Moesson maart

Moesson: Het maartnummer van Moesson is geheel gewijd aan de bersiap. Een woord waarover het laatste woord nog niet is gezegd en geschreven. Wat gebeurde er tijdens die periode, die plaatsvond direct na de Japanse capitulatie? Welke impact heeft de bersiap nog altijd in de Indische gemeenschap in Nederland? En welke betekenis heeft het in het woord in Indonesië? Lees het in Dossier bersiap.

Blader door de editie.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Moesson maart

  1. R.L. Mertens zegt:

    @Moesson; ‘bersiap etc.’- Waarom/waardoor bersiap is ontstaan/gebeurd ?

  2. ellen zegt:

    Ik ben het nog steeds eens met de theorie van wijlen de heer Jan A. Somers. Namelijk, dat na het uitroepen van de onafhankelijkheidsverklaring van Soekarno (op 15 augustus 1945), de oudere nationalisten wel wilden onderhandelen met de kolonisator, maar dat de jongeren (prmoeda’s) de strijd wilden aangaan. Door de overgave van Japan werden de Japanse (wapen)fabrieken gesloten en kwam er grote werkloosheid. Onder het werkloze industrieproletariaat heersten honger en armoe. Ook de jonge TNI-soldaten (Indonesisch leger) kregen nog geen soldij. Er werd daarom geroofd, gemoord en geplunderd. En een ieder die in de weg stond, werd geelimineerd. Ook de plantages van mijn grootvader, de planter, werden tweemaal gerampokt, want een plantage bood voedsel. Ik denk, dat wij niet te diep in de geschiedenis (vrijheidsstrijd) moeten gaan, want het ging ook om de eerste levensbehoeften.

    • R.L. Mertens zegt:

      @ellen; ‘de strijd willen aangaan etc.’- Dat is de periode Linggadjatti 1947. Maar zoals zovelen verhullen/vergeten nl. de beging fase; het zelfbeschikkingsrecht! Nederland ondertekende(!) 24/9-1941 te Londen het Atlantisch Handvest( voorloper VN); elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht! Het verloochende(!) dit, tot groot ongenoegen van de enige Indonesische minister Soejono in het kabinet, in de 7 dec.1942 HM rede(!). Vandaar mi. dat op 17/8- 1945 de Proklamsi werd uitgeroepen. Want van Nederland was niets meer te verwachten! Wat daarna ook werd bevestigd bij de 1e ontmoeting met de Republiek, Batavia 4/10-’45 gesprek tussen vd.Plas ( verbod voor van Mook!) en moh.Hatta; geen zelfbeschikkingsrecht= geen merdeka! Dus amok= bersiap! En roven en moorden! En dat terwijl wij indertijd buiten de kampen links en ongemoeid werden gelaten.
      *- tav. de Linggadjatti overeenkomst; was het Nederland , die allerlei aanvullende bepalingen/eisen bedwong oa; – 1/ de TNI moest worden opgeheven(!) en overgaan in een RIS leger.- 2/ Nederland soeverein tijdens de overgangsfase; dus gen.Spoor was dan ook bevelhebber over het RIS leger. Nou dat pikte natuurlijk de TNI niet! Zij de ruggengraat van de revolusi! -3/ geen buitenlandse vertegenwoordiging; dat zal Nederland waar nemen; juist die buitenlandse vertegenwoordiging(VN) was voor de Republiek van onschatbare waarde etc.!

  3. ellen zegt:

    Heer Mertens, u bekijkt de bersiap vanuit westers oogpunt. Maar u moet het ook vanuit oosters standpunt bezien. Dat heeft o.a. de tekenaar Peter van Dongen gedaan. Niet vergeten dat het om moslims gaat. Dit verhaal speelt zich af rondom de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. De titel “Rampokan” is afgeleid van de Javaanse traditionele term voor het tijgergevecht. Deze tijgergevechten werden tot het begin van de 20ste eeuw gehouden op het eiland Java. Het doel van de rampokan was om de tijger of panters die werden losgelaten vanuit houten kisten te doden door middel van in wierook gedoopte lansen, voordat deze de cirkel van Javaanse krijgers konden doorbreken. De rampokan vond plaats tegen het einde van de ramadan (vastentijd). Het symboliseert het overwinnen van het kwaad. Indien de tijgers of panters erin slaagden de cirkel te doorbreken, dan was dat een voorteken voor rampspoed zoals hongersnood. De tijger is een bewoner van het bos, die als gevaarlijk en mysterieus wordt beschouwd en die af en toe dorpen en steden, plaatsen van beschaving, veiligheid en kennis “binnenvalt” . De vergelijking met de Nederlandse kolonisten, ontwrichtende elementen van de Javaanse samenleving, is eenvoudig. Ook waren er gevechten tussen tijger en buffel. De sima-maesa , het eerste deel van de rampokan, wordt meestal gezien als een symbolisch gevecht tussen de Javaanse (de buffel) en de Nederlandse (de tijger) strijdkrachten. De tijger komt voor op het wapen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). De bersiap symboliseert de strijd tegen de kolonisator. (Bron: Rampog macan).

    • R.L. Mertens zegt:

      @ellen; ‘vanuit westerse oogpunt etc.’ – Wat dook mag zijn? Gewoon volgens het principe; oorzaak en gevolg! Bersiap heeft een oorzaak. En het vervolg is een debacle! Zoals ook door het eindrapport is bevestigd!

  4. Anoniem zegt:

    Hmm, Volgens mij zijn het leeuwen op het wapen van de VOC.

  5. ellen zegt:

    Anoniem is ellen.

    • vandenbroek@libero.it 1953 zegt:

      Welke Indonesiers wilden met Nederlanders onder handelen en waarover? De gezaghebbende Indonesiërs waren juist degenen die het Gouvernement vòòr de Oorlog verbannen en in concentratiekamp oid opsloten. De anderen hadden met de Japanners gecollaboreerd zodat weinig tot niets overbleef. Of mevr. Ellen heeft andere informatie?.

      Nederland had door haar Nederlaag tegen Japan in de ogen van Indonesiers onmeetbaar gezichtsverlies geleden. Zonder een gedegen analyse van hetgeen in de maatschappij tijdens de bezetting dus buiten de kampen afspeelde is een begrip van de ontwikkeling van het Indonesisch Nationalisme niet mogelijk.

      Op 31 augustus 1945 verboden de Japanners het hijsen van de Nederlandse vlag terwijl het Rood-Wit ongestoord door de Indonesische Nationalisten kon worden getoond.
      Het Nederlands vlagvertoon bleef beperkt tot een bezoek van Hr Ms Tromp aan Tandjong Priok en Semarang alhoewel het afzetten van een Nederlandse vertegenwoordiging door de Britten uit veiligheidsoverwegingen werd verboden. Vermeld mag worden de uitgelokte provocatie van Nederlanse militairen door het hijsen van hun vlag op hotel Oranje in Soerabaja. Voor de Indonesiers was wel duidelijk dat de rol van Nederland als koloniale macht was uitgeteld.

  6. ellen zegt:

    Perhimpunan Indonesia werd in 1908 te Leiden opgericht als vereniging voor Indonesische studenten. Vanaf de jaren twintig wijdde de vereniging zich geheel aan de Indonesische nationalistische politiek.

    Uit een verklaring van het bestuur van de Perhimpunan Indonesia, Mei 1945:
    AAN HET NEDERLANDSE VOLK!
    “Het Indonesische volk heeft er recht op te weten welke status Nederland aan Indonesië na de bevrijding zal toekennen. het heeft er recht op de uitvoering te zien van de democratische beginselen, neergelegd in de rede van H. M. de Koningin van 7 december 1942, waarin Zij verklaarde dat de verhouding Nederland-Indonesië na de oorlog geregeld zal worden in “vrij overleg” en “op de stevige basis van een volledig deelgenootschap”, uitgaande van het feit, dat de oorlogsjaren hebben bewezen, dat beide volken de wil en bekwaamheid bezitten tot een eensgezinde en vrijwillige samenwerking.”

    • R.L. Mertens zegt:

      @ellen; ‘vrijwillige samen werking etc.’- Dat werd na een nazi bezetting, mei.1945(!) door Nederland beantwoordt met ; de aankoop van oorlogstuig; tanks etc. tbv. lucht- zeemacht en het zenden van 150.000 manschappen voor ‘orde en rust’!
      Conform Rusland nu in Oekraïne!
      Met dezelfde propaganda; tegen terroristen, onderdrukkers en zelfs; genocide!

  7. Na kaarten. Had Holland het inlands volk van 50 milIioen ingeschakelt bij de verdediging van Ned-Indie, toen Nederland de oorlog tegen Japan had veklaard.In plaats met 75 000 KNIL en 10 000 Australische soldaten.DAN WAS ALLES ANDERS VERLOPEN!

    • Bung Tolol zegt:

      Nou Pak Wal ,het waren er wel wat meer hoor van die Inlanders geen 50 miljoen maar 80 miljoen in die tijd ! Ja waren die luidjes ook bij de verdediging van Hindia-Belanda betrokken ;DAN WAS ALLES ANDERS VERLOPEN ! Dan had Hirohito zich overgegeven aan Jendral Soedirman ,die had van die Orang Jepang ,Sate Babi Jepang gemaakt !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.