Poncke Princen, Vechten tegen je vaderland

6a013484da3a19970c0133f61214cd970b-150wiOp woensdag 1 december a.s. organiseert Kwestie in samenwerking met Atelier de Werkvloer de thema-avond: Poncke Princen, Vechten tegen je vaderland’.
Poncke Princen is in Indonesi een verzetsheld maar wordt in Nederland vaak beschouwd als landverrader. Zelfs nu, ruim acht jaar na zijn dood, blijft hij de omtstreden figuur die overliep uit het Nederlandse leger om voor de onafhankelijkheid van de vijand te vechten.  Om zijn principes te volgen, moest hij Nederland verraden. Een keuze met groet persoonlijke gevolgen. Kwestie duikt in de geschiedenis van Poncke Princen. Vechten tegen je vaderland: wat zou jij doen?

//PROGRAMMA//
Woensdag 1 december 2010, 19.45 uur, Atelier de Werkvloer

19.45 uur                    Ontvangst
20.00 uur                    Documentaire: ‘Poncke Princen, held of landverrader’
20.30 uur                    Toelichting op de doc  Door Bart Nijpels, documentairemaker
20.45 uur                     Column: ‘Een kwestie van kiezen Door Arend Steenbergen, scenarioschrijver en reggiseur van film met inhoud in wording over Poncke Princen
21.00 uur                    Pauze
21.10 uur                    Nederland en de politionele acties Door Stef Scagliola, militair historica
21.30 uur                     Reacties van direct betrokkenen Door Kees Princen, oud-Indiganger en broer van Poncke Princen
21.40 uur                    Vragen en discussie  Met medewerking van o.a. Hans Couzy, oud-generaal Koninklijke Landmacht
22.00 uur                    Afsluiting

//DEELNAME// — Stuur vr  27 november a.s. een e-mail naar info@kwestie.net. De toegang bedraagt 5,- p.p.  //atelier de werkvloer // brigittenstraat 7, 3512 kj utrecht // info@atelierdewerkvloer.nl // www.aterlierdewerkvloer.nl //

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

36 Responses to Poncke Princen, Vechten tegen je vaderland

  1. Judy schreef:

    Beste Henk ,
    Beste Henk.
    Heb op onderstaande webside het artikel geplaats en ook veranderd.
    Bent U de Heer Jonkers Henk?
    Mocht U dat zijn dan denk ik dat U de laatse persoon bent die mijn Vader nog levend had gezien.
    In elk geval deze URL heb ik dan ook mijn contactgegevens.
    http://indonesie.actieforum.com/t3181-de-gruwelijke-dood-van-juul-van-der-meulen-apra-bandung#8627

  2. Henk schreef:

    Judy,
    Een uitvoerig stuk.
    Een opmerking: de souvereiniteitsoverdracht vond niet plaats op 27 december 1947 maar op 27 december 1949.
    Voor een verblijfsvergunning, een z.g. surat kependudukan (S.K.K.) moest ik in 1954 bij Poncke Princen bij de Immigratiedienst in Jakarta verschijnen.
    Geen S.K.K. gekregen. In 1957 een brief van de Minister van Justitie (Menteri Kehakiman) dat ik Indonesi moest verlaten.

  3. Judy schreef:

    Dit is nog een copie van News Magazine.Die ik nog gevonden had.
    Magazine Juni 1994 No.2
    Informatie van de stichting Japanse Ereschulden
    Poncke Princen ..Hij is vergeleken met Willem de Zwijger,Jean-Paul Sartre en Dreyfus,en 14 schrijvers en wetenschappers hebben een open brief gepleit voor eerherstel van Ponce Princen.Men motiveerde dit verzoek aan de regering door te stellen dat Princen in 1948 een terechte,principile keuze heeft gemaakt.
    Nederland voerde in de jaren 1946-1949 een koloniale heroveringsoorlog. Joris Ivens werd enkele jaren geleden wel gerehabiliteerd .
    De hoofdredacteur van het algemeen Dagblad schreef:
    Hoe verwijtbaar zijn optreden in die dagen is geweest,slachtoffers aan Nederlandse zijde zijn destijds niet gevallen.
    In latere jaren heeft hij zich in elk geval positief onderscheiden door op te komen voor de mensenrechten. Mooie koppen in andere dagbladen: Het falende collectieve geheugen,
    P.P stelde beginsel boven bevel, Heldenonthaal niet nodig,visum wel !en regering hield het volk voor gek! Allemaal in N.R.C handelsblad.De ingezonden brieven liegen er niet om.
    Voor goed orde laten we hier een verklaring volgen van een inspecteur van politie in West Java opereerde tegen het Nederlands gezag,daar eveneens diende.
    Het lijkt nu zo verstandig, nu de zaak zo ligt,een commissie in te stellen om P.P wandaden te onderzoeken. Heeft de oud-inspecteur gelijk,dan dient P.P. alsnog te worden berecht. Oorlogsmisdaden verjaren niet. Ook een zekere Luyten is door Canada uitgeleverd aan ons landen heeft als nog terecht gestaan.
    C.J.S
    Begin augustus 1948 werd ondergetekende als kortverbander geplaatst als inspecteur van politie in de plaats Tjiandjoer West Java .De taak toebedeeld was o.a. het formeren van de ondernemerswacht in het district Tjiandjoer met de uitgebreide agglomeratie in alle windstreken.In dit gebied was P.Princen met zijn gevechtseenheid bijzonder actief,tezamen met een tweede gevechtsgroep,deze laats onder commando van een Indonesir. Onze inlichtingendienst was betrouwbaar,wij waren goed op de hoogte.
    De cordinatie tussen deze twee gevechtsgroepen verliep gladjes,een verdienste van Princen.
    Hij was de regelaar. Aanvallen door deze twee gevechtseenheden op de thee-rubber-kina plantages vonden regelmatig plaats. Ook politieposten werden niet ontzien.
    Bij al die acties zijn burgers uit de gemengde Indonesische samenleving omgekomen,ook Nederlandse staf medewerkers van thee en andere plantages..
    Tragisch was,dat niet alles kon worden voorkomen. Als commandant van zijn gevechtsgroep is Princen schuldig aan al datgene wat in die periode heeft plaatsgevonden..Onderscheidenlijk is Jan Poncke Princen derhalve duidelijk te kwalificeren als dader,mededader en/of medeplichtig. Voor zover ondergetekende zich zeker kan herinneren zijn door die aanvallen op de plantages de volgende aantallen Nederlanders (burgers) doodgeschoten.
    Ondernemeing Agrabinta 4 Nederlandse stafmedewerkers maar waarschijnlijk meer.
    Onderneming Gedeh 3 Nederlandse en 1 commandant van de
    Ondermerswacht.
    Onderneming Gedoer Hajoe 1 Nederlander tevens eigenaar van de plantage en neef van de ondergetekende .
    Op een rijst pellerij in het zuiden van de Grote Postweg
    Tjiandoer Bandung 1 Nederlandse stafmedewerker
    Op een theeonderneming ten zuiden van de Poentjak in het plaatsje Tjipanas ook enkele buitenlanders,Indonesische politiemensen,ondernemingswachters en Chinese burgers,ook zij waren vaak slachtoffers van dit geweld. Het identificeren van de stoffelijke overschotten behoorde tot de taak van de ondergetekende .
    Bijzondere vernieling verdient de totstandkoming van de Po An Tui in midden Java De compagnie militaire politie 5 M.P.I. van de W-brigade heeft bij het formeren voor deze groep belangrijk werk verricht ..Jonge Chinese mannen maakten deel uit van deze groep, zij waren niet bewapend met vuurwapens en opereerden uitsluitend in en op de plaatsen Tegal en Pekalongan .Hun taak was het beschermen van Chinese eigendommen. Ondergetekende was hier nauw betrokken bij het opstarten.
    Is het doden van twee niet bewapende Po An Tui-ers een oorlogsmisdaad ?
    Twijfels mogen verder worden uitgesproken bij het aantal van twee slachtoffers
    bij de Po An Tui .
    In afwijking met deze Po An Tui in midden Java was de ondernemingswacht
    In west Java wel bewapend en ook geniformeerd. Na een antecedentenonderzoek – door de politie uitgevoerd- werden deze mannen geplaatst op de vele plantages . Zij hadden geen politionele bevoegdheid. Hun opleiding tot defensief optreden vond plaats onder supervisie van ondergetekende .
    Een allereerste aanzet to het formeren van deze wachters werd gezet begin 1947.
    Het werd professioneler in augustus 1948.Vanaf deze datum tot aan de soevereiniteitsoverdracht op 27 december 1947werden de plantages in het ressort Tjiandjoer bemand met ca.2000 onderneming wachters . Na de overdracht werd een gedeelte van deze wachters doorgesluisd naar het politieapparaat.
    Het andere,grootste gedeelte trad in dienst bij de plantages of elders.
    Kort na de soevereiniteitoverdracht werd Bandung opgeschrikt door een gewapende staatsgreep. Teleurgestelde groeperingen vielen regeringvertrouwen en militaire kampementen aan.
    Deze staatsgreep werd mede aangevoerd door een Nederlandse commissaris van Politie te Bandung,de heer Van der Meulen Deze commissaris was in het dagelijkse leven koriander voor de Preanger,het gebied met o.a Bandoeng,Tjiandjoer ,Soekaboemi en buitenzorg(bogor).
    Zoals te verwachten was mislukte de staatsgreep en voor de betrokkenen bleef er maar n
    uitweg over ; vluchten.
    Enkele dagen later werd commissaris Van der Meulen door Jan Poncke Princen gevangen genomen in de directe omgeving van het bergplaatsje Tjipanas , even ten westen van de Poentjak . Hij werd afgevoerd naar de commando post van Princen te Soekanegara,de plaats gelegen ten zuiden van Tjiandjoer.
    Deze gebeurtenis werd medeondergetekende medegedeeld tijdens een evaluatiebijeenkomst op het hoofdkantoor van politie van Tjiandjoer. Deze mededeling werd verder vergezeld van een dringend advies voor ondergetekende om voorlopig Soekanegara te mijden . Princen had gedreigd met arrestatie
    Wanneer ondergetekende de plaats zou bezoeken.
    Dit dreigement van Princen gaf aanleiding om toch naar Soekanegara te gaan en al daar om opheldering te vragen.
    Immers de zogenaamde Koloniale oorlog was voorbij en ondergetekende ging er van uit dat het bestuur lag bij de civiele instanties .Daartoe behoorde ook hij. Op het moment van aanmelding bij de commandopost was Princen niet aanwezig .Er volgde geen arrestatie
    Bij de commandopost zag ondergetekende bij toeval,tot zijn ontsteltenis ,commissaris van politie Van der Meulen achter prikkel en draad en zwaar bewaakt. Hij zag er verwaarloosd en gehavend uit. Zo te zien door mishandeling. In die jaren en later werden er nogal wat processen gevoerd,ook tegen Nederlanders. Over Jules Van der Meulen werd nooit meer gesproken. Niemand heeft ooit nog iets van hem gehoord.
    Is commissaris Van der Meulen , cordinator voor de Preanger (Bandung,Tjiandjoer,Soekaboemi en Buitenzorg) gerechtelijk veroordeeld of werd hij op de commandopost van
    Jan Ponck princen geliquideerd?
    Deze Princen kan hierover uitvoerig rapporteren.
    Indien Princen er niet toe bereid is ,of indien Princen niet in staat is dit op overtuigende wijze te overleggen,dan huist er in de organisatie van de mensenrechten een luis, die nimmer meer voet mag zetten op Nederlandse bodem.
    Jan Pocke Princen is en blijft schuldig aan moord. Hij verdient geen eerherstel
    Betekent eerherstel: Herstel in iemands positie als man van eer ?
    In plaats van eerherstel concludeert ondergetekende dat er als nog een strafrechtelijke vervolging moet plaats vinden tegen Jan Pocke Princen.
    Emigratiedienst Indonesi:Tijdens het verblijf van ondergetekende in Soerabaia -periode augustus 1951 t/m half oktober 1954 beklede Jan Poncke Princen een leidinggevende positie bij de Indonesische emigratiedienst .
    Voor velen van ons Nederlanders was hij een ware nachtmerrie.Om de nodige Hormat te krijgen voor een entry permit moest men hem passeren. Ondergetekende kende hem van zeer nabij. Hij verafschuwde alles wat met Nederland te maken had
    H.J.Jonkers Inspecteur van Politie 1948-1951.
    Aldus opgemaakt te Denia -Spanje.

    • h. van Rijk schreef:

      Wie was de nederlander Gedur Hajoe , eigenaar en neef zijnde? Welk jaar gebeurtenis.
      Bent u bekend met Harrie Jonkers, getrouw met een Blanchemache en later woonachtig te Tilburg?

  4. sigeblek schreef:

    Ik beschouwd Nederlanders die toen sympathie hadden voor de Indonesische vrijheidsstreven als vrienden.
    Zelfs oud militairen die mss Indonesiers van mijn ouders generatie hadden bestreden ook niet als vijanden. De oorlog is voorbij en persoonlijk heb ik het niet meegemaakt.
    Ik zal ook niet met plezier koffie gaan drinken met oud militairen die iets ergs hadden gedaan in Indonesie .
    Het feit dat Haji Prinsen later mensenrechten activist werd en veel goede dingen doet kan mijn (persoonlijke) “aversie” niet wegnemen.
    Het is mijn keuze en ook mijn principe om loyaal te zijn voor je eigen mensen .

  5. Boeroeng schreef:

    Wat is toch “eigen mensen verraden” ?
    Als die “eigen mensen” fout bezig zijn dan zijn ze fout bezig…
    Ze gaan uit van andere principes … dan zijn het andere mensen.
    Notabene was PP bereid zijn leven te geven voor jouw vrijheid, Sigeblek.
    Nogal onzinnig om te denken dat hij een slechter mens is en niet te vertrouwen voor een gezellig kopje koffie.
    Met terugwerkende kracht verwerp jij het dat belanda’s de Indonesische revolutie steunden. ?

  6. sigeblek schreef:

    O.K , formeel gezien kan ik hem of iemand zoals hem niet zo noemen.
    Hij was tenslotte overgelopen naar onze (R.I) kant.
    Als hij in staat was is om zijn eigen mensen te verraden , dan heb ik geen redenen kunnen vinden waarom ik zo’n iemand kan vertrouwen.
    Aan de andere kant weten we op dit moment ook niet wat ze daar bij de lezing zullen bespreken.
    Mss kan iemand die daar aanwezig kan zijn hier een klein verslag geven.
    Dat de meningen ver van elkaar kunnen staan is hier ook duidelijk aangetoond.
    Ik kende een oude Knil-er die lekker kan vertellen over zijn “jacht” naar de ploppers.
    Uiteraard met veel extra’s al dan niet uit zijn jempol gezogen, maar dat drukt de lol niet.Afdeling sterke verhalen.
    En zeker als er nieuwe mok kopi tubruk en pisang /ubi goreng in aantocht zijn .

  7. Boeroeng schreef:

    Sigeblek..
    PP was geen verrader…
    Hij was trouw aan zijn principes.
    Iemand die trouw aan zijn principes is, met gevaar voor eigen leven, is dus duidelijk en je weet wat je aan hem hebt.
    Gewoon koffie drinken hoor..

  8. sigeblek schreef:

    Ik heb ook respect voor mensen die voor hun principes in de gevangenis gingen en jarenlang als paria werden behandeld.
    Hun zonde was omdat ze niet willen vechten in een vreemd land .
    Ik heb begrip voor de vrijwilligers ( beroepssoldaten werden gestuurd) die hun werk moeten doen , of een verzetstrijder in N.O.I moeten aanpakken.
    Daar heb ik geen moeite mee .
    Heb vaak oude Indo en Ambonese Om Oms die in het KNIL hadden gediend ontmoet ( de zgn 1ste generatie).
    Einde jaren 60.
    Daar heb ik geen moeite mee om met hun koffie tubruk met pisang goreng te eten.
    Trouwens ik ben te jong om “haatgevoelens” tegen hun te hebben.
    Ben geboren als vrije Indonesier.
    Maar ik zou nooit met P.P koffie willen drinken, omdat een “verrader” kan ik niet vertrouwen .

  9. Anoniem schreef:

    Tuurlijk is het voor de slachtoffers zoals judith van der meulen erg! En ik wil ook niks goedpraten,
    Maar waar het mij om gaat is dat PP zag dat Nederland fout bezig was in die tijd, en de kant koos van Indonesi en daar heb ik veel respect voor.
    mvg een trotste indo.

  10. Boeroeng schreef:

    Poncke Princen is trouw gebleven aan zijn principes en hij heeft die niet verraden.
    Hij vond dat Nederlanders zelf baas moesten zijn in eigen land en dat logische principe trok hij door: …. dat Indonesirs zelf baas moesten zijn in eigen land.
    Terecht weigerde hij een fout Nederlands politiek uit te voeren. Hij had geen zin voor de verkeerde principes als kanonnenvoer te dienen en zelf ook mensen te doden. Als dat toch moest dan maar voor de kant met het het meeste morele gelijk, moet hij gedacht hebben.
    En in 2005 kreeg hij van de Nederlandse regering alsnog zijn gelijk door minister Bot die erkende dat Nederland aan de verkeerde kant van de geschiedenis terecht kwam. PP.. stond dus aan de goede kant van de geschiedenis.
    De etikettering van landverraad is veel te zwaar.
    Hoewel ik niet zijn keuze gemaakt zou hebben door me aan te melden als militair bij het TNI, het Indonesische leger van Soekarno. Dan maar 6 jaar in de bak te Nieuwersluis.
    Kolonialisme begon al fout in 1600, was nog steeds fout in 1945 en de Nederlandse regering heeft een foute politiek gevoerd voor en na 1945.
    Kolonialisme is een oud lijk in de kast in Nederland
    Af en toe valt het eruit.
    Een boel mensen geschokt …
    Snel…. snel..
    Het lijk weer in de kast.. Deurtjes dicht..
    Tot de volgende keer

  11. Peter van den Broek schreef:

    Ik probeer op rationele wijze aan te geven dat in een tijdbestek van louter 10 jaar, tussen 1940 en 1950, de houding tov landverraders is veranderd, dat er met twee maten werd en wordt gemeten. Dat naar het verschijnsel landverrader genuanceerd dient worden gekeken, hoe moeilijk dat ook is. Ik denk dat die thema-avond daarvoor is en misschien kan het een ander licht op de geschiedenis werpen, opdat wij die beter begrijpen.
    Wat krijg ik als antwoord:
    Ronald: dat ik met mijn fietspompengezicht naar de psychiater dient te gaan. Dezelfde persoon schrijft even later alsof er geen vuiltje aan de lucht is ik probeer de discussie beschaafd te houden. De geloofwaardigheid van Ronald brokkelt daardoor wel af, mi stort in.
    Dan haalt Van Balgooy Ronald rechts in: en ik niet als een dronken matroos in het rond te slaan Ten eerste was ik geen matroos maar dienstplichtig marineofficier bij het KIM(LTZSD2KMR), bij gelegenheid dronken maar nooit in het openbaar en ik vloekte nooit Ga zo door Van B. met je indringende argumenten. En met de uitspraak dat mensenrechten een moderne droom van mentaalgebrekkigen wil hij misschien leuk zijn maar helpt zeker niet hem serieus te nemen en als volwaardig persoon te beschouwen.
    De rode lijn in hun reacties is dat zdeze 2 bij een totaal gebrek aan argumenten, want een discussie wil Van B. zelfs niet, als deskundigen ja zeker psychiater (mentaalgebrekkigen??) de reacties gaan bespuwen..
    Als jullie twee, R en VB nou eens met een ander argument komen, dan dat PP een landverrader was (hij was ook deserteurverzetstrijder), dat lijkt me niet veel gevraagd, plaats het in een breder kader, dan wil ik daar best serieus op ingaan. Anders lijkt het een herhaling van zetten en dan lijkt het gehele doe mij ten zeerste zinloos en kunnen we wel ophouden.

  12. Poncke Princen heeft zijn bijnaam Poncke te danken aan het feit dat hij in de Tweede wereldoorlog vastzat in een kamp wegens verzetsactiviteiten. De oorlog was nog niet helemaal voorbij of Princen diende al als vrijwilliger in de nieuwe krijgsmacht om de laatste Duitsers te bevechten. Was het hierbij gebleven, Princen zou als heldhaftig vaderlander worden gevierd. Maar het bleef er niet bij en ondanks zijn eerdere vastberadenheid en moed staat hij nu bekend als landverrader. Veel erger dan de fouten van een man in tweestrijd, een man die twijfelt over goed en kwaad, een man die maar n keer kan overlopen en dat daarna niet meer ongedaan kan maken, veel erger nog is het feit dat diverse Nederlandse ministers later bij bezoeken aan Indonesie Princen ook hebben bezocht en hem de hand hebben geschud. Het chte verraad zetelde in Den Haag. Daar zitten tevens degenen die tot oorlog of vrede besloten. De kleine man had maar te gehoorzamen. Princen is net als ieder ander goed n slecht en heeft in ieder geval nog de moed gehad foute keuzes te maken en daarbij zelf voorop te gaan. In Nederland houden we niet op met zeuren over die ene Princen, in Frankrijk wordt niet eens stilgestaan bij het feit dat tijdens de Indochina-oorlog honderden Franse soldaten overliepen naar de vijand.

  13. Cap van Balgooy schreef:

    Ik sta verbaasd dat er zo’n is reactie over Poncke. En ik sta nog meer verbaasd dat er mensen zijn die hem eren. Nog erger is misschien de discussie. Het gaat om PP en nu komen Westerling, Hitler, Nederlandse ambtenaren en dergelijke uit de hoeken en gaten. Houdt je bij het onderwerp en begin niet als een dronken matroos in het rond te slaan (Peter).
    Ik zeg maar: Shoot a deserter and hang a traitor.
    Maar dan springt het vreedzame volk in de lucht van woede, want we moeten elkaar lief hebben. Ooit een vreedzaam volk gezien? En houdt aub op met mensenrech-ten dat is een moderne droom van mentaal gebrekkigen. Zelfs Sigeblek begint een vreemd gevoel te krijgen.

  14. Judy van der Meulen schreef:

    Ik sluit me bij Boeroeng en Ronaldo aan.En danken jullie voor het medeleven voor al de slachtoffers die op een afschuwelijke wijze zijn gemarteld en vermoord.
    wie is die r.de groot inclusief de Boer? waarom niet voor hun eigen belangen naar Indonesia te gaan om daar de kwestie van de overleden Indonesier pp te behartigen? of zijn ze zo laf dat ze ook schrik hebben dat de Indonesiers ook nu wel weten wat eigenlijk een verrader is en het ook niet accepteren.
    Wat hebben wij Indo’s en Nederlanders er mee te maken met pp? de verrader?
    van een trotse Indo.
    Judy

  15. ronaldo schreef:

    …kankeren over de zogenaamde kolonisten en de totoks, maar wel aardig gebeiteld zitten in het land van de voormalige kolonisten en totoks, dat zijn de gevaarlijksten…nogmaals, probeer ik de discussie beschaafd te houden…wij hebben het niet over wat westerling heeft gedaan en waarom hij niet gestraft is geworden, maar het gaat nu over pp…en probeer eens naar andere mensen te luisteren, zoals bijvoorbeeld het verhaal van judy van der meulen, doet jou dat niks en hoe denk jij er over als je dat (hopelijk wel) gelezen hebt, is zij een leugenaar en al die andere nabestaanden, zijn dat leugenaars…als het alleen maar bij dat ene verhaal van haar blijft, dan heeft pp al de doodstraf als landverrader verdient…ga nou niet zaniken over de doodstraf is niet humaan en blabladiebla…die wet geldt altijd voor landverraders in oorlogstijd.ik weet niet of er hier mensen zijn die in dienst hebben gezeten, maar daar leer je vanaf dag 1 al dat je alles samen doet, van slapen schijten eten, oefeningen en de hele rataplan en als er eentje dan toevallig niet doet wat de andere doen of een opdracht negeert/weigert, heeft dan een probleem. je dienstmaatjes moeten dan hun leven als het ware aan je kunnen toevertrouwen en pp heeft dit niet gedaan en is naar de vijand overgelopen, dus…wat is hij dan…juist een verrader…een landverrader, is dat zo moeilijk om het te accepteren…? en nou te roepen dat je blij zou zijn als je van sommigen over een aantal jaren verlost ben, dan ben je niet goed hoor…wij zeggen toch ook niet dat wij dan ook maar blij moeten zijn om heel gauw van jou af te komen…respectloos en een domme klojoachtige reactie, daar jij je gelijk niet krijgt, r. de groot..ook al zo een domme reactie over groepen echte indo’s en niet echte indo’s…?wie kan dat bepalen,JIJ soms…:) een indo is een indo,… ben benieuwd wat jij dan wel niet ben…ik weet bijna zeker dat die woensdagavond 1 december, een grote flop wordt…en ik sta er ook helemaal niet van te kijken, als het wordt afgeblazen en van mij mag het…

  16. Boeroeng schreef:

    R. de Groot…
    Je kent de lezers van deze site niet. Je kent hun verleden niet….
    Je beweert maar wat op basis van vooroordelen, gebrek aan historische kennis en realiteitszin.
    Je gaat verder dan pretenderen dat je mensen en hun verleden kent… je gaat een groot deel van de lezers gelijkstellen aan de aanhangers van nazisme..
    Dat is beledigend en ook vooral … hardstikke leeg.

  17. R.de Groot schreef:

    Heer v.d.Broek, Ik ben het voor een groot deel met u eens. Laten we over Westerling maar zwijgen…De meeste lezers hier zijn kolonialen met een heerlijk verleden waarin de totoker (blanke) en zijn indische sympathisant per definitie altijd beter waren dan een kleurling en/of inlander. Die groep ziet voor 99% zeker Westerling als een held en Rommel van nazi duitsland als een schurk! (ziet u een verschil..?)Die groep kolonialen zijn in mijn ogen net zo gevaarlijk als die duiters van toen (zal ik maar genuanceerd zeggen). Ik ben blij dat we van DIE groep met een aantal jaren zijn verlost. Maar van die andere groep echte Indo’s (de 1e generatie die hier van onder af aan zijn begonnen)daar zal ik nog vaak aan terug denken met diepe respekt en waardering. Maar soedah, da’s weer een andere discussie

  18. Peter van den Broek schreef:

    Nederland kan moeilijk beweren dat die gevoerde koloniale oorlog in overeenstemming is met de beginselen van Internationaal recht (oa zelfbeschikkingsrecht der volkeren) dus elke veroordeling van Princen als landverrader is onrechtmatig.
    hij heeft tenslotte het morele gelijk aan zijn kant, zelfs oud-Minister Bot heeft over die oorlog gezegd: wij stonden aan de verkeerde kant van de geschiedenis . PP kan als een goede landverrader beschouwd worden.
    In Duitslander hebben mensen verzet gepleegd tegen Hitler, ze werden beschouwd als landverrader, mijn psychiater verklaarde me daarvoor voor gek maar hij heeft ook zo’n fietspompenlullengezicht. Dus het woord landverrader dient omzichtig behandeld te worden.
    Een andere zaak is wat heeft Poncke Princen na zijn overlopen voor de Nederlandse bevolking (hij was al eens gedeserteerd en werd gedwongen naar Indie afvervoerd) voor NADELIGS gedaan. Zeker is dat hij zijn wapen tegen het Nederlandse bezettingsleger heeft gericht en heeft geschoten. Onzeker is of hij Nederlandse soldaten daadwerkelijk heeft doodgeschoten. Hij was ook commandant van een TNI-eenheid die geschoten heeft op Nederlanders, dus hij is verantwoordelijk voor de daaruit voortvloeiende doden. Dat kan waar zijn, maar zijn persoonlijke verantwoordelijkheid is niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen.
    Zoal PP schuldig is, wat doen we dan met Kapitein Westerling. Die is nooit veroordeeld voor zijn misdaden tegen de mensheid/oorlogsmisdaden, a different piece of cake.

  19. sigeblek schreef:

    Peter schreef:
    Dus Sigebek e.a. vinden dat daar een rechtvaardige oorlog nou ja rechtvaardige politionele acties werden gevoerd.
    —————————————–
    Ik schrijf voor mezelf:
    Heb nooit beweerd dat de Perang Agresi I dan II een rechtvaardige oorlog is.
    Mijn familie , de generatie van mijn ouders (Oom tantes, en hun vrienden /schoolgenoten ) hadden of met wapens of met kennis gevochten tegen de Nederlanders.
    Heb een paar ooms die officieren waren ( de eerste lichting Indon. officieren/ ambtenaren ) bij de PolRi en TNI .Een oom was een Marine officier met KIM Den Helder achtergrond.
    Afgezwaaid als Rear Admiral (?)
    Haji Prinsen kan bij bepaalde kringen in Indonesia vereerd worden ,persoonlijk krijg ik een vreemde gevoel over zijn rol tijdens de perang kemerdekaan(onafhankelijkheidsoorlog).

  20. Patriot schreef:

    PP was een landverrader met karakter?

  21. ronaldo schreef:

    wie hier de wijsneus uithangt, dat ben jij hoor…lees boven op de topic…VECHTEN TEGEN JE VADERLAND…als je dat leest waar denk je dan aan..? een landverrader, hoe je het ook leest..we hebben het hier over t onderwerp pocke p..en wat is hij dan volgens jou? wij doen niet natrappen, wij discussieren over een gast, die toevallig dood is en verkeerd was, toen hij leefde…en uiteraard hoef je niet met elkaar eens te zijn en wat nou lijkenschennis, ga je mond spoelen, man…hoeveel lijken heeft hij niet op zn geweten, denk daar eens aan, mister perfect…en btw, ik rijd niet in een volkswagen, ook niet in een japanner…lol

  22. Peter van den Broek schreef:

    Het zonnetje schijnt dus het is tijd voor een verweerwoord
    Dus Sigebek e.a. vinden dat daar een rechtvaardige oorlog nou ja rechtvaardige politionele acties werden gevoerd. Aan Indonesische zijde zijn meer dan 100.000 slachtoffers gevallen waarbij de Nederlandse held, kapitein”de Turk” meer dan 1.600, ook burgerslachtoffers executeerde, de voorloper van My Lai, door de provinciale politiek van onze machthebbers sneuvelden onnodig meer dan 6.000 Nederlandse miliairen. ALLE dienstweigeraars, deserteurs zijn voor de krijgsraad gebracht en veroordeeld… Dus Sigebek c.s.vinden dat daar werd weer wat groots verricht.
    In dat 10 jarig tijdsbestek (40-50) werden in Nederland in de eerste oorlog meer dan 90.000 (negentigduizend) mensen enkele reis gaskamers gestuurd terwijl daarvoor eigenlijk bijna geen enkele Nederlanders ter verantwoording werd geroepen, het ambtenarenapperaat had daarvoor na de oorlog terecht kunnen staan voor misdaden tegen de mensheid. Dus dat zijn volgens Sigebek c.s. geen landverraders, in tegendeel ze kregen nog pensioen toe (o.a.Rost van Tonningen). Dan is volgens Sigebek c.s. elk verzet maar ook alle kritiek onwettig. Ik wil met bovenstaande zeggen dat er met meer dan twee maten gemeten werd en wordt.
    En dan moet ik van n of ander wijsneus geen biografien lezen, Hitler heeft o.a. voor de Autobahnen gezorgd en de VolksWagen laten bouwen, hopelijk rijdt deze bromtolol niet in zo’n auto maar dat heeft met de discussie geen reet maar danook geen mallemoer te maken.
    En misschien werpt die thema-avond meer licht op de persoon Princen en hopelijk hebben we daardoor ook iets meer inzicht in die periode.. De persoon in kwestie is al jaren dood en posthuum natrappen lijkt mij meer op lijkenschennis. Misschien is het daarom beter te begrijpen en te vergeten.

  23. ronaldo schreef:

    helemaal mee eens…en wie denkt dat het geen landverrader is…moet zich maar achter zn oren krabbelen en zich goed laten informeren en heb je nog dezelfde gedachte, laat je je behandelen door de psychiater want dadelijk komen zulke figuren met hun fietspompelullegezichies,nog met verhalen over tbs-ers, met karakter…pfff…Een landverrader blijft een landverrader en verdient maar n straf…

  24. sigeblek schreef:

    Quote:
    Poncke, wright or wrong je was een man met karakter !!
    —————————————————-
    Ya , een landverrader.

  25. R de Groot (3e generatie indo) schreef:

    Ik vind het al jaren prachtig om te horen dat wij daar een eerlijke en rechtvaardige oorlog hebben gevoerd…ahum ! Want…..kleurlingen onderdrukken mag, nog sterker…dat hoorde! Duitsers die Nederland binnen vielen waren; laf, laag, gemeen enz enz. Ja de duitser die opstond tegen Hitler was een goede duitser. Want Hitler wilde zomaar de baas spelen in ons prachtige Holland. De Hollander die opstond tegen Holland tijdens die goed foute oorlog nou dat was dan weer heel slecht. Opnemen voor een volk dat net zoals een ieder ander volk recht heeft op vrijheid…nee dat kon toen niet. En dan die afschuwelijke zin ken u die nog..” FREEDOM IS THE GLORY OF ANY NATION ” schandalig die honden dachten de kolonialen hoe durven ze!, heel juist dacht Poncke. Ik schaam me voor die oorlog!! Maar helemaal voor die blanke en getinte kolonialen met een nederlands paspoort. Wat een volk is dat zeg!!! Poncke, wright or wrong je was een man met karakter !!

  26. ronaldo schreef:

    wauw…dat is nou een reactie, waar ik van denk…die moeten we onthouden(en goed over nagedacht natuurlijk)..pfff…angels and demons..lekker origineel, net als je naam, euh…kamasutra…:)

  27. Gerard schreef:

    Jan ‘Poncke’ Princen was voordat hij in dienst moest al fel tegen de koloniale oorlog in Indonesi. Als hij consequent was geweest dan had hij dienst moeten weigeren, net als al die anderen die dat gedaan hebben.

  28. ronaldo schreef:

    onbegrijpelijk dat ze weer over hem beginnen en dat ze nog wel een avondje organiseren en voor moet betalen, zoals al eerder de reactie van Cap…begrijpen ze niet dat je daar hl veel mensen, zoals de nabestaanden, in dit geval mensen zoals judith van der meulen en vele anderen pijn doen..die gast is al begraven en heeft totaal niets toegevoegd voor de geschiedenisboeken…ja, een hoop doden op zn geweten, dus laten ze over hem ook maar doodzwijgen..en peter van den broek, hopelijk ga je niet te veel biografien lezen,zoals bijv. van adolf hitler en idi amin…stel voor dat je dadelijk ook al bewondering krijgt voor zulke gasten…een landverrader blijft een verrader, peter, hoe je het wend of keert, toch..?

  29. judy van der meulen schreef:

    Ik ben het helemaal mee eens met de reactie van Cap Belgooy.
    Dat Poncke Princen was om het beleefd uit te drukken een landverrader van het laagste type !
    Hij heeft niet alleen als landverrader gefungeerd, maar zijn eigen soort vermoord. Dat hier nog een “kumpulan” van wordt gemaakt doet mij echt denken dat ze in Holland niets te doen hebben. En dan moet je nog toegang betalen.
    Pas geleden las ik hoe ze mijn vader en andere mannen op een gruwelijke manier hebben vermoord,lees maar de geschiedenis..
    zijn naam is Juul Herbert van der meulen.
    Ik weet het dat van mijn Moeder die helaas niet meer leeft en drie jaar geleden is gestorven dat hij informatie heeft gegeven naar de Indonesiers toe om mijn vader te vermoorden.Nou en ik vergeet niet de woorden van mijn Moeder die zo kwaad was ,dat die verader nog naar nederland durft te komen terwijl hij voor de peloppor heeft gekozen.
    judy van der meulen-weitz

  30. sigeblek schreef:

    @ Peter:
    Het is niet overdreven , het is eigenlijk een beetje mild uitgedrukt.
    Als Indonesier ( 1 van de vele) en ook afkomstig uit “Indon .nationalistische nest” heb ik geen goede woorden .
    Je kan diens tweigeren, je kan vervangende diensten vragen , je kan zelf deserteren .
    Mijn mening had ik gevormd tijdens zijn leven , alleen hebben we toen nog niet de mogelijkheid om op het NET te discussieeren.

  31. Peter van den Broek schreef:

    Princen is een omstreden figuur. Maar als ik zijn biografie lees, begin ik toch bewondering voor zo’n man te krijgen. Hij heeft altijd zijn geweten gevolgd en daarvoor ook de uiterste consequenties getrokken, dwz ook vechten tegen zijn eigen land dat een “foute” koloniale oorlog voerde. Daarbij werd zijn vrouw ook nog door zijn landgenoten gedood. Hij heeft zijn hele leven tegen het “foute” gevochten en ik zie daar niks verkeerds in. Hij is consequent geweest, zijn hele leven lang, maar hij is niet “fout” geweest.
    Er zijn sommige politici fout geweest in de oorlog die nadien gemakkelijk aan de Nederlandse tafel hebben kunnen aanschuiven. Dus wat was Princen waar de anderen “fout” waren. En die militairen die in Indie waren, waren die dan niet fout in een foute oorlog of was het hier meer “Befehl ist befehl”.
    Ik denk dat als een land een “foute” oorlog voert je je de plicht hebt daar tegen te verzetten, al is dat in sommige ogen landverraad. Dus waarom mag je niet oorlog tegen je eigen land voeren (right or wrong my country). Anders is elke verzetsdaad en elke bevrijdingsoorlog in wezen fout en heeft een overheerser altijd gelijk, dat lijkt mij een opportunistisch standpunt, een beetje met de sterkste wind meewaaien.
    En om hem posthuum bij te zetten als opportunist lijkt me wat overdreven, gezien zijn staat van dienst. De opportunisten zaten in die tijd in het Parlement.
    Nederland is eigenlijk nooit in het reine gekomen met deze oorlog, dus ook niet met Princen, zie het gehakkel over de onafhankelijkheidsdatum van de Republiek, de dood van Gen. Spoor, alle schandalen etc.
    Ikzelf zou meer willen weten hoe Indischen deze periode hebben meegemaakt, die gingen van de ene naar de andere oorlog en moesten ook nog eens kiezen.
    Uiteindelijk betalen de kleine Boeng,ook Princen de rekening, de opportunisten niet.

  32. sigeblek schreef:

    Je kan niet eens zijn met de politiek van je regering , je kan je eigen principe hebben , maar om je land te verraden , je kameraden (medesoldaten) in val te lokken is iets anders.
    N.m.m is hij een opportunist .
    Ik heb 1000x respect voor ie “jongens” die geweigerd hadden om te vechten in Indonesia en later de nare konsekwenties moeten ondervinden.

  33. Cap van Balgooy schreef:

    Poncke Princen, was om het beleefd uit te drukken een landverrader van het laagste type. Hij heeft niet alleen als landverrader gefungeerd, maar zijn eigen soort vermoord. Dat hier nog een “kumpulan” van wordt gemaakt doet mij echt denken dat ze in Holland niets te doen hebben. En dan moet je nog toegang betalen.

Laat een reactie achter op judy van der meulen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *