Little Indië in Den Haag?

dennewegdenhaag

Er is een onderzoek gedaan voor de gemeente Den Haag. De vraag was hoe kan de Indische roots van Den Haag geprofileerd worden om meer bezoekers naar Den Haag te trekken die geld uitgeven.
Een onderzoeksteam geeft in haar eindverslag dit advies voor de gemeente :
* Profileer de stad als Windows to Asia, met als kern de Haagse Indische roots. De focus op heel Zuid-Oost Azië lokt meer bezoekers dan alleen  Indië/Indonesië
* Maakt van de Denneweg een Indische straat en noem het Little Indië.
Meerdere toko’s, Indische/Indonesische restaurants.
* Organiseer het jaarlijkse project:  De Indische maand juni.  Schep meerdere evenementen nav Indische roots. De maand sluit aan op de Tong Tong Fair eind mei/begin juni

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

78 reacties op Little Indië in Den Haag?

  1. Mar Sarens zegt:

    Waarom alles verengelsen?? Nederlands is beter

  2. Boeroeng zegt:

    Indië ketjil ?

  3. Boeroeng zegt:

    Het rapport is al enkele maanden uit, maar ik kwam het van de week pas tegen op het internet. Heb ik internetberichten hierover gemist ?
    Of is er geen/ nauwelijks bericht geweest op het internet ?
    Heeft iemand er eerder over gelezen in het AD of DenHaagdirect ?

  4. R Geenen zegt:

    Als den Haag het wil weten hoe je die bekendheid wil creëren, moeten ze maar naar LA komen. Wij hebben hier Korea town, Little Saigon, China town en little Tokio en dit zijn enorme trekpleisters voor toeristen.

    R Geenen

    • Pierre de la Croix zegt:

      Als ik mij niet vergis heeft ook Den Haag al een China Town (omgeving Wagenstraat) waar zelfs de straatnamen in het Haags én Chinese karakters zijn aangegeven.

      Wie een voorkeur heeft voor de naam “Little Indië” loopt natuurlijk het levensgrote risico dat “Indië” met “India” wordt verward en de Indo’s met Indiërs of Indianen. Krijgen we dat gedonder weer in de glazen.

      In mijn Haagse jeugd van midden vijftiger jaren v.d.v.e. waren typische Indische buurten waar het altijd naar trasi rook de omgevingen van de Frederik Hendriklaan, Groot Hertoginnelaan, Beeklaan. Daar struikelde je over de Indo’s en, zoals mijn goede vader zei, kon je de weg niet vragen als je geen Maleis sprak.

      Maar ….. geen Indische buurt zonder Indiërs, SORRY, Indische mensen. Ik wandel nog wel eens door hoger genoemde buurten en vraag me dan steeds naargeestig af waar al die Indootjes van toen zijn gebleven. Gone to graveyards everyone ….?

      Er wonen nog wel oosterlingen, maar van een ander soort.

      Voor het nieuwe Indische getto in Den Haag zullen de 2de en 3de generatie Indo’s die zijn uitgevlogen naar Zoetermeer, Ypenburg en nog verder weer moeten worden teruggelokt. Tante Lien en de heer Ricky Risoles zullen moeten worden ingeguurd om deze mensen het Indisch praten bij te brengen en Lonny om de authentieke trasilucht in de straten terug te brengen.

      Ik zie het al helemaal zitten.

      Pak Pierre

      • R Geenen zegt:

        In mijn Haagse jeugd van midden vijftiger jaren v.d.v.e. waren typische Indische buurten waar het altijd naar trasi rook de omgevingen van de Frederik Hendriklaan, Groot Hertoginnelaan, Beeklaan. Daar struikelde je over de Indo’s en, zoals mijn goede vader zei, kon je de weg niet vragen als je geen Maleis sprak.

        Sorry Pierre, ik had zelf vrienden in die indische buurt wonen en wij woonden op Laan van Eik en Duinen. Zoal ik mij goed herinner spraken wij normaal gewoon Nederlands. Trouwens ik spreek helemaal geen maleis. Ik had zelf een vriend die een toko had aan de Beeklaan. Daar is ook nog de Sweelinckplein gebied dat zelfs al van voor de oorlog een indische buurt was. Een uitzondering daar gelaten spraken de Haagse Indo’s goed Nederlands.

        Dat de jongeren wegtrokken naar o.a. Zoetermeer en andere randgemeenten heeft zijn oorzaak in het woning beleid van de Haagse gemeente. Ik werkte in Engineering in Den Haag en mijn vrouw heeft zelf 16 jaar op het hoofdkantoor van politie gewerkt, maar we konden alleen een huis kopen in Zoetermeer. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe tegenwoordig de verhouding is tussen de oude en de jonge mensen in Den Haag qua wonen. Vermoedelijk is het van een INDISCHE stad een oude lullen (pardon mijn frans) stad geworden.

        R Geenen

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja meneer Geenen, u moet niet alles serieus nemen wat ik schrijf.

          I’m just a nowhere man, stating my nowhere point of view …. Ik hoop dat sommige lezertjes er om kunnen glimlachen.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Ach ja meneer Geenen, u moet niet alles serieus nemen wat ik schrijf.

          I’m just a nowhere man, stating my nowhere point of view …. Ik hoop dat sommige lezertjes er om kunnen glimlachen.

          Pak Pierre

          Het email schrift is gevoelloos. Wanneer ik tegenover u zou staan en luister naar uw gesproken woord, kan ik aan voelen wat u voor mening heeft.
          Via het internet heb ik de neiging altijd een mens serieus te nemen, vooral bij indische gevoelige onderwerpen.
          Ik bezit namelijk niet de macht van de Wali Sanga, dat ik nu aan het lezen ben.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja meneer Geenen, ik heb al eerder geschreven dat ik geknipt ben voor badoet, hofnar zeg maar, te dom voor het bloedserieuze genre. Dat u die waarschuwing is ontgaan spijt mij, maar nu bent u dus wel een gewaarschuwd man.

          Op de voorkant van een van de boeken van Si Tjalie Robinson, ik meen “Pikirans van een straatslijper”, staat “wie dit lees is gek”. Dat zou ook voor mijn schrijfsels kunnen opgaan. Sla ze dus maar voor alle zekerheid over.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Het volgende gedicht is geschreven door Mw. Rita Schenkhuizen in 1964 geschreven voor het blad “De Indo”.

          Wat is een Indo?

          Verdreven van ons zonnig geboorteland
          Zijn wij samen hier gestrand
          Om elkaar te vinden in dat ene bloed
          Indo, een Ardjoeno vol van edele moed.

          Indo, half Europees, half Aziaat
          Indo, wereldburger, apart, Gods eigen piraat.
          Indo, bescheiden als de melati
          Indo, djahat als de piso blati.
          Indo, opschepper als de sri Goenting
          Indo, scherp als een beling.
          Indo, pienter boesoek als de oeler welang
          Indo, gul en daarom altijd koerang oeang.
          Indo, lenig als een mojet
          Indo, indolent als een kampret.
          Indo, wantrouwend als een matjan toetoel
          Indo, een wajang van Njai loroh Kidoel
          Indo, mysterieus als de tropennacht
          Indo, een temple van stille kracht.
          Indo, snel gekwetst als de ries koetjing
          Indo, strijd ontwijkend als de bruine loewing.
          Indo, lankmoedig als de perkoetoet
          Indo, goedlachs als si Gendoet.
          Indo, schuw als een kadal
          Indo, sluw, vindt altijd wel een akal.
          Akal boeloes wel te verstaan,
          Als edele nimrod staat hij bovenaan.
          Indo, muzikaal als de tjoetjarawah
          Indo, rijk als de padi op de sawah.
          Indo, trots als een merak
          Indo, tevreden met pedoh en warme kerak.
          Indo, rijstepikker als de glatik
          Indo, een bijzonder patroon als Tjangs fijne batik.
          Indo, een nostalgie als de zang van de tonggeret
          Indo, gezellig dongeng als de djalak oeret.
          Indo, een shag, een stopfles, koppi toebroek, slaapbroek en kebaja
          Indo, fantast, dromer, denker, geslepen boeaja.
          Indo, een bamboe, een kali, een botol tjebok
          Indo, stil, geduldig, meditatief als een blekok.
          Indo, Inventief als de manjar
          Indo, een zwerver tussen Dublin en Kali Anjar.
          Indo, kunstzinnig als de angrek boelan
          Indo, een lied, een traan, een gamelan.
          Indo, sterk als een karbouw
          Indo, door de eeuwen trouw.
          Indo, mijsticus onder de waringin boom
          Indo, ontwaken uit zijn lange droom.
          Indo, niet meer vertrapt, vernederd als een semoet
          Maar Indo, bewust een kleurrijk wezen van dat gemengde bloed.

          Ronny Geenen

      • Jan A. Somers zegt:

        citaat: “waar zelfs de straatnamen in het Haags én Chinese karakters zijn aangegeven.” It’s the economy stupid! Op Zwitserse treinstations in de toeristengebieden ook in het Japans.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ja Pak Somers,

          Ik heb ook begrepen dat sommige zwitserse banken geheimzinnige japanse karakters in hun monumentale voorgevels hebben laten beitelen.

          Gelukkie voor hun dat de Chinezen die ook kunnen lezen.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Gelukkie voor hun dat de Chinezen die ook kunnen lezen.

          Pak Pierre

          Meent U dat?
          Ik weet uit ervaring van chinese vriendinnen van mijn vrouw dat ze dat niet kunnen. De meeste chinezen kunnen alleen een vorm van mandarijn spreken, waarbij een woord met verschillende nadruk ook 9 verschillende betekenissen kan hebben. Een chinees vrouwtje, Alice, spreekt ook kantonees, dat heel anders is en waarbij met een andere klemtoon het woord 3 verschillende betekenissen hebben. Maar japans hebben ze geen know how.

          R Geenen

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja meneer Geenen,

          Ik ben geen Sinoloog/Japanoloog (ook al te dom voor).

          Wat ik weet (van een beetje lezen en horen) is dat het Japanse schrift uit het Chinese (ik neem aan het Mandarijn, the Emperor’s Chinese) is ontwikkeld. Aangezien het om beeldschrift (net als de hiërogliefen) gaat en niet om een letterschrift, zijn de karakters (als het ware pictogrammen) voor beide volkeren te begrijpen.

          Het levend bewijs daarvan kreeg ik in de tachtiger jaren v.d.v.e. In dienst van een internationaal opererende bank had ik in een weekend twee jonge managers die stage liepen op het hoofdkantoor in Amsterdam, thuis uitgenodigd. Een Japanner van de Tokio Branch en een Chinees van het net geopende filiaal in Taiwan. Beiden spraken gebrekkig Engels en wat zij in het Engels zeiden was voor mijn vrouw en mij vrijwel onverstaanbaar.

          Edoch …. als de Chinees en de Japanner er onder elkaar niet uitkwamen, dan greep de Japanner naar zijn zakwoordenboekje Japans – Engels/Engels – Japans en wees de Chinees de karakters aan waar het om ging. Een gegrom van begrip klonk dan op uit de keel van de Chinees. In omgekeerde richting leek het ook te lukken.

          Quod erat demonstrandum?

          Pak Pierre

      • Hans van der Helm zegt:

        Zoals jij het vertelt waren de buurten Frederik H.-laan. Gr. Hertoginnelaan en beeklaan “de” Indische buurten. Zelf ben ik opgegroeid in Moerwijk in die zelfde tijd. Daar was minstens 10% van de bevolking Indo. Als Blanda werd aan mij en mijn Nederlandse vriendjes Maleis geleerd door de Indische vriendjes. Als er ergens een deur open ging kwam de lucht van trassi je tegemoet. We wisten niet beter. Zelden is er op zo’n geweldige manier geïntegreerd. Fijne tijd.

      • Anoniem zegt:

        Frederik Hendriklaan, Beeklaan, Van Boetzelaarlaan … U zult er versteld van zijn hoeveel Indische connecties die buurten nog steeds hebben.
        Kijk ik alleen maar in mijn straat naar mijn buren, links, rechts en tegenover mij geboren op Java, mijn broers en zuster geboren in Djakarta. Wat verderop tot verleden jaar 4 oude mensen, deels nu in verpleeghuizen, aan wie je zonder meer zag dat ze uit Indie kwamen.
        Volop bekende Indische namen bij wijkbewoners ook trouwens. Zijn die mensen niet zelf in de Oost geweest, dan toch familieleden.
        Ga je er op letten, dan lijkt het wel of heel keurig Den Haag nog steeds iets met de tropen te maken heeft. Maar eerlijk is eerlijk, bijles in ‘Indisch praten’ is wel nodig. Nu kun je alleen als je er heel goed op let nog een enkele keer een accent horen.

        • Ron zegt:

          Nog even en dan zijn de bruine kleurtjes ook verdwenen en opgebleekt. Ik kan dat al zien bij de diverse You-Tube en Video filmpjes ook zien. Mijn 2 jongere zussen in Berkel en Born zien er totaal blank uit in vergelijking met deze donkere Indo.

  5. Ik heb hier niet eerder over gehoord. Foto hierboven is van de Denneweg. We hebben in Den Haag al een Chinatown, dat is achter de Bijenkorf, de Wagenstraat en omgeving. Daar zijn ook al enkele Indonesische restaurants, zoals Istana en Srikandi. Ook is er net een nieuwe Indonsische restaurentje geopend in de markthof. Ik zie de Denneweg niet als klein Indië. Er is wel een Japans, een Chinees en een Thais reataurant, en in de Frederikstraat Toko Frederik, maar verder zijn er meer Europes horeca-, antique- en modezaken. Er is nu ook leegstand in de Denneweg, maar het is geen Indische buurt, ik ken betere lokaties om die tot Indische buurt te promoveren.

    • Pierre de la Croix zegt:

      De Dennenweg was (en is) “straatje deftig”, daar rook (en ruikt) het niet naar trasi.

      Maar goed, misschien zijn wij Indo’s toe aan een beetje “upgrading” Eric!

      Pak Pierre

    • R Geenen zegt:

      We hebben in Den Haag al een Chinatown, dat is achter de Bijenkorf, de Wagenstraat en omgeving.

      In de jaren 50 en 60 stond dit gebied niet hoog aangeschreven.
      Daar waren o.a. vele hoeren en porno shops. Ik weet niet of iemand van jullie de twee hoge gebouwen met een loopbrug er tussen herinneren, want dat was het amerikaans ingenieurs bureau CE Lummus, waar ik vele jaren heb gewerkt en waardoor ik de binnenstad heb leren kennen.

      Het is trouwens moeilijk om een indische buurt te hebben, want dan heb je ook indische winkels nodig en ik geloof niet dat indische mensen van nature het in zich hebben om hun eigen bedrijfjes te beginnen, zoals b.v. de chinezen dat altijd doen.

      • De Wagenstraat e,o, was de jodenbuurt van Den Haag. De synagoge is nu een moskee. CF. Lummus was tussen de Kalvermarkt en de Turfmarkt, net buiten het gebied, want aan de andere kant van het Spui, nu staat het ijspaleis er.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Voor de hoeren had ik geen poen. Ik moest het maar zien te rooien met wat zich gratis aandiende, uit liefde zullen we maar zeggen. Draaide dan ook meestal en gelukkig uit op een “all nighter”, niet op een “quicky” (ik zal voor de lezertjes die niet hebben gevaren de vertaling en uitleg van deze termen maar achterwege laten).

        Heuse pornoshops zoals die er nu zijn waren er in mijn Haagse tijd (midden vijftiger jaren v.d.v.e. nog niet), voor zover ik weet tenminste. “De Lach” was het hoogst haalbare voor mij als ontluikend teenager.

        Verder werd in de aanpalende Boekhorststraat nog wel eens hevig geknokt tussen Indische jongens en Hagenezen, met fietskettingen en boksbeugels. Alhoewel uit die strijd voor zover valt na te gaan geen weduwen zijn voortgekomen, moeten we over en weer ook nog maar een excuusprocedure op gang laten komen, met schikking voor de geleden schade natuurlijk. Ik stel voor dat namens de Indische jongens de voorzitter van het Indisch Platform excuses aanbiedt. Haagse Harrie zou de andere partij kunnen vertegenwoordigen.

        Oeps …. ik raak van het topic af. Gauw aandacht vragen voor de bijdrage van Roger: Den Haag heeft al sinds jaar en dag een “Indische buurt”, tussen Javastraat en de duinen. Deftig en minder deftig deel.

        In de Borneostraat – het minder deftige deel – had mijn oom Nap (van Napoleon, de De la Croix’ doen het niet voor minder) een Indisch restaurant en bezorgnerinkje. Zijn zoon Kees bracht op een motorfietsje de rantangs rond.

        Om het armere deel van die Indische buurt – teneinde de aandacht niet té veel te vestigen op het chique deel dat met koloniaal bloedgeld werd gebouwd, anders komt daarover weer gezeur over excuus en schadevergoeding – zou de gemeente Den Haag een sierlijk bamboehek kunnen plaatsen (gedèk en kawat zullen ook leiden tot bittere associaties en een schreeuw om excuus) met een mooie toegangspoort.

        Wat trasilucht uit de spuitbus en klaar is Kromo. Laat de toeristen dan maar komen. In het begin wel voorzichtig aan doen met de Japanners. Mondjesmaat doseren.

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Waarom komt het niet uit van de Indische gemeenschap zelf, net als wij hier in California iedere Zaterdag van 10 tot 2 in de middag in Duarte elkaar ontmoeten en wat gaan lunchen.
          Vind een leuk cafe of cafe/restaurant, natuurlijk indisch,en ontmoet elkaar daar op een vast gestelde tijd stip.
          Zo komen ook vele Indo’s op een Donderdag in de maand in onze Hongkong Plaza en lunchen en praten voor een paar uur. Er zijn er zelf die ruim 100 km ver vandaan komen.
          Als de Indo’s het graag willen, moeten ze er ook wat aandoen en niet passief blijven zitten wachten.

          R Geenen

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ R Geenen, op 12 september 2013 om 21:34 zei:
          “Waarom komt het niet uit van de Indische gemeenschap zelf ….?

          Tja … nu overvraagt u mij écht, meneer Geenen.

          Ik hoop dat de Voorzitter van het Indisch Platform dit leest, of een andere hotemetoot uit de Indische Gemeenschap en vervolgens bereid is een uitleg te geven.

          Pak Pierre

        • boeroeng zegt:

          Ronny,
          Er worden veel indische middagjes en avondjes of meerdaagse pasars georganiseerd in Nederland Veel meer dan bij jou in de buurt.
          Ook zijn er veel indische/indonesische restaurants.

          Als er iets nog ontbreekt dan is dat niet de sculd va n ee indische hoge boom.

        • R Geenen zegt:

          Ronny,
          Er worden veel indische middagjes en avondjes of meerdaagse pasars georganiseerd in Nederland Veel meer dan bij jou in de buurt.
          Ook zijn er veel indische/indonesische restaurants.

          Als er iets nog ontbreekt dan is dat niet de sculd va n ee indische hoge boom.

          Misschien wel te veel, zodat men door het bos niet de bomen meer ziet. Het gaat hier om Den Haag. En daarom mijn advies en begin zelf iets te doen en vind een vaste plaats en komt eens per week bij elkaar en op een vaste tijdstip.
          Vind zo’n plaats en maakt het bekend.
          Wacht niet op de ambtenaar, want die molens werken altijd traag en wanneer het geld kost, nog trager.

        • Boeroeng zegt:

          Ronny,
          Maar Indische mensen organiseren al kumpulans etc in Den Haag.
          En men doet nog veel meer aan Indische dingen in Den Haag bijv de Tong Tong Fair, Pelita, Sifa, Indisch Platform.

          Deze voorstellen zijn gericht aan de gemeenteraad Den Haag die wilde weten of het profileren van de Indische roots het laatje vult van de Haagse middenstand.

        • R Geenen zegt:

          Deze voorstellen zijn gericht aan de gemeenteraad Den Haag die wilde weten of het profileren van de Indische roots het laatje vult van de Haagse middenstand.

          Als dat het is, dan zijn ze in Den Haag wel laat. En dat geld zowel bij de gemeente als de middenstand.
          Mij lijkt het dat hun kansen al lang zijn verkeken.

          Ronny

        • Huib zegt:

          @Pap Pierre

          Wat dacht u van de badpak reklames in de Wehkamp? Was ook erg spannend toh!

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Huib,

          De Wehkamp catalogus kwam niet bij ons thuis. Was die er al in mijn Haagse jeugd (1952 – 1955)?

          In de Kettingstraat was een louche bioscoop met Franse films voor 18 jaar en ouder. Als je de portier een kwartje gaf in plaats van het gebruikelijke dubbeltje, dan mocht je er in.

          Van zomer 1955 tot zomer 1957 ging ik “in de kost” in Amsterdam. Ook toen niets gehoord of gezien van Wehkamp.

          Daarna varen, varen, over de baren ……

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Daarna varen, varen, over de baren ……

          Pak Pierre

          Misschien komt het volgende u bekend voor.
          Tweede stuur, die voor alles een opmerking had en mijn persoon liepen in het centrum van Adelaide, Australie.

          Twee leuke jonge dames lopen voor ons. Zegt de stuur luid: Zijn dat niet twee van die echte leuke kontjes!
          Draait een van die vrouwtjes om en zegt: Dank u wel voor het compliment!

          Iets verder ziet hij een sectie jonge dame en een baby wagen.
          Buigt stuur over naar de kleine knul en vraagt in het Hollands: Jochie, zou je niet een broertje willen hebben? Klein knulletje lacht.
          Moeder vraagt in het engels, wat hij heeft gezegd
          O, zei hij, I told him he is a cute little guy.
          Die dingen vergeet ik nooit van stuurman Holten.

          Nu terug naar het grijze debat.

          R Geenen

  6. Boeroeng zegt:

    Eric ,
    Is dit rapport dan niet in de haagse media geweest
    En dus nog niet besproken in de gemeenteraad
    Wil de raad wel een paar miljoen er tegen aansmijten ?

  7. R Geenen zegt:

    De Dennenweg was (en is) “straatje deftig”, daar rook (en ruikt) het niet naar trasi.

    De Dennenweg stond bij mij bekend als een straat van goede antiek.

    R Geenen

  8. Mas Rob zegt:

    Uit het rapport, en ik citeer:
    “Het Indische verleden en het Indische erfgoed voert in Den Haag al lang niet meer de boventoon. Hindoestaanse, Turkse, Marokkaanse en ook de Chinese gemeenschap met haar eigen Chinatown en de uitbundige jaarlijkse Chinese nieuwjaarsviering, geven ook vorm aan het karakter van de stad.”

    Dan is voor mij de eerste logische vraag waarom je dan juist het Indische karakter van Den Haag moet promoten. Het Indische karakter was sterker in het verleden, zo zeggen de opstellers zelf. Promotie van het Indische betekent in hoge mate nostalgie, niet erg toekomstgericht, of het kunstmatig optuigen van iets wat niet leeft. Waarom een Indische straat optuigen? Waarom is niet afgevraagd waarom zo’n straat nooit door de eigen dynamiek van de Haags-Indische gemeenschap is ontstaan?

    Het raport kent naar mijn idee teveel wishful thinking en zelfbedrog. Een voorbeeld hiervan is ook het gemak waarmee ervan wordt uitgegaan dat het Indische een poort naar Azië is. Ik geloof er niets van. Als dat een overweging is, dan is Chinatown een veel meer voordehand liggende optie.

    Mijn advies: schroef het ambitieniveau terug en haak als gemeente in op de TTF… Dát is de grote publiekstrekker.

  9. Surya Atmadja zegt:

    16 aug. 2013 – Onderwerp: Nederland Indisch Cultuur Centrum … Den Haag staat bekend als Weduwe van Indië; een stad waar zo’n 60.000. Indisch …
    ——————————————————————
    Den Haag , de Weduwe Indie heeft >50% allochtone bewoners .
    Qua aantal zullen de I.Ners redelijk vertegenwoordigd zijn tussen die andere allochtonen , maar jammer dat ze mss te weinig hadden geprofileerd .
    Is er geen inspraak geweest ?
    Wat doet de Indische Platform ?
    Wij , goed bedoelende blogger kunnen hoogstens na kaarten en onderling een beetje verbaasd , verdrietig , boos zijn etc .
    O.K deh wat doen we nu ??

    Een open brief schrijven ?
    EEn voorstel: Little Indo ( vroeger heten de Indische Nederlanders ook Indo).
    Laat ook zien dat ze een binding hebben met alle Indo (dus ook Indonesiers) .

    DENCKT AAN UWE SAECK .

  10. eppeson marawasin zegt:

    And when the broken hearted people living in the world agree
    There will be an answer, let it be
    For though they may be parted, there is still a chance that they will see
    There will be an answer, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    There will be an answer, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    Whisper words of wisdom, let it be
    Let it be, let it be, let it be, let it be
    Whisper words of wisdom, let it be

    e.m.

  11. eppeson marawasin zegt:

    @ Mas Rob, op 12 september 2013 om 11:24 zei: /../Heb je straks een “little India” en “little Indië” in Den Haag.@

    — Die namen komen beter tot hun recht in Madurodam. Eventueel gebroken Nederlands opvegen met een sapoo little.

    e.m.

    • Huib zegt:

      @ Pak E.M.

      De juiste song voor de weduwe van Indie. Voortreffelijk! Denk met weemoed terug aan het Kurhaus optreden.

      Inderdaad Mas Rob, beter is dit in Madurodam te verwezenlijken. Ook dichter bij het Indisch monument.

      Willen ze toch iets doen in de Haag kunnen ze zich beter op Arabische landen richten met bv Little Maroc en little Ankara of zo.

  12. Roger zegt:

    De Archipelbuurt is toch eigenlijk de Indische buurt? Mijn oudtante ( 82 jaar oud ) weduwe van een Indische man, heeft jarenlang rondleidingen gegeven door Den Haag, ze vertelde hoe in de jaren 30 hier veel ‘kolonialen woonden’ veel Males werd gesproken en grote huizen stonden van Plantagehouders aan de Javastraat, veel van hun zijn in de jaren 50 verhuist naar de wijk Morgenstond.

    • Mas Rob zegt:

      W.F. Wertheim schreef ergens: “Maar daarnaast had je een vrij grote concentratie van armere, gepensioneerde Indo-Europeanen in Den Haag, in het bijzonder in de buurt van de Obrechtstraat, die als ‘de kampong’ bekend stond. Ik heb daar zelf in mijn Leidse studententijd gewoond, en de door Indo’s bewoonde huizen vielen vaak op door de lucht van Indische gerechten, als de voordeur openstond.”

      Dit gaat over het einde van de jaren twintig, zo schat ik.

      • Pierre de la Croix zegt:

        In die Obrechtstraat rook het in de vijftiger jaren v.d.v.e. nog net zo, ook als de deuren niet openstonden.

        Op het nabijgelegen Frederik Hendrikplein was volgens mij een van de eerste échte Indische toko’s gevestigd, als ik mij niet vergis gedreven door 2 Indische jongens, geen Chinezen. Mijn oudere zus die om de hoek “op Schoevers” zat, noemde ze “de vrijers”. Daar zal ze haar redenen voor hebben gehad.

        Heel Den Haag werd in die tijd “de kampong” genoemd.

        Zong Paul pan Pliet ook niet: “Den Haag, met je geur van een Indisch pension”? Maar de Indische pensions waren langzaam aan het uitsterven, want de stroom van verlofgangers hield op. Men kwam uit het verloren Indië, “voor goed”.

        Oh kasian, het was voorbij …..

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Heel Den Haag werd in die tijd “de kampong” genoemd.

          Zong Paul pan Pliet ook niet: “Den Haag, met je geur van een Indisch pension”? Maar de Indische pensions waren langzaam aan het uitsterven, want de stroom van verlofgangers hield op. Men kwam uit het verloren Indië, “voor goed”.

          Oh kasian, het was voorbij …..

          Pak Pierre

          Zo is dat Pierre, het is voorbij.
          Den Haag is niet meer wat het was. Het is nu een tjampur oedek van rassen en geloven geworden, waardoor Den Haag zijn Indische identiteit kwijt is.
          Het merendeel is vertrokken naar andere oorden.

          R Geenen

  13. Boeroeng zegt:

    Het little Indië-voorstel in het rapport is het meest swingende plan.
    Let’s jive !
    Maar de onderzoekers wezen er ook op dat dit moeilijk te verwezenlijken is.
    Al met al…….
    Als de gemeente geld pompt in een plan als Indische maand Juni en Den Haag profileren als Indische hoofdstad met de windows op Asia… dan leidt dat wel tot inkomsten voor de middenstand.
    Maar kan de gemeente zelf de investering terugverdienen op termijn ?
    In 2011 zei B&W nog dat ze geen geld had voor dit plan.
    Tjaaa de gemeenteraad wilde dit onderzoek, de gemeente betaalde ervoor, wordt het nog besproken in de gemeenteraad ?

  14. Huib zegt:

    @Boeroeng

    Ja het swingt de pan uit met die krassen knarren en hun jeugdige partners. Mis wel het betere gooi en smijtwerk. Waar zijn de jonge jago’s met vetkuiven uit vervlogen tijden gebleven?

  15. van den Broek zegt:

    Wat mij opvalt is dat bij de opstellers van het rapport de TTF als organisatie ontbreekt, Siem Boon van TTF wordt wel opgevoerd als respondent maar heeft bij de samenstelling van het rapport niets in de melk te brokkelen terwijl hij en zijn organisatie als kenners bij uitstek HET Indisch element vorm geven in Den Haag. Zoals zij marketing technisch de TTF op de Nederlandse kaart als Best Indo Practise hebben gezet, verdient lof en eeuwig dank,. helaas het rapport is door anderen opgesteld met de noodlottige gevolgen vandien..

    Tevens mis ik Moesson als communicatiemiddel

    Dat het rapport wat gammel in elkaar zit, ondanks de goede bedoelingen, is wel te merken aan de opzet. Een project gaat uit van een bevlogen en overtuigend idee: hoe breng ik Indisch den Haag op de landkaart??…Hierbij kan je de TTF uitstekend als carrier gebruiken, die heeft al naamsbekendheid dus daarachter kan je meesurfen. Mas Rob heeft daarin groot gelijk.

    Dan ontbreekt de SWOT-analyse, wat zijn de STRONG, WEAKNESS, OPPORTUNITY and THREAT van het plan. de opzet dient wel business-like te zijn. Op basis daarvan kan een strategie, een marketing-concept op de rails gezet te worden. Zonder blijft het rapport niet meer dan pissebedkijken… het rapport verdient verdieping , meer pissebedden dus.

    Of ik met strategien ervaring mee heb?? ik heb zelfs wat in de Kunst gedaan, low budget en we hadden er gigantisch pret in. en ik doe ook wat in de Marketing:, business development en zo Ik kan daar wel wat over zeggen maar ze hebben mij niet gevraagd

    Ikzelf kom uit Rijswijk, ik weet dat er al Little Marokko, Little Tunesie en Little Turkije in Den Haag bestaat, tenminste in de wijken waar ik met de fiets langskomt, Moerwijk, Laakkwartier etc.

    Iemand zei “ik geloof niet dat indische mensen van nature het in zich hebben om hun eigen bedrijfjes te beginnen”. Ik weet niet waar dat vandaan komt maar in mijn familie en kennissenkring, is natuurlijk niet represntatief, is dat wel anders, maar dat heeft denk ik meer met een andere generatie te maken. statistisch gezien natuurlijk

    • Surya Atmadja zegt:

      van den Broek, op 12 september 2013 om 16:04 zei:

      Iemand zei “ik geloof niet dat indische mensen van nature het in zich hebben om hun eigen bedrijfjes te beginnen”. Ik weet niet waar dat vandaan komt
      ———————————–
      Hangt af of de persoon de Ned.Indische samenleving in NOI bewust hadden meegemaakt en tot welke groep hij/zij behoorde.

      Het is bekend dat de I.N heel vroeger als ambtenaar of klerken bij particuliere ondernemingen graag werken, soms ook bij de KNIL .

      Men vergeet( ?) dat de mensen die zulke banen niet krijgen vaak in de “handel”moeten gaan .

      De oudere tjang’s en Tji ’s kennen de fenomeen “tjatoetten ” goed.

  16. Arthur zegt:

    Misschien offtopic maar ben van de week voor het eerst sinds jaren weer in Den Haag geweest en wat me opviel was dat de indo verdwenen was uit het haagsche straatbeeld! In de volksmond wordt nu ook gesproken van Den Haag = Hindoestanen stad!
    Waar zijn al die indo’s toch gebleven? Zijn de indo’s zo geassimileerd/verwaterd dat ze niet meer te herkennen zijn?
    Groet Arthur.

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Pak Arthur: “Waar zijn al die indo’s toch gebleven?”

      Die oudjes van de eerste generatie? Gone to graveyards everyone …. behoudens een paar hele sterke van 90 +.
      Beschermde diersoort geworden, alleen na afspraak te bezichtigen in reservaten met mooie Maleise namen als “Noesantara” of “Melati” (neen, niet “Toenggoe mati”). Niet bejagen. Kan mondjesmaat worden gevoederd rnet lekkernijen uit de toko, mits gemakkelijk bijtbaar.

      De generaties satoesetengah en kedoea zijn geremigreerd naar de vinexen van Ypenburg, Zoetermeer en nog verder, tot in Almere, alwaar zij een onopvallend bestaan lijden tussen de totoks. Doen gewoon net als alle anderen. Zaterdag auto (Toyota of Suzuki) wassen en/of tuintje schoffelen, dan naar de supermarkt, zondag de balbalan, langs het veld of ’s avonds via het buisje, bord op schoot.

      Tja … alle gekheid op een stokje. Ik kom wat vaker op bezoek bij de weduwe van Indië. Graf van mijn moeder verzorgen. Daarna op de nostalgische toer langs mijn voormalige happy hunting grounds. Op mijn roep “hééé, waar is iedereen” geen antwoord. Dan maar voorraden inslaan bij Toko Lestari, Buis en heel soms Toko Toet in de Beeklaan (leeft oude Pak Lutter nog?). Kansje dat zich daar nog iets roert van toen froeherrrr. Héél klein kansje.

      Beeklaan, Weimarstraat ….. inderdaad vol Hindoestanen oftewel “Kling Apems” zoals wijlen mijn zuster ze noemde. Waar haalde ze die naam vandaan? Geen idee en nu veel te laat om te vragen.

      Zie en spreek nog wel eens jongelui, duidelijk met tjap Indo op het gezicht gedrukt. Maar toch, tegenwoordig kunnen deze ook zo maar Thai zijn, of Filipino. Voorzichtige vraag dus: “Ben je Indisch?”. Even stilte en dan, met een beetje geluk, “Mijn opa en oma waren Indisch”. Pa en ma kennelijk niet meer (want al in NL geboren) en zij helemaal niet.

      Moeten we verdrietig zijn? Ik denk van niet. Volkeren en beschavingen komen en gaan. Wat moet dan een mengvolkje met een sub cultuurtje dat overal in de minderheid is, zelfs in het land waar het ooit is ontstaan?

      It was good while it lasted. Nog één keertje de grammofoon op 45 toeren en “Ramona” draaien. Ajoh djongos …. kasi selèngerrrr.

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik heb gehoord (waar/niet waar) dat de Hindoestanenclub in Den haag de grootste zou zijn in de wereld. Er komt achter station Hollands Spoor een grote tempel en woongebouwen voor Hindoestanen.

      • eppeson marawasin zegt:

        Den Haag Hollands Spoor bijster! Hoe zou zo’n grote tempel een kleine Hindoestaan?

        Fijn weekend allemaal! -;)

        e.m.

        • Jan A. Somers zegt:

          Tja, eerlijk gezegd vind ik die ‘Ambonese’ meisjes leuker dansen dan Bollywood. In sarong met witte kabaai.

      • R Geenen zegt:

        Ik heb gehoord (waar/niet waar) dat de Hindoestanenclub in Den haag de grootste zou zijn in de wereld. Er komt achter station Hollands Spoor een grote tempel en woongebouwen voor Hindoestanen.

        Ja waarom ook niet als een tegenhanger voor al die moskee’s.
        Ik denk dat ik mijn Haagse vriend echt moet geloven.

    • R Geenen zegt:

      Deze Haagsche Indo woont in SoCal. Mijn broer en familie ook in SoCal. Mijn nicht, man en kinderen en nu ook klein kinderen ook in CAl, een zuster in Frankrijk, een in Born en de een ander in in een klein plaatsje in Zuid Holland. Met andere woorden, Den Haag is geen leefbare stad meer en zeker niet voor Indo’s.
      Zelfs de echte Hagenaar is niet meer zo happy met het Haagje van vandaag. Mijn geboren en getogen vriend van 75 zegt letterlijk, dat als hij een stap buiten de deur doet, hij zich waant in een of turkse of marokaanse stad.

      R Geenen

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach heer Geenen,

        Het hangt een beetje ervan af waar je in Den Haag zit.

        Voor mij is Den Haag nog steeds een hele mooie stad. Als ik er kom, dan heb ik het gevoel “thuis” te komen. Zoveel vertrouwde plekjes. De hele lange Laan van Meerderveurt met zijn vele zijstraten, de Fahrenheitstraat, het Statenkwartier, geen baksteentje lijkt verwisseld.

        Dáár op school gezeten, dáár op dansles, dáár op een meisje gewacht, dáár met de hele club verzamelen voor het Stille Strand, dáár bijles wiskunde gehad van de oude heer Teixeira de Mattos.

        Den Haag en Semarang. Mijn ankers in woelig water.

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Den Haag en Semarang. Mijn ankers in woelig water.

          Pak Pierre

          At least iemand is nog blij met het Haagje. Als u daar naar toe gaat, gaat u dan ook nog alleen over straat?
          Ik hoor van oude kennissen die daar geboren zijn dat ze liever niet dat risico nemen. Ik heb begrepen dat men een moedig mens moet zijn om dat te doen. Echt jammer van die stad.
          Over Semarang kan ik niet oordelen want ik ben er nog nooit geweest.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Zoals iedere stad zal ook Den Haag haar gevaarlijke buurten hebben waar je ’s avonds liever niet komt.

          Dat betekent nog niet dat Den Haag – over het geheel genomen – een onveilige stad is. Ik ken de statistieken niet, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat de stad op “puntje veiligheid” gunstiger scoort dan andere grote Nederlandse, respectievelijk Europese steden.

          De grote boeven weten natuurlijk: In Den Haag is het internationaal strafhof gevestigd. Je zit zo in Scheveningen achter de tralies tussen de andere boeven.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          De grote boeven weten natuurlijk: In Den Haag is het internationaal strafhof gevestigd. Je zit zo in Scheveningen achter de tralies tussen de andere boeven.

          Pak Pierre

          Dat geloof jezelf toch niet!

          Ronny

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach … ik ben nogal goedgelovig, heer Ronnie. Komt misschien door die Lagere School met den Bijbel in Semarang.

          Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Indische mensen zijn toch ruimdenkend? Allemaal licht getint?

        • R Geenen zegt:

          Indische mensen zijn toch ruimdenkend? Allemaal licht getint?

          Klopt en ook onder een en de zelfde noemer geplaatst omdat velen, vooral de witten, geen verschil meer zien.

          R Geenen

  17. Huib zegt:

    @Pak Pierre en R Geenen

    Voor mij was het Bandoeng waar ik de stad en hoofdzakelijk de mooie meisjes onveilig maakte eerst op mijn fiets en toen ik 16 werd op mijn motorfiets. In 1955 naar Mokum, waar ik in de jaren 1952 -1954 ook
    al op de L.S. heb gezeten en daarna een jaartje op de H.B.S.-b en toen weer terug naar Bandoeng..

    Mokum lijkt me nu bijna net zo vreemd en onbereikbaar als Bandoeng.

    By the way: Wehkamp catalogus bestond al in die tijd, mijn hospita, moeder van één van mijn beste Indo vrienden al vanuit Bandoengs Christelijk Lyceum toen we 14 jaar waren en daar als jago’s de boel onveilig maakten.

    Heb trouwens afgelopen Donderdag op de verjaardag van mijn Amerindo zwager in ’s Gravenland van mijn broer die nog in Amsterdam woont, gehoord dat de Indisch club Pelita regelmatig party’s met lekker Indisch eten organiseert. Hij ging er Vrijdag heen met mijn Arubaanse zusje die hiervoor (ik bedoel de verjaardag) speciaal naar Nederland is gekomen en natuurlijk ook voor haar tju-tju ’s want haar zoon is met een Hollandse getrouwd.

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Huib – Bandoeng.

      Een van de weinige zegeningen van het hebben van gescheiden ouders is, dat je als kind nog wel eens op andere plaatsen komt.

      Zo reisden mijn zuster en ik in een tijd dat vrijwel niemand zo maar door Java reisde, onder meer vanwege de onveiligheid, 2 x per jaar per Dakota (DC 3) van Semarang naar Bandoeng v.v. in het kader van een omgangsregeling.

      Aan die Bandoengse vacanties bewaar ik de beste herinneringen. IJsje eten op de Braga bij Maison Bogarijen, Trocadero of het Snoephuis, zwemmen in Lembang, bezoek aan de sterrenwacht, graf van Junghuhn bezoeken. Hogerop naar de krater van de Tangkoeban Prahoe, rijden langs de Dagoweg en Villa Isola en verder door wonderschoon Tjioemboeloewiet. Logeren bij kennissen van Pa en stiefma op een thee onderneming (Santosa) in Pèngalèngan en daar voor het eerst kennis maken met ijskoude nachten. Met baboe Emmie mee naar Pasar Tjihapit. Over de Poentjak naar Jakarta. Plantentuin in Buitenzorg bezoeken. Eindeloos op straat spelen (Tjitaroemstraat) met de lokale vriendjes.

      Tja … terug bij moeders in Semarang was het voor ons altijd even afkicken geblazen. Daar kon moeders niets aan doen.

      Pak Pierre

      • De DC-3 was nog een C-47 zonder stoelen.Allen maar zit plaatsen aan de wand.

        • Jan A. Somers zegt:

          “zonder stoelen” Ja, de militairen zaten langs de zijkanten, hun bagage in het midden tussen hen in. Zo ook parachutisten, hadden hun troep bij zich en daarvoor een breed gangpad om makkelijk te lopen. Zo heb ik ook nog gevlogen tussen Batavia en Soerabaja.

  18. Anise zegt:

    Ah, zoals de Tong Tong? I.p.v. Indonesië een Aziatische focus. Dat zal echt niet zoveel uitmaken hoor, hoeveel toeristen krijgt Europa nu eigenlijk uit Vietnam, Thailand en de Filippijnen? Indonesiche mensen doen zoals zo vaak een Europese tour en doen alleen steden als Amsterdam, Parijs, Brussel, etc. aan. En de toeristen uit de Latijns Amerikaanse landen gaan allemaal naar Spanje. Dus het is niet gemakkelijk voor Den Haag tegen alle gevestigde waarden.

    We gaan elk jaar een paar maand naar Den Haag omdat mijn echtgenoot daar vandaan komt en zijn familie er woont. Maar met de huidige onlusten heeft hij er echt geen zin meer in, ook al zouden we kunnen reizen.

    Het is allemaal uit China tegenwoordig, de Japanse periode is voorbij. De Chinese tours zijn trouwens ultra goedkoop georganiseerd en bevoordelen hun eigen restaurants, hotels, winkels, etc. Op Bali hetzelfde, daar worden busladingen uitgeladen bij bepaalde winkels en restaurants waar ze speciale voorwaarden krijgen. Ze zijn nu zelfs al in Manado.

  19. Anise zegt:

    Een paar jaar geleden was er trouwens een Indonesische ‘culturele’ week in Brussel. Met kunst en veel optredens van bandjes etc. We waren er toevallig. Ik heb er geen enkele Indo(nesiër) gezien behalve de artiesten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.