laatste jaren, maar kent een lange geschiedenis. Was het nyai-schap ook geen vorm van kawin kontrak?
Het probleem van de geschetste Nikah Mutah praktijk is dat het nog minder garanties geeft aan de meisjes. Het is prostitutie – een meisje gaat voor enkele weken op stap met een klant. Nu is die prostitutie niet uitzonderlijk: de puncak staat sinds jaar en dag bekend als oord waar prostitutie oogluikend wordt toegestaan. De meeste klanten komen uit de stedelijke gebieden van Jakarta en Bandung.
“De meeste klanten komen uit de stedelijke gebieden van Jakarta en Bandung”
———————————————————————————-
Puncak ( eigenlijk van af Cisarua e.o).
Het gebeurde op plaatsen waar de bruid/bruidegom door bepaalde redenen geen legale huwelijksverbintenis kunnen sluiten.
En veel toeristen uit Midden Oosten , die Kawin/Nikah SIRI sluiten cq Kawin Kontrakt sluiten.
Kawin Siri is erkend door de Islam , als men letterlijk aan de regels vasthouden.
De “verbintenis” van de Japanner is Kawin Kontrak, en zeer waarschijnlijk geen Nikah Mutak of Nikah Siri , tenminste als de Japanner niet dezelfde geloof heeft( Moslim).
Als het zo is dan is de verbintenis strafbaar , de Indonesische vrouw is gewoon een “simpanan” .
Nikah Siri werd door de regering en vrouwenrechten organisaties afgewezen, de vrouw/kinderen worden benadeeld (geen allimentatie, geen erfrecht etc).
Het wordt duidelijk geregeld door de U.U Perkawinan 1974 en de Kompilasi Hukum Islam.
Gebaseerd op oude(re) wetten en regels zoals o.a
1.Ex BW Staatsblad 1847-23
2.Gemengde huwelijken SB 1898
3.Huwelijk ordonnantie Christelijken SB 11933 -75
4.Undang Undang no 22 1946
5.U.U no 1 1943
De MUI heeft sinds 2006 via een Fatwa de Nikah Siri verboden!!.
(Majelis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa yang melarang pernikahan yang tidak dicatat negara, atau pernikahan siri.)
De gedwongen prostitutie in NOI is anders, er werden meisjes /vrouwen met geweld gedwongen .
Nikah siri is anders dan nikah mutah… De eerste is een islamitisch huwelijk dat geldig is volgens het islamitisch recht, maar niet volgens het Indonesische recht. In de praktijk betekent dit dat het huwelijk is voltrokken zonder medewerking van het Kantor Urusan Agama, het Kantoor voor Godsdienstige Zaken.
Nikah mutah is anders. Van te voren is vastgesteld dat het huwelijk TIJDELIJK van aard is. Dit is iets dat binnen de sjia traditie wel voorkwam, maar vanuit de Soenni traditie verboden is.
“Nikah mutah is anders. Van te voren is vastgesteld dat het huwelijk TIJDELIJK van aard is. Dit is iets dat binnen de sjia traditie wel voorkwam, maar vanuit de Soenni traditie verboden is.”
En zowel de politieke wetten als de diverse geloven worden geregeld en gecontroleerd door mannen en jonge vrouwen maar vooral de jonge meisjes, soms pas 9, 10 tot 12 jaar oud zijn het slachtoffer.
“Het probleem van de geschetste Nikah Mutah praktijk is dat het nog minder garanties geeft aan de meisjes. Het is prostitutie – een meisje gaat voor enkele weken op stap met een klant. Nu is die prostitutie niet uitzonderlijk: de puncak staat sinds jaar en dag bekend als oord waar prostitutie oogluikend wordt toegestaan. De meeste klanten komen uit de stedelijke gebieden van Jakarta en Bandung.”
Daarom moet ik altijd lachen wanneer al die predikers overdreven gelovig doen. Het zijn bijna allemaal hypocrieten. Trouwens elk geloof tast de privacy van de mens aan.
Ik vraag mij altijd af waar al deze “late” berichten vandaan komen. Toen het nog vers in de geheugens van iedereen was hoorde je niks. Nu komen de meest onmogelijke verhalen en tekeningen te voorschijn.
Cap
Late berichten? Twintig jaar geleden heeft de Nederlandse overheid een inventarisatie laten uitvoeren. Het resultaat is het rapport “Gedwongen prostitutie van Nederlandse
vrouwen in voormalig Nederlands-lndië”. Het is hier te lezen: http://resourcessgd.kb.nl/SGD/19931994/PDF/SGD_19931994_0006526.pdf .
Het rapport concludeert:
“Resumerend leidt het onderzochte materiaal derhalve tot de conclusie
dat er binnen de groep van tweehonderd tot driehonderd Europese
vrouwen die werkzaam zijn geweest in Japanse legerbordelen in
Nederlands-lndië, ten aanzien van ongeveer vijfenzestig vrouwen buiten
kijf staat dat er sprake is geweest van gedwongen prostitutie.”
Ik heb begrepen dat mevrouw Molemans kritiek op het rapport heeft en zegt dat de gedwongen prostitutie veel omvangrijker was dan vermeld.
@ masrob…. die o.a. schreef:…Ik heb begrepen dat mevrouw Molemans kritiek op het rapport heeft en zegt dat de gedwongen prostitutie veel omvangrijker was dan vermeld….
Kan me voorstellen. In het rapport bijv. wordt slechts 1x de plaats Soerabaja genoemd (of ik moet er overheen gelezen hebben.)…. Uit mijn persoonlijk en prive archief kan ik sowieso al 4 vrouwelijke familieleden opnoemen, die het slachtoffer waren en zelfs één ervan het resultaat ervan ter wereld baarde…..
Maar goed, dat was eens en hopelijk zal mijn familie iets dergelijks niet meer overkomen….
Dat dergelijke gebeurtenissen in de toekomst echter nog wel zullen voorkomen op deze wereld, laat geen twijfel over want dat was in de historie al eeuwen lang zo sinds de mensheid bestaat, dus waarom zal het niet meer plaats vinden toch? Des mensen eigen.
Er is een paragraaf gewijd aan Soerabaja, zonder in te gaan op aantallen en zonder in in al te veel detail te treden. Maar ik kan me voorstellen dat de ervaringen zoals van uw familieleden ook moeilijk te vatten zouden zijn in een uitgebreidere beschrijving. Hoe kun je de pijn en vernedering, de onzekerheid, de dwang, honger en angst grijpbaar maken voor lezers zoveel jaar nadien?
Iets anders.
In het rapport staat het volgende:
“Op verschillende plaatsen werden particuliere bordelen beheerd door Europese vrouwen. Zij hadden Europese vrouwen in hun huis wonen of stelden hun huis op bepaalde tijden of dor middel van feesten ter beschikking voor ontmoetingen van Europese vrouwen met Japanners. De particuliere bordelen waren officieel niet toegelaten (er vond daar ook
geen medische controle plaats) maar ze werden oogluikend toegelaten door de lokale Kempeitaicommandanten die vaak tot de trouwe bezoekers behoorden. Het was voor deze Europese bordeelbeheersters derhalve van vitaal belang om over goede contacten met de verantwoordelijke Japanse autoriteiten te beschikken. Als wederdienst leverden de Europese bordeelbeheersters ook vrouwen aan de Japanse legerbordelen. Zij maakten van hun contacten met de Japanse overheid gebruik door druk uit te oefenen op de vrouwen die ze wilden werven voor hun bordelen. Deze vrouwen of meisjes werden dan vaak bedreigd met ingrijpen van de Kempeitai. Er zijn bij het onderzoek echter geen gevallen ontdekt waarin de Kempeitai daadwerkelijk rechtstreeks werd ingeschakeld om vrouwen te dwingen tot prostitutie in een particulier bordeel.”
Dat vind ik nogal wat. Wie waren die Europese vrouwen die bereid waren om seksslaven te ronselen? Wat is er bekend van de vooroorlogs schimmige onderwereld van prostitutie en misdaad in de grote steden van Indië – een onderwereld die zich dienstbaar opstelde ten aanzien van de nieuwe machthebbers?
Wie Indonesische literatuur leest, komt het stereotype wel tegen: een Indo hoerenmadam met indo meisjes. Dat zal wel teruggaan op Dolly van der Mart,waar de rosse buurt van Surabaya naar is vernoemd. Maar zit er meer achter? Kwam het vaak voor dat juist Indo vrouwen werkten als uitbaatster van bordelen? Of is het niet meer dan dat, een stereotype dat geen recht doet aan de werkelijkheid? Ik zou het niet weten.
In Soerabaja, rond 1943, had ik voor mijn handeltje in zeep en tandpasta een goede klant aan een Indische mevrouw die Japanse officieren aan huis ontving. Tja, als sinjo van 13 wist je eigenlijk niet hoe dat ik elkaar stak. Niet erg, als ze maar betaalde voor mijn spullen. In ieder geval geen gedwongen prostitutie, begreep ik later.
Geen gedwongen prostitutie of wel gedwongen prostitutie…. vrouwen zonder man, niet opgesloten in een kamp (buitenkamper), geen werk voor handen en door de oorlogs-omstandigheden gedwongen tot handelingen die men in normale omstandigheden niet zou doen…. want het etensbordje ’s avonds moet toch gevuld worden.
Het was soms zelfs zo noodzakelijk, dat men Japanse officieren ontving aan huis ter bescherming van zich zelve en daarmede het “lagere soldatengedoe” van zich afhoudend….
“Ik heb begrepen dat mevrouw Molemans kritiek op het rapport heeft en zegt dat de gedwongen prostitutie veel omvangrijker was dan vermeld.”
Daar ben ik ook van overtuigd, want dat is een deel van de Jappen mentaliteit ( de manier hoe ze zeker toen over vrouwen dachten).
@Hr Geenen. “de gedwongen prostitutie veel omvangrijker was dan vermeld.”
Zoals….
“In het voormalige Nederlands-Indië werden naar schatting 30.000 inheemse vrouwen opgepakt om gedwongen als troostmeisje tewerkgesteld te worden in Japanse legerbordelen, (‘trooststations’). Ook Nederlandse en Nederlands-Indische vrouwen werden aangewezen voor de Japanse militaire bordelen, zowel binnen als buiten de kampen. Onder dwang of met valse beloften van straat geplukt, thuis opgepakt, via dorpshoofden opgeroepen en systematisch verkracht in militaire bordelen, kazernes, fabrieksloodsen, treinstellen en tentenkampen. De Japanse regering had voor het dagelijkse leven van de ‘troostmeisjes’ regels opgesteld die de praktijken in goede banen moesten leiden. De vrouwen mochten alleen worden bezocht tussen negen uur ’s ochtends en middernacht, hadden recht op twee vrije dagen per maand en konden gebruik maken van gezondheidszorg. In de praktijk werden de regels nauwelijks nageleefd en vaak overtreden. Was een ‘troostmeisje’ ziek of was de soldaat niet tevreden, dan werd zij geslagen of zelfs vermoord.
Nederlands-Indië is het enige land waar westerse vrouwen op grote schaal als dwangprostituee zijn ingezet. Naar schatting 400 Nederlandse vrouwen zijn als seksslavin opgesloten in de bordelen van het Japanse keizerlijke leger. Het precieze aantal is niet meer te achterhalen, omdat veel bewijsmateriaal is vernietigd. Vrijwel alle Nederlandse slachtoffers van dwangprostitutie hebben hun verhaal nooit verteld. Met het verstrijken van de vele jaren hebben al veel vrouwen hun verhaal mee in het graf genomen. In 1992 maakte de eerste Europese vrouw haar verleden als troostmeisje openbaar; Jeanne Ruff O’Herne, waarop ook de Nederlandse Ellen van der Ploeg naar buiten treed. Beide vrouwen hebben zware kritiek op de Nederlandse overheid, die hen in de steek zou hebben gelaten.
http://www.seniorplaza.nl/1930-1945g3.htm
“. In 1992 maakte de eerste Europese vrouw haar verleden als troostmeisje openbaar; Jeanne Ruff O’Herne, waarop ook de Nederlandse Ellen van der Ploeg naar buiten treed. Beide vrouwen hebben zware kritiek op de Nederlandse overheid, die hen in de steek zou hebben gelaten.”
Ook de moeite waard is het lezen van de boeken van H v.d. Bos, Kapitein ter zee b.d. Kon. Marine en vooral het gedeelte Blz. 41 tot 45, Pogingen van de Japanners tot het uitoefenen van dwang op het werken buiten het kamp. De titel van het boek is “Verslag Vrouwenkampen Padang en Bangkinang. De opstellers waren mevr.: H.C.A Holle-van Erp, mevr. T.E.L. Hanedoes-Halfhide en mevr. A. Huijsmans. Diep respect voor de vrouwen in Bangkinang, want het enige wat ontbrak waren bokshandschoenen.
Als je de jap al vergeven hebt dan mag je geen gevoel van woede hebben, alleen verdriet
“Als je de jap al vergeven hebt dan mag je geen gevoel van woede hebben, alleen verdriet”
Zoiets barbaars vergeef je toch niet! Zeker niet als ze het zelf blijven ontkennen.
Jappenmentaliteit? Japans lied over de oorlog:
“Dear grandpa, why did our country go to war? How come a man like you couldn’t stop the war? My beloved grandpa, please tell me the truth..” Ook in Japan zijn er mensen die worstelen met het verleden.
“Dear grandpa, why did our country go to war? How come a man like you couldn’t stop the war? My beloved grandpa, please tell me the truth..” Ook in Japan zijn er mensen die worstelen met het verleden.”
En heeft grandpa het haar verteld?
@ Mas Rob
U schrijft: “Ook in Japan zijn er mensen die worstelen met het verleden.”
Dit Japans lied gaat alleen over wat de Japanner zich zelf en zijn eigen familie heeft aangedaan door niet de oorlog te stoppen. Het is een klaaglied uit medelijden voor zichzelf.
De onvoorstelbare gruwlijkheden die de jap anderen hebben aangedaan weten de meeste Japanners niet en op de enkeling na worstellen ze daar ook niet mee.
Integendeel, dankzij hun geschiedenis boeken denken zij dat Japan het slachtoffer was.
@ Mas Rob
U schrijft: “Ook in Japan zijn er mensen die worstelen met het verleden.”
Dit Japans lied gaat alleen over wat de Japanner zich zelf en zijn eigen familie heeft aangedaan door niet de oorlog te stoppen.
Ik ken geen een Japans lied en dus ook niet boven vermelde. Maar aan de uitleg van U twijfel ik geen ogenblik.
Tja… meneer Olive….
Uw interpretatie van het lied is dus duidelijk anders dan die van mij. In mijn beleving vraagt een jongere aan de oudere generatie het waarom van die oorlog. De antwoorden die gegeven worden zijn de bekende antwoorden, maar de vragen blijven en een stil verwijt.
Dat u met uw idee over het lied op het verkeerde spoor zit, wordt duidelijk als de achtergrond van Tomoe Sawa, de zangeres, in ogenschouw wordt genomen. Zij is de dochter van een Japanse vader en een Koreaanse moeder, beide christelijke pastors. Zij heeft een deel van haar jeugd doorgebracht in de VS. Niet het type Japanner dat zich wentelt in zelfmedelijden of hangt aan het unieke Japans-zijn. Zij is een populaire zangeres in Japan, maar óók in Korea. In 1986 was zij de eerste Japanse artiest die in Seoul een optreden verzorgde nadat het verbod op Japanse live-muziek was opgeheven.
Nu is het inderdaad dat veel Japanners hun eigen geschiedenis niet goed kennen – maar daar staan zij niet alleen in – maar het is niet zo dat het eigen oorlogsverleden geen punt van discussie is in Japan. Dat is het wél: er zijn tegengestelde opvattingen en sentimenten – nationalisme vs. internationalisme, pacifisme vs. verheerlijking van oorlog en vergane glorie. Die pluriformiteit van meningen wordt nogal eens onder het tapijt geveegd in discussies over Japan: het stereotype van een mierenvolk met slechts één wil doet nog steeds opgeld.
Over dat zelfmedelijden van Japanners. Er is een neiging om het eigen leed als wisselgeld te zien voor wat anderen is aangedaan. Nu is dat niet helemaal vreemd of onvoorstelbaar. In maart 1945 werd Tokyo met vuurbommen bestookt: het aantal doden loopt uiteen van 80 duizend tot 120 duizend, voornamelijk vrouwen, kinderen en ouderen. De atoombommen op Nagasaki en Hirosjima staan gezamenlijk voor nog eens honderdduizend doden. Wie niet in collectieve schuld geloofd – en dat doe ik niet – zie de burgers van deze Japanse steden óók als slachtoffers van militarisme en geweld – op de eerste plaats slachtoffers van de eigen Japanse oorlogspolitiek, maar het zíjn slachtoffers. En om de burgerdoden mag getreurd worden, of zij nu in Tokyo woonden, in Rotterdam, Batavia of Berlijn. Of niet soms?
” De atoombommen op Nagasaki en Hirosjima staan gezamenlijk voor nog eens honderdduizend doden.”
Ik heb begrepen dat die 2 atoom bommen ons Indo’s het leven hebben gered.
Maakt dat het verdriet dat mensen hebben over in bombardementen omgekomen familie en vrienden minder oprecht of pijnlijk?
“Maakt dat het verdriet dat mensen hebben over in bombardementen omgekomen familie en vrienden minder oprecht of pijnlijk?”
Daarvoor moeten ze bij hun minister president en hun keizer wezen.
Maar dat laat natuurlijk onverlet dat Japan de blaam treft voor de eigen oorlogsmisdaden. En dat dit door de Japanse regering klip en klaar en opnieuw en opnieuw moet worden bevestigd.
“Maar dat laat natuurlijk onverlet dat Japan de blaam treft voor de eigen oorlogsmisdaden. En dat dit door de Japanse regering klip en klaar en opnieuw en opnieuw moet worden bevestigd.”
De enige keer dat ze het gedaan hebben is bij het tekenen van hun capitulatie. De verontschuldigingen aan hun eigen volk en de rest van de wereld waar de slachtoffers vielen, hebben we nog steeds niet gehoord. In tegendeel, ze maken anderen wijs zelf slachtoffer te zijn.
Dat is niet waar, Ron. Japan heeft verscheidene malen verontschuldigingen aangeboden. Bijvoorbeeld in 1995:
“During a certain period in the not too distant past, Japan, following a mistaken national policy, advanced along the road to war, only to ensnare the Japanese people in a fateful crisis, and, through its colonial rule and aggression, caused tremendous damage and suffering to the people of many countries, particularly to those of Asian nations. In the hope that no such mistake be made in the future, I regard, in a spirit of humility, these irrefutable facts of history, and express here once again my feelings of deep remorse and state my heartfelt apology. Allow me also to express my feelings of profound mourning for all victims, both at home and abroad, of that history.”
http://www.mofa.go.jp/announce/press/pm/murayama/9508.html
Alleen… velen twijfelden en twijfelen aan de Japanse oprechtheid.
“Alleen… velen twijfelden en twijfelen aan de Japanse oprechtheid. ”
En dat is logisch, want diverse andere Japanse heren hebben dat of tegen gesproken en/of zijn daar ook heel boos over geweest. Laat Japan maar eerst schoonschip in eigen huis maken.
De heer Lemon heeft de juiste snaar geraakt.
@Masrob ” Wie niet in collectieve schuld geloofd – en dat doe ik niet …”
Zo is de japanner bij uitstek een ‘groepsdier’ waar wij als westerlingen vreemd en met onbegrip tegenaankijken en zo blijft botsen.
***Van jongs af aan groeit men in Japan op met besef dat men bij een groep hoort.
Het behoren bij een groep is van levensbelang. Men groeit op als kind met dit groepsbesef en op latere leeftijd is het de groepsmentaliteit die het gedrag bepaalt. Binnen een groep vertrouwt men elkaar volledig en kent men elkaars problemen.
De bovengenoemde vertrouwensrelatie binnen de groep creëert tegelijkertijd een bepaalde afhankelijkheidsrelatie, men is afhankelijk van andere leden van de groep. Dit is een wezenlijk verschil met het westerse individualistische opstelling. In het westen heeft men weliswaar de vrijheid van het individu maar hier kan eenzaamheid tegenoverstaan terwijl men in Japan altijd gebonden is aan de regels van de groep maar men wel weer kan rekenen op diens bescherming.
Over het algemeen (al wordt dit tegenwoordig wel iets anders) weet men zich geen raad als men opeens buiten zijn groep is geplaatst of per ongeluk gekomen is. Soms kan heel irrationeel gedrag het gevolg zijn. Men zegt dat dit komt omdat het gedrag binnen een groep aan bepaalde regels, aan normen en waarden moet voldoen en weet iedereen binnen de groep waar men aan toe is en hoe men zich gedragen moet. Buiten de groep weet men de normen en waarden niet meer en kan er paniek ontstaan. Er is geen raamwerk meer waar men zijn gedrag aan kan ophangen. Men zegt dat dit ook een reden kan zijn geweest voor soms buitensporig gedrag van de Japanner in oorlogstijd als er geen duidelijke regels meer gelden en hij als het ware ‘losgeslagen’ is.
Dit behoren bij een groep werkt ook zeer corrigerend op abnormaal of buitensporig gedrag. Het is dan de groep die corrigerend optreedt en iemand bijv. buiten de groep kan zetten. Al heeft dit laatste ook weer te maken met het feit dat men problemen liever niet buiten de groep oplost wegens onherroepelijk gezichtsverlies naar buiten toe.
http://www.uchiyama.nl/ngdegroep.htm
“Al heeft dit laatste ook weer te maken met het feit dat men problemen liever niet buiten de groep oplost wegens onherroepelijk gezichtsverlies naar buiten toe.”
Een interessante gedachtegang. Vooral als die groep ook een leger is en onder leiding staat van de “goddelijke” keizer.
Mas Rob, Japan heeft nooit bevestigd dat ze oorlogsmisdaden hebben gepleegd, hun apologies worden over en over hernieuwd omdat ze er nooit toe kunnen komen.
http://nation.time.com/2012/12/11/why-japan-is-still-not-sorry-enough/
Alleen verdriet.
siBo
Ik ben alleen een toeschouwer van dit verdriet en kan me niet eens indenken wat er in een mens om gaat om dag en nacht gereept te worden en de gevolgen daarvan na de oorlog.
Al zou ik willen, ik heb het recht niet om de jap van toen te vergeven hiervoor, dat recht hebben deze vrouwen alleen.
“Al zou ik willen, ik heb het recht niet om de jap van toen te vergeven hiervoor, dat recht hebben deze vrouwen alleen.”
Ben daar volledig mee eens. Ik ga zelf een stap verder. Geen een mens heeft het recht om de Jap van toen te vergeven. Alleen de slachtoffer.
Ook hier was ik als toeschouwer (!) bij aanwezig
en oa .de redenen,dat ik daarna de gevangenis in werd gemieterd.
Dezelfde gevangenis, waar later de vrouwen/kinderen in
verdwenen. Zie het verslag de 30e Oct.1943.
En voor de grapjassen onder ons het waren wel
onze zeer jonge vrouwelijke familieleden.
siBo
Zie het verslag de 30e Oct.1943
Ik mis blijkbaar iets, want ik ken dat verslag niet.
Een mooi Japans lied is KIMIGAYO.Kimigayo wa, chiyoni yachiyoni, sasare, isimo,inarite.Kokono.muzu made. Of Yaesioyono of Umieyugaba.enz
Ron,
Je hebt niets gemist, ik was wat (gewoonte) onzorgvuldig
aan het typen.
Zie bovenstaande ”opgevangen in andijvielucht”, dan de
9e regel van onderaf.
Daar begint ’t met;;”ook uit de gevangenis in Padang is een
groep meisjes en vrouwen meegenomen, etc…
siBo
OK, nu is het mij duidelijk. Maar waarom werd je er voor in de bajes gedonderd?
Ron,
Laat ik het houden op Japanse goedwillendheid ,
en voorzienigheid.
Ik had daar heerlijk niets te doen,dan een dagelijkse wandeling
langs de gevangenismuren,naar de golfslag (±50m van het strand)
luisteren ,op het heel klein zandpleintje strepen trekken .
Ook bij razzia’s met droge oogjes naar de rammelingen kijken
en ‘savonds tegen de frisse kiebelton aanschurken.
Maar ja, dat zal” Paul Vermaes” wel weer niet prettig vinden.
siBo
“Laat ik het houden op Japanse goedwillendheid ,
en voorzienigheid”
Mooi geschreven!
Ron Geenen zegt:
11 juli 2015 om 17:50
En zowel de politieke wetten als de diverse geloven worden geregeld en gecontroleerd door mannen en jonge vrouwen maar vooral de jonge meisjes, soms pas 9, 10 tot 12 jaar oud zijn het slachtoffer.
==============================================================
Voor zover ik weet heeft de KHUP(erdata) ex BW duidelijk beschreven dat een meisje minimaal bepaalde leeftijd moet hebben om te kunnen trouwen.(Kinderbescherming)
Soms werd het overtreden , dat gebeurt ook .
Voor mij persoonlijk is nikah mutah in de 21ste eeuw een soort versluierde prostitutie die door slimmigheid ( hangt van de context af) een “legale”vernisje heeft gekregen.
Weet niet of God dat wel goedkeurt.
Nikah siri is anders , als ik me niet vergis (onder voorbehoud) heeft het dezelfde procedure.
Een Moslim/Moslima werd in het echt(ogen van God ) getrouwd door een bevoegde persoon ,
Verschil met U.U. Perkawinan 1974 en K.H.I (Kompilasi Hulum Islam) is dat men de volgende procedure ( Inschrijven bij de KUA /Catatan Sipil) niet deden .
Mijn huwelijk met eenHollandse ( moslima geworden) zou Nikah Siri zijn als ik de procedures niet heb gevolgd.
“Soms werd het overtreden , dat gebeurt ook .”
Een bevriende Iraniër vertelde mij dat volgens de Koran, Mohammed getrouwd is met een meisje van 9 jaar.
Nee, niet volgens de Koran, Ron.
Volgens de islamitische overlevering, de hadith, trouwde Muhammad zijn laatste vrouw Aisha toen ze nog erg jong was. Zo staat in de belangrijkste compilatie van overleveringen, die van Al-Bukhari, geschreven dat Aisha zes was toen zij trouwde en negen toen het huwelijk werd geconsumeerd.
Nu zijn hierover al riemen papier volgeschreven over de juistheid van die leeftijd. Wat echter belangrijker is: grijpen moslims deze overlevering aan om kindhuwelijken te verontschuldigen? Het beeld is niet eenduidig. Er zijn bijvoorbeeld salafisten die inderdaad het kindhuwelijk verdedigen, maar de meeste geleerden, zowel sjia als suni, wijzen kindhuwelijken met grote stelligheid af. Wetgeving in islamitische landen stellen ook een minimum huwelijksleeftijd – meestal 16 jaar voor vrouwen.
Volgens de islamitische overlevering, de hadith, trouwde Muhammad zijn laatste vrouw Aisha toen ze nog erg jong was. Zo staat in de belangrijkste compilatie van overleveringen, die van Al-Bukhari, geschreven dat Aisha zes was toen zij trouwde en negen toen het huwelijk werd geconsumeerd.
Wie ben ik om datgene in twijfel te trekken als een moslim van Iran mij dat verteld. Ted, zoal ik hem ken was de eigenaar van het garage bedrijf, waar ik mijn auto’s voor service brengt.
Ik weet niet hoe oud Soekarno en de dochter van Tjokroaminoto waren toen ze een kawin gantoeng aangingen. Dat is overigens een bijzondere vorm van huwelijk, ik dacht met de naam hanghuwelijk. Soekarno zat toen op de HBS in Soerabaja.
Hanghuwelijk.
Zo trouwden de arme drommels in de veenkolonies “over de puthaak”. Ook dan kan men lang en gelukkig leven.
Pak Pierre
Let ‘ns op de datum en hoe is de situatie op heden.?
http://www.nrc.nl/wereld/2008/10/30/tegen-porno-maar-voor-kinderhuwelijk/
siBo
“Mijn huwelijk met eenHollandse ( moslima geworden) zou Nikah Siri zijn als ik de procedures niet heb gevolgd.”
Mijn huwelijk in 1967 met een weesmeisje vond in Den Haag plaats. Gewoon naar het stadhuis met een paar familieleden. Vervolgens een uurtje feliciteren voor een paar vrienden en kennissen. Omkleden, in de Alfa Romeo stappen en wegrijden naar Italie aan de Adriatische zee.
Tegenwoordig noemt men dat “pedophily”, misschien toen ook al.
Hoe oud waren die “oermoeders” van ons Indo’s eigenlijk?
Reggie Baaij over de njai’s in de kazernes:
“Dat er meisjes van twaalf er al in concubinaat leefden, was voor die tijd en in die samenleving niet zo vreemd. De huwbare leeftijd voor inheemse meisjes lag destijds immers rond het dertiende levensjaar (er zijn gevallen bekend van meisjes die al op tien- of elfjarige leeftijd in het concubinaat terechtkwamen. Veel meisjes van die leeftijd waren in de inheemse samenleving dan ook al getrouwd (door uithuwelijking) of stonden op het punt om in het huwelijk te treden.”
.Reggie Baaij over de njai’s in de kazernes:
“Dat er meisjes van twaalf er al in concubinaat leefden, was voor die tijd en in die samenleving niet zo vreemd. De huwbare leeftijd voor inheemse meisjes lag destijds immers rond het dertiende levensjaar
Nu effe naar het heden loeren en dan krijg je dit.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/nieuwe-wet-iran-maakt-huwelijk-tussen-vader-en-stiefdochter-mogelijk~a3517365/
siBo
Nu effe naar het heden loeren en dan krijg je dit.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/nieuwe-wet-iran-maakt-huwelijk-tussen-vader-en-stiefdochter-mogelijk~a3517365/
Straks zijn de pedofielen in Nederland en Europa onschendbaar als ze moslim worden. Is het niet zo dat binnen 30 jaar er meer moslims dan andere geloven in Europa zijn.
Pedofilie enz Islam. Pedofilie houdt niet op bij de islam, het lijkt me geen ziekte waartegen je als gelovige kan inenten. De RK-kerk heeft op dat gebied een naam hoog te houden. In het beloofde land van de Heer van Geenen zijn legio bisdommen welhaast falliet gegaan aan schadevergoedingen aan misbruikten. De kerk denkt toch niet dat dmv aflaten de zaak geregeld kan worden. En dan praat ik niet over het gangbare praktijk om pedofiele zeer gelovige paters ongestoord rond te laten lopen. ik heb wel medelijden met onze kerkelijke pedo’s. Preken ze eerst hel en verdoemenis als je voor het zingen de kerk uitgaat en gaan ze na afloop op catechisatie met hun vettige vingers aan minderjarige kinderen zitten. die houden wel levenslang een traumo over maar de pater kan bij niemand te biecht gaan. Wie is hier het schandknaapje?
Ik meen mij te herinneren dat mijn inlandse oma op erg jonge leeftijd trouwde. Dus mijn opa is postuum tot pedofiel verklaard,als je huidige normen op vroeger toepast. Wordt dat niet hindsight . Mijn opa stierf in de oorlog en mijn oma heeft nooit van een andere man gehouden. Volgens de geldende normen is dat wel erg ouderwets.
ik ben wel eens in Staphorst geweest, rijdt zo’ ’n meisje in klederdracht langs mij en kijkt me aan , bedekt ze met haar Hand haar ogen ,alsof ze de duivel in eigen persoon zag. . Bij thuiskomst ben ik gelijk naar de dokter gegaan om me te controleren op polio, gelukkig kan je je daar wel tegen inenten. Over inteelt praat ik maar niet , dan projecteer ik mijn huidige normen en waarden op de vroegere situatie en dat is natuurlijk flauwekul.
Mijn oma was geboren februari 1895 te Solok, Sumatra. Haar moeder was 14 of net 15 bij haar geboorte. Ze was niet gedwongen tot njaischap. Het was haar keuze een verkering te hebben met de 7 jaar oudere Indische jongen Johan. Zelf was ze ook van gemengde afkomst, maar meer Sumatraans geörienteerd.
Niet gezond.. zo jong? Inderdaad….. maar het was toen normaler
“Pedofilie houdt niet op bij de islam”
Helemaal mee eens. Ik durf zelf te beweren dat elk geloof in deze wereld niet is te vrijwaren van pedo werk. En schakel de vrouwen in de religie ook niet uit. Echter tot welke leeftijd van de jongens en meisjes spreekt men van pedofilie.
Ik ben gelukkig in mijn jonge jaren nooit met dat zootje geconfronteerd geworden, want nadat ik als 14 jarige in Nijmegen uit de kerk ben gezet, heb ik er geen een meer van binnen gezien.
@ Mas Rob
U schrijft: Japan heeft verscheidene malen verontschuldigen aangeboden bv. 1995
Alleen …velen twijfelden en twijfelen aan de Japanse oprechtigheid.
En waarom niet, als Japan hun oorlogsmisdaden een mistake noemt.
Waren de troostmeisjes een mistake?
Japan wil zelfs tot nu toe niet erkennen wat ze gedaan hebben met deze vrouwen..
“Waren de troostmeisjes een mistake?
Japan wil zelfs tot nu toe niet erkennen wat ze gedaan hebben met deze vrouwen..”
En zoals u schrijft, heer Olive, hebben we nu na 70 jaar nog wel vertrouwen in hun woorden.
Europa heeft nu het zelfde probleem met de Grieken. Na al het gedraai heeft niemand meer vertrouwen in het land aan de Middellandse zee. We call it credibility.
Ja heer Geenen, niet alleen dat Griekenland credibility heeft verloren, maar ze is ook een waarschuwing voor ons allen.
Griekenland, het land dat ons democratie heeft gegeven, laat ons no ook zien hoe je die democratie kan verliezen door socialisme.
Ik denk dan aan Margeret Thatcher die eens gezegd moet hebben: “The problem with socialisme is that eventually you run out of other people’s money”.
Goeie, ouwe Maggie!
She made my day.
Pak Pierre
Ron Geenen zegt:
12 juli 2015 om 20:39
Wie ben ik om datgene in twijfel te trekken als een moslim van Iran mij dat verteld.
===========================================================
Kennelijk is de woorden van een(1) Moslim , Iranees, autohandelaar als doorslaggevend en waar wordt gevonden .
Pak Surya,
Misschien is deze Iranees en autohandelaar hierin
gaan neuzen. Van wie moet hij het anders vernemen.
Ga naar punt 2
http://www.answering-islam.org/Dutch/arlandson/akkersmeisjes.htm
siBo
Heb het ook maar gelezen. Nu blijkt maar weer eens hoe ziek die wereld is.
Kennelijk is de woorden van een(1) Moslim , Iranees, autohandelaar als doorslaggevend en waar wordt gevonden
Ja, want hij als moslim weet er meer van dat ik.
nee, nee Heer Geenen, het gaat om de argumenten . en wat autohandelaars betreft, vooral 2dehandse gaat de volgende gevleugelde anecdote : “zou U van deze man een tweedehands auto willen kopen?” Het ging dacht ik over een niet-iranees, niet-moslim in Uw beloofde land, misschien wel vòòr Uw tijd!!it’s a crook isn’t it?
“nee, nee Heer Geenen, het gaat om de argumenten . en wat autohandelaars betreft, vooral 2dehandse gaat de volgende gevleugelde anecdote : “zou U van deze man een tweedehands auto willen kopen?” Het ging dacht ik over een niet-iranees, niet-moslim in Uw beloofde land, misschien wel vòòr Uw tijd!!it’s a crook isn’t it?”
Wow, binnen 24 uur wordt mijn schrijven geheel verbasterd. Ik had het over een persoon van Iranese afkomst, die hier in CA een garage bedrijf bezat en waar ik mijn auto in onderhoud heb.
Ter aanvulling, ik kom daar al voor ongeveer 20 jaar, daardoor kennen we elkaar vrij goed. Ongeveer 3 jaar geleden heeft hij het bedrijf verkocht. Dus wat u hierboven schrijft is klink klare onzin.
Dhr Geenen: binnen 3 uur verbastert U uw eigen woorden 17:07-19:40 , vind ik wel een prestatie voor iemand uit het beloofde land. Dat niet alleen U vergeet gemakshalve het islam-element te vermelden, dit om het vooroordeel te vervolmaken.
Op een Amerikaans verkiezingsposter uit 1960 is Richard Nixon afgebeeld met de tekst over de 2de hands autoverkoper. Hij verloor van JFK, niet te verwarren met Jesse Klaver. Later werd hij toch nog president en we weten hoe het met hem afliep. he’s a crook, in’t it. Ik heb begrepen dat Mark Rutte van baan wil veranderen, hij wil autohandelaar worden (zie ook het artikel in HPdeTijd)
binnen 3 uur verbastert U uw eigen woorden 17:07-19:40 ??? Ik weet het niet bij u, maar hier is het pas 14-7, dacht ik.
@: Hij verloor van JFK, niet te verwarren met Jesse Klaver:
Daar is ie weer: “onze” Jesse Klaver, de marxist net zoals ene Tsipras uit Griekenland.
Het valt me op, dat “onze”Jesse niets laat horen in dit Europese drama waar de gewone belastingbetaler zoals gewoonlijk weer eens de lul (sorry voor deze straatterm) is.
N.B.: Overigens zijn we nu wel heel ver afgeweken van het oorspronkelijke item, namelijk:
Europese troostmeisjes van West-Sumatra. Kan een van de “panelleden” hier een kromme slag maken om weer op het item terug te komen?
“Europese troostmeisjes van West-Sumatra. Kan een van de “panelleden” hier een kromme slag maken om weer op het item terug te komen?”
Ook mee eens. Het schrijven en lezen over een troostmeisje is mij ook veel belangrijker dan genoemd persoon.
Wow, we leven al 3 dagen in de toekomst…. Het is niet meer te volgen en te filmen…wie praat nu langs wie? En het ging allemaal over de Europse troostmeisjes, die – as usual – al weer op een zijdelings pad zijn geraakt, omdat er – wederom as usual – zo nodig ego’s gestreeld dienen te worden.
Zelfs het respect worden de Europese meisjes niet gegund.
Woe is me, shame and scandal in da Family…
Trima kassi tuhan Pieter! Back on topic again!
Over zijn grootvader( Peter Erbeveld) is een boek geschrenen door een Americaanse historicus en zijn Japanse vrouw .Een uitgegeven als de HERO OF BATAVIA.