-
...........𝓘𝓷𝓭𝓲𝓼𝓬𝓱𝟒𝓮𝓿𝓮𝓻
Berichten van het heden, maar ook uit het verleden -

- en


Indische Soos -

Recente reacties
- wanasepi op Vegetarisch Indisch
- Gerrie Overweg op Vegetarisch Indisch
- herinnering en van den Broek op Njai in de internering.
- cryptisch van den Broek op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Anoniem op Njai in de internering.
- Noordin op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Gerard op Njai in de internering.
- XXX op Njai in de internering.
- Gerard op Njai in de internering.
- Depok - van den Broek op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Boeroeng op Njai in de internering.
- Miramont - van den Broek op Njai in de internering.
- Padang van den Broek op Njai in de internering.
- Boeroeng op Njai in de internering.
- Boeroeng op Njai in de internering.
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
De Japanse kroonprins
.
Ik zie weinig resp. geen enkele reactie van de Stichting Japanse Ereschulden
op persberichten dat de Japanse Kroonprins + vrouw aanwezig zullen zijn
bij de troonswisseling.
De media incl. Omroep MAX vindt het wel juist dat de TV Serie Derrick
wordt gestopt omdat een acteur bij de wehrmacht/Waffen SS zou hebben gediend.
Maar dat kleinkinderen van een als A1 gekwalificeerde Japanse oorlogsmisdadiger
als Keizer Hirohito worden uitgenodigd vindt men normaal omdat ons koningshuis zogenaamd zulke innige banden heeft met het Japanse Hof.
Dat onze monarchie vaak verkeerde keuzes maakt is bekend maar de aanwezigheid
van de Japanse kroonprins is een schande.
Met vriendelijke groet R.A. Buse
Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .





































Ik liet mijn hersens werken en ontdekte dat ze het hier in Amerika hebben over “Couch potato” en niet “Potato couch”.
You are right Arthur. It is already late and time to find my pillow.
Couch potato. Grappige uitdrukking. Bij “couch” oftewel “balé-balé”, “ambèn”, kan ik mij nog iets voorstellen. Maar waarom “potato” en niet b.v. “hamburger”?
Zonder nadere uitleg zou ik denken in de richting van “muurbloempje”, een ongelukkige naar wie niemand tijdens het bal omkijkt.
Voor u Amerindos moet ik – wellicht ten overvloede – vermelden dat een pensionado in modern Nederland geacht wordt “achter de geraniums” te zitten, waarbij dan het droeve beeld wordt opgeroepen van een eenzame bejaarde, oud en der dagen zat, die in zijn krosi males gezeten naar buiten kijkt, toenggoe mati.
Reden waarom bij mij op de vensterbank geen geraniums (of moet ik schrijven “gerania”?) groeien en bloeien.
Gisteren bezoek gehad van een echtpaar van 77 en 78 jaar (uit Malang/Soerabaja). Man en vrouw tennissen allebei nog!
Man schonk mij een boek uit eigen verzameling, “Marsroutes en dwaalsporen” – “Het Nederlands militair-strategisch beleid in Indonesië 1945 – 1950” door P.M.H. Groen. Zijn kinderen en kleinkinderen hadden toch geen interesse, zei hij. Ik heb het werk dankbaar in ontvangst genomen.
Pak Pierre
>>Couch potato. Grappige uitdrukking. Bij “couch” oftewel “balé-balé”, “ambèn”, kan ik mij nog iets voorstellen. Maar waarom “potato” en niet b.v. “hamburger”?<>Reden waarom bij mij op de vensterbank geen geraniums (of moet ik schrijven “gerania”?) groeien en bloeien.<<
Weer een verschil met jullie. Hier in CA hebben de meeste huizen geen vensterbanken. Dus ook geen (stinkende) geraniums.
Aduh heren, niet zo negatief over geraniums doen hoor. Ook die plant is een geschenk van moeder Aarde aan ons. En bij mijn omi bloeiden ze altijd vrolijk op de vensterbank en ze roken echt lekkerrr. Elke zomer koop ik ze weer vanwege goede herinneringen aan haar. Als de geraniums in de potten bloeien, dan maak ik omi aan de overzijde gelukkig.
Onder een glimlach en japanse buiging bied ik u daarom een denkbeeldig geraniumplantje aan.
Dat verklaart waarom pensionados in CA niet achter de gerania zitten maar op de couch, kennelijk net als de aardappels.
Overigens vind ik gerania heel lekker ruiken, vooral de gekneusde blaadjes.
Pak Pierre
Vannacht opgebleven voor de VPRO documentaire “Hitlers kinderen”.
Daarin werden geïnterviewd een mevrouw Goering (kleindochter van dikke Hermann), een mevrouw Himmler (SS-opperbaas Heinrich was haar oudoom), een heer Höss (kleinzoon van de commandant van Auschwitz, Rudolf Höss, niet “Hess”) en een heer Frank (geen familie van Anne, maar zoon van Hans Frank, de wrede gouverneur van Polen die vlak voor zijn executie in Neurenberg tot inkeer kwam, althans op papier).
Drie eerstgenoemden inmiddels van middelbare leeftijd, 50 +, Niklas Frank, geboren in 1939, bejaard. Alle 4 gingen zwaar gebukt onder schuldgevoel vanwege hun naam, waarschijnlijk dus al hun hele leven.
De dame Goering vertelde dat zij en haar broer zich hadden laten steriliseren, om die naam niet via hun voort te laten leven. De dame Himmler zei te zijn getrouwd met een Israeli, nazaat van een holocaust slachtoffer. Toeval of boetedoening? Het werd mij uit het programma niet duidelijk. Kleinzoon Höss liep huilend door Auschwitz en was “fassungslos” toen hij de villa bezocht waar zijn vader was opgegroeid, een “normaal” jongensleven leidde, direct naast het massavernietigingskamp, niet ver van de ovens. Niklas Frank leek mij psychisch het meest beschadigd, toonde zich een fanatiek vaderhater en geobsedeerd spreker voor scholieren en studenten.
Nu zijn Duitsers gründlich in alles, dus ook in hun schuldgevoel en het openlijk belijden daarvan. Maar toch …….. mijn gedachten zwierven na afloop van de film naar die kleinzoon van dit topic, kroonprins Narihito van Japan. Hoe zou hij zich diep in zijn hart voelen, als “kleinzoon van”? Schuldig, net als zijn duitse lotgenoten, voor wat opa heeft gedaan of kon doen maar heeft nagelaten te doen?
Okee, hij komt niet uit een cultuur waar luidkeels schuld bekennen en berouw tonen een hele hoge waarde hebben en dus een “must” zijn om in het reine te komen met zichzelf en de buitenwereld.
Maar we mogen ook niet zonder meer aannemen dat hij vrolijk flierefluitend in zijn gepoetste schoenen door het paleis loopt en zich niets aantrekt van wat zijn landgenoten in naam van zijn grootvader 70 jaar en meer geleden hebben uitgevreten.
Pak Pierre
Kimi Ga Yo (君が代, Moge uw heerschappij duizend jaar/eeuwig duren)
siBo
@ Pak Bo: Kimi Ga Yo
Het kortste volkslied ter wereld op een weemoedig wijsje. Zou je niet verwachten van een volk dat in de eerste helft van de vorige eeuw dood en verderf heeft gezaaid in Zuid Oost Azië.
Over die verhoopte (tien)duizendjarige heerschappij ….. ach, er zijn door de eeuwen heen meerdere volkeren en regimes geweest met grote aspiraties. Zie wat ervan terecht is gekomen.
Maar we moeten blijven oppassen: Sommige volkeren en regimes kunnen heel veel kwaad aanrichten in de tijd die hun wél is gegund.
Pak Pierre
Geachte Pak Pierre, ergens in een boek getiteld “de jeugd van little tree” zegt een indiaanse grootmoeder tegen haar kleinzoon dat het de levenstaak is van elk mens om hun geest te laten groeien. Daaraan gekoppeld is een bepaalde manier van denken.
U verwoord het perfect.
Geachte Pak Pierre, ergens in een boek getiteld “de jeugd van little tree” zegt een indiaanse grootmoeder tegen haar kleinzoon dat het de levenstaak is van elk mens om hun geest te laten groeien. Daaraan gekoppeld is een bepaalde manier van denken.
U verwoord het perfect.
Daarom vind ik het begrip van gepensioneerd zijn en het gelijk te stellen met niks doen of zoals ze het in Amerika zeggen “to become a patato couch” volledig fout. Bezig zijn en hersen blijven laten werken is mijn motto.
Sylvia Groot, op 4 mei 2013 om 01:26 zei (onder meer):
“Geachte Pak Pierre ……. U verwoord het perfect”.
Dank voor uw compliment en verwijzing naar het boek “De jeugd van Little Tree”. Daar kan ik misschien nog veel van leren.
Pak Pierre
Heer Nijkerken my apologize he. Ik heb een inschattingsfout gemaakt. Heer Geenen ik voei Uw pijnen. Heer Arthur en alle anderen die een reactie op dit onderwerp hebben gedaan,ik heb dit alles mogen lezen,maar vanwege een sterfgeval in de familie (mijn Zus leeft nog hoor) kan ik verder niet reageren.
Met de hartelijke groeten,Jos Crawfurd.
mss. helpt dit; Voor het naoorlogse `keizerprobleem’ citeert Dower uitvoerig het dagboek van de gedemobiliseerde soldaat Kiyoshi Watanabe, die begin 1946 tot de conclusie kwam dat er maar één richtlijn overblijft na het voorbeeld van de keizer
:
`Wat we ook hebben gedaan, het is niet nodig verantwoordelijkheid af te leggen want zelfs de keizer hoeft dat niet.’
Watanabe stuurde de keizer een cheque voor het salaris dat hij in de loop der jaren had ontvangen. De slotzin van de begeleidende brief: `Nu ben ik je niets meer schuldig.
siBo
Wie was er namens Indonesie?
Retno Marsudi, de ambassadeur
Sorry, natuurlijk! Maar wel op een kluitje met de andere ambassadeurs.
Daar is geen regerend vorstenhuis met een troonopvolger. Misschien waren er wel Indonesische vrienden die privé waren uitgenodigd?
Met Indonesische vrienden moeten W.A. en Maxje natuurlijk ook oppassen. Voordat ze het weten heeft een wijsneus uitgevist dat die vrienden lid zijn geweest van een of andere Soehartotiaanse moordbrigade en dan hebben ze wederom het gedonder in hun glazen.
Trouwens … kleine man die nazaat van Hipo-Hipo. Lijkt wel een zakjapannertje.
Pak Pierre
Natuurlijk moeten ze oppassen niet met ex-terroristen gezien te worden.
Iedereen moet daarvoor oppassen. Hoge bomen in het landsbestuur zeker.
Of zo’n ex-terrorist bekent openlijk spijt en heeft zijn leven gebeterd.
Dan kun je zeggen dat je mensen een tweede kans moet geven een gewoon vreedzaam burger te zijn.
Als je naar z’n schoen kijkt ,dikke zool en hakje dan
heeft hij zich wel opgewerkt richting rijzende zon.
siBo
Hij heeft z’n sepatoes toch maar mooi glimmend laten poetsen door zijn dardanel, Pak Bo.
Ajoh, niet haatdragend zijn. Hij is maar de kleinzoon en zijn Japan is, zeker voor Aziatische begrippen, een goed functionerende democratie, zijn strijdkrachten strikt “self defence”. Met dank aan Max Achter.
Dus toch opgelucht Toyota kopen? Ach niet ach, mijn Duitse Oepil doet het nog uitstekend. Hoewel, nu Horst T. ook al is ontmaskerd kan ik die mannen uit Rüsselsheim ook niet meer vertrouwen. Wat dan, wie maakt auto’s en heeft schone handen?
Pak Pierre
Pierre quotes: Dus toch opgelucht Toyota kopen? Ach niet ach, mijn Duitse Oepil doet het nog uitstekend. Hoewel, nu Horst T. ook al is ontmaskerd kan ik die mannen uit Rüsselsheim ook niet meer vertrouwen. Wat dan, wie maakt auto’s en heeft schone handen?
Sinds de jaren 80tig en vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid rijd ik alleen MB’s en niets anders. Trouwens een groot gedeelte van de technologie in auto’s komt van de MB engineering.
Tja … ben altijd te arm geweest voor MB’s.
Dus maar Oepil, the poor man’s MB. De technologie zal wel een beetje uit de VS komen, van moeder GM. Hoewel, “moeder …..”
Pak Pierre
Pierre quote: Tja … ben altijd te arm geweest voor MB’s.
Dus maar Oepil, the poor man’s MB. De technologie zal wel een beetje uit de VS komen, van moeder GM. Hoewel, “moeder …..”
Ik denk niet dat het met arm heeft te maken, maar het belasting systeem. Ik weet niet of het vandaag nog zo is in NL, maar toen ik daar nog woonde, heb ik het een keer uitgezocht.
Toentertijd was er eerst een import belasting op de basis prijs van een auto, Vervolgens werd er luxe belasting geheven op basis prijs + import belasting en last but not least werd er btw geheven op basis prijs + import belasting + luxe belasting en dat kwam op een totaal van ongeveer net iets over 50%.
M.a.w u betaalt belasting over belasting. Ik voelde mij toen niet alleen arm, maar ook bestolen. De prijs dat u betaald voor een opel is hier zeer waarschijnlijk nog minder voor een mb.
Op mijn mb’s heb ik hier alleen 8.5% sales taks betaald. Ik rij op super met de hoogste octaan gehalte en dat kost mij omgerekend ongeveer 0.85 euro cent per liter.
Een ander feit is dat door het droge klimaat roest hier een auto haast niet. Ik heb een kollector mb, een 560 sec 1988, 8 cyl., met nog steeds de zelfde uitlaat, terwijl in NL je om de 3 jaar een nieuwe moet laten monteren. Ook moest ik toen in NL iedere keer de onderkant laten tectyleren.
Een sociaal systeem is fantastisch, maar ik heb het gevoel dat NL daar in te ver is doorgeschoten.
Waar woon je Ronny ?
Waar woon je Ronny ?
Southern California, in Glendora.
@ dhr/mevr. R.A. Buse
Ik kan me best indenken op basis van de christelijke leer (Mattheus 27) dat het bloed over ons komt (de Japanse Keizer) en onze kinderen (de Kroonprins). Maar ik kan moeilijk argumenteren dat de Japanse kroonprins verantwoordelijk gesteld kan worden voor de oorlogsmisdaden van zijn grootvader, die louter en alleen door de Amerikanen van rechtsvervolging werd gevrijwaard. Dus in wezen zijn zijn kinderen ook van enige daad vrijgesteld.
Maar ik kan de Japanse kroonprins wel aanspreken op het verdringen en verloochenen van de Japanse oorlogsmisdadeb dat tot op heden gebeurt in de Japanse maatschappij.. De Stichting Japanse ereschulden had de Japanse Kroonprins uit kunnen nodigen voor een orienterend gesprek.
Als dat niet in de feestelijkheden past dan kan de Stichting dat toch doen als een vriendelijk verward Japans Prinsesje weer geestelijke hulp zoekt in den Nederlanden. Nu komen zelfs Japanners naar Nederland om het Gezondheidszorgsysteem te bewonderen
Nu komen zelfs Japanners naar Nederland om het Gezondheidszorgsysteem te bewonderen
En het in Japans gestelde Krijgsgevangenenkaarten op te vragen
en te vertalen. Uiteraard niet gratis!
Zelfs op I4E bekend gemaakt en jammer weer met weglating
van de kosten.
En U kunt zich wel voorstellen, waar een piepklein tafeltje werd geplaatst om bezoekers op deze Dienst Verlening te attenderen
O wat waren we hiervan onder de indruk en niemand kon
erom heen , want het stond midden in de daarop betrekkende gang.
Ik keek , zag en was heel vergevingsgezind en kan tot nu toe
gelukkig nog altijd heerlijk pitten . Welterusten.
siBo
>>>>>>>>>Nu komen zelfs Japanners naar Nederland om het Gezondheidszorgsysteem te bewonderen
Helaas is dat Gezondheidszorgsysteem niet altijd zo perfect als u denkt. Een paar dagen geleden kreeg ik van een van beste vrienden en oud collega uit Alphen a/d Rijn een bericht dat hij prostaat kanker heeft en door dat het te laat is ontdekt is uitgezaaid naar de botten van de wervel kolom en ribben. Ondanks de hevige pijnen wilden de dokter en ziekenhuis hem alleen maar helpen met morfine en na pas herhaaldelijk verzoek waren ze bereidt het juiste onderzoek te doen met bovenstaand resultaat.
Mijn vraag is, waarom is prostaat onderzoek niet in het jaarlijks onderzoek net als bij vrouwen met borst(kanker) onderzoek.
Hier in Amerika wordt ik in ieder geval wel jaarlijks voor onderzocht.
ik denk dat het nergens perfekt is….zulke dingen, hoe triest, kunnen altijd gebeuren..vak worden de missers vaker genoemd dan de goede dingen wat wordt gedaan…Het is wel zo, als je zelf het niet vertrouwd dat je naar de huisarts gaat en die zal je dan direct doorsturen naar de specialist en die zal dan een onderzoek plegen en daarom begrijp ik het verhaal niet dat de dokter direkt met morfine begint zonder een oorzaak te vinden, beetje vaag dan….Bij mensen die ik het van dichtbij meemaakte, ging alles prima, er heen gaan voor onderzoek en bij een vergrote prostaat wordt dan “gepeld” en bij kanker wordt er behandeld met ongeveer 32 korte bestralingen, dacht ik, kan ook meer of minder zijn…alles gebeurde in het daniel den hoed, maar nu hebben vele ziekenhuizen, zoals in dordrecht, ook specialisten en apparatuur om dit te kunnen doen. ff off-topic, sorry…laten we maar weer over de belangrijke Japanse kroonprins hebben…:)
30 april 2013 op de Dam.
Graag als het kan ook zo’n mooie foto van koning Willem-Alexander en koningin Maxima. bij voorbaat mijn dank
En met Nederlandse Orde tekens ,dan kan nmi. toch geen
zuur meer zijn blijven hangen.
Mooie foto trouwens.
siBo
Helaas is het ONDERSCHRIFT bij foto (of waren het tekstballonnetjes à la De Terugkeer) weggegevalen:
“喜…氏ケラー!”
“そして…氏デ·ラ·クロワ!”
“日!日!”
e.m:)
typo: ‘weggevallen’
e.m.
P.S. Een bevrijdende lach op Bevrijdingsdag!
Maar de Japanse kroonprins was toch niet van de Waffen SS !
Het grote verschil is dat zowel Duitsland als Maxima afstand hebben gedaan van de in het verleden gepleegde oorlogsmisdaden en dat ze zeker niet hun bevolking voorzien van onjuiste informatie om hun oorlogsverleden te verbloemen plus zelfs de oorlogsmisdadigers te vereren als zouden het oorlogshelden zijn!
Ja, dat is wat er in het hedendaagse japan gebeurt en dat kun je de kleinzoon van de voormalige keizer wel degelijk aanrekenen omdat hij hier rechtstreeks mede verantwoordelijk voor is en niets doet om dit te veranderen.
Hulde aan R.A. Buse voor het ter sprake brengen van dit nog altijd gevoelig onderwerp!
Als kleinkind van een in de oorlog geinterneerde familie, kan ik alleen maar zeggen: we zouden nu zo langzaam aan niet moeten vergeten maar zeker wel vergeven. We hebben dertig jaar naar Derrick gekeken en nu zou dat opeens niet meer kunnen? Mosterd na de maaltijd!
De kleinkinderen van Hirohito met de daden van hun opa? Totale waanzin lijkt mij. We rekenen Maxima toch ook niet haar vaders deelname aan het Videla regime aan?!
Mevrouw reken het de daders aan en niet hub kleinkinderen dan kunnen de generaties die na u komen ten minste vooruit kijken ipv achterom.
Met vriendelijke groet, Nino
Mijn vrouw, als wees, mijn familie en ik hebben veel geleden, en sommige lijden nog steeds. En dat alles door de jappen onder leiding van de toenmalige keizer. Hem zal ik dan ook nooit iets vergeven.
Echter ik besef ook, dat ik aan de nieuwe jonge generatie niet dat verwijt kan geven.
Ik verwijt de leidende regering van japan nog steeds dat de jeugd vals wordt ingelicht over ww2, maar hoop dat eens het verstand van die jeugd komt boven drijven. Wie weet komt er dan een openlijke erkenning.
De Japanse kroonprins is een kleinzoon van een oorlogsmisdadiger en vertegenwoordigd een regering die al het leed dat de Jap ons heeft aangedaan ontkent. Als vertegenwoordiger ontkent hij dit zelfs tegenover zijn eigen volk door hun te mislijden en dom te houden.
Ik laat het aan de liefhebbers over om het Japanse koningshuis te vergeven, vergeven is UITEINDELIJK God’s zaak want wij plegen zonden tegen Hem en Hem alleen, niet tegen de mens.
Hitler had een zoon die in Parijs woonde na de oorlog.
van mij hadden ze allemaal uitgenodigd mogen worden, als daar kleinkinderen van zijn…:) maar als u de nazaten van die gasten zien als medeschuldigen wat zij in het verleden hadden gedaan, dan moet je alles boycotten…geen japcars rijden, geen duitse degelijkheid onder je kont en absoluut geen bellas in bezit hebben…ik heb er drie van in de schuur staan, ben ik ook een foute?…ach laten we het allemaal eens rusten, de mensen die verantwoordelijk waren voor de hele erge dingen die waren gepleegd zijn er niet meer en we kunnen de nazaten er niet voor straffen, of wel?…, wan dan gaan wij eens lekker discussieren over die indo’s die in het koloniale, ook verkeerde dingen hebben gedaan, of waren ze allemaal zo onschuldig?…die discussie moeten we dan eens een keertje doen…..nee ach, laten we morgen genieten van een mooie, vrije dag, met lekker eten en drinken en trots op zijn dat wij een kroonswisseling mogen meemaken, maak je niet elke dag mee, kan je laatste keer zijn…hahahaha…en al ben je het er niet mee eens met de hele poespas, maar voorlopig maakt niemand anders het mee….we kunnen nix terug draaien, de geschiedenis kunnen we niet veranderen, maar wel de toekomst…en dan praat ik nu zo met een flessie rooie wijn op he…..die wat op hebben zeggen de waarheid is een oud “gezegde”….maar euh had hitler een kleinzoon….die was toch impotent, of homo?…. morgen lekker feesten…:)
De dominee zei dat de zonden van ouders overgaan op de kinderen tot in de 7e generatie.
Om hem geen gelijk te geven, stem ik voor vergeving.
Waarom wordt de kroonprins van Japan wel uitgenodigd en niet de kleinkinderen van Hitler, Stalin, of Mussolini?
Ach … heer Arthur, ‘alles weten maakt niet gelukkig!’
Daarom een zonnig 30 april gewenst.
e.m.
Mijn eerste baas bij TNO had als lijfspreuk: Veel weten is veel verdriet.
Ik vind de keuze van omroep Max niet juist, een beetje dom zeg maar. Het blote feit dat iemand heeft gediend bij een legereenheid met bedenkelijke reputatie hoeft nog niet te betekenen dat betrokkene zelf misdadiger is geweest.
De wandaden van een grootvader mogen de kleinzoon niet worden aangerekend. Hij of zij die anno nu tegen de band met het Japanse keizershuis is, die werpe haar of zijn Toyota, Nikon, Sony, Yamaha, Honda, Suzuki demonstratief in de Rijn, om mee te beginnen.
Eens moet het toch ophouden met die haat en nijd. Anders komt er nooit écht vrede.
Pak Pierre
De schuld neerleggen bij kleinkinderen die part nog deel hebben gehad aan oorlogsmisdaden vind ik ver beneden peil!!!! Moet ik dan maar wrok koesteren tegen de nazaat van de onder Nederlandse vlag gediend hebbende militairen die op 6 maart 1942 mijn vader dood heeft geschoten?, of tegen de betrokken wachtcommandant die het wachtwoord wisselde en vergat door te geven dat er nog eigen troepen in het terrein zaten??? Hoe ver wil je gaan? ga eens voor de spiegel staan en stel je de vraag hoe schoon de handen van je eigen voorouders waren in het verre verre verleden tegen wie dan ook!!! Met vriendelijke groet, T. Nijkerken
Wat een verwarde dwaze vergelijkingen probeert U kenbaar te maken.Deze site wordt voor het grootste gedeelte gelezen door mensen die onder het juk van de jap hebben geleden en nog lijden. Nederland is in die tijd aangevallen door hun vrienden in een gebied die ze zeker vier eeuwen lang hebben toegeëigend en tot op heden net doen of het doodnormaal is. Nodig de Hitlers,Mussolini’s en alle moordenaars uit,o ja vergeet Argentinië daarbij niet.
@ Deze site wordt voor het grootste gedeelte gelezen door mensen die onder het juk van de jap hebben geleden en nog lijden.@
Dag meneer Crawfurd, met respect voor uw mening kan het natuurlijk nooit de bedoeling zijn om aangedaan intens menselijk verdriet en toegebracht groot menselijk lijden op welke wijze dan ook te bagatelliseren. Alleen zij die @de juk van de jap@ categorisch ontkennen hebben een andere agenda.
Ik vind het daarom juist zeer bewonderenswaardig van, in dit geval meneer Nijkerken om toch –hoeveel moeite het ook kost- over je eigen pijn en verdriet heen te durven willen kijken. Om die ander(en), of misschien dat ene incident niet jouw verdere toekomst en emotionele leven te laten bepalen. Uiteraard mag u het hiermee oneens zijn meneer Crawfurd.
Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de omslag in het Zuid-Afrikaans denken, vertaald in de resultaten en uitkomsten van de zogeheten Waarheidcommissie onder leiding van Bisschop Tutu. Bloedbaden en misschien wel een heuse burgeroorlog zijn hiermee waarschijnlijk voorkomen. Een ongelooflijk fantastische prestatie en dat omdat één man het aandurfde om de bevolking van Zuid-Afrika te vragen om met hem a.h.w. hand in hand over hun eigen verdriet en lijden, over hun eigen doden en gewonden heen te durven kijken.
De open wonden in Zuid-Afrika waren toen nog veel verser als gevolg van het ‘juk van de apartheid’.
Meneer Crawfurd, evenals R.A. Buse mag u van mij @‘het juk van de jap@ op de schouders leggen van de 1960 geboren Japanse kroonprins Naruhito en de in 1963 geboren kroonprinses Masako. Maar wil dan op uw beurt respecteren dat er anderen zijn die er verschillend over denken.
Laten we hopen, dat straks de in 1967 geboren Nederlandse koning Willem-Alexander en de in 1971 geboren koningin Maxima voor een staatsbezoek van harte welkom zijn in de Republik Indonesia.
http://www.telegraaf.nl/troonsafstand-beatrix/21378681/__Bezoek_Indonesie_werd_dieptepunt__.html
Een zonnig 30 april gewenst
e.m.
Wartaal Jos Crawfurd! zelf heb ik ook in diverse jappekampen gezeten.
Tjeerd, ik ben het volledig met je eens!
Met vriendelijke groet,
Henk Anthonijsz