familie Mendes da Costa ca 1910
-
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?:en
Recente reacties
- Boeroeng op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Boeroeng op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Boeroeng op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Bung Tolol op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- A Olive op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Adriaan Intveld op Christien van de Hemel op tribune voor backpay-erkenning
- Boeroeng op Stichting Japanse Ereschulden – Brief aan alle kamerleden 2de kamer
- hendricus Nieuwenburg op Stichting Japanse Ereschulden – Brief aan alle kamerleden 2de kamer
- Boeroeng op Oproep: kom 30 mei en doneer svp
- Bung Tolol op 30 mei Tweede Kamer stemmingen backpaycompensaties
- Bung Tolol op 30 mei Tweede Kamer stemmingen backpaycompensaties
- Boeroeng op 30 mei Tweede Kamer stemmingen backpaycompensaties
- Boeroeng op Oproep: kom 30 mei en doneer svp
- ellen op Adres Onbekend zoekt familie van Vera van Ligten
- Indisch4ever op Adres Onbekend zoekt familie van Vera van Ligten
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
......................................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXXBertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
Is dit een foto van Paul Isaac Christiaan Mendes da Costa (Semarang, 26 oktober 1853 – Blitar, 6 maart 1913) en zijn gezin?
Met vriendelijke groet,
Jacqueline
Dat is niet bekend….maar een van de dochters heette Cornelia.
Weet jij meer, Jacqueline?
Niet als een van de dochters Cornelia heet, helaas.
Ja, dit is een foto van dat gezin, het kleine meisje in het midden is mijn grootmoeder; Wilhelmina Mendes da Costa geb. 6 aug. 1893 en overleden 14 mei 1981. Ze was op de foto 7 jaar
Karin, Volgens mijn informatie is Wilhelmina MdC een dochter van Paul Isaac Christiaan MdC en Louise Charlotte Landegent. In dat gezin waren, voor zover ik weet, vier kinderen: behalve Wilhelmina zijn dat Elisabeth Suzanne (29-09-1885), Paul Isaac Christiaan jr. (01-10-1892) en Lambert Martinus (01-06-1895). Op de foto staan 5 kinderen en jouw oma zou daarvan de jongste zijn. Maar dan mis ik Lambert die op dat tijdstip vijf jaar zou moeten zijn (hij is in 1939 overleden).
Volgens mijn informatie hadden zij zeven (7) kinderen:
Lucie (1-11-1883 – 16-2-1945), Nancy (25-3-1885 – 12-10-1942), Marie (11-8-1886 – 19-3-1970), Louisa (28-6-1889 – ????), Paul Christiaan jr. (1-10-1891 – 18-9-1944), Wilhelmina (6-8-1893 – 14-5-1981) en Lambert Martinus (1-6-1895 – 1-9-1939). Op basis van deze informatie kan de foto niet van het gezin van Paul Christiaan MdC en Louise Charlotte Landegent zijn, want de beide jongens in de foto zijn dan te oud vergeleken met Wilhelmina die op de foto 7 jaar oud zou zijn. Het zou echter kunnen zijn dat de oudste jongen op de foto Maurits Hendrik Napoleon MdC (19-2-1880 – 1944) is uit het eerste huwelijk van Paul Christiaan met Johanna Sophia Charlotte van Rossum (overleden juli 1881). Uit dat huwelijk is ook nog een meisje geboren dat nog geen jaar oud mocht geworden (Pauline, 14-6-1881 – 3-1-1882).
Jacqueline
Oh, ik zie net dat Lucie en Nancy al resp. in 1902 en 1904 in het huwelijk zijn getreden, dat verklaart wellicht waarom zij niet op deze foto uit 1910 staan.
Mogelijk is het dan van links naar rechts:
Maurits Hendrik Napoleon, vader Paul Christiaan, Marie (staand), Wilhelmina (zittend), moeder Louise Charlotte, Paul Christiaan jr. en Louisa. Blijft de vraag over waarom Lambert Martinus niet op de foto staat.
Als het kleine meisje Wilhelmina is, die op dat moment 7 jaar is, dan is de foto niet van 1910, maar van 1900. Toen waren Lucie en Nancy nog niet getrouwd.
Jacqueline, ik stuur je nog een e-mail.
Tssss, je hebt helemaal gelijk, Dave!
Weet je mijn e-mailadres nog of moet ik je dat even sturen in een privéberichtje via Facebook?
Er waren in dat gezin meer kinderen dan die op de foto staan. Na de geboorte van mijn grootmoeder Wilhelmina 1893 kwamen er geen kinderen meer. Zij was immers de jongste. De naam Lambert ken ik niet, maar er werden zoveel bijnamen gebruikt…
Ik denk inderdaad dat de oudste jongen op de foto een kind uit het eerste huwelijk was.
Bij mijn weten waren er twee zoons uit het eerste huwelijk. Uit het tweede huwelijk zijn alleen dochters geboren. Na, de oorlog vertrok een dochter naar Australië, Twee dochters waren al eerder overleden. De dochter Marie, haar bijnaam was “Goong” eerder met van Nauhuys getrouwd en later met Soesman is in 1970 in Den Haag overleden.
Karen
Karen, Het jongere broertje van Wilhelmina MdC, Lambert Martinus, werd Nono genoemd. Getrouwd met een Deense, Gerda Andersen.
Het lijkt mij eerder dat dit een foto is van het gezin Louis Joseph Jeanty / Johanna Catharina Landegent met vijf kinderen; de oudste twee op de foto lijkt de tweeling Armand Louis (1882-1953) en Louis Armand (1882-1926), de drie meisjes zouden weleens Emma Johanna (1886-1968), Elvire Mélanie (1888-1963) en Johan Christiaan (1893-1909).
De laatste heeft meisjeskleren aan, maar het gebeurde regelmatig dat kleine kinderen, jongens en meisjes, meisjeskleren aangetrokken werd.
Er was nog een kind, Arthur O René (1884-1888) maar die was toen de foto genomen werd reeds overleden.
Karen en Jacqueline wat dachten jullie hiervan?
Zou kunnen Dave, maar dan lijkt Paul Isaac Christiaan sr. wel erg veel op en foto, die ik van hem heb. De foto herinner ik mij van heel lang geleden.
Verder nog een vraag aan Dave en Jacqueline wie zijn jullie ivm fam relatie?
Groet Karen
Hoi Dave,
Johanna Catharina is al in 1899 overleden. Wie is dan de dame in het zwart in het midden? En wat ik mis bij de twee jongens op de foto, zijn de flaporen 😉
Jacqueline
Tja, geen gigazeiloren, maar deze zouden ook bij een Jeanty niet misstaan.
De dame in het zwart is inderdaad te jong om moeder van de anderen te zijn. Maar wat dacht je van jouw grootmoeder? Mientje. Die was toen (1900) nog in de rouw, nog ongehuwd. De andere zusters waren al de deur uit.
Karen, jouw betovergrootmoeder, Johanna Catharina Scheffer(1829-1892),is mijn betbetovergrootmoeder. Haar oudste dochter is: Johanna Catharina Landegent (1847-1899). Deze heeft o.a. twee dochters: Louise Suzanne Jeanty, die met Gerard Othon Gout is getrouwd en de andere dochter is Adele Jacqueline Hermine (Mientje) Jeanty, die met Simon Daniel vd Spek is getrouwd.
Dave, ik denk niet dat het de familie Jeanty is na 1899, want ik heb een foto van de familie uit 1900 en ze lijken totaal niet op de personen uit de foto die bij dit bericht staat. Die foto kan ik je overigens toesturen als je daar prijs op stelt.
Groetjes,
Jacqueline
Al weer zie ik de naam Mendes da Costa. Er was een boer in Oost-Java (Malang?) die geregeld koeien kocht van mijn vader.
Er was ook een Mendes da Costa in Australie, voor het internet, die mij geregeld schreef, maar plotseling ophield.
Ol zou wel graag wat meer willen lezen.
Cap.
Armand Mendes da Costa uit Nieuw Zeeland is overleden in 2009.
Mijn naam is Alex Willemse. Mijn oma van vaders kant heette ook Mendes da Coste en woonde in Malang.
Mijn moeder heette Anna Cornelia van de Bogaard en is op 12 juli 1920 in Malang geboren .ik weet dat de naam Mendes Da Costa in ons familie verleden voorkomt maar helaas is ze al bijna 3 jaar dood dus ik kan het haar niet meer vragen maar dit zou dus best familie van mij kunnen zijn.
Moeder van Anna Cornelia van den Bogaard is Barbalina Anthoinette Mendes da Costa Raden van Ruma Tiga te Ambon. Geen familierelatie met bovengenoemde Mendes da Costa.
Oh ,ik weet inmiddels dat mijn grootmoeder inderdaad Mendes Da Costa heette.
Mijn Oma de moeder van mijn vader heette Amalia Mendes Da Costa.
Kent iemand een Amalia Mendes Da Costa. Zij was mijn oma en werd Ami genoemd.
Weet je zeker dat het Amalia was? Ik heb een Louise Mendes da Costa in mijn stamboom die op 4 september 1911 te Blitar in het huwelijk trad met André Charles Marie Willemse (overleden 20-02-1939 te Malang).
Beste allemaal, ik ben op zoek naar de moeder (en diens ouders) van mijn oma, Astrid Willemse. De moeder van mijn oma zou een Mendes da Costa zijn, en werd “onnie” genoemd, zou dat kunnen? De vader van mijn oma is André Willemse. De paar online databanken vermelden bij Paul Christiaan Medes da Costa senior maar drie kinderen, waaronder Wilhelmina (“tante “Klijn” genoemd), terwijl er geluiden zijn dat gezin van Paul senior heel veel meer kinderen had, mogelijk uit verschillende huwlijken? Ik ben het spoor een beetje bijster, wie kan mij verder helpen met namen en data? Alvast dank voor de genomen moeite!
Correctie: “tante Klijn” moet natuurlijk de dochter van Wilhelmina Mendes da Costa zijn.
Omdat ik bezig ben de genealogie van de Zeeuwse Landegent, ben ik erg benieuwd naar alle gegevens over het gezin van Tonis Landgent, geboren te Elkerzee in Zeeland op 07-03-1819 en overleden te Soerakarta in of omstreeks 1869, in 1844 gehuwd met Johanna Catharina Scheffer (1829-1892). Weet iemand de exacte data van geboorte en overlijden van Johanna Catharina Scheffer?
André Flikweert, Zierikzee
Johanna Catharina Scheffer werd op 3 maart 1830 in Soerakarta geboren als dochter van Johann Scheffer en inlandse vrouw Trina. Ze is op 2 juli 1892 ook te Soerakarta overleden. Tonis Landegent is op 7 november 1869 overleden.
Je hebt gelijk Jaqueline.Louise Charlotte Mendes da Costa Het is ook mijn Oma of zoals ik haar kende Ami. Ben de de oudste zoon van haar jongste dochter Maria Theresia-Tissy-. Ami is op 28 mei 1948 in Surabaya overleden. Ik heb met Ami, mijn moeder en broer Winston, tante Nanneke en nicht Joyce in Ambarawa in het Jappenkamp gezeten 1942-1945 daarna nog een jaar in zgn beschermingskamp in Wlingie bij TNI in het kamp gezeten.
Rouwadvertentie Onny Willemse-Mendes da Costa
@Peter Tuinenburg: op basis van bovenstaande zijn “Onny” en “Ami” wellicht dezelfde persoon zijn, klopt dat? Onny zou, in dat geval, dan mijn overgrootmoeder zijn.
Beste Jacqueline,
Dank voor je wel heel snelle reactie. Heel waardevol. Weet je ook het beroep van Tonis Landegent? Hij was de enige uit zijn familie die naar Indië vertrok. Heb je ook meer gegevens van de kinderen? Ik tel er zeven, maar heb nog niet alle gegevens compleet.
Tonis Landegent was korporaal bij het 4de regiment lichte dragonders (cavalerie) stamboeknummer 42795. Trouwde in 1844 een plantersdochter en werd zelf ook planter.
In 1841 met de ‘Prins van Oranje’ naar Indië gegaan omdat hij een meerdere een vuistslag had gegeven. Er zijn acht kinderen. Staat Huibreght Joan (18-11-1852 – 14-03-1854) er bij?
Paul Isaac Christian Mendes da Costa (1853-1913) en Louise Charlotte Landegent (1864-1927) kregen vijf kinderen : Elisabeth Suzanna 1885 , Marie 1886 , Paul Isaac Christiaan 1891 , Wilhelmina 1893 en Lambert Martinus 1895 . De dochters waren in 1910 dus 25, 24 en 17 en de zonen 19 en 15. Dat klopt niet met de foto.
De foto is van 1900, dus niet van 1910
Het is nu juli 2018. Mijn grootmoeder is Wilhelmina Mendes da Costa, bijgenaamd “Otie” of tante Wil ( mijn grootmoeder)Geboren in 7 augustus 1893. Zij trouwde met Jacob de Rijke. Ze kregen drie kinderen. Louise Wilhelmina de Rijke ” Klein” 24 maart 1920, (mijn moeder); Jacob Olaf de Rijke ” Baas” 14 september 1921 en Madeleine de Rijke ” Meekie” 24 april 1923. Mijn moeder is op 16 oktober 2013 overleden.
Ik weet van mijn grootmoeder dat er negen kinderen waren, misschien wel meer, in ieder geval twee zoons uit een eerder huwelijk van Paul Christiaan MdC.
De foto is uit 1900, dus mijn grootmoeder was toen 7.
Armand MdC heeft een uitgebreide stamboom gemaakt. Daarvan heb ik een kopie.
Groet Karen Madeleine Quix
Wilhelmina

Karen, You are correct. You may not remember me I am Daisy Mendes da Costa the daughter of Paul Edwin Maurits (Winny) Mendes da Costa and Johanna (Ankie) Engel. My father is the son of Paul Isaac Christaan Mendes da Costa Jr.(who was married to Daisy Lore Gout) My memory of you and your sister was your ballet practice at Otie’s house in Doorn and the love of her dozen’s of kats. Otie was very close to my dad. I remembered Oom Baars en tante Klein. Last I saw Otie was in Den Haag. Love to hear from you in Nederlands is ook goed ik woon in the USA.
Goedemorgen Daisy, I remember you and your sister Winneke, two beautifull little girls.
Try my email, See below k.quix@hetnet.nl
Wat een mooie foto.
Dank, Karen
@wat een mooie foto ! Ja beide foto,s daaraan kun je zien wat een beetje tjampoeren teweeg brengt ,Joods Indonesisch en nog wat ander Europees bloed ,krijg je (Vaak) heel knappe mensen .Zie bovenste foto ! Dat zijn toch allemaal knappe mooie mensen er zit geen lelijkerd tussen ! 😁
“kun je zien wat een beetje tjampoeren teweeg brengt (…) knappe mooie mensen” Ja, vandaar dat Zeeuws meisje op mij gevallen is. Zie: https://indisch4ever.nu/2021/04/15/kranslegging-4-mei-op-de-dam/#comment-473218.
Ha ha ha ,volgens mij was dat overhemd 5 maten te groot ! U kunt er bijna in zwemmen .🤣🤣🤣
Kan kloppen. De Brits-Indische foerier, een sikh, had maar één maat, de grootste. Past iedereen, makkelijk voor de voorraad en de administratie. En de tijdwinst: aanpakken, wegwezen. En die sinjo had na Kenpeitai en Werfstraatgevangenis niet zoveel vlees op zijn botten. Dat heette een kneusje.