Vernederen ?

armhttps://oostjavainfo.wordpress.com/author/oostjavainfo/

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

51 reacties op Vernederen ?

  1. Pierre de la Croix zegt:

    Ik ken die foto al jaren. Nooit aan vernedering door Nederland gedacht. Waarom niet? Ik had de indruk dat die Nederlandse Gouverneur van Java nogal ongelukkig keek. Eerlijk gezegd zou ik ook kijken als een tokèk ketoeloep als ik gearmd met een sultan op de kiek zou moeten.

    Niet gehinderd door enige kennis dacht ik dus dat die gouverneur zo stond om aan de Javaanse adat tegemoet te komen.

    Pak Pierre

    • Boeroeng zegt:

      Dat was mijn idee ook Pierre, Is het van betekenis wie de arm op de eigen borst houdt en wie inhaakt ?
      De schrijver kent die adat niet en komt tot een tegengestelde conclusie ?

      • Loekie zegt:

        Hij is idioot die vent.
        En hoezo ‘mijn Javaanse zoon’? Is er ook een Javaanse moeder?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Pak Boeroeng,

        Tja vroeger was één telefoontje naar Leiden voldoende om te weten hoe dat zat met die adat.

        Ik ben bang dat de ware kenners die hele generaties Indologen en juristen Indisch recht hadden opgeleid er niet meer zijn.

        Misschien dat een heuse Radèn Mas onder de lezertjes zijn licht kan laten schijnen over de etiquette aan het Solose hof, toen froeherrr.

        Pak Pierre

    • Anoniem zegt:

      Resident de Vogel is familie van mij. Ik word er niet zo blij van als er geschreven word dat hij de soenan vernederde. Ik ben het dus met u eens Pierre. Volgens mij voelde de resident zich ook ongemakkelijk onder de situatie.

      • Marije zegt:

        Hoi, weet je toevallig hoe de ouders van Willem de Vogel heetten? Mijn voorouders hadden de zelfde achternaam en woonde ook enkele generaties op Java.
        Ik ben benieuwd of er een familieband is.

        • Boeroeng zegt:

          Dag Marije,
          Cornelis de Vogel geboren 1753 en Johanna van t Alen zijn je voorouders. Zie onder.

          Voorouders van Willem de Vogel
          Generatie 1 (proband)
          1 Willem de Vogel, geboren op 08-09-1848 in Semarang, overleden op 03-06-1922 in ‘s-Gravenhage. Willem trouwde op 27-09-1873 in Pati, Japara met Theodora Liona Charlotta Wijnmalen. Theodora is geboren op 06-01-1855 in Soerabaja, dochter van Pieter Carel Wijnmalen en Julia Vreede Bik. Theodora is overleden op 18-05-1933 in Den Haag,

          Generatie 2 (ouders)
          2 Hendrik Elias de Vogel, geboren op 01-01-1817 in Rotterdam.
          Hij trouwde, 29 jaar oud, op 18-08-1846 in Modjokerto met
          3 Anna Margaretha Sophia Sand, geboren op 18-08-1824 in Soerabaja. Anna is overleden op 07-04-1857 in Salatiga.

          Generatie 3 (grootouders)
          4 Cornelis de Vogel, geboren op 18-03-1753. Cornelis trouwde (1) op 17-05-1780 met Johanna van t Alen. Hij trouwde (2) na 1799 met
          5 Hilletje Borst.
          6 Gotfried Willem Sand, geboren in Erlangen, gehuwd 1825 in Soerabaja met
          7 Poeloor. Zij is overleden op 01-?-1859.

          Generatie 4 (overgrootouders)
          8 Heijndrik de Vogel, geboren in 1720, overleden in 1796.

        • Fee zegt:

          Boeroeng en Marije ik ben heel benieuwd wie jullie zijn..Ik ben namelijk ook familie van Willem de Vogel, nou ja mijn man dan. Willem de Vogel was zijn over over over nogwat overgrootvader.

        • Fee zegt:

          Oh ja,ik heb thuis een portret hangen van Anna Maragaretha Sophie van Sand, dit namelijk. Fotootje helemaal linksonder.

          http://www.sand-clan.net/portraits/xviigeneration.html

        • Boeroeng zegt:

          Dag Fee,

          Ik ben geen familie. ik beheer deze site en ik weet wat van Indische genealogie.
          Ik neem je plaatje over van de moeder van Willem de Vogel.
          annadevogel_sand

        • Marije zegt:

          Hallo Fee,
          Ik ben “Half 1st cousin 5x removed” van deze Willem de Vogel, geboren in 1848. Zijn grootvader: Cornelis de VOGEL 1753-1822 en zijn eerste vrouw: Johanna van ALEN zijn mijn rechtstreekse voorouders. Alleen Cornelis de VOGEL deel ik als voorouder met Willem de Vogel (1848) omdat deze Cornelis nog een 2e keer trouwde.
          Als je wilt mag je me mailen dan kunnen we kijken of we nog wat informatie kunnen uitwisselen. marijewalbeek@gmail.com
          Groetjes Marije

    • Arthur Olive zegt:

      42 reacties op vernedering, wat volgens mij geen vernedering is.
      Het volgende is volgens mij wel een vernedering.
      http://www.liveleak.com/view?i=dfd_1375495354

  2. Surya Atmadja zegt:

    Hij is geen idioot maar een welwillende Baar (Orang Baroe).
    Ik dacht dat die Hollandse Menir de Resident was.

    Men kan de bewering van de schrijver ook anders zien, de Toean Besar Resident (?) is een Nederlandse ambtenaar , dus een “mindere” van de Sultan.
    Hij fungeerde als de grote beschermer/bodyguard van de kleine tengere Javaanse* Sultan.

    * Geen Indische vorst.

    • P.Lemon zegt:

      Het arm in arm lopen aan het javaanse hof te maken met de anciënniteit cq wederzijds respect….

      Zoals de andere Javaanse zelfregeerders was ook Hamengkoeboewono’s macht beperkt door verdragen en bestuursakkoorden met Nederland. De gouverneur-generaal van Nederlands-Indië was in de bloemrijke termen van het koloniale protocol “Zijn Grootvader” en hij was diens “kleinzoon”. De Nederlands-Indische regering had in Jogjakarta een Nederlandse gouverneur aangesteld die als de “Oudere Broer” gearmd met de sultan, de “Jongere Broer” liep en ook naast hem plaatsnam. Onder de Javaanse bevolking bestond veel ontzag voor de sultan van Jogjakarta en voor zijn met magie omgeven kraton.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamengkoeboewono_VII

      Hamengkoeboewono VIII overleed plotseling, niet in zijn kraton, maar in een ziekenhuis in Djokjakarta. De kroonprins studeerde op dat moment in Nederland. De Nederlandse bestuursambtenaar moest ambtshalve het sultansgezag waarnemen, maar ook moest hij met de Nederlands opgevoede en in Nederland opgeleide kroonprins Dorojatun over een nieuw bestuurscontract onderhandelen. De Nederlandse gouverneur Lucien Adam voelde zich sterk verbonden met het Jogjase vorstenhuis en de daar nog levende adatgebruiken. Bij de kroningsceremonie toonde hij zijn respect voor de autonome waardigheid van het sultanaat door te breken met de gewoonte dat de sultan, de “Jongere Broer” gearmd met hem, de “Oudere Broer” moest lopen.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamengkoeboewono_VIII

      • P.Lemon zegt:

        typo: Zo heeft het arm in arm lopen aan het javaanse hof te maken met de anciënniteit cq wederzijds respect….

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. dat is dan duidelijk. Bedankt Pak Lemon.

          Bij Feyenoord doen ze het hand-in-hand.

          Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Iedereen had zijn eigen dubbele agenda. Voor de vorst was de resident zijn grotere broer. Maar broedermoord was in die tijd heel gewoon! Vader werd alleen gebruikt voor een hoger geplaatste, bijvoorbeeld de Gouverneur-Generaal als leenheer.
        Rond 1625 kreeg de vorst van Mataram geschenken uit Batavia met in de aanbiedingsbrief: De slaaf van Zijne Majesteit zendt met zijne slaven dit geschenk. Als tegengeschenk kreeg Coen de kris van de Panembahan. Bij de onderhandelingen was Van Goens lager gaan zitten dan de Soesoehoenan, zoals het hoorde. Maar de Soesoehoenan verwaardigde zich naast zijn ‘geliefden langen kapitein’ te gaan zitten.

        • Surya Atmadja zegt:

          Pak Jan , het is BASA-BASI.
          Een soeverein ( vooral van Mataram -opvolger van Majapahit) staat per definitie hoger dan een ambtenaar van een vreemde Vorst of Vorstin (zijn gelijke) .

          Ambtenaren onderling is anders , de Kandjeng Toean Resident is in principe de gelijke van een Javaanse( Sunda ) Residen( Bupathi) .
          Anciënniteit heeft ook een prijs , de oudere / wijze bupathi’s( niet allemaal) kijken ook op een bepaalde manier tegen de vaak van onder aan gepromoveerde Europese BB.er , en zeker als ze nog jong / onervaren zijn .
          Niet iedereen komt van adellijke familie’s .

          Dat de vorsten van Surakarta een beetje amicaal omgaat met een londho heeft te maken met de invloed van de vorsten die meer open staan t.o.v de londho’s.
          Dat in vergelijking met de Sultan van Yogya.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Een soeverein ( vooral van Mataram -opvolger van Majapahit) staat per definitie hoger dan een ambtenaar van een vreemde Vorst of Vorstin (zijn gelijke) .” Klopt, en dat is nog steeds zo. Dat werd door de VOC ook gerespecteerd. De VOC moest krachtens het octrooi bij diplomatiek verkeer altijd spreken namens de Staten-Generaal, het hoogste orgaan van de republiek. Maar voor de Aziatische vorsten was dat een onbekende soeverein. Vandaar dat vaak werd gekozen voor optreden namens Prins Maurits of de opvolgende stadhouders. Dat was wel een lager orgaan, maar wel begrijpelijk in Azië. Een prins!

        • Jan A. Somers zegt:

          Sorry, vergeten: Mijn opmerking slaat op de VOC-tijd. In de daaropvolgende tijd kon dat eigenlijk niet, de Gouverneur-Generaal was het hoogste bestuursorgaan, en Nederland was de soeverein. Maar om de zaak wat te smeren werden soms oude gebruiken in ere gehouden. Makkelijk om zaken mee te doen. Je ziet dat o.a.terug in de toespraak van Max Havelaar voor de hoofden van Lebak. Slijmen, maar wel boos doen.

    • Anoniem zegt:

      Ik dacht dat de “Tuan Besar” een haring -en petat friet verkoper was aan het Leidsche plein in Amsterdam.

  3. Boeroeng zegt:

    Hier zie je dezelfde Pakubuono X met Augustine Dezentjé.
    ca 1892, voordat hij ‘in office ‘ was.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … hier lijkt den Pakoe in ieder geval heel wat krijgshaftiger en “in charge” van de situatie.

      Come to think of it …..in onze cultuur (ik bedoel de westerse, zeg ik maar voor alle duidelijkheid) is het bij het “gemengd” gearmd lopen gebruikelijk dat de heer zijn arm aan de dame presenteert, die vervolgens al dan niet welwillend “inhaakt” met heur hand.

      Mutatis mutandis zou den Pakoe op de eerste foto de rol van de vrouw (moeten) hebben aangenomen en in die tijd was die rol meestal een ondergeschikte.

      Nogmaals, ik bezie dit alles door mijn dikke westerse bril van meneer Pearle. Het verlossende woord moet komen van de kenner van de Solose hofadat uit die tijd.

      Ik ga eens een lemper opwarmen en dan gauw naar de balé2. Morgen weer een dag. Als Allah het wil natuurlijk.

      Pak Pierre

  4. Boeroeng zegt:

    pakubuono_willemdevogel

    Dit is resident Willem de Vogel en volgens de gegevens had zijn moeder een Indonesische moeder.
    Dus indo, deze.

    http://collectie.tropenmuseum.nl/default.aspx?ccid=P43659&lang=

    • Pierre de la Croix zegt:

      …. en z’n neefjes heetten Vodegel ….

      Overigens … als ik die close up zo zie kijkt den Pakoe helemaal niet alsof hij zich vernederd voelt. Integendeel, hij lijkt mij trots en triomfantelijk in de lens te kijken en te denken “if they could see me now”, met al zijn bintangs op den fieren borst, waaronder ongetwijfeld ook Nederlandse.

      Tja … nu begin ik te dromen voordat ik op de balé2 lig.

      Mijn lemper wordt koud.

      Pak Pierre

    • Anoniem zegt:

      De Vogel had een half Indonesische moeder. Haar vader was een Duitser.

  5. Boeroeng zegt:

    Nu dacht ik altijd dat als de resident niet arm in arm wilde doen dat dit eerder een soort schoffering was .

    Is Donald Tick in de zaal ?

    • Jan A. Somers zegt:

      Voor de resident was het voorgeschreven protocol, je moest altijd vriendelijk blijven. Voor de vorst was het belangrijk aan zijn onderdanen te laten zien dat hij een gelijke was van de Nederlander. Omgangsvormen zijn er om zaken soepel te laten verlopen. Dat mogen ze bij ons in de Tweede Kamer eigenlijk weer eens moeten leren. Ik probeer (meestal) ook altijd vriendelijk te blijven. Zelfs op I4E.

      • Pierre de la Croix zegt:

        @ Pak Somers op 19 sep 1710: “Ik probeer (meestal) ook altijd vriendelijk te blijven. Zelfs op I4E”.

        Zelfs op I4E. Nou-nou Pak Somers, zo ken ik u niet. Maar als u zich zo vaak moet inhouden op I4E, dan kunt u toch beter met een grote boog om de site heen zappen? Vermijd ergernis en opwinding. Denk aan uw hart.

        Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          “Denk aan uw hart.” Bij zijn pensionering betoogde mijn cardioloog: In leven zien te blijven met je pillen, en je weet waar de spoedeisende hulp is. Wijze woorden! En tot nog toe werkt het. Geen ergernis of opwinding hoor, alleen maar verwondering. Ik hoef ook zoveel niet meer te verzinnen. Digitaal! Selecteren, kopiëren, plakken, komma’s en punten verzetten. Het blijft allemaal oude koek. Voor een oude koloniaal.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Als man van pen en papier heb ik maar eens een paar oude boeken afgestoft die uit elkaar dreigen te vallen, op zoek naar meer bevestiging dat niets vernederends jegens den onderdrukten Javaan achter de hoofdfoto van dit topic mag worden gezocht.

      Dan zie ik in “Weerzien met Indië – Het beeld van Tempo Doeloe” of pag. 68 onderaan een foto met de omschrijving: “De troonzaal in de kraton van Yogyakarta, zoals die gebruikt wordt bij ontvangsten als de Garebeg Moeloed. De sultan zit rechts van de resident. DE ZETELS VAN BEIDE HOOGWAARDIGHEIDSBEKLEDERS MOETEN OP DEZELFDE HOOGTE STAAN OM DE GELIJKHEID IN POSITIE AAN TE GEVEN”.

      De hoofdletters zijn van mij. Uit de zin blijkt dat er geen sprake moet zijn geweest van kleinering van de sultans, althans niet formeel protocollair.

      In “Tempo Doeloe” van de onvolprezen E. Breton de Nijs staat op pagina 101 dezelfde foto als de hoofdfoto van dit topic, met als bijschrift

      Quote

      De Soesoehoenan van Soerakarta Pakoe Boewono X aan de arm van de resident De Vogel in 1897. “De resident en zijn probleem” is deze foto door zijn eigenaar betiteld. De indruk die wij van de Soenan krijgen vinden we bij Couperus in “De stille kracht” terug: “Ik vind hem een levende wajangpop. Alleen zijn ogen, daarvoor ben ik bang. Wat een verschrikkelijke ogen. Soms slapen ze”.

      Unquote

      Dan navolgende deeltekst bij een foto op pagina 102:

      “De Soesoehoenan van Solo, Pakoe Boewono (Spijker van de wereld) X, Senopati Ingalogo (aanvoerder van de strijd), Abdoerrachman (dienaar van de barmhartigheid), Aijidin (heer van het geloof), Panotogomo (regelaar van de godsdienst), GROOT COMMANDEUR VAN DE NEDERLANDSE LEEUW …………., enz.”

      De hoofdletters zijn wederom van mij. Men vernedert niet iemand door hem te begiftigen met een hele hoge bintang.

      Tenslotte over den Pakoe op de zelfde pagina iets anecdotisch:

      “Hij leek een verwende en wat naïeve man, maar hij bezat een grote mensenkennis. Met een onfeilbaar gevoel voor kwaliteit wist hij de talrijke residenten en gouverneurs te beoordelen. Hij kon op superieure wijze geestig zijn. De Nederlanders lachten dikwijls om zijn zucht naar ridderorden. Toen een bestuursambtenaar eens vroeg, hoeveel ridderorden Zijne Vorstelijke Hoogheid bezat, zei de Soenan met een “poker face”: “Vijfiten kattie (een kattie is plm. 600 gram)”.

      Ik ben weer een ochtendje zoet geweest met die oude boeken. Buiten viert het onkruid feest.

      Pak Pierre

      • Boeroeng zegt:

        Goede insteek, Pierre, vanuit een ander invalshoek.
        Foto: Pakubuono X in Nederlands uniform met bling-bling uit die tijd

        Het was in het belang van Nederland om de adel aan zich te binden. Bijvoorbeeld als betaalde regenten, maar ook door hofprotocollen en adat te respecteren. Dit was de les van de java-oorlog die mede ontstond door onvrede bij een deel van de Javaanse adel.
        Het concept van grote broer-kleine broer is geen Nederlands concept. Dat moet ook een aansluiting geweest zijn op Indonesische normen.
        Kleine broer is het inlands bestuur en grote broer is het landelijk Nederlands bestuur.
        ++
        Toen Jeanne Dezentjé, dochter van een dochter uit de Kraton, in 1900 huwde mocht ze van Pakubuono X een van zijn mooiste koetsen gebruiken.
        Zij huwde met Johannes Eschweiler, de man linksboven.

        Maar natuurlijk leefde ook bij een deel van de adel het verlangen om verlost te zijn van een buitenlandse dictatuur. Wel of niet om dan zelf de nieuwe topdog te zijn.

        • Surya Atmadja zegt:

          Boeroeng zegt:
          20 september 2014 om 13:47

          1.Het concept van grote broer-kleine broer is geen Nederlands concept.
          2.Dat moet ook een aansluiting geweest zijn op Indonesische normen.

          3Kleine broer is het inlands bestuur en grote broer is het landelijk Nederlands bestuur.
          ———————————————————-
          Ma’af ,
          1.ik zou denken dat het JUIST een Nederlandse concept is.
          Kan me niet voorstellen dat de “superieure” blanke menir zich zelf ziet als een lagere persoon.

          2. Denk ook niet , juist bij de Indonesiers ( voor al de bij de Javaanse “adel” = Sunda en Java) is alles geregeld volgens eeuwen oude regels/gewoonten.
          Tot omstreeks jaren 50 heerste in vele families nog oude tradities .
          Tegenwoordig is het aan het verwateren, behalve bij de kratons.

          3. Klopt , de Inlandse BB is de jongere broer .
          Ondanks dat de bupathi’s vaak oudere mannen zijn en de A.R of Resident jonger waren.
          Als ze “gelijkwaardig” waren , dan moet men zeggen de tweelingbroers , ipv jongere of oudere broer.

        • Boeroeng zegt:

          Zeker Surya…
          De baas willen spelen was het Nederlands idee, maar de termen ‘grote broer’ en ‘kleine broer’ en met armen inhaken van respectabele bestuurders, mannen is niet van Nederlandse oorsprong.
          Natuurlijk was de machtsverhouding niet gelijkwaardig.
          Maar die omarming was geen vernedering. Zo heb ik dat van huis uit geleerd.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach ja …. Pak Surya zal als goed chauvinist (of patriot, wat past beter?) in ballingschap niet nalaten te benadrukken dat die snode Nederlanders nooit gewoon welgemeend aardig tegen de Javanen en hun adat zouden kunnen zijn geweest (zie ad 1 van zijn reactie).

        Misschien mag ik dan nog wat citeren uit het boek van Breton de Nijs, bij een foto op pagina 102, met onderschrift “De verheffing van Pakoe Boewono X tot Soesoehoenan van Soerakarta in 1893”.:

        Quote

        Hij loopt aan de arm van resident O.A. Burnaby Lautier, een typische Multatuliaan van wie Mr. P. Brooshooft, hoofdredacteur van De Locomotief schreef: “Hij is naar Indië gekomen met hetgeen men zou kunnen noemen Multatuliaanse aspiratiën. Een zeker prikkelend genot was voor hem gelegen in de gedachte op te treden als beschermer van verdrukten, de groten aan te tasten, voor de kleinen partij te trekken”.

        Burnaby Lautier is in zijn loopbaan, om het belang van de bevolking, enige malen met zijn superieuren in conflict gekomen en wat meer zegt: HIJ HEEFT TENSLOTTE ALTIJD GELIJK GEKREGEN. Eenmaal werd hij op grond van een aantal artikelen tegen de regering door GG Meijer ontslagen, MAAR DOOR DIENS OPVOLGER LOUDON DIRECT HERPLAATST.

        Unquote

        De kapitalen zijn wederom van mij.

        Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Moeten we Boeroeng niet eens voordragen voor zo’n lintje? Met een feestje op het stadhuis? Met lemper? Met staatsiefoto in I4E? Stille kracht?

  6. Indorein zegt:

    Of is het gewoon een fotobewijs van “uit de kast komen”? I.p.v. allerlei ingewikkelde uitleg over adat en zo.

  7. Indorein zegt:

    Als ik naar oude foto’s kijk van mijn familie dan valt mij altijd op dat echtgenoten strak in de lens kijken i.p.v. verliefd naar elkaar.
    Enfin meneer Pierre, ’t was alleen maar een speelse opmerking van mij, niet serieus bedoeld.

    • bo keller zegt:

      Zover ik terug kan zien was toen Kiekjes maken een hele gebeurtenis
      Staat iemand achter een zwarte lap te gluren ,maakt allemaal geluiden
      en jij maar wachten, dan een vonkje op een magnesiumlamp een knal
      een hele flits, maar zover is het nog niet .Je moet naar het vogeltje
      kijken. en dat is naar mijn mening de starre blik ,van komt ’t of niet.
      siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Waarde Mevrouw of heer Indorein,

      Ik vergeef u gaarne uw schalkse opmerking op mijn reactie. Die had ik niet in mijn rol van Interrrlectueel geschreven, maar in die van Badoet, mijn favoriete rol. Lekker veilig. De hofnar van vroeger kon ook van alles zeggen, zonder te pakken te worden genomen.

      Tja, die brave echtgenoten van toen froeherrrr. De verklaring dat zij niet verliefd naar elkaar keken – zelfs niet op de bruidsfoto – maar strak in de lens, ligt misschien daarin dat de fotograaf, met zijn wonderapparatuur toch ook een autoriteit, van onder zijn kap streng had bevolen “nu even stilzitten/staan en kijk naar den boeroeng”.

      Dan bleef zelfs de mooiste vrouw niets anders over dan zich op de boeroeng van de fotograaf te concentreren.

      Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        PS: Sorry Pak Bo. Ik had jouw verklaring niet eerder gelezen. Zo ja, dan had ik gemakshalve daar naar kunnen verwijzen. Haastige spoed …..

        Pak Pierre

  8. Surya Atmadja zegt:

    Jan A. Somers zegt:
    19 september 2014 om 16:52
    Vandaar dat vaak werd gekozen voor optreden namens Prins Maurits of de opvolgende stadhouders. Dat was wel een lager orgaan, maar wel begrijpelijk in Azië. Een prins!
    ———————————————————————————————————
    Eigenlijk werd de gezant van de Sultan van Achin belazerd door een leider van een “Liberation Movement “.
    Een opstandige prins , die bezig was de macht van zijn Spaanse Heer uit te hollen.

  9. Surya Atmadja zegt:

    Boeroeng zegt:
    Maar die omarming was geen vernedering. Zo heb ik dat van huis uit geleerd.
    ————————————
    Zo zie ik het ook .
    Vandaar dat ik de schrijver een Orang Baroe noemde.

    @ Pak Pierre , lho ik begrijp niet waarom ik chauvinist of patriot in ballingschap (?) genoemd werd.
    Voor zo ver ik weet ben ik geen politiek of economische vluchteling of en wanted person in mijn land pan erkomst .
    Ik geef alleen een reactie als een eenvoudige blogger (apa itu ?) over een topic , alleen is mijn insteek mss anders dan van de andere lezers/schrijvers.
    Ken toh ?

  10. Jan A. Somers zegt:

    Tegenwoordig maak je toch een selfie (U ziet, ik ga met mijn tijd mee) met u selfie en bijvoorbeeld heer Rutte. Ben je meteen ook belangrijk. Of Rutte onbelangrijk? Op recepties moet je kijken waar de meeste mensen bij elkaar staan. Daar staat vast wel een belangrijk persoon. Op het TV-nieuws zie je een of ander kamerlid die met de minister heeft gesproken. Ja, hij mocht dat wel. Daar weet zijn vrouw nog weken later over mee te praten.

  11. Jan A. Somers zegt:

    Dirk Vlasblom, ‘Gezin in Indonesië, Javaanse kosmos’, NRC Handelsblad ‘M’, 22 december 2001, 26: “Zij [zijn vrouw, JS] heeft me ingewijd in de Coro Jowo (‘Javaanse manieren’). Daarin draait alles om de familie, want die geldt als model voor de ordening van de kosmos. Volgens de Javaanse wereldbeschouwing zorgt hiërarchie, met de ouder-kindrelatie als de kern, voor stabiliteit in het maatschappelijk leven, dat weer een afspiegeling is van de orde in het universum. (…) hoger geplaatsten – ouders, oudere kinderen, leraren en regeerders – (…) staan dichter bij de levensbron, morele wijsheid en macht. (…) Het is een zonde om ouders niet te eren, hun advies in de wind te slaan of hun gevoelens te kwetsen, want dat is een inbreuk op de zedelijke orde der dingen en roept bovennatuurlijke sancties af.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.