Islamitische en christelijke vrouwen uit Indonesië nemen het voortouw bij de interreligieuze dialoog en samenwerking in hun land. 80% van de Indonesische bevolking is moslim. Toch is de samenwerking tussen de verschillende godsdiensten volgens prominente islamitische vrouwen van essentieel belang
-
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
en
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?: Recente reacties
- wanasepi op Schrijver Alfred Birney: ‘Nederlanders snappen nog steeds niet dat de Nederlandse geschiedenis een koloniale geschiedenis is’
- Federatie Indische Nederlanders op Schrijver Alfred Birney: ‘Nederlanders snappen nog steeds niet dat de Nederlandse geschiedenis een koloniale geschiedenis is’
- Walter Schwager op Mail
- Boeroeng op Robin Block wint Herman de Coninckprijs met gedichten over zijn Indonesische wortels: “Ik wilde een monument voor mijn voorouders maken”
- Boeroeng op Mail
- Mike van Alfen op Echtpaar Brakkee
- frans smith op Mail
- Boeroeng op Mail
- ellen op Schrijver Alfred Birney: ‘Nederlanders snappen nog steeds niet dat de Nederlandse geschiedenis een koloniale geschiedenis is’
- Anoniem op Schrijver Alfred Birney: ‘Nederlanders snappen nog steeds niet dat de Nederlandse geschiedenis een koloniale geschiedenis is’
- Boeroeng op Enschedees duo maakt al dertig jaar theater over Indië
- Gaby Pesch op Foto zoekt familie: Pesch-van Lingen
- Anoniem op Indisch in Beeld
- dimeulemans op Indisch in Beeld
- Anoniem op 19 April Tabee Nieuw-Guinea
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
......................................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Indische portretten
ingezonden door de lezers.
-
Thomson Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie Wolff Tankbataljon Bandoeng 1939 Is de bruid Günther? Wilde en Waldeck Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXKerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
Bertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX zwieten 214 Bisch
Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
!!!!!!!!!!!
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
Minta permisi: Back on Topic!
[CITAAT] ‘Momenteel is de moslima en professor Musdah Mulia voorzitster van de ngo. Volgens de professor maken de gesprekken duidelijk dat moslims en christenen samen geconfronteerd worden met dezefde problemen zoals armoede, ongeletterdheid, corruptie en economische ongelijkheid. “Daarom is deze interreligieuze dialoog meer dan nodig.” Volgens Mulia wordt zo tegengewicht geboden voor de invloed van radicale groepen, die de Indonesische samenleving en het samenleven van verschillende geloofsgemeenschappen bedreigen. ”Wij moeten samenwerken om een duurzame samenleving tot stand te brengen. Daarom organiseren wij samen programma’s.” [EINDE citaat]
[CITAAT] ‘“Als vrouwen hebben wij een sterke band. Samen kunnen wij gemakkelijk de problemen bepalen die ons allen aangaan”, verduidelijkt de evangelische predikante Krise Anki Gosal uit Minahasa (Noord-Sulawesi). De predikante is coördinatrice van het departement voor vrouwen en jeugd van de Indonesische Raad van Kerken. Volgens de predikante zijn sinds 2008 verschillende gemeenschappelijke interreligieuze projecten gestart met islamitische organisaties en de Indonesische Raad voor Godsdienst en Vrede. Die laatste ngo werd in 2000, onder impuls van de voormalige Indonesische premier Abdurrahman Wahid, opgericht. [EINDE citaat]
e.m.
Ondanks het feit dat het Christendom de grootste godsdienst in de wereld is moeten we er aan herinnered worden dat een van de centrale punten van de bijbel is dat in elke generatie er alleen een klein remnant (overschot) is die gekozen is uit genade.
Het idee remnant kan men 540 keer vinden in de bijbel.
Er was en wordt veel gedaan in de naam van het Christendom maar zelfs dat is voorspeld.
Vanuit een ander perspectief bekeken:
*Religie heeft de afgelopen paar honderd jaar een moeilijk te onderschatten politieke, morele en culturele rol gespeeld in westerse samenlevingen. Dat die rol nog lang niet is uitgespeeld, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het christelijke erfgoed tot op de dag van vandaag het jeugd- en gezinsbeleid van bijv. het kabinet Balkenende-IV doortrekt en uit het feit dat zelfs niet-christenen graag lippendienst bewijzen aan de ‘joods-christelijke traditie’, al is het maar om moslims de wacht te kunnen aanzeggen
De wetenschap vormde de afgelopen paar honderd jaar al evenzeer een inspiratiebron voor het morele en politieke handelen. Te denken valt aan de betekenis van het Verlichtingsprogramma voor de institutionalisering van de universele rechten van de mens; het sociaal-darwinisme dat honderd jaar geleden in de Verenigde Staten schrijnende armoede legitimeerde; de racistische theorieën die uiteindelijk uitmondden in de Holocaust; het wetenschappelijk socialisme dat resulteerde in een reeks dictaturen waarvan sommige tot op de dag van vandaag zijn blijven bestaan; en de evolutietheorie die in bepaalde kringen met graagte wordt aangegrepen om de stelling te verdedigen dat religie ‘achterlijk’ en geloven ‘dom’ is.
De verhouding tussen wetenschap en religie is de afgelopen paar honderd jaar vaak ongemakkelijk geweest. Enerzijds was er een wetenschap die het licht der rede voorstelde als het begin van het einde van de religie (Seidman, 1994: 19-53); anderzijds was er een religie die de wetenschap ervan beschuldigde de weg naar het nihilisme te plaveien en te willen rommelen aan Gods schepping. Ook deze antagonistische verhouding is tot op de dag van vandaag blijven bestaan, zeker nu het jaar 2009 zowel tot Darwin- als Calvijnjaar is uitgeroepen, zodat beide kampen op gezette tijden wat salvo’s kunnen lossen of wat handgranaten naar de overkant kunnen slingeren. Maar dergelijke schermutselingen veranderen ondanks alles sluipenderwijs in achterhoedegevechten, nog slechts interessant voor oude mannen die graag namens God of Rede spreken: ongelovigen die geloven dat mensen geen dingen mogen geloven die niet aantoonbaar waar zijn en gelovigen die geloven dat ideeën die strijdig zijn met wat zij geloven niet waar kunnen zijn.
Landenvergelijkend onderzoek maakt duidelijk dat juist in landen als Nederland, landen dus waar de neergang van christelijke kerken en christelijke moraal het verst is voortgeschreden, het vertrouwen in wetenschap en technologie het meest is afgenomen (Inglehart, 1997: 79), niet het minst onder jongeren en hoger opgeleiden (Houtman en Mascini, 2000). Waar in de jaren vijftig emotioneel onvaardige maar hyper-intelligente jongens met een IQ van 180 (vrouwen bestonden toen nog niet, dus vandaar: jongens) nog werd verzekerd dat zij zich ‘gelukkig mochten prijzen met zo’n goed stel hersens’, worden zij vandaag de dag genadeloos weggezet als stakkerige ‘nerds’.
( De onttovering van de wereld
Over religie, wetenschap en postmoderne cultuur
Dick Houtman ( June 2009
The Erasmus University
Working Paper Series on Sociology
Wetenschap is de kunst van het omgaan met het niet-weten. Stelling nr.11 bij mijn proefschrift. Maar ook: Ik geloof er niet in maar houd er wel rekening mee (…), stelling 12a.
Het is goed om indien mogelijk met elkaar in vrede omgaan te gaan en samen te werken voor het goede.
Men moet echter een universalist zijn om alle geloven te accepteren.
De oude Grieken vertellen ons om onze inclinatie te matigen.
De oude Romeinen vertellen ons om sterk te zijn door ons leven in orde te brengen.
Buddhism verteld ons om ons te ontgoochelen door ons bewustzijn te vernietigen.
Hinduism verteld ons om ons te absorberen in het samenvloeien van onze ziel.
Islam verteld ons om onderdanig te zijn door onze wil te onderwerpen.
Agnostics vertellen ons om vrede te hebben door onze onzekerheid te negeren (Ze kunnen niet bewijzen dat er geen God is).
Moralizers vertellen ons om goed te zijn door onze obligaties na te komen.
Alleen de gospel verteld ons om vrij te zijn door onze gebrekken te bekennen.
Christianity is de enige unreligion, omdat dat het enige geloof is waar de Grondlegger ons verteld om niet onze daden maar onze nood te brengen.
Iemand had het over onze wil, dat God ons een vrije wil had gegeven.
De wil kan niet vrij zijn want de wil is onderdanig aan omstandigheden en is daardoor ondergeschikt bvb. Je wilt eten OMDAT je honger hebt.
Nergens in de bijbel staat dat de mens een vrije wil heeft, het tegenstaande is waar.
@pisang goreng@
“Maar laat, als gij aalmoezen geeft, uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet, opdat uw aalmoes in het verborgene zij, en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.” (Mat.6:3,4)
http://www.thejakartaglobe.com/editorschoice/a-tough-life-for-kids-on-jakartas-streets/531974#Scene_1
e.m.
ps
recept pisang goreng:
http://gadogadogirl.tipjes.nl/cat/recept-pisang-goreng.html
Sonn -> Sonne 😉
Schil een paar aardappelen, wassen, afdrogen, in repen snijden, frituren in schone olie tot knapperig bruin, zout, mayonaise…erg lekker.
Het ware beter dat mensen in 1 God geloofden (of zoals anderen willen helemaal niet geloofden). Want wanneer daarin variaties zijn is het gewoon om bingung te worden.
Binnen ons zonnestelsel hebben we 1 zon. Overal op de aarde is zijn uitwerking (apalagi zijn verschijningsvorm) anders. De een noemt hem soleil de ander surya, zon , Sonn, Sun. Aan de evenaar is hij heet en verzengend. Op beide polen miezerig.
Wie weet heeft God juist diversiteit gecreëerd om een bepaalde rede?
Zo lijkt diversiteit bij mensen ook iets goeds te zijn.
Niet heel het menselijk soort is vatbaar voor dezelfde ziektes, en de één gedijt beter onder bepaalde omstandigheden en omgevingen dan de ander. Zo kan het menselijk soort overleven.
Hoe we het ook wenden of keren, fijt is dat er diversiteit is, ook binnen de grote geloven, en dat zal altijd zo blijven.
De almachtige God of waar men ook in geloofd laat dat om een of andere reden toe.
Wie zijn wij om ons daar mee te bemoeien?
Daarom vind ik het vreemd dat geestelijken zich daar altijd mee bemoeien. Zou het niet de wil van God zijn om mensen te laten afdwalen? En zijn mensen die afdalen perse slecht, of is er een kans dat ze ooit weer op het goede pad komen?
Mensen doden omdat ze volgens bepaalde mensen niet het juiste pad bewandelen is je bemoeien met Gods wil denk ik,
Doen alsof je alle antwoorden hebt en die ten uitvoer brengen is Gods naam misbruiken, denk ik.
Maar ja ik heb ook niet alle antwoorden…
Hier is een antwoord dat mijn geloof aanbied:
“God schiep het heelal en de mens als hoogte punt, omdat Hij kende zijn liefde voor de mensheid en shaapte hem naar Zichzelf en liet hem Zijn schoonheid zien”
Door de eeuwen stuurde Hij vertegenwoordigers, propheten, ongeveer iedere 1000 jaar om de mensheid te leiden in hun ontwikkeling. Volgens de geschreven, ongeveer de laatste 7000 jaar, historische gegevens kwam, Noah, Krishna, Abraham, Mozes, Zoroaster, Budha, Jesus, Mohammed, The Bab en de meest laatste Baha’u’llah. Ieder openbaarde ietsje meer voor de geestelijke en materiele ontwikkeling van de mensheid. Bijvoorbeeld Mozes bracht Gerechtheid, Jesus Liefde en Bediening, Mohammed Gehoorzaamheid aan God en Baha’u’llah Eenheid van God en godsdienst, eenheid der mensheid, eenheid van onze wereld.
Wij zijn geestelijke wezens, we hebben een lichaam dat maar goed is voor zeg 80 jaar, maar onze ziel bestaat voor eeuwig.
God gaf ons een ziel gedurende conceptie, waar we mee kunnen doen wat we willen, een vrije wil. Het uiteindelijke doel is een geestelijk niveau(geestelijk lichaam) te bereiken waarmee we in het hiernamaals dichter bij God kunnen komen. Zijn we goed geweest dan komen we dichter bij God(Hemel), zijn we slecht geweest dan staan we ver van God(Hel). We blijven verantwoordelijk voor wat we doen, als het niet op aarde is dan toch in het hiernamaals.
Baha’i Faith
Amin!
Eerlijk gezegd waren er Christelijke* en Islam vrouwenorganisaties die ook goed met elkaar samenwerken , tig jaren geleden.
De Katholieke en Protestantse vrouwenbeweging .
Ze waren aangesloten bij de KOWANI
http://kowani.or.id/7/?w=weblog
Moedige mensen. Hulde! Say a little prayer for them. In women we trust.
e,m,
Ik hoop dat de zamenwerking zich uitbreid tot de grote Hindu en Budistische gemeenschap, de Joden en de Baha’is die in de UN NGO enorme contributies heeft gemaakt dat tot zamenwerking heeft geleid tussen de verschillende godsdiensten.