Het “Wisselgeld” van een voormalig Kolonie.

De tekst is geschreven door Armand Filon en met medewerking van de songwriter die de melodie heeft geschreven: Enzo Busscherhof. Armand Filon heeft deze clip gemaakt omdat hij onder de indruk is geraakt bij het zien van de beelden van de vergeten oudere Indischen.

De documentaire is op 23 november uitgezonden op de Nederlandse TV en heeft veel reacties losgemaakt bij de Indische en Nederlandse gemeenschap.
Onze stichting heeft meegewerkt aan deze documentaire. Tot nu toe krijgen wij nog vele reacties binnen. Wij zijn blij met deze ontwikkeling en kunnen hierdoor de ouderen blijven helpen.
Gaarne verzoeken wij u om deze video clip door te sturen naar vrienden, familie, kennissen en Indo-organisaties in Nederland, Amerika, enz..
Met een vriendelijk groet,  Ruud Sellier.
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

48 reacties op Het “Wisselgeld” van een voormalig Kolonie.

  1. siLaki zegt:

    Gediscrimineerd vanwege je Nederlandse achternaam. Gediscrimineerd omdat je indo bent. Alweer die rassenmythe.
    Een huilende vrouw, met hetzelfde effect als het schilderij van het zigeunerjongetje met de traan.
    Een tendentieuze propagandafilm die ruikt naar stemmingmakerij.

    • bokeller zegt:

      Nah nu raak ik wel effe van de wijs ,door de filmmaker een verzoek om ’t door te sturen. Door silaki ruikend naar stemmingmakerij.
      M’n vraag luidt dan ook,of U een ander idee heeft om deze verpauperde
      Indo’s aldaar te steunen. Mss.heeft U al(vast)eerder hiermee te maken gehad.Ik dacht ,zovele wegen leije naar …! Laat ’t horen.
      siBo

      • van Beek zegt:

        Ik ken en heb zelf Indische familieleden die daar niks te kort komen en die het prima doen. Ze worden helemaal niet gediscrimineerd. In elke samenleving worden er mensen gediscrimineerd. Dus ook in de Indonesische samenleving. Er zijn zovele andere Indonesiers die hetzelfde noodlot ondergaan en die het nog veel erger hebben dat die Indische Indonesiers in die documentaire van Max. Heb het met eigen ogen gezien.

        Heb ook nog aan Indo kennissen en familieleden gevraagd of ze zo Nederlands-gezind zijn met rood wit blauwe wilhelmus gedoe en koningin etc, Merah-putih/pancasilla/Indonesia raya is voor hun het enige en voelen zich gewoon Indonesier. De neef Philipus van mijn oma zei tegen mijn grootouders: right or wrong this is my country! En ik geef hem gelijk

        Verder geef ik geen geld aan stichtingen/hulporganisaties. Heb er geen vertrouwen in. Als ik daar in Indonesië ben, geef ik terplekke geld/spullen aan hun, gemengd of volbloed doet ervoor mij niet toe.

    • siLaki zegt:

      Dat er Nederlandse organisaties in Indonesië hun aan lager wal geraakte landgenoten willen helpen, dat is het punt niet.
      Maar dat men in dat land discrimineert op basis van het indo zijn, of het indisch zijn of de Hollandse achternaam, dat nu weiger ik te geloven.
      Discriminatie op basis van iemand’s gedrag, politieke voorkeur of zelfs op basis van religie, is een ander verhaal.

      Waarom kunnen reeds bestaande organisaties zoals HALIN niet evengoed dezelfde hulp verschaffen?

      • Surya Atmadja zegt:

        @ siLaki
        Ik ben ook niet zo gelukkig met de formulering van de oproep.
        ——————————————————————————
        Hier heb je een lijst van Tokoh Europa Indonesia ( geen gewoon orang Indo-Belanda of Eropa).
        Insiders kunnen ook de namen van nakomelingen uit Ned.Oost Indie tijd er uit halen die niet meer in Indonesia van nu wonen.
        http://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_tokoh_Eropa-Indonesia

  2. siLaki zegt:

    Deze mensen steunen zonder al te veel koloniale poespas en gevoelens.
    In Indonesië wonen ongetwijfeld meer mensen in dezelfde erbarmelijke omstandigheden als zij, en die niet daarin zijn terechtgekomen omdat zij indo zijn of vanwege hun Hollandse achternaam.

    De Indonesische regering gedraagt zich ook in deze gevallen nalatig en onverantwoordelijk en sluit daarvoor haar ogen.

    • bokeller zegt:

      Loh ,een beetje teleurgesteld want ik had (heb) ’t over Indo’s en om een manier te bedenken ,zoals U ’t zegt zonder koloniale poespas.
      En U weet het aan loze kreten hebben deze verpauperde Indo’s daar helemaal niets .
      In ieder geval mocht U iets te binnen schieten,laat het horen.!
      sibo

      • eppeson marawasin zegt:

        Waarom teleurgesteld meneer Keller? Op I4E wordt de nodige aandacht besteed toch (Help de Indischen in Indonesia – Halin voor en na). Op zich is er ook niets teleurstellends aan het universele uitgangspunt van siLaki: (alle) mensen in nood helpen.

        Ik meen dat Pak Vos** weleens heeft opgemerkt dat er meerdere(!) instanties zijn die hulp bieden aan Indo’s/Indischen in Indonesië en Pak Pierre*** heeft, dacht ik, eerder aangegeven dat hij twijfels heeft over de juiste besteding van de giften als hele besturen met aangetrouwde aanhang de hulp per vliegtuig naar de Indo’s in Indonesië brengen, waarbij dan achteraf ook nog de financiële verantwoording ontbreekt ((zie ook @ van Beek, op 1 februari 2013 om 15:34 zei:@)). Mw Molemans*** heeft vorig jaar in een reactie op deze site gepleit voor een samenbundeling van krachten.

        Misschien, als de handtekeningenactie voorbij is, dat het op zich nemen van een coördinerende rol door het IP probleemoplossend kan uitpakken.

        ***uit mijn hoofd (correct me if i’m wrong)

        e.m.

      • siLaki zegt:

        Donaties aan
        Giro 4567 tnv Stichting Max Maakt Mogelijk . Iban: NL 33INGB0000004567;
        BIC: INGBNL2A onder vermelding van : Ouderen Surabaya.

        Zie hiervoor de reacties op youtube.

        Dit spreekt boekdelen

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik zie dat mijn naam onder dit topic vrijmoedig is gebruikt. Dat mag van mij wel, de strekking van het verhaal dat ik ooit ergens op I4E heb opgeschreven is juist.

        Met dat verhaal heb ik overigens alleen tot grote voorzichtigheid willen manen, ik hoop niet dat ik op grond van mijn IVI-ervaring (voor de 2de en volgende generaties: IVI staat voor “Indo Verlakt Indo”) heb geadviseerd helemaal niets te doen voor onze stamgenoten in nood.

        Ik heb inmiddels begrepen dat onderhavige stichting van de Seliers grote transparantie betracht t.a.v. de verantwoording van hun werkwijze, inkomsten en bestedingen. Dat geeft de burger moed.

        Tja ….. hoeveel Indo WNI’s en hun nakomelingen zijn geslaagd in het nieuwe Indonesia en hoeveel in de slokan (“the gutter” voor Amerindo lezertjes) zijn beland zullen wij wellicht nooit precies te weten komen. Als er velen tegen de verdrukking in goed terecht zijn gekomen tant mieux, reden om trots te zijn. Maar dan resteert een aantal X dat kennelijk, om welke reden dan ook, niet goed heeft geboerd. Shit happens.

        Niets staat ons in de weg om de nood van laatstbedoelde categorie te helpen lenigen. Waarom betrekken we dan niet ook de nooddruftige onversneden Indonesiërs in onze goedertierendheid? Tja …. een moreel-ethisch waterdichte reden tidak ada.

        Maar als de middelen ontbreken om de hele noodlijdende wereld te redden, dan lijkt mij een keuze voor diegenen die je na aan het hart staan niet per se moreel verwerpelijk. Het hemd is nu eenmaal nader dan de rok. Dat spreekwoord is niet voor niets oud en algemeen verbreid, want de achterliggende gedachte is zo oud als de mensheid. De Romeinen kenden het spreekwoord als: Tunica proprior pallio est (zalig zijn de boeken waar ik mijn wijsheid uit peur).

        Welnu, is de doelgroep bepaald dan moeten we kritisch kijken naar de manier waarop onze gulle gaven bij de doelgroep terechtkomt, met zo hoog mogelijk netto rendement.

        Halin heeft een naam. Als die organisatie haar werk effectief uitvoert (ik heb daar geen oordeel over), dan zouden al die andere particuliere initiatieven daarin kunnen opgaan. Bersama sama – Eendracht maakt macht. Maar van mij mag het een andere club zijn, als die Halin in kwaliteit van bestuur en algehele effectiviteit overtreft.

        Rest dan de hamvraag die Pak Eppeson zich in zijn eigen woorden ook stelt: Wie staakt het gemopper en steekt de handjes uit de mouwen?

        Als het IP geschikt wordt geacht en bereid is om het vliegwiel in werking te zetten, prima.

        Laten wij in de tussentijd geen gelegenheid voorbij gaan om goed te doen waar goed gedaan kan worden. Als kèn niet voor een Indo WNI, dan misschien voor een onversneden Indonesiër of een bedreigde orang oetan of een zielig dansaapje*.

        Pak Pierre

        * Door mijn vrijwilligerswerk (rondleider) voor Stichting AAP in Almere heb ik kennis gemaakt met ex circusapen, huisapen, privé dierentuinapen, laboratoriumapen die uit heel Europa lichamelijk en psychisch GEMOLD in het asiel terechtkwamen om te worden opgekalefaterd en, als het effe kon, geresocialiseerd. Sommige apen waren “beyond salvation”.

        PP

      • Jan A. Somers zegt:

        Meerdere keren wordt het Indisch Platform genoemd. Maar dat kan toch weinig doen? Dat is toch alleen een verzameling van een hele boel verenigingen? Of heb ik het mis?

      • Pierre de la Croix zegt:

        @ Pak Somers schreef: “Meerdere keren wordt het Indisch Platform genoemd. Maar dat kan toch weinig doen?”.

        Dat schreef hij als reactie op mijn opmerking: “Als het IP geschikt wordt geacht en bereid is om het vliegwiel in werking te zetten, prima”.

        Uit die opmerking blijkt al dat ik ook geen idee heb wat precies het IP zich ten doel stelt in het kader van “het opkomen voor de belangen van de Indische gemeenschap”, maar dat ik het IP onder voorwaarden best het voordeel van de twijfel zou willen geven.

        Uit het feit dat Pak Somers en ik en mogelijk nog vele anderen niet weten wat het IP precies doet, c.q. waarvoor “de Indische gemeenschap” bij het IP zou kunnen aankloppen, trek ik nu de conclusie dat het IP zich ergens hoog in een ivoren torentje ophoudt en weinig moeite doet om zijn boodschap onder “de Indische gemeenschap” uit te venten.

        Maar goed, niet geschoten altijd mis; het IP zou eens kunnen besluiten uit zijn torentje naar het volk af te dalen om zijn boodschap luid en duidelijk uit te venten.

        Pak Pierre

  3. jos crawfurd zegt:

    Heer van Beek;deels hebt U volkomen gelijk.Ik wil er verder geen commentaar over geven. Een kleine twintig jaar geleden heb ik eveneens HALIN proberen te promoten hier in Holland,maar kreeg geen responce dan slechts een familielid.Nu stikt het van de verenigingen om de Indo daar in ons land te ondersteunen en natuurlijk zal er wat overblijven aan die bekende stok,echter gooi Uw gedachte overboord en denk niet zoals een van die Min.Presidenten die het over de V.O.C.gedachte heeft.Weet U als U er weer naar toe gaat,vraag aan Uw bekenden en sympatissanten wat wisselgeld U te geven dan weet ik dat er inderdaad niets achter blijft aan die bekende stok.Het is een advies van een domme Indo die met U wilt meedenken.

  4. Surya Atmadja zegt:

    Heb ooit over 1 pop actie gehad.
    Krijg alleen 1 reactie terug, van Pak Pos .
    Dus er waren alleen 2 mensen die die mee willen doneren.
    Alle kleine beetjes is toch meegenomen.
    Er zijn nog 70 mensen die geholpen kunnen worden .
    En mss kunnen de andere Indo /stadgenoten (in Suro Ing Boyo ) een paar ribu rupiah missen .

  5. siLaki zegt:

    Aan: bokeller, Surya Atmadja, Eppeson, Van Beek en andere lezers van dit weblog

    De Stichting MAX schonk toch een bedrag van 30.000 euro aan de Stichting help de Indischen in Surabaya?
    Nu probeert zij het geschonken bedrag weer terug te verdienen via een eigen actie waarbij de donateurs vervolgens weer overladen zullen worden met aanmeldingsforumlieren voor de Omroep MAX.
    Zo werkt een en ander dus bij MAX.
    Ik beveel u aan het geld maar op de rekening van een andere organisatie te storten die werkzaam is in Indonesië, zoals HALIN en Ricky Risolles.

    • hansvschaik zegt:

      Wat een onzin.
      Ik heb wat geld gedoneerd en helemaal geen aanmeldingsformulieren van Max ontvangen!
      Overigens zou ik dat heel normaal vinden, waarom niet?
      Organisaties zoals genoemd zijn voor mij ook prima.
      AUB geen onzin verkopen, hier.

    • Boeroeng zegt:

      Je zegt dus dat Max ontvangen donaties weer in de eigen omroepzak steekt? dwz.. het geldt komt niet terecht bij de ouderen in Surabaya.
      Nogal een stevige uitspraak. Je beschuldigt MAX eigenlijk van diefstal .

      Het banknummmer is van een aparte stichting en gaat dus niet naar een normaal werkaccount van de omroep.
      Max schrijft dat er 60.000 euro aan donaties bij de stichting zijn binnengekomen. Het is even niet duidelijk of de 30.000 van MAX daar al inzit. Het lijkt van niet.

      Uw medeleven is hartverwarmend en ruimhartig heeft u al gedoneerd. Sinds de televisie-uitzending van vrijdag 23 november 2012 hebben wij al rond de 60.000 euro ontvangen.
      http://www.maxmaaktmogelijk.nl/projecten/indonesie/vergeten-ouderen-surabaya

  6. nelly zegt:

    Armand Fillon was zodanig geraakt door die MAX-docu dat hij zich geroepen voelde er een melodie en lied voor te maken, wat resulteerde in deze video. Velen waren destijds enthousiast na de TV uitzending en hebben massaal gereageerd, en geld gegeven.
    Zoals het vaak gaat met een aktie wordt het al snel vergeten.
    Door Armands video, die inmiddels overal wordt verspreid, worden mensen er weer aan herrinnert en komen er hopelijk meer donaties.

    Dit is dus een initiatief van Armand Fillon, hij heeft, met toestemming, de beelden van Max gebruikt.
    Een dezer dagen bezoekt Armand Peter Selier van stichting Help de Indischen in Indonesia.

    Ik vind het een heel mooi gebaar van Armand.

  7. hansvschaik zegt:

    Waarom zijn hier zo veel negatieve reacties ?
    Ik begrijp het niet.
    Misschien kennen de mensen hier indo’s die nog in Indonesië wonen, die het beter hebben?
    Moet dat een reden zijn om deze video af te kraken?
    Een echt Hollandse mentaliteit: Ik geef neks !
    Mijn complimenten: goed geïntegreerd !
    Maar laat mij dan moeite hebben met het integreren.
    Groet, Salam.

    • siLaki zegt:

      Waar gaat het om?
      1,. Het gaat om de tekst met betrekking tot discriminatie van indo’s.
      2. Het gaat om de storting van Max van 30.000 euro aan de stichting Help de Indischen in Indonesie.
      Op de film staat aangekondigd dat stortingen kunnen plaatsvinden op de girorekening van MAX.

      U mag denken en doen wat u wilt Hans van Schaik, maar eerst goed lezen, dat schijnt voor veel mensen nog al eens problemen op te leveren.

  8. Elmi zegt:

    Ik dacht dat Max € 30.000,00 zou storten? Dit bedrag staat niet op hun site bij de donaties 2013. Stichting Max maakt mogelijk staat er bij, maar in totaal is er € 6.285,50 aan donaties binnengekomen, dus incl. een heleboel andere donateurs. Wie weet hoe dit zit?

  9. bokeller zegt:

    De vlag uit voor deze initiatief-nemers en voor mij mogen ze mij later
    er nogmaals aan herinneren. Bravo!
    siBo

  10. siLaki zegt:

    Jan A. Somers, op 2 februari 2013 om 16:16 zei:
    Meerdere keren wordt het Indisch Platform genoemd. Maar dat kan toch weinig doen? Dat is toch alleen een verzameling van een hele boel verenigingen? Of heb ik het mis?

    =====================================

    Het Indisch platform dat is toch het symbool van de eenheid in de verdeeldheid?
    Het overlegorgaan dat de indische gemeenschap voortdurend herinnert aan perkara die al zijn verjaard of waarover zij is uitgehandeld, maar die zij door eigen onkunde heeft verknald?

    Haar activiteiten beperken zich tegenwoordig tot handtekeningenacties en het overhandigen van petities, waarop de Nederlandse regering haar antwoord al klaar heeft.
    Zo heeft de Indische gemeenschap jaarlijks wel een perkara waarover zij zich druk kan maken, en aan die druktemakerij onleent het IP haar bestaansrecht.

    Help de Indischen in Nederland zou een goede actie zijn.
    In dit topic, Jan Somers, verplaatsen we de Indische aandacht naar onze indo-discriminerende historische vijand Indonesië.

  11. siLaki zegt:

    Pak Pierre schreef

    “Maar goed, niet geschoten altijd mis; het IP zou eens kunnen besluiten uit zijn torentje naar het volk af te dalen om zijn boodschap luid en duidelijk uit te venten. ”

    IP kan ook slaan op de Indische Perkara. Wat ter discussie moet staan is het IP zelf en het Indische.
    Bestaat er nog een relatie van het Indische met Indonesie?
    Zo ja, behoud een goede relatie met dat land, en niet te veel domme kritiek ja?.
    Indo’s discrimineren, hoe komt men er op. Dat land wordt toch voornamelijk bevolkt door indo’s
    Zo neen, dan wordt het tijd Indonesië los te laten en het te beschouwen als elk ander vakantieland op de wereld.

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat is het toch al? Nog veel erger, Indonesië bestaat uit Bali! Waar je ’s ochtends van een blonde mevrouw de Telegraaf (gratis!) krijgt. (plagiaat van mijzelf).

      • siLaki zegt:

        Jan Somers,

        U heeft zoals andere reageerders een goede kijk op zaken.

        Vertelt u mij, wat is het verschil (of de overeenkomst) tussen rijke gepensioneerde indo’s met Hollandse achternamen die op Bali in resorts bijelkaar kruipen en zwervers met Hollandse achternamen in de sloppen van Surabaya?

        De rijke indo’s op Bali worden met veel eer ontvangen, naar de zwervers wordt niet gekeken.
        Dat geldt, vertelde men mij ook voor alle zwervers, met Duitse, Portugeze en Indonesische achternamen.
        Die kunnen slechts rekenen op een aalmoes
        Ik wacht met spanning op een reportage met de titel “Discriminatie van indo’s met Duitse, Portugeze, Spaanse achternamen”.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nou … gelukkig ben ik een Franse Indo.

        Pak Pierre

    • Pierre de la Croix zegt:

      De onafhankelijke staat Indonesia is voor mij al sedert 27 december 1949 “als elk ander buitenland” (noteer de vervanging van “vakantie” door “buiten”). Ik heb er geen band mee.

      Tot het huidige grondgebied van Indonesia behoort het eiland Java waar ik geboren ben en tot mijn 14de opgegroeid. De herinneringen aan die tijd op Java, rot herinneringen en goede herinneringen, zijn onuitwisbaar, ik draag ze bij me tot mijn laatste snik of tot het moment van totale dementie is aangebroken.

      In mijn visie heeft ook “het Indische” zijn wortels in het huidige grondgebied van de souvereine staat Indonesia, maar het heeft geen formele relatie met die staat.

      “Het Indische” heeft een relatie met “Nederlands Indië”, that’s different cook.

      Pak Pierre

      • P.Lemon zegt:

        Een deel van hier of in een ander ‘opvanglandland’ geboren generatie 3 (her)ontdekt de aziatische roots en is bezig deze soms te idealiseren.
        Maar de oudere generaties die aan denlijve hun geboortegrond en de eigen(europese) en inheemse cultuur onder de tropenzon hebben ervaren weten intrinsiek dat er geen weg terug meer is. Maar dat het verlangen naar de oude tijd alleen gecultiveerd kan worden om de pijn van het ‘verlies’ te verzachten.
        Benieuwd hoe de 3e generatie e.v, van de onvermengde indische nederlanders ( de totoks ) tov het woon- en geboorteland vh (voor)ouders staan.

  12. Ed Vos zegt:

    In Indonesesie telt maar 1 ding: geld.
    En macht, en wie geen geld heeft heeft geen macht.
    Daarnaast ben je daar zonder familie: niets.
    Maar inderdaad, discriminatie op basis van je indo zijn en je hollandse achternaam is de grootste onzin die die ik sinds jaren hoor.
    Zo werkt discriminatie niet in dat land. Jouw gedrag, daar gaat het voornamelijk om

    Ja, het is weer die MAX, die hebben het geschatte aantal van 1,5 miljoen indische nederlanders ontdekt.

    Let op de volgende keer komt er een film over de terugkeer van een veteraan naar indonesie. En die veteraan blijkt een totok.

  13. RLMertens zegt:

    Kinderen van de rekening!, die Nederland achterliet na een verloren oorlog en na het debâcle met Nw.Guinea. Een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis. Bevreesd voor een invasie van Indo’s, na de overdracht, werd door min.Drees sr. een commissie olv.P.M.W Werner ingesteld, die Indo’s vooral moest overtuigen liever daar te blijven dan hier te komen. Deze commissie maakte een verdeling tussen ‘sociaal-gewenste en ( het grootste deel)sociaal-ongewenste Indo Eurpeanen’! De commissie was ervan overtuigd dat deze Oosterse Nederlanders het in Nederland niet zouden maken.Dat zou ook gelden voor hun kinderen!, zelfs als zij een opleiding hadden gevolgd! ‘Zij blijven kinderen van een land met een daaraan inhaerent verbonden laag arbeidstempo en ander specifieke Oosterse eigenschappen! en gedragingen!, welke in het kader der verhoudingen in Nederland economisch! niet aanwendbaar zullen zijn!’Aldus Werner. Ziehier Nederlandse politiek anno 1950. Kamerlid ARP J.van Baal (later gouv. van Nw.Guinea) was razend en beschuldigde de commissie openlijk van rascisme. Deze ging uit van ‘het superieure Nederlandse ras en van de Rassenleer von Hitler’,aldus van Baal. De Indo’s moesten toen bewijzen -geen paspoorten, geboorteakties etc.- dat ze (erkend) Nederlander waren. En dat na een Jappentijd en de bersiap periode waarbij zowat alles verloren/vernietigd was.Een papierwinkel van jewelst volgde. Zij,die murw geslagen waren door al die formaliteiten bij de Nederlandse ambassade, toch nog met een sprankje hoop op toekomst in Indonesie en werkzaam bij vooral Nederlandse bedrijven, tekenden voor WN, de Indonesische nationaliteit. Deze groep kwam daarna in ‘zwaar weer’ terecht door de Ned.Nw.Guinea politiek olv.min.Luns.Vanwege nationalisatie van genoemde Ned.bedrijven, na agitatie en discriminatie! kwamen zij op ‘straat’ en verloren alles! De hulp die Ned. hun aanbood was….op eigen kosten naar Nederlland! Na acties in Ned. door het NASSI commité (Nat.actie steun spijt ,optanten Indon.) kwam het grootste deel WN ers.(op voorschot!)in Nederland. De ‘rest plus zij die in 1e instantie geen Nederlanderschap konden bewijzen’, verdwenen veelal berooid in de kampong.
    De documentaire van Max laat ons samen met echtpaar Sellier zien wat er na bijna 65 jaar is gebeurd met het ‘restant’, die het ‘NIET gemaakt hebben’. Die vooral nu door hun Christelijk geloof het moeilijk hebben. U heeft keuze om te geven; actie zwerfkatten of ….?
    Het zou geweldig zijn als Indisch4ever contact houdt met echtpaar Sellier of tv.Max voor eea.

    • bokeller zegt:

      De commissie was ervan overtuigd dat deze Oosterse Nederlanders het in Nederland niet zouden maken.Dat zou ook gelden voor hun kinderen!, zelfs als zij een opleiding hadden gevolgd! ‘Zij blijven kinderen van een land met een daaraan inhaerent verbonden laag arbeidstempo en ander specifieke Oosterse eigenschappen! en gedragingen!, welke in het kader der verhoudingen in Nederland economisch! niet aanwendbaar zullen zijn.

      Eind 1950 te Jacarta ,werden wij KNIL-militairen bijeen geroepen ± 30 man en het bovenstaande -botweg- door 4 Militaire voorlichters (officieren)
      aan ons medegedeeld.
      Totaal overdonderd hoorden we ’t aan ,op vragen van onze zijde inzake onze gezinnen ed.benadrukte een voorlichter,dat het bijzonder voor hen ook van toepassing is gezien de -speciieke Oosterse eigenschappen en gedragingen.
      Toen deze voorlichters deze -eigenschappen/gedragingen- nader toelichten,stonden wij als een man op met alle gevolgen van dien.
      In ’t kort ,de pantserwagens van de M.P. stonden ons buiten op te wachten.
      siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        Kennelijk hoorde U hier ook niet thuis! Uw specifieke Oosterse eigenschappen en gedragingen: U eet graag rendang (die uit Padang), en u schrijft in I4E (dat is niet de Telegraaf). Heb ik u ook niet gezien in een uniform van de uitbuiters? Ook bent u niet meer economisch bruikbaar. Volgens mij kunt u ook niet meer lopen in een hoog tempo.

    • jos crawfurd zegt:

      Heer/mevrouw Mertens;super laat U dan onze derde generatie hiervan weten en niet als Onze Ouders altijd “tutup mulut” Op de barricaden en deze regering wakker schudden met hun geslaapt en geen kleur wien bekennen.

  14. Ed Vos zegt:

    @ Pak De la Lacroix

    Wat Franse achternamen betreft, bent u in het voordeel.
    Voor veel Indonesische vrouwen klinken namen als Paris, Louis Vuitton, Chanel als muziek in de oren en worden er asscociaties
    getrokken met het rijke mondaine leven.
    Men zou kunnen denken dat u modeontwerper bent, of misschien een beroemd kunstenaar (schilder)

    Je zou in uw geval kunnen zeggen dat op basis van je achternaam je positie aanzienlijk stijgt in dat land
    Dit is natuurlijk in strijd met de bewering dat er op basis van achternamen niet wordt gediscrimineerd in dat land.

    Een de La Croix in een sloppenwijk daarentegen wekt slechts verbazing en verwondering op, en het hangt van uw gedrag en uw wijze van uitdrukking af hoe men u benadert,
    Met veel egards of als een glandangan.

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Pak Vos,

      Ik weet niet of ik het nog zal beleven dat ik dankzij mijn mooie Franse achternaam in Indonesia verwend zal worden door mooie vrouwen.

      Voorlopig moet ik mij hier (in mijn woonplaats) tevreden stellen met aanbidding door 2 jonge Indonesische dames aan wie ik als onbezoldigd vrijwilliger les in Nederlandse taal en cultuur mag geven.

      Vaak gooi ik onverwachts wat Maleis of Javaans in mijn betogen, wat bij de 2 tot gegiechel leidt en achterdochtige blikken van de overige dames die de Tale Kanaäns niet verstaan.

      Vanochtend bracht de Indonesische die als oproepkracht bijschnabbelt in een Indische toko, “berkat” voor mij mee: 2 lempers, 2 koé lapis, 2 pasteitjes. Mijn dag kon niet meer stuk.

      Pak Pierre

  15. Anoniem zegt:

    Het echtpaar Sellier doet goed werk, punt. Of Indische Nederlanders worden gediscrimineerd of het geval is dat deze mensen door omstandigheden (arbeid,scholing,ziekte) aan lagere wal zijn geraakt durf ik niet te oordelen. Discriminatie in Indonesië/Java is van alle dag, of je nu christen, Chinees, of immigrant bent van een andere eiland. Ik zie in de Indonesische media en films juist gemengdbloedigen, als een soort schoonheidsideaal. Ik denk dat Indische Nederlanders die blijven roepen dat ze Nederlander zijn en met Nederlandse vlaggetjes staan te zwaaien en Nederlands praten niet echt gewaardeerd worden in de kampong vanwege het bewogen verleden.

  16. bokeller zegt:

    Heer Somers,verschil is er altijd geweest,wordt je alleen slimmer van.
    Denk maar op ”de Knobbel” boven en aku ini zorgeloos in de paardenstal
    beneden,maar wel bij de kersenboom als soldadu saya.
    siBo

    • Jan A. Somers zegt:

      Wees nou maar blij dat die voorlichters alleen maar hun lesje opdreunden. En verder alleen maar eind goed, al goed. Ja toch?

      • bokeller zegt:

        Er speelden toen nmi andere gedachten over het blijven als militair.
        ’t Waren geruchten,dus ik kan het niet hard maken en de flarden hiervan wat ik nog weet is,dat we eventueel ingezet konden worden
        in Semarang waar Ambonese Knil militairen werden bij eengebracht in afwachting van …….
        Wij voelden er helemaal niets voor,zodat (en weer nmi).we naar Nederlands-Nw.Guinea werden gestuurd een kleine 2000 man-vrouw-kinderen -kippen -geiten en gereedschappen om de daar
        aanwezige KLtroepen te vervangen,die ri Semarang gingen.
        De meeste van ons verbleven er ruim 5jaren (1954-1955) en gingen toen als militair verplicht naar Nederland.
        Nog een bijzonderheid, binnen een ½jaar werden we aldaar op geschiktheid gescreend (Betrouwbaarheid),die paperassen heb ik nog.
        En na jaren trouwe dienst end goed al goed.
        siBo

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nog een troost, Pak Bo:

        Old soldiers never die …..

        Pak Pierre

        P.S.: Mijn losbollige vriendjes en ik vulden die regel aan met

        “they just smell that way …..”.

        No offense neant!

        P.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik heb zo’n idee dat u, heer BoKeller, mijn reactie niet hebt begrepen. Sorry, ik leefde juist met u mee, maar ik probeerde er een ‘lollige’ draai aan te geven.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Awas, Pak Bo kent de geheimen van Djamoe Tjap Biroeang.

        Pak Pierre

      • bokeller zegt:

        Pak Somers,jangan ambil marah want ik disé heeft U volkomen
        begrepen,maar moest ’t effe kwijt ,dat velen van het knil toen volkomen de weg kwijt waren,vooral door deze voorlichters.
        In Nw.Guinea was ’t ook geen prettige tijd geweest.
        zoals U het zegt ,alles is goed gekomen.
        Salam . siBo

  17. Eric Jahreis zegt:

    In oktober 2011 heb ik in de kampungs van Surabaya een rondleiding gehad van Leida & Ruud Sellier. Wanneer je letterlijk midden in die mensonterende misère staat en bovendien daadwerkelijk de armoede ruikt, waarin zich een aantal Indische oudjes bevindt, dan maakt dat (op mij althans) een onuitwisbare indruk!
    Hopelijk kunnen Leida & Ruud nog lang hun werk ten behoeve van deze straatarme Indo’s voortzetten.

  18. Jeanne Heijnens zegt:

    Mijn ouders zijn onder indruk van het lied ” wisselgeld van een voormalig kolonië “geschreven door Armand Filon .Vooral de woorden hierin ,vooral mijn moeder waren in tranen van de getoonde beelden .
    Wie kan mij helpen aan dit lied?

  19. .Indisch4ever zegt:

    Hallo Jeanne, voor zover ik weet staat het alleen op Youtube, je kan Armand mailen: armandfilon@gmail.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.