“Damn! I love Indonesia”

gastpikirans


Hoe denken andere indo generaties hier over?

Vandaag ging ik met mijn Soekarno (1e president van Indonesië) print van “Damn! I love Indonesia” t-shirt naar de kerk. Daar merkte ik dat het voor wat ophef zorgde.

Vincent

 sukarno-obey-aCorrectie – foto rechts is juist. Ik (Nelly) had zonder goed te kijken 1 van zijn foto’s van FB geplaatst. Excuus!

Voor de 1e & 2e generatie is het pijnlijk, want vanwege deze man moesten de Nederlanders & Indischen weg uit Indonesië.

Als 3e generatie Indo denk ik van: het is helaas jammer dat het zo gegaan is: maar aan de andere kant is het ook weer een goed iets. Omdat de echte volbloed Indo geen goed leven heeft gehad onder de Nederlanders. Vanwege uitbuiting & onderdrukking. Met andere woorden, door Soekarno hebben ze hun eigen land weer terug gekregen.

Moeten wij deze Soekarno zien als de boeman die ons uit Indonesië verjaagt heeft? of is Nederland de Boeman die het totaal verkeerd heeft aangepakt met de bevolking, waardoor we daar niet mochten blijven?

Ik kwam op deze gedachte, omdat al me vrienden in Indonesië vol lof over Soekarno praten, maar weet dat het ook veel pijn doet voor de 1e & 2e generatie Indo’s in Nederland. Wie zou nou de echte schuldige zijn aan de situatie waardoor onze voorouders moesten vertrekken….

403438_10151013074290867_893852591_n

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .

129 reacties op “Damn! I love Indonesia”

  1. hansvschaik zegt:

    Tja, wat moet je hierop zeggen?

    • eppeson marawasin zegt:

      @Wie zou nou de echte schuldige zijn aan de situatie waardoor onze voorouders moesten vertrekken…@

      “OP ZOEK NAAR JOSEPH”®™

      Breakfast – Brunch – Luns … #$%^&*@ … CRUNCH!!!

      ®™AVRO

      e.m.

  2. van Beek zegt:

    Ook ik ben met opzet provocerend op een Indische dag verschenen met een polo shirt met Indonesia en een rood-wit vlaggetje. Tot mijn grote verbazing was de reactie van de oudjes: wat een leuk shirt, beli dimana?

    Zoals de meeste hier wel weten heb ik als derde generatie indo (grootouders allemaal in ned-indie geboren en de bersiap hebben meegemaakt)niks tegen Indonesie/de Indonesiers. En al helemaal niks tegen Soekarno, en hoop op een dag een bloemetje bij zijn kuburan te kunnen leggen.

    Een ieder vult zijn/haar Indisch in op zijn eigen manier. Het land Indonesie speelt voor MIJ daarin een belangerijke rol. Voor pak Pierre(als 1ste generatie) totaal niet. En dat respecteer ik.

    Mas van Beek,

    • ronaldo zegt:

      Daar kan ik me bij aansluiten, bij pak van Beek….Ik ben natuurlijk in 1967 als 9 jarig indisch ventje hier in holland(nederland) gekomen….als Indonesier. Ik heb altijd wel een band gehad met indonesia en de indonesier. Ik kan me ook irriteren (niet vaak hoor) aan mensen die dat land en het volk altijd verafschuwen over iets wat hen vroeger is over komen, of nog erger, diegenen die het altijd maar hebben van horen vertellen..(een kant van t verhaal) en daar nooit zijn geweest en daar nooit heen willen gaan, omdat…daar zulke ergere dingen zijn gebeurd en als dan gevraagd wordt, wat is daar dan gebeurd? krijg je steevast de verhalen hoe ze behandeld zijn geweest en zo…heel erg natuurlijk, maar moet je dat volk er nu voor aankijken? de indo die nu daar op visite komen worden altijd van harte welkom geheten, terwijl die vroeger, misschien toch ook best niet altijd zo aardig waren tegen de latere indonesiers…of heb ik het misschien verkeerd, of mag dat niet gezegd worden?…die discussie heb ik weinig of nooit gezien op vele indische forums, of is t fora’s…:)….soms kan ik ook wel verbaasd kijken als indische ouderen zo fel zijn op japan en zn bevolking, hoe erg die gasten waren, maar dan hun telefoontje opnemen van het merk….en dan nog verbaasder als ze in hun toyotaatje (be)yaris instappen….lol.

      • van Beek zegt:

        Ik kan me compleet in u vinden. Ik kan me ook zo kwaad maken en vooral irriteren aan die koloniale anti Indonesia Indo’s. De enige troost voor ons is dat zij gelukkig in de minderheid zijn.

        Dit is een prachtig nummer gezongen door de INDISCHE Anneke Gronloh op de wijze van Amazing Grace. Prachtige Indonesische tekst die zij notabene als Indo zingt. Als die oudjes dat horen krijgen ze een hartaanval.

        gedeelte van de Songtekst

        satu nasa satu bangsa dan satu bahasa negri yang amatlah jaya.Itu Indonesia.Dinaungi Pancasila. Bhinneka tunggal ika. Bersama kita membela. Tanah air Indonesia. Negri tanah merah putih. Lambang brani ,suci.Membangun negri.Satu nusa satu bangsa dan satu bahasa .Negri jang amatlah jaya.

  3. R Geenen zegt:

    Iedere keer merk ik het dat een 3de generatie niet erg op de hoogte is wat een indo is.
    Nu scrijft dit personage met t-shirt: “Omdat de echte volbloed Indo geen goed leven heeft gehad onder de Nederlanders.”
    Mijn vraag is dit de oorzaak van de ouders, die hun kinderen slecht hebben voorgelicht? Of is de derde generatie van mening dat dit onbelanrijk is voor hun en niet verder willen nadenken?
    Het feit dat dit persoon met een t-shirt van de indonesische president zijn portret rondloop toont een gebrek aan takt en respect. Maar dat schijnt ook de norm te zijn vandaag aan de dag.

    • ronaldo zegt:

      dat is niet zo heer Geenen…ik kan u vertellen dat ik heel veel oudere indo’s die daar zijn geweest, heel vaak met indonesische attributen zie rond huppelen, van een garuda op batik bloesje tot een generaalspetje op hun fontanelletje…en dan heb ik het nog niet die oudere generatie die hier steen en been klagen en dan toch daar heen gaan om met een veel jongere (indonesische)bruid terug te komen, of daar eentje voor reserve houden…gelukkig leven we in een vrij land dat iedereen in mag lopen waar tie zin in heeft, als hij met een soekarno shirt loopt, dan vallen we er over en als een hele groep op straat, hier in nederland met foto’s op straat van bin laden in hun handen staan te dansen als er een paar vliegtuigen in een gebouw vliegen, dan is dat goed? of als mensen er wat van zeggen, dan wordt er vaak gezegd dat we niet moeten generaliseren….Soekarno is voor de een een held en voor de ander iets anders….dat zal altijd zo blijven, moeten we die mensen dan veroordelen….lijk me niet.

      • Jeroen zegt:

        Mijn oom, van de eerste generatie, had een Indonesische vlag sticker op zijn auto. En waarom ook niet, Indonesie was ook van de Indische Nederlanders of ze nou weggejaagd zijn of niet. Zoals de nationalisten zeiden: Indo’s zijn “kinderen van het land”.

        Maar wat iemand heel goed opmerkte: hij draagt geen t-shirt van Sukarno maar vermeend massamoordenaar Sutomo aka bung Tomo.

    • van Beek zegt:

      Heer Geenen, Een ieder vult zijn of haar Indisch in op zijn/haar eigen manier! Dat heeft niks gebrek aan takt en respect te maken. U heeft niks met Indonesie of Soekarno? Prima!, ik wel

    • Noordin zegt:

      Indo wordt ook vaak gebruikt en begrepen als afkorting voor Indonesiër, maar voor een Indo moet hij toch beter weten.

    • Soekarno zegt:

      De Indische nederlanders die hier heen kwamen en geen familie daar hebben achtergelaten die denken alleen aan alle erge dingen die er zijn gebeurd en die geven daar de Indonesier de schuld van. Mijn familie kwam hier terwijl ze ook familie daar moesten achterlaten. Mijn familie was ook al gemengd maar voelden zich wel Indonesier ondanks de tijd dat orang asli daar zich verzette tegen alles wat NL was en alle haat en schade wat daar mee gepaard ging.
      Mijn fam zou daar eigenlijk ook blijven maar is hier heen gekomen om andere redenen.

      Denk goed na wat de europeanen en met name de belandas hebben aangericht in dat land om specerijen en kolonienen…. de kepala kayas onthoofd en volkeren uitgemoord en verkracht. begrijp goed dat als je van daar bent gekomen en dat je maar ook een beetje Indo bloed hebt dat je iemand in je keluarga hebt die dus ver ver terug orang asli was en dat die onder deze omstandigheden een gemengd kind heeft gekregen. Dat kan vrijwillig zijn maar ook onder dwang.

      Mijn fam dari Indonesia is ook gemixed met voorouders die portugees of belanda waren maar zijn trots op tanah air en noemen zich Indo (heel veel volbloed Indonesiers noemen zich tegenwoordig ook Indo by the way als afkorting zoals ook vaak naar het land wordt verwezen). Mijn Op vertelde met trots over Soekarno en over Diponegoro want die hebben zich verzet tegen de geweldadige overname van het land en Soekarno gaf alle mensen gemengd of niet de kans om te blijven nadat de belandas waren verslagen. Ze moesten dan alleen wel hun Nl schap schrappen en Indonesier worden wat logisch is in die tijd en wat zelfs nu hier in NL gebeurd terwijl Nl zelf de meeste buitenlanders hierheen heeft gehaald.

      Dus viva Soekarno dan Indonesia merdeka sampe mati!

      • t.w.boltze zegt:

        Logisch, als je Indonesier wordt ben je geen Nederlander meer. Maar waarom worden de ex-nederlanders die nu in Indonesië wonen gediscrimineerd omdat zij in feite geen Indonesiër zijn? Zij hebben geen rechten en ook geen werk en zij vervallen in armoede en wachten alleen maar op de dood.
        Ook Nederland is hier mede schuldig aan, ook al blijft men dat halsstarrig ontkennen, ondanks dat men zich humaan, christelijk, democratisch noemt. Wat een verschil met de behandeling van de allochtonen nu.
        Alles is het gevolg van koloniaal beheer, maar men kan er niet op blijven voortborduren. Hoe zou het zijn als we blijven wijzen op de Dutse bezetting, op de Japanse bezetting, op de Spaanse overheersing, op de oorlog met Engeland, op het Napoleonistiche tijdperk?
        Neen, de Romeinen hebben hier iets groots verricht, net als de Nederlanders in het voormalig Indië, dat zich met recht heeft vrijgevochten en thans de Republiek Indonesia heet.
        Egalité, liberté et fraternité voor iedereen. Jammer dat er zo weinig van terecht komt.
        T.W.Boltze

      • CJ Lentze zegt:

        Meneer/Mevrouw TW Boltze (mooie rijmende naam), dat is een goede opmerking die u daar plaatst. Bij de tijd dat de grote held Soekarno met de keuze tussen Indonesisch of Nederlands burgerschap kwam, waren er al enkele jaren verstreken waarin zowel totoks als Indo’s als Nederlandsgezinde Indonesiërs slachtoffer waren geworden van discriminatie, pesterijen, geweld, moord. Veel mensen die ervoor kozen om naar Nederland te gaan deden dit niet uit een zich halsstarrig identificeren met de Nederlandse nationalitieit, maar omdat ze dachten in Nederland veiliger te zijn; omdat ze zich in Indonesië misschien hun leven niet zeker waren. Bedenk hierbij ook dat vele anderen juist zijn gebleven in Indonesië.

        Verder vind ik het wel erg kort door de bocht om het bij uitbuiting van het land te hebben over ‘dé’ Europeanen of ‘dé’ Belanda’s. Ja, ik ben het ook niet eens met de aanspraken die Nederland heeft gemaakt op het land, of met het koloniale beleid over het algemeen, vooral de meer conservatieve koers die werd gevolgd in de jaren dertig, en het treuzelen en uitstellen bij de onderhandelingen om eventuele soevereiniteitsoverdracht (om te zwijgen over de Acties).
        MAAR je dient in gedachten te houden dat het een ongenuanceerd beeld is om ‘dé’ Nederlander maar te zien als kolonisator-onderdrukker tijdens die drie-en-halve eeuw. De Nederlanders die ten tijde van Soekarno’s ambtstermijn leefden, hadden NIETS te maken met de ‘gewelddadige overname van het land’.
        Nederland sloot ook bondgenootschappen met lokale inheemse vorsten om andere vorsten uit te schakelen. In de late negentiende eeuw werd de uitbuiting van Javaanse boeren vaak in de praktijk uitgevoerd door inheemse regenten die zichzelf wilden verrijken. Er waren ook veel blanken die zich hebben ingezet voor de onjuiste behandeling van de inheemse bevolking, ook al is dat in de praktijk door de jaren heen maar langzaamaan op gang gekomen. Een man als JP Coen werd door veel Europese burgers aan het fin du siècle gezien als een monster ipv een held, en men was zich ook toen bewust van de zwartere bladzijden uit onze ‘Gouden Eeuw’. Het is niet een zwart-wit ‘blanken onderdrukken de arme Javaan’ geweest.
        Er was veel mis en krom in Indië, maar dat trek je niet recht door van mensen met Europees bloed een soort ‘personae non gratae’ te maken.

    • Bintang zegt:

      @R Geenen: na itoe dia!
      De Indische jeugd heeft vaak niet alleen bedroevend weinig meegekregen van haar eigen cultuur/geschiedenis, maar kiest vaak tot grote ergenis het liefst voor de makkelijke weg van ontwetendheid.

  4. Vince zegt:

    @R Geenen,

    Antwoord op je vraag: is dit de oorzaak van de ouders, die hun kinderen slecht hebben voorgelicht? Of is de derde generatie van mening dat dit onbelangrijk is voor hun en niet verder willen nadenken?

    Ik ben inderdaad voor mijn 20e slecht ingelicht over de pijnlijke situaties, maar op dit moment volgens mij zeer geïnformeerd. Hier is een link met wat feiten waardoor ik anders naar de bersiap perdiode ben gaan kijken. (btw er zijn zelfs 2e generatie indo’s, daar geboren die er ook zo over denken.)

    http://www.forums.hababam.nl/archive/index.php/t-138850.html

    Het is natuurlijk niet goed te praten, hoe de Indonesiërs “inlanders” het hebben aangepakt, maar ik kan wel voorstellen wat hun razernij heeft gevoed. Als Amerika Nederland niet had gedwongen om Indonesië op te geven, stonden we tot de dag van vandaag boven de Indonesiërs.

    Ik zie de bersiap periode als gevolg van de oorzaak van uitbuiting & onderdrukking door de Nederlanders, waardoor de Indischende dupe werden.

  5. Boeroeng zegt:

    Moeten wij deze Soekarno zien als de boeman die ons uit Indonesië verjaagt heeft? of is Nederland de Boeman die het totaal verkeerd heeft aangepakt met de bevolking, waardoor we daar niet mochten blijven?

    Het ligt niet zo zwart-wit…
    Zo van: wij de good guys en zij de bad guys en ook niet andersom.

    De jonge Soekarno van voor december 1941 heeft mijn respect.
    Hij was een idealist. Maar toen kon hij in december 1941 ruiken aan de macht. Hij mocht de Jappen dienen. De schoenen poetsen, ruiken en nog wat.
    Nederland had allang moeten weggaan. Ver voor de oorlog reeds.
    Anderzijds is het onzin dat onder Nederlands bestuur het alleen maar ellende was voor de gewone Indonesiër en onder Japans en Indonesisch bestuur dus niet.
    Het Nederlands bestuur in de 20e eeuw was humaner dan Japans en Indonesisch bestuur in die 20e eeuw.

    Overigens heeft Soekarno in 1957 daadwerkelijk 50.000 Nederlanders, waarvan de meesten daar geboren en getogen het land uitgejaagd.

    • van Beek zegt:

      Het ligt niet zo zwart-wit…
      Zo van: wij de good guys en zij de bad guys en ook niet andersom.

      Zo simpel is het voor mij wel. Indonesië is bezet en onderdrukt door de Nederlanders. Nederland was de bezetter/onderdrukker. ‘Wij’ zijn dus de badguys.De kolonialen proberen vanwege hun trauma IndonesiË een daderrol te geven. Bersiap, slachtpartijen, disriminatie etc.. Maar wie de veroorzaker was, namelijk hun eigen regering, laten ze buiten wegen.

      Btw, ligt het voor u ook niet zo zwart wit als we het hebben over de Duitse bezetting Boeroeng?

      • Boeroeng zegt:

        Je verklaart de hele groep waar de slachtoffers toe behoorden tot ‘good guys’ die nauwelijks kwaad kunnen doen.
        Zo lag het niet . Deze generalisatie kan omslaan om de hele groep waaruit de daders kwamen tot dader te stigmatiseren en in het hokje ‘bad guys’ te stoppen.
        Het waren Japanse militairen en bepaalde Indonesische nationalistische totalitairen ( Suharto-coup, het woord fascisten kun je hier ook gebruiken) die het meest de Indonesiërs hebben mishandeld en vermoord in de laatste 100 jaar . Niet de Nederlandse regering, bestuurders of militairen.

        Wbt de Duitse bezetting, die ook fout was:
        Het is onzin om het Duitse volk in zijn geheel als dader te zien.
        Ook hier vind ik dat je niet goodguys-badguys moet gaan denken en ALLE Duitsers als slechterikken te verketteren. En de slachtoffers,zij die zich verzetten en hun hele etnische groep, vooral good guys waren die nauwelijks iets kwaads deden.

  6. shellylapre zegt:

    Mooi T-Shirt! Goed dat je het gewoon aandoet en je stelt een goede vraag. De reacties op je T-shirt van 1e en 2e generaties zijn de moeilijke verwerkingen van pijnlijke, verdrietige, zeer emotionele situaties, herinneringen en gebeurtenissen. Het blijft traumatisch, eerst de oorlog , daarna de Bersiap en de gedwongen repatriëring van veel mensen van Indië naar Nederland. Hoeveel families zijn wel niet uit elkaar gerukt, vermoordt en hebben alles moeten achterlaten? Het is en blijft een schrijnend verhaal. Vertellen is vaak nog steeds heel moeilijk voor de 1de en 2de generatie.

    Maar het is wel een belangrijk onderdeel van de Nederlandse geschiedenis. Het is een deel van onze afkomst, zonder de gemengde huwelijken bestonden wij niet. Zonder Soekarno bestond het huidige Indonesië niet.

    Waar het om gaat is dat de werkelijke gebeurtenissen verteld moet worden, precies zoals het is gegaan. Niet elkaar de schuld geven maar de verantwoordelijkheid te nemen, om de geschiedenis volledig en juist te omschrijven voor volgende generaties.
    Gelukkig zijn er heel veel goede Indische schrijvers, kunstenaars en theatermakers die hier aandacht aan geven. En dat werd tijd.
    Dus let goed op …. er is veel gaande….ook van mij uit.

    Jij hebt een T-shirt van Soekarno, ik een mystiek “huis” :

    In 2011 heb ik het huis aan de Jalang Baru Satu nr. 9 in Semarang bezocht met mijn ouders. Mijn vader en zijn familie hebben daar na de oorlog een aantal jaren gewoond. Het is nog authentiek en in redelijk goede staat.
    Nu is het een bijkantoor van Megawati Soekarnoputri (dochter van Soekarno) Zij voert nog steeds een belangrijke oppositie.
    Mijn vader accepteert en respecteert haar beleid in dit huis en voor mij als beeldend kunstenaar ook heel inspirerend, vanwege de mystieke verhalen die rond dit huis hangen!
    Dus ja daar hebben wij een overeenkomst 😉

    • jorn tip zegt:

      “Zonder Soekarno bestond het huidige Indonesië niet. ”

      En zonder de Nederlanders bestond het huidige Indonesië wss ook niet. 🙂

      • shellylapre zegt:

        Ja precies bedoel ik ook… Indië versus Indonesië is onderdeel de Nederlandse geschiedenis

      • Jeroen zegt:

        Iemand anders merkte het heel goed op, het is geen t-shirt van Sukarno maar van Sutomo ook bekend als Bung Tomo, vermeend massamoordenaar die heel wat Indo’s op brute wijze zou hebben laten vermoorden.

    • Maud van der Baan-Busch zegt:

      Als tweede generatie Indo; geboren op Oost Java en opgegroeid in Noord Brabant, kan ik me helemaal vinden in dit schrijven. Ik ben vorig jaar voor het eerst terug geweest naar mijn geboortestad, na 55 jaar! Door de verhalen van mijn ouders nooit behoefte gehad het te zien, maar nu ik weet waar ik vandaan kom, voelt het als een stevige bodem. Het verdriet van mijn ouders heb ik ervaren en mijn dochter heeft me bewust gemaakt van waar ik vandaan kom, door trots te zijn op haar Indische (Indonesische?) roots. Mijn dochter is dan ook mijn stimulans geweest om naar Indonesië te gaan en mijn geboortestad te bezoeken. We leren niet alleen van de vorige generatie, maar zeker ook van de volgende generaties. Fijn dat er jongeren zijn, die ons bij de les houden en zorgen dat we na blijven denken.

      Maud van der Baan-Busch

      • shellylapre zegt:

        Ja Maud dat is mooi gezegd, jongeren houden ons een spiegel voor.
        Heb je het verleden goed verwerkt dan kan je dit T-shirt… gedragen door een jonge Indo… wel waarderen. Zijn actie is niet kwaadwillend bedoelt, maar hij voelt zich juist verbonden met zijn afkomst, is daar trots op….mooi toch?!

      • Boeroeng zegt:

        Het T-shirt op de foto is een portret van Soetomo.
        En die is een omstreden volksmenner. Met moorden op zijn geweten.
        Soekarno was medeplichtig aan de Japanse bezetting en dus indirect een pion in de aanloop naar vele Indonesische doden die o.a. door hem aangespoord als romusha gingen/ moesten werken als slaaf.
        Waardoor vele doden.
        Een t-shirt dragen met deze portretten is het verheerlijken van mensen die zeker niet onschuldig waren. Hoe zeer hun streven – zelfbeschikking- ook gerechtvaardigd was.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik kon het niet goed zien op de foto. Dat is toch Boeng Tomo uit Soerabaja? Die ken ik nog via de radio! Samen met K’toet Tantr!. Dat shirt is een collectors item!!!

      • van Beek zegt:

        Toch leuk om te lezen dat er toch veel (met name jongere)Indo’s verbonden zijn met het land van hun voorouders, dit in tegenstelling tot de ‘koloniale’ oudjes van de 1. generatie. Aan die jongere van mij kant dus veel lof, en Draag wat jezelf leuk vind en laat je niet kisten door die anti Indonesia/Soekarno indo’s!

        Salam merah-putih,
        mas van Beek

      • Boeroeng zegt:

        @ van Beek.
        Je maakt een denkfout. Je denkt dat mensen die geboren en opgegroeid zijn in Indonesië geen emotionele binding hebben met dat land en een hartaanval krijgen als Anneke Grönloh ‘amazing graze’ zingt.
        Haat jij bepaalde Indische ouderen die niet zo Indonesisch nationalistisch zijn ?

      • van Beek zegt:

        Boeroeng, ik heb niets zoveel met Indo’s die een hekel hebben aan Indonesië en zich ervoor schamen dat ze van Indonesische afkomst zijn. En vooral aan Indo’s die denken te menen wat Indisch is en proberen op te leggen dat wij geen Indonesische symbolen mogen dragen. Nogmaals elke indo/Indische bepaalt zelf wat voor diegene Indisch is of niet.

        Indo’s hoeven voor mij helemaal niet Indonesisch nationalistisch te zijn. Dat heb ik nergens geschreven. Ik ben zelf ook noch Nederlands nationalistisch en noch Indonesisch nationalistisch. Wel voel ik me als socialist verbonden met deze twee landen. Boleh toh?

        mas van Beek

      • P.Lemon zegt:

        @ van Beek ” Ik ben zelf ook noch Nederlands nationalistisch en noch Indonesisch nationalistisch. Wel voel ik me als socialist verbonden met deze twee landen. Boleh toh?”

        Soedah… boleh lagi. Maar het blijft sneu dat de indo of mesties door zijn verwekkers dwz in ons voorbeeld het originele volk uit europa en azië bijna nooit als ‘zijns gelijke’ wordt geaccepteerd. En als de liefde dwz verbondenheid maar van 1 kant moet komen past m.i. wel enige terughoudendheid als je je pro of contra de beide landen/bevolkingen wil opstellen.

  7. jorn tip zegt:

    “Omdat de echte volbloed Indo geen goed leven heeft gehad onder de Nederlanders.”

    Een vol bloed Indo bestaat niet. Je bent of je bent geen Indo.
    Jij hebt het over de Indonesier/inlanders.

    • Surya Atmadja zegt:

      jorn tip, op 12 februari 2013 om 00:30 zei:
      Een vol bloed Indo bestaat niet. Je bent of je bent geen Indo.
      Jij hebt het over de Indonesier/inlanders.
      ———————————————————-
      Klopt je heb geen volbloed Indo meer , niet na de eerste Indo in de 16de eeuw.
      Inlanders bestaat na 1910 niet meer, wel Nederlandse Onderdaan !.

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Surya Atmadja, u schrijft dat Inlanders niet meer bestaan na 1910, wel Nederlandse Onderdaan.
        De Belanda en de Indo waren ook Nederlandse Onderdanen, dus wat voor naam kunnen we gebruiken zonder iemand te beledegen of kwetsen als we het over andere Nederlandse onderdanen hebben voordat er een Indonesia was?
        Ik wil niemand in mijn onwetendheid beledigen dus ik wil het graag weten.

  8. P.Lemon zegt:

    Het is duidelijk dat onder de 3e generatie oorzaak en gevolg van hun verblijf in negri belanda maar gedeeltelijk bekend moet zijn. Komt het doordat de ouderen het moederland en de ‘indische tijd’ nog zo cultiveren dat een deel van deze jongeren op een dwaalspoor zijn gebracht. Worden zij de nieuwe maar nu nederlandse ‘spijtoptant’ als ooit terugkeer zonder de historische ballast mogelijk wordt.?

    *Eind 1957 bereikt de anti-Nederlandse stemming een hoogtepunt door de Nieuw Guinea-crisis. Indonesische nationalisten scanderen tijdens massademonstraties leuzen als “Weg met de Belanda” en “Hollandse ratten, verdwijn uit Nieuw-Guinea”. Op 5 december, ‘Zwarte Sinterklaas’, krijgen 50.000 Nederlanders te horen dat ze ongewenst vreemdeling zijn en onmiddellijk het land uit moeten.

    Daarmee komen ook de Warga Negara’s en andere pro-Nederlandse Indonesiërs in de verdrukking, vertelt historicus Hans Meijer: “Ze hebben niet meer de privileges die ze in de koloniale tijd hadden. Er wordt gezegd: jullie zijn een soort van landverraders.” Ze worden geïntimideerd en velen verliezen hun baan aan ‘echte’ Indonesiërs. Hun kinderen, die vaak beter Nederlands dan Bahasa spreken, moeten nu naar Indonesische scholen waar zij worden gediscrimineerd.

    De meeste Warga Negara’s krijgen spijt van hun keuze en willen alsnog naar Nederland. Maar het Nederlandse toelatingsbeleid is tot 1960 zeer restrictief, vertelt historicus Meijer: “Het beleid was erop uit om zoveel mogelijk de boot af te houden. Blanke Hollanders waren welkom. Maar als je in Indië geboren was, dan hoorde je gewoon in Indonesië. Je kon niet assimileren in het koude Holland, je gaf alleen maar problemen en woningnood.”
    Maar de noodsituatie waarin vele spijtoptanten en andere pro-Nederlandse Indonesiërs zich bevinden dwingt Den Haag begin jaren ‘60 het beleid toch te versoepelen. Uiteindelijk worden er ongeveer 25.000 alsnog toegelaten.

  9. Vince zegt:

    Het gaat mij hierom om bij sommige de Indische oogkleppen eraf te krijgen, die alleen maar naar Indische leed kijken. Volgens mij is de leed aan de Indonesische kant even erg of zelfs nog erger. Ik heb persoonlijk de strijd verhalen gehoord van een Indonesische strijder die met zijn katapult & steen tegen de Nederlanders vocht.

    Het is ontzettend erg op de manier hoe het ging in de bersiap perdiode, maar ik kan me bedenken dat de Indonesiërs geen ander mogelijkheid zag dan een oorlog aan te gaan tegen Nederland. Nederland wou Indonesië niet opgeven, dus praten over een onafhankelijk zou onmogelijk zijn.

    http://www.forums.hababam.nl/archive/index.php/t-138850.html

  10. CJ Lentze zegt:

    Even snel voor het slapen gaan, maareh… op de foto’s van de jongen van deze gastpikirans (staat ook op de FB-pagina van Indisch3.0) draagt hij een shirt met een Soetomo-print.

    • van Beek zegt:

      Cj Lentze, ik heb dacht ik nog ergens een oude foto heb liggen waar ik met patung(standbeeld) sutomo opsta. Dat was gemaakt tijdens een rondleiding door oud ‘koloniaal’ Surabaya.

  11. Arthur Olive zegt:

    Wat was de bedoeling van deze jonge man om met een “Damn! I love Indonesia” t-shirt naar de kerk te gaan?
    Was het om zijn god te aanbidden of was het om voor een ophef in de kerk te zorgen?
    De print op de t-shirt is niet van Soekarno maar van een crazed, demonic uitziende Bung Tomo.
    Soekarno leverde miljoenen van zijn eigen volk, de Romushas, uit aan de Jap. Niet bepaald een loving picture van de vader van Indonesia. Hij hate de Blanda en Indo meer dan dat hij van zijn eigen volk hield, zijn corruptie, speciaal op latere leeftijd kende geen grenzen.

    Hier in Amerika zie ik ook jongelui rondlopen met een print van Che Guevara, de Argentijnse marxist.
    Ze denken dat het “Cool” is zonder zich af te vragen wat voor een mens Che was.
    Che was een sociopath die genoot van het dood schieten van Cubanen voor een vuur peleton.
    Hij was een racist van de eerst orde, en soms moet ik mijn lachen bedwingen als ik een neger met ziin print zie rondlopen.

    We zijn gedoemd om geschiedenis te herhalen mits we niet vergeten!!!!

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Olive, u kunt toch in beginsel geen bezwaar hebben tegen een ‘rechtvaardige strijd’. Zoals de strijd tegen slavernij, feodale uitbuiting, knechting, kolonialisme. De geschiedenis leert dat daartoe charismatische leiders opstaan; van Mozes tot Spartacus; van Abraham Lincoln tot Martin Luther King; van Mahatma Gandhi tot soekarno; van Dom Hélder Câmara tot Che Guevara. Ja, ook Mozes had bloed aan zijn handen.

      U weet zelf ook dat Soekarno*** niet opeens tijdens of pas na de Japanse ‘walkover’ van NOI ten tonele verscheen. U hebt weet van de ‘ethische politiek’, de oprichting van Boedi Oetomo in 1908. En in die voortgaande ontwikkeling (emancipatie) is Soekarno in 1925 betrokken bij de oprichting van een vereniging die gericht is op onafhankelijkheid voor de archipel als een geheel.

      Van onze toch wel sympathieke mede-lezer Pak Surya Atmadja –trotse bezitter van het Indonesisch paspoort- weten we dat in 1928 een groot jeugdcongres werd georganiseerd met als uitkomst en ‘we do solemnly swear’:

      Pertama
      Kami poetera dan poeteri Indonesia, mengakoe bertoempah darah jang satoe, tanah Indonesia.

      Kedoewa
      Kami poetera dan poeteri Indonesia, mengakoe berbangsa jang satoe, bangsa Indonesia.

      Ketiga
      Kami poetera dan poeteri Indonesia, mendjoendjoeng bahasa persatoean, bahasa Indonesia.

      Een doelstelling die volgens Soekarno kon worden bereikt door middel van ‘non-coöperatie’ en het massaal in beweging brengen van de inheemse bevolking. U weet dat in 1929 Soekarno tot 4 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld. Zo maakte Nederland dus vrienden. U weet hoe het de petitie van Soetardjo is vergaan.

      In diens ‘Magnum Opus’*** komt Dr Mr Ir J.A. Somers op pagina 180 tot de volgende conclusie:

      [CITAAT] Met de Grondwet van 1922, de Indische Staatsregeling van 1925, de veroordeling van Soekarno, de opheffing van de PNI, het aantreden De Jonge en Colijn, maar vooral met het opschuiven van de Europees-Indische gemoederen en het Indische bestuur in conservatieve richting leek rond 1930 een eind te zijn gekomen aan verdere staatkundige ontwikkelingen in de Indische archipel. Nog nooit tevoren was het Nederlandse gezag in Indië zo onwrikbaar, vanzelfsprekend; sterker nog, onbespreekbaar. Maar in die vanzelfsprekendheid en onbespreekbaarheid lag ook de kiem voor de vernedering door de Japanse bezetting, de pijn van de “bersiap” en koloniale strijd. Vanaf dit moment, ca. 1930, in het laatste decennium van het Nederlandse gezag in de archipel, zou de politieke grondslag worden gelegd voor de grootst denkbare staatkundige omwenteling die in de jaren veertig zou plaatsvinden: verovering door Japan, revolutie en overdrach van soevereiniteit.
      [EINDE citaat]

      ***BRON en geraadpleegde literatuur: ‘Nederlandsch-Indië’ [staatkundige ontwikkelingen binnen een koloniale relatie] – Dr Mr Ir J.A. Somers – Walburg Pers – ISBN 9 789057 303579

      e.m.

      ps

      [QUOTE]+++
      Een citaat van Soetomo: Aan hen die op ons scholden en nog schelden, aan de regering die ons een afzonderlijk plaatsje toewees in de maatschappij en op de scholen, aan allen, die ons beledigden, trapten en nog smaden, aan hen die het woord ‘inlander’ bezigden om ons te krenken, aan u allen, die mede hebt gewerkt om ons het besef op te dringen, dat wij zijn een volk, lui en indolent, dom, vuil, bijgelovig en wreed, ondankbaar en zonder gevoel – aan u allen zeg ik dank, want uw minachting, uw afwijzende houding jegens ons, uw vloekwoorden waren de onwelriekende mest, waarop het zaad der nationaliteit ontkiemde. Dankzij u, onbarmhartige drijvers, zijn we zovele stappen nader tot ons doel: ‘Onszelf’ te zijn.’ (bron: Schulte Nordholt, 1961, Rassendiscriminatie)
      [UNquote]

      +++BRON: Wikipedia

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Eppeson Marawasin, ik heb geen bezwaar tegen een rechtvardige strijd, integendeel, elk volk heeft het recht op zelfstandigheid maar daar gaat het hier niet over.
        Het gaat hier over een jonge man die denkt dat hij rondloopt met een print van Soekarno op zijn t-shirt terwijl het Soetomo is.
        Hij weet niet eens hoe zijn held er uit ziet, laat staan dat zijn held door corruptie en mismanagement Indonesia de armoede had ingejaagd.
        Miljoenen Indonesiers (Romushas) zijn omgekomen aan slavernij mede omdat Soekarno een toegevelijke houding aannam om hun door de Jap te laten gebruiken.
        Hij hoopte hierbij de onafhankelijkheid te versnellen en nam de positie van “The end justifies the means”.
        Soekarno was de vader van Indonesia maar ik geloof dat hij zijn eerste liefde had verloren aan macht en corruptie.

        Het verbaasd me dat u Che Guevara noemt als een charismatice leider.
        Che was niets anders als een moordenaar en een liability voor Castro,
        Toen Castro hem naar Bolivia zond om daar de boel in de war te brengen kwam Che om het leven zonder ook maar een (1) Boliviaan aan zijn kant te krijgen, Che was een mislukking.

  12. Jeroen zegt:

    “Omdat de echte volbloed Indo geen goed leven heeft gehad onder de Nederlanders”.

    Volbloed Indo?
    Je bedoelt volbloed Indonesiër waarschijnlijk?
    Dit zinnetje zegt mij eigenlijk al genoeg.
    Tijd dat je je verdiept in de geschiedenis van de Indo-Europeaan, pas dan heb je een completer beeld en kun je je oordeel vellen over de geschiedenis.

    Mijn mening over Sukarno:
    Hij is erg belangrijk geweest voor de onafhankelijkheid van Indonesie, iets wat gewoon moest gebeuren. Wat hij heeft betekend voor mij als Indo hangt af van wat zijn rol en motivatie was bij de internering van Indische Nederlands in de Bersiap tijd en in de jaren zestig toen Indonesische Indo’s werden weggepest uit Indonesie.

  13. Surya Atmadja zegt:

    Ik ben redelijk verbaasd toen ik de inleiding las.
    En de daar op volgende conclussie .
    Daarnaast weet hij zo te zien niet wie Bung Tomo is .
    BK( Bung Karno) te verwisselen met BT is een teken van het niet weten van je eigen geschiedenis.

    Ik kan me best voorstellen dat ouderen (2de en 1ste gen) die de bersiap periode hadden meegemaakt het echt pijnlijk vinden.
    Het is een mooie P.R foto die zijn doel had bereikt als symbool van het verzet.

    Om pijnlijke situaties te vermijden hoop ik dat de jongere generatie Indo’s hun eigen geschiedenis beter bestuderen, er zijn zoveel boeken geschreven door de Londho en door de Indonesiers.
    Je ben niet echt afhankelijk van de verhalen van je eigen ouders of grootouders.

    Ook ben ik verbaasd dat BK nog steeds als de grote boosdoener werd gezien, terwijl als je de Nederlandse bronnen lees het te wijten was aan de Nederlandse regering .
    Van af de ondermiijning en het uitschakelen van de R.I regering, het verbreken van de Linggardjati overeenkomst , 2 “politionele”acties en andere handelingen die tot de uitwijzing van de Nederlanders in 1957.
    En de latere uittocht doie officieel tot 1968 duurde.

    salam

    • ronaldo zegt:

      ik zie die jongen wel vaker met indonesische t-shirts voorbij gaan…en ik denk dat hij wel weet wie op dat t-shirt staat, maar het is zijn profielfoto… wij veranderen onze profielfoto toch ook niet elke keer als we een onderwerp aanhalen. Ook wilde deze jongen een discussie beginnen en dat is hem gelukt…en dat hij soekarno als onderwerp neemt, is het nog geen drol of whatever hij genoemd wordt…hij bedoelt er nix kwaads mee, maar sommigen gaan te keer alsof ze ergens door geprikt worden….ik probeer ook een discussie aan te gaan met de vraag of alle indo’s in nederlands indie allemaal zo straight waren, toen ze voor de Nederlander werkten…hebben deze mensen ook niet onder nederlands bewind neergekeken op de latere indonesier, of fout behandeld…ik zal dat woord inlander niet gebruiken, klinkt uit de mond van een indo altijd zo denigrerend, is mijn mening….Is daardoor alles bij elkaar genomen, dat ze de pest hadden aan indo’s en ze daarom zo gauw mogelijk het land uitjoegen…hoe erg het ook was geweest…iedere indische familie heeft zn eigen verhaal, maar ik hoor nooit het verhaal hoe indischen zich tegenover de latere indonesiers zich gedroegen, dan alleen dat ze nooit fout waren geweest..voorbeeld:.Er is ook zoiets als een not done in indonesie, dat je nooit met je ( in de indomond een baboe) pembantu het nest in mocht duiken…hoeveel indo’s hebben zich daar aan gehouden, die later zelfs deze vrouwen trouwden en meenamen naar holland….en dan nog niet die ze daar zwanger naar de kampung terug stuurden…die kan je ook gerust “troostmeisjes” noemen….alles wat de belanda daar fout heeft gedaan, waren er uiteraard ook indo’s bij betrokken….of heb ik het verkeerd?

  14. David zegt:

    Is het niet mogelijk dat zaken en personen soms gewoon genegeerd worden? Gewoon geen aandacht aan besteden, gewoon omdat ze het niet waard zijn? Is het de moeite waard om aandacht te besteden aan een vreemd manneke dat met een vreemd shirt een kerk binnegaat om daar te provoceren? Je kan wel zeggen dat het iets Indisch betreft en DUS op een Indische site MOET komen….maar je hoeft toch niet elke drol binnen te halen? Doe je thuis toch ook niet?

  15. Chris zegt:

    Kan me best voorstellen dat deze jongen ”loves Indonesia” maar misselijk dat je in een kerk, oudjes die mogelijk de bersiap hebben meegemaakt gaat confronteren met een Soetomo afbeelding. Getuigd m.i. van behoorlijke onwetendheid en mocht dit niet het geval zijn, een enorm gebrek aan respect.

  16. Arthur Olive zegt:

    Heer van Beek, ik krijg niet het idee dat men vindt dat men niet met Indonesische symbolen mag rond lopen zoals u schrijft.
    Wat ik wel vind is dat als je er mee rond loopt dat je moet weten wat en wie het is waarmee je een statement wil maken, anders loop je voor spot.
    Deze jonge man is onwetend en niets anders dan een “Rebel without a cause”.
    Hij weet niet eens dat hij rond loopt met een print van Sutomo inplaats van Soekarno, de held van zijn verbeelding.

  17. nelly zegt:

    Beste mensen, ik had niet verder gekeken dan “damn I love enz…” en heb dus een verkeerde afbeelding van zijn facebook genomen, excuus daarvoor. ….:-) carry on

    • eppeson marawasin zegt:

      Toch hartelijk dank voor het eerst plaatsen van de linker foto Ibu Nelly, want dat gaf lekker wat meer ophef. Het tweede plaatje(R) vind ik zelf wat saai ogen, maar Soekarno zou zich in zijn graf omdraaien als hij (Mekkaganger) wist, dat zijn beeltenis in een Nederlandse kerk Christelijke vermaningen moet aanhoren.

      Maar goed, als de jongeman in kwestie niet de intentie heeft om te provoceren of te beledigen, dan zij hem dat vergeven; zalig zijn de onwetenden! ‘Moeten weten’ is naar mijn mening voor hier ter lande geboren en getogen ‘driepuntnullers’ niet meer aan de orde. Maar de ‘djago 3.0’ c.s. hierboven heeft natuurlijk wel ‘het recht om te weten’. Dat kan op verschillende manieren. En aangezien niet iedereen een Robin van Doorn is, kan dat ook door vallen en opstaan, of door schade en schande of door het hoofd te stoten. Maar dus ook door toevallige of accidentele ‘verwondering over (zoveel) ophef’.

      Goed dat de redactie van I4E dit topic heeft geplaatst. Ik hoef dat verder niet te beargumenteren, want kijk maar naar de diverse, vele, verschillende en tegengestelde reacties. En zoals gewoonlijk, heeft iedereen vanuit zijn/haar eigen invalshoek/ervaring, een ‘beetje’ gelijk. En als daarbij hardop wordt uitgesproken ‘respect’ te hebben voor een andersluidende mening dan is dat alleen maar een goede zaak.

      e.m.

      • Madoerees zegt:

        Dat Soekarno van oorsprong Animist was dat was een publiekelijk geheim. Hij wist dat de meerderheid tegen die tijd islam aanhanger was en heeft die godsdienst aangenomen maar heeft duidelijk op de pancila staan>

        Geloof in de ene en enige God (Ketuhanan Yang Maha Esa)

        Hiermee wordt elk van de monotheïstische geloven bedoeld maar ook het boeddhisme en hindoeïsme vallen sinds een tijd onder dit principe (gerechtvaardigd met het idee dat de verschillende godheden in boeddhisme en hindoeïsme eigenlijk meerdere verschijningen zijn van God). Dit eerste principe herbevestigt het geloof van de Indonesiërs dat God bestaat. Het impliceert ook dat het Indonesische volk gelooft in een leven na de dood. Het benadrukt dat het naleven van heilige geboden zal leiden tot een beter leven in het hiernamaals. Het principe is in de grondwet opgenomen in de volgende vorm: “De staat zal gebaseerd zijn op het geloof in de ene en enige God”. Ook kan hierbij worden opgemerkt dat men in Indonesië verplicht is om (tenminste in naam) één van de vijf grote godsdiensten te belijden. In de begintijd van de Republiek wilden islamitische groepen een toevoeging laten opnemen in de Pancasila. Dit is later bekend geworden als het “Jakarta Charter”. Men wilde speciaal voor moslims, naast de zin hierboven genoemd, onder andere de volgende zin toevoegen: “Met de verplichting, voor de volgers van islam, hun religieuze verplichtingen uit te voeren” (Dengan kewajiban menjalankan shari’a Islam bagi pemeluk-pemeluknya, waarbij “shari’a” hier niet meer betekent dan de vijf zuilen van de islam).

  18. Pierre de la Croix zegt:

    Gek dat niemand over z’n oorbel is gevallen ….

    Pak Pierre

    (onverbeterlijk reactionair)

  19. darahmudah zegt:

    Ik heb een grote hekel aan Soekarno en zie hem als een soort Hitler. Veel van mijn vrienden in Indonesia denken er precies zo over. Het is belachelijk dat deze man die samenwerkte met de Jappen en mede verantwoordelijk is voor de dood van honderdduizenden Javanen zoveel positieve aandacht krijgt. Ik ben van de tweede generatie en een trotse Indo, hou zielsveel van Indonesia, maar heb geen enkel respect voor die smerige Soekarno.

    • Soekarno zegt:

      Volgens mij heb jij het over soeharto je praat echt onzin. Soekarno is een volksheld en liet alleen iedereen hardhandig oprotten die zich liever als nederlander profileerde hetgeen dat logisch is als je beseft wat ze allemaal wel niet hebben aangericht voor de orang asli. Maar ja het ligt er ook maar aan wat je ouders je vertellen en hoeveel moeite je wil doen om accurate informatie te verkrijgen

      • hansvschaik zegt:

        @Soekarno, je schrijft: “Soekarno is een volksheld en liet alleen iedereen hardhandig oprotten die zich liever als nederlander profileerde “.
        Mijn vader was na de oorlog juist in Indonesië gebleven om te het land op te bouwen. Toen het winnende ontwerp voor de grootste moskee in Jakarta gekozen was, werd er gezocht naar iemand die kon berekenen hoe het gebouwd kon worden. Er was namelijk geen bouwer te vinden die het gewaagde ontwerp aardbeving bestendig durfde te bouwen. Mijn vader heeft uiteindelijk de berekeningen en de bouwontwerpen gemaakt (PS op verzoek van Bung Karno !). Maar omdat BK geen eer aan iemand met een Nederlands paspoort wilde ven, moest mijn vader beloven dat zijn naam nergens op de berekeningen en tekeningen kwam te staan).

        Desondanks is mijn vader en hele gezin in 1958 (binnen één dag !) het land uitgezet, naar aanleiding van de zwarte december (1957) !

        Het is dus niet zo zwart-wit als je schrijft…..

  20. Noordin zegt:

    P.Lemon, op 12 februari 2013 om 20:18 zei:
    “En als de liefde dwz verbondenheid maar van 1 kant moet komen past m.i. wel enige terughoudendheid als je je pro of contra de beide landen/bevolkingen wil opstellen”

    Ja, dat geloof ik ook.

    van Beek, op 12 februari 2013 om 18:03 zei:
    “Indo’s verbonden zijn met het land van hun voorouders, dit in tegenstelling tot de ‘koloniale’ oudjes van de 1. generatie. Aan die jongere van mij kant dus veel lof, en Draag wat jezelf leuk vind en laat je niet kisten door die anti Indonesia/Soekarno indo’s!”

    Veel Lof? Hummphf. Verbondenheid met de archipel betekent niet het gebruik van nationalitische symbolen van de republiek Indonesia en het gebruik van niet echt zuivere personen, alleen om je zogenaamde verbondenheid of verwantschap te laten zien. Dat vind ik zo simpel.

    Bij veel Indo’s is het altijd zwart of wit: pro-Indonesia of hossen hossen in polder mentaliteit. Beiden vind ik niet prettig.
    Bij mij zie je geen merah-putih niet omdat ik beter ben of Hollands voel maar omdat ik beter weet.

    Een typische Indo, Eduard Douwes Dekker veranderde zijn naam in een ‘Indonesische’ naam en zijn geloof vanwege die zal maar zeggen verbondenheid.
    Hij vond dat de Indo’s zich zelf verloochenen maar dat deed hij zelf ook.
    Uiteindelijk wist hij dat ook zelfs met al die oppervlakkige aanpassingen hij een Indo bleef.

    Meneer Indo3 zei:
    “Vanwege uitbuiting & onderdrukking. Met andere woorden, door Soekarno hebben ze hun eigen land weer terug gekregen”

    Weer? Het lijkt net alsof er een Indonesisch land en natie bestond voordat de Europeanen er waren. Nederland heeft het vorm geven en de basis gelegd voor de republiek Indonesië.

    Een 2e generatie Japanse Indo of nakomeling van de Japanners lopen toch ook niet met shirts van Hirohito samen met een Japanse generaal of de kempetai en daar onder: Damn! I love Nihon of Nippon, alleen maar om die verbondenheid te laten zien of te provoceren of wat dan ook. Dat is toch kolder.
    Met I love Nihon of I love Indonesia is niks mee.

    • van Beek zegt:

      Nogmaals een ieder is Indisch op zijn eigen manier. Semua punya pendapat sendiri, u heeft die van u laten zien en dat respecteer ik.

      • ronaldo zegt:

        Ach, nu blijkt dat i4e een verkeerde foto van die jongen heeft geplaatst…dus dat is ook weer uit de wereld dat hij niet weet hoe soekarno er uit ziet…zoals ik al eerder schreef, is deze jongen idolaat van t-shirts van verschillende grootheden en het enigste wat hij wilt is een discussie over een Soekarno shirt…nix ergs aan toch…die gozer raakt wel iets bij sommige indo’s en het gaat zo ver dat we strax kunnen praten over de indentiteitscrisis van de indo, zoals bijvoorbeeld dat vele indo’s altijd klagen over de belanda’s, bekend toch? en als het over indonesia gaat dan springen de nekharen omhoog, willen ze nix mee te maken hebben, maar die indo’s die hier over alles en iedereen klagen, gaan op vakantie naar indonesia en laten daar wel even weten waar ze vandaan komen, met schreeuwerige shirts, zoals Amsterdam, the place to be, of red light district, of een plaatje van een joint, zelfs als ze uit lutjebroek komen, nee die plaats zetten ze niet op hun shirt, die kennen ze daar niet…opeens kunnen ze geen indonesisch praten als ze daar zijn, terwijl ze als volwassenen hier zijn gekomen…ze gedragen zich net zoals vroeger hun voorouders tegen over die indonesier, nog steeds de gedachten hebben dat ze beter zijn..ik zie dat als ik daar ben…en als ze hier in holland zijn, dan willen ze de nederlander en andere allochtonen, die wel trots zijn op hun land, ff uitleggen hoe goed en mooi t is daar in de gordel van smaragd…maar als pa of opa vertelt over vroeger hoe slecht die “klapperjavanen” zijn..dan wordt er weer meegehobbelt, van, opa heeft gelijk….paatje P. heeft een indovlag en logo’s ontworpen, hij is een indische icoon..hoeveel mensen hebben die vlag geaccepteerd en gekocht en zien het als een indisch iets waar we trots op kunnen zijn? veel, maar niet genoeg, veels te weinig, want zat indo’s die er niets mee hebben..de rood wit blauwe vlag, willen ze ook niet, de indo die trots is om met een garuda te lopen, wordt dan beschimpt, vinden ze niet passen, dus wat hebben wij eigenlijk? echt helemaal nix…we hoeven echt niet hoog van de toren te blazen, wij zijn maar mensen met minder cultuur als de vele allochtonen hier, die wel een eigen land en cultuur .hebben…hebben wij wel een cultuur? Ja..als we de indonesische cultuur accepteren, want wij stammen af van die mensen, hoe zeer je ook zo graag van zwitserse afkomst of whatever wilt zijn, die idung pesek zegt genoeg, of je moet een michael J. gaan willen worden…:)

      • P.Lemon zegt:

        @Ronaldo : “we hoeven echt niet hoog van de toren te blazen, wij zijn maar mensen met minder cultuur als de vele allochtonen hier, die wel een eigen land en cultuur hebben…hebben wij wel een cultuur?”

        -Bij buitenstaanders valt onze eetcultuur hen als eerste op want aan de buitenkant is ons uiterlijk gado-gado of herkenbaar europees cq aziatisch.
        En overeenkomstig het meegekregen genenpakket sambungen we net als voor onze rijsttafel * wat ons het beste past uit de westerse en oosterse cultuur. Als uit die hutspot unieke literatuur, muziek, mode etc. ontstaat kunnen we er toch ons stempel “indo-made” op drukken 🙂 .

        * Jeff Keasberry: Tot de Indische keuken echter, behoren bovendien niet alleen een grote hoeveelheid inheemse gerechten (afkomstig van de verschillende eilanden in Indonesië), maar ook Nederlandse gerechten en een keur aan gerechten die een Europese of Aziatische basis hebben en in de loop der tijd verrijkt en/of veranderd zijn. Dit door het vermengen van inheemse of buitenlandse ingrediënten en kooktechnieken.

      • Jeroen zegt:

        @Ronaldo, wel erg zwartgallig antwoord.
        Dat je naar Indonesie kijkt, er trots op bent en elementen uit de cultuur eigen maakt. Daar is in mijn ogen niets mis mee. Doe ik ook.
        Vroeger was Sukarno ook een held van me, voordat ik andere verhalen over hem hoorde waardoor ik geen helder beeld meer van hem heb.

        Zeg niet dat wij Indo’s geen cultuur hebben.
        Vergeet niet dat Indo’s invloed hebben gehad op de Indonesische cultuur. Portugezen, Mardijkers en Indo’s hebben o.a. Keroncong, het eten van cabe, cassave, pinda (van oorsprong uit Zuid-Amerika) Panada en Portugese woorden zoals sepatu verspreidt over Indonesie.
        Indo’s waren de eersten die batik moderniseerden en op industriële manier gingen produceren. Indische journalisten hadden invloed op het moderne denken. Indische nationalisen hebben meegeholpen bij het vormgeven van Indonesie.
        Ernest Douwes Dekkers was een belangrijke mentor voor Sukarno en heeft volgens sommigen de basis gelegd voor het idee “eenheid in verscheidenheid” met het boek God’s geboorte wat weer gebaseerd is op de gedachten van Petrus S.L. Ward ook een Indo.

        Natuurlijk hebben wij cultuur, maar omdat de oorlog en verhuizing zo’n grote invloed heeft gehad is die cultuur zich daar op gaan richten.
        De oorlog heeft er in sommige gevallen ook voor gezorgd dat er niet meer over vroeger gepraat werd waardoor cultuur niet bewust werd doorgegeven.
        Sommige eerste generatie Indischen hebben ook nog nooit van Indo-Europese Batik gehoord, of dat Indo’s in de VOC tijd voor een groot deel Portugees en Maleis spraken.

        Accepteer ook je Europese bloed. Ja het is moeilijk omdat Europees staat voor onderdrukkers, maar we kunnen ook dat bloed niet ontkennen. Wees blij dat je nu niet meer moet kiezen voor Indonesie of Nederland. Geniet van de keuze vrijheid maar vergeet je Indische roots niet.

      • van Beek zegt:

        Jeroen zegt: Accepteer ook je Europese bloed. Ja het is moeilijk omdat Europees staat voor onderdrukkers, maar we kunnen ook dat bloed niet ontkennen. Wees blij dat je nu niet meer moet kiezen voor Indonesie of Nederland. Geniet van de keuze vrijheid maar vergeet je Indische roots niet.

        Ik geloof dat de Indo’s juist dat wel accepteren. Maar een aantal Indo’s van vooral de eerste generatie met vaak (in mijn ervaring dan) een donkere huidskleur willen juist hun Indonesische roots niet ekennen en het liefst wegstoppen. Ik geloof ook dat Pak Ronaldo het met mij daar eens is.
        Ik kwam paar jaar geleden een Indo in een Indonesische toko tegen. Toen heb ik hem met opzet gevraagd of hij een Indonesiër was. In eerste instantie vertelde hij met trots dat hij absoluut geen Indonesiër was maar een Nederlander. Hij had ondanks zijn kulit item, idung pesek, volgens hem ergens wel een beetje INDISCH bloed.

        Verder had ik meisje in de klas wiens vader een Indo was, volgens zijn dochter dan. Hij ontkende dit stelselmatig en spreekt volgens zijn eigen dochter alleen maar over zijn Europese kant. Heb hem expres gevraagd uit welke desa hij kwam toen ik heb tegen kwam.

        Vergeet niet het Kraton verhaal. Als die indo’s dan toch moeten toegeven ,vanwege hun Indonesische uiterlijk, dat ze wel ergens ‘Indonesisch’bloed hebben, komt hun (voor)ouder dan wel uit de Kraton en stamt diegene af van een Javaanse prins/prinses.

        Hier zit de irritatie van mij en ik vermoed ook van Pak Ronaldo.

        Ik zelf heb een lichtgetinte huidskleur en kom er echt niet onderuit dat ik van Europese afkomst ben dit in tegenstelling tot mijn moeder die juist een Indonesisch typ heeft. Ik ben een Indo, heb twee Indo ouders, ben geboren in Nederland, en ik zal nooit verloochenen dat ik van Indonesische afkomst ben. Ook al stam ik af van de kampong indonesier/indo. Dat maakt mij juist extra trots.

        mas van Beek

      • Jeroen zegt:

        @ van beek,
        Dat is bij de eerst generatie inderdaad soms/vaak zo (is denk ik nog nooit onderzoek naar gedaan).
        Maar bij de derde generatie, vooral degene die net beginnen met de speurtocht naar hun roots, is er wel schaamte over hun Europese bloed.
        Jonge Indo’s, zeker degene die een donkere huid hebben, worden in Nederland voor Indonesiers aangezien, omdat ze weinig weten van de geschiedenis kijken ze al gauw de Indonesische kant op voor uitleg.
        Als je niet binnen je familie terecht kunt voor uitleg over de Indische cultuur zal dan zal het niet makkelijk zijn om het ergens anders te vinden.
        Daarnaast hebben mensen die gemengdbloedig zijn denk ik vaak de neiging om voor de een of de ander te kiezen. Een van die keuzes is inderdaad gemakkelijker omdat zowel de Nederlandse als de Indonesische dominanter zijn dan de Indische/ Indo-Europese.

    • Jeroen zegt:

      Het Majapahit koninkrijk was waarschijnlijk groter dan het huidige Indonesie en heeft dan dus de basis gelegd. Als je op die manier wilt redeneren.
      Nederland heeft inderdaad vorm gegeven aan het huidige Indonesie, alleen de rede waarom vind ik genoeg om niet te doen alsof Indonesiers daar ‘dankbaar’ voor zouden moeten zijn.

      Ik probeer objectief te zijn, Indonesie en Nederland mogen wat mij betreft hun eigen ruzies oplossen als ze de Indo maar niet in de marges laten verdwijnen of dwingen een kant te kiezen.

      • Surya Atmadja zegt:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Majapahit

        Dat was ook de reden waarom Soekarno de vorming van Malaysia had tegen gewerkt.
        En zeker toen een deel van de Maleisische nationalisten aansluiting willen zoeken bij Indonesia.
        Volgens geschiedenis waren de eerste Maleisische koninkrijken door Indonesiers ( Srivijaya) opgericht en en het waren ook migranten uit Nusantara (de Gordel van Smaragd) die de kuststroken bevolkten, samen met Chinese en Indiers( Tamils) .
        Hun taal Bahasa Melayu kwam ook uit Indonesia(Sumatra).
        De oorspronkelijke bewoners van Malaysia de ORANG ASLI spelen weinig rol .Hun aantallen zijn te weinig .

      • Surya Atmadja zegt:

        Jeroen, op 13 februari 2013 om 09:34 zei:
        Nederland heeft inderdaad vorm gegeven aan het huidige Indonesie, alleen de rede waarom vind ik genoeg om niet te doen alsof Indonesiers daar ‘dankbaar’ voor zouden moeten zijn.
        ———————————————————————————–
        Als ik eerlijk mag zijn , ben ik gedeeltelijk eens.
        Ik spreek namens me zelf.

        Ik ben dankbaar dat door halssrarigheid, arrogantie , misplaatse superioriteitgevoel van de Nederlanders dat de eerste generatie Nederlands opgeleide nationalisten hun handen ineen hadden gesloten.
        Ik ben dankbaar dat Nederland (2de kamer) de Linggardjati overeenkomst had verbroke.
        Ik ben dankbaar dat bepaalde mensen hun wil om te heersen hadden doorgedrukt.
        Verdeels en heer politiek , deelstaten ,politionele acties etc .
        Van mij kunnen ze een bintang krijgen.

        Voor de rest geloof ik niet in de verhaal van “Daar werd wat groots verricht”.
        In ieder geval niet bestemd voor de oorspronkelijke bewoners.

      • Jan A. Somers zegt:

        citaat: “Het Majapahit koninkrijk was waarschijnlijk groter dan het huidige Indonesie en heeft dan dus de basis gelegd.” In 1596 bestond dat koninkrijk toch niet meer? Die eerste Amsterdammers en Zeeuwen troffen alleen een grote bonte verzameling vorstendommen aan, die continu met elkaar overhoop lagen. Het is dat Hugo de Groot het in Mare liberum had over staten. En zelf ben ik in Soerabaja geboren in wat nu heet Jalan Mojopahit. Geweldig toch!

      • Jeroen zegt:

        @ Jan A. Somers,
        Ik reageer op Noordin die zei:
        “Weer? Het lijkt net alsof er een Indonesisch land en natie bestond voordat de Europeanen er waren”.
        De Europeanen waren niet de eersten die zoiets als het huidige Indonesie creeerden.

        @Surya,
        Vergeet Champa (Lin Yi volgens Chinese bronnen) niet!
        Zuid-Vietnam werd bevolkt door Maleiers en hadden connecties met Aceh, ik dacht ook op adelijk niveau.

  21. eppeson marawasin zegt:

    Hierboven heb ik eerder gemeld, dat iedere reageerder vanuit zijn eigen invalshoek een ‘beetje’ gelijk heeft. Als ik Soekarno moet beoordelen vanuit de ‘invalshoek’ zoon van een Ambonese KNIL-RMS’er, dan hanteer ik wellicht andere criteria (hoeft niet per se) dan wanneer ik hem als een gedreven intelligente Indonesische nationalist moet beoordelen.

    In het geval van Soekarno en ook andere net zo gedreven Indonesische nationalisten gaat het ook om de ‘mindset’ als uitvloeisel van ‘oorzaak en gevolg’. Omdat hij, Soekarno, ‘gelijk’ heeft, wordt hij door het Nederlands rechtsprekend gezag, in 1929 tot 4 jaar gevangenisstraf veroordeeld. In een periode dat er sprake was, mede als uitkomst van de ‘ethische politiek’, van een onder intellectuelen groeiende revolutionaire beweging. Nederland gaf geen krimp! De Japanse soldaten werden als bevrijders gezien. Niet veel later zou men onder het Japanse juk van een zeer koude kermis thuiskomen.

    Maar … ik kan me ook een situatie voorstellen, dat Soekarno en de zijnen ‘het volk’ zouden hebben opgeroepen om zij aan zij met de Nederlanders ‘samen’ ten strijde te trekken en verzet te bieden tegen de gemeenschappelijk vijand Japan. Maar zo is het helaas niet mogen gaan.

    Onder de machtige ‘witte’ lobby van olie, ambtenaren, suikerfabricage en plantage-exploitanten gaf Nederland geen centimeter (meer) toe aan de nationalisten. ‘Verbannen’ werd Leitmotiv. De Japanners kwamen en braken de ban.

    Vele.. vele onschuldigen; mannen, vrouwen en kinderen; autochtonen en allochtonen, blank, getint en bruin hebben daarvoor een onuitsprekelijke hoge tol moeten betalen.

    In plaats van de te ontkurken fles champagne op Nederland en Indonesië die in de kelder bleef liggen, trokken de Japanners de kleine flesjes met de geest van het sluimerend nationalisme geheel en al open. 14 jaar na Sumpah Pemuda, 6 jaar na indiening van de Petisi Soetardjo en 4 jaar na de arrogante afwijzing van de laatste. Ach ja, hoogmoed …

    Een kenmerk van geschiedenis is dan misschien wel dat ze zich telkens herhaalt, maar ze laat zich nooit meer terugdraaien. ‘De Geest in de fles’ is niet altijd een sprookje. De Sirih-pruimers onder de echte Indië-kenners moeten dat hebben geweten.

    e.m.

    • bokeller zegt:

      Ronaldo, itu dia opschudden die handel en ’t zijn geen sombere gedachten,die je neer zet.
      Ook bij het Knil gebeurde het een en ander,neem de naamsverandering
      van ”Indisch” naar ”Indonesisch”,nu nog een rode lap voor enkelen.
      En wat weet men van de Ambonese sergeant Latumehina,gedegradeerd en het leger uitgeschopt , hier zijn foto’s van.
      Het Europané zat heel diep bij ons Indo’s ,maar gelukkig niet bij een ieder .
      siBo

    • Jeroen zegt:

      Ik denk niet dat Sukarno oppermachtig was zoals vriend en vijand soms doen geloven.
      Hij had waarschijnlijk genoeg ‘vrienden’ die klaar stonden om hem in de rug te steken als hij iets deed wat hun niet beviel, zeker in het begin jaren van de onafhankelijkheidsstrijd.
      Lijkt me niet makkelijk om samen te (moeten) werken met oa extremisten als Soetomo. Moeilijk om te achterhalen wat z’n motivatie is geweest bij de beslissingen die hij gemaakt heeft.

      Maar even of topic:
      De huidige Indonesische regering stuurde ook lange tijd huishoudsters naar landen die niet helemaal zuiver zijn, zoals Saoedi Arabië waar een aantal de doodstraf wacht. Heeft veel te lang geduurd voordat ze daar wat aan zijn gaan doen.

    • Jan A. Somers zegt:

      De gevangenisstraf van Soekarno in 1929 werd in 1931 verminderd, Eind december 1931 werd hij uit de gevangenis ontslagen.

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag meneer Somers, u bent blijkbaar in het bezit van hetzelfde boek als ik, dat ik overigens elk leesmoment meer, beter leer waarderen en hardop weg is om bij mij de status van een koran te verwerven. 😉

        e.m.

      • Jan A. Somers zegt:

        Klopt! Ik heb van sommige lezers geleerd de knoppen selecteren, kopiëren en plakken te gebruiken. Overigens heb ik bovenstaande uit mijn geheugen gehaald! Goed hè? Wel oppassen, de schrijvers van beide boeken verschillen enigszins.

  22. Anoniem zegt:

    De volbloed (?) Indo had geen goed leven onder de Nederlanders.
    Ik heb veel onzin gezien in mijn leven, maar dit is wel de grootste onzin die ik ooit heb gezien.
    Cap – helaas een Indo.

  23. Pierre de la Croix zegt:

    DAMN!!!

    WHY SHOULD I LOVE INDONESIA?

    Pak Pierre

  24. a.logtenberg zegt:

    Prachtige shirts maar wie verkoopt ze? Groeten toon logtenberg

  25. David zegt:

    Misschien een idee voor een volgend shirt: een bamboe roentjing met de tekst: MERDEKA!!

  26. Surya Atmadja zegt:

    Arthur Olive, op 14 februari 2013 om 02:16 zei:
    Pak Surya Atmadja, u schrijft dat Inlanders niet meer bestaan na 1910, wel Nederlandse Onderdaan.
    —————————————————————————————
    Formeel niet meer , althans volgens de Wet Nederlanderschap .
    De oude(re) Wet Nederladerschap vanaf 1800 zoveel werd de bewoners in Ned.oost Indie onderverdeeld met Nederlanders( inclusief Indische Nederlanders) , Vreemde Oosterlingen en Inlanders .
    In het buitenland reizen de Inlanders ook met Nederlandse paspoort of reisdocumenten.

    In 1892 werd dat veranderd .
    Dus mijn Inlandse opa/oma had voor 1892 een andere status dan na 1892 en zeker na 1910 .
    Ook de oudere broers en zusters van mijn ouders hebben voor en na 1910 een andere status .
    Na 1910 waren ze Indonesische onderdaan ( daarom werd Soekarno ook Nederlandse Onderdaan genoemd)
    In de wet.
    Voor vele Londoh en kolonialen waren ze Inlanders of bruintjes gebleven.
    Gelukkig ben ik geboren in een vrije Indonesia .

    • Jan A. Somers zegt:

      Met die omzetting werd beoogd dat etnische minderheden gebruik konden gaan maken van eigen wetgeving, wat voordien niet mogelijk was. Bijvoorbeeld adatrecht. Zowel voor Inlanders als Chinezen betrof dat vooral familierecht dat afweek van het Nederlands recht, maar ook eigendomsrechten e.d. Je kan het zien als een onderdeel van de ethische politiek die net was begonnen. Het was alleen jammer dat dat systeem niet goed werd begrepen, met veel verdiensten voor advocaten. Ook was het in beginsel geen discriminatie, maar dat werd wel zodanig genoemd.

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Surya Atmadja, ik weet nog steeds niet hoe een “Inlander” nu tegenwoordig moet aangeduid worden.
      Voor de oorlog waren het geen Indonesiers want Indonesier is een nationaliteit en er was nog geen Indonesia.
      En als we ze “Nederlands Onderdaan ” noemen dan is dat nog vaag, want dan kan men zich afvragen of we het over een Blanda, Indo of Inlander hebben.
      Als de naam “Inlander” bij vele mensen tegen de borst stuit, waarom is die naam niet verandered, en als het verandered is dan wil ik het wel graag weten.

      • van Beek zegt:

        Inheems, autochtoon, javaan, Molukker, Sundanees etc. Overigens zijn etnische Nederlanders ook inlanders

      • Arthur Olive zegt:

        Heer van Beek, alle namen die u genoemt hebt als plaats vervanger voor het woord “Inlander” zijn beperkt.
        Niet alle inlanders zijn Javaan, Madoerees of Sundanees en wat Inheems of Autochtoon betreft, daar behoorden de meeste Belandas en Indos wiens ouders ook in Indie geboren waren bij.
        Dus ik weet nog steeds niet of er een ander woord bestaat voor Inlander anders dan een omschrijving zoals ” Indonesier voor de oorlog”

    • Jan A. Somers zegt:

      De Inlander bestond juist wel na 1910, zie IS 1925, art. 163: Wanneer bepalingen van deze wet, van algemene en andere verordeningen, reglementen, keuren van politie en administratieve voorschriften onderscheiden tussen Europeanen, Inlanders en Vreemde Oosterlingen, gelden voor hare toepassing de navolgende regelen: (…). Daarnaast was de Inlander ook Nederlands onderdaan.

  27. Surya Atmadja zegt:

    Jan A. Somers, op 14 februari 2013 om 12:12 zei:

    Met die omzetting werd beoogd dat etnische minderheden gebruik konden gaan maken van eigen wetgeving, wat voordien niet mogelijk was.
    ————————————————————————————
    Ik lees anders.
    Het is discriminatie naar ras en geloof.
    De adat recht , de Moslim recht was al eeuwen aanwezig voor de komst van Compagnie van Verre.
    En die blijven bestaan tot de huidige Indonesia.
    Hukum Adat , Hukum Islam en KHUP (ex BW) , de “staats”wetten.

    Mijn betovergrootmoeder reisde waarschijnlijk met Nederlands Indische papieren toen ze naar Mekka ging ( volgens verhaal) in de 19 de eeuw.
    Door de verandering van de wetten komen de “inlanders” in problemen in het buitenland.

    En het grappige is ( hangt af voor wie) dat de mensen uit de West ( Surinamers etc met donkere huid) Nederlanders waren, voelden en gedroegen . .
    Mijn oude heer vertelde aan mij hoe ber-tingkah somige zwarte Nederlanders zijn .
    Die voelden( ?) zich beter dan de echte bewoners van Ned.Oost Indie.
    Daar moest hij om lachen.
    Terwijl toen ook al Indonesiers(of oorspronkelijke bewoners) die beter opgeleid zijn dan de “gemiddelde”Londoh .
    AMS-HBS en verder, met redelijk goede banen .

    PS : het is een verhaal over froeher .

    • Jan A. Somers zegt:

      Een Nederlandse rechter in Indië moest oorspronkelijk recht spreken volgens het geldende Nederlandsch-Indische recht. Niks adat, sjari’ah of wat dan ook. Daar kwam pas verandering in met de omzetting, toen kwamen niet alleen de landraden, maar kon ook de Nederlandse rechter bijvoorbeeld adatrecht toepassen krachtens bijvoorbeeld IS 1925, art.163. Een grote vooruitgang met betrekking tot het aanvaarden van rechtspraak. Dat het wordt uitgelegd als discriminatie kan ik niets aan doen.
      Ook interessant te horen dat de Indonesiërs beter opgeleid zijn dan de gemiddelde Londoh, met redelijk goede banen.. Daar heb ik meestal het tegengestelde over gelezen.

      • Surya Atmadja zegt:

        Jan A. Somers, op 14 februari 2013 om 16:51 zei:

        Ook interessant te horen dat de Indonesiërs beter opgeleid zijn dan de gemiddelde Londoh, met redelijk goede banen.. Daar heb ik
        meestal het tegengestelde over gelezen.
        ——————————————————————————-
        Ben alleen een boodschapper of desnoods verteller van omong kosong.

        En toch kan ik concluderen uit :
        1. CBS Cijfers Nederlands Indie 1941 .
        2. De uitspraak van Soetan Takdir Alisjahbana , is te lezen bij het boek “Weg tot het Westen “(Djalan ke Barat) van Kees Groeneboer ,een uitgave van KITLV.
        Hij is nu directeur van Erasmus Huis bij de Nederlandse Ambassade in Jakarta( te zien bij de tv serie van VAN DIS.)

        Ik weet niet of de toenmalige “Inlanders” het hadden gevraagd mbt rechtsbedeling of behoefte.
        Heb de 3 dikke groene boeken van De Kat Angelo nog niet gelezen( strakjes maar na pensioen) .
        Ik schrijf ook niet DE Indonesiers maar :
        “Terwijl toen ook al Indonesiers(of oorspronkelijke bewoners) die beter opgeleid zijn dan de “gemiddelde”Londoh ”
        Die weinige Indonesiers die Nederlands kunnen lezen of schrijven (volgens STA* ) was hun aantal ongeveer 3% van de 60-70 miljoen “inlanders”.

        *STA : of ik goed gelezen heb weet ik niet meer , kan zijn te veel nullen omdat ik mijn bril niet aan had.
        Ben bereid om het op te zoeken.Als niet goed is , mohon ma’af.

        @ Pak Olive.
        Ik ben tevreden als men mij Indonesier noemt, of Anak Betawi(Sunda), of in Nederland desnoods Buitenlander ( geen Nederlandse paspoort)
        Vind jammer( not amused) dat ik ingedeeld werd als NIET Westerse Allochtoon door de CBS .

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Surya Atmadja, u schreef dat u tevreden bent als men u Indonesier noemt.
        Maar wat ik wilde weten is of er een betere naam is voor “Inlander”, dat is dus de Indonesier voor de geboorte van Indonesia.
        Dit om te voorkomen dat niemand zich gekwetst voelt over de naam “Inlander”op deze website.

        • hansvschaik zegt:

          Beste Arthur Olive,
          Kijk eens terug bij:
          Surya Atmadja, op 14 februari 2013 om 10:28

      • Jan A. Somers zegt:

        Heer Surya Atmadja, wel oppassen met De Kat Angelino. Vaak zweverige ideeën, wel fraai opgeschreven.
        Uw cijfers over de scholing geloof ik wel. Maar daarmee zeg je ook dat de scholing vóór 1940 nog niet zo slecht was. Ik kan het niet onderbouwen, maar de feitelijke ontwikkeling in Nederland was, geloof ik, niet veel beter.
        Als u een goede beschrijving van ontwikkelingen in Indië tussen beide wereldoorlogen wilt lezen, met niet al te veel tekst, kan ik u aanbevelen: Verslag van de Commissie tot bestudering van staatsrechtelijke hervormingen. Ingesteld bij gouvernementsbesluit van 14 september 1940. Twee delen, samen ongeveer 300 bladzijden. De oorspronkelijke uitgave is verloren gegaan door torpedering van de schepen waarmee het verzonden was. Eén exemplaar is in Washington aangekomen, gevolgd door een herdruk van dat exemplaar. Er is wel moeilijk aan te komen. KB in Den Haag zal het wel hebben.

      • Jan A. Somers zegt:

        @ Heer SA: citaat: “Ik weet niet of de toenmalige “Inlanders” het hadden gevraagd mbt rechtsbedeling of behoefte.”
        Die Inlanders waarover u spreekt waren geen zielige minkukels! Natuurlijk was er een brede, arme, onderontwikkelde onderlaag, maar dat is in Indonesië nu ook nog. In de tijd waarover u spreekt, 1900-1940, vond een enorme intellectuele ontwikkeling plaats (mede dank zij de ethische politiek) van de inheemse bevolking. De Indonesische indologen kenden de systemen van alle bevolkingsgroepen. De Indonesische juristen kenden behalve Nederlands recht ook alle eigen regels van die bevolkingsgroepen. Die juristen kwamen uit alle etnische groeperingen, spraken naast meerdere inheemse talen ook vloeiend Nederlands, beter dan de huidige eerstejaarsstudenten in Nederland. Aan de rechtenfaculteiten moeten tegenwoordig taaltoetsen worden afgelegd waar velen voor zakken. Verplichte cursus Nederlands, na acht jaar basisschool en zes jaar middelbare school!
        Maar ook van onderop was er een druk naar boven. Sorry, maar nog even baboe Soep: Samen met haar man hadden ze een huisje op eigen grond in eigendom. Wat Nederlanders niet mochten. Zelf had ze nauwelijks onderwijs genoten, maar ze zorgden dat hun dochter naar school ging. In haar vrije tijd moest ze bij mijn moeder werken, kon ze haar Nederlands opkrikken. Ze was een paar jaar ouder dan ik, en u weet dat meisjes altijd wat voor lopen op jongens. Ik keek dan ook tegen haar op, ze wist zoveel meer dan ik.
        Het toekennen van eigen rechtsbehoeften was volgens mij het nuttige resultaat van de ethische politiek, maar moeilijk uit te voeren in een pluriforme rechtsstaat. In iedere regelgeving komen onduidelijkheden voor en die werden dan ook uitgebuit door de advocatuur. Het artikel 163 IS 1925 heeft daarvan geleden, de grote kenner van het Indische recht, Van Vollenhoven, moemde de vaak onontwarbare juridische kluwen niet voor niets een janboel. (Van Vollenhoven, Staatsrecht overzee, 1934).
        Voor de volledigheid, Soekarno is indertijd berecht door de Landraad in Bandoeng ( de dagelijksche rechter in burgerlijke zaken van den Inlander en in strafzaken mede van de Vreemde Oosterlingen).

      • Pierre de la Croix zegt:

        Dank, dank, dank Pak Somers voor uw stukje rond het middaguur geschreven en niet speciaal voor mij bedoeld, maar toch …..

        Pak Pierre

  28. Soekarno zegt:

    De Indische nederlanders die hier heen kwamen en geen familie daar hebben achtergelaten die denken alleen aan alle erge dingen die er zijn gebeurd en die geven daar de Indonesier de schuld van. Mijn familie kwam hier terwijl ze ook familie daar moesten achterlaten. Mijn familie was ook al gemengd maar voelden zich wel Indonesier ondanks de tijd dat orang asli daar zich verzette tegen alles wat NL was en alle haat en schade wat daar mee gepaard ging.
    Mijn fam zou daar eigenlijk ook blijven maar is hier heen gekomen om andere redenen.

    Denk goed na wat de europeanen en met name de belandas hebben aangericht in dat land om specerijen en kolonienen…. de kepala kayas onthoofd en volkeren uitgemoord en verkracht. begrijp goed dat als je van daar bent gekomen en dat je maar ook een beetje Indo bloed hebt dat je iemand in je keluarga hebt die dus ver ver terug orang asli was en dat die onder deze omstandigheden een gemengd kind heeft gekregen. Dat kan vrijwillig zijn maar ook onder dwang.

    Mijn fam dari Indonesia is ook gemixed met voorouders die portugees of belanda waren maar zijn trots op tanah air en noemen zich Indo (heel veel volbloed Indonesiers noemen zich tegenwoordig ook Indo by the way als afkorting zoals ook vaak naar het land wordt verwezen). Mijn Op vertelde met trots over Soekarno en over Diponegoro want die hebben zich verzet tegen de geweldadige overname van het land en Soekarno gaf alle mensen gemengd of niet de kans om te blijven nadat de belandas waren verslagen. Ze moesten dan alleen wel hun Nl schap schrappen en Indonesier worden wat logisch is in die tijd en wat zelfs nu hier in NL gebeurd terwijl Nl zelf de meeste buitenlanders hierheen heeft gehaald.

    Dus viva Soekarno dan Indonesia merdeka sampe mati!

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik ken Indonesiërs in Nederland die Indonesiër zijn.

      • Soekarno zegt:

        Ja ik ook maar daar ging het niet om. Het gaat om het feit dat die haat naar de Indonesiers in vele gevallen begrijpelijk is ivm familie situaties en gebeurtenissen maar net zo ondoordacht is als dat het te begrijpen is. We stammen namelijk allemaal af van de orang asli.

      • Surya Atmadja zegt:

        Er zijn bijna 15.000 Indonesiers in Nederland.
        Eentje er van is vaak te vinden bij I4E , tukang omong kosong die ven.,

    • van Beek zegt:

      @soekarno, daar sluit ik me als Indo volledig bij. Sekali merdeka tetap Merdeka! Was dat overigens ook niet een kreet van de RMS’ers?

      • CJ Lentze zegt:

        Ik geloof dat die leus ook weleens is gescandeerd in zowel Sabang (Aceh) als Merauke (Papua).

    • Noordin zegt:

      Soekarno, op 14 februari 2013 om 16:42 zei:
      “Denk goed na wat de europeanen en met name de belandas hebben aangericht in dat land om specerijen en kolonienen…. de kepala kayas onthoofd en volkeren uitgemoord en verkracht”

      Dit is wel eenzijdig.
      Ook al waren de Europeanen of Nederlanders heel berekend en sluw,etc.

      Heeft opa ook verteld dat Diponegoro streed voor Java, met als bedoeling dat de Javaanse adel weer alle macht kreeg en het breken van de afhankelijk die er is ontstaan.Waarin ze weer volledige heerser en meesters werden van het eiland en niet meer marionetten. Met als heerser en geestelijke leider Diponegoro. Diponegoro is begonnen met strijd tegen de Nederlanders niet omdat het direct nodig was voor zijn volk.

      “Soekarno gaf alle mensen gemengd of niet de kans om te blijven nadat de belandas waren verslagen. Ze moesten dan alleen wel hun Nl schap schrappen en Indonesier worden”

      Waarom deden veel Indische mensen dat niet? En Indische die de NLse nationaliteit niet hadden?
      De Belanda’s waren niet echt verslagen, als het aan NL lag gingen ze gewoon door.

      “De Indische nederlanders die hier heen kwamen en geen familie daar hebben achtergelaten die denken alleen aan alle erge dingen die er zijn gebeurd en die geven daar de Indonesier de schuld van”

      Er zijn genoeg Indo’s met indirect of directe familieleden in Indonesië.
      Ik neem aan dat er ook Indo’s zijn die niet zo zwart-wit denken waneer ze naar Indië/Indonesië kijken of naar hun voorgeschiedenis.
      Ik ken genoeg nare verhalen over Hollanders, Indonesiërs, Japanners en Koreanen. Ik kijk er alleen niet zo zwart-wit naar Er zijn ook families die het niet los kunnen laten en niet alleen de geschiedenis doorgeven maar ook hun haat gevoelens of andere gevoelens.

      Soekarno, op 14 februari 2013 om 17:09 zei:
      “Het gaat om het feit dat die haat naar de Indonesiers in vele gevallen begrijpelijk is ivm familie situaties en gebeurtenissen maar net zo ondoordacht is als dat het te begrijpen is. We stammen namelijk allemaal af van de orang asli.”

      Niemand in mijn familie haat Indonesiërs, ze voelen zich verbonden met de archipel maar met Sukarno en merah-putih hebben ze niks.
      Al heeft Sukarno een belangrijk rol gespeeld in de geschiedenis en ook al is die kunstmatige eenheid belangrijk.
      Ik ben niet anti-Indonesisch en voel me niet beter.

      Het Indo zijn is niet alleen van Europees en Indonesische afstamming, al heeft een groot of overgroot deel dat wel.

      Vergeet niet dat de Indo’s al bestonden voordat er sprake was van een Indonesische natie. Ze behoren eigenlijk tot de archipel. Maar er wordt gedaan in NL en Indonesië net alsof het niks te betekenen heeft of heel weinig, en als we zo door gaan dan is het alsof het nooit heeft bestaan.

  29. RLMertens zegt:

    Ik ,geb.jr.1936, Indo, vanaf dec.1950 in Ned.,heb helemaal geen haat
    tegen Indonesië. Ook niet tegen Nederland. Wel woedend! op de Nederlandse politiek leiders van toen: Gerbrandy,Romme,Drees sr.,Beel,Luns en aanhang- het beleid vanaf 1940-1960-,die deze ellendige periode hebben veroorzoorzaakt.Door verloochening van het zelfbeschikkings recht van het Indonesisch volk!, niet in staat waren op een vreedzame! wijze in overleg te gaan. Met confrontatie politiek een oorlog ontketende met meer dan honderduizenden slachtoffers! Met moord en doodslag over en weer! En dat, na een wereldoorlog.Na een Japanse periode van honger en ziekten, vooral voor hen die “buiten de kawat’ verbleven. Niet in staat waren om, als een gevestigde natie met in het vooruitzicht de wens van een samengaan in unie verband(conform het Britse Gemenbest), oprecht tot een vergelijk te komen. Om in harmonie uit mijn geboorteland te vertrekken.Een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis. Een schande!!
    Note; voor mij is Soekarno; de Willem van Oranje van Indonesië!!
    De vader des Vaderlands, die de Indo Ernest Douwes Dekker, Indonesische naam Sethia Budhi, met zijn Indische Partij 1912, de grondlegger noemde van de Indonesische Revolutie!

  30. P.Lemon zegt:

    @Soekarno ” We stammen namelijk allemaal af van de orang asli”…

    Inderdaad zowel europees als aziatisch. En daarmee ontstond een nieuw mensensoort en het probleem dat die zich kennelijk met 1 of met beide naties ( moet?) vereenzelvigen.
    Diep in het hart kijkend zal de indische nederlander ( de generatie vòòr de uittocht) zich opgenomen willen voelen door het eilandenrijk en deel willen uitmaken van de andere 360 verschillende etnische groeperingen. Maar het hoofd is hier voor het hart gegaan want om zijn bestaanszekerheid te garanderen werd de diaspora een feit. De indo is wereldburger geworden: de neder-indo, de amer-indo, de austral-indo tot Curacao’se indo enz. aan toe

    • bokeller zegt:

      Pak Lemon,jangan lupa de Djojobojo-legende.
      siBo

      • P.Lemon zegt:

        Pak Bo. Moest toch even puzzelen naar de story. Puur bahasa helaas maar dank zij google translation toch een indruk gekregen:

        (incl de kromme zinsbouw)
        ” Wat betekent het Djojobojo? Sommigen zeggen dat de oorsprong van het woord Djojo Djojobojo betekent overwinningen en Bojo of Hubojo Promise betekent., Dus het betekent Djojobojo is “Kemengangan beloofd”. Terwijl anderen uit te leggen dat gratis “Bojo” betekent Nahaya. dus Djojobojo betekent “om te gaan met gevaar.”

        In Djojobojo voorspelling over ons land bezetting door de Japanners werd voorspeld in het boek. in de Java-taal “saka banbantu Tekene Nusa Tembini, kukulitan Djenar, dedeg tjebol kepalng, iku kang zou ngebroki Kene Java land, mung pangrehe saumuring djagung met binnen, herkennen Bojong Nyang negarane DEWE Nusa Tumbini. Bodem java bali Nyang asale sakawit, bali land Nyang zoon putrine maneh Java “, wat betekent in het Indonesisch”

        : “Over de aard van de Almachtige God in de Tweede Wereldoorlog verloor Nederland dan, Indonesië gaf ze rauw alleen in Japan, Indonesië uiteindelijk gekoloniseerd Jepang.Datanglah hulp van Nusa Tembini, korte gele lichaam. Zij zijn het die bezet het land van Java en heerste over het leven van de maïs. Ga dan naar huis kenegerinya Nusa Tembini. Java terug keasalnya, geregeerd door de zonen en dochters van Java “.

        (2) Het probleem is nu, is het niet allemaal gewoon toeval alleen “fit”? citaat van Djojo prognose, de Javaanse taal Ngawi, na te zijn vertaald betekent zijn als volgt:

        (A) Na het beluisteren van de beschrijving van het langdurige lijden die leeftijd zou hard-maagd terjadi.Bok beropang zijn hart en kin zijn. “Maar”, zei Jaka Lodang later, “na de tijd was bezorgd dat het over was, dan het zal zeker in de gouden eeuw, een tijdperk schitterende, En mijn boodschap komt K usahakanlah implementatie!”

        http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=id&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fiwansuwandy.wordpress.com%2Fpage%2F71%2F%3Fpage%3Dstats%26view%3Dtab.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik dacht dat volgens die legende de Japanse bezetting maar drie maanden zou duren. De tijd dat de jagungplant vanuit zaadje volgroeid een nieuwe oogst zou opleveren. Misschien een verkeerd ras gebruikt?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Liefde voor geboorteland moeten wij niet verwarren met liefde voor de staat waarin het geboorteland toevallig is opgenomen.

      Ik ben op Java geboren en opgegroeid als kind van Indo-Europeeschen bloede. Naar Java verlang ik vaak genoeg terug, aan Java heb ik ook mooie herinneringen. Met de staat Indonesia waarin Java nu ligt heb ik totaal geen band, ik wens die staat veel geluk en dat is dan dat.

      Ik heb een Nederlands paspoort, ben sinds 1952 VRIJWILLIG ingezetene van Nederland, ik heb er bijgedragen aan de economie en de veiligheid en ik vind dat Nederland mij ook veel heeft gebracht.

      Als ik idolaat van Indonesia zou zijn zoals kennelijk dat mannetje met dat T-shirt, dan was ik er al lang geleden kaki sepoeloeh naar terug gegaan om er te wonen en bij te dragen aan de voorspoed van dat land. Ik zou mijn leven niet hebben verknoeid in en aan Nederland.

      Wat mij betreft dus rood-wit-blauw, Wilhelmus en koningshuis, geen gedweep met merah-poetih, Indonesia Raya en Boeng Karno. Nogmaals, dat heeft niets van doen met revanchisme of kolonialisme. Tempo doeloe was al voorbij toen ik een beetje om mij heen begon te kijken.

      Als een of ander jochie dat net komt kijken ter kerke of de straat op wenst te gaan gehuld in een T-shirt met uitdagend opschrift, dan zal ik daar niet wakker van liggen. Het gaat wel weer over. Ben benieuwd naar dat jochie over 50 jaar.

      Pak Pierre

      • van Beek zegt:

        Pak Pierre, hier ben ik het toch niet helemaal met u eens. Ik ben zelf ook idolaat van Indonesië en heb ook een leuk polo shirt met een merah putih vlagje en een opschrift Indonesia(overigens heb ik ook de Amerikaanse en Italiaanse versie). Toch ben ik op dit moment niet van plan om Nederland, mijn geboorteland, te verlaten. Ik voel me hier thuis, hier zit mijn familie/vrienden. Wel zou ik graag mijn hari tua daar willen doorbrengen sampe tutup mata. Toch gek he dat ik als derde generatie , wiens ouders gewoon in Nederland zijn geboren, een sterke band heb met Indonesië. Ik ben er ook zo vaak geweest…

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach ja Pak van Beek,

        Een iegelijk beleeft zijn liefde en bewondering voor iets of iemand op z’n eigen wijze.

        Ik heb ook geschreven: “Als ik (saya terlalu sendiri dus) idolaat zou zijn van……”.

        “Idolaat” is niet zo maar “je aangetrokken voelen tot ….”, maar in mijn beleving dwepen, op het fanatieke af, met het onderwerp van je liefde en bewondering, meestal onder afwijzing van al het andere.

        Ik heb niet de indruk dat u aan die vorm van verheerlijking jegens Indonesia lijdt, anders zou u niet geduldig wachten tot uw oude dag vóór u derwaarts tijgt.

        Ik vind het overigens niet zo gek dat u als 3de generatie een sterke band voelt met Indonesia. Ik ken een paar totoks die in het mooie land totaal geen “roots” hebben en er toch aan verknocht (niet idolaat) zijn, c.q. zich onmiddellijk thuis voelen als ze er zijn.

        Tja …. misschien komen we hiermee aan theorieën van binding via vorige levens en zo. Ook een boeiend onderwerp …..

        Pak Pierre

      • CJ Lentze zegt:

        Hr. De La X, zo ongeveer kijkt mijn oma er ook tegenaan… Ze houdt van het land en van de mensen; de staat of de regering laten haar koud.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Lieve verstandige oma hebt u, Mas Lentze. Breng haar mijn groeten over.

        Pak Pierre

      • RLMertens zegt:

        Het is politiek beleid dat ons heeft gebracht tot ‘hoe wij tot een breuk zijn gekomen met het land en volk van herkomst!’ Anno heden is het goed om nuchter terug te blikken, welke oorzaken daarvan het gevolg zijn. Oprecht terugblikken geeft een korrekte houding/gevoel/waardering en liefde tot land en volk van herkomst! Ik voel mij trots dat mijn kleinzoon 15jr.3e Ath., zijn scriptie; ‘Proud to be Indo’ eindigde met een spreuk van Maria Dermout; ” In het verleden ligt het heden, in het nu wat komen zal” oftewel “wie het verleden verwerpt, verliest zijn wortels in het heden en heeft geen toekomst”.

  31. Surya Atmadja zegt:

    Pak Arthur
    De Indonesiers( ook Maleisers =Orang Melayu) noemen zich zelf bumi putra of bumi putera , afgeleid van sanskrit woord bhumiputra .

    Voorheen kende men de Dewawarman dynastie van Salaka Negara , de “voorloper” van Sundanese Hindu koninkrijken in West Java .
    Daarna opgevolgd door Taruma Nagara
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tarumanagara

    • Arthur Olive zegt:

      Pak Surya Atmadja, hartelijk dank voor uw moeite.
      Ik heb de naam Bumi Putra opgezogd maar het lijkt mij wel een beetje te uitgebreid want het kunnen niet alleen Indonesiers maar ook andere volken zijn zoals de Khmer, Malaysian Siamees enz, enz,
      Ik heb op de web ook gelezen dat 98% van de Indonesiers Pribumis zijn, dus denk dat “Pribumis” een goede andere naam voor Inlander is.
      Wat denkt u?

  32. Peter van den Broek zegt:

    @ dhr van Beek
    U bent niet eens met de onderbouwde reactie van dhr de la Croix. Ik verwacht een soortgelijke reactie van U maar het sterft in schoonheid. Het is leuk Uw idolatie voor Indonesie maar wat al die T-shirten te maken hebben, daargelaten dat het uitdragen van een boodschap via een T-shirt wel laag op de apenladder staat.
    En dat U in Nederland blijven wilt maar Uw pensioen wilt genieten in Indonesie is niet alleen inconsistent maar ook opportunistisch.

    Daarna stelt U een vraag of het is een opmerking en dan ga ik me toch afvrageb wat U nou wilt. Dat probleem heeft U niet alleen maar ook anderen die zelfs vinden , de zgn rootsgeneratie, die vinden dat Sukarno ook goede dingen heeft gedaan. Zulke opmerkingen zijn te rubriceren onder relativisme , maar U neemt geen positie in wat wel blijkt aan Uw bovenstaande reactie maar geeft ook geen oordeel

  33. Surya Atmadja zegt:

    Pak Jan Somers., schreef:
    Die juristen kwamen uit alle etnische groeperingen, spraken naast meerdere inheemse talen ook vloeiend Nederlands, beter dan de huidige eerstejaarsstudenten in Nederland.
    ———————————————————————————-
    Betoel Pak , ik ken persoonlijk 2 juristen uit die tijd, mijn eigen pamans/ tjangs .
    Ook hun generatie/ school genoten , zelfs mijn ouders /ooms tantes schreven en spraken “vloeibaar” Nederlands.
    I.t.t ondergetekende , met mijn Bahasa Belanda Bengkok .
    Pokoknya lumayan .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou Pak Surya, het is toch nooit te laat om een spoedcursusje “Nederlands voor slimmelingen” te volgen?

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      In 1997 in de Kebon Raya in Bogor een oude(?) bioloog ontmoet die vloeiend Nederlands sprak. Geen flauwe Nederlandse liedjes over blonde duinen enzo. Vorig jaar heeft mijn oudste dochter hem nog opgezocht. Volgens haar sprak hij net zo archaïsch Nederlands als ik.

  34. Surya Atmadja zegt:

    Gratis bij Pak P.
    Neem berkat mee en dan lekker omong kosongen met kopi en pisang goreng erbij.
    Wadoeh , enak dese .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Wat mij betreft zeer welkom, ook als de Nederlandse les erbij inschiet.

      Boeroeng weet wel waar ik mij schuilhoud, ergens achter een dijk ten oosten van Pampus.

      Pak Pierre

  35. Peter van den Broek zegt:

    @ dhr van Beek
    U bent niet eens met de onderbouwde reactie van dhr de la Croix. Ik verwacht een soortgelijke reactie van U maar U sterft in schoonheid. Het is leuk Uw idolatie voor Indonesie maar wat al die T-shirten te maken hebben, daargelaten dat het uitdragen van een boodschap via een T-shirt wel laag op de apenladder staat.
    En dat U in Nederland blijven wilt maar Uw pensioen wilt genieten in Indonesie is niet alleen inconsistent maar ook opportunistisch.

    Daarna stelt U een vraag of het is een opmerking en dan ga ik me toch afvragen waar U naar toe wilt behalve naar Indonesie

    Dat probleem heeft U niet alleen maar ook anderen die zelfs vinden , de zgn rootsgeneratie, die vinden dat Sukarno ook goede dingen heeft gedaan. Zulke opmerkingen zijn te rubriceren onder relativisme , maar U neemt geen positie in maar geeft ook geen oordeel wat wel blijkt aan Uw bovenstaande reactie/ Wat wilt dan U eigenlijk

  36. Bintang zegt:

    T-shirts als deze gaan bij mij linea recta de brandstapel op.
    Soekarno heeft er tijdens zijn leven alles aan gedaan om de mensen te verblinden met zijn beeld van zijn persoontje.
    Het volk heeft de facade voor zoete koek aangenomen en alles tot mythische proporties laten groeien.
    Eerlijk gezegd is het niet eens het feit dat de Indo’s weg moesten uit het land wat mij het meeste dwars zit, maar vooral de manier waarop.
    Soekarno heulde samen met de jappen in de oorlog en was de ultieme landverrader die zich als een wolf in schaapskleren voor wist te doen als held van het volk.

    • hansvschaik zegt:

      Dus was Soekarno een uitstekend politicus!

      • RLMertens zegt:

        Een Javaanse policus, die uiteindelijk een stel doorgewinterde polder politici (Gerbrandy,Romme,Beel,Drees sr.) net een ‘stapje voor’ was!

    • van Beek zegt:

      Ja ja, Bintang, wat had Soekarno dan moeten doen? Samen vechten met een land ,die hun hondertal jaren heeft bezet en onderdrukt , tegen de ‘bevrijder’ Japan om vervolgens weer te worden herbezet door Nederland? Hij zou pas een verrader zijn als hij met Nederland zou samenwerken.

      • siL. zegt:

        Soekarno hanteerde de stelregel “If you can’t beat them, join them”.
        Hij zou een verrader zijn van zijn eigen ideëen wanneer hij niet zou samenwerken met degenen die hem wel onafhankelijkheid in het vooruitzicht stelden. Daar is inderdaad niets mis mee. De indonesiërs hebben daarvoor wel een zeer hoge prijs moeten betalen. Daar spreekt men niet graag over.

  37. Surya Atmadja zegt:

    @ Pak Somers.
    Serat Joyoboy, de Koning van Kediri

    Below are the signs of the chaotic era (ZAMAN EDAN)

    1. The earth quakes seven times a day (veel aardbevingen)
    2. The soil is broken everywhere ( veel landverschuivingen)
    3. People are sighing for pain, many of them are in illness
    4. Disasters are everywhere ( betoel toch?)
    5. Only few can survive, most of them perish

    The chaotic era starts when:

    1. Carts can go without horses ( Kereta setan=auto’s)
    2. The island of Java is cuffed with iron ( rails van de kereta api)
    3. Ships navigate in the sky ( kapal terbang-vliegtuig)
    4. Rivers lost their lakes
    5. Markets lost their echoes
    6. People face the upside down era
    7. Horses eat chili sauce
    8. Women wear male outfits (unisex kleding)

    The chaotic era looks like the era of hedonism, the era of earthly pleasures, but in fact it is the era of world destruction.

    1. That is why many fathers neglect their children ( nou , het gebeurt ook)
    2. Many children disobey their parents ( ook)
    3. Siblings are hurting one another
    4. Women lost their decency and men lost their nobleness (ook)
    5. Many men are without wives (betoel juga)
    6. Many women are faithful to their husbands
    7. Many mothers sell their children ( ook)
    8. Many women sell their bodies (ook)
    9. Many couples exchange their spouses (ook)
    10. Rain often drops not in its season (ook)
    11. There are many old unmarried women ook)

    12. Many widows bear children (ook)
    Knap van iemand die vele gebeurtenissen in de toekomst kan voorspellen.
    Sri Mapanji Jayabaya or Jayabhaya, (Javanese spelled: Ratu Joyoboyo) was Javanese King of the Kediri in East Java from AD1135 to 1157.

  38. Peter van den Broek zegt:

    @bintang
    Vòòr de oorlog kwam van Nationalistische kant een voorstel tot een gezamenlijke strategie tegen de toen toch al bekende agressie van Japan te ontwikkelen, de krachten te bundelen, een front te vormen. De Gerakan Rakjat Indonesia of Gerindo, de Indonesische Volkspartij, heeft toen bijvoorbeeld voorgesteld een dienstplicht in te voeren voor alle inwoners van Nederlands-Indië. Het werd afgewezen. De burgerdienstplicht was er wel, maar daaraan mochten alleen Europeanen deelnemen.

    Een gemiste kans: want van Indonesische zijde was wel degelijk de goede wil om met het koloniale regime samen te werken tegen Japan (Sukarno kon niet meedoen, want die zat in een Nederlands Indische gevangenis, U weet wel opruiing, ophitsing en andere ). Het koloniaal bewind wilde het voorstel niet accepteren want die zag 100.000 en meer gewapende Indonesiers, die zich gemakkelijk tegen de kolonialen konden keren. Je kan nooit je onderdanen vertrouwen. zo gezegd. Helaas had het koloniale bewind niet die wijde en vooruitziende blik.

    Het KNIL, in wezen een politieleger voor interne doeleinden,ik dacht 37.000 man voor de verdediging van Sabang tot Merauke, werd daarna dankbaar door de Japanners in no time onder de voet gelopen. De Koninklijke Marine werd naar de bodem van de Javazee gestuurd. En die aanblik hebben de inlanders nooit vergeten.

    Sukarno en zijn Inlanders worden voor de wet in Indie als “onderdanen” bestempeld, dus konden juridisch gezien nooit landverraad t.o.v. Nederland plegen. Ik denk dat heulen met de vijand een term is geweest door De Telegraaf is uitgevonden. Deze krant heeft na de oorlog een verschijningsverbod gekregen omdat ze met de Duitsers had geheuld. . L’histoire se repète zei waarschijnlijk Victor Hugo in zijn aanklacht tegen Napoleon II.

    Sukarno is een omstreden figuur. In zijn biografie lees ik dat bij zijn reizen naar het buitenland gevraagd werd , wat er in de oorlog met de Romoesha’s was gebeurd, dan liep hij beschamend rood aan en zulks gebeurde niet één maar meerdere keren. Hij heeft het Indonesische volk verenigd, maar hij blijft de persoon die de Indische Nederlanders uit hun moederland heeft geschopt. Dat doet heel erg pijn, heel erg pijn..

    Sommige ook Indische Nederlanders zeggen in hun onnadenkendheid dat hij ook goede dingen heeft gedaan, die vergeten dan een verergde vorm van dementia tremens, de hartpijn die het doet het geliefde land te moeten verlaten. Het toont des te meer hun geschiedkundig onbenul aan dat de geschiedenis begint bij het internetten, zie Indisch 3.0 de internet-generatie (ene Kapteyn heeft dat gezegd, als ik haar op de Tong Tong tegenkom, dan zal ik haar luid lachend over aanspreken).

    Datzelfde effect heeft het als een Indische met een Sukarno T-Shirt loopt en deze het vreemdt vindt dat dit opschudding wekt. Want A.hij heeft geen flauw benul wie Sukarno is en B.wat die de Indischen heeft aangedaan, het kan onverschuldigde imbiciliteit zijn, maar C. ik denk dat het meer een combinatie is van tolol tremens en een uiterst geslaagde lobotomie

    in het kader van Sukarno Indischen laten spreken over goed en kwaad geeft weinig ruimte tot relativeren

  39. siL. zegt:

    In februari 1940 werd in de Volksraad weer over autonomie gesproken. Drie moties worden aangenomen: van Thamrin, Soetardjo en Wihoho.

    Wihoho bepleitte de instelling van een Rijksraad van 4 gelijkwaardige en zelfstandige rijksdelen. Ook stelde hij voor om de Volksraad meer rechten te geven, in ruil voor fysieke steun vanuit de Indonesische bevolking bij de verdediging van Nederlands-Indië tegen mogelijke aanvallen van buiten af.

    De onderzoekscommissie Visman bepleitte kort daarop de directe belofte om de dominionstatus te realiseren binnen vijf jaar. Ook nu kwam er en negatief advies van de Gouverneur-Generaal.

    – Met behulp van Soekarno had men met groot gemak de inheemse bevolking – die overigens politiek niet bewust was – kunnen mobiliseren tegen de Japanners. De Japanners deden hun huiswerk beter en daarnaast maakten zij betere propaganda voor nu zaak,

Reacties zijn gesloten.