Het Parool van 15 augustus 2024;
Dat bewustzijn zorgt er onder meer voor dat Holshuijsen tegenwoordig consequent spreekt van Japanse interneringskampen in plaats van het ingebakken jappenkamp. “We noemen de Duitsers ook geen moffen meer. Jap is een scheldwoord uit een andere tijd. Van de eerste generatie valt dat te begrijpen na wat die heeft meegemaakt tijdens de Japanse bezetting. Maar van onze generatie mag worden verwacht dat er met iets meer afstand naar de taal van de oorlog wordt gekeken.”
-
...........𝓘𝓷𝓭𝓲𝓼𝓬𝓱𝟒𝓮𝓿𝓮𝓻
Berichten van het heden, maar ook uit het verleden -

- en


Indische Soos -

Recente reacties
- Tomaten van den Broek op Vegetarisch Indisch
- wanasepi op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- Pierre H. de la Croix op Toko Oen, Semarang
- Boeroeng op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- wanasepi op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Pierre H. de la Croix op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- Pierre H. de la Croix op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Boeroeng op Jim schrijft boek vol portretten over Indische Amersfoorters
- Vincent Klabbers op Jim schrijft boek vol portretten over Indische Amersfoorters
- wanasepi op Vegetarisch Indisch
- Gerrie Overweg op Vegetarisch Indisch
- herinnering en van den Broek op Njai in de internering.
- cryptisch van den Broek op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Anoniem op Njai in de internering.
- Noordin op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.





































Ik sta altijd open voor dialoog. Het creëren van ruimte voor anderen schept ook ruimte voor mezelf. Daarom heb ik Malou Holshuijsen van Pedis gevraagd om een reactie op mijn opmerkingen.
Of ik van andere generaties iets anders verwacht?
Haar antwoord was helder: “Maar van onze generatie mag worden verwacht dat er met iets meer afstand naar de taal van de oorlog wordt gekeken.”
Ik neem haar opmerking ter harte ,………… no hard feelings!
Citaat van Adat! “U schreef ; Veroordeelde oorlogsmisdadigers zoals premier Tojo worden hier herdacht…… Ja zo heeft ieder volk wel iemand met een discutabel verleden waar zijzelf anders over denken en dat misschien ook anders zien”.
De Japanner Tojo werd op basis van internationaal recht door het Internationaal Militair Tribunaal voor het Verre Oosten veroordeeld als oorlogsmisdadiger en daarna opgehangen. Dat is toch wel iets anders dan “zo heeft ieder volk (Nazi-Duitsland!), wel iemand met een discutabel verleden”. Nu bagatelliseert Adat zelf het “discutabele” (sic) verleden van oorlogsmisdadigers. Kennelijk kent hij het Tokio Tribunaal noch de Neurenberger processen. Dat is toch geschiedenis die in de brugklas onderwezen wordt, althans in Nederland in mijn tijd!
Blijkbaar heeft hij ook niet het Yasukuni-schrijn bezocht, anders had hij in de tuin het standbeeld van de Indiase rechter Radhabinod Pal opgemerkt. Deze rechter schreef een dissenting opinion, hij meende dat de Japanse aangeklaagden niet verantwoordelijk waren voor de misdaden begaan in de oorlog. Daarvoor wordt je in Japan op het ereschild geplaatst!
Een andere dubieuze opmerking is die over J.P. Coen. Volgens Adat pleegde J.P. Coen geen misdaad door inlanders te vermoorden, want hij handelde uit pure noodzaak! Een beetje rare redenering. J.P. Coen werd niet veroordeeld, of heb ik wat gemist? J.P. Coen pleegde kennelijk geen misdaad omdat hij inlanders, een inferieur ras, vermoordde. Met mijn pacifistisch verleden bij de Koninklijke Marine kan ik daar niet mee eens zijn.
Heel gebruikelijk in die tijd maar ook later. Nederlandse planters speelden in de 19e eeuw op hun plantages voor eigen rechter en geselden Chinese en inlandse koelies half dood, die probeerden weg te lopen, gelegitimeerd door de beruchte koelie-ordonnantie. Sommigen bezweken onder de geselingen. Naar ik meen heeft Rhemrev daarover onderzoek gedaan. De zaak werd in de koloniale doofpot gestopt.
Ten slotte, bij gebrek aan een eenduidige maatstaf doe ik niet aan het gezelschapspel van leedvergelijking.
Zulke gepleegde misdaden in het verre verleden zijn het brood van een bepaald slag onderzoekers. Het gebeuren ligt lekker ver in het verleden en dan kan met veel bombarie en zonder moeite het gelijk en de morele superioriteit worden geëtaleerd. Een typisch Nederlands trekje. Zie het boek met de ronkende titel “Banda, de genocide van J.P. Coen”. J.P. Coen wordt posthuum veroordeeld, terwijl het woord genocide toen nog niet eens bestond.
Een schoolvoorbeeld van geweld van de taal.
Als er een geldig argument is, dan kan er best op een reactie van dhr. Mertens worden ingegaan. Ik laat me niet door vooroordelen leiden.
Hij haalt heel alert een Japanse ex-militair op vakantie in Indonesië aan: “Wij hebben zelfs een oorlog moeten voeren, helaas verloren, om heel ZO-Azië te verlossen van Europese bezetters! Ik ben er trots op, dat ik in die oorlog gediend heb!” Is er een verklaring voor deze dubieuze redenering en Japanse perspectief?
Afgelopen oktober was ik op vakantie in Japan. In Tokyo werd het sterk omstreden Yasukuni Jinja-schrijn bezocht. Japanners herdenken bij dit schrijn hun soldaten en andere divinities, die hun leven opofferden in de Chinees-Japanse oorlog en WO2 ten tijde van Japan en keizer Hirohito. Veroordeelde oorlogsmisdadigers zoals premier Tojo worden hier herdacht. Het naastgelegen museum is een plaats om vertrouwd te raken met “those who devoted themselves to build a Peaceful Nation and Learn from them”. In het museum staat een overblijfsel van het door geallieerden neergeschoten vliegtuig van het slachtoffer Admiraal Yamamoto, de Japanse held van Pearl Harbour. Opmerkelijk genoeg wordt het Yasukuni Jinja Shrine helemaal niet als toeristische attractie in de officïele gids van de VVV-Tokyo vermeld! Het aantal buitenlandse toeristen was danook op de vingers van één hand te tellen, inclusief mijzelf!
Ook werd Hiroshima bezocht. De Genbaku Dome=koepel is het enige overgebleven gebouw in het epicentrum waar de eerste atoombom op 6 augustus 1945 explodeerde. Hartverwarmend is het schouwspel bij het “Children’s Peace Monument” waar scholieren in groepen hun liederen zingen over Japanse slachtoffers en hun streven naar Vrede.
Als laatste werd het Hiroshima Peace Memorial Museum bezocht waar op hartverscheurende wijze persoonlijke bezittingen van de Japanse slachtoffers worden tentoongesteld en op aanschouwelijke wijze de horror en uitwerking van de atoombom wordt getoond. Video’s laten op overtuigende wijze de afgrijselijke getuigenissen van Japanse overlevenden zien. Aandacht wordt geschonken aan de opbouw van Hiroshima voor “creating a Peaceful world”.
@ dhr. Gerard: de in het Engels vertaalde woorden zijn letterlijk overgenomen uit brochures van Japanse instellingen
Bovenstaande is niet alleen het reactionaire narratief van een Japanse toerist en ex-militair op Java maar ook de dominante geschiedkundige visie in Japan over haar bewoners als slachtoffers van WO2!
Om terug te komen op het topic Malou Holshuijsen in het Parool. Zij predikt dat van haar generatie mag worden verwacht dat er met iets meer afstand naar de Taal van Oorlog wordt gekeken.
Hoe is het gesteld met haar Taal van de Vrede bij het verre Yasukuni-schrijn of de vredesmonumenten in Hiroshima? Als ik het scheldwoord Jap vergelijk met hoe de Japanners de Wereldoorlog beschrijven op basis waarvan mag ik dan iets schrappen?
Ik verwacht niets van haar generatie. Haar generatie beroept zich misplaatst op haar exclusieve culturele diversiteit, maar in wezen is haar perspectief verpakt in Hollandse melkchocolade.
Wil zij wel uit haar gerieflijke comfort bubble stappen?
Een multicultureel of transnationaal perspectief betekent nog altijd dat je naar een situatie, gebeurtenis of onderwerp kijkt vanuit verschillende culturele brillen. Het houdt in dat je je bewust bent van de diversiteit aan culturen, normen, waarden en perspectieven die er bestaan. In plaats van vanuit één specifiek Netherlands-oriented kader te veroordelen Malou. Probeer eens te begrijpen hoe verschillende culturen vanuit een breder, internationaal perspectief, hetzelfde onderwerp kunnen benaderen en interpreteren. Van zo’n benadering kan geleerd worden, is kennis verwervend.
Malou Holshuijsen en haar Pedis kunnen een knoopje leggen in hun oren.
@ Peter van den Broek: mooi en leuk stukje. Ikzelf ben ook in Japan geweest, heel mooi en indrukwekkend.
U schreef ; Veroordeelde oorlogsmisdadigers zoals premier Tojo worden hier herdacht…… Ja zo heeft ieder volk wel iemand met een discutabel verleden waar zijzelf anders over denken en dat misschien ook anders zien.
Wij rijden dag in dag uit door de Coentunnel. Elke dag valt zijn naam weer i.v.m. files. U bent het toch ook wel met mij eens dat wat hij gedaan heeft geen misdaad was maar pure noodzaak, daarom wij zijn héél erg trots op wat hij gepresteerd had en dat is lang niet zo erg als wat die Japanner had gedaan😉
@ Adat :Helemaal mee eens ! Pak Harto had na 1966 ook 6 miljoen ( vermeende ) Indonesische communisten over de kling gejaagd ! Geen misdaad hoor maar pure noodzaak ! Hij had er eigenlijk 60 miljoen de dood moeten injagen ,was meteen het Indonesische parkeer probleem opgelost ! Pure noodzaak helaas ! 🥷🥷🥷
Geachte heer Olive ! Hier snap ik werkelijk niks van ! Dat U zo wie zo reageert op deze persoon snap ik al niet ! Maar u verwacht dat deze persoon zijn leven gaat beteren ? Ga toch weg beste Hr Olive .Sommige mensen hebben een bord voor hun kop van Djati -hout ! Nou laat ze gewoon in hun waarde ! Hij is hij en wij zijn wij ,zo simpel is het ! Vooral uw laatste zin doen bij mij de wenkbrauwen fronsen “” Als u het nu nog niet begrijp geef ons dan a.u.b niet weer uw eeuwig verhaal om ons djenkel te maken !”” Ik probeerde het ook eens maar ben abrupt gestopt ,je kan net zo goed tegen een lantaarn paal spreken ! Goed advies heer Olive respecteer deze persoon zoals hij is en laat het zo !
Bung, ik ben al een tijdje tot dezelfde conclusie gekomen en wil niet meer reageren op wat de heer Mertens schrijft.
Hij is wired differently en er is waarschijnlijk ergens een kortsluiting.
Hij krijgt van mij de bijnaam “short circuit”.
A.Olive
“” Short circuit “” never heard of ! Ja ben ook nog nooit in een Engels sprekend land geweest ! Dacht eerst aan het circuit van Zandvoort maar het is toch een beetje anders ! 😅🤣Effe opgezocht het betekent in het Nederlands “” kortsluiting “” Hiertegen kun je je beschermen met de “” short circuit protection “” Als je dus aan het short circuit syndroom lijdt ,moet je protection aanvragen ! 🥸🥸🥸
“short circuit protection”
Ja Bung, insulatie is het enige protection tegen kortsluiting.
Wij hadden een electrician op het werk die Short Circuit werd genoemd omdat hij een vervelende vent was. Ook hadden wij een engineer die Hemorrhoid (aambei) werd genoemd voor dezelfde reden.
A.Olive
@ bungtolol;
Daarom schrijf ik het ook expres over JP Coen want ik verwachtte al een reactie van de tweede generatie waarvan de meesten in het koloniale tijdperk hebben geleefd en alles bagatelliseert van die tijd en meteen met de vinger naar een ander wijst.😉
Adat,
Je overdrijft.
De tweede generatie bagatelliseert zeker niet alles van de koloniale tijd en wijst niet zoveel meteen met een vinger naar een ander.
Zie de scan hieronder…. voor niet-bagatelliserende gegevens

Het is aan te nemen dat een meerderheid van de ondervraagde Indische groep 2e en 3e generatie zijn
Deze tabellen zijn gemaakt door eenvandaag. Klik hier om rapport te openen.
Gerard,Beter is haat, je pijn en al dat negatieve doorgeven aan de volgende generatie en door en door. Hebben wij daar wat aan?
Geen vooruitgang in het denken, voelen en zijn. En dan maar in je eigen gecreëerde wereld zitten: kumpulans vol met goed muziek, dans en goed Indonesisch eten…
Dat is echt Nederlands of moet ik Indisch zeggen? Ach, iets met het verleden en de doden blijven….nou, dat weet u wel.
China telde tijdens de 2e wereldoorlog + 15,805 000 burgerslachtoffers .Japan telde + 580.000 burgerslachtoffers en Ned Indie ? Hou je vast ( of niet ) 4000 000 slachtoffers .4 miljoen slachtoffers onder die Indonesische bevolking !Buganmain ! Na China en de Sovjet -Unie kende Ned Indie de meeste burgerslachtoffers ! En dat kwam echt door die misselijke Japjes ! Ze stalen elke padikorrel ,die ze maar tegenkwamen ! 4 miljoen mensen zijn omgekomen door de honger ! En dat kan je toch echt wel op de conto van die Jappen zetten !
Dus als ik ga gedenken op 15 augustus 2025 ,gedenk ik ook mijn Indonesische broeders en zusters ,die op een smerige manier ( Honger dood ) door de Jap om het leven zijn gekomen ! Het Koninkrijk der Nederlanden telde + 4283 000 burgerslachtoffers waarvan 4 miljoen Indonesiers ! Verder zijn die Joden zo goed als uitgemoord in Nederland van die 140 000 joden ,die in Nederland leefden tijdens WO 2 zijn er 120 000 vermoord .Het over grootte deel van het Nederlandse volk stond erbij en keek ernaar ! Ook hun gedenk ik , en dat heeft niks te maken met dat gedoe in Gaza ,waar DE STAAT ISRAEL probeert die vluchteling uit te hongeren !
Vluchteling moet natuurlijk zijn vluchtelingen ! Anders ga je denken dat er maar 1 vluchteling was ,het zijn er miljoenen en velen zijn kinderen !
@bungtolol; ‘misselijke Japjes etc.’- Die hebben Indië slechts 3,5 jaar bezet! En Nederland 350 jaar! Om maar te zwijgen over het aantal slachtoffers in die 3,5 eeuw, met zie ten Hagen; 500 oorlogen! En de gestolen rijkdommen uit Indië!
In 3,5 jaar VIER ( 4 ) empat miljoen DODEN ! Misselijke Japjes ,Misselijke Japjes ,Misselijke Japjes ,Misselijke Japjes In 1800 bestond de gehele bevolking van dat eilandenrijk uit 4 miljoen mensen ! Door goede Europese gezondheid zorg en betere voeding hebben ze er nu SEKARANG 280 miljoen ! Als die oorlog tegen Japan nog langer had geduurd was er nu geen 1 Indonesier nog in leven ! Misselijke Japjes ! Misselijke Japjes x 4 miljoen .
@Bungtolol: ‘Europese zorg etc.’- Bij ons vertrek toen ca 75 miljoen inwoners: door goede Europese zorg en voeding(?). Want zoals de dr.L.Jong; Ned.in de Wo2 dl 11 meldt: ook tbv. eigen Europese gezondheid; ziekten (her)kent geen huidskleur!- Nu ca. 280 miljoen inwoners!
Het bewust misbruik van taal, zoals de voorkeur van Malou Holshuijsen voor ‘Japanse interneringskampen’ in plaats van het informele ‘jappenkamp’, is een absurde ontwikkeling. Deze discutabele keuze roept vragen op over haar begrip van historische context, haar inzicht in gebeurtenissen tijdens de Japanse bezetting.
Woorden krijgen hun betekenis door de tijd heen en binnen specifieke contexten. In de periode van de Japanse bezetting werd ‘jappenkamp’ door Nederlanders en anderen in Zuid-Oost-Azië gebruikt als een beladen term om de beestachtige wreedheid en barbaarse onderdrukking door de bezettingsmacht aan te duiden. Het was een uiting van verzet en onmacht.
Het lijkt erop dat Holshuijsen, in haar streven naar neutrale taal, de emotionele lading en historische betekenis van bepaalde termen onderschat. Dit roept associaties op met eerdere discussies, zoals de verwijdering van het woord ‘Bersiap’ uit een tentoonstelling van het Rijksmuseum. Beide voorbeelden laten zien hoe het streven naar politieke correctheid kan leiden tot het verdoezelen van de complexiteit van het verleden.
Holshuijsen lijkt uit misplaatste superioriteit te suggereren dat haar ‘academische’ benadering, waarbij men met MEER afstand naar de taal van de oorlog kijkt, tot een beter begrip leidt. Maar verandert de werkelijkheid van de oorlog of onze perceptie daarvan door het veranderen van enkele woorden? Nee toch!
Door gesprekken met betrokkenen krijg ik eerder de indruk dat het vermijden van bepaalde termen dient om een gebrek aan feitenkennis over deze periode te maskeren. Het lijkt erop dat men de aandacht wil verleggen van de historische gebeurtenissen naar de taal zelf. Waar gaat het dan over? 3 maal niks.
Het afschaffen van woorden beperkt ons vermogen om de complexiteit van het verleden te begrijpen. Door het vermijden van bepaalde termen verliezen we een stukje van het verhaal en doen we tekort aan degenen die deze ervaringen daadwerkelijk hebben meegemaakt.” Zij vloekt op de nagedachtenis aan mijn familie die de Jappentijd inclusief het Jappenkamp daadwerkelijk hebben meegemaakt.
Het afschaffen van woorden verruimt ons denken niet, maar beperkt het juist. Van deze beperking is Holshuijsen het sprekend voorbeeld. Malou Holshuijsen kan een vrachtwagen naiviteit niet ontzegd worden. Wat voor mallotigheid kan ik nog meer van haar slag verwachten
Jap wordt Japanner, Jappenkamp wordt Japans interneringskamp enz.
Doel van dit beleefdheidsoffensief is om de toenmalige vijand van de oudere generaties respect te betuigen. Ook de Japanners van toen waren mensen die naar eer en geweten hun plicht deden. De mensen in Indië deden weliswaar ook hun plicht, maar dat was een koloniale plicht waarvan de Indonesische bevolking het slachtoffer was. Geen eervolle plicht dus.
En zo is de woke-gedachte en de vredesboodschap van Dido Michielsen neergedaald.
Nog 2 of 3 jaar, dan wordt op 15 augustus samen met de Japanse ambassadeur, misschien wel met de Japanse keizer, een krans gelegd bij het Indisch monument. Woke en links vallen elkaar dan huilend in de armen en zullen zeggen: wat een mooie wereld vol liefde. Daarna gaan ze tjendol drinken en poco2 doen. De doden van toen blijven overigens gewoon dood.
Hedendaagse Japanners benoemen met het woord Japanner is normale menselijke beleefdheid en respect tonen. De stempeltjes woke en links zijn niet van toepassing
Het woord Jap is door het Japans kolonialisme besmet geraakt.
Overigens … wordt het woord Aussie ook amper gebruikt in de Nederlandse spreektaal. Men zegt netjes Australiër.
Ook beleefd om niet meer te spreken van het laatdunkende en koloniale ‘Indo’. In plaats daarvan: Nederlander?
Dus voortaan zo: “De Japanse jongeman die militair was en de rang van sergeant had heeft op een dag in opdracht van zijn luitenant, een Japanse jongeman van 25 jaar, mijn grootvader onthoofd. De reden daarvoor weet ik niet, maar Opa zal het wel verdiend hebben. Hopelijk hebben betrokken Japanse militairen nog een gelukkig leven gekend.”
Of zo: “De Japanse soldaten die sex hadden met Dee waren geen verkrachters, maar gewone gezonde mannen die ook gewoon hun behoeftes hadden en die de oorlogsstress even wilden ontlopen”.
Ik dacht dat voor 1942 het woord Jap , net als Aussie, spreektaal was.
Het was niet netjes schrijftaal. Maar werd het woord Jap toen al met aversie uitgesproken ? Het zal vast wel voor sommigen.
De oorlog kwam en dan zegt men Jap met een zekere afkeer en haat.
Om niet ver na de oorlog opnieuw die haat te reproduceren is men overgegaan naar het woord Japanners. Zo doe ik het ook.
Japanse interneringskamp, interneringskamp was in 42-50 al veel gebruikt. Naast jappenkamp.
Ik zeg/schrijf nog steeds soms jappenkamp…. Niet al te moeilijk dit woord vermijden.
Het goevernement van de “moffen” heeft officieel erkent dat ze fout waren en geeft zelfs tot op heden pensioenen aan Holocaust overlevenden. De Nazi partij is verboden in Duitsland.
Het gouvernement van de jap daarentegen heeft nooit officieel erkent dat ze fout waren.
Vele politicus gaan zelfs naar de Yasukuni Shrine waar hun veroordeelde oorlogs criminelen zijn begraven. Hun educational systeem doet aan hersenspoeling wat betreft de rol die Japan speelde in WW2.
Dit heeft gevolgen niet alleen op onze eerste generatie maar ook alle nakomende generaties.
Zou het Wilhelmus klaaglied nou ook veranderd moeten worden, nou dat relaties met Spanje normalised zijn?
A.Olive
@AOlive; ‘dat ze fout waren etc.’- Een Japanse ex. militair, op vakantie op Java, werd door een Nederlandse journalist geïnterviewd; ‘wordt het nou niet tijd, dat Japan zijn excuses aanbiedt?- Hoezo excuses?; wij hebben zelfs een een oorlog moeten voeren, helaas verloren, om heel ZO-Azië te verlossen van Europese bezetters! Ik ben er trots op, dat ik in die oorlog gediend heb!’
“Ik ben er trots op, dat ik in die oorlog gediend heb!”
Moeten wij er nu ook trots op zijn, dat dankzij kolonialism Indonesia nu een eenheid staat is?
A.Olive
Die Jap vergat er bij te vermelden ,dat het de Japanse bedoeling was die Europese bezetting te vervangen door een Japanse bezetting ! 🤣😅 Die bevolking zou dus gewoon van de regen in de drup komen te staan ! m.a.w ze zouden er geen sikkepit mee opschieten ! Hoe die Jappen met die zogenaamde door hun “” Bevrijde “” volkeren omging ,daar lustten de honden geen brood van ! Die Nederlandse kolonialen waren ook geen lieverdjes met hun internering kampen ( Boven -Digoel etc ) maar koorknaapjes vergeleken met die Japanse beulen ,die miljoenen Indonesiers naar de Filistijnen hielpen .
@AOlive; ‘trots zijn etc.’- Waarom niet! Indonesia is het 1e land na Wo2 geweest, die zich zelf onafhankelijk verklaarde! En het bevocht! – zie mijn ‘omkijken naar Indië’ op deze site!
Heer Mertens, u mist wat ik schreef. U kan niet goed lezen omdat u verblind bent door uw mantra.
Ik had het over trots zijn op het kolonialism.
@AOlive; ‘verblindt etc.’- Hoezo? Ooit zich ingebeeld hoe de Inlander toen in Indië leefden? Ooit hierover met hen van gedachten gewisseld. Wij (indo) Europeanen wentelden ons in het tempo doeloe sfeertje met al onze gemakken en Europese voorrechten. Terwijl ca 1400 Indonesische voormannen, die zich verzetten, in concentratie kampen werden opgesloten.- IFM.Salim( fam.van Agus) 15 jaar(!) Boven Digoel; een malaria gebied omringd door Papoea koppensnellers waar, door te weinig(!) toediening van te weinig(!) kinine, men tot gekte kwam en uiteindelijk vanzelf dood ging; met vermelding; gestorven door malaria. Zelfs naar Suriname: Joden Savannekamp werden de Indonesische nationalisten gedeporteerd, idem oa Ernst Douwes Dekker ea.
@A.Olive; ‘trots op kolonialisme etc.’- Kolonie= een nederzetting in den vreemde? Indië was gewoon door ons bezet, wel 350 jaar! Wij; waren (Indo’s=nakomelingen van) bezetters! Zoals publicist DM.Koch meldde; de (Indo)Europeaan zich totaal niet voor de Inlander interesseerde. Ook de pers in Indië liet zich laatdunkend uit; ‘die domme aan straf gewende oosterlingen…men zou wensen hen met een lange zweep te kunnen afranselen om hen orde en tucht te leren’! Trots zijn? Het was onrechtmatige maatschappij, dat gedoemd(!) is te verdwijnen!
Heer Mertens, u had ons een genoegen kunnen als u had gelezen wat ik schreef op 21 nov 2024 om 22:08.
Het was een reactie op wat u vertelde over die trotse Jap op 21 nov 2024 om 21.32.
Als u het nu nog niet begrijpt geef ons dan a.u.b. niet weer uw eeuwig verhaal om ons djenkel te maken.
A.Olive
@AOlive; ‘verblind ben etc.’- Ik beantwoordde gewoon uw opmerking over; ‘moeten wij trots zijn etc. Mijn mantra etc? – ik belicht slechts de andere/inlandse kant van tempo doeloe. Om djenkel van te worden? – Waarom; bang voor de waarheid? Liever naar de mond praten van de kolonialen/belanda’s? Het type Indo’s, die zo Europees mogelijk willen zijn. Al zijn ze qua uiterlijk veelal niet van de inlander te onderscheiden.
aOlive
@bungtolol; ‘maar koorknaapjes etc.’- Tijdens de laatste koloniale oorlog ’45-’49 vielen meer dan 200.000 Indonesische slachtoffers. Veelal burgers Bij ons ca 6000. Echter meer dan 7 miljoen(!) Indonesische burgers verloren huis en haard/dakloos door de verbrande kampongs/dessa’s (van gen.Spoor)
En werden tot armoede/de bedelstaf gedreven. Zie de bedelaars in de steden!